YÖNETMELİK

                Maliye Bakanlığından:

TÜRK HAVA YOLLARI ANONİM ORTAKLIĞI

TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ KISIM

Genel Esaslar

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç ve Kapsam

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik; Türk Hava Yolları A.O. Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş, teşkilat, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

             (2) Bu Yönetmelik, Türk Hava Yolları A.O. Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş ve görevleri ile Teftiş Kurulu Üyelerinin görev, yetki ve sorumluluklarını, teftiş edilenlerin sorumluluklarını, Teftiş Kurulu Başkanı, Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının atanmalarını, özlük haklarını, çalışma usul ve esaslarını kapsar.

             Dayanak

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Ortaklık: Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı (THY A.O.) ,

             b) Genel Müdür: THY A.O. Genel Müdürünü,

             c) Teftiş Kurulu: THY A.O. Teftiş Kurulunu,

             ç) Kurul Başkanı: THY A.O. Teftiş Kurulu Başkanını,

             d) Refakat Müfettişi: THY A.O.Teftiş Kurulu Başkanına yardımcı olmak üzere görevlendirilen THY A.O. Müfettişlerini,

             e) Kurul Üyeleri: Başmüfettişleri, Müfettişleri ve Müfettiş Yardımcılarını,

             f) Müfettiş: THY A.O.Teftiş Kurulu Başkanını, Başmüfettişleri ve Müfettişleri,

             g) Müfettiş Yardımcısı: Yetkili veya yetkisiz THY A.O. Müfettiş Yardımcılarını,

             ğ) Teftiş Kurulu Bürosu: Teftiş Kurulu Başkanlığı bürosunda görevli personeli,

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Kuruluş, Görev Merkezi ve Sorumluluk

             Kuruluş

             MADDE 4 – (1) Teftiş Kurulu; Başkan, başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından teşekkül eder. Teftiş Kurulu Başkanlığı doğrudan doğruya Genel Müdüre bağlı olup, sadece Genel Müdürün emir ve onayları ile görev yapar. Başkan, başmüfettiş ve müfettişler teftiş, inceleme ve soruşturmaları Genel Müdür adına yaparlar. Teftiş Kurulunun yönetimi ve çalışmalarının düzenlenmesi görevi Başkana verilmiştir. Başkan, müfettiş sıfat, hak ve yetkisine sahiptir. Kurulun, yazı, arşiv, hesap, kütüphane ve benzeri işleri Teftiş Kurulu Başkanlığına bağlı büro personelince yürütülür.

             Görev Merkezi

             MADDE 5 – (1) Teftiş Kurulunun görev merkezi, Genel Müdürlüğün bulunduğu İstanbul’dur. Bu merkez, müfettişlerin de görev merkezidir.

             Sorumluluk

             MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulamasından, Teftiş Kurulu Başkanlığı ile birlikte tüm üniteler kademeli olarak Genel Müdürlüğe karşı sorumludur.

 

İKİNCİ KISIM

Görev, Yetki ve Sorumluluklar

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Başkanlığı

             Teftiş kurulu başkanlığının görev ve yetkileri

             MADDE 7 – (1) Kurulun görevleri, THY A.O.’nın tüm hizmet ve faaliyetlerinin; ulusal ve uluslararası mevzuata, Ortaklık Ana Statüsüne, yönetmeliklere, Yönetim Kurulu Kararlarına, yönergelere, genelgelere, verilmiş emir ve direktifler ile sair Ortaklık mevzuatına, işletme usul ve esaslarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını teftiş ve kontrol etmek, araştırmak, incelemek ve soruşturmaktır.

             (2) Teftiş Kurulu bu görevlerini;

             a) Ortaklığın Merkez, yurtiçi ve yurtdışı teşkilatının idari, mali, ticari, işletme ve teknik her türlü faaliyet ve işlemlerini incelemek, denetlemek, kontrol ve teftişini yapmak,

             b) Ortaklık ile acenteleri arasındaki ilişkileri incelemek, acentelerin Ortaklıkla ilgili işlem ve hesaplarını kontrol etmek,

             c) Görev verilmesi halinde THY A.O.’nın bağlı ortaklık, iştirak ve ilgili kuruluşlarında mevzuat çerçevesinde teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma faaliyetinde bulunmak,

             ç) Ortaklık personelinin görev, yetki ve sorumlulukları ile ilgili tutum ve davranışlarını incelemek, araştırmak, teftiş etmek ve gerekli hallerde soruşturma yapmak,

             d) Genel Müdürlük Makamınca verilecek her türlü teftiş, inceleme ve soruşturma hizmetini ifa etmek,

             e) Genel Müdürlük Makamınca uygun görülecek konular için yurtiçinde ve yurtdışında araştırmalarda bulunmak, konferans ve seminerlere katılmak,

             suretiyle yerine getirir.

             (3) Ortaklığın hiçbir ünitesi ve faaliyeti teftiş kapsamı dışında tutulamaz.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Başkanı

             Teftiş Kurulu Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları

             MADDE 8 – (1) Teftiş Kurulu Başkanı, müfettiş sıfat, hak ve yetkisine sahip olup aşağıdaki görevleri yapar:

             a) Teftiş Kurulunun 7 nci maddede belirtilen görevlerini yürütmek,

             b) Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettişlerin çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,

             c) Her yılın Ocak ayı içinde yıllık Teftiş programını düzenlemek, Genel Müdür Onayına sunmak ve uygulanmasını sağlamak,

             ç) Teftiş, inceleme ve soruşturma için müfettişleri görevlendirmek,

             d) Genel Müdürlük Makamından alacağı emirleri müfettişlere tebliğ ederek, uygulamasını takip ve kontrol etmek,            

             e) Müfettişlerden gelecek raporları inceleyerek, varsa nitelik ve şekil bakımından eksikliklerin giderilmesini sağlamak, Başkanlık mütalaası ile birlikte Genel Müdüre sunmak,

             f) Her yılın Ocak ayı içinde, Teftiş Kurulunun bir evvelki yıla ait faaliyetleri hakkında Genel Müdüre rapor vermek,

             g) Doğrudan Başkanlık tarafından yapılması gereken teftiş, inceleme ve soruşturmaları bizzat yürütmek,

             ğ) Acele ve önemli konularda, olaylara vaktinde el koymak gayesi ile bilahare yazılı onay almak üzere Genel Müdürün şifahi emirleriyle gerekli teftiş, inceleme veya soruşturma emrini vermek,

             h) Kurul personelinin özlük işlerini yürütmek, Kurul Bütçesini hazırlamak, Kurulun idari ve büro işlerinin düzenli bir surette yürümesini sağlamak,

             ı) Müfettiş yardımcılarının işe alınması ve staj döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak,

             i) İnceleme, soruşturma ve teftiş raporlarını, Genel Müdürlük Onayını izleyen 15 gün içinde ilgili üniteye göndermek ve sonuçlandırılmasını takip etmek.

             Teftiş Kurulu Başkanına yardım

             MADDE 9 – (1) Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere, Ortaklıkta müfettiş olarak en az on yıl fiili görev yapmış yeterli sayıda müfettişi, Refakat Müfettişi olarak görevlendirebilir. Refakat Müfettişlerinin görev alanları ve süreleri Başkan tarafından belirlenir ve duyurulur. Refakat Müfettişliği görev süresi en fazla 1 yıl olup, süresi dolanlar yeniden görevlendirilebilir.

