YÖNETMELİK Maliye Bakanlığından: TÜRK HAVA YOLLARI ANONİM ORTAKLIĞI TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ KISIM Genel Esaslar BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve Kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmelik; Türk Hava Yolları A.O. Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş,
teşkilat, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını
belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. (2)
Bu Yönetmelik, Türk Hava Yolları A.O. Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş ve
görevleri ile Teftiş Kurulu Üyelerinin görev, yetki ve sorumluluklarını,
teftiş edilenlerin sorumluluklarını, Teftiş Kurulu Başkanı, Başmüfettiş,
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının atanmalarını, özlük haklarını, çalışma
usul ve esaslarını kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile
22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin
Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen; a)
Ortaklık: Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı (THY A.O.) nı, b)
Genel Müdür: THY A.O. Genel Müdürünü, c)
Teftiş Kurulu: THY A.O. Teftiş Kurulunu, ç)
Kurul Başkanı: THY A.O. Teftiş Kurulu Başkanını, d)
Refakat Müfettişi: THY A.O.Teftiş Kurulu Başkanına yardımcı olmak üzere
görevlendirilen THY A.O. Müfettişlerini, e)
Kurul Üyeleri: Başmüfettişleri, Müfettişleri ve Müfettiş Yardımcılarını, f)
Müfettiş: THY A.O.Teftiş Kurulu Başkanını, Başmüfettişleri ve Müfettişleri, g)
Müfettiş Yardımcısı: Yetkili veya yetkisiz THY A.O. Müfettiş Yardımcılarını, ğ)
Teftiş Kurulu Bürosu: Teftiş Kurulu Başkanlığı bürosunda görevli personeli, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Kuruluş, Görev Merkezi ve Sorumluluk Kuruluş MADDE 4 – (1)
Teftiş Kurulu; Başkan, başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından
teşekkül eder. Teftiş Kurulu Başkanlığı doğrudan doğruya Genel Müdüre bağlı
olup, sadece Genel Müdürün emir ve onayları ile görev yapar. Başkan,
başmüfettiş ve müfettişler teftiş, inceleme ve soruşturmaları Genel Müdür
adına yaparlar. Teftiş Kurulunun yönetimi ve çalışmalarının düzenlenmesi
görevi Başkana verilmiştir. Başkan, müfettiş sıfat, hak ve yetkisine
sahiptir. Kurulun, yazı, arşiv, hesap, kütüphane ve benzeri işleri Teftiş
Kurulu Başkanlığına bağlı büro personelince yürütülür. Görev Merkezi MADDE 5 – (1)
Teftiş Kurulunun görev merkezi, Genel Müdürlüğün bulunduğu İstanbul’dur. Bu
merkez, müfettişlerin de görev merkezidir. Sorumluluk MADDE 6 – (1)
Bu Yönetmeliğin uygulamasından, Teftiş Kurulu Başkanlığı ile birlikte tüm
üniteler kademeli olarak Genel Müdürlüğe karşı sorumludur. İKİNCİ KISIM Görev, Yetki ve Sorumluluklar BİRİNCİ BÖLÜM Teftiş Kurulu Başkanlığı Teftiş kurulu başkanlığının görev
ve yetkileri MADDE 7 – (1)
Kurulun görevleri, THY A.O.’nın tüm hizmet ve
faaliyetlerinin; ulusal ve uluslararası mevzuata, Ortaklık Ana Statüsüne,
yönetmeliklere, Yönetim Kurulu Kararlarına, yönergelere, genelgelere,
verilmiş emir ve direktifler ile sair Ortaklık mevzuatına, işletme usul ve
esaslarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını teftiş ve kontrol etmek,
araştırmak, incelemek ve soruşturmaktır. (2)
Teftiş Kurulu bu görevlerini; a)
Ortaklığın Merkez, yurtiçi ve yurtdışı teşkilatının idari, mali, ticari,
işletme ve teknik her türlü faaliyet ve işlemlerini incelemek, denetlemek,
kontrol ve teftişini yapmak, b)
Ortaklık ile acenteleri arasındaki ilişkileri incelemek, acentelerin
Ortaklıkla ilgili işlem ve hesaplarını kontrol etmek, c)
Görev verilmesi halinde THY A.O.’nın bağlı
ortaklık, iştirak ve ilgili kuruluşlarında mevzuat çerçevesinde teftiş,
inceleme, araştırma ve soruşturma faaliyetinde bulunmak, ç)
Ortaklık personelinin görev, yetki ve sorumlulukları ile ilgili tutum ve
davranışlarını incelemek, araştırmak, teftiş etmek ve gerekli hallerde
soruşturma yapmak, d)
Genel Müdürlük Makamınca verilecek her türlü teftiş, inceleme ve soruşturma
hizmetini ifa etmek, e)
Genel Müdürlük Makamınca uygun görülecek konular için yurtiçinde ve
yurtdışında araştırmalarda bulunmak, konferans ve seminerlere katılmak, suretiyle
yerine getirir. (3)
Ortaklığın hiçbir ünitesi ve faaliyeti teftiş kapsamı dışında tutulamaz. İKİNCİ BÖLÜM Teftiş Kurulu Başkanı Teftiş Kurulu Başkanının görev,
yetki ve sorumlulukları MADDE 8 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanı, müfettiş sıfat, hak ve yetkisine sahip olup aşağıdaki
görevleri yapar: a)
Teftiş Kurulunun 7 nci maddede belirtilen
görevlerini yürütmek, b)
Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettişlerin çalışmalarını düzenlemek ve
denetlemek, c)
Her yılın Ocak ayı içinde yıllık Teftiş programını düzenlemek, Genel Müdür
Onayına sunmak ve uygulanmasını sağlamak, ç)
Teftiş, inceleme ve soruşturma için müfettişleri görevlendirmek, d)
Genel Müdürlük Makamından alacağı emirleri müfettişlere tebliğ ederek,
uygulamasını takip ve kontrol etmek, e)
Müfettişlerden gelecek raporları inceleyerek, varsa nitelik ve şekil
bakımından eksikliklerin giderilmesini sağlamak, Başkanlık mütalaası ile
birlikte Genel Müdüre sunmak, f)
Her yılın Ocak ayı içinde, Teftiş Kurulunun bir evvelki yıla ait faaliyetleri
hakkında Genel Müdüre rapor vermek, g)
Doğrudan Başkanlık tarafından yapılması gereken teftiş, inceleme ve soruşturmaları
bizzat yürütmek, ğ)
Acele ve önemli konularda, olaylara vaktinde el koymak gayesi ile bilahare
yazılı onay almak üzere Genel Müdürün şifahi emirleriyle gerekli teftiş,
inceleme veya soruşturma emrini vermek, h)
Kurul personelinin özlük işlerini yürütmek, Kurul Bütçesini hazırlamak,
Kurulun idari ve büro işlerinin düzenli bir surette yürümesini sağlamak, ı)
Müfettiş yardımcılarının işe alınması ve staj döneminde yetişmelerini
sağlayıcı tedbirleri almak, i)
İnceleme, soruşturma ve teftiş raporlarını, Genel Müdürlük Onayını izleyen 15
gün içinde ilgili üniteye göndermek ve sonuçlandırılmasını takip etmek. Teftiş Kurulu Başkanına yardım MADDE 9 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere, Ortaklıkta müfettiş
olarak en az on yıl fiili görev yapmış yeterli sayıda müfettişi, Refakat
Müfettişi olarak görevlendirebilir. Refakat Müfettişlerinin görev alanları ve
süreleri Başkan tarafından belirlenir ve duyurulur. Refakat Müfettişliği
görev süresi en fazla 1 yıl olup, süresi dolanlar yeniden
görevlendirilebilir. Teftiş Kurulu Başkanına vekalet MADDE 10 – (1)
Kurul Başkanı; geçici sebeplerle görevden ayrıldığında, Başkanlığa tayin
şartlarını taşıyan Refakat Müfettişlerinden birine vekalet görevi verir.
