Tebliğ

 

Dış Ticaret Müsteşarlığından:

İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ

(Tebliğ No: 2005/14)

 

BİRİNCİ KISIM

Genel Bilgi ve İşlemler

Soruşturma

Madde 1 — MKS Marmara Kimya Sanayi A.Ş. (MKS A.Ş.) tarafından yapılan başvuru üzerine, Çin Halk Cumhuriyeti (Ç.H.C.) menşeli pentaeritritol (pentaeritrit)” için 04/02/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2005/4 sayılı Tebliğ ile başlatılan damping soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmüş ve tamamlanmıştır.

Kapsam

Madde 2 — Bu Tebliğ; 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002 tarihli ve 24743 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yürütülen damping soruşturmasının sonuçlarını içermektedir.

Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi

Madde 3 — Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün yerli üreticisine, Müsteşarlıkça tespit edilen ithalatçılarına ve Ç.H.C.’de yerleşik bilinen altı üretici/ ihracatçıya soru formları gönderilmiştir.

Öte yandan, ÇHC’de yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen, söz konusu soru formunun bir örneği Ç.H.C’nin Ankara’daki Büyükelçiliğine de gönderilmiştir.

Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır.

Ç.H.C.’de yerleşik hiçbir üretici/ihracatçı firmadan verilen süre içerisinde cevap alınamamıştır.

Yerli üretici soruşturma süresi boyunca Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuş, soru formuna usulüne uygun şekilde yanıt vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir.

Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan dördü ithalatçı soru formuna cevap vermiştir. Bu firmalardan alınan yanıtlarda, yerli ürün ile ithal edilen ürün arasındaki en önemli tercih sebebinin fiyat farklılığı olduğu ve ihracatçı firmaların yerli üreticiye göre daha cazip satış koşulları sağladığı iddia edilmiştir.

Yerinde doğrulama soruşturmaları

Madde 4 — Yönetmelik’in 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici MKS A.Ş.’de yerinde doğrulama incelemesi yapılmıştır.

İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi

Madde 5 — Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine ve bilinen üretici/ihracatçı firmalara şikayetin gizli olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir.

Aynı zamanda soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil eden bilgi ve belgeleri içeren nihai bildirim, soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine, soruşturma konusu ürünün yerli üreticisine ve Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde bulunan ithalatçılara gönderilmiştir.

Taraflara soruşturma boyunca, soruşturma ve nihai bildirim ile ilgili görüşlerini ve bu görüşlerle ilgili belgeleri sunma imkanı verilmiş olup, söz konusu görüşler ile belgeler değerlendirilmiş, buna ilişkin nesnel hususlara bu Tebliğ içerisinde yeri geldiğince değinilmiştir.

Soruşturma dönemi

Madde 6 — Damping belirlemesi için 01/01/2004–31/12/2004 tarihleri arası soruşturma dönemi (SD) olarak kabul edilmiştir. Zarar belirlemesinde ise veri toplama ve analiz için 01/01/2002-31/12/2004 arasındaki dönem esas alınmıştır.

İKİNCİ KISIM

Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün

 

Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün

Madde 7 — Soruşturma konusu madde, 2905.42.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTİP) yer alan “pentaeritritol (pentaeritrit)”dur.

Pentaeritritol (CAS No: 115-77-5), bir polialkol olup, kokusuz, beyaz kristalli, akıcı, nemden etkilenmeyen ve kolayca depolanan bir tozdur. Bir polialkol olması dolayısıyla özellikle değişik esterifikasyon reaksiyonları yapar. Pentaeritritol tehlikeli maddeler sınıfına dahil edilmemiş olup, zehirli değildir. Erime noktası 261–263°C ve parlama noktası 260°C olup, suda kolayca erir (20°C’de 6gr/100ml).

