16 Şubat 2014  PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 28915

YÖNETMELİK

Muş Alparslan Üniversitesinden:

MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE

ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Muş Alparslan Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; yüksek lisans ve doktora programlarına öğrenci kabulü ve bunların gerektirdiği eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,

b) Anabilim dalı: Enstitü anabilim dalını,

c) Anabilim dalı başkanı: Enstitü anabilim dalı başkanını,

ç) Anabilim dalı kurulu: Anabilim dalında lisansüstü düzeyde ders veren ve/veya tez yöneten tam zamanlı öğretim elemanlarından oluşan kurulu,

d) Dönem Projesi: Tezsiz yüksek lisans programı öğrencilerince hazırlanacak proje çalışmasını,

e) Enstitü: Muş Alparslan Üniversitesine bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,

f) Enstitü Kurulu: Müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,

g) Giriş sınavı: Yüksek lisans ve doktora programlarına öğrenci kabulü için enstitülerin yapacakları sınavı,

ğ) Lisansüstü program: Tezli/tezsiz yüksek lisans ve doktora programlarını,

h) MŞÜ: Muş Alparslan Üniversitesini,

ı) Müdür: Enstitü müdürünü,

i) Rektör: Muş Alparslan Üniversitesi Rektörünü,

j) Senato: Muş Alparslan Üniversitesi Senatosunu,

k) Üniversite: Muş Alparslan Üniversitesini,

l) Yarıyıl: Bir eğitim-öğretim yılının güz ve bahar yarıyıllarından her birini,

m) Yönetim Kurulu: Müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve müdür tarafından gösterilen altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl için seçilen üç öğretim üyesinden oluşan Enstitü Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Lisansüstü Programlarla İlgili Genel Esaslar

Programların açılması ve öğrenci alımı

MADDE 5 – (1) Lisansüstü programlar, enstitü anabilim dalları ile aynı adları taşırlar. Ancak Rektörün önerisi ve Yükseköğretim Kurulu kararıyla; bir anabilim dalında değişik adlar taşıyan lisansüstü programlar ile birden fazla anabilim dalı tarafından ortak yürütülen lisansüstü programlar da açılabilir.

(2) Bir anabilim/anasanat dalı programına; ilgili anabilim/ anasanat dalı başkanlığının teklifi, enstitü kurulu kararı, Senatonun kabulü ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK)’nun onayı ile öğrenci alınır.

(3) Lisansüstü programlar, yurt içi ve yurt dışındaki üniversitelerle ortak lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar Senato tarafından hazırlanır ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile uygulamaya konulur.

Öğrenci kontenjanlarının ilanı

MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci sayıları, ilgili anabilim dalı kurulunun görüşü alınarak, yönetim kurulu tarafından belirlenir ve Rektör tarafından onaylandıktan sonra kesinleşir.

(2) Üniversitelerarası İşbirliği Programı (ÜNİP) kapsamında, üye üniversite personeline (MŞÜ dahil) özel kontenjan tahsis edilebilir.

(3) Enstitülerin öğrenci alacakları yüksek lisans ve doktora programlarının adları, her programa alınacak öğrenci sayısı, son başvuru tarihi, giriş sınavı tarihi, başvuru ve kayıt sırasında istenilecek belgeler, her yarıyıl için Rektörlükçe ilan edilerek duyurulur.

Programlara başvuru

MADDE 7 – (1) Lisansüstü programına giriş sınavı için başvuru, lisansüstü öğrenci alımı ilanında belirtilen usul ve şartlara uygun olarak yapılır.

Aday değerlendirme jürileri

MADDE 8 – (1) Yönetim kurulu, giriş sınavını yapmak ve adaylar arasındaki bilimsel sıralamayı belirlemek üzere, ilgili anabilim dalı kurulunun önerisini de dikkate alarak; ilgili anabilim dalının, yoksa yakın anabilim dallarının öğretim üyeleri arasından her anabilim dalı veya program için, biri başkan olmak üzere, üç asıl ve bir yedek üyeden oluşan aday değerlendirme jürisi oluşturur.

Giriş sınavı sonuçlarının ilanı

MADDE 9 – (1) Giriş sınavı sonuçları, jüri başkanı tarafından ilgili enstitü müdürlüğüne teslim edilir. Lisansüstü programlarına kabul edilen öğrencilerin asıl ve yedeklerden oluşan listeleri, giriş sınavının yapıldığı tarihten itibaren en geç üç gün içinde, yönetim kurulu kararıyla kesinleştirilerek, Üniversitenin internet sayfasında veya ilan panolarına asılmak suretiyle ilan edilir.

Kayıt işlemleri

MADDE 10 – (1) Adayların kayıt işlemleri, ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Bu esaslara göre kaydını yaptırmayan ve ilgili yönetim kurulunca mazereti kabul edilmeyen adaylar kayıt haklarını kaybederler. Kayıt için adaylardan istenen belgelerin, aslı veya enstitü tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.

