T.C.
Resmî Gazete

Başbakanlık

Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğünce Yayımlanır

Kuruluşu: 7 Ekim 1920

 15 Kasım  2000  ÇARŞAMBA

Sayı : 24231

Å ÖNCEKİ

SONRAKİ

Æ

 

YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

 

 

Bakanlığa Vekâlet Etme İşlemi

Çevre Bakanlığına, Orman Bakanı Prof. Dr. Nami ÇAĞAN’ın Vekâlet Etmesine Dair Tezkere

 

Bakanlar Kurulu Kararı

2000/1407 Türkiye Çimse-İş Sendikası ile T. Toprak, Seramik, Çimento ve Cam Sanayii İşverenleri Sendikası Arasında Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. Bozüyük Tesisleri İçin Akdedilen Toplu İş Sözleşmesinin, Aynı İşkolunda Faaliyette Bulunan Bazı İşyerlerine Teşmili Hakkında Karar

 

Tebliğler

— Sektörel Dış Ticaret Şirketi Statüsünün Geri Alınmasına İlişkin Karar

— Antalya Valiliği Mahalli Çevre Kurulu Kararı (No: 11)

 

YARGI BÖLÜMÜ

 

 

Anayasa Mahkemesi Kararı

— Anayasa Mahkemesinin E: 1999/37, K: 1999/49 S ayılı Kararı

 

 Yargıtay Kararı

— Yargıtay 14. Hukuk Dairesine Ait Bir Adet Karar

 

İLAN BÖLÜMÜ

İlanları Görmek İçin Tıklayınız

 

 

YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

 

 

Bakanlığa Vekâlet Etme İşlemi

 

T.C.

 

BAŞBAKANLIK

 

Personel ve Prensipler

10 Kasım 2000

Genel Müdürlüğü

 

B.02.0.PPG.0.12-305-20535

 

CUMHURBAŞKANLIĞI YÜCE KATINA

 

Akdeniz Sürdürülebilir Kalkınma Komisyonu VI. Dönem Toplantısı’na katılmak üzere, 15 Kasım 2000 tarihinde Tunus’a gidecek olan Çevre Bakanı Fevzi AYTEKİN’in dönüşüne kadar; Çevre Bakanlığına, Orman Bakanı Prof. Dr.Nami ÇAĞAN’ın vekâlet etmesini yüksek tasviplerine saygıyla arz ederim.

Bülent ECEVİT

Başbakan   

—————

TÜRKİYE

 

CUMHURBAŞKANLIĞI

10 Kasım 2000

39-06-300-2000-896

 

BAŞBAKANLIĞA

 

İLGİ : 10 Kasım 2000 gün ve B.02.0.PPG.0.12-305-20535 sayılı yazınız.

Akdeniz Sürdürülebilir Kalkınma Komisyonu VI. Dönem Toplantısı’na katılmak üzere, 15 Kasım 2000 tarihinde Tunus’a gidecek olan Çevre Bakanı Fevzi AYTEKİN’in dönüşüne kadar; Çevre Bakanlığına, Orman Bakanı Prof. Dr. Nami ÇAĞAN’ın vekâlet etmesi uygundur.

Bilgilerini rica ederim.

Ahmet Necdet SEZER

CUMHURBAŞKANI 

—— • ——

Bakanlar Kurulu Kararı

 

Karar Sayısı : 2000/1407

rkiye Çimse-İş Sendikası ile T. Toprak, Seramik, Çimento ve Cam Sanayii İşverenleri Sendikası arasında Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. Bozüyük Tesisleri için akdedilen toplu iş sözleşmesinin, ilişik Karar’ın eki listede belirtilen aynı işkolunda faaliyette bulunan işyerlerine bu Karar çerçevesinde teşmili; Yüksek Hakem Kurulu’nun 26/6/2000 tarihli ve Esas : 2000/73, Karar : 2000/95 sayılı görüşü ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın 19/9/2000 tarihli ve 024289 sayılı yazısı üzerine, 5/5/1983 tarihli ve 2822 sayılı Kanun’un 11 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 25/9/2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.

 

Ahmet Necdet SEZER

CUMHURBAŞKANI 

Bülent ECEVİT

 

 

 

Başbakan

 

 

 

D. BAHÇELİ

H. H. ÖZKAN

M. YILMAZ

Prof. Dr. N. ÇAĞAN

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bakanı V.

Prof. Dr. T. TOSKAY

M. KEÇECİLER

Prof. Dr. Ş. S. GÜREL

Prof. Dr. Ş. ÜŞENMEZ

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Y. YALOVA

M. YILMAZ

Prof. Dr. R. MİRZAOĞLU

R. K. YÜCELEN

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

DevletBakanı

Devlet Bakanı

M. YILMAZ

Prof. Dr. Ş. ÜŞENMEZ

E. S. GAYDALI

M. İ. TALAY

DevletBakanı V.

DevletBakanı

DevletBakanı

Devlet Bakanı V.

A. K. TANRIKULU

Prof. Dr. H. S. TÜRK

S. ÇAKMAKOĞLU

S. TANTAN

DevletBakanı V.

AdaletBakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

İ. CEM

S. ORAL

M. BOSTANCIOĞLU

K. AYDIN

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Doç. Dr. O. DURMUŞ

Prof. Dr. T. TOSKAY

Prof. Dr. H.Y. GÖKALP

Y. OKUYAN

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

A. K. TANRIKULU

M. C. ERSÜMER

M. İ. TALAY

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Enerji ve Tabii Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

 

R. K. YÜCELEN

Prof. Dr. N. ÇAĞAN

F. AYTEKİN

 

Turizm Bakanı V.

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

 

25/9/2000 Tarihli ve 2000/1407 Sayılı Kararnamenin Eki

 

KARAR

MADDE 1 —TEŞMİL KARARININ AMACI:

Bu teşmil kararının amacı, işyerlerinde düzenli ve verimli çalışmayı sağlamak, üretimi artırmak, işverenlerin ve işçilerin hak ve menfaatlerini, dengelemek, karşılıklı iyi niyet ve güvenle iş barışını sağlamaktır.

MADDE 2 —KAPSAM:

a) Yer itibariyle; İşbu teşmil kararı ekte yer alan işyerlerini ve eklentilerini kapsar.

b) Şahıs itibariyle; Teşmil kararı işyerinde çalışan işçileri kapsar. Ancak, Müdürler, Muavinler, Şefler, Mühendisler, Formenler ve İdari Personel teşmil kararının kapsamı dışındadırlar.

MADDE 3 —DENEME SÜRESİ:

İşyerinde deneme süresi bir aydır. Ancak, özel ihtisas ve teknik bilgi gerektiren işlerde üç aya kadar uzatılabilir. Bu süre, işçiye, işe girerken bildirilir.

MADDE 4 —FAZLA ÇALIŞMA:

Fazla çalışma konusunda yasa hükümleri uygulanır.

MADDE5 —İŞ VE İŞYERİ DEĞİŞİKLİĞİ:

İşçilerin kadrolarında belirtilen işlerde çalıştırılmaları esastır. Ancak, iş şartları gereği işyeri içinde, ünvanı veya niteliği benzer başka bir iş ve yerde, onayları aranmaksızın geçici veya sürekli olarak çalıştırılabilirler. Geçici süre ile nakiller 3 aydan fazla olamaz.

Sürekli nakillerde, işçinin ücreti, yeni işinde en düşük ücreti alan benzer kıdemdeki işçinin ücretinden az olamaz.

İşi değiştirilen işçinin yerine 6 ay içinde işçi ihtiyacı duyulması halinde, önce ilgili işçiye teklif edilir. Bu işçi eski işine dönmek istemezse, başka işçi alınır.

İş ve işyeri değişikliği ceza niteliğinde olamaz.

MADDE 6 —İHBAR VE KIDEM TAZMİNATI:

İhbar ve kıdem tazminatı konusunda yasa hükümleri uygulanır.

