TEBLİĞ Maliye Bakanlığından: 2006 MALİ YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA TEBLİĞİ (SIRA NO: 5) Bilindiği üzere,
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasında; bütçe kanunlarıyla verilen ödeneklerin merkez dışı birimlere
gönderilmesi işleminin ödenek gönderme belgesi düzenlenmek suretiyle
yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise,
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde ödenek gönderilmesine ilişkin
usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanı yetkili kılınmıştır. Bu hükümler
çerçevesinde; - Elektronik
ortamdan daha fazla yararlanılması, - Bürokratik
süreçlerin kısaltılarak iş süreçlerinin etkinleştirilmesi, - Ödenek gönderme
belgelerinin evrak olarak postalanmasından kaynaklanan zaman ve maliyet gibi
sorunların ortadan kaldırılması, - Harcama
yetkililerince bu amaçla imzalanan evrak sayısının azaltılması, amacıyla ödenek
gönderme belgelerinin düzenlenmesi, imzalanması, onaylanması ve
muhasebeleştirilmesi süreçlerine ilişkin olarak aşağıda yer alan
düzenlemelerin yapılması gerekli görülmüştür. 1 - Genel Esaslar a - Bütçe
uygulamaları bu yıldan itibaren e-bütçe sistemi, muhasebe uygulamaları genel
bütçeye dahil idareler ile özel bütçeli idarelerden uygun görülenlerde
say2000i sistemi tarafından, diğer idarelerde ise kendileri tarafından
yürütülecektir. b - 2006
yılı bütçe uygulamalarında elektronik ortam desteğinin etkin ve verimli bir
şekilde kullanılması; merkezi yönetime dahil idarelerde ve muhasebe
birimlerinde mükerrer veri girişlerinin ve iş yükünün azaltılması amacıyla
üretilen verilerin paylaşılması esas olarak benimsenmiştir. Bu çerçevede,
ödenek gönderme belgeleri ve tenkisler e-bütçe sistemi kullanılarak
üretilecek ve kaydedilecektir. c - Bu
Tebliğin yayımı tarihine kadar manuel olarak düzenlenmiş ve e-bütçe sistemine
girişi yapılmamış ödenek gönderme belgeleri varsa bunların sisteme girişi en
kısa sürede yapılacaktır. d - Bütçe
ödeneklerinin dağıtımına ilişkin
planlamalarda, tertipteki bütçe ödeneğinin tutarı, ayrıntılı
harcama/finansman programındaki serbest ödenek tutarı, birimlerin ihtiyaçları ve talepleri,
teşkilat yapısının özellikleri ile mevsimsel özellikler, harcamaların
niteliği, daha önce aynı tertipten düzenlenen ödenek gönderme belgeleri ve bu
belgelerden tahakkuka bağlanan ve bağlanmayan tutarlar ile geçmiş yıl
gerçekleşmeleri gibi bilgiler dikkate alınacaktır. e -
İhtiyacın zamanında karşılanabilmesi için ödenek gönderme belgelerinin, özellikle
ayrıntılı harcama/finansman programındaki üçer aylık dönemlerin başında
geciktirilmeden düzenlenmesine özen gösterilecektir. f - Ödenek
gönderme belgesi düzenlenen birimlerin tahakkuk ve harcama gerçekleşmeleri
takip edilerek kullanılmayacağı anlaşılan ödeneklerin tenkis edilmesi
sağlanacak ve gerekiyorsa ihtiyacı olan birimler için yeniden ödenek gönderme
belgesi düzenlenecektir. g - Ödenek
gönderme belgeleri ve tenkisler, say2000i sistemini kullananlar için bu
sistemde, diğer idarelerde ise kendi sistemlerinde, muhasebe birimlerince
muhasebeleştirilecektir. h - İdareler
ve muhasebe birimleri bu bilgilere erişebilir, izleyebilir ve kontrol
edebilir olacaklardır. i - Dökümü
alınan belgeler ile sistem kayıtları arasında tutarsızlıklar olması halinde sistem
kayıtları esas alınacak ve gerekirse sistemlerden alınan dökümler
yenilenecektir. j - Önceki
yılda olduğu gibi, tüm ödenek
