28 Aðustos 2012 SALI

Resmî Gazete

Sayý : 28395

TEBLÝÐ

Baþbakanlýk (Hazine Müsteþarlýðý) ile Saðlýk Bakanlýðýndan:

TIBBÝ KÖTÜ UYGULAMAYA ÝLÝÞKÝN ZORUNLU MALÝ SORUMLULUK

SÝGORTASINDA KURUM KATKISINA ÝLÝÞKÝN USUL VE ESASLARA

DAÝR TEBLÝÐ (TEBLÝÐ NO: 2010/1)DE DEÐÝÞÝKLÝK

YAPILMASINA DAÝR TEBLÝÐ

MADDE 1 21/7/2010 tarihli ve 27648 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Týbbi Kötü Uygulamaya Ýliþkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasýnda Kurum Katkýsýna Ýliþkin Usul ve Esaslara Dair Teblið (Teblið No: 2010/1)in ekinde yer alan Týbbi Kötü Uygulamaya Ýliþkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasý Genel Þartlarý” aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.

A. SÝGORTANIN KAPSAMI

A.1. Sigortanýn Konusu

Bu sigorta sözleþmesi, 1219 sayýlý Kanunun Ek 12 nci maddesi çerçevesinde, serbest ya da kamu veya özel saðlýk kurum ve kuruluþlarýnda çalýþan tabipler, diþ tabipleri ve týpta uzmanlýk mevzuatýna göre uzman olanlarýn poliçede belirtilen mesleki faaliyeti ifa ederken, sözleþme tarihinden önceki on yýllýk dönemdeki veya sözleþme süresi içinde mesleki faaliyeti nedeniyle verdiði zararlara baðlý olarak sözleþme süresi içinde kendisine yapýlan tazminat taleplerine, bu taleple baðlantýlý yargýlama giderleri ile hükmolunacak faize ve sigortalý aleyhine ileri sürülen tazminat talebine iliþkin makul giderlere karþý poliçede belirlenen limitler dahilinde teminat saðlar. Ancak on yýllýk dönemin baþlangýcý 30 Temmuz 2009u geçemez ve bir aydan fazla sigortasýz kalýnan dönemlerde meydana gelen olaylara baðlý olarak sigortalý dönemlerde yapýlan ihbarlar için sigorta korumasý yoktur.

Sigortalýnýn mesleki faaliyete son vermesi halinde, birinci paragraftaki teminata ek olarak, son sigorta sözleþmesi dönemindeki mesleki faaliyetinden dolayý sözleþmenin bitiþ tarihinden iki yýl sonrasýna kadar ortaya çýkabilecek talepler de teminat dahilindedir.

A.2. Sigortanýn Coðrafi Sýnýrý

Bu sigorta, sigortalýnýn Türkiye Cumhuriyeti sýnýrlarý içinde ifa ettiði mesleki faaliyetler için geçerlidir.

A.3. Teminat Dýþýnda Kalan Haller

Aþaðýdaki hâller teminat kapsamý dýþýndadýr:

a) Sigortalýnýn, poliçede belirlenmiþ ve sýnýrlarý hukuk kurallarý veya etik kurallar ile tespit edilen mesleki faaliyeti dýþýndaki faaliyetlerinden kaynaklanan tazminat talepleri,

b) Mesleki faaliyetin ifasý sýrasýnda sigortalý tarafýndan kasten sebep olunan her tür olay ile davranýþlarý,

c) Sigortalý veya çalýþtýrdýðý kiþilerin, poliçede belirtilen mesleki faaliyeti ifa ederken alkol, uyuþturucu ya da narkotik maddelerin tesiri altýnda bulunmasý sonucunda meydana gelen olaylar,

ç) Ýnsani görevin yerine getirilmesi hariç, sigortalýnýn, sigorta primine destek veren kuruluþlarýn sorumluluk alaný dýþýndaki faaliyetlerinden kaynaklanan tazminat talepleri,

d) Ýdarî ve adlî para cezalarý dahil her tür ceza ve cezai þartlar,

e) Her türlü deneyden kaynaklanan tazminat talepleri.

