Başbakanlık

Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğünce Yayımlanır

 Kuruluş : 7 Ekim 1920

12 Temmuz 2004

PAZARTESİ

Sayı : 25520

 

Å ÖNCEKİ

SONRAKİ

Æ

YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

Bakanlığa Vekâlet Etme İşlemi

— Sanayi ve Ticaret Bakanlığına, İçişleri Bakanı Abdülkadir AKSU’nun Vekâlet Etmesine Dair Tezkere

Yönetmelikler

— Çevre ve Orman Bakanlığı Özel İhtisas Komisyonları Yönetmeliği

— Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik

Tebliğler

— Emeklilik Şirketlerindeki Birikimli Hayat Sigortalarından Bireysel Emeklilik Sistemine Aktarımlara İlişkin Tebliğ (No:2004/2)

— Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları) (Seri No: 1)

Kurul Kararları

— Enerji Piyasası Kurulunun 337 ve 338 Sayılı Kararları


YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ

Bakanlığa Vekâlet Etme İşlemi

T.C.

 

BAŞBAKANLIK

7 Temmuz 2004

B.02.0.PPG.0.12-305-9607

 

 

CUMHURBAŞKANLIĞI YÜCE KATINA

“Stuttgart Türk Günleri” etkinliklerine katılmak üzere, 12 Temmuz 2004 tarihinde Almanya’ya gidecek olan Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun’un dönüşüne kadar; Sanayi ve Ticaret Bakanlığına, İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu’nun vekâlet etmesini yüksek tasviplerine saygıyla arz ederim.

Recep Tayyip ERDOĞAN

Başbakan           

—————   

T.C.

 

CUMHURBAŞKANLIĞI

7 Temmuz 2004

B.01.0.KKB.01-06-205-2004-796

 

 

BAŞBAKANLIĞA

İLGİ : 7 Temmuz 2004 gün ve B.02.0.PPG.0.12-305-9607 sayılı yazınız.

“Stuttgart Türk Günleri” etkinliklerine katılmak üzere, 12 Temmuz 2004 tarihinde Almanya’ya gidecek olan Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali COŞKUN’un dönüşüne kadar; Sanayi ve Ticaret Bakanlığına, İçişleri Bakanı Abdülkadir AKSU’nun vekâlet etmesi uygundur.

Bilgilerini rica ederim.

Ahmet Necdet SEZER

CUMHURBAŞKANI

Sayfa Başı


Yönetmelikler

Çevre ve Orman Bakanlığından:

Çevre ve Orman Bakanlığı Özel İhtisas

Komisyonları Yönetmeliği

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç

Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, çevre ve orman ile ilgili alanlarda Özel İhtisas Komisyonlarının kurulması ve çalışma usul ve esaslarının belirlenmesidir.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik Özel ihtisas Komisyonları ile Özel Bilim ve Mühendislik Komisyonlarını kapsar.

Dayanak

Madde 3 — Bu Yönetmelik, 8/5/2003 tarihli ve 25102 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 36 ncı maddesi gereğince hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;

Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,

Bakan: Çevre ve Orman Bakanını,

Komisyon: Özel İhtisas, Bilim ve Mühendislik Komisyonlarını,

APK Kurulu Başkanlığı: Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Kuruluş ve Görevler

Kuruluş

Madde 5 — Komisyonlar geçici nitelikli olup, Bakanlık görevlerine ilişkin konularda özel ihtisas gerektiren çalışmaları gerçekleştirmek üzere, Bakanlık ilgili biriminin teklifi ve Bakanın onayı ile oluşturulur.

Komisyonlarda; alanlarında uzmanlaşmış yerli ve yabancı bilim, meslek ve mühendislik kuruluş uzmanları görevlendirilir.

Komisyonlara ilişkin onaylarda, görevlendirilecek uzmanların yapacakları çalışmalar, nitelikleri, kuruluşları, çalışma süreleri ve görevlendirme biçimleri ile Yönetmeliğin 12 nci maddesinde belirtilen ve ilgili mevzuat uyarınca yapılacak ödemeler açıkça belirtilir.

Görevler

Madde 6 — Komisyonların görevleri şunlardır:

a)Yapılacak çalışmaların gerektirdiği ihtisas alanında araştırma ve inceleme yöntemlerini belirlemek, bu yöntemlere göre araştırma-geliştirme çalışmaları yapmak,

b) Araştırma ve inceleme sonuçlarını değerlendirmek, yayıma hazır hale getirmek ve Bakanlığa sunmak,

c) Özel ihtisas alanına ilişkin bilimsel yayınları izlemek ve Bakanlıkça sağlanması için öneride bulunmak,

d) Özel ihtisas alanına ilişkin konularda çalışmalar yapan araştırmacı, bilim adamı ile kurum ve kuruluşları tespit etmek, isim ve adresleri derlemek ve Bakanlığa sunmak,

e) Özel ihtisas alanına giren çalışmalara ilişkin konularda ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla çalışma süresi içinde gerekli koordinasyonu sağlamak,

f) Çalışma konularına ilişkin konularda faaliyet raporları düzenlemek ve Bakanlığa sunmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çalışma Esasları

Toplantı Usulü

Madde 7 — Komisyonlar ilk toplantılarını Bakanlık Müsteşarının daveti üzerine yaparlar. Komisyonlar ilk toplantılarında Komisyon Başkanını, komisyon başkan yardımcısını ve çalışma takvimi ile programını belirler. Belirlenen çalışma takvimi ve programı Bakanlığa sunulur.

İlk toplantının ardından komisyonlar çalışma takvimlerinde belirlenen sürelerde kendiliğinden üçte iki çoğunluk sayısıyla toplanırlar ve salt çoğunlukla karar alırlar. Oy sayısının eşit olması halinde toplantıya başkanlık eden üyenin oy verdiği taraf çoğunluk sayılır.

Toplantılarda çalışma programına göre ve bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen görevlere ilişkin çalışmalar değerlendirilir ve sonuçlandırılır.

Toplantılarda başlıklı kağıtlara yazılmış toplantı tutanakları tutulur ve Başkan ile üyelerce imzalanır.

Kurulacak her bir komisyonun toplantı sayısı yılda yirmi dörtten fazla olamaz. Ancak: Tabii afetler, tehlikeli ve acil müdahale gerektiren hallerde kurulacak komisyonların toplantı sayısı, ihtiyaca göre belirlenir.

Toplantı Yeri

Madde 8 — Komisyonların toplantı yeri Ankara’dır. Ancak, zorunlu ve gerekli hallerde toplantı yerinin değiştirilmesi Komisyonca Bakanlığa önerilebilir. Önerinin Bakanlıkça onaylanması halinde toplantı yeri değiştirilebilir.

