Yönetmelik Maliye Bakanlığından: Devlet Malzeme Ofisi Basım Müessesesi Müdürlüğü Satınalma Yönetmeliği BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç, Kapsam
ve Dayanak Amaç Madde
1 —
Bu Yönetmeliğin amacı, Müessesenin kârlılık ve verimlilik ilkelerine uygun
olarak temin edeceği mal ve hizmetlerin 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında
satınalınmasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir. Kapsam Madde
2 —
Bu Yönetmelik Devlet Malzeme Ofisi Müessesesinde uygulanır. Genel Bütçeye dahil dairelerle katma
ve özel bütçeli idarelerden, belediyelerden, özel kanunla kurulmuş kamu kurum
ve kuruluşlarından, 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname kapsamına giren teşebbüs, kuruluş, müessese ve bağlı
ortaklıklardan satınalınacak mal ve hizmetler bu Yönetmeliğe tabi olmadan
doğrudan doğruya Müessese Müdürlüğünce temin edilebilir. Dayanak Madde
3 —
Bu Yönetmelik 4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendi ve 28/10/1984 tarihli ve 18559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet
Malzeme Ofisi Ana Statüsüne dayanılarak hazırlanmıştır. İKİNCİ BÖLÜM İşletme Bütçesiyle Tespit,
Satınalmaların Komisyonlarca Yapılması İşletme bütçesiyle satınalmaların ve prensiplerin tesbiti Madde
4 — Müessesece
satınalınacak mallarla planlanması mümkün olan hizmetlerin cins, miktar ve
tahmini bedelleri her yıl işletme bütçesi ile belirlenir ve prensipleri
tespit edilir. İşletme Bütçesinde öngörülmeyen
veya öngörülmüş olmakla beraber toplu olarak satınalınamayan ve acil olarak
sağlanması gereken malzeme; "Müteferrik Satınalmalar" karşılığı
konulan ödenek ile satınalınır. Bu satınalmaların yapılabilmesi için yetki
limiti bakımından önceden satınalmaların icrasına yetkili mercilerden izin
alınır. Satınalmaların satınalma komisyonlarınca yapılması Madde
5 —
Bu Yönetmelikte, usûl ve yetki bakımından belirli görevliler ile servislere
bırakılmış satınalmalar hariç, bütün mal ve hizmet satınalmaları, Satınalma
Komisyonlarınca yapılır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Satınalma Organları ve Teşekkülü Satınalma organları Madde
6 —
Satınalma Organları aşağıda belirtilmiştir. a) Satınalma Komisyonu, b) Geçici Satınalma Komisyonu, c) Satınalma Servisi. Satınalma organlarının teşekkülü Madde
7 —
Satınalma organlarının teşekkülü aşağıda belirtilmiştir. a) Satınalma Komisyonu; Her yıl
Yönetim Komitesi tarafından belirlenen Müessese Müdür Yardımcısı ile üç üye
ve muhasebeciden teşekkül eder. Yönetim Komitesi tarafından belirlenen
üyelerden ikisi, Yıllık İşletme Bütçesinde bulunan satınalma mevzularına uygun
olarak belirlenen gruplara göre, ayrı ayrı olmak üzere her yıl Yönetim
Komitesince belirlenir. Bu Komisyona, ayrıca ihtiyaç anında yeteri sayıda
Komisyon üyesi görevlendirilmesine ve Yıllık İşletme Bütçesinde bulunan
satınalma mevzularına göre grupları belirlemeye Yönetim Komitesi yetkilidir.
Müessese Müdür Yardımcısı Komisyonun Başkanıdır. Komisyon eksiksiz toplanır.
Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Yeni Komisyon belirleninceye kadar
mevcut Komisyon görevine devam eder. Herhangi bir sebeple Başkan veya
Üyelerden birinin geçici olarak bulunmaması halinde, Müessese Müdürü derhal
geçici olarak birini görevlendirir. b) Geçici Satınalma Komisyonu;
muayyen işlere münhasır olmak üzere ve bu işlerin mahiyeti ve önemine göre
kurulabilir. Geçici Satınalma Komisyonu bir başkan, bir muhasebeci ve üç üye
olmak üzere beş kişiden teşekkül eder. Satınalma Komisyonu işlerinin fazla
olması halinde hizmetin biran önce görülmesini sağlamak üzere belirli bir
süre için de Geçici Satınalma Komisyonu kurulabilir. Bu Komisyonun
kurulmasına ve yetki limitleri ile konularını belirlemeye Yönetim Komitesi
yetkilidir. Satınalma Komisyonuna işin mahiyetine göre Müessese dışından da
eleman görevlendirilebilir. Bu hususda karar vermeye de Yönetim Komitesi
yetkilidir. c) Satınalma Servisi Eliyle
Satınalma; Satınalma Servisince, yapılacak araştırmaya istinaden Satınalma
Komisyonundan geçirilmeksizin, Müessese Müdürünün onayı ile kesinleşen
satınalmadır. Bu suretle yapılacak satınalma limiti, Yönetim Kurulunca her
yıl belirlenir. Bu satınalmaların istek yazısındaki vasıflar gereğince veya
numune suretiyle yapılması mümkün olup, şartname düzenlenmesi zaruri
değildir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Komisyonların Çalışması Satınalma mevzularının bildirilmesi Madde
8 —
Satınalma Şefliği ve ilgili Servisler İşletme Bütçesinin Yönetim Kurulunca
onayını müteakip, komisyonun görev alanı içine giren satınalma mevzularını,
Müessese Müdürünün onayından geçirmek suretiyle Satınalma Komisyonuna intikal
ettirirler. Satınalma Komisyonu, 26 ncı
maddenin hükümlerini de dikkate alarak, kendilerine intikal ettirilen
mevzuların Satınalma Usulleri hakkında alacağı prensip kararını Yönetim
Komitesinin Onayını müteakip Satınalma Şefliği ve ilgili servislere bildirir.
Tüm satınalma organları işbu prensip kararına tabidir. Satınalma dosyası Madde
9 —
İlgili servisler bu Yönetmelik hükümlerine göre hazırlayacakları dosyaları
ilgili Satınalma Komisyonu Başkanlığına bir yazı ile gönderirler. Satınalma dosyası, satınalma
mevzuunu teşkil eden ticari şartname ve varsa teknik şartname ile satınalma
konusu mal veya hizmetin özelliğine göre tespit edilecek hususları da
kapsayacak şekilde hazırlanır. Tekliflerin tetkik, muayene ve mukayeseleri Madde
10 —
İlgili Komisyonca lüzum görülmesi halinde teklifler ile ihaleye katılan
istekliler hakkında her türlü araştırma ve inceleme ilgili servislerce
yapılır. Sonuçlar bir rapor halinde Komisyona intikal ettirilir. İhtiyaç
duyulduğu takdirde Müessese Müdürlüğünce ayrı bir araştırma ve inceleme
komisyonu da kurulabilir. İlgili servislerin kadrosu, bu
tetkiklerin yapılmasına yeterli olmadığı takdirde, bu hizmet Müessese
dışından sağlanır. Buna Müessese Müdürü yetkilidir. Komisyon kararlarının alınması ve onayı Madde
11 —
Kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Kararlarda çekimser
kalınamaz. Karara muhalif kalan üye muhalefet sebebini yazarak imzalar.