gönderme belgelerinin harcama yetkililerince kontrol ve imzası yerine icmal
düzeyinde hazırlanacak listenin (ödenek gönderme belgeleri icmali) harcama
yetkililerince imzalanması uygulamasına devam edilecektir. k - Bu
belgeler, muhasebe birimlerine evrak olarak postalanmayacaktır. l - Devren
ödenek kaydı yapılan işlemler ile akreditif ve taahhüt avans artıklarının
devri gibi YKr kullanılması zorunluluğu olan işlemlere ilişkin olanlar
dışında ödenek gönderme belgeleri ve icmal listeler, YKr kullanılmadan YTL
olarak düzenlenecektir. 2 – Harcama Birimleri Tarafından Yürütülecek
İşlemler a - Bütçe
ödeneklerinin dağıtımı, esas itibarıyla ilgili harcama birimlerince
planlanacak ve bu birimlerce düzenlenecek bir örneği Ek: 1’de yer alan ödenek
gönderme belgesiyle sağlanacaktır. b - Harcama
birimleri, e-bütçe sistemini kullanarak bir örneği Ek: 2’de yer alan icmal
listeyi oluşturacaklar ve harcama yetkililerine imzalatarak Mali Hizmetler
Birimine iletecektir. c - Mali
Hizmetler Birimine iletilen ödenek gönderme belgelerinin e-bütçe sisteminde
onaylanması aşamasına kadar kurumların, ödenek gönderme belgelerinde
değişiklik yapma imkanı bulunmaktadır. Ayrıca, henüz onaylanmamış ödenek
gönderme belgelerinden vazgeçilmesi halinde bu belgeler iptal
edilebilecektir. d - Harcama
birimleri, ihtiyaç duymaları halinde e-bütçe sisteminde onaylanmış ödenek gönderme
belgelerinin birer örneğini dosyalarında muhafaza edebilecekler, ilgili taşra
teşkilatını da bilgilendirebileceklerdir. e - İdarelerin teşkilat yapısında yer almayan
birimlere, yurtdışı teşkilatına ve birden fazla ana hizmet birimini
ilgilendirdiği için kurumsal sınıflandırmada bir ana hizmet biriminin altında
sınıflandırılamayan ve doğrudan üst yönetime bağlı olarak 61-62 kodlarında
gösterilen taşra birimlerine tahsis edilen ödeneklerin harcama yetkilileri
üst yöneticiler tarafından belirleneceği için bu tertiplere ait ödenek
gönderme belgeleri, belirlenen harcama yetkililerince düzenlenecektir. f - 5018 sayılı Kanunun 22 nci maddesine göre, sadece merkez dışı birimlere ödenek dağıtımı amacıyla
ödenek gönderme belgesi düzenlenmesi gerekmekle birlikte, ödeneklerin tüm
aşamalarının (başlangıç ödeneği- kesintili başlangıç ödeneği- serbest ödenek-
bloke ödenek- ödenek gönderme belgesine bağlanmış ödenek- harcama- kalan
ödenek) elektronik ortamda birbiriyle çapraz kontrollerinin yapılarak
izlenebilmesi için merkezde (kurumların merkez birimleri ile taşra teşkilatı
olmayan kurumlarda) doğrudan gerçekleştirilerek kullanılan ödenekler için de
ödenek gönderme belgesi düzenlenmesi gerekmektedir. Bu tür ödenek gönderme
belgeleri sadece sistemde (e-bütçe) elektronik kayıt olarak düzenlenecek,
icmale bağlanacak, ancak bu belgelerin hiçbirinin harcama yetkililerine
imzalatılması zorunlu olmayacaktır. 3 – Mali Hizmetler Birimlerince Yürütülecek İşlemler a - İcmal
listede yer alan ödenek gönderme belgeleri,
yılı bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine, bütçe tertibine,
ayrıntılı harcama/finansman programına, bütçe ödeneklerinin dağıtım ve
kullanımına ilişkin usul ve esaslara uygunluğu yönünden kontrol edilecektir. b - Talep
icmal listesinde yer alan ancak, yukarıda belirtilen açılardan yapılan
inceleme sonucu uygun bulunmayan ödenek gönderme belgeleri gerekçeleri ile
birlikte ilgili birime iade edilecektir. c - Yapılan
kontrol sonucu uygun bulunan ödenek gönderme belgeleri e-bütçe sisteminde
onaylanacaktır. d - Bu
