18 Ocak 2013  CUMA

Resmî Gazete

Sayý : 28532

YÖNETMELÝK

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýndan:

6284 SAYILI AÝLENÝN KORUNMASI VE KADINA KARÞI ÞÝDDETÝN

ÖNLENMESÝNE DAÝR KANUNA ÝLÝÞKÝN

UYGULAMA YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmelik, þiddete uðrayan veya þiddete uðrama tehlikesi bulunan kadýnlar, çocuklar, aile bireyleri ve tek taraflý ýsrarlý takip maðduru olan kiþilerin korunmasý ve bu kiþilere yönelik þiddetin önlenmesi ile þiddet uygulayan veya uygulama ihtimali olan kiþiler hakkýnda þiddetin önlenmesine yönelik tedbirler ile bu tedbirlerin alýnmasý ve uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý kapsar.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayýlý Ailenin Korunmasý ve Kadýna Karþý Þiddetin Önlenmesine Dair Kanunun 22 nci maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar ve kýsaltmalar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Aydýnlatýlmýþ rýza: Korunan kiþinin kendisi hakkýnda verilebilecek tedbir kararýnýn anlayabileceði bir biçimde sebepleri, aþamalarý ve sonuçlarý hakkýnda açýklama yapýlarak bilgilendirilmesi ve özgür iradesi ile bu hususlarýn tamamýný anlayýp kabul ettiðine dair yazýlý beyanýný,

b) Bakanlýk: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðýný,

c) Gecikmesinde sakýnca bulunan hal: Kolluk tarafýndan yapýlacak tahkikat ve risk deðerlendirilmesi sonucunda, derhal iþlem yapýlmadýðý takdirde, þiddet eyleminin önlenememesi, kiþinin can güvenliði, hak ve hürriyetlerinin korunmasýnýn tehlikeye girmesi, korunan kiþinin zarar görmesi, þiddet eyleminin iz, eser, emare ve delillerinin kaybolmasý, þiddet uygulayanýn kaçmasý veya kimliðinin tespit edilememesi gibi ihtimallerin ortaya çýkmasý ve resen veya ilgilinin talebi üzerine mülki amirden ya da hâkimden karar almak için yeterince vakit bulunamamasý halini,

ç) Geçici koruma: Hayati tehlikesi bulunan þiddet maðdurunun kolluk tarafýndan gerektiðinde her türlü teknik cihaz ve donanýmlarla, yirmidört saat esasýna göre kesintisiz olarak, þiddet uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kiþilerden gelebilecek tehlikelerden korunmasý amacýyla yerine getirilen tedbiri,

d) Genel Müdürlük: Kadýnýn Statüsü Genel Müdürlüðünü,

e) Hâkim: Aile mahkemesi hâkimini,

f) Hayati tehlike: Bir kimsenin ölümle sonuçlanabilecek bir þiddet olayýna maruz kalmasý ya da kalma ihtimalinin bulunmasý halini,

g) Ýhbar ve þikâyet: Ýhbar, üçüncü kiþiler tarafýndan ilgili makam veya mercilere olayýn yazýlý, sözlü veya baþka bir suretle bildirilmesini; þikâyet, þiddet maðdurunun þiddet veya þiddet tehlikesi halinde ilgili makam veya mercilere müracaat etmesini,

ð) Kanun: 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayýlý Ailenin Korunmasý ve Kadýna Karþý Þiddetin Önlenmesine Dair Kanunu,

h) Kolluk: Polis, jandarma ve sahil güvenlik birimlerini,

ý) Kolluk amiri: Hakkýnda tedbir kararý verilen kiþilerin yerleþim yeri veya bulunduðu ya da tedbirin uygulanacaðý yerdeki Jandarma Genel Komutanlýðý, Emniyet Genel Müdürlüðü ve Sahil Güvenlik Komutanlýðý tarafýndan atamalarýndaki usule göre konu ile yetkili ve görevli kolluk biriminin komutanýný/amirini,

i) Konukevi: Fiziksel, duygusal, cinsel, ekonomik veya sözlü istismara veya þiddete uðrayanlarýn, þiddetten korunmasý, psiko-sosyal ve ekonomik sorunlarýnýn çözülmesi, güçlendirilmesi ve bu dönemde þiddet maðdurlarýnýn varsa çocuklarý ile birlikte ihtiyaçlarýnýn da karþýlanmak suretiyle geçici süreyle kalabilecekleri ve konukevi, sýðýnmaevi, kadýn sýðýnaðý, kadýnevi, þefkatevi ve benzeri adlarla açýlan yatýlý sosyal hizmet kuruluþunu,

j) Korunan kiþi: Tedbir kararý kapsamýnda korunan þiddet maðdurunu ve varsa beraberindeki çocuklarý, aile bireylerini ve tek taraflý ýsrarlý takip maðdurunu,

k) Koruyucu tedbir kararý: Kanun kapsamýnda belirtilen merciler tarafýndan korunan kiþi hakkýnda olayýn niteliði dikkate alýnarak hükmedilecek tedbirlere iliþkin kararý,

l) Müdürlük: Aile ve Sosyal Politikalar il veya ilçe müdürlüðünü,

m) Þiddet: Kiþinin, fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik açýdan zarar görmesiyle veya acý çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanmasý muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskýyý ya da özgürlüðün keyfî engellenmesini de içeren, toplumsal, kamusal veya özel alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, psikolojik, sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranýþý,

n) Þiddet maðduru: Mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde uyruðuna bakýlmaksýzýn, Kanunda þiddet olarak tanýmlanan tutum ve davranýþlara doðrudan veya dolaylý olarak maruz kalan ya da kalma tehlikesi bulunan kiþiyi ve þiddetten etkilenen veya etkilenme tehlikesi bulunan kiþiyi,

o) Þiddet Önleme ve Ýzleme Merkezi (ÞÖNÝM): Þiddetin önlenmesi ile koruyucu ve önleyici tedbirlerin etkin bir biçimde uygulanmasýna yönelik güçlendirici ve destekleyici danýþmanlýk, rehberlik, yönlendirme ve izleme hizmetlerinin verildiði, yeterli ve gerekli personelin görev yaptýðý ve tercihen kadýn personelin istihdam edildiði, çalýþmalarýn yedi gün yirmidört saat esasýna göre yürütüldüðü merkezi,

ö) Þiddet uygulayan: Kanunda þiddet olarak tanýmlanan tutum ve davranýþlarý uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kiþiyi,

p) Önleyici tedbir kararý: Kanunda belirtilen merciler tarafýndan þiddet uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kiþi hakkýnda, olayýn niteliði dikkate alýnarak hükmedilecek tedbirlere iliþkin kararý,

r) Þikâyet mercileri: Kolluðu, mülki amiri, Cumhuriyet baþsavcýlýðýný, hâkimi, Bakanlýðýn ilgili birimlerini,

s) Tedbir kararý: Kanun kapsamýnda, þiddet maðduru ve þiddet uygulayan hakkýnda hâkim, mülkî amir veya kolluk tarafýndan, talep veya ihbar üzerine ya da resen verilecek kararý,

þ) Tek taraflý ýsrarlý takip: Aralarýnda aile baðý veya iliþki bulunup bulunmadýðýna bakýlmaksýzýn, þiddet uygulayanýn, þiddet maðduruna yönelik olarak, güvenliðinden endiþe edecek þekilde fiziki veya psikolojik açýdan korku ve çaresizlik duygularýna sebep olacak biçimde, içeriði ne olursa olsun fiili, sözlü, yazýlý olarak ya da her türlü iletiþim aracýný kullanarak ve baský altýnda tutacak her türlü tutum ve davranýþý,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Ýhbar ve Þikâyet

Ýhbar ve þikâyet

MADDE 4 (1) Kiþinin, þiddete uðramasý veya þiddete uðrama tehlikesi altýnda bulunmasý halinde herkes durumu yazýlý, sözlü veya baþka bir suretle ilgili makam ve mercilere ihbar edebilir. Þiddet veya þiddete uðrama tehlikesinden haberdar olan kamu kurum ve kuruluþlarý ile kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý ise durumu derhal, þikâyet mercilerine bildirmek zorundadýr.