             Teftiş Kurulu Başkanına vekalet

             MADDE 10 – (1) Kurul Başkanı; geçici sebeplerle görevden ayrıldığında, Başkanlığa tayin şartlarını taşıyan Refakat Müfettişlerinden birine vekalet görevi verir. Herhangi bir sebeple Teftiş Kurulu Başkanlığının boşalması halinde vekalet görevi Başkanlığa atanma şartlarını taşıyan müfettişlerden birine Genel Müdür tarafından verilir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettişler

             Müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları

             MADDE 11 – (1) Müfettişler, doğrudan doğruya Genel Müdür adına;

             a) Teftiş Kurulu Başkanının vereceği görev ve talimatlar gereğince, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen konularda teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma yapmak,

             b) Yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmayı görev emrinde belirtilen süre içerisinde raporla Başkana bildirmek, bu süre içerisinde tamamlanamayacağı anlaşılan raporlarla ilgili olarak gerekçeleri de belirtilmek suretiyle Başkanlıktan yazılı olarak ilave süre talep etmek,

             c) Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında tespit ettikleri noksanları, yanlışlıkları, aykırılıkları ve yolsuzlukları raporlamak ve bunların giderilmesi için düşünülen çözüm önerilerini raporda belirtmek,

             ç) Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında tespit edilen veya görev emri dışında bizzat, ihbar ve şikayet yolu ile öğrenilen suç mahiyetindeki fiil ve işlemleri Kurul Başkanına yazılı olarak derhal bildirmekle beraber suç delillerini almak ve Kurul Başkanından alacağı talimatlar doğrultusunda ilgililer hakkında derhal inceleme ve soruşturmaya başlamak,

             d) Yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmalarda ilgili personelin yazılı bilgi veya ifadesine başvurmak,

             e) Teftiş edilen yerlerde, önceki teftiş, soruşturma ve inceleme neticelerinin yerine getirilip getirilmediğini araştırmak, buna riayet edilmediği hallerde durumu düzenlenecek raporda Kurul Başkanına bildirmek,

             f) Yapılan teftiş sırasında tespit edilen ve ayrı bir inceleme raporuna bağlanması gereken konularda Başkanlık talimatı doğrultusunda hareket etmek,

             g) Kasa saymak ve evrak almak,

             ile görevli ve yetkilidirler.

             (2) Müfettişler; teftiş, inceleme ve soruşturma görevlerini ifa ederlerken ilgililerin sorumluluğunda bulunan para ve para hükmündeki evrak, kıymetli formları saymak, işlemlerle ilgili gizli de olsa bütün evrak, defter ve bilgi işlem kayıtlarını, personel dosyalarını incelemek, lüzum gördükleri evrak ve belgelerin birer örneklerini, bunlardan herhangi bir yolsuzluğun ispatına delil teşkil edenlerin asıllarını almak yetkisine haizdirler.

             (3) Kasa açılması, para ve para hükmündeki evrak ile kıymetli formların sayımı ve neticesi tutanak ile tesbit olunur.

             (4) Müfettişler yaptıkları çalışma ve hazırladıkları raporlardan yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.

             Personelin görevden uzaklaştırılması ve göreve iadesi

             MADDE 12 – (1) Müfettişler görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların gerçekleşmesi halinde ilgilileri usulüne göre görevden uzaklaştırabilirler.

             (2) Müfettişler;

             a) Kasasını saydırmaktan, para ve para hükmündeki evrakı, mal ve bunların hesaplarını, belgelerini, kayıtlarını ve defterlerini göstermekten ve sorulan suallere makul bir sebep olmaksızın zamanında cevap vermekten kaçınan, teftiş, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek davranışlarda bulunan,

              b) Türk Ceza Kanunu kapsamına giren suçları işleyen, Ortaklığa ait para ve kıymetli evrak ile bilumum malları aleyhinde ve bilanço, tutanak, rapor ve diğer her çeşit evrak ve defterleriyle belgeler üzerinde suç işlediklerine dair kuvvetli deliller bulunan ve bu sebeplerle derhal haklarında harekete geçilmesi soruşturmanın selameti için lüzumlu görülen,      

             Ortaklık görevlilerini, gerekçelerini hemen Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek ve onayını almak şartıyla teftiş, inceleme ve soruşturmanın her safhasında görevden uzaklaştırabilirler.

             Ancak, bu fıkranın (a) bendinde gösterilen fiillerin bir tutanakla tespit edilmesi ve (b) bendinde belirtilen fiillerin ise soruşturma sırasında açık bir şekilde ortaya konulması gerekir..

             (3) Görevden uzaklaştırılan görevli yerine bu görevi yapacak diğer bir personel, görevli müfettişin de görüşü alınarak yetkili amirce temin edilir ve devir teslimi müteakip uzaklaştırma kararı uygulanır.

             (4) Görevden uzaklaştırılan personel için; inceleme, soruşturma ve teftişi etkilemeyecek şekilde geçici görevlendirme yapılabilir.

             (5) Görevden uzaklaştırılan personelin görevini müfettiş üstlenemez.

             (6) Suç duyurusunda bulunmak veya görevden uzaklaştırıldığı halde görevini terk etmeyen görevli hakkında, Türk Ceza Kanunu uyarınca kovuşturma talep etmek için müfettiş tarafından o yer Cumhuriyet savcılığına keyfiyet yazı ile bildirilir ve tespit tutanağı bu yazıya eklenir.

             (7) Ortaklık yurtdışı ünitelerinde, faaliyette bulunulan ülkenin mevzuatı uygulanır.

             (8) Görevden uzaklaştırmanın gereği olan konularda savsaklayıcı tutumu görülen amirler hakkında da ayrıca soruşturma başlatılmak üzere durum Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.

             (9) Teftiş ve soruşturma sonucunda suç işlenmediği anlaşıldığında veya yeterli delil bulunamadığı takdirde, görevden uzaklaştırılmış olan personel, Müfettişin ivedilikle bildireceği yazılı görüş üzerine amirlerince hemen görevine iade edilir.

             Müfettişlerin uymak zorunda oldukları hususlar

             MADDE 13 – (1) Müfettişler, bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.

             (2) Müfettişler;

             a) İcraya müdahale edemezler,

             b) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve düzeltme yapamazlar,

             c) Teftiş, inceleme veya soruşturma ile ilgili kimselere misafir olamazlar, ikramlarını kabul edemezler, borç ve ödünç para alıp veremezler,

             ç) Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar.

             Müfettiş yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları

             MADDE 14 – (1) Müfettiş yardımcıları teftiş, inceleme ve soruşturmalarda müfettişlerin yardımcısı olup, aynı görevleri yapmakla yükümlüdürler. Yaptıkları çalışma ve hazırladıkları raporlardan yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumlu olup, ancak bu yetkilerini kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir yetişme süresi sonunda yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri de alınarak Teftiş Kurulu Başkanlığınca kendilerine re’sen teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilmesi ile mümkündür.

             Müşterek çalışmalar

             MADDE 15 – (1) Yıllık teftiş, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde uygulanmasında, her gruba dahil müfettişlerden en kıdemlisi çalışmaları düzenler ve koordine eder. Ayrıca, işe başlarken ve çalışmaların devamı sırasında teftiş ve incelemelere verilecek en uygun yönü tayin, işlerin seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek fikir ve tedbirlerin uygulanmasını temin eder, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman veya talep halinde Başkanlığa özet bilgi veya ön rapor verir ve grup faaliyetlerinin sona ermesini müteakip çalışmaların neticelerini, müştereken düzenleyecekleri raporlarda belirtir.

             (2) Başkana yardımla görevlendirilen Refakat Müfettişlerinin müşterek çalışmalarda görev alması halinde grup koordinatörü, refakat müfettişidir.

             İşlerin devri

             MADDE 16 – (1) Müfettişler, Başkanlıktan yazılı emir almadıkça ellerindeki hiçbir işi diğer bir müfettişe devredemezler. İşin devri için Başkanlıkça verilen emir üzerine üç nüsha Devir Notu hazırlanır.