(2) Öğrenci her yarıyılın başında akademik takvimde belirlenen tarihlerde, danışmanının onayıyla ders kaydını yapar. Tez aşamasındaki öğrenciler de bulundukları dönem için kayıt yaptırmak zorundadırlar. Öğrencinin kaydını yapmadığı yarıyıllar, ilgili programın azami öğrenim süresinden sayılır.

(3) Bir öğrencinin öğrencilik haklarından ve muafiyetlerinden yararlanabilmesi için; ilgili dönem başında, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ders kaydını yaptırmış olması gerekir. Katkı payı veya öğrenim ücretini ödemesi gereken öğrenciler, katkı payını veya öğrenim ücretini yatırmadan ders kaydı yaptıramazlar.

Öğretim süresi

MADDE 11 – (1) Her dönem kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmadan, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç; tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarının tamamlanma süresi azami üç yıl, doktora programlarının ise, yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için azami altı, lisans derecesi ile kabul edilenler için ise azami dokuz yıldır. Bu süreler içinde öğrenimini başarı ile tamamlamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen şartlara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payını ödemek şartıyla öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilirler. Bu durumdaki öğrencilerin; ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmadan öğrencilik statüleri devam eder.

Yüksek lisans programı başvuru şartları

MADDE 12 – (1) Yüksek lisans programına başvurmak isteyen adaylarda aranan şartlar şunlardır:

a) Dört yıllık bir lisans programından mezun olmak gerekir. Yurt dışındaki üniversitelerden mezun olanların, lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca onaylanması gerekir.

b) Tezli yüksek lisans programına başvuracak adayların, ALES sınavından veya Yükseköğretim Kurulu tarafından ALES sınavına denk sayılan bir sınavdan, programın puan türünde, Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen standart puandan az olmamak şartıyla Senatonun belirlediği puanı almış olması gerekir.

c) Tezsiz yüksek lisans programlarına başvuracak adaylardan ALES puanının istenip istenmeyeceği ve yüksek lisans programlarına öğrenci kabulü için gerekli diğer şartlar Senato tarafından belirlenir.

Yüksek lisans programına öğrenci kabulü

MADDE 13 – (1) Başvuru şartlarını taşıyan adaylar, ilanda belirtilen tarih ve yerde giriş sınavına alınırlar.

(2) Aday değerlendirme jürisi; Senatonun belirlediği esaslara göre giriş sınavını yapar, adayların başarı notlarını belirler ve adaylar arasından başarı notu en yüksek olandan başlamak üzere bir sıralama yapar. Sıralama sonucunda ilan edilen kontenjan kadar asıl ve varsa yedek aday belirler.

(3) Jüri üyeleri tarafından imzalanan aday sıralama listeleri ve sınav evrakı kapalı zarf içinde jüri başkanı tarafından ilgili enstitü müdürlüğüne teslim edilir.

Doktora programı başvuru şartları

MADDE 14 – (1) Doktora programlarına başvurmak isteyen adayların; bir yüksek lisans diplomasına veya hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli tıp, diş hekimliği, veteriner fakülteleri diplomasına, Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları gerekir.

(2) ALES sınavından veya Yükseköğretim Kurulu tarafından ALES sınavına denk sayılan bir sınavdan, programın puan türünde, Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen standart puandan az olmamak şartıyla Senatonun belirlediği puanı almış olmak gerekir.

(3) Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3, ALES puanlarının ise en az 80 olması gerekir.

(4) Adayların Üniversitelerarası Kurulun belirlediği yabancı dil sınavından en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen sınavlardan bu puana eşdeğer bir puan, yabancı uyruklu öğrencilerin ise ana dilleri dışında Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olması gerekir.

(5) Yabancı dil ve edebiyatı anabilim dalı programlarına başvuran adayların, bu programın dili dışındaki başka bir yabancı dilden, en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen sınavlardan bu puana eşdeğer bir puan almış olması gerekir.

(6) Senato, ilgili mevzuat çerçevesinde, başvuru için başka şartlar koyabilir.

Doktora programına öğrenci kabulü

MADDE 15 – (1) Doktora programına öğrenci kabulü, bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesi hükümlerine ve Senatonun doktora programı için belirlediği esaslara göre yapılır.

Yabancı uyruklu ve yurt dışında ikamet eden Türkiye vatandaşı adaylar

MADDE 16 – (1) Yabancı uyruklu ve yurt dışında ikamet eden Türkiye vatandaşı adayların, lisansüstü eğitim-öğretimine ilişkin esaslar; ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde anabilim dalı kurulunun görüşü, ilgili yönetim kurulunun önerisi ve Senatonun kararıyla belirlenir.

