Başbakanlık

Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğünce Yayımlanır

 Kuruluş : 7 Ekim 1920

11 Mayıs 2003

PAZAR

Sayı : 25105

Å ÖNCEKİ

SONRAKİ

Æ

YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

Yönetmelikler

— Karayolunda Tehlikeli Maddelerin Taşınması İçin Tasarlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (98/91/AT)

— Telsiz ve Telekomünikasyon Terminal Ekipmanları Yönetmeliği

— İnönü Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik

— İstanbul Bilgi Üniversitesi Çift Anadal, Yan Dal ve Üstün Başarı Programları Yönetmeliği

Tebliğler

— 3 Sıra Nolu Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tebliğ

— 2003 Mali Yılı Bütçe Uygulama Talimatı (Ayrıntılı Harcama Programı) (Sıra No: 8)

— 2003 Mali Yılı Bütçe Uygulama Talimatı (Sıra No:9) (Taşıt)


YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

Yönetmelikler

Sanayi ve Ticaret Bakanlığından:

Karayolunda Tehlikeli Maddelerin Taşınması İçin Tasarlanan

Motorlu Araçlar ve Römorkları ile İlgili

Tip Onayı Yönetmeliği

(98/91/AT)

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç

Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu hükümleri uyarınca, araçların yapım ve kullanım bakımından karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uyma zorunluluğunu yerine getirmek üzere; karayolunda tehlikeli maddelerin taşınması için tasarlanan araçlara AT Araç Tip Onayı Belgesi verilmesine ilişkin hükümleri ve bunların uygulanmasına ait usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik, MARTOY kapsamında yer alan, karayolunda tehlikeli maddelerin taşınması için tasarlanan N ve O sınıfı araçlara AT Araç Tip Onayı Belgesi verilmesine ilişkin hususları kapsar.

Dayanak

Madde 3 — Bu Yönetmelik, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun değişik 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlık : Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,

b) MARTOY: Avrupa Topluluğunun 70/156/AT Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliğinin Resmi Gazete’de yayımlanan şekliyle son seviyesini,

c) Onay Kuruluşu : Teknik Hizmetler Kuruluşlarını görevlendiren, aksam tip onayı belgesi ve araç tip onayı belgeleri veren ve gerektiğinde geri alan, diğer onay kuruluşlarıyla muhatap olan ve bunlarla temasları yürüten, imalatçının üretim uygunluk düzenlemelerine uyup uymadığını belirleyen, yetkili kuruluş olan Bakanlığı,

d) İmalatçı : Tip Onayı işlemlerinin bütün unsurlarından ve imalatın uygunluğunun sağlanmasından Onay Kuruluşuna karşı sorumlu olan motorlu araçların ve römorklarının ticari isim veya markasının sahibi olan kişi veya kuruluşu,

e) Yetkili Temsilci: İmalatçının bütün sorumluluklarını alarak imalatçı tarafından yetkilendirilen kişi veya kuruluşu,

f) AT : Bu Yönetmeliğin Ek I’inin 3.1.5 maddesinde geçen AT terimi farklı olmak üzere, Avrupa Topluluğunu,

g) Teknik Hizmetler Kuruluşu : Onay Kuruluşunca deneyleri ve kontrolleri yapmak üzere g örevlendirilen kurum veya kuruluşu,

h) Araç: Karayolunda tehlikeli madde taşımak üzere tasarlanmış MARTOY’un EK II Bölüm A’sında tarif edilen N veya O sınıfı aracı,

i) N Sınıfı Araç : En az dört tekerlekli, motorlu yük taşıma araçlarını,

j) O Sınıf Araç (Römork): Motorlu araca bağlanacak şekilde tasarlanmış, malların taşınması için imal edilmiş ve donatılmış olan bir aracı,

k) Temel Araç: Araç tanıtım numarası daha sonraki çok aşamalı tip onay işlemlerinde değişmeyecek herhangi bir tamamlanmamış aracı,

l) Tamamlanmamış Araç: MARTOY’un ve bu Yönetmeliğin ilgili bütün hükümlerine uyabilmek için en az bir aşamada daha tamamlanması gereken herhangi bir aracı,

m) Tamamlanmış Araç: MARTOY’un ve bu Yönetmeliğin ilgili bütün hükümlerine uygun olarak çok aşamalı tip onay işlemleri sonucu imal edilmiş bir aracı,

n) Tehlikeli Madde: 94/55/AT Yönetmeliğinin 2 nci maddesinde tarif edilmiş madde ve kütleleri,

o) Taşıma: 94/55/AT Yönetmeliğinin 2 nci maddesinde tanımlanan karayolu taşımacılığını,

p) Tip Onayı Belgesi: Bu Yönetmelik kapsamındaki motorlu araçların bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uygun olarak imal edildiğini gösteren belgeyi,

r) Tanıtım Dosyası : Başvuru sahibi tarafından Teknik Hizmetler Kuruluşuna veya Onay Kuruluşuna, Tanıtım Bildirimi gereğince verilen bilgi, çizim, fotoğraf ve bunun gibi belgeleri içeren dosyayı,

s) Tanıtım Paketi : Tanıtım Dosyası ile Teknik Hizmetler Kuruluşunun veya Onay Kuruluşunun görevlerini yerine getirmeleri sürecinde tanıtım dosyasına eklemiş oldukları deney raporları ve diğer belgeleri,

t) Tanıtım Paketi Fihristi : Tanıtım Paketi içinde bulunan belgelerin uygun bir şekilde numaralandırılarak veya bütün sayfaların tanımlanabilmesine imkan verecek şekilde işaretlenerek bir liste halinde yazılmasını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Uygulama Usul ve Esasları

Tip Onayı Başvurusu

Madde 5 — Tip Onayı Belgesi başvurusuna ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir.

a) Tip Onayı Belgesi başvuruları, tanıtım paketi içinde tanıtım fihristine uygun olarak düzenlenmiş tanıtım dosyasıyla birlikte Ek II’de belirtildiği şekilde imalatçı tarafından Onay Kuruluşu’na yapılır. Tanıtım dosyası başvurudan itibaren onayın verildiği veya reddedildiği tarihe kadar Onay Kuruluşunun incelemesine açıktır.

b) Belirli bir tipe ait tip onayı başvuruları, ancak bir onay kuruluşuna yapılabilir. Başvuru sahibi, başka bir ülkenin onay kuruluşuna başvuruda bulunmadığını bir yazı ile Onay Kuruluşu’na bildirir.

c) Onaylanacak her tip için ayrı bir başvuru yapılır.

Tip Onayı İşlemleri

Madde 6 — Onay Kuruluşu, tehlikeli maddeler taşınması konusunda bu Yönetmeliğin eklerinde belirtilen teknik özellikleri sağlayan motorlu araçlara örneği Ek II İlave 2’de bulunan AT Araç Tip Onayı Belgesini ve AT Araç Tip Onayı Numarasını verir.

Yetkili Kuruluşlar

Madde 7 — Onay Kuruluşu olarak Bakanlık bu Yönetmeliğin uygulanmasından sorumludur. Deneyleri yapmaya veya yaptırmaya Teknik Hizmetler Kuruluşu olarak Türk Standartları Enstitüsü (TSE) yetkili kılınmıştır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tedbirler, Bildirimler ve Muafiyetler

Tedbirler

Madde 8 — Tedbirlere ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir.

a) Onay Kuruluşu, bu Yönetmeliğin eklerindeki şartlar sağlanırsa, tehlikeli maddelerin taşınması ile ilgili sebeplerden dolayı;

1) Bir araç tipine AT tip onayını veya ulusal tip onayını vermeyi reddedemez veya

2) Temel araçlar (Çıplak şasili araçlar) veya tam araçların tescilini, satışını veya hizmete girmesini yasaklayamaz.

b) Onay Kuruluşu;

1) Bu Yönetmeliğin eklerinde temel araç için şartlar yerine getirilirse ve temel aracın tamamlanması bu uygunluğu geçersiz kılmamışsa veya

2) Bu Yönetmeliğin eklerinde tamamlanmış araç için şartlar yerine getirilmiş ise,

temel araç ve tehlikeli maddelerin taşınması ile ilgili sebeplerden dolayı, temel bir araçtan tamamlanan bir aracın tescilini, satışını veya hizmete girmesini yasaklayamaz.

Bildirimler

Madde 9 — Onay Kuruluşunca yapılan bildirimlere ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir.

a) 98/91/EC sayılı AT direktifine göre hazırlanan bu Yönetmeliğin uygulamaya konulduğu, AT üyesi ülkelerin onay kuruluşlarına, Gümrük Birliği Ortaklık Komitesine ve AT Komisyonuna bildirilir.

b) Onaylanan veya reddedilen Tip Onayı Belgelerinin bir nüshası bir ay içerisinde AT üyesi ülkelerin onay kuruluşlarına, Gümrük Birliği Ortaklık Komitesine ve AT Komisyonuna bildirilir.

Muafiyetler

Madde 10 — Muafiyetlere ait esaslar aşağıda belirtilmiştir.

a) Tehlikeli maddelerin taşınması konusunda teknolojik olarak gelişmiş araçlar için Tip Onayı Belgesi talep edilmesi halinde, Gümrük Birliği Ortaklık Komitesine, AT Komisyonuna ve diğer ülkelerin onay kuruluşlarına bilgi verilerek, Ulusal Tip Onayı Belgesi verilebilir.

b) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce trafiğe çıkmış araçlara bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Geçici ve Son Hükümler

Geçici Madde 1 — Bu Yönetmelik, MARTOY’a göre ulusal tip onayı belgesi alacak ya da daha önce ulusal tip onayı belgesi almış araçlar için ihtiyari olarak uygulanır.

Yürürlük

Madde 11 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren 3 ay sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 12 — Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.