             (2) Devir Notunda;

             a) Devredilen işin mahiyeti,

             b) Devir gününe kadar işin hangi bölüm veya safhalarının ne dereceye kadar incelendiği,

             c) Devir anına kadar ne gibi kanaat veya izlenime sahip bulunulduğu,

             ç) Devirden sonra incelenecek bölüm veya safhaların neler olduğu,

             belirtilir.

             (3) İş ile ilgili bütün evrak ve belgeler bir Dizi Pusulasına bağlandıktan sonra, Devir Notunun bir nüshası ile birlikte devir alacak müfettişe verilir. Müfettiş bunu raporuna kaydeder. İkinci nüsha, devreden müfettişte kalır. Son nüsha, Başkanlığa verilir. İşin Başkanlığa iadesi istenmiş ise, aynı şekilde işlem yapılır. Devredilecek işin birden fazla olması halinde her iş için ayrı bir Devir Notu düzenlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Bürosu

             Teftiş Kurulu bürosunun görevleri

             MADDE 17 – (1) Başkanın emrinde olan Teftiş Kurulu bürosunda çalışan personelin görevleri ve bu görevlerin ifasında göz önünde tutulacak esaslar aşağıda gösterilmiştir:

             a) Yürürlükteki mevzuat, Başkanlıkça verilecek emir ve tespit edilecek iş bölümü esasları çerçevesinde Kurulun haberleşme, dosya ve kayıt işlerini zamanında ve düzgün olarak yürütmek,

             b) Müfettişlerden gelen rapor ve soruşturma evrakını kaydetmek,

             c) İşi biten rapor ve soruşturma evrakını düzenli ve emniyetli bir şekilde saklamak,

             ç) Müfettişlerden ve ünitelerden gelen her türlü yazının kaydını yapmak ve cevaplarını göndermek,

             d) Başkanlık veya Genel Müdürlükçe Teftiş Kurulundan talep edilen istatistiki bilgileri hazırlamak,

             e) Kurula tahsis edilmiş her türlü demirbaş eşya ve malzemenin kayıt, takip, koruma ve ekonomik kullanımı hususunda özen göstermek,

             f) Kurulun malzeme stoklarını takip etmek, işin akışını aksatmayacak şekilde gereken tedbirleri almak,

             g) Görevin gerektirdiği nezaket kurallarına uymak, müfettişlerle ilişkilerde işin gereklerini aşan davranışlardan kaçınmak,

             ğ) Başkan ve Kurul Üyeleri tarafından verilecek hizmete ilişkin diğer görevleri yapmak.

             (2) Kurula gelen yazılar görevli memur tarafından kayda alınır ve Teftiş Kurulu Başkanına teslim edilir. Gizli işaretli yazılar, Başkanın yokluğunda Başkan vekili tarafından açılır.

             (3) Teftiş Kurulu Bürosu personeli, görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamazlar. Her çeşit defter, evrak ve raporları Yönetim Kurulu ve Genel Müdür dışında Başkanın izni olmadıkça hiçbir makam ve kişiye gösteremezler ve veremezler.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Özlük İşleri

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Atama, Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi

             Kurul Başkanlığına ve müfettişliğe atanma

             MADDE 18 – (1) Teftiş Kurulu Başkanı, başmüfettişler ve müfettişler, Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararı ile atanırlar.

             a) Kurul Başkanlığı için;

             1) İktisat, İşletme, Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisadi ve İdari Bilimler fakülteleri ile en az 4 yıl eğitim veren ve bu fakültelerle denkliği yetkili makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak,

             2) THY Teftiş Kurulu Başkanlığında Kurul Üyesi olarak en az 10 yıl hizmet görmüş, görevi süresince disiplin cezası almamış ve Kurul Başkanlığı yapabilecek vasıfları haiz olmak,

             3) Sağlık durumu, görev ve yolculuk yapmaya elverişli olmak,

             şartları aranır.

             b) Müfettişlik için;

             THY A.O. Müfettişliğine, Müfettiş Yardımcısı olarak girilir. THY A.O. Müfettiş Yardımcılığına tayin edilebilmek için yapılacak giriş sınavını kazanmak şarttır.

             Başmüfettişliğe yükselme

             MADDE 19 – (1) Başmüfettişliğe yükselmede esas; mesleki yetenek, kıdem, gayret ve başarı ile Teftiş Kurulu Başkanlığı nezdinde bırakılacak genel izlenim ve kanaatin olumlu olmasıdır.

             (2) Müfettişlerin başmüfettişliğe yükselebilmesi için, 7 yıl fiilen Ortaklık Teftiş Kurulunda müfettişlik yapmaları gerekir.

             (3) Müfettişlerin başmüfettişliğe yükselmeleri, Kurul Başkanın teklifi Genel Müdürün uygun görüşü üzerine Yönetim Kurulunca yapılır.

             Müfettişlerin kıdemi

             MADDE 20 – (1) Müfettişlik kıdemine esas süre, müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte, ücretli izinlerde ve yabancı dil bilgisini geliştirmek, mesleki bilgisini arttırmak ve lisansüstü eğitim amacıyla veya mevzuata uygun diğer nedenlerle Ortaklık mevzuatı kapsamında kullandırılan ücretsiz izinlerde geçirilen süredir. Ancak, yabancı dil bilgisini geliştirmek ve mesleki bilgisini arttırmak amacıyla veya mevzuata uygun diğer nedenlerle ücretsiz izinde geçirilen sürenin en fazla bir yıllık bölümü, lisansüstü eğitim amacıyla kullandırılan ücretsiz iznin ise en fazla iki yıllık bölümü kıdem hesabında dikkate alınır. Ücretsiz izinli olarak askerlikte geçirilen sürenin tamamı, kıdem süresine ayrıca ilave edilir.

             (2) Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; müfettiş yardımcıları açısından giriş sınavındaki, müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre tespit edilir.

             (3) Başmüfettişlerin kıdem sırası, her halükarda müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının tespitinde; başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için müfettişlik kıdemi, müfettişlik kıdemi de aynı olanlar için yeterlik sınavındaki başarı derecesi esas alınır.

             Teftiş Kurulundan nakil veya istifa suretiyle ayrılan müfettişlerin tekrar kabulleri

             MADDE 21 – (1) Ortaklık Teftiş Kurulundan istifa suretiyle veya naklen ayrılan Müfettişlerin Teftiş Kuruluna tekrar kabulleri, Kurul Başkanın teklifi ve Genel Müdürün uygun görüşü üzerine Yönetim Kurulunun kararına bağlı olup, kıdem sıralamasında 20 nci madde hükümleri uygulanır.

             (2) Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler en kıdemli başmüfettiş olarak atanır.

             Müfettişlik güvencesi

             MADDE 22 – (1) Teftiş hizmetleri, diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden; THY A.O. müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sağlık, ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz; diğer idari görevlere atanamazlar.

             (2) Sağlık, ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu, müfettiş raporu gibi belgelerle ispatlanması şarttır.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Müfettiş Yardımcılığına Giriş, Yetiştirilmeleri ve Atanmaları

             Müfettiş yardımcılığına giriş

             MADDE 23 – (1) Müfettiş yardımcılığına atanmak için, yapılan giriş sınavını kazanmak şarttır. Ortaklıkça yapılacak Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavının açılmasına, Teftiş Kurulu Başkanının önerisi üzerine Genel Müdürün Onayı ile karar verilir.

             Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınav Kurulu

             MADDE 24 – (1) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavını yapacak Kurul, Genel Müdürün onayı ile Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında dört başmüfettiş/müfettişten olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki yedek üye de tespit edilir.

