Gedik
Üniversitesinden:
GEDİK
ÜNİVERSİTESİ SATIN ALMA VE İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Gedik Üniversitesi tarafından yapılacak veya
yaptırılacak her türlü mal ve hizmet alım ve satımı ile kiralama, kiraya
verme ve ihaleye ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Gedik Üniversitesinin ihtiyacı olan mal ve hizmetlerin
alımı-satımı, yapımı, kiralama, taşıma, hizmet ve benzeri işlerin
yapılmasına veya yaptırılmasına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanununun ek 142 nci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Gedik Üniversitesi Mütevelli Heyeti
Başkanını,
b) Başkan Yardımcısı: Gedik Üniversitesi Mütevelli Heyet
Başkan Yardımcısını,
c) Birim: Gedik Üniversitesinin eğitim-öğretim birimleri
ile idari birimlerini,
ç) Genel Sekreter: Gedik Üniversitesi Genel Sekreterini,
d) Mal ve hizmet: Gedik Üniversitesi için ihtiyaç
duyulan her türlü mal ve hizmeti,
e) Mütevelli Heyeti: Gedik Üniversitesi Mütevelli
Heyetini,
f) Rektör: Gedik Üniversitesi Rektörünü,
g) Satın alma komisyonu: Gedik Üniversitesi satın alma
ve ihale komisyonunu,
ğ) Yüklenici: İşi yapmak üzere kendisiyle sözleşme
imzalanan istekliyi
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Satın Alma
İşlerinde Yetkili Organlar ve Satın Alma İşlemleri
Satın alma
yetkilisi
MADDE 5 – (1)
Üniversitede harcama yetkilisi Başkandır. Başkan bu yetkisini,
belirleyeceği kişi veya kişilere devredebilir.
(2) Cari yıl bütçesinde yer almayan bir kalemden harcama
yapılması Başkanın yetkisindedir.
Satın alma
işleriyle ilgili komisyonlar
MADDE 6 – (1) Satın
alma işleriyle ilgili komisyonlara ilişkin esaslar şunlardır:
a) Satın alma komisyonu; doğrudan temin hariç mal ve
hizmet alım ve satımı ile kiralama, kiraya verme ve ihale işlerinde,
Rektörün önerisi ve Başkanın oluru ile mali işler sorumlusunun da içinde
bulunduğu en az üç üyeden oluşur.
b) Teknik komisyon; ihtiyaç duyulması halinde satın alma
komisyonuna ve satın alma birimine teknik olarak yardımcı olmak üzere
Rektörlükçe görevlendirilir.
c) Muayene ve kabul komisyonu; satın alma konusu işlerin
tamamlanmasını müteakip, işin istenilen vasıfta olup olmadığının tespitine
yetkili olarak Rektörlükçe görevlendirilecek en az üç üyeden oluşur. Satın
alma bedeli bakiyesinin ödenmesi için, muayene ve kabul komisyonunun uygunluk
kararını onaylaması gerekir.
ç) Komisyonlar üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu
ile karar alır. Bir kişi yalnızca bir komisyonda görev alabilir.
Akademik
alımların ve yatırımların belirlenme esasları
MADDE 7 – (1)
Akademik birimlerce eğitim veya araştırma altyapısının kurulması
kapsamında; bilgisayar, yazılım, teçhizat ve benzeri her türlü sınıf,
atölye ve laboratuvar donanımının alımı ile
ilgili planlama yapılırken;
a) Üniversitenin stratejik planına uygunluğun
değerlendirilmesi,
b) Planlanan veya yapılmış olan yatırımlarla ihtiyacın
karşılanıp karşılanmadığının incelenmesi,
c) Ortak kullanılabilecek ürünlerin belirlenmesi,
ç) Altyapı, eğitim ve destek ihtiyaçlarının diğer
birimlerle birlikte planlanması,
d) Araştırma projelerinde Üniversite dışında kaynak
kullanımına özen gösterilmesi
gerekir.
