Yönetmelik Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Petrol Mühendisleri Odasından: Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Petrol Mühendisleri Odası Ana
Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak,
Kuruluş ve Tanımlar Amaç Madde 1 — Bu
Yönetmeliğin amacı, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Petrol
Mühendisleri Odasının işlevine, işleyişine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Kapsam Madde 2 — Bu
Yönetmelik, Petrol Mühendisleri Odasının üyeleri, organları görev ve
yetkileri, şube ve temsilcilikler, mali hükümler ve Oda seçimleri ile ilgili
düzenlemeleri kapsar. Dayanak Madde 3 — Bu
Yönetmelik, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği Kanununun 39 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 — Bu
Yönetmelikte geçen; Birlik:
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğini (TMMOB), Kanun:
27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
Kanununu, Ana
yönetmelik: 2/12/2002 tarihli ve 24954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ana Yönetmeliğini, Oda:
TMMOB Petrol Mühendisleri Odasını, Şube:
TMMOB Petrol Mühendisleri Odası şubesini, Üye:
TMMOB Petrol Mühendisleri Odası üyesini, İfade
eder. Merkez ve kuruluş Madde 5 — Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Petrol Mühendisleri Odası, yurt içinde ve
dışında, Petrol Mühendisliği ile Petrol ve Doğal Gaz Mühendisliği öğretimi
yapan kuruluşların fakülte ve bölümlerinden mezun olarak diploma veya çıkış
belgesi almış, Türkiye sınırları içinde meslek ve sanatlarını uygulamaya
yasal yetkili olup; mesleki çalışmalarda bulunan tüm yüksek mühendis ve
mühendisleri içinde toplayan 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği Kanununa göre kurulmuş kamu tüzel kişiliğine sahip kamu kurumu
niteliğinde bir meslek kuruluşu olup, merkezi Ankara’dadır. Oda Genel Kurul
kararı ile gerekli gördüğü yerlerde şubeler, Yönetim Kurulu kararı ile de
temsilcilikler açabilir. Odanın amaçları Madde 6 — Odanın
amaçları şunlardır: a)
Günün gerek, koşul ve imkanlarına göre petrol ve doğal gaz mühendisliğinin
ilgi alanına giren konularda Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
Türkiye sınırları içinde çalışmaya yetkili petrol mühendisleri ve petrol
yüksek mühendislerinin ülke çıkarlarına uygun faaliyet göstermelerini
sağlamak, b)
Mesleki alanda kamunun ve ülkenin çıkarlarının korunmasında yurdun doğal
kaynaklarının bulunmasında, korunmasında, işletilmesinde, üretimin artırılmasında,
ülkenin teknik kalkınmasında, mesleğin geliştirilmesinde ve üyelerin meslek
onurları ile hak ve yetkilerinin korunmasında gerekli gördüğü tüm girişim ve
etkinliklerde bulunmak, c)
Mesleki ve üyelerin çıkarları ile ilgili işlerde resmi makamlar ve diğer
kuruluşlarla işbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve önerilerde bulunmak,
meslekle ilgili tüm yasal ve teknik belgeleri incelemek, bunların
değiştirilmesi, geliştirilmesi ve yeniden yürürlüğe konulması yolunda
önerilerde bulunmak, ç)
Mesleğin gelişmesi ve tanıtılmasıyla ilgili olarak teknik kongre, seminer,
sempozyum, konferans ve sergiler düzenlemek, kitap, gazete, dergi ve benzeri
yayınları yapmak, bu amaca yönelik diğer kuruluşların çalışmalarına katılmak, d)
Petrol ve doğal gaz mühendisliği öğretim ve eğitiminin ülke gereksinimine
göre gelişmesini ve örgütlenmesini sağlamak amacıyla çalışmalar yapmak, görüş
bildirmek, kamuoyu oluşturmak ve ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak, e)
Meslek içi eğitim çalışmaları yapmak ve belge vermek, f)
Mesleğin gerektirdiği iş güvenliği, işyeri ortamı ve çevre konularında her
türlü çalışmayı, ölçüm, test ve kontrolleri yapmak ve belgelendirmek, g)
Üyelerinin iş ve sosyal güvenliklerini sağlayıcı etkinlik ve girişimlerde
bulunmak, h)
Mesleği ve üyelerini ülke içinde ve dışında temsil etmek, ı)
Kaliteli üretimi özendirmek için kalite belgesi vermek, kontrol yapmak ve her
türlü girişimde bulunmak, i)
Meslek hizmetleri ile ilgili asgari ücretleri belirlemek ve tip sözleşmeler
hazırlamak, j)
Serbest meslek etkinliklerini yürütecek mühendislik bürolarının çalışma, ilke
ve yöntemlerine ait yönetmelikler hazırlamak, yürürlüğünü sağlamak, kontrol
ve denetimlerini yapmak; bu konuda şube ve bölge temsilciliklerine yetki
vermek, k)
Üyelerin mesleklerini uygulamaları sırasında her çeşit mesleki kural ve
yöntemlere uymalarını sağlayarak mesleki disiplini korumak, mesleğin
gelişmesi ve ülke çıkarlarına hizmet etmesi koşullarına aykırı hareket
edenler ile meslek onurunu zedeleyici davranışta bulunanları izlemek ve
gerekli önlemleri almak, mesleki dayanışmayı sağlamak ve üyeler arasında
haksız rekabeti önlemek, l)
Üyelerin teknik, kültürel ve sosyal gereksinimlerini karşılamak amacıyla
merkezde, şubelerde ya da temsilciliklerde lokal,
kütüphane, konukevi, yemekhane gibi sosyal tesisler açmak ve işletmek, m)
Oda gelirlerini artırmak doğrultusunda çalışmalar yapmak, n)
Meslek eğitimini geliştirmek için yarışmalar düzenlemek, burs vermek ve
etkinliklerde bulunmak, o)
Tüketicilerin korunmasına yönelik çalışmalar yapmak, ö)
Üyelerinin mesleki ve bilimsel çalışmalarına, yaptıkları işlere ve
tamamlayıcı öğrenimlerine dayanan uzmanlık dosyaları tutmak ve gerektiğinde,
özel sorunlarla karşılaşan kamu ve özel kuruluşlara uzmanlar önermek, p)
Ulusal sorunlar için mühendis ve mimar odaları ve diğer kuruluşlarla
işbirliği yapmak, ortak mesleki çalışmalar yürütmek, yayınlar yapmak ve
etkinlikler düzenlemek, r)
Meslekteki yeniliklerin tanıtılması ve ülkeye yayılmasına olanak sağlamak
amacıyla dış ülkelerdeki kuruluşlarla ilişki kurmak ve işbirliği yapmak. İKİNCİ BÖLÜM Üyeler Asil üyelik Madde 7 — Türkiye
Cumhuriyeti uyruğunda olup, Türkiye sınırları içerisinde meslek ve
sanatlarını uygulamaya yasal olarak yetkili bulunan petrol ve doğal gaz
mesleğinden petrol mühendisleri, petrol yüksek mühendisleri, petrol ve doğal
gaz mühendisleri ile petrol ve doğal gaz yüksek mühendisleri, mesleklerinin
uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek ve mesleki öğretim yapabilmek
için Odaya üye olmak ve üyeliklerini devam ettirmek zorundadırlar. Geçici üyelik Madde 8 — Türkiye’de
mesleklerini uygulamasına kanunlar gereğince izin verilen yabancı uyruklu
mühendislerden, petrol ve doğal gaz mühendisliği eğitimi almış veya denkliği
kabul edilmiş olanlar, Odaya geçici üye olarak kayıt olur. Geçici üyelik
çalışma izni süresi ile sınırlıdır. Geçici üyeler Oda organlarında görev
alamazlar ve Oda organ seçimlerinde oy kullanamazlar ancak, Oda asil
üyelerinin bütün hak, yetki ve sorumluluklarını taşırlar. Geçici üyeler
hakkında, 1/2/2005 tarihli ve 25714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yabancı Mühendis, Mimar ve Şehir
Plancılarının Çalışma İznine Esas Değerlendirilmesi ve Geçici Üyelik
Müracaatları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır. Onur üyeliği Madde 9 — Odanın
amaçlarına uygun olarak yurt çapında çalışma ve yardımları görülen kişilere,
Yönetim Kurulunun önerisi ve Genel Kurul kararı ile Onur Üyeliği verilebilir.
Onur Üyeliği, Oda Onur Kurulu önerisi ve Genel Kurul kararı ile geri alınabilir.