 

 

 

—— • ——

 

 

Telekomünikasyon Kurumundan:

Telsiz ve Telekomünikasyon Terminal

Ekipmanları Yönetmeliği

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı; telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanlarının sahip olması gereken asgari güvenlik koşullarına ilişkin temel gereklere uygun olarak piyasaya arz edilmelerini teminen takip edilmesi gereken uygunluk değerlendirme prosedürlerini, onaylanmış kuruluşların görevlendirilmesinde dikkate alınacak asgari kriterleri, piyasa gözetimi ve denetimi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin, telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanlarının tasarımı, üretimi, dağıtımı, piyasaya arzı, hizmete sunulması, kullanımı, denetimi ile ilgili faaliyetleri kapsar.

Bu Yönetmelik; Devlet ve Kamu güvenliğiyle Devletin savunma ve ceza hukuku uygulamalarında kullanılan özel amaçlı cihazlar ile Ek I’de belirtilen cihazlar hariç;

a) Telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanları,

b) Bu bentte belirtilen Yönetmeliklerin hükümleri mahfuz kalmak kaydıyla, Sağlık Bakanlığının 12/3/2002 tarihli ve 24693 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vücuda Yerleştirilebilir Aktif Tıbbi Cihazlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin (e) bendinde tanımlanan Vücuda Yerleştirilebilir Aktif Tıbbi Cihaz ve 13/3/2002 tarihli ve 24694 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin (i) bendinde yer alan Tıbbi Cihazın dahili bir parçası veya aksesuarı olan cihazlar,

c) Bu bentte belirtilen Yönetmeliklerin hükümleri mahfuz kalmak kaydıyla, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının, 5/1/2002 tarihli ve 24631 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların Elektromanyetik Uyumluluk (Radyo Paraziti) ile ilgili Tip Onayı Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin (d) bendinde veya 2/7/1999 tarihli ve 23743 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin (d) bendinde tanımlanan aracın dahili bir parçası veya aksesuarı olan cihazlar,

hakkında uygulanır.

Dayanak

Madde 3 — Bu Yönetmelik; 2813 sayılı Telsiz Kanunu, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu ile 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;

Müsteşarlık: Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığını,

Kurul: Telekomünikasyon Kurulunu,

Kurum: Telekomünikasyon Kurumunu,

Kanun: 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunu,

Komisyon: Avrupa Birliği Komisyonunu,

Telsiz ekipmanı: 9 kHz ile 3000 GHz frekans bandında sunî bir iletim ortamı olmaksızın, uzayda yayınlanan elektromagnetik dalgaların iletimi ve/veya alımı yoluyla iletişimi sağlayan cihaz veya ilgili parçasını,

Telekomünikasyon terminal ekipmanı: Telekomünikasyon şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanan cihaz veya cihazın ilgili parçasını,

Cihaz: Telsiz ve/veya telekomünikasyon terminal ekipmanını,

Onaylanmış kuruluş: Kanun ve bu Kanuna istinaden 13/11/2001 tarihli ve 2001/3531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik ve bu Yönetmelik çerçevesinde uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere Kurul tarafından yetkilendirilen özel veya kamu kuruluşlarını,

Üretici: Bir cihazı imal eden, ıslah eden veya cihaza adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişiyi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçıyı; ayrıca, cihazın tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri cihazın güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişiyi,

Dağıtıcı: Cihazın tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri cihazın güvenliğine ilişkin özelliklerini etkilemeyen gerçek veya tüzel kişiyi,

CE uygunluk işareti: Cihazın bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu ve ilgili uygunluk değerlendirme işlemlerine tabi tutulduğunu gösteren işareti,

Uyarı işareti: Cihazın kullanıldığı frekans bandının Avrupa Birliği içerisinde harmonize band olmadığını ve bu cihazın kullanımı ve lisanslandırılmasında bazı kısıtlamalar olduğunu ifade eden işareti,

Uygunluk değerlendirmesi: Cihazın bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunun test edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin her türlü faaliyeti,

Uygunluk beyanı: Üreticinin piyasaya arz ettiği cihazın bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu beyan ettiği belgeyi,

Temel gerekler: Cihazın, insan sağlığı, can ve mal güvenliği, çevre ve tüketicinin korunması açısından sahip olması gereken asgari güvenlik koşullarını,

Standart: Üzerinde mutabakat sağlanmış olan, kabul edilmiş bir kuruluş tarafından onaylanan, mevcut şartlar altında en uygun seviyede bir düzen kurulmasını amaçlayan, ortak ve tekrar eden kullanımlar için ürünün özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi işlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması ihtiyari olan düzenlemeyi,

Uyumlaştırılmış Avrupa standardı: Komisyonun talimatı üzerine bir Avrupa Standardizasyon Kuruluşu tarafından hazırlanan ve Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesinde ismi yayımlanan standardı,

Uyumlaştırılmış ulusal standart: Bu Yönetmelik ile ilgili olan ve uyumlaştırılmış Avrupa standartlarına uygun olarak Türk Standartları Enstitüsü tarafından uyumlaştırılarak kabul edilen ve Kurum tarafından listeleri tebliğler ile yayımlanan Türk standartlarını,

Modül: Bu Yönetmelik gereğince, cihazın taşıdığı risklere göre hangi uygunluk değerlendirmesi işlemlerine tabi tutulacağını gösteren prosedürlerden her birini,

Arayüz: Kullanıcının, telekomünikasyon şebekesine erişimini sağlayan fiziksel bağlantı noktası ve/veya telsiz cihazları arasında erişimi sağlayan yayılım ortamını ve bunların teknik özelliklerini,

Piyasaya arz: Cihazın, tedarik veya kullanım amacıyla piyasada yer alması için yapılan faaliyeti,

Piyasa gözetimi ve denetimi: Kurum tarafından, cihazın piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında veya cihaz piyasada iken bu Yönetmeliğe uygun olarak üretilip üretilmediğinin, güvenli olup olmadığının denetlenmesi veya denetlettirilmesini,

Resimli ayrıntı (Pictograms): Cihaz üzerinde yer alan ve cihazla ilgili herhangi bir özelliği resimli olarak ifade eden şekli,

Bozucu Girişim (Harmful Interference): Çalışmaları bakımından, seyrüsefer veya diğer kamu güvenliği haberleşme hizmetlerini tehlikeye sokan veya bir telsiz haberleşme hizmetinin çalışmasını ciddi ölçüde bozan, engelleyen veya sürekli kesinti oluşturan etkileri,

IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütünü (International Maritime Organization),

SOLAS: Denizde Can Güvenliğini ( The Safety Of Life At Sea)

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Temel Gerekler, Arayüz Kriterlerinin Yayımlanması, Uyumlaştırılmış Avrupa Standardı ve Uyumlaştırılmış Ulusal Standart

Temel Gerekler

Madde 5 — Temel gereklere ilişkin şartlar aşağıda belirtilmiştir;

a) Cihaz, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 11/1/2002 tarihli ve 24637 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Belirli Gerilim Dahilinde Kullanılmak Üzere Tasarlanmış Elektrikli Teçhizat ile ilgili Yönetmeliğin gerilim sınırları dikkate alınmaksızın, emniyet hedeflerinin temel unsurlarının da dahil olduğu, kullanıcı ve diğer kişilerin sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümleri karşılamalıdır.

b) Cihaz, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 2/6/2002 tarihli ve 24773 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliğinin koruma ile ilgili şartlarını karşılamalıdır.

c) Telsiz ekipmanları, enterferansa sebep olmamak için, karasal ve uzaysal telsiz haberleşmesine tahsis edilen frekans spektrumu ve yörüngenin etkin olarak kullanabilmesini temin edecek şekilde üretilmeli ve hizmete sunulmalıdır.

d) Kurum gerek gördüğü takdirde, cihazın kullanım amacına göre de ;

1) Telekomünikasyon şebekesine bağlanırken, uygun tipte arayüz ile uyumlu çalışması ve/veya

2) Telekomünikasyon şebekesine bağlanırken, hizmet kalitesini azaltmamaları, şebekeye yada işleyişine zarar vermemeleri yada şebeke kaynaklarının hatalı kullanımına sebep olmamaları ve/veya

3) Kullanıcı ve abonelerin kişisel verilerinin korunması ve mahremiyetinin sağlanması ve/veya

4) Sahtekarlığa imkan vermeyecek özellikte olması ve/veya

5) Acil ve güvenlik hizmetlerine erişimi sağlaması ve/veya

6) Görme, işitme ve fiziksel engelli kullanıcıların kullanımına uygun olması

esastır.

Arayüz Kriterlerinin Yayımlanması

Madde 6 — Telekomünikasyon şebeke operatörü, Kurul tarafından belirlenecek usul ve esaslara göre, şebeke arayüz bilgileri ile teknik özelliklerini yayımlamakla yükümlüdürler.

