Yönetmelik Maliye
Bakanlığından: Devlet Malzeme Ofisi Satınalma Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak
ve Tanımlar Amaç Madde 1 — Bu
Yönetmeliğin amacı, Devlet Malzeme Ofisinin kârlılık ve verimlilik ilkelerine
uygun olarak Ana Statüsünde belirtilen mal ve hizmetlerin 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendi kapsamında satınalınmasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir. Kapsam Madde 2 — Bu
Yönetmelik Devlet Malzeme Ofisinin Merkez ve Taşra Teşkilâtında uygulanır. Genel
Bütçeye dahil dairelerle katma ve özel bütçeli idarelerden, belediyelerden,
özel kanunla kurulmuş kamu kurum ve kuruluşlarından, 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamına giren teşebbüs,
kuruluş, müessese ve bağlı ortaklıklardan satınalınacak mal ve hizmetler bu
Yönetmeliğe tabi olmadan doğrudan doğruya Genel Müdürlük’ce temin edilebilir. Dayanak Madde 3 — Bu
Yönetmelik 4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi
ve 28/10/1984 tarihli ve 18559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet
Malzeme Ofisi Ana Statüsüne dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 — Bu
Yönetmelikte geçen; a) Ofis;
Devlet Malzeme Ofisini, b)
İşletme Bütçesi; Devlet Malzeme Ofisi İşletme bütçesini, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM İşletme
Bütçesiyle Tespit, Satınalmaların Komisyonlarca Yapılması İşletme bütçesiyle satınalmaların ve
prensiplerin tesbiti Madde 5 — Ofisçe
satınalınacak mallarla plânlanması mümkün olan hizmetlerin cins, miktar ve
tahmini bedelleri her yıl işletme bütçesi ile belirlenir ve prensipleri
tespit edilir. İşletme
Bütçesinde gösterilmemiş olmakla beraber, daha sonra stok yapılması gerekli
görülen satınalmalar için, Yönetim Kurulundan izin ve ödenek kararı alınır.
Ayrıca, her yıl Yönetim Kurulu Kararı ile Malzeme Kataloğunda yer alacak
malzeme, Katalogdan Satınalma Usulüne göre temin edilir. İşletme
Bütçesinde öngörülmeyen veya öngörülmüş olmakla beraber toplu olarak
satınalınamayan ve acil olarak sağlanması gereken malzeme ile
"Katalogdan satınalma" usulüne göre temin edilen malzeme;
"Müteferrik Satınalmalar" karşılığı konulan ödenek ile satınalınır.
Bu satınalmaların yapılabilmesi için yetki limiti bakımından önceden
satınalmaların icrasına yetkili mercilerden izin alınır. Satınalmaların satınalma
komisyonlarınca yapılması Madde 6 — Bu
Yönetmelikte, usûl ve yetki bakımından belirli görevliler ile servis ve
birimlere bırakılmış satınalmalar hariç, bütün mal ve hizmet satınalmaları,
Satınalma Komisyonlarınca yapılır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Satınalma Organları,
Teşekkülü, Malzeme Kataloğu Çalışma
Komisyonu Başkanlığı Satınalma organları Madde 7 — Satınalma
organları aşağıda belirtilmiştir. a)
Merkez Satınalma Komisyonları, 1) I
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu, 2) II
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu, b)
Mahalli Satınalma Komisyonları, c)
Geçici Satınalma Komisyonları, d)
Satınalma Dairesi ve Ticaret Servisleri. Satınalma organlarının teşekkülü Madde 8 — Satınalma
organlarının teşekkülü aşağıda belirtilmiştir; a)
Merkez satınalma komisyonları; 1) I
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu; Satınalma Komisyonu Dairesi Başkanı,
I.Hukuk Müşaviri, Satınalma Dairesi Başkanı, Pazarlama ve Satış Dairesi
Başkanı, Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanı ve her yıl Genel Müdürlükçe
tespit edilecek Merkez elemanlarından 2 kişiden teşekkül eder. Müessese
ihtiyacı için satın alınacak makina ve malzeme alım işleri için de Müessese
Müdürü üye olur. Satınalma Komisyonu Dairesi Başkanı Komisyonun Başkanıdır.
Satınalma Dairesi Başkanı Komisyonun ikinci başkanıdır. 2) II
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu; Satınalma Dairesi Başkanı, her yıl Genel
Müdürlükçe tespit edilecek Satınalma Dairesi, Pazarlama ve Satış Dairesi,
Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlıklarından birer Şube Müdürü veya Müdür
Yardımcısı ve 1 Avukattan teşekkül eder. Şube Müdürleri bulunmadığı zaman
yerlerine Müdür Yardımcıları katılır. Satınalma Dairesi Başkanı Komisyonun
Başkanıdır. Başkan bulunmadığı zaman Satınalma Şube Müdürü Komisyona
Başkanlık eder. I Numaralı Merkez Satınalma Komisyonunun işlerinin fazla
olması halinde hizmetin biran önce görülmesini sağlamak üzere, II Numaralı
Merkez Satınalma Komisyonu Genel Müdürlükçe belirlenecek iş ve işlemleri
yürütür. Komisyonlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanırlar.