Alt Komisyonlar

Madde 9 — Komisyonlar gerekli hallerde kendi üyelerinden oluşan alt komisyonlar kurabilirler. Alt komisyonların çalışmalarının eşgüdümü Komisyon Başkanınca sağlanır.

Faaliyet Raporları

Madde 10 — Komisyonlar yaptıkları çalışmalara ilişkin olarak aylık faaliyet ve çalışmaların tamamlanmasının ardından sonuç raporlar düzenlerler ve Bakanlığa sunarlar. Raporların şekli Bakanlıkça belirlenir.

Seyahatler

Madde 11 — Komisyon üyeleri, araştırma ve inceleme çalışmalarına ilişkin olarak yıllık çalışma programında belirtilen ve Bakanlığın onayı ile her bir üye için iki defadan çok olmamak üzere yurt dışı ve yurt içi seyahatler yapabilirler. Bakanlıkça onaylanan seyahatlere katılan komisyon üyeleri seyahatlere ilişkin olarak ayrıca bir rapor düzenler ve bu raporlar aylık faaliyet raporlarının eki olarak Bakanlığa sunulur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Komisyon Çalışmalarına İlişkin Giderleri

Komisyon Çalışmalarına İlişkin Giderler

Madde 12 — Bakanlık mensubu olmayan komisyon üyelerinin aşağıda belirtilen giderlerinin tamamı Çevre ve Orman Bakanlığı bütçesine kaydedilen özel ödenekten, Çevre Kirliliğinin Önlenmesi ve Temizlenmesine İlişkin Bazı Giderler ile Bu Hususlarda Verilecek Kredilere İlişkin Esas ve Usuller çerçevesinde karşılanır.

Komisyon üyelerine 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri uyarınca harcırah ödenir

Komisyon üyelerince yapılan ve Bakanlıkça yayımlanması uygun görülen araştırma ve incelemelere ilişkin olarak üyelere telif ve tercüme ücreti ödenir. Ödenecek bu ücret 9/1/1996 tarihli ve 22518 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Ödenecek Telif ve İşlenme Ücretleri Hakkında Yönetmelikte belirtilen miktarları geçmemek üzere her yıl Bakan tarafından belirlenir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

Sekreterya ve Raportörlük

Madde 13 — Sekreterya ve raportörlük hizmetleri Komisyonca yürütülür.

Koordinasyon ve Bilgi Toplanması

Madde 14 — Komisyonların çalışmalarına ilişkin Bakanlık birimleri, komisyonlar ile kuruluşlar arası eşgüdüm ve komisyonların çalışmalarında ihtiyaç duyduğu bilgiler, APK Kurulu Başkanlığı tarafından sağlanır.

Sorumluluk

Madde 15 — Komisyon Başkanları komisyon çalışmalarının bu Yönetmelik esaslarına göre yürütülmesinden ve komisyon üyelerinin işlevlerini süratli kolay ve verimli bir şekilde yapmalarını sağlamaktan sorumludur. Başkan yardımcıları başkana görevlerinde yardımcı olmaktan ve başkanın bulunmadığı durumlarda başkanlık görevini yerine getirmekten sorumludur.

Komisyon çalışanları bu görevleri dolaysıyla öğrendikleri sırları veya gizli kalması gereken diğer hususları açıklayamazlar, kendilerinin veya üçüncü şahısların faydasına kullanamazlar.

Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat

Madde 16 — 24/12/2000 tarihli ve 24270 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre Bakanlığı İhtisas Komisyonları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

Madde 17 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 18 — Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı yürütür.

—— • ——

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:

Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik

Yapılmasına İlişkin Yönetmelik

MADDE 1 — 4/8/2002 tarihli ve 24836 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinin değişik 7 nci maddesinin birinci, üçüncü ve beşinci fıkraları sırasıyla aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Piyasada faaliyet göstermek üzere lisans başvurusunda bulunacak özel hukuk hükümlerine tabi tüzel kişilerin, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümleri doğrultusunda anonim şirket ya da limited şirket olarak kurulmuş olmaları zorunludur. Anonim şirket olarak kurulmaları halinde, otoprodüktörler hariç olmak üzere, hisselerinin tamamının nama yazılı olması şarttır. Ancak, hisselerinin tamamı nama yazılı olmayan anonim şirketlere, lisans almalarının Kurul kararıyla uygun bulunması sonrası anasözleşme değişikliği yapmaları kaydıyla lisans verilebilir."

"Tüzel kişiler piyasada faaliyet göstermek üzere lisans almak için; Ek-1’de yer alan "Lisans Başvuru Dilekçesi" ve Ek-2’deki "Taahhütname" ile birlikte, Kurul kararıyla yürürlüğe konulan "Lisans Başvurusunda Sunulması Gereken Bilgi ve Belgeler Listesi" uyarınca sunulması gereken belgeleri ibraz etmek suretiyle Kuruma başvurur."

"Üretim, otoprodüktör ve otoprodüktör grubu lisansları için yapılacak başvurular kapsamında; linyit, taşkömürü, asfaltit, bitümlü şist, jeotermal, dalga, güneş enerjisi ve hidrolik kaynaklar gibi yerli doğal kaynaklardan elektrik enerjisi üretmek üzere üretim tesisi kurulması talep edildiği takdirde;

a) Linyit, taşkömürü, asfaltit, bitümlü şist, dalga ve jeotermal kaynaklar açısından; enerji kaynağına ilişkin yakıt temin anlaşması veya enerji kaynağının kullanım hakkı ya da diğer ayni haklarının tesis edilmiş olduğunun veya bu hakların tesis edileceğinin yetki sahibi gerçek veya tüzel kişilerce taahhüt edilmiş olduğunun,

b) Güneş enerjisine dayalı kaynaklar açısından; üretim tesisinin kurulacağı sahanın özel mülkiyete konu olması ve kamulaştırma talep edilmemesi halinde mülkiyet ve/veya diğer ayni hakların tesis edilmiş veya bu hakların tesis edileceğinin yetki sahibi gerçek veya tüzel kişilerce taahhüt edilmiş olduğunun,

c) Hidrolik kaynaklar için DSİ ile yapılmış Su Kullanım Hakkı Anlaşmasının veya Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalayabilmeye hak kazandıklarının,

belgelenmesi zorunludur."

MADDE 2 — Aynı Yönetmeliğin değişik 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Kurum tarafından," ibaresinden sonra gelen "ilgili tüzel kişi tarafından" ibaresi madde metninden çıkarılmış, üçüncü fıkrasının (d) bendi ile beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, altıncı ve yedinci fıkraları yürürlülükten kaldırılmıştır.

