Tebliğ Dış Ticaret
Müsteşarlığından: İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2005/6) BİRİNCİ
KISIM Genel
Bilgi ve İşlemler Soruşturma Madde
1 — 17/7/2004 tarihli ve 25525 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin 2004/2 sayılı Tebliğ ile
başlatılan korunma önlemleri soruşturması (soruşturma) Dış Ticaret
Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Kapsam Madde
2 — Bu Tebliğ; İthalatta Korunma Önlemleri Hakkında Karar
(Karar) ve İthalatta Korunma Önlemleri Yönetmeliği (Yönetmelik) hükümleri
çerçevesinde yürütülen soruşturma sonucunda alınan kararı ve karara esas
teşkil eden bilgi ve bulguları içermektedir.
Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi Madde
3 — Soruşturma kapsamında sözkonusu
maddenin yerli üreticileri, ithalatçıları, tüketicileri, kullanıcıları ile
bunların bağlı olduğu kuruluşlar veya bunların yetkili temsilcileri ile
ilgili ülkeler yetkili temsilcileri ve ilgili ülkelerde yerleşik ihracatçılar/üreticilere
kendilerini ilgili taraf olarak tanıtmaları ve soruşturmaya ilişkin bilgi,
belge ve görüşlerini göndermeleri ve sözlü dinlenme taleplerini iletmeleri
için 30 (otuz) gün süre tanınmıştır. Kendisini ilgili taraf olarak
tanıtan yerli üreticiler, ithalatçılar, ilgili ülkelerde yerleşik
ihracatçılar/üreticiler için hazırlanan soru formları internet
ortamında duyurulmuş ve soruşturma konusu maddenin tespit edilen
ithalatçılarına posta yoluyla da gönderilmiştir. Yerinde inceleme Madde
4 — Yönetmelik çerçevesinde 10/11/2004 tarihinde yerli
üretim tesislerinde yerinde inceleme yapılmıştır. İlgili tarafların dinlenmesi Madde
5 — Soruşturma çerçevesinde talepte bulunulması nedeniyle
ilgili üretici, ithalatçı, kullanıcı firmalar ile ihracatçı ülke
temsilcilerinin görüşlerinin dinlenmesi için 11/1/2005 tarihinde dinleme
toplantısı yapılmıştır. Soruşturma konusu madde Madde
6 — Soruşturma konusu madde ağartma toprağı-asit
aktivasyonlu killerdir. 1/1/2005 tarihinden önce 3802.90.00.90.11 gümrük tarife
istatistik pozisyonunda (GTİP) yer alan soruşturma konusu madde, anılan
tarihten itibaren 3802.90.00.90.13 GTİP’de
sınıflandırılmaktadır. Soruşturma konusu maddenin yerli
üreticiler tarafından üretilenleri ile ithal edilenlerinin teknik ve fiziksel
özellikler, çeşit, satış kanalları ve kullanım alanları itibariyle aynı
özelliklere sahip olduğu, bu itibarla benzer ürün olarak değerlendirilebileceği
anlaşılmıştır. İKİNCİ
KISIM İthalatın
Değerlendirilmesi İthalat istatistikleri Madde
7 — İthalat istatistikleri Devlet İstatistik Enstitüsü’nden
alınan 3802.90.00.90.11 GTİP’e ait gümrük beyannamesi
bazındaki istatistiklerin incelenerek teknik ve fiziksel özellikler, çeşit,
satış kanalları ve kullanım alanları itibariyle aynı özelliklere sahip olduğu
anlaşılan gümrük beyannameleri esas alınarak hesaplanmıştır. İthalat artışı Madde
8 — Soruşturma konusu maddenin ithalatı 2000-2004 döneminde
sırasıyla 5.176 ton, 4.479 ton, 5.223 ton, 5.953 ton ve 7,020 ton olarak
gerçekleşmiştir. 2000-2004 döneminde ithalat %36 oranında artış göstermiştir. Tedarikçi ülkeler miktar bazında
2004 yılına göre sıralandığında ilk üç sırayı Amerika Birleşik Devletleri