MADDE7 —ÜCRET ZAMMI:

Teşmil Kararının, Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten geçerli olmak üzere, işyerinde hizmet akdi devam eden işçilerin aylık ücretlerine brüt 15.000.000.- (Onbeşmilyon) TL. zam yapılmıştır.

MADDE8 —GECE VARDİYA ZAMMI:

Gece vardiyasında (Saat 20.00-06.00 arasında) çalıştırılan işçilerin ücreti % 10 zamlı ödenir.

MADDE9 —İKRAMİYE:

İşçilerin her yıl Ekim ayında 30 günlük ücreti tutarında ikramiye ödenir. İkramiye ödenmesinde kıst esası uygulanır.

MADDE 10 —YILLIK ÜCRETLİ İZİN:

Yıllık ücretli izin konusunda yasa hükümleri uygulanır. Ancak izin gün sayıları aşağıdaki gibidir.

A. Hizmeti 1 yıldan 5 yıla kadar olanlara 18 işgünü,

B. Hizmeti 5 yıldan fazla 15 yıldan az olanlara 22 işgünü,

C. Hizmeti 15 yıl ve daha fazla olanlara 26 işgünü.

MADDE11 — ÜCRETLİ SOSYAL İZİNLER:

İşçilerin belgelemeleri şartıyla;

a) Evlenmeleri halinde 5 gün,

b) Ana, baba, kardeş, eş veya çocuklarının ölümü halinde 5 gün,

c) Eşinin doğum yapması halinde 3 gün,

d) Tabii afetlerde 10 güne kadar, ücretli izin verilir.

Yukarıdaki izinler, hadisenin vukuunda kullanılır. Hadisenin vukuunda kullanılmayan izinler, bir daha talep edilemez.

MADDE12 — ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİ:

Ulusal Bayram ve genel tatil günleri hakkında kanun hükümleri geçerlidir.

Bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılan işçilere, yasal tatil yevmiyeleri de dahil toplam 3 (Üç) yevmiye ödenir.

MADDE13 — YEMEK:

İşyerinde çalışan işçilere, çalışılan günlerde bir öğün doyurucu yemek verilir. Yemek verilmesi mümkün olmayan hallerde, Ramazan ayında oruç tutanlara, perhizli olduğunun SSK.dan alınacak raporla tevsik edenlere, çalışılan her gün için 600.000.- (Altıyüzbin) TL. yemek parası ödenir.

MADDE14 — AYLIK SOSYAL YARDIM:

A. İşçilere her ay 15.000.000.- (Onbeşmilyon) TL. brüt sosyal yardım ödemesi yapılır.

Bu ödeme: İzin harçlığı, giyim parası, bayram harçlığı, çocuk yardımı ve öğrenim yardımı kalemlerini kapsar.

B. İşçilere her ay 3.000.000.- (Üçmilyon) TL. brüt yakacak yardımı ödenir.

MADDE15 — EVLENME YARDIMI:

İşçilere, en az 6 ay kıdemleri olmak şartıyla ve bir defaya mahsus olarak evlenmeleri halinde 20.000.000.- (Yirmimilyon) TL. evlenme yardımı, resmi nikahlarını belgelemeleri üzerine ödenir.

Eşi ölen işçinin ikinci kez evlenmesi halinde de bir defa olmak üzere bu yardım yapılır.

MADDE16 — DOĞUM YARDIMI:

İşçinin eşinin veya kadın işçinin kendisinin doğum yapması halinde, her bir çocuk için 10.000.000.- (Onmilyon) TL. doğum yardımı yapılır.

Eşlerin her ikisi de işyerinde çalışıyor ise, bu yardım sadece birine yapılır.

MADDE17 — ÖLÜM YARDIMI:

a) Eceli ile ölen işçinin eş ve çocuklarına yoklukları halinde anne veya babasına 30.000.000.- (Otuzmilyon) TL. cenaze yardımı yapılır.

b) İş kazası sonucu ölen işçinin eş ve çocuklarına yoklukları halinde anne ve babasına 50.000.000.- (Ellimilyon) TL. cenaze yardımı yapılır.

c) İşçinin anne, baba, eş ve çocuklarından herbirinin ölmesi halinde 20.000.000.- (Yirmimilyon) TL. cenaze yardımı yapılır.

MADDE18 — VASITA:

İşçilerin, işyerine getirilip götürülmesiyle ilgili olarak, mevcut işyeri uygulamalarına devam olunur.

MADDE19 — KORUYUCU ÖNLEMLER:

İşçilerin sağlığını koruma ve iş güvenliği tüzüğünde belirlenen koruma araçları, işveren tarafından verilir. Bu verilen eşyaları işçi usulüne uygun olarak kullanmakla yükümlüdür.

MADDE20 — YÜRÜRLÜK VE SÜRE:

Bu Teşmil Kararı Resmî Gazete’de yayım tarihinde yürürlüğe girer, 31/12/2000 tarihinde sona erer.

MADDE21 — SAKLI HAKLAR:

Bu Teşmil Kararı ile kabul edilmiş olan konuların dışında, bu Teşmil Kararının yürürlük tarihinden önce işyerinde süreklilik gösterecek biçimde hizmet akdi olarak uygulanmış olan ve bu Teşmil Kararında bulunmayan hak ve menfaatler emredici mevzuata aykırı olmadığı takdirde, aynı şekilde uygulanır.

İşbu Teşmil Kararı ile tespit edilmiş hak ve menfaatlerin üstünde bir uygulama var ise mükerrer olmamak kaydıyla aynen devam eder.

KAPSAMA GİREN İŞYERLERİ LİSTESİ

1. Tamsa Seramik Fayans Üretim Dağıtım San. ve Tic. A.Ş. Subaşı Beldesi Torbalı/İZMİR

2. Yurtbay Seramik San. ve Tic. A.Ş. Oklubalı Köyü İnönü/ESKİŞEHİR

3. Termal Seramik San. Tic. A.Ş. Devlet Karayolu 4. Km. Söğüt/BİLECİK

4. Seramiksan Turgutlu SeramikSan. ve Tic. A.Ş. İzmir Asfaltı Üzeri Turgutlu/MANİSA

5. Ercan Seramik San. Turizm ve Tic. Ltd. Şti. Pelitözü Köyü Arpalık Mevkii/BİLECİK

6. Yüksel Seramik San. ve Tic. A.Ş. (Taşeron, Ayçelik İnşaat Tic. A.Ş.) Söke Milas Karayolu 22 Km. Sarıkemer Mevkii Söke/AYDIN

7. Anatalia Seramik San. ve Tic. A.Ş. Bilecik Devlet Karayolu 3. Km. Söğüt/BİLECİK

8. Seranit Seramik Sanayii A.Ş. Organize Sanayi Bölgesi/BİLECİK

9. Altın Çini ve Seramik San. A.Ş. Eskişehir Yolu Üzeri 8. Km./KÜTAHYA

10. Pera Seramik San. Tic. A.Ş. Etili Köyü Çan/ÇANAKKALE

11. Bozüyük Seramik San. Tic. A.Ş.

a. Taşeron İbrahim ERKMEN

b. Taşeron Ahmet PREZREN

İstasyon Civarı Kovalca Yolu Üzeri Bozüyük/BİLECİK

12. Çanakçılar Seramik San. A.Ş. Çukur Köyü Gökçebey/ZONGULDAK

13. Edip Seramik San. A.Ş. Organize Sanayi Bölgesi/KÜTAHYA

14. Güven Çini ve Seramik San. A.Ş. Kütahya-Afyon Devlet Karayolu 8. Km./KÜTAHYA

15. Deniz Seramik Üretim Pazarlama Mak. İnş. Mad. Gün. Enj. Turizm San. ve Tic. A.Ş. Bozüyük Yolu 5. Km. İnönü/ESKİŞEHİR

16. Porland Porselen San. Tic. A.Ş. Gülümbe Köyü YüksekOkulu Karşısı/BİLECİK

—— • ——

Tebliğler

Dış Ticaret Müsteşarlığından :

 

Sektörel Dış Ticaret Şirketi Statüsünün

Geri Alınmasına İlişkin Karar

 

Madde 1 — 95/7623 sayılı İhracat Rejimi Kararı’nın 3 üncü maddesinin (k) bendine istinaden yürürlüğe konulan “İhracat 96/39” sayılı Tebliğ uyarınca, aşağıda ünvanı ve adresi belirtilen şirketin “Sektörel Dış Ticaret Şirketi” statüsü geri alınmıştır.

