KURUL KARARI

             Yüksek Planlama Kurulundan:

             Tarih          : 15/2/2006

             Karar No    : 2006/3

             Konu          : Köye Yönelik Altyapı Yatırımları.

             Yüksek Planlama Kurulu’nca;

             Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı’nın 18/1/2006 tarih ve MY-23 sayılı yazısı dikkate alınarak; Köye yönelik altyapı yatırımları için 2006 Yılı Bütçesinden ayrılan ve alt hizmet programları itibarıyla 2006 Yılı Yatırım Programında yer alan toplam 600 milyon YTL ödeneğin ve 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile Maliye Bakanına verilen yetki çerçevesinde sözkonusu yatırımlara yıl içinde ilave edilecek ödeneklerin, iller ve alt hizmet programları itibarıyla dağılımını da kapsayan, “2006 Yılı Köye Yönelik Altyapı Yatırım Ödeneklerinin İller ve Alt Hizmet Programları İtibarıyla Dağılımı, Kullandırılması, İzlenmesi ve Denetimine İlişkin Esas ve Usuller”in kabulüne, 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun 11 inci ve 14 üncü maddeleri ile 2005/9486 sayılı 2006 Yılı Program Kararnamesinin 11 inci maddesine göre karar verilmiştir.

 

 

2006 YILI KÖYE YÖNELİK ALTYAPI YATIRIM ÖDENEKLERİNİN

İLLER VE ALT HİZMET PROGRAMLARI İTİBARIYLA

DAĞILIMI, KULLANDIRILMASI, İZLENMESİ VE

DENETİMİNE İLİŞKİN

ESAS VE USULLER

             I. Kapsam

             Bu Karar, mülga Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünden İstanbul ve Kocaeli illeri hariç il özel idarelerine devredilen projeler ile diğer yatırımlar ve Köylerin Altyapısının Desteklenmesi Projesi (KÖYDES) hizmetleri kapsamındaki yatırımları içerir.

             II. Genel Esaslar

             1. Köye yönelik altyapı yatırım ödeneklerinin iller ve alt hizmet programları (köy yolları, köy içmesuları, toprak ve küçük su kaynaklarını geliştirme ve köy kanalizasyonları) itibarıyla dağılımı, geçmiş yılların ödenek tahsisi ve gerçekleşmeleri de dikkate alınarak, ihtiyaç öncelikleri doğrultusunda tespit edilmiştir.

             2. 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun; 14 üncü maddesinin (b) ve (c) bentlerinde belirtilen ve 2006 Yılı Yatırım Programında alt hizmet programları itibarıyla dağılımı gösterilen 600 milyon YTL tutarındaki ödenek EK I sayılı cetvelde belirlenen şekliyle; 11/e maddesi çerçevesinde yıl içinde köye yönelik altyapı yatırımlarına aktarılması konusunda Maliye Bakanına yetki verilen ödenekler EK II sayılı cetvelde belirlenen şekliyle, iller ve alt hizmet programları itibarıyla tahsis edilmiş ve her iki ödenek toplamı EK III sayılı cetvelde ayrıca gösterilmiştir.

             3. EK III sayılı cetvelde tahsis edilen ödeneklerin Köylere Hizmet Götürme Birlikleri (KHGB) aracılığıyla kullanılması veya kullandırılması esastır. Söz konusu ödeneklerin KHGB’ler ve projeler itibarıyla dağılımı, EK IV’de yer alan forma göre; Valinin başkanlığında, İl Genel Meclisi Başkanı, ilgili Vali yardımcısı, İl Özel İdaresi Genel Sekreteri ve Kaymakamlar’dan oluşan tahsisat komisyonu tarafından tespit edilir.

             4. Tahsisat komisyonu, uygulanacak projeler için gerekli olan malzeme, makina teçhizat, araç-gereç ve akaryakıt gibi ihtiyaçların ortak alımla karşılanmasına karar verebilir. Bu takdirde ihtiyaç duyulan yıllık ödenek miktarı tespit edilerek, EK VI sayılı forma ayrı olarak işlenir.

             5. Mülga Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünce il özel idarelerine devredilen devam eden projeler için ayrılacak ödenek tutarı da projeler itibarıyla tahsisat komisyonu tarafından belirlenerek EK V sayılı forma işlenir. Devam eden projelere ayrılan ödenek, ilin toplam ödeneğinin yüzde 20’sini aşamaz. Devam eden projeler ve ortak alım için ayrılan ödenekler, il özel idaresi tarafından açılacak ayrı hesaplarda tutulur.

