YÖNETMELİK Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığından: ETİ MADEN İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEFTİŞ
KURULU YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu
Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir. (2)
Bu Yönetmelik, Teftiş Kurulu Başkanlığının görevleri ile Kurul Başkanı,
Müfettişler, Müfettiş Yardımcıları ve büro personelinin görev, yetki ve
sorumluluklarını, teftişe tabi olanların sorumluluklarını, Kurul Başkanı,
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının atanmalarını ve Teftiş Kurulu ile
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının çalışma usul ve esaslarını kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen; a)
Birim: Belirli hizmetleri bünyesinde toplayıp yürüten ve/veya uygulayan
birimi, b)
Büro: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığı Büro
Şefliğini, c)
Genel Müdürlük: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünü, ç)
Genel Müdür: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürünü, d)
İşletme: Teşekkülün mal ve hizmet üreten fabrika ve Maden Müdürlüklerini, e)
İştirak: Teşekkülün sermayesinin en az yüzde onbeşine,
ençok yüzde ellisine sahip bulundukları anonim
şirketleri, f)
Kurul Başkanlığı: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu
Başkanlığını, g)
Kurul Başkanı: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanını, h)
Merkez teşkilatı: Daire Başkanlıkları ve Merkezdeki diğer birimler de dahil
olmak üzere Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlük Merkezini, ı)
Müfettiş: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanını,
Başmüfettişleri ve Müfettişlerini, i)
Müfettiş Yardımcısı: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Müfettiş
Yardımcılarını, j)
Personel: Teşekkülde memur, sözleşmeli ve işçi statüsünde çalışanları, k)
Refakat Müfettişi: Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu
Başkanına yardımcı olmak üzere görevlendirilen Müfettişleri, l)
Teşekkül: Sermayesinin tamamı Devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara
göre faaliyet göstermek üzere kurulmuş Eti Maden İşletmeleri Genel
Müdürlüğünü, m)
Taşra teşkilatı: Merkez dışındaki İşletme, Maden, Alım-Satım, İhracat
Müdürlükleri ve diğer birimleri, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Teşkilat Organizasyon yapısı MADDE 4 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığı; Kurul Başkanı, Başmüfettişler, Müfettişler,
Müfettiş Yardımcıları ve büro personelinden müteşekkil olup, doğrudan Eti
Maden İşletmeleri Genel Müdürüne bağlıdır. Görev merkezi MADDE 5 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığının görev merkezi Ankara’dır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Atanma, Görev, Yetki ve Sorumluluk Teftiş Kurulu Başkanlığının
görevleri MADDE 6 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir. a)
Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü, İşletme, Alım-Satım ve İhracat
Müdürlüğü ile Maden Müdürlüklerinde yapılacak teftişin, etkin bir şekilde
yürütülmesi hususunda genel prensipleri tespit etmek ve personelin verimli
çalışmasını teşvik edici teftiş sistemini geliştirmek. b)
Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü İşletme, Alım-Satım ve İhracat
Müdürlükleri ile Maden Müdürlükleri ve yurt dışında faaliyet gösteren
iştiraklerle ilgili olarak görev verilmesi halinde; her türlü inceleme,
araştırma, soruşturma ve teftişleri yapmak veya yaptırmak. Kurul Başkanının atanması MADDE 7 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığına, Teftiş Kurulunda görevli Başmüfettişler arasından
veya Başmüfettiş unvanını aldıktan sonra, Teşekkülün merkez veya taşra
teşkilatında görev yapanlar arasından 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
68 inci maddesinin (B) bendinde belirtilen hizmet şartlarını taşımak
kaydıyla, Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararı ile atama
yapılır. Kurul Başkanının görev ve
yetkileri MADDE 8 — (1)
Kurul Başkanı Müfettiş sıfat ve yetkisine sahip olup, görev ve yetkileri
aşağıda belirtilmiştir. a) 6 ncı maddede belirtilen görevleri, Genel Müdürün emir ve
onayı üzerine Genel Müdür adına yürütmek, b)
Teftiş Kurulunu sevk ve idare etmek, Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş
Yardımcılarının çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek, c)
Gerektiğinde teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak, d)
Teftiş programlarını hazırlayarak Genel Müdürün onayına sunmak ve onaylanan
programların uygulanmasını sağlamak, e)
Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarından gelen raporları incelemek,
noksan, hatalı veya açık olmayan tenkit ve görüşlerin bulunması halinde
Müfettişe bildirmek, raporu görüş belirterek Genel Müdürün onayına sunmak ve
ilgili mercilere göndermek, ilgililerce alınacak tedbirleri ve yapılacak
işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve alınması gereken tedbirlerle ilgili
tekliflerde bulunmak, f)
Müfettiş Yardımcıları Sınavında "Sınav Kurulu Başkanı" olarak görev
yapmak ve üç yıllık staj döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak, g)
Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının mesleki ve bilimsel
çalışmalarını teşvik ve tanzim etmek, h)
Teftiş Kurulunun çalışmalarına ait yıllık faaliyet raporlarını düzenlemek ve
Genel Müdüre arz etmek, ı)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları arasında mevzuatın değişik yorumlandığı
hallerde görüş ve uygulama birliğinin sağlanması için gerekli tedbirleri
almak, j)
Görev alanlarına ilişkin konularda, görevlendirildiği komisyon, kurs, seminer
ve toplantılara iştirak etmek, k)
Teşekkül Hizmet İçi Eğitim Yönergesinde, Eğitim Kurulunun Görevleri başlığı
altında tanımlanmış çalışmalara Kurul üyesi olarak iştirak etmek, l) Başkanlığın
organizasyon ve personel yapısında ihtiyaç duyulan değişiklikleri,
gerekçeleri ile birlikte İnsan Kaynakları ve Yönetim Geliştirme Dairesi
Başkanlığına bildirmek ve sonuçlananların Başkanlığa ait yönetmelik ve
Organizasyon El Kitabı ile ilgili kısımlarına yansıtılmasını sağlamak, m)
Başkanlığın görev, yetki ve sorumluluk alanındaki faaliyetlerinin, Kalite
Yönetim Sistemi kapsamına göre yürütülmesi ve değişikliklere paralel olarak
revizyonların yapılmasını sağlamak, n)
Kurul Başkanlığı personelinin; uygun görülen kurs, seminer, konferans ve
benzeri faaliyetlere katılmalarını sağlamak, mesleki bilgilerini takip etme
imkanlarının artırılmasını temin etmek ve konu alanındaki yayınların satın
alınmasını sağlamak, o)
Faaliyet sahasına giren kanun, tüzük, kararname, Teşekkülün Ana Statüsü,
yönetmelik, yönerge, Yönetim Kurulu kararları ve Genel Müdürlük emirleri ile
verilen diğer işleri yapmak. Kurul Başkanının sorumluluğu MADDE 9 – (1)
Kurul Başkanı; Teftiş Kurulunun ve Büronun yönetiminden, Müfettiş ve Müfettiş
Yardımcılarının görev ve yetkileri çerçevesinde çalıştırılmasından, Genel
Müdür tarafından Teftiş Kuruluna verilen diğer görevlerin yerine
getirilmesinden ve bu hususlarda aldığı karar ve uygulamalarından Genel
Müdüre karşı sorumludur. Refakat Müfettişi MADDE 10 – (1)