Öğrenci üyeliği Madde 10 — Yurt
içindeki üniversitelerin Petrol ve Doğal Gaz Mühendisliği bölümlerinin 3 ve 4
üncü sınıflarında okuyan öğrenciler, öğrenci üye olarak Odaya
kaydolabilirler. Öğrenci üyelerin aidatları Genel Kurulca belirlenir, oy
kullanma hakları olmadan tüm Genel Kurul ve toplantılara katılabilirler. Üyelik Madde 11 — Üyelik
için aşağıdaki hükümler geçerlidir: a)
Petrol ve doğal gaz mühendisi veya petrol ve doğal gaz yüksek mühendisleri,
Türkiye’de petrol ve doğal gaz mühendisliği mesleğinde çalışabilmek için
Odaya üye olmak zorundadır. b)
Kamu kurum ve kuruluşlarında, asli ve sürekli görevlerde çalışan veya Silahlı
Kuvvetler mensubu petrol ve doğal gaz mühendisleri ve petrol ve doğal gaz
yüksek mühendislerinin Odaya üye olmaları isteklerine bağlıdır. Ancak, bunlar
görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki bakımdan Odaya kayıtlı
meslektaşlarının yetkileri ve haklarına sahip, onların ödev ve sorumlulukları
ile yükümlüdürler. Bunların üye olmamaları kanunlarda belirtilen diğer kayıt
ve şartlara uymak kaydıyla, meslekleriyle ilgili görevlerde çalışmalarına,
mesleki hizmetleri yürütmelerine, yetkilerini kullanmalarına, mesleki eğitim
ve öğretim yaptırmalarına, kurum amirlerinin izniyle kuruluşun bilimsel
çalışmalarına katılmalarına, meslek kural ve koşullarına uyma
yükümlülüklerine, haklarında Onur Kurulunca disiplin cezası uygulanmasına
özel kanunların öngördüğü kayıtlarla mesleklerini serbestçe uygulamalarına,
resmi ve özel görev almalarına engel oluşturmaz. Türk Silahlı Kuvvetleri
mensubu petrol ve doğal gaz mühendisleri, Oda organlarında görev alamaz. c)
Askerlik yükümlülüğünü yerine getirmekte olan üyelerin üyelikleri, askerlik
hizmetleri süresince askıda kalır. Bu durum, ilgililerin kanunlardan doğan
diğer mesleki yükümlülüklerini ve haklarını ortadan kaldırmaz. Dönüşlerinde
belgelendirmeleri kaydıyla, askerlik süresince üyelik ödentileri alınmaz. Kimlik Belgesi Madde 12 — Diploma
ve denklik belgesi almak suretiyle Türkiye’de mesleklerini uygulayabilecek
duruma gelmiş olanlardan, bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin (b) ve (c)
bentleri kapsamı dışında kalan petrol ve doğal gaz mühendisleri, Odaya
başvurarak kaydolmak ve kimlik belgesi almak zorundadır. Oda kimlik belgesi
almayanlarla, üyelik görev ve yükümlülüklerini yerine getirmediği için ya da disiplin suçu nedeniyle kimlik belgesi yenilenmemiş
veya onaylanmamış olanlar mesleklerini icra edemezler. Unvan kullanımı Madde 13 — Oda
üyeleri, kendilerine kanunla verilmiş unvandan başka herhangi bir unvan kullanamazlar.
Ancak, çalıştıkları resmi ve özel kurum ve kuruluşlarda edindikleri kadro
unvanının yanı sıra meslek unvanını da kullanabilirler. Üyelerin görev ve sorumlulukları Madde 14 — Odaya
kayıtlı her üyenin; a)
6235 sayılı TMMOB Kanunu, 17/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve
Mimarlık Hakkında Kanun ve diğer ilgili kanunlar ile Birlik Ana Yönetmeliği
ve bu Yönetmeliğin öngördüğü hükümlere uyması, b)
Oda ve Birlik bünyesinde mesleki davranış ve ilkelere uyması, c)
Mesleki gelişme ve dayanışmayı sağlamak amacıyla, Oda yetkili kurullarınca
verilecek kararlara uyması, ç)
Mesleki konularda Oda ile ilişki kurmaya, Odanın ve mesleğin amaç ve
ilkelerini gözetmeye ve meslek topluluğunun ortak yararını korumaya özen
göstermesi, d)
Oda ve kamu kurumları tarafından hakemliklerine, tanıklıklarına ve
bilgilerine başvurulduğunda, bu isteği geçerli özürleri olmadıkça kabul
etmesi, e)
Mühendis topluluğunun onuruna aykırı biçimde davranışlarda bulunmaması ve
haksız rekabet yapmaması, f) Oda Genel Kurulunca belirlenen
üyelik ödentilerini ödemesi, g)
Adres değişikliklerini bir ay içinde Odaya bildirmesi, h)
Her yıl, Oda üye kartını, Oda Yönetim Kurulu tarafından belirtilen süre
içinde vize ettirmesi, gerekmektedir. Üyelik
ile ilgili bilgilerdeki değişikliklerin bildirilmemesi nedeniyle oluşacak her
türlü hukuki sorumluluk üyeyi bağlar. Oda, bu nedenle üyenin haklarını
kısıtlayıcı herhangi bir işlem yapmaz. Üyelikten ayrılma Madde 15 — Bu
Yönetmelikte belirtilen nitelikleri yitirenler, üyelikten çıkarılır. Zorunlu
askerlik görevi dışında Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu olan ya da herhangi bir nedenle mesleki etkinliğini sürdürmek
istemeyen, kamu kurum ve kuruluşlarında asli ve sürekli görevde çalışırken
üyelikten ayrılmak isteyen üyeler, bu durumu Oda Yönetim Kuruluna yazılı
olarak bildirmek, gerektiğinde belgelemek, Oda üye kimlik kartını geri vermek
ve o tarihe kadar üyelik ödentilerinin tümünü ödemek koşuluyla, Yönetim
Kurulunun kararı ile üyelikten ayrılabilir. Yeniden başvuru Madde 16 — Üyelikten
çıkarılan veya ayrılan üyenin yeniden başvurması üzerine, durumu incelenir.
Sonuç olumlu ise Odaya kaydı yeni bir üye gibi yapılır. Ancak çıkarılan üye
için, Oda Onur kurulunun olumlu görüşü gerekir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Oda organları görev ve
yetkileri Oda Organları Madde 17 — Oda
organları şunlardır: a)
Genel Kurul, b)
Yönetim Kurulu, c)
Onur Kurulu, ç)
Denetleme Kurulu, d)
Danışma Kurulu. Oda Genel Kurulu Madde 18 — Odanın
en üst karar organı olan Oda Genel Kurulu her iki yılda bir Şubat ayı
içerisinde, Oda Yönetim Kurulunca belirlenen gün ve yerde toplanır. Genel
Kurul tarihinin, görüşmeler Cumartesi akşamına kadar tamamlanacak ve Pazar
günü seçimler yapılacak biçiminde saptanması zorunludur. Oda
Genel Kurulu, Oda asil üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Birinci
toplantıda çoğunluk sağlanamaması durumunda, ikinci toplantı için salt
çoğunluk aranmaz. Oda
Yönetim Kurulu, Genel Kurul Toplantısında en az onbeş
gün önce, Genel Kurula katılacak asil üyelerin üçer kopya olarak hazırlanmış
listelerini, toplantının gündemini, yerini, gününü, saatini ve çoğunluk
sağlanmazsa yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir
yazıyla birlikte, görevli ilçe seçim kurulu başkanlığına iletir. Gerekli
incelemeden sonra, hakim tarafından onaylanan listeler ile toplantıya ilişkin
diğer hususlar, Odanın ve Birliğin ilan yerlerinde üç gün süre ile asılarak
duyurulur. Asil üye listesi, hakim tarafından kesinleştirilir. Yasal sürecin
tamamlanması ve listelerin kesinleşip Genel Kurula ilişkin diğer hususların
onaylanmasını izleyen üç gün içinde, Oda Yönetim Kurulu, Genel Kurulu asil
üyelere Oda yayını ile duyurur ve ayrıca, Oda merkezinin bulunduğu yerde ve
ülke genelinde yayımlanan günlük bir gazetede ilan edilir. Oda
Yönetim Kurulu, Genel Kurul toplantısının düzenli bir şekilde
