Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
KATMA DEĞER
VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 18)
MADDE 1 – 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (I/A-2.) bölümünün
sekizinci paragrafının beşinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Ancak, arsa karşılığı inşaat
işlerine ilişkin matrahın tespitinde, 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin
6 ncı fıkrası dikkate alınır.”
MADDE 2 –
Aynı Tebliğin (I/B-6.1.) bölümünün
ikinci paragrafında yer alan “Verginin mükellefi” ibaresinden sonra gelmek
üzere “3065 sayılı Kanunun (8/ç) maddesine göre,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin (I/B-6.2.1.)
bölümünde yer alan “verginin mükellefi,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“3065 sayılı Kanunun (8/ç) maddesine göre,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin (I/B-8.) bölümü, başlıkları
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“8. Arsa
Karşılığı İnşaat İşleri
Arsa karşılığı inşaat işinde iki ayrı teslim söz
konusudur. Bunlardan birincisi, arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık
müteahhide arsa payı teslimi, ikincisi ise müteahhit tarafından arsa payına
karşılık arsa sahibine yapılan konut veya işyeri teslimidir. Karşılıklı
olarak gerçekleşen bu teslimlerin her birinin KDV karşısındaki durumu
aşağıda açıklanmıştır.
8.1. Arsa
Sahibi Tarafından Müteahhide Arsa Payı Teslimi
Arsanın bir iktisadi işletmeye dahil olması veya
arsa sahibinin arsa alım satımını mutat ve sürekli bir faaliyet olarak
sürdürmesi halinde, konut veya işyeri karşılığı müteahhide yapılan bu arsa
payı teslimi KDV’ye tabidir.
Ancak arsa sahibinin, gerçek usulde mükellefiyetini
gerektirmeyecek şekilde, arızi bir faaliyet olarak arsa payını konut veya
işyeri karşılığında müteahhide tesliminde vergi uygulanmaz.
8.2.
Müteahhit Tarafından Arsa Sahibine Konut veya İşyeri Teslimi
3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin 6 ncı
fıkrasında, arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde,
müteahhit tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, 213
sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci
sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarının esas alınacağı
hüküm altına alınmıştır.
213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci
fıkrasına göre, maliyet bedeli esasında emsal bedeli belli edilecek malın,
maliyet bedeli bilinir veya çıkarılması mümkün olursa, mükellef bu maliyet
bedeline, toptan satışlar için %5, perakende satışlar için %10 ilave etmek
suretiyle emsal bedelini bizzat belli etmektedir.
Buna göre, müteahhit tarafından arsa sahibine arsa
payının karşılığı olarak yapılan konut veya işyeri teslimlerinde, konut
veya işyerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı
üzerinden KDV uygulanır. 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin 4 üncü fıkrasına
göre, katma değer vergisi uygulaması bakımından emsal bedelin tayininde
genel idare giderleri ve genel giderlerden mamule düşen hissenin bedele
katılması mecburi olduğundan, genel idare giderleri ve genel giderlerden
konut veya işyerine düşen hissenin arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin
bedele dahil edilmesi gerekmektedir.
Ayrıca, arsa sahibine kalacak konut veya
işyerlerine ilişkin arsa payının müteahhide devri söz konusu olmadığından,
arsa sahibine bırakılacak konut veya işyerlerinin maliyet bedelinin
tespitinde arsa payı dikkate alınmayacaktır.
Örnek 1: KDV mükellefiyeti bulunan Bay (A),
işletmesine dahil arsa için müteahhit (B) A.Ş. ile 15/5/2018 tarihinde arsa
payı (kat) karşılığı inşaat sözleşmesi imzalamıştır. Söz konusu sözleşmeye
göre arsa sahibi Bay (A), inşa edilecek 20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden
2’sini alacaktır.
(B) A.Ş.,
213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci
sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa sahibine vereceği 8 konut ve 2
işyeri için toptan satış olması nedeniyle maliyet bedeline %5 ilave etmek
suretiyle sırasıyla 840.000 TL ve 315.000 TL olmak üzere toplam 1.155.000
TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda, inşa edilen konutların %1 KDV oranına
tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş. tarafından arsa sahibine teslim
edilen konutlara ilişkin (840.000x%1) 8.400 TL KDV, işyerlerine ilişkin
(315.000x%18) 56.700 TL KDV olmak üzere toplam 65.100 TL KDV
hesaplanacaktır.
KDV
mükellefi arsa sahibi Bay (A)’nın aldığı konut ve işyerlerinin karşılığı
olarak (B) A.Ş.’ye yapmış olduğu arsa payı teslimi de konut ve işyerlerinin
213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci
sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarları dikkate alınarak
1.155.000 TL üzerinden genel oranda (1.155.000x%18) 207.900 TL KDV
hesaplanacaktır.