Komisyon Başkan ve Üyeleri oylarından şahsen sorumludurlar. Satınalma Komisyonları tarafından
verilen kararlardan her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilen limitler
dahilinde olanlar Müessese Müdürünün bu limitlerin üzerinde olan kararlar
ise, Yönetim Komitesinin onayı ile kesinleşir. Komisyon kararlarının imzalanması Madde
12 —
Komisyon kararlarının imzalanması ve onaylanmasını Başkan temin eder ve
sonucunu Satınalma Şefliği ve ilgili servislere bildirir. Komisyon
kararlarının aslı Komisyon arşivinde saklanır. Damga vergisi Madde
13 —
Komisyon tarafından aksine bir karar alınmadıkça veya şartname ve sözleşme
tasarısında kaydedilmedikçe satınalma kararı ile ilgili karar damga vergisi,
Müessese tarafından karşılanır. Muamelât ve arşiv işleri Madde
14 —
Muamelât ve arşiv işleri aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır: a) Satınalma Komisyonunun her
türlü muamelât ve arşiv işleri Satınalma Servisi tarafından yürütülür. b) Geçici Satınalma
Komisyonlarının raportörlüğü, Komisyon Başkanının sorumluluğu altında,
Komisyon Başkanının tespit edeceği bir elemana yaptırılır. Geçici Satınalma
Komisyonları, görevin bitiminden itibaren en geç iki hafta içerisinde, alınan
kararların asıllarını sonuçlanmış olarak Satınalma Şefliğine teslim ederler. BEŞİNCİ BÖLÜM Satınalmanın Duyurulması,
Satınalma Usulleri, Teklif Verilmesi, Teminat
İstenmesi Satınalmanın duyurulması Madde
15 —
Satınalmalar teklif isteme, ilân veya mektupla duyurulur. Ayrıca, mahalli
meslek teşekkülleri de durumdan haberdar edilebilir. a) İlândan amaç, özellik, mahiyet
ve önemine göre satınalmaların uygun araçlarla ilgililere duyurulmasıdır.
İlânlar, satınalma için piyasada olabileceği düşünülen mahallerde ilgililerin
haberdar olmalarına ve hazırlıklarını yapmalarına imkân verecek şekilde
yapılır. b) Mektupla teklif isteme usûlü,
bahis konusu satınalma hakkında bu Yönetmelikhükümleri dairesinde satınalma
ile ilgili isteklilerin tespit edilen adreslerine mektup yazılması suretiyle
tekliflerinin istenmesidir. İlân veya mektuplarda, satınalma konusu olan mal
veya hizmetin cins ve miktarının, teklif mektubunun verileceği yer ve
zamanın, şartnamenin temin edileceği yerin ve ihaleye katılacak olanlar için
şartname ve eklerinin bedelinin belirtilmesi mecburidir. Satınalma usulleri Madde
16 —
Satınalmalarda aşağıda belirtilen usûller uygulanır. a) Mutemet eliyle alım usûlü, b) Pazarlık usûlü, c) Açık teklif usûlü, d)
Kapalı teklif isteme usûlü. Mutemet eliyle alım usûlü Madde 17 — Satınalma ile
ilgili eleman tarafından piyasada araştırma yapılmak suretiyle icra edilen,
Müessese Müdürünün onayı ile kesinleşen satınalma usûlüdür. Bu suretle yapılacak satınalma
limiti, her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilir. Bu satınalmaların istek
yazısındaki vasıflar gereğince veya numune suretiyle yapılması mümkün olup,
şartname düzenlenmesi zaruri değildir. Bu
satınalmalar mutemetlerce alınacak avans yolu ile de yapılabilir. Pazarlık usûlü Madde 18 — İstekli veya
istekliler ile satınalmaya yetkili olanlar arasında pazarlık yapılması
usûlüdür. Bu usûl aşağıdaki durumlardan en
az birinin meydana gelmesi halinde uygulanır. a)
Bir mal veya hizmetin yalnız bir isteklinin elinde bulunması, b) Mal veya hizmetin özelliği,
ivediliği veya önemi itibariyle satınalmanın muayyen bir istekliden
yapılmasının lüzumu veya mal veya hizmetin açık teklife konulmasında fayda
görülmemesi, c) Derhal onarımı gereken teknik
arıza veya ani bir harabiyet sonucu taşıma aracı, makinaların onarım zarureti
veya işletme malzemesinin işletmeyi durduracak ve Müessese zararını doğuracak
bir seviyeye düşmesi, d) Müşterilerce ihtiyaçlarına
binaen marka, tip, özellik, numune ve benzeri hususlar belirtilmek suretiyle
malzeme talep edilmesi, e) Kapalı teklif isteme usûlü ile
yapılan ihalelerde, istekli çıkmadığı veya teklif olunan bedel komisyonlarca
uygun görülmediği takdirde veya açık teklif usulüyle yapılan ihalelerde
istekli çıkmadığı, isteklilerin belgeleri veya son teklifleri uygun
görülmediği takdirde, yeniden aynı usûlle ihale açılmazsa; Müessese yararının
görülmesi durumunda, işin pazarlıkla yaptırılması zarureti. Bu usûlün
tatbikinde satınalmayla görevli merciler, tespit edilerek bildirilen istekli
veya istekliler ile pazarlık yapar. Pazarlık muhabere suretiyle de yapılabilir.
