30 Aralýk 2013  PAZARTESÝ

Resmî Gazete

Sayý : 28867 (Mükerrer)

YÖNETMELÝK

Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ile Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýndan:

BÜYÜK ENDÜSTRÝYEL KAZALARIN ÖNLENMESÝ VE ETKÝLERÝNÝN

AZALTILMASI HAKKINDA YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Ýstisnalar, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmelik, tehlikeli maddeler bulunduran kuruluþlarda büyük endüstriyel kazalarýn önlenmesi ve muhtemel kazalarýn insanlara ve çevreye olan zararlarýnýn en aza indirilmesi amacýyla, yüksek seviyede, etkili ve sürekli korumayý saðlamak için alýnmasý gerekli önlemler ile ilgili usul ve esaslarý belirler.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik mevcut, bulundurulmasý muhtemel, endüstriyel bir kimyasal prosesin kontrol kaybý esnasýnda oluþmasý beklenen tehlikeli maddeleri Ek-1in Bölüm 1 ve Bölüm 2sinde belirtilen sýnýr deðerlere eþit veya üzerindeki miktarlarda bulunduran alt ve üst seviyeli kuruluþlara uygulanýr. Ancak; 11 inci, 12 nci, 13 üncü, 14 üncü, 15 inci, 16 ncý ve 17 nci maddeler sadece üst seviyeli kuruluþlara uygulanýr.

Ýstisnalar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik;

a) Türk Silahlý Kuvvetlerindeki kýta, karargâh ve kurumlara,

b) Ýyonlaþtýrýcý radyasyon faaliyetlerine,

c) Ek-1 Bölüm 1 ve Bölüm 2de belirtilen miktarda ve cinste tehlikeli madde bulundursalar dahi;

1) Tehlikeli maddelerin bu Yönetmelikle kapsanan kuruluþlarýn sýnýrlarýnýn dýþýnda karayolu, demiryolu, kýta içi suyolu, deniz veya hava yoluyla taþýnmasýna,

2) Tehlikeli maddelerin kuruluþ sýnýrlarý dýþýnda bir boru hattýyla taþýnmasýna,

ç) Madenlerde, taþ ocaklarýnda ve sondaj kuyusu vasýtasýyla minerallerin ve hidrokarbon bazlý doðal maddelerin aranmasý ve çýkarýlmasý faaliyetlerine,

d) Denizde, minerallerin ve hidrokarbon bazlý doðal maddelerin aranmasý, çýkarýlmasý ve iþlenmesi ile ilgili faaliyetlere,

e) Düzenli atýk depolama sahalarýna,

uygulanmaz.

(2) Ancak bu Yönetmelik;

a) Birinci fýkranýn (c) bendinin (2) numaralý alt bendi kapsamýnda tehlikeli maddelerin pompalama istasyonlarýndaki depolama faaliyetlerine,

b) Ek-1de tanýmlanan tehlikeli maddelerin kullanýldýðý, birinci fýkranýn (ç) bendi kapsamýndaki minerallerin ve hidrokarbon bazlý doðal maddelerin iþlenmesi ile ilgili faaliyetlere ve bu iþlemlere iliþkin depolama faaliyetlerine,

uygulanýr.

Dayanak

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelik;

a) 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanunu ve 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayýlý Çevre Kanunu ile 29/6/2011 tarihli ve 644 sayýlý Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname ve 29/5/2009 tarihli ve 5902 sayýlý Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun hükümlerine dayanýlarak,

b) Avrupa Birliðinin 9/12/1996 tarihli ve 96/82/EC sayýlý Konsey Direktifine paralel olarak,

hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 5 (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda;

a) Acil servis hizmetleri: Büyük endüstriyel kazalarda, kuruluþta ve civarýnda zararýn en aza indirilmesindeki kolluk güçleri, itfaiye, ambulans, sahil güvenlik, sivil savunma ve arama-kurtarma hizmetleri dâhil saðlýk ve güvenlik hizmetlerini,

b) Alt seviyeli kuruluþ: Ek-1in Bölüm 1 ve Bölüm 2sinde verilen tehlikeli madde listelerinde, Sütun 2deki eþik deðerlere eþit veya üzerinde, ancak Sütun 3teki deðerlerin altýndaki miktarlarda tehlikeli madde bulunduran kuruluþu,

c) Büyük endüstriyel kaza: Herhangi bir kuruluþun iþletilmesi esnasýnda, kontrolsüz geliþmelerden kaynaklanan ve kuruluþ içinde veya dýþýnda çevre ve/veya insan saðlýðý için anýnda veya daha sonra ciddi tehlikeye yol açabilen bir veya birden fazla tehlikeli maddenin sebep olduðu büyük bir yayýlým, yangýn veya patlama olayýný,

ç) Depolama: Tehlikeli maddenin, güvenli bir yerde, gerekli þartlar saðlanmýþ olarak kontrol altýnda tutulmasý veya stokta bulundurulmasýný,

d) Heyet: Güvenlik raporu incelemesi neticesinde yapýlacak iþlemlere karar veren iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden teftiþe yetkili en az üç iþ müfettiþinden oluþan heyeti,

e) Ýþletmeci: Ýþletme sahibi veya 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanununda belirtilen iþveren tanýmý kapsamýnda, bir kuruluþun veya tesisin iþletilmesinden sorumlu ve/veya buradaki teknik iþletme hakkýnda karar verici herhangi bir gerçek veya tüzel kiþiyi,

f) Kantitatif risk deðerlendirmesi: Sayýsal tabanlý bilimsel metotlarla yapýlan risk deðerlendirme metodolojisini,

g) Komisyon: Güvenlik raporlarýný incelemek üzere, iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden teftiþe yetkili en az üç iþ müfettiþinden oluþan komisyonu,

ð) Kuruluþ: Karayolu, demiryolu veya kýta içi suyolu ile ayrýlmýþ iki veya daha fazla alanýn bir bütün olarak deðerlendirildiði ayný yerleþkede yer alan ve ayný iþletmecinin kontrolü altýnda bulunan ortak altyapý veya faaliyetler de dâhil olmak üzere, 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanununda belirtilen iþyeri tanýmý kapsamýnda, tehlikeli maddelerin bulunduðu bir veya daha fazla tesisin bulunduðu tüm alaný,

h) Mümkün olan en yüksek önlem seviyesi: Kantitatif risk deðerlendirmesi sonucuna göre senaryo edilen büyük kaza riskinin indirilmesi gereken frekans seviyesini,