Örnek 2: Örnek 1’de yer alan Bay (A), iktisadi
işletmesine dahil olmayan arsası için müteahhit (B) A.Ş. ile 20/5/2018
tarihinde arsa payı (kat) karşılığı inşaat sözleşmesi imzalamıştır. Söz
konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay (A), inşa edilecek 20 konuttan 8’ini
ve 5 işyerinden 2’sini alacaktır.
(B) A.Ş.,
213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci
sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa sahibine vereceği 8 konut ve 2
işyeri için perakende satış olması nedeniyle maliyet bedeline %10 ilave
etmek suretiyle sırasıyla 880.000 TL ve 330.000 TL olmak üzere toplam
1.210.000 TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda, inşa edilen konutların %1 KDV
oranına tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş. tarafından arsa sahibine
teslim edilen konutlara ilişkin (880.000x%1) 8.800 TL KDV, işyerlerine
ilişkin (330.000x%18) 59.400 TL KDV olmak üzere toplam 68.200 TL KDV
hesaplanacaktır.
Bay
(A)’nın müteahhit (B) A.Ş.ye arsa tesliminde vergi uygulanmayacaktır.”
MADDE 5 –
Aynı Tebliğin (I/C-1.) bölümünün
birinci paragrafının (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“ç) Müzayede mahallerinde yapılan satışlarda
mükellef, bu satışları yapanlardır.”
MADDE 6 –
Aynı Tebliğin (I/C-1.1.1.)
bölümünün birinci paragrafının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu gibi sebeplerle fazla veya
yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen vergi, Maliye Bakanlığının
belirleyeceği usul ve esaslara göre işlemi yapan mükellefe iade edilir. Şu
kadar ki söz konusu iadenin yapılabilmesi için işlemle ilgili beyanların
düzeltilmesi ve fazla veya yersiz hesaplanan verginin satıcı tarafından
alıcıya geri verilmesi şarttır.”
MADDE 7 –
Aynı Tebliğin (I/C-1.1.2.)
bölümünün başlığı “1.1.2. Fazla veya
Yersiz Hesaplanan ve Hazineye Ödenen Verginin İadesi” şeklinde, aynı
bölümün birinci paragrafında yer alan “fazla veya yersiz ödenen” ibaresi
“fazla veya yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen” olarak değiştirilmiş,
altıncı paragrafında ve bu paragrafın birinci alt paragrafında yer alan “ödenecek
KDV çıkması” ibarelerinden sonra gelmek üzere “ve Hazineye ödenmesi”
ibareleri eklenmiş, altıncı paragrafın ikinci alt paragrafında yer alan
“ödenecek KDV çıkmaması durumunda ise” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Hazineye intikal eden herhangi bir vergi bulunmadığından” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 8 –
Aynı Tebliğin (I/Ç-1.) bölümünün
10 uncu paragrafının birinci ve ikinci cümleleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Arsa karşılığı inşaat işlerinde
vergiyi doğuran olay, müteahhidin arsa payı karşılığı konut, işyeri gibi
bağımsız birimleri arsa sahibine teslimiyle gerçekleşir. Arsanın bir
iktisadi işletmeye dâhil olması veya arsa sahibinin arsa alım satımını
mutat ve sürekli bir faaliyet olarak sürdürmesi durumunda, vergiyi doğuran
olayın vuku bulduğu tarihte, müteahhide yapılan bu arsa payı teslimi
nedeniyle düzenlenecek faturada, arsa payı karşılığı alınan bağımsız
birimlerin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı üzerinden KDV
hesaplanır.”
MADDE 9 –
Aynı Tebliğin (II/B-12.1.2.)
bölümünün dördüncü paragrafının üçüncü ve dördüncü cümleleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bunlardan birincisi, arsa sahibi tarafından
konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi; ikincisi ise
müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine yapılan konut veya
işyeri teslimidir. Buna göre arsa payına karşılık olarak arsa sahibine
verilen konut veya işyerinin arsa sahibi tarafından teslimi ilk teslim
kapsamında değerlendirilmez.”
MADDE 10
– Aynı Tebliğin (II/B) kısmının 12
nci bölümünden sonra gelmek üzere sırasıyla aşağıdaki bölümler eklenmiş ve
bu bölümlerden sonra gelen bölümün numarası buna göre teselsül ettirilmiştir.
“13.
Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi Sitelerinin İnşasına İlişkin
İstisna
21/3/2018 tarihli ve 7103 sayılı Vergi Kanunları
ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunla 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine eklenen (j) bendine
göre, organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin su,
kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile yol yapımına
ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına ilişkin, bunlara veya bunlar
tarafından oluşturulan iktisadi işletmelere yapılan mal teslimleri ile
hizmet ifaları 1/4/2018 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere KDV’den
istisnadır.
13.1.
