Başbakanlık

Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğünce Yayımlanır

 Kuruluş : 7 Ekim 1920

16 Aralık 2002

PAZARTESİ

Sayı : 24965

Å ÖNCEKİ

SONRAKİ

Æ

YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

 

Yönetmelik

— Ufuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

 

Tebliğ

— Yalova Valiliği Mahalli Çevre Kurulu Kararı (No: 2002/8)


YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

Yönetmelik

Ufuk Üniversitesinden :

Ufuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

BİRİNCİ KISIM

Genel Hükümler

Amaç

Madde 1 — Bu Yönetmelik, Ufuk Üniversitesi Enstitülerinde lisansüstü eğitim-öğretim ve sınav esaslarının belirlenmesi amacıyla düzenlenmiştir.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik, lisansa bağlı lisansüstü eğitim-öğretim programında Üniversitelerarası Kurulca yürürlüğe konulan "Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin" Üniversitemiz Senatosu kararına bıraktığı hususları kapsamaktadır.

Dayanak

Madde 3 — Bu Yönetmelik, Üniversitelerarası Kurul Başkanlığının 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 31 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 — Bu Yönetmelikte sözü edilen deyim ve kısaltmalar aşağıdaki anlamları ifade eder:

Üniversite: Ufuk Üniversitesi,

Senato: Ufuk Üniversitesi Senatosu,

Enstitü: Ufuk Üniversitesi Enstitüleri,

Müdür: Ufuk Üniversitesi Enstitü Müdürleri,

Enstitü Kurulu: Enstitü Müdürünün başkanlığında Enstitü müdür yardımcıları ve Enstitüde eğitim programları bulunan Anabilim Dalı başkanlarından oluşan kurul,

Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü Müdürünün başkanlığında Enstitü müdür yardımcıları ve Müdürün göstereceği 6 aday arasından Enstitü Kurulunca seçilecek 3 öğretim üyesinden oluşan kurul,

Anabilim Dalı: Enstitülerde eğitim programı bulunan Anabilim Dalı,

Anabilim Dalı Başkanı: Enstitülerde eğitim programı bulunan Anabilim Dalı başkanı,

Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders, proje ve tez dönemlerinde rehberlik etmek üzere Enstitü Yönetim Kurulu tarafından atanan öğretim üyesi,

Öğrenci: Lisansüstü öğretim için Enstitüye kayıtlı öğrenci,

Kredi: Bir lisansüstü derse ait haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar saatinin yarısının toplamına eşit olan birim değer,

KPDS: Kamu Personeli Dil Sınavı,

ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı.

Lisansüstü Programların Açılması

Madde 5 — Lisansüstü programlar Enstitülerin Anabilim Dalları esas alınarak açılır ve yürütülür.

Enstitülerin hangi dallarda lisansüstü eğitim-öğretim yapacağı, adaylarda aranacak nitelikler, kontenjanlar, başvuru tarihleri, sınav tarihleri ve sınavla ilgili bilgiler her öğrenim yarıyılı öncesinde Enstitü Kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından belirlenerek ilan edilir.

Eğitim ve öğretim yarıyıl esasına göre düzenlenir. Güz ve bahar yarıyıllarına ek olarak gece eğitimi ve yaz eğitim – öğretim yarıyılı açılabilir. Bunların süresi ve koşulları Senato tarafından belirlenerek Mütevelli Heyet onayı ile ilan edilir.

Lisansüstü Program Türleri

Madde 6 — Lisansüstü programları, yüksek lisans ve doktora programlarından oluşur. Yüksek Lisans programları tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde tamamlanabilir. Her iki programda da bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Bu programların hangi Enstitü Anabilim Dallarında açılacağı ve nasıl yürütüleceği ilgili kurulların önerisiyle Senato tarafından belirlenir.

Enstitü Anabilim Dalı Başkanı kendi Anabilim Dalı ile ilgili tüm lisansüstü programların açılması, uygulanması ve yürütülmesinden sorumludur.

Öğretim Dili

Madde 7 — Enstitülerde öğretim dili Türkçe’dir. Ancak, Enstitü Kurulunun önerisi ve Senatonun kararıyla bir kısım dersler İngilizce veya Yüksek Öğretim Kurulu tarafından onaylanan bir yabancı dilde verilebilir.

Yabancı Dil Sınavı

Madde 8 — Lisansüstü programlara başvuran adaylar Enstitüce yabancı dil sınavına alınırlar. Senato tarafından belirlenmiş başarı puanının altında puan alanlar Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Programına devam ederler.

Özel Öğrenci Kabulü

Madde 9 — Dört yıllık eğitim veren bir yüksek öğretim kurumu mezunu olup lisansüstü düzeyde dersleri izleyebilecek durumda olan kişiler, ilgili Anabilim Dalı başkanının görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından özel öğrenci olarak kabul edilebilirler.

Özel öğrencilerden kayıt sırasında istenecek belgeler Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenerek ilan edilir.

Özel öğrenci statüsünde ders alan kişiler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

Özel öğrenciler normal programdaki öğrenciler gibi devam, sınav, ödev ve benzeri yükümlülükleri yerine getirdikleri takdirde dersten başarı notu almaya hak kazanırlar ve bu durum Enstitü tarafından belgelendirilir.

Özel öğrencilerden alınacak öğrenim ücretinin miktarı ve taksit sayısı Mütevelli Heyet tarafından belirlenir.