Kurul Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli sayıda Müfettişi, Genel
Müdür onayı ile Refakat Müfettişi olarak görevlendirebilir. Kurul Başkanına vekalet MADDE 11 – (1)
Kurul Başkanı geçici sebeplerle görevden ayrıldığında Başkanın önereceği ve
Genel Müdürün uygun göreceği Refakat Müfettişi kendisine vekalet eder. Müfettişlerin görev, yetki ve
sorumlulukları MADDE 12 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir. a)
Başmüfettiş, Müfettiş ve tek başına teftişe yetkili Müfettiş Yardımcıları
Genel Müdür adına yapacakları teftiş, inceleme ve soruşturma işlerinde görev
bakımından aynı yetkiye sahip olup; Teşekkül merkez ve taşra teşkilatı ile
iştiraklerinin faaliyet ve işlemlerinin kanun, kararname, tüzük, yönetmelik,
yönerge, Yönetim Kurulu kararları, genelgeler, talimatlar, yürürlükteki toplu
iş sözleşmeleri ve diğer mevzuata göre yapılıp yapılmadığını teftiş etmek,
inceleme ve soruşturma yapmak, b)
Teftiş ve inceleme sırasında görev emrinin dışında öğrenmiş oldukları
yolsuzluklar için; sorumluları hakkında tabi oldukları soruşturma usulüne
uygun olarak, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere durumu hemen Kurul
Başkanına bildirmek, c)
Her türlü muhasebe, maliyet, maliye, vergi ve diğer mevzuatın uygulanmasından
doğan sonuçlar üzerinde inceleme yaparak, görülecek yanlışlık ve
eksikliklerin giderilmesi ve düzeltilmesi yollarını araştırmak ve işlerin
istenen seviyede yürümesini sağlamak için alınması gereken tedbirleri ve
düşüncelerini raporla Kurul Başkanlığına bildirmek, d)
Teftiş veya soruşturma esnasında; işlerinin başından ayrılmaları sakıncalı
görülen personelin izinlerinin, teftiş ve soruşturmanın sonuna bırakılmasını
ve izne ayrılanların görev başına dönmelerini istemek, e)
Para ve para hükmündeki evrak, kıymetli evrak, ayniyat, malzeme, hammadde ve
ürün stoklarının muhafaza, nakil, sevk ve sarfında kullanılan işletme
tesisatının ve işyerleri ile çalışanlarının her bakımdan emniyetinin
sağlanmasında, alım-satım işlerinde, müteahhitlerle yapılan işlemlerde usul,
mevzuat ve Teşekkül menfaatlerine aykırı hareket edilmesi, Teşekkül zararına
yol açabilecek her türlü durumda müstacel cevaplı notlarla ilgili birimin
dikkatini çekerek, mevzuat hükümlerinin derhal yerine getirilmesini istemek
ve durumu Kurul Başkanlığına bildirmek, f)
Görev alanlarıyla ilgili konularda yurt içinde ve yurt dışında araştırmalar
yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara
katılmak, g)
Kurul Başkanlığınca verilen yönetmelik ve yönergelerle ilgili incelemeler
yapmak, görüş bildirmek ve verilen diğer görevleri yapmak, h)
Görevlendirildikleri birimleri teftiş ederlerken; mevcut personelin,
özellikle yönetici kadrosunun Teşekkülün faaliyetlerini sürdürme ve
geliştirme ile amacı gerçekleştirme yönünden yeterli olup olamadıklarını
araştırmak, personel verimini artırıcı görüş ve önerilerde bulunmak,
gerektiğinde yardımcı hizmetler sınıfı hariç tüm personel hakkında Makam
Onayı ile denetleme raporu düzenlemek. (2)
Müfettişler, teftiş, inceleme ve soruşturma görevlerini yaparken,
görevlilerin muhafaza ettikleri bütün belge ve defterleri, para ve para
yerine geçen kağıt ve senetler ile eşyayı gizlide olsa görmeye, incelemeye ve
saymaya görevli ve yetkili olup yaptıkları çalışmalar ve hazırladıkları
raporlardan yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumludurlar. (3)
Müfettiş Yardımcılarının bu yetkilerini kullanabilmeleri ya
da bağımsız olarak görev yapabilmeleri; belirli bir yetişme süresinin sonunda
kendilerine yetki verilmesiyle mümkündür. Teftiş ve soruşturma
sırasında memurları görevden
uzaklaştırma ve kanuni kovuşturma MADDE 13 – (1)
Teftiş ve soruşturma sırasında suç delilleri henüz elde edilmemiş olmakla
beraber, iş başında kalmasının soruşturmayı güçleştireceği kanaatine varılan ya da teftiş neticesinde, evrakta sahtecilik ve
kayıtlarda tahrifat yaptığı anlaşılan, gizli veya açık zimmeti veya
işlemlerinde yolsuzluğu görülen veyahut para ve para hükmündeki kağıtlar ile
ayniyat, defter ve belgeleri göstermeyen ve bunlarla ilgili soruları
cevaplamayan personel, doğrudan doğruya Müfettiş tarafından veya tayine
yetkili amiri tarafından usulüne göre derhal görevden uzaklaştırılır. (2)
Görevden uzaklaştırma, tedbiri, teftiş ve soruşturmanın her safhasında
alınabilir. Ancak, görevden uzaklaştırılan personelin görevi başında
kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde ortaya konması gerekir. (3)
Görevden uzaklaştırma işlemi, Müfettiş tarafından gerekçesiyle birlikte
ilgili personelin atamaya yetkili amirine ve Kurul Başkanlığına bildirilir.
Görevden uzaklaştırma hakkında Müfettişler tarafından yapılan tebligatın
yerine getirilmesi birim amirleri için mecburidir. Atama yetkisi Yönetim
Kurulu’na ait personelin görevden uzaklaştırılması halinde, keyfiyet Kurul
Başkanınca Yönetim Kurulu’na bilgi verilmek üzere Genel Müdüre sunulur. (4)
Teftiş ve soruşturma neticesinde suçun işlendiğinin anlaşılamadığı veya
yeterli delil bulunamadığı hallerde, görevden uzaklaştırılmış olan personel
Müfettişin vereceği rapor üzerine tayine yetkili amirlerince bekletilmeksizin
görevine iade edilir. (5)
Herhangi bir personelin görevden uzaklaştırılması sebebiyle işlerin
aksamaması için gereken tedbirler birim amirince alınır. Görevden
uzaklaştırılması gereken personel hakkında işledikleri suçların durumuna göre
kanuni işlemler yerine getirilir. (6)
Personelin işledikleri suçlarla ilgili soruşturma raporları, Teftiş Kurulu
Başkanlığı kanalı ile Genel Müdürlüğe gönderilir. Müfettişlerin görevlendirilmeleri MADDE 14 – (1)
Müfettişler, Genel Müdürün emir veya onayı üzerine Kurul Başkanlığından
aldıkları talimatla görev yaparlar. Aldıkları görevlerin neticelerini Kurul
Başkanlığına bildirirler. Müşterek çalışmalar MADDE 15 – (1)
Yıllık teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde
uygulanması durumunda her gruba dahil Müfettişlerden en kıdemlisi o grubun
başkanı sıfatıyla çalışmaları düzenler. Müfettişler işe başlarken ve
çalışmaların devamı sırasında teftiş ve tetkiklere verilecek en uygun yönü
tayin, işlerin seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek öneri ve
tedbirlerin uygulanmasını temin ederler. (2)
Grup Başkanı Müfettişler, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman veya talep halinde Kurul Başkanlığı’na özet bilgi
verirler. Teftiş, tetkik veya soruşturmanın sonuçlanmasını müteakip,
çalışmaların neticelerini, düzenleyecekleri raporlarda belirtirler. İşlerin süresinde bitirilememesi
ve işin devri MADDE 16 – (1)
Müfettişler, kendilerine verilen işleri, Teftiş Kurulu Başkanlığınca
belirtilen süreler içinde bitirirler. Müfettişler süresinde tamamlanamayacağı
anlaşılan işler hakkında Kurul Başkanlığına zamanında bilgi verip alacakları
talimata göre hareket ederler. (2)
Müfettişlere verilen işin devredilmemesi esastır. Ancak, Müfettişler
ellerindeki işleri, Kurul Başkanının yazılı emri veya müsaadesi ile başka bir
Müfettişe devredebilirler. (3)
Devredilecek işler için devri yapacak olan Müfettiş, bir devir notu hazırlar.
