TEBLİĞ

Dış Ticaret Müsteşarlığından :

Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemlerine İlişkin Tebliğ

(Tebliğ No: 2006/1)

 

Kapsam

MADDE 1 - (1) Bu Tebliğ; 20/8/2005 tarihli ve 25912 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemlerine İlişkin 2005/1 sayılı Tebliğ ile başlatılan ve Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemleri Hakkında Karar (Karar) ve Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemleri Yönetmeliği (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde  yürütülen soruşturma sonucunda alınan kararı içermektedir.

Soruşturma

MADDE 2 - (1) Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanan soruşturma sonucunda ulaşılan bilgi ve bulguları içeren sonuç raporu Ek I’de verilmektedir.  

Karar

MADDE 3 - (1) İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu, 70.05 gümrük tarife pozisyonlu ve “float cam ve yüzeyi taşlanmış veya parlatılmış cam (plakalar halinde) emici (absorplayıcı) veya yansıtıcı ya da yansıtıcı olmayan bir tabakası olsun olmasın fakat başka şekilde işlenmemiş” tanımlı eşyanın Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarının (ÇHC menşeli düzcam) ithalatındaki artışın ve ithalatın gerçekleşme koşullarının neden olduğu pazar bozulması ve pazar bozulması tehdidinin ortadan kaldırılabilmesini teminen,

ÇHC menşeli düzcam ithalatında 3 yıl süresince korunma önlemi olarak miktar kısıtlaması (kota) uygulanmasına,

kota seviyesinin uygulamanın 1. yılı için 20.000.000 kg., 2. yılı için 21.000.000 kg., 3. yılı için 22.050.000 kg. olarak belirlenmesine,

15 mm. veya daha kalın olan ÇHC menşeli düzcamın kotadan muaf tutulmasına,

karar vermiştir.

Kotaların uygulanması

MADDE 4 - (1) Kota kapsamındaki 70.05 gümrük tarife pozisyonlu ve “float cam ve yüzeyi taşlanmış veya parlatılmış cam (plakalar halinde) emici (absorplayıcı) veya yansıtıcı ya da yansıtıcı olmayan bir tabakası olsun olmasın fakat başka şekilde işlenmemiş (15 mm. veya daha kalın olanlar hariç)” tanımlı eşyanın Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarının ithalatı ancak Dış Ticaret Müsteşarlığı'nca (İthalat Genel Müdürlüğü) düzenlenecek ithal lisansı ile yapılır. İthal lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. İthal lisansının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.

(2) Kota miktarları dönemler itibariyle aşağıdaki tabloda belirtilmektedir.

 

Kota Miktarı (kg.)

1. Dönem*

2. Dönem*

3. Dönem*

20.000.000

21.000.000

22.050.000

* Tabloda belirtilen;

 

1. Dönem: Bu Tebliğ’in yürürlük tarihini takip eden 1 (bir) yıllık süreyi,

2. Dönem: 1. Dönemi takip eden 1 (bir) yıllık süreyi,

3. Dönem: 2. Dönemi takip eden 1 (bir) yıllık süreyi,

ifade eder.

 

(3) Kotaların başvuru, dağıtım ve ithal lisanslarının kullanım usul ve esasları İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Mevzuat kapsamında çıkarılacak olan Tebliğler ile ilan edilecektir.

Yürürlük

MADDE 5 - (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 6 - (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Baka yürütür.

 

EK I

 

 

ÇİN HALK CUMHURİYETİ MENŞELİ DÜZCAM İTHALATINDA KORUNMA ÖNLEMİ SORUŞTURMASINA İLİŞKİN SONUÇ RAPORU

 

 

1.        GENEL BİLGİ

 

1.1     Kapsam

 

Bu rapor, Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemleri Hakkında Karar ve Çin Halk Cumhuriyeti Menşeli Malların İthalatında Korunma Önlemleri Yönetmeliği (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen korunma önlemi soruşturması sonucunda elde edilen bilgi ve bulguları içermektedir.