Komisyonların üyeleri bulunmaması halinde, yerlerine kimlerin Komisyonlara
katılacağı her yıl Genel Müdürlükçe tespit edilir. Yedek üyeler atanıncaya
kadar mevcut yedek üyeler görevlerine devam eder. Başkan bulunmadığı zaman
ikinci başkan komisyona başkanlık eder. Başkanın ve ikinci başkanın
bulunmamaları halinde ise, Komisyona, en kıdemli üye başkanlık eder. b)
Mahalli Satınalma Komisyonları; Başkan ile birlikte üç kişiden az olmamak
üzere her yıl Genel Müdürlük tarafından belirlenir. Yeni Komisyon
belirleninceye kadar mevcut Komisyon görevine devam eder. Herhangi bir
sebeple Başkan veya Üyelerden birinin geçici olarak bulunmaması halinde,
ilgili Müdür derhal geçici olarak birini görevlendirir ve durumu Genel
Müdürlüğe bildirir. Komisyonun teşekkül etmesi için çoğunluğun bulunması
şarttır. Komisyon kararları üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Mahalli Satınalma Komisyonu Başkanı ve Üyeleri lüzum görüldüğü takdirde Genel
Müdürlükçe değiştirilebilir. c)
Geçici Satınalma Komisyonu; muayyen işlere münhasır olmak üzere ve bu işlerin
mahiyeti ve önemine göre kurulabilir. I Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu
işlerinin fazla olması halinde hizmetin biran önce görülmesini sağlamak üzere
belirli bir süre için de Geçici Satınalma Komisyonu kurulabilir. Bu
Komisyonun kurulmasına ve yetki limitleri ile konularını belirlemeye Yönetim
Kurulu yetkilidir. Satınalma Komisyonlarına işin mahiyetine göre Ofis
dışından da eleman görevlendirilebilir. Bu hususda karar vermeye de Yönetim
Kurulu yetkilidir. d)
Satınalma Dairesi ve Ticaret Servisleri Eliyle Satınalma; Merkezde Satınalma
Dairesi Başkanlığınca, Taşra Teşkilâtında, Ticaret Servislerince, yapılacak
araştırmaya istinaden Satınalma Komisyonundan geçirilmeksizin, Merkezde Genel
Müdürlüğün, Taşra Teşkilâtında Müdürlerin onayı ile kesinleşen satınalmadır.
Bu suretle yapılacak satınalma limiti, Merkez ve Taşra Teşkilâtı için Yönetim
Kurulunca her yıl belirlenir. Bu satınalmaların istek yazısındaki vasıflar
gereğince veya numune suretiyle yapılması mümkün olup, şartname düzenlenmesi
zaruri değildir. Bu hüküm, Fob bedeli bu limitler içerisinde kalmak kaydıyla
Satınalma Dairesi Başkanlığınca yapılan dış satınalma için de geçerlidir. Malzeme kataloğu çalışma
komisyonu başkanlığı Madde 9 — Malzeme
Kataloğu Çalışma Komisyonu; Genel Müdürce görevlendirilecek Genel Müdür
Yardımcısının Başkanlığında, Satınalma Dairesi Başkanı, Pazarlama ve Satış
Dairesi Başkanı, Standardizasyon ve Kalite Kontrol Dairesi Başkanı ile Genel
Müdürlükçe tespit edilecek yeteri kadar Müfettişten oluşur. Bu Müfettişlerden
Genel Müdürlükçe belirlenecek olanlar Kataloğun 2. Bölümünde yer alan
malzemenin ayrıca pazarlıkla veya ihale suretiyle satınalınması halinde, I
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonunun yanı sıra II Numaralı Merkez Satınalma
Komisyonuna da müşahit olarak katılırlar. Komisyonun ikinci Başkanı Satınalma
Dairesi Başkanıdır. Malzeme
Kataloğu Çalışma Komisyonu ile ilgili diğer hususlar 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinin (2) no.lu alt bendi ile 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen usûl ve esaslara tabidir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Komisyonların Çalışması Satınalma mevzularının
bildirilmesi Madde 10 — Satınalma
Dairesi Başkanlığı ve ilgili birimler, İşletme Bütçesinin Yönetim Kurulunca
onayını müteakip, komisyonların görev alanı içine giren satınalma mevzularını
15 gün içerisinde, yetki sınırlarını da dikkate alarak, I Numaralı Merkez
Satınalma Komisyonuna intikal ettirirler. I
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonu, 29 uncu madde hükümlerini de dikkate
alarak, 15 gün içerisinde; kendilerine intikal ettirilen mevzuların Satınalma
Usulleri hakkında alacağı prensip kararını Yönetim Kurulunun Onayını müteakip
Satınalma Dairesi Başkanlığı ve ilgili birimlere bildirir. Tüm Satınalma
Organları işbu prensip kararına tabidir. Satınalma dosyası Madde 11 — İlgili
birimler bu Yönetmelik hükümlerine göre hazırlayacakları dosyaları ilgili
Satınalma Komisyonu Başkanlığına bir yazı ile gönderirler. Satınalma
dosyası, satınalma mevzuunu teşkil eden ticari şartname ve varsa teknik
şartname ile satınalma konusu mal veya hizmetin özelliğine göre tespit edilecek
hususları da kapsayacak şekilde hazırlanır. Tekliflerin tetkik, muayene ve
mukayeseleri Madde 12 — İlgili
Komisyonlarca lüzum görülmesi halinde teklifler ile ihaleye katılan
istekliler hakkında her türlü araştırma ve inceleme ilgili birimlerce yapılır.