Yatay Geçiş

Madde 10 — Başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış ve ayrılacağı programdaki tüm dersleri başarmış öğrenciler aşağıda belirtilen koşulları yerine getirmiş olmak koşuluyla lisansüstü programlara yatay geçişle kabul edilebilir:

a) LES sınavına girmiş ve girdiği yarıyıl için 45 standart puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenmiş olan düzeyin üzerinde başarı göstermiş olması,

b) Halen kayıtlı bulunduğu programın geçmek istediği programla eşdeğer düzeyde olması,

c) Üniversitece açılacak yabancı dil sınavında başarılı olması veya sınav tarihinden geriye doğru iki yarıyıl içinde girdiği TOEFL (Testing of English as a Foreing Language) sınavında eski sistemde 477, bilgisayar tabanlı sistemde 153, IELTS (International English Language Testing System) sınavından 5,5 almış olması, diğer yabancı diller için Senatonun belirleyeceği uluslararası test sonucu puanlarından alınmış olması,

d) İlgili Anabilim Dalı başkanlığının olumlu görüşünü almış olması,

gerekir. Ancak bu maddenin (a) bendinde belirtilen puanlar 5 inci madde uyarınca Senato tarafından belirlenen puanlardan daha düşük olmaz.

Hangi Anabilim/Anasanat Dalından, hangi Anabilim/Anasanat Dalına yatay geçiş yapılabileceği ve yatay geçiş kontenjanları ilgili Enstitü Anabilim Dalları başkanlarının görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senatonun onayı ile her yarıyıl başında belirlenerek duyurulur. Öğrencilerin yarıyılın başlamasından en az on gün önce gerekli belgelerle başvuru yapması gerekir.

Yatay geçiş başvurusu kabul edilerek kaydı yapılan öğrencinin hangi derslerden muaf tutulacağına ilgili Anabilim Dalı başkanının görüşü alınarak Yönetim Kurulunca karar verilir.

Kayıt İşlemleri

Madde 11 — Kayıt işlemleri Senatonun onayladığı ve ilgili Enstitü Müdürlüğü tarafından ilan edilen tarihler arasında yapılır.

Lisansüstü öğrencileri belirtilen süreler içinde kayıt olmak veya kayıtlarını yenilemek zorundadır. Kayıt işlemlerini süresinde tamamlayamayan öğrenci derslere devam edemez.

Bir lisansüstü programa kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrenci sayısı 5 veya daha az ise Enstitü bu eğitim programında o ders yarıyılı için lisansüstü program açmayabilir. Ancak, kazanan öğrencilerin kayıt hakları programın açılacağı yarıyıla kadar saklıdır.

Mazeretinin ilgili Yönetim Kurulunca kabul edilmesi koşuluyla akademik kaydını süresi içinde yaptıramayan öğrenciler, akademik takvimde belirlenmiş olan ders bırakma tarihine kadar kayıtlarını yaptırabilirler. Bu süre içerisinde mazereti nedeniyle akademik kaydını yaptıramayan öğrenci bir defaya mahsus olmak üzere izleyen yarıyılın başında kaydını yaptırır. Aksi halde öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Bu şekilde kaybedilen süre öğrenim süresinden sayılır.

Kayıtların kesinleşmesi için öğrencilerin eğitim ve öğretim ücretlerini ödemiş olmaları ve üniversite Mütevelli Heyeti tarafından öngörülen diğer tüm şartları yerine getirmiş olmaları gerekmektedir.

Danışman Atanması

Madde 12 — Enstitü Yönetim Kurulunca bir lisansüstü programa kaydolan her öğrenciye ilgili Anabilim Dalı başkanının da onayı alınarak bir danışman atanır.

Danışman, Enstitünün ilgili Anabilim Dalında görevli profesör, doçent ve yardımcı doçentlerden seçilir.

Ders Ekleme-Ders Bırakma

Madde 13 — Öğrenciler, her yarıyıl başında belirtilen günlerde danışmanın uygun görüşünü almak koşulu ile o yarıyılın eğitim programında mevcut olan başka dersleri programlarına ekleyebilirler veya devam etmekte oldukları dersleri bırakabilirler.

Dersten Çekilme

Madde 14 — Danışmanın uygun bulması koşuluyla öğrenci altıncı hafta sonuna kadar bir ya da birçok dersten çekilebilir. Ancak bu dersler öğrencinin not çizelgesinde yer alır. Bu şekilde bırakılan ders yerine o yarıyıl içinde, Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilebilecek zorunlu nedenler dışında, öğrenci başka bir derse kayıt yaptıramaz.

Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi kredi/saat yükünün üçte birini aşmamak ve lisans öğretiminde alınmamış olması koşuluyla lisans düzeyinde olabilir.

Ders Seçimi

Madde 15 — Danışman, öğrencinin kabul edildiği lisansüstü eğitim programı için alacağı dersleri öğrenci ile birlikte ilk iki hafta içinde belirler ve Anabilim dalı başkanlığı kanalıyla Enstitü Müdürlüğüne bildirir. Bu süre içinde ders değişikliği yapılabilir.

Derslerin Kredi/Saat Değeri

Madde 16 — Bir dersin kredi/saat değeri, bir yarıyıl süren o derse ait haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama, laboratuvar, atölye ve benzeri saatlerinin yarısının toplamına eşittir. Ancak herhangi bir ders hiçbir şekilde 4 kredi/saati aşamaz.

Devam

Madde 17 — Derslerin tamamına devam zorunludur. Ancak teorik derslerin % 30 unu, uygulamalı derslerin % 20 sini aşmayan ve haklı bir nedene dayanan devamsızlık kabul edilebilir.

Devamsız öğrenci o dersin yarıyıl sonu sınavlarına alınmaz ve "FF" notu verilir.

Öğrencinin devam yükümlülüğünün yerine getirilip getirilmediği Enstitü Müdürlüğünce izlenir.

Sınavlar

Madde 18 — Öğrencilerin başarı düzeyleri yarıyıl içinde yapılacak ara sınavlar ile yarıyıl sonunda yapılacak yarıyıl sonu sınavlarıyla ölçülür.

Öğrenci bir yarıyılda aldığı ve devam koşulunu sağladığı bütün derslerin yarıyıl sonu sınavına, Enstitü tarafından belirlenen ve ilan edilen gün ve saatte girmek zorundadır.