ý) Risk: Tehlikeden kaynaklanacak kayýp, yaralanma, çevre kirliliði ya da baþka zararlý sonuçlarýn meydana gelme ihtimalini,

i) Tehlike: Kuruluþta var olan ya da dýþarýdan gelebilecek, insaný, kuruluþu veya çevreyi etkileyebilecek zarar veya hasar verme potansiyelini,

j) Tehlikeli madde: Ek-1, Bölüm 1, Sütun1de listelenen veya Ek-1, Bölüm 2, Sütun 1de listelenen bir kategori içerisindeki hammadde, ürün, yan ürün, artýk ve/veya ara ürün olarak mevcut olan veya endüstriyel bir kimyasal prosesin kontrol kaybý esnasýnda oluþabilecek bir maddeyi veya müstahzarý,

k) Tesis: Tehlikeli maddelerin kullanýldýðý, iþlendiði, üretildiði veya depolandýðý bir kuruluþ içerisindeki teknik ünite ve bu ünitenin iþleyiþi için gerekli olan teçhizat, yapýlar, boru tesisatý, iþ ekipmanlarý ile birime hizmet eden demiryolu rampa hatlarýný, tersaneleri ve doldurma-boþaltma rýhtýmlarýný, platformlarýný, þamandýra sistemlerini, yüzen veya sabit dalgakýranlarý, ambarlarý veya benzer yapýlarý,

l) Üst seviyeli kuruluþ: Ek-1, Bölüm 1 ve Bölüm 2de verilen tehlikeli madde listelerinde, Sütun 3teki eþik deðerlere eþit veya üzerindeki miktarlarda tehlikeli madde bulunduran kuruluþu,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Yükümlülükler

Ýþletmecinin genel yükümlülüðü

MADDE 6 (1) Ýþletmeci, büyük kazalarý önlemek ve büyük bir kazanýn meydana gelmesi durumunda, bunlarýn etkilerini çevre ve insanlara en az zarar verecek þekilde sýnýrlamak için gerekli tüm tedbirleri almakla yükümlüdür.

(2) Ýþletmecinin kuruluþ dýþýndaki uzman kiþi veya kurumlardan hizmet almasý iþletmecinin sorumluluklarýný ortadan kaldýrmaz.

Bildirimler

MADDE 7 (1) Ek-1in Bölüm 1 ve Bölüm 2sinde belirtilen tehlikeli maddeleri bulunduran veya bulunduracak kuruluþun iþletmecisi;

a) Faaliyet halindeki kuruluþ için bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden itibaren,

b) Kuruluþ faaliyete geçmeden önce,

Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnýn internet sayfasýndaki özel program paketini kullanarak bildirimini yapar.

(2) Ýþletmeci;

a) Beyan edilen tehlikeli maddelerin miktarýnda kuruluþun seviyesini etkileyecek bir deðiþiklik olmasý,

b) Beyan edilen tehlikeli maddelerin niteliðinde veya fiziki þeklinde deðiþiklik olmasý,

c) Uygulanan proseslerde deðiþiklik olmasý,

ç) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna veya Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna verilen bilgilerde herhangi bir deðiþiklik olmasý,

d) Kuruluþun faaliyetine son vermesi veya devredilmesi,

hallerinde yirmi iþ günü içerisinde bildirimini günceller.

Kantitatif risk deðerlendirmesi

MADDE 8 (1) Bu Yönetmelik kapsamýndaki alt ve üst seviyeli kuruluþlarda büyük endüstriyel kaza tehlikelerinin belirlenmesi ve bu tehlikelerden kaynaklanacak risklerin deðerlendirilmesi amacýyla kantitatif metotlarla risk deðerlendirmesi yapýlýr.

(2) Kantitatif risk deðerlendirmesinde, büyük kazaya yol açabilecek tehlikeler ve aþaðýda belirtilen hususlar dikkate alýnýr:

a) Tehlikeli kimyasallarýn sýnýflandýrýlmasý, bu kimyasallarýn miktarlarý ve karþýlýklý etkileþimleri.

b) Kimyasal maruziyetin insan ve/veya çevre açýsýndan deðerlendirilmesi.

c) Patlayýcý ortamlar ve bu ortamlarýn kalýcýlýðý, patlayýcý ortam sýnýflandýrmasý ve bu alanlarda kullanýlacak ekipmanlarýn uygunluðu.

ç) Proses içerisindeki tehlikeli ekipmanlarýn belirlenmesi ve gruplandýrýlmasý.

d) Proses tehlikeleri ile proses ekipmanlarýnýn ve/veya enstrümanlarýnýn karþýlýklý etkileþimleri.

e) Proses enstrümanlarýnýn ve acil durum kapatma sistemlerinin güvenilirlik deðerlendirmesi ve sertifikasyonu.

f) Bakým ve onarým iþlerinde güvenilirlik verisi.

g) Güvenilirlik merkezli gerçekleþtirilecek bakým ve risk temelli kontrol yöntemleri.

ð) Büyük kaza senaryolarýnýn kök neden ve sonuç analizi.

h) Geçmiþte yaþanan kazalar ve bu kazalarýn nicel tekrarlanma olasýlýklarý.

ý) Ýnsan hatalarý ve güvenilirlik analizi.

(3) Ýþletmeci, kantitatif risk deðerlendirmesinde kullandýðý güvenilirlik verisi ile büyük kaza senaryolarýnda kullandýðý olasýlýk verilerini, bakým kayýtlarý, kaza analizleri veya enstrümantasyon güvenlik sertifikasyonu gibi hangi veri bankalarýndan aldýðý konusunda ayrýntýlý bilgi verir.

(4) Üst seviyeli kuruluþun iþletmecisi, hazýrlanan risk deðerlendirme belgelerini güvenlik raporuyla birlikte dijital ortamda Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna gönderir.

(5) Bu madde kapsamýnda yapýlan risk deðerlendirmesinde, 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Risk Deðerlendirmesi Yönetmeliðinin, bu Yönetmeliðe aykýrý olmayan hükümleri uygulanýr.

Mümkün olan en yüksek önlem seviyesi

MADDE 9 (1) Ýþletmeci, kantitatif risk deðerlendirmesine göre belirlediði tehlikeli ekipmanlar için senaryo edilen her bir büyük kazanýn her türlü sonucunun meydana gelme frekansýný 1x10-4/yýl seviyesine veya bu seviyeden daha küçük bir seviyeye indirmek zorundadýr.

Büyük kaza önleme politika belgesi

MADDE 10 (1) Alt seviyeli kuruluþun iþletmecisi, asgari olarak Ek-3te belirtilen bilgileri içerecek þekilde bu maddenin beþinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðdeki formatý ve formattaki bilgileri dikkate alarak kazalarýn önlenmesi ile ilgili politikasýný belirten büyük kaza önleme politika belgesini hazýrlar veya hazýrlatýr. Ýþletmeci bu belgeyi Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý bildirim sistemine yükler, aslýný ise kuruluþta muhafaza eder.