Sonuçlar bir rapor halinde Komisyonlara intikal ettirilir. İhtiyaç duyulduğu
takdirde Genel Müdürlükçe ayrı bir araştırma ve inceleme komisyonu da
kurulabilir. İlgili
birimin kadrosu, bu tetkiklerin yapılmasına yeterli olmadığı takdirde, bu
hizmet Ofis dışından sağlanır. Buna Merkezde Genel Müdür, Taşra Teşkilâtında
ise, ilgili Müdür yetkilidir. Komisyon kararlarının alınması ve
onayı Madde 13 — Kararlar üye
tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Karara muhalif kalan üye muhalefet sebebini yazarak imzalar. Oylarda eşitlik
olması halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluk kabul edilir. Komisyon
Başkan ve Üyeleri oylarından şahsen sorumludurlar. Satınalma
Komisyonları tarafından verilen kararlardan her yıl Yönetim Kurulunca tespit
edilen limitler dahilinde olanlar Genel Müdürlüğün, bu limitlerin üzerinde
olan kararlar ise, Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir. Mahalli
Satınalma Komisyonlarının yetki limitleri, işin özellik ve mahiyetine göre
her yıl Genel Müdürlükçe veya Yönetim Kurulunca belirlenir. Mahalli
Satınalma Komisyonları tarafından verilen kararlar Müdürlerin onayı ile
kesinleşir. Komisyon kararlarının imzalanması Madde 14 — Komisyon
kararlarının imzalanması ve onaylanmasını komisyon başkanları temin eder ve
sonucunu Satınalma Dairesi Başkanlığı ve ilgili birimlere bildirir. Komisyon
kararının aslı Komisyon arşivinde saklanır. Damga vergisi Madde 15 — Komisyonlar
tarafından aksine bir karar alınmadıkça veya şartname ve sözleşme tasarısında
kaydedilmedikçe satınalma kararı ile ilgili karar damga vergisi, yurt dışı
alımlarda ise, ayrıca sipariş damga vergisi Ofis tarafından karşılanır. Muamelât ve arşiv işleri Madde 16 — Muamelât ve
arşiv işleri aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır: a) I
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonunun her türlü muamelât ve arşiv işleri
Satınalma Komisyonu Daire Başkanına bağlı Şube Müdürlüğü tarafından, II
Numaralı Merkez Satınalma Komisyonunun her türlü muamelât ve arşiv işleri
ise, Satınalma Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür. b)
Mahalli Satınalma Komisyonları raportörlüğü, bu Komisyon Başkanlarının
sorumluluğu altında ve kendi bünyelerinden görevlendirilecek bir elemana
yaptırılır. c)
Geçici Satınalma Komisyonlarının raportörlüğü, Komisyon Başkanının
sorumluluğu altında, Merkezde satınalma mevzuu ile ilgili Birim Amirinin,
komisyonun Taşra veya yurt dışında görev yapması halinde, Komisyon Başkanının
tespit edeceği bir elemana yaptırılır. Geçici Satınalma Komisyonları, görevin
bitiminden itibaren en geç iki hafta içerisinde, alınan kararların asıllarını
sonuçlanmış olarak Satınalma Komisyonu Dairesi Başkanlığı Bürosuna veya işle
ilgili Mahalli Satınalma Komisyonlarına teslim ederler. d)
Malzeme Kataloğu Çalışma Komisyonunun muamelât ve arşiv işleri Satınalma
Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür. BEŞİNCİ
BÖLÜM Satınalmanın
Duyurulması, Satınalma Usulleri, Teklif
Verilmesi, Teminat İstenmesi Satınalmanın duyurulması Madde 17 — Satınalmalar
teklif isteme, ilân veya mektupla duyurulur. Ayrıca, mahalli meslek teşekkülleri
de durumdan haberdar edilebilir. Yurtdışı satınalmalarda yabancı ülkelerin
Türkiye'deki Büyükelçiliklerine ve Türkiye'nin yurtdışındaki ticaret
müşavirliklerine de alım keyfiyeti bildirilebilir. a)
İlândan amaç, özellik, mahiyet ve önemine göre satınalmaların uygun araçlarla
ilgililere duyurulmasıdır. İlânlar, satınalma için piyasada olabileceği
düşünülen mahallerde ilgililerin haberdar olmalarına ve hazırlıklarını
yapmalarına imkân verecek şekilde yapılır. b)