İhale, şartname esaslarına uygun mal bulunamaması sebebiyle geri kalmış ise,
zaruret nedeniyle şartname düzenlenmeyip, ihtiyaç ve istek yazılarında
gösterilen özellikler veya numuneler esas tutulmakla yetinilebilir. Açık teklif usûlü Madde 19 — Açık teklif
usûlüne göre ihaleler, isteklilerin satınalma komisyonları önünde
tekliflerini sözlü olarak belirtmeleri suretiyle yapılır. Ancak; istekliler ilânda
belirtilen ihale saatine kadar komisyon başkanlıklarına ulaşmış olmak
şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler. Teklif
sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif son
ve kesin teklif olarak kabul edilir. İlânda belirtilen ihale saatinde,
komisyon başkanı, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat verip vermemiş
olduklarını inceleyerek kimlerin ihaleye katılabileceğini bildirir. Katılamıyacakların
belge ve teminatlarının geri verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler,
istekliler önünde, bir tutanakla tespit edilir. Tutanaktan sonra, ihaleye
giremiyecekler ihale yerinden çıkartılır, diğer istekliler, önce şartnameyi
imzaya ve daha sonra, sıra ile tekliflerini belirtmeye çağrılır. Yapılacak
teklifler ihaleye ait artırma ve eksiltme kağıdına yazılır ve teklif
sahipleri tarafından imzalanır. İlk
teklifler bu suretle tespit edildikten sonra, komisyon başkanı posta ile
yapılmış teklifler varsa okutarak bu tekliflerin de ihaleye ait artırma ve
eksiltme kağıdına yazılmasını sağlar, bundan sonra istekliler sıra ile
tekliflerde bulunmaya devam ederler. İhaleden çekilen isteklilerin bu
durumları ihaleye ait artırma ve eksiltme kağıdına yazılır ve imzaları
alınır. İlgilinin imzadan çekilmesi halinde durum ayrıca belirtilir. İhaleden
çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar. Kapalı teklif isteme usûlü Madde 20 — İlân etmek veya
doğrudan doğruya isteklilere mektup göndermek suretiyle kapalı teklif isteme
usûlüdür. Diğer usûllerin uygulanması için
bu Yönetmelikte gösterilen haller hasıl olmadıkça, yapılacak satınalmalar bu
usûl dahilinde yürütülür. Teklif mektuplarının muhtevası Madde 21 — Teklif
mektuplarında satınalma mevzuu mal veya hizmetin cinsi, miktarı, bedeli ve
şartname ve eklerinin okunup aynen kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif
edilen fiyatın açık olarak yazılması zorunludur. Teklif mektupları, fiyatın
bildirildiği bir iç zarf ile şartnamesinde yazılı belgeleri ihtiva eden dış
zarf olmak üzere iç içe konulmuş iki zarf ile gönderilir. Teklif mektuplarının verilmesi Madde 22 — Teklif mektupları
belirtilen gün ve saate kadar Müesseseye verilir. Alınan teklifler bir
tutanakla tespit edilir. Bu saatten sonra verilen teklif mektupları kabul
edilmez. Posta ile gönderilen teklif mektuplarının belirtilen gün ve saate
kadar satınalmaya yetkili mercilere gelmiş olması gerekir. Postada gecikmiş teklifler
dikkate alınmaz. Müessese'ye verilen teklifler
herhangi bir sebeple geri alınamaz ve ek teklif kabul edilmez. Teklif mektuplarının açılması Madde 23 — Usûlüne uygun
olarak verilen veya gönderilen teklif mektupları, satınalma ile görevli
merciler tarafından hazır bulunmak isteyen teklif sahipleri veya vekilleri
huzurunda sıra ile açılır. Kimlerin ihaleye kabul edildiği hazır bulunanlara
duyurulur. İhaleye kabul edilmeyen isteklilerin iç zarfları açılmayarak
kendilerine veya vekillerine iade olunur. İhaleye kabul olunmayanlar komisyon
toplantı mahallinden çıkarılır. Bundan sonra iç zarflar sıra ile açılarak
yüksek sesle okunur. Komisyon oturum neticelerini bir
tutanakla tespit eder. Teklif mektuplarındaki noksanlıklar Madde 24 — Teklif mektuplarındaki
noksanlıklardan; a) Teklif edilen miktarın