(2) Büyük kaza önleme politika belgesi;

a) Faaliyet halindeki kuruluþlar için bu maddenin yürürlüðe girmesini müteakiben 6 ay içerisinde,

b) Kuruluþun, bulundurduðu tehlikeli maddelerin cinsi ve/veya miktarýndaki deðiþiklik nedeniyle alt seviyeli bir kuruluþ haline gelmesi durumunda;

1) Söz konusu deðiþiklik bu maddenin yürürlük tarihinden önce ise, yürürlük tarihini müteakip bir yýl içerisinde,

2) Söz konusu deðiþiklik yürürlük tarihinden sonra ise kapsama dahil olduðu tarihi müteakiben bir yýl içerisinde,

c) Diðer durumlarda faaliyete geçmeden önce,

hazýrlanýr.

(3) Büyük kaza önleme politika belgesi;

a) Kuruluþta büyük bir kazaya neden olabilecek; kazaya ramak kalma veya kullanýlan prosesin, mevcut tehlikeli maddelerin niteliðinin, miktarýnýn veya depolama þeklinin deðiþtirilmesi,

b) Ek-3te belirtilen güvenlik yönetim sisteminde bir deðiþiklik yapýlmasý durumlarýnda,

iþletmeci tarafýndan gözden geçirilir ve gerekirse güncellenir.

c) Kuruluþta yapýlan güvenlik yönetim sisteminin denetimi esnasýnda kuruluþta uygulanan güvenlik yönetim sisteminin büyük kaza önleme politika belgesinde belirtilenden farklý olduðunun tespit edilmesi durumunda geciktirmeksizin, iþletmeci tarafýndan gözden geçirilir ve güncellenir.

(4) Ýþletmeci hazýrlanan büyük kaza önleme politika belgesinde belirtilen politikayý uygular.

(5) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý ve Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý, büyük kaza önleme politika belgesi ile ilgili bir teblið yayýmlar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Güvenlik Raporu ile Ýlgili Hususlar

Güvenlik raporu

MADDE 11 (1) Üst seviyeli bir kuruluþun iþletmecisi, asgari olarak Ek-2de belirtilen bilgileri içermek kaydýyla bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðdeki formatý ve formattaki bilgileri dikkate alarak bir güvenlik raporu hazýrlar veya hazýrlatýr. Güvenlik raporu; kuruluþun, kuruluþun çevresinin, kuruluþta yürütülen faaliyetlerin ve proseslerin tanýtýmýnýn yapýldýðý, Ek-3te belirtilen ilkeleri içerecek þekilde kuruluþta uygulanan güvenlik yönetim sistemi ile ilgili bilgilerin ve iþletmecinin taahhütlerinin bulunduðu bir belgedir.

(2) Ýþletmeci güvenlik raporunu;

a) Faaliyet halindeki kuruluþlar için bu maddenin yürürlüðe girmesini müteakiben 6 ay içerisinde,

b) Kuruluþun, bulundurduðu tehlikeli maddelerin cinsi ve/veya miktarýndaki deðiþiklik nedeniyle üst seviyeli bir kuruluþ haline gelmesi durumunda;

1) Söz konusu deðiþiklik bu maddenin yürürlük tarihinden önce ise, yürürlük tarihini müteakip bir yýl içerisinde,

2) Söz konusu deðiþiklik bu maddenin yürürlük tarihinden sonra ise, kapsama dahil olduðu tarihi müteakiben bir yýl içerisinde,

c) Diðer durumlarda faaliyete geçmeden önce,

hazýrlar ve Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna gönderir. Belirtilen sürelerde kuruluþa ait güvenlik raporunun mücbir nedenler haricinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna ulaþmamasý halinde güvenlik raporunun olmadýðý kabul edilir.

(3) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca uygun/olumlu görüþ verilmeyen güvenlik raporlarý hakkýnda yeterlilik verilmez.

(4) Güvenlik raporunun içerik ve yeterlilik açýsýndan incelenmesi;

a) Sadece, güvenlik raporunun bu maddenin on birinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðdeki formata uygun olup olmadýðý ve söz konusu tebliðe göre kuruluþ hakkýnda güvenlik raporunda istenen asgari bilginin bulunup bulunmadýðýnýn tespiti hakkýnda yapýlan incelemedir,

b) Güvenlik raporunun ait olduðu kuruluþun, insan ve çevre açýsýndan saðlýðýnýn ve güvenliðinin yeterliliði hakkýnda yapýlan bir inceleme deðildir,

c) Kuruluþta denetim yapýlmaksýzýn gerçekleþtirilir.

(5) Yeni kurulacak kuruluþun iþletmecisi, kuruluþa ait güvenlik raporunda belirtilen bilginin içerik ve yeterlilik açýsýndan incelenmesi iþlemi sonuçlanýncaya kadar kuruluþu iþletmeye açamaz.

(6) Güvenlik raporunda belirtilen bilginin kuruluþtaki durumu yansýtmasý esastýr ve bu bilginin doðruluðundan iþletmeci sorumludur. Güvenlik raporunun içerik ve yeterliliðinin incelenmesi, iþletmeci tarafýndan saðlanan bilginin doðru olduðu varsayýlarak yapýlýr.

(7) Ýþletmeci:

a) Güvenlik raporunu, güncellenen güvenlik raporunu veya güvenlik raporunda eksik bilgi tespit edilmesi halinde söz konusu eksik bilgiyi bu Yönetmelikte belirtilen süreler içerisinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna yazýlý ve ýslak imzalý bir nüsha ve bu nüshanýn dijital haldeki üç kopyasý olarak gönderir.

b) Güvenlik raporunun Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca yeterli bulunduðunun kendisine bildirilmesini müteakiben on iþ günü içinde bildirim ve kayýt sistemine yükler.

(8) Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý;

a) Güvenlik raporunun tamamýnýn incelendiði her durumda bu incelemeyi söz konusu raporun kendisine ulaþmasýný müteakiben dört ay içerisinde,

b) Ýnceleme sonucu yeterli bulunmayan güvenlik raporuna iliþkin eksik bilginin incelenmesini ise söz konusu eksik bilginin kendisine ulaþmasýný müteakiben bir ay içerisinde tamamlar.

(9) Ýþletmeci; güvenlik raporunun incelenmesi safhasýnda Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca yazýlý olarak ilâve bilgi talep edilmesi halinde gerekli bilgiyi saðlar.