Herhangi bir sebeple Teftiş Kurulu Başkanlığının boşalması halinde vekalet
görevi Başkanlığa atanma şartlarını taşıyan müfettişlerden birine Genel Müdür
tarafından verilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Müfettişler Müfettişlerin görev, yetki ve
sorumlulukları MADDE 11 – (1)
Müfettişler, doğrudan doğruya Genel Müdür adına; a)
Teftiş Kurulu Başkanının vereceği görev ve talimatlar gereğince, bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen konularda
teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma yapmak, b)
Yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmayı görev emrinde belirtilen süre
içerisinde raporla Başkana bildirmek, bu süre içerisinde tamamlanamayacağı
anlaşılan raporlarla ilgili olarak gerekçeleri de belirtilmek suretiyle
Başkanlıktan yazılı olarak ilave süre talep etmek, c)
Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında tespit ettikleri noksanları,
yanlışlıkları, aykırılıkları ve yolsuzlukları raporlamak ve bunların
giderilmesi için düşünülen çözüm önerilerini raporda belirtmek, ç)
Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında tespit edilen veya görev emri
dışında bizzat, ihbar ve şikayet yolu ile öğrenilen suç mahiyetindeki fiil ve
işlemleri Kurul Başkanına yazılı olarak derhal bildirmekle beraber suç
delillerini almak ve Kurul Başkanından alacağı talimatlar doğrultusunda
ilgililer hakkında derhal inceleme ve soruşturmaya başlamak, d)
Yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmalarda ilgili personelin yazılı bilgi
veya ifadesine başvurmak, e)
Teftiş edilen yerlerde, önceki teftiş, soruşturma ve inceleme neticelerinin
yerine getirilip getirilmediğini araştırmak, buna riayet edilmediği hallerde
durumu düzenlenecek raporda Kurul Başkanına bildirmek, f)
Yapılan teftiş sırasında tespit edilen ve ayrı bir inceleme raporuna
bağlanması gereken konularda Başkanlık talimatı doğrultusunda hareket etmek, g)
Kasa saymak ve evrak almak, ile
görevli ve yetkilidirler. (2)
Müfettişler; teftiş, inceleme ve soruşturma görevlerini ifa ederlerken
ilgililerin sorumluluğunda bulunan para ve para hükmündeki evrak, kıymetli
formları saymak, işlemlerle ilgili gizli de olsa bütün evrak, defter ve bilgi
işlem kayıtlarını, personel dosyalarını incelemek, lüzum gördükleri evrak ve
belgelerin birer örneklerini, bunlardan herhangi bir yolsuzluğun ispatına
delil teşkil edenlerin asıllarını almak yetkisine haizdirler. (3)
Kasa açılması, para ve para hükmündeki evrak ile kıymetli formların sayımı ve
neticesi tutanak ile tesbit olunur. (4)
Müfettişler yaptıkları çalışma ve hazırladıkları raporlardan yürürlükteki
mevzuat çerçevesinde sorumludurlar. Personelin görevden
uzaklaştırılması ve göreve iadesi MADDE 12 – (1)
Müfettişler görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların
gerçekleşmesi halinde ilgilileri usulüne göre görevden uzaklaştırabilirler. (2)
Müfettişler; a)
Kasasını saydırmaktan, para ve para hükmündeki evrakı, mal ve bunların hesaplarını,
belgelerini, kayıtlarını ve defterlerini göstermekten ve sorulan suallere
makul bir sebep olmaksızın zamanında cevap vermekten kaçınan, teftiş,
inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek davranışlarda bulunan, b) Türk Ceza Kanunu kapsamına giren suçları
işleyen, Ortaklığa ait para ve kıymetli evrak ile bilumum malları aleyhinde
ve bilanço, tutanak, rapor ve diğer her çeşit evrak ve defterleriyle belgeler
üzerinde suç işlediklerine dair kuvvetli deliller bulunan ve bu sebeplerle
derhal haklarında harekete geçilmesi soruşturmanın
selameti için lüzumlu görülen, Ortaklık görevlilerini,
gerekçelerini hemen Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek ve onayını almak
şartıyla teftiş, inceleme ve soruşturmanın her safhasında görevden
uzaklaştırabilirler. Ancak,
bu fıkranın (a) bendinde gösterilen fiillerin bir tutanakla tespit edilmesi
ve (b) bendinde belirtilen fiillerin ise soruşturma sırasında açık bir
şekilde ortaya konulması gerekir.. (3)
Görevden uzaklaştırılan görevli yerine bu görevi yapacak diğer bir personel,
görevli müfettişin de görüşü alınarak yetkili amirce temin edilir ve devir
teslimi müteakip uzaklaştırma kararı uygulanır. (4) Görevden uzaklaştırılan
personel için; inceleme, soruşturma ve teftişi etkilemeyecek şekilde geçici
görevlendirme yapılabilir. (5)
Görevden uzaklaştırılan personelin görevini müfettiş üstlenemez. (6)
Suç duyurusunda bulunmak veya görevden uzaklaştırıldığı halde görevini terk
etmeyen görevli hakkında, Türk Ceza Kanunu uyarınca kovuşturma talep etmek
için müfettiş tarafından o yer Cumhuriyet savcılığına keyfiyet yazı ile
bildirilir ve tespit tutanağı bu yazıya eklenir. (7)
Ortaklık yurtdışı ünitelerinde, faaliyette bulunulan ülkenin mevzuatı
uygulanır. (8)
Görevden uzaklaştırmanın gereği olan konularda savsaklayıcı tutumu görülen
amirler hakkında da ayrıca soruşturma başlatılmak üzere durum Teftiş Kurulu
Başkanlığına bildirilir. (9)
Teftiş ve soruşturma sonucunda suç işlenmediği anlaşıldığında veya yeterli
delil bulunamadığı takdirde, görevden uzaklaştırılmış olan personel,
Müfettişin ivedilikle bildireceği yazılı görüş üzerine amirlerince hemen
görevine iade edilir. Müfettişlerin uymak zorunda
oldukları hususlar MADDE 13 – (1)
Müfettişler, bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının gerektirdiği
saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar. (2)
Müfettişler; a)
İcraya müdahale edemezler, b)
Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve düzeltme yapamazlar, c)
Teftiş, inceleme veya soruşturma ile ilgili kimselere misafir olamazlar,
ikramlarını kabul edemezler, borç ve ödünç para alıp veremezler, ç)
Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla
edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar. Müfettiş yardımcılarının görev,
yetki ve sorumlulukları MADDE
14 – (1) Müfettiş yardımcıları teftiş, inceleme ve
soruşturmalarda müfettişlerin yardımcısı olup, aynı görevleri yapmakla