Madde 2 — Bu Karar yayımı tarihinden itibaren yürürlüğe girer.

Madde 3 —Bu Karar hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Devlet Bakanı yürütür.

—— • ——

Antalya Valiliğinden :

 

Mahalli Çevre Kurulu Kararı

 

Karar No : 11

Karar Tarihi : 31/10/2000

Mahalli Çevre Kurulu 31/10/2000 tarihinde Vali Yardımcısı Mustafa SEYMAN başkanlığında toplanarak aşağıdaki kararları almıştır.

Madde 1 — İlimiz mücavir alan ve mücavir alan çevre belde belediyelerini (Aksu, Çalkaya, Yurtpınar, Varsak, Yeniköy, Yeşilbayır, Doyran, Pınarlı, Yukarı karaman, Çığlık) içine alan merkez ilçe sınırları dahilinde 2000-2001 yılı sezonunda hava kalitesinin korunması açısından; hava kirliliğinin önlenmesi ile ilgili tedbirler ve de ısınma ve sanayi sektöründe kullanılacak katı ve sıvı yakıtlarla ilgili “Yakıt İyileştirme Programı” kapsamında alınan kararlar ve yapılacak uygulamalar;

Tanımlar : Bu Kararda adı geçen;

Üretici : Belirlenen kriterlere uygun kaliteli yerli kömür üretimi yanında kömür iyileştirme tesislerine (Yıkama, eleme, kırma, zenginleştirme, torbalama vb.) haiz ocak ve/veya işletme kapsamında faaliyet gösteren resmi ve/veya özel gerçek ve tüzel kişileri,

Ana Dağıtım Şirketi : Belirlenen kriterlere uygun TÜPRAŞ, ATAŞve ALİAĞA gibi ana üretim şirketlerinin spesifikasyonlarını ve Ürün Kalite Sertifikasını sağlayan ana üretim şirketlerinden sıvı yakıt temin eden, depolayan, dağıtımı gerçekleştiren resmi ve/veya özel gerçek ve tüzel kişileri,

Katı Yakıt : Merkez ilçe sınırları dahilinde ısınma ve sanayi sektöründe kullanılacak belirlenen kriterlere uygun yerli linyit, ithal kömür ve briket kömürü olarak bilinen yakıtları,

Sıvı Yakıt : Merkez ilçe sınırları dahilinde ısınma ve sanayi sektöründe kullanılacak belirlenen kriterlere uygun kalorifer yakıtı (4 nolu Fuel-oil), motorin, gaz yağı vb. yakıtları,

İthalatçı : Yurtdışından ithaline izin verilmiş kömürleri yurt içinde satışa sunmak üzere ilgili kurumlarca ithal izni verilen resmi ve/veya özel gerçek ve tüzel kişileri,

Baş Mutemet :İMÇK’da belirlenen kriterlere uygun olan merkez ilçe sınırları dahilinde ısınma ve sanayi sektöründe kullanılacak sıvı ve katı yakıtların üretimden tüketimine kadar her aşamasında (üretim, temin, nakliye, satış, dağıtım ve tüketim) Valiliğin vesayeti altında Valilik adına izin vermeye, izni iptal etmeye, yakıt programı kapsamında gerekli tüm denetim ve kontrol hizmetlerini yapmaya ve yürütmeye yetkili olan Büyükşehir Belediye Başkanlığını, (Baş mutemet olan Antalya Büyükşehir Belediyesi bu görevini mevcut birimleri ile veya kuracağı başka bir birim eliyle yerine getirir.)

Mümessil : İlimizde satışa izin verilen kömürlerin, üretici veya ithalatçıdan baş mutemet adına ve/veya baş mutemedin izni dahilinde satın alarak belirlenen usul esaslar doğrultusunda merkez ilçe sınırları dahilinde dağıtım ve satışını yapan resmi ve/veya özel gerçek ve tüzel kişileri,

Bayi : İlimizde satışına izin verilen sıvı yakıtları baş mutemedin bilgisi dahilinde ana dağıtım şirketlerinin izni ve/veya bu şirketlerden bayilik alarak faaliyet gösteren merkez ilçe sınırları dahilinde belirlenen usul esaslar doğrultusunda dağıtım ve satışını yapan resmi ve/veya özel gerçek ve tüzel kişileri,

Tüketici : Merkez ilçe sınırları dahilinde satışına izin verilen sıvı ve katı yakıtları “İzin Belgesi” olan mümessil ve bayiden alarak ısınma yada sanayi sektöründe kullanan son kişileri,

İzin Belgesi : Merkez ilçe sınırları dahilinde belirlenen usul ve esaslara göre, baş mutemete bağlı mümessil olarak kömür ticareti yapan, Baş mutemedin bilgisi dahilinde ana dağıtım şirketlerine bağlı bayi olarak sıvı yakıt satışı yapan resmi ve/veya özel kişi, kurum ve kuruluşlarla baş mutemetçe verilen belgeyi ifade eder.

A) Katı Yakıt Olarak

İlimiz mücavir alan ve mücavir alan dışı çevre belediyelerinde katı yakıt olarak kullanılan ithal ve yerli kömürlerin tespit, temin, satış, dağıtım ve denetimi konusunda aşağıdaki hükümler uygulanır.

1) Tespit : Isınmada petrokok ve preslenmiş kömürlerin İlimiz mücavir alan ve çevre belediyelerde temin satış ve kullanımı yasaktır.

1994 yılı 20, 1997 yılı 9 nolu Mahalli Çevre Kurul Kararı, 1997 yılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Genelgesi ve 1999 yılı 2617-9381 sayılı bildirgesi, 17/5/1999 tarih ve 6260 sayılı İçişleri Bakanlığı yazısı ve T.S. 5788’e göre;

Satışa Sunulan Yerli (Linyit)Kömürlerin Özellikleri :

Alt Isıl değeri (min)

: 4000 kcal/kg (= 200 tolerans)

Yanar Kükürt (%) (max)

: 1.0

Toplam Kükürt (%) (max)

: 1.7

Nem (%) (max)

: 20

Kül (%) (max)

: 15

Ebad (boyut)

: 18-200 mm (= % 10 tolerans)

Atık oranı (%) (max)

: 5

Satışa Sunulan İthal Kömürün Özellikleri : 

Alt Isıl değeri (min)

: 6000 kcal/kg (-500 kcal/kg tolerans)

Toplam kükürt (%) (max)

: 1 (kuru bazda) + (% 1 tolerans)

Uçucu madde (%)

: 12-22 (kuru bazda) + (% 1 tolerans)

Toplam nem (%) (max)

: 10 (satışa sunulan) + (% 1 tolerans)

Ebad (boyut)

: 18-200 mm (= % 10 tolerans)

Sanayi Amaçlı İthal Edilen Kömürlerin Özellikleri :

Alt ısıl değeri (min)

: 6000 kcal/kg (-500 kcal/kg tolerans)

Toplam kükürt (%) (max)

: 1 (kuru bazda) + (% 1 tolerans)

Uçucu madde (%) (max)

: 36 (kuru bazda) + (% 1 tolerans)

Toplam nem (%) (max)

: % 10 (satışa sunulan)

Ebad

: 0-50 mm

 

Kömür Briketlerinin Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri

Özellik

Sınıf 1

 Sınıf 2

Alt Isı Değeri1) (Kcal/Kg), en az

5000

4000

Baca gazına geçen kükürt oranı (%), m/m, en fazla

0,8

1,0

Düşme sağlamlığı (%) m/m, en az

90

80

Aşınma Sağlamlığı (%), m/m en az

75

65

Yastık veya Yumurta şeklindeki Briketlerde (Kgf), en az

80 60

Kırılma sağlamlığı

 

Tabanı Düzgün Geometrik Şekilli Briketlerde

(Kg/cm2), en az

130 100

Suya Dayanım2) (%) en az

70

70

Isıl Verimi (%) en az

75

     75

Duman Emisyon Oranı (g/kg) en fazla

8

12

1) Bu özellik, orijinal (satışa sunulan) briket bazındadır.