(%55), Almanya (%26) ve Endonezya (%12) almaktadır. İncelenen dönemde ithalat yerli
üretime göre nispi olarak da artmıştır. İthalatın yerli üretime oranı (miktar
bazında) 2000-2004 döneminde sırasıyla %84, %57, %59, %70 ve %88 olmuştur. İthalatın piyasa payı Madde
9 — Soruşturma konusu madde ithalatının miktar bazında
piyasa payı (ithalat ve yerli üretimin yurtiçi satışlarının toplamı)
2000-2004 döneminde sırasıyla %59, %53, % 54, %64 ve %68 olmuştur. İthal fiyatları Madde
10 — Soruşturma konusu maddenin ithalatında ağırlıklı
ortalama CIF birim fiyatlar 2000-2004 döneminde sırasıyla 422 ABD Doları/ton,
422 ABD Doları/ton, 425 ABD Doları/ton, 435 ABD Doları/ton ve 423 ABD
Doları/ton olmuştur. Fiyat
kırılması Madde
11 — Soruşturma konusu maddenin gümrük vergisi ve diğer
gümrükleme masrafları dahil Türkiye piyasasına giriş fiyatları, yerli üretim
dalının fabrika çıkış aşamasındaki satış fiyatları ile mukayese edilmiş ve
2000-2004 döneminde Almanya dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın yerli
üreticinin fiyatlarını %2 - %55 arasında değişen oranlarda kırdığı tespit
edilmiştir. ÜÇÜNCÜ
KISIM Zarar
Değerlendirmesi Yerli üretimin durumu Madde
12 — İthalatın seyri ve gerçekleşme koşullarının yerli
üretim üzerindeki etkilerinin incelenmesinde yerli üretimin tamamını temsil
eden veriler Yönetmelik’te belirtilen tüm faktörler dikkate alınarak
incelenmiştir. Üretim Madde
13 — Soruşturma konusu maddenin 2000 yılı üretim miktarı 100
kabul edildiğinde, 2001-2004 üretim endeksi sırasıyla 128, 143, 138 ve 129
olarak gerçekleşmiştir. Yurtiçi satışlar Madde
14 — Soruşturma konusu maddenin 2000 yılı yurtiçi net satış
miktarı 100 kabul edildiğinde, 2001-2004 yurtiçi satış miktarı endeksi
sırasıyla 110, 124, 93 ve 91 olarak gerçekleşmiştir. Kapasite kullanım oranı Madde
15 — Yerli üretimin kapasite kullanım oranı, 2000-2004
döneminde sırasıyla %100, %128, %72, %69 ve %65 oranlarında gerçekleşmiştir. Stoklar Madde
16 — Yerli üretimin 2000 yılı dönem sonu stok miktarı 100
kabul edildiğinde, 2001-2004 stok endeksi sırasıyla 531, 938, 1.625 ve 406
olmuştur. Piyasa payı Madde
17 — Yerli üretimin yurtiçi piyasa payı, 2000 yılında %41
iken, bu oran 2001-2004 döneminde sırasıyla %47, %46, %36 ve %32 olarak
gerçekleşmiştir. İstihdam ve işgücü verimliliği Madde
18 — Yerli üretimin, 2000 yılı istihdamı 100 kabul
edildiğinde, 2001-2004 döneminde istihdam endeksi sırasıyla 112, 137, 133 ve
130 olmuştur. İşgücü verimliliği 2000 yılında 108 ton/kişi iken 2001-2004
döneminde sırasıyla 123, 113, 111, 108 ton/kişi olarak gerçekleşmiştir. Karlılık Madde
19 — Yerli üretimin karlılık oranı 2000 yılında %5 iken,
2001-2004 döneminde sırasıyla %6, %4, -%5 ve -%25 olmuştur. DÖRDÜNCÜ
KISIM İthalat
ile Ciddi Zarar Arasındaki Nedenselliğe İlişkin Belirlemeler İthalatın seyri ve gerçekleşme koşullarının etkisi Madde
20 — Soruşturma sonucunda, inceleme döneminde yerli üretimin
yurtiçi satışlar, piyasa payı, yurtiçi satış fiyatları ve karlılık
göstergelerinde bozulma olduğu, üretim ve istihdam göstergelerinde de
bozulmanın başladığı saptanmıştır. Soruşturma konusu maddenin
ithalatı 2000-2004 döneminde mutlak olarak ve yerli üretime göre nispi olarak
