24 Nisan 2013  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 28627

YÖNETMELÝK

Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumundan:

FÝNANSAL KÝRALAMA, FAKTORÝNG VE FÝNANSMAN ÞÝRKETLERÝNÝN

KURULUÞ VE FAALÝYET ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, finansal kiralama þirketleri, faktoring þirketleri ve finansman þirketlerinin kuruluþ ve çalýþma esaslarýna iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayýlý Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Þirketleri Kanununun 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 ve 15 inci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte yer alan;

a) Kanun: 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayýlý Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Þirketleri Kanununu,

b) Kontrol: Bir tüzel kiþinin; sermayesinin, asgari yüzde elli birine sahip olma þartý aranmaksýzýn, çoðunluðuna doðrudan sahip olunmasý veya bu çoðunluða sahip olunmamakla birlikte imtiyazlý hisselerin elde bulundurulmasý veya diðer hissedarlarla yapýlan anlaþmalara istinaden oy hakkýnýn çoðunluðu üzerinde tasarrufta bulunulmasý suretiyle veya herhangi bir suretle yönetim kurulu üyelerinin karara esas çoðunluðunu atayabilme ya da görevden alma gücünün elde bulundurulmasýný,

c) Konut finansmaný: 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanununun 57 nci maddesi uyarýnca, konut edinmeleri amacýyla tüketicilere kredi kullandýrýlmasý, konutlarýn finansal kiralama yoluyla tüketicilere kiralanmasý, sahip olduklarý konutlarýn teminatý altýnda tüketicilere kredi kullandýrýlmasý ve bu kredilerin yeniden finansmaný amacýyla kredi kullandýrýlmasýný,

ç) Kurul: Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,

d) Kurum: Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,

e) Özkaynak: Ödenmiþ sermaye, sermaye yedekleri, kâr yedekleri, dönem net kârý, geçmiþ yýllar kârý ve Kurulca belirlenecek diðer kalemler toplamýndan varsa dönem net zararý, geçmiþ yýllar zararý ve Kurulca belirlenecek diðer kalemlerin düþülmesi suretiyle elde edilen bakiye ile nitelikleri Kurul tarafýndan belirlenecek sermaye benzeri borçlarý,

f) Þirket: Türkiyede kurulu finansal kiralama þirketleri, faktoring þirketleri ve finansman þirketlerini,

g) Þube: Þirketin baðýmlý bir parçasýný oluþturan ve faaliyetlerinin tamamýný veya bir kýsmýný kendi baþýna yapan her türlü iþ yerini,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Ýzne Tabi Ýþlemler

Þirket kuruluþu

MADDE 4 (1) Türkiye'de þirket kurmak üzere Kuruma verilecek baþvuru dilekçelerine;

a) Þirket kurulmasýndan beklenen faydayý analiz eden, öngörülen faaliyet konularýna ait iþ planlarýný, þirketin mali yapýsý ile ilgili projeksiyonlarýný, ilk üç yýl için bütçe planýný ve yapýsal örgütlenmesini gösteren bir faaliyet programýnýn,

b) Kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþilerin EK-1 ve EK-2deki örneklere uygun þekilde düzenleyip noter huzurunda imza edecekleri birer beyannamenin,

c) Kurucularca imzalanmýþ ortaklýk ana sözleþme taslaðýnýn,

ç) Kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþilerin müflis veya konkordato ilan etmiþ olmadýklarýna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin (EK-3, EK-4),

d) Tüzel kiþi kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran tüzel kiþilerin uzlaþma yoluyla yeniden yapýlandýrma baþvurularýnýn tasdik edilmemiþ ve haklarýnda iflasýn ertelenmesi kararý verilmemiþ olduðuna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin (EK-4),

e) Gerçek kiþi kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip veya kontrolü elinde bulunduran gerçek kiþilerin arþiv kaydýný da içeren son altý ay içinde alýnmýþ adli sicil belgelerinin,

f) Tüzel kiþi kurucularýn kurulacak þirkete ortak olunmasýna iliþkin yetkili kurullarýndan alýnmýþ karar örneklerinin,

g) Kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþilerin, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayýlý Bankacýlýk Kanununun 71 inci maddesi uygulanan bankalarda veya bu Kanunun yürürlüðe girmesinden önce Tasarruf Mevduatý Sigorta Fonuna devredilmiþ olan bankalarda doðrudan veya dolaylý olarak yüzde on veya daha fazla paya sahip olmadýðýna veya kontrolü elinde bulundurmadýðýna dair noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütname (EK-5) ile bu hususlara iliþkin olarak Tasarruf Mevduatý Sigorta Fonundan temin edecekleri belgelerin,