Uluslararası ilişkiler kapsamındaki öğrenciler

MADDE 17 – (1) Uluslararası ilişkiler kapsamındaki ikili anlaşmalar çerçevesinde, belli bir süre için yurt dışındaki üniversitelerde lisansüstü öğrenim gören Üniversite öğrencilerinin, başarılı oldukları derslerden ve uygulamalardan aldıkları notların hangilerinin, öğrenim kredisinden sayılacağı; ilgili anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararları ile kesinleştirilir. Aynı kapsamda yurt dışından Üniversiteye gelen öğrencilerin işlemleri de, ilgili anlaşmalar ve diğer mevzuat hükümleri ile ilgili anabilim dalı kurullarının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararlarına göre yürütülür.

Özel öğrenciler

MADDE 18 – (1) Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini arttırmak isteyenler lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilirler. Bu adaylar, ilgili anabilim dalı kurulu önerisi ve yönetim kurulu kararı ile başvurdukları anabilim dalına özel öğrenci olarak kayıt yaptırırlar.

(2) Özel öğrenciler, alacakları dersleri, ancak o yarıyıl açılmış ve enstitünün kayıtlı öğrencilerinin seçmiş olduğu derslerden alabilirler.

(3) Özel öğrencilere, devam ettikleri derslerde, kayıtlı normal öğrencilere uygulanan usul ve esaslar uygulanır. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Derslerini başaran öğrencilere, talep etmeleri halinde, ilgili enstitü müdürlüğünce durumlarını belirten bir belge verilebilir.

(4) Özel öğrenciler, Üniversitede özel öğrenci olarak ders aldıkları lisansüstü programa kayıt yaptırmaya hak kazandıklarında; özel öğrenci olarak alıp başarılı oldukları derslerden en fazla üç tanesinden veya alması gereken toplam kredinin %45’i kadar dersten; öğrencinin başvurusu, anabilim dalı kurulu önerisi ve yönetim kurulu kararı ile muaf sayılabilirler.

Yatay geçiş ve intibak

MADDE 19 – (1) Başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarında en az bir yarıyılını tamamlamış olan ders aşamasındaki başarılı öğrenciler, Üniversitedeki aynı lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilirler. Tez aşamasında olan lisansüstü öğrencinin yatay geçiş başvurusu; ilgili anabilim dalının uygun göreceği en az 6 MŞÜ kredilik ders alması şartıyla kabul edilebilir.

(2) Yatay geçişle alınacak öğrenci sayıları, anabilim dalı başkanlıklarının görüşü ve ilgili yönetim kurulunun önerisi üzerine Rektör tarafından belirlenerek ilan edilir.

(3) Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, aldığı derslerin tümünden başarılı olması şartıyla genel not ortalamasının yüksek lisans programı için en az 70, doktora programı için ise en az 80, 4 tam puan üzerinden ise bu puanlara eşdeğer puan olması ve disiplin cezası almamış olması gerekir.

(4) Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve aldığı derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, ilan edilen tarihler arasında, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürlüğü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı kurulunun görüşünü ister.

(5) Anabilim dalı kurulu, öğrencinin halen devam etmekte olduğu lisansüstü programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş şartları açısından uygunluğun olup olmadığını dikkate alarak karar verir. Yatay geçişi uygun görülenlerin muaf olacağı ve alacağı dersler ile danışmanı belirlenerek karar ekinde enstitüye önerilir. Yatay geçişi uygun görülmeyenlerin de nedenleri bir raporla bildirilir.

(6) Anabilim dalı kurulunun uygun gördüğü ve yönetim kurulunca, yatay geçiş isteği kabul edilen öğrencinin kaydı yapılır.

(7) Yatay geçişle gelen öğrenciler, geldikleri programda başarılı oldukları derslerin azami %75’inden muaf sayılırlar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Bilimsel Hazırlık Programı

Bilimsel hazırlık programı adayları

MADDE 20 – (1) Yüksek lisans ve doktora programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:

a) Lisans derecesini, başvurdukları yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar.

b) Lisans derecesini, üniversiteler dışındaki diğer yükseköğretim kurumlarından almış olanlar.

c) Lisans veya yüksek lisans derecesini, başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olanlar.

Bilimsel hazırlık programının uygulama esasları

MADDE 21 – (1) Bilimsel hazırlık programlarına, bu Yönetmeliğin öğrenci kabulü ve giriş sınavlarıyla ilgili hükümlerinde yer alan şartları yerine getiren öğrenciler kabul edilir. Bu programa özel öğrenci kabul edilmez.

(2) Bu madde kapsamına giren bir öğrencinin bilimsel hazırlık programı, aşağıdaki esaslar dikkate alınarak, anabilim dalı kurulu tarafından hazırlanır ve öğrencinin kayıt tarihini izleyen ders kayıtları süresi içinde ilgili enstitüye gönderilir. Bu program, ilgili yönetim kurulu kararıyla kesinleşir:

a) Bilimsel hazırlık programında alınacak dersler; yüksek lisans için lisans, doktora için lisans ve lisansüstü derslerinden seçilir.

b) Lisans dersleri, ilgili bölümün lisans öğrencileriyle birlikte alınır.

c) Lisansüstü dersler, ilgili anabilim dalında açılan mevcut derslerden seçilir.