En az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna; a)
Devredilen işin ne olduğu, b)
İşin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği, c) İş
hakkında ne gibi görüş ve kanaate varıldığı, d)
Beliren görüş ve kanaat olarak o işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun
inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması gerekeceği, hakkındaki
düşüncelerini yazar. (4) Bundan
başka devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında gösteren dizi
pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve belgelerle birlikte, işi
devralan Müfettişe imza karşılığı teslim eder. (5)
Devir notunun ve dizi pusulasının ikinci nüshası bir yazı ile devreden
Müfettiş tarafından Kurul Başkanlığına gönderilir. Üçüncü nüsha, devreden
Müfettişte kalır. Müfettişlerin riayet edecekleri
hususlar MADDE 17 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, bulundukları yerlerde görev ve
sıfatlarının önemine uygun bir tutum ve davranış göstermek, ilişkilerde
nezaket kurallarına uymak ve her ne suretle olursa olsun münakaşalara
girmekten kaçınmak ve görevlerini yaparken objektif davranmak zorundadırlar. (2)
Müfettişler; a)
İcraya müdahale edemezler, b)
Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave, düzeltme ve değişiklik
yapamazlar, c)
Teftişe tabi kimselerle özel ilişkiler kuramazlar. Beşeri ve sosyal
ilişkilerin gerektirdiği hususlar, bu yasakların dışındadır. d)
Teftişe gidilecek yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla
edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar, e)
Asıllarını raporlarına eklemeye lüzum gördükleri belgeleri tasdikli bir
suretini vermeden alamazlar, f)
İşlerini, teftiş yerine tekrar dönmeye meydan vermeyecek şekilde
sonuçlandırmadan ve Kurul Başkanlığının iznini almadan görev yerlerinden
uzaklaşamaz ve işlerine ara veremezler. Teftişin, teftişe tabi yerde
yapılması ve raporun burada düzenlenmesi esastır. Zaruret olmadıkça defter ve
belgeleri teftiş yeri haricine çıkaramazlar. g)
Görev yaptıkları yerin çalışmalarını aksatmamak zorundadırlar. Cezai yaptırımlar MADDE 18 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları bu Yönetmeliğin 17 nci
maddesinde yer alan hususlara aykırı davranışlardan 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludurlar. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Teftiş Kurulu Bürosu ve Teftişe Tabi Olanların
Sorumlulukları Teftiş kurulu bürosu ve
personelinin görev, yetki ve sorumlulukları MADDE 19 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığı büro personelinin görevleri aşağıda belirtilmiştir. a)
Başkanlığa ait her türlü evrak, kayıt, dosyalama, arşiv ve yazı işlerini
yürütmek, b)
Başkanlık personelinin özlük haklarına ilişkin tüm yazışmalarını yapmak ve
takip etmek, c)
Müfettişlerden gelen rapor ve yazıları kaydetmek ve ilgili olduğu yerlere
vererek takip etmek, d)
Müfettişlerin hak ediş cetvellerinin zamanında tahakkuka ait ön işlemlerini
yapmak, e)
Kurul Başkanı ve Refakat Müfettişleri tarafından verilecek diğer görevleri
yapmak. (2)
Teftiş Kurulu Bürosu: Büronun idaresi Şef veya Müdür tarafından yürütülür.
Bunlar Kurul Başkanı ve Refakat Müfettişlerine karşı birinci derecede
sorumludur. Büro personeli görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri
açıklayamazlar. Eti Maden İşletmeleri Genel
Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatı ile iştiraklerde teftişe tabi olanların
sorumlulukları MADDE 20 – (1)
Teftiş veya soruşturmaya tabi işyerlerinin amir ve personeli; bu Yönetmeliğin
ilgili hükümlerine uymak ve Müfettişlere her türlü kolaylığı göstermek ve
yardımcı olmakla yükümlüdürler. (2)
Ayrıca bunlar; a)
Para ve para hükmündeki kağıtlar ile ambar ve depolarında bulunan ayniyatı ve
bunlarla ilgili belge ve defterleri, gizli de olsa bütün belgeleri ilk
talepte Müfettişe göstermek, saymasına ve tetkik etmesine yardımda bulunmak, b)
Müfettişin gerekli gördüğü her türlü kayıt ve belgelerin suretlerini veya
asıllarını vermek, c)
Teftiş hizmetlerinin gereklerine uygun biçimde yürütülebilmesi için,
Müfettişlere görevleri süresince uygun bir yer sağlamak ve gerekli diğer
tedbirleri almak, d)
Teftiş raporlarına ve tebliğ edilecek her türlü notlara, Müfettiş tarafından
sorulan yazılı ve sözlü sorulara belirtilecek süreler içerisinde cevap
vermek, e)
Teftiş raporları ve bunlara ait diğer belgeleri düzenli bir şekilde muhafaza
etmek, f)
Teftiş veya soruşturma esnasında, Müfettişin talebi halinde, hastalık ve
mücbir sebepler dışında izinli ve geçici görevli personelin görevleri başına
dönmesini veya izinlerin teftiş ve soruşturma sonuna kadar ertelenmesini
sağlamak, zorundadırlar. BEŞİNCİ BÖLÜM Müfettiş Yardımcılığına Giriş ve Yetiştirilmeleri Müfettiş yardımcılığına giriş MADDE 21 – (1)
Müfettiş Yardımcılığına; 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin
Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğe göre, (A) grubu kadrolar için
ÖSYM Başkanlığınca yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) sonunda, Kurul
Başkanlığınca belirlenen yeterli puanı alanlar katılabilir. Yazılı sınava,
belirlenen adaylardan, açıktan atama izni alınmış kadro sayısının yirmi
katından fazla olmamak üzere, Teşekkül tarafından belirlenen sayıda aday
çağırılır. (2)
Yazılı sınav; Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Milli Eğitim Bakanlığı
veya üniversitelerden birisine yaptırılır. Sözlü sınav ise bu Yönetmeliğin 22
nci maddesinde geçen Sınav Kurulu tarafından
yapılır. Yazılı sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren bir ay içinde
sözlü sınav yapılarak sonuçlandırılır. Sınav sonucuna göre kazananlar
arasından puan sırasına göre kadro sayısı kadar Müfettiş Yardımcısı, Genel
Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulu kararı ile atanırlar. Sınav kurulu MADDE 22 – (1)
Sınav Kurulu, Genel Müdürün onayı ile Kurul Başkanının başkanlığında dört Eti
Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Başmüfettişinden oluşur. Ayrıca iki yedek
üye tespit edilir. (2)
Sınav Kurulu, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Müfettiş Yardımcılığına
Giriş Sözlü Sınavını yapar. Ayrıca ÖSYM’nin bildirdiği yazılı sınav sonuçları
ile sözlü sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve sınav ile ilgili diğer
esasları belirlemekle görevlidir. (3)
Sınav Kurulu, sözlü sınavın, yer, zaman ve esaslarını belirleyerek tutanağa