Uyumlaştırılmış Avrupa Standardı ve Uyumlaştırılmış Ulusal Standart

Madde 7 — Standartlara ilişkin hükümler aşağıda belirtilmiştir;

a) Bu Yönetmeliğin temel gereklerinden en az birini içeren uyumlaştırılmış Avrupa standardına veya bu standarda dayalı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış ulusal standarda göre imal edilmiş cihazın, ilgili temel gereklere uygun olduğu kabul edilir.

b) Uyumlaştırılmış ulusal standardın ve ilgili uyumlaştırılmış Avrupa standardının yer aldığı liste, Kurul tarafından Resmi Gazete’de yayımlattırılır.

c) Herhangi bir uyumlaştırılmış Avrupa standardının veya bu standarda dayalı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış ulusal standardın temel gerekleri tamamen veya kısmen karşılamadığının tespit edilmesi halinde, Kurum, konunun araştırılması hususunu Müsteşarlığa bildirir.

d) Müsteşarlık veya Komisyon tarafından, uyumlaştırılmış Avrupa standardı veya bu standarda bağlı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış ulusal standardın temel gerekleri tamamen veya kısmen karşılamadığının bildirilmesi halinde, Kurul bu standartları listeden çıkartır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Piyasaya Arz, Hizmete Sunma ve Cihazın Bağlantı Hakkı, Teşhir Edilecek Cihazlar

Piyasaya Arz

Madde 8 — Bu Yönetmeliğin temel gereklerine ve diğer ilgili maddelerine uygun olarak imal edilmiş cihazı piyasaya arz eden üreticinin;

a) Cihaz ile birlikte, tanıtım ve kullanım kılavuzunu, cihazın kullanım amacına ilişkin bilgileri ve uygunluk beyanını Türkçe ve orijinal dilde sunması, ayrıca;

1) Telsiz ekipmanları için, Ek VII’de belirtilen işaretle birlikte, cihazın hangi ülkede veya coğrafik bölgede kullanıldığına yönelik kısıtlama ve/veya müsade şartlarına dair bilgileri, cihaz ambalajı üzerinde, tanıtım ve kullanım kılavuzunda kullanıcıların dikkatine sunması,

2) Telekomünikasyon terminal ekipmanları için, arayüz bilgilerinin; cihaz ambalajı üzerinde, tanıtım ve kullanım kılavuzunda ve mümkünse cihaz üzerinde kullanıcıların dikkatine sunması,

b) Uyumlaştırılmamış frekans veya frekans bandlarını kullanan cihazın piyasaya arz edilmesinden en az dört hafta önce Kurul tarafından belirlenen prosedürler çerçevesinde, Kuruma izin başvurusunda bulunması

gerekmektedir.

Hizmete Sunma ve Cihazın Bağlantı Hakkı

Madde 9 — Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak cihazın hizmete sunulmasına ve bağlantı hakkına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir;

a) Cihaz, bu Yönetmeliğin temel gereklerine ve ilgili diğer maddelerine uygun olması halinde, tasarlanan amacı doğrultusunda hizmete sunulabilir.

b) Bu maddenin (a) bendi dikkate alınarak, telsiz ekipmanları için, sadece cihazın insan sağlığını etkilemesi veya enterferans oluşturması veya frekans spektrumunun uygun ve etkili kullanılmaması durumlarında bu cihazın hizmete sunulması Kurum tarafından engellenir.

c) Bu maddenin (d) bendi dikkate alınarak, bu Yönetmeliğin temel gereklerine ve diğer ilgili maddelere uygun olan cihazın uygun arayüzlerle şebekeye bağlanmasını telekomünikasyon şebeke operatörleri reddedemez.

d) Telekomünikasyon şebeke operatörü, bu Yönetmelik hükümlerine uygun olan cihazın şebekesine yada işleyişine ciddi derecede zarar vermesi yada enterferans oluşturması hallerinde Kurumu bilgilendirir. Bu durum Kurum tarafından değerlendirilerek, gerekli tedbirler alınır.

e) Telekomünikasyon şebeke operatörü acil durumlarda şebekesinin korunması amacıyla, ilave bir ücret almaksızın, kesintisiz alternatif hizmet vermek ve derhal Kurumu bilgilendirmek şartıyla cihazın bağlantısını kesebilir.

Teşhir Edilecek Cihazlar

Madde 10 — Bu Yönetmelik hükümlerine uymayan cihaza, üzerine üreticisi tarafından Ek VII’nin 6 ncı maddesinde belirtilen bir etiket konulması halinde, fuar, sergi ve benzeri yerlerde tanıtım amacıyla sergilenmesine izin verilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Uygunluk Değerlendirme Prosedürleri

Uygunluk Değerlendirme Prosedürleri

Madde 11 — Uygunluk değerlendirme prosedürlerine ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir;

a) Uygunluk değerlendirme prosedürleri, cihazın bu Yönetmeliğin ilgili temel gereklerine uygun olduğunu göstermek amacıyla kullanılır.

b) Cihazın, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin (a) ve (b) bendlerinde belirtilmiş olan temel gereklere olan uygunluğunda; bu maddenin (c), (d) ve (e) bendlerinde belirtilen prosedürler veya Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 11/1/2002 tarihli ve 24637 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış Belirli Gerilim Sınırları Dahilinde Kullanılmak Üzere Tasarlanmış Elektrikli Techizat ile ilgili Yönetmelik ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 2/6/2002 tarihli ve 24773 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmelik’lerinde belirtilen prosedürler de kullanılabilir.

c) Kara/uzay amaçlı iletişime tahsis edilmiş frekans bandını kullanmayan telekomünikasyon terminal ekipmanları ve telsiz ekipmanlarının alıcı kısımlarına, üreticinin seçimi doğrultusunda, Ek II, Ek IV ya da Ek V de belirtilen prosedürlerden biri uygulanacaktır.

d) Bu maddenin (c) bendinde belirtilen cihazların dışında yer alan telsiz ekipmanlarının üretiminde uyumlaştırılmış Avrupa standardının veya bu standarda dayalı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış ulusal standardın tamamen uygulandığı durumda, üreticinin seçimi doğrultusunda, Ek III, Ek IV ya da Ek V de belirtilen prosedürlerden biri uygulanacaktır.

e) Bu maddenin (c) bendinde belirtilen cihazların dışında yer alan telsiz ekipmanlarının üretiminde uyumlaştırılmış Avrupa standardının veya bu standarda dayalı olarak yayımlanan uyumlaştırılmış ulusal standardın kısmen uygulandığı yada uygulanmadığı durumda, üreticinin seçimi doğrultusunda, Ek IV ya da Ek V de belirtilen prosedürlerden biri uygulanacaktır.

Bu maddede belirtilmiş olan uygunluk değerlendirme prosedürlerine ilişkin dokümanlar Türkçe ya da İngilizce olacaktır. Üretici ayrıca, cihaza ilişkin uygunluk beyanını orijinali ile birlikte Türkçe olarak yayınlayacaktır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Onaylanmış Kuruluşlara İlişkin Esaslar

Onaylanmış Kuruluşlara İlişkin Esaslar

Madde 12 — Onaylanmış kuruluşlara ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir;

a) Kurul tarafından bu Yönetmelik kapsamında onaylanmış kuruluş faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilecek kuruluşların, Kanun ve bu Kanun’a istinaden 13/11/2001 tarihli ve 2001/3531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik ve Ek VI’da belirtilen asgari kriterler ile Kurum tarafından bu konuda yapılan düzenlemelere haiz olmaları gerekir.

b) Kurul, Türkiye’de yerleşik olan test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından, uygun göreceği sayıda kuruluşu, bu Yönetmelik kapsamındaki uygunluk değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere yetkilendirir.

c) Kurum, yetkilendirilen test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşunun adı, adresi, uygunluk değerlendirmesi yapacağı modüller ile cihazları ve seçilmelerinde dikkate alınan yeterlilik kriterlerini Komisyon’a bildirmek üzere Müsteşarlığa iletir. Komisyon tarafından verilecek kimlik kayıt numarasının Kurul tarafından Resmî Gazete’de yayınlanmasına müteakip bu kuruluşlar onaylanmış kuruluş statüsüne sahip olurlar.

d) Kurum, onaylanmış kuruluşun EK VI’da belirtilen kriterleri taşımadığını tespit etmesi halinde, onaylanmış kuruluşa, Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları ile 13/11/2001 tarihli ve 2001/3531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmeliğin 6 ncı maddesi hükümleri uygulanır. Onaylanmış kuruluşların faaliyetlerinin geçici olarak durdurulması veya onaylanmış kuruluş statüsünün kaldırılmasına ilişkin Kurul tarafından alınan kararlar, Resmî Gazetede ilan edilir ve ayrıca Komisyona bildirilmek üzere Müsteşarlığa iletilir.

e) Onaylanmış kuruluşlar bilgi, kayıt ve belgeleri, 10 yıl süre ile muhafaza etmekle yükümlüdürler.

ALTINCI BÖLÜM

Piyasa Gözetimi ve Denetimi, Cihazın Piyasaya Arzının Yasaklanması,

Toplatılması ve Bertarafı

Piyasa Gözetimi ve Denetimi

Madde 13 — Kurum, cihazın piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında veya cihaz piyasada iken bu Yönetmeliğe uygun olarak üretilip üretilmediğini, uygun şartlarla hizmete sunulup sunulmadığını denetler veya denetlettirir. Gerektiğinde piyasaya arz edilen cihazdan numuneler alabilir veya yetkilendireceği bir kuruluş vasıtasıyla da numunelerin alınmasını sağlayarak, bu Yönetmelik ile Kurum tarafından bu konuda yapılan düzenlemeler çerçevesinde gerekli inceleme ve testleri yapar veya yaptırabilir. Denetim sonucunda bu Yönetmeliğin hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde, bu Yönetmeliğin 20 inci maddesi hükümleri uygulanır.

Cihazın Piyasaya Arzının Yasaklanması, Toplatılması ve Bertarafı

Madde 14 — Cihazın piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve bertarafına ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir;

a) Kurum, bu Yönetmelik kapsamındaki cihazın, Yönetmeliğin hükümlerine uygunluk göstermediğini tespit etmesi halinde, piyasaya arzının yada hizmete sunulmasının engellenmesi, piyasadan veya hizmetten çekilmesi yada serbest dolaşımının kısıtlanması konularında bertaraf da dahil olmak üzere gerekli tedbirleri alır.

b) Bu Yönetmeliğe uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir cihazın güvenli olmadığına dair kesin bulguların bulunması halinde Kurum, cihazın kontrol ve/veya revizyonu yapılıncaya kadar piyasaya arzının geçici olarak durdurulması kararını alır ve bu kararı üreticiye bildirir.

c) Cihazın, bu Yönetmeliğe uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, piyasa gözetimi ve denetimi çerçevesinde yapılan kontroller sonucunda revizyona rağmen güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde Kurum, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere bertaraf da dahil olmak üzere gerekli tedbirleri alır.

d) Kurum, ulusal frekans bandlarını halihazırda kullanan veya kullanması planlanan hizmetler ile enterferans üreterek karışıklığa sebep olan veya olacağı düşünülen telsiz ekipmanlarının;

1) Piyasaya arzını yasaklamak, kısıtlamak ve/veya

2) Piyasadan toplatılması ve üretici tarafından revize ettirilmesini sağlamak ve

3) Revize edilemeyenlerin bertarafını sağlamak

üzere gerekli tedbirleri alır.