 

1.2     Soruşturma sürecinde bilgi toplanması ve değerlendirilmesi

 

Soruşturma kapsamında söz konusu maddenin yerli üreticileri, ithalatçıları, tüketicileri, kullanıcıları ile bunların bağlı olduğu kuruluşlar veya bunların yetkili temsilcileri ile ilgili ülke/ülkeler yetkili temsilcileri ve ilgili ülkede yerleşik ihracatçılar/üreticilere  kendilerini ilgili taraf olarak tanıtabilmeleri ve soruşturmaya ilişkin bilgi, belge ve görüşlerini göndermeleri ve sözlü dinlenme taleplerini iletmeleri için 30 (otuz) gün süre tanınmıştır.

 

Kendisini ilgili taraf olarak tanıtanlardan yerli üreticiler, ithalatçılar, ilgili ülkede  yerleşik ihracatçılar/üreticiler için hazırlanan soru formları internet ortamında duyurulmuştur.

 

1.3     İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi

 

                Yönetmelik’in 5 inci maddesi çerçevesinde, ilgili tarafların görüşlerini karşılıklı olarak dile getirebilmesini teminen yerli üretici, talepte bulunan soruşturma konusu ihracatçı-üreticiler ve ithalatçıların katılımıyla 20/10/2005 tarihinde bir tarafları dinleme toplantısı düzenlenmiştir.          

 

1.4     Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün

 

70.05 gümrük tarife pozisyonu (GTP) altında sınıflandırılan soruşturma konusu ürün, “float cam ve yüzeyi taşlanmış veya parlatılmış  cam (plakalar halinde) absorplayıcı (emici) veya yansıtıcı ya da yansıtıcı olmayan bir tabakası olsun olmasın fakat başka şekilde işlenmemiş”  (düzcam) olarak tanımlanmaktadır.

 

Soruşturma kapsamında soruşturma konusu ülkeden ithal edilen ürün ile yerli üretici tarafından üretilen ürünün benzer ürün olup olmadığı incelenmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde soruşturma konusu ürünün yerli üreticiler tarafından üretilenleri ile soruşturma konusu ülkeden ithal edilenlerinin  teknik ve fiziksel özellikler, çeşit, satış kanalları ve kullanım alanları itibariyle aynı özelliklere sahip olduğu ve bu itibarla aynı ürün olarak değerlendirilebileceği anlaşılmıştır. 

 

2.        Pazar bozulmasının tespiti

 

Yönetmeliğin 2 nci maddesinin (d) bendinde pazar bozulması “yerli üreticilerin ürettiği ürüne benzer veya doğrudan rakip bir ürünün ithalatının maddi zarar veya maddi zarar tehdidi oluşturacak şekilde mutlak veya nisbi olarak hızla artması durumu” olarak tanımlanmaktadır.

 

Yönetmeliğin 8 inci maddesinde ise “Ç.H.C. menşeli artan ithalatın pazar bozulmasına yol açtığı veya yol açma tehdidi oluşturduğu hususunun tesbitinde

 

a)        Soruşturma konusu ithalatın hacmi,

 

b)       Bu ithalatın benzer veya doğrudan rakip malların fiyatları üzerindeki etkisi,

 

c) Bu ithalatın benzer veya doğrudan rakip malları üreten yerli üreticiler üzerindeki etkisi, 

gibi objektif faktörler dikkate alınır.”

 

hükmü yer almaktadır. Bu kapsamda pazar bozulmasının ve pazar bozulması tehdidinin olup olmadığı incelenmiş ve aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır.

 

 

 

2.1 Soruşturma konusu ürünün ithalatı ile ilgili bilgiler

 

2.1.1 İthalatın seyri

 

Ton

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Toplam

79.594

113.510

122.074

141.882

105.055

161.014

   ÇHC

5.353

8.628

1.738

9.300

8.935

58.624

   Diğer Ülkeler 

74.241

104.882

120.335

132.582

96.120

102.391

 

Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı 2002-2004 yıllarında bir önceki yıla göre sırasıyla miktar bazında %43, %8 ve %16 oranında artmıştır. 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde ise bir önceki yılın aynı dönemine göre ithalat %53 artış göstermiştir.