2) Su geçirmeyen torbalar içerisinde satılan briketlerde bu özellik aranmaz.

Boyut ve Toleranslar

Briketlerin tane boyu 25 mm ile 75 mm arasında olmalıdır. 25 mm.nin altı, en fazla % 2 oranında olmalıdır. Alıcı ile satıcı arasındaki anlaşmaya bağlı olarak, daha farklı boyutta briket de üretilebilir.

(*) Not : Petrol türevi olmayan ve bilimsel araştırmalara dayalı olarak insan ve çevre sağlığına zararlı olmadığı belirtilen bağlayıcı olarak kullanılırlığı bilimsel olarak kabul edilen diğer maddeler de bağlayıcı olarak kullanılabilecektir.

2) Genel Kurallar

a) İl Mahalli Çevre Kurulunca belirlenen özelliklere haiz olmayan yerli ve ithal kömürlerin Antalya mücavir alan ve çevre belediye sınırları içinde ısınma, sanayi ve enerji üretimi amaçlı olarak pazarlanması ve tüketilmesi yasaklanmıştır.

b) Antalya’da satışa sunulacak kömürler için kömür üretim, taşıma, depolama, pazarlama ve tüketim aşamalarında bu esaslarla belirlenen ilke ve kurallara uygunluğun sağlanması ve denetlenmesi için izin sistemi uygulanacaktır.

Türkiye Taş Kömürü Kurumu (TTK) ve Türkiye Kömür İşletmeleri (TKİ) Soma ve Tunçbilek İşletmelerinden İlimizde satış yapılmak üzere kömür satın alan mümessiller de üretici gibi mütalaa edilecek ve izin sistemine tabi olacaklardır.

Mümessillerce TTK ve TKİ İşletmelerinden temin edilen kömürlerin İMÇK kararıyla belirlenen özelliklere haiz olduğu ilgili kurumlarca (TTKve TKİ) belgelenecektir.

Baş mutemet ve/veya mümessillerce, kömürlerin taşınması sırasında, yol güzergahında olabilecek olası olumsuzlukları (kömürlerin taşımacılarla başka kömürlerle değiştirilmesi gibi) önleyici her türlü önlemi alacaklardır.

Baş mutemed veya mümessillerce getirilen kömürler her zaman Büyükşehir Belediyesi hava kirliliği kontrol merkezlerinde numune alınmak suretiyle gerekli kontroller yapılarak analize tabi tutulacaktır. Analiz sonuçlarının olumsuz çıkması halinde ilgili kuruluşun mümessillik belgesinin iptali dahil olmak üzere diğer yaptırımlar Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı veya Valilikçe uygulanacaktır.

c) Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca, başvuru sonucu verilen izin belgeleri Valilikçe tescil edildikten sonra yürürlüğe girecektir. Bu tescil; 3 (üç) nüsha olarak hazırlanan izin belgesinin İl Çevre Müdürlüğünde protokol numarası verilip arkası mühürlendikten sonra Antalya Valisi veya yetki devri yaptığı Vali Yardımcısı tarafından onaylanmak suretiyle yapılacak olup, onaylı suretlerin 1 adedi İl Çevre Müdürlüğünde, 1 adedi Antalya Büyükşehir Belediyesinde muhafaza edilecek, 1 adedi de izin verilen kuruluşa verilecektir.

d) Üretici olan gerçek ve tüzel kişiler aynı zamanda mümessillik izni alabilirler. Ancak mümessillik iznine tabi olmak kaydıyla kömür satışı yapabilirler.

e) Yerleşim yerlerine kömür girişlerinin kontrol noktaları İl mücavir alan sınırları içerisinde Büyükşehir Belediye Başkanlığınca, sınır beldelerde, belde belediye başkanlıklarınca oluşturulacaktır.

3) Muhataplara Uygulanacak Kurallar

I — Kömür Üretimi ve İthalatı Yapanlara Uygulanacak Kurallar

1) Kömür ve kömür briketi üretimi yapan, kömür ithal eden ve İlimizde kömür satışı yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığından izin alacaklardır. Bu amaçla; Büyükşehir Belediyesine yapılacak başvurular Valilik Makamınca oluşturulan ve koordinatörlüğü Büyükşehir Belediye Başkanlığınca yapılan bir kurul tarafından değerlendirilecek ve ocaklar yerinde incelenerek, ocaktan usulüne uygun numuneler alınarak analizler yaptırılacaktır. Analiz sonuçları ve kurul raporu doğrultusunda kömür satışına Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca izin verilecektir. Bu amaçla hazırlanan ve söz konusu belediyece verilecek izin belgeleri Genel Kurallar madde 3 te tarif edildiği şekliyle İl Çevre Müdürlüğü’nden protokol numarası alarak Valilikçe tescil edildikten sonra geçerli olacaktır.

2) İnceleme kurulu kararıyla belirlenen ocak ve işletmeler ile aşağıdaki hususların yer aldığı protokol Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından yapılacaktır.

Protokolde;

a) Antalya Merkez ilçede satılacak kömürlerin temini ile ilgili olarak bütün mümessiller adına sorumlu ve yetkili baş mutemedin Antalya Büyükşehir Belediyesi olduğu ve her türlü iş ve işlerde bu idarenin muhatap alınacağı,

b) Kömür işletmeleri (ocakları) Antalya İlinde satışa sunulmak üzere başvuran mümessillerden baş mutemetçe verilen izin ve yetki belgesinin aranacağı, izni olmayanlara kömür verilmeyeceği,

c) Yüklenen kömür hakkında Antalya Büyükşehir Belediyesine bilgi verileceği,

d) Kömür işletmesince kömür kamyonunda bulundurulması gereken aşağıdaki belgelerin tanzim edileceği,

– Ocak çıkış belgesi

– Menşei belgesi

– Analiz raporu

– İrsaliye

– Fatura

– Kantar fiş (tonaj)

e) Kömür üreticilerinin, bu Kararda belirlenen kriterlere uygun kömür vereceği, bunun dışında her ne surette olursa olsun yetkili mümessillere belirlenen kriterlere uygun olmayan kömürlerin verilmeyeceği,

f) Belirlenen kriterlere uygun olmayan kömürlerin mümessillere verilmesi halinde protokolün iptal edileceği,

hususları yer alacaktır.

3) İnceleme Kurulu Çalışma Usul ve Esasları : Üretici ve ithalatçıların tesisleri Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İl Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü ve İl Çevre Müdürlüğünden oluşacak bir kurulca incelenecektir. Bu kararda belirtilen hususlar yerine getirilerek usulüne uygun yapılan her başvuruda değerlendirmeye alınacaktır.

Kurulca inceleme sonucu raporlanacak ve tesisten alınacak numuneye ait analiz raporu kurul raporunun ekinde Valiliğe ve Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na verilecektir.