YEDİNCİ BÖLÜM

İşaretleme

İşaretleme

Madde 15 — "CE" uygunluk işaretinin iliştirilmesi ve kullanılmasına dair genel esaslar aşağıda belirtilmiştir;

a) Cihaz piyasaya arz edilmeden önce, bu Yönetmeliğin temel gereklerine ve diğer ilgili maddelerine uygunluk göstermesi halinde, Ek VII’de belirtilen "CE" uygunluk işareti üretici tarafından cihaz üzerine, ambalajına, tanıtım ve kullanım kılavuzuna iliştirilir.

b) Ek III, Ek IV yada Ek V’de belirtilen prosedürlerin kullanılması halinde "CE" uygunluk işaretinin yanında onaylanmış kuruluşun Komisyon tarafından verilen kimlik kayıt numarası da yer almalıdır. Onaylanmış kuruluş kendi sorumluluğu altında kimlik kayıt numarasının, cihazın üzerine iliştirilmesini, ambalajında, tanıtım ve kullanım kılavuzunda yazılı olmasını sağlamalı veya sağlatmalıdır.

c) Cihaz telsiz ekipmanı ise, bu maddenin (b) bendinde belirtilen işaretlerin yanında Ek VII’de belirtilen cihaz sınıf tanımı da yer almalıdır.

d) "CE" uygunluk işaretinin görülebilirliği ve okunabilirliği engellenmemesi koşuluyla, "CE" uygunluk işareti ve onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarasından sonra resimli ayrıntı veya kullanım özelliklerini gösteren başka işaretler de yer alabilir.

e) Cihaz üzerine, ambalajına, tanıtım ve kullanım kılavuzuna, "CE" uygunluk işaretinin anlamı ve şekli hakkında üçüncü şahısları yanıltacak başka işaretler iliştirilemez.

f) Cihazın "CE" uygunluk işaretinin iliştirilmesini gerektiren birden fazla teknik düzenlemeye tâbi olması durumunda, "CE" uygunluk işareti, cihazın ilgili tüm teknik düzenlemelerin hükümlerine uygun olduğunu gösterir. Bu teknik düzenlemelerden biri veya birkaçının, bir geçiş dönemi boyunca, üreticiye uygulama konusunda bir seçme hakkı tanıdığı durumlarda, "CE" uygunluk işareti sadece uygulanan teknik düzenleme veya düzenlemelerin hükümlerine uygunluğunu gösterir. Bu durumda, uygulanan teknik düzenlemelerin ilgili hükümleri, ürün beraberindeki belgede, ambalaj üzerinde, tanıtım ve kullanım kılavuzunda ve mümkünse cihazın üzerinde kullanıcıların dikkatine sunulmalıdır.

g) "CE" uygunluk işaretinin, bu maddenin (a), (b) ve (c) bendlerinde belirtilen şartlara uygun olmadan kullanıldığının tespit edilmesi durumunda; Kurum, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere gerekli tedbirleri alır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

Uyumlaştırılan Avrupa Birliği Mevzuatı

Madde 16 — Bu Yönetmelik, 91/263/EEC sayılı ve 98/13/EEC sayılı Direktifleri iptal ederek yeniden düzenlenen, telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanları ve bunların uygunluğunun karşılıklı tanınması konusundaki Avrupa Parlementosu ve Konsey’inin 9 Mart 1999 tarihli 1999/5/EC sayılı Direktifi dikkate alınmak suretiyle, uyumlaştırmak üzere hazırlanmıştır.

Bildirim

Madde 17 — Kurum tarafından 1999/5/EC Direktifine göre hazırlanan bu Yönetmeliğin uygulamaya konulduğu, Müsteşarlık aracılığı ile Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere bildirilir.

Gizlilik

Madde 18 — Kurum, onaylanmış kuruluş ve bu Yönetmeliğin uygulanmasına katılan tüm taraflar, görevlerini yerine getirmeleri sırasında, temin ettikleri bütün bilgilerin gizliliğini sağlarlar. Gizlilik mahiyetine haiz bilgiler ancak kamu sağlığının ve düzeninin gerektirdiği hallerde adli makamların talebi üzerine ve Kuruma bilgi verilmek suretiyle açıklanır.

Hüküm Bulunmayan Haller

Madde 19 — Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; Kanun ile bu Kanuna istinaden 13/11/2001 tarihli ve 2001/3531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik, 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik ile 15/11/2001 tarihli ve 2001/3530 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan CE Uygunluk İşaretinin Ürüne İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Ceza Hükümleri

Madde 20 — Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranan veya faaliyet gösterenler hakkında, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri uygulanır.

Düzenlemeler

Madde 21 — Kurum, bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili düzenlemeleri yapar.

Uygulanmayacak Hükümler

Madde 22 — Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihi itibarıyla, kapsamındaki cihazlara, bu Yönetmelik ve aşağıda belirtilen Yönetmelik hükümleri dışındaki hükümler uygulanmaz:

a) Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca 2/6/2002 tarihli ve 24773 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin (a), (b) ve (c) bentleri, 7 nci maddesi, 8 inci maddesi, Ek I’i ve Ek III’ü.

b) Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca 11/1/2002 tarihli ve 24637 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 73/23/AT sayılı Belirli Gerilim Sınırları Dahilinde Kullanılmak Üzere Tasarlanmış Elektrikli Teçhizat ile ilgili Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası, Ek I’i, Ek III’ün B bölümü ve Ek IV’ü.

Geçici Madde 1 — Halen faaliyet gösteren ve bu Yönetmelik kapsamında yer alan cihaz üreticileri, bu Yönetmeliğin yürürlüğe gireceği tarihe kadar, gereken önlemleri almak zorundadırlar.

Geçici Madde 2 — Piyasaya arz edilecek olan bu Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin, Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 yıl içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması zorunludur.

Yürürlük

Madde 23 — Bu Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihinden itibaren bir yıl sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 24 — Bu Yönetmelik hükümlerini Kurul Başkanı yürütür.

Ek I

 

YÖNETMELİK KAPSAMI DIŞINDAKİ CİHAZLAR

 

Bu Yönetmeliğin kapsamı dışındaki diğer cihazlar aşağıda belirtilmektedir;

1. Amatör radyo spektrumunda yer alan ve ticari olarak piyasada bulunmayan amatör telsiz teçhizatı veya devre kartları.

2. SOLAS ve IMO kapsamında, donanımı zorunlu yüzer araçlarda kullanılacak deniz seyrüsefer cihazları.

3. Kablo ve teller.

4. Yalnızca Radyo ve TV yayın hizmetlerinin alımı için kullanılan alıcı cihazlar.

5. Sivil Havacılık Hizmetlerinde kullanılan VOR, DME, VORTAC, ILS, NDB ve RADAR hava seyrüsefer cihazları.

6. Hava trafik yönetiminde kullanılan izleme ve yön belirleme sistemleri ile haberleşme sistemlerinde kullanılan VOR, DME, TACAN, VORTAC, ILS, NDB ve RADAR teçhizatı.

 

 

Ek II

 

MADDE 11 (c) DE BELİRTİLEN UYGUNLUK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ

 

Modül A (İç Üretim Kontrolü)

 

1. A Modülüne göre üretici, cihazın bu Yönetmeliğin temel gereklerine uygunluğunu iç üretim kontrolü ile sağlar. Bu Ek’in 2 inci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getiren üretici, cihazın bu Yönetmeliğin gereklerini yerine getirdiğini beyan ve garanti eder. Üretici, her cihaza "CE" uygunluk işaretini iliştirir ve yazılı bir uygunluk beyanı düzenler.

2. Üretici, bu Ek’in 3 üncü fıkrasında belirtilen teknik dosyayı hazırlar ve son cihazın imal edilmesinden itibaren en az on yıl süreyle Kurumun denetimine sunmak üzere muhafaza eder.

3. Teknik dosya, cihazın bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunun değerlendirilmesine imkan sağlayacak şekilde hazırlanır. Teknik dosya, yapılacak değerlendirmeler ile ilgili olması halinde cihazın tasarımı, üretimi ve/veya çalışmasına ilişkin bilgileri kapsar. Bu dosyanın muhteviyatı, aşağıdaki hususları içerir;

a) Cihazın genel tanımı,

b) Tasarım, imalat, parça gruplarının çizimleri ve devre şemaları,

c) Çizimlerin, şemaların ve ürünün çalışmasının anlaşılması için gerekli tanımlar ve açıklamaları,

d) Bu Yönetmeliğe istinaden yayımlanacak olan uyumlaştırılmış ulusal standartların kısmen veya tamamen uygulanması durumunda bu standartların listesini,

e) Uyumlaştırılmış ulusal standartların uygulanmaması veya mevcut olmaması durumunda, bu Yönetmeliğin temel gereklerini karşılamak üzere benimsenen çözümlerin açıklamaları,

f) Yapılan tasarım hesaplamalarının ve gerçekleştirilen incelemelerin sonuçları ve

g) Test raporları.

4. Üretici, teknik dosya ile birlikte uygunluk beyanının bir kopyasını muhafaza eder.

5. Üretici cihazların teknik dosya ve bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunu sağlamak için gerekli tüm önlemleri alır.