yapılamayacağının anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce, Genel
Kurulu ancak bir kez olmak ve iki ayı geçmemek
üzere erteleyebilir. Bu durumda, Oda Yönetim Kurulu, yeni Genel Kurulun
tarihini ve yerini, görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı
tarihinden en az on gün önce asil üyelere bildirir, ayrıca Oda merkezinin
bulunduğu yerde ve ülke genelinde yayımlanan günlük bir gazetede ilan eder. Oda Genel
Kurulunun seçimler dışında, sonuçlarıyla ilgili her türlü anlaşmazlık, Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yönetim Kurulu tarafından kesin çözüme
bağlanır. Genel Kurulun açılışı ve divan
seçimi Madde 19 — Oda
Genel Kurul toplantısı, Oda Başkanı veya görevlendireceği bir Yönetim Kurulu
üyesince açılır ve onun yönetiminde Genel Kurul Divanı seçilir. Genel
Kurul Toplantısı, Genel Kurulca seçilen bir başkan, bir başkan yardımcısı ve
iki yazmandan oluşan Başkanlık Divanınca yönetilir. Gündem Madde 20 — Genel
Kurul görüşmeleri, Oda Yönetim Kurulunca hazırlanıp duyurulan gündem
maddeleri gereğince yapılır. Toplantıya katılan üyelerden birinin önerisi ve
Genel Kurulun kararı ile gündeme madde eklenebilir, gündemden madde
çıkartılabilir veya maddelerin görüşme sıraları değiştirilebilir. Gündemde yer alması zorunlu
maddeler Madde 21 — Oda
Yönetim kurulunca hazırlanıp duyurulan gündemde aşağıda belirtilen maddelerin
bulunması zorunludur. a)
Başkanlık Divanı seçimi, b)
Çalışma, mali ve denetim raporlarının okunması ve görüşülmesi, Yönetim
Kurulunun aklanması, c)
Yönetim, Denetim ve Onur Kurulları asil ve yedek adaylarının belirlenmesi ve
duyurulması, ç)
Birlik Yönetim ve Denetleme Kurulları ile Yüksek Onur Kurulu adaylarının ve
Birlik Genel Kuruluna katılacak Oda delegeleri asil ve yedek adaylarının
belirlenmesi ve duyurulması, d)
Seçimler. Oda Genel Kuruluna katılma
koşulları Madde 22 — Oda
Genel Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için, Oda
Yönetim Kurulunca hazırlanıp, görevli hakim tarafından kesinleştirilmiş asil
üye listelerinin imzalanması yoluyla alınmış Genel Kurul giriş kartının ve
Oda kimlik kartının gösterilmesi zorunludur. Yalnızca hakim denetiminde
yapılan seçimde oy verme sırasında, Oda kimlik kartı yerine, resmi
kuruluşlarca verilmiş resimli kimlik kartları da kullanılabilir. Oda Genel Kurulunda karar yeter
sayısı Madde 23 — Genel
Kurul, kararlarını oylamaya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oylarda
eşitlik olursa, Divan Başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır. Ancak, bu Yönetmelikte yapılacak değişiklik önerilerinin kabulü
için, görüşmelere katılanların en az üçte ikisinin olumlu oyu gereklidir. Genel Kurul tutanağı Madde 24 — Genel
Kurul görüşmeleri ve kararları, bir tutanağa bağlanarak başkan, başkan
yardımcısı ve yazmanlarca imzalanıp, dosyasında saklanmak ve bir örneği
Birliğe iletilmek üzere Oda Yönetim Kuruluna verilir. Tutanaklar
veya özetleri basılarak, Genel Kurul toplantı tarihinden başlayarak üç ay
içinde, üyelere gönderilir veya Oda bülteninde yayınlanır. Genel Kurulun görev ve yetkileri Madde 25 — Oda
Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır: a)
Oda amaçlarının gerçekleşmesine ilişkin kararlar almak, b)
Oda Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, haklarında karar almak ve gelecek
dönem çalışmaları için yeni seçilecek Yönetim Kuruluna görevler vermek, c)
Oda hesaplarını ve Denetleme Kurulu raporlarını incelemek ve Yönetim
Kurulunun aklanması konusunda karar almak, ç)
Yönetim Kurulunun önerdiği yeni dönem oda bütçesini, kadro çizelgelerini
incelemek, olduğu gibi veya değiştirerek onaylamak, d)
Oda amaçlarının gerçekleşmesi ve işlerinin yürütülmesi için gerekli
yönetmelikleri incelemek ve bu konuda kararlar almak, e)
Odanın taşınmaz mal satın alması, varolanların satılması ve bunlar üzerinde
herhangi bir şekilde tasarrufta bulunulması konusunda kararlar almak veya bu
konularda, Oda Yönetim Kuruluna yetki vermek, f)
Odanın borç alması ve vermesine ilişkin kararlar almak veya bu konuda Oda
Yönetim Kuruluna yetki vermek, g)
Şube açılması ya da kapatılması konusunda karar
vermek, h)
Oda Onur, Denetleme, Yönetim Kurulu asil ve yedek adayları, Birlik Genel
Kurul delegeleri asil ve yedek adayları, Birlik Yönetim, Denetleme ve Yüksek Onur
Kurulu için aday adaylarını belirlemek ve duyurmak, ı)
Oda Onur, Denetleme ve Yönetim Kurulu asil ve yedek üyelerini Birlik Genel
Kurulu delegeleri asil ve yedek üyelerini, Birlik Yönetim Kurulu için üç,
Birlik Denetleme Kurulu için bir ve Yüksek onur Kurulu için bir aday seçmek, i)
Önerilen tüzük, yönetmelik ve yönetmelik değişikliklerini görüşüp karara
bağlamak. Oda Olağanüstü Genel Kurulu Madde 26 — Olağanüstü
Genel Kurul, aşağıdaki durumlardan herhangi birinin oluşması üzerine, Oda
Yönetim Kurulunca toplantıya çağrılır: a)
Odaya kayıtlı üye sayısının beşte birinin Oda Yönetim Kuruluna yazılı
başvurması ile, b)
Oda Denetleme Kurulu üyelerinin Oda mali işleriyle ilgili olarak gerekli
görmeleri durumunda ve oybirliğiyle alacakları karar ile, c) Oda
Yönetim Kurulu’nun üçte iki çoğunlukla alacağı karar ile. Bu
maddenin (a) ve (b) bendinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması
durumunda, Oda Yönetim Kurulu, başvuru tarihinden başlayarak bir hafta
içinde, Olağanüstü Genel Kurul için karar almak ve Genel Kurulun tarihini
saptamak zorundadır. Olağanüstü Genel Kurul, karar tarihinden başlayarak bir
ay içinde toplanır. Bu durumda, Oda Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle
belirtilen sürelerde karar alamaması veya Olağanüstü Genel Kurulu toplamaması
durumunda, Olağanüstü Genel Kurul, Birlik Yönetim Kurulunca toplanır. Oda
Yönetim Kurulunu oluşturan üyelerin hepsinin birden istifası ve yerlerine
gelecek yedeklerin bulunmaması durumunda; Oda Genel Kurulu, yeni Yönetim
Kurulunu seçmek üzere, Birlik Yönetim Kurulunca, olağanüstü toplantıya
çağrılır. Olağanüstü
Genel Kurul Toplantısı, Olağan Genel Kurul Toplantısı gibi yapılır. Ancak,
toplantıya çağrılış nedeni dışında, gündeme madde eklenemez, görüşme
yapılamaz ve karar alınamaz. Oda
Genel Kurulu, olağanüstü toplantıya çağrılmazsa; üyeler, yetkili mahkemeye
başvurarak Olağanüstü Genel Kurul Toplantısının yapılmasını isteyebilirler. Oda
Genel Kurulunda TMMOB Genel Kurul Yönetmeliği uygulanır. Oda Yönetim Kurulunun oluşumu Madde 27 — Oda
Genel Kurulunca iki yıl da bir seçilen yedi asil, yedi yedek üyeden oluşan
Oda Yönetim Kurulu üyeleri, yapılacak ilk olağan genel kurul toplantısına