ð) Kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþilerin, tasfiyeye tâbi tutulan bankerler ile iradî tasfiye haricinde faaliyet izni kaldýrýlan faktoring, finansal kiralama, finansman ve sigorta þirketleri ile para ve sermaye piyasalarýnda faaliyet gösteren kurumlarda doðrudan veya dolaylý olarak yüzde on veya daha fazla paya sahip olmadýðýna veya kontrolü elinde bulundurmadýðýna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin (EK-6),

h) Tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarý veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþiler, pay oranlarý ve tutarlarý, faaliyet konularý, yatýrým ve iþletme alanlarý hakkýnda ayrýntýlý açýklamalar ile 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayýlý Serbest Muhasebeci Mali Müþavirlik ve Yeminli Mali Müþavirlik Kanununa göre ruhsat almýþ yeminli mali müþavirlerce onaylanmýþ son üç yýla ait bilanço ile gelir tablolarýnýn, banka veya finansal kuruluþ niteliðindeki tüzel kiþi kurucular için varsa derecelendirme þirketlerinden biri tarafýndan hazýrlanmýþ raporun,

ý) Tüzel kiþi kurucularýn gerçek kiþi ortak ya da ortaklara ulaþýlýncaya kadar ortaklýk yapýlarýný gösteren tablolar ile bunlarýn imtiyaz hisselerini gösteren listelerin veya imtiyazlý hisse bulunmamasý halinde buna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin (EK-4),

i) Kurucular ile tüzel kiþi kurucularýn sermayesinde yüzde on ve daha fazla paya sahip ortaklarýnýn veya kontrolü elinde bulunduran gerçek ve tüzel kiþilerin, muaccel vergi ve prim borcu bulunmadýðýna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin (EK-3, EK-4),

j) Sermayenin yüzde on ve daha fazlasýný taahhüt eden kurucularýn, kurucu beyannamelerinde belirtilen mevduat ve kredi hesaplarýna iliþkin bilgilerin, bu hesaplarýn açýlýþ tarihlerini de içerecek þekilde tevsiki amacýyla, her biri ayný tarihi taþýyan ve ilgili bankalarca Kuruma hitaben düzenlenecek belgelerin,

k) Sermayenin yüzde on ve daha fazlasýný taahhüt eden gerçek kiþi kurucularýn mali durumlarý hakkýnda 3568 sayýlý Kanuna göre ruhsat almýþ yeminli mali müþavirlerce düzenlenecek raporun,

l) Sermayenin yüzde on ve daha fazlasýný taahhüt eden kurucularýn, gerekli kaynaðý nasýl temin edeceklerine iliþkin yazýlý bilginin ve ayrýca bu tutarý kendi ticari, sýnai ve sair yasal faaliyetleri sonucunda her türlü muvazaadan ari olarak saðladýklarýna iliþkin EK-7de yer alan örneðe uygun olarak düzenleyip noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütnamenin,

m) Kurumla yürütülecek iþlemlerde, varsa kurucularý temsile yetkili kiþi veya kiþilere verilmiþ vekaletname örneklerinin,

n) Yönetim kurulu üyelerinin EK-8de yer alan örneðe uygun olarak düzenlenmiþ ayrýntýlý özgeçmiþlerinin,

o) 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayýlý Nüfus Hizmetleri Kanunu kapsamýnda oluþturulan sistemler vasýtasýyla kimlik ve adres bilgilerine elektronik ortamda ulaþýlabilenler hariç, yabancý uyruklu gerçek kiþilerin, kimlik belgesi veya pasaportlarýnýn noter onaylý örneklerinin,

eklenmesi gerekir.

(2) Kurucularýn yurt dýþýnda kurulu bir banka veya finansal kuruluþ olmasý halinde birinci fýkranýn (a), (b), (c) ve (ý) bentlerinde belirtilen belgelere ilaveten:

a) Türkiyede þirket kurulmasýna iliþkin yetkili kurullarýndan alýnmýþ karar örneklerinin,

b) Son beþ yýla ait konsolide baðýmsýz denetim raporlarýnýn,

c) Kurulmuþ olduðu veya faaliyette bulunduðu ülkede faaliyette bulunmasýnýn yasaklanmamýþ olduðuna veya faaliyetlerinde herhangi bir kýsýtlama bulunmadýðýna iliþkin yetkili kurullarýndan alýnmýþ belgenin,

ç) Ana sözleþmesinde belirtilen faaliyet alanlarý, organizasyon yapýsý, kurulu bulunduðu ülke dýþýndaki ve kurulu bulunduðu ülkedeki teþkilat yapýsý, uluslararasý mali piyasalardaki faaliyetleri hakkýnda ayrýntýlý bilgi ve belgeler ile varsa derecelendirme þirketleri tarafýndan hazýrlanan ve öngörülen derecelendirmeyi de içeren raporun,

Kuruma gönderilmesi gerekir.