Mektupla teklif isteme usulü, bahis konusu satınalma hakkında bu Yönetmelik
hükümleri dairesinde satınalma ile ilgili isteklilerin tespit edilen
adreslerine mektup yazılması suretiyle tekliflerinin istenmesidir. İlân veya
mektuplarda, satınalma konusu olan mal veya hizmetin cins ve miktarının, teklif
mektubunun verileceği yer ve zamanın, şartnamenin temin edileceği yerin ve
ihaleye katılacak olanlar için şartname ve eklerinin bedelinin belirtilmesi
mecburidir. Satınalma usûlleri Madde 18 —
Satınalmalarda aşağıda belirtilen usûller uygulanır. a)
Mutemet eliyle alım usûlü, b)
Pazarlık usûlü, c) Açık
teklif usûlü, d) Kapalı teklif isteme usûlü, e)
Katalogdan yapılacak satınalma usûlü. Mutemet eliyle alım
usûlü Madde 19 — Satınalma ile ilgili eleman tarafından piyasada araştırma yapılmak suretiyle
icra edilen, Merkezde ilgili birim yetkilisinin, Taşra Teşkilâtında
Müdürlerin onayı ile kesinleşen satınalma usûlüdür. Bu
suretle yapılacak satınalma limiti, Genel Müdürlük ve Taşra Teşkilâtı için
her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilir. Bu
satınalmaların istek yazısındaki vasıflar gereğince veya numune suretiyle
yapılması mümkün olup, şartname düzenlenmesi zaruri değildir. Bu satınalmalar mutemetlerce alınacak avans yolu ile de yapılabilir. Pazarlık usûlü Madde 20 — İstekli veya istekliler ile satınalmaya yetkili olanlar arasında pazarlık
yapılması usûlüdür. Bu
usûl aşağıdaki durumlardan en az birinin meydana gelmesi halinde uygulanır. a) Bir mal veya hizmetin yalnız bir isteklinin elinde bulunması, b)
Mal veya hizmetin özelliği, ivediliği veya önemi itibariyle satınalmanın
muayyen bir istekliden yapılmasının lüzumu veya mal veya hizmetin açık
teklife konulmasında fayda görülmemesi, c)
Derhal onarımı gereken teknik arıza veya ani bir harabiyet sonucu taşıma
aracı, makinaların onarım zarureti veya işletme malzemesinin işletmeyi
durduracak ve Ofis zararını doğuracak bir seviyeye düşmesi, d)
Müşterilerce ihtiyaçlarına binaen marka, tip, özellik, numune ve benzeri
hususlar belirtilmek suretiyle malzeme talep edilmesi, e)
Kapalı teklif isteme usûlü ile yapılan ihalelerde, istekli çıkmadığı veya
teklif olunan bedel komisyonlarca uygun görülmediği takdirde veya açık teklif
usulüyle yapılan ihalelerde istekli çıkmadığı, isteklilerin belgeleri veya
son teklifleri uygun görülmediği takdirde, yeniden aynı usûlle ihale
açılmazsa; Ofis yararının görülmesi durumunda, işin pazarlıkla yaptırılması
zarureti. Bu
usûlün tatbikinde satınalmayla görevli merciler, tespit edilerek bildirilen
istekli veya istekliler ile pazarlık yapar. Pazarlık muhabere suretiyle de
yapılabilir. İhale, şartname esaslarına uygun mal bulunamaması sebebiyle geri
kalmış ise, zaruret nedeniyle şartname düzenlenmeyip, ihtiyaç ve istek
yazılarında gösterilen özellikler veya numuneler esas tutulmakla
yetinilebilir. Açık teklif usûlü Madde 21 — Açık teklif usûlüne göre ihaleler, isteklilerin satınalma komisyonları
önünde tekliflerini sözlü olarak belirtmeleri suretiyle yapılır. Ancak;
istekliler ilânda belirtilen ihale saatine kadar komisyon başkanlıklarına
ulaşmış olmak şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da
gönderebilirler. Teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta
ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul edilir. İlânda
belirtilen ihale saatinde, komisyon başkanı, isteklilerin belgelerini ve geçici
teminat verip vermemiş olduklarını inceleyerek kimlerin ihaleye
katılabileceğini bildirir. Katılamıyacakların belge ve teminatlarının geri
verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler, istekliler önünde, bir tutanakla
tespit edilir. Tutanaktan