İnceleme Kurulu; özel ve/veya resmi kömür ocak ve işletmelerinde yapacakları inceleme öncesinde, üretilen yada ithali yapılan kömürün;

– Menşei belgesini,

– Analiz sonuçlarını,

– Rezerv miktarını,

– Aylık üretim miktarını,

– Tesisin özelliklerini ve kapasitesi ile ilgili bilgileri,

– Briket Kömürü için, TS 12055’de uygunluğunu, kullanılan kömür tozunun cinsi, özelliklerini, bağlayıcı türünü ve bağlayıcı için yapılan sözleşmenin onaylı örneğini ithal kömürler için ithalatçı belgesini, ithalat bağlantılarını ve gümrük giriş beyannamesini,

Bu kararda belirtilen ancak gerektiği takdirde istenecek ek bilgi ve belgeleri isteyecek ve değerlendirmeye uygun bulduğu ocak ve/veya işletmeleri yerinde inceleyecek usulüne göre numuneler alarak analizlerini yaptıracaktır. Analiz sonuçları ve tesiste yapılan değerlendirmeleri içeren kurul raporu doğrultusunda kömür temin edilecek özel veya resmi ocak yada işletmelerini belirleyecektir.

Geçmiş ısınma mevsimlerinde incelenmiş ve izin verilmiş tesislerin, tesiste ek bir değişiklik yoksa yeniden incelenmesi kurulun takdirindedir. Ancak Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığının veya kurula üye veren kuruluşların yada Valilik Makamının istemi halinde tesiste her zaman inceleme yapılabilecektir.

II — Mümessillere Uygulanacak Kurallar

1) İzin belgesi almış üretici ve ithalatçılardan kömür temin ederek ilimizde tüketicilere dağıtım yapacak olan mümessiller Antalya Büyükşehir Belediyesinden izin ve/veya mümessillik belgesi almak zorundadırlar.

2) Mümessillik belgesi alan gerçek ve tüzel kişiler firma adını ve adresini ilgili meslek kuruluşundan alınan faaliyet belgesi, oda ticaret sicil kaydı, Ticaret Sicil Gazetesinin örneği, belge imzalamaya yetkili kişilerin imza sirküleri gibi belgelerin asıl ve onaylı örnekleri, teminat mektubu (400.000.000 TL.) ve noterlikçe düzenlenmiş taahhütname ile bir dilekçe ekinde Antalya Büyükşehir Belediyesine başvuruda bulunacaklardır.

Belde belediyeleri ve SHÇEK (Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu), faaliyet belgesi, oda ticaret sicil kaydı, Ticaret Sicil Gazetesi örneği, teminat mektubu vermekten muaf olup, istenen diğer belgeleri kendi yazıları ve taahhütleri ile Büyükşehir Belediye Başkanlığına yapacaklardır.

3) Mümessillerin verecekleri taahhütnameler aşağıdaki hususları içerecektir.

a) Pazarlayacakları kömürlerin İMÇK’nca belirlenen özelliklere sahip olacağını; Antalya Büyükşehir Belediyesince izin verilen üretici ve ithalatçılardan kömür temin edeceğini,

b) Taşıma aracından, depodan satış yaptığı ve tüketicilerden alınacak numunelerin analizleri için yapılacak giderleri karşılayacağını, aksi halde bu giderlerin teminatın paraya çevrilerek karşılanmasına razı olacağını,

c) Sevk edecekleri her parti kömür için tüketiciye götürmek üzere kantar fişi, sevk irsaliyesi, kömürün tesisten veya depodan çıkışını belgeleyen yetkililerce imzalanmış Antalya

Büyükşehir Belediye Başkanlığından alınma yetki belgesini nakil aracında bulunduracağını,

d) Pazarlayacağı kömürlerinin kent girişindeki kontrol noktalarından geçtikten sonra şehre girebileceğini, belgesiz, eksik belgeli ve kontrol noktasında denetimden geçmeyen kömürlerine el konulabileceğini ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ile diğer kanunlarda belirtilen idari para cezaları uygulanır. Bu durumun 3 defa tekrarı halinde kömür satış izin belgesinin iptal edilmesini kabul edeceğini,

e) İMÇK’nca belirlenen özelliklere sahip olmayan kömürlere her aşamada el konulmasını kabul ettiğini tüketiciye intikal etmiş olup da el konulan kömür olduğunda tüketicinin zararını kabul edeceğini, bunu yapmadığı takdirde teminatın paraya çevrilerek zararın karşılanmasına razı olduğunu, zarar karşılanmadıkça kömür satış izninin geçici askıya alınacağını ve kömür sevk etmesine izin verilmeyeceğini kabul edeceğini,

4) Tüketicilere fatura, irsaliye, kantar fişi, kömür kontrol noktasında onaylanmış belgenin bir örneğini uygunluk belgesini vereceklerini,

Tüketicilere verdikleri belgesiz, eksik belgeli, kaçak ve/veya İMÇK’nca belirlenen özelliklere haiz olmayan kömürlere el konulmasını, bayilerin zararını karşılayacağını aksi halde belgesinin iptalini ve teminatın paraya çevrilerek zararın buradan karşılanmasını kabul ettiğini taahhüt edecektir.

5) İzinli kuruluşlar günlük tüketimi 5 ton ve üzeri tüketim yapan resmi veya özel kişi kurum ve kuruluşlar ile fabrikalar, işletmeler v.b. sadece kendi kullanımları için ihtiyaçları olan kömürü, protokolü ve/veya tahsisi yapılmış ocaklardan Büyükşehir Belediyesinin izni dahilinde yetki belgesi alındıktan sonra temin edebileceklerdir. Hava Kirliliği Kontrol Merkezinde gerekli analiz ve kontrol yapıp uygunluk belgesi verilmesi halinde bu kömürler kullanabilecektir.

6) Mümessillik izin belgesi için 31/10/2000 tarihine kadar başvurular yapılacak olup, bu tarihten sonra yapılacak başvurular kabul edilmeyecektir.

III — Tüketicilere Uygulanacak Kurallar

1) Tüketiciler, kömürlerini izin belgeli mümessillerden almakla yükümlüdürler.

2) Tüketiciler, mümessillerde fatura ve/veya perakende satış fişi, uygunluk yetki belgesi almak ve denetleme sırasında bunları ibraz etmekle yükümlüdürler.

3) İşyerleri ve konutlarda ateşçi/kaloriferci belgesi olmayan kaloriferci çalıştırılmayacaktır.

Aksi halde, işyeri sahibi ve yöneticiler hakkında yasal işlem yapılacaktır.

4) Denetimler esnasında gerekli hallerde numune alınarak, analizleri yaptırılacaktır.

5) Yapılacak denetimlerde istenen belgeleri ibraz etmeyen, İl Mahalli Çevre Kurulunca belirlenen özelliklere sahip olmayan kömür kullanan tüketicilere Çevre Kanunu’nun ve diğer kanunlar çerçevesinde idari para cezası uygulanacak ve kömüre el konacaktır.

4) İl Mahalli Çevre Kurulu’nca Belirlenen Özellikleri Haiz Olmayan Kömürlerin Antalya Dışına Çıkarılmasında Uygulanacak Kurallar :

1) Antalya il sınırları içinde satışa sunulabilecek kömürler dışında kalan kömürlerin Antalya’da satılması yasak olduğundan, bu yasağa uyulup uyulmadığının denetlenmesi bakımından bu kömürlerin Antalya dışına çıkarılması veya diğer iller yönünde transit geçişleri kontrole tabidir.

Kontrol Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca ve çevre beldelerin belediye başkanlıklarınca (veya yetkilendirdiği kurum/kuruluşlarca) yapılacaktır.

2) Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Emniyet Müdürlüğü ile işbirliği halinde, Antalya dışına kömür taşıyan veya Antalya içinden transit geçen kamyonların izleyeceği güzergahı, kamyonların kontrol istasyonlarından geçiş saatlerini tesbit etmeye, kente giriş-çıkış ve kent içinde seyirleri hakkında kural belirlemeye yetkilidir.