Öğrenciler, kredili derslerde, her yarıyıl içinde en az bir kez ara sınavına girerler. Ara sınav, ağırlığı içinde ödev ya da diğer yarıyıl içi çalışmalar dikkate alınabilir.

Öğrenciler, devam koşuluna uydukları takdirde bir yarıyılda aldıkları bütün derslerin yarıyıl sonu sınavına girmek zorundadırlar. Ancak sınava girme hakkı olduğu halde mazereti nedeniyle sınava girmeyen ve "I" notu alan öğrenciye mazereti Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edildiği takdirde, yarıyıl sonu sınavı yerine geçmek üzere bir mazeret sınav hakkı tanınabilir. Bu sınavın tarihi Yönetim Kurulunca saptanır.

Mazeretler

Madde 19 — Öğrenciler mazeretlerini belirten belgelerle bu durumun sona ermesinden itibaren en geç 7 gün içinde Enstitüye başvururlar. Zamanında yapılmayan başvurular kabul edilmez. Mazeretin geçerliliği hakkında Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.

Sınav Sonuçlarına İtiraz

Madde 20 — Öğrenciler sınav notları ile başarı notlarında maddi hata yapıldığı yönündeki itirazlarını notların ilanını izleyen yedi gün içinde Enstitü Müdürlüğüne yaparlar. Enstitü Yönetim Kurulu itirazı inceler, gerekirse sınav kağıdının yeniden incelenmesini sınav jürisinden veya dersin öğretim üyesinden isteyebilir, bu inceleme sonucuna göre itirazı karara bağlar.

Ders Tekrarı

Madde 21 — Anabilim dalınca belirlenmiş olan zorunlu derslerde başarısız olan öğrenciler öğrenim süresince o dersi tekrarlamak ya da bu dersler seçmeli veya sonradan programdan çıkarılan dersler ise, Enstitü Anabilim dalınca eşdeğer olarak kabul edilen dersleri almak zorundadır.

Ders tekrarlayan öğrencinin derse devam zorunluluğu yoktur. Ancak, öğrenci derse devam edip etmeyeceğini danışmanının da onayını alarak yazılı olarak Enstitü Müdürlüğüne bildirmek zorundadır. Böyle bir bildirimde bulunmayan öğrenci o dersi ilk defa alıyor kabul edilerek derse devamla yükümlü tutulur.

Ders tekrarlayan öğrencinin ve derse devam etmeyen öğrencinin başarı notunun nasıl hesaplanacağı yarıyıl başında yarıyıl içi %40, yarıyıl sonu %60 ağırlıkta olmak üzere öğretim elemanınca öğrenciye ve danışmana yazılı olarak bildirilir.

Seçmeli derslerden başarısız olan öğrenci aynı dersi tekrarlamak zorunda değildir.

Öğrenciler genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla başarılı oldukları dersleri tekrarlayabilirler.

Başarılı Sayılma Koşulları

Madde 22 — Her dersin öğretim elemanı dönem başında öğrencilerin sorumlu olduğu ara sınavlar, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların dönem başarı notu içindeki ağırlıklarını öğrencilere yazılı olarak duyurur.

Yarıyıl içi sınav ve diğer çalışmaların başarı notu içindeki ağırlığı % 40, yarıyıl sonu sınav ağırlığı % 60’dır. Kredisiz dersler genel not ortalama hesabına katılmaz.

Akademik Değerlendirme

Madde 23 — Öğrencilerin akademik başarılarının değerlendirilmesinde ve değerlendirme sonunda verilecek notlarda Ufuk Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim, Sınav ve Değerlendirme Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Akademik Ortalama

Madde 24 — Bir dersin kredisi ile başarı notunun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Akademik ortalama, öğrencinin Enstitüye kaydından itibaren geçer not aldığı ve program için geçerli sayılan bütün derslerin ağırlıklı puanlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi suretiyle elde edilir. Bu hesaplamada bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür.

Genel Not Ortalaması

Madde 25 — Lisansüstü eğitim programı öğrencilerinin tüm derslerinden başarılı sayılabilmesi için genel not ortalamalarının yükseklisans programlarında en az "2,5", Doktora programında en az "3" olması gerekir. Bu ortalamaları tutturamayan öğrencilerin not ortalamasını yükseltmeleri için yükseklisansta "CB" ve altı, doktora programda "BB" ve altında not aldığı dersleri tekrarlamasına veya yeni dersler almasına olanak sağlanır. Not ortalamasını bu Yönetmelikteki azami eğitim süresi içinde yükseltemeyen öğrencilerin Enstitü ile ilişkileri kesilir.

İlişik Kesme

Madde 26 — Bu Yönetmelikte öngörülen azami öğrenim süresi içinde lisansüstü eğitim programını başarıyla tamamlayamayan öğrencilerin programla ilişkisi kesilir.

Diploma

Madde 27 — Lisansüstü programlardan mezun olan öğrencilere eğitim gördükleri bilim ve sanat alanının özelliğine göre ünvanını belirleyen "Yüksek Lisans" diploması verilir.

Diplomada öğrencinin izlemiş olduğu Enstitü Anabilim dalındaki programın onaylanmış adı, varsa verilen ünvan bulunur ve Enstitü Müdürü ile Rektörün imzasını taşır.

Disiplin İşleri

Madde 28 — Lisansüstü programlarında kayıtlı öğrenciler hakkında Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği uygulanır.

İKİNCİ KISIM

Bilimsel Hazırlık Programı

Öğrenci Kabul Koşulları

Madde 29 — Lisans derecesini, başvurdukları yüksek lisans ve doktora programlarından farklı alanlarda alan öğrenciler, Üniversitelerarası Kurulca yürürlüğe konulan "Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği" hükümleri gereğince bilimsel hazırlık programına alınırlar.

Bu programa alınacak öğrenciler, Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca lisans başarı düzeyleri ve izledikleri lisans programlarına göre belirlenir.

Derslerin Niteliği

Madde 30 — Bilimsel hazırlık programında alınan dersler lisans düzeyinde olup lisansüstü programlarında alınan derslerin yerine geçemez.