(3) Konut finansmaný faaliyetinde bulunacak finansal kiralama ve finansman þirketlerince birinci fýkranýn (c) bendi çerçevesinde düzenlenecek ana sözleþme taslaðýnda, konut finansmaný faaliyetinin iþtigal konusu olarak belirtilmesi zorunludur.

(4) Kuruluþ baþvurularýna iliþkin bilgi ve belgelerdeki eksikliklerin, eksikliðe iliþkin Kurum yazýsýnýn teblið tarihinden itibaren altý ay içinde giderilmemesi halinde baþvuru geçersiz hale gelir.

Faaliyet izni

MADDE 5 (1) Kuruluþ iþlemlerinin mevzuat hükümlerine uygun þekilde gerçekleþtirilmesinden ve Ticaret Siciline tescil ve ilan iþlemlerinin tamamlanmasýndan, faaliyetlerine uygun hizmet birimleri ile iç kontrol, muhasebe, bilgi iþlem ve raporlama sistemlerinin kurulmasýndan, bu birimler için yeterli personel kadrosunun oluþturulmasýndan ve personelin buna uygun görev tanýmlarý ile yetki ve sorumluluklarýnýn belirlenmesinden sonra þirket tarafýndan, kuruluþ izni verilmesine iliþkin Kurul kararý tarihinden itibaren altý ay içinde;

a) Ana sözleþmenin yayýmlandýðý Ticaret Sicili Gazetesinin bir nüshasý,

b) Yönetim kurulu üyeleri ile genel müdür ve genel müdür yardýmcýlarýnýn Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen þartlarý taþýdýðýný tevsik edici belgeler,

ile birlikte Kuruma baþvurulur.

(2) Kurumca, faaliyet izni için baþvuran þirketin sermayesinin her türlü muvazaadan ari olarak nakden ödenip ödenmediði ile planlanan faaliyetleri gerçekleþtirebilecek düzeyde olup olmadýðý, uygun hizmet birimleri ile iç kontrol, muhasebe, bilgi iþlem ve raporlama sistemlerinin kurulup kurulmadýðý, bu birimler için yeterli personel kadrosunun oluþturulup oluþturulmadýðý ve personelin buna uygun görev tanýmlarý ile yetki ve sorumluluklarýn belirlenip belirlenmediði hususlarý incelenir. Yapýlan deðerlendirmeyi müteakip durumlarý uygun görülenlere Kurulca faaliyet izni verilir. Verilen izinler Resmî Gazetede yayýmlandýklarý tarihten itibaren geçerlilik kazanýr.

(3) Faaliyet izninin Resmî Gazetede yayýmlanmasýndan önce Kurumca yapýlacak tebligata istinaden, kurucular tarafýndan Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen asgari sermayenin yüzde beþi tutarýndaki sisteme giriþ payýnýn genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Maliye Bakanlýðýna baðlý muhasebe birimlerine yatýrýldýðýna dair belgenin Kuruma tevdi edilmesi gereklidir.

(4) Faaliyete geçilmesini müteakip iletiþim bilgileri ile birlikte faaliyete geçiþ tarihinin Kuruma bildirilmesi zorunludur.

Þirketin yurt içinde veya yurt dýþýnda þube açmasý

MADDE 6 (1) Þube açma izni almak üzere Kuruma baþvuracak þirketin, 12 nci maddede yer alan standart orana uyumlu olarak faaliyet göstermesi ve her bir þube için bir milyon Türk Lirasý tutarýnda ödenmiþ sermayeye sahip olmasý gereklidir.

(2) Kuruma yapýlacak baþvurulara, þube açýlýþýna iliþkin yönetim kurulu kararýnýn bir örneðinin eklenmesi zorunludur.

(3) Þirketin yurt dýþýnda þube açma talebine izin verilebilmesi için þubenin bulunduðu ülke düzenlemeleri ve uygulamalarýnda, Kurumun denetim ve gözetim faaliyetleri kapsamýnda ihtiyaç duyduðu bilgi ve belgeleri edinmesine ve söz konusu þubede denetim yapmasýna iliþkin herhangi bir engel bulunmamasý þarttýr.

(4) Yapýlacak deðerlendirme sonucunda Kurumca uygun görülmesi halinde þirkete þube açma izni verilir.

(5) Ýzin tarihinden itibaren üç ay içinde, yurt içi þubenin Ticaret Siciline tescil ve ilan ettirilmesi ve tescilin ilan edildiði Ticaret Sicili Gazetesinin bir nüshasýnýn Kuruma gönderilmesi zorunludur.

(6) Ýzin tarihinden itibaren üç ay içinde yurt içi þubenin tescil ve ilan ettirilmemesi halinde, þube açýlýþ izni geçersiz olur. Þirket kapanan þubesini kapanýþ tarihini izleyen bir ay içinde Kuruma bildirir.