(10) Güvenlik raporunun içerik ve yeterlilik açýsýndan incelenmesi sonucunda, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan;

a) Ýnceleme sonucu, bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðde belirtilen güvenlik raporu formatýna uygun ve söz konusu tebliðe göre güvenlik raporunda istenen bilgisi tam olan güvenlik raporu yeterli bulunur. Bu durum iþletmeciye bildirilir ve yeterli bulunan güvenlik raporu Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ve Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðüne gönderilir,

b) Ýnceleme sonucu, bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðde belirtilen güvenlik raporu formatýna uygun olmamasý ve/veya söz konusu tebliðe göre güvenlik raporunda istenen bilgilerin tam olmamasý halinde, inceleme iþleminde tespit edilen format uygunsuzluðunun ve/veya bilgi eksikliðinin giderilmesi için iþletmeciye altmýþar iþ günü olmak üzere en fazla iki defa süre verilir. Ýþletmeciye verilen her altmýþ iþ günlük süre içerisinde iþletmecinin, format uygunsuzluðunu ve/veya güvenlik raporundaki eksik bilgiyi gidererek eksik bilgiyi veya eksik bilgiyi de içeren güvenlik raporunun son halinin tümünü Bakanlýða ulaþtýrmasý zorunludur. Bu altmýþ iþ günlük süreler, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn iþletmeciye yaptýðý bildirimin tebligat tarihini izleyen günden itibaren iþlemeye baþlar. Ýþletmeciye verilen süre sonunda;

1) Güvenlik raporunun incelenmesi sonucunda, iþletmecinin format uygunsuzluðunu ve/veya bilgi eksikliðini giderdiðinin tespit edilmesi durumunda, güvenlik raporu yeterli bulunur. Bu durum iþletmeciye bildirilir ve yeterli bulunan güvenlik raporu Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ve Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðüne gönderilir.

2) Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca en fazla iki defa süre verilmesine raðmen güvenlik raporundaki format uygunsuzluðunun giderilmemesi, eksik bilginin gönderilmemesi veya gönderilen bilginin eksik olmasý durumunda, güvenlik raporu yetersiz bulunur ve kuruluþta iþ tamamen durdurulur.

(11) Ýþletmeci tarafýndan kuruluþa ait güvenlik raporunun gönderilmemesi veya kuruluþun güvenlik raporunun olmadýðýnýn tespit edilmesi halinde, kuruluþta iþ tamamen durdurulur.

(12) Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ve Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý güvenlik raporu ile ilgili bir teblið yayýmlar.

Güvenlik raporunun güncellenmesi veya güncellenerek tekrar gönderilmesi

MADDE 12 (1) Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca 11 inci madde gereði yapýlan inceleme sonucunda yeterli bulunan güvenlik raporu;

a) Kuruluþta büyük endüstriyel kazaya neden olabilecek;

1) Kazaya ramak kalma,

2) Kullanýlan prosesin, mevcut tehlikeli maddelerin niteliðinin, miktarýnýn veya depolama þeklinin deðiþtirilmesi halinde,

b) Ek-3te belirtilen güvenlik yönetim sisteminde bir deðiþiklik yapýlmasý durumlarýnda iþletmeci tarafýndan tehlikeler deðerlendirilerek gecikmeksizin,

c) Kuruluþta yapýlan güvenlik yönetim sisteminin denetimi esnasýnda, kuruluþa ait güvenlik raporunun veya güvenlik raporunun güncellenmesine iliþkin ek bilginin kuruluþtaki durumu yansýtmadýðýnýn tespit edilmesi halinde,

iþletmeci tarafýndan gözden geçirilir ve güncellenir.

(2) Bu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen hususlar sonucunda güvenlik raporunda güncelleme yapýlmasý halinde, sadece güncellemeye iliþkin ek bilgi Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ait kayýt ve bildirim sistemine yüklenir.

(3) Ýþletmeci güvenlik raporunu, birinci fýkrada belirtilen durumlarda yapýlan güncellemeleri de kapsayacak þekilde, yeterli bulunduðu tarihten itibaren her beþ yýllýk süre içerisinde günceller ve beþ yýllýk sürenin bitiminden itibaren yirmi iþ günü içinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna gönderir. Belirtilen sürede kuruluþa ait güvenlik raporunun mücbir nedenler haricinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna ulaþmamasý halinde güvenlik raporunun olmadýðý kabul edilir. Beþ yýllýk süre sonunda güncellenen güvenlik raporu hakkýnda 11 inci madde uyarýnca iþlem yapýlýr.

(4) Ýþletmeci tarafýndan güncellenen güvenlik raporu ile güvenlik raporunun güncellenmesine iliþkin ek bilginin kuruluþtaki durumu yansýtmasý esastýr ve bu bilginin doðruluðundan iþletmeci sorumludur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Acil Durum Planlarý

Dâhili acil durum planý

MADDE 13 (1) Üst seviyeli bir kuruluþun iþletmecisi, asgari olarak Ek-4, Kýsým 1 ve Kýsým 2de belirtilen bilgileri içermek kaydýyla, bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðdeki formatý ve formattaki bilgileri dikkate alarak bir dâhili acil durum planý hazýrlar veya hazýrlatýr.

(2) Ýþletmeci, güvenlik raporunun içerik ve yeterlilik yönünden uygun bulunduðunun kendisine bildirilmesinden itibaren otuz iþ günü içerisinde dâhili acil durum planýný Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna gönderir. Belirtilen sürede kuruluþa ait acil durum planýnýn Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ulaþmamasý halinde dâhili acil durum planýnýn olmadýðý kabul edilir.

(3) Ýþletmeci, dâhili acil durum planýnýn hazýrlanmasý konusunda 17 nci maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen alanda yer alan tesis yetkilileri, acil servis hizmetlerini yürüten birimler, ilgili Valilik, kuruluþun Organize Sanayi Bölgesi içinde yer almasý durumunda Organize Sanayi Bölgesi Müdürlüðü, kuruluþun Endüstri Bölgesi içinde yer almasý durumunda Endüstri Bölgesi Ýþletme Müdürlüðü ile bilgi ve görüþ alýþveriþinde bulunur.

(4) Kuruluþta muhtemel bir kontrol kaybý sonrasý kýyý ve/veya deniz kirliliði olasýlýðýnýn öngörülmesi halinde, 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diðer Zararlý Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararlarýn Tazmini Esaslarýna Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliðinin 23 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna istinaden onaylanmýþ kýyý tesisi acil müdahale planlarý sadece kýyý ve/veya deniz kirliliðine müdahale etme bakýmýndan geçerli sayýlýr. Kuruluþlar, bahse konu hususu dâhili acil durum planlarýnda belirtirler.