Satın alma
esasları
MADDE 8 – (1) Satın
alma esasları şunlardır:
a) Mal ve hizmet alımı uygun şartlarda ilk elden
yapılır.
b) Mal ve hizmet alımlarında; sadece en düşük fiyat
değil, istenilen kaliteyi verme yeteneği, en uygun fiyat ve ödeme koşulu,
istenilen zamanda teslim ve bakım şartlarını taşıyan en uygun teklif tercih
edilir.
c) Üniversitenin kısa ve uzun dönemdeki ihtiyaçlarının
tespitinde, eğitim hizmetlerinin aksamaması ve gereksiz mal stoklarından
kaçınılması için Üniversite tarafından gerekli tedbirler alınır.
Satın alma
talepleri
MADDE 9 – (1)
Birimler, satın alınmasını talep ettikleri mal veya hizmetin konusunu ve
ihtiyacın bütün özelliklerini açıklayan satın alma taleplerini Genel
Sekretere iletirler.
(2) Genel Sekreter talepleri Rektörün onayına sunar.
Rektör, gerekli gördüğü hallerde Satın Alma Komisyonunun da görüşünü alarak
onayını Genel Sekretere iletir.
(3) Genel Sekreter, onaylanmış talebi Başkana veya
Başkanın yetkilendirdiği kişiye nihai onayı almak üzere iletir. Nihai
onayın alınmasından sonra talebi satın alma birimine gönderir.
(4) Satın almanın hangi usule göre yapılacağı satın alma
talebinde yazılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Satın Alma
ve İhale Usulleri ile Teslim Alma ve Ödeme
Satın alma
ve ihale usulleri
MADDE 10 – (1) Satın
alma ve ihalelerde aşağıdaki usullerden biri uygulanır:
a) Doğrudan temin,
b) Pazarlık,
c) Açık teklif usulü,
ç) Belli istekliler arasında teklif usulü,
d) Yarışma usulü.
(2) Doğrudan temin usulünde aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Doğrudan temin usulünün para sınırları her Akademik
yılın başında, Rektörün teklifi ve Başkanın onayı ile belirlenir.
b) Doğrudan temin usulü ile her türlü mal, hizmet
alınabilir, yapım, onarım kiralama işleri yapılabilir.
c) Bir mal ve hizmet alımı ile onarım işinin kısa bir
sürede yerine getirilmesinin zorunlu ve faydalı olduğu hallerde veya
fiyatın sabit olduğu alımlarda veya distribütör
eliyle satıldığı hallerde, elektrik, su, ulaşım, iletişim, reklam ve ilan,
abone sözleşmeleri, tarifeye bağlanmış işlerde para sınırına bakılmaksızın
doğrudan temin usulü uygulanır.
ç) Doğrudan temin usulünde niteliği itibariyle teklif
alınması gerektiği hallerde teklif alınır.
(3) Pazarlık usulünde aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Doğrudan temin usulü ile alım yapılamayan mal, hizmet
alımlarında, yapım, onarım ve kiralama işlerinde pazarlık usulü uygulanır.
b) Pazarlık usulünde para sınırları her akademik yılın
başında Rektörün teklifi ve Başkanın onayı ile belirlenir.
c) Pazarlık usulünde en az üç teklif alınır.
ç) Pazarlık usulünde ilan şartı aranmaz.
(4) Açık teklif usulü, bütün isteklilerin teklif
verebildiği usuldür. Bu usuldeki teklifler, kapalı zarf içerisinde yazılı
olarak yapılır. Teklif zarfının üzerine teklif veren isteklinin ismi ve
teklif konusu yazılır, zarf kapatılır ve zarfın kapanan kısmı teklif veren
tarafından imzalanır. Teklif, şartnameye uygun olarak hazırlanır ve
teklifle birlikte verilmesi istenen belge ve ek bilgiler teklife eklenir.