3) Antalya sınırları içinden transit geçiş yapacak taşıtların sürücüleri, ocak işletmesinden alacakları fatura, kantar ve sevk fişi ve irsaliye ile kontrol istasyonlarına başvuracaklardır. Belirlenen kurallar dahilinde şehir dışına çıkışı sağlanacaktır.

4) Taşıt sürücüsünün kömürü, irsaliyede ve belgede yazılı yere götürmediğinin tesbiti halinde ilgili hakkında 2872 sayılı Çevre Kanunu ve diğer yasalar uygulanacak ve kömüre el konulacaktır.

5) Kömür ocaklarından yükleme yapan taşıtların üstü branda ile örtülmüş olacaktır. (Mümessillerce) Bu hükme uymayanlara cezai yaptırım uygulanacaktır.

6) Kurallara aykırı davranan sürücülere bir daha geçiş izni verilmeyecektir.

7) Belgesiz, eksik belgeli ya da belgesi olmasına rağmen kontrol istasyonlarında (çıkış-giriş) işlemi yapılmamış veya kaçak giriş yapan taşıtların kent içindeki seyirleri halinde Büyükşehir veya diğer belediyelerin ekiplerince sürücü hakkında yasal işlemlere başlanacak, taşıdığı kömüre el konulacak ve hakkında Çevre Kanununun ve diğer yasaların öngördüğü idari para cezası uygulanacaktır.

Hakkında bu işlem yapılan taşıt sürücüsüne bir daha nakliye belgesi verilmeyecektir.

8) Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanlığınca ek önlemlere gerek duyulduğunda Valilik Oluru alınmak kaydıyla ek önlem düzenlemeleri yapılacaktır.

5) Denetlemeye ve Yaptırımlara İlişkin Hükümler :

1) Antalya’da satışa sunulacak kömürler her aşamada (üretim yerinde, depoda, kamyonda, satış yerinde, mümessile, kullanım-tüketim yerlerinde) Valilikçe, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca ve sınır belde belediye başkanlıklarınca görevlendirilen ekiplerce denetlenecek, kömür numunesi alınarak analizleri yaptırılacaktır.

Denetimler sonucunda olumsuzlukların tespiti halinde daha önceki maddelerde de belirtildiği gibi, yükümlülüğün ihlaline göre Çevre Kanunu ve diğer yasalar gereğince idari para cezası, kömür sevkiyatının durdurulması, kömür satışının durdurulması, kömür satış belgesinin iptali, kömüre el koyma cezaları uygulanacaktır.

2) Antalya kent girişlerinde kurulu kontrol istasyonlarında Valilik veya Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı ile çevre belde belediye başkanlıkları elemanlarınca denetleme yapılacaktır. Gerektiğinde polis, jandarma ve vergi denetim ekipleri de bu istasyonlarda özel mevzuatlarına göre denetleme yapacaklardır.

3) Kente girişine izin verilen kömürlerin yetki belgesi ve sevk irsaliye kontrol istasyonlarında “Kontrol Edildi” damgası ile damgalanacaktır.

4) Belgesiz, eksik belgeli, brandasız kamyonlarla taşınan kömürlere el konacak ve Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca belirlenen yerlere veya depolara götürülecektir.

5) Kent içinde seyir halindeki veya kente giriş kontrol noktalarındaki kamyonlar Antalya Büyükşehir Belediyesi belediye zabıtaları, polis, jandarma ve görevlendirilmiş denetim ekiplerince kontrol edilecektir.

Belgesiz, eksik belgeli, denetimden geçtiği belli olmayan, il dışına çıkış izni verilmiş olup ta kent içinde seyreden kamyonlardaki kömürlere, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı veya sınır ve belde belediye başkanlığı ekiplerine bildirilerek el konmaları sağlanacak ve bu kömürler zabıta eşliğinde Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığınca, belirlenmiş depolara götürülecektir. El konulan kömürler merkez ilçe sınırları dışında kalan yerlerdeki resmi kurum/kuruluşlardan Valilikçe izin verilenlere, belge karşılığı verilecektir.

6) Kömür depoları ve satış yerleri Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve belde belediye başkanlıkları görevlilerince denetlenecektir.

Bu işyerlerinde belgesiz, eksik belgeli, denetimden geçtiği kanıtlanamayan kömür tespit edilirse el konacak, söz konusu yerlere veya depolara nakledilecektir.

7) Numune alım ve analiz masrafları ile el koyma ve depolarda muhafaza altına alma işlemleri sırasında tahakkuk edecek diğer masraflar ilgililerden, işlemi yapanlarca mer-i mevzuat hükümlerine göre tahsil edilecektir.

8) Kontrol istasyonlarında, kent içinde kamyonlarda, depolarda ve satış yerlerinde yapılacak denetlemelerde, denetleme yapacak görevlilere güvenlik desteği verilmesi talepleri polis ve jandarma yetkililerince yerine getirilecektir.

İl Emniyet Müdürlüğü ve İl Jandarma Komutanlığı güvenlik desteğine ilişkin taleplerin yerine getirilme biçim ve şartlarını önceden belirleyerek, Antalya Büyükşehir Belediyesine ve diğer belediye başkanlıklarına bildireceklerdir.

9) Bu kararla öngörülen esas ve kuralların uygulama biçim ve yöntemleri hakkında Valilikçe genel emirler çıkarılabilir.

10) Bu Kararla Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığına verilen görev ve yetkilerin uygulanmasına ilişkin olarak Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı, detaylı düzenlemeler yapmaya ve Valilik Olur’u alındıktan sonra uygulamaya koymaya yetkilidir.

11) Bu kararda belirtilen hususların ihlal edilmesi halinde 2872 sayılı Çevre Kanununun uygulanması esastır. Aynı kanunun 27 nci maddesinde belirtilen “Bu kanunda yazılı fiiller hakkında verilecek idari nitelikteki cezalar, bu fiiller işin diğer kanunlarda yazılı cezaların uygulanmasına engel olmaz” hükmü gereğince diğer kanunlarla belirlenen cezalarda aynı fiile uygulanabilir. Bu bağlamda 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun ile 1580 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri ayrıca uygulanabilir.

B) Sıvı Yakıt Olarak

İlimiz merkez ilçe sınırları içinde (belde belediyeleri dahil) ısınma ve sanayi amaçlı kullanılacak sıvı yakıtların tespit, temin, dağıtım, satış ve denetim hususlarında 2000-2001 yılı uygulamaları aşağıda belirlenmiştir.

1) Tespit : 1994 yılı 20, 1995 yılı 8, 1997 yılı 9, 1998 yılı 9 nolu, 1999 yılı 8 nolu, Mahalli Çevre Kurulu kararları, Çevre Kirliliğini Önleme Kurulu Genel Müdürlüğünün 17/12/1998 4745-10809 ve 7/6/1999 tarih 1913-4424 sayılı yazıları, 1995 yılı 7 nolu Çevre Bakanlığı Genelgesi, TS-2l77, TS-3355, TS-3082’ye göre;

Satışa Sunulan Sıvı Yakıtların Özellikleri :

 

Kalori Miktarı (min)

: 10.000 kcal/kg olmak üzere

Kalorifer Yakıtı İçin (4 nolu fuel-oil)

: Kükürt (max) %1.5

Gazyağı için

: Kükürt ve su miktarı T.S.-3355’e uygun

Motorin (mazot) için

: Kükürt ve su miktarı T.S.-3082’ye uygun

(Mecburi uygulama kapsamında) (Kükürt mik-

 

tarı 1999’a kadar maksimum % 0.5, 1999’dan

 

sonra max % 0.3)

 

olması belirlenmiş olup, belirlenen özellikler ile TÜPRAŞ, ATAŞ ve ALİAĞA ana üretim şirketlerinin spesifikasyonlarını sağlanmalıdır. Bu nedenle yukarıda belirtilen özellikleri sağlamayan sıvı yakıtların temin, satış ve kullanımı yasaklanmıştır.