(2) Þiddet maðduru, þiddet veya þiddete uðrama tehlikesine maruz kalmasý halinde durumu þikâyet mercilerine yazýlý, sözlü veya baþka bir þekilde bildirebilir.

(3) Þikâyet mercileri Kanun kapsamýndaki görevlerini gecikmeksizin yerine getirmekle yükümlüdür.

(4) Müdürlük veya ÞÖNÝMe yapýlan þikâyet ve ihbarlar, bunlar tarafýndan olayýn özelliðine göre, kolluða, mülki amire, Cumhuriyet baþsavcýlýðýna veya hâkime gecikmeksizin bildirilir.

(5) Sözlü yapýlan þikâyet ve ihbarlar derhal tutanaða geçirilir.

Yapýlacak iþlemler

MADDE 5 (1) Kolluk, kendisine yapýlan ihbar veya þikâyet üzerine genel hükümler doðrultusunda gerekli iþlemleri yapar. Gecikmesinde sakýnca bulunan hallerde Kanun kapsamýnda almýþ olduðu koruyucu ve önleyici tedbirleri onaylanmak üzere tedbirin niteliðine göre mülki amire veya hâkime sunar. Kolluk, kendisine intikal eden her olay hakkýnda gecikmeksizin en seri vasýtalarla ÞÖNÝMe bilgi verir.

(2) Cumhuriyet baþsavcýlýðý, yapýlan ihbar ve þikâyet üzerine evrakýn bir örneðini ivedilikle olayýn niteliðine göre uygulanabilecek olan koruyucu veya önleyici tedbir hakkýnda karar verilmek üzere hâkime veya mülki amire gönderir.

(3) Mülki amire yapýlan ihbar veya þikâyet üzerine Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen koruyucu tedbirlerden birine, birkaçýna veya uygun görülecek benzer tedbirlere karar verilebilir. Ayrýca mülki amir olayýn niteliðine göre þikâyet veya ihbarý, kolluða veya Cumhuriyet baþsavcýlýðýna bildirir.

(4) Hâkim veya mülki amir tarafýndan verilen kararlar ivedilikle ÞÖNÝMe bildirilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tedbir Kararlarý

Mülkî amir tarafýndan verilecek koruyucu tedbir kararlarý

MADDE 6 (1) Kanun kapsamýnda korunan kiþilerle ilgili olarak aþaðýdaki tedbirlerden birine, birkaçýna veya uygun görülecek benzer tedbirlere delil veya belge aranmaksýzýn mülkî amir tarafýndan ilgilinin talebi, Bakanlýk veya kolluk görevlilerinin baþvurusu üzerine ya da resen karar verilebilir:

a) Kendisine ve gerekiyorsa beraberindeki çocuklara, bulunduðu yerde veya baþka bir yerde uygun barýnma yeri saðlanmasý,

b) Diðer kanunlar kapsamýnda yapýlacak yardýmlar saklý kalmak üzere, geçici maddi yardým yapýlmasý,

c) Psikolojik, meslekî, hukukî ve sosyal bakýmdan rehberlik ve danýþmanlýk hizmeti verilmesi,

ç) Hayatî tehlikesinin bulunmasý hâlinde, ilgilinin talebi üzerine veya resen geçici koruma altýna alýnmasý,

d) Gerekli olmasý hâlinde, korunan kiþinin çocuklarý varsa çalýþma yaþamýna katýlýmýný desteklemek üzere dört ay, kiþinin çalýþmasý hâlinde ise iki aylýk süre ile sýnýrlý olmak kaydýyla, on altý yaþýndan büyükler için her yýl belirlenen aylýk net asgari ücret tutarýnýn yarýsýný geçmemek ve belgelendirilmek þartýyla Bakanlýk bütçesinin ilgili tertibinden karþýlanmak suretiyle kreþ imkânýnýn saðlanmasý.

Barýnma yerinin saðlanmasý

MADDE 7 (1) Hakkýnda barýnma yeri saðlanmasýna karar verilen kiþiler, Bakanlýða ait veya Bakanlýðýn gözetim ve denetimi altýnda bulunan yerlerde; barýnma yerlerinin yetersiz kaldýðý hâllerde ise mülkî amirin, acele hâllerde kolluðun veya Bakanlýðýn talebi üzerine kamu kurum ve kuruluþlarýna ait sosyal tesis, yurt veya benzeri yerlerde güvenli nakli saðlanýncaya kadar geçici olarak barýndýrýlýr.

(2) Korunan kiþi varsa beraberindeki çocuklarý ile birlikte ÞÖNÝM tarafýndan Bakanlýða baðlý veya Bakanlýðýn denetimi altýnda bulunan barýnma yerlerine güvenli nakli saðlanýncaya kadar, bedeli ödenerek ve geçici barýnmanýn saðlandýðý yer kolluðu tarafýndan kiþinin güvenliði saðlanarak sosyal tesis, yurt ve benzeri yerlerde geçici olarak barýndýrýlýr. Barýnma ve iaþe giderleri, ÞÖNÝM tarafýndan ödenir. Korunan kiþinin yerleþtirildiði yere iliþkin bilgi ÞÖNÝMe bildirilir. ÞÖNÝM kiþinin talebini de dikkate alarak uygun ilk kabul birimi veya konukevi hizmeti verilecek yeri belirler ve korunan kiþinin buraya yerleþtirilmesini saðlar.

(3) Korunan kiþi ve beraberindeki çocuklarýn hayati tehlikesinin bulunmasý halinde konukevi, ilk kabul birimi veya diðer tesislere güvenli bir þekilde yerleþtirilmesine kolluk tarafýndan refakat edilir. ÞÖNÝM tarafýndan il içi ve il dýþý nakillerde ulaþým için araç tahsis edilir ve ulaþým giderleri ile korunan kiþinin zorunlu giderleri karþýlanýr.

(4) Barýnma yeri saðlanmasý tedbirinin kolluk amirince uygulandýðý veya korunan kiþinin kollukta bulunduðu hallerde, kolluk tarafýndan kiþi ÞÖNÝMe ivedilikle ulaþtýrýlýr. Bunun mümkün olmamasý halinde barýnma ve iaþe giderleri Bakanlýk bütçesinin ilgili tertibinden karþýlanmak üzere kendisine ve beraberindekilere geçici barýnma imkâný, ikinci fýkrada belirtilen þekilde saðlanýr.

(5) Mülki amirin veya kolluk amirinin kararý ile kamu kurum ve kuruluþlarýna ait barýnma yerlerine getirilen þiddet maðduru, baþka herhangi bir karar veya onay aranmaksýzýn barýnma yerine derhal kabul edilir.

(6) Resen hakkýnda barýnma yeri saðlanmasý tedbirine karar verilen kiþinin barýnma yerinde kalmak istememesi halinde aydýnlatýlmýþ rýzasý alýnarak kalmak istediði yere ÞÖNÝM tarafýndan ulaþtýrýlýr. Kiþinin hayati tehlikesinin bulunmasý halinde kolluk refakati talep edilir.

Geçici maddi yardým yapýlmasý

MADDE 8 (1) Korunan kiþi hakkýnda Kanunun 17 nci maddesi uyarýnca geçici maddi yardým yapýlýr.

(2) Tedbir kararý, ilgiliye tefhim veya teblið edilir ve yerine getirilmek üzere ÞÖNÝMe gönderilir.

(3) Geçici maddi yardým kararý ile on altý yaþýndan büyükler için her yýl belirlenen aylýk net asgari ücret tutarýnýn otuzda birine kadar günlük ödeme yapýlýr. Korunan kiþinin birden fazla olmasý hâlinde, ilave her bir kiþi için bu tutarýn yüzde yirmisi oranýnda ayrýca ödeme yapýlýr. Ancak, ödenecek tutar hiçbir þekilde belirlenen günlük ödeme tutarýnýn bir buçuk katýný geçemez. Korunan kiþilere barýnma yeri saðlanmasý hâlinde bu fýkrada belirlenen tutarlar yüzde elli oranýnda azaltýlarak uygulanýr.

