Tebliğ Maliye Bakanlığından: Tahsilat Genel
Tebliği Seri No: 435 27/4/2005 gün ve 25798 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile Mülga 8/7/1948 tarihli ve
5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun ve
ilgili Bakanlar Kurulu kararları uyarınca dağıtılan tohumlukların karşılığı
olarak kullandırılan ancak süresinde tahsil edilemeyen ve Hazine alacağına
dönüşen (haksız alındığı tespit edilenler hariç) ve Maliye Bakanlığına bağlı
vergi dairelerine takip ve tahsil edilmek üzere bu maddenin yürürlük
tarihinden önce intikal ettirilmiş bulunan kredi alacaklarının tahsiline
yönelik düzenlemeler yapılmıştır. I-KANUN HÜKMÜ Söz konusu Kanun hükmü aşağıda yer almaktadır. “GEÇİCİ
MADDE 9. — Mülga 8.7.1948 tarihli
ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun ve ilgili
Bakanlar Kurulu kararları uyarınca dağıtılan tohumlukların karşılığı olarak
kullandırılan ancak süresinde tahsil edilemeyen ve Hazine alacağına dönüşen
(haksız alındığı tespit edilenler hariç) ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi
dairelerine takip ve tahsil edilmek üzere bu maddenin yürürlük tarihinden
önce intikal ettirilmiş bulunan kredi alacaklarından, (6.6.2003 tarihli ve
4876 sayılı T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından
Üreticilere Kullandırılan ve Sorunlu Hale Gelen Tarımsal Kredilerin Yeniden
Yapılandırılmasına İlişkin Kanun kapsamına girenler hariç) bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ayın başından itibaren üç ay içerisinde
başvurulması koşuluyla vadesinde ödenmeyen alacak asılları ile bu alacaklara
ilişkin faiz ve gecikme zammı yerine, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar aylık olarak T.C. Ziraat Bankasınca tarımsal kredilere uygulanan getiri
oranı veya Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından belirlenen tarım sektörüne
ilişkin toptan eşya fiyat endeksi ile üretim fiyat endeksinin aylık
oranlarından düşük olanı esas alınarak (5254 sayılı Kanun uyarınca yıllık
faiz uygulanan alacaklarda bu faiz oranı esas alınarak) hesaplanacak tutarın,
ilk taksit 2005 yılı Ekim ayında, ikinci taksit 2006
yılı Ekim ayında, üçüncü taksit 2007 yılı Ekim ayında olmak üzere üç yılda üç
eşit taksitte ödenmesi, dava açılmaması ve açılan davalardan vazgeçilmesi
şartıyla, bu alacaklara uygulanan gecikme zamları ile diğer fer’i alacakların
tamamının tahsilinden vazgeçilir. Madde kapsamına giren alacakların maddenin
yürürlük tarihinden önce kısmen ödenmiş olması halinde, ödenmeyen kısım için
bu hükümden yararlanılır ve ödenen kısımlar red ve
iade edilmez. Madde hükmüne göre ödenen alacaklara, maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten sonra gecikme zammı tatbik edilmez. Ancak süresinde
ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksit ödeme süresi
sonuna kadar, ödenmeyen veya eksik ödenen kısmın son takside ait olması
halinde ise bu tutarın son taksidi izleyen ayın
sonuna kadar, ödenmeyen kısım ile birlikte 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi uyarınca uygulanan tecil faizi
oranının yarısı oranında her ay için ayrı ayrı
hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla, bu madde hükmünden
yararlanırlar. Madde kapsamına giren alacakların maddede öngörülen süre ve
şekilde tamamen ödenmemesi halinde, ödenen tutar kadar bu madde hükmünden
yararlanılır. Birinci fıkra kapsamında yapılandırmaya esas alınan
borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi sonuna kadar peşin ödenmesi halinde,
ödenecek borç miktarı üzerinden % 30 oranında indirim yapılır. Bu madde kapsamında yapılan tahsilattan Destekleme
ve Fiyat İstikrar Fonu kaynaklı kredilere ilişkin olanlar, T.C. Ziraat
