TEBLİĞ Türkiye
Muhasebe Standartları Kurulundan: FİNANSAL TABLOLARIN SUNULUŞUNA
İLİŞKİN TÜRKİYE MUHASEBE STANDARDI HAKKINDA TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ SIRA NO: 37 MADDE
1 – 16/1/2005 tarih ve 25702 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2 Sıra Nolu Finansal
Tabloların Sunuluşuna İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 1) Hakkında
Tebliğin ekinde yer alan "TMS 1 Finansal
Tabloların Sunuluşu" Standardının 40 ıncı Paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "40. Ara dönemler itibariyle
bilgilerin karşılaştırılabilirliğinin sağlanması, özellikle tahmin amaçlı finansal bilgilerin eğiliminin anlaşılmasını sağlayarak,
kullanıcıların ekonomik kararlar almalarına yardımcı olur. Bazı durumlarda, cari dönemde
karşılaştırılabilirliği sağlamak açısından, geçmiş özel bir döneme ait
karşılaştırılabilir bilgilerin yeniden sınıflandırılması uygun olmaz.
Örneğin; veriler önceki dönemlerde yeniden sınıflandırmayı olanaklı kılacak şekilde
toplanmamış olabilir ve bilginin yeniden oluşturulması da mümkün
olmayabilir." MADDE
2 – Aynı Standardın 85 inci Paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. "85. İşletme, hiçbir gelir
veya gider kalemini ne gelir tablosunda ne de dipnotlarda olağandışı kalemler
olarak göstermeyecektir." MADDE
3 – Aynı Standardın 124 üncü Paragrafından sonra gelmek
üzere aşağıdaki başlık ile 124A, 124B ve 124C Paragrafları eklenmiştir. "Sermaye 124A. İşletme, amaçlarının,
politikalarının ve sermaye yönetimine ilişkin uyguladığı tekniklerin finansal tablo kullanıcıları tarafından anlaşılmasını
sağlayan bilgiyi kamuoyuna açıklar. 124B. İşletme, Paragraf 124A’da
yer alan hükümler çerçevesinde aşağıdaki açıklamaları yapar: (a) Amaçları, politikaları ve
sermaye yönetimine ilişkin uyguladığı teknikler hakkında, aşağıdakileri de
içeren (fakat bunlarla sınırlı olmayan) niteliksel bilgi: (i) Sermaye olarak neyi
yönettiği; (ii)
İşletmenin, işletme dışı nedenlerden ötürü sermaye gereksinimine ihtiyaç
duyması durumunda, söz konusu gerekliliğin niteliği ve sermaye yönetim
sürecine nasıl dahil edildiği; (iii)
Sermaye yönetimi ile ilgili amaçların nasıl karşılandığı. (b) Sermaye olarak neyi
yönettiğine ilişkin rakamsal veri özeti. Bazı işletmeler birtakım finansal borçlarını (iflas halinde ancak önceliğe sahip
borçlar ödendikten sonra ödenebilen borçlar gibi) sermayenin bir parçası
olarak değerlendirir. Diğer bazıları ise, sermayeyi, özkaynağın
bir kısım unsurlarını ihtiva etmeyen bir kalem olarak görür (nakit akışlarının
finansal riskten korunmasından kaynaklanan unsurlar
gibi). (c) (a) ve (b)’de bir önceki
döneme göre meydana gelen değişiklikler. (d) Dönem içerisinde
karşılaşılan, işletme dışı etkenlerden kaynaklanan sermaye ihtiyaçlarının
karşılanıp karşılanmadığı. (e) İşletmenin, bu tür işletme
dışından kaynaklanan sermaye gereksinimlerini karşılayamamış olduğu
durumlarda, bunun sonuçları. Söz konusu açıklamalarda, işletme
içerisinde kilit yönetici konumundaki personele sağlanan bilgiler esas
alınır. 124C. İşletme, sermayeyi farklı
şekillerde yönetebilir veya farklı sermaye gereksinimleriyle karşılaşabilir.
Örneğin, bir dizi farklı işletmeden oluşan büyük bir işletme, sigorta ve
bankacılık alanlarında faaliyet gösteren işletmelerden oluşabilir ve söz
konusu işletmeler farklı mevzuatlara tabi olarak faaliyet gösteriyor
olabilir. Sermaye gereksinimleri ile sermayenin yönetim şeklinin toplu olarak
gösterilmesinin yararlı bilgiler sağlamadığı veya finansal
tablo kullanıcılarının işletmenin sermaye kaynakları hakkında yanlış
izlenimler edinmelerine yol açtığı durumlarda, karşılaşılan her bir sermaye
gereksinimine ilişkin bilgiler ayrı ayrı kamuoyuna
açıklanır." MADDE
4 – Aynı Standardın 127 nci
Paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki 127A ve 127B Paragrafları eklenmiştir. "127A. İşletme, 96 ncı Paragrafta yapılan değişikliği 1 Ocak 2006 tarihi
veya sonrasında başlayan yıllık dönemler için uygular. Söz konusu
değişikliğin "TMS 19 Çalışanlara Sağlanan Faydalar-Aktüeryal
Kazanç ve Zararlar, Grup Planları ve Kamuoyuna Açıklamalar" açısından
daha önceki bir döneme ilişkin olarak uygulanması durumunda, anılan
değişiklik ilgili dönem için de uygulanır. 127B. İşletme, Paragraf
124A-124C’de yer alan hükümleri 1 Ocak 2007 tarihi veya sonrasında başlayan
yıllık dönemler için uygular. Bu hükümlerin erken uygulanması teşvik
edilir." Yürürlük MADDE
5 – Bu Tebliğ 31/12/2005 tarihinden sonra başlayan hesap
dönemleri için geçerli olmak üzere, yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer. Bu
Tebliğin ekinde yer alan değişiklik metnindeki uygulamaya ilişkin tarihler
halihazırda Uluslararası Finansal Raporlama
Standartlarına göre raporlama yapan işletmelerin uygulamaları ile
karşılaştırılabilirliğin sağlanmasını teminen,
uluslararası uygulamalara paralel olarak aynen korunmuştur. Yürütme MADDE
6 – Bu Tebliğ hükümlerini Türkiye Muhasebe Standartları
Kurulu yürütür. |