(5) Dâhili acil durum planlarý içerik ve yeterlilik açýsýndan Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca incelenir. Acil durum planlarýnýn içerik ve yeterlilik açýsýndan incelenmesi;

a) Dâhili acil durum planýnýn bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðdeki formata uygun olup olmadýðý ve söz konusu tebliðe göre kuruluþ hakkýnda dâhili acil durum planýnda istenen asgari bilginin bulunup bulunmadýðýnýn tespiti hakkýnda yapýlan bir inceleme olup, acil durum önlemlerinin yeterliliði hakkýnda yapýlan bir inceleme deðildir,

b) Kuruluþta denetim yapýlmaksýzýn gerçekleþtirilir.

(6) Dâhili acil durum planýnda belirtilen bilginin kuruluþtaki durumu yansýtmasý esas olup bu bilginin doðruluðundan iþletmeci sorumludur. Dâhili acil durum planýnýn içerik ve yeterliliðinin incelenmesi, iþletmeci tarafýndan saðlanan bilginin doðru olduðu varsayýlarak yapýlýr.

(7) Ýþletmeci:

a) Dâhili acil durum planýný, güncellenen dâhili acil durum planýný veya dahili acil durum planýnda eksik bilgi tespit edilmesi halinde, söz konusu eksik bilgiyi Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna yazýlý ve ýslak imzalý bir nüsha ve bu nüshanýn dijital haldeki dört kopyasý olarak gönderir.

b) Dâhili acil durum planýnýn Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca yeterli bulunduðunun kendisine bildirilmesini müteakiben on iþ günü içinde bildirim ve kayýt sistemine yükler.

(8) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý;

a) Dâhili acil durum planýnýn tümünün incelendiði durumlarda bu incelemeyi söz konusu planýn kendisine ulaþmasýný müteakiben dört ay içerisinde,

b) Ýnceleme sonucu yeterli bulunmayan dâhili acil durum planýna iliþkin eksik bilginin incelenmesini ise söz konusu eksik bilginin kendisine ulaþmasýný müteakiben bir ay içerisinde tamamlar.

(9) Ýþletmeci, dâhili acil durum planýnýn incelenmesi safhasýnda Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca yazýlý olarak ilâve bilgi talep edilmesi halinde gerekli bilgiyi saðlar.

(10) Dâhili acil durum planýnýn içerik ve yeterlilik açýsýndan incelenmesi sonucunda, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý tarafýndan;

a) Ýnceleme sonucu, bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðde belirtilen dâhili acil durum planý formatýna uygun ve söz konusu tebliðe göre dâhili acil durum planýnda istenen bilgisi tam olan dâhili acil durum planý yeterli bulunur. Bu durum iþletmeciye bildirilir ve yeterli bulunan dâhili acil durum planý; Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðüne ve kuruluþ Organize Sanayi Bölgesinde ise Organize Sanayi Bölgesi Müdürlüðüne, kuruluþun Endüstri Bölgesi içinde yer almasý durumunda Endüstri Bölgesi Ýþletme Müdürlüðüne gönderilir,

b) Ýnceleme sonucu, bu maddenin on ikinci fýkrasý uyarýnca çýkarýlacak tebliðde belirtilen dâhili acil durum planý formatýna uygun olmamasý ve/veya söz konusu tebliðe göre dâhili acil durum planýnda istenen bilgilerin tam olmamasý halinde, inceleme iþleminde tespit edilen format uygunsuzluðunun ve/veya bilgi eksikliðinin giderilmesi için iþletmeciye altmýþar iþ günü olmak üzere en fazla iki defa süre verilir. Ýþletmeciye verilen her altmýþ iþ günlük süre içerisinde iþletmecinin, format uygunsuzluðunu ve/veya dâhili acil durum planýndaki eksik bilgiyi gidererek eksik bilgiyi veya eksik bilgiyi de içeren dâhili acil durum planýnýn son halinin tümünü Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ulaþtýrmasý zorunludur. Bu altmýþ iþ günlük süreler, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnýn iþletmeciye yaptýðý bildirimin tebligat tarihini izleyen günden itibaren iþlemeye baþlar. Ýþletmeciye verilen süre sonunda;

1) Dâhili acil durum planýnýn incelenmesi sonucunda, iþletmecinin format uygunsuzluðunu ve/veya bilgi eksikliðini giderdiðinin tespit edilmesi durumunda, dâhili acil durum planý yeterli bulunur. Bu durum iþletmeciye bildirilir ve yeterli bulunan dâhili acil durum planý Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðüne ve kuruluþ Organize Sanayi Bölgesinde ise Organize Sanayi Bölgesi Müdürlüðüne, kuruluþ Endüstri Bölgesinde ise Endüstri Bölgesi Ýþletme Müdürlüðüne gönderilir.

2) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca en fazla iki defa süre verilmesine raðmen dâhili acil durum planýndaki format uygunsuzluðunun giderilmemesi, eksik bilginin gönderilmemesi veya gönderilen bilginin eksik olmasý durumunda 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayýlý Çevre Kanunu hükümleri uygulanýr.

(11) Ýþletmeci tarafýndan kuruluþa ait dâhili acil durum planýnýn gönderilmemesi veya kuruluþun dâhili acil durum planýnýn olmadýðýnýn tespiti halinde, 2872 sayýlý Çevre Kanunu hükümleri uygulanýr.

(12) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý, acil durum planlarýyla ilgili Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýnýn görüþünü alarak bir teblið yayýmlar.

Harici acil durum planý

MADDE 14 (1) Bu Yönetmelik kapsamýna giren üst seviyeli kuruluþlarla ilgili olarak, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri, Ek-4, Kýsým 1 ve Kýsým 3te belirtilen bilgilerden az olmamak þartý ile 13 üncü maddenin on ikinci fýkrasýnda belirtilen tebliði dikkate alarak bir harici acil durum planý hazýrlar veya hazýrlatýr.

(2) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri harici acil durum planýný veya planlarýný 6 ay içerisinde hazýrlar.

(3) Ýþletmeci, harici acil durum planýnýn hazýrlanmasý için Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðünün isteyebileceði herhangi bir ek bilgiyi talep edilen süre içerisinde saðlar.