Ancak, Bilimsel Hazırlık Programında yer alan bir öğrenci, bu programın derslerinin yanısıra ilgili Enstitü Anabilim dalı Başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.

Bilimsel hazırlık programlarında 18 kredi değerinin üzerinde ders alınamaz.

Süre

Madde 31 — Bilimsel Hazırlık Programının iki yarıyılda tamamlanması zorunludur.

Kayıt Silme

Madde 32 — Bilimsel Hazırlık Programını tamamlayamayanların Enstitü ile ilişkisi kesilir.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Yüksek Lisans Programları

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Ortak Hükümler

Öğrenim Ücreti ve Öğrenci Kabulü İçin Ön Koşullar

Madde 33 — Ufuk Üniversitesi Enstitülerindeki Lisansüstü Eğitim ve Öğretim ücretlidir. Ücretin miktarı her yıl Üniversite Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir. Ücret her yarı yılın başında olmak üzere iki eşit taksitte alınır. Ücretini yatırmayan öğrencinin kaydı yapılamaz, yenilenemez ve dondurulamaz. Bu öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

Yüksek lisans programına kabul edilmek için öğrencilerde aranılacak ön koşullar şunlardır:

a) Yüksek lisans yapmak istediği Anabilim dalında en az dört yarıyıllık fakülte veya eşdeğer kurum diplomasına sahip olmak (Yurt dışından alınan diplomalar için denklik belgesi aranır.),

b) Farklı Anabilim Dalı lisans diplomasına sahip olanlar için ilgili bilim dalında bilimsel hazırlık programını en fazla iki yarıyılda bitirebileceklerine ilişkin olumlu kanaat uyandırmak,

c) Lisansüstü Eğitim Sınavı (LES) ndan Üniversitelerarası Kurulca hazırlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen standart puanı olan 45’in altında olmamak üzere Senato tarafından o yarıyıl için belirlenen barajı aşan bir not almış olmak,

d) Yabancı uyruklu öğrenciler için Üniversitelerarası Kurulca denkliği kabul edilmiş bir üniversiteden lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmak,

e) İngilizce veya açılan program için gerekli Anabilim Dalının öngördüğü ve Senatonun onayı ile yabancı dil sınavlarından belirlenmiş olan başarı puanını almak.

f ) Mütevelli Heyetçe belirlenen öğrenim ücretini ödemiş olmak.

Giriş Sınavı

Madde 34 — Yüksek lisans programına kabul edilebilmek için yukarıdaki ön koşulları taşıyan adayların yazılı ve/veya sözlü sınavda başarılı olmaları gerekir.

Adayların başarılı sayılabilmeleri için aranacak LES sonucunun, %50’si ile sözlü veya yazılı sınavın %50’sinin 65’den az olmaması gerekir. Sınav ağırlıkları ve biçimi Senato tarafından değiştirilebilir. Sınavın yazılı yapılmasına karar verebilir.

Sınava girebilmek için adayların:

a) Lisans diploması ya da yerine verilmiş resmi belge,

b) Lisans not çizelgeleri,

c) LES sonuç belgesi,

ile birlikte Enstitü Müdürlüğüne başvurması gerekir.

Öğrencilerin Anabilim dalları itibariyle sözlü veya yazılı sınava tabi tutulacağı konuların belirlenmesi, yazılı sınav yapılacaksa sınav için sorular hazırlanması ve sınavların değerlendirilmesi Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca yapılır.

Giriş sınavı sonuçları, yazılı sınav yapılmışsa sınav evrakı ile birlikte Enstitü Müdürlüğüne teslim edilir.

Sınav ile ilgili işlemler Enstitü Müdürü tarafından yürütülür ve denetlenir.

Sınavı kazananların listesi Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir ve Enstitü Müdürlüğünce ilan edilir.

Muafiyet

Madde 35 — Öğrenci tarafından özel öğrenci olarak Enstitüde ya da daha önce başka kurumlarda alınmış olan yüksek lisans dersleri ilgili Anabilim Dalı başkanının ve danışmanının onayı alınarak Enstitü Yönetim Kurulunca geçerli sayılabilir. Ancak sayılması istenen notun 2,5 ve üstünde olması ve en çok üç yıl önce alınmış olması gerekir. Bu şekilde sayılabilecek ders sayısı öğrencinin almakla yükümlü olduğu derslerin % 50 sini aşamaz.

Tezli ve Tezsiz Programlar Arasında Geçiş

Madde 36 — Tezsiz yüksek lisans programında öğrenci iken, tezli yüksek lisans programına geçmek isteyen adaylar, ilk iki dönem sonunda Enstitü Anabilim Dalı başkanının olumlu görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programına geçebilirler.

Tezli yüksek lisans programında öğrenci iken, tezsiz yüksek lisans programına geçmek isteyen adaylar ilk iki dönem sonunda Anabilim Dalı başkanlığının olumlu görüşü ve Yönetim Kurulu kararı ile tezsiz yüksek lisans programına geçebilirler.

İKİNCİ BÖLÜM

Tezli Yüksek Lisans Programı

Niteliği

Madde 37 — Bu program toplam yirmibir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur.

Öğrencinin alacağı toplam ders sayısından en az üçü o Anabilim Dalında veya yüksek lisans programında belirlenmiş zorunlu derslerden olmak zorundadır. Geri kalan dersler danışmanın da onayı alınmak koşuluyla öğrenci tarafından seçilir. Bu dersler ilgili Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla başka yükseköğretim kurumlarından da alınabilir.

Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır.

Tez Çalışması

Madde 38 — Birinci dönem derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci yüksek lisans tez çalışmalarına danışmanı yönetiminde başlayabilir.

Öğrenci, danışmanının da onayı bulunan yapacağı tezle ilgili ayrıntılı bir öneriyi Enstitü Yönetim Kuruluna sunar.

Tez çalışmasının en az ayrıntılı inceleme niteliğini taşıması esastır.