bildirilmemiş olması, b) Fiyatın bildirilmemiş veya
şüphe ve karışıklığa meydan verecek şekilde yazılmış olması, c) Teknik özellik veya teslim
müddet veya yerinin eksik olarak bildirilmiş olması, d) Teklifin imzasız olması, e) Ticari şartname ile teklif
mektubuna ek olarak istenilen belgelerin eksik olması, f) İşin hususiyetine göre teklif
mektubunda görülecek noksanlıklar, arz ettikleri öneme göre
tekliflerin reddine sebep olabilir. Tenzilât teklifi Madde 25 — Herhangi bir usûl
ile yapılan satınalmada, ilk teklif fiyatlarının belirlendiği günü takip eden
üç iş günü içerisinde, kararlaştırılan en uygun bedelden %10'dan aşağı
olmamak ve teklif edilen bedel üzerinden kesin teminat vermek şartıyla ihaleye
iştirak etmiş olan istekli veya istekliler tarafından yapılan tenzilât
teklifleri kabul edilebilir. Bu takdirde, teklifi en münasip
olan istekli ile tenzilât teklifinde bulunan istekli veya istekliler
arasında, bir defaya mahsus olmak üzere açık eksiltme yapılır. Teminat istenmesi Madde 26 — Satınalınacak mal
ve hizmetlerin mahiyeti ve özellikleri, teminat alınmasını gerektiriyorsa, bu
husus ve alınacak teminat miktarı işin selâmeti ve emniyeti de gözönünde
bulundurulmak suretiyle Yönetim Komitesince onaylanan prensip kararı ile
belirlenir ve işin başlangıcında ilgililere duyurulur. Teminat olarak kabul edilecek değerler Madde 27 —Teminat olarak
kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır. a) Tedavüldeki Türk Parası, b) Bankalar ve özel finans kurumları
tarafından verilen teminat mektupları, c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen
belgeler. Birinci fıkranın (c) bendinde
belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal
değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış
değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir. İlgili mevzuatına göre Türkiye'de
faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri
teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri
kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye'de faaliyette bulunan
bankaların veya özel finans kurumlarının düzenleyecekleri teminat mektupları
da teminat olarak kabul edilir. Teminatlar, teminat olarak kabul
edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. Her ne surette olursa olsun,
Müessesece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir
konulamaz. İhale serbestisi Madde 28 — Müessese ihaleyi
yapıp yapmamakta veya kısmen ihale etmekte veya tercih ettiği talibe vermekte
tamamen serbesttir. Müessesenin ihaleyi yapıp
yapmamakta veya kısmen ihale etmekte veya tercih ettiği talibe vermekte
tamamen serbest olduğunun, şartname, ilân ve teklif isteme mektuplarında
belirtilmesi mecburidir. Satınalma sonucunun bildirilmesi Madde 29 — Şartnamesinde
aksine hüküm bulunmadığı durumda; Satınalmaya ait komisyon kararının yetkili
merciler tarafından onaylandığı tarihten itibaren en geç opsiyon süresi
içerisinde satınalmanın sonucu, kendisine ihale yapılan istekliye yazı ile
bildirilir. Malzeme miktarının artırılması Madde 30 — Müessese dilerse
yüklenicinin muvafakatini almak kaydıyla sözleşme konusu malzemeyi ilk ihale
miktarını aşmamak kaydıyla, aynı şartlarla artırabilir. Avans Madde 31 — Mal ve hizmet
alımlarında, şartnamesiyle, sözleşme tasarısında öngörülmek veya isteklilerin
talep etmeleri ve satınalma organlarınca kabul edilmesi kaydıyla, ihale
bedelinin % 25'ine kadar avans verilebilir. % 25'in üzerindeki avanslar ise,
Yönetim Komitesi Kararıyla verilir. Verilecek avansın gerekçesi ilgili
kararda belirtilir. Satınalmalarda avans tutarının %
50 fazlasıyla kati süresiz banka avans teminat mektubu karşılığında avans
verilebilir. Avansı verip vermemekte ve miktarını tesbitte Müessese