bağlar. Bu esaslar çerçevesinde, uygulama Kurul Başkanlığının yetki ve
sorumluluğundadır. Müfettiş yardımcılığı giriş sınav
ilanı MADDE 23 – (1)
Yarışma sınavlarının tarihi, yapılacağı yerler, sınava katılacakların
taşımaları gereken nitelikler ile istenecek belgeler ve başvurma süresi sınav
tarihinden en az otuz (30) gün önce, Resmî Gazete’de iki gün ara ile ilan
edilir. Ayrıca bir tamim ile de Teşekkülün tüm birimlerine duyurulur. Müfettiş yardımcılığı giriş sınav
şartları MADDE 24 – (1)
KPSS sınavını müteakip yarışma sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamada
Ankara’da yapılır. Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava
katılamazlar. Sınava girebilmek için aşağıdaki niteliklerin taşınması
gerekir: a)
Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinde belirtilen
nitelikleri taşımak, b)
Sınav tarihinde otuz (30) yaşını doldurmamış olmak, c)
Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler
Fakülteleri ile Maden, Metalürji, Kimya, Jeoloji, Endüstri, Makine ve İşletme
Mühendisliği branşlarından, en az dört yıl eğitim veren ve denkliği yetkili
makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak, d)
Teşekkül dışında herhangi bir hizmet yükümlülüğü üstlenmemiş olmak veya
mecburi hizmet borcu bulunmamak, e) İşi yapmasına engel bir vücut sakatlığı
bulunmamak ve sağlık durumunun Türkiye’nin her yerinde görev yapmaya
ve her türlü vasıta ile seyahat etmeye elverişli olduğunu hastane sağlık
kurulu raporu ile belgelemek, f)
Hakkında yapılacak soruşturma sonucunda, Müfettişliğe alınmasına engel bir
durumu bulunmamak, g)
Teşekkül Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavına birden fazla girmemiş olmak, h)
18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar
Hakkında Genel Yönetmeliğe göre yapılacak Kamu Personeli Seçme Sınavında,
Sınav Kurulunca, tespit ve ilan edilen yeterli puanı almış olmak. Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı işlemleri MADDE 25 – (1)
Sınava girmek isteyenler, Kurul Başkanlığından temin edilecek "İş Talep
Formu" ile müracaat ederler ve aşağıdaki belgeler eklenir. a)
Nüfus cüzdanının noter tasdikli sureti, b)
Yüksek öğrenim diploma veya bitirme belgesinin aslı veya noter tasdikli
sureti, c)
Erkek adayların askerlik görevini yaptığını veya tecil durumunu gösterir
belgenin aslı veya tasdikli sureti, d)
4x6 ebadında 4 adet fotoğraf, e)
Savcılık sabıka kaydı belgesi, f)
Kendi el yazısı ile özgeçmişi. (Bu özgeçmişte baba ve ana adları ile meslek
veya işleri; ilk, orta veya yüksek öğrenimini yaptığı okullar ve yerleri,
kendi hakkında bilgi verebilecek en az iki kişi ile açık adresleri
belirtilir.) g)
Yazılı yarışma sınavını kazanan adaylardan mülakat öncesi sağlam ve her türlü
iklim ve yolculuk şartlarına dayanıklı olduğuna dair tam teşekküllü devlet
hastanelerinden alınacak sağlık kurulu raporu, h)
Kamu Personeli Seçme Sınavı Sonuç Belgesi. (2)
Sınav için başvurular bittikten sonra, aday adaylarının Kamu Personeli Seçme
Sınavı numaraları, puanları, ad ve soyadları, yazılı ve elektronik ortamda
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine bildirilerek, sınav sonuç belgelerinin
geçerliliği ve doğruluğu teyit ettirilir. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Merkezinden gelen bilgiler ile aday adaylarının verdikleri sınav sonuç
belgeleri Sınav Kurulu tarafından karşılaştırılır. Sınav sonuç belgeleri
geçerli olmayan başvuru sahiplerinin başvuruları iptal edilir ve durum
kendilerine yazı ile bildirilir. Sınav sonuç belgesinde silinti veya kazıntı
yoluyla yahut teknoloji kullanılarak değişiklik yapıldığı belirlenen aday
adaylarının başvuruları iptal edilir ve haklarında Cumhuriyet Savcılığı’na
suç duyurusunda bulunulur. (3)
Kamu Personeli Seçme Sınavı sonuç belgelerinin geçerli ve doğru olduğu,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından teyit edilen ve istenen diğer
belgeleri de tamam olan aday adaylarına, Kurul Başkanlığınca düzenlenecek
fotoğraflı "Adaylık Belgesi", sınav tarih ve yerlerini de belirten
bir davet yazısı ile birlikte, sınavdan en az onbeş
gün önce, adayların dilekçelerinde belirttikleri yazışma adreslerine iadeli
taahhütlü mektupla gönderilir. (4)
Sınavlara adaylık belgesi gösterilerek girilir. Belgesini kaybeden veya
belgesi kendisine ulaşmayan adaylar, sınavdan en az bir gün önce mesai saati
sonuna kadar Kurul Başkanlığına başvurarak adaylık belgesini yeniletebilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınav
konuları MADDE 26 – (1)
Sınav konuları aşağıda belirtilmiştir. a)
Türkçe, Genel kültür, b)
İktisat (İşletme İktisadı dahil), c)
Maliye, d)
Hukuk; 1)
Anayasa ve İdare Hukuku, 2)
Ceza Hukuku (Genel Esaslar) 3)
Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu (Genel Esaslar) 4)
Medeni Hukuk, 5)
Borçlar Hukuku, 6)
Ticaret Hukuku, 7)
İcra İflas Hukuku. 8)
Vergi Hukuku, e)
Muhasebe, 1)
Genel Muhasebe, 2)
Maliyet Muhasebesi, 3)
Bilanço Analizi ve Teknikleri, 4) Finansal Analiz, f)
Yabancı dil; 1)
İngilizce, 2)
Fransızca, 3)
Almanca dillerinden birisi. (2)
Mühendisler için açılacak Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavının konuları
meslek gruplarına göre sınav ilanında ayrıca belirtilir. Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı notlarının değerlendirilmesi MADDE 27 – (1)
Konu grupları itibarıyla yazılı ve sözlü sınavın değerlendirilmesi yüz (100)
tam not üzerinden ayrı ayrı yapılır. (2)
İktisadi ve idari bilimler ile ilgili fakültelerden mezun olanların, yazılı
sınavı başarmış sayılabilmeleri için yabancı dil dışındaki yazılı sınav
gruplarından alınan notlardan her birinin altmış (60)’tan ve ortalamasının da
yetmiş (70)’ten aşağı olmaması gerekir. (3)
Mühendislik fakültelerinden mezun olanların sınavda başarılı olabilmeleri
için mesleki bilgi notunun yetmiş (70)’ten aşağı olmaması gerekir. Ayrıca,
Türkçe ve genel kültür sınav notunun altmış (60)’tan, hukuk, iktisat, maliye,
muhasebe sınav notunun da 40’tan az olmaması gerekir. (4)
Mühendisler için yazılı sınav notu; Türkçe ve Genel Kültür notunun yüzde
yirmisi (% 20), hukuk, iktisat, maliye, muhasebe notunun yüzde onu (% 10) ve
mesleki bilgi notunun yüzde yetmişi (%70)’i alınarak tespit edilir. (5)
Yazılı sınavda başarı gösterenler bir yazı ile sözlü sınava davet edilir. Sözlü
sınavda; adayların genel olarak mesleki bilgileri ile zeka, intikal sürati,