Tez çalışması en geç tüm derslerin başarı ile tamamlandığı yarıyılı izleyen iki yarıyıl içinde tamamlanır.

Kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla bitiren, ancak tez çalışmasını dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen öğrenciye, ilgili enstitü Anabilim Dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tezini jüri önünde savunması için en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir.

Süre

Madde 39 — Tezli yüksek lisans programının tamamlanma süresi dört yarıyıldır.

Daha kısa sürede tamamlanmaya ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir. Derslere devam etmeyen veya başarısız olan öğrencinin kalan süre içinde programı tamamlayamayacağının anlaşılması halinde Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kaydı silinebilir.

İlişik Kesme

Madde 40 — Dört yarıyılın sonunda kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya Senato tarafından öngörülen en az genel not ortalamasını tutturamayan öğrencinin Enstitü ile ilişkisi kesilir.

Süresinden Önce İlişik Kesme

Madde 41 — Tez çalışmasından üstüste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız not alan öğrencinin Enstitü ile ilişkisi kesilir.

Tez Danışmanı Atanması

Madde 42 — Enstitü Anabilim Dalı başkanlığınca her öğrenci için tez konusu ve tez danışmanını en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar Enstitü Müdürlüğüne önerilir. Bu öneri Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla kesinleşir.

Tez danışmanlığı öğrencinin tez konusunun Yönetim Kurulunca onaylandığı tarihte başlar.

Tez çalışmasının niteliği birden fazla tez danışmanını gerektirdiği hallerde ikinci tez danışmanı da atanabilir.

Anabilim Dalı başkanının da onayı alınmak suretiyle Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla danışman değiştirilebilir.

Tez Danışmanının Nitelikleri

Madde 43 — Tez danışmanı öğretim üyeleri veya Senatonun belirleyeceği niteliklere sahip öğretim görevlileri arasından seçilir.

Tez Çalışmasının Dili ve Düzenlemesi

Madde 44 — Tez çalışmasının dili Türkçedir. Tezde bir İngilizce veya adayın girdiği yabancı dilde bir özet bulunması zorunludur.

Tez yazım kuralları Enstitü Yönetim Kurulunca hazırlanacak Tez Yazım ve Basım Yönergesinde belirlenir.

Bitirilen ve danışmanca onaylanan tez bu Yönergeye uygun yazılmış beş (5) kopya olarak Enstitü Müdürlüğüne teslim edilir; kabul edildikten sonra ciltlenir.

Tezin Tamamlanma Süresi

Madde 45 — Tez konusu onaylanan öğrenci, tezini tüm derslerini başarıyla tamamladığı yarıyılı izleyen en geç iki yarıyıl içinde bitirir. Gerekli hallerde Yönetim Kurulu en fazla iki yarıyıl süre uzatımı yapabilir.

Lisansüstü eğitimde uzatma, dondurma ve ek sürelerde bir yarıyıl, ilgili kararın alındığı yarıyılın başlangıcından, izleyen yarıyılın başlangıcına kadar olan sürelerin tamamı olarak tanımlanmıştır.

Jürinin Belirlenmesi

Madde 46 — Tezin Enstitü Müdürlüğüne tesliminden sonra Yönetim Kurulu aralarında danışmanın da bulunduğu ve en az biri Üniversite içinden seçilen en az üç (3) öğretim üyesinden oluşan jüriyi belirler. Jüride en kıdemli üye başkanlık görevini üstlenir. Danışman ise jürinin çalışmalarında koordinatörlük görevini yürütür.

Jürinin İncelemesi

Madde 47 — Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır.

Sözlü Savunma

Madde 48 — Jüri, öğrenciden en az 30, en fazla 60 dakika tezini savunmasını ister. Jüri bu savunma sırasında tez konusu ve alanı ile ilgili sorular sorarak değerlendirme yapar.

İnceleme Sonucu

Madde 49 — Savunmadan sonra jüri oylama yapar. Jüri oy çokluğuyla karar verebilir. Bu oylama sonucu, tez kabul edilir veya bir aydan bir yarıyıla kadar ek süre verilerek tamamlanması istenir ya da reddedilir. Bu karar sınavı izleyen 3 gün içinde Enstitü Müdürlüğüne bildirilir. Ek süre verildiği takdirde bu süre tutanakta belirtilir. Sonuç, yazılı bir tutanakla Enstitü Müdürlüğüne bildirilir. Kabul edilen tez, jüri üyeleri tarafından imzalanmış, ciltlenmiş en az 3 kopya olarak tez sınavına giriş tarihini izleyen bir ay içinde Enstitü Müdürlüğüne teslim edilir.

Düzeltilmiş tez, yeni verilmiş tezle aynı işleme tabi tutulur. Ancak, olanak varsa, ilk jüri tarafından incelenmesi sağlanır. Tezin yine reddedilmesi halinde öğrencinin Enstitü ile ilişkisi kesilir. Red kararları gerekçeli bir raporla açıklanır.

Telif Ücreti

Madde 50 — Kabul edilmiş tezin tamamının Enstitüde yayınlanması halinde yazara telif ücreti ödenmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tezsiz Yüksek Lisans Programı

Niteliği

Madde 51 — Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 krediden az olmamak koşuluyla en az 10 adet ders ile dönem projesi dersinden oluşur.

Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden seçilebilir.

İlgili Enstitü Anabilim Dalı başkanlığının önerisi ile diğer yükseköğrenim kurumlarında verilmekte olan dersler de seçilebilir. Ancak, bu şekilde seçilen derslerin kredisi toplam kredinin % 50 sini aşamaz.

Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

Öğretim elemanları tezsiz yüksek lisans programına kayıt yaptıramaz.

Süre

Madde 52 — Tezsiz yüksek lisans programının tamamlanma süresi üç yarıyıldır.

Daha kısa sürede tamamlanmaya ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.