(4) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, harici acil durum planýnýn hazýrlanmasý konusunda;

a) Ýþletmecilerle görüþ alýþveriþinde bulunur,

b) Gerek görmesi halinde acil servis hizmeti yürüten birimlerden, Organize Sanayi Bölgesi Müdürlüklerinden, Endüstri Bölgesi Ýþletme Müdürlüklerinden, komþu illerin Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüklerinden ve harici acil durum planýnýn kapsadýðý mülki idarelere baðlý kurum ve kuruluþlardan bilgi alýr.

(5) Harici acil durum planý taslaðý kamunun bilgilenmesi ve görüþlerini verebilmesi için en az 30 gün süreyle Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü tarafýndan kamunun eriþimine açýk hâle getirilir.

(6) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, bu maddenin dördüncü ve beþinci fýkralarý uyarýnca alýnan görüþleri de dikkate alarak harici acil durum planýna son þeklini verir ve bu planýn birer nüshasýný Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýna ve Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna gönderir.

Acil durum planlarýnýn gözden geçirilmesi ve tatbik edilmesi

MADDE 15 (1) Ýþletmeci, üç yýlý aþmayan aralýklarla dâhili acil durum planýný gözden geçirir, gerektiðinde revize eder, günceller, planý tatbik eder ve acil servis hizmetleri yürüten birimlerin yeterli düzeyde tatbikata katýlmasýný saðlamak için gerekli çalýþmalarý yapar.

(2) Üç yýlý aþmayan aralýklarla, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, harici acil durum planýný gözden geçirir ve gerektiðinde güncelleyerek, planýn tatbikatýný, iþletmeci ve acil servis hizmetleri yürüten birimlerle iþbirliði hâlinde yapar.

Acil durum planlarýnýn uygulanmasý

MADDE 16 (1) Bu Yönetmelik gereði dâhili acil durum planýný hazýrlamýþ olan iþletmeci, büyük bir kaza veya niteliði itibariyle büyük bir kazaya yol açmasý beklenebilecek kontrolsüz bir olay meydana geldiði zaman, bu planý gecikmeksizin uygular. Böyle bir durum halinde ilgili Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, dâhili acil durum planýnýn yetersiz kaldýðý veya yetersiz kalabileceðini öngördüðü durumlarda, hazýrladýðý harici acil durum planýný gecikmeksizin uygular.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Kamunun bilgilendirilmesi

MADDE 17 (1) 11 inci maddenin uygulandýðý kuruluþun iþletmecisi, dâhili acil durum planýnýn yeterli bulunduðunun teblið edilmesini müteakip otuz gün içinde kuruluþunda olmasý muhtemel kazalar, alýnan güvenlik tedbirleri ve büyük bir kaza olmasý durumunda yapýlmasý gerekenler hakkýnda, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü tarafýndan belirlenen etki alaný içinde yer alan tüm kiþilere, kamu ve özel sektör kuruluþlarýna en uygun yöntemleri kullanarak bilgi verir.

(2) Ýþletmeci birinci fýkrada belirtilen bilgiyi kamuya açýk hale getirir.

(3) Birinci fýkrada belirtilen bilgi, Ek-5te belirtilenlerden az olmamak þartý ile bu maddenin altýncý fýkrasýnda belirtilen rehber dikkate alýnarak hazýrlanýr.

(4) Ýþletmeci, bu maddenin birinci fýkrasý uyarýnca istenen bilgiyi hazýrlarken, Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðüne ve uygun gördüðü diðer kiþilere danýþýr. Bu bilginin doðruluðu, yeterliliði ve þeklinden iþletmeci sorumludur.

(5) Ýþletmeci büyük bir kazaya neden olabilecek þekilde tehlikeli maddelerin niteliðinin veya miktarýnýn, kuruluþun veya depolamanýn deðiþmesi hâlinde veya bu durumlar oluþmasa dahi beþ yýlý aþmayan aralýklarla, bu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen bilgileri gözden geçirir ve gerekirse günceller.

(6) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý ve Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý, kamunun bilgilendirilmesi hakkýnda rehber hazýrlar.

Büyük bir kaza sonrasýnda iþletmeci tarafýndan saðlanmasý gereken bilgiler

MADDE 18 (1) Ýþletmeci, kuruluþta büyük bir kaza meydana geldiði takdirde, mümkün olan en kýsa sürede en uygun araçlarý kullanarak aþaðýdakileri yerine getirir:

a) Valilik ve ilgili belediye baþta olmak üzere, Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýný, Türkiye Halk Saðlýðý Kurumunu, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýný ve Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýný bu kazadan derhal haberdar eder ve kaza ile ilgili aþaðýdaki bilgileri saðlar:

1) Kazanýn oluþumu ve geliþim seyri.

2) Ýlgili tehlikeli maddeler ve miktarlarý.

3) Kazanýn insan ve çevre üzerindeki etkilerinin deðerlendirilmesi için gerekli olan mevcut verileri.

4) Alýnan acil durum önlemleri.

b) Kuruluþ sýnýrlarý içerisinde meydana gelen büyük bir kaza, Ek-6da verilen Büyük Endüstriyel Kaza Bildirim Kriterlerinden en az birini saðlýyorsa iþletmeci tarafýndan bu fýkranýn (c) bendinde belirtilen form doldurulur.

c) Ýþletmeci, kuruluþunda meydana gelen büyük bir kazayý müteakip altmýþ gün içerisinde, bildirim ve kayýt sisteminde yer alan Büyük Endüstriyel Kazalarý Bildirme/Rapor Etme Formunu doldurarak elektronik olarak sisteme yükler.

Domino etkisi

MADDE 19 (1) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, güvenlik raporlarýndaki bilgileri kullanarak, kuruluþlarýn konumu ve bulundurduðu tehlikeli maddeler nedeniyle büyük kaza ihtimalinin veya sonuçlarýnýn artabilecek olmasý durumunu dikkate alarak, kuruluþ gruplarýný tayin eder.

(2) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, bu maddenin birinci fýkrasý uyarýnca tayin edilen bir gruptaki kuruluþlarýn iþletmecilerine ayný grup içindeki diðer kuruluþlarýn isim ve adreslerini bildirir.

(3) Bu maddenin birinci fýkrasý uyarýnca tayin edilen bir gruptaki herhangi bir kuruluþun iþletmecisi;

a) Gruptaki diðer kuruluþlarýn iþletmecilerine büyük kaza önleme politika belgelerindeki, güvenlik yönetim sistemlerindeki, güvenlik raporlarýndaki ve dâhili acil durum planlarýndaki büyük bir kazanýn oluþturacaðý tüm tehlikelerin doðasýnýn ve büyüklüðünün dikkate alýnmasýný saðlayacak þekilde uygun bilgi alýþveriþini saðlar.

b) 14 üncü maddenin üçüncü fýkrasý ve 17 nci maddenin birinci fýkrasý çerçevesinde kendi yükümlülüklerini yerine getirmeleri için diðer kuruluþlarýn iþletmecileriyle iþbirliði yapar.