Ek III

 

MADDE 11 (d) DE BELİRTİLEN UYGUNLUK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ

 

İç Üretim Kontrolü ve Belirli Cihaz Testleri

 

Bu prosedür, Ek II’de belirtilen prosedür ile birlikte aşağıdaki ek gerekleri de içerir:

1. Üretilen her cihaz için, cihazın özellikleri ile ilgili telsiz testleri, üretici tarafından yapılır veya yaptırılır. Bu testler, uyumlaştırılmış ulusal standartların olmaması durumunda, üretici tarafından seçilen bir onaylanmış kuruluşun sorumluluğu altında yapılır. Onaylanmış kuruluş testlerle ilgili kararını verirken, diğer onaylanmış kuruluşların daha önce vermiş oldukları kararları dikkate almalıdır.

2. Üretici, bu Ek’in 1 inci maddesinde belirtilen, testlerin yapıldığını ve cihazın temel gereklere uygunluk gösterdiğini beyan etmeli ve onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarasını, onaylanmış kuruluşun sorumluluğu altında ve üretim aşamasında cihaza iliştirmelidir.

 

 

 

Ek IV

 

MADDE 11 (e) BELİRTİLEN UYGUNLUK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ

 

Teknik Dosya

 

Bu prosedür, Ek III’de belirtilen prosedür ile birlikte aşağıdaki ek gerekleri de içerir:

1. Ek II’nin 3 üncü maddesinde belirtilen teknik belgeler ve Ek III’te açıklanan telsiz testlerine ilişkin, uygunluk beyanı ile birlikte bir teknik dosya oluşturulur.

2. Üretici, teknik dosyayı en az bir onaylanmış kuruluşa sunmalıdır. Teknik dosya, birden fazla onaylanmış kuruluşa sunulmuşsa bu onaylanmış kuruluşların her biri teknik dosyayı alan diğer onaylanmış kuruluşları bilgilendirmelidir.

3. Onaylanmış kuruluş, dosyayı gözden geçirerek, prosedürün bu Yönetmeliğin gereklerine uygun olarak yerine getirildiğini tespit etmesi halinde, üreticiye görüşünü içeren belgeyi vererek, dosyayı almış olan diğer onaylanmış kuruluşları da bilgilendirir. Onaylanmış kuruluş, söz konusu belgeyi, dosyanın alınmasından itibaren dört hafta içinde verecektir. Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin (c), 9 uncu maddesinin (b) ve 14 üncü maddesinin (d) bendleri göz önünde bulundurularak, onaylanmış kuruluş görüşünün alınması ya da dört haftalık sürenin tamamlanmasından sonra cihaz piyasaya arz edilebilecektir.

4. Üretici, yetkili temsilci ya da cihazı piyasaya arz etmekle sorumlu olan kişi teknik dosyayı, son ürünün üretim tarihine müteakip 10 yıl süre ile muhafaza eder ve istendiğinde Kuruma sunar.

Ek V

 

MADDE 11 DE BELİRTİLEN UYGUNLUK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ

Tam Kalite Güvencesi

 

1. Tam kalite güvencesi, bu Ek’in 2 nci maddesindeki yükümlülüklerini yerine getiren üreticinin, cihazında bu Yönetmeliğin gereklerini sağlaması ve bunu beyan etmesi halinde uygulanan prosedürdür. Üretici, her bir cihaza bu Yönetmeliğin 15 inci maddede belirtilen işaretleri iliştirmeli ve bir uygunluk beyanı hazırlamalıdır.

2. Üretici, bu Ek’in 3 üncü maddesinde belirtilen tasarım, üretim aşaması, üretimin tamamlanmasından sonra cihazın kontrol ve testlerini kapsayan onaylı bir kalite sistemini uygular ve onaylanmış kuruluş tarafından bu Ek’in 4 üncü maddesinde belirtilen gözetim işlemine tabi tutulur.

3. Kalite sisteminde;

3.1. Üretici, kalite sisteminin değerlendirilmesi için bir onaylanmış kuruluşa başvurur. Başvuru aşağıdaki bilgileri içerir;

a) Tasarlanan cihazla ilgili tüm bilgiler,

b) Kalite sistemi ile ilgili dokümanlar.

3.2. Kalite sistemi, cihazın bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunu temin etmelidir. Üretici tarafından benimsenen tüm unsurlar, gerekler ve hükümler; sistematik ve düzenli bir biçimde, yazılı kurallar, işlemler ve talimatlar şeklinde dosyalanarak muhafaza edilir. Kalite sistemi dokümantasyonu; kalite programları, planlar, el kitapları ve kayıtların aynı şekilde anlaşılmasını sağlar ve özellikle aşağıdaki maddelerin yeterli tanımını içerecek şekilde düzenlenir;

a) Kalite hedefleri ve organizasyon yapısı ile işletmenin tasarım ve ürün kalitesine ilişkin yükümlülükleri ve yetkileri,

b) Standartlar dahil olmak üzere uygulanacak teknik tasarım özellikleri, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin (a) bendinde belirtilen uyumlaştırılmış ulusal standartların tam olarak uygulanmaması durumunda temel gereklere uygunluğun sağlanması için kullanılacak araçları,

c) İlgili cihaz kategorisi kapsamındaki cihaz tasarımında kullanılacak tasarım kontrol ve tasarım doğrulaması teknikleri, yöntemleri ve sistematik faaliyetleri,

d) Kullanılacak üretim, kalite kontrol ve kalite güvence teknikleri, yöntemleri ve sistematik faaliyetleri,

e) Üretimden önce, üretim aşamasında ve üretimden sonra cihaz uygun oluncaya kadar gerçekleştirilecek ölçüm ve testler ile bunların gerçekleştirilme sıklıkları ve gerekli görüldüğünde üretimden önce gerçekleştirilen testlerin sonuçları,

f) Test ve inceleme hizmetleri ile temel gerekliliklere uygun testlerin yerine getirilebilmesini sağlayan yöntemleri,

g) Muayene raporları, test ve kalibrasyon verileri, ilgili personelin nitelik raporlarından müteşekkil kalite kayıtları,

h) İstenilen tasarım ve ürün kalitesinin sağlanması ve kalite sisteminin etkin bir şekilde işlemesinin gözetimi için kullanılan araçları.

3.3. Onaylanmış kuruluş, bu Ek’in 3.2 maddesinde belirtilen şartları karşılayıp karşılamadığını belirlemek üzere kalite sistemini değerlendirir. İlgili uyumlaştırılmış ulusal standartları uygulayan kalite sisteminin bu gereklilikleri karşıladığı varsayılır.

Onaylanmış kuruluş, kalite kontrol sisteminin, özellikle de ilgili olması halinde üretici tarafından sağlanmış olan test sonuçlarını içeren 3.1 ve 3.2 maddelerine ilişkin olarak sağlanmış olan ilgili belgelere göre, cihazın bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunu değerlendirir.

Denetim grubu üyelerinden en az birisi, ilgili ürün teknolojisini değerlendirmek konusunda deneyimli olmalıdır. Değerlendirme işlemi, üretim yerine yapılacak bir değerlendirme ziyaretini de içerir.

Onaylanmış kuruluş kararını, muayene sonuçları ve gerekçeleri ile birlikte üreticiye bildirir.

3.4. Üretici, onaylandığı şekli ile kalite sisteminden doğan yükümlülüklerini yerine getirir ve bunların yeterli ve etkin şekilde devamını sağlar.

Üretici, kalite sisteminde yapmayı düşündüğü herhangi bir değişiklik hakkında kalite sistemini onaylayan onaylanmış kuruluşu bilgilendirir.

Onaylanmış kuruluş, tasarlanan değişiklikleri değerlendirir ve değiştirilmiş kalite sisteminin bu Ek’in 3.2 maddesinde belirtilen gerekleri yerine getirip getirmediğine ve yeniden bir değerlendirmenin gerekip gerekmediğine karar verir.

Karar, muayene sonuçları ve gerekçeleri ile birlikte üreticiye bildirilir.

4. Bu prosedür kapsamında onaylanmış kuruluşun gözetim sorumluluğu;

4.1. Onaylanmış kuruluş, üreticinin onaylanmış kalite sisteminden doğan yükümlülüklerini uygun bir şekilde yerine getirdiğinden emin olmak için periyodik olarak gözetim faaliyetinde bulunur.

4.2. Üretici, onaylanmış kuruluşun denetleme amacı ile tasarım, üretim, denetim, test ve depolama yerlerine girmesine izin verir ve onaylanmış kuruluşa gerekli her türlü bilgiyi özellikle;

a) Kalite sistemi ile ilgili dokümanları,

b) Analiz, hesaplama ve testlerin sonuçları gibi kalite sisteminin tasarım bölümünce öngörülen kalite kayıtlarını,

c) Muayene raporları, test ve kalibrasyon verileri ve ilgili personelin nitelik raporları gibi kalite sisteminin üretim bölümünce öngörülen kalite kayıtlarını,

sağlar.

4.3. Onaylanmış kuruluş, üreticinin kalite sistemini sürdürdüğü ve uyguladığından emin olmak için, periyodik olarak denetim yapar ve üreticiye bir denetim raporu düzenler.

4.4. İlave olarak onaylanmış kuruluş, üreticinin haberi olmadan ziyaretlerde bulunabilir. Bu ziyaretlerde onaylanmış kuruluş, eğer gerekiyorsa kalite sisteminin doğru işlediğini tetkik etmek için testler yapabilir veya yaptırabilir. Onaylanmış kuruluş, üreticiye ziyaret raporuyla birlikte, yapılmışsa bir de test raporu düzenler.

5. Üretici, aşağıdaki bilgileri, son ürünün üretildiği tarihten itibaren on yıl süreyle muhafaza eder ve istenildiğinde Kuruma sunar,

a) Bu Ek’in 3.1 maddesinin ikinci satırında belirtilen dokümanlar,

b) Bu Ek’in 3.4 maddesinin ikinci paragrafında belirtilen değişiklik bildirimi,

c) Bu Ek’in 3.4 maddesinin son paragrafı ile, 4.3 ve 4.4 maddelerinde belirtilen onaylanmış kuruluşa ait karar ve raporlar.