A.4. Sigortanýn Baþlangýcý ve Sonu

Sigorta, poliçede baþlama ve sona erme tarihleri olarak yazýlan günlerde, aksi kararlaþtýrýlmadýkça, Türkiye saati ile öðlen saat 12.00de baþlar ve öðlen saat 12.00de sona erer.

B. ZARAR VE TAZMÝNAT

B.1. Rizikonun Gerçekleþmesi

Sigorta sözleþmesinin konusuna iliþkin olarak sigortalýnýn kendisine tazminat talebinde bulunulduðunu öðrendiði ya da zarar görenin doðrudan doðruya sigortacýya baþvurduðu anda riziko gerçekleþmiþ sayýlýr.

B.2. Rizikoya Ýliþkin Olarak Sigorta Ettirenin Yükümlülükleri

Sigorta ettiren, aþaðýdaki hususlarý yerine getirmekle yükümlüdür:

a) Haberdar olduðu andan itibaren rizikonun gerçekleþtiðini derhal sigortacýya bildirmek,

b) Sigortalýnýn sorumluluðunu gerektirecek olaylarý, on gün içinde, sigortacýya bildirmek,

c) Sigorta sözleþmesi yokmuþ gibi, imkanlarý ölçüsünde zararýn önlenmesi, azaltýlmasý ve artmasýnýn önlenmesi için gerekli her türlü önlemi almak ve bu amaçla sigortacý tarafýndan verilecek mesleki faaliyet dýþýndaki sigortacýlýkla ilgili makul talimatlara uymak,

ç) Sigortacýnýn talebi üzerine, olayýn ve zararýn nedeni ile hangi hâl ve þartlar altýnda gerçekleþtiðinin ve sonuçlarýnýn tespitine; tazminat yükümlülüðü ve miktarý ile rücu hakkýnýn kullanýlmasýna yarayacak, elde edilmesi mümkün bilgi ve belgeleri makul sürede vermek,

d) Zarardan dolayý, dava yolu ile veya baþka yollarla bir tazminat talebi karþýsýnda kaldýðý veya aleyhine cezai kovuþturmaya geçildiði hâllerde, durumdan sigortacýyý derhal haberdar etmek ve tazminat talebine ve cezai kovuþturmaya iliþkin olarak almýþ olduðu ihbarname, davetiye ve benzeri tüm belgeleri gecikmeksizin sigortacýya vermek,

e) Sigorta konusu ile ilgili baþka sigorta sözleþmesi varsa bunlarý sigortacýya bildirmek.

B.3. Rizikoya Ýliþkin Olarak Sigortacýnýn Hak, Borç ve Yükümlülükleri

B.3.1. Giderlerin Ödenmesi

Sigortacý, zararý önleme, azaltma, artmasýna engel olma ve rücu haklarýnýn korunmasýna yönelik sigortalýnýn yaptýðý makul giderleri, bunlar faydasýz kalmýþ olsalar bile, sigorta tazminatýndan ayrý olarak tazmin eder.

Sigortacý, sigorta ettirenin istemi üzerine giderlerin karþýlanmasý amacýyla gerekli tutarý avans olarak ödemek zorundadýr.

B.3.2. Tazminata Ýliþkin Avans Verilmesi

Sigortacý, sigortalýnýn talebi üzerine, tazminat talebine iliþkin giderler için avans vermek zorundadýr.

B.3.3. Tazminatýn Ödenmesi

Rizikonun gerçekleþmesi hâlinde, özel durumlar hariç olmak üzere, hangi belgelerin istenileceði poliçe ekinde açýk ve anlaþýlýr þekilde yer almak zorundadýr.

Sigorta tazminatý, rizikonun gerçekleþmesini müteakip ve rizikoyla ilgili belgelerin sigortacýya verilmesinden sonra sigortacýnýn edimine iliþkin araþtýrmalarý bitince ve her hâlde rizikonun gerçekleþtiðine iliþkin bildirimin yapýlmasýndan kýrkbeþ gün sonra muaccel olur. Sigortacýya yüklenemeyen bir kusurdan dolayý inceleme gecikmiþse süre iþlemez.