kadar görevde kalırlar. Oda
olağanüstü genel kurulunca seçilen üyeler, yapılacak ilk olağan genel kurul
toplantısına kadar görevde kalırlar. Asil
ve yedek üyelerin sıralanmasında, alınan oyların eşitliği durumunda, Oda
sicil numarası küçük olan öncelik kazanır. Yönetim Kurulunun görev bölümü Madde 28 — Oda
Genel Kurulu seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra, en geç yedi gün
içinde, yeni seçilen oda Yönetim Kurulu, eski Oda sekreterinin çağrısıyla ilk
toplantısını yapar ve Yönetim Kurulu üyeleri aralarında, gizli oyla Oda
başkanı, başkan vekili, sekreteri ve saymanını seçerek göreve başlarlar. Toplanma şekli Madde 29 — Yönetim
Kurulu, en az ayda bir kez, salt çoğunlukla toplanır. Toplantıları Başkan,
bulunmazsa başkan vekili yönetir. Yönetim Kurulu, kararlarını çoğunlukla
verir. Oyların eşit olması durumunda, toplantı başkanının bulunduğu taraf
çoğunlukta sayılır. Yönetim Kurulu üyeliğinin düşmesi Madde 30 — Nedeni
ne olursa olsun, üç ay süre ile toplantılara sürekli olarak katılmayan veya
katılamayacağını bildiren Yönetim Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve yerine
sırada bulunan yedek üye geçer. Yönetim Kurulu üyelerinin yarısından
fazlasının birlikte çekilmesi durumunda, yerleri yedeklerle doldurulur ve ilk
toplantıda, yeniden görev bölümü yapılır. Oda Yönetim Kurulunun görev ve
yetkileri Madde 31 — Oda
Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır: a)
Oda Genel Kurulunca alınan kararları uygulamak ve Oda işlerini Genel Kurul
kararları uyarınca yürütmek, b)
Odaya kayıtlı üyelerin mesleki onur, hak ve yararlarını koruyacak önlemleri
saptamak ve bu konuda gerekli uygulamaları yapmak, c) İstenildiğinde
üyelerin bilgi, uzmanlık ve deneyimleri ile ilgili referans vermek ve
üyelerin iş bulmalarına yardımcı olmak, ç)
Meslek çalışma alanlarıyla ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği
yaparak, üyelerin hak ve yetkilerini koruyucu önlemler almak, d)
Bilirkişilik, hakemlik ve danışmanlık gibi görevlere seçileceklere
uygulanacak esasları saptamak ve uygulanmasını sağlamak, e)
Üyelerin kamu kuruluşları ve diğer kuruluş ve kişilerle olan tüm mesleki
ilişkilerinde uyulması zorunlu esasları saptamak, bunlara uyulmasını sağlamak
ve uygulanmasını denetlemek, f)
Mesleki hizmetler karşılığı alınacak asgari ücretleri ve çalışma koşullarını
saptamak ve bunların uygulanmasını sağlamak, g)
Odanın amaçları kapsamına giren konularda çalışan dış ülkelerdeki kuruluşlar
ile işbirliği yapmak, çeşitli sempozyum, kongre ve seminerler düzenlemek, h)
Meslek hizmetlerinin yapılmasında, çalıştırılması gerekli diğer teknik
elemanların meslek kuruluşları, dernek ve sendikaları ile gerekli ilişkileri
kurmak, ı)
Yasama ve yürütme organlarında Odanın amaçları ile ilgili olarak yapılacak
yasa, tüzük yönetmelik, kararname ve genelge hazırlama veya değişikliği
çalışmalarına katılmak, görüş vermek ve önerilerde bulunmak, i)
Mesleki, teknik eğitim ve öğretim konularında incelemelerde bulunmak, ilgili
kurumlarla işbirliği yapmak, Oda görüş ve önerilerini saptamak ve uygulanması
için gerekli çalışmalarda bulunmak, j)
Üyelerin iş ve toplumsal güvenliklerini sağlayıcı her türlü Oda içi
çalışmaları yapmak ve üçüncü kişiler ile kurumlar nezdinde
girişimlerde bulunmak, k)
Oda Genel Kurulunun yerini, saatini ve gündemini saptayarak, toplantıdan en
az on gün önce, çalışma ve denetleme raporlarını göndererek delegelere
bildirmek ve basın yolu ile duyurarak toplantı için gerekli tüm işlemleri
tamamlamak, l)
Genel Kurul kararlarını ve yapılan seçim sonuçlarını ilgili kuruluşlara
bildirmek, m)
Oda Onur Kurulunu gerektiğinde on gün içinde toplantıya çağırmak, Kurulun
aldığı kararlardan Yüksek Onur Kurulunca onaylanması gerekenleri Birlik
Yönetim Kuruluna göndermek, kararlarla ilgili olarak Oda adına itiraz etmek
veya savunma yapmak, n)
Odanın leh ve aleyhine açılan davalarda, Odayı temsil etmek, sav ve savunmada
bulunmak ve bu konularda vekil atamak, o)
Üyelerin ve diğer ilgililerin yararına sunmak üzere, kütüphane ve arşiv
kurmak, mesleksel yayınlar yapmak, belgeler sağlamak, dergi, gazete ve
benzeri Oda yayınlarının en yararlı biçimde düzenli ve sürekli olarak
çıkmasını sağlamak, üyelerin ad, adres, görev ve kısa özgeçmişlerini belirten
yayınlarda bulunmak, ö)
Oda görevlilerinin, atama, yer ve görev değiştirme, yükselme, sicil, özlük
işlerini yönetmelikler uyarınca yapmak, p)
Odanın taşınmaz mallarını yönetmek, kiraya vermek, Genel Kurulca verilecek
yetkilere göre tasarruflarda bulunmak, r)
Yurt içi ve yurt dışında sergi ve fuarlar düzenlemek, düzenlenmiş sergi veya
fuarlara katılmak, s)
Oda ve üye gereksinimlerini karşılamak üzere, lokal ve misafirhane benzeri
sosyal tesisler açmak ve işletmek, ş)
Şube ve bölge temsilciliği genel kurulları için Oda gözlemcilerini atamak, t)
Oda işlerinin yürütülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun görevlerini yerine
getirebilmek için, yönetmelikler düzenleyip yürürlüğe koymak ve gerektiğinde
Oda Genel Kurulunun onayına sunmak, u)
Oda Yönetim Kurulu; çeşitli yönetmelikler, Genel Kurul ve Yönetim
Kurullarının kararları ile belge ve yetki verilen üyelerin, üyelerin
bulunduğu büroların, firmaların ve benzeri kuruluşların yönetmeliklere
ve/veya kararlara aykırı davranışları durumunda, bunların yetkilerini
kısıtlamak ve gerektiğinde, süreli olarak veya tümüyle kaldırmak veya
belgelerini geçersiz kılmak, ü)
Oda Danışma Kurulunu oluşturmak ve düzenli olarak toplanmasını sağlamak, v)
Oda temsilcilikleri açmak ya da kapatmak, Oda
temsilcilerini atamak ya da görevden almak, y)
Birlik tüzük ve yönetmeliklerinin tanıdığı hak ve yetkilerin bu Yönetmelik
çerçevesinde iyi bir biçimde kullanılmasını sağlayacak diğer görevleri yerine
getirmek. Oda
Yönetim Kurulu, 32 nci maddede belirlenmiş
yetkilerin bir bölümünü kendi adına kullanmak üzere, kurulun diğer üyeleri
ile oda müdürüne, şube yönetim kurulları ve üyeleri ile şube müdürlerine,
bölge temsilciliği yürütme kurulları ve üyelerine, bölge temsilcilik
müdürlerine, il ve ilçe temsilciliklerine kendi denetim ve sorumluluğunda
olmak üzere verebilir. Oda Başkanı, Vekili, Sekreter ve
Sayman üyenin görev ve yetkileri Madde 32 — Odayı
Oda Başkanı, bulunmadığı zamanlarda, Oda Başkan Vekili veya gerektiğinde Oda
Yönetim Kurulunun seçeceği Yönetim Kurulu üyesi temsil eder. Olağan
işlemlerde, Oda Sekreteri, Odanın doğal temsilcisi ve sözcüsüdür. Oda
Sekreteri, Oda işlerini Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yönetir.
Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini hazırlar. Yönetim Kurulu üyelerinin
isteği ile gündeme madde eklenebilir veya gündemden madde çıkartılabilir. Oda
Sekreteri, Oda Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasında gerekli tüm
önlemleri alır, Odanın yazışma işlemlerini yürütür ve imza eder, tüm Oda
örgütündeki görevlilerin özlük işlerini yürütür. Oda
Saymanı, Odanın mali işlerinin yürütülmesini, Oda bütçesinin uygulanmasını,
yönetmelikler ve Oda Yönetim Kurulu kararları gereğince sağlar, gerekli
önlemleri alır ve önerilerde bulunur. Oda
Sekreter ve Saymanı yürütme görevlerinden dolayı, Oda Yönetim Kuruluna karşı
sorumludur. Oda
Başkanı, Oda Başkan Vekili, Oda Sekreteri ve Saymanına Oda Yönetim Kurulu
kararı ile belirli bir miktara kadar harcama yetkisi verilebilir. Yapılacak
her türlü ödemelerde, bu dört üyeden ikisinin birlikte imzasının bulunması
gereklidir. Oda Onur Kurulu Madde 33 — Oda
Onur Kurulu, Oda Genel Kurulunca, iki yıl için seçilen beş asil ve beş yedek
üyeden oluşur. Oda Onur Kuruluna seçilebilmek için en az meslekte on yılını
geçirmiş olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak gerekir. Onur
Kurulu, 10/7/2002 tarihli ve 24811 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak toplanır ve karar verir. Onur Kurulunun toplanması Madde 34 — Oda
Onur Kurulu üyeleri, Kurula herhangi bir konunun iletilmesi üzerine, Oda
Yönetim Kurulunun çağrısı ile yapacağı ilk toplantıda, o konuyu
sonuçlandırıncaya kadar aralarında bir başkan ve bir raportör seçer. Onur
Kurulu asil üyelerinden biri veya birkaçı, herhangi bir özürle toplantıya
gelemeyeceklerini bildirir veya gelemezlerse, yerlerine sıra ile yedekleri
çağrılır. Bu yedekler, toplantı konusu karara bağlanıncaya kadar yapılacak
toplantılara katılırlar. Onur Kurulu üyeliğinin düşmesi Madde 35 — Yapılan
ayrı ayrı üç çağrıya gelmeyen ve özür bildirmeyen
üye çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye, asil üye olur. Onur Kurulu Üyelerinin çekilme
nedenleri Madde 36 — Onur
Kurulu üyelerinin ret ve çekilme nedenleri ile ilgili olarak hakimlerin
18/6/1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun ret ve
çekilmeye ilişkin hükümleri uygulanır. Onur Kurulu, ret isteğini kendisi
inceler. Bu konuda vereceği karara, esasa ilişkin kararla birlikte Yüksek
Onur Kurulunda itiraz edilebilir. Onur Kurulunun bir bölüm üyeleri ile ilgili
ret istemi kabul edilirse, reddedilenler yerine yedekler göreve çağrılırlar. Onur
Kurulunun toplantıları tüm üyelerin katılımıyla yapılır. Kararlar çoğunlukla
alınır. Oylarda eşitlik olursa, Başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk
sağlanmış sayılır. Onur Kurulunun çalışma şekli Madde 37 — Onur
Kurulu, kendisine gelen konuları, en geç üç ay içinde inceleyerek
sonuçlandırmak zorundadır. Onur
Kurulu, çalışmalarında tanık dinleme, keşif ve bilirkişi incelemeleri gibi
kanıtların saptanmasını, doğrudan veya görevlendireceği Kurul üyesi
aracılığıyla yapabilir. Hakkında
karar verilecek üyenin, sorgusu yapılır ve yazılı savunması alınır. Sorgu ve
savunma için üyeye en az onbeş gün süreli, yazılı
çağrı gönderilir. Üye bu süre içerisinde sorgu için gelmez, savunma göndermez
ve özür bildirmezse, incelemeler gıyabında yapılarak karar verilir. Kurul,
şikayetin kesin olarak haksız yapıldığı kanısına varırsa, şikayet edilen
üyeyi dinlemeden de karar verebilir. Onur Kurulu
kararları gerekçeleri ile birlikte, uygulanmak veya Yüksek Onur Kuruluna
sunulmak üzere dosyası ile birlikte Oda Yönetim Kuruluna verilir. Oda Yönetim
Kurulu, kararları ilgililere yedi gün içinde bildirir. Onur
Kurulu üç aylık süre içinde karar vermezse, sürenin bitiminden önce, durumu
gerekçeleri ile birlikte Oda Yönetim Kuruluna bildirmek ve karara ne zaman
varılabileceğini açıklamak zorundadır. Onur
Kurulu tarafından incelenen konuyla ilgili her türlü yazı ve tutanaklar, Onur
Kurulu Başkanının sorumluluğu altında bulunur. Onur Kurulunun giderleri Madde 38 — Onur
Kurulunun kendisine inceleme için gönderilmiş işlerin gerektirdiği her türlü
giderler, Oda bütçesinden karşılanır. Bilirkişi giderleri, kurulca bilirkişi
incelemesine gerek görülmüşse Oda bütçesinden, istek üzerine bilirkişi
inceleme yapıyorsa, istekte bulunanlarca peşin olarak Oda veznesine yatırılan
ücretten karşılanır. Karar sonucuna göre, giderlerin kimden alınacağı, Kurul
kararında belirtilir. Onur Kurulunun görev ve yetkileri Madde 39 — Onur
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a)
Üyeler hakkında yapılacak disiplin kovuşturmalarını yapmak ve karara
bağlamak, b)
Oda Yönetim Kurulunca gerek bir başvuru üzerine gerekse doğrudan doğruya
Kurula yansıtılan konular ile ilgili karar vermek, c)
Yüksek Onur Kurulunca bozulan kararları yeniden inceleyerek karara bağlamak, ç)
Oda Onur Üyeliği için görüş vermek. Disiplin suçları ve cezaları Madde 40 — Oda
üyelerinden 6235 sayılı TMMOB Kanunu, TMMOB Ana Yönetmeliği, TMMOB Disiplin
Yönetmeliği, bu Yönetmelik ve diğer yönetmelikler ile bunlara uygun olarak
alınan ve uyulması zorunlu Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına aykırı
davranışları görülenlerle, meslekle ilgili işlerde gerek kasten ve gerekse
ihmal göstererek zarara yol açan, taahhütlerine uymayan, meslek onurunu
kırıcı davranışlarda bulunanlara, aşağıda yazılı disiplin cezaları verilir: a)
Yazılı uyarı, b)
Kanunda belirtilen hafif para cezası, c)
Kanunda belirtilen ağır para cezası, ç) Onbeş günden altı aya kadar meslek uygulamasının
yasaklanması, d)
Üyelikten çıkarma. Yukarıdaki
cezaların verilmesinde sıra gözetilmez. Ancak suç sayılan davranışın nitelik
ve sonuçlarına göre, bu cezalardan biri verilir. Kararda, verilen cezanın
niçin verildiği gerekçesi ile birlikte açıklanır. Oda Onur Kurulunca ceza,
yukarıda belirtilen cezaların en az ve en çok sınırları arasında verilir.
Cezanın en az sınırından fazla uygulanması durumunda, bunun nedenleri ve
gerekçesi, verilen kararda ayrıntılı olarak açıklanır. Disiplin suçları ve cezalarına
itiraz ve cezaların uygulanması Madde 41 — Onur
Kurulunca verilen cezalardan, yazılı uyarı ve hafif para cezaları kesindir.
Bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinde belirtilen (c),
(ç) ve (d ) bentlerindeki cezalara karşı, kararın bildirim tarihinden
başlayarak onbeş gün içinde Oda Yönetim kurulu
kanalıyla veya doğrudan doğruya Yüksek Onur kuruluna itiraz edilebilir.
Cezaların uygulanması için kesinleşmesi gereklidir. Oda Yönetim Kuruluda,
Onur Kurulunun aklanma veya takipsizlik kararlarına karşı, Yüksek Onur Kurulu
nezdinde itirazda bulunabilir. Üyelikten
çıkarma cezası, genel hükümlere göre, medeni haklarını yitirmiş olanlar ve
meslek topluluğundan uzaklaştırılmasında kesin zorunluluk görülenler hakkında
uygulanabilir. Üyeler
veya üye olmayan meslek mensuplarından geçici olarak mesleği uygulamaktan
uzaklaştırılanlar, bu süre içinde hiçbir biçimde mesleksel etkinlikte
bulunamazlar, mesleklerin uygulanması için imza kullanamazlar. Aksine
davranırlarsa uygulanan ceza bir misli artırılır. Aksine davranışta ısrar
edenler hakkında ise bu Yönetmeliğin 40 ıncı
maddesinde belirtilen (d) bendindeki ceza uygulanır. Verilen kararlar
duyurulur ve uygulanması sağlamak üzere, ilgililere bildirilir. Kesinleşen
cezalar üyenin siciline işlenir. Oda Denetleme Kurulu kuruluş ve
çalışma şekli Madde 42 — Oda
Denetleme Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki yıl için seçilen üç asil ve üç
yedek üyeden oluşur. Denetleme
Kurulu, gerektiğinde üye çoğunluğu ile toplanır. Oda Denetleme
Kurulu asil üyeleri, görevden ayrıldıklarında, yerlerine sıradaki yedek
üyeler geçer. Asil üye yerine gelecek yedek üye kalmaz ve Kurul üye sayısı