Teklif rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak yazılır, teklif istekli
veya imza yetkilisi tarafından imzalanır. Alınan teklifler, istekliler ile
satın alma ve ihale komisyonunun huzurunda açılır. İsteklinin adı ve teklif
rakamları tutanakla tespit edilir. En uygun teklif sahibi ile yeniden
pazarlık yapılabilir.
(5) Belli isteklilerden teklif alma usulünde alımın
özelliğine göre veya ileri teknoloji gerektiren, alanında uzmanlaşmış ve ön
yeterlik değerlendirmesi sonucunda idare tarafından davet edilen belli
isteklilerden teklif alınır.
(6) Etüt, mimarlık, peyzaj mimarlığı, mühendislik gibi
konularda bir plan veya proje elde edilmesine veya proje detaylarının
hazırlanmasına yönelik olarak veya güzel sanatlara ilişkin işlerde yarışma
usulü uygulanabilir. Yarışmaya katılacaklarda aranacak şartlar ve
nitelikler, jürinin oluşumu, ne şekilde teklif alınacağı, Rektörün teklifi
ve Başkanın onayıyla belirlenir.
(7) Üniversite alınan teklifleri değerlendirme sonucunda
satın almaya karar verip vermemekte serbesttir. Bu teklifler içerisinden
kısmen satın almaya karar verilebileceği gibi, satın alma ertelenebilir
veya iptal edilebilir.
(8) Satın almalarda doğrudan temin ve pazarlık usulü ile
satın almanın gerçekleştirilmesinin mümkün olmadığı hallerde Mütevelli
Heyet; açık teklif usulü, belli istekliler arasında teklif usulü ve yarışma
usulünden hangisinin uygulanacağına ve şartlarına karar verir.
Teslim alma
ve ödeme
MADDE 11 – (1) Satın
alma işinin tamamlanmasını müteakip muayene ve kabul komisyonu toplanır.
Komisyon, işin istenilen şekilde tamamlandığına kanaat getirdiği takdirde
kararını onaya sunar. Onaylanan karar tutanağı ödemeye esas olmak üzere
satın alma birimine iletilir.
(2) Gerekli onayları tamamlanmış olan fatura, muhasebe
servisine iletilerek kaydı yapılır ve yüklenici ile anlaşılmış ödeme
şartları çerçevesinde ödenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Şartname ve
Sözleşme, Teminatlar, İhaleye
Giremeyecekler
ve İhalenin Kesinleşmesi
Şartname ve
sözleşme
MADDE 12 – (1)
Rektörün gerekli gördüğü hallerde; mal ve hizmet alım ve satımı ile
kiralama, kiraya verme ve ihale işlerinde hazırlanmasına gerek duyulan
şartnameler, bu Yönetmelik hükümlerine göre satın alma birimi tarafından
hazırlanır.
(2) Şartnamelerde, satın alma konusu işlerin her türlü
idari ve teknik özelliği belirtilir. Şartnamelerde işin mahiyetine göre
konulacak olan özel ve teknik şartların yanında gerekli hallerde ek
hususlara da yer verilir.
(3) Şartnameler, idari ve teknik şartname olmak üzere
ikiye ayrılır. Bunlardan;
a) İdari şartname; yapılacak işin idari prosedürünün isteklilere duyurulması amacıyla gerekli
görülen hallerde mali işler birimince hazırlanır. İşin niteliğine göre
aşağıdaki hususların tamamına ya da bir kısmına veya diğer ek şartlara
uygun bir sırada yer verilir:
1) İşin konusu,
2) Teklifin şekli ve son gönderme tarihi,
3) Teminat alınıp alınmayacağı, alınacaksa miktarı,
4) Opsiyon müddeti,
5) İşin süresi,
6) Ödeme durumu,
7) Teslim şekli,
8) Vergi ve harçlar,
9) Gümrük işleri,
10) İhaleye katılma şartları ve katılamayacak olanlar,
11) Üniversitenin alımı yapıp yapmamakta ve işi
dilediğine vermekte serbest olduğu, işin ve siparişin durdurulması veya
iptali,
12) Uyuşmazlıkların çözümü.
b) Teknik şartname; işin ihtiyaca uygun olarak
gerçekleştirilmesi için gerekli teknik açıklamaları ve şartları içeren
şartnamedir ve gerekli görülmesi halinde istekte bulunan birim ile mali
işler birimi tarafından hazırlanır.