             Giriş sınavının ilanı

             MADDE 25 – (1) Müfettiş yardımcılığına giriş sınavının tarihi, yapılacağı yer ve giriş şartları Türkiye genelinde yayımlanan en az iki gazetede ilan olunur. Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavların başlama tarihinden onbeş gün öncesine kadar devam edecek şekilde tespit olunur.

             (2) Müfettiş yardımcılığına giriş sınavı ile ilgili işlemler Teftiş Kurulu Başkanlığı ve Genel Müdür Yardımcılığı tarafından müştereken yürütülür.

             Giriş sınavı şartları

             MADDE 26 – (1) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavına katılabilmek için;

             a) T.C. Vatandaşı olmak,

             b) Kamu haklarından mahrum olmamak,

             c) Taksirli suçlar ile kısa süreli hapis cezasına seçenek yaptrımlara çevrilmiş veya aşağıdaki sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, altı aydan fazla hapis veyahut affa uğrmış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenmiş suçlar ile zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet hırsızlık, dolandırıcılık , sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüzkızartıcı ve şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal veya istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmi ihale ve alımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçlarından hükümlü bulunmamak,

             ç) Erkek adaylar için askerlik görevini yapmış veya tecilli olmak,

             d) Sınavın açıldığı yılın Ocak ayı başında 30 yaşını doldurmamış olmak,

             e) İktisat, İşletme, Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisadi ve İdari Bilimler fakülteleri ile en az 4 yıl eğitim veren ve bu fakültelerle denkliği yetkili makamca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak,           

             f) Sağlık durumu her türlü iklim ve her çeşit yolculuk şartlarına elverişli olmak,

             g) Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) kılavuzunda ve/veya ilanlarda Teftiş Kurulunun belirttiği şartlara haiz olmak ve bu sınavda en az 80 puan almış olmak,

             şartları aranır.

             Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı işlemleri

             MADDE 27 – (1) Sınava girmek isteyenler, Teftiş Kurulu Başkanlığına; KPSS sınavı sonuç belgesi, iki adet fotoğraf, aday formu ve Yüksek Öğrenim Kurumu diploma veya bitirme belgesinin aslı veya onaylı sureti ile başvururlar.

             (2) Aday formunda; adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi, mezun olunan yüksek öğrenim kurumu ve gerekli diğer bilgiler bulunur.

             (3) Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü sınavdan önce aşağıdaki belgeler istenir:

             a) Nüfus Cüzdanının aslı veya onaylı sureti,

             b) Sağlam ve her türlü iklim ve yolculuk şartlarına dayanıklı olduğuna dair tam teşekküllü resmi hastanelerden alınacak sağlık kurulu raporu,

             c) Erkek adayların askerlik görevini yaptığını veya tecil durumunu gösterir belgenin aslı veya onaylı sureti,

             ç) 4,5 x 6 ebadında 6 adet fotoğraf,

             d) Cumhuriyet savcılığından alınan sabıka kaydı belgesi,

             e) Özgeçmiş.

             Sınav yeri

             MADDE 28 – (1) Aranan şartları haiz adaylar, yazılı ve sözlü sınava tabi tutulurlar. Sınavlar, Genel Müdürlük Merkezinde yapılır. Yazılı sınavda başarı gösteremeyenler sözlü sınava alınmazlar.

             Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı programı

             MADDE 29 – (1) Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı aşağıdaki konulardan yapılır.

             a) Hukuk:

             1) Anayasa Hukuku,

             2) Medeni Hukuk, (Aile Hukuku hariç)

             3) İdare Hukuku, (Genel Esaslar)

             4) Borçlar Hukuku, (Genel Esaslar)

             5) Ticaret Hukuku,(Genel Esaslar ve Kıymetli Evrak)

             6) Ceza Hukuku, (Genel Esaslar ve Devlet İdaresi Aleyhine İşlenen Suçlar)

             7) İş Hukuku, (Genel Esaslar 4857, 2821 ve 2822 Sayılı Kanunlar)

             b) İktisat:                  

             1) Makro İktisat,      

             2) Mikro İktisat,

             3) Para-Banka,

             4) İşletme,

             c) Maliye: 

             1) Maliye Teorisi ve Maliye Politikası,

             2) Vergi Hukuku, (Genel Esaslar)

             3) Türk Vergi Kanunlarının Esasları,

             d) Muhasebe:

             1) Genel Muhasebe,

             2) Maliyet Muhasebesi,

             3) Bilanço Analizi ve Teknikleri,

             4) İşletme Denetimi ve Finansal Yönetim,

             5) Ticari Hesap,

             e) Yabancı Dil:

             1) İngilizce,

             2) Fransızca,

             3) Almanca,

             dillerinden en az birisi.

             Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı notlarının değerlendirilmesi

             MADDE 30 – (1) Konu grupları itibarıyla yazılı ve sözlü sınavın değerlendirilmesi 100 tam not üzerinden ayrı ayrı yapılır.

             (2) Yazılı sınavı başarmış sayılabilmek için yazılı sınav gruplarından alınan notlardan herbirinin 60’dan ve ortalamasının da 65’den aşağı olmaması gerekir.

             (3) Yazılı sınavda başarı gösterenler bir yazı ile sözlü sınava davet edilir. Sözlü sınavda adayların genel olarak hukuk, iktisat, işletme ve mali bilgileri ile genel kültür, muhakeme yeteneği, zeka, ifade yeteneği, tavır ve hareket gibi kişisel özellikleri de gözönünde bulundurulur.

             (4) Sözlü sınavı başarmış sayılabilmek için, bu sınavda alınan notun 65’den aşağı olmaması gerekir.

             (5) Müfettiş yardımcılığı sınavını başarmış sayılmak için giriş sınav notunun 65’den az olmaması şarttır. Giriş sınavı notu; yazılı sınav notu ortalaması ile sözlü sınav notu toplamının ikiye bölünmesi ile bulunur.

             (6) Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro sayısından fazla olursa giriş sınavı notu yüksek olanlar tercih edilir. Giriş sınavı notunun eşitliği halinde; yabancı dil notu yüksek olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz.

             Müfettiş yardımcılığına atama

             MADDE 31 – (1) Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavında başarı sağlayanlar Genel Müdürün Onayı ile Müfettiş Yardımcılığına atanırlar.

             Giriş sınavını kazanamayanlar

             MADDE 32 – (1) İki defa müfettiş yardımcılığı sınavına girip de başarı sağlayamayanların üçüncü sınava başvurusu kabul edilmez.

             Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesi

             MADDE 33 – (1) Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesinde aşağıdaki esaslara uyulur:

             a) Genel Müdür Onayı ile Ortaklık ünitelerinde hazırlanacak bir programa göre staj yapmak,

             b) Yurtdışı ve yurtiçi bürolarında Teftiş Kurulu Başkanının uygun görmesi halinde 1 aydan fazla olmamak üzere staj yapmak,

             c) Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,

             ç) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak,

             d) Bilimsel çalışma, araştırma ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlığını kazandırmak,

             e) Eğitim Başkanlığı ile işbirliği yapılarak düzenlenen gerekli seminer ve kurslara katılmalarını temin etmek,

             f) Mesleki bilgi ve deneyimlerini arttırmak amacıyla gerektiğinde yurtiçi ve yurtdışı seminer ve konferanslara katılmalarını sağlamak,

             g) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda imkan tanımak.