yükümlüdürler. Yaptıkları çalışma ve hazırladıkları raporlardan yürürlükteki
mevzuat çerçevesinde sorumlu olup, ancak bu yetkilerini kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir
yetişme süresi sonunda yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri de
alınarak Teftiş Kurulu Başkanlığınca kendilerine re’sen
teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilmesi ile mümkündür. Müşterek çalışmalar MADDE 15 – (1)
Yıllık teftiş, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde
uygulanmasında, her gruba dahil müfettişlerden en kıdemlisi çalışmaları
düzenler ve koordine eder. Ayrıca, işe başlarken ve çalışmaların devamı
sırasında teftiş ve incelemelere verilecek en uygun yönü tayin, işlerin
seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek fikir ve tedbirlerin
uygulanmasını temin eder, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman veya talep halinde Başkanlığa özet bilgi veya ön
rapor verir ve grup faaliyetlerinin sona ermesini müteakip çalışmaların
neticelerini, müştereken düzenleyecekleri raporlarda belirtir. (2)
Başkana yardımla görevlendirilen Refakat Müfettişlerinin müşterek
çalışmalarda görev alması halinde grup koordinatörü, refakat müfettişidir. İşlerin devri MADDE 16 – (1)
Müfettişler, Başkanlıktan yazılı emir almadıkça ellerindeki hiçbir işi diğer
bir müfettişe devredemezler. İşin devri için Başkanlıkça verilen emir üzerine
üç nüsha Devir Notu hazırlanır. (2)
Devir Notunda; a)
Devredilen işin mahiyeti, b)
Devir gününe kadar işin hangi bölüm veya safhalarının ne dereceye kadar
incelendiği, c)
Devir anına kadar ne gibi kanaat veya izlenime sahip bulunulduğu, ç)
Devirden sonra incelenecek bölüm veya safhaların neler olduğu, belirtilir. (3)
İş ile ilgili bütün evrak ve belgeler bir Dizi Pusulasına bağlandıktan sonra,
Devir Notunun bir nüshası ile birlikte devir alacak müfettişe verilir. Müfettiş
bunu raporuna kaydeder. İkinci nüsha, devreden müfettişte kalır. Son nüsha,
Başkanlığa verilir. İşin Başkanlığa iadesi istenmiş ise, aynı şekilde işlem
yapılır. Devredilecek işin birden fazla olması halinde her iş için ayrı bir
Devir Notu düzenlenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Teftiş Kurulu Bürosu Teftiş Kurulu bürosunun görevleri MADDE 17 – (1)
Başkanın emrinde olan Teftiş Kurulu bürosunda çalışan personelin görevleri ve
bu görevlerin ifasında göz önünde tutulacak esaslar aşağıda gösterilmiştir: a)
Yürürlükteki mevzuat, Başkanlıkça verilecek emir ve tespit edilecek iş bölümü
esasları çerçevesinde Kurulun haberleşme, dosya ve kayıt işlerini zamanında
ve düzgün olarak yürütmek, b)
Müfettişlerden gelen rapor ve soruşturma evrakını kaydetmek, c)
İşi biten rapor ve soruşturma evrakını düzenli ve emniyetli bir şekilde saklamak, ç)
Müfettişlerden ve ünitelerden gelen her türlü yazının kaydını yapmak ve
cevaplarını göndermek, d)
Başkanlık veya Genel Müdürlükçe Teftiş Kurulundan talep edilen istatistiki bilgileri hazırlamak, e)
Kurula tahsis edilmiş her türlü demirbaş eşya ve malzemenin kayıt, takip,
koruma ve ekonomik kullanımı hususunda özen göstermek, f)
Kurulun malzeme stoklarını takip etmek, işin akışını aksatmayacak şekilde
gereken tedbirleri almak, g)
Görevin gerektirdiği nezaket kurallarına uymak, müfettişlerle ilişkilerde
işin gereklerini aşan davranışlardan kaçınmak, ğ)
Başkan ve Kurul Üyeleri tarafından verilecek hizmete ilişkin diğer görevleri
yapmak. (2)
Kurula gelen yazılar görevli memur tarafından kayda alınır ve Teftiş Kurulu
Başkanına teslim edilir. Gizli işaretli yazılar, Başkanın yokluğunda Başkan
vekili tarafından açılır. (3)
Teftiş Kurulu Bürosu personeli, görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri
açıklayamazlar. Her çeşit defter, evrak ve raporları Yönetim Kurulu ve Genel
Müdür dışında Başkanın izni olmadıkça hiçbir makam ve kişiye gösteremezler ve
veremezler. ÜÇÜNCÜ KISIM Özlük İşleri BİRİNCİ BÖLÜM Atama, Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi Kurul Başkanlığına ve
müfettişliğe atanma MADDE 18 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanı, başmüfettişler ve müfettişler, Genel Müdürün teklifi
ve Yönetim Kurulunun kararı ile atanırlar. a)
Kurul Başkanlığı için; 1)
İktisat, İşletme, Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisadi ve İdari Bilimler
fakülteleri ile en az 4 yıl eğitim veren ve bu fakültelerle denkliği yetkili
makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak, 2)
THY Teftiş Kurulu Başkanlığında Kurul Üyesi olarak en az 10 yıl hizmet
görmüş, görevi süresince disiplin cezası almamış ve Kurul Başkanlığı yapabilecek
vasıfları haiz olmak, 3) Sağlık
durumu, görev ve yolculuk yapmaya elverişli olmak, şartları
aranır. b)
Müfettişlik için; THY
A.O. Müfettişliğine, Müfettiş Yardımcısı olarak girilir. THY A.O. Müfettiş
Yardımcılığına tayin edilebilmek için yapılacak giriş sınavını kazanmak şarttır. Başmüfettişliğe yükselme MADDE 19 – (1)
Başmüfettişliğe yükselmede esas; mesleki yetenek, kıdem, gayret ve başarı ile
Teftiş Kurulu Başkanlığı nezdinde bırakılacak genel
izlenim ve kanaatin olumlu olmasıdır. (2)
Müfettişlerin başmüfettişliğe yükselebilmesi için, 7 yıl fiilen Ortaklık
Teftiş Kurulunda müfettişlik yapmaları gerekir. (3)
Müfettişlerin başmüfettişliğe yükselmeleri, Kurul Başkanın teklifi Genel
Müdürün uygun görüşü üzerine Yönetim Kurulunca yapılır. Müfettişlerin kıdemi MADDE 20 – (1)
Müfettişlik kıdemine esas süre, müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte,
ücretli izinlerde ve yabancı dil bilgisini geliştirmek, mesleki bilgisini
arttırmak ve lisansüstü eğitim amacıyla veya mevzuata uygun diğer nedenlerle
Ortaklık mevzuatı kapsamında kullandırılan ücretsiz izinlerde geçirilen
süredir. Ancak, yabancı dil bilgisini geliştirmek ve mesleki bilgisini
arttırmak amacıyla veya mevzuata uygun diğer nedenlerle ücretsiz izinde
geçirilen sürenin en fazla bir yıllık bölümü, lisansüstü eğitim amacıyla kullandırılan
ücretsiz iznin ise en fazla iki yıllık bölümü kıdem hesabında dikkate alınır.