(4) Geçici maddi yardým, korunan kiþinin kimlik numarasý ve banka hesap numarasý beyanýna istinaden, kararýn ÞÖNÝMe teblið edilmesini müteakiben hazýrlanan bordro ile ödenir. Bordro, her ayýn onbeþinde ve otuzunda düzenlenerek tahakkuk eden meblað ilgililerin banka hesabýna yatýrýlýr. Ayný tedbir kararýnda birden fazla kiþi hakkýnda geçici maddi yardým yapýlmasýna dair karar verilmesi halinde bu kiþiler ayný bordroda gösterilir ve ödemeler ayný banka hesap numarasýna yapýlýr. Ödeme evrakýna karar örneði eklenir. Geçici maddi yardýma dair ödemelere kararýn geçerliliði süresince devam edilir. Geçici maddi yardým yapýlmasýnýn kaldýrýlmasýna ya da deðiþtirilmesine karar verilmesi halinde kararýn geçerli olduðu gün üzerinden hesaplanarak ödeme yapýlýr. Korunan kiþiye elden ödeme yapýlmaz.

(5) Geçici maddi yardýmlar için yapýlan ödemeler, Bakanlýk bütçesine, geçici maddi yardýmlar için konulan ödenekten karþýlanýr. Geçici maddi yardýma iliþkin ödemelerin geri alýmý 42 nci maddede belirtilen esaslara göre yapýlýr.

(6) Diðer Kanunlara göre yapýlan yardýmlar, geçici maddi yardým yapýlmasý tedbirine karar verilmesine engel olmaz.

(7) Bu madde kapsamýnda yapýlan ödemeler, gelir vergisi ile veraset ve intikal vergisinden, bu ödemeler için düzenlenen kâðýtlar ise damga vergisinden istisnadýr.

Rehberlik ve danýþmanlýk hizmeti

MADDE 9 (1) Korunan kiþiye, kiþinin psikolojik ve sosyo-ekonomik durumu deðerlendirilerek, haklarý, destek alabileceði kurumlar, meslek edindirme kurslarýna katýlmasýna yönelik faaliyetlerde bulunmayý da kapsayacak þekilde iþ bulma ve benzeri konularda geliþmesi ve uyum saðlamasý, gerekli olan seçimleri, yorumlarý, planlarý yapmasý ve kararlarý vermesine yarayacak bilgi ve becerileri kazandýrmak ve psikolojik destek saðlamak üzere ilgili kamu kurum ve kuruluþlarý ile iþbirliði içerisinde gerekli hizmetler verilir.

(2) Korunan kiþinin hukuki rehberliðe ihtiyacý olmasý halinde 48 inci madde ile düzenlenen davalara müdahil olmayý da içeren gerekli destek ve danýþmanlýk hizmeti verilir.

(3) Bu hizmetlerin yerine getirilmesinde koordinasyon ÞÖNÝM tarafýndan saðlanýr.

Geçici koruma altýna alýnma

MADDE 10 (1) Mülkî amir veya gecikmesinde sakýnca bulunan hallerde kolluk amiri tarafýndan, olayýn niteliði, þikâyet ve ihbar göz önünde bulundurularak þiddet maðdurunun hayati tehlikesinin bulunmasý halinde ilgilinin talebi üzerine veya resen geçici koruma altýna alma tedbiri verilir.

(2) Geçici koruma altýna alýnma tedbir kararýnýn yerine getirilmesinden, hakkýnda koruyucu tedbir kararý verilen kiþilerin yerleþim yeri, bulunduðu veya tedbirin uygulanacaðý yerdeki kolluk görevli ve yetkilidir. Korunan kiþi acil durumlarda hemen, diðer hallerde ise yirmidört saat öncesinden gideceði yere iliþkin olarak görevli ve yetkili kolluða bilgi verir. Kolluk tarafýndan korunan kiþinin gideceði yerdeki kolluk gecikmeksizin haberdar edilir ve tedbir kararý uygulanmaya devam olunur.

(3) Korunan kiþinin ne þekilde koruma altýna alýnacaðý, þiddet maðduruna yönelik muhtemel tehdit ve risk göz önüne alýnarak þiddet maðduru ve þiddet uygulayanýn durumunun deðerlendirilmesi suretiyle 11/11/2008 tarihli ve 27051 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Cumhuriyet Baþsavcýlýklarý ve Mahkemelerce Alýnacak Tanýk Koruma Tedbirlerine Ýliþkin Esas ve Usuller Hakkýnda Yönetmelikte yer alan fiziki koruma tedbirleri hâkim veya mülki amir tarafýndan, gecikmesinde sakýnca bulunan hallerde kolluk tarafýndan belirlenir.

(4) Korunan kiþiye, geçici koruma kararýnýn kapsam ve içeriði, þiddet veya þiddete uðrama tehlikesinin varlýðý halinde arayabileceði telefon numaralarý, kolluðun sorumluluklarý, hangi durumlarda kolluða bilgi vermesi gerektiði, hangi kolluk biriminin geçici koruma hizmetinden sorumlu olduðu ve benzeri hususlar, kolluk tarafýndan açýklanarak tutanaða geçirilir ve teblið edilir.

Kreþ imkâný saðlanmasý

MADDE 11 (1) Çocuk sahibi olan korunan kiþinin çalýþmamasý halinde, çalýþma yaþamýna katýlýmýný desteklemek üzere dört ay, çalýþmasý hâlinde ise iki aylýk süre ile sýnýrlý olmak, on altý yaþýndan büyükler için her yýl belirlenen aylýk net asgari ücret tutarýnýn yarýsýný geçmemek ve belgelendirilmek þartýyla Bakanlýk bütçesinin ilgili tertibinden karþýlanmak üzere kreþ imkâný saðlanmasý tedbiri verilir.

(2) Korunan kiþi, çocuðun kamuya ait veya özel kreþe kaydedildiðine veya kreþe devam ettiðine dair belge ile aylýk kreþ bedelini gösterir belgeyi Müdürlüðe ibraz eder. Müdürlük birinci fýkra uyarýnca gerekli iþlemleri yerine getirir ve hizmetin alýnmasý süresi üzerinden aylýk olarak ödeme yapar. Çocuk bir aydan daha kýsa bir süre faydalanmýþ ise hizmet aldýðý gün üzerinden ödeme yapýlýr.

(3) Kreþ bedelinin birinci fýkrada belirtilen tutardan az olmasý halinde belgedeki tutar, fazla olmasý halinde ise birinci fýkrada belirtilen tutar ödenir. Bu ödemeler Müdürlük tarafýndan kreþe yapýlýr.

(4) Kreþ imkâný saðlanmasýna dair tedbirin suiistimalinin öðrenilmesi halinde ödenen meblað korunan kiþiden tahsil edilir.

Hâkim tarafýndan verilecek koruyucu tedbir kararlarý

MADDE 12 (1) Kanun kapsamýnda korunan kiþilerle ilgili olarak hâkim tarafýndan, ilgilinin talebi, Bakanlýk veya kolluk görevlilerinin ya da Cumhuriyet savcýsýnýn baþvurusu üzerine veya resen, þiddetin uygulandýðý hususunda delil veya belge aranmaksýzýn aþaðýdaki koruyucu tedbirlerden birine, birkaçýna veya olayýn özelliðine göre mülki amir tarafýndan alýnabilecek tedbirler de dâhil olmak üzere, uygun görülecek benzer tedbirlere karar verilebilir:

a) Ýþ yerinin deðiþtirilmesi.

b) Kiþinin evli olmasý hâlinde müþterek yerleþim yerinden ayrý yerleþim yeri belirlenmesi.

c) 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayýlý Türk Medenî Kanunundaki þartlarýn varlýðý hâlinde ve korunan kiþinin talebi üzerine tapu kütüðüne aile konutu þerhi konulmasý.