ikiden aşağı düşerse, Olağanüstü Oda Genel Kurul Toplantısı yapılarak,
yeniden Denetleme Kurulu asil ve yedek üyeleri seçilir. Yeni seçilen
Denetleme Kurulu, ilk Olağan Genel Kurul Toplantısına kadar görev yapar. Oda Denetleme Kurulunun görev ve
yetkileri Madde 43 — Denetleme
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a)
Oda ve şubelerin hesap ve işlemlerini Birlik ve Odalar Mali İşler
Yönetmeliğine uygunluğunu denetleyerek, hazırlayacağı raporun bir kopyasını
dosyasında saklamak, bir kopyasını da Birlik Yönetim kuruluna iletmek üzere
Oda Yönetim kuruluna vermek, b)
Oda örgütünün mali işlemleri, Yönetim Kurulunca uygulanmış eski dönem
bütçeleri, hazırlanmış yeni dönem bütçesi ve kadro çizelgeleri ile ilgili
rapor hazırlayarak Oda Genel Kuruluna sunmak, c)
Zorunlu durumlarda oybirliği ile verecekleri kararla Oda ve Şube Genel
Kurulunun olağanüstü toplantıya çağrılmasını Oda Yönetim Kurulundan istemek. Oda Danışma Kurulu Madde 44 — Oda
Danışma Kurulu; Oda Yönetim Kurulu, Yayın Kurulu, Onur Kurulu, Denetleme
Kurulu, şube yönetim ve bölge temsilciliği yürütme kurulları ile Oda Yönetim
Kurulunun gerekli gördüğü diğer üyelerden oluşur. Oda
Danışma Kurulu, Oda Yönetim Kurulunca yılda en az iki kez toplantıya
çağrılır. Oda
Danışma Kurulunun toplanamayacağı ivedi durumlarda, Oda Yönetim Kurulu,
gerekli konuları danışmak için şube başkanları ve sekreterleri ile bölge
yürütme kurulu başkanlarını toplantıya çağırabilir. Oda Danışma Kurulunun görev ve
yetkileri Madde 45 — Oda
Danışma Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a)
Oda Merkezinin, şube ve bölgelerin çalışmalarını gözden geçirmek,
geliştirilmesi için önerilerde bulunmak, b)
Oda çalışmalarının sürekliliğinin sağlanmasında katkıda bulunmak, c)
Gerektiğinde, alınacak karar ve yapılacak uygulama konusunda eğilim
belirlemek. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Şube ve Temsilcilikler Kuruluş Madde 46 — Belirli
bir bölge ya da illerde çalışan üye petrol
mühendislerinin sayısı, o bölge veya illerin meslek yönünden özel konum ve
koşulları, mesleki etkinliklerinin yoğunluğu değerlendirilerek ve
örgütlenmenin yaygınlaştırılması amacıyla, Oda Yönetim Kurulunun önerisi ve
Oda Genel Kurulunun onayı ile, merkezi ve etkinlik alanına giren iller
belirtilerek şubeler açılabilir. Şube açılabilmesi için, şubenin açıldığı il
ve etkinlik alanına giren illerde, Oda toplam üye sayısının, en az yüzde beş
(%5) i kadar üyenin bulunması ve bu üye sayısının en az yüzde elli bir (%51)
inin imzalı dilekçesinin Genel Kurula sunulması gerekir. Oda
Genel Kurulunun yeni şube açılmasına karar vermesinden sonra, Oda Yönetim
Kurulu en geç iki hafta içinde, o bölge veya illerde oturan üyelerden yedi kişiyi
geçici Yönetim Kurulu olarak atar. Geçici Yönetim Kurulu atanmayı izleyen
altı ay içerisinde Birlik Kanunu, Birlik Ana Yönetmeliği ve bu Yönetmelik
çerçevesinde kuruluş işlemlerini yürütür ve şubenin veya temsilciliğin ilk
genel kurulunu yapar. Geçici
yönetim kurulunun görevi, şube ve bölge temsilciliği genel kurulunda
yapılacak seçimlerle Yönetim Kurulunun oluşmasından sonra sona erer. Bölge
temsilcilikleri açma yetkisi Oda Yönetim Kurulundadır. Şube ve Bölge Temsilciliği
organları Madde 47 — Şube
ve bölge temsilciliği organları şunlardır: a)
Genel Kurul, b)
Yönetim Kurulu, c)
Danışma Kurulu. Şube ve Bölge Temsilciliği Genel
Kurulu Madde 48 — Şube
ve bölge temsilciliği genel kurulları, toplantı tarihinden otuzbeş gün önce, etkinlik alanında oturdukları veya
çalıştıkları belli olan üyeler ile odaya kayıt için gerekli belgeleri
tamamlayarak kayıt ücretleri ile birlikte Oda, Şube ve Temsilciliklerine
verenlerden oluşur. Bu tarihten sonra, işyerlerini veya evlerini söz konusu
etkinlik alanına taşıyanlar ile yeni kaydolmuş üyeler, genel kurul
toplantısına katılamazlar. Oturma ve çalışma yerleri ayrı birimlerin etkinlik
alanında bulunan üyeler, yalnız ve ancak iş yerlerinin bulunduğu birimin
genel kuruluna katılırlar. Şube
veya bölge temsilciliği genel kurulları iki yılda bir Ocak ayı içinde
yapılır. Genel Kurulların tarihi Oda Danışma Kurulunun önerisi ile ilk Genel
Kurul tarihinden en az kırkbeş gün önceden Oda
Yönetim Kurulunca saptanır. Aynı gün tüm örgüt birimlerine bildirilir. Toplantı
tarihinin, görüşmeler Cumartesi akşamına kadar tamamlanacak ve Pazar günü
seçimler yapılacak biçiminde saptanması zorunludur. Toplantı, şube veya bölge
temsilciği merkezinin bulunduğu şehirde yapılır. Şube
veya bölge temsilciliği genel kurulları üye salt çoğunluğu ile toplanır.
Birinci toplantıda çoğunluk sağlanamaması durumunda, ikinci toplantı için
çoğunluk aranmaz. Genel
kurul toplantı tarihinden en az otuz gün önce şube veya bölge temsilciliği
genel kuruluna katılacak üyelerin listesi Oda sicil numaralarına göre
sıralanarak listelenmiş olarak Oda Yönetim Kuruluna gönderilir. Birden fazla
örgüt birimine kaydı olduğu görülen üyelerin durumu incelenerek gönderilen
listelerde gerekli düzeltmeler yapılır ve durum on gün içinde şube yönetim
veya bölge temsilciliği yürütme kuruluna yazılı olarak bildirilir. Şube ve
bölge temsilcilikleri yapılan düzeltmelere göre işlem yapar. Şube
yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulu, Genel Kurul toplantısından en
az onbeş gün önce genel kurula katılacak üyelerin
sicil numarası sırasına göre Oda Yönetim Kurulu tarafından düzeltilmiş
listeleri, toplantının gündemini, yerini, saatini ve çoğunluk sağlanmazsa
yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları ilgili Şube ve Bölge
Temsilciliğinin bulunduğu meskenlerin ilan yerlerine asılarak üç gün süre ile
duyurulur. Şube
veya bölge temsilciliği genel kurulu gündemi, toplantı yeri, günü ve saati ve
çoğunluk sağlanmazsa ikinci toplantı için aynı bilgileri toplantı gününden en
az onbeş gün önce şube yönetim veya bölge
temsilciliği yürütme kurulunca günlük gazetelerden biri ile duyurulur. Ayrıca
Oda Yönetim Kurulu, tüm birimlerin genel kurullarının yeri, günü ve saati ile
çoğunluk sağlanmazsa, ikinci toplantı ile ilgili aynı bilgileri Oda bülteni
veya günlük gazetelerden biri ile duyurur. Şube ve Bölge Temsilciliği Genel
Kurulunun görev ve yetkileri Madde 49 — Şube
ve bölge temsilciliği genel kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a)
Şube veya bölge temsilciliği, Oda işlerinin yürütülmesi ve kanunların Odaya
verdiği görevlerin yapılması ve yetkilerin kullanılması için, Oda ve Birlik
Genel Kurullarına sunulmak üzere, şube yönetim veya bölge temsilciliği
yürütme kurulunca hazırlanacak yönetmelik tasarılarını incelemek, Oda Genel
Kuruluna önermek, b)
Şube yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kuruluna görev vermek, c)
Şube ve bölge temsilciliğinin gelişmesi için, gerekli çalışma alanlarını ve
esaslarını araştırmak, ç)
Odanın amaçlarına ve yönetmeliklere uygun olarak, şubeyi veya bölge
temsilciliğini ilgilendiren konularda karar almak, d)
Şube Yönetim Kurulu, beş asil ve beş yedek üye veya bölge temsilciliği
yürütme kurulu üç asil ve üç yedek üye adaylarını belirlemek, duyurmak ve
seçmek. Şube ve Bölge Temsilciliği
Olağanüstü Genel Kurulu Madde 50 — Şube
veya bölge temsilciliği, aşağıda belirtilen durumlarda, olağanüstü toplantıya
çağrılır: a)
Şube veya bölge temsilciliğine kayıtlı üyelerin en az beşte birinin şube
yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kuruluna yazılı olarak
başvurması, b)
Oda Denetleme Kurulunun; şubenin veya bölge temsilciliğinin mali işleriyle
ilgili olarak zorunlu görmeleri ve oybirliği ile karar vermeleri. Olağanüstü
Genel Kurul toplantısı, olağan genel kurul toplantısı gibi yapılır. Ancak,
toplantıya çağrılış nedeni dışında, gündeme madde eklenemez, görüşme
yapılamaz ve karar alınamaz. Koşulları