Ücretsiz izinli olarak askerlikte geçirilen sürenin tamamı, kıdem süresine
ayrıca ilave edilir. (2)
Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; müfettiş
yardımcıları açısından giriş sınavındaki, müfettişler için yeterlik
sınavındaki başarı derecelerine göre tespit edilir. (3)
Başmüfettişlerin kıdem sırası, her halükarda müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler
arasındaki kıdem sırasının tespitinde; başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı
tarihte atananlar için müfettişlik kıdemi, müfettişlik kıdemi de aynı olanlar
için yeterlik sınavındaki başarı derecesi esas alınır. Teftiş
Kurulundan nakil veya istifa suretiyle ayrılan müfettişlerin tekrar kabulleri MADDE 21 – (1)
Ortaklık Teftiş Kurulundan istifa suretiyle veya naklen ayrılan Müfettişlerin
Teftiş Kuruluna tekrar kabulleri, Kurul Başkanın teklifi ve Genel Müdürün
uygun görüşü üzerine Yönetim Kurulunun kararına bağlı olup, kıdem
sıralamasında 20 nci madde hükümleri uygulanır. (2)
Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler en kıdemli
başmüfettiş olarak atanır. Müfettişlik güvencesi MADDE 22 – (1)
Teftiş hizmetleri, diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak
düzenlendiğinden; THY A.O. müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş
hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sağlık, ahlaki veya mesleki
yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz; diğer idari görevlere
atanamazlar. (2)
Sağlık, ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık
kurulu raporu, müfettiş raporu gibi belgelerle ispatlanması şarttır. İKİNCİ BÖLÜM Müfettiş Yardımcılığına Giriş, Yetiştirilmeleri ve
Atanmaları Müfettiş yardımcılığına giriş MADDE 23 – (1)
Müfettiş yardımcılığına atanmak için, yapılan giriş sınavını kazanmak
şarttır. Ortaklıkça yapılacak Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavının
açılmasına, Teftiş Kurulu Başkanının önerisi üzerine Genel Müdürün Onayı ile
karar verilir. Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınav
Kurulu MADDE 24 – (1)
Müfettiş yardımcılığı giriş sınavını yapacak Kurul, Genel Müdürün onayı ile
Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında dört başmüfettiş/müfettişten olmak
üzere toplam beş kişiden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki yedek üye de tespit
edilir. Giriş sınavının ilanı MADDE 25 – (1)
Müfettiş yardımcılığına giriş sınavının tarihi, yapılacağı yer ve giriş
şartları Türkiye genelinde yayımlanan en az iki gazetede ilan olunur. Adayların
başvuru ve kayıt süresi, sınavların başlama tarihinden onbeş
gün öncesine kadar devam edecek şekilde tespit olunur. (2)
Müfettiş yardımcılığına giriş sınavı ile ilgili işlemler Teftiş Kurulu
Başkanlığı ve Genel Müdür Yardımcılığı tarafından müştereken yürütülür. Giriş sınavı şartları MADDE 26 – (1)
Müfettiş yardımcılığı giriş sınavına katılabilmek için; a)
T.C. Vatandaşı olmak, b)
Kamu haklarından mahrum olmamak, c)
Taksirli suçlar ile kısa süreli hapis cezasına seçenek yaptrımlara
çevrilmiş veya aşağıdaki sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç
olmak üzere, altı aydan fazla hapis veyahut affa uğrmış
olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenmiş suçlar ile zimmet, ihtilas,
irtikap, rüşvet hırsızlık, dolandırıcılık , sahtecilik, inancı kötüye
kullanma, dolanlı iflas gibi yüzkızartıcı ve şeref
ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal veya istihlak kaçakçılığı hariç
kaçakçılık, resmi ihale ve alımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa
vurma suçlarından hükümlü bulunmamak, ç)
Erkek adaylar için askerlik görevini yapmış veya tecilli olmak, d)
Sınavın açıldığı yılın Ocak ayı başında 30 yaşını doldurmamış olmak, e)
İktisat, İşletme, Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisadi ve İdari Bilimler
fakülteleri ile en az 4 yıl eğitim veren ve bu fakültelerle denkliği yetkili
makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak, f)
Sağlık durumu her türlü iklim ve her çeşit yolculuk şartlarına elverişli
olmak, g)
Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) kılavuzunda ve/veya ilanlarda Teftiş
Kurulunun belirttiği şartlara haiz olmak ve bu sınavda en az 80 puan almış olmak, şartları
aranır. Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı işlemleri MADDE 27 – (1)
Sınava girmek isteyenler, Teftiş Kurulu Başkanlığına; KPSS sınavı sonuç
belgesi, iki adet fotoğraf, aday formu ve Yüksek Öğrenim Kurumu diploma veya
bitirme belgesinin aslı veya onaylı sureti ile başvururlar. (2)
Aday formunda; adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi, mezun olunan yüksek
öğrenim kurumu ve gerekli diğer bilgiler bulunur. (3)
Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü sınavdan önce aşağıdaki belgeler
istenir: a)
Nüfus Cüzdanının aslı veya onaylı sureti, b)
Sağlam ve her türlü iklim ve yolculuk şartlarına dayanıklı olduğuna dair tam
teşekküllü resmi hastanelerden alınacak sağlık kurulu raporu, c)
Erkek adayların askerlik görevini yaptığını veya tecil durumunu gösterir
belgenin aslı veya onaylı sureti, ç)
4,5 x 6 ebadında 6 adet fotoğraf, d)
Cumhuriyet savcılığından alınan sabıka kaydı belgesi, e)
Özgeçmiş. Sınav yeri MADDE 28 – (1)
Aranan şartları haiz adaylar, yazılı ve sözlü sınava tabi tutulurlar. Sınavlar,
Genel Müdürlük Merkezinde yapılır. Yazılı sınavda başarı gösteremeyenler
sözlü sınava alınmazlar. Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı programı MADDE 29 – (1)
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı aşağıdaki konulardan yapılır. a)
Hukuk: 1)
Anayasa Hukuku, 2)
Medeni Hukuk, (Aile Hukuku hariç) 3)
İdare Hukuku, (Genel Esaslar) 4)
Borçlar Hukuku, (Genel Esaslar) 5)
Ticaret Hukuku,(Genel Esaslar ve Kıymetli Evrak) 6)
Ceza Hukuku, (Genel Esaslar ve Devlet İdaresi Aleyhine İşlenen Suçlar) 7) İş
Hukuku, (Genel Esaslar 4857, 2821 ve 2822 Sayılı Kanunlar) b)
İktisat: 1)
Makro İktisat, 2)
Mikro İktisat, 3)
Para-Banka, 4)
İşletme, c)
Maliye: 1)
Maliye Teorisi ve Maliye Politikası, 2)
Vergi Hukuku, (Genel Esaslar) 3)
Türk Vergi Kanunlarının Esasları, d)
Muhasebe: 1)
Genel Muhasebe, 2)
Maliyet Muhasebesi, 3)
Bilanço Analizi ve Teknikleri, 4)
İşletme Denetimi ve Finansal Yönetim, 5)
Ticari Hesap, e)
Yabancı Dil: 1)
İngilizce, 2)
Fransızca, 3)
Almanca, dillerinden
en az birisi. Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı notlarının değerlendirilmesi MADDE 30 – (1)
Konu grupları itibarıyla yazılı ve sözlü sınavın değerlendirilmesi 100 tam
not üzerinden ayrı ayrı yapılır. (2)
Yazılı sınavı başarmış sayılabilmek için yazılı sınav gruplarından alınan notlardan
herbirinin 60’dan ve ortalamasının da 65’den aşağı
olmaması gerekir. (3)
Yazılı sınavda başarı gösterenler bir yazı ile sözlü sınava davet edilir. Sözlü
sınavda adayların genel olarak hukuk, iktisat, işletme ve mali bilgileri ile
genel kültür, muhakeme yeteneği, zeka, ifade yeteneği, tavır ve hareket gibi
kişisel özellikleri de gözönünde bulundurulur. (4)
Sözlü sınavı başarmış sayılabilmek için, bu sınavda alınan notun 65’den aşağı
olmaması gerekir. (5)
Müfettiş yardımcılığı sınavını başarmış sayılmak için giriş sınav notunun