Araþtýrmalar, rizikonun gerçekleþtiðine iliþkin bildirimin yapýlmasýndan ya da zarar görenin doðrudan sigortacýya baþvurmasýndan baþlayarak üç ay içinde tamamlanamamýþsa; sigortacý, tazminattan mahsup edilmek üzere, taraflarýn mutabakatý veya anlaþmazlýk hâlinde mahkemece yaptýrýlacak ön ekspertiz sonucuna göre süratle tespit edilecek hasar miktarýnýn en az yüzde ellisini avans olarak öder.

Borç muaccel olunca, sigortacý ihtara gerek kalmaksýzýn temerrüde düþer.

Sigortacýnýn temerrüt faizi ödeme borcundan kurtulmasýný öngören sözleþme hükümleri geçersizdir.

B.3.4. Sigortalýya Yardým

Sigortacý, sigortalý tarafýndan usulüne uygun olarak bildirimde bulunulmasý ya da zarar gören tarafýndan kendisine doðrudan talepte bulunulmasýndan itibaren beþ gün içinde, zarara uðrayanýn istemleriyle ilgili olarak ve sigortalýnýn adýna, fakat sorumluluk ve tüm giderler kendisine ait olmak üzere, gerekli hukuki iþlemlerin gerçekleþtirilip, kararlarýn alýnmasýný ve ayrýca savunmaya yardýmda bulunmayý üstlenip üstlenmeyeceðini sigortalýya bildirir. Bu sürenin sonuna kadar yapýlmasý zorunlu iþlemleri sigortalý yürütür. Sigortacý yaptýðý iþlemlerde sigortalýnýn hak ve menfaatlerini gözetir.

Sigortacý bildirimde bulunmamýþsa, sigortalý aleyhine kesinleþen tazminatý öder. Ancak, sigortalýnýn sigortacýnýn onayýný almadan yaptýðý sulh sözleþmesi, bildirimden itibaren onbeþ gün içinde onay verilmemiþse, sigortacýya karþý geçersizdir; sigortacý haklý olmayan sebeplerle sulhe onay vermekten kaçýnamaz.

B.3.5. Sigortacýnýn Zarar Görenden Bilgi Alma Hakký

Sigortacý, zarara sebep olan olayýn ve zarar miktarýnýn belirlenmesi amacýyla, zarar görenden bilgi isteyebilir. Zarar gören, saðlanmasý ihtimali bulunan ve istenilmesi haklý görülebilecek ilgili tüm belgeleri sigortacýya vermek zorundadýr. Zarar görenin bu zorunluluða uymamasý hâlinde, durumun zarar görene yazýlý bildirilmiþ olmasý kaydýyla, sigortacýnýn sorumluluðu, zorunluluk yerine getirilmiþ olsaydý ödemek zorunda kalacaðý miktarla sýnýrlýdýr.

B.3.6. Zarar Görenle Ýliþkide Ýfa Yükümlülüðü

Sigortacý, sigortalýya karþý ifa borcundan tamamen veya kýsmen kurtulmuþ olsa da, zarar gören bakýmýndan ifa borcu, zorunlu sigorta miktarýna kadar devam eder.

Sigorta iliþkisinin sona ermesi, zarar görene karþý ancak, sigortacýnýn sözleþmenin sona erdiðini veya ereceðini yetkili mercilere bildirmesinden bir ay sonra hüküm doðurur.

Zarar, sosyal güvenlik kurumlarý tarafýndan karþýlandýðý ölçüde sigortacýnýn sorumluluðu sona erer.

B.4. Halefiyet

Sigortacý, ödediði tazminat tutarýnca, hukuken sigortalýnýn yerine geçer.

B.5. Doðrudan Dava Hakký

Zarar gören, uðradýðý zararýn sigorta bedeline kadar olan kýsmýnýn tazminini, sigorta sözleþmesi için geçerli zamanaþýmý süresi içinde kalmak þartýyla, doðrudan sigortacýdan isteyebilir.

C. ÇEÞÝTLÝ HÜKÜMLER

C.1. Sigorta Priminin Ödenmesi ve Sigortacýnýn Sorumluluðunun Baþlamasý

Sigortacýnýn sorumluluðu, primin ödenmesi ile baþlar. Aksi kararlaþtýrýlmadýkça, primin ödenmemesi hâlinde, poliçe teslim edilmiþ olsa dahi sigortacýnýn sorumluluðu baþlamaz ve bu þart poliçeye yazýlýr.