"d) Tüzel kişi ve/veya ortaklarının mali gücü ve finansman kaynakları,"

"Aynı bölge ve aynı kaynak için yapılan başvurularda; temel değerlendirme kriterlerini birden fazla tüzel kişinin sağlaması durumunda, lisans verilebilecek tüzel kişi, "Elektrik Enerjisi Üretmek Amacıyla Aynı Bölge ve Aynı Kaynak için Yapılmış Birden Fazla Lisans Başvurusu Olması Halinde Seçim Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ" hükümleri çerçevesinde belirlenir."

MADDE 3 — Aynı Yönetmeliğin değişik 10 uncu maddesinin;

1) Birinci fıkrasının ikinci cümlesi, aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Gerektiğinde bu süre, Kurul kararıyla azami yüzseksen gün uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibi tüzel kişiye yazılı olarak bildirilir."

2) Beşinci fıkrasında yer alan "Lisans sahibi bir tüzel kişinin yeni bir lisans" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya lisansına konu üretim tesisinin kurulu gücünün yüzde 50’sini aşan bir tevsi yatırımı yapmak amacıyla lisans tadili" ibaresi eklenmiştir.

3) Yedinci fıkrasında yer alan "dördüncü" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve beşinci" ibaresi eklenmiştir.

4) Sekizinci fıkrası, aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Otoprodüktör lisansı başvurusunda veya otoprodüktör lisansı tadil başvurusunda bulunan tüzel kişilere, dördüncü ve beşinci fıkra hükümleri uygulanmaz."

5) Dokuzuncu fıkrasında yer alan "dördüncü fıkranın" ibaresinden sonra gelmek üzere "(d), (e)," ibaresi eklenmiştir.

6) Onüçüncü fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere "Bu amaçla tüzel kişi lisans almasını müteakip en geç altmış gün içerisinde kamu yararı kararı yerine geçmek üzere lüzûm kararı alınması talebi ile Kuruma başvurur. Bu başvuru için geçen süre tesis tamamlanma süresine eklenmez." cümleleri eklenmiştir.

MADDE 4 — Aynı Yönetmeliğin değişik 12 nci maddesinin dördüncü fıkrasının ikinci cümlesi ile altı ve yedinci fıkraları sırasıyla aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Yerli doğal kaynaklar ile yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri için ilgili lisanslara derç edilen tesis tamamlanma tarihini izleyen ilk sekiz yıl süresince yıllık lisans bedeli alınmaz."

"Bu Yönetmelikte tanımlanan genel mücbir sebepler ile ilgili lisanslarda tanımlanan özel mücbir sebepler dışında; üretim, otoprodüktör grubu ve yerli doğal kaynaklar ile yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı otoprodüktör lisansları kapsamındaki bir üretim tesisinin tesis tamamlanma süresinin yüzde onunu aşan bir süre sonunda tamamlanmamış olması halinde, yıllık lisans bedeli;

a) Tesisin tamamlanması gereken tarihten 31 Aralık tarihine kadar olan süre için, yapılan başvuru sırasında sunulan ortalama üretim miktarı üzerinden nispi olarak,

b) Bu durumun devam etmesi halinde ise takip eden dönem için başvuru sırasında sunulan ortalama üretim miktarı üzerinden,

hesaplanır."

"Yerli doğal kaynaklar ile yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri açısından; bir üretim tesisinin tesis tamamlanma süresinin yüzde onunu aşan bir süre sonunda tamamlanmamış olması halinde, lisans sahibi tüzel kişiler, bu Yönetmelikte ilk sekiz yıl için yıllık lisans bedeli ödenmemesi olarak öngörülen muafiyetten yararlanamaz."

MADDE 5 — Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "tadil talebinin lisans özel hükümleri hakkında olması durumunda," ibaresinden sonra gelmek üzere "Kurul tarafından dördüncü fıkranın (e) bendi kapsamında farklı bir süre öngörülmediği takdirde," ibaresi eklenmiştir.

MADDE 6 — Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Lisansı kapsamındaki üretim tesisini tamamlamadan kendi talebi ile lisansını sona erdirmek isteyen üretim veya otoprodüktör grubu lisansı sahibi tüzel kişiler ile yerli doğal kaynaklar ve yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı otoprodüktör lisansı sahibi tüzel kişilerden, lisansları kapsamındaki üretim tesisi için, içerisinde bulunulan yıl itibarıyla geçerli olan lisans alma bedelinin tamamı defaten tahsil edilir."

MADDE 7 — Aynı Yönetmeliğin değişik 16 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Yönetmelikte tanımlanan genel mücbir sebepler ile ilgili lisanslarda tanımlanan özel mücbir sebepler dışında; üretim, otoprodüktör grubu ve yerli doğal kaynaklar ile yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı otoprodüktör lisansları kapsamındaki tesis tamamlanma süresinin yarısını aşan bir gecikme olması veya Kuruma sunulan ilerleme raporlarının inceleme ve değerlendirilmesi sonucu; tesis tamamlanma süresinin yarısını aşan bir gecikme dikkate alındığında dahi tesisin gerçekleştirilmesinin imkansız olduğunun anlaşılması halinde, Kurul kararı ile lisans iptal edilebilir."

MADDE 8 — Aynı Yönetmeliğin değişik 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Otoprodüktör grubu lisansı sahibi tüzel kişiler, esas olarak" ibaresinden sonra gelen "kendilerinin ve" ibaresi madde metninden çıkarılmış ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bir otoprodüktör ya da otoprodüktör grubu, ürettiği elektrik enerjisinin, bir takvim yılı içinde yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla Kurul tarafından belirlenecek orandaki miktarını rekabet ortamında satabilir. Bu oran olağanüstü hallerde yarısına kadar artırılabilir."

MADDE 9 — Aynı Yönetmeliğin değişik 38 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiş ve onuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;

"e) Bağlantı yapılması öngörülen tesisin, sistem elektrik enerjisinin kalitesini, ilgili mevzuatta yer alan standartların dışına çıkarması durumu,"

"Alternatif bağlantı noktası gösterilememesi veya teklif edilen alternatif bağlantı noktasına ilgili tüzel kişi tarafından itiraz edilmesi durumunda bağlantı yapmak isteyen tüzel kişi; Kurumdan, lisans başvurusu kapsamındaki üretim tesisi ile ortakları ve/veya müşterileri arasında özel direkt hat tesis etmeyi talep edebilir. Kurum tarafından bu talep hakkında, herhangi bir itirazın olup olmadığının TEİAŞ ve/veya dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerden otuz gün içerisinde bildirilmesi istenir. Özel direkt hat tesisine Kurul kararı ile izin verilir. İletim seviyesinde özel direkt hat tesisi için lisans sahibi tüzel kişi ile TEİAŞ arasında iletim kontrol anlaşması yapılması zorunludur."