İstisnanın Kapsamı
13.1.1.
İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
Söz konusu istisnadan;
-12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanununa göre kurulan organize sanayi bölgeleri ile bunlar
tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler,
-24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler
Kanunu ile küçük sanayi sitesi yapı kooperatifi ana sözleşmesi hükümlerine
göre kurulmuş küçük sanayi sitesi yapı kooperatifleri
faydalanır.
Küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin bu
istisnadan faydalanabilmesi için küçük sanayi sitesi inşa edilecek arsanın
tapu sicilinin küçük sanayi sitesi yapı kooperatifi adına tescil edilmiş
olması ve bu arsanın küçük sanayi sitesi inşa edilmesine uygun olduğunun
uygulama imar planı veya yetkili idarelerce verilecek ruhsat veya onay ile
tevsik edilmesi gerekmektedir.
13.1.2.
İstisna Kapsamına Giren İşlemler
İstisna kapsamına;
– Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi
sitelerinin içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve yağmur suyu şebekesi,
içme, kullanma ve atık su arıtma tesisi, doğalgaz, elektrik ve haberleşme
tesislerine ilişkin altyapı işleri ile yolların yapımına ilişkin organize
sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler ve
küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine yapılan teslim ve hizmetler,
– Küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına
ilişkin küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine yapılan teslim ve
hizmetler
girmektedir.
İdari bina, sosyal tesisler, spor tesisleri ve
benzeri tesislerin yapım işlerine ilişkin organize sanayi bölgeleri ile
küçük sanayi sitelerine yapılan teslim ve hizmetler istisna kapsamına
girmez.
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin
makina, teçhizat, demirbaş, mobilya, mefruşat ve benzeri alımları istisna
kapsamında değerlendirilmez.
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin
su, kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile
yolların ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin yeniden inşasına
yönelik mal ve hizmet alımları bu istisna kapsamına girmekle birlikte,
bunların tamir, bakım ve onarımına ilişkin mal ve hizmet alımları istisna
kapsamında değerlendirilmez.
Örnek: Başkent Organize Sanayi Bölgesi,
mevcut kapasiteyi artırmak amacıyla arıtma tesisinin yıkılarak yeniden inşa
edilmesine, doğalgaz tesislerinin ise yıllık bakım ve onarımının
yapılmasına karar vermiştir. Söz konusu arıtma tesisinin yeniden inşasına
yönelik olarak Başkent Organize Sanayi Bölgesine yapılacak teslim ve
hizmetler KDV’den istisna olup, doğalgaz tesislerinin yıllık bakımı ile
onarımına ilişkin teslim ve hizmetler bu istisna kapsamına girmez.
13.2.
İstisnanın Uygulanması
Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatifleri,
hazırlanan proje kapsamında istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmetlere
ilişkin bir liste hazırlarlar. Söz konusu proje ve bu proje kapsamındaki
mal ve hizmetlere ilişkin liste elektronik ortamda sisteme girilir.
Mükellef mal ve hizmetlere ilişkin listeyi elektronik ortamda sisteme
girdikten sonra KDV yönünden bağlı olduğu/bulunduğu vergi dairesine istisna
belgesi almak için başvuruda bulunur. Vergi dairesi (EK:26)’da yer alan
belgeyi düzenleyerek mükellefe verir. Vergi dairesinden alınan istisna
belgesinin bir örneği mal ve hizmetin alımı sırasında satıcılara verilir ve
istisna kapsamında işlem yapılması talep edilir. Bu belge satıcılar
tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak
saklanır.
İstisna belgesinin ekinde, istisnalı olarak
alınacak mal ve hizmet miktarı ve tutarı yer alır. Söz konusu istisna
belgesi kapsamında teslim veya hizmette bulunan satıcı, istisna belgesinin
ilgili mal veya hizmete ilişkin bölümünü fatura tarihi, numarası, mal veya
hizmet miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini
alır. Mal/hizmet teslimi gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım
bilgilerini projeye uygun olarak sisteme girerler.
Satıcı mükellefin iade talebi bu istisna belgesi
esas alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak
sonuçlandırılır.
Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi
veya ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere
ilişkin liste de elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna
kapsamına giren alışların istisna kapsamında alınabilmesi için istisna
belgesinin revize ettirilmesi gerekir.
İstisna belgesi projede öngörülen süreyle sınırlı
olarak verilir. Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda, istisna
belgesindeki süre de revize edilir.
Tek satıcıdan alınan proje maliyetinin binde 5’ine
kadar olan birden fazla mal ve hizmete ilişkin harcamalar listeye tek satır
olarak girilebilir. Birden fazla binde 5’lik toplu satır yazılabilir. Bu
şekilde toplu yazılacak satırlarda yer alan tutarların toplamının proje
maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da mal ve hizmetin
cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir
şekilde açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara ilişkin fatura tarih ve
numarasının listede yer alması gerektiği tabiidir.