sonra, ihaleye giremiyecekler ihale yerinden çıkartılır, diğer istekliler,
önce şartnameyi imzaya ve daha sonra, sıra ile tekliflerini belirtmeye
çağrılır. Yapılacak teklifler ihaleye ait artırma ve eksiltme kağıdına
yazılır ve teklif sahipleri tarafından imzalanır. İlk
teklifler bu suretle tespit edildikten sonra, komisyon başkanı posta ile
yapılmış teklifler varsa okutarak bu tekliflerin de ihaleye ait artırma ve
eksiltme kağıdına yazılmasını sağlar, bundan sonra istekliler sıra ile
tekliflerde bulunmaya devam ederler. İhaleden çekilen isteklilerin bu
durumları ihaleye ait artırma ve eksiltme kağıdına yazılır ve imzaları
alınır. İlgilinin imzadan çekilmesi halinde durum ayrıca belirtilir. İhaleden
çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar. Kapalı teklif isteme
usûlü Madde 22 — İlân etmek veya doğrudan doğruya isteklilere mektup göndermek suretiyle
kapalı teklif isteme usûlüdür. Diğer
usûllerin uygulanması için bu Yönetmelikte gösterilen haller hasıl olmadıkça
yurt içinden ve dışından yapılacak satınalmalar bu usûl dahilinde yürütülür. Katalogdan yapılacak
satınalma usûlü Madde 23 — Toplu alım yoluyla tedarik edilerek stok edilmesinde fayda görülmeyen
malzemenin Malzeme Kataloğu Çalışma Komisyonu tarafından belirlenen usûl ve
esaslara göre Genel Müdürlük ilgili birimlerinin de iştiraki ile hazırlanan
ve Yönetim Kurulunca onaylanan Açık Satışlara Ait Satınalma Sözleşmesi
çerçevesinde gerçekleşen satınalma usûlüdür. Teklif mektuplarının
muhtevası Madde 24 — Teklif mektuplarında satınalma mevzuu mal veya hizmetin cinsi, miktarı,
bedeli ve şartname ve eklerinin okunup aynen kabul edildiğinin belirtilmesi,
teklif edilen fiyatın açık olarak yazılması zorunludur. Teklif
mektupları, fiyatın bildirildiği bir iç zarf ile şartnamesinde yazılı
belgeleri ihtiva eden dış zarf olmak üzere iç içe konulmuş iki zarf ile
gönderilir. Teklif mektuplarının
verilmesi Madde 25 — Teklif mektupları belirtilen gün ve saate kadar Ofise verilir. Alınan
teklifler bir tutanakla tespit edilir. Bu saatten sonra verilen teklif
mektupları kabul edilmez. Posta ile gönderilen teklif mektuplarının
belirtilen gün ve saate kadar satınalmaya yetkili mercilere gelmiş olması
gerekir. Postada
gecikmiş teklifler dikkate alınmaz. Ofis’e
verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz ve ek teklif kabul
edilmez. Teklif mektuplarının
açılması Madde 26 — Usûlüne uygun olarak verilen veya gönderilen teklif mektupları, satınalma
ile görevli merciler tarafından hazır bulunmak isteyen teklif sahipleri veya
vekilleri huzurunda sıra ile açılır. Kimlerin ihaleye kabul edildiği hazır
bulunanlara duyurulur. İhaleye kabul edilmeyen isteklilerin iç zarfları
açılmayarak kendilerine veya vekillerine iade olunur. İhaleye kabul
olunmayanlar komisyon toplantı mahallinden çıkarılır. Bundan sonra iç zarflar
sıra ile açılarak yüksek sesle okunur. Komisyon
oturum neticelerini bir tutanakla tespit eder. Teklif mektuplarındaki
noksanlıklar Madde 27 — Teklif mektuplarındaki noksanlıklardan; a)
Teklif edilen miktarın bildirilmemiş olması, b)
Fiyatın bildirilmemiş veya şüphe ve karışıklığa meydan verecek şekilde
yazılmış olması, c)
Teknik özellik veya teslim müddet veya yerinin eksik olarak bildirilmiş
olması, d)
Teklifin imzasız olması, e)
Ticari şartname ile teklif mektubuna ek olarak istenilen belgelerin eksik
olması, f)
İşin hususiyetine göre teklif mektubunda görülecek noksanlıklar, arz
ettikleri öneme göre tekliflerin reddine sebep olabilir. Tenzilât teklifi Madde 28 — Herhangi bir usûl ile yapılan satınalmada, ilk teklif fiyatlarının
belirlendiği günü takip eden üç iş günü içerisinde, kararlaştırılan en uygun