ifade kabiliyeti tavır ve hareketi gibi şahsi vasıfları da göz önünde
bulundurulur. Sözlü sınavda adaylara sınav kurulu üyelerinin her biri
tarafından 100 tam puan üzerinden puan verilir. Verilen bu puanların ortalaması
sözlü sınav puanını oluşturur. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için sözlü
sınav puanının 70’ten aşağı olmaması gerekir. (6)
Müfettiş Yardımcılığı Sınavını başarmış sayılmak için genel başarı notunun
yetmiş (70)’ten az olmaması gerekir. Genel başarı notu yabancı dil dışında
yazılı sınav notu ortalaması ile sözlü sınav notu toplamının ikiye bölünmesi
ile bulunur. (7)
Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro sayısından fazla olursa genel
başarı notu üstün olanlar tercih edilir. Genel başarı notunun eşitliği
halinde; yabancı dil notu üstün olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için
sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz. (8)
Sınav sonuçları, Sınav Kurulu tarafından tutanakla tespit edilir ve Genel
Müdürün onayına sunulur. Kurul Başkanlığı, onaylanan başarı listesindeki
sıralamaya göre sınavda başarılı olanlara yazılı olarak tebligat yapar. Sınav belgelerinin saklanması MADDE 28 – (1)
Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı ile ilgili tüm belgeler Kurul
Başkanlığınca beş yıl süre ile muhafaza edilir. Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilmesi MADDE 29 – (1)
Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilmesinde; a)
Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek, b)
Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında
tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak, c)
Bilimsel çalışma, araştırma ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden
yararlanma alışkanlığı kazandırmak, d)
Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda imkan sağlamak, e)
Sosyal, kültürel ve beceri temelli etkinliklere aktif olarak katılmalarını
sağlamak amacıyla yol gösterici ve teşvik edici olmak, esaslarına uyulur. Müfettiş yardımcılarını
yetiştirme programı MADDE 30 – (1)
Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilmesi için Kurul Başkanlığınca bir çalışma
programı düzenlenir. Müfettiş Yardımcıları, üç yıllık Yardımcılık döneminde
bu programa göre yetiştirilirler. a)
Birinci dönem çalışmaları: Bu dönem çalışmaları Kurul Başkanlığınca Kurul
yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili
yürürlükteki mevzuatın yardımcılara öğretilmesi, lisan bilgilerinin
geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir. b)
İkinci dönem çalışmaları: Bu dönem çalışmaları, Müfettişler refakatinde
Müfettiş Yardımcılarını yetiştirmeye yönelik teftişlerle yürütülür. Yetiştirme
görevi Müfettiş Yardımcılarının sayısına göre bir veya birkaç Müfettişe
verilir. Müfettiş Yardımcıları, belirtilen süre içinde refakatinde
bulundukları Müfettişin denetimi ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine
verilen görevleri Müfettişin talimatına göre yerine getirirler. Tek başlarına
inceleme, teftiş ve soruşturma yapamazlar, rapor ve fezleke düzenleyemezler. Müfettişler
programlarını; mevzuat ve tatbikatının teftiş ve soruşturma usullerinin
Müfettiş Yardımcıları tarafından yeteri derecede öğrenilmesini sağlayacak
şekilde düzenler ve uygularlar. c)
Üçüncü dönem çalışmaları: Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile
bitiren Müfettiş Yardımcılarına, yanında çalıştıkları Müfettişlerin görüşleri
de alınarak, Genel Müdür onayını müteakiben Kurul Başkanlığınca tek başına
teftiş tetkik ve soruşturma yetkisi verilebilir. (2)
Tek başına teftiş, tetkik ve soruşturmaya yetkili kılınan Müfettiş
Yardımcıları, lüzumu halinde diğer Yardımcılarla veya Müfettişlerle birlikte
görev yaparlar. (3)
Müfettiş Yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları, yetişmelerinin
tamamlanması hususu da göz önünde tutularak Kurul Başkanlığınca düzenlenir. Yeterlik sınavı MADDE 31 – (1)
Müfettiş Yardımcıları üç yıllık bir staj döneminden sonra yeterlik sınavına
tabi tutulurlar. Yeterlik sınavına girecek Müfettiş Yardımcılarına sınavların
yeri, günü ve saati sınavdan en az iki ay önce, sözlü sınava gireceklere ise onbeş (15) gün önce Kurul Başkanlığınca duyurulur. (2)
Müfettiş Yardımcılığı döneminde Müfettişlik kariyer ve vasıfları ile
bağdaşmayacak tutum ve davranışları sabit olanlar, Yeterlik Sınavı
beklenilmeksizin Kurul dışında durumlarına uygun bir pozisyona nakledilirler. ALTINCI BÖLÜM Müfettişliğe Atanma Müfettiş yeterlik sınavı komisyonu MADDE 32 – (1)
Müfettişlik yeterlik sınavı, Kurul Başkanının başkanlığında, Başkanın teklifi
ve Genel Müdürün onayı ile Başmüfettişler arasından seçilen dört (4) üyenin
iştirakiyle oluşacak beş (5) kişilik bir komisyon tarafından bu Yönetmelik
hükümlerine göre yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamada yapılır. Yeterlik sınavı MADDE 33 – (1)
Müfettiş Yardımcılarının üç yıllık dönemde kazandıkları mesleki bilgi ve
tecrübe derecesinin anlaşılması için yapılacak yeterlik sınavı programında
aşağıda esasları açıklanan yürürlükteki mevzuat ve tatbikat ile teftiş,
tetkik ve soruşturma usulleri yer alır. (2)
Yazılı sınav konuları aşağıda belirtilen iki bölümde toplanır: a)
Genel konular; 1)
Kamu İktisadi Teşebbüsleri’ne ait mevzuat ile Türk Ticaret Kanunu, Medeni
Kanun, Borçlar Kanunu, İcra ve İflas Kanunu, Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu,
çalışma hayatını düzenleyen kanunlar, Teşekkül Ana Statüsü, Teşekkül
faaliyetleri ile ilgili diğer kanun, yönetmelik, yönerge, genelgeler ve
benzeri mevzuat. 2)
Mali ve ticari işler, muhasebe, işletme ve sigortacılık ile ilgili genel ve
özel hususlar, 3)
Mühendis olarak mezun olan Müfettiş Yardımcıları için, teknik konular, b)
Mesleki konular; 1)
Teftiş, inceleme ve soruşturma yöntemleri, 2)
Türk Ceza Kanunu ile Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili hükümleri. (3)
Yazılı sınav: Sınav Komisyonu, Kurul Başkanının çağrısı üzerine üye tam
sayısıyla toplanır. Kararlar çoğunlukla alınır. Sınav Komisyonu, yazılı
sınavlara ait soruları ve cevapları her türlü kuşkudan ve şaibeden uzak bir
şekilde hazırlar. (4)
Yukarıda gösterilmiş konulardan hazırlanan sınav soru kağıtları, Kurul
Başkanı ve üyelerce imzalanır ve yeteri kadar çoğaltılarak zarfların üzeri
Kurul Başkanlığı mührü ile mühürlenerek Sınav Komisyonu tarafından imzalanır.