             Müfettiş yardımcılarını yetiştirme programı

             MADDE 34 – (1) Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerinde kendi gayret ve çalışmaları esastır. Bu hususta Kurul Başkanlığınca alınan tedbirler yardımcı ve teşvik edici mahiyettedir. Müfettiş yardımcıları 3 yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.

             a) Birinci Dönem Çalışmaları: Bu dönem çalışmaları, Teftiş Kurulu Başkanlığınca Kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili yürürlükteki mevzuatın yardımcılara öğretilmesi, lisan bilgilerinin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir.

             b) İkinci Dönem Çalışmaları: Bu dönem çalışmaları, müfettiş yardımcılarını yetiştirmeye yönelik özel amaçlı teftişlerdir. Yetiştirme görevi, müfettiş yardımcılarının sayısına göre bir veya birkaç müfettişe verilir. Müfettiş yardımcıları belirtilen süre içinde birlikte çalıştıkları müfettişin denetimi ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine verilen görevleri müfettişin talimatına göre yerine getirirler, tek başlarına inceleme, teftiş ve soruşturma yapamazlar, rapor ve fezleke düzenleyemezler. Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesi için Kurul Başkanlığınca bir çalışma programı düzenlenir. Müfettişler, müfettiş yardımcılarının çalışmalarını en iyi şekilde yetişmelerini sağlayacak tarzda düzenlerler.

             c) Üçüncü Dönem Çalışmaları: Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile bitiren müfettiş yardımcılarına, yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri de alınarak, Teftiş Kurulu Başkanlığınca bağımsız teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilebilir. Re’sen teftiş, inceleme ve soruşturmaya yetkili kılınan müfettiş yardımcıları; re’sen veya lüzumu halinde diğer yardımcılarla veya müfettişlerle birlikte görev yaparlar. Müfettiş yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları, yetiştirilmelerinin tamamlanması hususu da gözönünde tutularak Teftiş Kurulu Başkanlığınca düzenlenir.    

             Yeterlik sınavından önce kuruldan çıkarılma

             MADDE 35 – (1) Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettiş karakter ve nitelikleriyle bağdaşmayacak tutum ve davranışları sabit olanlar ile verim alınamayanların, yeterlik sınavı beklenmeksizin görevlerine son verilir veya Ortaklık içinde başka bir göreve nakledilir.

             Müfettiş yardımcılığı süresi ve yeterlik sınavı

             MADDE 36 – (1) Yapılan sınav sonucu müfettiş yardımcılığına atananlar üç yıllık staj dönemi sonunda, yazılı ve sözlü olarak yeterlik sınavına tabi tutulurlar. Yazılı ve sözlü olarak iki bölümde yapılacak yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri sınav tarihinden en az 1 ay önce ilgililere duyurulur.

             Müfettiş Yeterlik Sınavı Kurulu

             MADDE 37 – (1) Müfettiş yeterlik sınavını yapacak Kurul; Genel Müdürün onayı ile Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında dört başmüfettiş/müfettişten olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki yedek üye de tesbit edilir.

             Yeterlik sınavı programı

             MADDE 38 – (1) Müfettiş yardımcılarının staj döneminde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe derecelerinin değerlendirilmesi için aşağıdaki konularda yazılı ve sözlü olarak yeterlik sınavı yapılır.

             Yazılı sınav konuları mevzuat ile teftiş, inceleme ve soruşturma usulleri olarak iki ana grupta toplanır.

             a) Genel Mevzuat:   

             1) Medeni Hukuk, (Genel Esaslar, Şahsın Hukuku, Eşya Hukuku)

             2) Ticaret Hukuku, (Ticari İşletme, Ticaret Şirketleri, Kıymetli Evrak)

             3) Sivil Havacılık Mevzuatı,

             4) İş Hukuku,

             5) Borçlar Hukuku, (Genel Esaslar, Akdin Nevileri)

             6) Ceza Hukuku,

             b) Ortaklık Hukuki Statüsü ve Ana Sözleşmesi:

             c) Ortaklığa Ait Mevzuat ve Uygulamaları ile Toplu Sözleşme Hükümleri:

             1) Yönetmelikler,

             2) Yönergeler,

             3) Genelgeler,

             4) Ortaklık Mali Tabloları ve Analizi,

             5) Yolcu Bileti ve Kargo Satış İşlemleri,

             6) Yolcu Bileti ve Kargo Muhasebe İşlemleri,

             7) Ortaklık Organizasyon Yapısı,

             8) Yürürlükteki İşletme Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, (Uygulama Alanı, İzinler ve Disiplin Müeyyideleri ile ilgili hükümler)

             d) Havacılık Sektörü ile İlgili Terimler, Genel Esaslar ve Güncel Gelişmeler:

             1) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kuruluşları, ana görevleri ve asli fonksiyonları, (IATA, ICAO, AEA, FAA, SHGM, DHMİ vb)

             2) Havacılık sektörü ile ilgili genel kavramlar,

             3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık sektörünün gelişimi ve sektörle ilgili güncel konular,

             f) Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Usulleri:

             1) THY A.O. Teftiş Kurulu Yönetmeliği,

             2) Raporlama teknikleri ve teftiş yöntemleri,

             Yetişme notu

             MADDE 39 – (1) Yetişme notu aşağıda belirtilen konulardan her biri için verilen notlar ortalaması alınarak tespit edilir.

             a) Kurs ve seminer notu, (Kurs ve seminerler sonunda aldıkları notlar ortalaması)

             b) Etüd ve inceleme notu, (Müfettiş yardımcılarını yaptığı etüt ve inceleme sonucu düzenledikleri raporlara verilen not)

             c) Teftiş ve denetim notu, (Yetkili Müfettiş yardımcılarının yaptıkları teftiş ve denetim sonunda düzenledikleri raporlara verilen not)

             ç) Soruşturma notu, (Yetkili Müfettiş yardımcılarının yaptıkları soruşturma sonunda düzenledikleri rapor ve fezlekelere verilen not)

             d) Özel not, (Müfettiş yardımcılarının nitelikleri, tutum ve davranışları, meslek bilgileri, çalışkanlıkları ve mesleki liyakatleri hakkında yanında çalıştıkları THY müfettişleri ve Kurul Başkanı tarafından verilen notlar)

             (2) Her bölümden verilecek not 60' dan, yetişme notu ortalaması ise 65' den aşağı olamaz.

             Yeterlik sınav notlarının değerlendirilmesi

             MADDE 40 – (1) Yeterlik notu; yetişme notu, yazılı sınav ve sözlü sınav notu ortalamasından oluşur. Yeterlik notu 65’ten aşağı olamaz.

             (2) Yazılı sınav kağıtları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için üyelerin verdiği notların ortalamasının en az 65 olması şarttır.

             (3) Yazılı sınavda başarılı olan müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda müfettiş yardımcılarına sınav kurulu üyelerinden her biri 100 tam puan üzerinden puan verir. Verilen puanların ortalaması, sözlü sınav puanını oluşturur. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 65 olması şarttır.

             (4) En yüksek yeterlik notundan başlayarak bir başarı listesi düzenlenir. Notların eşitliği halinde yetişme notu esas alınır.

             Yeterlik sınavını kazanamayanlar ve sınava girmeyenler

             MADDE 41 – (1) Yeterlik sınavını kazanamayan ya da mazeretsiz olarak sınava girmeyenler Ortaklıkta durumlarına uygun görülecek diğer bir göreve atanırlar.