(7) Þubelerin adres deðiþikliklerinin bir ay içinde Kuruma bildirilmesi zorunludur.

(8) Þirketin bir ilde bulunan þubesinin baþka bir ile taþýmasý, yeni þube açýlmasý esaslarýna tabidir.

(9) Yurt dýþý þubenin faaliyete baþlamasýný ya da faaliyetinin sona ermesini müteakip bir ay içinde Kuruma bildirimde bulunulmasý zorunludur.

(10) Bankalarla imzalanacak sözleþmeler çerçevesinde, ürün tanýtýmý faaliyetlerinin yürütülmesi ile müþterilerle yapýlacak bilgi ve belge alýþveriþleri hariç olmak üzere, þirketin kendi personeli ve bilgi sistemlerini kullanmak suretiyle bankalarýn fiziki mekanlarýný kullanmasý yurt içinde þube açma esaslarýna tabidir.

Ana sözleþme deðiþikliði ve sermaye artýrýmý

MADDE 7 (1) Ana sözleþme deðiþiklik tasarýlarýnýn, konu ile ilgili yönetim kurulu kararýnýn bir örneði ile birlikte Kuruma gönderilmesi zorunludur.

(2) Sermaye artýrýmlarýna iliþkin ana sözleþme deðiþikliklerinde birinci fýkradaki belgelere ve bir önceki sermayenin ödendiðinin tespitine iliþkin rapora ek olarak, sermaye artýrýmýn iç kaynaklardan gerçekleþtiriliyor olmasý halinde iç kaynaklarýn sermayeye ilave edilebilirliðine iliþkin tespit raporunun, iç kaynaklara baþvurulmadan gerçekleþtirilecek sermaye artýrýmlarýnda ise arttýrýlacak tutarýn her türlü muvazaadan âri olarak nakden ödeneceðine iliþkin beyanýn Kuruma gönderilmesi gerekir.

(3) Ýkinci fýkra uyarýnca Kuruma gönderilecek raporlarýn bankalarda baðýmsýz denetim yapmaya yetkili kuruluþlarda görevli yeminli mali müþavirler veya serbest muhasebeci mali müþavirler tarafýndan onaylanmasý zorunludur.

(4) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanunu çerçevesinde kayýtlý sermaye sistemine geçmiþ þirketler için kayýtlý sermaye tavaný içinde yapýlacak sermaye artýrýmlarýnda, ikinci fýkra kapsamýnda Kuruma bildirimde bulunulmasý zorunludur.

(5) Ana sözleþme deðiþikliðinin yayýmlanmasýný müteakip deðiþikliðin yayýmlandýðý Ticaret Sicili Gazetesinin bir nüshasý Kuruma gönderilir.

(6) Sermayenin mevzuata aykýrý olarak artýrýldýðý tespit edilen kýsmý özkaynak hesabýnda dikkate alýnmaz.

Pay edinim ve devirleri

MADDE 8 (1) Kanunun 11 inci maddesi uyarýnca pay edinecek gerçek ve tüzel kiþilerce Kuruma yapýlacak baþvurulara, 4 üncü maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan belgelerin (a) ve (c) bentleri hariç olmak üzere, eklenmesi zorunludur.

(2) Paylarý devralacaklarýn yurt dýþýnda kurulu bir banka veya finansal kuruluþ olmasý halinde, Kuruma yapýlacak baþvurulara, 4 üncü maddenin birinci fýkrasýnýn (b) ve (ý) bentlerinde yer alan belgeler ile 4 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen belgelerin eklenmesi zorunludur.

(3) Pay defterine kaydedilen hisse devirlerinin izne tabi olmasalar bile bir ay içinde Kuruma bildirilmesi zorunludur.

Birleþme, bölünme ve tasfiye

MADDE 9 (1) Birleþme ve bölünme izni için þirketçe Kuruma verilecek baþvuru dilekçesine;

a) Birleþme veya bölünmeye iliþkin yönetim kurulu kararý,

b) Birleþme veya bölünme sözleþmesi,

c) Þirket özkaynaðýnýn tespitine, birleþme ve deðiþtirme oranlarýnýn hesaplanmasýna, gerçekleþtirilecek sermaye artýrým tutarýnýn belirlenmesine ve birleþme veya bölünmeye esas mali tablolara iliþkin baðýmsýz denetim raporlarý,

ç) Birleþme veya bölünme sonucu oluþacak ana sözleþme taslaðý,

d) Birleþme veya bölünme iþleminin gerekçelerini ortaya koyan rapor,

e) Birleþme veya bölünmeden itibaren üç yýllýk hedeflerin ortaya konulduðu tahmini mali tablolar ve birleþme veya bölünme sonrasý tahmini bilanço,

eklenir.