Bankası aracılığı ile anılan Fonun gider hesabına aktarılır. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin başvuru süresini,
ilk taksit ödeme süresi sonuna kadar, ilk taksit ödeme süresini ise iki aya
kadar uzatmaya, diğer usûl ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir.” II-KAPSAM Bu Kanun kapsamına; 1- Mülga 8/7/1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç
Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun kapsamında kullandırılan
ve Hazine alacağına dönüşen tohumluk kredileri, 2- 9/9/1997 tarihli ve 97/9975 sayılı ve 27/5/1998
tarihli ve 98/11130 sayılı Bakanlar Kurulu Kararları kapsamında kullandırılan ve 7/3/2002 tarihli ve
2002/3893 sayılı ve 9/8/2004 tarihli ve 2004/7682 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararları ile Hazine alacağına dönüşen tohumluk kredileri, 3- 23/7/1999 tarihli ve 99/13172 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı kapsamında Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu kaynaklarından
üreticilere kullandırılan tohumluk kredileri, nedeniyle doğan ve bu maddenin yürürlük tarihinden
(27/4/2005) önce 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre Bakanlığımız vergi dairelerince takip ve tahsil edilmek
üzere devralınan alacaklar girmektedir. Anılan maddede söz konusu tohumluk kredilerini
haksız aldığı tespit edilen borçlulardan aranılan alacaklar ile 6/6/2003
tarihli ve 4876 sayılı T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatifleri
Tarafından Üreticilere Kullandırılan ve Sorunlu Hale Gelen Tarımsal
Kredilerin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun kapsamına giren alacaklar
kapsam dışında bırakıldığından bu borçların madde hükmüne göre ödenmesi
mümkün değildir. III-BAŞVURU SÜRESİ VE ŞEKLİ 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile bu
madde hükmünden yararlanmak için başvuru süresi, maddenin yürürlüğe girdiği
tarihi takip eden ayın başından itibaren üç ay olarak belirlenmiştir. Buna göre madde hükmünden yararlanmak isteyen
borçluların, 1 Ağustos 2005 tarihi mesai saati bitimine kadar bağlı oldukları
vergi dairesine ekteki (EK:1) örneğe uygun dilekçe ile yazılı
başvuruda bulunmaları zorunludur. Yazılı başvurular; bizzat yapılabileceği gibi
taahhütlü posta veya APS yoluyla da yapılabilecektir. Başvuruların taahhütlü
posta veya APS yoluyla yapılması halinde postaya verildiği tarih, başvuru
tarihi olarak dikkate alınacaktır. Madde hükmünden yararlanmak isteyen ve farklı tarihlerde
aldıkları krediler nedeniyle farklı vadelerde ödemeleri gereken borcu olan
borçlular, toplam borçları için madde hükmünden yararlanabilecekleri gibi
sadece talep ettikleri kredilerden kaynaklanan amme borcu için de madde
hükmünden yararlanabileceklerdir. Madde hükmünden amme alacağının ödenmesinden sorumlu
olan mirasçılar, kefiller ve kanuni temsilciler de sorumlu oldukları tutar
dikkate alınarak yararlanabileceklerdir. Madde hükmünden yararlanılmasının şartlarından biri
de dava açılmaması veya açılmış davalardan vazgeçilmesi olduğundan, madde
hükmünden yararlanmak üzere başvuran borçluların, açmış oldukları davalardan
da vazgeçmeleri zorunludur. IV- ALACAK TUTARININ TESPİTİ 1- Mülga
8/7/1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi
Hakkında Kanun kapsamında kullandırılan ve Hazine alacağına dönüşen tohumluk
kredileri Bilindiği gibi, mülga 5254 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinde, “Tohumluk kredisi borçlarını vadesinde ödemeyenlerin borçları
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasınca kendi usullerine göre bir yıl müddetle
takip ve tahsil olunur. Bir yıl içinde ödenmeyen alacaklar gecikme zammı