 

Diğer taraftan ÇHC’den yapılan ithalat 2001 yılında 5.353 ton iken, 2002 yılında %61 artışla 8.628 ton’a ulaşmıştır. 2003 yılında bir önceki yıla göre %80 azalan ithalat, 2004 yılında bir önceki yıla göre %435 artış göstermiştir. 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde ise ÇHC’den yapılan ithalat bir önceki yılın aynı dönemine göre %556 oranında artmıştır.

 

2.1.2 İthalatın yerli üretime oranı

 

% - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

İthalat/Üretim

100

136

121

148

100

133

ÇHC İthalat/ Üretim

100

153

26

144

100

570

 

                Toplam ithalatın yerli üretime oranı soruşturma konusu dönem boyunca -2003 yılı hariç-  düzenli bir artış eğilimi göstermiş, 2001 yılında 100 olan endeks 2004 yılında 148’e yükselmiştir. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan endeks 2005 yılının aynı döneminde 133’e yükselmiştir.

 

ÇHC menşeli ithalatın yerli üretime oranı soruşturma konusu dönem boyunca -2003 yılı hariç- artmış, 2001 yılında 100 olan Çhc menşeli ithalatın yerli üretime oranına ilişkin endeks 2004 yılında 144’e yükselmiştir. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan endeks 2005 yılının aynı döneminde ÇHC menşeli ithalatta yaşanan ciddi oranlı artışa bağlı olarak 570’e yükselmiştir.

 

2.1.3 İthalatın Piyasa Payı

 

% - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Toplam İthalatın Piyasa Payı

100

124

118

112

100

122

   ÇHC’nin Piyasa Payı

100

140

25

109

100

524

 

Toplam ithalatın 2001 yılında yurtiçi piyasadan aldığı pay 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde ithalatın piyasa payı endeksi sırasıyla 124, 118 ve 112 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan endeks 2005 yılının aynı döneminde 122’ye yükselmiştir.

 

ÇHC menşeli ithalatın 2001 yılında yurtiçi piyasadan aldığı pay 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde ithalatın piyasa payı endeksi sırasıyla 140, 25 ve 109 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan endeks 2005 yılının aynı döneminde 524’e yükselmiştir.

 

                Yukarıdaki veriler ışığında ÇHC menşeli ithalatın mutlak ve yerli üretime göre nispi olarak arttığı ve ÇHC menşeli soruşturma konusu ürünün piyasa payının arttığı tespit edilmiştir.

 

 

2.2 İthalatın benzer veya doğrudan rakip malların fiyatları üzerindeki etkisi

 

2.2.1 İthal fiyatları

 

($/ton) (CIF)

2001

2002

2003

2004

2004   01/08

2005   01/08

Toplam İthalat

261,22

251,18

323,32

374,53

359,80

355,24

ÇHC

179,23

193,35

871,47

302,72

297,15

290,16

Diğer Ülkeler

267,13

255,93

315,40

379,57

365,62

392,51

 

                Yıllar itibariyle CIF ithal birim fiyatları yukarıdaki tabloda gösterilmektedir. Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı için birim fiyatlar 2002 yılında 2001 yılına göre %4 azalmış, 2003 ve 2004 yıllarında ise bir önceki yıla göre sırasıyla %29 ve %16 oranlarında artış göstermiştir. İthal birim fiyatı 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde 2004 yılının aynı dönemine göre %1 oranında düşmüştür.