yeterli olmasına karşın, en çok bir ay içinde, Şube Yönetim veya Bölge
Temsilcilik yürütme kurulu, Şube veya Bölge Temsilciliği Genel Kurulunu
olağanüstü toplantıya çağırmazsa üyeler Oda Yönetim Kuruluna başvurarak,
olağanüstü kurul toplantısının yapılmasını isteyebilir. Şube Yönetim Kurulu Madde 51 — Şube
yönetim kurulu, Şube Genel Kurulunca iki yıl için seçilen beş asil ve beş
yedek üyeden oluşur. Şubenin
Genel Kurulu seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra en geç yedi gün
içinde, yeni seçilen Şube Yönetim Kurulu, eski şube sekreterinin çağrısıyla
ilk toplantısını yapar ve Yönetim Kurulu üyeleri aralarında gizli oyla, şube
başkanı, başkan vekili, sekreteri, saymanını seçerek göreve başlarlar. Şube
yönetim kurulu, en az onbeş günde bir, salt
çoğunlukla toplanır. Toplantıyı, başkan bulunmazsa, başkan vekili yönetir. Bölge Temsilciliği Yürütme Kurulu Madde 52 — Bölge
temsilciliği yürütme kurulu, bölge temsilciliği genel kurulunca iki yıl için
seçilen üç asil, üç yedek üyeden oluşur. Bölge
temsilciliği Genel Kurulu seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra en geç
yedi gün içinde yeni seçilen bölge temsilciliği yürütme kurulu, eski bölge
temsilciliği sekreterinin çağrısıyla ilk toplantısını yapar ve yürütme kurulu
üyeleri aralarında gizli oyla bölge temsilciliği başkanını, sekreterini ve
saymanını seçerek göreve başlarlar. Bölge yürütme kurulu en az onbeş günde bir, salt çoğunlukla toplanır. Şube Yönetim Kurulu ve Bölge
Temsilciliği Yürütme Kurulunun görevleri, yetkileri ve çalışma kuralları Madde 53 — Şube
yönetim kurulu ve bölge temsilciliği yürütme kurulunun görev ve yetkileri
şunlardır: a)
Oda çalışmalarının, etkinlik alanındaki uygulanmasını sağlamak üzere,
Kanunlar, yönetmelikler ve Oda Yönetim Kurulu kararları uyarınca, Odayı o
bölgede temsil etmek, işlerini yürütmek ve yeni dönem bütçe önerisi ile
çalışma raporunu hazırlayarak, o yılın Aralık ayının 25 inci gününe kadar
Odaya göndermek, b)
Şube yönetim veya bölge temsilcilik yürütme kurulunun ilk toplantı tarihinden
başlayarak, en çok onbeş gün içinde, bütçe
uygulamasını da kapsayan şube veya Bölge Temsilciliği yeni dönem çalışma
programını hazırlayarak Oda Yönetim Kuruluna göndermek, c)
Bölgesinde bulunan tüm üyelerin mesleksel onur, hak ve çıkarlarını koruyarak,
önlemler için gerekli girişim ve görüşmelerde bulunmak, ç)
İstenildiğinde bölgesinde bulunan üyelerin bilgi, uzmanlık ve becerileri ile
ilgili referans vermek, mühendis gereksinimi olanlarla iş arayan üyeler
arasında bağlantı kurmak, d)
İstenildiğinde, kamu ve özel kişilere bilirkişi önermek, e)
Bölgesinde bulunan üyelerin, kamu kuruluşları, özel kuruluşlar ve kişilerle
olan tüm mesleksel ilişkilerinde, ortaklaşa uyulması gereken esaslara
uymalarını sağlamak, mesleğin onuru yönünden üyelerin her türlü meslek
çalışmalarını denetlemek, mesleksel hizmetlerde yönetmeliklere uyulmasını
sağlamak, f) Konferans, seminer, kurs, teknik gezi ve
üyeler arasında sosyal etkinlikler düzenlemek, g) Oda
Onur Kurulu ile ilgili işleri, Oda Yönetim Kuruluna zamanında, gerekli bilgi
ve belgeler ile birlikte iletmek, h)
Şube veya bölge temsilcilik genel kuruluna sunulacak çalışma raporunu, geçmiş
dönem bütçe uygulamasını da kapsayacak biçimde hazırlayarak, şube veya bölge
temsilcilik genel kurul toplantısından en az bir hafta önce bölgesindeki
üyelere göndermek, ı)
Oda Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yerine getirmek, i)
Bölgesinde bulunan il veya ilçe merkezlerinde temsilcilik açılması için gerekli
inceleme ve araştırmalar yapmak, açılacak temsilciliklere atanmak üzere
temsilci ve yardımcıları için aday saptayarak Oda Yönetim Kuruluna önermek, j)
Bölgesinde bulunan temsilciliklerin çalışmalarını, Oda yönetmeliklerine ve
Oda Yönetim Kurulu kararlarına göre yapmalarını sağlamak, denetlemek ve bu
konuda Oda Yönetim Kurulunca verilen görevleri yerine getirmek, k)
Şube veya bölge temsilciliği danışma kurulunu oluşturmak ve düzenli olarak
toplanmasını sağlamak. Başkan, Başkan Vekili, Sekreter
ve Sayman üyenin görev ve yetkileri Madde 54 — Şube
yönetim ve bölge temsilciliğinin Başkan, Başkan Vekili, Sekreter ve Sayman
üyenin görev ve yetkileri şunlardır: a)
Şubeyi şube başkanı, bulunmadığı zamanlarda şube başkan vekili, bölge
temsilciliğini temsilcilik başkanı temsil eder. Gerektiğinde, belli
görevlerin yürütülmesi için temsil yetkisi, yönetim veya yürütme kurulu
kararı ile diğer üyelere de verilebilir. b)
Şube veya bölge temsilciliği sekreteri, yönetim veya yürütme kurulu
kararlarına uygun olarak çalışmalarını yürütür, c)
Şube yönetim veya bölge temsilcilik kurulunun toplantı gündemi, sekreter
tarafından düzenlenir ve üyelerin önerisi ile gündeme yeni maddeler
eklenebilir. ç)
Sekreter, görevlilere ait sicillerin tutulması ve yönetim veya yürütme kurulu
kararlarının uygulanması için gerekli tüm önlemleri alır. Gerektiğinde,
görevliler için yönetim veya yürütme kuruluna önerilerde bulunur. d)
Şube yönetim veya bölge temsilciği yürütme kurulunca, sekretere belirli
miktarda harcama yetkisi verilir. e)
Şube veya bölge temsilciliği saymanı, mali işlemlerin yönetmeliklere ve
usulüne uygun yürütülmesinden, gerekli defterlerin tutulmasından,
demirbaşların iyi şekilde kullanılmasından yönetim veya yürütme kuruluna
karşı sorumludur. Bu konularda gerekli önlemleri alır ve önerilerde bulunur.
Harcamaların bütçeye uygun yapılıp yapılmadığını denetler. f)
Şube başkanı, başkan vekili, sekreter ve saymanı veya bölge temsilciliği
başkanı, sekreter ve saymanı yönetmelik hükümleri ile bütçe olanakları
içinde, şube yönetim veya Bölge Temsilciliği yürütme kurulunca alınan
kararlara göre harcama yaparlar. g)
Şube yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulları, gerektiğinde, Oda
Yönetim Kurulundan ek ödenek isteyebilirler. Şube Yönetim Kurulu üyeliğinin
düşmesi Madde 55 — Nedeni
ne olursa olsun üç ay süre ile toplantılara sürekli olarak katılmayan veya
katılmayacağını bildiren şube yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulu
üyesi, çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye geçer. Şube
yönetimi veya bölge temsilciliği yönetim kurulu üyelerinin yarısından
fazlasının birlikte çekilmesi durumunda, yerleri yedeklerle doldurulur ve ilk
toplantıda yeniden görev bölümü yapılır. Şube
veya bölge temsilciliği yönetim kurulu, görevli bulunduğu işlerin yürütülmesi
için gerekli gördüğü konularda, bütçe
olanakları içinde, uzmanlık komisyonları kurar. Komisyonların çalışma
ve işlemlerinin yürütülmesini, şube veya bölge temsilciliği sekreteri
düzenler. Şube ve Bölge Temsilciliği
bütçesi Madde 56 — Şubelerin
veya bölge temsilciliklerinin her türlü gelirleri, Odaya aittir. Yapacakları
bütün tahsilatı Oda hesabına yatırırlar. Giderleri, Oda Genel Kurulunca kabul
edilen şube veya bölge temsilciliği bütçesine göre ayrılan ödenekten
karşılanır. Şube yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulu kendi
bütçesine göre gerekli harcamada bulunur. Şube
yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulu, kendi bütçesinin bölümleri
arasında, yüzde on (%10) oranında ve her bölümün maddeleri arasında bir
oranla bağlı olmaksızın aktarım yapabilir. Her
ay sonunda, gider ve gelirler, birer çizelge biçiminde Oda Yönetim Kuruluna
bildirilir. Şube yönetim veya bölge temsilciliği yürütme kurulu, çalışmaları
ve hesapları yönünden, Oda Yönetim Kuruluna karşı sorumludur. Oda Genel
Kurulunca onaylanan şube veya bölge temsilciliği bütçelerinin
gerçekleştirilmesinde, Oda Yönetim Kurulu da sorumludur. Bu sorumluluktan
dolayı, şube veya bölge temsilciliği ile Oda Yönetim Kurulu arasında görüş