6. Her onaylanmış kuruluş, verilen ve geri çekilen kalite sistemi onayları hakkında diğer onaylanmış kuruluşlara bilgi vermek zorundadır.

 

Ek VI

 

KURUM TARAFINDAN ONAYLANMIŞ KURULUŞLARIN BELİRLENMESİNDE DİKKATE ALINACAK ASGARİ KRİTERLER

 

1. Onaylanmış kuruluş yetkilileri ve uygunluk değerlendirmesi yapmakla sorumlu personeli; cihazın tasarımcısı, üreticisi, tedarikçisi, montajcısı, şebeke operatörü, hizmet sağlayıcısı veya bunlardan herhangi birinin yetkili temsilcisi olamaz ve bu hususlarda danışmanlık hizmeti veremez. Onaylanmış Kuruluş yetkilileri ve uygunluk değerlendirmesi yapmakla sorumlu personel bağımsız olmalı ve ürünün tasarımı, üretimi, piyasaya arzı veya bakım-onarımında doğrudan ya da dolaylı olarak yer almamalıdır. Bu hüküm, üretici ile kuruluş arasında teknik bilgi alışverişine engel teşkil etmez.

2. Bu kuruluşlar ve personelleri, uygunluk değerlendirmesini, mesleki ahlak kuralları çerçevesinde ve teknik yeterlilikle yürütmek ve bu işlemlerin sonuçlarından çıkarı bulunan kişilerden gelebilecek, test sonuçları veya kararlarını etkileyebilecek, özellikle mali olmak üzere tüm baskı ve etkilerden uzak kalmalıdırlar.

3. Bu Kuruluşlar, uygunluk değerlendirmesine ilişkin idari ve teknik görevlerini yerine getirmelerini mümkün kılacak gerekli personel ve teknik donanıma sahip olmanın yanı sıra özel incelemelerin gerektirdiği teçhizata da erişebilmelidirler.

4. Uygunluk değerlendirmesinden sorumlu personel;

a) Yeterli teknik ve mesleki eğitime,

b) Yapacakları testlerin gerektirdiği düzeyde yeterli bilgi ve tecrübeye,

c) Belgeleri, kayıtları ve testlerin ifa edildiğini teyit eden raporları hazırlama hususunda beceriye,

sahip olmalıdır.

5. Muayenelerin tarafsızlığı garanti edilmeli ve bu çerçevede personelin ücretleri, yapılan testlerin sayısına veya sonuçlarına bağlı olmamalıdır.

6. Bu kuruluşların personeli, uygunluk değerlendirmesi sırasında elde ettikleri her türlü bilgi konusunda mesleki gizlilik ilkesine riayet etmek zorundadır. Bu uygunluk değerlendirmesi sonucunda elde edilen bilgiler, Kurum hariç, üçüncü taraflara verilemez.

 

—— • ——

İnönü Üniversitesinden:

İnönü Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve

Sınav Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına

Dair Yönetmelik

MADDE1 — 15/8/1999 tarihli ve 23787 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İnönü Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 7 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Ders Muafiyeti ve İntibaklar

Madde 7 — Fakülte/yüksekokula ilk kez kayıt yaptıran öğrenci, ilk üç hafta içinde, daha önceden Yükseköğretim Kurumlarından almış ve başarmış olduğu tüm dersler için mezuniyetinden veya ayrılış tarihinden itibaren, üzerinden üç yıl geçmemiş olmak koşuluyla muafiyet talebinde bulunabilir.

İlgili Yönetim Kurulunca alınan muafiyet kararında, muafiyet talebinde bulunan öğrencinin muaf sayıldığı toplam derslerinin kredi-saatinin, o bölümün bir yarıyılda okutulan derslerinin kredi-saati kadar veya daha fazla olması halinde, öğrencinin muafiyetine karşılık gelen yarıyıl sayısı hesaplanır ve intibakı yapılır. Öğrenci intibak ettirildiği yarıyıldan itibaren öğrenimine devam eder. Bu süre Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen azami öğrenim süresinden düşülür.

Öğrencinin muaf sayıldığı derslerin kredi-saati, o bölümün bir yarıyılda okutulan derslerinin kredi-saatinden az olması halinde, bulunduğu yarıyılın toplam kredi-saatini geçmeyecek kadar, ön koşullu dersler hariç, bir üst yarıyıldan ders alır ve bu Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde belirtilen normal öğretim süresinden önce fakülte/yüksekokuldan mezun olabilir.”

MADDE2 — Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Öğreniminin ilk yılındaki öğrenci, kayıtlı olduğu bölüm veya programın, birinci sınıfına ait derslerin tamamını almakla yükümlüdürler.

Öğrenci öğreniminin ikinci yılından itibaren, önceki yılda/yarıyılda başarısız olduğu zorunlu dersler ile hiç almadığı ön koşullu dersleri almak kaydıyla, Bölüm Kurulunun her yarıyıl için 30 kredi/saati geçmeyecek şekilde belirlediği kredi limitleri içerisinde, danışman aracılığı ile dersleri alabilirler. Mezuniyet durumundaki öğrenciler için bu limit bir ders ile aşılabilir. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil Derslerinin kredisi bu limite dahil edilmez. Devamı alınmış bir derse tekrar devam etme zorunluluğu yoktur, ancak ara sınavlara girmek zorunludur.

Öğrenci bir üst yıl veya yarıyıldan ders alamaz. Ancak danışmanın olumlu görüşü ile üçüncü yarıyıldan itibaren, ders tekrarına kalmamış olmak koşuluyla, önceki yarıyılların not ortalamasının 100 tam not üzerinden 90 ya da üstünde olması halinde, bulunduğu yarıyıl ile birlikte bir üst yıldan en fazla 33 kredi-saat ders alır. Bu durumdaki öğrenci bu Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde belirtilen öğrenim süresinden daha kısa süre içerisinde mezun olabilir.

Öğrenci, almakta olduğu derslerin çakışması halinde, çakışan derslerinin devamını, bu derslerin şubeli olması halinde öncelikle diğer şubelerle, şubeli olmaması halinde, normal öğretim öğrencisinin ikinci öğretim ile ikinci öğretim öğrencisinin normal öğretimle birlikte, bunun mümkün olmaması halinde kayıtlı bulunduğu fakültenin diğer bölümlerinden almasına, ilgili bölüm başkanlığının önerisi ile Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulları karar verir. Derse devam yükümlülüğünü başka sınıflar ile yerine getiren öğrenciler ara sınav veya yarıyıl sonu sınavlarına kendi sınıfları ile girerler.

İlgili Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulu kararı ile kayıt donduran, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği gereğince bir veya iki yarıyıl yükseköğretim kurumundan uzaklaştırma cezası alan, kendi isteği ile öğrenimine bir veya iki yarıyıl ara veren veya bir önceki yarıyıldan almış olduğu tüm derslerden devamsız olan öğrenci, 3 üncü maddedeki hakları saklı kalmak kaydıyla, bu nedenlerle kaybetmiş olduğu öğrenim sürelerini telafi etmek amacı ile üst yarıyıllardan ders alamazlar.”

MADDE3 — Aynı Yönetmeliğin değişik 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 13 — Başarı notu arasınav not ortalamasının % 30’u ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 70’i toplanarak bulunur. Bu şekilde bulunan sayının kesir kısmı 0,5 ya da daha büyükse bu sayı tam sayıya yükseltilir. Bir dersten başarılı sayılabilmek için yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 60 almak koşuluyla başarı notunun en az 60 olması şarttır.”

MADDE4 — Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“a) 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen derslerden, Beden Eğitimi ve Güzel Sanatlar derslerinin arasınavları ve yarıyıl sonu sınavları yapılmaz, ancak bütünleme sınavları yapılır. Bu derslerde öğrencilerin yarıyıl içindeki toplu ve ferdi çalışmalarındaki başarısına, derslerine devamına, derslerdeki ilerlemelerine bakılarak GG (başarılı) ya da FF, FG, FE (başarısız) notlarından biri verilir. Bütünleme sınavlarında 60 ve yukarısı, GG (başarılı) notu ile değerlendirilir. Programlardaki diğer kredisiz derslerin yarıyıl sonu ve bütünleme sınavları yapılır, ancak değerlendirilmesi bu Yönetmeliğin 13 ve 14 üncü maddesinde belirtildiği şekilde yapılır.”

MADDE5 — Aynı Yönetmeliğin Geçici 1 inci ve 2 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE6 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE7 — Bu Yönetmelik hükümlerini İnönü Üniversitesi Rektörü yürütür.

—— • ——

İstanbul Bilgi Üniversitesinden :

İstanbul Bilgi Üniversitesi Çift Anadal, Yan Dal ve Üstün

Başarı Programları Yönetmeliği

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Kapsam

 

Kapsam

Madde 1 — İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde, çift anadal, yan dal ve üstün başarı programlarında eğitim ve öğretim işbu Yönetmelik hükümleri uyarınca yürütülür.

Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan konularda, İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Çift Anadal Eğitim-Öğretimi

Tanım

Madde 2 — Çift anadal eğitim-öğretimi, Üniversite’nin bir lisans programına kayıtlı olan bir öğrencinin, ikinci bir lisans diploması almak amacıyla Üniversite’nin diğer bir lisans programına devam etmesidir.

Öğrencinin, başvuru tarihinde kayıtlı bulunduğu lisans programı "esas anadal", başvurduğu ve kabul edildiği lisans programı "ikinci anadal" olarak adlandırılır.

Çift Anadal Eğitim-Öğretimine Başvuru ve Kabul Koşulları

Madde 3 — Çift anadal eğitim-öğretimine başvurabilmek için Üniversite’nin bir lisans programına kayıtlı olmak gerekir.

Zorunlu dersleri % 50’den fazla örtüşen programlar ile zorunlu dersleri % 50’den fazla örtüşmemekle beraber, örtüşmeyen ikinci anadal derslerinin kredi toplamının otuzaltıdan (36) az olduğu programlarda çift anadala başlanamaz. Bu programlar, en geç her akademik yılın başında Öğrenci İşleri Müdürlüğü tarafından ilan edilir.