Pentaeritritol, önce asataldehit, formaldehit, kostik ve formik asit arasındaki bir reaksiyondan çok seyreltik olarak elde edilmektedir. Bu seyreltik karışımın, yoğunlaştırma aşamasında suyu uçurulmakta ve bölme aşamasında da ihtiva ettiği formaldehit ve metanol ayrıldıktan sonra birinci kristallendirme aşamasında yan ürün sodyum formiat çözeltide kalarak uzaklaştırılmaktadır. Elde edilen ham kristal, bir kademe daha saflaştırma amacıyla suda eritilip ikinci defa kristallendirilmekte ve daha sonra filtre edilip kurutulmaktadır.

Pentaeritritol öncelikle yağlıboya, lak ve cila üretiminde temel bir ara ürün olan alkid reçinesi imalatında kullanılır. Ayrıca, motor yağlarında ve değişik plastik türlerinde ısıya ve dış şartlara karşı mukavemet artırıcı olarak kullanılmaktadır. Diğer taraftan söz konusu ürün yanmaz boyalar ve diğer yanmaz malzeme imalatı ile ilaç sanayiinde de kullanım alanı bulabilmektedir.

Yapılan incelemeler neticesinde Yönetmelik’in 4 üncü maddesi çerçevesinde, Ç.H.C.’den ithal edilen soruşturma konusu pentaeritritol ile yerli üretim dalı tarafından üretilen pentaeritritolün, teknik ve fiziki özellikleri, çeşitleri, dağıtım kanalları, kullanım alanları, kullanıcıların algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer özelliklere sahip olduğu ve soruşturmaya konu ülkeden ithal edilen ürünlerin yerli üretim dalının ürünleriyle doğrudan rekabet içinde olduğu, bu nedenle de benzer ürün olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır.

Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Dampinge İlişkin Belirlemeler

Normal değerin belirlenmesi

Madde 8 — Soruşturmaya konu ülkeden işbirliğine gelen üretici/ihracatçı bulunmamaktadır. Bu itibarla, normal değer belirlemeleri için başvurudaki veriler de dahil olmak üzere Yönetmelik’in 26 ncı maddesi hükmü uyarınca eldeki mevcut veriler kullanılmıştır.

Mevcut veriler çerçevesinde, yerli üreticinin soruşturma konusu ürüne ilişkin 2004 yılına ait ağırlıklı ortalama satış fiyatı normal değer olarak alınmıştır.

Bir ithalatçı firma, yerli üreticinin %93 ve %98 saflıkta iki çeşit pentaeritritol sattığını, dolayısıyla normal değer belirlemesinde kullanılan 2004 yılına ait ortalama satış fiyatı tespit edilirken sadece %93 saflıktaki ürünün fiyatının hesaplanmasının daha sağlıklı bilgi vereceğini belirtmiştir. Bununla beraber, söz konusu ithalatçı, hangi sebeple %93 saflıktaki ürünün fiyatının esas alınması gerektiği konusunda bir açıklama yapmamıştır. Bu bağlamda, %98 saflıktaki pentaeritritol satışlarının hesap dışı tutulması sonucunu doğuracak bu talep makul görülmemiştir.

Diğer taraftan, yukarıda da  belirtildiği üzere, Ç.H.C.’den herhangi bir üretici/ihracatçı işbirliğine gelmemiş olduğundan, normal değerin belirlenmesinde eldeki mevcut veriler kullanılmış, bu çerçevede söz konusu ürünün yerli üreticisinin, her iki ürün tipinin de üretim ve satışını gerçekleştirmesi sebebiyle, soruşturma dönemindeki ağırlıklı ortalama satış fiyatı normal değer olarak alınmıştır. Aynı zamanda yerli üretici nezdinde gerçekleştirilen yerinde incelemeden, iki ürün tipi arasında herhangi bir maliyet farkı bulunmadığı da anlaşılmıştır.