Tebliğ çerçevesinde mali hizmetler birimi tarafından düzenlenen ödenek
gönderme belgeleri üzerinde de aynı kontroller yapılarak onaylanacaktır. e- Sistemde
onaylanan ödenek gönderme belgelerinin değiştirilmesi veya düzeltilmesi
imkanı bulunmamaktadır. Onaylanan ödenek gönderme belgelerinden vazgeçilmesi
halinde veya düzeltilmesi ihtiyacı ortaya çıktığında, harcama ve ön ödeme
durumuna göre ve ilgili birim tarafından tenkis belgesi düzenlenecektir. 4 – Maliye Bakanlığı Merkezinde Yürütülecek İşlemler a - e-bütçe
sisteminde onaylanan ödenek gönderme belgeleri ve tenkis belgeleri say2000i
sistemine sayısal ortamda aktarılacaktır. b - say2000i
sistemine aktarılan ödenek gönderme belgeleri ve tenkis belgeleri bu sistem
tarafından sayısal ortamda ilgili muhasebe birimlerinin hesaplarına
aktarılacaktır. Muhasebe hizmetlerini say2000i sistemi dışında kendi
sistemlerinde yürüten idareler muhasebeleştirme işlemleri kendi sistemlerinde
yapacaklardır. c -
Muhasebeleştirilen ödenek gönderme belgelerine ait bilgiler say2000i
sisteminden e-bütçeye aktarılacak ve ilgili idarelerin bilgisine açık
olacaktır. say2000i sistemini kullanacak idarelerde, ihtiyaç halinde ödenek
gönderme belgelerinin gönderildiği birimlerin ödemelerinin yapıldığı muhasebe
birimleri tarafından düzenlenen tenkis belgelerine ait bilgiler de benzer
biçimde e-bütçe kayıtlarına alınarak ilgili idarelerin bilgisine sunulacaktır 5 - Muhasebe Birimlerince Yürütülecek İşlemler a - Muhasebe
birimleri, muhasebe hesaplarına sayısal ortamda aktarılan ödenek gönderme
belgesi kayıtlarını say2000i sistemini kullanarak muhasebeleştireceklerdir.
say2000i sistemini kullanmayan idareler ise muhasebeleştirme işlemlerini
kendi sistemlerinde yapacaklardır. b - İdarelerince
yazılı olarak talep edilmesi halinde muhasebe
birimleri, muhasebeleştirdikleri ödenek gönderme belgelerinin birer nüsha
dökümlerini onaylayarak idarelerin ilgili birimlerine vereceklerdir. c - Aynı
şekilde muhasebe birimlerinin evrak düzeni açısından ihtiyaç duyulan ödenek
gönderme belgelerinin yeterli sayıda nüshası sistemden döküm alınarak
karşılanabilecektir. d - İhtiyaç
halinde ödenek gönderme belgelerinin gönderildiği birimlerin ödemelerinin
yapıldığı muhasebe birimleri tarafından da tenkis belgesi
düzenlenebilecektir. 6 – Tenkis Düzenlenmesi Tenkis belgeleri
ile icmallerinin (Ek: 3-4) düzenlenmesinde de ödenek gönderme belgeleri için
yukarıda belirtilen esas ve usuller uygulanacaktır. 7 – Diğer Hususlar a -
İdarelerin ödenek gönderme belgesi düzenleyen birimlerinde görevli
personelden yetkili olanların e-bütçe sistemini kullanabilmeleri için daha
önce e-bütçe sistemi için verilen kullanıcı ismi ve parolalar kullanılmaya
devam edilecektir. Ancak, yeni personele şifre verilmesi, ilgili personelde
değişiklik olması halinde yetkilerin revize edilmesi gibi talepler idarelerde
yetkilendirilen “kurum kullanıcı yöneticileri” tarafından yerine
getirilecektir. b - İlgili
kurumlar muhasebe birimlerine iletilen ödenek gönderme belgelerini e-bütçe sisteminden kontrol edebilecek ve ihtiyaç
halinde dökümlerini alabileceklerdir. c - Bu
Tebliğin uygulamasına ilişkin olarak ortaya çıkabilecek tereddütleri
gidermeye, e-bütçe ve say2000i sistemleriyle gerekli açıklamaları yapmaya
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü ile Muhasebat Genel Müdürlüğü
yetkilidir. Uygulamanın yukarıda belirtilen
hususlara göre yürütülmesi tebliğ olunur. Eleri İçin Tıklayınız |