ç) Bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulunun onayı ile lisansüstü programındaki derslerden 6 MŞÜ kredilik ders alabilir.

d) Bilimsel hazırlık programındaki dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçmez.

e) Bilimsel hazırlık programında alınacak dersler ile ilgili olarak; devam, sınavlar, ders notları, derslerden başarılı sayılma şartları ve diğer esaslar için, öğrencinin ders aldığı programla ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

f) İlgili anabilim dalı tarafından öğrenciye en fazla iki yarıyıllık bir bilimsel hazırlık programı uygulanır. Bu süre, bu Yönetmelikte belirtilen yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dahil edilmez. Hazırlık programı süresi içinde sorumlu olduğu tüm derslerden başarılı olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Derslerini başarı ile tamamlayan öğrenciler, takip eden yarıyılda lisansüstü öğrenimlerine devam ederler.

g) Bilimsel hazırlık programına kaydolan öğrenciler, lisansüstü öğrenimindeki diğer öğrencilerle aynı hak ve yükümlülüklere sahiptirler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretim ve Sınavlara İlişkin Esaslar

Eğitim-öğretim yılı

MADDE 22 – (1) Bir eğitim-öğretim yılı, her birinin süresi yarıyıl sonu sınav dönemi hariç en az on dört hafta olan, güz ve bahar yarıyılı olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Ayrıca enstitü kurulunun önerisi ve Senatonun kararıyla yaz döneminde de eğitim-öğretim yapılabilir. Bir sonraki eğitim-öğretim yılının kapsadığı kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlerin tarihleri ve sürelerini içeren akademik takvim; enstitü kurulu tarafından en geç Nisan ayının sonuna kadar Senatoya sunulur ve Senatonun kararıyla ilan edilir.

Dersler

MADDE 23 – (1) Lisansüstü programlardaki dersler, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşabilir. Bunlardan bilimsel araştırma yöntemleri, seminer ve uzmanlık alan dersleri için belirlenen ders saati miktarı, ilgili programı tamamlamak için gerekli olan asgari MŞÜ kredi yükünden sayılmaz. Bir anabilim dalında zorunlu derslerin olup olmayacağı ve bu derslerin toplam kredisinin, ders yükü içindeki asgari payı, ilgili anabilim dalı kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.

(2) Lisansüstü programlarda açılacak ve kaldırılacak dersler; anabilim dalı kurulunun görüşü, enstitü kurulunun önerisi ve Senatonun kararıyla belirlenir.

(3) Her yarıyıl açılacak dersler ve bu dersleri vermek üzere görevlendirilecek öğretim elemanları; anabilim dalı kurulunun önerisi üzerine enstitü kurulu tarafından belirlendikten sonra Senato kararı ile kesinleşir ve ilan edilir.

(4) Ders açma ölçütleri, ilgili enstitü kurulunca teklif edilir ve Senato tarafından belirlenir.

(5) Öğrencinin tez danışmanı tarafından açılan ve tez çalışmasına yönelik olan uzmanlık alan dersi de bu maddenin üçüncü fıkrasındaki yöntemle açılır. Öğrencinin uzmanlık alan dersini hangi yarıyıllarda ve haftada kaç saat olarak alacağı yönetim kurulunun teklifi ile Senato tarafından belirlenir. Tez çalışmasının iki danışman tarafından yönetildiği durumlarda, uzmanlık alan dersi birinci danışman tarafından açılır.

(6) Lisansüstü dersler, danışmanın teklifi, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulunun onayı ile iki dersi geçmemek şartıyla diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

(7) Lisansüstü dersler, öğretim üyeleri tarafından verilir. Ancak, anabilim dalı kurulunun gerekçeli önerisi, enstitü kurulunun kararı ile doktoralı öğretim elemanlarına da lisansüstü düzeyde dersler verdirilebilir. Ayrıca, enstitü kurulunun önerisi ve Rektörün onayı ile başka üniversiteler veya kurumlardan da öğretim üyesi görevlendirilebilir.

(8) Ders değişikliği, ders ekleme/bırakma işlemleri; danışmanın onayı ile akademik takvimde belirtilen süre içinde yapılır.

(9) Öğrencinin daha önce kayıtlı olduğu lisansüstü programlarda başarılı olduğu derslerden, içerikleri kayıt yaptırdığı programın dersleri ile aynı olanlardan en fazla üç dersi veya kayıt yaptırdığı programın toplam kredisinin %45’i kadar kredilik dersi; anabilim dalı kurulunun önerisi ve yönetim kurulu kararıyla öğrenim kredisinden sayılabilir.

Sınav ve değerlendirme

MADDE 24 – (1) Ders ve her türlü uygulamanın öğretim bakımından değerlendirilmesi, AKTS üzerinden yapılır.