İhraç fiyatı

Madde 9 — Ç.H.C. için ihraç fiyatı olarak, “China National Chemical Information”dan (Çin Ulusal Kimya Bilgi Merkezi) alınan FOB ihraç fiyatları kullanılmıştır. FOB fiyatları CIF fiyatlara çevirmek için de navlun ve sigortaya ilişkin ithalatçılardan alınan veriler çerçevesinde hesaplanan değerler kullanılmıştır.

Fiyat karşılaştırması ve damping marjı

Madde 10 — Damping marjı hesaplanırken FOB bazda olan ihraç fiyatını fabrika çıkış aşamasına getirmek için ayrıca bir ayarlama yapılmamıştır. Normal değer için ise fabrika çıkış aşamasında oluşan fiyat esas alınmıştır. Böylece ihraç fiyatı ve normal değerin aynı aşamada karşılaştırıldığı kabul edilmiştir. Bu çerçevede hesaplanan damping marjının nispi olarak CIF ihraç fiyatının %39,6’sı oranında olduğu, mutlak olarak ise 427,6 ABD Doları/ton tutarında olduğu görülmüştür.

Bir ithalatçı, damping marjı hesaplanırken FOB fiyatın değil CIF fiyatın esas alınması gerektiğini belirtmiştir. Yönetmeliğin 10 uncu maddesi uyarınca normal değer ile ihraç fiyatının aynı aşamada, tercihen fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılması gerekmektedir. Bu bağlamda normal değer için fabrika çıkış aşamasında oluşan fiyat, ihraç fiyatı için ise ihracatçı lehine olmak üzere ihraç ülkesindeki navlun ve diğer masraflar hariç tutularak FOB fiyat esas alınmıştır.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Zarar ve Nedenselliğe İlişkin Belirlemeler

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Dampingli İthalatın Gelişimi

Genel açıklama

Madde 11 — Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu çerçevede, soruşturma dönemi için Devlet İstatistik Enstitüsü’nün menşe esasında hazırlanmış verileri esas alınmıştır.

Maddenin genel ithalatı

Madde 12 — 2002 yılında 2.487 ton olan soruşturma konusu ürünün genel ithalatı 2003 yılında 2.028 ton, SD’de  3.633 ton olarak gerçekleşmiştir.

Soruşturma konusu ürünün genel ithalatının ağırlıklı ortalama birim fiyatı CIF bazda 2002 yılında 0,95 ABD Doları/kg iken, 2003 yılı ve SD’de 1,27 ABD Doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

Dampingli ithalat

Madde 13 — Soruşturma konusu ürünün dampingli ithalatı 2002 yılında 0 (sıfır) iken, 2003 yılında 132 ton, SD’de 1.328 ton seviyesine çıkmıştır. 2003-2004 yılları arasında dampingli ithalat %994 oranında artış göstermiştir.

Dampingli ithalatın tüketime göre artışı

Madde 14 — Türkiye toplam benzer mal tüketimi ve pazar payları hesaplanırken ilgili ürün için MKS A.Ş.’nin yurtiçi satış rakamları ile toplam ithalat istatistikleri dikkate alınmıştır.

Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi, 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında 107 ve SD’de 143 olarak gerçekleşmiştir. 2002 yılında 0 (sıfır) olan dampingli ithalatın pazar payı 2003 yılında %1,9’a, SD’de ise %14,7’ye çıkmıştır.

Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi

Madde 15 — Soruşturma konusu ürünün dampingli ithalatının ağırlıklı ortalama birim fiyatı CIF bazda 2003 yılında 1,28 ABD Doları/kg iken, SD’de 1,11 ABD Doları/kg’a düşmüştür.

Fiyat kırılması

Madde 16 — Fiyat kırılması, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir.

Bu çerçevede, pentaeritretol için SD’deki ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye piyasasına giriş fiyatları ile yerli üretim dalının satış fiyatları mukayese edilmiş ve ağırlıklı ortalama fiyat kırılması hesaplanmış, dampingli ithalatın fiyatının yerli üretim dalının fiyatının önemli ölçüde altında kaldığı tespit edilmiştir.