Dönem Projesi

Madde 53 — Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek zorundadır. Aday, dönem projesi dersi için danışmanının belirtildiği şekilde ve günlerde çalışmalarını danışmanına yazılı ve sözlü iletir.

Dönem sonunda öğrenci, proje çalışmalarını danışmanına sunar.

Dönem projesi dersinden üst üste iki defa başarısız olanların Enstitü ile ilişiği kesilir.

Muafiyet

Madde 54 — Bir öğrencinin Enstitüye tam zamanlı öğrenci olarak kaydolmadan önce son üç yarıyıl içinde özel öğrenci olarak veya yurt içi ve yurt dışı yükseköğrenim kurumlarından aldığı, lisansüstü eğitim gördüğü bilim alanı ile ilgili lisansüstü derslerin transferini talep edebilir. Bu transferin gerçekleşmesi için transfer edilecek derslerden alınan notun en az "2,5" ya da en az 70 olması ve danışmanın önerisi, Anabilim Dalı başkanının onayı ile Yönetim Kurulunun kararı gerekir.

Ancak, bu şekilde transfer edilecek derslerin kredisi öğrencinin kayıtlı olduğu programda alması gereken toplam kredinin 1/3 ünü aşamaz.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Doktora Programı

Niteliği

Madde 55 — Doktora programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az 7 ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.

Doktora programları Yurt içi ve Yurt dışı entegre doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların uygulama usul ve esasları, Üniversitenin önerisi, Öğretim Üyesi ve Araştırıcı Yetiştirme Kurulunun görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenir.

Doktora Programlarının Açılması

Madde 56 — Doktora programları ilgili Enstitünün Anabilim dalları esas alınarak açılır ve yürütülür.

Başvuru Koşulları

Madde 57 — Doktora programına başvurulabilmesi için adayların;

a) Bir yüksek lisans diplomasına sahip olması,

b) Yüksek Lisans genel not ortalamasının en az 2,5 veya en az 65 olması,

c) Temel Tıp Bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek için Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 2 nci maddesinin (d) bendi koşullarını yerine getirmiş olma,

d) Lisansüstü Eğitim Sınavından (LES) başvurduğu programın puan türünde standart puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek LES puanına sahip olması,

e) Yabancı uyruklu öğrenciler için Üniversitelerarası Kurulca denkliği kabul edilmiş bir üniversiteden yüksek lisans diplomasına sahip olması,

f) Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavın (ÜDS) dan geçerlilik süresi içinde en az 50 not almış olması veya Senato tarafından belirlenen uluslararası sınavda başarılı olması

gerekir.

Öğrenci Kabulü

Madde 58 — Doktora programına öğrencinin kabul edilebilmesi için;

a) Enstitüce yapılacak mülakattan olumlu görüş almış olması,

b) Öğrenim durumuna göre aldığı dersler ve bitirme derecesi,

c) Temel Tıp Bilimlerinde doktora programlarına öğrenci kabulünde Senato kararı ile Temel Tıp Puanı veya LES puanının %50’si ile sözlü sınavın sonucunun en az 65 olması gerekir. Temel Tıp Puanı Tıpta Uzmanlık Sınavında (TUS) birinci bölümden elde edilen puanın 0,7 ile ikinci bölümden elde edilen puanın %30’ndan oluşur.

d) Öğrenciyi tanıtıcı referans belgelerine sahip olması

gerekir.

Süre

Madde 59 — Doktora programını tamamlama süresi sekiz yarıyıldır. Daha kısa sürede mezun olabilecek öğrencilerle ilgili düzenlemeler Senato tarafından belirtilir.

Dördüncü yarıyıl sonunda kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Yönetmeliğin öngördüğü en az genel not ortalamasını tutturamayan öğrencinin Üniversite ile ilişkisi kesilir.

Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını sekiz yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen öğrenciye Enstitü Anabilim Dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla en fazla dört yarıyıl ek süre verilir.

Tez Danışmanı Atanması

Madde 60 — Her öğrenci için en geç üçüncü yarıyılın başına kadar Enstitü Anabilim Dalı başkanınca bir tez konusu ve tez danışmanı Yönetim Kuruluna önerilir ve Kurulun onayı ile belirlenen konu ve danışman kararı kesinleşir.

Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirmesi halinde ikinci tez danışmanı da atanabilir.

Anabilim Dalı başkanının da onayı alınmak suretiyle Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla danışman değiştirilebilir.

Tez Danışmanının Niteliği

Madde 61 — Tez danışmanı, öğretim üyeleri arasından seçilir. İkinci tez danışmanının doktora derecesine sahip olması gerekir.

Yeterlik Sınavı

Madde 62 — Yeterlik sınavları Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yapılır. Doktora Yeterlik Komitesi sınav jüri önerileri ile öğrencinin sınavlardaki durumunu gözönüne alarak başarılı olup olmadığına salt çoğunlukla karar verir. Bu karar Enstitü Anabilim Dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye bildirilir.

Sınavda başarısız olan öğrenci bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin Programla ilişkisi kesilir.

Doktora Yeterlik Komitesi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin; ders yükünü tamamlamış olsa bile, öğrencinin genel not ortalamasının altına düşmemesi koşuluyla dördüncü yarıyıldan sonra da fazladan dersler almasını isteyebilir. Bu dersleri altıncı yarıyılın sonuna kadar başarıyla tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişkisi kesilir.

Yeterlik Sınavı Komitesi

Madde 63 — Yeterlik sınavları Enstitü Anabilim Dalı başkanlığınca önerilen ve Yönetim Kurulunca atanan beş öğretim üyesinin oluşturduğu Doktora Yeterlik Komitesi tarafından yapılır.

Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulama ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir.

Yeterlik Sınavı Zamanı

Madde 64 — Yeterlik sınavına en geç beşinci yarıyılın sonunda girilir.