Uluslararası bir programa kayıtlı öğrenciler, ancak kayıtlı bulundukları fakülte içindeki bir başka lisans programında çift anadal öğrenimi yapmak üzere başvurabilirler.

Çift anadal eğitim-öğretimine, en erken 3’üncü yarıyıl, en geç 5’inci yarıyıl başında başvurulabilir. Başvurular, ilgili yarıyılın ders ekleme-bırakma süresinin başlangıç tarihine kadar yapılabilir.

Bir başka programda çift anadala kabul edilmiş olması nedeniyle, işbu maddenin 7’nci bendi uyarınca bir programdaki çift anadal öğrenciliğini yitirmiş öğrenciler hariç olmak üzere, çift anadal öğrenciliği sıfatını herhangi bir nedenle yitirmiş veya ikinci anadaldan kayıt sildirmiş olan öğrenciler çift anadal öğrenimi yapmak veya çift anadal öğrenimine devam etmek üzere başvuramazlar.

Başvuran öğrencinin, kayıtlı olduğu lisans programının başvuru tarihi itibarıyla izlemiş olduğu yarıyılları için öngörülen zorunlu dersleri ile zorunlu kredi yükünü tamamlamış, almış olduğu derslerin tümünde başarılı olmuş ve genel not ortalamasının (4.00) üzerinden en az (3.00) olması ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 13 üncü maddesi uyarınca belirlenecek sınıfının, başarı durumu itibarıyla ilk % 20’lik dilimi içinde bulunması gereklidir.

Aynı anda birden fazla çift anadal programına veya hem çift anadal hem de yan dal programına kayıt yapılamaz. Çift anadal veya yan dal öğrenimi yapmaktayken, bir diğer anadalda çift anadal öğrenimi yapmak üzere başvuran öğrencilerin, devam etmekte oldukları ikinci anadal veya yan daldaki öğrencilik statüleri, başvurularının kabul edilmesi halinde kalkar.

Çift anadal başvurusu, öğrencinin kayıtlı bulunduğu ve başvurduğu lisans programlarının bağlı bulunduğu bölüm kurulunun, bölüm yoksa Fakülte Kurulunun uygun bulması üzerine, başvurduğu programın bağlı bulunduğu Fakültenin Yönetim Kurulunca kabul edilir. Ancak, bir lisans programına bir akademik yıl içinde, o akademik yılda programın birinci sınıf birinci yarıyıl asli öğrenci sayısının % 20’sinden fazla öğrenci kabul edilemez. Kabule değer başvuruların bu sayıyı aştığı hallerde, genel not ortalaması sıralaması esas alınarak öğrenci kabul edilir.

Kredi Yükü

Madde 4 — Çift anadal öğrencileri bir yarıyılda en fazla yirmiyedi (27) kredi yükü karşılığı ders alabilirler. Ancak iki programın yarıyıllık toplam zorunlu ders kredi toplamının yirmiyediden (27) fazla olması halinde bu sınır aşılabilir.

Çift anadal öğrencileri her iki programın tüm zorunlu dersleri ile program ders listesinden seçilmesi zorunlu seçimlik derslerini alırlar.

Her iki anadalın zorunlu derslerini almış olmak koşuluyla, çift anadal öğrencileri anadal programlarında yer alan, ancak zorunlu olmayan dersleri, işbu maddenin birinci fıkrasında öngörülen kredi yüküne ulaşana kadar alabilirler.

Her iki anadalın zorunlu olarak alınacak derslerinin kredi toplamının, esas anadalın ilgili yarıyıllık asgari kredi yükünü karşılamaya yetmediği hallerde, öğrenci eksik kredi karşılığı kadar dersi serbest seçimlik dersler arasından alır. Öğrencinin talebi üzerine, daha önceki yarıyıllarda çift anadal yükümlülüklerinin ötesinde aldığı derslerin kredileri, eksik kredi karşılığı olarak sayılabilir.

Çift anadal öğrencilerinin bireysel ders programlarında, anadalların zorunlu derslerinin çakışmaması esastır.

Başarı Denetimi

Madde 5 — Genel not ortalaması, esas anadala ilişkin not ortalaması veya ikinci anadala ilişkin not ortalamasından herhangi biri (2.00)’nin altına düşen öğrencinin ikinci anadal programından kaydı silinir ve öğrenci çift anadal öğrencisi statüsünü yitirir.

Çift anadal öğrenciliği sıfatını başarısızlık nedeniyle yitiren öğrenci, herhangi bir dalda çift anadal öğrenimi yapamaz. Burslu öğrenciler bakımından Yükseköğretim mevzuatında ve Üniversite düzenlemelerinde yer alan kısıtlamalar ve hukuksal sonuçlar saklıdır.

Bitirme Tezi ve Projesi

Madde 6 — Çift anadal öğrencileri, esas anadallarının zorunlu tez derslerine kayıt yaptırarak esas anadallarında bitirme tezi hazırlar. İkinci anadal bakımından ise; öğrenci, ya zorunlu tez dersine kayıt yaptırarak ikinci anadalda da bitirme tezi hazırlar, ya da ikinci anadalın zorunlu tez dersi ve bitirme tezi yerine sayılmak üzere ikinci anadal için öngörülmüş olan ve kredi yükü ikinci anadalın tez dersi kredisini karşılayan en az iki seçimlik ders alır. Bu derslerden başarılı olması halinde öğrenci ikinci anadal için tez hazırlama yükümlülüğünden muaf olur. Öğrenci dilerse, öğrenimi sırasında çift anadal yükümlülüğünün ötesinde ikinci anadaldan fazladan almış ve başarmış olduğu en az iki adet seçimlik dersi, daha önce zorunlu ders veya kredi yüküne saydırmamış olmak ve tez dersi kredisini karşılamak koşuluyla, ikinci anadalın tez dersi ve bitirme tezi yerine saydırabilir.

Esas anadalın bağlı bulunduğu bölüm kurulu, bölüm kurulu yoksa fakülte kurulu; başvurusu üzerine, öğrencinin esas anadal yerine ikinci anadalın zorunlu tez dersine kayıt yaptırıp bitirme tezini ikinci anadalda hazırlamasına; esas anadalın zorunlu tez dersi ve bitirme tezi yerine sayılmak üzere esas anadal için öngörülmüş olan ve kredi yükü esas anadalın tez dersi kredisini karşılayan en az iki seçimlik ders almasına ve bu derslerden başarılı olması halinde esas anadalda tez hazırlamak yükümlülüğünden muaf olmasına karar verebilir. Öğrenci dilerse, öğrenimi sırasında çift anadal yükümlülüğünün ötesinde esas anadaldan fazladan almış ve başarmış olduğu en az iki adet seçimlik dersi, daha önce zorunlu ders veya kredi yüküne saydırmamış olmak ve tez dersi kredisini karşılamak koşuluyla, esas anadalın tez dersi ve bitirme tezi yerine saydırabilir.

Tez dersine kayıt yaptırabilmesi için, öğrencinin ilgili anadalda İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uyarınca son sınıf öğrencisi niteliğini kazanmış olması gerekir.

Danışmanının uygun görmesi halinde, öğrenci, bitirme tezi yerine bitirme projesi hazırlayabilir.

Tez ve proje danışmanlığı, bitirme tezi veya projesinin yürütülmesi, tamamlanması, kabulü ve ilgili diğer hususlarda, 11/11/2002 tarihli ve 24933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Mezuniyet

Madde 7 — Çift anadal öğrencisi, izlediği anadalların tüm zorunlu derslerinden başarılı olduğu ve bitirme tezi veya tezleri kabul edildiği takdirde, her iki anadalda da ayrı lisans diploması almaya hak kazanır. Ancak, ikinci anadaldan mezun olabilmek için ikinci anadala ilişkin tüm derslerin başarılmış; genel not ortalaması ile ikinci anadala ilişkin not ortalamasının en az (2.00) ve bu anadaldan alınan derslerin kredi toplamının en az otuzaltı (36) olması gerekir.

Esas anadala ilişkin yükümlüklerini tamamlayan öğrenciye, esas anadalın lisans diploması verilir.

İkinci anadalın tüm zorunlu derslerini başarıyla tamamlamakla beraber, esas anadala ilişkin yükümlülüklerini tamamlamamış olan çift anadal öğrencisi, ikinci anadal diplomasını da esas anadalı tamamladığında almaya hak kazanır.

Öğrenimi sırasında ikinci anadalın zorunlu derslerini tamamlamak üzere ek ders almak istemeyen veya işbu maddenin birinci fıkrasında öngörülen mezuniyet koşullarını ikinci anadal bakımından yerine getiremeyen öğrenciler, esas anadala ilişkin azami öğrenim süresini doldurmamış olmaları koşuluyla, öğrenimlerini en fazla iki yarıyıl uzatabilirler. Bu durumdaki öğrenciler, kayıt koşullarını ikinci anadal için yerine getirmek zorundadır.

Çift anadalı izleme hakkını kaybetmiş öğrenciler, esas anadaldan mezuniyet tarihine kadar koşullarını yerine getirmek kaydıyla yan dal öğrenimi yapmış sayılırlar.

Çift Anadaldan Ayrılma

Madde 8 — Çift anadal öğrencisi, öğreniminin herhangi bir yarıyılında kendi isteğiyle ikinci anadaldan kayıt sildirebilir.

İkinci anadaldan kayıt sildiren öğrenci, başka bir lisans programında çift anadal öğrenimi yapamayacağı gibi, ayrıldığı anadalda da yeniden çift anadal öğrenimine başlayamaz.

İkinci anadaldan kayıt sildiren öğrenci, ikinci anadalda tamamlamış olduğu dersleri, esas anadal programının zorunlu dersleri arasında yer almamış olmamaları koşuluyla, esas anadalının seçimlik ders kredi yüküne saydırabilir.