 

ÇHC menşeli ithalatta birim fiyatlar 2003 yılı dışında (2003 yılında çok düşük seviyede olan ithalat nedeniyle, özel bir tür cam ithalatının ortalama birim fiyatı önemli ölçüde etkilediği anlaşılmaktadır) soruşturma konusu dönem boyunca toplam ithalatta birim fiyatların altında gerçekleşmiştir. ÇHC menşeli ithalatta 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde birim fiyat 2004 yılının aynı dönemine göre %2,4 oranında düşmüştür.

 

ÇHC hariç diğer ülkelerden yapılan soruşturma konusu ürün ithalatında birim fiyatlar 2002 yılında bir önceki yıla göre %4 azalmış, 2003 ve 2004 yıllarında ise sırasıyla %23 ve %20 artış göstermiştir. Diğer ülkelerden yapılan ithalatta birim fiyatlar 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde 2004 yılının aynı dönemine göre %7 oranında artmıştır.

 

2.2.2 Fiyat kırılması

 

%

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Toplam İthalat

9,95

14,19

-

-

-

1,69

ÇHC İthalat

38,21

33,95

-

11,77

11,34

19,70

ÇHC Dışı İthalat

7,91

12,57

 

 

 

 

 

İthalatın benzer veya doğrudan rakip malların fiyatları üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi amacıyla fiyat kırılması olup olmadığı hususu da incelenmiştir.

 

                Söz konusu incelemede, CIF ihraç fiyatlarına gümrük giderleri, gümrük vergisi gibi gider kalemleri eklenmiştir. Bu şekilde, ithal edilen soruşturma konusu ürünün gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye piyasasına ağırlıklı ortalama giriş fiyatı yerli üreticinin yurtiçi satış fiyatı ile karşılaştırıldığında, toplam ithalatın yerli üreticinin yurtiçi satış fiyatlarını 2001, 2002 yılları ile 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde çeşitli oranlarda kırdığı, ÇHC menşeli ithalatın ise, 2003 yılı hariç, soruşturma konusu dönem boyunca yerli üreticinin fiyatını kırdığı tespit edilmiştir.

 

                ÇHC hariç diğer ülkelerden yapılan ithalatta 2001 ve 2002 yılları hariç fiyat kırılması tespit edilmemiştir.

 

2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde genel ithalatta fiyat kırılmasının yaklaşık %2 seviyesinde olduğu, buna karşılık ÇHC menşeli ithalatın yerli üreticinin satış fiyatlarını yaklaşık %20 oranında kırdığı tespit edilmiştir.

 

2.3 Soruşturma konusu ürünün yerli üretimine ilişkin bilgiler

 

Yerli üretime ilişkin bilgiler, yerli üretimin tümünü temsil eden ve başvuru sahibi olan üretici firmanın bilgileridir.

 

2.3.1 Kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO)

 

% - Endeks

2001

2002

2003

2004

KKO

100

105

125

119

 

Yerli üretimin yıllık üretim kapasitesi 2001 ve 2002 yıllarında sabit kalmış, 2003 yılında %1.5 artmıştır. 2001 yılında 100 olarak alınan KKO endeksi ise 2002-2004 yıllarında sırasıyla  105, 125 ve 119 olmuştur.

 

 

2.3.2 Üretim

 

Ton - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Üretim

100

105

126

121

100

115

 

Yapılan incelemede yerli üretimin mevcut üretim teknolojisi itibariyle her kalınlıkta düzcam üretimi yapabildiği, ancak 15 mm. veya daha kalın olan düzcamın piyasa talebine göre üretildiği tespit edilmiştir. Soruşturma konusu ürünün üretim miktarı 2001 yılında 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde üretim endeksi sırasıyla, 105, 126 ve 121 olarak gerçekleşmiştir. 2005 yılı Ocak-Ağustos dönemi üretim endeksi 115 olmuştur.

               

2.3.3 Tüketim

 

Ton - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004   01/08

2005   01/08

Tüketim

100

115

130

160

100

125

 

                Soruşturma konusu üründe tüketim seviyesi (toplam yurtiçi piyasa) yerli üretici tarafından yapılan yurtiçi satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak hesaplanmıştır.