MADDE 10 — Aynı Yönetmeliğin değişik 45 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Üretim faaliyeti göstermek üzere lisans almış tüzel kişiler, tesis tamamlanma tarihine kadar gerçekleştirdikleri faaliyetler hakkında her yılın Ocak, Mayıs ve Eylül ayları içerisinde Kuruma ilerleme raporu sunmakla yükümlüdür."

MADDE 11 — Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 51 — Bir olayın mücbir sebep hali sayılabilmesi için; olaydan etkilenen tarafın gerekli özen ve dikkati göstermiş ve tüm önlemleri almış olmasına karşın önlenemeyecek, kaçınılamayacak veya giderilemeyecek olması ve bu durumun etkilenen tarafın ilgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmesini engellemesi gerekir.

Aşağıda belirtilen haller, bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla, genel mücbir sebepler olarak kabul edilir:

a) Doğal afetler ve salgın hastalıklar,

b) Savaş, nükleer ve kimyasal serpintiler, seferberlik halleri, halk ayaklanmaları, saldırı, terör hareketleri ve sabotajlar,

c) Grev, lokavt veya diğer memur ve işçi hareketleri,

d) Tüzel kişiden kaynaklanmayan nedenlerle; izin, onay gibi idari işlemlerin hiç veya süresinde tesis edilememesi, kamulaştırma, mülkiyetin gayri ayni hak tesisi veya uzun süreli kiralama işlemlerinin tamamlanamaması.

Lisans sahibi tüzel kişilerin faaliyetlerine özgü özel mücbir sebepler lisanslarında yer alır.

Mücbir sebeplerin gerçekleşmesi halinde, mücbir sebeplerin etkileri giderilinceye kadar, lisans sahibi tüzel kişinin ilgili mevzuattan kaynaklanan yükümlülükleri etkilendikleri oranda Kurul kararıyla ertelenebilir. Söz konusu yükümlülüklerin yerine getirilemeyeceğinin anlaşıldığı hallerde, Kurul, tüzel kişinin yükümlülüğünün kaldırılmasına da karar verebilir. İletim ve dağıtım faaliyetlerine ilişkin yükümlülüklerin kaldırılması talep edilemez.

İlgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerin ertelenmesi veya kaldırılması kararının verilebilmesi için, tüzel kişinin mücbir sebebin başlama tarihini, mahiyetini, ilgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerine olan etkilerini ve mümkün olması halinde etkilerin tahmini giderilme süresini içeren başvurusunu, mücbir sebebin başlama tarihinden itibaren otuz gün içerisinde Kuruma yazılı olarak bildirmesi gereklidir."

MADDE 12 — Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"Geçici Madde 23 — Mevcut sözleşmesi kapsamında, otoprodüktör lisansı almış olan tüzel kişiler, 30 Eylül 2004 tarihine kadar Kuruma başvurmaları halinde üretim tesislerini, aralarında kontrol ilişkisi bulunan bir tüzel kişiye 15 inci madde kapsamında devredebilirler. Üretim tesisini bu kapsamda devralan tüzel kişi, tesisi devreden tüzel kişinin elektrik enerjisi sağladıkları gerçek veya tüzel kişilere ait mevcut aboneliklere, serbest tüketici olma şartı aranmaksızın ikili anlaşmalar çerçevesinde elektrik enerjisi satabilir. Tesisi devralacak tüzel kişilerden lisans alma bedeli tahsil edilmez.

Geçici Madde 24 — 1 Ocak 2006 tarihine kadar, mevcut sözleşmelerinde yer alan ve Kanunda öngörülen piyasa yapısına aykırılık teşkil eden haklarından, lisans alması Kurul kararıyla uygun bulunduğu takdirde feragat edeceğini yazılı olarak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile Kuruma bildiren tüzel kişilere, bildirim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde lisans almak üzere Kuruma başvurmaları halinde, 7 nci maddede öngörülen ilan ve duyuru yapılmaksızın inceleme ve değerlendirmeye alınmak suretiyle lisansları verilir.

Geçici Madde 25 — Otoprodüktör veya otoprodüktör grubu lisansı alan tüzel kişilere; 30 Eylül 2004 tarihine kadar Kuruma başvuruda bulunmaları halinde, mevcut lisansları sona erdirilerek lisans alma bedeli ödemeksizin üretim lisansı verilir.

Birinci fıkra uyarınca üretim lisansı verilen tüzel kişilerin, otoprodüktör veya otoprodüktör grubu lisansı sahibiyken elektrik enerjisi sağladıkları gerçek veya tüzel kişilere ait mevcut aboneliklere, serbest tüketici şartı aranmaksızın ikili anlaşmalar çerçevesinde elektrik enerjisi satmalarına izin verilir.

Geçici Madde 26 — Mevcut sözleşmeleri kapsamında otoprodüktör grubu lisansı alan veya mevcut sözleşmeleri kapsamında aldıkları otoprodüktör grubu lisansı üretim lisansına dönüştürülen tüzel kişilerin elektrik enerjisi sağladıkları gerçek veya tüzel kişilere ait mevcut aboneliklerin tevsi yatırımları ve/veya çevre mevzuatının gerektirdiği yatırımları dolayısıyla oluşan yeni abonelikleri için serbest tüketici olma şartı aranmaz."

MADDE 13 — Aynı Yönetmeliğin eki "Ek-3 Tüzel Kişilerin Lisans Başvurusunda Sunmaları Gereken Bilgi ve Belgeler" ve "Ek-5 Otoprodüktör Grubu Ortakları Bilgi Formu" Yönetmelikten çıkarılmıştır.

Yürürlük

MADDE 14 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15 — Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.

Sayfa Başı


Tebliğler

Hazine Müsteşarlığından:

Emeklilik Şirketlerindeki Birikimli Hayat Sigortalarından

Bireysel Emeklilik Sistemine Aktarımlara İlişkin Tebliğ

(Tebliğ No:2004/2)

Amaç ve Kapsam

Madde 1 — Bu Tebliğin amacı, 7.4.2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununun Geçici 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrası kapsamında emeklilik şirketine dönüşen şirketler ile hayat branşında faaliyet gösteren ve yeni sigorta sözleşmesi akdetme yetkisi olan sigorta şirketlerinden kurulacak emeklilik şirketine asgari yüzde on payla kurucu ortak olanlarda mevcut birikimli hayat sigortalıların talep etmeleri ve sigortalıların ilgili mevzuatta öngörülen şartları haiz olmaları halinde, birikimlerinin tüm hak ve yükümlülükleri ile birlikte bireysel emeklilik sistemine aktarımına ilişkin esas ve usulleri belirlemektir.