serbesttir. Satıcıların tanınması ve piyasaların takibi Madde 32 — Satıcıların
tanınması ve piyasaların takibinde aşağıdaki işlemler uygulanır : Satınalma organları satınalınacak
mal ve hizmetler için bunların satışları ile iştigal eden firmaların isim ve
adreslerini tespit ederek bunların (ithalatçı, imalatçı, toptancı veya acenta
gibi) durumlarıyla, sermaye ve iş kabiliyetlerini Ofis nezdindeki sadakat
durumlarını resmi kaynaklardan mümkün olduğu kadar bilgi alarak inceledikten
sonra, bu hususlarda her firma için temin ettikleri bilgileri bilgisayar
kayıtlarına veya düzenleyecekleri firma repertuvarına geçirerek muhafaza
ederler. Ayrıca, malın fiyat ile ilgili değişiklikleri veya yerine geçerli
olabilecek yeni ürünleri ve bunların firmalarını da takip ederler. Satınalma
organı, satınalınacak mal ve hizmetlerin iç piyasaya ait fiyat
dalgalanmalarının yönlerini tayine ve bu hususta mümkün olduğu kadar özel ve
resmi kaynak ile yayınlardan yararlanarak sıhhatli etüdler yapmaya özen
gösterir. ALTINCI BÖLÜM Sözleşme ve
Şartnameler, Fesih Hükümleri Sözleşme tasarıları ve şartnamelerin onayı Madde 33 — Tip sözleşme
tasarıları ve ticari şartnameler Satınalma Şefliği tarafından hazırlanarak
Yönetim Komitesinin onayından geçirilir. Satınalma mevzuuna ait teknik
şartnameler, ilgili servis tarafından hazırlanarak Müessese Müdürünün
onayından geçirilir. Fesih hükümleri Madde 34 — Fesih hükümleri
aşağıda gösterilmiştir. a) Yaptırılacak işe ait ihalenin
kendisine yapıldığına dair bildirim tarihinden itibaren, 15 gün içerisinde
istekli, Müesseseye müracaat ederek kesin teminatını vermeye ve bütün
masrafları kendisine ait olmak üzere sözleşme yapmaya mecburdur. Bu süre
zaruret halinde Müessese Müdürlüğünce uzatılabilir. Aksi takdirde, ayrıca
protesto çekmeye ve bir hüküm almaya gerek kalmaksızın isteklinin teminatı
irad kaydolunur. Durum istekliye yazılı olarak bildirilir. Süresi içerisinde
kesin teminatı vermeyen veya verilen siparişi kabul etmeyen yahut sözleşme
imzalamayan isteklilerden ihale bedeli üzerinden, her yıl Yönetim Kurulunca
tespit edilen oranlarda ayrıca cezai şart alınır. b) Sözleşmenin aktinden sonra
yüklenici, sözleşme hükümlerine kısmen veya tamamen riayet etmez veya
taahhüdünü yerine getirmez ise, protesto keşidesini müteakip, bir hüküm
almaya hacet kalmaksızın sözleşmeyi feshetmeye Müessese yetkilidir. Sözleşme
feshedildiği takdirde yüklenicinin kesin teminatı irad kaydolunur. Durum
yükleniciye yazılı olarak bildirilir. Fesih halinde taahhüdün ifa olunmayan
kısmına ait tutarın her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilen oranında ayrıca
cezai şart alınır. Bu hallerde ayrıca yüklenici nam ve hesabına ihaleye
çıkılmaz. İrad kaydolunan teminat cezai şarttan mahsup edilmez. Yüklenicinin
borç ve alacağı tasfiye edilir. c) Yüklenici iflâs ederse
sözleşme fesholunur ve teminat irad kaydedilir, (b) bendi hükmü uygulanır. d) Hakiki şahıs olan yüklenicinin
ölümü halinde teminat geri verilir ve sözleşme hükümsüz addedilir. Bununla
beraber 45 gün içerisinde lüzumlu teminatı vererek taahhüdün yapılmasına
talip olan varislere aynı hükümleri ihtiva etmek şartıyla, mevcut sözleşmeyi
devre Müessese yetkilidir. e) Herhangi bir suçtan tevkif
edilip, mevkufiyeti 30 günden fazla olduğu takdirde, Müessesece kabul
edilebilecek bir vekil göstermek sureti ile yüklenici işe devam edebilir. Aksi
takdirde sözleşme feshedilir, (b) bendi hükmü uygulanır. f) Sözleşmeye bağlanan ihale
mevzuu iş, Müessesenin izni olmadıkça başkasına devredilemez. Aksi takdirde
sözleşme feshedilir ve (b) bendi hükmü uygulanır. Bu takdirde yüklenici hiç
bir hak talep edemez. g) Yüklenicinin askere çağrılması