(2) Ýznin teblið tarihinden itibaren üç ay içinde þirket genel kurulunda karar almak suretiyle birleþme ve bölünme iþlemlerine geçilmediði takdirde verilen izin geçersiz olur. Yeniden izin alýnmadan bu iþlemlere devam olunamaz.

(3) Þirketin birleþme ve bölünmesi genel hükümler uyarýnca gerçekleþtirilir.

(4) Þirketin faaliyetlerine son vermesi ve tasfiyesi halinde, konuya iliþkin yönetim kurulu kararý ile birlikte Kuruma baþvurmasý gerekir. Bu durumda, þirketin faaliyet izni Kurulca iptal edilir. Kurulun uygun görüþü alýnmak kaydýyla þirketin faaliyetlerine son vermesi ve tasfiyesi hâlinde genel hükümler uygulanýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Kurumsal Yönetim

Yönetim kurulu üyeleri, genel müdür ve genel müdür yardýmcýlarýna iliþkin bildirimler

MADDE 10 (1) Þirket yönetim kurulu üyelerinin, genel müdürlerinin ve genel müdür yardýmcýlarýnýn, atanmalarýndan veya seçilmelerinden sonra bir ay içinde, þirket tarafýndan Kuruma hitaben düzenlenecek bir yazý ekinde;

a) Mesleki tecrübelerini ve aldýklarý eðitimleri içeren EK-8de yer alan örneðe uygun olarak düzenlenecek ayrýntýlý özgeçmiþleri ile 5490 sayýlý Kanun kapsamýnda oluþturulan sistemler vasýtasýyla kimlik ve adres bilgilerine elektronik ortamda ulaþýlabilenler hariç, yabancý uyruklu kiþiler için kimlik belgesi veya pasaportlarýnýn noter onaylý örnekleri,

b) Müflis veya konkordato ilan etmiþ olmadýklarýna iliþkin yazýlý beyanlarý,

c) 5411 sayýlý Kanunun 71 inci maddesi uygulanan bankalarda veya 5411 sayýlý Kanunun yürürlüðe girmesinden önce Tasarruf Mevduatý Sigorta Fonuna devredilmiþ olan bankalarda doðrudan veya dolaylý olarak yüzde on veya daha fazla paya sahip olmadýðýna veya kontrolü elinde bulundurmadýðýna dair noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütname (EK-5) ile bu hususlara iliþkin olarak Tasarruf Mevduatý Sigorta Fonundan temin edecekleri belgeler,

ç) Tasfiyeye tabi tutulan bankerler ile iradi tasfiye haricinde faaliyet izni kaldýrýlan faktoring, finansal kiralama, finansman ve sigorta þirketleri ile para ve sermaye piyasalarýnda faaliyet gösteren kurumlarda doðrudan veya dolaylý olarak yüzde on veya daha fazla paya sahip olmadýðýna veya kontrolü elinde bulundurmadýðýna iliþkin noter huzurunda imza edecekleri birer taahhütname (EK-6),

d) Arþiv kaydýný da içeren son altý ay içinde alýnmýþ adli sicil belgeleri,

e) Atanmalarýna veya seçilmelerine iliþkin genel kurul ya da yönetim kurulu kararýnýn bir örneði,

Kuruma gönderilir.

(2) Genel müdür ve genel müdür yardýmcýlarý için birinci fýkradaki belgelere ilave olarak lisans diplomasýnýn noter onaylý bir örneði Kuruma gönderilir.

(3) Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fýkrasý uyarýnca, genel müdürün bulunmadýðý hallerde genel müdür ile ayný nitelikleri haiz olmak kaydýyla yönetim kurulu toplantýlarýna genel müdür vekili olarak katýlacaklar ve hangi hallerde bu toplantýlara katýlacaklarý yönetim kurulunca belirlenir.

(4) Yönetim kurulu üyeleri, genel müdür ve genel müdür yardýmcýlarýnýn herhangi bir nedenle görevden ayrýlmalarý halinde bu durum bir ay içinde Kuruma bildirilir.