İstisna kapsamındaki malların ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir.
İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm doldurulduktan
sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm de onaylanır.
İstisna kapsamında mal ve hizmet alanlar istisna
belgesinin bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz
ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan
mal ve hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını
ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
Satıcılar, yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına
ilişkin faturada, Tebliğin bu bölümündeki açıklamaları da göz önünde
bulundurmak suretiyle KDV hesaplamazlar.
Ayrıca, organize sanayi bölgeleri ile bunlar
tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı
kooperatiflerine istisna kapsamında teslimde bulunan veya hizmet ifa eden
mükelleflerin mal ve hizmet alımları genel hükümlere göre KDV'ye tabidir.
İstisna hükmünün yürürlüğe girdiği 1/4/2018
tarihinden önce başlayan istisna kapsamındaki projelere ilişkin, 1/4/2018
tarihinden sonra yapılan mal ve hizmet alımları istisna kapsamında olup, bu
kapsamda istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesi alınması ve
yukarıda yer verilen usul ve esaslar çerçevesinde hareket edilmesi gerekir.
13.3.
İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetler,
teslim ve hizmetin yapıldığı vergilendirme dönemine ait KDV beyannamesinin
"İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının,
"Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda, 330 kod
numaralı “Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi Sitelerinin İnşasına
İlişkin Teslim ve Hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir. Bu satırın
"Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu teslim ve
hizmetlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV" sütununa bu teslim
ve hizmetlere ilişkin alış ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam
KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
13.4.
İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde
aşağıdaki belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin
indirilecek KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV
listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin
örneği ile kendisi tarafından ilgili mal ve hizmete ilişkin olarak proje
kapsamında istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmet listesinin örneği
13.4.1.
Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben
iade talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
13.4.2.
Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000
TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve
teminat aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması
halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre
yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine
getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre
çözülür.
13.5.
Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin,
istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal teslimi ve
hizmet ifasında bulunan satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan
istisna uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden
teslim veya hizmeti yapan mükellefler ile birlikte teslim veya hizmet
yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur.
Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına
girdiğini gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart
aramaksızın istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna
için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da
şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan
vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında
teslim veya hizmet yapılan alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise
yukarıda açıklanan şekilde değerlendirilir.
14.
Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Faaliyetlerinde Kullanılmak Üzere Yapılan Yeni
Makina ve Teçhizat Teslimlerinde İstisna
7103 sayılı Kanunla 3065 sayılı Kanuna eklenen
geçici 39 uncu madde ve 29/3/2018 tarihli ve 7104 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlar ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla, 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine
eklenen (m) bendine göre, 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile
ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı
Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında
Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550
sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki
araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara,
münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve
teçhizat teslimleri 1/5/2018 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere
KDV’den istisnadır.
Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
aşağıda belirlenmiştir.
14.1.
Kapsam
14.1.1.
İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
İstisnadan;
– 4691 sayılı Kanun kapsamındaki teknoloji
geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde,
– 5746 sayılı Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım
merkezlerinde,
– 6550 sayılı Kanun kapsamındaki araştırma
laboratuvarlarında
Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde
bulunanlar yararlanır.
14.1.2.
İstisna Kapsamına Giren Teslimler
İstisna, bu Tebliğin (II/B-14.1.1.) ayrımında
sayılanların, münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde
kullanmak üzere, yeni makina ve teçhizat alımlarında uygulanır.
Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetinde bulunanlara
istisna kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizatın, münhasıran Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetinde kullanılması gerekir. Ar-Ge, yenilik ve
tasarım faaliyetlerinin kapsamı ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine
tanındığından, istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın
kullanılmamış olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın
aksam, parça, aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında
değerlendirilmez.
Makina ve teçhizatın nitelik ve kapsamı, yatırım
teşvik belgesi kapsamındaki makina ve teçhizat teslimlerinde istisna
uygulamasına ilişkin düzenlemelerin yer aldığı bu Tebliğin (II/B-5.1.)
bölümündeki açıklamalara göre belirlenir.
14.2.
İstisnanın Uygulaması
İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak
isteyen alıcılar, teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji
geliştirme bölgesinde, Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde ve araştırma
laboratuvarlarında faaliyette bulunduklarına ve satın alacakları makina ve
teçhizatı Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanacaklarına dair
ilgili birimlerden alacakları belge ile KDV yönünden bağlı oldukları vergi
dairesine istisna belgesi almak için başvuruda bulunurlar. Başvuruda
bulunanlar tarafından istisna kapsamında alınacak makina ve teçhizat
listesi elektronik ortamda sisteme girilir.
İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller
yapıldıktan sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen
makina ve teçhizatla sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:27) verilir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı
tarafından onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu
belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine
uygun olarak saklanır.
Söz konusu istisna belgesi kapsamında makina ve
teçhizat satan mükellef, istisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura
tarihi, numarası, mal miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve
bir örneğini alır. Teslim gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım
bilgilerini elektronik ortamda sisteme girerler.
İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat
yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine
ibraz edilir. İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina
ve teçhizata ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi
tarafından bu bölüm de onaylanır.
Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve
elektronik sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle,
iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
14.3.
Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde Belirlenen Faaliyetler Dışında Kullanımı
veya Elden Çıkarılması
İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın,
teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde;
Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması, elden
çıkarılması veya kiralanması hallerinde, zamanında alınmayan vergi
alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil
edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı,
verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana
geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.
14.4.
İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler,
KDV beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren
İşlemler" tablosunda 331 kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı"
sütununa istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen
KDV" sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde
gösterilen toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen
mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
İstisna kapsamında mal alanlar, istisna belgesinin
bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek
kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan makina ve
teçhizat listesinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve
faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
14.5.
İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde
aşağıdaki belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin
indirilecek KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV
listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin
örneği ile kendisi tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak
alınacak makina ve teçhizat listesinin örneği
14.5.1.
Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben
iade talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
14.5.2.
Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000
TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve
teminat aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması
halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre
yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine
getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre
çözülür.
14.6.
Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin
istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde
bulunan satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna
uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi
yapan mükellefler ile birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen
sorumludur.
Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini
gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın
istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili
düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha
sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna
bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim yapılan
alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde
değerlendirilir.”
MADDE 11
– Aynı Tebliğin (II/E) kısmının 8
inci bölümünden sonra gelmek üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm
eklenmiştir.
“9.
İmalat Sanayiinde Kullanılmak Üzere Yapılan Yeni Makina ve Teçhizat
Teslimlerinde İstisna
7103 sayılı Kanunla, 1/5/2018 tarihinde yürürlüğe
girmek üzere, 3065 sayılı Kanuna eklenen geçici 39 uncu maddesine göre,
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek yeni makina ve teçhizatın,
17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil
belgesini haiz KDV mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak
üzere teslimi 31/12/2019 tarihine kadar KDV’den müstesnadır.
Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
aşağıda belirlenmiştir.
9.1.
Kapsam
9.1.1.
İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
İstisnadan, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil
belgesini haiz KDV mükellefleri yararlanır.
9.1.2.
İstisna Kapsamına Giren Teslimler
30/4/2018 tarihli ve 2018/11674 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı eki listede sanayi sicil belgesine haiz katma değer vergisi
mükelleflerinin münhasıran imalat sanayiindeki kullanımlarına yönelik
istisna kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizat belirlenmiştir. Söz
konusu Bakanlar Kurulu Kararı eki listede yer almayan makina ve teçhizat
teslimlerine istisna uygulanmaz.
İstisna, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yeni
makina ve teçhizatın, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil belgesini haiz
KDV mükelleflerine, münhasıran imalat sanayiinde kullanmak üzere 31/12/2019
tarihine kadar tesliminde uygulanır.
İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine
tanındığından, istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın
kullanılmamış olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın
aksam, parça, aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında
değerlendirilmez.
9.2.
İstisnanın Uygulaması
İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak
isteyen mükellefler, sanayi sicil belgelerini ibraz ederek alacakları
makina ve teçhizatı imalat sanayiinde kullanacaklarına dair beyanlarıyla
birlikte KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine başvururlar. Bu
başvuruyla birlikte istisna kapsamında alınacak makina ve teçhizat listesi
elektronik ortamda sisteme girilir.
İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller
yapıldıktan sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen
makina ve teçhizatla sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:28) verilir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı
tarafından onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu
belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine
uygun olarak saklanır.
Söz konusu istisna belgesi kapsamında satış yapan
mükellef düzenlediği faturada makina ve teçhizatın cinsi ile birlikte GTİP
numarasını da belirtir. İstisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura
tarihi, numarası, mal miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve
bir örneğini alır. Teslim gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım
bilgilerini elektronik ortamda sisteme girerler.
İstisna uygulanan teslimler nedeniyle yüklenilen
KDV, satıcılar tarafından indirim konusu yapılabilir. İndirim yoluyla
telafi edilemeyen KDV satıcılara talep edilmesi halinde iade edilir.
İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat
yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine
ibraz edilir. İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina
ve teçhizata ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi
tarafından bu bölüm de onaylanır.
Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve
elektronik sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle,
iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
9.3.
Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde Belirlenen Faaliyetler Dışında Kullanımı
veya Elden Çıkarılması
İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın,
teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde;
imalat sanayii dışında kullanılması, elden çıkarılması veya kiralanması
hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası
uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan
vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın
kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim
yılının başından itibaren başlar.
9.4.
İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler,
KDV beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren
İşlemler" tablosunda 332 kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı"
sütununa istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen
KDV" sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde
gösterilen toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen
mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
İstisna kapsamında mal alan mükellefler, istisna
belgesinin bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz
ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan
makina ve teçhizat listesinin satıcılar tarafından doldurulup
doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini
kapatır.
9.5. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde
aşağıdaki belgeler aranır:
– Standart iade talep dilekçesi
– İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin
indirilecek KDV listesi
– İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV
listesi
– İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satış faturaları listesi
– Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin
örneği ile kendisi tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak
alınacak makina ve teçhizat listesinin örneği
9.5.1.
Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben
iade talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
9.5.2.
Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000
TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve
teminat aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması
halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre
yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine
getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre
çözülür.
9.6.
Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin
istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde
bulunan satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna
uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi
yapan mükellefler ile birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen
sorumludur.
Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini gösteren
belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna
kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili
düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha
sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna
bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet
yapılan alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan
şekilde değerlendirilir.”
MADDE 12
– Aynı Tebliğin (II/F-4.4.)
bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda
kantin olarak belirlenen alanların okul aile birlikleri tarafından kiraya
verilmesi işlemleri KDV’den istisna edilmiştir. Bu kapsamda, Milli Eğitim
Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğine göre kantin olarak belirlenen
alanların okul aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi işlemleri
KDV’den istisnadır.”
MADDE 13
– Aynı Tebliğin (II/F-4.23.)
bölümünün üçüncü paragrafının son cümlesi yürürlükten kaldırılmış, aynı
bölümün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“3065 sayılı Kanunun (17/4-k) maddesinde yer alan
istisna kapsamındaki arsa teslimine, söz konusu arsa için organize sanayi
bölgeleri tarafından yapılan ve parsel birim maliyeti içinde yer alan
harcamalar da dahil edilir.”
MADDE 14
– Aynı Tebliğin (II/G-4.3.)
bölümünün birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Arsa kat karşılığı inşaat işleri; arsa sahibi
tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi ile
müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri
teslimi şeklinde iki ayrı teslimden oluşmaktadır.”
MADDE 15
– Aynı Tebliğin;
a) (III/B-3.) bölümünün ikinci paragrafında yer
alan "teslim ve hizmetin gerçekleştiği vergilendirme döneminde" ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
b) (III/B-3.1.3.4.) bölümünden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“3.1.3.5.
İndirimli Orana Tabi İşlemin Gerçekleşmesinden Sonra Yapılan Alımlar ve
İskontolar
İndirimli orana tabi işlemin gerçekleşmesinden sonra,
işlem ile ilgili olarak garanti, reklam, royalty, know-how, isim hakkı,
ciro primi gibi harcamalar üzerinden KDV ödenebilmektedir. Ayrıca indirimli
orana tabi işlemin gerçekleşmesinden sonra, satıcı tarafından yapılan
iskontolar nedeniyle, alıcılar tarafından iskontoya dair düzenlenen
faturada KDV hesaplanması gerekmektedir.
Bu kapsamda, indirimli orana tabi işlemin
gerçekleşmesinden sonra, işlemle ilgili olarak yapılan garanti, reklam,
royalty, know-how, isim hakkı, ciro primi gibi harcamalar ve iskontolar
nedeniyle satıcılar tarafından yüklenilen KDV’nin, indirim hesaplarına
dahil edildiği vergilendirme dönemine ilişkin iade hesabında dikkate
alınması uygun görülmüştür.”
MADDE 16
– Aynı Tebliğin (III/C-2.1.)
bölümünde yer alan “(c)” bendinin sonuna aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
“Ancak 213 sayılı Kanunun 315 inci maddesine göre
Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi
olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi
kıymetlere (ATİK) ilişkin yüklenilen KDV ile faydalı ömrünü tamamlamadan
zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen ATİK’lere ilişkin
yüklenilen KDV’nin kullanılan süreye isabet eden kısmının indirim konusu
yapılması mümkündür.
Buna göre, ATİK’in Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı
ömrünü tamamladıktan sonra zayi olması veya istisna kapsamında teslim
edilmesi halinde bu kıymetin alımında yüklenilen ve indirim konusu yapılan
KDV’nin indirim hesaplarından çıkarılmasına ilişkin herhangi bir düzeltme
işlemi yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak ATİK’in faydalı ömrünü tamamlamadan zayi
olması veya istisna kapsamında teslim edilmesi durumunda, bu kıymetin
alımında yüklenilen KDV’nin, faydalı ömrünün işletmede kullanılan süresine
isabet eden kısmı için herhangi bir düzeltme işlemi yapılmayacaktır.