bedelden % 10'dan aşağı olmamak ve teklif edilen bedel üzerinden kesin
teminat vermek şartıyla ihaleye iştirak etmiş olan istekli veya istekliler
tarafından yapılan tenzilât teklifleri kabul edilebilir. Bu
takdirde, teklifi en münasip olan istekli ile tenzilât teklifinde bulunan
istekli veya istekliler arasında, bir defaya mahsus olmak üzere açık eksiltme
yapılır. Teminat istenmesi Madde 29 — Satınalınacak mal ve hizmetlerin mahiyeti ve özellikleri, teminat
alınmasını gerektiriyorsa, bu husus ve alınacak teminat miktarı işin selâmeti
ve emniyeti de gözönünde bulundurulmak suretiyle Yönetim Kurulunca onaylanan
prensip kararı ile belirlenir ve işin başlangıcında ilgililere duyurulur. Teminat olarak kabul
edilecek değerler Madde 30 — Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır; Tedavüldeki
Türk Parası, Bankalar
ve özel finans kurumları tarafından verilen teminat mektupları, Hazine
Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler
yerine düzenlenen belgeler. Birinci
fıkrasının (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen
belgelerden, nominal değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya
tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir. İlgili
mevzuatına göre Türkiye'de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı
bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette
bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine
Türkiye'de faaliyette bulunan bankaların veya özel finans kurumlarının
düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir. Teminatlar,
teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. Her
ne surette olursa olsun, Ofis’ce alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine
ihtiyati tedbir konulamaz. İhale serbestisi Madde 31 — Ofis ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen ihale etmekte veya tercih
ettiği talibe vermekte tamamen serbesttir. Ofisin
ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen ihale etmekte veya tercih ettiği talibe
vermekte tamamen serbest olduğunun, şartname, ilân ve teklif isteme
mektuplarında belirtilmesi mecburidir. İhalelerde, dış ticaret, kambiyo rejimleri gibi
mevzuat icap ve zaruretleri de göz önünde bulundurulur. Satınalma sonucunun
bildirilmesi Madde 32 — Şartnamesinde aksine hüküm bulunmadığı durumda; Satınalmaya ait komisyon
kararının yetkili merciler tarafından onaylandığı tarihten itibaren en geç
opsiyon süresi içerisinde satınalmanın sonucu, kendisine ihale yapılan
istekliye yazı ile bildirilir. Malzeme miktarının
artırılması Madde 33 — Ofis dilerse yüklenicinin muvafakatini almak kaydıyla sözleşme konusu
malzemeyi ilk ihale miktarını aşmamak kaydıyla, aynı şartlarla artırabilir. Avans Madde 34 — Mal ve hizmet alımlarında şartnamesiyle, sözleşme tasarısında öngörülmek
veya isteklilerin talep etmeleri ve satınalma organlarınca kabul edilmesi
kaydıyla, ihale bedelinin % 25 'ine kadar avans verilebilir. % 25'in
üzerindeki avanslar ise, Yönetim Kurulu Kararıyla verilir. Verilecek avansın
gerekçesi ilgili kararda belirtilir. Yurtiçi
satınalmalarda avans tutarının % 50 fazlasıyla kati süresiz banka avans
teminat mektubu, yurtdışı satınalmalar için ise, avans tutarı kadar
kontrgarantili avans teminat mektubu karşılığında avans verilebilir. Avansı
verip vermemekte ve miktarını tesbitte Ofis serbesttir. Satıcıların tanınması
ve piyasaların takibi Madde 35 — Satıcıların tanınması ve piyasaların takibinde aşağıdaki işlemler
uygulanır: a)
Teşekkülde Satınalma organları satınalınacak mal ve hizmetler için bunların
satışları ile iştigal eden firmaların isim ve adreslerini tespit ederek
bunların (ithalatçı, imalatçı, toptancı veya acenta gibi) durumlarıyla,