Mühürlenen ve imzalanan zarflar; Kurul Başkanlığı kasasında saklanır. Bu
zarflar, sınav günü ve saatinde Sınav Komisyonu huzurunda üyelerinden biri
tarafından açılır ve Müfettiş Yardımcılarına dağıtılır. (5)
Sözlü sınav: Sözlü sınavda yazılı sınav konularına ilaveten, adayların
mesleki bilgileri ve yetişme dönemindeki çalışmaları dikkate alınarak
değerlendirme yapılır. Yeterlik sınavı notlarının
değerlendirilmesi ve müfettişliğe atanma MADDE 34 – (1)
Yeterlik sınavı notu, yazılı ve sözlü sınav notundan meydana gelir. Tam not;
yazılı sınav gruplarında ayrı ayrı ve sözlü sınavda
tek olmak üzere yüz (100)’dür. (2)
Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için; a)
Alınan notların her birinin altmış (60)’tan, b)
Yazılı sınav gruplarından alınan notların ortalamasının yetmiş (70)’ten, c)
Yazılı ve sözlü sınav notu ortalamasının da yetmiş (70)’ten, aşağı
olmaması gerekir. (3)
Yeterlik sınavını başaranlar Müfettişliğe atanırlar. Sınava giremeyenler ile sınavda
başarı gösteremeyenler MADDE 35 – (1)
Mücbir sebeplerle sınava giremeyenler ile sınavda başarı gösteremeyenler,
Genel Müdürün önerisi ve Yönetim Kurulu kararı ile bir yıl içerisinde ikinci
kez sınava çağrılırlar. Bu sınavda da başarılı olamayanlar veya bu sınava
katılamayanlar, Teşekkülde durumlarına ve derecelerine uygun görülecek diğer
görevlere atanırlar. Müfettişlikte kıdem MADDE 36 – (1)
Müfettişliğe tayin edilenlerin kıdemleri, yeterlik sınavındaki başarı
derecelerine göre tespit edilir. (2)
Müfettişlik kıdemine esas süre; Müfettiş Yardımcılığında, Müfettişlikte,
Müfettişlik sıfat ve kadrosu muhafaza edilmek şartıyla idari görevlerde,
ücretli, ücretsiz ve tüm kanuni izinlerde geçirilen süredir. (3)
Müfettişlik kıdemi aynı olanlar için kıdem sırası; Müfettiş Yardımcıları
açısından giriş sınavındaki, Müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı
derecelerine göre tespit edilir. (4)
Başmüfettişlerin kıdem sırası, Müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler
arasındaki kıdem sırasının tespitinde, Başmüfettişliğe atanma tarihi aynı
tarihte atananlar için Müfettişlik kıdemi, Müfettişlik kıdemi aynı olanlar
için yeterlik sınavındaki başarı derecesi esas alınır. Başmüfettişliğe terfi MADDE 37 – (1)
Başmüfettişliğe terfide; mesleki yetenek, Kuruldaki kıdem, gayret ve başarı
ile Kurul Başkanlığı nezdinde bırakılacak genel
intiba ve kanaatin olumlu ve durumuna uygun bir kadro olması, Müfettiş
Yardımcısı ve Müfettiş olarak toplam on (10) yıl hizmeti bulunması gerekir. Kuruldan istifa veya nakil
suretiyle ayrılmalar ile teşekküle tekrar atanma MADDE 38 – (1)
Kurul Başkanlığından istifa suretiyle veya naklen ayrılan Müfettişlerin Kurul
Başkanlığına tekrar kabulleri Teftiş Kurulu Başkanlığının önerisi üzerine,
Genel Müdürün onayına bağlıdır. (2)
Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra bu görevden ayrılanlar, istekleri
halinde Başmüfettişliğe atanırlar. Bu şekilde Müfettişliğe dönenler
dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu durumda birden fazla
Müfettiş varsa, bunların kıdem sırasının tespitinde Müfettişlik kıdemleri
esas alınır. YEDİNCİ BÖLÜM Müfettişlerin Çalışma Esasları Müfettişlerin çalışma anlayışı ve
amacı MADDE 39 – (1)
Müfettişler; esas itibarıyla Teşekkülde teftiş ve denetimi etkin bir şekilde
yürütmek ve bu çerçevede konuları ekonomik, sosyal, idari, hukuki ve teknik
açılardan irdeleyerek Teşekkül faaliyetlerinin rasyonel ve verimli bir
şekilde sürdürülmesini sağlayacak teftiş sistemini geliştirmek gayesini göz
önünde tutarlar. (2)
Müfettişler, Kurul Başkanlığının muvafakati ile çalışmaları esnasında tespit
ettikleri çalışkan, görevini gayret ve feragat ile yapan, Teşekkül
menfaatlerini gözeten basiretli ve başarılı personelin taltif edilmeleri için
basit rapor tanzim edebilirler. İnceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş
faaliyetleri sırasında personelin morallerini bozmayacak ve işin verimini
artıracak şekilde hareket etmeye özen gösterirler. Ancak ifa edilmeyen veya
sürüncemede bırakılan işlerin ikmal edilmesine ve buna yol açanların da
cezalandırılmasına yönelik gerekli işlemleri başlatırlar. Teftiş programları ve uygulama MADDE 40 – (1)
Kurul Başkanlığınca her yıl için yaz ve kış döneminde yürürlüğe konulmak
üzere çalışma programları hazırlanarak Genel Müdürün Onayını müteakip
Müfettişlere bildirilir. Soruşturma veya mücbir sebepler nedeniyle bu
programlar değiştirilebilir. (2)
Onaylanan teftiş programları, Müfettişlere gönderilirken varsa birlikte
çalışılacak Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları da belirtilir. (3)
Merkez ve taşra teşkilatı içindeki herhangi bir birim, yönetmelik, genelge ve
benzeri düzenlemelerle yetki alanı dışına çıkartılamaz. Herhangi bir birim
mutat ve makul süreler haricinde ve kabul edilebilir bir gerekçe olmaksızın
teftiş dışı tutulamaz. Teftiş usulleri MADDE 41 – (1)
Teftişler normal ve fevkalade olmak üzere iki kısma ayrılır. Normal
teftişler; bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinde
belirtilen esaslara göre, her yıl Kurul Başkanlığınca düzenlenen ve Genel
Müdür tarafından onaylanan programlara göre yapılır. (2)
Fevkalade teftişler; Genel Müdür tarafından verilecek emir veya normal teftiş
sırasında Müfettişlerce görülecek lüzum üzerine, program haricinde ve Genel
Müdürün izni ile Kurul Başkanının talimatına göre yapılabilecek teftişlerdir.
Bunlar bütün işlemleri kapsayabileceği gibi, belirli konularla da sınırlı
olabilir. Yurtdışına Gönderilme MADDE
42 – (1) Müfettişler, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 78, 79 ve 80 inci maddeleri çerçevesinde yurt
dışına gönderilebilir. Yurtdışında teftiş MADDE 43 – (1)
Genel Müdürün uygun görmesi halinde; Teşekkül Müfettişleri yurt dışı
teşkilatlarında teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma yapabilirler.
Yabancı ülkelerde yapılacak teftişlerle ilgili teftiş süreleri teftiş
programları ile belirlenir. Müfettişlik güvencesi MADDE 44 – (1)
Teftiş hizmetleri diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden;
Teşekkül Müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin
gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tespit
edilmedikçe görevden alınamaz, diğer idari görevlere atanamazlar. Sıhhi,
ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin sağlık kurulu raporu, yargı kararı
ve Müfettiş raporu ile belgelendirilmesi esastır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Raporların Düzenlenmesi Rapor çeşitleri MADDE
45 – (1) Teşekkül Müfettişleri
çalışmalarının sonuçlarını, işin özelliğine göre; a)
Cevaplı Teftiş Raporu, b)
İnceleme Raporu; Tetkikat veya Basit Rapor, c)
Tahkikat Raporu, ile
tespit ederler. Cevaplı teftiş raporları MADDE 46 – (1)
Cevaplı teftiş raporları yapılan teftişler sonucunda düzenlenen raporlardır.