(2) Lisansüstü derslerinin sınavları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir ve her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğrencinin aldığı bir dersten, yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için; teorik derslerde en az %70, uygulama derslerinde ise en az %80 devam etmesi gerekir.

(3) Bir lisansüstü dersinin başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ile yarıyıl sonu sınav notunun %60’ının toplamıdır. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için; yarıyıl sonu sınavından en az 60 alması ve başarı notunun yüksek lisans programı için en az 65, doktora programı için ise en az 75 olması gerekir.

(4) Yarıyıl sonu sınavına girme şartlarını yerine getirmek kaydıyla, yarıyıl sonu sınavına girmeyen ya da bu sınava girdiği halde başarısız olan öğrenciler için bütünleme sınavı yapılır. Bütünleme sınavında alınan not yarıyıl sonu sınavı notu yerine geçer.

(5) Öğrenci; başarısız olduğu dersleri, o derslerin açıldığı yarıyılda tekrar alır. Ancak başarısız olduğu dersler seçmeli ise, bu derslerin yerine danışmanının onayladığı başka seçmeli dersleri de alabilir.

(6) Lisansüstü derslerin başarı notları; 100 tam puan üzerinden hesaplanır. 100’lük sistemdeki başarı notlarının 4’lük sistemdeki karşılıkları aşağıdaki tabloya göre belirlenir.

                                                                  4’lük sistemdeki

   100’lük Sistem          Başarı Notu          katsayı karşılığı

          95-100                       AA                          4.00

           90-94                        BA                          3.50

           85-89                        BB                          3.00

           80-84                        CB                          2.50

           75-79                        CC                          2.00

           70-74                        DC                          1.50

           65-69                        DD                          1.00

           00-64                        FF                           0.00

              --                           GR                          0.00

              --                           DZ                          0.00

(7) Öğrenci, FF notu aldığı derslerden başarısız sayılır. Bir dersteki devamsız öğrencilere DZ, yarıyıl sonu sınavına girmeyen öğrencilere ise GR notu verilir.

Tez danışmanı

MADDE 25 – (1) Tezli Yüksek Lisans ve Doktora programlarında; anabilim dalı kurulunun önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararıyla, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar, her öğrenci için bir tez danışmanı atanır. Tez çalışmasının niteliğinin, birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda; birinci danışmanın teklifi, anabilim dalı kurulunun görüşü ve yönetim kurulunun kararıyla ikinci tez danışmanı atanabilir.

(2) Tez danışmanı, ilgili anabilim dalının öğretim üyeleri arasından seçilir. İlgili anabilim dalında yeterli sayıda öğretim üyesi yoksa, ilgili anabilim dalının teklifi ve yönetim kurulunun kararıyla aynı anabilim dalında doktora yapmış öğretim elemanı veya başka anabilim dalı öğretim üyeleri arasından da seçilebilir.

(3) Tez danışmanı, bu Yönetmelik hükümlerinde belirtilen görevlerinin yanı sıra, öğrencinin öğrenimi süresince alacağı dersleri belirlemek, tez çalışmasını yönetmek ve yönlendirmek, gerektiğinde idari birimler ile ilişkilerinde aracılık yapmak, tez aşamasında her yarıyılın sonunda öğrencinin çalışmasıyla ilgili anabilim dalı başkanının onayladığı bir raporu enstitü müdürlüğüne iletmekle yükümlüdür.

(4) Bir öğrencinin danışmanı; anabilim dalı kurulunun gerekçeli önerisi üzerine, mevcut danışmanın görüşü de dikkate alınarak, yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir.

(5) Danışmanlık görevlerini mazeretsiz yerine getirmeyen öğretim elemanlarına, yönetim kurulu kararı ile yeni danışmanlık görevi verilmeyebilir.

Kayıt dondurma

MADDE 26 – (1) Haklı ve geçerli mazereti olan öğrencilerin, ilgili yönetim kurulunca en fazla iki yarıyıllık bir süre; askerlik hizmetleri için ise askerlik süresince kayıtları dondurulabilir. Kayıt dondurulan süre, azami öğrenim süresinden sayılmaz.

(2) Bir eğitim-öğretim yılı içinde iki yarıyıl üst üste kayıt donduran öğrenciler, öğrenim ücretlerini yatırmazlar. Ancak bir yarıyıl kayıt donduran öğrenciler, kayıt dondurdukları yarıyıla ait öğrenim ücretlerini yatırmak zorundadırlar.

(3) İki yarıyıl üst üste kayıt donduran öğrenciler, izinlerinin birinci yarıyılının sonunda öğrenimlerine devam etmek istemeleri halinde, ilgili enstitü müdürlüğüne başvururlar. Öğrencinin öğrenimine devam edip etmeyeceğine ilgili yönetim kurulu karar verir. Öğrenimine devam etme kararı verilen öğrenciler, kayıt dondurdukları yarıyılın da öğrenim ücretini yatırmak zorundadırlar.