 

DÖRDÜNCÜ KISIM

Teftiş İşleri

            

BİRİNCİ BÖLÜM

Teftiş, İnceleme ve Soruşturma İşleri

             Teftişin amacı

             MADDE 42 – (1) Teftişte esas amaç; denetlenen ünitenin gelecekte daha mükemmel sonuçlar elde etmesine ve yolsuzlukların ve usulsüzlüklerin en aza indirilmesine yönelik çözüm önerileri getirmektir.

             a) Müfettişler bu esastan hareketle;

             1) Hizmet ve faaliyetlerin, ulusal ve uluslararası mevzuata, her türlü özel anlaşma ve kurallara, THY A.O. yönetmelik, yönerge, genelge ve yetkililer tarafından verilmiş emirlere uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemek,

             2) Çalışma ve işletme usul ve esaslarının, icap ve ihtiyaçlara uygun düşüp düşmediğini incelemek,

             3) Ayrıca, yanlışlık ve aksaklıkların düzeltilmesi, eksiklerin tamamlanması ve çalışmaların daha düzenli ve verimli yürütülmesi, yolsuzluklar hakkında alınması gereken tedbirlerin teklif edilmesini sağlamak,

             4) Yapılan işlem ve çalışmalar ile amaca yönelmede kullanılan yöntemlerin uygunluğunu, harcamaların yerinde olup olmadığını denetlemek,

             5) Mevzuattan ve standartlardan sapmalar varsa, bunları belirtmek ve ekonomik, sosyal, idari, hukuki nedenleri tahlil ederek, sapmaların düzeltilmesi; iş ve hizmet verimi ile Ortaklıktaki verimliliğin, üretimin ve kalitenin optimal ve rasyonel bir düzeye çıkartılması için öneriler geliştirmek,

             6) Kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılması bakımından incelemeler yapmak ve önerilerde bulunmak,

             7) Denetim yapılan tüm birimlerde danışman düzeyinde, eğitici ve yol gösterici rol oynamak,

             8) Görevlilerin, vazifelerinde başarıya engel bir halleri olup olmadığı ve herhangi bir sebeple işlerin gidişinde uygunsuzluk bulunup bulunmadığını denetlemek,

             amaçlarını gözönünde tutarlar.

             b) THY Müfettişlerinin çalışma anlayışı; etkin, verimli, iktisadi, iyileştirici, eğitici ve caydırıcı bir denetim sistemini öngörür; hata arayan ve sadece tenkit eden statik teftiş sistemini reddeder.

             Olağan ve olağanüstü teftişler

             MADDE 43 – (1) Teftişler olağan ve olağanüstü olmak üzere iki kısıma ayrılır.

             a) Olağan teftişler, önceden hazırlanan yıllık programa göre yapılır. Bu teftişler esas itibariyle hizmet, işlem ve faaliyetleri kapsar.

             b) Olağanüstü teftişler, Genel Müdür tarafından verilecek emir veya olağan teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında müfettişlerce gerek görülmesi halinde program haricinde ve Genel Müdürün vereceği talimat doğrultusunda yapılır. Bu teftişler, bütün hizmet ve faaliyetleri kapsamına alabileceği gibi, belli konularla sınırlı da olabilir.

             Kısmi denetim

             MADDE 44 – (1) Bir ünitenin, belli konularda sayım ve tesbit amaçlı denetiminin yapılmasıdır. Kısmi denetimlerin süresi 1 veya 2 gün olarak belirlenir.

             Teftiş programları

             MADDE 45 – (1) Teftiş programları yıllık olarak hazırlanır ve Genel Müdürün onayına sunulur. Gerektiğinde Genel Müdürün onayı ile program revize edilebilir. Teftiş programlarında, teftiş yerleri ve teftiş süreleri, teftişin düzenli şekilde devamını sağlayacak diğer hususlar açıkça belirtilir.

             Görevlendirme

             MADDE 46 – (1) Müfettişler, Genel Müdürün emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanından aldıkları talimatla görev yaparlar. Genel Müdürden aldıkları emirleri Teftiş Kurulu Başkanlığına hemen bildirirler.

             (2) Müfettişlerin görev seyahatleri ile ilgili esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.

             (3) Müfettişler, Genel Müdürlük Makamından veya Teftiş Kurulu Başkanlığından başka hiçbir makam veya merciden emir alamazlar.

             Teftiş yöntemi

             MADDE 47 – (1) Teftiş, bir önceki teftişin bittiği tarihle, teftişe başlanılan tarih arasında geçen devreyi kapsar.

             a) Teftişler tarama veya örnekleme yöntemi ile yapılır. Ancak, örnekleme yöntemi ile yapılacak teftişlerde müfettiş esasa tesir eden hata ve noksanlara rastlar ise tarama usulü ile teftiş yapılabilir.

             b) Teftiş edilen ünitede önemli eksiklik ve aksaklıklara rastlanması ya da yapılan incelemede herhangi bir suistimal tespit edilmesi halinde, örnekleme yöntemi sözkonusu olmaksızın, bu işlerle ilgili işlemlerin hepsi tarama yolu ile teftişe tabi tutulur. Bu takdirde durum, Müfettiş tarafından derhal Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.

             c) Müfettiş lüzum görürse, teftiş devresinden sonra daha geriye gitmek suretiyle bir önceki teftiş dönemine ait işleri ve bu işlerle birlikte teftiş süresi içindeki işlemleri de inceleyebilir. Bu gibi hallerde teftiş süresinin, programda yazılı süreden fazla uzaması ihtimali belirdiği takdirde, müfettiş tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına durum bildirilerek sürenin uzatılması talebinde bulunulur ve alınacak talimata göre hareket edilir.

             Teftişe başlama

             MADDE 48 – (1) Teftiş, inceleme ve soruşturmaya ani ve habersiz gidilmesi esastır. Teftiş edilecek ünitenin özelliğine göre, ilk olarak kasa ve kıymetli evrak sayımları yapılır. Daha sonra demirbaşların, malzeme vesair depoların mevcutları sayılır. Sayım neticesinde tespit edilen miktarlar, kayıtlarla karşılaştırılarak tutanakları düzenlenir ve sorumlularla müştereken imzalanır. Sayımların tamamlanmasından sonra, teftişe geçmeden önce bir önceki teftişte tenkid edilen hususların düzeltilip düzeltilmediği, verilen emirlerin yerine getirilip getirilmediği ve aynı hataların tekrarlanıp tekrarlanmadığı araştırılır.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Raporların Hazırlanması

             Teftiş Kurulunca yazılan rapor çeşitleri

             MADDE 49 – (1) Müfettişler çalışmalarının sonuçlarını, işin özelliğine göre aşağıdaki rapor çeşitleri ile Başkanlığa bildirirler.

             a) Cevaplı Teftiş Raporu,

             b) İnceleme Raporu,

             c) Soruşturma Raporu,

             ç) Ön Rapor,

             d) Kısmi Denetim Raporu.

             Cevaplı teftiş raporu

             MADDE 50 – (1) Cevaplı teftiş raporu:

             a) Cevaplı Raporlar, yapılan teftiş neticeleri ile teftiş sırasında noksan ve hatalı bulunan ve ilgili ünitelerce düzeltilmesi gereken işlemler ve öneriler hakkında yeterli sayıda düzenlenir.

             b) Raporun aslı, Genel Müdüre sunulmak üzere Teftiş Kurulu Başkanlığına verilir. Raporun diğer nüshaları ise, rapor numarasını taşıyan birer yazıya ekli olarak ilgili ünitelere bilgi ve gereği için gönderilir.

             c) Cevaplı raporlarda;

             1) Teftiş edilen ünitenin faaliyetlerinin mali, ticari, idari ve işletme ve benzeri yönlerinden değerlendirilmesi,

             2) Hata ve eksikler ile tenkid edilmesi gerekli görülen işlerin mahiyetleri, bunların hangi kanun ve mevzuata aykırı olduğu, Ortaklığın menfaatlerine hangi bakımdan uygun olmadığı ve bunlara göre yapılması gereken işlem ve alınması gerekli tedbirlerin neler olacağı hususları esaslı bir şekilde incelenerek, sonuçların kısa ve açık bir şekilde belirtilmesi,

             gerekir.