             6. Tahsisat komisyonu tarafından tespit edilerek, EK IV ve EK V sayılı formlara işlenen ödenek dağılımları, Valinin onayı ile kesinleştirilerek işbu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğüne gönderilir. Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü EK IV ve EK V sayılı formlardaki ödenek dağılımı ve bilgiler çerçevesinde hangi köylere hizmet götürme birliği veya il özel idaresi hesabına ne kadar miktarda kaynak aktarılacağına ilişkin bilgiler ile tahakkuk için gerekli bilgileri de içeren icmal listeyi hazırlar ve Maliye Bakanlığına gönderir. Maliye Bakanlığı bu icmal listelere uygun olarak kaynak aktarımını gerçekleştirir.

             7. Maliye Bakanı yetkisinde bütçeleştirilen proje ödeneklerinin tamamı Maliye Bakanlığı tarafından en geç Eylül 2006 sonu itibarıyla serbest bırakılır. Mülga Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünden devredilen devam eden projelere tahsis edilen ödenekler ile ortak alıma konu olan ödenekler il özel idaresi hesaplarına, diğer ödenekler ise EK IV sayılı formlara göre köylere hizmet götürme birlikleri hesabına aktarılmak suretiyle kullandırılır. Bu ödenekler amacı dışında kullanılamaz ve atıl durumda bekletilemez.

             8. Planlanan bütün projelerin tamamlanması sonucunda artan veya herhangi bir sebeple kullanılamayan ödeneklerin, ihtiyacı olan diğer KHGB’lerin hesaplarına aktarılması konusunda Vali yetkilidir. Söz konusu aktarma işlemi, ödenek fazlası bulunan KHGB’nin talebi üzerine yapılır.

             9. Projeler yıl içinde tamamen bitirilecek şekilde planlanacak ve uygulanacaktır. Proje planlaması ve uygulaması fiziksel hedefleri en üst düzeyde sağlayacak şekilde yapılacaktır. Alt hizmet programları itibarıyla, projelerin uygulanması sonucunda yıl içinde ulaşılması öngörülen hedefler en geç Nisan 2006 sonuna kadar Valilerce kamuoyuna duyurulur.

             10. Köye yönelik altyapı yatırımları için ilgili idarelerin makina parkında, işletme bakım ve kar mücadelesi makineleri dışında genişlemeye gidilmeyecektir. Mevcut makina ve personel kapasitesi azami düzeyde kullanılacaktır. Makina parkı ve personel yetersizliği durumunda yapım ve büyük onarım hizmetleri öncelikle hizmet alımı yöntemiyle gerçekleştirilecektir.

             11. Tahsis edilen ödeneklere yatırımla ilişkili akaryakıt ve madeni yağ giderleri ile makine teçhizat, yedek parça ve diğer işletme giderleri dahil olup, yıl içinde söz konusu giderler için herhangi bir şekilde ilave ödenek talebinde bulunulmayacaktır.

             12. Askeri garnizonların içmesuyu projelerine de talep halinde, yukarıda belirtilen usuller dahilinde ödenek ihtiyaçları tespit edilmek suretiyle kaynak aktarılır. 

             III. 2006 Yılı Köye Yönelik Altyapı Yatırımları Kapsamında Hazırlanacak Projelere İlişkin Esaslar

             13. Mevcut olduğu durumlarda; bölgesel gelişme planlarına, il gelişme planına, stratejik planlara ve yatırım ve çalışma programlarına uygun projelerin hayata geçirilmesine öncelik verilecektir.

             14. Projelerin planlanması ve gerçekleştirilmesinde tam zamanlı yerleşik nüfusu yüksek ve nüfus artış hızı en yüksek olan, gelişme ve çevresine hizmet verme potansiyeli bulunan yerleşmelere öncelik verilecektir. Nüfus azalması nedeniyle yakın zamanda tamamen veya büyük oranda boşalması beklenen yerleşmeler öncelikli olarak değerlendirilmeyecektir.

             15. Birden fazla yerleşime hizmet edecek veya yarar sağlayacak entegre projeler ile yapılabilirliği ve ön hazırlıkları en yüksek düzeyde olan projelere öncelik verilecektir.

             16. Bütün projelerde işgücü, sermaye, arazi gibi yatırım girdileri itibariyle yöre halkının ayni veya nakdi katkısı (eşfinansman katkısı) dikkate alınacak, söz konusu ayni ve nakdi katkısı en yüksek olan projelerin uygulamasına öncelik verilecektir.