Sermaye benzeri borçlar

MADDE 11 (1) Þirketin temin edeceði kredilerin, aþaðýdaki nitelikleri taþýdýðýna iliþkin yönetim kurulunun yazýlý beyaný ile birlikte yapýlacak baþvurunun Kurumca uygun görülmesi halinde, söz konusu krediler özkaynak hesabýnda sermaye benzeri borç olarak dikkate alýnýr;

a) Baþlangýç vadesinin en az beþ yýl olmasý ve vadesinden önce geri ödeme opsiyonu bulunmamasý,

b) Þirketin tasfiyesi halinde, hisse senetlerinden bir önce, diðer tüm borçlardan sonra ödenmesinin borç verenlerce kabul edilmesi,

c)  Defaten kullanýlmasý,

ç) (b) bendindeki þartýn ihlalini doðuracak nitelikte hiçbir türev iþlem ve sözleþmeyle iliþkilendirilmemiþ ya da herhangi bir þekil ve surette doðrudan ya da dolaylý olarak teminata baðlanmamýþ ve baþka kiþilere temlik edilemeyeceðinin yazýlý olarak belirlenmiþ olmasý,

d) Þirketin standart oraný karþýlayacak düzeyde özkaynaða sahip olmamasý veya yapýlacak geri ödemenin veya itfanýn þirketin özkaynaðýnýn standart oraný karþýlayacak düzeyin altýna düþmesine neden olmasý durumunda, vadesi gelmiþ olsa bile faizinin ve anaparasýnýn geri ödenmemesi koþulunu içermesi,

e) Vadesinden önce ödenmesinin Kurumun onayýna baðlý olmasý,

f) Þirketin baðlý ortaklýk ve iþtirakleri dýþýndakilerden temin edilmesi.

(2) Birinci fýkra kapsamýnda Kuruma yapýlacak baþvurulara, yukarýdaki þartlarý açýk bir þekilde içeren kredi sözleþmesinin aslý veya noter onaylý örneðinin, kredi sözleþmesi henüz imzalanmamýþ ise aslý veya noter onaylý örneði sözleþmenin imzalandýðý tarihi izleyen beþ iþ günü içinde ibraz edilmek koþuluyla sözleþme taslaðýnýn eklenmesi zorunludur.

(3) Ýkinci fýkra uyarýnca Kuruma yapýlacak baþvuruda, kredi sözleþme taslaðýnýn verildiði hallerde, sözleþme taslaðý hükümleriyle, imzalanan sözleþme hükümleri arasýnda farklýlýk bulunmasý durumunda, söz konusu farklýlýklarýn kullanýlan kredinin sermaye benzeri niteliðini ortadan kaldýrmadýðýna iliþkin yönetim kurulunun yazýlý beyanýnýn da Kuruma ibraz edilmesi gereklidir. Yapýlan sözleþme deðiþikliklerinin Kurum tarafýndan uygun görülmesi halinde alýnan kredi, sermaye benzeri borç olarak özkaynak hesaplamasýna dahil edilir.

(4) Sermaye benzeri borçlara uygulanacak faiz oranlarýnýn kredi sözleþmesinde açýk bir þekilde belirlenmemesi ya da faiz oranýnýn benzer kredilere göre aþýrý ölçüde yüksek olmasý halinde, kredinin özkaynak hesabýna dahil edilmesine Kurumca izin verilmeyebilir.

(5) Kurumca uygun görülen sermaye benzeri borçlar, þirket kayýtlarýnda ilgili hesaplara intikal tarihi itibariyle özkaynak hesaplamalarýna dahil edilir.

(6) Sermaye benzeri borçlarýn birinci fýkranýn (e) bendi uyarýnca vadesinden önce geri ödenmesine Kurumca onay verilmesinde, þirketin standart oraný karþýlayacak düzeyde yeterli özkaynaða sahip olduðunun belirlenmesi veya özkaynakta oluþacak kaybý telafi edebilecek benzer bir sermaye unsurunun temin edilmesi koþulu aranýr.

(7) Özkaynak hesaplamalarýna dahil edilen sermaye benzeri borçlardan kalan vadesi beþ yýldan az olanlar, her bir yýl için yüzde yirmi oranýnda azaltýlarak özkaynak hesaplamalarýna dahil edilir. Vadesine bir yýldan az süre kalan sermaye benzeri borçlar özkaynak hesaplamasýnda dikkate alýnmaz.

(8) Kurumca izin verilmesi halinde, þirketin sermaye artýrýmlarýnda kullanýlmasý pay sahiplerince kesin ve yazýlý olarak taahhüt edilen, karþýlýðýnda hiçbir þekil ve surette faiz tahakkuku ve ödemesi yapýlmayan ve tasfiye halinde, hisse senetlerinden bir önce, diðer tüm borçlardan sonra ödenmesi kabul edilen, herhangi bir þekil ve surette doðrudan ya da dolaylý olarak teminata baðlanmamýþ, hiçbir türev iþlem ve sözleþmeyle iliþkilendirilmemiþ, þirkete rehnedilmiþ kaynaklar da vade þartý aranmaksýzýn, niteliklerine göre sermaye benzeri borç hesaplamasýna dahil edilir.

(9) Sermaye benzeri borcu kullandýran kiþilerin ihraç ettiði borçlanma araçlarýnýn satýn alýnmasý veya þirketçe bu kiþilere finansman saðlanmasý halinde, satýn alýnan borçlanma aracý bedeli veya saðlanan finansman olanaðý sermaye benzeri borç toplamýndan indirilir.