ç) Korunan kiþi bakýmýndan hayatî tehlikenin bulunmasý ve bu tehlikenin önlenmesi için diðer tedbirlerin yeterli olmayacaðýnýn anlaþýlmasý hâlinde ve ilgilinin aydýnlatýlmýþ rýzasýna dayalý olarak 27/12/2007 tarihli ve 5726 sayýlý Tanýk Koruma Kanununa göre kimlik ve ilgili diðer bilgi ve belgelerinin deðiþtirilmesi.

Ýþyerinin deðiþtirilmesi

MADDE 13 (1) Hâkim tarafýndan, korunan kiþinin tabî olduðu ilgili mevzuat hükümlerine göre, talebinin bulunmasý halinde veya onayý alýnmak suretiyle iþyerinin bulunduðu il içinde ya da il dýþýnda deðiþtirilmesine karar verilebilir.

(2) Karar hâkim tarafýndan, korunan kiþi bakýmýndan en uygun koþullar göz önüne alýnarak yerine getirilmek üzere korunan kiþinin iþ yerine teblið edilir.

(3) Karar yetkili kurum veya kiþi tarafýndan yerine getirilir. Ýþ yeri deðiþtirilmesine dair tedbir kararýnýn kaldýrýlmasý halinde de karar iþyerine teblið edilir.

Ayrý yerleþim yeri belirlenmesi

MADDE 14 (1) Hâkim tarafýndan, korunan kiþinin talebi üzerine kiþinin evli olmasý hâlinde müþterek yerleþim yerinden ayrý bir yerleþim yeri belirlenebilir.

(2) Hakkýnda ayrý yerleþim yeri belirlenmesine dair tedbir kararý verilen kiþinin müracaatý üzerine, nüfus müdürlüðü tarafýndan kiþinin talebine uygun olarak adresle ilgili iþlemler yerine getirilir.

Aile konutu þerhi

MADDE 15 (1) Hâkim tarafýndan, Türk Medenî Kanunundaki þartlarýn varlýðý hâlinde ve korunan kiþinin talebi üzerine tapu kütüðüne, aile konutu þerhi konulmasý kararý verilebilir.

(2) Karar, hâkim tarafýndan ivedilikle yerine getirilmek üzere ilgili tapu sicil müdürlüðüne gönderilir.

Kimlik ve diðer bilgi ve belgelerin deðiþtirilmesi

MADDE 16 (1) Kimlik ve diðer bilgi ve belgelerin deðiþtirilmesi tedbiri, hâkim tarafýndan, korunan kiþinin hayati tehlikesinin bulunmasý ve bu tehlikenin önlenmesi için diðer tedbirlerin yeterli olmayacaðýnýn anlaþýlmasý hâlinde, ilgilinin aydýnlatýlmýþ rýzasýna dayanýlarak Tanýk Koruma Kanunu hükümlerine göre verilen tedbir kararýdýr.

(2) Karar, Ýçiþleri Bakanlýðýnca gereði yerine getirilmek üzere hâkim tarafýndan Cumhuriyet baþsavcýlýðýna gönderilir.

(3) Cumhuriyet baþsavcýlýðýnca bu karar Ýçiþleri Bakanlýðýna ivedilikle gönderilir. Karar üzerine yapýlan iþlemin sonucu, Ýçiþleri Bakanlýðý tarafýndan Cumhuriyet baþsavcýlýðýna bildirilir.

Hâkim tarafýndan verilecek önleyici tedbir kararlarý

MADDE 17 (1) Hâkim tarafýndan þiddet uygulayanlarla ilgili olarak aþaðýdaki önleyici tedbirlerden birine, birkaçýna veya uygun görülecek benzer tedbirlere karar verilebilir:

a) Þiddet maðduruna yönelik olarak þiddet tehdidi, hakaret, aþaðýlama veya küçük düþürmeyi içeren söz ve davranýþlarda bulunmamasý.

b) Müþterek konuttan veya bulunduðu yerden derhâl uzaklaþtýrýlmasý ve müþterek konutun korunan kiþiye tahsis edilmesi.

c) Korunan kiþilere, bu kiþilerin bulunduklarý konuta, okula ve iþyerine yaklaþmamasý.

ç) Çocuklarla ilgili daha önce verilmiþ bir kiþisel iliþki kurma kararý varsa, kiþisel iliþkinin refakatçi eþliðinde kurulmasý, kiþisel iliþkinin sýnýrlanmasý ya da tümüyle kaldýrýlmasý.

d) Gerekli görülmesi hâlinde korunan kiþinin, þiddete uðramamýþ olsa bile yakýnlarýna, tanýklarýna ve kiþisel iliþki kurulmasýna iliþkin hâller saklý kalmak üzere çocuklarýna yaklaþmamasý.

e) Korunan kiþinin þahsi eþyalarýna ve ev eþyalarýna zarar vermemesi.

f) Korunan kiþiyi iletiþim araçlarýyla veya sair surette rahatsýz etmemesi.

g) Bulundurulmasý veya taþýnmasýna kanunen izin verilen silahlarý kolluða teslim etmesi.

ð) Silah taþýmasý zorunlu olan bir kamu görevi ifa etse bile bu görevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahý kurumuna teslim etmesi.

h) Korunan kiþilerin bulunduklarý yerlerde alkol ya da uyuþturucu veya uyarýcý madde kullanmamasý ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kiþilere ve bunlarýn bulunduklarý yerlere yaklaþmamasý, baðýmlýlýðýnýn olmasý hâlinde, hastaneye yatmak dâhil, muayene ve tedavisinin saðlanmasý.

ý) Bir saðlýk kuruluþuna muayene veya tedavi için baþvurmasý ve tedavisinin saðlanmasý.

(2) Hâkim, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayýlý Çocuk Koruma Kanununda yer alan koruyucu ve destekleyici tedbirler ile Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre velayet, kayyým, nafaka ve kiþisel iliþki kurulmasý hususlarýnda da karar verebilir.

(3) Þiddet uygulayan, ayný zamanda ailenin geçimini saðlayan veya katkýda bulunan kiþi ise hâkim, Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre nafakaya hükmedilmemiþ olmasý kaydýyla, þiddet maðdurunun yaþam düzeyini göz önünde bulundurarak talep edilmese dahi tedbir nafakasýna hükmedebilir. Tedbir nafakasýnýn tahsiline iliþkin hususlar 43 üncü maddedeki usul ve esaslara göre yerine getirilir.

Þiddet tehdidinde veya küçük düþürmeyi içeren söz ve davranýþlarda bulunmama

MADDE 18 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet uygulayanýn korunan kiþiye karþý tehdit, hakaret, aþaðýlama veya küçük düþürme ve benzeri söz ve davranýþlarda bulunmamasýna iliþkin olarak karar verilebilir.

Uzaklaþtýrma ve konutun korunan kiþiye tahsisi

MADDE 19 (1) Hâkim tarafýndan þiddet uygulayanýn, korunan kiþi ile birlikte oturduklarý müþterek konuttan uzaklaþtýrýlarak, konutun korunan kiþiye tahsis edilmesine iliþkin karar verilebilir.

(2) Mülki amir ya da hâkim, talep edilmesi hâlinde korunan kiþiye, þiddet uygulayana ya da bu kiþilerin yakýnlarýna ait kiþisel eþya ve belgelerin kolluk marifetiyle kendilerine teslim edilmesine karar verebilir. Teslim edilecek kiþisel eþya ve belgeler, tedbir kararýnda gösterilir.

(3) Bu tedbirin uygulanmasý, þiddet uygulayanýn uzaklaþtýrýldýðý konutun kira, elektrik, su, telefon, doðalgaz ve benzeri giderlerini karþýlamaya devam etmesine engel teþkil etmez. Hâkim þiddet uygulayanýn, koruma kararý süresince aile konutunun kira sözleþmesini feshetmemesine, kamu konutu tahsisinin kaldýrýlmasý yönünde talepte bulunmamasýna ve bu tür yükümlülüklerinin devamý ile uygun göreceði diðer tedbirlere de karar verebilir.