(4) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen bilgi alýþveriþi ve iþbirliðinin yapýlmasýný saðlar.

(5) Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüðü, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna bu maddenin birinci fýkrasý uyarýnca belirlenmiþ kuruluþ veya kuruluþ gruplarý hakkýnda bilgi verir.

Bildirim ve kayýt sistemi

MADDE 20 (1) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý, aþaðýdaki bilgileri içeren bir kayýt sistemi kurar ve sistemin devamlýlýðýný saðlar. Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn sistemdeki tüm bilgilere, Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðý ile Ýl Afet ve Acil Durum Müdürlüklerinin ise sistemdeki bilgilerden afet ve acil durum hizmetlerini yürütebilmesi için gerekli olanlarýna eriþimini saðlar.

a) 7 nci maddeye göre yapýlan bildirimler.

b) Hazýrlanan veya güncellenen büyük kaza önleme politika belgesi.

c) Hazýrlanan veya güncellenen güvenlik raporlarý veya güvenlik raporlarýnýn güncellenmesine iliþkin ek bilgi.

ç) Hazýrlanan veya güncellenen dâhili acil durum planlarý veya dahili acil durum planlarýnýn güncellenmesine iliþkin ek bilgi.

d) 18 inci madde uyarýnca gönderilen kaza bilgileri.

e) 19 uncu maddenin birinci fýkrasý ile tayin edilen kuruluþlarý veya kuruluþ gruplarý.

Gizlilik

MADDE 21 (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda hazýrlanacak güvenlik raporlarý ve dâhili acil durum planlarýnýn hangi bölümlerinin gizli olarak kabul edileceði bu Yönetmeliðin 11 inci ve 13 üncü maddeleri uyarýnca çýkarýlacak tebliðlerle belirlenir.

Saha denetimleri

MADDE 22 (1) Bu Yönetmelik kapsamýna giren kuruluþlarýn denetimleri, koordinasyon içinde hazýrlanan bir denetim planýna/programýna göre, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý ve/veya Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan programlý ve program dýþý denetimler yapýlmak suretiyle gerçekleþtirilir.

(2) Denetim planý/programý alt ve üst seviyeli tüm kuruluþlar göz önünde bulundurularak denetim kapasitesine yönelik kaynaklarýn elverdiði ölçüde, üst seviyeli kuruluþlarýn yýlda en az bir kez denetlenmesini saðlayacak þekilde hazýrlanýr.

(3) Her denetimi takiben, bir denetim raporu hazýrlanýr.

(4) Denetimlerde, iþletmeci tarafýndan büyük kazalarý önlemek ve bu kazalarýn insan ve çevreye olan zararlarýný sýnýrlandýrmak için güvenlik yönetim sisteminde proses güvenliðine iliþkin teknik ve organizasyonel önlemlerin alýnýp alýnmadýðý ve bu Yönetmelik kapsamýndaki diðer yükümlülüklerin iþletmeci tarafýndan yerine getirilip getirilmediði denetlenir. Güvenlik yönetim sisteminin denetimi esnasýnda güvenlik raporu, dâhili acil durum planý ve büyük kaza önleme politika belgesi de dikkate alýnýr.

(5) Denetim planýna göre yapýlan programlý denetimlerde, her bir kuruluþta, Ek-3te belirtilen güvenlik yönetim sisteminin unsurlarýnýn tamamý kademeli olarak denetlenir. Yapýlan her bir programlý denetimde, söz konusu unsurlardan bir veya birden fazlasý denetlenir. Güvenlik yönetim sistemi unsurlarýnýn tamamýnýn denetiminin 6 yýl içerisinde tamamlanmasý esastýr.

(6) Bu Yönetmelik kapsamýndaki bir kuruluþta büyük kaza olmasý durumunda ve incelemenin gerekli görüldüðü hallerde yapýlan plansýz/program dýþý denetimlerde;

a) Kazanýn analizi yapýlarak kazanýn meydana geliþ sebeplerini ve gelecekte benzer kazalarýn meydana gelmemesi için alýnmasý gereken tedbirleri tespit etmeye yönelik incelemelerde bulunulur,

b) Benzer kazalarýn meydana gelmemesi için iþletmeciden gerekli tedbirlerin alýnmasý istenir,

c) Bu kuruluþun üst seviyeli bir kuruluþ olmasý durumunda acil durum planlarýnýn uygulanýp uygulanmadýðý denetlenir,

ç) Ýþletmecinin 18 inci maddede belirtilen yükümlülükleri yerine getirip getirmediði kontrol edilir.

(7) Bu madde kapsamýnda yapýlan denetimler bu Yönetmelik kapsamýndaki kuruluþlarda yapýlan saha denetimlerini ifade eder.

(8) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý ve Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý denetimler ile ilgili bir teblið çýkarýr.

Ýdari tedbirler ve uygulanma usulleri ile yaptýrýmlar

MADDE 23 (1) Saha denetimlerinde;

a) Çalýþanlar için hayati tehlike oluþturan bir hususun tespit edilmesi durumunda, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan kuruluþta iþ tamamen veya kýsmen durdurulur.

b) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý tarafýndan bu Yönetmelik hükümlerine aykýrýlýðýn tespit edilmesi halinde, söz konusu aykýrýlýðýn giderilmesi için bir defaya mahsus olmak üzere ve bir yýlý aþmamak kaydý ile süre verilebilir. Faaliyet; süre verilmemesi halinde derhal, süre verilmesi durumunda bu süre sonunda aykýrýlýk düzeltilmez ise kýsmen veya tamamen, süreli veya süresiz olarak durdurulur. Çevre ve insan saðlýðý yönünden tehlike oluþturan faaliyetler süre verilmeksizin durdurulur.