(10) Sermaye benzeri borçlarýn, diðer özkaynak kalemleri toplamýnýn yüzde yüzünü aþan kýsmý özkaynak hesabýnda dikkate alýnmaz.

Standart oran

MADDE 12 (1) Þirketin özkaynaðýnýn, toplam aktiflerine oranýnýn asgari yüzde üç olarak tutturulmasý ve idame ettirilmesi zorunludur.

(2) Kurul, þirketin aktif yapýsýný ve mali bünyesini dikkate alarak standart oranýn artýrýlmasýný veya þirket bazýnda farklý oranlarýn uygulanmasýný kararlaþtýrabilir.

(3) Standart oraný saðlayamayan þirket, bu oraný tutturuncaya kadar yeni bir finansal kiralama, faktoring veya finansman sözleþmesi yapamaz.

Ýç kontrol sistemi

MADDE 13 (1) Þirket faaliyetlerinin etkin ve verimli bir þekilde Kanuna ve ilgili diðer mevzuata, þirket içi politika, kural ve teamüllere uygun olarak yürütülmesi ve bilgilerin zamanýnda elde edilebilirliðini saðlamak amacýyla yeterli ve etkin bir iç kontrol sisteminin oluþturulmasý zorunludur.

(2) Ýç kontrol sisteminden beklenen amacýn saðlanabilmesi için;

a) Þirket bünyesinde iþlevsel görev ayrýmýnýn tesis edilmesi, sorumluluklarýn paylaþtýrýlmasý, yetki ve sorumluluklarýn açýkça ve yazýlý olarak belirlenmesi,

b) Ýç kontrol faaliyetlerinin oluþturulmasý,

c) Þirketin iþ süreçleri üzerinde kontrollerin ve iþ adýmlarýnýn gösterildiði iþ akým þemalarýnýn oluþturulmasý,

ç) Bilgi sistemlerinin faaliyetlerin yapýsýna ve karmaþýklýk düzeyine uygun olarak tesis edilmesi,

gereklidir.

(3) Ýç kontrol sistemi ile iç kontrol faaliyetleri ve bunlarýn nasýl icra edileceði tüm faaliyetlerin nitelikleri dikkate alýnarak tasarlanýr. Ýç kontrol faaliyetlerinin tasarýmýnda;

a) Þirket bünyesinde üretilen bilginin güvenilir, tam, izlenebilir, tutarlý ve ihtiyacý karþýlayacak uygun biçim ve nitelikte olmasýnýn,

b) Gerçekleþtirilen veya gerçekleþtirilmesi planlanan tüm faaliyet, iþlem ve ürünlerin Kanuna ve ilgili diðer mevzuata, þirket içi politika ve kurallar ile teamüllere uyumunun,

saðlanmasý esastýr.

(4) Ýç kontrol faaliyetleri, yönetim kuruluna veya yönetim kurulunun belirleyeceði genel müdür dýþýndaki bir yönetim kurulu üyesine baðlý olarak yürütülür. Ýç kontrol faaliyetleri, þirketin faaliyet yapýsý ve kapsamýyla uyumlu sayýda olmak üzere asgari bir kiþiden oluþan ve münhasýran iç kontrol faaliyetleri ile iþtigal eden iç kontrol personeli vasýtasýyla gerçekleþtirilir. Ýç kontrol personeli tarafýndan, gerçekleþtirilen iç kontrol faaliyetlerine iliþkin olarak Haziran ve Aralýk sonu itibariyle yýlda iki kez yönetim kuruluna veya yönetim kurulunun belirleyeceði genel müdür dýþýndaki bir yönetim kurulu üyesine raporlama yapýlýr.

Bilgi sistemlerinin tesisi

MADDE 14 (1) Þirket nezdinde oluþturulacak bilgi sistemleri, þirketin ölçeði, faaliyetlerinin ve sunulan ürünlerin niteliði ve karmaþýklýðý ile uyumlu olarak yapýlandýrýlýr.

(2) Bilgi sistemleri, þirketle ilgili tüm bilgilerin elektronik ortamda güvenli bir þekilde saklanmasýna ve kullanýlmasýna imkan verecek yapýda oluþturulur. Bilgi sistemlerinin güvenilirliðinin saðlanmasý ve düzenli olarak güncellenerek gerekli deðiþikliklerin yapýlmasý zorunludur.

Risk yönetimi

MADDE 15 (1) Þirket, maruz kaldýðý risklerin tespiti ve deðerlendirilmesi için gerekli önlemleri alýr.