(4) Kira sözleþmesine iliþkin tedbir kararý kiralayana, kamu konutu tahsisinin kaldýrýlmamasýna yönelik tedbir kararý ise ilgili kamu kurumuna bildirilir.

Korunan kiþinin bulunduðu yere yaklaþmama

MADDE 20 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet uygulayanýn korunan kiþiye, konuta, okula, iþyerine ve korunan kiþinin bulunabileceði sair yerlere yaklaþmamasýna iliþkin karar verilebilir.

Çocukla kiþisel iliþki kurulmasýnýn sýnýrlandýrýlmasý

MADDE 21 (1) Hâkim tarafýndan daha önce verilmiþ, çocukla kiþisel iliþki kurma kararý varsa kiþisel iliþkinin refakatçi eþliðinde yapýlmasýna veya durumun özelliðine göre sýnýrlandýrýlmasýna ya da tümüyle kaldýrýlmasýna iliþkin karar verilebilir.

Yakýnlara, tanýklara ve çocuklara yaklaþmama

MADDE 22 (1) Hâkim tarafýndan gerekli görülmesi hâlinde, þiddet uygulayanýn, þiddete uðramamýþ olsa bile korunan kiþinin, yakýnlarýna, þiddetin tanýklarýna ve kiþisel iliþki kurulmasýna iliþkin hâller saklý kalmak üzere çocuklarýna yaklaþmamasýna iliþkin karar verilebilir.

Eþyalara zarar vermeme

MADDE 23 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet uygulayanýn, korunan kiþinin þahsi eþyalarýna ve ev eþyalarýna zarar vermemesine yönelik karar verilebilir.

Ýletiþim araçlarýyla rahatsýz etmeme

MADDE 24 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet maðdurunun korunmasý amacýyla, þiddet uygulayanýn görsel, iþitsel, yazýlý, internet ve benzeri iletiþim araçlarýyla ya da sair surette korunan kiþiyi rahatsýz etmemesine yönelik karar verilebilir.

Silah teslimi

MADDE 25 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet maðdurunun korunmasý amacýyla þiddet uygulayana ait silâhlarýn kolluða teslimine ve tedbir süresinin sonuna kadar emanetine yönelik karar verilebilir.

Kamu görevi nedeniyle kullanýlan silahýn teslimi

MADDE 26 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet uygulayanýn, silah taþýmasý zorunlu olan bir kamu görevi ifa etse bile bu görevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahý kurumuna teslim etmesine yönelik karar verilebilir.

(2) Silahý teslim alan kurum amiri, karar süresinin sonuna veya tedbirin deðiþtirildiðine ya da kaldýrýldýðýna dair yeni bir karar verilmedikçe birinci fýkra hükümlerine göre verilen tedbir kararýný uygulamaya devam eder ve silahý hiçbir þekilde iade etmez.

(3) Silahýn teslim alýnmasý ve iadesi iþlemleri kurum amiri, þiddet uygulayan ve bir tanýk arasýnda imzalanan tutanak ile yerine getirilir.

Alkol veya uyuþturucu ya da uyarýcý madde kullanmama ve baðýmlýlýk halinde muayene ve tedavi

MADDE 27 (1) Hâkim tarafýndan, þiddet uygulayanýn, korunan kiþilerin bulunduklarý yerlerde alkol, uyuþturucu veya uyarýcý madde kullanmamasý ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kiþilere ve bunlarýn bulunduklarý yerlere yaklaþmamasý, baðýmlýlýðýnýn olmasý hâlinde, hastaneye yatmak dâhil, muayene ve tedavisinin saðlanmasýna yönelik karar verilebilir.

(2) Hakkýnda önleyici tedbir kararý verilen kiþinin, bir saðlýk kuruluþunda muayene veya tedavi olmasýnýn saðlanmasý ve sonuçlarý ile tedbirin kiþi üzerindeki etkilerinin takibi ÞÖNÝM tarafýndan ilgili kurum veya kuruluþ ile koordinasyon içerisinde yerine getirilir. ÞÖNÝM olayýn özelliðine göre bu kararýn yerine getirilmesi sýrasýnda kolluktan yardým isteyebilir.

(3) Hakkýnda tedbir kararý verilen kiþinin saðlýk kuruluþunda tedaviyi reddetmesi halinde durum tutanakla tespit edilerek ivedilikle Cumhuriyet baþsavcýlýðýna ve ÞÖNÝMe bildirilir.

(4) Bu tedbirin uygulanmasýna iliþkin giderler, 44 üncü maddenin üçüncü fýkrasýndaki usul ve esaslara göre karþýlanýr.

Bir saðlýk kuruluþunda muayene ve tedavi

MADDE 28 (1) Hâkim tarafýndan þiddet uygulayanýn, þiddet eðilimine yol açan davranýþlarýný önlemek amacýyla, saðlýk kuruluþuna muayene veya tedavisi için baþvurmasý ve tedavisinin saðlanmasýna yönelik karar verilebilir.

(2) Þiddet uygulayanýn muayene ve tedavisinin saðlanmasýna karar verilmesi halinde, illerde il halk saðlýðý müdürlüðüne, ilçelerde toplum saðlýðý merkezine baþvurulmasý zorunludur.

(3) Þiddet uygulayan, illerde il halk saðlýðý müdürlüðü varsa ruh saðlýðý þubesi tarafýndan, ilçelerde toplum saðlýðý merkezi tarafýndan kamuya ait saðlýk kuruluþuna sevk edilir. Ýlgilinin tedaviyi sürdürüp sürdürmediði ve yapýlan iþlemin sonucu bu birimler tarafýndan ÞÖNÝMe bildirilir.

(4) Hakkýnda tedbir kararý verilen kiþinin saðlýk kuruluþunda tedaviyi reddetmesi halinde durum tutanakla tespit edilerek ivedilikle Cumhuriyet baþsavcýlýðýna ve ÞÖNÝMe bildirilir.

(5) Bu tedbirin uygulanmasýna iliþkin giderler, 44 üncü maddenin üçüncü fýkrasýndaki usul ve esaslara göre karþýlanýr.

Kolluk amiri tarafýndan alýnabilecek tedbirler

MADDE 29 (1) Mülkî amir tarafýndan alýnabilecek barýnma yeri saðlanmasýna ve geçici koruma altýna alýnmasýna iliþkin tedbirler, gecikmesinde sakýnca bulunan hâllerde ilgili kolluk amirince de alýnabilir. Kolluk amiri, evraký en geç tedbirin alýndýðý tarihi takip eden ilk iþgünü içinde mülkî amirin onayýna sunar. Mülkî amir tarafýndan kýrk sekiz saat içinde onaylanmayan tedbirler kendiliðinden kalkar.

(2) 18, 19, 20 ve 22 nci maddelerde belirtilen ve hâkim tarafýndan karar altýna alýnabilecek önleyici tedbirler, gecikmesinde sakýnca bulunan hâllerde ilgili kolluk amirince alýnabilir. Kolluk amiri evraký en geç tedbirin alýndýðý tarihi takip eden ilk iþgünü içinde hâkimin onayýna sunar. Hâkim tarafýndan yirmi dört saat içinde onaylanmayan tedbirler kendiliðinden kalkar.

(3) Tatil günleri sürenin hesabýna dâhildir. Sürenin bitimi resmi tatil veya hafta sonuna rastlarsa, süre takip eden ilk iþ günü sona erer.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Tedbir Kararlarýnýn Verilmesi, Yerine Getirilmesi ve Diðer Usul Ýþlemleri

Tedbir kararýnýn verilmesi

MADDE 30 (1) Tedbir kararý ilgilinin talebi, müdürlük, ÞÖNÝM veya kolluk görevlileri ya da Cumhuriyet savcýsýnýn baþvurusu üzerine verilir. Tedbir kararlarý en çabuk ve en kolay ulaþýlabilecek yer hâkiminden, mülkî amirden ya da kolluktan talep edilebilir.