İkinci Anadala Yatay Geçiş

Madde 9 — Çift anadal öğrencisinin, öğrenim görmekte olduğu ikinci anadala yatay geçişinde, Kredili Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 34 üncü maddesi uyarınca, "Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik" hükümleri çerçevesinde Üniversite Yönetim Kurulu tarafından üniversite içi yatay geçiş için belirlenen usul ve esaslar uygulanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yan Dal Eğitim-Öğretimi

Tanım

Madde 10 — Yan dal eğitim-öğretimi, Üniversite’nin bir lisans programına kayıtlı olan bir öğrencinin, bilgisini artırmak amacıyla ikinci bir lisans programından ders almasıdır.

Öğrencinin, başvuru tarihinde kayıtlı bulunduğu lisans programı "anadal", başvurduğu ve kabul edildiği lisans programı "yan dal" olarak adlandırılır.

Yan Dal Eğitim-Öğretimine Başvuru ve Kabul Koşulları

Madde 11 — Yan dal eğitim-öğretimine başvurabilmek için Üniversite’nin bir lisans programına kayıtlı olmak gerekir.

Lisans öğrencileri, üçüncü yarıyıl başından itibaren, yan dal eğitim-öğretimi için başvurabilirler. Başvurular, ilgili yarıyılın ders ekleme-bırakma süresinin başlangıç tarihine kadar yapılabilir.

Yan dal öğrenimine başlayabilmek için, yan dal öğrenimine başlanmak istenen yarıyıl başı itibarıyla genel not ortalamasının en az (2,60) olması gerekir.

Yan dal öğrenimi yapmaktayken çift anadal öğrenimi veya bir başka lisans programında yan dal yapmak üzere başvuranlar hariç olmak üzere, yan dal öğrenciliği sıfatını herhangi bir nedenle yitirmiş veya yan daldan kayıt sildirmiş olan öğrenciler yan dal öğrenimi yapmak veya yan dal öğrenimine devam etmek üzere başvuramazlar.

Yan dal eğitim-öğretimine kabul, öğrencinin kayıtlı olduğu ve başvurduğu lisans programlarının bağlı bulunduğu bölüm başkanlarının, bölüm başkanı yoksa Fakülte Dekanlarının onayıyla gerçekleşir.

Aynı anda birden fazla yan dal programına veya hem çift anadal hem de yan dal programına kayıt yapılamaz. Yan dal öğrenimi yapmaktayken, çift anadal öğrenimine veya bir başka yan dala başvuran öğrencilerin, devam etmekte oldukları yan daldaki kayıtları, başvurularının kabul edilmesi halinde silinir.

Kredi Yükü

Madde 12 — Yan dal öğrencileri, lisans öğrencileri için getirilen kredi yükü sınırlamalarına tâbidirler.

Başarı Denetimi

Madde 13 — Genel not ortalaması, anadala ilişkin not ortalaması veya yan dala ilişkin not ortalamasından herhangi biri (2.00)’nin altına düşen öğrenci yan dal öğrenciliği sıfatını yitirir.

Yan Dal Eğitim-Öğretiminin Tamamlanması

Madde 14 — Öğrencinin, yan dal öğrenimini tamamlayabilmesi için,

a) Esas anadaldan mezuniyet hakkını kazanmış olması,

b) Yan dal programından, anadalının programının zorunlu dersleri arasında yer almayan, toplam kredi sayısı en az otuzaltı (36) olmak üzere en az oniki (12) dersi başarıyla tamamlamış olması,

c) Genel not ortalamasının ve yan dal derslerinin ortalamasının en az (2.00) olması,

gereklidir.

Yan dal öğrenimine başlamamış olmakla beraber, anadal öğrenimi tamamladığında, not ortalaması koşulu hariç olmak üzere yan dal öğrenimine başlama ve tamamlama koşullarını yerine getirmiş olan öğrenciler, mezuniyet ortalamalarının en az (2.60) olması koşuluyla yan dal öğrenimi yapmış sayılmak üzere başvurabilirler. Bu halde öğrenci, yan dala ilişkin bölüm başkanı, bölüm başkanı yoksa fakülte dekanı onayıyla yan dal yapmış sayılır.

Yan dal öğrenimi yapıldığı sadece not dökümü belgesinde (transkript) gösterilir.

Yan Daldan Ayrılma

Madde 15 — Yan dal öğrencisi, öğreniminin herhangi bir yarıyılında kendi isteğiyle yan daldan kayıt sildirebilir.

Yan daldan kayıt sildiren öğrenci, başka bir lisans programında yan dal öğrenimi yapamayacağı gibi, ayrıldığı lisans programında da yeniden yan dal öğrenimine başlayamaz.

Yan daldan kayıt sildiren öğrenci, yan daldan tamamlamış olduğu dersleri, esas anadal programının zorunlu dersleri arasında yer almamış olmamaları koşuluyla, esas anadalının seçimlik ders kredi yüküne saydırabilir.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Üstün Başarı Programı

 

Tanım

Madde 16 — Üstün Başarı Programı, kayıtlı olduğu lisans programında üstün başarı gösteren öğrenciler için oluşturulan özel bir eğitim-öğretim programıdır.

Üstün Başarı Programına İlişkin Özel Kurallar

Madde 17 — Üstün Başarı Programı öğrencileri hakkında, İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin veya işbu Yönetmeliğin diğer hükümlerine aykırı sonuç doğuracak olsa da, işbu bölüm hükümleri uygulanır.

Üstün Başarı Programının Başlatılması

Madde 18 — Başarılı öğrencilerin devam edeceği Üstün Başarı Programı, Akademik Kurul kararıyla başlatılabilir.

Üstün Başarı Programı sadece dört yıllık lisans programlarında ve üçüncü yarıyıldan itibaren başlatılabilir.

Üstün Başarı Programı’nın hangi alanlarda uygulanacağı önceden ilan edilir.

Üstün Başarı Programına Başvuru ve Kabul Koşulları

Madde 19 — Üstün Başarı Programı’na kabul edilecek öğrencilerde aranan nitelikler ve başvuru tarihleri her akademik yıl başında Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve ilan edilir.

Üstün Başarı Programı’na kabul edilecek öğrenciler, Üstün Başarı Programı Koordinatörü ve Üniversite Yönetim Kurulu’nca atanan iki tam zamanlı öğretim üyesinden oluşan bir komisyon tarafından belirlenir.

Üstün Başarı Programında Eğitim-Öğretim

Madde 20 — Üstün Başarı Programı’nda eğitim-öğretim ve dersler yıllıktır. Hangi derslerin Üstün Başarı Programı öğrencileri için yıllık olarak yürütüleceği veya açılacağı Akademik Kurul tarafından belirlenir.

Üstün Başarı Programı’na katılan öğrenciler bulundukları sınıfın zorunlu derslerini alırlar. Zorunlu derslere ek olarak, bu öğrencilerden ek ders almalarının istenip istenmeyeceği, bunların hangi dersler olacağı, ya da hangi dersler arasından seçilebileceği, ders yılı başında Akademik Kurul tarafından belirlenir.

Üstün Başarı Programı’nda birden fazla dersten başarılı olamayan öğrenciler bir üst sınıfa geçemezler ve bir sonraki yıl sadece başarısız oldukları dersleri tekrarlar. Bir tek dersten başarısız olan öğrenciler ise bir üst sınıfa devam ederler ve bir önceki yılda başarısız oldukları dersin sınavına yeniden girerler.

Üstün Başarı Programı’nda bütünleme hakkı yoktur. Ders yılı sonunda alınan not nihaidir.

Üstün Başarı Programı öğrencilerinin, öğrenim gördükleri anadaldaki lisans programına geri dönme hakları vardır ve bu durumda intibakları Üniversite Yönetim Kurulu tarafından yapılır.

Mezuniyet

Madde 21 — Üstün Başarı Programı için öngörülen yükümlülükleri yerine getiren Üstün Başarı Programı öğrencisi diploma almaya hak kazanır.

Üstün Başarı Programını tamamlayan öğrencilerin diplomasında, Üstün Başarı Programı’nda eğitim-öğretim gördükleri ve başarılı oldukları gösterilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

 

Uygulama ve Geçiş Hükümleri

Madde 22 — Bu Yönetmelik 2002-2003 Akademik Yılının İkinci yarıyılından (dahil) itibaren;

a) İşbu maddenin ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri saklı kalmak üzere, 11/11/2002 tarihli ve 24933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği kapsamında öğrenim görmekte olup üstün başarı programı, çift anadal ve yan dal öğrenime başlamış öğrenciler ile,

b) 11/11/2002 tarih ve 24933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredili Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği kapsamında öğrenim görmekte olup üstün başarı programı, çift anadal ve yan dal öğrenimi yapmak üzere başvuran öğrenciler hakkında uygulanır.

İstanbul Bilgi Üniversitesi’ne, öğrenci değişimi konusunda yapılan anlaşmalar ve üniversitelerarası protokoller uyarınca 2002-2003 Akademik Yılının İkinci Yarıyılı öncesinde kayıt yaptırıp bu statüde öğrenimlerine devam eden öğrenciler hakkında, 13/12/2002 tarihli ve 24962 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Bilgi Üniversitesi Kredisiz Sistem Lisans ve Önlisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

2002-2003 Akademik Yılının İkinci Yarıyılından önce yan dal öğrenimine başlayan öğrencilerin, başarı denetiminde, 2004-2005 Akademik Yılının İkinci Yarıyılı sonuna kadar bu Yönetmeliğin "Başarı Denetimi" başlıklı 13 üncü maddesindeki asgari genel not ortalamaları (1,85) olarak uygulanır.

Yürürlük

Madde 23 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 24 — Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Bilgi Üniversitesi Rektör’ü yürütür.

Sayfa Başı


—— • ——

—— • ——

 

Sayfa Başı