 

Soruşturma konusu ürünün tüketim miktarı 2001 yılında 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde tüketim endeksi sırasıyla, 115, 130 ve 160  olarak gerçekleşmiştir. 2005 yılı Ocak-Ağustos dönemi tüketim endeksi 125 olmuştur.

 

2.3.4 Yerli üretimin piyasa payı

 

% - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004   01/08

2005   01/08

Piyasa Payı

100

94

96

97

100

92

 

Yerli üretimin 2001 yılında yurtiçi piyasadan aldığı pay 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde yerli üretimin piyasa payı endeksi sırasıyla 94, 96 ve 97 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan endeks 2005 yılının aynı döneminde 92’ye düşmüştür.

, 2001 yılında %80 iken, bu oran 2002-2004 döneminde sırasıyla %75, %76 ve %78 olarak gerçekleşmiştir. 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde 2004 yılının aynı dönemine göre %6 oranında düşüşle %68 düzeyine gerilemiştir. 

 

2.3.5 Yurtiçi satışlar

 

Ton - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Yurtiçi Satışlar

100

108

125

155

100

115

 

Soruşturma konusu ürünün 2001 yılı yurtiçi net satış miktarı 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 yurtiçi satış miktarı endeksi sırasıyla 108, 125 ve 155 olarak gerçekleşmiştir. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2005 yılının aynı döneminde 115 olarak gerçekleşmiştir.

 

2.3.6 Stoklar

 

Ton - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004 01/08

2005 01/08

Stoklar

100

74

95

43

100

107

 

Yerli üretimin 2001 yılı dönem sonu stok miktarı 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 stok endeksi sırasıyla 74, 95 ve 43 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan stok miktar endeksi 2005 yılının aynı döneminde 107 olarak gerçekleşmiştir.

 

2.3.7 İstihdam

 

Kişi - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004   01/08

2005 01/08

İstihdam

100

98

97

90

100

92

 

 

 

Yerli üretimin 2001 yılı istihdam seviyesi 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 istihdam endeksi sırasıyla 98, 97 ve 90 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan istihdam endeksi 2005 yılının aynı döneminde 92 olarak gerçekleşmiştir.

 

2.3.8 Verimlilik

 

Ton/İşçi - Endeks

2001

2002

2003

2004

2004   01/08

2005 01/08

Verimlilik

100

107

130

133

100

125

 

Soruşturma konusu ürünün üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2001 yılında 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde sırasıyla 107, 130 ve 133 olmuştur. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan verimlilik endeksi 2005 yılının aynı döneminde 125 olarak gerçekleşmiştir.

 

2.3.9 Yurtiçi birim satış fiyatı ve birim ticari maliyet

 

Endeks

2001

2002

2003

2004

2005   01/08

Yurtiçi birim satış fiyatı

100

124

127

138

136

Birim ticari maliyet

100

123

128

151

151

 

Yerli üretimin soruşturma konusu üründe ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyatı 2001 yılında 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde 124, 127 ve 138 olarak gerçekleşmiştir. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan yurtiçi birim satış fiyatı endeksi 2005 yılının aynı döneminde 136 olarak gerçekleşmiştir.

 

Yerli üretimin ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2001 yılında 100 iken, 2002-2004 döneminde 123, 128 ve 151 olmuştur. 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde ise birim ticari maliyet endeksi 2004 yılı seviyesinde gerçekleşmiştir.

 

2.3.10 Karlılık                                                    

 

% Endeks

2001

2002

2003

2004

2004    01/08

2005   01/08

Karlılık

100

104

91

86

100

127

 

Yerli üretimin soruşturma konusu üründe karlılığı 2001 yılında 100 kabul edildiğinde, 2002-2004 döneminde sırasıyla 104, 91 ve 86 olarak gerçekleşmiştir. 2004 yılı Ocak-Ağustos döneminde 100 olan karlılık endeksi 2005 yılının aynı döneminde 127 olmuştur.