C.2. Sigortalý ve Sigorta Ettirenin Sözleþme Yapýldýðý Sýrada Beyan Yükümlülüðü

Sigorta ettiren sözleþmenin yapýlmasý sýrasýnda bildiði veya bilmesi gereken tüm önemli hususlarý sigortacýya bildirmekle yükümlüdür. Sigortacýya bildirilmeyen, eksik veya yanlýþ bildirilen hususlar, sözleþmenin deðiþik þartlarda yapýlmasýný gerektirecek nitelikte ise, önemli kabul edilir. Sigortacý tarafýndan yazýlý veya sözlü olarak sorulan hususlar, aksi ispat edilinceye kadar önemli sayýlýr.

Sigortacý sigorta ettirene, cevaplamasý için sorular içeren bir liste vermiþse, sunulan listede yer alan sorular dýþýnda kalan hususlara iliþkin olarak sigorta ettirene hiçbir sorumluluk yüklenemez; meðerki, sigorta ettiren önemli bir hususu kötü niyetle saklamýþ olsun.

Sigortacý için önemli olan bir husus bildirilmemiþ veya yanlýþ bildirilmiþ olduðu takdirde, sigortacý onbeþ gün içinde sözleþmeden cayabilir veya prim farký isteyebilir. Ýstenilen prim farkýnýn on gün içinde kabul edilmemesi hâlinde, sözleþmeden cayýlmýþ kabul olunur. Önemli hususun sigorta ettirenin kusuru sonucu öðrenilememiþ olmasý veya sigorta ettiren tarafýndan önemli sayýlmamasý durumu deðiþtirmez. Ancak, bildirilmeyen veya yanlýþ bildirilen bir hususun ya da olgunun gerçek durumu sigortacý tarafýndan biliniyorsa, sigortacý beyan yükümlülüðünün ihlal edilmiþ olduðunu ileri sürerek sözleþmeden cayamaz. Ýspat yükü sigorta ettirene aittir.

Sigortacý, cayma hakkýnýn kullanýlmasýndan açýkça veya zýmnen vazgeçmiþse veya caymaya yol açan ihlale kendisi sebebiyet vermiþse ya da sorularýndan bazýlarý cevapsýz býrakýldýðý hâlde sözleþmeyi yapmýþsa sözleþmeden cayamaz.

Cayma hâlinde, sigorta ettiren kasýtlý ise, sigortacý rizikoyu taþýdýðý süreye ait primlere hak kazanýr.

C.3. Sözleþmenin Devamý Sýrasýndaki Beyan Yükümlülüðü

Sigorta ettiren, sözleþmenin yapýlmasýndan sonra, sigortacýnýn izni olmadan rizikoyu veya mevcut durumu aðýrlaþtýrarak tazminat tutarýnýn artmasýný etkileyici davranýþ ve iþlemlerde bulunamaz.

Sigorta ettiren veya onun izniyle baþkasý, rizikonun gerçekleþme ihtimalini artýrýcý veya mevcut durumu aðýrlaþtýrýcý iþlemlerde bulunursa yahut sözleþme yapýlýrken açýkça riziko aðýrlaþmasý olarak kabul edilmiþ bulunan hususlardan biri gerçekleþirse derhâl; bu iþlemler bilgisi dýþýnda yapýlmýþsa, bu hususu öðrendiði tarihten itibaren en geç on gün içinde durumu sigortacýya bildirir.

Sigortacý sözleþmenin süresi içinde, rizikonun gerçekleþmesi veya mevcut durumun aðýrlaþmasý ihtimalini ya da sözleþmede riziko aðýrlaþmasý olarak kabul edilebilecek olaylarýn varlýðýný öðrendiði takdirde, bu tarihten itibaren bir ay içinde sözleþmeyi feshedebilir veya prim farký isteyebilir. Farkýn on gün içinde kabul edilmemesi hâlinde sözleþme feshedilmiþ sayýlýr. Meðer ki, rizikonun artmasýna, sigortacýnýn menfaatiyle iliþkili bir husus ya da sigortacýnýn sorumlu olduðu bir olay veya insanî bir görevin yerine getirilmesi sebep olmasýn.