Yeterlik Sınavında Yabancı Dil

Madde 65 — Doktora Yeterlik Sınavına girebilmek için;

a) Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı (ÜDS) ndan yüz üzerinden en az 50 puan almış olmak ya da Üniversitelerarası Kurulca belirlenen sınavlardan birinden başarılı olmak,

b) Yabancı uyruklular için kendi ana dili dışında, eğitim dilinden, Türkçe’den ve eğitim sırasında gerekli olan diğer yabancı dillerden yapılacak sınavda başarılı olmak,

gerekir.

Yabancı Dil Hazırlık Programı

Madde 66 — Yabancı dil sınavında başarısız olan doktora öğrencileri yabancı dil hazırlık sınıfı programına öğrenci olarak kaydedilirler. Bu programın süresi en çok bir akademik yıl olup süre sonunda yapılan sınavda başarısız olan öğrencilere bir yıl da destek programına devam hakkı tanınır. Bu süre sonunda da yapılan sınavda başarısız olanların Kurumla ilişkisi kesilir. Bu programda geçirilen süre eğitim süresinden sayılmaz.

Tez İzleme Komitesi

Madde 67 — Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili Anabilim Dalı başkanlığının önerisi ve Yönetim Kurulu onayı ile bir ay içinde bir Tez İzleme Komitesi oluşturulur.

Tez İzleme Komitesi, üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili Anabilim Dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse Komite toplantılarına katılabilir.

Tez İzleme Komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili Anabilim Dalı başkanlığının önerisi ve Yönetim Kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

Tez Önerisi Savunması

Madde 68 — Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini danışmanının gözetiminde hazırlar ve Tez İzleme Komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili bir raporu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce Komite üyelerine dağıtır.

Tez İzleme Komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca tez önerisini izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.

Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir Tez İzleme Komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.

Tez önerisi kabul edilen öğrenci için Tez İzleme Komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yarıyılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce Komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yarıyıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirlenir. Öğrencinin tez çalışması Tez İzleme Komitesi tarafından "başarılı" veya "başarısız" olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.

Doktora Tezinin Sonuçlandırılması

Madde 69 — Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları gösteren ve danışmanınca kabul edilen tezini Enstitünün Tez Yazım ve Basım Yönergesine uygun şekilde 5 nüsha hazırlayarak Enstitüye teslim eder.

Doktora tez jürisi, Enstitü Anabilim Dalı başkanlığının önerisi ve Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin Tez İzleme Komitesinde yer alan üç öğretim üyesi ile en az biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur. Tezin jüri üyelerine dağıtımı Enstitü Müdürlüğünce yapılır.

Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.

Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla "kabul", "red" veya "düzeltme" kararı verir. Bu karar Enstitü Anabilim Dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye gerekçeli bir rapor ve tutanakla bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda tezi kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Red kararları gerekçeli bir raporla açıklanır.

Doktora Diploması

Madde 70 — Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş 5 kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır.

Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu Enstitü Anabilim Dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.

BEŞİNCİ KISIM

Son Hükümler

Yönetmelikte Hüküm Bulunmayan Haller

Madde 71 — Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile Ufuk Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim, Sınav ve Değerlendirme Yönetmeliğinin bu Yönetmeliğe aykırı olmayan hükümleri uygulanır.

Yürürlük

Madde 72 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 73 — Bu Yönetmelik hükümlerini Ufuk Üniversitesi Rektörü yürütür.

Sayfa Başı


Tebliğ

Yalova Valiliğinden :

Mahalli Çevre Kurulu Kararı

Karar No : 2002/8

Karar Tarihi : 29/8/2002

Mahalli Çevre Kurulu 29/8/2002 tarihinde Vali V. İsmail GÜNDÜZ başkanlığında toplanarak aşağıdaki kararları almıştır.

1 — İlimiz sınırları içinde yer alan tüm katı yakıt kaloriferli, sobalı binalarla sanayi tesislerinde aşağıda özellikleri belirtilen yerli ve ithal kömürlerin kullanılmasına;

Isınmada kullanılacak Yerli Kömürde Aranacak Özellikler:

Alt Isıl Değeri : 3000 (-200) Kcal/kg en az (satışa sunulan)

Yanar Kükürt : % 1.65 max (satışa sunulan)

Boyut : 18-200 mm 18 mm altı max % 10 tolerans

200 mm üstü % 10 tolerans

Kalorifik değerlerin önerilen sınırlardan daha yüksek olması halinde yanar kükürt oranları en az 3000 Kcal/kg olması durumunda daha üst kalori için her 1000 Kcal/kg başına % 0,55 (satışa sunulan) değerini geçmeyecektir.

Isınmada Kullanılacak İthal Kömürde Aranacak Özellikler:

Alt Isıl Değeri : 6000 Kcal/kg (satışa sunulan) (-500 Kcal/kg)

Toplam Kükürt : % 1 (kuru bazda) + (% 0,1 tolerans)

Uçucu Madde : % 12-22 (Kuru bazda) + (% 1 tolerans)

Toplam Nem : % 10 (satışa sunulan) + (% 1 tolerans)

Boyut : 18-200 mm-18 mm altı max % 10 tolerans

200 mm üstü % 10 tolerans

Sanayi Amaçlı İthal Edilen Kömürlerin Özellikleri:

Alt Isıl Değeri : 6000 Kcal/kg (satışa sunulan) (-500 Kcal/kg tolerans)

Toplam Kükürt : % 1 (kuru bazda) + (% 0,1 Tolerans)

Uçucu Madde : % 36 (kuru bazda) + (% 1 Tolerans)

Toplam Nem : % 10 (satışa sunulan) + (% 1Tolerans)

Boyut : 0-50 mm

Briket (Pres Kömürlerin Özellikleri):

Briket Kömürlerde TS 12055 “kömür briketi ısınmada kullanılan” standartlarına uyulması gerekmektedir.

Briket Kömürün % 100 yerli veya ithal linyitten yapılması şarttır. Briket kömürde kullanılacak yapıştırıcı maddelerin % 100 melas, nişasta veya petrol türevi olmayan insan ve çevre sağlığına zararlı olmadığı bağlayıcının oranı % 8’i geçmeyecektir.