(2) Tedbir kararý ilk defasýnda en çok altý ay için verilebilir. Ancak þiddet veya þiddet uygulanma tehlikesinin devam edeceðinin anlaþýlmasý hâlinde, resen, korunan kiþinin, müdürlük, ÞÖNÝM veya kolluk görevlilerinin talebi üzerine, tedbirlerin süresinin veya þeklinin deðiþtirilmesine ya da aynen devam etmesine karar verilebilir.

(3) Koruyucu tedbir kararý verilebilmesi için, þiddetin uygulandýðý hususunda delil veya belge aranmaz. Önleyici tedbir kararý, geciktirilmeksizin verilir. Kararýn verilmesi, Kanunun amacýný gerçekleþtirmeyi tehlikeye sokabilecek þekilde geciktirilemez.

(4) Hâkim veya mülki amir tarafýndan resen, korunan kiþi, müdürlük, ÞÖNÝM veya kolluk görevlileri tarafýndan yapýlan talep üzerine, þiddet veya þiddet uygulama tehlikesinin ortadan kalktýðýnýn anlaþýlmasý halinde, kararý veren merci tarafýndan verilen tedbirlerin kaldýrýlmasýna karar verilebilir. Tedbirlerin kaldýrýlmasýna karar verilmesi halinde bu karar korunan kiþiye de teblið edilir.

Tedbir kararýnýn tebliði

MADDE 31 (1) Tedbir kararý, kararý veren merci tarafýndan korunan kiþiye ve þiddet uygulayana tefhim veya teblið edilir. Bu karar, yerine getirilmek üzere görevli olan kurum veya kuruluþa gönderilir.

(2) Tedbir talebinin reddine iliþkin karar, sadece korunan kiþiye teblið edilir.

(3) 29 uncu maddenin birinci fýkrasý kapsamýnda alýnan tedbirlerin belirtilen sürelerde yetkili merci tarafýndan onaylanmamasý halinde tedbir kararýnýn kalktýðý korunan kiþiye teblið edilir, ilgili kolluða bildirilir.

(4) Gecikmesinde sakýnca bulunan hâllerde ilgili kolluk birimi tarafýndan alýnan önleyici tedbir, þiddet uygulayana bir tutanakla derhâl teblið edilir ve bu husus hakkýnda ÞÖNÝMe ve mahkemeye bildirimde bulunulur.

(5) Þiddet uygulayana, tedbir kararýna aykýrý davranmasý halinde hakkýnda zorlama hapsine tabi tutulmasýna karar verilebileceði ihtarý kararda belirtilir. Ayrýca tedbir kararýnýn tefhim ve teblið iþlemlerinde de bu ihtar yapýlýr.

Gizlilik

MADDE 32 (1) Gerekli bulunmasý hâlinde, tedbir kararý ile birlikte talep üzerine veya resen, korunan kiþi ve diðer aile bireylerinin kimlik bilgileri veya kimliðini ortaya çýkarabilecek bilgileri ve adresleri ile korumanýn etkinliði bakýmýndan önem taþýyan diðer bilgileri, tüm resmi kayýtlarda gizli tutulur. Bu bilgileri hukuka aykýrý olarak baþkasýna veren, ifþa eden veya açýklayan kiþi hakkýnda 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanýr.

(2) Adli iþlemlerde, þiddet maðduruna iliþkin gizlilik iþlemleri Cumhuriyet Baþsavcýlýklarý ve Mahkemelerce Alýnacak Tanýk Koruma Tedbirlerine Ýliþkin Esas ve Usuller Hakkýnda Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yerine getirilir.

(3) Korunan kiþiye yapýlacak tebligatlarda ÞÖNÝMe ait adres bilgileri kullanýlýr.

(4) Birinci fýkra hükmüne göre bilgilerinin gizli tutulmasýna karar verilen korunan kiþinin, Milli Eðitim Bakanlýðý, Merkezî Nüfus Ýdaresi Sistemi, Sosyal Güvenlik Kurumu, Ulusal Yargý Aðý Biliþim Sistemi, kolluk, bankalar, saðlýk kurum ve kuruluþlarý ve benzeri tüm kayýtlardaki bilgileri gizli tutulur.

(5) Korunan kiþi hakkýnda gizlilik kararý verilmesi halinde, karar ÞÖNÝM müdürü aracýlýðýyla tedbir kararýnýn uygulanacaðý yer nüfus müdürlüklerinde ilgilinin nüfus kaydýna iþlenir. Gizlilik þerhinde kararý veren mercinin adý, kararýn tarih ve sayýsý bulunur. Bu durumda korunan kiþilerin resmi baþvuru, iþ ve iþlemlerinin yapýlmasý sýrasýnda adres beyaný istenilmez. Gizlilik kararý verilen kayýtlar sadece elektronik ortamda tutulur.

(6) Korunan kiþinin nüfus kaydýna iþlenen gizlilik þerhi, tedbir kararýnýn süresinin sona ermesini takip eden onbeþinci gün MERNÝS veri tabanýndan silinir. Gizliliðe iliþkin tedbir kararýnýn deðiþtirilmesi veya kaldýrýlmasý halinde ise nüfus müdürlüðü tarafýndan karar gecikmeksizin yerine getirilir.

Mülki amir tarafýndan verilen kararlara itiraz

MADDE 33 (1) Kanun hükümlerine göre mülki amir tarafýndan verilen koruyucu tedbir kararýna karþý, tefhim veya teblið tarihinden itibaren iki hafta içinde, ilgililer tarafýndan aile mahkemesine itiraz edilebilir. Aile mahkemesinin bulunmamasý halinde 34 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda yer alan usule göre iþlem yapýlýr.

(2) Hâkim, verilen tedbir kararýnýn kaldýrýlmasýna veya uygun görülecek baþka bir tedbirle deðiþtirilmesine veya aynen devamýna karar verebilir.

(3) Ýtiraz hakkýnda duruþma yapýlmaksýzýn karar verilir. Ancak, hâkim tarafýndan gerekli görülmesi halinde ilgililer dinlenebilir. Karar bir hafta içinde verilir. Ýtiraz üzerine verilen karar kesindir.

Hâkim tarafýndan verilen tedbir kararlarýna ve zorlama hapsi kararýna itiraz

MADDE 34 (1) Kanun hükümlerine göre hâkim tarafýndan verilen koruyucu veya önleyici tedbir kararlarý ile tedbir kararlarýna aykýrýlýk dolayýsýyla verilen zorlama hapsi kararlarýna karþý, tefhim veya teblið tarihinden itibaren iki hafta içinde ilgililer tarafýndan aile mahkemesine itiraz edilebilir.

(2) Ýtiraz üzerine dosya, o yerde aile mahkemesinin birden fazla dairesinin bulunmasý hâlinde, numara olarak kendisini izleyen daireye, son numaralý daire için birinci daireye, o yerde aile mahkemesinin tek dairesi bulunmasý hâlinde asliye hukuk mahkemesine, aile mahkemesi hâkimi ile asliye hukuk mahkemesi hâkiminin ayný hâkim olmasý hâlinde ise en yakýn asliye hukuk mahkemesine gecikmeksizin gönderilir.

(3) Tedbir kararlarýna karþý yapýlan itirazý inceleyecek merci, itiraz talebinin kabulüne veya reddine, verilen tedbir kararýnýn kaldýrýlmasýna, uygun görülecek baþka bir tedbirle deðiþtirilmesine veya aynen devamýna karar verebilir.

(4) Ýtiraz hakkýnda duruþma yapýlmaksýzýn karar verilir. Ancak, hâkim tarafýndan gerekli görülmesi halinde ilgililer dinlenebilir.

(5) Asýl dava ile birlikte talep edilen tedbirler hakkýnda verilen kararlara karþý, esas davadan baðýmsýz olarak ikinci fýkrada yer alan usule göre itiraz edilebilir.

(6) Zorlama hapsi kararlarýna karþý yapýlan itirazda da ikinci fýkrada yer alan usule göre iþlem yapýlýr.

(7) Karar bir hafta içinde verilir. Ýtiraz üzerine verilen karar kesindir.

Tedbir kararýnýn ilgili makamlara iletilmesi ve yerine getirilmesi

MADDE 35 (1) Tedbir kararlarý, kararýn niteliðine göre Cumhuriyet baþsavcýlýðýna, kolluða veya müdürlüðe gecikmeksizin en seri vasýtalarla bildirilir.