(2) Konut finansmaný faaliyetinde bulunacak finansal kiralama ve finansman þirketlerinin konut finansmaný faaliyetlerinden kaynaklanabilecek riskleri yönetebilmelerini ve konut finansmaný faaliyetini etkin bir þekilde yerine getirebilmelerini teminen; münhasýran konut finansmaný faaliyetlerine yönelik risk yönetiminin þirketlerin bünyelerinde tesis edilmesi, risk yönetimi sürecinin yazýlý olarak belirlenmesi ve yönetim kurullarýna onaylatýlmasý, bu konularda çalýþacak uygun personel kadrosunun oluþturulmasý ve personelin görev tanýmlarý ile yetki ve sorumluluklarýnýn belirlenmiþ olmasý gereklidir.

Baðýmsýz denetim

MADDE 16 (1) Þirketin genel kuruluna sunulacak yýllýk bilanço ve gelir tablolarýnýn, Kanunun 14 üncü maddesinin beþinci fýkrasý çerçevesinde bankalarda baðýmsýz denetim yapmaya yetkili kuruluþlarca denetlenmesi þarttýr.

(2) Þirketin yýl sonu konsolide olmayan mali tablolarýna iliþkin baðýmsýz denetim raporlarýnýn takip eden yýlýn 15 Nisan tarihine kadar, konut finansmaný faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen finansal kiralama ve finansman þirketlerinin yýl sonu baðýmsýz denetim raporuna ilaveten Haziran sonu baðýmsýz denetim raporlarýnýn da 15 Aðustos tarihine kadar Kurum veritabanýna raporlanmasý zorunludur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Yurt dýþýndan temin edilecek belgeler

MADDE 17 (1) Bu Yönetmelikte yer alan baþvurularla ilgili olarak yabancý uyruklu kiþilerden, gerekli görülen ve ilgili ülke mevzuatýna göre temin edilmesi mümkün olan belgeler istenir.

(2) Yabancý uyruklu kiþilerden istenilen belgelerin bu kiþilerin yerleþik olduðu ülkede kayýtlarýn tutulduðu bir merci ya da sistem olmamasý nedeniyle temin edilememesi durumunda, bu durumun ilgili ülkenin yetkili mercilerinden alýnacak bir belge ile Kuruma tevsik edilmesi zorunludur.

(3) Yabancý uyruklu kiþilerden istenilen belgelerin bu kiþilerin yerleþik olduðu ülkede kayýtlarýn tutulduðu bir merci ya da sistem olmamasý nedeniyle temin edilemediði ve bu durum ilgili ülkenin yetkili mercilerinden alýnacak bir belge ile Kuruma tevsik edilemediði takdirde, söz konusu tevsikin yapýlamayacaðýna dair ilgili gerçek kiþi veya tüzel kiþilerce yazýlý olarak beyanda bulunulmasý zorunludur.

(4) Bu Yönetmelikte yer alan baþvurularla ilgili olarak yurt dýþýndan temin edilecek belgelerin ilgili ülkenin yetkili makamlarýnca ve Türkiyenin o ülkedeki konsolosluðunca veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansý çerçevesinde hazýrlanan 20/6/1984 tarihli ve 3028 sayýlý Kanun ile kabul edilen Yabancý Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldýrýlmasý Sözleþmesi hükümlerine göre onaylanmýþ olmasý ve baþvuruya belgelerin noter onaylý tercümelerinin de eklenmesi þarttýr.

Ýlave bilgi ve belge talebi

MADDE 18 (1)  Bu Yönetmelik kapsamýnda yapýlacak baþvurularda, Kurum gerekli göreceði ilave bilgi ve belgeleri talep edebilir. Farklý olarak alýnan bilgi ve belgeler çerçevesinde Kurul iþlem tesis edebilir.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 19 (1) 10/10/2006 tarihli ve 26315 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Finansal Kiralama, Faktoring ve Finasman Þirketlerinin Kuruluþ ve Faaliyet Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Ýntibak süresi

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) 12 nci madde ile getirilen standart oraný saðlayamayan þirket, 31/12/2013 tarihine kadar bu oraný tutturmak zorundadýr.

(2) Þirket durumunu, 13, 14 ve 15 inci madde hükümleri ile getirilen yeni yükümlülüklere 31/12/2013 tarihine kadar uygun hale getirmek zorundadýr.

Mevcut düzenlemelerin uygulanmasý

GEÇÝCÝ MADDE 2 (1) 19 uncu madde ile yürürlükten kaldýrýlan Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Þirketlerinin Kuruluþ ve Faaliyet Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliðin 21 inci maddesi, Kanunun yürürlüðe girdiði tarihten önce düzenlenen finansal kiralama sözleþmeleri hakkýnda sözleþme süresi sonuna kadar uygulanýr.

Yürürlük

MADDE 20 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 21 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumu Baþkaný yürütür.

 

Yönetmeliðin Ekleri