65’den az olmaması şarttır. Giriş sınavı notu; yazılı sınav notu ortalaması
ile sözlü sınav notu toplamının ikiye bölünmesi ile bulunur. (6)
Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro sayısından fazla olursa giriş
sınavı notu yüksek olanlar tercih edilir. Giriş sınavı notunun eşitliği
halinde; yabancı dil notu yüksek olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için
sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz. Müfettiş yardımcılığına atama MADDE 31 – (1)
Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavında başarı sağlayanlar Genel Müdürün Onayı
ile Müfettiş Yardımcılığına atanırlar. Giriş sınavını kazanamayanlar MADDE 32 – (1)
İki defa müfettiş yardımcılığı sınavına girip de başarı sağlayamayanların
üçüncü sınava başvurusu kabul edilmez. Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilmesi MADDE 33 – (1)
Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesinde aşağıdaki esaslara uyulur: a)
Genel Müdür Onayı ile Ortaklık ünitelerinde hazırlanacak bir programa göre
staj yapmak, b)
Yurtdışı ve yurtiçi bürolarında Teftiş Kurulu Başkanının uygun görmesi
halinde 1 aydan fazla olmamak üzere staj yapmak, c)
Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek, ç)
Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında
tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak, d)
Bilimsel çalışma, araştırma ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden
yararlanma alışkanlığını kazandırmak, e)
Eğitim Başkanlığı ile işbirliği yapılarak düzenlenen gerekli seminer ve
kurslara katılmalarını temin etmek, f)
Mesleki bilgi ve deneyimlerini arttırmak amacıyla gerektiğinde yurtiçi ve
yurtdışı seminer ve konferanslara katılmalarını sağlamak, g)
Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda imkan tanımak. Müfettiş yardımcılarını
yetiştirme programı MADDE 34 – (1)
Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerinde kendi gayret ve çalışmaları
esastır. Bu hususta Kurul Başkanlığınca alınan tedbirler yardımcı ve teşvik
edici mahiyettedir. Müfettiş yardımcıları 3 yıllık yardımcılık döneminde
aşağıdaki programa göre yetiştirilirler. a)
Birinci Dönem Çalışmaları: Bu dönem çalışmaları, Teftiş Kurulu Başkanlığınca
Kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma
ile ilgili yürürlükteki mevzuatın yardımcılara öğretilmesi, lisan
bilgilerinin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir. b)
İkinci Dönem Çalışmaları: Bu dönem çalışmaları, müfettiş yardımcılarını
yetiştirmeye yönelik özel amaçlı teftişlerdir. Yetiştirme görevi, müfettiş
yardımcılarının sayısına göre bir veya birkaç müfettişe verilir. Müfettiş
yardımcıları belirtilen süre içinde birlikte çalıştıkları müfettişin denetimi
ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine verilen görevleri müfettişin
talimatına göre yerine getirirler, tek başlarına inceleme, teftiş ve
soruşturma yapamazlar, rapor ve fezleke düzenleyemezler. Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmesi için Kurul Başkanlığınca bir çalışma programı
düzenlenir. Müfettişler, müfettiş yardımcılarının çalışmalarını en iyi
şekilde yetişmelerini sağlayacak tarzda düzenlerler. c)
Üçüncü Dönem Çalışmaları: Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile
bitiren müfettiş yardımcılarına, yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri
de alınarak, Teftiş Kurulu Başkanlığınca bağımsız teftiş, inceleme ve
soruşturma yetkisi verilebilir. Re’sen teftiş,
inceleme ve soruşturmaya yetkili kılınan müfettiş yardımcıları; re’sen veya lüzumu halinde diğer yardımcılarla veya
müfettişlerle birlikte görev yaparlar. Müfettiş yardımcılarının üçüncü döneme
ait çalışmaları, yetiştirilmelerinin tamamlanması hususu da gözönünde tutularak Teftiş Kurulu Başkanlığınca
düzenlenir. Yeterlik sınavından önce kuruldan
çıkarılma MADDE 35 – (1)
Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettiş karakter ve nitelikleriyle
bağdaşmayacak tutum ve davranışları sabit olanlar ile verim alınamayanların,
yeterlik sınavı beklenmeksizin görevlerine son verilir veya Ortaklık içinde
başka bir göreve nakledilir. Müfettiş yardımcılığı süresi ve
yeterlik sınavı MADDE 36 – (1)
Yapılan sınav sonucu müfettiş yardımcılığına atananlar üç yıllık staj dönemi
sonunda, yazılı ve sözlü olarak yeterlik sınavına tabi tutulurlar. Yazılı ve
sözlü olarak iki bölümde yapılacak yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri
sınav tarihinden en az 1 ay önce ilgililere duyurulur. Müfettiş Yeterlik Sınavı Kurulu MADDE 37 – (1)
Müfettiş yeterlik sınavını yapacak Kurul; Genel Müdürün onayı ile Teftiş
Kurulu Başkanının başkanlığında dört başmüfettiş/müfettişten olmak üzere
toplam beş kişiden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki yedek üye de tesbit edilir. Yeterlik sınavı programı MADDE 38 – (1)
Müfettiş yardımcılarının staj döneminde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe
derecelerinin değerlendirilmesi için aşağıdaki konularda yazılı ve sözlü
olarak yeterlik sınavı yapılır. Yazılı
sınav konuları mevzuat ile teftiş, inceleme ve soruşturma usulleri olarak iki
ana grupta toplanır. a)
Genel Mevzuat: 1)
Medeni Hukuk, (Genel Esaslar, Şahsın Hukuku, Eşya Hukuku) 2)
Ticaret Hukuku, (Ticari İşletme, Ticaret Şirketleri, Kıymetli Evrak) 3)
Sivil Havacılık Mevzuatı, 4) İş
Hukuku, 5) Borçlar
Hukuku, (Genel Esaslar, Akdin Nevileri) 6)
Ceza Hukuku, b)
Ortaklık Hukuki Statüsü ve Ana Sözleşmesi: c)
Ortaklığa Ait Mevzuat ve Uygulamaları ile Toplu Sözleşme Hükümleri: 1)
Yönetmelikler, 2)
Yönergeler, 3)
Genelgeler, 4)
Ortaklık Mali Tabloları ve Analizi, 5)
Yolcu Bileti ve Kargo Satış İşlemleri, 6)
Yolcu Bileti ve Kargo Muhasebe İşlemleri, 7)
Ortaklık Organizasyon Yapısı, 8)
Yürürlükteki İşletme Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, (Uygulama Alanı, İzinler
ve Disiplin Müeyyideleri ile ilgili hükümler) d)
Havacılık Sektörü ile İlgili Terimler, Genel Esaslar ve Güncel Gelişmeler: 1)
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kuruluşları, ana görevleri ve asli
fonksiyonları, (IATA, ICAO, AEA, FAA, SHGM, DHMİ vb) 2)
Havacılık sektörü ile ilgili genel kavramlar, 3)
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık sektörünün gelişimi ve sektörle ilgili
güncel konular, f)
Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Usulleri: 1)
THY A.O. Teftiş Kurulu Yönetmeliği, 2)
Raporlama teknikleri ve teftiş yöntemleri, Yetişme notu MADDE 39 – (1)
Yetişme notu aşağıda belirtilen konulardan her biri için verilen notlar
ortalaması alınarak tespit edilir. a)
Kurs ve seminer notu, (Kurs ve seminerler sonunda aldıkları notlar
ortalaması) b) Etüd ve inceleme notu, (Müfettiş yardımcılarını yaptığı
etüt ve inceleme sonucu düzenledikleri raporlara verilen not) c) Teftiş ve denetim notu,
(Yetkili Müfettiş yardımcılarının yaptıkları teftiş ve denetim sonunda
düzenledikleri raporlara verilen not) ç) Soruşturma notu, (Yetkili
Müfettiş yardımcılarının yaptıkları soruşturma sonunda düzenledikleri rapor
ve fezlekelere verilen not) d) Özel not, (Müfettiş
yardımcılarının nitelikleri, tutum ve davranışları, meslek bilgileri,
çalışkanlıkları ve mesleki liyakatleri hakkında yanında çalıştıkları THY