Buna göre, SD’ye ilişkin olarak hesaplanan ağırlıklı ortalama fiyat kırılması, %19,4 oranında belirlenmiştir.

İKİNCİ BÖLÜM

Yerli Üretim Dalının Durumu

Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri

Madde 17 — Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretimi temsil eden MKS A.Ş.’nin mümkün olduğu ölçüde soruşturma konusu ürüne ilişkin verileri esas alınmıştır.

Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Toptan Eşya Fiyat Endeksi (TEFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler kullanılmıştır.

a) Üretim

Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2003 yılında 102’ye, SD’de 128’e yükselmiştir.

b) Satışlar

Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2003’de 124’e, SD’de ise 141’e yükselmiştir. 2002 yılında 100 olan yurt içi satış hasılası müteakip yıllarda sırasıyla 106 ve 105 olarak gerçekleşmiştir.

c) Piyasa payı

Yerli üretim dalının yurtiçi pazar payı 2002 yılında %60,7, 2003 yılında %70,1 ve SD’de %59,9 olarak gerçekleşmiştir.

d) Kapasite Kullanımı

Yerli üretim dalının 2002 yılında %83 olan kapasite kullanım oranı, 2003 yılında %85 ve SD’de %107 olarak gerçekleşmiştir.

e) Yurtiçi Fiyatlar

Yerli üreticinin ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2002 yılında reel bazda 100 iken, 2003 yılında 86’ya ve SD’de 74’e gerilemiştir.

f ) Stoklar

Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2003 yılında 109’a yükselmiş ve SD’de ise 118 olarak gerçekleşmiştir.

g) İstihdam

Yerli üretim dalının 2002 ve 2003 yıllarında 100 olan işçi sayısı endeksi, SD’de 102 olarak gerçekleşmiştir.

h) Ücretler

Üretimde çalışan işçilerin aylık ücret endeksi 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında 96’ya düşmüş ve SD’de 101 olarak gerçekleşmiştir.

i) Verimlilik

Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında 102 ve SD’de 126 olarak gerçekleşmiştir.

j) Büyüme

Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında 105 ve SD’de 147 olmuştur.

k) Sermaye Artışı

Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan öz sermayesi 2003 yılında 112’ye yükselmiş ve SD’de 181 olarak gerçekleşmiştir.

l) Nakit Akışı

Yerli üretim dalının faaliyetleri dolayısıyla yarattığı reel nakit akışı (Kâr + amortisman), 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında 81 ve SD’de 85 olarak gerçekleşmiştir.

m) Yatırımlardaki Artış

Firma, zarar inceleme dönemi boyunca herhangi bir tevsi yatırımında bulunmamış; 2002 yılında 100 birim olan yenileme yatırımları, 2003’te 80’e düşmüş ve SD’de 97 olarak gerçekleşmiştir.

n) Kârlılık

Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan birim kârlılığı, 2003 yılında 164’e, SD’de 189’a yükselmiştir.

o) Maliyetler

Yerli üretim dalının 2002 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2003 yılında 79 ve SD’de 66 olarak gerçekleşmiştir.

p) Yatırımların geri dönüş oranı

Yerli üretim dalının yatırım hasılatı (Kâr/Öz kaynak) oranı 2002 yılında %34 iken, 2003 yılında %25 ve SD’de %16 olarak gerçekleşmiştir.

r) Damping marjının büyüklüğü

Damping marjı önemli oranda bulunmuştur.

Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi

Madde 18 — Ç.H.C menşeli dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisi incelendiğinde, dampingli ithalatın yerli üretim dalının pazar payı, yurtiçi satış fiyatları ile stoklara ilişkin göstergelerinde olumsuzluğa yol açtığı tespit edilmiştir. Fiyat kırılmasının yüksek oranda olduğu dikkate alındığında, yerli üretim dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesinin mümkün bulunmadığı ve kaçınılmaz bir şekilde iç piyasada pazar kayıplarına uğrayacağı tespit edilmiştir. Nitekim yerli üretim dalı, 2003 ile SD arasında, yurt içi fiyatlarındaki indirime rağmen önemli bir pazar kaybına uğramıştır. Aynı zamanda söz konusu dampingli ithalat nedeniyle yerli üretimin dalının yatırım hasıla oranında düşüş gerçekleştiği ve bu durumun beklentileri olumsuza çevirmesi sebebiyle yatırımlarda yavaşlamaya yol açtığı anlaşılmaktadır.

Bir ithalatçı, yerli üreticinin bazı ekonomik göstergelerindeki gelişmelerden yola çıkarak dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerinde olumsuz bir etki yaratmadığını öne sürmüştür. Bununla beraber yapılan incelemeden, Ç.H.C. menşeli dampingli ithalatın yerli üretim dalının bazı ekonomik göstergelerinde hali hazırda olumsuzluklara yol açtığı anlaşılmıştır. Diğer taraftan söz konusu ithalatın zarara neden olacağı bir ortamı yaratacak koşullardaki değişikliklerin açıkça öngörülebilir olması da maddi zarar tehdidine işaret etmektedir.

Soruşturma konusu ürünün 2002 yılında Ç.H.C.’den ithalatı söz konusu değilken, anılan madde ithalatı, 2003 ve 2004 yıllarında hızlı bir artış eğilimi içine girmiş ve soruşturma döneminde genel ithalatın %36,6’sını teşkil etmiştir. Aynı zamanda Ç.H.C.’nin soruşturma konusu ürüne ilişkin olarak Çin Ulusal Kimyasal Bilgi Merkezi’nden temin edilen ihracat verileri incelendiğinde, Ç.H.C.’nin 2004 yılındaki ihracatının 2002 yılına göre yaklaşık 118 kat arttığı anlaşılmıştır. Bu bağlamda, Ç.H.C.’nin soruşturma konusu ürüne ilişkin ihracat miktarındaki bu artıştan en büyük payı Türkiye’nin aldığı ve 2004 yılında Türkiye’ye gerçekleştirdiği ihracatın, soruşturma konusu ürüne ilişkin genel ihracatının ortalama %8,1’ini teşkil ettiği tespit edilmiştir.

Buna mukabil, Ç.H.C.’den Türkiye’ye ihracatın gerçekleştiği iki yıl içinde ihracatın birim fiyatının düşüş gösterdiği ve yüksek oranda dampingli olduğu anlaşılmıştır. Nitekim, Ç.H.C.’nin önemli ölçüde ihracat gerçekleştirdiği ülkelere yönelik ihraç fiyatları incelendiğinde, en düşük birim fiyatın Türkiye’ye olan ihracatında olduğu anlaşılmaktadır.

Ç.H.C.’nin birim fiyatları ile ilgili olarak bir ithalatçı, söz konusu ihracat istatistikleri incelendiğinde soruşturma döneminde Ç.H.C.’nin yalnızca Türkiye’ye değil, pentaeritritol üretimi olan ülkelerde pazar payı elde etmek için başka bazı ülkelere de düşük birim fiyat uyguladığını belirtmektedir. İthalatçının bu görüşü damping incelemesinin haklılığını ortaya koymakta olup, Ç.H.C’nin Türkiye dışında  pentaeritritol üreticisi başka ülkelere de dampingli ihracat gerçekleştiriyor olmasının, Türkiye’ye gerçekleştirdiği dampingli ihracatı haklı göstermeyeceği açıktır.