yerine vade tarihinden itibaren yalnız %6 faize tabi tutulmak kaydı ile 6183
sayılı Kanun hükümleri dahilinde takip ve tahsil edilmek üzere Maliye’ye devrolunur.” hükmü yer almaktaydı. Anılan Kanun hükümlerine göre T.C. Ziraat Bankası
A.Ş.’nce üreticilere tohumluk kredisi
kullandırılmıştır. 20/6/2001 tarihli ve 4684 sayılı Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun Geçici 1 inci
maddesinin (b) bendi ile “5254 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi kapsamında
ödenmeyen alacaklarla ilgili olarak Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketince Maliye Bakanlığına devredilen senet bedellerinin takip ve
tahsiline anılan Bakanlıkça 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümleri dahilinde devam olunur. 2000 yılına ilişkin olarak
tohumluk borçlarını vadesinde ödemeyenlerin borçları da Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası Anonim Şirketince 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümleri dahilinde takip ve tahsil edilmek üzere Maliye
Bakanlığına devrolunur.” hükmüne yer verilmiş ve
aynı Kanun ile 5254 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmıştır. Söz konusu hükümler gereğince 27/4/2005 tarihinden
önce takip ve tahsil edilmek üzere vergi dairelerine aktarılan kredi
borçlarının, vade tarihlerinden tahsil tarihine kadar geçen süre için yıllık
%6 oranında faiz uygulanarak takip ve tahsili gerekmektedir. 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile 5254
sayılı Kanun uyarınca yıllık faiz uygulanan alacaklarda bu faiz oranı (%6) esas alınarak bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihe kadar hesaplanacak tutarın maddede öngörülen esaslar çerçevesinde ödenmesi
gerektiği hükme bağlandığından, bu alacaklara vade tarihinden 27/4/2005
tarihine kadar geçen süre için yıllık %6 oranında basit faiz formülü ile faiz
hesaplanacak ve alacak aslı ile toplanmak suretiyle madde hükmüne göre
ödenecek tutar tespit edilecektir. Madde ile ödenecek tutarın 3 yılda ve 3 eşit
taksitte ödenmesi öngörüldüğünden, bulunan tutar 3’e bölünerek her bir taksit
tutarı hesaplanacaktır. Madde hükmüne göre ödenmesi gereken alacak aslı ile
faiz tutarı toplamının maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi halinde bu
alacaklara ayrıca bir faiz veya gecikme zammı uygulanmayacaktır. Madde kapsamına giren alacakların maddenin yürürlük
tarihinden önce kısmen ödenmiş olması halinde, ödenmeyen kısım için bu
hükümden yararlanılması mümkün olup bu takdirde de madde hükmüne göre
ödenecek tutar yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilecektir. Ancak, anılan
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kısmen veya tamamen yapılan ödemeler red ve iade edilmeyecektir. 5254 sayılı Kanun kapsamında yıllık %6 oranında
faize tabi tohumluk kredisi borçlarının asıllarının 27/4/2005 tarihinden önce
tamamen ödenmiş olması ve alacağın faizden ibaret bulunması halinde bu tutar
da madde hükmüne göre ödenebilecektir. 2-
9/9/1997 tarihli ve 97/9975 sayılı ve 27/5/1998 tarihli ve 98/11130 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararları kapsamında
kullandırılan ve 7/3/2002 tarihli ve 2002/3893 sayılı ve 9/8/2004
tarihli ve 2004/7682 sayılı Bakanlar Kurulu Kararları ile Hazine alacağına
dönüşen tohumluk kredileri Bilindiği üzere, 97/9975 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararının 2 nci maddesinde “Çiftçilerin tohumluk
borçları, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne 30/9/1998 tarihine kadar
faizsiz olarak ödenir. Ancak, bu tarihe kadar borcunu ödemeyen çiftçilerden,
bu tarihten tahsil tarihine kadar geçen süre için aylık faiz tahakkuk