(2) Kanun kapsamýnda ilgili mercilere yapýlan baþvurular ile bu baþvurularýn kabul ya da reddine iliþkin kararlar, baþvuru yapýlan merci tarafýndan ÞÖNÝMe gecikmeksizin bildirilir.

(3) Tedbir kararlarý, kararýn niteliðine göre kamu kurum ve kuruluþlarý tarafýndan ÞÖNÝM ile iþbirliði içerisinde ivedilikle yerine getirilir. Koruyucu veya önleyici tedbir kararlarýnýn alýnmasý ve yerine getirilmesi aþamasýnda þiddet maðduru ile þiddet uygulayan arasýnda uzlaþma ya da arabuluculuk önerilemez.

(4) Korunan kiþinin geçici koruma altýna alýnmasýna, gecikmesinde sakýnca bulunan hallerde barýnma yeri saðlanmasýna iliþkin koruyucu tedbir kararlarý ile þiddet uygulayan hakkýnda verilen önleyici tedbir kararlarýnýn yerine getirilmesinden, hakkýnda koruyucu veya önleyici tedbir kararý verilen kiþinin yerleþim yeri veya bulunduðu ya da tedbirin uygulanacaðý yerdeki kolluk görevli ve yetkilidir.

(5) Önleyici tedbir kararý, Cumhuriyet baþsavcýlýðý tarafýndan görevli ve yetkili kolluða ivedilikle gönderilir ve kolluk marifeti ile uygulanmasý izlenir. Cumhuriyet baþsavcýlýðýnca gerektiðinde tedbir kararýnýn baþvuruda bulunanlar tarafýndan kolluða götürülmesine imkân tanýnýr. Önleyici tedbir kararlarýnýn yerine getirilip getirilmediði karar süresince kolluk tarafýndan kontrol edilir. Bu kontrol korunan kiþinin;

a) Bulunduðu konutun haftada en az bir kez ziyaret edilmesi,

b) Ýkinci derece dâhil olmak üzere yakýnlarý ile iletiþim kurulmasý,

c) Komþularýnýn bilgisine baþvurulmasý,

ç) Oturulan yerin muhtarýndan bilgi alýnmasý,

d) Bulunduðu konutun çevresinde araþtýrma yapýlmasý,

þeklinde yerine getirilir. Tedbir kararlarýna aykýrýlýðýn tespit edilmesi halinde bu husus hakkýnda tutanak tutulur ve Cumhuriyet baþsavcýlýðýna gönderilir.

(6) Tedbir kararlarýnýn alýnmasý ve uygulanmasý için yapýlan iþ ve iþlemlerin aþamalarý ve sonucu hakkýnda ilgili kurum tarafýndan ayný gün en geç saat 16.00ya kadar en seri vasýtalarla ÞÖNÝMe bildirilir.

(7) Korunan kiþi, korunduðu yer dýþýnda baþka bir yere gitmesi gerektiðinde gideceði yer hakkýnda kolluða bilgi verir, bu durumda dahi hakkýnda verilen kararýn uygulanmasýna devam edilir. Korunan kiþi tarafýndan tedbir kararýna uyulmamasý halinde bu husus kolluk amiri tarafýndan bir tutanak ile tespit edilir.

(8) Tedbir kararýnýn ilgililere tefhim veya teblið edilmemesi, kararýn uygulanmasýna engel teþkil etmez.

Kolluk görevleri

MADDE 36 (1) Kolluk görevleri, kolluðun merkez ve taþra teþkilâtýnda Kanunda belirtilen hizmetlerle ilgili olarak, kolluk birimlerince belirlenmiþ olan yeteri kadar görevli tarafýndan yerine getirilir.

(2) Bu görevliler, özellikle çocuk ve kadýnýn insan haklarý ile kadýn erkek eþitliði konusunda eðitim almýþ personel arasýndan belirlenir.

Teknik yöntemlerle takip

MADDE 37 (1) Hâkim, tedbir kararlarýnýn uygulanmasýnda teknik araç ve yöntemler kullanýlmasýna karar verebilir. Ancak, teknik araçlar kullanýlmak suretiyle, kiþilerin ses ve görüntü kaydý alýnamaz, kiþiler dinlenemez ve izlenemez.

Tedbir kararlarýna aykýrýlýk

MADDE 38 (1) Tedbir kararlarýnýn ihlal edildiðinin kolluk tarafýndan tespit edilmesi halinde tutulan tutanak Cumhuriyet baþsavcýlýðýna iletilir. Bu tutanak Cumhuriyet baþsavcýlýðý tarafýndan ivedilikle aile mahkemesine gönderilir. Tedbir kararlarýnýn ihlal edildiðinin aile mahkemesince tespit edilmesi halinde ise baþka bir iþleme gerek kalmaksýzýn resen zorlama hapsine iliþkin karar verilebilir.

(2) Tedbir kararýnýn ihlali, tedbire karar veren mahkemenin yargý alaný içerisinde olduðu takdirde zorlama hapsi kararý, bu mahkeme tarafýndan verilir. Ancak tedbirin baþka bir mahkemenin yargý alaný içerisinde ihlal edilmesi halinde, mükerrerliðe neden olmamak açýsýndan kararý veren mahkemeden ayný tedbir hakkýnda daha önce zorlama hapsine karar verilip verilmediði hususunda bilgi istenilir. Verilen bilgiye göre ihlal durumu deðerlendirilerek karar verilir.

(3) Zorlama hapsine karar verilebilmesi için þiddet uygulayana, tedbir kararýna aykýrý davranmasý halinde hakkýnda zorlama hapsi uygulanacaðýna dair ihtarýn da yer aldýðý tedbir kararýnýn tefhim veya teblið edilmiþ olmasý gerekir.

(4) Zorlama hapsine iliþkin kararlar, duruþma yapýlmaksýzýn verilir. Ancak, hâkim tarafýndan gerekli görülmesi halinde ilgililer dinlenebilir.

(5) Kanun hükümlerine göre hakkýnda tedbir kararlarýna aykýrý hareket eden þiddet uygulayana, fiili bir suç oluþtursa bile, ihlal edilen tedbirin niteliðine ve aykýrýlýðýn aðýrlýðýna göre hâkim tarafýndan üç günden on güne kadar zorlama hapsine tâbi tutulmasýna karar verilir.

(6) Tedbir kararýnýn gereklerine aykýrýlýðýn her tekrarýnda, ihlal edilen tedbirin niteliðine ve aykýrýlýðýn aðýrlýðýna göre zorlama hapsinin süresi onbeþ günden otuz güne kadardýr. Ancak zorlama hapsinin toplam süresi altý ayý geçemez.

(7) Zorlama hapsi kararlarý tekerrüre esas olmaz, koþullu salýverilme hükümleri uygulanmaz ve adli sicil kayýtlarýna iþlenmez.

Þiddet önleme ve izleme merkezlerinin kurulmasý

MADDE 39 (1) Bakanlýk, þiddetin önlenmesi ile þiddet maðduru hakkýnda verilecek koruyucu tedbirler ile þiddet uygulayan hakkýnda verilecek önleyici tedbirlerin etkin bir biçimde uygulanmasýna yönelik güçlendirici ve destekleyici danýþmanlýk, rehberlik, yönlendirme ve izleme hizmetlerinin verildiði, yeterli ve gerekli uzman personelin görev yaptýðý ve tercihen kadýn personelin istihdam edildiði, çalýþmalarýn yedi gün yirmidört saat esasýna göre yürütüldüðü ÞÖNÝMi kurar.

Kurumlararasý koordinasyon

MADDE 40 (1) Kanun hükümlerinin yerine getirilmesinde kurumlararasý ve sivil toplum kuruluþlarý ile koordinasyon Bakanlýk tarafýndan gerçekleþtirilir.