artış göstermiştir. İthalatın yerli üretime oranı 2004 yılında en yüksek
seviyesi olan %88’e yükselirken yerli üretimin yurtiçi satış miktarı inceleme
döneminin en düşük seviyesine gerilemiştir. Toplam ithalatta görülen mutlak
ve yerli üretime göre nisbi artış sonucunda yerli
üretimin piyasa payında da özellikle 2002 yılından itibaren ciddi düşüş
görülmüştür. Yerli üreticinin soruşturma konusu üründe piyasa payı 2004
yılında inceleme döneminin en düşük seviyesi olan %32 oranına düşmüştür. 2000-2004 döneminde ithalatın
yerli üreticinin fiyatlarını %2-%55 arasında değişen oranlarda kırdığı tespit
edilmiştir. 2000-2004 döneminde soruşturma
konusu maddenin tüketiminde görülen artışa rağmen, ithal fiyatlarındaki düşüş eğilimine
paralel olarak yerli üreticinin karlılık seviyesinin düştüğü tespit
edilmiştir. Sonuç olarak ithalat artışının ve
ithalatın gerçekleşme koşullarının
yerli üretimde oluşan ciddi zararın ana nedeni olduğu tespit
edilmiştir. Diğer faktörlerin etkisi Madde
21 — Soruşturma kapsamında yerli üretim üzerinde zarara yol
açabilecek diğer faktörler de incelenmiştir. Bu kapsamda tüketimde daralma,
iç rekabet, üretim teknolojisindeki değişiklikler, ikame ürün geliştirme,
üretim kapasitesinin yeterliliği, finansman giderlerindeki değişiklikler ve
ihracattaki değişikliğin zarara etkisi değerlendirilmiş, anılan faktörlerin
ithalat artışı ile ciddi zarar arasındaki nedensellik bağını bozucu etkisi
olmadığı anlaşılmıştır. BEŞİNCİ
KISIM Sonuç
Kurul kararı Madde
22 — İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu,
3802.90.00.90.13 GTİP’li "ağartma toprağı-asit
aktivasyonlu killer"in (yalnız asit
aktivasyonlu, pH değeri 7’den küçük ağartma toprağı
ve killer) ithalat artışının ve ithalatın gerçekleşme koşullarının yerli
üretimde neden olduğu ciddi zararın ortadan kaldırılabilmesini teminen, 3 (üç) yıl süresince korunma önlemi olarak CIF
birim kıymeti (diğer yurtdışı giderler hariç malın brüt 1 kilogramı için
fiilen ödenen veya ödenecek bedel ile
navlun ve sigorta bedelleri toplamı) 0,31 ABD Doları/kg.’ın
(brüt) altında olan ithalata miktar kısıtlaması (kota) uygulanmasına, kotanın
1. yıl için 1.245.000 kg., 2. yıl için 1.310.000 kg., 3. yıl için 1.375.000
kg. olarak belirlenmesine karar vermiştir. Bu Tebliğin 1 sayılı ekinde yer
alan ülkeler menşeli, ithal fiyatı CIF 0,31 ABD Doları/kg.’ın
altında olan soruşturma konusu madde ithalatı, toplamda ilgili yıldaki kota
miktarının %9’unu ve her bir ülke için
% 3’ünü aşmamak kaydıyla, önlemden muaf tutulacaktır. Bu sınırların aşılması
halinde ilgili ülke önlem kapsamına alınır. Kotaların uygulanması ve muafiyetler Madde
23 — Kotaların başvuru, dağıtım, kullanım usul ve esasları
ile muafiyet kapsamında yapılacak ithalata ilişkin esaslar İthalatta Kota ve
Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Mevzuat kapsamında çıkarılacak olan
Tebliğler ile ilan edilecektir. Yürürlük Madde
24 — Bu Tebliğ yayımı tarihini takip eden 30 uncu gün
yürürlüğe girer ve 3 yıl süre ile yürürlükte kalır. Yürütme Madde
25 — Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan yürütür. EK I KORUNMA
ÖNLEMİNDEN MUAF TUTULAN ÜLKELER LİSTESİ
|