ettirilerek, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
çerçevesinde tahsil edilir. Tahsil edilen meblağ, Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğünce en geç bir ay içerisinde, aldığı krediye mahsuben T.C. Ziraat
Bankası hesaplarına aktarılır.” hükmü, 98/11130 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 3 üncü
maddesinde “Çiftçiler, tohumluk borçlarını, Tarım İşletmeleri Genel
Müdürlüğü’ne 30/9/1999 tarihine kadar faizsiz öder. Ancak, bu tarihe kadar
borcunu ödemeyen çiftçilerden bu tarihten tahsil tarihine kadar geçen süre
için 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun çerçevesinde
aylık faiz tahakkuk ettirilerek tahsil edilir. Tahsil edilen meblağ Tarım
İşletmeleri Genel Müdürlüğünce, en geç bir ay içerisinde aldığı krediye
mahsuben T.C. Ziraat Bankası hesaplarına aktarılır.” hükmü, yer almaktadır. Bu hükümler gereğince, çiftçilere ödenen tohumluk
kredileri önce T.C. Ziraat Bankası A.Ş. kaynaklarından kullandırılmış, daha
sonra Hazine tarafından kredi tutarları anılan Bankaya ödenerek alacaklar
Hazine alacağına dönüştürülmüştür. 2002/3893 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 6 ncı maddesi ile T.C. Ziraat Bankası Anonim Şirketi,
Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketinin görev zararı alacaklarının tasfiye edilmesi hakkındaki 18/4/2001
tarihli 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2 nci
maddesinin son fıkrası “5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk
Verilmesi Hakkında Kanun uyarınca dağıtılacak tohumlukların karşılığı olarak
bu Karara ekli listelerde yer alan kararlar uyarınca kullandırılan ancak
Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün üreticiden tahsil edemediği kredi
alacakları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri dahilinde tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığı’na devredilir.”
şeklinde değiştirilmiştir. 2004/7682 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 4 üncü
maddesi ile de yukarıda belirtilen Kararnameler kapsamında ödenen ve Hazine
alacağına dönüşen kredilerden anılan Bankaya ödenmesi gereken bakiye borç
tutarı da Hazine alacağına dönüştürülmüştür. Söz konusu hükümler gereğince, 27/4/2005 tarihinden
önce takip ve tahsil edilmek üzere vergi dairelerine aktarılan kredi
borçlarının, vade tarihlerinden tahsil tarihlerine kadar geçen süre için 6183
sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirlenen gecikme zammı oranında aylık
faiz uygulanarak takip ve tahsili gerekmekte olup, bu Kararnameler nedeniyle
doğan kredi borçları da 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi kapsamında
ödenebilecektir. 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile bu
maddenin yürürlük tarihinden önce takip ve tahsil edilmek üzere vergi
dairelerine intikal ettirilmiş bulunan alacak asılları ile bu alacaklara
ilişkin faiz ve gecikme zammı yerine, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar aylık olarak T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’nce
tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı veya Devlet İstatistik Enstitüsü
tarafından belirlenen tarım sektörüne ilişkin toptan eşya fiyat endeksi ile
üretim fiyat endeksinin aylık oranlarından düşük olanı esas alınarak
hesaplanacak tutarın, maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla bu
alacaklara uygulanan gecikme zamları ile diğer fer’i alacakların tamamının
tahsilinden vazgeçileceği hükme bağlandığından, yukarıda belirtilen Bakanlar
Kurulu Kararları kapsamında kullandırılan kredi alacakları da borçluların