müfettişleri ve Kurul Başkanı tarafından verilen notlar) (2) Her bölümden verilecek not 60'
dan, yetişme notu ortalaması ise 65' den aşağı olamaz. Yeterlik sınav notlarının
değerlendirilmesi MADDE
40 – (1) Yeterlik notu; yetişme notu, yazılı sınav ve sözlü
sınav notu ortalamasından oluşur. Yeterlik notu 65’ten aşağı olamaz. (2)
Yazılı sınav kağıtları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda
başarılı sayılabilmek için üyelerin verdiği notların ortalamasının en az 65
olması şarttır. (3)
Yazılı sınavda başarılı olan müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi
tutulurlar. Sözlü sınavda müfettiş yardımcılarına sınav kurulu üyelerinden
her biri 100 tam puan üzerinden puan verir. Verilen puanların ortalaması,
sözlü sınav puanını oluşturur. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu
puanın en az 65 olması şarttır. (4)
En yüksek yeterlik notundan başlayarak bir başarı listesi düzenlenir. Notların
eşitliği halinde yetişme notu esas alınır. Yeterlik sınavını kazanamayanlar
ve sınava girmeyenler MADDE 41 – (1)
Yeterlik sınavını kazanamayan ya da mazeretsiz
olarak sınava girmeyenler Ortaklıkta durumlarına uygun görülecek diğer bir
göreve atanırlar. DÖRDÜNCÜ KISIM Teftiş İşleri BİRİNCİ BÖLÜM Teftiş, İnceleme ve Soruşturma İşleri Teftişin amacı MADDE 42 – (1)
Teftişte esas amaç; denetlenen ünitenin gelecekte daha mükemmel sonuçlar elde
etmesine ve yolsuzlukların ve usulsüzlüklerin en aza indirilmesine yönelik
çözüm önerileri getirmektir. a)
Müfettişler bu esastan hareketle; 1)
Hizmet ve faaliyetlerin, ulusal ve uluslararası mevzuata, her türlü özel
anlaşma ve kurallara, THY A.O. yönetmelik, yönerge, genelge ve yetkililer
tarafından verilmiş emirlere uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemek, 2)
Çalışma ve işletme usul ve esaslarının, icap ve ihtiyaçlara uygun düşüp
düşmediğini incelemek, 3)
Ayrıca, yanlışlık ve aksaklıkların düzeltilmesi, eksiklerin tamamlanması ve
çalışmaların daha düzenli ve verimli yürütülmesi, yolsuzluklar hakkında
alınması gereken tedbirlerin teklif edilmesini sağlamak, 4)
Yapılan işlem ve çalışmalar ile amaca yönelmede kullanılan yöntemlerin
uygunluğunu, harcamaların yerinde olup olmadığını denetlemek, 5)
Mevzuattan ve standartlardan sapmalar varsa, bunları belirtmek ve ekonomik,
sosyal, idari, hukuki nedenleri tahlil ederek, sapmaların düzeltilmesi; iş ve
hizmet verimi ile Ortaklıktaki verimliliğin, üretimin ve kalitenin optimal ve rasyonel bir düzeye çıkartılması için öneriler
geliştirmek, 6)
Kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılması bakımından incelemeler
yapmak ve önerilerde bulunmak, 7)
Denetim yapılan tüm birimlerde danışman düzeyinde, eğitici ve yol gösterici
rol oynamak, 8)
Görevlilerin, vazifelerinde başarıya engel bir halleri olup olmadığı ve
herhangi bir sebeple işlerin gidişinde uygunsuzluk bulunup bulunmadığını
denetlemek, amaçlarını
gözönünde tutarlar. b)
THY Müfettişlerinin çalışma anlayışı; etkin, verimli, iktisadi, iyileştirici,
eğitici ve caydırıcı bir denetim sistemini öngörür; hata arayan ve sadece
tenkit eden statik teftiş sistemini reddeder. Olağan ve olağanüstü teftişler MADDE 43 – (1)
Teftişler olağan ve olağanüstü olmak üzere iki kısıma
ayrılır. a)
Olağan teftişler, önceden hazırlanan yıllık programa göre yapılır. Bu
teftişler esas itibariyle hizmet, işlem ve faaliyetleri kapsar. b)
Olağanüstü teftişler, Genel Müdür tarafından verilecek emir veya olağan
teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında müfettişlerce gerek görülmesi
halinde program haricinde ve Genel Müdürün vereceği talimat doğrultusunda
yapılır. Bu teftişler, bütün hizmet ve faaliyetleri kapsamına alabileceği
gibi, belli konularla sınırlı da olabilir. Kısmi denetim MADDE 44 – (1)
Bir ünitenin, belli konularda sayım ve tesbit
amaçlı denetiminin yapılmasıdır. Kısmi denetimlerin süresi 1 veya 2 gün
olarak belirlenir. Teftiş programları MADDE 45 – (1)
Teftiş programları yıllık olarak hazırlanır ve Genel Müdürün onayına sunulur.
Gerektiğinde Genel Müdürün onayı ile program revize edilebilir. Teftiş
programlarında, teftiş yerleri ve teftiş süreleri, teftişin düzenli şekilde
devamını sağlayacak diğer hususlar açıkça belirtilir. Görevlendirme MADDE 46 – (1)
Müfettişler, Genel Müdürün emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanından
aldıkları talimatla görev yaparlar. Genel Müdürden aldıkları emirleri Teftiş
Kurulu Başkanlığına hemen bildirirler. (2)
Müfettişlerin görev seyahatleri ile ilgili esaslar Genel Müdürlük tarafından
belirlenir. (3)
Müfettişler, Genel Müdürlük Makamından veya Teftiş Kurulu Başkanlığından
başka hiçbir makam veya merciden emir alamazlar. Teftiş yöntemi MADDE 47 – (1)
Teftiş, bir önceki teftişin bittiği tarihle, teftişe başlanılan tarih
arasında geçen devreyi kapsar. a)
Teftişler tarama veya örnekleme yöntemi ile yapılır. Ancak, örnekleme yöntemi
ile yapılacak teftişlerde müfettiş esasa tesir eden hata ve noksanlara
rastlar ise tarama usulü ile teftiş yapılabilir. b)
Teftiş edilen ünitede önemli eksiklik ve aksaklıklara rastlanması ya da yapılan incelemede herhangi bir suistimal
tespit edilmesi halinde, örnekleme yöntemi sözkonusu
olmaksızın, bu işlerle ilgili işlemlerin hepsi tarama yolu ile teftişe tabi
tutulur. Bu takdirde durum, Müfettiş tarafından derhal Teftiş Kurulu
Başkanlığına bildirilir. c)
Müfettiş lüzum görürse, teftiş devresinden sonra daha geriye gitmek suretiyle
bir önceki teftiş dönemine ait işleri ve bu işlerle birlikte teftiş süresi
içindeki işlemleri de inceleyebilir. Bu gibi hallerde teftiş süresinin,
programda yazılı süreden fazla uzaması ihtimali belirdiği takdirde, müfettiş
tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına durum bildirilerek sürenin uzatılması
talebinde bulunulur ve alınacak talimata göre hareket edilir. Teftişe başlama MADDE 48 – (1)
Teftiş, inceleme ve soruşturmaya ani ve habersiz gidilmesi esastır. Teftiş
edilecek ünitenin özelliğine göre, ilk olarak kasa ve kıymetli evrak
sayımları yapılır. Daha sonra demirbaşların, malzeme vesair
depoların mevcutları sayılır. Sayım neticesinde tespit edilen miktarlar,
kayıtlarla karşılaştırılarak tutanakları düzenlenir ve sorumlularla
müştereken imzalanır. Sayımların tamamlanmasından sonra, teftişe geçmeden önce bir önceki teftişte tenkid
edilen hususların düzeltilip düzeltilmediği, verilen emirlerin yerine
getirilip getirilmediği ve aynı hataların tekrarlanıp tekrarlanmadığı
araştırılır. İKİNCİ BÖLÜM Raporların Hazırlanması Teftiş Kurulunca yazılan rapor
çeşitleri MADDE 49 – (1)
Müfettişler çalışmalarının sonuçlarını, işin özelliğine göre aşağıdaki rapor
çeşitleri ile Başkanlığa bildirirler. a)
Cevaplı Teftiş Raporu, b)
İnceleme Raporu, c)
Soruşturma Raporu, ç) Ön
Rapor, d)
Kısmi Denetim Raporu. Cevaplı teftiş raporu MADDE 50 – (1)
Cevaplı teftiş raporu: a)
Cevaplı Raporlar, yapılan teftiş neticeleri ile teftiş sırasında noksan ve
hatalı bulunan ve ilgili ünitelerce düzeltilmesi gereken işlemler ve öneriler
hakkında yeterli sayıda düzenlenir. b)
Raporun aslı, Genel Müdüre sunulmak üzere Teftiş Kurulu Başkanlığına verilir.