Tanımlar

Madde 2 — Bu Tebliğde geçen;

a) Kanun: 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununu,

b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,

c) Şirket: Emeklilik şirketini,

d) Emeklilik Gözetim Merkezi: Emeklilik Gözetim Merkezi Anonim Şirketini,

e) Yönetmelik: Emeklilik Şirketleri Kuruluş ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliği,

f) Birikimli Hayat Sigortaları: Sigortalının yaşama olasılığına bağlı olarak ödenen primlerin belirli bir süre sonunda şirketin kar payı teknik esaslarına göre yatırım geliri ile birlikte toplu para veya yıllık gelir almalarına olanak sağlayan birikim priminin alındığı hayat sigortalarını,

g) Birikim: Birikimli hayat sigortalarında sigorta ettiren/sigortalının ödediği primlere göre matematik karşılık olarak yatırıma yönlendirilen primler ile yatırım gelirlerinin toplamını,

ifade eder.

Aktarım Talebi

Madde 3 — Sigorta ettiren/sigortalının medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olması ve isteğe bağlı olarak talep edilmesi halinde, birikimli hayat sigortalarındaki birikimleri ve kazanılmış hakları bu Tebliğde yer alan esas ve usullere göre bireysel emeklilik sistemine aktarılır.

Sigorta ettirenin muvafakatı veya hayat sigortasından ayrılma hakkının sigorta ettiren tarafından sigortalıya devredildiği hallerde, sigortalının talebi üzerine hayat sigortalarındaki birikimleri ve kazanılmış hakları, sigortalının medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olması koşuluyla, sigortalı adına da aktarılabilir.

Aktarım, varsa dönülemez lehtarın veya aktarıma konu birikimler üzerinde hak sahibi üçüncü şahısların muvafakatı ile yapılabilir.

Aktarıma Konu Birikimli Hayat Sigortaları

Madde 4 — Şirketin hayat sigortası portföyünde bulunan ve sigorta ettiren/sigortalının prim ödeyerek belli bir süre sonunda toplu para veya yıllık gelir almalarına olanak sağlayan ve birikim priminin de alındığı hayat sigortaları aktarıma konu olacaktır. Birikimli hayat sigortaları; peşin ve tek prim ödemeli uzun süreli birikime yönelik hayat sigortaları ve yaşama halinde önceden belirlenmiş bir toplu paranın verileceği hayat sigortalarını da kapsar.

Şirketin ilk emeklilik planlarının tasdik edildiği tarihten önce yapılan birikimli hayat sigortaları bireysel emeklilik sistemine aktarılabilir. Bununla birlikte, anılan emeklilik planlarının tasdik tarihinden önce başvuru formu tanzim edilmiş ve anılan tarihten itibaren azami bir ay içinde yürürlüğe girmiş birikimli hayat sigortaları da bireysel emeklilik sistemine bu Tebliğde belirtilen esas ve usullere göre aktarılabilir.

Bu Tebliğin yayımı tarihinde henüz emeklilik branşında faaliyet izni olmayan ve Kanunun Geçici 1 inci maddesine göre emeklilik şirketine dönüşecek hayat sigorta şirketleri ile emeklilik şirketine asgari yüzde on payla kurucu ortak olacak hayat branşında faaliyet gösteren sigorta şirketlerinde bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce akdedilmiş bulunan birikimli hayat sigortaları da bu Tebliğ kapsamında bireysel emeklilik sistemine aktarılabilir.

Şirketin ilk emeklilik planlarının tasdik edildiği tarihten sonra sigorta ettiren sıfatının devredildiği veya sigortalının değiştirildiği birikimli hayat sigortaları, bireysel emeklilik sistemine aktarılamaz.

Aktarım Hakkı Süresi

Madde 5 — Birikimli hayat sigortalarından bireysel emeklilik sistemine aktarım işlemleri Kanunun yürürlük tarihinden itibaren beş yıllık sürenin sonu olan 7/10/2006 tarihinde tamamlanacaktır. Sigorta ettiren/sigortalının birden fazla hayat sigortasının bir veya birden fazla şirkete anılan süreden önce olmak kaydıyla farklı tarihlerde bireysel emeklilik sistemine aktarılması mümkündür. Bununla birlikte her aktarımda, bu Tebliğin 11 inci ve 12 nci maddesine göre işlem yapılır.

Birikimli hayat sigortalarından bireysel emeklilik sistemine aktarımın süreli bir hak olması nedeniyle anılan tarihten sonra aktarım yapılamaz. Anılan süre sonunda hayat sigortalarından satın alma(iştira) ile bireysel emeklilik sistemine katılım, aktarım olarak değerlendirilmeyerek hayat sigortalarında geçen süre hesaplamalarında dikkate alınmayacak ve bireysel emeklilik sisteminde yeni bir bireysel emeklilik hesabı açılmasına ilişkin esas ve usullere göre işlem yapılacaktır.

Aktarıma İlişkin Bilgi Verme

Madde 6 — Şirketler, aktarım talebinde bulunan sigorta ettiren/sigortalılara aktarıma ilişkin olarak Yönetmeliğin Geçici 3 üncü maddesinde belirtilen hükümlerine ve bu Tebliğde belirtilen hususlara göre doğru, objektif ve açıklayıcı bilgileri sunmak zorundadırlar.

Sigorta ettirenin/sigortalının aktarım talebine ilişkin olarak gerekli bildirimlerin ve açıklamaların yapılması ile karar vermesine yardımcı olacak tablo, muhtemel tablo ve bilgiler şirketler tarafından elektronik ortamda saklanır.

Aynı Şirketteki Birikimli Hayat Sigortalarının Aktarımı

Madde 7 — Sigorta ettiren/sigortalının bir şirketteki birikimli hayat sigortası ancak söz konusu şirketteki emeklilik planına aktarılabilir. Tek bir hayat sigortasının birden fazla emeklilik planına aktarılması mümkün değildir.

Sigorta ettiren/sigortalının aynı şirkette birden fazla birikimli hayat sigortasının bulunması durumunda, söz konusu hayat sigortalarındaki birikimler bir veya birden fazla emeklilik planında birleştirilebilir. Aktarım yapacak katılımcının tercih etmesi halinde aktarımı yapılacak her bir hayat sigorta sözleşmesi için ayrı bir emeklilik sözleşmesi düzenlenerek birden fazla emeklilik planına veya katılımcının söz konusu şirketteki mevcut emeklilik planına aktarım yapılması da mümkündür.

