TEBLİĞ Tarım ve Köyişleri
Bakanlığından: PATATES SİĞİLİ GÖRÜLEN
ALANLARDAALTERNATİF ÜRÜN DESTEĞİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞNO: 2006/10) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Hukukî Dayanak ve
Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu
Tebliğ, bitkisel üretimi tehdit eden
zararlı organizmalara karşı önlem olarak tavsiye edilen alternatif ürünlerin
yetiştirilmesinin desteklenmesini amaçlamaktadır. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ,
destekleme uygulamalarında görev alacak kurum ve kuruluşların
belirlenmesini, bazı illerde patates siğili hastalığı ile bulaşık alanlarda
alternatif ürünleri yetiştiren çiftçilerin desteklenmesini ve çiftçilere
yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır. Hukukî dayanak MADDE
3 – (1) Bu Tebliğ, 2/4/2005 tarihli ve 25774 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 2005/8629 sayılı Ulusal Tarım Stratejisi Doğrultusunda
Tarımsal Destek Ödemelerine ve Sürdürülebilir Çiftçi Kayıt Sisteminin
Geliştirilmesine ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı eki Kararın 2 nci ve 8 inci
maddesine istinaden 2006 yılı uygulamalarına esas olmak üzere hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4 – Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını, b) KORGEM: Koruma ve Kontrol
Genel Müdürlüğünü, c) TÜGEM: Tarımsal Üretim ve
Geliştirme Genel Müdürlüğünü, ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası
A.Ş.’yi, d) İl/İlçe Müdürlüğü: Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı İl/İlçe Müdürlüğünü, e) Yönetmelik: 2005/8629 sayılı
Ulusal Tarım Stratejisi Doğrultusunda Tarımsal Destek Ödemelerine ve
Sürdürülebilir Çiftçi Kayıt Sisteminin Geliştirilmesine ilişkin Bakanlar
Kurulu Kararına istinaden yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğini, f) Çiftçi: ÇKS’de kayıtlı olan ve
tarımsal desteklemelerden yararlanılması amacıyla belirlenen usul ve esasları
yerine getiren tüzel kişiler (kamu tüzel kişileri hariç) ile başvuru tarihi
itibarıyla 18 yaşını doldurmuş ve/veya reşit gerçek kişileri, g) Alternatif Ürün: Giresun,
Ordu, Niğde, Nevşehir, Kayseri ve Trabzon illerinde patates siğili
hastalığından etkilendiği tespit edilen ve karantina uygulanan bulaşık
alanlarda patates ve Solanaceae familyasına ait bitkiler ile toprak parçası
taşıyacak yumrulu bitkiler, fide ve fidan gibi üretim materyalleri dışındaki
bitkisel ürünler, h) İl/İlçe Tahkim Komisyonu:
Yönetmeliğin 4 üncü maddesine istinaden oluşturulan İl/İlçe Tahkim
Komisyonunu, ı) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS):
Yönetmelikle oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile
tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri
tabanını, i) İcmal-1: İl/İlçe Müdürlüğü tarafından ÇKS’ye aktarılan bilgilere göre
her köy/mahalle için çiftçi detayında ilgili desteklemeye ilişkin
hakedişleri gösteren belgeyi, j) İcmal-2: İl/İlçe Müdürlüğü
tarafından İcmal 1’deki bilgilere göre her ilçe için köy/mahalle detayında
ilgili desteklemeye ilişkin hakedişleri gösteren belgeyi, k) İcmal-3: İl Müdürlüğü
tarafından İcmal 2’deki bilgilere göre her il için ilçe detayında ilgili
desteklemeye ilişkin hakedişleri gösteren belgeyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Patates Siğili Hastalığı ile ilgili Alternatif
Ürün Desteklemesinin Ödeme Esasları, Uygulaması ve
Denetimi Alternatif ürün desteklemesinden yararlanacak çiftçiler MADDE
5 – (1) Giresun, Ordu, Niğde, Nevşehir, Kayseri ve Trabzon
İllerinde patates siğili hastalığından etkilendiği tespit edilen patates
alanlarında, 2006 yılında alternatif ürün olarak patates ve Solanaceae
familyasına ait bitkiler ile toprak parçası taşıyacak yumrulu bitkiler, fide
ve fidan gibi üretim materyalleri dışındaki bitkisel ürünleri yetiştiren
çiftçiler, Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre ÇKS’ye kayıtlı olmak
şartı ile dekar başına destekleme ödemelerinden yararlanır. 2005 yılında
meyve bahçesi ve bağ tesis ederek alternatif ürün desteklemesinden faydalanan
üreticiler destekleme kapsamı dışındadırlar. Alternatif ürün yetiştiren çiftçilere verilecek destekleme miktarı MADDE
6 – (1) Çiftçilere Madde 5’de belirtilen esaslar
çerçevesinde dekara 85 YTL destekleme ödemesi yapılır. Alternatif ürün desteklemesinin ödeme planı MADDE
7 – (1) Destekleme ödeme planı, ilkbahar ve sonbahar ekim
ve dikimleri dikkate alınarak, aynı alana yılda tek ödeme yapılması esas
olmak üzere Bakanlık tarafından belirlenir. (2)
Ödemeler, İl/İlçe Müdürlüklerince ÇKS kayıtlarına göre oluşturulan onaylı ödeme
icmallerine göre, kontrollerin tamamlanması ve Bakanlık tarafından ilgili
talimat ve kaynağın Bankaya gönderilmesinden sonra, Banka aracılığıyla,
ilgili şubelerde daha önce çiftçiler adına açılan veya açılacak olan
hesaplara yapılır. Alternatif ürün destekleme başvurusunun yeri ve süreleri MADDE
8 – (1) Söz konusu desteklemeden yararlanmak isteyen
çiftçiler ÇKS kaydını yaptırdıkları İl/İlçe Müdürlüklerine başvurur.