Raporun diğer nüshaları ise, rapor numarasını taşıyan birer yazıya ekli
olarak ilgili ünitelere bilgi ve gereği için gönderilir. c)
Cevaplı raporlarda; 1)
Teftiş edilen ünitenin faaliyetlerinin mali, ticari, idari ve işletme ve
benzeri yönlerinden değerlendirilmesi, 2)
Hata ve eksikler ile tenkid edilmesi gerekli
görülen işlerin mahiyetleri, bunların hangi kanun ve mevzuata aykırı olduğu,
Ortaklığın menfaatlerine hangi bakımdan uygun olmadığı ve bunlara göre
yapılması gereken işlem ve alınması gerekli tedbirlerin neler olacağı
hususları esaslı bir şekilde incelenerek, sonuçların kısa ve açık bir şekilde
belirtilmesi, gerekir.
ç)
Teftiş edilen ünite yetkililerine, teftiş esnasında hatalı ve noksan görülen
hususlarla ilgili olarak yöneltilen sorular, ünite yetkili personeli
tarafından Müfettişin belirteceği makul süre içerisinde yazılı olarak
cevaplandırıldıktan sonra müfettişe iade olunur. d)
Haklı sebeplere dayanmadan süresinde cevaplandırılmayan sorular hakkında
gereği yapılmak üzere, müfettişler tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına
bilgi verilir. e)
Ünitece cevaplandırılan sorular, müfettiş tarafından değerlendirilmesi
yapılmak suretiyle raporda belirtilir. f)
Müfettiş, teftişin bitimini müteakip raporu bir ay içerisinde Başkanlığa
teslim etmek zorundadır. Ancak bu süre içerisinde bitirilemeyeceği anlaşılan
raporlarla ilgili olarak yazılı gerekçeleri de belirtilmek suretiyle
Başkanlıktan ilave süre talebinde bulunur ve alınacak talimata göre hareket
eder. g)
Teftiş Kurulu Başkanlığı, cevaplı raporları en kısa zamanda Genel Müdüre
sunar ve sonuçlarını yakından izler. h)
Teftiş sırasında soru sorulmasına gerek görülmeyen durumlarda hazırlanacak
rapor Teftiş Raporu adını alır. İnceleme raporu MADDE 51 – (1)
İnceleme raporu; a)
Genel Müdürlükçe tevdi edilen ve araştırılması, değerlendirilmesi talep
edilen konuların, b)
Teftişlerde tespit edilen ancak ayrıca detaylandırılmasına gerek görülen hususların, c)
Şikayet ve ihbarlar üzerine yapılan inceleme ve soruşturmalar sonucunda cezai
takibatı gerektirir hal görülmediği takdirde yapılacak işleme esas
görüşlerin, belirtilmesi
ve raporlanması maksadıyla düzenlenir. (2)
Bu raporlar aşağıda belirtilen bölümlere ayrılarak düzenlenir. a) I
- Başlangıç: Bu bölümde; inceleme emrinin nereden verildiği, emrin tarih ve
numarası, inceleme yapılan ünitenin ismi, incelemeye başlama ve bitiş
tarihleri yazılır. İncelemenin konusu belirtilir. b) II
- İnceleme ve Değerlendirme: Bu bölümde; incelenen konu ile ilgili çeşitli
bilgiler değerlendirilir, hukuki, idari, mali ve ticari yönleriyle incelenen
konu tartışılır. c)
III - Sonuç ve Teklifler: Bu bölümde; konuyla ilgili görüş ve teklifler
belirtilir. Soruşturma MADDE 52 – (1)
Soruşturma; kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, THY A.O.’nın
yönetmelik, yönerge, genelge ve benzeri mevzuat hükümlerine göre kanuni ve
idari suç sayılan fiil ve hareketler ile tazmini gerektiren suç, fiil ve
hareketlerin gerçekten olup olmadığını ve kimler tarafından yapılmış olduğunu
tespit etmek, tespit edilenleri adli ve idari mercilere intikal ettirmek,
doğan zarar ve ziyanın miktarı ile bunların nasıl ve nereden kaynaklandığını
ve kimler tarafından sebebiyet verildiğini belirlemek amacıyla yapılan
araştırma, inceleme ve sorguları kapsar. Soruşturma açılması MADDE 53 – (1)
Soruşturma, bir olay hakkında Genel Müdür tarafından verilen yazılı emirle
veya teftiş sırasında ortaya çıkan yolsuzluk ve usulsüzlüklerle ilgili
kuvvetli delil ve emareler tespit edilmesi halinde yapılacak soruşturma
talebinin Genel Müdür tarafından onaylanması üzerine açılır. Soruşturma raporunun düzenlenmesi MADDE 54 – (1)
Yapılan her soruşturma, bir rapora bağlanır. Soruşturma raporları genellikle
aşağıda belirtilen bölümlere ayrılarak düzenlenir. a) I
- Başlangıç: Bu bölümde; işin müfettişe verilmesi, soruşturmaya nerede ve ne
zaman başlanıldığı yazılır. b) II
- Konu: Bu bölümde; soruşturmaya konu teşkil eden olay, iddia veya şikayetin
kapsamı kısaca belirtilir. Birden fazla olayı ihtiva eden hususlarda konular
mahiyetleri itiba-riyle
madde madde ayrılarak sırası ile gösterilir. c)
III - İnceleme ve Soruşturma: Bu bölümde; soruşturma konusu olaya ait ibraz
edilen veya toplanan belgeler ve sair maddi deliller ile alınan ifade ve
beyanlardan, olayın gerçek olup olmadığını ortaya koyan hususlar kaydedilir. ç) IV
- Tahlil ve Değerlendirme: Bu bölümde; soruşturma konusu olayla ilgili
toplanan lehte ve aleyhte deliller ışığında objektif bir değerlendirme
yapılarak, fiilin mahiyeti tespit edilmek suretiyle hangi mevzuat hükmüne
aykırı olduğu açıklıkla belirtilir. d) V
- Sonuç: Sonuç bölümünde; Tahlil ve Değerlendirme bölümünde yapılan
değerlendirme neticesinde tespit edilen fiil özetlenerek, mevzuata göre talep
edilen ceza şekli ve alınması gereken tedbirlere ilişkin sonuç ve kanaat
açıklanır. Eğer zarar doğmuş ise, zarar miktarının tespiti ve zarardan kimin
sorumlu olduğu açıkça belirtilir. (2)
Soruşturma raporları yeterli sayıda düzenlenir, raporun aslı Teftiş Kurulu
Başkanlığına verilir. Bir nüshası Müfettişte kalır. Başkanlığa verilen
Soruşturma Raporlarının aslı onay için Genel Müdüre arz edilir. Soruşturma raporunda mesnet MADDE 55 – (1)
Soruşturmanın dayandığı evrak ve belgelerin ek listesi yapılarak rapora eklenir.
Suç delili olarak rapora bağlanacak belgelerin örnekleri veya lüzumu halinde
asılları alınır. Aslı alınan belgenin yerine müfettiş tarafından tasdik
edilen bir örneği imza karşılığı verilir. Ön rapor MADDE 56 – (1)
Teftiş, inceleme ve soruşturma görevi ile ilgili rapor yazımının
gecikeceğinin anlaşılması veya belli bir tesbite
ulaşılması hallerinde Başkanlığa o ana kadar yapılan çalışmalarla ilgili
verilen rapordur. Ön Rapor, incelemenin uzaması halinde düzenlenebileceği
gibi, belli konularda ivedi tedbir alınması, müeyyide uygulanması maksadıyla
da yazılabilir. Kısmi denetim raporu MADDE 57 – (1)
Başkanlıkça esasları belirlenen ve süresi de 2 günü geçmeyen
kısmi denetimlerde sayım ve tesbit amaçlı yapılan
çalışmayı, alınacak tedbirleri ve varılan sonuçları kapsayan kısa rapor
çeşididir. Raporlarla ilgili işlemler MADDE 58 – (1)
Raporlarla ilgili işlemler: a)
Raporlar, Başkan veya görevlendireceği Refakat Müfettişi/Müfettişleri
tarafından incelenir. Düzeltilmesi veya tamamlattırılması gereken hususlar
varsa, bunların giderilmesi, raporu düzenleyen müfettişten yazılı olarak
istenir. Müfettişin bu isteğe katılmaması halinde Başkanca belirlenecek görüş
doğrultusunda işlem yapılır. b)
Raporlar üzerine yapılması gereken işlemlerin ilgili üniteler nezdinde izlenmesi Teftiş Kurulu Başkanlığına aittir. c)
Raporlarda belirtilen hususların yerine getirilmesi ile ilgili işlemler
ünitelerce ivedilikle Teftiş Kurulu Başkanlığına yazılı olarak bildirilir.