(4) Lisansüstü öğrenimleri süresince, yurt dışında öğrenim amacıyla, en fazla bir yarıyıl kayıt dondurmuş öğrencilerin; yurt dışında aldığı derslerin, programındaki derslerin kredisine sayılması, öğrencilerin yurt dışından dönüşlerinden sonra danışman ve anabilim dalı kurulunun görüşüyle, ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

İlişik kesme, kayıt silme

MADDE 27 – (1) Öğrencinin, öğrenim gördüğü enstitü ile ilişiği aşağıdaki durumlarda kesilir:

a) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun yapılmadığının veya kesin kayıt hakkı kazanılmadığının anlaşılması nedeniyle kayıt işleminin iptal edilmesi,

b) 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesi ve 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uyarınca Üniversiteden çıkarılma cezası almış olması,

c) Kendi isteği ile Üniversiteden ayrılmak için dilekçe ile başvurması.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yüksek Lisans Programları

Tezli yüksek lisans programı

MADDE 28 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.

Dersler ve krediler

MADDE 29 – (1) Bu program; toplam 21 MŞÜ kredi ve 90 AKTS’den az olmamak şartıyla, en az yedi adet ders ile bilimsel araştırma yöntemleri dersi, bir seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve yüksek lisans tezinden oluşur.

(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi (en fazla 6 MŞÜ kredi), lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması şartıyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarının eşdeğer lisansüstü programlarından 2 ders veya 6 MŞÜ kredi alınabilir.

(3) Bir öğrenci bir yarıyılda en fazla 36 AKTS’lik derse kayıt yaptırabilir.

Tez konusu belirleme, değiştirme

MADDE 30 – (1) Bir öğrencinin tez aşamasına geçebilmesi için; aldığı bütün derslerden başarılı olması gerekir. Bu şartları sağlayan öğrencinin, tez konusu önerisi öğrencinin danışmanı tarafından hazırlanan gerekçeli raporla birlikte, anabilim dalı başkanlığı kanalıyla ilgili enstitüye gönderilir. Tez konusu, yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra kesinleşir.

(2) Tez konusu değişikliği, öğrencinin talebi, danışmanın onayı ile birinci fıkrada belirtilen usulle yapılabilir. Tez konusu değişen öğrenci, değişiklik tarihinden itibaren altı aydan önce tezini teslim edemez.

Tez çalışmasının sonuçlandırılması

MADDE 31 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci; tezini, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

(2) Danışmanı tarafından tezinin tamamlandığı kabul edilen öğrenci, tezin ciltsiz altı nüshasını ilgili anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye teslim eder.

(3) Yönetim Kurulu, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ile; biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri de Üniversite içindeki başka bir anabilim dalından veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç asıl ve bir yedek üyeden oluşan, bir başkan olmak üzere bir tez jürisi ve süresi bir aydan fazla olmamak üzere tez savunma sınavı tarihini ve yerini belirler.

(4) İkinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.

(5) Jüri üyeleri, kendilerine gönderilen tezle ilgili kişisel raporlarını hazırlar ve belirlenen tarih ve yerde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Dinleyicilere açık olarak yapılan ve süresi en az kırk beş dakika olan bu sınav, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru cevap bölümünden oluşur. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar, anabilim dalı başkanlığınca, tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur.

(6) Jürinin toplanamadığı veya tez danışmanının tez savunma sınavına katılamaması durumunda, en geç 7 gün içinde yönetim kurulunun belirleyeceği tarihte öğrenci sınava alınır. İkinci kez jürinin toplanamaması durumunda; bu maddedeki aynı usulle, yeni bir jüri ve sınav tarihi belirlenir.

(7) Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada reddedilen öğrenciye; yeni bir tez konusu verilir veya öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla, kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilerek programla ilişkisi sona erdirilir. Kendisine yeni bir tez konusu verilen öğrenci, ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek şartı ile öğrenimine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, tez ile ilgili şartları yerine getirmek ve sınavlara katılmak hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.

(8) Tez sınavında başarılı olan öğrencinin, tezinin ciltlenmiş beş nüshasını ve CD ortamına istenilen formatta kaydedilmiş bir kopyasını, tez sınavına giriş tarihinden itibaren en geç bir ay içinde enstitüye teslim etmesi gerekir. Zamanında tezini ve eklerini teslim etmeyen öğrenci, en erken bir sonraki yarıyılın sonunda diplomasını almaya hak kazanabilir.

Yüksek lisans diploması

MADDE 32 – (1) Tez sınavında başarılı olan öğrenciye; anabilim dalındaki programın adını taşıyan, enstitü müdürü ile Rektör tarafından imzalanan, Üniversitenin soğuk damgası ile mühürlenmiş, tezli yüksek lisans diploması verilir.