             ç) Teftiş edilen ünite yetkililerine, teftiş esnasında hatalı ve noksan görülen hususlarla ilgili olarak yöneltilen sorular, ünite yetkili personeli tarafından Müfettişin belirteceği makul süre içerisinde yazılı olarak cevaplandırıldıktan sonra müfettişe iade olunur.

             d) Haklı sebeplere dayanmadan süresinde cevaplandırılmayan sorular hakkında gereği yapılmak üzere, müfettişler tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına bilgi verilir.

             e) Ünitece cevaplandırılan sorular, müfettiş tarafından değerlendirilmesi yapılmak suretiyle raporda belirtilir.

             f) Müfettiş, teftişin bitimini müteakip raporu bir ay içerisinde Başkanlığa teslim etmek zorundadır. Ancak bu süre içerisinde bitirilemeyeceği anlaşılan raporlarla ilgili olarak yazılı gerekçeleri de belirtilmek suretiyle Başkanlıktan ilave süre talebinde bulunur ve alınacak talimata göre hareket eder.

             g) Teftiş Kurulu Başkanlığı, cevaplı raporları en kısa zamanda Genel Müdüre sunar ve sonuçlarını yakından izler.

             h) Teftiş sırasında soru sorulmasına gerek görülmeyen durumlarda hazırlanacak rapor Teftiş Raporu adını alır.

             İnceleme raporu

             MADDE 51 – (1) İnceleme raporu;

             a) Genel Müdürlükçe tevdi edilen ve araştırılması, değerlendirilmesi talep edilen konuların,

             b) Teftişlerde tespit edilen ancak ayrıca detaylandırılmasına gerek görülen hususların,

             c) Şikayet ve ihbarlar üzerine yapılan inceleme ve soruşturmalar sonucunda cezai takibatı gerektirir hal görülmediği takdirde yapılacak işleme esas görüşlerin,

             belirtilmesi ve raporlanması maksadıyla düzenlenir.

             (2) Bu raporlar aşağıda belirtilen bölümlere ayrılarak düzenlenir.

             a) I - Başlangıç: Bu bölümde; inceleme emrinin nereden verildiği, emrin tarih ve numarası, inceleme yapılan ünitenin ismi, incelemeye başlama ve bitiş tarihleri yazılır. İncelemenin konusu belirtilir.

             b) II - İnceleme ve Değerlendirme: Bu bölümde; incelenen konu ile ilgili çeşitli bilgiler değerlendirilir, hukuki, idari, mali ve ticari yönleriyle incelenen konu tartışılır.

             c) III - Sonuç ve Teklifler: Bu bölümde; konuyla ilgili görüş ve teklifler belirtilir.

             Soruşturma

             MADDE 52 – (1) Soruşturma; kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, THY A.O.’nın yönetmelik, yönerge, genelge ve benzeri mevzuat hükümlerine göre kanuni ve idari suç sayılan fiil ve hareketler ile tazmini gerektiren suç, fiil ve hareketlerin gerçekten olup olmadığını ve kimler tarafından yapılmış olduğunu tespit etmek, tespit edilenleri adli ve idari mercilere intikal ettirmek, doğan zarar ve ziyanın miktarı ile bunların nasıl ve nereden kaynaklandığını ve kimler tarafından sebebiyet verildiğini belirlemek amacıyla yapılan araştırma, inceleme ve sorguları kapsar.

             Soruşturma açılması

             MADDE 53 – (1) Soruşturma, bir olay hakkında Genel Müdür tarafından verilen yazılı emirle veya teftiş sırasında ortaya çıkan yolsuzluk ve usulsüzlüklerle ilgili kuvvetli delil ve emareler tespit edilmesi halinde yapılacak soruşturma talebinin Genel Müdür tarafından onaylanması üzerine açılır.

             Soruşturma raporunun düzenlenmesi

             MADDE 54 – (1) Yapılan her soruşturma, bir rapora bağlanır. Soruşturma raporları genellikle aşağıda belirtilen bölümlere ayrılarak düzenlenir.

             a) I - Başlangıç: Bu bölümde; işin müfettişe verilmesi, soruşturmaya nerede ve ne zaman başlanıldığı yazılır.

             b) II - Konu: Bu bölümde; soruşturmaya konu teşkil eden olay, iddia veya şikayetin kapsamı kısaca belirtilir. Birden fazla olayı ihtiva eden hususlarda konular mahiyetleri itiba-riyle madde madde ayrılarak sırası ile gösterilir.

             c) III - İnceleme ve Soruşturma: Bu bölümde; soruşturma konusu olaya ait ibraz edilen veya toplanan belgeler ve sair maddi deliller ile alınan ifade ve beyanlardan, olayın gerçek olup olmadığını ortaya koyan hususlar kaydedilir.

             ç) IV - Tahlil ve Değerlendirme: Bu bölümde; soruşturma konusu olayla ilgili toplanan lehte ve aleyhte deliller ışığında objektif bir değerlendirme yapılarak, fiilin mahiyeti tespit edilmek suretiyle hangi mevzuat hükmüne aykırı olduğu açıklıkla belirtilir.

             d) V - Sonuç: Sonuç bölümünde; Tahlil ve Değerlendirme bölümünde yapılan değerlendirme neticesinde tespit edilen fiil özetlenerek, mevzuata göre talep edilen ceza şekli ve alınması gereken tedbirlere ilişkin sonuç ve kanaat açıklanır. Eğer zarar doğmuş ise, zarar miktarının tespiti ve zarardan kimin sorumlu olduğu açıkça belirtilir.

             (2) Soruşturma raporları yeterli sayıda düzenlenir, raporun aslı Teftiş Kurulu Başkanlığına verilir. Bir nüshası Müfettişte kalır. Başkanlığa verilen Soruşturma Raporlarının aslı onay için Genel Müdüre arz edilir.

             Soruşturma raporunda mesnet

             MADDE 55 – (1) Soruşturmanın dayandığı evrak ve belgelerin ek listesi yapılarak rapora eklenir. Suç delili olarak rapora bağlanacak belgelerin örnekleri veya lüzumu halinde asılları alınır. Aslı alınan belgenin yerine müfettiş tarafından tasdik edilen bir örneği imza karşılığı verilir.

             Ön rapor

             MADDE 56 – (1) Teftiş, inceleme ve soruşturma görevi ile ilgili rapor yazımının gecikeceğinin anlaşılması veya belli bir tesbite ulaşılması hallerinde Başkanlığa o ana kadar yapılan çalışmalarla ilgili verilen rapordur. Ön Rapor, incelemenin uzaması halinde düzenlenebileceği gibi, belli konularda ivedi tedbir alınması, müeyyide uygulanması maksadıyla da yazılabilir.

             Kısmi denetim raporu

             MADDE 57 – (1) Başkanlıkça esasları belirlenen ve süresi de 2 günü geçmeyen kısmi denetimlerde sayım ve tesbit amaçlı yapılan çalışmayı, alınacak tedbirleri ve varılan sonuçları kapsayan kısa rapor çeşididir.

             Raporlarla ilgili işlemler

             MADDE 58 – (1) Raporlarla ilgili işlemler:

             a) Raporlar, Başkan veya görevlendireceği Refakat Müfettişi/Müfettişleri tarafından incelenir. Düzeltilmesi veya tamamlattırılması gereken hususlar varsa, bunların giderilmesi, raporu düzenleyen müfettişten yazılı olarak istenir. Müfettişin bu isteğe katılmaması halinde Başkanca belirlenecek görüş doğrultusunda işlem yapılır.

             b) Raporlar üzerine yapılması gereken işlemlerin ilgili üniteler nezdinde izlenmesi Teftiş Kurulu Başkanlığına aittir.

             c) Raporlarda belirtilen hususların yerine getirilmesi ile ilgili işlemler ünitelerce ivedilikle Teftiş Kurulu Başkanlığına yazılı olarak bildirilir. Teftiş Kurulu Başkanlığına iletilen bu işlemler; Başkanlıkça raporu yazan müfettişlere gönderilir.

