İstanbul Gedik Üniversitesinden:
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ FEN, TEKNOLOJİ,
MÜHENDİSLİK,
MATEMATİK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA
MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik; İstanbul Gedik
Üniversitesi Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM) Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyetlerine, yönetim organlarına ve
yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; İstanbul Gedik
Üniversitesi Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM) Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının
görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: İstanbul Gedik Üniversitesi Mütevelli
Heyeti Başkanını,
b) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
c) Harcama Yetkilisi: İstanbul Gedik Üniversitesi
Rektörünü,
ç) Merkez (STEM): İstanbul Gedik Üniversitesi Fen,
Teknoloji, Mühendislik, Matematik Uygulama ve Araştırma Merkezini,
d) Müdür: Merkezin Müdürünü,
e) Mütevelli Heyeti: İstanbul Gedik Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
f) Rektör: İstanbul Gedik Üniversitesi Rektörünü,
g) Senato: İstanbul Gedik Üniversitesi Senatosunu,
ğ) Üniversite: İstanbul Gedik Üniversitesini,
h) Üniversite Yönetim Kurulu: İstanbul Gedik
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ı) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) STEM ile ilgili Millî Eğitim Bakanlığı,
Yükseköğretim Kurulu, ulusal ve uluslararası diğer üniversitelerle STEM
konusunda işbirlikleri sağlamak.
b) İlköğretim, ortaöğretim öğrencileri için
merkezinde mühendislik tasarım temelli uygulamalar olan eğitimlerle
Üniversite Millî Eğitim Bakanlığı entegrasyonunu
sağlamak.
c) MEB-Üniversite entegrasyonunda
ortaya çıkan uygulamalı eğitim modelinin geliştirilmesi, bu modelleri
ulusal ve uluslararası düzeyde yaygınlaştırmak.
ç) Lisans, yüksek lisans düzeyinde üniversitede
öğrenim gören öğrencilerimizle ilkokul ve ortaöğretim öğrencilerine
uygulamalı mühendislik tasarım temelli eğitimler gerçekleştirerek mühendislik
mesleğini gençlerin tanımasını ve ilgilerinin artırılmasını sağlamak,
üniversitede mühendislik eğitimi alan lisans öğrencilerinin alanda
deneyimlerinin arttırılmasını sağlamak.
d) Okul öncesi dönemi çocuklar için STEM-C gibi
uygulamalı eğitimler vermek.
e) Öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin STEM
becerilerini ve STEM alanına entegre
kodlama-robotik- sanat ve girişimcilik boyutunda uygulamalı eğitimler
düzenlemek.
f) Eğitimler öncesi planlanan araştırma problemleri
çerçevesinde alanda özgün araştırmalar yapmak.
g) STEM alanlarında bölgesel, ulusal ve
uluslararası eğitim modülleri hazırlamak; seminer, sempozyum,
panel ve konferans, kongre gibi etkinlikler düzenlemek ve katılmak.
ğ) Ulusal, uluslararası boyutta mühendislik
eğitimi, STEM alanları ve becerileriyle ilgili projeler sunarak, proje
ortaklıklarında yer alarak merkezin uygulamalarının sürdürülebilir ve
sürekli gelişen, yenilenen boyutta olmasını sağlamak.
h) Üniversitede ve ulusal platformda bilim
merkezlerinin ve müzelerinin kurulmasına öncülük etmek, planlamasını
gerçekleştirmek, danışmanlık yapmak ve bilim merkezlerinin STEM eğitim
programlarını hazırlamak.
ı) Yurt dışında bu alanda gerçekleştirilen
çalışmaları takip ederek, ülkemizin ihtiyaçları ve sosyo-ekonomik
koşullarına uygun özgün, yaratıcı yeni faaliyetlerle merkezi sürekli bir
eğitim merkezi haline getirmek.
i) STEM merkezinde yapılan uygulamalı eğitimlerin online aracılığıyla yaygınlaştırılmasını sağlamak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkez, amacına ulaşabilmek
için aşağıdaki faaliyetlerde bulunur:
a) Okul öncesi, ortaokul, lise düzeyinde
mühendislik temelli STEM eğitim modülleri
oluşturmak ve uygulamalı olarak gerçekleştirmek.
b) Araştırma projeleri gerçekleştirmek.
c) Uluslararası STEM eğitim modellerini araştırmak.
ç) STEM alanlarında robotik, girişimcilik, sanat ve
kodlama gibi disiplinler arası yüksek nitelikli araştırma ve geliştirme
çalışmaları yürütmek, eğitim modülleri oluşturmak
ve öğrencilere uygulamak.
d) STEM alanındaki uygulamalarda mühendislik
tasarım temelli eğitim modelini üniversitedeki mühendislik fakültesi
işbirliğinde alana özgün yeni etkinlikler üretilmesini ve ulusal
uluslararası düzeyde bu etkinliklerin yaygınlaştırılmasını sağlamak.
e) Anaokulu, ortaokul, lise, lisans ve yüksek
lisans öğrencilerinin 21. Yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi amaçlı
projeler üretmek.
f) İlkokul, ortaokul, lise ve yükseköğretim
seviyelerinde mühendislik alanındaki yeni gelişmelere uygun eğitim
programları hazırlamak.
g) STEM eğitimi ile ilgili kongreler düzenlemek;
araştırma, geliştirme, seminer, konferans, çalıştay
çalışmalarında bulunmak.