halinde işi yürütmek üzere Müessesece kabul edilebilecek bir vekil tayin
etmeye mecburdur. Bu vekil işin sonuna kadar yüklenicinin bütün yetki ve
sorumluluğuna sahip bulunacaktır. Yüklenici askeri hizmete çağrıldığını ileri
sürerek taahhütten vazgeçemez. Aksi takdirde (b) bendi hükmü uygulanır. Sözleşme ve şartnamelere konulması mecburi hükümler Madde 35 — Çeşitli
satınalmalara ait ticari şartnamelerle, yapılacak sözleşmelere aşağıdaki
hükümlerin konulması mecburidir. a) 34 üncü maddenin uygun görülen
hükümleri, b) Bu Yönetmeliğin, isteklilerin
müracaat şekillerini tespit eden hükümleri, c) Genel mevzuat, ticari
teamüllerin gerektirdiği diğer hususlar, d) 36 ncı madde hükmü. Şartnamelerle sözleşme hükümleri arasında aykırılık Madde 36 — Satınalmaya esas
olan teknik ve ticari şartnamelerin hükümleri ile bunlara dayanılarak
akdedilecek sözleşme hükümleri arasında aykırılık olduğu takdirde, bunlardan
Müessese lehine olanlar tatbik edilir. İhaleye katılamayacak olanlar Madde 37 — Aşağıda sayılanlar
doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları
adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar: a) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak kamu
ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hükümlü
bulunanlar. b) İlgili mercilerce hileli iflas
ettiğine karar verilenler. c) Ofisin ihale yetkilisi
kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kişiler. d) Ofisin ihale konusu işle
ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve
onaylamakla görevli olanlar. e) (c) ve (d) bentlerinde
belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye
kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri. f) (c), (d) ve (e) bentlerinde
belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında
görevli bulunmadıkları veya sermayesinin % 10'undan fazlasına sahip
olmadıkları anonim şirketler hariç). İhale konusu işin danışmanlık
hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde,
ihale konusu işin yüklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine
katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan
şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip
oldukları şirketleri için de geçerlidir. Ofis bünyesinde bulunan veya Ofis
ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek, birlik, sandık
gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler Müessesenin
ihalelerine katılamazlar. Ayrıca, 2/10/1981 tarihli ve 2531
sayılı Kamu Görevlerinden Ayrılanların Yapamayacakları İşler Hakkında Kanun
hükümlerine de uyulması zorunludur. Bu yasaklara rağmen ihaleye
katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir
kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit
edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir
kaydedilerek ihale iptal edilir. Yasak fiil veya davranışlar Madde 38 — İhalelerde aşağıda
belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır: a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz
kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka
yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs
etmek, b) İsteklileri tereddüde
düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya
teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak. c) Sahte belge veya sahte teminat
düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek. d) Alternatif teklif verebilme
halleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları
adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla
teklif vermek. e) 37 nci maddeye göre ihaleye
katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak. Bu yasak fiil veya davranışlarda
bulunanlar hakkında bu Yönetmeliğin Yedinci bölümünde belirtilen hükümler