Tezsiz yüksek lisans programı

MADDE 33 – (1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye mesleki konuda bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz yüksek lisans programı, ikinci öğretimde de yürütülebilir.

Dersler ve krediler

MADDE 34 – (1) Bu program toplam 30 MŞÜ kredi ve 60 AKTS’den az olmamak şartıyla en az on adet ders ile dönem projesi dersinden oluşur.

(2) Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda ilgili enstitünün belirlediği yazım kurallarına uygun olarak hazırladığı dönem projesi çalışmasının bir nüshasını, enstitüye iletilmek üzere anabilim dalı başkanlığına teslim etmek zorundadır.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması şartıyla, lisans derslerinden seçilebilir.

(4) Tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrenciler, Üniversitenin tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmeleri kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Söz konusu geçiş ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.

(5) Tezli yüksek lisans programına geçişi kabul edilen öğrencinin, tezsiz yüksek lisans programında aldığı derslerden, anabilim dalının teklifi ve yönetim kurulunun uygun gördükleri, tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.

Danışman atanması

MADDE 35 – (1) Anabilim dalı başkanlığı; her öğrenci için, ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya senato tarafından belirlenen niteliklere sahip bir öğretim elemanını, öğrencinin kayıt yaptırdığı tarihten itibaren en geç bir ay içinde belirler.

Tezsiz yüksek lisans diploması

MADDE 36 – (1) Derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye, anabilim dalındaki programın adını taşıyan, enstitü müdürü ile Rektör tarafından imzalanan, Üniversitenin soğuk damgası ile mühürlenmiş tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

ALTINCI BÖLÜM

Doktora Programı

MADDE 37 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin;

a) Bilime yenilik getirmesi,

b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirmesi,

c) Bilinen bir yöntemi, yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi,

gerekir.

Dersler ve krediler

MADDE 38 – (1) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 21 MŞÜ kredi ve 180 AKTS’ den az olmamak şartıyla en az yedi adet ders ile uzmanlık alan dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.

(2) Lisans diploması ile kabul edilmiş öğrenciler için en az 42 MŞÜ kredi ve 220 AKTS’den az olmamak şartıyla en az on dört adet ders ile uzmanlık alan dersi, bilimsel araştırma yöntemleri, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.

(3) Lisans programından alınan dersler, ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

(4) Doktora programları, yurt içi ve yurt dışı entegre doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların uygulama esasları, Üniversitenin teklifiyle Yükseköğretim Kurulunca belirlenir.

(5) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş olanlardan; gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla, doktora tezinde başarılı olamayan öğrencilerin talepleri halinde, kendilerine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Yeterlik sınavı

MADDE 39 – (1) Yeterlik sınavının amacı, öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda yeterli bilgiye sahip olup olmadığının tespit edilmesidir.

(2) Yeterlik sınavları yılda iki kez yapılır. Yeterlik sınavları, öğrencinin ders aşamasını tamamladığı tarihi izleyen en geç ilk üç ay içinde yapılır. Yeterlik sınavları, anabilim dalı başkanlığı tarafından önerilen, yönetim kurulu tarafından her anabilim dalı için ayrı ayrı onaylanan ve sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Yönetim kurulu, ilgili anabilim dalı kurulunun önerisi üzerine yeterlik komitesi üyelerini değiştirebilir. Yeterlik komitesi, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürilerini enstitüye önerir.

(3) Doktora yeterlik komitesinin jüri önerisi, yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Doktora yeterlik komitesi; sınav jürisinin önerilerini, öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek, öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, anabilim dalı başkanlığınca, yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır.

(5) Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciye, en fazla 6 MŞÜ kredilik daha ders almasını isteyebilir.

(6) Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci, ilgili yönetim kurulunun kararı ile tezli yüksek lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.

Tez izleme komitesi

MADDE 40 – (1) Yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulu kararı ile, bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur. Tez izleme komitesi; biri öğrencinin danışmanı, biri de ilgili anabilim dalının dışından olmak üzere, üç öğretim elemanından oluşur. İkinci tez danışmanı dilerse tez izleme komitesi toplantılarına katılabilir.

(2) Gerekli durumlarda, danışmanın görüşü, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulunun onayı ile tez izleme komitesi üyelerinde değişiklik yapılabilir.

Tez önerisi savunması

MADDE 41 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın konusunu, amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini bir rapor halinde ilgili enstitüye teslim eder. Enstitü, savunmanın yapılacağı tarihi belirler ve savunma tarihinden en az on beş gün önce doktora öğrencisinin tez öneri raporunu tez izleme komitesi üyelerine dağıtır.

(2) Öğrenci; belirtilen tarihte tez önerisini, tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.