(2) Üst seviyeli bir kuruluþun güvenlik raporunun olmamasý, incelenmek üzere gönderilmemesi veya yetersiz bulunmasý durumlarýnda kuruluþun tamamýnda iþ durdurulur. Durdurmaya iliþkin olarak aþaðýda belirtilen usuller Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan uygulanýr:

a) Güvenlik raporu inceleme komisyonu bu fýkrada belirtilen durumlarýn tespiti halinde, tespitin yapýldýðý tarihten itibaren beþ iþ günü içerisinde komisyon tarafýndan kuruluþta iþin durdurulmasýný gerektiren tespitleri içeren ve komisyonun durdurma kararýný belirten bir tutanak düzenler. Bu tutanak, düzenlendiði tarihi takip eden beþ iþ günü içinde karara iliþkin sekretarya iþlerinin yerine getirilmesi amacýyla ilgili durdurma heyetine gönderilir.

b) Durdurma heyeti, güvenlik raporu inceleme komisyonunca verilen iþin durdurulmasý kararýný, tutanaða iliþkin maddi hatalarýn incelenmesi durumu saklý kalmak koþuluyla, söz konusu kararýn kendisine ulaþmasýný müteakiben üç iþ günü içinde ilgili Valiliðe gönderir. Durdurma heyetinin tutanakta maddi hata tespit etmesi halinde, tutanak iþleme konulmadan güvenlik raporu inceleme komisyonuna iade edilir.

c) Ýþin durdurulmasý kararý, mülki idare amiri tarafýndan 24 saat içinde yerine getirilir. Kuruluþun tamamýnda iþ durdurulur ve kuruluþ mülki idare amirinin emriyle mühürlenir. Durumu belirleyen bir tutanak düzenlenir ve bir nüshasý Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn ilgili birimine gönderilir.

ç) Ýþletmeci, iþin durdurulmasýna sebep olan güvenlik raporunun olmamasý veya güvenlik raporunun incelenmek üzere gönderilmemesi veya gönderilen güvenlik raporunun yetersiz bulunmasý durumunun giderilmesi için mühürlerin geçici olarak sökülmesi talebini dilekçeyle Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn ilgili birimine iletir. Ýþletmeci, taahhüdünü, güvenlik raporuyla ilgili yapacaðý çalýþma planýný ve bu çalýþmayla ilgili gerekli bilgileri bir dosya halinde dilekçeye ekler. Hazýrlanan dosya ýslak imzalý ve dijital ortamda ayrýntýlý olarak dilekçe ekinde verilir.

d) Ýþletmecinin mühürlerin geçici olarak sökülmesi talebi, ilgili durdurma heyetine intikal ettirilir. Heyet, talebi dilekçe ve eklerinde bulunan bilgiler ýþýðýnda deðerlendirir ve kararýný beþ iþ günü içerisinde verir. Gerektiðinde iþletmeciden ek bilgi talep edilebilir.

e) Mühürlerin geçici olarak sökülmesi kararý verilmesi halinde karar, mülki idare amirine gönderilir. Mülki idare amiri, belirtilen þartlarda ve süreyle çalýþma yapýlabilmesi için mühürlerin geçici olarak sökülmesini ve durumu belirtir bir tutanak düzenlenmesini saðlar. Düzenlenen tutanaðýn bir nüshasý Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn ilgili birimine gönderilir.

f) Mühürlerin geçici olarak sökülmesi talebinin durdurma heyetince uygun görülmemesi halinde bu karar iþletmeciye bildirilir.

g) Mülki idare amiri, mühürlerin geçici olarak söküldüðü süre sonunda iþyerinin tekrar mühürlenmesini ve durdurma kararýnýn uygulanmasýna devam edilmesini saðlar.

ð) Ýþin durdurulduðu kuruluþtaki durdurmaya sebep hususlarý gidermeye yönelik olarak, iþletmeci tarafýndan hazýrlanan güvenlik raporu yazýlý ve ýslak imzalý bir nüsha ve dijital halde üç nüsha olarak Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn ilgili birimine gönderilir.

h) Ýþveren tarafýndan hazýrlanan güvenlik raporu, güvenlik raporu inceleme komisyonu tarafýndan içerik ve yeterlilik açýsýndan kýrk beþ iþ günü içerisinde incelenir.

ý) Ýnceleme sonucunda güvenlik raporunun yeterli bulunmasý halinde;

1) Durdurma kararýna neden olan hususlarýn giderildiði ve durdurmanýn kaldýrýlmasý kararýný belirten bir tutanak düzenlenir. Bu tutanak düzenlendiði tarihi takip eden iki iþ günü içinde, karara iliþkin sekretarya iþlerinin yerine getirilmesi amacýyla ilgili durdurma heyetine gönderilir,

2) Durdurma heyeti, güvenlik raporu inceleme komisyonunca verilen durdurmanýn kaldýrýlmasý kararýný, tutanaða iliþkin maddi hatalarýn incelenmesi durumu saklý kalmak koþuluyla, söz konusu kararýn kendisine ulaþmasýný müteakiben iki iþ günü içinde ilgili valiliðe ve iþletmeciye gönderir. Söz konusu karar mülki idare amiri tarafýndan yerine getirilir. Ayrýca, yeterli bulunan güvenlik raporu, Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýna ve Baþbakanlýk Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðýna gönderilir.

i) Ýnceleme sonucunda güvenlik raporunun yetersiz bulunmasý halinde;

1) Durdurma kararýna neden olan hususlarýn giderilmediði ve durdurmanýn devamýnýn belirtildiði bir tutanak düzenlenir. Bu tutanak düzenlendiði tarihi takip eden iki iþ günü içinde, ilgili durdurma heyetine gönderilir.

2) Durdurma heyeti, güvenlik raporu inceleme komisyonunca verilen durdurmanýn devamý kararýný, tutanaða iliþkin maddi hatalarýn incelenmesi durumu saklý kalmak koþuluyla, söz konusu kararýn kendisine ulaþmasýný müteakiben iki iþ günü içinde ilgili iþletmeciye bildirir.

(3) Bu Yönetmelikte tanýmlanan hususlara aykýrýlýk halinde 2872 sayýlý Çevre Kanunu ve 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanununun ilgili hükümleri uygulanýr.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 24 (1) 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Büyük Endüstriyel Kazalarýn Kontrolü Hakkýnda Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Önceki bildirimler

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Büyük Endüstriyel Kazalarýn Kontrolü Hakkýnda Yönetmeliðin 7 nci maddesine istinaden yapýlmýþ bildirimler bu Yönetmeliðin eklerinde bildirimi gerektirecek bir deðiþiklik yapýlýncaya kadar bu Yönetmeliðe göre yapýlmýþ sayýlýr.

Yürürlük

MADDE 25 (1) Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ile Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnca müþtereken hazýrlanan bu Yönetmeliðin;

a) 7 nci maddesi yayýmý tarihinde,

b) 9 uncu maddesi ve 14 üncü maddenin ikinci fýkrasý 1/1/2017 tarihinde,

c) 24 üncü maddesi 1/1/2014 tarihinde,

ç) Diðer maddeleri ise 1/1/2016 tarihinde,

yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 26 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný ile Çevre ve Þehircilik Bakaný müþtereken yürütür.

 

Yönetmeliðin ekleri için týklayýnýz