(4) Şartnamelerde aksine bir hüküm bulunmadıkça fiyat ve
nitelik açısından en uygun teklifi veren firma ile pazarlık yapılabilir.
Mutabakata varılması halinde sonuç ilgili yükleniciye bildirilir ve
yüklenici sözleşmeyi imzalamaya ve sözleşmede öngörülmüş ise kesin teminatı
yatırmaya davet edilir. Sözleşmelerde aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Alınacak malın veya hizmetin net ve ayrıntılı olarak
açıklaması; malın tanımı, hizmetin konusu, yapılacak iş ve şartlar,
b) Alınacak mal veya hizmet bedeli, ödeme planı ve
gerekli hallerde teminat,
c) Süre, fesih, yenileme şartları,
ç) Gerekli durumlarda damga vergisi, noter tasdiki ve
benzeri mali yükümlülükler ve sigorta sorumlulukları,
d) İşin gereği gibi yapılmaması, süresinde bitirilmemesi
gibi hallerde uygulanacak cezai şartlar ve Üniversite için doğacak haklar.
(5) Süreklilik arz eden hizmet alımlarında, sözleşme
süresi tamamlandığı halde işe aynı yüklenici ile devam edilmek istendiği
takdirde sözleşmede belirtilen fiyat veya devresel fiyat artışları dışında
bir fiyat artışı yapılmamış olması kaydıyla, yeni bir satın alma talebi
yapılmasına gerek duyulmadan sözleşme yenilenebilir. Ancak mevcut sözleşme
şartları aynı kalmak kaydıyla, ek hizmet istekleri için, yeni bir satın
alma talebi yapılması gerekir.
Geçici
teminat
MADDE 13 – (1)
İhaleye gireceklerden işin niteliğine göre ve işin tahmini bedeli üzerinden
Üniversite tarafından tespit edilen miktarda geçici teminat alınabilir.
Kesin
teminat
MADDE 14 – (1)
İhaleye gireceklerden işin niteliğine göre ve işin tahmini bedeli üzerinden
Üniversite tarafından belirlenen oranda kesin teminat alınabilir.
İhaleye
katılmayacaklar
MADDE 15 – (1)
Doğrudan veya dolaylı ya da alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları
adına ihaleye giremeyecek istekliler şunlardır:
a) Daha önce kendisine iş verildiği halde, usulüne göre
sözleşme yapmak istemeyen, sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen
ve mücbir sebepler dışında taahhütlerini, sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirmediği tespit edilip iki yıla kadar ihaleye
giremeyecek olan istekliler,
b) İlgili mevzuat hükümlerine göre geçici veya devamlı
olarak, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen merkezi yönetim kapsamındaki
kamu idareleri ile özel kanunlarla kurulmuş bankalar ve iktisadi devlet
teşekküllerinin ihalelerine girmekten men edilmiş olanlar.
İhalenin
kesinleşmesi
MADDE 16 – (1)
İhaleler Başkanın onayı ile kesinleşir ve yükleniciye tebliğ edilerek
sözleşme yapmaya ve teminat alınacaksa, kesin teminat vermeye davet edilir.
Kendisine ihale yapılmayan isteklilerin varsa geçici teminatları iade
edilir.
(2) Taahhüdünü yerine getiremeyen yüklenicinin teminatı
irat kaydedilir. Yüklenicinin Üniversiteye maddi zarar vermesi durumunda bu
zarar, kesin teminat miktarından az olsa da kesin teminattan artan fark
iade edilmez.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 17 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, Mütevelli Heyet kararları ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18 – (1) 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gedik Üniversitesi Satın Alma ve İhale Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gedik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|