Hiçbir üretici/ihracatçının işbirliğine gelmemesi nedeniyle Ç.H.C.’deki mevcut stok kesin olarak bilinmemekle beraber, Ç.H.C.’den gerçekleşen soruşturma konusu ürün ithalatının fiyatının dampingli olması, fiyat baskısının önemli ölçüde bulunması, soruşturma konusu ürünün çok sayıda üreticisi olması, yeterli ölçüde ve serbestçe elden çıkarılabilir bir kapasitesinin bulunduğunu ortaya koymaktadır. Diğer yandan, Ç.H.C. menşeli dampingli ithalat nedeniyle yerli üretim dalının stokları da artış eğilimine girmiştir.

Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, Ç.H.C. menşeli dampingli ithalatın mutlak ve nispi oranda hızla artışı mukabilinde yakın zamanda meydana gelmesi muhtemel ve de öngörülebilen ciddi zarar, yerli üretim dalı için mevcut zarar tehdidini oluşturmaktadır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Dampingli İthalat ile Zarar Arasındaki Nedensellik Bağı

Dampingli ithalatın etkisi

Madde 19 — Zarar inceleme döneminde soruşturma konusu pentaeriritol’un damping fiyatlı ithalatının, nispi ve mutlak olarak arttığı, dampingli ithalatın fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde altında kaldığı tespit edilmiştir. Yerli üretim dalının satış fiyatı, stoklar ve piyasa payında olumsuzluklar tespit edilmiştir. Öte yandan, yerli üretim dalının diğer ekonomik göstergelerinde, 2004 yılının tamamı için fark edilir derecede olmamakla beraber, özellikle SD’nin son çeyreğinde belirgin bir şekilde ortaya çıkmaya başlayan olumsuzluklar  tespit edilmiştir.

Dampingli ithalatın fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını kırması ve dampingli ithalattaki artış eğilimi ile yerli üretim dalında özellikle pazar kaybı şeklinde görülmeye başlanan olumsuz gelişmeler yerli üretim dalında yakın gelecekte oluşacak öngörülebilir zararı  ortaya koymaktadır.

Yukarıdaki hususlar çerçevesinde, dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerinde maddi zarar tehdidi oluşturduğu ve aralarında illiyet bağı olduğu sonucuna varılmıştır. Bir ithalatçı soruşturma döneminde yerli üreticinin pazar payının %60,7’den %59,9’a düşmesi ile Ç.H.C.’den gerçekleşen ithalat artışı arasında bir nedensellik ilişkisi olmadığını iddia etmiştir. Bununla beraber, Ç.H.C.’den yüksek oranda ve damping fiyatlı ithalatın başlamasıyla, yerli üreticinin piyasa payının düşmeye başlamasının eş zamanlı olarak gerçekleşmesi, olmadığı iddia edilen bu nedensellik ilişkisini açıkça ortaya koymaktadır.

Üçüncü ülkelerden ithalat

Madde 20 — Üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın 2002-2004 yılları arasındaki dönemde mutlak ve nispi olarak azaldığı, genel ithalat ve tüketim içindeki payının önemli ölçüde düştüğü görülmüştür. Üçüncü ülkelerden yapılan ithalatın gerek miktarı, gerek birim fiyatlarının yerli üreticinin birim fiyatlarına yakın oluşu, gerekse piyasa payındaki eğilim, bu aşamada yerli üretime zarar verebilecek boyutta görülmemektedir.

 

BEŞİNCİ KISIM

Sonuç

Karar

Madde 21 — Soruşturma sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zarar tehdidinin ve her ikisi arasında illiyet bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı ile aşağıda tanımı ve menşei verilen maddenin Türkiye’ye ithalatında karşısında belirtilen tutarda dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.

 

GTİP

Eşyanın Tanımı

Menşe Ülke

Dampinge Karşı Vergi

2905.42.00.00.00

Pentaeritritol (pentaeritrit)

Çin Halk Cum.

270 ABD Doları/Ton

 

Uygulama

Madde 22 — Gümrük idareleri Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyonu, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen maddenin ithalatında karşısında gösterilen tutarda dampinge karşı vergiyi tahsil ederler.

Yürürlük

Madde 23 — Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 24 — Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.