Yönetmelik Kamu İhale
Kurumundan: Mal Alımları
Denetim Muayene ve Kabul İşlemlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik
Yapılmasına Dair Yönetmelik MADDE
1 — 19/12/2002 tarihli ve
24968 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mal Alımları Denetim Muayene ve Kabul
İşlemlerine Dair Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası ve ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aşağıdaki son fıkra eklenmiştir. "Satın alınan mal yüklenici
tarafından idareye teslim edilmedikçe muayene ve kabul işlemleri yapılamaz.
Ancak, yurtdışından tedarik edilecek olan FOB/FCA vb. teslim esaslı mallar
için ihale dokümanında belirtilmek kaydıyla yurtdışında muayene
yapılabileceği gibi üretim aşamasında yapılan fabrika test raporlarına
istinaden idareye teslim edildikten sonra da idarece muayene ve kabul
işlemleri yapılabilir." "İhale dokümanında ve
sözleşmesinde hüküm bulunması halinde; imalat veya üretim süreci gerektiren
işler, muayene ve kabul komisyonlarının yetki ve sorumluluğunu kaldırmaması
şartıyla, ihale dokümanında belirtilen kalite ve özelliklere göre yapılıp
yapılmadığı hususunda, ilgili idare tarafından belirli aşamalarda ve
aralıklarla ara denetime tabi tutulabilir." "Zorunlu haller dışında
ihaleyi yapan idare ile hiç bir bağı olmayan laboratuar hakem laboratuar
olarak belirlenecektir." MADDE
2 — Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. "Yetkili makam tarafından
biri başkan, biri işin uzmanı olmak üzere en az üç veya daha fazla tek sayıda
kişi ile yedek üyelerden oluşan muayene ve kabul komisyonları kurulur. Ancak,
ilgili idarede yeterli sayıda veya işin özelliğine uygun nitelikte uzman
personel bulunmaması durumunda, 4734 sayılı Kanuna tabi idarelerden uzman
personel görevlendirilebilir." "Ara denetimi gerçekleştiren
personel muayene kabul komisyonlarında görevlendirilebilir. Ancak, muayene ve
kabul komisyonlarında görevlendirilen personelin tamamı ara denetimi
gerçekleştiren personelden oluşturulamaz." MADDE
3 — Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Madde 8 — İhale dokümanı ve sözleşmesinde hüküm bulunması
halinde, imalat veya üretim süreci gerektiren alımlar için geri dönüşü
olmayan hataların ortaya çıkmasını önlemek, teslim süresinde gecikmelere yol
açmamak ve hataların zamanında giderilmesini sağlamak amacıyla imalat veya
üretim tamamlandıktan sonra kontrol imkanı olmayan hususlarda malın ihale
dokümanında belirtilen kalite ve özelliklere uygun olarak üretilip
üretilmediğinin tespiti için ilgili idare tarafından imalat veya üretim
sürecinde belirli aşamalarda ve aralıklarla denetleme yapılabilir. Ancak son
muayenede kontrol imkanı bulunan hususlar için imalat veya üretim sürecinde
ara denetim yapılmayabilir. Malın niteliğinin imalat veya
üretim aşamasında denetim veya muayene gerektirmesi halinde bu mallar
idarenin görevlendirdiği ve bütün masrafları idarece karşılanacak işin uzmanı
kişi yada kişiler vasıtası ile üretimin yapıldığı yerde incelenebilir. İhale
dokümanında yer alması koşulu ile denetim için görevlendirilenler üretici
firmalara önceden haber vermeksizin üretim sırasında kontrol yapabilir. Üretim sırasında tespit edilen
olumlu veya olumsuz hususlar rapor halinde düzenlenir ve denetim görevlisi
ile ilgili firma yetkilisi tarafından imzalanır. Firma yetkilisinin imzadan
imtina etmesi halinde bu husus raporda belirtilir. İncelemede üretim şekli ve
kalitesinin, malların ihale dokümanında yer alan hükümlere aykırı olarak
imali sonucunu doğuracağının tespit edilmesi halinde, bu durum bir raporla
tespit edilerek yükleniciye bildirilir. Üretim şeklinin idarenin uyarılarına
rağmen değiştirilmemesi ve kalitenin arttırılmaması halinde idare, malın
teslim aşamasında test ve muayeneye dahi tabi tutmaksızın reddetme hakkına
sahiptir. Bu şekilde yapılan ara denetimler
muayene ve kabul komisyonlarının yetki ve sorumluluğunu kaldırmaz. Bu
denetimler sonucu oluşturulan raporlar muayene ve kabul aşamasında
değerlendirilmek üzere idareye sunulur. Yüklenici, idare tarafından
yapılan ara denetimler ve denetim sonucunda hazırlanan raporları öne sürerek
ihale dokümanlarında belirtilen teknik ve idari sorumluluklardan kurtulamaz. Denetimin idarenin personeli
tarafından yapılması esastır. Ancak işin özelliğinin gerektirdiği durumlarda
idareler bu konuda hizmet satın alabilir." MADDE
4 — Aynı Yönetmeliğin 10
uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Yurt dışından tedarik
edilecek malzemenin muayene ve kabul işlemlerinde malın teslim şekline bağlı
olarak bu Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla idarelerce farklı esas
ve usuller de belirlenebilir. Bu şekilde düzenleme yapılması durumunda
yapılan düzenlemeler ihale dokümanı olarak verilir." MADDE
5 — Aynı Yönetmeliğin 11 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Madde 11 — Bir malın veya yapılan işin komisyon tarafından
muayenesine başlanabilmesi için aşağıdaki işlemlerin tamamlanması