Brikette Kullanılan İthal Kömürün Özellikleri:

Briket Kömürlerde TS 12055 “Kömür Briketi Isınmada kullanılan” standartlarına uyulması ve;

(1) Bu özellik, orijinal (satışa sunulan) briket bazındadır.

(2) Su geçirmeyen torbalar içerisinde satılan briketlerde bu özellik aranmaz.

2 —Yukarıda belirtilen şartlarda ve özelliklerde kömür satılmadığının tespiti halinde doğabilecek bütün idari ve parasal cezalar firmaya ait olacaktır. Bütün kükürt oranından daha yüksek oranda kükürtlü kömür satan firmalar hava kirliliğine neden olacağından dolayı 2872 sayılı Çevre Kanununa göre işlem yapılmasına,

3 — Isınma amaçlı olarak 13/1/1995 tarih ve 1995/1 sayılı 23/11/1995 tarih ve 1995/10 sayılı Çevre Bakanlığı genelgeleri ile yasaklanan petrol kokunun ilimiz ve ilçelere girişi, depolanması, satışı ve yakılmasının yasaklanmasına,

4 — İlimizde küçük sanayi sitelerinde, bazı özel işyerlerinde, sobalarda, bahçe, sokak, cadde ve bu gibi yerlerde benzeri ısınma araçlarıyla kullanılan ve hava kirliliğine sebep olan yanık yağ, hurda lastik, plastik, çöp ve benzeri yanıcı maddelerin ısınma ve başka maksatlarla kullanılmasının yasaklanmasına,

5 — Kömür satışlarının il sınırları içerisinde sabit satış yerlerinde yapılmasına, arsalarda, kamyon üzerinde ve sair yerlerde kömür satışına izin verilmemesine,

6 — Kömürlerin torbaları üzerinde kömürün cinsi, üretici ve pazarlamacı firmanın adı ve tescilli markası, ağırlığı, analiz sonuçlarındaki kükürt ve kalori değerleri, briket kömür için bağlayıcı cinsinin yazılı olmasına,

7 — İlimiz sınırları içerisinde ısınma amaçlı sıvı yakıt olarak % 1.5 kükürt içeren TÜPRAŞ 615 kalorifer yakıtının kullanılmasının sağlanmasına,

8 — Yalova İli Merkez İlçe mücavir alan içerisinde satışa sunulan ve kullanılan kömürlerin satış yerinde, depolarda, kalorifer dairelerinde İl Çevre Müdürlüğü, İlSağlık Müdürlüğü ve Belediye Başkanlığı yetkili personelinin Mahalli Çevre Kurulu kararında belirtilen esaslar dahilinde denetlemeye yetkili olduklarına, denetleme ekiplerinin Emniyet Müdürlüğü ve İl Jandarma Komutanlığı ekip, amir ve yöneticilerinden yardım talep etmeleri halinde bu yardım taleplerinin kolluk kuvvetlerince derhal yerine getirilmesine,

9 —Ayrıca şikayetlere anında müdahale etmek amacıyla Yalova Belediye Başkanlığının oluşturacağı ekiplere de her türlü denetim yapma yetkisinin verilmesine,

10 — Belediyelerden işyeri ruhsatı olmayanlara satış yaptırılmamasına, bu yerlerin haricinde kömür satışı yapanların ve Mahalli Çevre Kurulu Kararına aykırı olduğu tespit edilen kömürlere yasal işlem yapılmasına,

11 —Kömürle ilgili alınan bu kararların İl Merkezi alanı dışındaki ilçelerde Kaymakamlıklar tarafından uygulanmasına,

12 —Tüketicilerle ilgili olarak;

a) Tüketicilerin satıcılardan fatura veya perakende satış fişi, sevk irsaliyesi ve kantar fişi alarak denetleme esnasında bunları ibraz etmekle yükümlü olduklarına,

b) İşyerlerinde ve konutlarda ateşçi/kaloriferci belgesi olmayan kaloriferci çalıştırılmamasına, aksi durumda işyeri sahibi ile apartman veya site yöneticileri hakkında gerekli yasal işlem yapılmasına.

13 —Kömür satışı yapanlarla ilgili olarak;

Yalova İli sınırları içerisinde ithal ve yerli kömür satışı yapacak bütün firmalar Valilik İl Çevre Müdürlüğünden “Kömür Satış Belgesi” alacaklardır. Kömür satış izin belgesi almamış olan firmaların kömürlerinin il sınırları içerisinde satışına müsaade edilmemesine, Kömür satış belgesinin 1 yıl geçerli olacağına,

14 —Firmadan İstenen Belgeler;

a) Müracaat Dilekçesi,

b) Firma adı, firma adresi, kömür temin edilecek ocağın adı, adresi ve paketleme tesisinin adı, varsa iyileştirme tesisinin projesini içeren bilgiler,

c) Firmanın Ticaret Sicil kaydına havi faaliyet belgesi,

d) İşyeri açma ve çalışma ruhsatı,

e) Çevre Bakanlığından alınacak kömür analiz belgesi,

f) Taahhütname,

g) İthal Kömürler için Çevre Bakanlığınca verilen İzin Belgesinin fotokopisi,

olmasına.

Yalova İli sınırları içerisinde satışına izin verilen kömürlerin, satış esnasından ve şehir dışından nakli sırasında araçlar üzerinde Valiliğimizce verilen kömür satış izin belgesinin, kömüre ait menşei belgesinin onaylı suretlerinin bulundurulmasına,

15 —Çevre ve toplum sağlığını korumaya yönelik olarak alınan yukarıda belirtilen kararlara uymayan tüm kişi, kurum ve kuruluşlar hakkında 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu, 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 1580 sayılı Belediye Kanununa göre yasal işlem yapılmasına,

Oybirliği ile karar verilmiştir.

Tebliğ olunur.

Sayfa Başı