Teftiş Kurulu Başkanlığına iletilen bu işlemler; Başkanlıkça raporu yazan
müfettişlere gönderilir. ç)
Müfettişler, yapılan tebligatı uygun ve yeterli buldukları takdirde
"görülmüştür" notu ile Teftiş Kurulu Başkanlığına geri gönderirler.
Aksi halde konu ile ilgili görüşlerini gerekçeleriyle birlikte en geç 15 gün
içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler. d)
Müfettişlerin bu yeni görüşleri karşısında ünitelerin kendi tutum ve
işlemlerini değiştirmemeleri halinde, Teftiş Kurulu Başkanı konuyu gerekirse
yeniden inceletir veya gereğini bizzat yapar. e) Raporlarda
talep edilen disiplin cezaları ve personelden rücuen
tahsile ilişkin her türlü işlem Genel Müdür Yardımcılığınca (İnsan
Kaynakları) yerine getirilir. f)
Raporlarda talep edilen hukuki işlemler Ortaklık Hukuk Müşavirliğince yerine
getirilir. Müfettişe yapılacak ihbar ve
şikayetler MADDE 59 – (1)
Teftiş, inceleme ve soruşturma için gidilmiş olan yerlerde müfettişe
yapılacak ihbar ve şikayetler üzerine, kuvvetli delil ve belirtiler görüldüğü
takdirde, gerekli incelemeye başlanılmakla beraber, durum derhal Teftiş
Kurulu Başkanlığına yazılı olarak bildirilir. Sözlü şikayet ve ihbarların
mahiyeti detaylı bir biçimde araştırılarak ihbar ve şikayetlerin yazı ile
yapılması istenir. (2)
Müfettişlere teftiş, inceleme ve soruşturma dışında ihbar ve şikayetlerin
ulaşması halinde, konu yazılı olarak Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir. (3)
Her iki halde de, Teftiş Kurulu Başkanının vereceği talimata göre hareket
edilir. BEŞİNCİ KISIM Diğer Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Teftiş Edilen Personel ve Üniteler Teftiş, inceleme ve soruşturma
yapılan yerlerdeki görevlilerin yükümlülükleri MADDE
60 – (1) Teftiş, inceleme ve soruşturmaya tabi yerlerde,
görevliler, saklamak ve yönetmekle yükümlü oldukları para ve para hükmündeki
evrakı, gizli de olsa işlemlere ilişkin bütün dosya, defter ve kayıtları,
müfettişe göstermeye, saymasına yardım etmeye ve müfettişin uygun göreceği
bir çalışma alanı ayırmaya mecburdurlar. Görevliler
bu hususların yerine getirilmesini, amirlerinden izin almak veya benzeri
sebeplerle geciktiremezler. İstenen evrak ve belgelerin
verilmesi MADDE 61 – (1)
Müfettişler, görevlerini yaptıkları sırada gerekli gördükleri yazı, belge ve
bilgi işlem kayıtları dahil her türlü evrakın örneklerini, bunlar herhangi
bir usulsüzlüğün veya yolsuzluğun ispat edici delilini oluşturduğu takdirde
asıllarını görevlilerden isteyebilirler. Görevliler, bu isteği yerine
getirmek zorundadır. (2)
Müfettiş, asıllarını aldığı belge ve kayıtların bir kopyasını çıkartıp aslına
uygunluğunu imzası ile tasdik ettikten sonra dosyasında saklanmak üzere
ilgililere bir tutanakla verir. (3)
Müfettişlerce gerek görüldüğünde alınacak suretlerin asıllarına uygunluğu
yetkililer tarafından imza ile tasdik olunur. Teftiş dosyası MADDE 62 – (1)
Teftişe tabi üniteler, teftişle ilgili yazışmalarını takip etmek üzere bir
Teftiş Dosyası tutarlar. Süresi içinde cevaplandırma MADDE 63 – (1)
Görevliler cevaplı teftiş raporlarına, sorulara, tebliğ edilecek her türlü
yazı ve notlara, müfettiş tarafından işin gereği ve önemine göre tayin
edilecek süre içinde açık ve net bir şekilde cevap vermek zorundadır. Görevli personelin izinleri MADDE 64 – (1)
Teftiş, inceleme veya soruşturma başladıktan sonra o ünitenin görevlileri,
müfettişin yazılı izni olmadıkça, teftiş veya soruşturma bitmeden izin kullanamazlar,
geçici görevli olarak teftiş mahalli dışına çıkamazlar. Teftiş, inceleme veya
soruşturma başlamadan önce izinli olarak ayrılmış olanlardan görevleri
başında bulunmalarına lüzum görülenler, müfettişin yazılı talebi üzerine
ünite amirince derhal geri çağrılırlar. İKİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Üniteler arasında denetim
işbirliğinin sağlanması MADDE 65 – (1)
Ortaklığın diğer ünitelerince gerçekleştirilen denetimlerin koordinasyonu
gerektiğinde Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından sağlanır. Görev, izin, hastalıkla ilgili
hususlar MADDE 66 – (1)
İzin ve hastalık hallerinde Ortaklık ilgili mevzuatı uygulanır. (2)
Müfettişler, Genel Müdürlük Merkezi dışında görevle gönderildikleri yerlerin
dışına, görev süresince Başkanlıktan izin almadan çıkamazlar. Bilirkişi teşkili MADDE 67 – (1)
Müfettişler, görevleri ile ilgili olarak gerek gördükleri takdirde, Genel
Müdürlüğün izni ile Ortaklık içinden veya dışından teknik personel ve ihtisas
elemanlarının bilirkişi olarak görevlendirilmesini isteyebilir. İhtisas sahibi personelden
yararlanma MADDE 68 – (1)
Teftiş Kurulu Başkanlığınca gerek görülmesi halinde, Genel Müdürün onayı
alınarak, teftiş, inceleme ve soruşturma işlerinde ihtiyaç duyulan ihtisas
sahibi personel geçici bir süre görevlendirilebilir. Bahse konu personelin
geçici görev süresince her türlü izin talebi Teftiş Kurulu Başkanlığının
onayına bağlıdır. (2)
Görevlendirilen ihtisas sahibi personelin unvanı ne olursa olsun, ekip
çalışmasından müfettiş sorumludur. Haberleşme MADDE 69 – (1)
Müfettişler, Genel Müdürlük üniteleri ile, Ortaklık dışına yazışmalarını
Başkanlık kanalı ile yaparlar. Müfettişler kendilerine gelen yazıların,
yaptıkları yazışmaların ve raporların örneklerini saklamaya mecburdurlar. Teftiş rehberi MADDE 70 – (1)
Teftiş, inceleme, soruşturmaların kapsamı, raporların şekli ve düzenleme
biçimleri ile diğer hususları belirtir "Teftiş Rehberi" Kurul
Başkanlığınca hazırlanarak uygulamaya konulur. Müfettişlik kimlik belgesi, mühür
ve demirbaşlar MADDE 71 – (1)
THY A.O. müfettişlerine ve yetkili müfettiş yardımcılarına birer resmi mühür
verilir. (2)
Müfettişlere, hesap makinesi, bilgisayar, çanta, gibi demirbaşlar Teftiş
Kurulu Başkanlığınca sağlanır. GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte THY A.O. Teftiş Kurulunda Teftiş
Kurulu Başkanı, başmüfettiş ve müfettiş olarak görev yapanların kazanılmış
hakları saklıdır. Yürürlük MADDE 72 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 73 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı Genel Müdürü
yürütür. |