Birden fazla birikimli hayat sigortasının bir veya birden fazla emeklilik planına aktarılması halinde katılımcının emekliliğe esas olacak katkı ödeme süresi her bir hayat sigortası için ayrı ayrı olmak üzere bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen esaslara göre sigorta ettiren/sigortalının primin tamamını ödediği aylar belirlenerek hayat sigortalarında geçen süre ve birikim tutarına ilişkin hesaplamalar yapılır.

Birden fazla birikimli hayat sigortasının aynı şirketteki tek bir emeklilik planına aktarılması halinde bu Tebliğin 12 nci maddesi kapsamında yapılacak hesaplamalarda söz konusu hayat sigortalarındaki birikim tutarları birlikte değerlendirilir.

Birden Fazla Şirkette Bulunan Birikimli Hayat Sigortalarının Aktarımı

Madde 8 — Sigorta ettiren/sigortalıların birden fazla şirkette birikimli hayat sigortasının bulunması halinde aktarım, ancak her şirketin kendi emeklilik planlarına yapılır. Hayat sigortalarında geçen süre ve birikim tutarları her şirket için ayrı ayrı hesaplanır.

Kanunun Geçici 1 inci maddesi gereğince emeklilik şirketine dönüşmemiş hayat sigorta şirketleri ile emeklilik şirketine asgari yüzde on payla kurucu ortak olmayan hayat branşında faaliyet gösteren sigorta şirketlerinde bulunan birikimli hayat sigortaları hiçbir şekilde aktarıma konu olmayacaktır.

Ferdi Birikimli Hayat Sigortalarından Grup Emeklilik Planlarına Aktarım

Madde 9 — Sigorta ettiren/sigortalının ferdi birikimli hayat sigortasındaki birikimlerinin mevcut bir grup emeklilik planına aktarılabilmesi ancak şirketin grup emeklilik planına katılımcının kısmen veya tamamen katkı payı ödemesi ve dahil olunacak grup emeklilik planında buna engel bir hüküm bulunmaması halinde mümkündür.

Grup emeklilik planlarında katkı paylarının tamamının işveren tarafından katılımcı nam ve hesabına ödenmesi durumunda, katılımcının bireysel haklarına ilişkin sınırlamaların olmaması halinde bu türdeki grup emeklilik planlarına da aktarım yapılabilir.

Grup Birikimli Hayat Sigortalarından Emeklilik Planlarına Aktarım

Madde 10 — Grup birikimli hayat sigortalarından şirketin bireylere ve gruplara yönelik emeklilik planlarına, ancak sigorta ettirenin muvafakatı veya grup birikimli hayat sigortası sözleşmesinden doğan hakların sigortalıya ait olduğuna dair grup hayat sigortası sözleşmesinde hüküm bulunması kaydıyla aktarım hakkı bulunmaktadır. Grup emeklilik planında, katılımcı nam ve hesabına kısmen veya tamamen katkı payı ödeniyor olması ve dahil olunacak grup emeklilik planında buna engel bir hüküm bulunmaması halinde katılımcının grup bireysel emeklilik hesabına aktarım yapılması mümkündür.

Hayat Sigortalarında Geçen Sürenin Hesabı

Madde 11 — Bir veya birden fazla birikimli hayat sigortasının bireysel emeklilik sistemine aktarılması halinde sigorta ettiren/sigortalının aktarılan birikimli hayat sigortalarından ilk yaptırdığının başlangıç tarihi bireysel emeklilik sistemine giriş tarihi olarak alınır. Katılımcının bireysel emeklilik sistemine giriş tarihi, aktarımı yapılan birikimli hayat sigortalarının başlangıç tarihine göre değiştirilir.

Birikimli hayat sigortalarında geçen süre hesaplamaları buna ilişkin genelgede belirtilen esaslara göre yapılır. Bu hesaplamalarda, söz konusu birikimli hayat sigortasının başladığı tarihten itibaren sigorta ettiren/sigortalının aktif olarak primin tamamını ödediği aylar dikkate alınır. Süre hesaplamaları ay üzerinden yapılır ve tam aylar hesaba dahil edilir, kesirli süreler dikkate alınmaz.

Hayat sigortalarında geçen süreye ilişkin hesaplamalarda ücretsiz sigortada(tenzil) geçen süre hesaplamalara dahil edilmez. Bununla birlikte, ücretsiz sigortadan yürürlüğe girmiş hayat sigortaları, ücretsiz sigortada geçen süreye ilişkin prim borçlarının tamamının ödenmiş olması halinde ücretsiz sigortada geçen süre hayat sigortalarında geçen süre hesabında dikkate alınır. Diğer taraftan, ücretsiz sigortadan yürürlüğe konulan birikimli hayat sigortalarında ücretsiz sigortada geçen süreye ilişkin prim borçlarının ödenmemiş olması halinde ise ücretsiz sigortada geçen süreler hayat sigortalarında geçen süre hesabında dikkate alınmaz.

Tek primli, primlerin peşin ve toplu olarak ödendiği birikimli hayat sigortalarında ise hayat sigortalarında geçen sürenin hesabında söz konusu sigortaların başlangıç tarihi ile aktarım tarihine kadar geçen süreye karşılık gelen primlerin tam olarak ödendiği kabul edilir ve hayat sigortalarında geçen süre hesabında bu süreler dikkate alınır. Sigortalının emekliliğe esas katkı ödeme süresinin hesabında hesaplamaların yapıldığı tarihten sonraki döneme yönelik ödediği primler dikkate alınmaz.

Sigorta ettiren/sigortalının bireysel emeklilik sistemine aktarılan birden fazla hayat sigortasının bulunması halinde bu türdeki bilgiler Emeklilik Gözetim Merkezi tarafından Müsteşarlığın uygun görüşü alınarak belirlenecek esaslar dahilinde konsolide edilir ve 7.10.2006 tarihinden önce sigorta ettirenin/sigortalının beyanı halinde gerektiğinde şirketlere bildirilir.

Birikim Tutarına İlişkin Değerlendirme

Madde 12 — Sigorta ettiren/sigortalının aktarıma konu birikim tutarının bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen hayat sigortalarında geçen süre kapsamında her bir yıl için, aktarım tarihinde geçerli olan asgari ücretin aylık tutarından ve her bir ay için ise asgari ücretin aylık tutarının on ikide birinden az olmaması gerekir.

Aktarıma konu birikim tutarının olması gereken tutardan az olması halinde sigorta ettiren/sigortalının aradaki farkı ödeyebilir. Peşin olarak ödenecek bu fark ek katkı payı olarak kabul edilir ve herhangi bir masraf kesintisi yapılmaz.