ATİK’in zayi olduğu veya istisna kapsamında teslim edildiği tarih
itibarıyla faydalı ömrünün kalan kısmına (faydalı ömrünün işletmede
kullanılmayan süresine) isabet eden yüklenilen KDV’nin ise indirim konusu
yapılması mümkün değildir. Daha önce indirim konusu yapılan KDV’nin ATİK’in
zayi olduğu veya istisna kapsamında teslim edildiği dönem beyannamesinde
“Daha Önce İndirim Konusu Yapılan KDV’nin İlavesi” satırında beyan edilmek
suretiyle indirim hesaplarından çıkarılması gerekir. ATİK’in işletmede
kullanılan süresinin tespitinde ATİK’in işletmede kullanıldığı her 12 ay
ile 12 aydan kısa olan süreler bir yıl olarak kabul edilecektir.
Örnek: (A) Ltd. Şti. 1/4/2015 tarihinde
150.000 TL bedelle satın alarak aktifine kaydettiği faydalı ömrü 5 yıl olan
minibüs için 27.000 TL KDV ödemiştir.
Söz konusu
minibüs 5/6/2018 tarihinde yanarak zayi olmuştur. Bu durumda, minibüsün
alımında yüklenilen KDV tutarının işletmede kullanılan süreye (38 ay
kullanıldığından 4 yıl olarak dikkate alınmıştır) isabet eden kısmı olan
21.600 TL (27.000/5x4) için düzeltme yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Minibüs, faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olduğundan kalan 1 yıl için daha
önce indirim konusu yapılan 5.400 TL’nin (27.000-21.600) indirim
hesaplarından çıkarılmak suretiyle düzeltilmesi gerekmektedir.”
MADDE 17
– Aynı Tebliğin (III/C-2.1.)
bölümünde yer alan “(ç)” bendinin;
a) Üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“3065 sayılı Kanunun (30/d) maddesinde;
“(5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre
transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile
Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı
bendine göre işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin ithalde veya sorumlu
sıfatıyla ödenen katma değer vergisi ile yurt içindeki işlemlerde mal
teslimi veya hizmet ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili
vergilendirme döneminde beyan edilerek ödenen katma değer vergisi hariç)”
parantez içi hüküm yer almaktadır.”
b) Yedinci paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve bundan sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ancak transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü
olarak dağıtılan kazançlara ilişkin yurtdışından temin edilen hizmetler
dolayısıyla sorumlu sıfatıyla ödenmiş KDV’ler, ithalat işlemlerine ilişkin
ödenmiş olan KDV’ler ve yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet
ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde
beyan edilerek ödenen KDV’lerin indirim hesaplarından çıkarılması mükerrer
vergilendirmeye ve dolayısıyla yersiz ödenen vergilerin iadesine sebebiyet
vermekte olup, mükerrer vergilendirmeyi engellemek amacıyla 3065 sayılı Kanunun
(30/d) maddesinde düzenleme yapılmıştır. Söz konusu hüküm gereğince,
transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlara ilişkin;
– Yurt dışından temin edilen hizmetler dolayısıyla
sorumlu sıfatıyla ödenmiş KDV’ler,
– İthalat işlemlerine ilişkin ödenmiş olan KDV’ler,
– Yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet
ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde
beyan edilerek ödenen KDV’lerin
indirim hesaplarından çıkarılmasına gerek
bulunmamaktadır.”
“5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre
transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile
Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı
bendine göre işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin mal veya hizmet
alımında bulunan mükellef tarafından yüklenilen KDV tutarı, bu kapsamda mal
teslimi veya hizmet ifasında bulunan mükellefin ilgili vergilendirme döneminde
beyan ederek ödediği KDV tutarlarıyla sınırlı olmak üzere, indirim konusu
yapılabilir.”
c) Sonunda yer alan “Örnek:” ibaresi “Örnek
1:” olarak değiştirilmiş ve bu paragraftan sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Örnek 2:
(A) A.Ş. ilişkili şirket olan (B) A.Ş.den 130.000 TL tutarında mal satın
almış ve bu işlemde (B) A.Ş. tarafından 23.400 TL KDV hesaplanmıştır.