başvurusu üzerine madde hükmüne göre yapılandırılacaktır. T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’nce
tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı ile Devlet İstatistik Enstitüsü
tarafından belirlenen tarım sektörüne ilişkin toptan eşya fiyat endeksi ve
üretim fiyat endeksinin tespit edilen aylık oranlarından ilgili aylar
itibarıyla düşük olanı esas alınarak, anılan madde kapsamındaki borçların
vade tarihleri de dikkate alınmak suretiyle Eylül/1998 ayından 5335 sayılı
Kanunun yayımlandığı tarihe kadar geçen aylar itibarıyla madde hükmüne göre
uygulanması gereken oranlar ekli Tabloda (EK:2) gösterilmiştir. EK:2 No’lu Tabloda yer
alan aylık oranlar esas alınarak faiz ve gecikme zammı yerine ödenecek fer’i
alacak tutarı tespit edilecektir. Bu Tebliğde, EK:2 No’lu
Tabloda yer alan aylık oranlar “5335
sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz oranı”, bu oranlar esas
alınarak hesaplanacak fer’i alacak tutarı ise “5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz tutarı”
olarak adlandırılmıştır. Madde hükmüne göre ilgili mevzuatta öngörülen faiz
veya gecikme zammı yerine 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz
alınacağından, bu tutarın hesaplanmasında ilgili mevzuatta öngörülen
hesaplama metodu ve hesaplama süreleri değiştirilmeyecek, sadece aylık faiz
veya gecikme zammı yerine 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz
oranları kullanılacaktır. Vade tarihlerinin ayın son günlerine rastladığı
hallerde (30 eylül gibi) 381 Seri No’lu Tahsilat
Genel Tebliğindeki açıklamalar çerçevesinde, gecikme zammı oranında
hesaplanan faiz tutarı yerine, alacağın vade tarihinin rastladığı aya (eylül
ayı) ait faiz oranından başlamak suretiyle 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre
belirlenen faiz tutarı hesaplanacaktır. ÖRNEK: 1- 97/9975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında
kullandırılan ve 30/9/1998
tarihinde ödenmemesi nedeniyle tahsil edilmek üzere vergi dairesine intikal
ettirilen kredi tutarına bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen
süre için gecikme zammı oranında hesaplanacak toplam
faiz oranı %593,6’dır. Bu oran yerine 5335 sayılı Kanun hükümlerine
göre belirlenen faiz oranı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. (6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre ay
kesirlerine isabet eden gecikme zammı günlük olarak hesaplandığından,
1/4/2005 ila 27/4/2005 tarihlerine rastlayan süreye 5335 sayılı Kanun
hükümlerine göre belirlenen faiz oranı da günlük olarak hesaplanacaktır.) 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz
oranı, vade tarihinden 31
Mart 2005 tarihine kadar geçen süre için ekli tabloda yer alan aylık oranlar
dikkate alınarak, %133,12 olarak hesaplanacaktır. Nisan/2005 ayı için
aylık faiz oranı % 0,79 olup bir günlük faiz oranı ise (0,79/30=) %0,026
olarak bulunacaktır. 5335 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, 5335
sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen faiz tutarı hesaplanacağından,
27/4/2005 tarihi hariç olmak üzere Nisan/2005 ayında geçen 26 günlük süreye
uygulanacak oran (0,026x26=) %0,68 olacaktır. Bu durumda, toplam faiz
oranı (%133,12 + %0,68=) %133,8 olarak tespit edilecektir. Örnek olaydaki faiz oranları dönemler itibarıyla
aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen toplam
faiz oranı ile alacak aslı çarpılmak suretiyle anılan Kararnameler gereğince
ödenmesi gereken faiz yerine 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre ödenmesi
gereken faiz tutarı hesaplanacaktır. Bu faiz tutarı, alacak aslı ile toplanarak madde
hükmüne göre ödenecek toplam tutar bulunacaktır. Madde ile ödenecek tutarın 3 yılda ve 3 eşit