2) Temin : İlimiz merkez ilçe sınırları dahilinde belirlenen kriterlere uygulanan TÜPRAŞ, ATAŞ ve ALİAĞA ana üretim şirketlerinden, bu şirketlere spesifikasyonlarına ve ürün kalite sertifikasını sağlayan sıvı yakıtların ana dağıtım şirketlerince ve/veya bu şirketlerin yetkisi ve bilgisi dahilinde temini sağlanacaktır.

3) Satış ve Dağıtımı : Ana dağıtım şirketlerinin yetkisi ve bilgisi dahilinde ve/veya ana dağıtım şirketlerinden bayilik alarak faaliyet gösteren işyeri açma çalıştırma ruhsatı bulunan kişi, kurum ve kuruluş vb. bayilik şartları dahilinde sağlanacaktır.

4) Denetim: Koordinasyon görevi Antalya Büyükşehir Belediyesi Çevre Sağlığı Şube Müdürlüğü tarafından yürütülmek üzere, İl Çevre Müdürlüğü, Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü, Petrol Ofisi Bölge Müdürlüğü ve Maliye gibi ilgili birimlerden oluşan komisyon tarafından kış sezonu boyunca temin, satış ve tüketim aşamasında sürdürülmesi gerekli durumlarda emniyet görevlileri ile birlikte çalışılacaktır.

5) Menşei belli olamayan sıvı yakıtların temin, satış ve tüketiminin önlenmesi için, ana dağıtım şirketlerinin bayisi olmayan ve/veya ruhsatsız olarak çalışan kişi, kurum ve kuruluşlara 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri ve diğer yasalar uygulanarak idari ceza uygulanacak ve suçun 3 defa tekrarı halinde faaliyetten men edilecektir.

6) İlimiz merkez ilçe sınırlarında ısınmada, sanayi ve üretim sektöründe kullanılan kalorifer yakıtı (4 nolu fuel-oil), motorin (mazot), gazyağı v.b. sıvı yakıtların tespit, temin, dağıtım ve denetimi ile ilgili hizmetler, bu kararda belirlenen esaslar doğrultusunda merkez ilçede Antalya Büyükşehir Belediyesinin koordinasyonunda sıvı yakıt komisyonunca yürütülecektir.

7) Mecburi uygulamada olan T.S. 3082 EN 580 motorin standardını ve/veya ana üretim şirketlerinin spesifikasyonlarını sağlamayan “ucuz mazot” adı altında temin edilen satılan ya da kullanılan motorin ile ilimiz kriterlerine uygun olmayan yüksek kükürtlü fuel-oilin temin, satış ve kullanımı engellenecek, ayıplı mal kapsamına giren aynı ve/veya farklı petrol ürünlerinin (paçal edilerek) karıştırılarak satış ve kullanımına izin verilmeyecektir.

8) Kontrol ve denetimler esnasında bu kararda alınan karar ve kurallar ile ilgili mevzuat hükümlerini ihlal eden resmi ya da özel/gerçek ve tüzel kişilere 2872 sayılı Çevre Kanunu, 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun, 1580 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca idari yaptırım uygulanacaktır. Bununla ilgili koordinasyon Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nca sağlanacaktır.

9) Analiz değeri belirlenen kriterlere uygun olmadığı tesbit edilen ve/veya menşei belli olmayan her türlü sıvı yakıt, kullanımının engellenmesi için 7 gün içerisinde il dışına çıkarılacak, bu süre içerisinde söz konusu yakıt satış ve kullanımının durdurulması açısından yakıt yediemine alınacak, söz konusu yakıtı temin eden, satan ya da kullananlar hakkında ise ilgili mevzuat gereği cezai müeyyideler uygulanacaktır.

10) Analiz değeri İlimiz için belirlenen kriterlere uygun olsada menşei belli olmayan gerekli belgeleri (sevk fişi, irsaliye, fatura, tonaj fişi, kömür için yetki ve uygunluk belgesi, menşei belgesi v.b.) ibraz edemeyen, izinsiz olarak temin edildiği, satıldığı ya da kullanıldığı tesbit edilen sıvı yakıtlar 9 uncu madde hükümlerine tabi tutulacaktır.

C — Hava Kalitesinin Korunması ve Hava Kirliliğinin Önlenmesi İçin Uygulanacak Diğer Tedbirler :

1) Alternatif temiz enerji kaynaklarından özellikle Güneş Enerjisinin ısınma, sanayi, tarım vb. sektörlerde yararlanılabilmesi açısından gerekli inceleme ve fizibilite çalışmalarının yanı sıra kısa vadede öncelikle küçük ve orta işletmeli sanayi kuruluşlarında üretim ve ısınma amacıyla yakma sistemlerinde LPG’nin kullanılması ile ilgili gerekli inceleme ve fizibilite çalışmalarının Antalya Büyükşehir Belediyesince başlatılması hususlarında görüş birliğine varılmıştır.

2) Hava Kirliliğinin ölçülmesi ve izlenmesi, konutlarda, işyerlerinde, trafik ve endüstride hava kirliliğine neden olan kaynakların tespiti, nedenleri, çözümleriyle ilgili denetim ve kontrol çalışmalarının Antalya Büyükşehir Belediyesince yürütülmesi,

3) Bahçe ve sokak, cadde vb. açık alanlarda, sanayi sitelerinde hurda satış yerleri vb. atık malzemelerin (plastik, bakalit, kablo, çöp, yanık yağ vb.) yakılmasının engellenmesi ve kontrollerinin sağlanması,

4) Yakma sistemlerinden (soba, kalorifer, buhar kazanları, sanayi tip kazanlar vb.) kaynaklarının hava kirliliğinin kontrolü için konutlarda, işyerlerinde ve endüstride kullanılan yakma sistemlerinin;

5) Ehliyetli kişiler tarafından hava kirliliğine yol açmayacak şekilde yapılması için Antalya Büyükşehir Belediyesi, Milli Eğitim Müdürlüğü ve Makine Mühendisleri Odası işbirliği ile kış dönemi boyunca “Ateşçi Eğitim Kursu” düzenlenmesi,

6) Yakma saatleri ile sıcaklık şartlarına uyulmasına ve dış hava sıcaklığı 15 °C’nin üzerinde olduğu günlerde yakım yapılmaması ve bu hususların basın, broşür, bildiri, TV kanallarıyla kamuoyuna duyurulması,

7) Yakma sistemlerinde tam yanmanın sağlanması hususunda personel ve bina yöneticileri ile kamuoyunun bilinçlendirilmesi için eğitim programlarının hazırlanması,

8) Yakma sistemleri ve bacalarla ilgili gerekli bakım ve temizliğinin sağlanması, ısı yalıtımına ilişkin tedbirlerin aldırılması,

9) Antalya Büyükşehir Belediyesi organizasyonunda alt kademe belediyeler ile İlimiz bazında ilgili birimlerle koordinasyon sağlayarak gerekli kontrol ve denetimlerin sağlanması ve kurallara uymayanlar hakkında cezai müeyyidelerin Antalya Büyükşehir Belediyesince uygulanması,

10) Yeni yerleşim yerlerinde yapılmakta olan binalarda gerek proje gerekse iskan ruhsatı aşamasında ısı yalıtım yönetmeliğinin ön gördüğü şartların saptanması, buna uymayanlara inşaat veya oturma safhalarında izin verilmemesi bu hususta Antalya Büyükşehir Belediyesi ve alt kademe belediyelerinin ilgili birimlerince gerekli denetimlerin titizlikle uygulanması,

11) Yeni yerleşim yerlerinde yapılmakta olan kooperatif vb. konutlarda, otel, motel ve iş merkezlerinde merkezi ısıtma sistemlerinin olması hususunun belediyelerin yatırım programlarına alarak uygulamaya koyması hususlarında görüş birliğine varılarak kararlaştırılmıştır,

12) Hava kirliliği ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi için ihtiyaç duyulan meteorolojik veriler ücretsiz olarak Antalya Büyükşehir Belediyesine verilecektir.