Satışın yapıldığı döneme ilişkin olarak (B) A.Ş.’nin KDV beyannamesine göre
ödenmesi gereken KDV tutarı 4.000 TL’dir. Daha sonra (A) A.Ş. nezdinde
yapılan vergi incelemesi sonucunda (B) A.Ş.’den alınan malların değerinin
100.000 TL olması gerektiği sonucuna ulaşılmış, 30.000 TL’nin ise transfer
fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı kapsamında olduğu
değerlendirilmiştir. Ayrıca (B) A.Ş. tarafından ilgili dönemde tahakkuk
eden 4.000 TL KDV’nin 2.500 TL’sinin ödendiği anlaşılmıştır. Buna göre,
transfer fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı kapsamında
değerlendirilen 30.000 TL’ye isabet eden 5.400 TL KDV’nin (B) A.Ş.
tarafından ödenmiş olan 2.500 TL’sinin (A) A.Ş. tarafından indirim konusu
yapılması mümkün olup geriye kalan 2.900 TL KDV’nin (A) A.Ş. tarafından
indirim konusu yapılması mümkün değildir.”
MADDE 18
– Aynı Tebliğin (IV/E-1.1.)
bölümünün;
a) Üçüncü paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“3065 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında Bakanlığımızın; mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve
özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında
yerine getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı
belge düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup
bulunmadığı gibi kriterleri esas alarak mükelleflerin vergisel uyum
seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit
etmeye, iade alacağının mahsup edileceği vergi borçları ile iadeye ilişkin
diğer usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.”
b) Mevcut dördüncü paragrafında yer alan “32” ibaresinden
sonra gelmek üzere “, 36” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 19
– Aynı Tebliğin (IV/E-5.)
bölümünün;
a) Birinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir,
“Öte yandan, aynı Kanunun 370’inci maddesinde,
vergi incelemesine başlanılmadan veya takdir komisyonuna sevk edilmeden
önce verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair
yetkili merciler tarafından yapılmış ön tespitler hakkında tespit tarihine
kadar ihbarda bulunulmamış olması kaydıyla mükelleflerin izaha davet
edilebileceği hükme bağlanmıştır. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin olarak
25/7/2017 tarihli ve 30134 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 482 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde izaha davetin kapsamı ve şekli, ön
tespitin niteliği, izaha daveti yapacak ve yapılan izahı değerlendirecek
merciler, davet yapılacaklar, yapılan izahta kullanılacak bilgi ve belgeler
ile uygulamaya ilişkin diğer usul ve esaslar belirlenmiştir. 213 sayılı
Kanunun 370’inci maddesinde yer alan izaha davet uygulaması kapsamında
izaha davet komisyonlarınca yapılması gereken işlemler 482 Sıra No.lu Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliğindeki açıklamalara göre yerine getirilir, izaha
davet uygulaması kapsamına girmeyen işlemlerin gerçekliğini ispatta ise bu
Tebliğdeki hükümler uygulanır. Bu düzenlemeler çerçevesinde, izaha davet
kapsamında olan ve izahı kabul edilen mükellefler hakkında özel esaslar
uygulanmaz.”
b) Mevcut ikinci paragrafının son cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İdari araştırma aşamasında,
mükellef tarafından söz konusu işlemin gerçekliğine yönelik sunulan karşı
delillerin değerlendirilmesi, idari araştırmayı yürüten birimdeki
(mükellefin ilgili dönemde bağlı olduğu vergi dairesindeki) müdür ve bir
müdür yardımcısının da katılacağı üç kişilik bir komisyon tarafından
yapılır. Karşı deliller incelemeye başlanmış olması halinde inceleme
elemanına, incelemeye başlanmamışsa ilgili komisyona sunulur.”
c) Mevcut beşinci paragrafının birinci cümlesinde
yer alan “idare” ibaresi “komisyon” olarak değiştirilmiş ve “özel esaslara
alınır” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve mükerrer incelemeye meydan
vermeksizin konuyla ilgili incelemeye sevk edilir” ibaresi eklenmiştir.
ç) Mevcut beşinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Yapılan izahın izaha davet komisyonlarınca yeterli
bulunmaması ve mükellef tarafından Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesinde
öngörülen işlemlerin gerçekleştirilmemesi durumunda incelemeye veya takdire
sevk işlemleri yapılan mükellefler de aynı şekilde özel esaslara alınır.”
MADDE 20
– Aynı Tebliğe ekte yer alan (EK:
26), (EK: 27) ve (EK: 28) eklenmiştir.
MADDE 21
– Bu Tebliğin;
a) 1 inci, 4 üncü, 8 inci, 9 uncu ve 14 üncü
maddeleri 6/4/2018 tarihinden sonra yapılan teslimlere uygulanmak üzere
yayımı tarihinde,
b) 2 nci, 3 üncü, 5 inci, 6 ncı, 7 nci, 15 inci, 16
ncı, 17 nci ve 18 inci maddeleri 6/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde,
c) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 13 üncü bölüm, 13 üncü maddesi
ve 20 nci maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen
(EK: 26) 1/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
ç) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 14 üncü bölüm, 11 inci maddesi ve
20 nci maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen
(EK: 27 ve EK: 28) 1/5/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
d) 12 nci maddesi 27/3/2018 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
e) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 22
– Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|