ğ) Öğretmenlere STEM eğitimi ile ilgili uygulamalı
eğitim programları düzenlemek ve sertifikalandırmak.
h) Engelli ve üstün yetenekli öğrencilere STEM
eğitimi vermek.
ı) Eğitim verilen öğrencilere ve öğretmenlere mentörlük hizmeti vererek STEM alanındaki becerilerin
yaygınlaştırılmasını ve sürdürülebilirliğini sağlamak.
i) Sanayi- üniversitesi işbirliği içinde mühendis
adayları ve çalışan mühendisler için yeterlilik geliştirici uygulamalı
eğitimler açmak ve sertifikalandırmak.
j) STEM alanında yetenekli bireylerin tespit
edilmesi için yarışmalar düzenlemek.
k) Türkiye’deki STEM çalışmaları ve bunları
gerçekleştiren kuruluşlar için ulusal bir çatı görevi üstlenmek.
l) Yerel yönetimlerle işbirliği yaparak bilim
merkezlerinin ve müzelerinin kurulmasına öncülük etmek, planlamasını
gerçekleştirmek, danışmanlık yapmak ve bu merkezlerde STEM eğitimleri
gerçekleştirmek.
m) Bu alanda araştırma yapmak isteyen öğretim
üyesi, öğretmen, yüksek lisans ve lisans öğrencilerine danışmanlık yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür; Rektörün teklifi ve
Mütevelli Heyetinin onayı ile Üniversitenin tam zamanlı öğretim elemanları
içinden üç yıl için görevlendirilir. Süresi biten Müdür, Rektörün onayı ile
yeniden görevlendirilebilir. Müdüre yardımcı olmak üzere Yönetim Kurulu
üyelerinden biri Rektörün teklifi ve onayı ile müdür yardımcısı olarak
görevlendirilir. Müdür yardımcısının görev süresi de bir yıldır. Müdür,
görevi başında olmadığı zaman yardımcısı kendisine vekâlet eder. Müdürün
kesintisiz altı aydan fazla bir süre görevi başında bulunmaması durumunda
yeni bir Müdür görevlendirilir.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 –
(1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezin amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik
faaliyetler planlamak ve yürütmek.
b) Merkezi temsil etmek.
c) Yönetim Kurulunun gündemini belirlemek ve alınan
kararları uygulamak.
ç) Merkez bünyesindeki birimler arasında
koordinasyon ve denetimi sağlamak.
d) Ulusal ve uluslararası kuruluşlarla iletişim
kurmak ve çalışmalar yapmak.
e) Yönetim Kurulu ve Danışma Kuruluna başkanlık
yapmak.
f) Merkez ve Merkeze bağlı birimlerin yıllık
faaliyet raporunu hazırlayarak Rektörlüğe sunmak.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdürün
önerisi, Rektörün teklifi ve onayı ile Üniversitenin tam zamanlı öğretim
elemanları arasından; Müdür dâhil görevlendirilen beş kişiden oluşur.
Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi biten üye tekrar görevlendirilebilir.
Görev süresinin bitiminden önce ayrılan ya da altı aydan daha fazla
Üniversite dışında görevlendirilenlerin yerine, kalan süreyi tamamlamak
üzere yeni üye görevlendirilir.
(2) Yönetim Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine ayda en
az bir kez toplanır. Müdür ihtiyaç halinde Yönetim Kurulunu toplantıya
çağırabilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin çalışma programını hazırlamak ve
yürütmek, ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirmek, Rektörlük kanalı ile
Mütevelli Heyetine sunmak ve onaylananları yürütmek.
b) Merkez bünyesinde proje ve araştırma gruplarını
oluşturmak ve çalışmaları değerlendirmek.
c) Kurs, staj, sertifika ve benzeri programlarda
görevlendirilecek, Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili konularda işbirliği
yapılacak Üniversite birimleri, ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla
işbirliğine yönelik esasları tespit ederek Müdürlüğe sunmak.
ç) Merkezin yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak
Müdürlüğe sunmak.
Danışma
Kurulu
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu;
Üniversitenin ya da diğer üniversitelerin öğretim elemanları ile Merkezle
ilgili konularda faaliyet gösteren özel ya da istekleri halinde kamu
kuruluşlarında görev yapan uzman kişiler arasından, Rektörün teklifi ve
onayı ile üç yıllığına görevlendirilir. Danışma Kurulu en fazla on beş
üyeden oluşur. Süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir.
(2) Danışma Kurulu; olağan olarak yılda bir kez ve
gerektiğinde olağanüstü olarak Müdürün çağrısı üzerine toplanır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkez tarafından yürütülen çalışmaların
etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması için Müdürlüğe değerlendirmelerini
aktarmak.
b) Merkezin amaçları çerçevesinde görüş ve
önerilerini müdürlüğe sunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato ve Yönetim
Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İstanbul Gedik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|