Madde 2 — 3/8/2000 tarihli ve 7 sayılı Mahalli Çevre Kurulu kararının;

a) 1 inci maddesinin (a) bendinin; “Antalya İli Çevre Koruma Vakfınca tek tip olarak bastırılmış 120 sayfalık defterlerin İl Çevre Müdürlüğü’nce sayfaları numaralandırılıp, onaylatıldıktan sonra imza karşılığı işletmelerce temin edilmesine, arıtma tesisi ile ilgili olarak genel bilgi formu (defterin 2 nci sayfasında yer almaktadır), arıtma tesisi projesi ve akım şeması, deşarj izin belgesi (yoksa başvuru dilekçesi), arıtmadan sorumlusunun diploma veya belgesinin defter kullanma talimatı doğrultusunda defterin ilk sayfalarına yapıştırılmasına” şeklinde değiştirilmesine,

b) 1 inci maddesinin (c) bendinin; “İlgililerce arıtma tesisi işletme defterinin Çevre Kanunu’nun 12 nci maddesi gereğince yılın tek aylarının (1., 3., 5. ay gibi) 1’i ile 10’u arasında İl Çevre Müdürlüğü’ne ibraz edilmesi suretiyle iki ayda bir onaylatılmasına, defter sayfaları bittiğinde İl Çevre Müdürlüğü’ne iade edilerek, yenisinin temin edilmesine”, şeklinde değiştirilmesine,

c) 2 nci maddesinin (b) bendinin; “Bu okullardan mezun olmayan atıksu arıtma tesisi sorumlularının en az lise veya dengi okul mezunu olmaları ya da arıtma tesisi sorumlusu olarak asgari 2 (iki) yıllık tecrübesi olup, en az ilkokul mezunu olmaları şartının aranmasına, söz konusu kişilerin 2 yıl süre ile arıtma tesisi sorumlusu olarak görev yaptığının noter taahhüdü altında referans belgesi ile tespit edilmesine” şeklinde değiştirilmesine karar verilmiştir.

Madde 3 — Çevre Bakanlığı’nın 25/9/1992 gün ve 08483 nolu genelgesi ile 22/10/1992 gün ve 21383 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan “Motorlu Taşıt Egzoz Gazlarının Yol Açtıkları Kirlenmenin Önlenmesine İlişkin Tebliğ” ile taşıtların muayenelerinde yanma kusurlarını kontrol edecek egzoz gazı kontrol cihazlarına sahip muayene istasyonlarının kurularak faaliyete geçirilmesi görev ve yetkisi Valiliklere verilmiştir.

Bu doğrultuda bahse konu işin Antalya Valiliğinin asli görevi olması, organizasyonunun tek elden yapılması ve bu konudaki etkinliğin tam olarak sağlanabilmesi amacıyla 9/2/1994 gün ve 15 sayılı İMÇK kararı doğrultusunda;

a) Egzoz emisyon gazı ölçüm istasyonlarının hizmetin gerektirdiği nitelik ve sayıda, sabit ve mobil olarak Antalya Valiliği İl Çevre Koruma Vakfınca kurularak işletilmesine,

b) Antalya Valiliği’nin uhdesinde olan bu yetkinin kullandırılması için daha önce yapılan protokollerin iptal edilmesine,

c) Bu ölçümlerin, İlimizde ölçüme tabi bütün motorlu araçları kapsayacak şekilde yapılabilmesi maksadıyla bu konudaki denetimlerin daha etkin, verimli ve süratli olarak gerçekleştirilmesinin sağlanmasına, bu amaçla görevli ve yetkili kurumların koordine edilmesine, anılan İMÇK kararında belirtilen mevzuat çerçevesinde idari yaptırımların uygulanmasının kurulumuzca takip ve kontrol edilmesine,

d) Her tür motorlu taşıtın alım satım işlemleri, araç muayene işlemleri, ticari vasıtalar için ruhsat veya çalışma izin belgelerinin verilmesi vb. aşamalarında öncelikle egzoz emisyon ölçümlerinin yaptırılıp yaptırılmadığı kontrol edilerek, bu ölçümü yaptırmayan taşıtların işlemlerinin yapılmamasına,

e) 9/2/1994 gün ve 15 sayılı İMÇK kararının 9/L maddesinin, diğer illerle bütünlük arz etmesi gereği ile “Trafiğe yeni çıkan araçlardan ticari araçlar için, içinde bulunulan yıl, diğer araçlarda ise içinde bulunulan yıl ve bir önceki yıl trafiğe çıkanların emisyon ölçümünden muaf tutulmasına (Örnek; 2000 yılı uygulamaları için ticari araçlarda 2000 model, diğer araçlarda 1999-2000 model araçların ölçümden muaf tutulması)” olarak değiştirilmesine ve kilometre tahdidi göz önüne alınmaksızın uygulanmasına, (aynı maddede 60.000 km. olarak belirlenen kilometre tahdidinin kaldırılmasına)

Oy birliği ile karar verilmiştir.

Tebliğ olunur.

—— • ——

YARGI BÖLÜMÜ

 

Anayasa Mahkemesi Kararı

 

Anayasa Mahkemesi Başkanlığından :

 

—— • ——

Yargıtay Kararı

 

Yargıtay 14. Hukuk Dairesinden :

Esas No

: 2000/6639

Karar No

: 2000/6271

Mahkemesi

: Boğazkale Asliye Hukuk

Tarihi

: 9.12.1999

Nosu

: 1999/40-1999/25

Davacı

: İsmet Sarıyüce

Davalı

: Tapu Sicil Müdürlüğü

Davacı tarafından, davalı aleyhine 8.11.1999 gününde verilen dilekçe ile tapuda isim tashihi istenmesi üzerine yapılan duruşma sonunda; davanın kabulüne dair verilen 9.12.1999 günlü temyiz edilmeden kesinleşen hükmün, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 12.9.2000 gün ve 88015 sayılı tebliğnamesi ile HUMK.nun 427/6 maddesi gereğince kanun yararına bozulması istenilmiş olmakla, dosya ve içerisindeki bütün kağıtlar incelenerek gereği düşünüldü:

KARAR

Dava, Medeni Kanunun 935. maddesi gereğince tapuda murislere ait ismin nüfus kayıtlarına uygun olarak düzeltilmesi isteğine ilişkindir.

Dosya içerisinde bulunan murisler Hayrettin Sarıyüce ve Nuriye  Sarıyüce’nin nüfus kayıt tablosunda, sırasıyla 1.4.1999 ve 28.11.1992 tarihinde öldükleri ve davacı dışında başka mirasçıları olduğu görülmektedir. Ancak veraset ilamları dosyada bulunmamaktadır. Bu durumda, Medeni Kanun 581. ve 630. maddeleri gereğince murislere ait veraset ilamları alınmalı, dosyaya konmalı, bütün mirasçıların birlikte dava açmaları veya açılan davaya muvafakat etmeleri, bu da olmaz ise miras şirketine tayin edilecek mümessil huzuru ile davayı devamla bir karar verilmesi gerekir iken, HUMK.nun 221. maddesi gereğince hakim tarafından resen dikkate alınması gereken taraf teşkili konusundaki dava şartı yerine getirilmeden, davanın esasına dair hüküm tesisi usul ve yasaya aykırı görüldüğünden Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının, Adalet Bakanlığının gösterdiği lüzum üzerine, kanun yararına bozma isteğinin kabulü gerekmiştir.

SONUÇ: Yukarıda yazılı nedenlerle; HUMK. 427. maddesi gereğince sonuca etkili olmamak üzere, hükmün kanun yararına BOZULMASINA, bozma sebebine göre sair hususların incelenmesine yer olmadığına, kararın bir örneğinin Resmî Gazete’de yayınlanmak üzere Adalet Bakanlığına gönderilmesine, 16.10.2000 tarihinde oybirliği ile karar verildi.