Teftiş sırasında düzeltilemeyen ve yanlışlıkları giderilemeyen hata ve
eksikler ile tenkit edilmesi gerekli görülen işlerin mahiyetleri, bunların
hangi kanun ve mevzuata aykırı ve Teşekkülün menfaatlerine hangi bakımdan
uygun olmadığı ve bunlara göre yapılması gereken işlem ve alınması gerekli
tedbirlerin neler olacağı hususları esaslı bir şekilde incelenerek, sonuçları
kısa ve açık bir şekilde bu raporlarda belirtilir. (2)
Cevaplı teftiş raporları dört nüsha olarak düzenlenip, iki nüshası Kurul
Başkanlığına, bir nüshası cevaplandırılmak üzere teftiş edilen birime
verilir, bir nüshası da Müfettişin kendisinde kalır. (3)
Cevaplı teftiş raporlarının bir nüshası, onbeş (15)
günden fazla olmamak kaydıyla Müfettişçe verilecek süre içinde
cevaplandırılması için, bir yazı ekinde teftiş edilen birimin amirine
verilir. Kendilerine cevaplı rapor verilen ilgililer, eleştirilen işlemleri
usul ve mevzuata göre düzeltmek ve cevaplarında bunu göstermekle
görevlidirler. Eleştirinin bir kısmı veya tamamı hakkında Müfettişten ayrı
bir düşüncede bulunduklarında, bunun dayandığı haklı ve kanuni gerekçeleri açık ve kısa bir şekilde belirterek,
hazırlayacakları cevapları Müfettişe gönderirler. (4)
Birim tarafından Müfettişe süresi içinde cevap verilememesi durumunda; birim
ek süre talebinde bulunur ve Müfettişin uygun görmesi üzerine on (10) günlük
ek süre verilebilir. Bu süre içerisinde de cevap verilememesi halinde,
gerekçeleri ile birlikte durum birim amiri
tarafından Kurul Başkanlığına bildirilerek ek süre talebinde bulunur. Durum
Kurul Başkanlığı tarafından değerlendirilerek bir sonuca bağlanır. (5)
Teftiş edilen birimlerden verilen cevapların Müfettişlerce değerlendirilerek
iki nüsha halinde düzenlenen son görüş kısa sürede Kurul Başkanlığına
verilir. (6)
Cevaplı teftiş raporuna ilgililerce verilen cevaplar Müfettişlerce yeterli
görülmemesi halinde, teftiş edilen birime verilecek talimatların son görüşte
açık ve gerekçeli olarak yazılması gerekir. (7)
Cevaplı teftiş raporlarının ilgililerce zamanında cevaplandırılması hususunu Müfettişler
bizzat takip ederler. Haklı sebeplere dayanmadan süresinde cevaplandırılmayan
raporlar hakkında, gereği yapılmak üzere Müfettişlerce Kurul Başkanlığına
bilgi verilir. (8)
Cevaplı teftiş raporu tebliğine lüzum görülmeyen hallerde, durum bir yazı ile
teftiş edilen birime bildirilir ve bu yazının bir nüshası Kurul Başkanlığına
tevdi edilir. (9)
İlgililerin mali yönden de sorumlu görüldükleri durumlarda, sorumluluğu
gerektiren işler, tutum ve davranışlar bu raporlarda kanıtlarıyla birlikte
açıkça gösterilir. Teftiş sırasında disiplin cezasını veya Türk Ceza Kanunu
ile diğer ilgili kanunlara göre kovuşturmayı gerektiren durumlar cevaplı
teftiş raporlarına yazılmaksızın konu bir yazı ile Kurulu Başkanlığına
bildirilir ve alınacak emre göre işlem yapılır. İnceleme raporları MADDE 47 – (1)
İnceleme raporları başlıca şu bölümleri kapsar: a)
Konu ve Müfettişliğe intikali, b)
Yapılan inceleme, c)
Netice ve kanaat. (2)
İnceleme raporları; a)
Yürürlükteki mevzuat ve Genel Müdürlük emirlerinin uygulanmasında görülen
noksanlık ve aksaklıklar ile mevzuatta görülen noksanlıkların düzeltilmesi
yollarıyla yeniden konulması gereken hüküm ve usullere ilişkin görüş ve
öneriler, b)
Doğrudan doğruya veya Kurul Başkanlığınca gerek görülmesi üzerine belirli
konu ve sorunlara ilişkin incelemeler, c)
Teftişlerde, cevaplı teftiş raporlarına bağlanması gerekli görülmeyen
hususlar ve bunlara ilişkin düşünce ve öneriler, d)
Teftiş yeri amiri veya Genel Müdürlük ihtisas birimleri ile yapılan
görüşmeler sonucunda ortaya çıkan konular, hakkında
düzenlenir. (3)
İnceleme raporları, bir nüshası Kurul Başkanlığınca tetkik edildikten sonra
Genel Müdüre sunulmak, bir nüshası Kurul
Başkanlığında muhafaza edilmek, bir nüshası da Müfettişte kalmak üzere
üç nüsha düzenlenir. Tahkikat raporları MADDE
48 – (1) Kanunlara göre suç sayılan
ve/veya disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin
varlığına rastlanıldığı veya haber alındığı zaman, bunların gerçek olup
olmadığını, gerçek ise kimler tarafından ve ne suretle işlendiğini, zarar ve
ziyan mevcut ise mahiyet ve miktarları ile sorumluların kimler olduğunu
tespit etmek için soruşturma yapılır. (2)
Müfettişler: a)
Kurul Başkanı tarafından kendilerine verilen talimata istinaden, b)
Kimliği belli kimseler tarafından imzalı olarak kendilerine verilen ihbar ve
şikayet mektuplarında yazılı olup soruşturmayı gerektiren, c)
Teftiş sırasında ortaya çıkarttıkları ve soruşturmayı gerektiren, hususlar
hakkında soruşturma yapmak ve rapora bağlamakla yükümlüdürler. (3)
Yukarıdaki (b) ve (c) bentleri uyarınca soruşturmaya başlanabilmesi için
durum Kurul Başkanlığına bildirilerek izin alınması gerekir. Şu kadar ki;
soruşturmaya başlanmaması durumunda ceza ve/veya disiplin hukuku yönünden suç
sayılan durumların veya usulsüzlüklerin tekrarlanacağına veya kanıtlarının
yok olacağına veya bu yolda Teşekkülün maddi veya manevi zarara uğratıldığına
kanaat getirilirse Müfettişler tarafından soruşturmaya hemen başlanır ve
durum en seri araçla Kurul Başkanlığına bildirilir. Soruşturma sırasında
Teşekkül dışındaki gerçek veya tüzel kişilerle ilgili olarak resmi şekilde
yapılacak işlem veya alınacak önlemler için Kurul Başkanlığı kanalıyla durum
Genel Müdürlüğe iletilerek işlemler tamamlanır. (4)
Soruşturma raporları başlıca şu bölümleri kapsar; a)
Konu ve Müfettişliğe intikali, b)
Yapılan inceleme ve soruşturma, c)
Netice ve kanaat. (5)
Soruşturma raporları üç nüsha olarak düzenlenir. Bir nüshası Müfettişte
kalır, iki nüshası Kurul Başkanlığına gönderilir. Dava konusu olan,
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu ve Bakanlık kanalıyla gelen konularla
ilgili soruşturma raporları dört nüsha olarak düzenlenir. Raporların sonuçlandırılması MADDE
49 – (1) Cevaplı teftiş raporları;
Kurul Başkanlığınca incelenerek, bir müzekkere ekinde Genel
Müdüre arz edilir. Genel Müdürün onayı üzerine teftiş gören birime gerekli
talimatlar verilir. (2)
İnceleme ve soruşturma raporları ise; Kurul Başkanlığınca incelenerek varılan
sonuçlar hakkında Kurul Başkanlığı görüşlerini içeren ve mucipte önerilen
hususlar, Genel Müdürce onaylanmasını müteakip ilgili birimlere gönderilmek
suretiyle gereği yerine getirilir. Rapor düzenlenmesinde göz önünde
bulundurulması gereken hususlar MADDE 50 – (1)