 

2.3.11 Soruşturma konusu ürünün yerli üretimine ilişkin bilgilerin değerlendirilmesi

 

                Başvuru sahibi firmanın ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi sonucunda; 2001 yılında %80 olan yerli üretimin piyasa payının 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde %68 seviyesine gerilediği, istihdamının azaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca, artan maliyetlere karşın yurtiçi satış seviyesini korumak amacıyla maliyet artışını satış fiyatlarına yansıtamadığı, stok miktarının ise artış gösterdiği tespit edilmiştir.

 

2.4     Nedensellik bağına ilişkin belirlemeler

 

Soruşturma kapsamında pazar bozulmasına ve pazar bozulması tehdidine ÇHC menşeli ithalatın dışında başka faktörlerin etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Bu kapsamda tüketimde daralma, iç rekabet, üretim teknolojisindeki değişiklikler, tüketici tercihlerindeki değişiklikler, ikame ürün geliştirme, finansman giderlerindeki değişiklikler, ihracattaki değişiklikler, Yeni Türk Lirası’nın değer kazanması ile diğer ülkelerden ithalatın etkisi değerlendirilmiş, anılan faktörlerin ÇHC menşeli ithalat artışı ile pazar bozulması ve pazar bozulması tehdidi arasındaki nedensellik bağını bozacak düzeyde etkisinin olmadığı anlaşılmıştır.

 

3. SONUÇ     

 

                Yapılan soruşturma sonucunda, soruşturma konusu ürünün 2001 yılında yaklaşık 80 bin ton olan toplam ithalatının 2004 yılında %80 artışla yaklaşık 142 bin tona ulaştığı, 2005 yılı Ocak- Ağustos dönemi genel ithalatının ise bir önceki yılın aynı dönemine göre %53 oranında arttığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan soruşturma konusu ürünün ÇHC menşeli olanlarının ithalatı 2004 yılında 2001 yılına göre %74 oranında artmış, 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde ise ÇHC menşeli ithalat bir önceki yılın aynı dönemine göre %556 oranında artış göstermiştir.

 

                ÇHC menşeli ithalatın genel ithalat içerisindeki payı 2001-2004 döneminde %7 seviyesinde iken, bu oran 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde %36 seviyesine ulaşmıştır.

 

                Soruşturma döneminde ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim ve tüketime göre nispi olarak da hızla arttığı tespit edilmiştir. ÇHC menşeli ithalatın yerli üretime oranına ilişkin endeks 2001 yılında 100 iken 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde 570’e ulaşmıştır. Diğer taraftan, 2001-2004 döneminde yaklaşık %1 olan ÇHC menşeli ithalatın piyasa payı 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde %12 seviyesine yükselmiştir.

 

                Soruşturma döneminde ÇHC menşeli ithalatta birim fiyatların genel ithalatın birim fiyatlarının altında kaldığı, ÇHC menşeli ithalatın yerli üreticinin birim fiyatlarını 2005 yılı Ocak-Ağustos itibariyle yaklaşık %20 seviyesinde kırdığı, 2001 yılında %80 olan yerli üretimin piyasa payının 2005 yılı Ocak-Ağustos döneminde %68 seviyesine gerilediği, stok miktarının arttığı, istihdamının azaldığı, ayrıca, 2001-2004 döneminde karlılığının azaldığı tespit edilmiştir. 2005 yılı Ocak-Ağustos dönemi karlılık seviyesinde artış görülmekle birlikte, söz konusu artışın 2000 yılında yapılmış olan 4. hat yatırımının amortismanının 2004 yılında tamamlanmış olmasından kaynaklandığı anlaşılmıştır.

 

                Sonuç olarak ÇHC menşeli ithalatın artışının ve gerçekleşme koşullarının yerli üreticinin ekonomik göstergelerini olumsuz etkileyerek pazar bozulması ve pazar bozulması tehdidi oluşturduğu tespit edilmiştir.