             17. Afetlerden kaynaklanan risklerin azaltılması ve afet hasarlarının telafisine yönelik projelere öncelik verilecektir.

             18. Köy yollarına ayrılan ödeneklerin kullanımında;

             • Zaruri olmadığı sürece yeni köy yolu güzergahı açılmayacaktır. Yeni güzergah açılması zorunlu olan durumlarda mümkün olduğu ölçüde mevcut Birinci Derece Öncelikli Köy Yolları Master Planına uyulacaktır.

             • Köy yolları yapımına veya iyileştirmesine, merkezi yerleşimlere ve bölgesel/yerel ana ulaşım akslarına yakın köylerden ve köy bağlısı yerleşim birimlerinden başlanacaktır.

             • Taşımalı eğitim ihtiyacı ve turizm potansiyeli yüksek olan yerleşimlerin yollarının yapımına veya iyileştirilmesi ve standartlarının yükseltilmesine öncelik verilecektir.

             • Birinci derecede öncelikli köy yolları üzerindeki sanat yapılarının yeterli miktarda ve uygun standartlarda yapımına azami özen gösterilecektir.

             • Asfalt yol yapımında tarımsal üretim potansiyeli yüksek yörelere öncelik verilecektir.

             19. Köy içmesularına ayrılan ödeneklerin kullanımında;

             • Bakım ve onarım ihtiyacı nedeniyle geçici olarak hizmet dışı kalmış içmesuyu tesislerinin    hizmete açılmasına yönelik yatırımlara öncelik verilecektir.

             • İçmesuyu projelerinde en kurak aylardaki kaynak debileri esas alınacak; su kaynağı yıl boyunca asgari düzeyde yeterli olmayan şebekeli içmesuyu projelerinin yapımına başlanmayacaktır. Ancak yeterli içmesuyu bulunan yerleşmelerin şebekeli içmesuyuna kavuşturulmasına öncelik verilecektir.

             • Su kaynağı olan ancak bugüne kadar su getirilememiş köyler ile su kaynağı olmayan, bugüne kadar su getirilmemiş köylere öncelik verilecektir.

             • Grup isale hatları problemli olan yerlerde, gruptan ayrılabilecek durumda olan köylerin şebekeli içmesuyuna kavuşturulmasına öncelik verilecektir.

             20. Toprak ve küçük su kaynaklarını geliştirmeye ayrılan ödeneğin kullanımında;

             • Sulama projelerinde en kurak aylardaki kaynak debileri esas alınacaktır.

             • Taşkın önleme ve toprak koruma amacına da hizmet eden projelere, depolama yapısı tamamlanmış projelere ve DSİ gibi diğer kurumların yatırımlarına paralel yürütülen projelere öncelik verilecektir.

             • Bakım ve onarım ihtiyacı nedeniyle geçici olarak hizmet dışı kalmış sulama suyu tesislerinin hizmete açılmasına yönelik yatırımlara öncelik verilecektir.

             21. Köy Kanalizasyonlarına ayrılan ödeneğin kullanımında;

             • Kanalizasyon projelerinde; büyük yerleşimler ve önemli su kaynakları civarındaki yerleşmeler   hariç olmak üzere, özellikle küçük ve orta büyüklükteki kırsal yerleşimlerde, gerekli görülmediği takdirde taşıyıcı şebeke sistemi uygulaması yapılmayacak; sızdırmazlığı temin edilmiş, yeterli büyüklükteki modern foseptik yöntemine ve yatırım ve işletme maliyetleri düşük olan doğal arıtma sistemlerine ağırlık verilecektir.

             IV. İzleme, Değerlendirme ve Denetim

             22. Yerel düzeyde; yatırım projelerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve denetiminden Vali sorumludur. Vali, İçişleri ve Maliye Bakanlıkları ile  Devlet Planlama Teşkilatınca müştereken belirlenecek formata uygun olarak hazırlayacağı raporu aylık olarak İçişleri Bakanlığına gönderir.

             23. Merkezi düzeyde; işbu Kararda yer alan ödeneklerin izlenmesi, değerlendirilmesi ve denetimini yapmak üzere; Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında, İçişleri Bakanlığı Müsteşarı, Maliye Bakanlığı Müsteşarı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarından oluşan ve üç ayda bir toplanacak olan İzleme Kurulu oluşturulur. Valiliklerce gönderilen raporlar söz konusu kuruluşların uzman düzeyinde görevlendireceği çalışma grubu tarafından incelenerek üçer aylık dönemler itibarıyla harcama durumunu, fiziksel gerçekleşmeleri ve performans bilgilerini içeren bir değerlendirme raporu ile birlikte İzleme Kuruluna sunulur.

 

             Ekleri İçin Tıklayınız