taksitte ödenmesi öngörüldüğünden, bulunan tutar 3’e bölünerek her bir taksit
tutarı tespit edilecektir. Madde hükmüne göre ödenmesi gereken alacak aslı ile
faiz tutarı toplamının, maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla
bu alacaklara gecikme zammı oranında uygulanan faizin tahsilinden
vazgeçilecektir. Ödenmesi gereken alacak aslı ile faiz tutarı toplamının
maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla borca ayrıca bir faiz
veya gecikme zammı uygulanmayacaktır. Madde kapsamına giren alacakların maddenin yürürlük
tarihinden önce kısmen ödenmiş olması halinde, ödenmeyen kısım için bu
hükümden yararlanılması mümkün olup bu takdirde de madde hükmüne göre
ödenecek tutar yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilecektir. Ancak, anılan
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kısmen veya tamamen yapılan ödemeler red ve iade edilmeyecektir. 3-
23/7/1999 tarihli ve 99/13172 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında
Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu kaynaklarından üreticilere kullandırılan
tohumluk kredileri Bilindiği üzere, 99/13172 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararının 3 üncü maddesinde “Çiftçiler tohumluk borçlarını T.C. Ziraat Bankası’na
30/9/2000 tarihine kadar faizsiz olarak öder. Ancak bu tarihe kadar borcunu
ödemeyen çiftçilerden, bu tarihten tahsil tarihine kadar geçen süre için 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un belirlediği gecikme
zammı oranında aylık faiz tahakkuk ettirilerek tahsilat yapılır.” hükmü yer
almaktadır. Anılan Kararname kapsamında verilen tohumluk kredileri Destekleme
ve Fiyat İstikrar Fonu kaynaklarından ödenmiştir. Söz konusu hüküm gereğince 27/4/2005 tarihinden önce
takip ve tahsil edilmek üzere vergi dairelerine aktarılan kredi borçlarının,
vade tarihlerinden tahsil tarihlerine kadar geçen süre için 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesinde belirlenen gecikme zammı oranında aylık faiz
uygulanarak takip ve tahsili gerekmektedir. 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile bu
maddenin yürürlük tarihinden önce takip ve tahsil edilmek üzere vergi
dairelerine intikal ettirilmiş bulunan alacak asılları ile bu alacaklara
ilişkin faiz ve gecikme zammı yerine, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar aylık olarak T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’nce
tarımsal kredilere uygulanan getiri oranı veya Devlet İstatistik Enstitüsü
tarafından belirlenen tarım sektörüne ilişkin toptan eşya fiyat endeksi ile
üretim fiyat endeksinin aylık oranlarından düşük olanı esas alınarak
hesaplanacak tutarın, maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla bu
alacaklara uygulanan gecikme zamları ile diğer fer’i alacakların tamamının
tahsilinden vazgeçileceği hükme bağlandığından, 99/13172 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı kapsamında kullandırılan kredi alacakları da madde hükmüne göre
yapılandırılarak ödenebilecektir. Bu durumda, 99/13172 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
kapsamında kullandırılan ve Hazine alacağına dönüşen kredi alacakları da bu Tebliğin IV-2 bölümünde açıklanan
esaslar çerçevesinde hesaplanarak madde hükmüne göre ödenecek tutar
tespit edilecektir. 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen toplam
faiz oranı ile alacak aslı çarpılmak suretiyle anılan Kararname hükümlerine
göre ödenmesi gereken faiz yerine, 5335 sayılı Kanun hükümlerine göre
ödenmesi gereken faiz tutarı hesaplanacaktır. Bu faiz tutarı, alacak aslı ile toplanarak madde