Sigorta ettiren/sigortalının aktarıma konu birikim tutarı ile olması gereken tutar arasındaki farkı ödemeyi tercih etmemesi halinde, aktarım sırasında hayat sigortalarında geçen süre, ödenmesi gereken tutarla orantılı olarak indirilir. Sigorta ettiren/sigortalılar, aktarım talebi çerçevesinde ödenmesi gereken tutar ile süre indirimi seçenekleri konusunda açık olarak bilgilendirilirler.

Sigorta ettiren/sigortalının aktarıma konu birikim tutarının olması gereken tutardan fazla olması halinde bu tutarlar hayat sigortalarında geçen sürenin hesabında dikkate alınmaz.

Aktarım talebine ilişkin şirket tarafından bilgilendirmenin yapıldığı tarihte hesaplanan birikim tutarı ile aktarım işleminin sonuçlandırılacağı tarihteki birikim tutarı arasında birikimlerin piyasa değerlerindeki değişimler nedeniyle sigorta ettiren/sigortalı aleyhine fark oluşması halinde söz konusu fark, bu madde kapsamında hesaplamalarda dikkate alınmaz. Aktarım işleminde esas alınacak sürenin hesaplanması, katılımcının aktarım talebinin şirkete ulaştığı tarihindeki tutarlar üzerinden değerlendirilir ve aktarım tarihindeki birikim tutarları üzerinden gerçekleştirilir. Bununla birlikte, aktarım talebi ile aktarım tarihi arasındaki sürenin bir aydan fazla olması halinde hesaplamalar tekrar yapılır. Aktarım talebinin sonuçlandırılmasına yönelik sigorta ettiren/sigortalılara gönderilecek formlarda birikim tutarına ilişkin hesaplamaların hangi tarihe kadar geçerli olacağına ilişkin açıklamalar yer alır.

Sigorta ettiren/sigortalılara aktarım sırasında birikimli hayat sigortalarındaki sigortalıların birikimlerinin yatırım araçları cinsinden dağılımına uygun emeklilik planı ve emeklilik yatırım fonları sunulması halinde ayrıca risk getiri profili formu doldurulmaksızın bu türdeki emeklilik planlarına aktarım yapılabilir.

Aktarımda Satın Alma (İştira) Değeri

Madde 13 — Aktarımlarda tarifenin onaylı teknik esaslarına göre zorunlu nedenlerle ayrılmalarda birikime ilişkin belirlenen satın alma değeri esas alınır. Aktarım sırasında, sigortalının hayat sigortalarında kendi isteği ile satın alma hakkının kazanıldığı tarihten önceki satın alma taleplerinde uygulanacak olan varsa aktarıma konu hayat sigortasına ilişkin tarifelerde yer alan satın alma cezaları uygulanamaz.

Aktarımı yapılan birikimli hayat sigortalarında, aktarım tarihine kadar ödenmiş primler üzerinden yapılan kesintiler dışında aktarım tarihinden sonraki dönemlere karşılık gelen tahsil masrafı, idari masraf ve aracı komisyonu ve diğer kesintiler yapılamaz. Risk primine ilişkin olarak bu Tebliğin 17 nci maddesine göre işlem yapılır.

Şirketin hayat sigortası portföyünden bireysel emeklilik sistemine aktarımlar sonucunda birikimli hayat sigortalarında birikimlere istinaden karşılık olarak gösterilen varlıkların piyasa değeri ile satın alma değerleri arasında fark oluşması ve bu farkın şirketin mali durumunu olumsuz etkileyebilecek tutarda olması halinde şirket, Müsteşarlığın uygun görüşünü alarak satın alma değerini piyasa değerine göre yeniden belirleyebilir.

Satın Alma Hakkını Kazanmamış Birikimli Hayat Sigortalarının Aktarımı

Madde 14 — Her şirket, birikimli hayat sigortalarından satın alma hakkını henüz kazanmamış olan sigorta ettiren/sigortalılara, aktarım talebinde bulunulması halinde bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre aktarım hakkını verir.

Aktarım hakkını kullanmış olan sigorta ettiren/sigortalının bireysel emeklilik sistemine girmesi ile hayat sigortalarında geçen süre haricinde diğer katılımcılardan farkı kalmayacağından aktarım yapan sigorta ettiren/sigortalıların aleyhine farklılık yaratıcı bir düzenleme yapılamaz. Bununla birlikte, birikimli hayat sigortalarından satın alma hakkını henüz kazanmamış olanların birikimlerinin emeklilik planlarına aktarılması halinde şirket, ilgili birikimli hayat sigortasının onaylı teknik esaslarına istinaden satın alma hakkının elde edileceği tarihe kadar katılımcının bireysel emeklilik mevzuatına göre bir başka şirkete birikimlerini aktarabilme veya sistemden ayrılma hakkına sınırlama getirebilir. Bu hususun emeklilik sözleşmesinde ayrıca açık olarak belirtilmemesi ve katılımcının bilgilendirilmemesi halinde birikimlerin şirketten diğer şirketlere aktarımı genel esaslara tabi olacaktır.

Birden fazla birikimli hayat sigortasının aynı emeklilik planına aktarılması ve aktarılan birikimli hayat sigortalarından en az birinden satın alma hakkının elde edilmiş olması halinde bu maddenin ikinci fıkrasındaki sınırlamalar uygulanmaz.

Aktarım sonrasında birikimlerin bir şirketten diğerine aktarılması bu Tebliğ kapsamında satın alma hakkını kazanmamış sigortalılar hariç bireysel emeklilik sistemine aktarımın yapıldığı tarihten itibaren ilgili mevzuat hükümlerine tabi olup asgari bir yılın geçmesi gerekir.

Borç Verme (İkraz) Hakkının Kullanıldığı Durumlarda Aktarım

Madde 15 — Şirketin, poliçe karşılığı borç verme hakkını kullanan sigorta ettiren/sigortalıların birikimli hayat sigortalarından bireysel emeklilik sistemine aktarım taleplerinin sonuçlandırması için borç verilen tutarların tamamının ödenmesi gerekir. Borç verilen tutarların tamamen ödenmemesi halinde bireysel emeklilik sistemine aktarım yapılamaz.

Aktarım Sonrası Emekli Olma Hakkı

Madde 16 — Birikimli hayat sigortalarından bireysel emeklilik planlarına aktarım sonrasında katılımcının bireysel emeklilik sisteminden emekli olabilmesi için bireysel emeklilik mevzuatında emekli olma ile ilgili koşullarını (asgari on yıl katkı payının ödenmiş ve 56 yaş tamamlanmış olması) sağlamış olsa dahi bireysel emeklilik sisteminde en az üç yıl kalmış olması ve bu döneme ilişkin dahil olunan emeklilik planındaki asgari katkı payını ödemiş olması gerekir.