             ç) Müfettişler, yapılan tebligatı uygun ve yeterli buldukları takdirde "görülmüştür" notu ile Teftiş Kurulu Başkanlığına geri gönderirler. Aksi halde konu ile ilgili görüşlerini gerekçeleriyle birlikte en geç 15 gün içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler.

             d) Müfettişlerin bu yeni görüşleri karşısında ünitelerin kendi tutum ve işlemlerini değiştirmemeleri halinde, Teftiş Kurulu Başkanı konuyu gerekirse yeniden inceletir veya gereğini bizzat yapar.

             e) Raporlarda talep edilen disiplin cezaları ve personelden rücuen tahsile ilişkin her türlü işlem Genel Müdür Yardımcılığınca (İnsan Kaynakları) yerine getirilir.

             f) Raporlarda talep edilen hukuki işlemler Ortaklık Hukuk Müşavirliğince yerine getirilir.

             Müfettişe yapılacak ihbar ve şikayetler

             MADDE 59 – (1) Teftiş, inceleme ve soruşturma için gidilmiş olan yerlerde müfettişe yapılacak ihbar ve şikayetler üzerine, kuvvetli delil ve belirtiler görüldüğü takdirde, gerekli incelemeye başlanılmakla beraber, durum derhal Teftiş Kurulu Başkanlığına yazılı olarak bildirilir. Sözlü şikayet ve ihbarların mahiyeti detaylı bir biçimde araştırılarak ihbar ve şikayetlerin yazı ile yapılması istenir.

             (2) Müfettişlere teftiş, inceleme ve soruşturma dışında ihbar ve şikayetlerin ulaşması halinde, konu yazılı olarak Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.

             (3) Her iki halde de, Teftiş Kurulu Başkanının vereceği talimata göre hareket edilir.

 

BEŞİNCİ KISIM

Diğer Hükümler

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Teftiş Edilen Personel ve Üniteler

             Teftiş, inceleme ve soruşturma yapılan yerlerdeki görevlilerin yükümlülükleri

             MADDE 60 – (1) Teftiş, inceleme ve soruşturmaya tabi yerlerde, görevliler, saklamak ve yönetmekle yükümlü oldukları para ve para hükmündeki evrakı, gizli de olsa işlemlere ilişkin bütün dosya, defter ve kayıtları, müfettişe göstermeye, saymasına yardım etmeye ve müfettişin uygun göreceği bir çalışma alanı ayırmaya mecburdurlar. Görevliler bu hususların yerine getirilmesini, amirlerinden izin almak veya benzeri sebeplerle geciktiremezler.

             İstenen evrak ve belgelerin verilmesi

             MADDE 61 – (1) Müfettişler, görevlerini yaptıkları sırada gerekli gördükleri yazı, belge ve bilgi işlem kayıtları dahil her türlü evrakın örneklerini, bunlar herhangi bir usulsüzlüğün veya yolsuzluğun ispat edici delilini oluşturduğu takdirde asıllarını görevlilerden isteyebilirler. Görevliler, bu isteği yerine getirmek zorundadır.

             (2) Müfettiş, asıllarını aldığı belge ve kayıtların bir kopyasını çıkartıp aslına uygunluğunu imzası ile tasdik ettikten sonra dosyasında saklanmak üzere ilgililere bir tutanakla verir.

             (3) Müfettişlerce gerek görüldüğünde alınacak suretlerin asıllarına uygunluğu yetkililer tarafından imza ile tasdik olunur.

             Teftiş dosyası

             MADDE 62 – (1) Teftişe tabi üniteler, teftişle ilgili yazışmalarını takip etmek üzere bir Teftiş Dosyası tutarlar.

             Süresi içinde cevaplandırma

             MADDE 63 – (1) Görevliler cevaplı teftiş raporlarına, sorulara, tebliğ edilecek her türlü yazı ve notlara, müfettiş tarafından işin gereği ve önemine göre tayin edilecek süre içinde açık ve net bir şekilde cevap vermek zorundadır.

             Görevli personelin izinleri

             MADDE 64 – (1) Teftiş, inceleme veya soruşturma başladıktan sonra o ünitenin görevlileri, müfettişin yazılı izni olmadıkça, teftiş veya soruşturma bitmeden izin kullanamazlar, geçici görevli olarak teftiş mahalli dışına çıkamazlar. Teftiş, inceleme veya soruşturma başlamadan önce izinli olarak ayrılmış olanlardan görevleri başında bulunmalarına lüzum görülenler, müfettişin yazılı talebi üzerine ünite amirince derhal geri çağrılırlar.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Üniteler arasında denetim işbirliğinin sağlanması

             MADDE 65 – (1) Ortaklığın diğer ünitelerince gerçekleştirilen denetimlerin koordinasyonu gerektiğinde Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından sağlanır.

             Görev, izin, hastalıkla ilgili hususlar

             MADDE 66 – (1) İzin ve hastalık hallerinde Ortaklık ilgili mevzuatı uygulanır.

             (2) Müfettişler, Genel Müdürlük Merkezi dışında görevle gönderildikleri yerlerin dışına, görev süresince Başkanlıktan izin almadan çıkamazlar.

             Bilirkişi teşkili

             MADDE 67 – (1) Müfettişler, görevleri ile ilgili olarak gerek gördükleri takdirde, Genel Müdürlüğün izni ile Ortaklık içinden veya dışından teknik personel ve ihtisas elemanlarının bilirkişi olarak görevlendirilmesini isteyebilir.

             İhtisas sahibi personelden yararlanma

             MADDE 68 – (1) Teftiş Kurulu Başkanlığınca gerek görülmesi halinde, Genel Müdürün onayı alınarak, teftiş, inceleme ve soruşturma işlerinde ihtiyaç duyulan ihtisas sahibi personel geçici bir süre görevlendirilebilir. Bahse konu personelin geçici görev süresince her türlü izin talebi Teftiş Kurulu Başkanlığının onayına bağlıdır.

             (2) Görevlendirilen ihtisas sahibi personelin unvanı ne olursa olsun, ekip çalışmasından müfettiş sorumludur.

             Haberleşme

             MADDE 69 – (1) Müfettişler, Genel Müdürlük üniteleri ile, Ortaklık dışına yazışmalarını Başkanlık kanalı ile yaparlar. Müfettişler kendilerine gelen yazıların, yaptıkları yazışmaların ve raporların örneklerini saklamaya mecburdurlar.

             Teftiş rehberi

             MADDE 70 – (1) Teftiş, inceleme, soruşturmaların kapsamı, raporların şekli ve düzenleme biçimleri ile diğer hususları belirtir "Teftiş Rehberi" Kurul Başkanlığınca hazırlanarak uygulamaya konulur.

             Müfettişlik kimlik belgesi, mühür ve demirbaşlar

             MADDE 71 – (1) THY A.O. müfettişlerine ve yetkili müfettiş yardımcılarına birer resmi mühür verilir.

             (2) Müfettişlere, hesap makinesi, bilgisayar, çanta, gibi demirbaşlar Teftiş Kurulu Başkanlığınca sağlanır.

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte THY A.O. Teftiş Kurulunda Teftiş Kurulu Başkanı, başmüfettiş ve müfettiş olarak görev yapanların kazanılmış hakları saklıdır.

             Yürürlük

              MADDE 72 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

              MADDE 73 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı Genel Müdürü yürütür.