Başvurularda ÇKS kaydının güncellenmesi ve ÇKS kaydı yoksa kaydın yapılması
esastır. (2) Başvurular, bu tebliğin yayımlanmasından
itibaren yazlık ekimler için 31/5/2006 günü mesai saati bitimine kadar,
güzlük ekimlerde 23/9/2006 tarihinden 17/10/2006 tarihine kadar İl/İlçe
Müdürlüklerine yapılır. Başvurular yılı ve dönemi içerisinde yapılmak
zorundadır. Alternatif ürün destekleme başvurusu sırasında istenecek bilgi ve
belgeler MADDE
9 – (1)Destekleme kapsamındaki illerde, alternatif ürün
ekimini tercih eden çiftçiler, telafi edici ödemelerden yararlanabilmek
amacıyla, üretimin yapıldığı yerdeki İl/İlçe Müdürlüklerine Madde 8’de
belirtilen süre içerisinde başvururlar. (2)Başvuru
sırasında istenecek belgeler şunlardır: a) Başvuru dilekçesi (EK-1), b) Alternatif ürün desteği talep
formu (EK-2) Alternatif ürün destekleme taleplerinin tespiti, kontrolü, icmallerin
hazırlanması MADDE
10 – (1) İl/İlçe Müdürlükleri, çiftçiler tarafından seçilen
ürün veya ürünlerin çıkışı sonrasında yapacağı tarla kontrolleri sonucunda
ürün ve arazi bilgilerinin ÇKS’ye girilmesini sağlar. (2) Veri girişinin
tamamlanmasından sonra İcmal-1’ler (EK-3) ÇKS vasıtasıyla oluşturulur. İlçe
Müdürlüklerince her ilçe merkezinin İcmal 1’i ilçe merkezinde ve
köyün/mahallenin İcmal 1’i kendi köyünde/mahallesinde 10 gün süreyle askıya
çıkarılır. Askıya çıkma tarihi ve saati ile askıdan indirme saati tutanağa
bağlanır. Tutanağın muhtar ve aza tarafından güncel tarihle imzalanması
sağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler
doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz,
herhangi bir hak doğurmaz. (3)
Askı süresince İcmal 1’lere yapılan itirazlar, askı süresi içinde ve sürenin
bitiminden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde değerlendirilerek
sonuçlandırılır. İlçe Müdürlüklerince ÇKS’den
alınan İcmal 2’ler (EK-4) düzenlenip, onaylanır ve en geç 5 iş günü içinde İl
Müdürlüğüne gönderilir. Bu işlemler merkez ilçelerde İl Müdürlükleri
tarafından yapılır. (4) ÇKS’den alınan İcmal 3’ler
(EK-5) İl Müdürlükleri tarafından kontrol edilip onaylanarak 5 iş günü içinde
KORGEM’e gönderilir. KORGEM 5 iş günü içinde gerekli inceleme ve değerlendirmeleri yapar, onaylar ve
icmalleri, ödemeleri yapılmak üzere TÜGEM’e gönderir. (5) Ortaya çıkabilecek sorunlar
İl/İlçe Müdürlüklerince çözümlenir. Ancak çözüme kavuşturulamayan konular
için; İl/İlçe Tahkim Komisyonları yetkilidir. İl Tahkim Komisyonları
tarafından çözümlenemeyen konular ise KORGEM’e gönderilir. Alternatif ürün desteklemesinin denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE
11 – (1)Bu Tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular ve İl/İlçe
Müdürlüklerince yürütülen işlemler, İcmal 3’ler Bakanlığa gönderilmeden önce,
İl/İlçe Müdürlüklerinde üç kişiden oluşturulacak bir komisyon marifetiyle
örnekleme yöntemi ile denetlenir. Bu Tebliğin uygulaması sırasında
karşılaşılan sorunlar İl/İlçe Tahkim Komisyonlarınca değerlendirilerek
çözümlenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Tarımsal desteklemelerde görevli kurum ve kuruluşlar MADDE
12 – (1) Alternatif ürün ekim/dikimi yapan çiftçilere
yapılacak destekleme uygulaması KORGEM, TÜGEM ve İl/İlçe Müdürlükleri
tarafından yürütülür. Zorunlu belge MADDE
13 – (1) Maliye
Bakanlığının 2/12/2000 tarihli ve 24248 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 237 Seri Numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliği uyarınca, Ziraat
Odası bulunan yerlerde bu odalar tarafından verilen, Ziraat Odası bulunmayan
yerlerde ise İl/İlçe Müdürlükleri tarafından düzenlenen çiftçi belgesinin