(3) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar; anabilim dalı başkanlığınca, tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

(4) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda, yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa, aynı danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci, üç ay içinde; danışmanını değiştiren öğrenci ise, altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrenciye, bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi hükümlerinde belirtilen usul ve esaslara göre yeni bir tez danışmanı atanır. Tez danışmanının önerisi, anabilim dalının onayı ve yönetim kurulunun kararı ile öğrenciye daha önce almamış olduğu, alanı ile ilgili en az altı MŞÜ kredilik (en az iki ders) ders aldırılır ve bu Yönetmelik hükümlerine göre yeni bir tez konusu verilir. Tez önerisi üçüncü kez reddedilen öğrenci, aynı anabilim dalının farklı bir bilim dalında eğitimini sürdürür. Bu öğrenciler, doktoraya ders aşamasından başlarlar.

(5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için; tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında tez izleme komitesinin belirlediği tarihlerde öğrencinin çalışmalarını izlemek üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce tez izleme komitesi üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda; o zamana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, tez izleme komitesi tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Öğrencinin tez çalışması ile ilgili raporu ve tez izleme komitesinin bu rapor hakkındaki kararı, toplantı tarihini izleyen yedi gün içinde anabilim dalı başkanı tarafından enstitüye bildirilir. Tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin tez konusu iptal edilir. Tez konusu iptal edilen öğrenci, bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi hükümlerine göre yeni bir tez danışmanı ve bu madde hükümlerinde belirtilen usule göre ise yeni bir tez konusu önerisi ile öğretimine devam eder.

(6) Tez önerisi kabul edilen bir öğrenci, tez konusunu değiştirmek istemesi halinde; öğrenci danışmanının da gerekçeli raporu ile ilk tez önerisinin kabul edilmiş olduğu tarihten itibaren, en geç bir yıllık süre içerisinde yeni tez konusunu ilgili enstitüye bildirir. Öğrencinin yeni tez önerisi bu maddede belirtilen usul ve esaslara göre sonuçlandırılır. Bir öğrenci tez hazırlama süresi içinde ancak bir defa tez konusunu değiştirme önerisinde bulunabilir.

Tez çalışmasının sonuçlandırılması

MADDE 42 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci; elde ettiği sonuçları, enstitü tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

(2) Tez izleme komitesi tarafından tezinin tamamlandığı kabul edilen öğrenci, tezin ciltsiz yedi nüshasını ilgili anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye teslim eder.

(3) Yönetim Kurulu, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ile üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve asıl üyelerin en az biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere, beş asıl ve bir yedek üyeden oluşan, biri başkan olmak üzere tez sınavı jürisini oluşturur. Yönetim kurulu, süresi bir aydan fazla olmamak üzere tez sınavı tarihini ve yerini belirler. Tez savunması dinleyicilere açık olarak yapılır.

(4) Jüri üyeleri; kendilerine gönderilen tezle ilgili kişisel raporlarını hazırlar ve belirlenen tarih ve yerde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav süresi en az altmış dakikadır.

(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri; tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar, anabilim dalı başkanlığınca, tez sınavını izleyen üç gün içinde, ilgili enstitüye bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur.

(6) Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada tezi reddedilen öğrenciye, bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi hükümlerine göre, yeni bir tez danışmanı atanır. Tez danışmanının önerisi, anabilim dalının onayı ve yönetim kurulunun kararı ile; öğrenciye en az 12 MŞÜ kredilik en az dört ders aldırılır ve bu Yönetmelik hükümlerinde belirtilen usul ve esaslara göre yeni bir tez konusu belirlenir.

(7) Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilip tezden başarısız olanlara, istemeleri halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla, tezsiz yüksek lisans diploması verilir ve programla ilişkisi sona erdirilir.

(8) Tez sınavından başarılı olan ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci, tezinin ciltlenmiş beş nüshasını ve CD ortamına belirlenen formatta kaydedilmiş bir kopyasını, tez sınavına giriş tarihinden itibaren en geç bir ay içinde enstitüye teslim etmek şartıyla, doktora diplomasını almaya hak kazanır. Zamanında tezini ve eklerini teslim etmeyen öğrenci, en erken bir sonraki yarıyılın sonunda diplomasını almaya hak kazanabilir.

Doktora diploması

MADDE 43 – (1) Doktora diplomasını almaya hak kazanan öğrenciye; anabilim dalındaki programın adını taşıyan, Enstitü müdürü ile Rektör tarafından imzalanan, Üniversitenin soğuk damgası ile mühürlenmiş doktora diploması verilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Diğer yükseköğretim kurumlarıyla ortak lisansüstü programlar

MADDE 44 – (1) Üniversite, yurt içindeki ve yurt dışındaki yükseköğretim kurumları ve diğer kuruluşlarla işbirliği yaparak lisansüstü programlar açabilir. Bu programlara ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller

MADDE 45 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği hükümleri ile Senato kararları uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 46 – (1) 27/11/2011 tarihli ve 28125 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muş Alparslan Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Muş Alparslan Üniversitesi Rektörü yürütür.