uygulanır. YEDİNCİ BÖLÜM Yasaklar ve Ceza
Sorumluluğu İhalelere katılmaktan yasaklama Madde 39 — 38 inci maddede
belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında
fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere iki
yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri dışında
usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az olmamak üzere
bir yıla kadar, Kamu İhale Kanununun 2 nci ve 3 üncü maddeler ile istisna
edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan
yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı
verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının
tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından
fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında birinci fıkra
hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı
verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir şahıs
şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye şirketinde
ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları
kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı
verilir. İhale sırasında veya sonrasında
bu fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler, Ofisçe o ihaleye
iştirak ettirilmiyecekleri gibi yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe
kadar Ofis tarafından yapılacak sonraki ihalelere de iştirak ettirilmezler. Yasaklama kararları, yasaklamayı
gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi izleyen en geç kırkbeş
gün içinde verilir. Verilen bu karar Resmî Gazete’de yayımlanmak üzere en geç
onbeş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Bu kararlar
Kamu İhale Kurumunca izlenerek, kamu ihalelerine katılmaktan yasaklı olanlara
ilişkin siciller tutulur. Ofis, ihalelere katılmaktan
yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştığı takdirde, gereğinin yapılması
için bu durumu ilgili Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür. İsteklilerin ceza sorumluluğu Madde 40 — Taahhüt
tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktansonra tespit edilmiş olsa dahi, 38
inci maddede belirtilen fiil veya davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç
teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o
işteki ortak veya vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza
kovuşturması yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Hükmolunacak cezanın yanısıra,
Ofisçe 39 uncu maddeye göre verilen yasaklama kararının bitiş tarihini
izleyen günden itibaren uygulanmak şartıyla bir yıldan az olmamak üzere üç
yıla kadar bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının
ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla 39 uncu maddenin ikinci fıkrasında
sayılanlarla birlikte yasaklanırlar. Bilgi ve belgeleri açıklama yasağı Madde 41 — Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında görevliler ile danışmanlık hizmetisunanlar; ihale süreci ile
ilgili bütün işlemlere, isteklilerin iş ve işlemleri ile tekliflerin teknik
ve mali yönlerine ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgelerle
işin yaklaşık maliyetini ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların
yararına kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 39 ve
40 ıncı maddelerde belirtilen müeyyideler uygulanır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Geçici Hükümler, Yürürlük
ve Yürütme Geçici Madde 1 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
başlamış olan işler tabi oldukları esas ve usule göre sonuçlandırılır. Yürürlük Madde 42 — Bu Yönetmelik
5/5/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 43 — Bu Yönetmelik
hükümlerini Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürü yürütür. |