örneği ibraz edilmek zorundadır. (2) Çiftçi Belgesinin örneği
üzerine "aslına uygundur" ibaresi yazılarak alınır. Asıl nüsha,
üzerine görünür şekilde "2006/10 no’lu Tebliğ kapsamındaki ödemelerde
esas alınmıştır" ibaresi konularak çiftçiye iade edilir. Yürütülen diğer
uygulamalarda kullanılmak üzere 2006 yılında alınan Çiftçi Belgeleri, 2006
yılı tarımsal destekleme ödemeleri için de geçerlidir. Çiftçi Belgesinin
aslının çiftçi tarafından 5 yıl süreyle saklanması zorunludur. Çiftçi
Belgesindeki tarım arazisi bilgileri ile çiftçinin ibraz etmiş olduğu
tarımsal arazi bilgilerinin birbirleriyle uyumlu olması gerekmektedir. 6964
sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununun 19’uncu maddesine
göre Ziraat Odaları çiftçilere verecekleri çiftçi belgelerinden ücret
almayacaklardır. Hukuki ve cezai sorumluluklar MADDE
14 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler,
kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden
ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar. Bu yükümlülüğü yerine
getirmeyerek haksız yere bu Tebliğde belirtilen desteklemelerin ödenmesine
neden olanlar ile haksız yere destekleme ödemelerinden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezaî ve diğer kanunî işlemler yapılır. Yanlış beyanda
bulunan üreticilerin müracaat dosyaları tamamen iptal edilir. (2) Haksız yere destekleme
ödemelerinden yararlanıldığının tespit edilmesi hâlinde, haksız yere yapılan
ödemeler, ödeme yapılan çiftçilerden 6183 sayılı "Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun" hükümleri çerçevesinde geri alınır. Haksız
yere yapıldığı anlaşılan destekleme ödemelerinin geri alınmasında, gecikme
zammının hesaplanmasında esas alınacak tarih, çiftçiye destekleme
ödemelerinin yapıldığı tarihtir. Haksız yere yapılan ödemelerin geri
alınamaması hâlinde, bu ödemelerde kusuru bulunan kamu görevlileri hakkında
Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan belge veya belgeleri düzenleyen gerçek veya tüzel kişiler de geri
alınacak tutarların ödenmesinde müteselsilen sorumlu tutulurlar. Ödemenin finansmanı MADDE
15 – (1) Ödemeler için gerekli finansman bütçenin muhtelif
tarımsal destekleme hizmetleri kalemine tahsis edilen ödeneklerden
karşılanır. Ödemeler, Bakanlık tarafından Bankaya kaynak aktarılmasını
müteakip, İl/İlçe Müdürlüklerince ÇKS’deki kayıtlara göre oluşturulan ilgili
desteğin onaylı İcmal 1’lerine göre, Banka aracılığıyla, ilgili şubelerde
daha önce çiftçiler adına açılan veya açılacak olan hesaplara yapılır.
Çiftçilere yapılan toplam ödeme tutarının % 0,5’i bütçenin ilgili kaleminden
Bankaya hizmet komisyonu olarak ödenir. Ödemelere ilişkin usul ve esaslar,
Bakanlık ile Banka arasında yapılacak protokolle belirlenir. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE
16 – (1) Bu Tebliğ ile 15/4/2005 tarih ve 2005/20 sayılı
"Sertifikalı Tohumluk ve Fidan Desteği ile Patates Siğili Görülen Alanlarda
Alternatif Ürün Desteği Hakkında Tebliğ", 15/7/2005 tarih ve 2005/37
sayılı "Sertifikalı Tohumluk ve Fidan Desteği ile Patates Siğili Görülen
Alanlarda Alternatif Ürün Desteği Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına
Dair Tebliğ" ve 7/11/2005 tarih
ve 25986 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Sertifikalı
Tohumluk ve Fidan Desteği ile Patates Siğili Görülen Alanlarda Alternatif
Ürün Desteği Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ"
yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE
17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı
yürütür. Ekleri İçin Tıklayınız |