sermaye ve iş kabiliyetlerini Ofis nezdindeki sadakat durumlarını resmi
kaynaklardan mümkün olduğu kadar bilgi alarak inceledikten sonra, bu
hususlarda her firma için temin ettikleri bilgileri bilgisayar kayıtlarına
veya düzenleyecekleri firma repertuvarına geçirerek muhafaza ederler. Ayrıca,
malın fiyatı ile ilgili değişiklikleri veya yerine geçerli olabilecek yeni
ürünleri ve bunların firmalarını da takip ederler. Teşekkülde satınalma
organı ve komisyonlar, satınalınacak mal ve hizmetlerin iç piyasaya ait fiyat
dalgalanmalarının yönlerini tayine ve bu hususta mümkün olduğu kadar özel ve
resmi kaynak ile yayınlardan yararlanarak sıhhatli etüdler yapmaya özen
gösterirler. b)
Dış piyasa alımları için Satınalma Dairesi Başkanlığı ilgili piyasa ve
firmalara ait bilgileri ve varsa bunların Türkiye’deki mümessillerini (Vekil,
acenta gibi) tespit ederek repertuvarına kaydeder. ALTINCI BÖLÜM Sözleşme ve Şartnameler, Fesih Hükümleri Sözleşme tasarıları ve
şartnamelerin onayı Madde 36 — Tip sözleşme tasarıları, katalog kapsamındaki firmalardan
gerçekleştirilecek Açık Satışlara Ait Satınalma Sözleşmeleri ve Ticari
Şartnameler Genel Müdürlük ilgili birimleri ile Hukuk Müşavirliği tarafından
hazırlanarak Yönetim Kurulunun onayından geçirilir. Satınalma
mevzuuna ait teknik şartnameler, ilgili Genel Müdürlük biriminin işbirliği
ile Standardizasyon ve Kalite Kontrol Dairesi Başkanlığı tarafından
hazırlanarak Genel Müdürlüğün onayından geçirilir. Fesih hükümleri Madde 37 — Fesih hükümleri aşağıda gösterilmiştir. a)
Yaptırılacak işe ait ihalenin kendisine yapıldığına dair bildirim tarihinden
itibaren, 15 gün içerisinde istekli, Ofise müracaat ederek kesin teminatını
vermeye ve bütün masrafları kendisine ait olmak üzere sözleşme yapmaya
mecburdur. Bu süre zaruret halinde Genel Müdürlükçe uzatılabilir. Aksi
takdirde, ayrıca protesto çekmeye ve bir hüküm almaya gerek kalmaksızın
isteklinin teminatı irad kaydolunur. Durum istekliye yazılı olarak
bildirilir. Süresi içerisinde kesin teminatı vermeyen veya verilen siparişi
kabul etmeyen yahut sözleşme imzalamayan isteklilerden ihale bedeli
üzerinden, her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilen oranlarda ayrıca cezai
şart alınır. b)
Sözleşmenin aktinden sonra yüklenici, sözleşme hükümlerine kısmen veya
tamamen riayet etmez veya taahhüdünü yerine getirmez ise, protesto keşidesini
müteakip, bir hüküm almaya hacet kalmaksızın sözleşmeyi feshetmeye Ofis
yetkilidir. Sözleşme feshedildiği takdirde yüklenicinin kesin teminatı irad
kaydolunur. Durum yükleniciye yazılı olarak bildirilir. Fesih halinde
taahhüdün ifa olunmayan kısmına ait tutarın her yıl Yönetim Kurulunca tespit
edilen oranında ayrıca cezai şart alınır. Bu hallerde ayrıca yüklenici nam ve
hesabına ihaleye çıkılmaz. İrad kaydolunan teminat cezai şarttan mahsup
edilmez. Yüklenicinin borç ve alacağı tasfiye edilir. c)
Yüklenici iflâs ederse sözleşme fesholunur ve teminat irad kaydedilir, (b)
bendi hükmü uygulanır. d)
Hakiki şahıs olan yüklenicinin ölümü halinde teminat geri verilir ve sözleşme
hükümsüz addedilir. Bununla beraber 45 gün içerisinde lüzumlu teminatı
vererek taahhüdün yapılmasına talip olan varislere aynı hükümleri ihtiva
etmek şartıyla, mevcut sözleşmeyi devre Ofis yetkilidir. e)
Herhangi bir suçtan tevkif edilip, mevkufiyeti 30 günden fazla olduğu
takdirde, Ofisçe kabul edilebilecek bir vekil göstermek sureti ile yüklenici
işe devam edebilir. Aksi takdirde sözleşme feshedilir (b) bendi hükmü
uygulanır. f)
Sözleşmeye bağlanan ihale mevzuu iş, Ofisin izni olmadıkça başkasına
devredilemez. Aksi takdirde sözleşme feshedilir ve (b) bendi hükmü uygulanır.