(2) Kamu kurum ve kuruluþlarý ile diðer gerçek ve tüzel kiþiler, Kanunun uygulanmasýyla ilgili olarak kendi görev alanýna giren konularda iþbirliði ve yardýmda bulunmak ve alýnan tedbir kararlarýný ivedilikle yerine getirmekle yükümlüdür. Gerçek ve tüzel kiþiler, Kanun kapsamýnda Bakanlýk çalýþmalarýný desteklemek ve ortak çalýþmalar yapmak üzere teþvik edilir.

(3) Kadýnlarýn çalýþma yaþamýna katýlýmý, özellikle kadýn ve çocukla ilgili olmak üzere þiddetle mücadele mekanizmalarý ve benzeri politikalar konusunda, Bakanlýk tarafýndan üniversiteler, ilgili meslek kuruluþlarý ve sivil toplum kuruluþlarýnýn da görüþleri alýnarak bilgilendirme materyalleri hazýrlanýr veya hazýrlatýlýr. Materyaller, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ile ulusal, bölgesel ve yerel yayýn yapan özel televizyon kuruluþlarý ve radyolar tarafýndan ayda en az doksan dakika yayýnlanýr. Bu yayýnlar, asgari otuz dakikasý 17.00-22.00 saatleri arasýnda olmak üzere 08.00-22.00 saatleri arasýnda yapýlýr ve yayýnlarýn kopyalarý her ay düzenli olarak Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna teslim edilir. Bu saatler dýþýnda yapýlan yayýnlar, aylýk doksan dakikalýk süreye dâhil edilmez. Bu süreler Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafýndan denetlenir.

(4) Kanunda öngörülen görevlerin yerine getirilmesi sýrasýnda kamu kurum ve kuruluþlarýnýn personeli Bakanlýk görevlilerine yardýmcý olurlar.

Eðitim

MADDE 41 (1) Kanunun etkin bir biçimde uygulanmasý amacýyla tüm kamu kurum ve kuruluþlarý ile kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý, personel ve üyelerinin Bakanlýðýn hazýrlayýp koordine edeceði, kadýnýn insan haklarý ile kadýn erkek eþitliði konusunda eðitim programlarýna katýlmasýný saðlar.

(2) Ýlköðretim ve ortaöðretim müfredatýna, kadýnýn insan haklarý ve kadýn erkek eþitliði konusunda eðitime yönelik dersler konulur. Müfredata eklenen derslerin içeriði Milli Eðitim Bakanlýðýnýn ilgili birimi ile Genel Müdürlük tarafýndan birlikte hazýrlanýr.

(3) Ortaöðretim öðrencileri ile yükseköðrenim öðrencileri, Bakanlýðýn görev alanýna giren konularda sosyal sorumluluk projeleri oluþturmada ya da mevcut projelerin içerisinde yer alma konularýnda teþvik edilir. Bu öðrencilere mezun olduklarý tarihte Bakanlýk ile Milli Eðitim Bakanlýðý ya da Yükseköðretim Kurumu tarafýndan hazýrlanan bir sertifika verilir.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Mali Hükümler ve Diðer Hükümler

Geçici maddi yardýmlarda rücu

MADDE 42 (1) Geçici maddi yardýmlar için yapýlan ödemelerin tahsili için, ödeme tutarý, ödemenin yapýlacaðý yer ile teblið tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmesi hususu þiddet uygulayana teblið edilir. Ödemenin süresinde yapýlmamasý halinde bu tutar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun hükümlerine göre ilgili vergi dairesi tarafýndan takip ve tahsil edilir.

(2) Korunan kiþinin gerçeðe aykýrý beyanda bulunduðunun ilgili müdürlüðe yapýlan ihbar üzerine veya kollukta ya da ÞÖNÝM tarafýndan kararlarýn uygulanmasý izlenirken tespit edilmesi halinde, bu hususa iliþkin tutanak tutulur ve sosyal inceleme raporu düzenlenir. Bu durumda yapýlan ödemeler, kendisine ödeme yapýlan kiþiden 6183 sayýlý Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.

(3) Korunan kiþinin gerçeðe aykýrý beyanda bulunduðunun tespiti halinde birinci fýkra hükümlerine göre þiddet uygulayandan tahsil edilmiþ olan tutar kendisine iade edilir.

Nafaka

MADDE 43 (1) Kanun hükümlerine göre nafakaya karar verilmesi hâlinde, kararýn bir örneði, resen nafaka alacaklýsýnýn veya borçlusunun yerleþim yeri icra müdürlüðüne gönderilir.

(2) Gizlilik kararý bulunmasý halinde icra müdürlükleri tarafýndan yapýlacak iþlemlerde 32 nci maddenin ikinci fýkrasý kapsamýnda korunan kiþinin bilgileri gizli tutulur.

(3) Nafaka ödemekle yükümlü kýlýnan kiþinin Sosyal Güvenlik Kurumu ile baðlantýsý olmasý durumunda, korunan kiþinin baþvurusu aranmaksýzýn nafaka, ilgilinin aylýk, maaþ ya da ücretinden icra müdürlüðü tarafýndan tahsil edilir.

(4) Ýcra müdürlüklerinin nafakanýn tahsili iþlemlerine iliþkin posta giderleri Cumhuriyet baþsavcýlýðýnýn suçüstü ödeneðinden karþýlanýr. Ayrýca harç ve benzeri hiçbir ad altýnda masraf alýnmaz.

Saðlýk giderleri

MADDE 44 (1) Korunan kiþinin saðlýk giderleri, genel saðlýk sigortasý kapsamýnda karþýlanýr. Ancak Kanun hükümlerine göre hakkýnda koruyucu tedbir kararý verilen kiþilerden genel saðlýk sigortalýsý olmayan ve genel saðlýk sigortalýsýnýn bakmakla yükümlü olduðu kiþi kapsamýna da girmeyen veya genel saðlýk sigortasý prim borcu sebebiyle fiilen genel saðlýk sigortasýndan yararlanamayan ya da diðer mevzuat hükümleri gereðince tedavi yardýmýndan yararlanma hakký bulunmayanlar, bu hâllerin devamý süresince, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinin (1) numaralý alt bendi kapsamýnda, gelir testine tabî tutulmaksýzýn genel saðlýk sigortalýsý sayýlýr.

(2) Korunan kiþinin kimlik ve adres bilgilerinin gizlenmesi kararý varsa, saðlýk hizmetlerinden yararlanýrken, baþvurusunun gizli tutulmasý, sýra beklememesi, öncelikli ve en kýsa zamanda iþlemlerinin tamamlanmasý esastýr.

(3) Kanun hükümlerine göre hakkýnda önleyici tedbir kararý verilen kiþinin ayný zamanda rehabilitasyonunun veya tedavi edilmesinin gerekli olduðuna karar verilmesi hâlinde, genel saðlýk sigortasý kapsamýnda karþýlanmayan rehabilitasyon hizmetlerine yönelik giderler ile rehabilitasyon hizmetleri kapsamýnda verilmesi gereken diðer saðlýk hizmetlerinin giderleri Bakanlýk bütçesinin ilgili tertiplerinden karþýlanýr.

Harç, masraf ve vergiden muafiyet

MADDE 45 (1) Kanun kapsamýndaki baþvurular ile verilen kararlarýn icra ve infazý için yapýlan iþlemlerden yargýlama giderleri, harç, posta gideri ve benzeri hiçbir ad altýnda masraf alýnmaz.

(2) Kanunun 17 nci maddesi uyarýnca yapýlan ödemeler, gelir vergisi ile veraset ve intikal vergisinden, bu ödemeler için düzenlenen kâðýtlar ise damga vergisinden müstesnadýr.

Davaya katýlma

MADDE 46 (1) Bakanlýk, gerekli görmesi hâlinde kadýn, çocuk ve aile bireylerine yönelik olarak uygulanan þiddet veya þiddet tehlikesi dolayýsýyla açýlan ve herhangi bir þekilde haberdar olduðu idarî, cezaî, hukukî her tür davaya ve çekiþmesiz yargýya müdahil olarak katýlabilir.

Yürürlük

MADDE 47 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 48 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aile ve Sosyal Politikalar Bakaný yürütür.