Sigortacý, rizikonun gerçekleþmesinden önce, sigorta ettirenin beyan yükümlülüðünü kasýtlý olarak ihlal ettiðini öðrenince, birinci fýkraya göre sözleþmeyi feshetse bile, deðiþikliðin meydana geldiði sigorta dönemine ait prime hak kazanýr.

C.4. Sigorta Ettirenin ve Sigortalýnýn Durumu

Sigorta ettirenin bilgisine ve davranýþýna hukuki sonuç baðlanan durumlarda, sigortadan haberi olmasý þartý ile sigortalýnýn da lehtarýn bilgisi ve davranýþý da dikkate alýnýr.

C.5. Teblið ve Ýhbarlar

Sigortalýnýn ve sigorta ettirenin bildirimleri, sigorta þirketinin merkezine veya sigorta sözleþmesi yapan ya da yapýlmasýna aracýlýk eden acenteye yapýlýr.

Sigortacýnýn bildirimleri de sigortalýya karþý yapýlacaksa sigortalýnýn, sigorta ettirene karþý yapýlacaksa sigorta ettirenin son bildirilen adresine noter eliyle veya taahhütlü mektupla yapýlýr.

Taraflara imza karþýlýðý elden verilen mektup veya telgrafla yapýlan bildirimler de taahhütlü mektup hükmündedir.

Güvenli elektronik imza kullanýlarak elektronik ortamda yapýlan ve sigortacýya, sigortalýya ve sigorta ettirene ulaþtýðý kanýtlanabilen bildirimler de geçerli sayýlýr.

C.6. Sigorta Sözleþmesinin Son Bulmasý

Sigorta sözleþmesi; poliçede tanýmlanan mesleki faaliyete son verilmesi, sigortacýnýn iflasý, sözleþmenin feshi ve sözleþmeden cayýlma hâllerinde son bulur.

Mevzuattan kaynaklanan özel hükümler saklý kalmak kaydýyla sözleþmenin son bulmasý durumunda iþlemeyen günlere ait prim sigorta ettirene iade olunur.

C.7. Özel Fesih Nedenleri

Sigorta ettiren, sigortacýnýn sorumluluðu baþlamadan önce, kararlaþtýrýlmýþ primin yarýsýný ödeyerek sözleþmeden cayabilir.

Sigortacýnýn, konkordato ilan etmesi, ilgili sigorta dalýna iliþkin ruhsatýnýn iptal edilmesi veya sözleþme yapma yetkisinin kaldýrýlmasý gibi hâllerde; sigorta ettiren, bu olgularý öðrendiði tarihten itibaren bir ay içinde sigorta sözleþmesini feshedebilir.

Sigorta ettiren, aciz hâline düþen veya hakkýnda yapýlan takip semeresiz kalan sigortacýdan, taahhüdünün yerine getirileceðine iliþkin teminat isteyebilir. Bu istemden itibaren bir hafta içinde teminat verilmemiþ ise sigorta ettiren sözleþmeyi feshedebilir.

C.8. Ticari ve Mesleki Sýrlarýn Saklý Tutulmasý

Sigortacý ve sigortacý adýna hareket edenler bu sözleþmenin yapýlmasý dolayýsýyla sigortalýya ve sigorta ettirene iliþkin öðreneceði sýrlarýn saklý tutulmamasýndan doðacak zararlardan sorumludur.

C.9. Zamanaþýmý

Sigorta sözleþmesinden doðan bütün istemler, alacaðýn muaccel olduðu tarihten baþlayarak iki yýl ve sigorta tazminatýna iliþkin istemler her hâlde rizikonun gerçekleþtiði tarihten itibaren on yýl geçmekle zamanaþýmýna uðrar.

C.10. Özel Þartlar

Taraflar, sigorta ettiren ve sigortalýnýn aleyhine olmamak üzere özel þartlar kararlaþtýrabilir.

MADDE 2 Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

MADDE 3 Bu Teblið hükümlerini Hazine Müsteþarlýðýnýn baðlý olduðu Bakan ile Saðlýk Bakaný yürütür.