ayrılıkları ortaya çıktığında, bu uyuşmazlık, Oda Yönetim Kurulu ile şube
yönetim ve bölge temsilciliği yürütme kurulları arasında yapılacak ortak
toplantılarda çözümlenir. Oda
Yönetim Kurulu üyeleri ile tüm şubelerin yönetim ve bölge temsilciliği
yürütme kurulu üyelerinin ortak toplantısında, çoğunluğun görüşleri
doğrultusunda işlem yapılır. Şube ve Bölge Temsilciliği
Danışma Kurulu Madde 57 — Şube
veya bölge temsilciliği danışma kurulu; Şube yönetim veya bölge temsilciliği
yürütme kurulunun asil ve yedek üyeleri, il ve ilçe temsilcileri ve vekilleri,
uzmanlık komisyonları üyeleri ile ilgili görevliler ve şube yönetim veya
bölge temsilciliği yürütme kurulunun görevlendireceği uzman üyeler ve Oda
çalışmalarında deneyimli üyelerden oluşur. Şube veya bölge temsilciliği
danışma kurulu, Oda Uzmanlık Komisyonları Kuruluş ve Çalışma Yönetmeliği
hükümlerine göre çalışır. Ancak, bu Yönetmeliğin mali hükümleri uygulanmaz. Şube veya Bölge Temsilciliği
Danışma Kurulunun görevleri Madde 58 — Danışma
kurulunun görevleri şunlardır: a)
Şube veya bölge temsilciliği çalışmalarını değerlendirmek ve geliştirilmesi
için önerilerde bulunmak, b)Yapılacak
çalışmalar için üyelerin uzmanlık dalları, bilgi ve deneyim birikimlerini
dikkate alarak aday önermek, c)
Etkinlik bölgesinde bulunan üyelerin şube veya bölge temsilciliği
çalışmalarına katılmalarını ve şube veya bölge temsilciliği ile bağlarının
kurulmasını sağlamak. BEŞİNCİ BÖLÜM Seçimler Seçimler Madde 59 — Oda,
şube ve bölge temsilciliği organ seçimleri, Kanunda belirlenen hükümlere
uygun olarak yargı gözetiminde ve gizli oyla yapılır. Başkanlık divanı ile
görevlendirilecek komisyon ve komite üyelikleri için seçimler, aksine bir
karar alınmadıkça açık oyla yapılır. Oda
Onur, Denetleme ve Yönetim Kurulları ile şube yönetim ve bölge yürütme
kurulları seçimlerinde, en az asil ve yedek üyelerin toplamı kadar, diğer
seçimlerde ise, seçilecek üye sayısı kadar adayın gösterilmesi gereklidir. Oy
pusulalarına asil ve yedek üye sayısı kadar adayların ad ve soyadları, oy
pusulalarında ayrılmış bölümlere yazılır. Seçileceklerin
sayısından daha az adayın adı yazılan oy pusulaları da geçerli sayılır. Oy
sayımında asil ve yedek üyeler, ayrı ayrı,
aldıkları oy sayısına göre sıralanır. Hakim
denetiminde Pazar günü yapılacak seçimler için, Genel Kurulca adaylar
önerilir. Genel kurula katılan üyeler, kendilerini veya başka bir üyeyi aday
gösterebilirler. Aday olmak için genel kurul toplantısına katılmak zorunlu
değildir. Ancak tüm adayların, adaylıkları için, yazılı onaylarının bulunması
zorunludur. Adayların
saptanmasından sonra, Başkanlık Divanınca kesin aday listesi de okunarak
duyurulur ve yapılacak seçimler için İlçe Seçim Kuruluna yazılı olarak
bildirilir. Kesin
aday listesi belirlenmeden genel kurul toplantısı kapatılmaz. Kesin
aday listesinde adları bulunmayan üyelere verilen oylar, geçersizdir. Bir
üye oda organlarında yalnız ve ancak bir göreve seçilebilir. Oda organlarına
seçilenler Birlik Organlarına da seçilebilir. Ancak, Oda Yönetim Kurulu ve
Oda Onur Kurulu üyesi seçilen bir üye, Yüksek Onur Kurulu üyeliği için aday
olamaz. Seçimler
sonucunda, oylarda eşitlik olursa, Oda sicil numarası küçük olan öncelik
kazanır. Görev süresi sona eren üye, aynı göreve yeniden seçilebilir. ALTINCI BÖLÜM Mali Hükümler Bütçe Madde 60 — Oda
gelir ve giderleri, tüm Oda örgütünü kapsayacak biçimde hazırlanan ve Genel
Kurulca iki yıllık çalışma dönemi için kabul edilen Oda bütçesi ile
düzenlenir. Bütçe dönemi, bir takvim yılıdır. Gelir ve giderler, cinsleri
bakımından bölüm ve maddeler biçiminde gösterilerek her bölüm ve madde için
uygulanacak esaslar, yazılı olarak belirtilir. Oda
Yönetim Kurulu Olağan Genel Kurulun yapılacağı takvim yılı başından bütçenin
kabul edileceği Genel Kurul toplantısına kadar geçecek
süre içinde, her ay için bir önceki yıl bütçesinin bir bölü onikisi (1/12) oranında harcama yapabilir. Ancak,
niteliği bakımından bir kez de yapılacak giderlerin bu dönem içinde yapılması
gerekirse, bu gibi harcamalar bir bölü onikisi
(1/12) oranı aranmadan, Oda Yönetim Kurulunca yapılabilir. Oda
Yönetim Kurulu, bütçenin gider bölümleri arasında, gereksinim durumunda,
yüzde on (%10) oranında; aynı bölümün maddeleri arasında ise, bir oranla
bağlı olmaksızın aktarma yapabilir. Oda Gelirleri Madde 61 — Odanın
gelirleri şunlardır: a)
Asil üyelerden ve geçici üyelerden Oda Genel Kurulunca saptanan miktarda
alınacak kayıt ücreti, b)
Asil üyelerden ve geçici üyelerden Oda Genel Kurulunca saptanan miktarda
alınacak üye ödentileri, c)
İlgililere gerektiğinde verilecek belgelere karşılık alınacak ücretler, ç)
Her türlük yayın gelirleri, d)
Bağış ve yardımlar, e)
Taşınmaz mallardan elde edilecek gelirler, f)
Diğer gelirler. Bu
maddenin (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen gelirler ile (f) bendinde
belirtilen diğer gelirlerden gerekenlerin miktar ve esasları Oda Yönetim
Kurulunca saptanarak uygulanır. Tüm Oda gelirlerinin gerçekleştirilmesi,
tahsil, usul ve zamanları da Oda Yönetim Kurulunca saptanır. Yıllık
üye ödentisi, her takvim yılı içinde, peşin olarak veya Oda Yönetim Kurulunca
saptanarak duyurulan belirli aylarda olmak üzere, en çok dört eşit taksitte
ödenir. Emekli veya maluliyet aylığı alıp çalışmayanlardan, askerlik görevini
yapanlardan, askerlik süresince, yurt dışına çıkanlardan yurt dışında
kaldıkları sürece ve lisans üstü öğrenim yapıp çalışmayanlardan, öğrenimleri
süresince ödenti alınmaz. Oda ödentilerini ödemeyenlere yazılı bildirim
yapılır. Yazılı bildirim tarihinden başlayarak otuz gün içinde ödemeyenlere,
9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun ilgili hükümleri
uygulanır. Oda
Genel Kuruluna katılacak delegelerin ve doğal üyelerin ve Birlik Genel
Kuruluna katılacak Oda delegeleri ile adaylarının yolluk ve benzeri
giderleri, Oda bütçesi’nin ilgili bölümünden karşılanır. Toplantının
yapıldığı ilin belediye sınırları içinde oturanlara, yolluk ödenmez.
Toplantının yapıldığı il dışından gelerek toplantıya katılan doğal üye ve
delegelere, geldikleri iller de dikkate alınarak, Oda Yönetim Kurulu’nca
saptanacak miktarda yolluk ödenir. Odanın
her türlü mali işlemleri, 6235 sayılı TMMOB Kanunu, TMMOB Ana Yönetmeliği,
TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliği, genel muhasebe kuralları ve bu
Yönetmelik hükümleri esas alınarak yürütülür. Birlik Hissesi Madde 62 — Her
dönem bütçesi giderler cetvelinde, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
Genel Kurulunca belirlenen Birlik hissesini ödemek üzere Birlik Hissesi
adıyla bir gider kalemi konulması zorunludur. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yolluk Madde 63 — Birlik
Yönetim Kuruluna seçilen üye ve Birlik Genel Kuruluna gönderilen delegelerin,
yolluk ve zorunlu giderleri Oda tarafından karşılanır. Üye bilgilerinin gizliliği Madde 64 — Oda,
üye adreslerini hiçbir şekilde dışarıya veremez, ancak mesleki araştırma ve
meslekle ilgili tanıtım yapan kurum ve kuruluşlarca üyelere postalanması
talep edilen tanıtım, broşür ve benzeri matbuat için posta masrafları,
çeşitli giderler ve adres başına Oda Yönetim Kurulunca belirlenecek uygun bir
ücret alınarak, Oda tarafından üyelere gönderilir. Hüküm bulunmayan haller Madde 65 — Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ya da tereddüte düşülen hususlarda 2/12/2002 tarihli ve 24954
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB Ana Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Yürürlük Madde 66 — Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 67 — Bu
Yönetmelik hükümlerini, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Petrol
Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu yürütülür. |