Bu takdirde yüklenici hiç bir hak talep edemez. g)
Yüklenicinin askere çağrılması halinde işi yürütmek üzere Ofisçe kabul
edilebilecek bir vekil tayin etmeye mecburdur. Bu vekil işin sonuna kadar
yüklenicinin bütün yetki ve sorumluluğuna sahip bulunacaktır. Yüklenici
askeri hizmete çağrıldığını ileri sürerek taahhütten vazgeçemez. Aksi
takdirde (b) bendi hükmü uygulanır. h)
Katalogdan satınalma ile ilgili hususlarda katalog kapsamındaki firmalardan
gerçekleştirilecek Açık Satışlara Ait Satınalma Sözleşmesi hükümleri esastır. Sözleşme ve şartnamelere konulması
mecburi hükümler Madde 38 — Çeşitli satınalmalara ait ticari şartnamelerle, yapılacak sözleşmelere
aşağıdaki hükümlerin konulması mecburidir. a) 37 nci
maddenin uygun görülen hükümleri, b) Bu
Yönetmeliğin, isteklilerin müracaat şekillerini tespit eden hükümleri, c) Genel mevzuat, ticari teammüllerin gerektirdiği diğer hususlar, d)
39 uncu madde hükmü. Şartnamelerle sözleşme
hükümleri arasında aykırılık Madde 39 — Satınalmaya esas olan teknik ve ticari şartnamelerin hükümleri ile
bunlara dayanılarak akdedilecek sözleşme hükümleri arasında aykırılık olduğu
takdirde, bunlardan Ofis lehine olanlar tatbik edilir. İhaleye katılamayacak
olanlar Madde 40 — Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak,
kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar: a)
4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici
veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize
suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar. b)
İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler. c)
Ofisin ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli
kişiler. d)
Ofisin ihale konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak,
yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar. e)
(c) ve (d) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar
kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat
edinenleri. f)
(c), (d) ve (e) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu
kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin %
10'undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler hariç). İhale
konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin ihalesine
katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yüklenicileri de o işin
danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık
ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin
yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir. Ofis
bünyesinde bulunan veya Ofis ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun
vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak
oldukları şirketler Ofis’in ihalelerine katılamazlar. Ayrıca,
2/10/1981 tarihli ve 2531 sayılı Kamu Görevlerinden Ayrılanların
Yapamayacakları İşler Hakkında Kanun hükümlerine de uyulması zorunludur. Bu
yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici
teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi
aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale
yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir. Yasak fiil veya davranışlar Madde 41 — İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır: a)
Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet
suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak
veya buna teşebbüs etmek. b)
İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma
teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını
etkileyecek davranışlarda bulunmak. c)
Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs
etmek. d)
Alternatif teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli
tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak,
asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek. e)
40 ıncı maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye
katılmak. Bu
yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Yönetmeliğin Yedinci
Bölümünde belirtilen hükümler uygulanır. YEDİNCİ BÖLÜM Yasaklar ve Ceza Sorumluluğu İhalelere Katılmaktan
Yasaklama Madde 42 — 41 inci maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit
edilenler hakkında fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az
olmamak üzere iki yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep
halleri dışında usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az
olmamak üzere bir yıla kadar, Kamu İhale Kanununun 2 nci ve 3 üncü maddeler
ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine
katılmaktan yasaklama kararı verilir. Haklarında
yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket
ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin
yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında
birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama
kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir
şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye
şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip
olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama
kararı verilir. İhale
sırasında veya sonrasında bu fiil veya davranışlarda bulundukları tespit
edilenler, Ofisçe o ihaleye iştirak ettirilmiyecekleri gibi yasaklama
kararının yürürlüğe girdiği tarihe kadar Ofis tarafından yapılacak sonraki
ihalelere de iştirak ettirilmezler. Yasaklama
kararları, yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi
izleyen en geç kırkbeş gün içinde verilir. Verilen bu karar Resmî Gazete’de
yayımlanmak üzere en geç onbeş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Bu kararlar Kamu İhale Kurumunca izlenerek, kamu ihalelerine
katılmaktan yasaklı olanlara ilişkin siciller tutulur. Ofis,
ihalelere katılmaktan yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştığı
takdirde, gereğinin yapılması için bu durumu ilgili Bakanlığa bildirmekle
yükümlüdür. İsteklilerin ceza sorumluluğu Madde 43 — Taahhüt
tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi, 41
inci maddede belirtilen fiil veya davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç
teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o
işteki ortak veya vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza
kovuşturması yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Hükmolunacak
cezanın yanısıra, Ofisçe 42 nci maddeye göre verilen yasaklama kararının
bitiş tarihini izleyen günden itibaren uygulanmak şartıyla bir yıldan az
olmamak üzere üç yıla kadar bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve
kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla 42 nci maddenin
ikinci fıkrasında sayılanlarla birlikte yasaklanırlar. Bilgi ve belgeleri açıklama
yasağı Madde 44 — Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında görevliler ile danışmanlık hizmeti sunanlar;
ihale süreci ile ilgili bütün işlemlere, isteklilerin iş ve işlemleri ile
tekliflerin teknik ve mali yönlerine ilişkin olarak gizli kalması gereken
bilgi ve belgelerle işin yaklaşık maliyetini ifşa edemezler, kendilerinin
veya üçüncü şahısların yararına kullanamazlar. Aksine hareket edenler
hakkında ilgisine göre 42 ve 43 üncü maddelerde belirtilen müeyyideler
uygulanır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Geçici
Hükümler, Yürürlük ve Yürütme Geçici Madde 1 — Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girmesinden önce başlamış olan işler tabi oldukları esas ve usule göre
sonuçlandırılır. Yürürlük Madde 45 — Bu
Yönetmelik 5/5/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme Madde 46 — Bu Yönetmelik hükümlerini Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürü yürütür. |