Aktarım sonrasında bireysel emeklilik sisteminde üç yıl kalmadan ve bu döneme ilişkin dahil olunan emeklilik planındaki asgari katkı payını ödemeden ayrılan katılımcılar, bireysel emeklilik sisteminde emekli olmadan ayrılmalara ilişkin ilgili vergi ve diğer hükümlere tabidir. Bu konuda aktarım talebinde bulunanlara yeterli bilgilendirme yapılır.

Aktarım öncesi herhangi bir şirketin emeklilik planına dahil olan katılımcılarda ise bireysel emeklilik sisteminde geçen süre katkı paylarının tam olarak ödenmiş olması halinde üç yıllık süresinin hesaplamasında dikkate alınır. Katılımcının hayat sigortalarında geçen süresi veya katılımcının yaşı bu hesaplamalarda dikkate alınmaz.

Birikimli Hayat Sigortalarındaki Risk Primi İadesi

Madde 17 — Şirket, aktarımlarda sigorta ettirenin/sigortalının talebi halinde sigortalıya, aktarım tarihinde onaylı teknik esaslara göre hesaplanan cari yıl risk primine karşılık gelen tutarı gün esasına göre bu Tebliğ kapsamında hesaplanan satın alma değerine ekler veya talep edilen risk teminatlı ürünlerin prim ödemelerine mahsup eder.

Bireysel emeklilik sisteminde, aktarım yapılan birikimli hayat sigortalarındaki risk teminatları devam etmeyeceğinden, risk teminatları ile ilgili olarak sigorta ettiren/sigortalılar bu Tebliğin 6 ncı maddesi kapsamında bilgilendirilir.

Aktarımlarda Masraf Kesintileri

Madde 18 — Aktarımda ve bu Tebliğin 12 nci maddesi kapsamında yapılan ödemelerde hiçbir şekilde, yönetim gideri kesintisi ve aktarıma ilişkin masraf kesintisi yapılamaz ve giriş aidatı alınmaz. Aktarım tarihinden sonra ise katılımcının dahil olduğu emeklilik planları kapsamında yapılan katkı payı ödemeleri üzerinden yönetim gideri kesintisi ve diğer masraf kesintileri yapılır. Bununla birlikte, aktarım tarihinden önce yürürlüğe girmiş bir emeklilik sözleşmesine aktarım yapılması halinde dahil olunan emeklilik planı kapsamında daha önce peşin olarak kısmen veya tamamen ödenmiş giriş aidatı iade edilmez ve giriş aidatı ile ilgili diğer hükümler aynen devam eder.

Emeklilik Planlarında Aktarımlara Yönelik Yapılacak Düzenleme

Madde 19 — Şirket, onaylı emeklilik planlarının bir kısmını veya tamamını aktarım yapılabilecek emeklilik planları olarak belirleyebilir.

Bu Tebliğ kapsamında emeklilik planlarına aktarım yapılabilmesi için şirketlerin emeklilik planlarında hüküm bulunması yeterlidir. Şirket, bu Tebliğ kapsamında yer almayan ve katılımcı lehine düzenlenen özel hükümleri ve ek koşulları emeklilik planlarında madde veya geçici madde şeklinde düzenleyerek onay için Müsteşarlığa gönderir.

Aktarım Talebi ve Sonuçlandırılması

Madde 20 — Şirket, aktarım talebinde bulunan sigorta ettiren/sigortalılara bu Tebliğ kapsamında gerekli bildirimlerde bulunur. Sigorta ettiren/sigortalının aktarıma karar vermesi halinde şirket, aktarım talebinin sonuçlandırılmasına yönelik ayrıntılı bilgi formu, emeklilik sözleşmesi teklif formu ve ilgili diğer bilgi ve belgeleri sigorta ettiren/sigortalıya iletir. Sigorta ettiren/sigortalının aktarıma ilişkin nihai talebinin ve gerekli belgelerin emeklilik şirketine intikal ettiği tarihten itibaren beş iş günü içerisinde aktarım işlemini sonuçlandırır ve katılımcıyı bilgilendirir. Belgelerin tam olarak şirkete intikal etmediği durumlarda aktarım işlemi belgelerin tamamlanması halinde yapılır.

Yürürlük

Madde 21 — Bu Tebliğ, yayımı tarihinden bir ay sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 22 — Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.

—— • ——

Sayfa Başı


Kurul Kararları

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:

K U R U L K A R A R I

 

Karar No: 337

Karar Tarihi: 06/07/2004

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 06/07/2004 tarihli toplantısında; 8/1/2004 tarihli ve 284/2 sayılı Kurul Kararı ile onaylanan ve 15/1/2004 tarihli ve 25347 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş., Meram Elektrik Dağıtım A.Ş., Körfez Elektrik Dağıtım A.Ş., Trakya Elektrik Dağıtım A.Ş., Boğaziçi Elektrik Dağıtım A.Ş., Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş., Sakarya Elektrik Dağıtım A.Ş., Karaelmas Elektrik Dağıtım A.Ş. tarafından uygulanacak olan "Perakende Satış Tarifesi Usul ve Esasları"nın "Reaktif Enerji Tarifesi" başlıklı 5 inci maddesinin (D) bendinin birinci fıkrası yayımı tarihinden geçerli olmak üzere;

"Aboneye ait kompanzasyon tesisinde arıza sonucu oluşan ihlalin yılda (takvim yılı) bir kez olması halinde reaktif enerji bedeli faturalamada dikkate alınmaz."

şeklinde değiştirilmiştir.

—— • ——

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:

K U R U L K A R A R I

 

Karar No: 338

Karar Tarihi: 06/07/2004

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 06/07/2004 tarihli toplantısında; 9/3/2004 tarihli ve 303/12 sayılı Kurul Kararı ile onaylanan 13/3/2004 tarihli ve 25401 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan "TETAŞ’ın Serbest Tüketici Niteliği Haiz Mevcut Müşterilerine İlişkin Tarife Yapısında Uygulanacak Usul ve Esaslar"ın "Reaktif Enerji Tarifesi" başlıklı 4 üncü maddesinin (e) bendinin birinci cümlesi yayımı tarihinden geçerli olmak üzere;

"Kompanzasyon tesisi bulunan ve güç faktörünü 0.95-1 arasında tutan tüm müşterilerde; kompanzasyon tesisinde meydana gelecek arızalardan dolayı, müşterinin yıl içerisinde bir kez sistemden çektiği reaktif enerjinin aktif enerjinin 0.33 katından fazla olması halinde, reaktif enerji bedeli faturalamada dikkate alınmaz."

şeklinde değiştirilmiştir.

Sayfa Başı