Raporlar mümkün olduğunca kısa ve özlü olmalı, teftiş edilenlerin kişiliklerini incitebilecek mahiyette ifadelerden
kaçınılmalı ve tenkitler müspet olay ve belgelere dayandırılmalıdır. (2)
Cevaplı teftiş raporlarında teftiş edilenlerin ve amirlerinin şahsiyetlerini
ilgilendiren durumlara yer verilmez. Bu durumlarla ilgili olarak basit rapor
düzenlenir. DOKUZUNCU BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Aylık ve yollukların alınması MADDE 51 – (1)
Müfettişler ve Müfettiş Yardımcıları aylık ve yolluklarını bulundukları
yerdeki Teşekkül merkez ve taşra teşkilatı birimlerinden alabilirler. Bir
aylık yolluğun avans olarak alınması mümkündür. (2)
Çekilen paranın hak edilen miktarı aşmaması esastır. Ertesi aya borç devri
ancak görevle ilgili olarak ayın son günlerinde yapılması halinde uygun
görülebilir. Çalışma ve hakediş
cetveli MADDE
52 – (1) Müfettişler ve Müfettiş Yardımcıları
her ay sonunda, o aya ait hesap ve çalışma durumlarını
gösteren çalışma ve hakediş cetvelini tanzim
ederler ve en geç ertesi ayın beşinci günü akşamına kadar Kurul Başkanlığına
verirler veya gönderirler. (2)
Bu cetvellerde; aylık hak edişler, aldıkları paralar, bulundukları yer ve
günler, üzerindeki iş durumu ve ay içindeki yazışma ve raporlar ana
hatlarıyla belirtilir. (3)
Kadroları Teşekkülde olup başka kuruluşlarda geçici görevli bulunanların
çalışma ve hakediş cetvelinin hakediş
bölümünü tanzim etmeleri zorunludur. Müfettişlik kimlik belgesi, mühür
ve demirbaşlar MADDE 53 – (1)
Teşekkül Müfettişlerine ve yetkili Müfettiş Yardımcılarına Kurul Başkanı ve Genel Müdür tarafından imzalanmış,
yetkilerini belirten bir kimlik belgesi ve mühür verilir. (2)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarına verilecek demirbaşlar Kurul Başkanlığınca
belirlenip temin edilir. Teftiş ve soruşturmaya diğer
yetkililerce el konulması MADDE 54 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları görevli gittiği yerde, Teşekkülde aynı
konuda teftişe yetkili ilgili Bakanlık Müfettişinin bulunması veya orada
çalışmakta iken böyle bir Müfettişin teftiş veya soruşturma için gelmesi
yahut bir işe daha önce veya sonradan yetkili bir makamca el konulması veya
konulmak istenilmesi durumlarında, Müfettiş teftiş veya soruşturmanın konu ve
amacını öğrenerek durumu Kurul Başkanlığına bildirir ve alacağı emre göre
hareket eder. (2)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının diğer kurum ve kuruluşlara bağlı
Müfettiş veya yetkili personelle herhangi
bir konuda işbirliği yapabilmeleri, Kurul Başkanlığından ayrı bir emir
almalarına bağlıdır. İzin kullanılması MADDE 55 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları; Kurul Başkanlığının muvafakati üzerine aldıkları izinlere hangi gün
başlayacaklarını ve göreve dönüş tarihlerini Kurul Başkanlığına yazı
ile bildirirler. Haberleşme MADDE 56 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, teftiş, inceleme ve soruşturma çalışmaları ile ilgili olarak çeşitli kişi ve
kuruluşlarla münasebetlerinde doğrudan doğruya veya Teftiş Kurulu
Başkanlığı kanalı ile haberleşme yaparlar. Resmi dairelerle doğrudan
haberleşme yapılması Başkanlığın izni ile mümkündür. (2)
Kurul Başkanlığına gönderilecek belgeler ilgili birimlere ulaştırılmak üzere
yeter sayıda hazırlanır. (3)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, görevli gittikleri yerlere varış ve
buradan ayrılışlarını aynı gün Kurul Başkanlığına faks ve e-posta ile
bildirirler. Kayıt ve dosya işleri MADDE 57 – (1)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, yazdıkları rapor ve diğer yazıların birer
nüshasını ve kendilerine gelen yazılar ile genelgeleri özel dosyalarında
saklarlar. (2)
Raporlar, Kurul Başkanlığına ve ilgili birimlere takdim yazısına eklenerek
gönderilir. (3)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları düzenledikleri teftiş, inceleme ve soruşturma
raporlarına sıra numarası verirler. (4)
Birden fazla Müfettiş tarafından düzenlenen raporlara kıdemli olan Müfettiş
tarafından numara verilir. (5)
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları; yazılarına, birbirini izleyen ve
"genel" olarak adlandırılan bir sıra numarası verirler. Bunlardan
Kurul Başkanlığına gönderilen yazılar (Kurum), ayrıca Eti Maden İşletmeleri
Genel Müdürlüğü dışına gönderilen yazılar (Müteferrik) diye gruplandırılır ve
genel sıra numarası yanında bir sıra numarası verilir. Bu numaralar yazışmalarda
gösterilir ve bunlar kayıt defterine işlenir. Kazanılmış haklar MADDE 58 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte Eti Maden İşletmeleri Genel
Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığında; Başkan ve Müfettiş olarak görev
yapanların kazanılmış hakları saklıdır. Özel hükümler MADDE 59 – (1)
Başkanlığın faaliyet alanına giren konularda hizmetin en üst seviyeye
çıkartılması, etkin olarak yerine getirilmesi, verimliliğin artırılması ve
kaynakların tutumlu harcanması için her kademedeki personel, bu ilkelere
uygun olarak gereken çalışmayı ve anlayışı göstermekle yükümlüdür. Bilgi verme MADDE 60 – (1)
Kurul Başkanlığı personeli; gizli, hizmete özel ve amirleri tarafından
gizlilik derecesi belirlenmiş konular dışında Teşekkül içerisinde diğer
birimlerin personeline iş ilişkileri ve iş etkileşimleri doğrultusunda sözlü
veya yazılı olarak bilgi verebilirler. (2)
Başkanlık personeli Teşekkül dışındaki özel kişi veya tüzel kişiliklere
yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerinin
müsaade ettiği seviyede, amirinin onaylamasını müteakip yazılı olarak
bilgi ve belge verebilirler. (3) Bilgi vermek söz konusu olduğunda; personel,
amirine bilgi verir ve açıklama yapar. Yönetmelikte hüküm bulunmayan
haller MADDE
61 – (1) Teftiş Kurulu Başkanlığının
faaliyet alanı ile ilgili olup da, bu Yönetmelikte
belirtilmeyen hususlarda; yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri, Teşekkül Ana Statüsü, Eti Maden İşletmeleri Genel
Müdürlüğü yönetmelikleri ile Yönetim Kurulu kararları uygulanır. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 62 – (1)
22/10/1999 tarihli ve 23854 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Eti Holding
A.Ş. Teftiş Kurulu Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 63 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 64 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürü yürütür. |