hükmüne göre ödenecek toplam tutar bulunacaktır. Madde ile ödenecek tutarın 3 yılda ve 3 eşit
taksitte ödenmesi öngörüldüğünden, bulunan tutar 3’e bölünerek her bir taksit
tutarı tespit edilecektir. Madde hükmüne göre ödenmesi gereken alacak aslı ile
faiz toplamının maddede öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla bu
alacaklara uygulanan gecikme zammı oranındaki faizin tahsilinden
vazgeçilecektir. Ödenmesi gereken alacak aslı ile faiz toplamının maddede
öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla borca ayrıca bir faiz veya
gecikme zammı uygulanmayacaktır. Madde kapsamına giren alacakların maddenin yürürlük
tarihinden önce kısmen ödenmiş olması halinde, ödenmeyen kısım için bu
hükümden yararlanılması mümkün olup, bu takdirde de madde hükmüne göre
ödenecek tutar yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilecektir. Ancak, anılan
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kısmen veya tamamen yapılan ödemeler red ve iade edilmeyecektir. V- ÖDEME 1- ÖDEME
SÜRESİ VE ŞEKLİ 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi ile madde
hükmünden yararlanmak üzere başvuran borçluların madde hükmüne göre
hesaplanan borç tutarını, ilk taksit 2005 yılı Ekim ayında, ikinci taksit 2006
yılı Ekim ayında, üçüncü taksit 2007 yılı Ekim ayında olmak üzere üç yılda ve
üç eşit taksitte ödemeleri gerektiği hükme bağlanmıştır. Buna göre, 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu
maddesine göre ödenecek taksitlerin vadeleri; Birinci taksit
: 31 Ekim 2005, İkinci taksit
: 31 Ekim 2006, Üçüncü taksit
: 31 Ekim 2007, tarihleridir. 2- PEŞİN
ÖDEME İNDİRİMİ 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında “Birinci fıkra kapsamında yapılandırmaya esas alınan borcun
tamamının ilk taksit ödeme süresi sonuna kadar peşin ödenmesi halinde,
ödenecek borç miktarı üzerinden % 30 oranında indirim yapılır.” hükmü yer
almaktadır. Buna göre, madde hükmünden yararlanmak üzere
başvuruda bulunan ve borçları yeniden yapılandırılan borçluların madde hükmüne göre ödeyecekleri tutarın
tamamını 31 Ekim 2005 tarihi
mesai saati bitimine kadar ödemeleri halinde ödenecek borç tutar üzerinden
%30 oranında indirim yapılacak ve ödenecek tutar bu oranda eksik tahsil edilecektir. 3-SÜRESİNDE
ÖDENMEYEN TAKSİTLER 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesinde, “Madde
hükmüne göre ödenen alacaklara, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
gecikme zammı tatbik edilmez. Ancak süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen
taksit tutarlarının son taksit ödeme süresi sonuna kadar, ödenmeyen veya
eksik ödenen kısmın son takside ait olması halinde ise bu tutarın son taksidi izleyen ayın sonuna kadar, ödenmeyen kısım ile
birlikte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci
maddesi uyarınca uygulanan tecil faizi oranının yarısı oranında her ay için
ayrı ayrı hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte
ödenmesi şartıyla, bu madde hükmünden yararlanırlar. Madde kapsamına giren
alacakların maddede öngörülen süre ve şekilde tamamen ödenmemesi halinde,
ödenen tutar kadar bu madde hükmünden yararlanılır.” hükmü yer almaktadır. Buna göre, madde hükmünden yararlanmak üzere
başvuruda bulunan borçluların madde kapsamında yapılandırılarak ödenen
borçlarına, maddenin yürürlük tarihinden sonra gecikme zammı
uygulanmayacaktır. Madde hükmüne göre ödenecek olan ve yukarıda taksit
vadeleri belirtilen alacakların, vade tarihlerinde ödenmemesi halinde birinci
ve ikinci taksitlerin 31 Ekim 2007 tarihi mesai saati bitimine kadar, 31 Ekim
2007 tarihinde ödenmesi gereken son taksitin ise 30 Kasım 2007 tarihi mesai saati bitimine