gerekmektedir. a) Yüklenicinin malı ihale
dokümanına uygun şekilde teslim etmesi veya dokümana uygun olarak teslime hazır hale getirildiğini idareye bildirmesinden
itibaren en geç beş işgünü içinde idarece muayene ve kabul işlemlerine
başlanır. b) İdare tarafından öncelikle
yükleniciye muayene ve kabul işlemlerinin yapılacağı tarih bildirilerek
belirtilen yer, gün ve saatte kendisinin veya yetkili vekilinin hazır olması
yazılı olarak bildirilir. Bildirimin postaya verilmesini takip eden yedinci
gün yükleniciye tebliğ edilmiş sayılır. Bildirim imza karşılığı elden tebliğ
edilmek suretiyle de yapılabilir." MADDE
6 — Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. "b) Numune alımı ile ilgili
her türlü aparat malzeme ve ekipmanın hazır edilmesi," MADDE
7 — Aynı Yönetmeliğin 13
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Madde 13 — Muayenede aranacak hususlar; ihale dokümanında yazılı
şartlardır. Numune alınmak suretiyle kabule konu mallar için malın niteliğine
göre yeter sayı ve evsafta numune alınması ve muhafazası idarenin
sorumluluğundadır. Muayeneye sunulan malın önce bütünü incelenerek gerek
görülür ise yeter sayıda numunesi saklı tutulur. Numune, mühürlü durumda,
özelliklerinin bozulmasına fırsat vermeden ihale dokümanında belirlenen süre
ile alıkonulur." MADDE
8 — Aynı Yönetmeliğin 18
inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Laboratuvar
muayenesi sonucunda reddedilen mal veya yapılan iş yüklenicinin itirazı
halinde veya muayenenin idarenin kendi laboratuvarı
dışında her hangi bir laboratuvarda yapılması
durumunda ise şartnameye uygunluk raporu düzenlenen mallar için idarenin
gerekli görmesi halinde yeniden muayenesi yapılmak üzere, varsa o maldan daha
önce alınıp idarede saklanmakta olan numuneler üzerinden ihale dokümanında
belirtilen hakem laboratuvarda incelettirilir.
Hakem laboratuvarın vereceği rapor kesindir." MADDE
9 — Aynı Yönetmeliğin 19
uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "İşin süresi içinde muayene hakları Madde
19 — İşin süresi içinde
getirilen mal veya yapılan işin muayeneleri sonucunda uygun olmadığı tespit
edildiğinde, yüklenici bu süre içinde malını alıp yenisini getirmekte veya
itiraz muayenesi istemekte serbesttir. İşin süresi içinde uygun çıkmayan
mallar yerine sadece bir defaya mahsus olmak üzere yeniden getirilen malların
muayenesi yapılır. İşin süresi dolmuşsa ihale
dokümanında belirtilen ihtarlı süre verilerek bu süre içinde bir defa olmak
üzere getirilecek mallar teslim alınarak muayeneleri yapılır. Uygun çıkmayan mallar yerine
yeniden getirilen malların muayene sonucunun da olumsuz çıkması durumunda
yüklenici idarenin deposundaki malın tamamını ihale dokümanında belirtilen
süre içerisinde geri almak zorundadır. Yüklenici süresinde geri almadığı
mallara ilişkin olarak idareden herhangi bir hak talebinde bulunamaz." MADDE
10 — Aynı Yönetmeliğin 21
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Madde 21 — Muayene ve kabul komisyonları eksiksiz toplanır ve
kararlarını çoğunlukla alır. Muayene ve kabul komisyonları kararlarını
verirken, varsa ara denetim raporlarını da dikkate alır. Karara karşı olanlar,
karşı olma gerekçelerini kararın altına yazarak imza etmek zorundadır.
Kararlarda çekimser kalınamaz." MADDE
11 — Aynı Yönetmeliğin 25 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Madde 25 — Sözleşme konusu malların denetim, muayene ve testleri
tamamlandığında, komisyonun olumlu raporu idarece kabul edilerek, ödemeye
ilişkin belgenin düzenlenmesinde esas alınır. Geçici kabulün söz konusu olduğu
alımlarda ise, kesin kabul zamanı ihale dokümanında belirtilir. Kesin kabul
zamanı geldiğinde yüklenici veya vekili bir dilekçe ile idareye başvurur. Bu
başvuru üzerine; idarece kesin kabul teklif belgesi düzenlenerek, geçici
kabulü yapan komisyonca veya zorunlu hallerde yeni bir kabul komisyonu
kurularak kabul işlemleri yapılır." MADDE
12 — Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Sözleşme ve eklerine uymayan işler Madde
26 — İhale dokümanında hüküm
bulunması halinde yüklenici tarafından mala ait teknik dokümandan farklı
olarak önerilen mal veya işler, ancak ihale dokümanında belirtilen asgari
özelliklere haiz ve mevcudundan daha iyi özelliklere sahip olduğu muayene ve
kabul komisyonu tarafından onaylanması halinde kabul edilebilir. Ancak bu
takdirde yüklenici ilave bedel isteyemez." Kaldırılan
Hükümler MADDE
13 — Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. "Başlanmış olan ihaleler Geçici Madde 1 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
ihale edileceği yazılı olarak duyurulmuş veya ilan edilmiş olan işler, yazılı
olarak duyurulduğu veya ilan edildiği tarihte yürürlükte olan Yönetmelik
hükümlerine göre sonuçlandırılır." Yürürlük MADDE
14 — Bu Yönetmelik yayım
tarihini izleyen otuzuncu gün yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
15 — Bu Yönetmelik
hükümlerini Kamu İhale Kurumu Başkanı yürütür. |