Tebliğ Dış Ticaret Müsteşarlığından: İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2005/12 ) Başvuru
Madde 1- 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
çerçevesinde, yerli üreticiler ER-BAKIR Elektrolitik Bakır Mamulleri A.Ş. ve
SARKUYSAN Elektrolitik Bakır Sanayii ve Ticaret
A.Ş., Ukrayna menşeli “bakır teller, enine kesitinin en geniş yeri 6 mm’yi geçen, rafine edilmiş bakırdan olanlar”ın
Türkiye’ye dampingli fiyatlarla ithal edildiği, bu durumun yerli üretime
zarar verdiği ve zarar tehdidi oluşturduğu iddiasıyla, bu ülke menşeli söz
konusu maddenin ithalatına karşı önlem alınması istemiyle başvuruda
bulunmuşlardır. Başvuru konusu
madde
Madde 2 -
Başvuru konusu
madde, 7408.11 gümrük tarife pozisyonu (GTP) altında sınıflandırılan “bakır
teller, enine kesitinin en geniş yeri 6 mm’yi
geçen, rafine edilmiş bakırdan olanlar” dır.
Başvuru
konusu madde olan bakır filmaşin, her türlü
elektrolitik bakır tel üretiminde kullanılan, ASTM B-115 standartına
uygun elektrolitik bakır katottan mamul ve min.
%99,9 Cu içeren, yaklaşık 8 mm çapında, kimyasal
olarak %0,01 (100 ppm) ile %0,035 (350 ppm) arasında oksijen ihtiva eden elektrolitik bakır tel
malzemedir. Bakır filmaşin, elektrik iletiminin söz
konusu olduğu tüm enerji nakil ve telekomünikasyon, otomotiv ve elektronik sanayilerinde
kullanılmaktadır. Bahse konu
GTP yalnızca bilgi amaçlı olarak verilmiş olup, bağlayıcı değildir. Başvurunun
desteklenmesi Madde 3 - Şikayetçi
firmaların toplam Türkiye benzer mal üretiminin %64’ünü gerçekleştirdiği
tespit olunmuş, bu itibarla, Yönetmelik’in
20 nci maddesi çerçevesinde, şikayetin yerli
üretim dalını temsil yeteneğini haiz
olduğu anlaşılmıştır. Damping iddiası
Madde 4 - Ukrayna’nın piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke
olarak değerlendirilmesi nedeniyle, Yönetmelik’in 7 nci
maddesi uyarınca şikayet konusu malın üretim maliyetine makul bir kâr miktarı
eklenmek suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer, normal değer olarak
alınmıştır. Normal değer fabrika çıkış aşamasında tespit edilmiştir. İhraç fiyatı, ihracatçı firmaların Türkiye’ye satış
tekliflerinde yer alan fiyat esasında belirlenmiştir. Tespit edilen CIF değer
üzerinden o ithalat sebebiyle oluşacak olan navlun ve sigorta giderleri
düşülmek suretiyle FOB ihraç fiyatına ulaşılmıştır. Başka bir ayarlama
yapılmamış ve bu fiyatın fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. Fiyat karşılaştırması mümkün olduğu ölçüde aynı aşamada
(fabrika çıkış) normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatlarının
karşılaştırılması şeklinde yapılmıştır. Bu şekilde hesaplanan damping
marjının önemli oranda olduğu görülmüştür. Zarar ve nedensellik
iddiası Madde 5 - Ukrayna menşeli şikayet konusu
ürün ithalatının, mutlak anlamda ve yurt içi tüketime göre artış gösterdiği,
yerli üretimin pazar payının 2003 yılında ve 2004 yılında, 2002 yılına oranla
azalırken Ukrayna’dan yapılan ithalatın pazar payının artış kaydetmeye
başladığı tespit olunmuştur. Söz konusu ülkeden yapılan şikayete konu ürünün
ithal fiyatlarının 2004 yılında yerli üretim dalı fiyatlarını baskı altında
tuttuğu görülmüştür. Bu durum sonucunda, başvuru aşamasında sunulan delillerden, dampingli
olduğu iddia edilen fiyatlarla yapılan söz konusu madde ithalatının yerli
üretim dalı ekonomik göstergelerinde olumsuzluklara yol açtığı anlaşılmıştır. Karar ve işlemler Madde 6 - Yapılan inceleme
sonucunda, başvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nca Ukrayna
menşeli söz konusu madde için, Yönetmelik’in 20 nci
maddesi çerçevesinde soruşturma açılmasına karar verilmiştir. Soruşturma, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü
tarafından yürütülecektir. Piyasa ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin
seçimi
Madde 7 - Yönetmelik’in 7 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, Ukrayna için bu
aşamada Türkiye’nin serbest piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
seçilmesi düşünülmektedir. Ancak, Ukrayna’da soruşturmaya konu üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmelik Ek
Madde 1’deki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli
olduğunu Tebliğ’in 9 uncu maddesinde belirtilen süre içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi halinde, bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmelik’in 5 inci maddesi uygulanır. Soru formu ve bilgilerin toplanması
Madde 8 - Soruşturma için gerekli
bilgilerin temini amacıyla, söz konusu maddenin yerli üreticilerine, bilinen
ithalatçılarına ve yabancı üretici/ihracatçılarına soru formları gönderilecektir.
Söz konusu tarafların soru formu dağıtım listesinde yer alıp almadıklarını öğrenmek
üzere Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü ile temasa geçerek bilgi almaları gerekmektedir. Anılan listede yer
almadığını öğrenen veya makul bir süre içinde soru formunu alamayan
tarafların bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren 15 gün içinde yazılı
olarak soru formu talebinde bulunması gerekmektedir. Ayrıca, ilgili ülkedeki üretici ve ihracatçılara iletilmesini
kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak amacıyla, soru formu, soruşturmaya konu
ülkenin Türkiye’deki resmi temsilciliğine de gönderilecektir. Süreler Madde 9 - Soru formuna cevap verme
süresi, gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil 37 gündür.
Tebliğ’in 8 inci maddesinde belirtilen, sonradan soru formu talebinde bulunan
taraflar ise bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre ile bağlıdırlar. Soru formunda istenilenlerin haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu
düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerin dikkate alınabilmesi için, bu
Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde Dış Ticaret
Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü’ne yazılı olarak ulaştırılması
gerekmektedir. Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak bu
Tebliğ’in 8 inci maddesi
kapsamına girmeyen diğer ilgili tarafların da (ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, vb.) görüşlerini bu Tebliğ’in yayımı
tarihinden itibaren 37 gün içinde yazılı olarak Dış Ticaret Müsteşarlığı
İthalat Genel Müdürlüğü’ne bildirmeleri gerekmektedir. İşbirliğine
gelinmemesi Madde 10 - Yönetmelik’in
26 ncı maddesinde belirtildiği üzere, taraflardan
birinin belirtilen süreler içinde gerekli bilgiyi sağlayamaması veya yanlış
bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya ilişkin karar,
olumlu veya olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır. Geçici
önlem alınması, vergilerin geriye dönük uygulanması Madde
11 - Karar’ın ilgili maddeleri uyarınca soruşturma süresince
geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem şeklindeki
vergiler geriye dönük olarak uygulanabilir. Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi Madde 12 - Soruşturmayla
ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie
iletilmesi gerekmektedir. Başbakanlık Dış
Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36,
06510 Emek/ANKARA Tel: +90-312-204 77 18
/ 212 87 52 Faks: +90-312-212 87 65/212 87 11 E-posta: damping@dtm.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi Madde
13 - Soruşturma, bu Tebliğ’in
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük Madde
14 - Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme Madde
15 - Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın
bağlı bulunduğu Bakan yürütür. |