kadar ödenmesi mümkün olup, bu takdirde ödemede gecikilen her ay ve kesri
için ayrı ayrı 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi uyarınca uygulanan tecil faizi
oranının yarısı oranında geç ödeme zammı tahsil edilecektir. Tahsil edilen
geç ödeme zammı red ve iade edilmeyecektir. Halen uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık
%30, aylık %2,5 olup 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesine göre
hesaplanacak geç ödeme zammı aylık oranın yarısı olan %1,25’dir. Tecil faizi
oranında değişiklik olması halinde geç ödeme zammı oranının da değişeceği
tabiidir. ÖRNEK 2- 9/9/1997 tarihli ve 97/9975 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı kapsamında kullandırılan tohumluk kredisinden borçlu (A), 5335 sayılı
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar almış olduğu kredi için herhangi bir
ödemede bulunmamıştır. 20/5/2005 tarihinde mevcut tohumluk kredi borçlarını
5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi çerçevesinde ödemek için müracaatta
bulunmuştur. Bunun üzerine, borçlu (A)’ya
ait kredinin 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi çerçevesinde yeniden
yapılandırılması sonucunda, toplam 300 YTL (300.000.000.-TL) ödemesi gerektiği
tespit edilmiştir. Borçlu (A), kredi borcunun ilk taksiti olan 100 YTL
(100.000.000.-TL)’nı Ekim/2005 tarihinde ödemiş,
ikinci taksitini ise 15/1/2007 tarihinde ödemiştir. II. taksit vade tarihi : 31 Ekim 2006 Ödenecek II. taksit tutarı: 100 YTL
(100.000.000.-TL) II. taksitin 15/01/2007 tarihinde ödenmesi nedeniyle
3 aylık geç ödeme zammı hesaplanacaktır. Aylık geç ödeme zammı oranı: %1,25 (Not: Bu
tarih itibarıyla tecil faiz oranının değişmediği varsayılmıştır.) Üç aylık geç ödeme zammı oranı= % (1,25+1,25+1,25)= %
3,75 Borçlu
(A)’nın 15/01/2007 tarihinde ödeyeceği tutar = 100
+ [100 x (% 3,75)] =
100 + 3,75 =
103,75 YTL (103.750.000.-TL) olacaktır. 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesinde, madde
kapsamına giren alacakların maddede öngörülen süre ve şekilde tamamen
ödenmemesi halinde, ödenen tutar kadar bu madde hükmünden yararlanılacağı
hükme bağlandığından, borçlarını madde kapsamında tamamen ödeyemeyen
borçlular da ödedikleri tutar kadar madde hükmünden yararlanacaklardır. Bu takdirde ödenen tutar içerisinde alacak aslına
isabet eden tutar; (Alacak aslı) x (5335 sayılı Kanuna göre yapılan
ödeme tutarı) (Alacak aslı +5335 sayılı Kanuna göre belirlenen
faiz tutarı) formülü
ile bulunacaktır. Bu suretle bulunan alacak aslı Kanun hükümlerine
göre ödenmiş alacak kabul edilecek, bakiye alacak aslına vade tarihinden
itibaren ilgili mevzuat uyarınca faiz hesaplanarak takip ve tahsil
edilecektir. Tebliğ olunur. EK: 1 .............................. VERGİ DAİRESİ
MÜDÜRLÜĞÜNE ......................... 5335 sayılı Kanunun Geçici 9 uncu maddesi kapsamına
giren tüm borçlarımı / aşağıda belirttiğim borçlarımı,
madde hükmünden yararlanarak öngörülen süre ve şekilde ödemek istiyorum. Bu borçlarımla ilgili dava açmayacağımı ve açmış olduğum davalardan
vazgeçtiğimi bildirir, gereğinin yapılmasını arz ederim.
..../..../2005 Adı ve Soyadı İmza/Kaşe
KANUNDAN
YARARLANILMAK İSTENEN BORÇLAR**
DAVALAR****
* Mirasçı,
kefil, kanuni temsilci gibi amme borçlusu sayılan kişilerin başvurusu
halinde, anılan kişilerin de kimlik bilgilerine asıl borçlu ile birlikte bu
satırda yer verilecektir. ** Tüm borçları için başvuranlar, bu sütunu
boş bırakacaklardır. *** Borcun
tutarı bilinmiyorsa, bu sütun boş bırakılacaktır. **** Açılan
dava bulunması halinde bu sütun doldurulacaktır. EK-2 5335 sayılı Kanunun
Geçici 9 uncu Maddesine Göre Aylar İtibarıyla
Belirlenen Faiz Oranları
|