TEBLİĞ
Maliye
Bakanlığından:
MİLLÎ EMLAK GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 304)
13/12/1983 tarih ve 178 sayılı
Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 543 sayılı KHK ile değişik 13 üncü maddesinin (j) bendine göre,
"Bakanlık hizmet binaları ve İçişleri Bakanlığının görüşünü almak
suretiyle Hükümet konaklarının yapımını programlamak, satın alma işlemlerini
yürütmek ve bunların onarımlarını yapmak" Millî Emlak Genel Müdürlüğünün
görevleri arasında sayılmıştır.
Bu hükme göre, hükümet konakları
veya ilave blokları ile Bakanlığımıza ait hizmet binalarının yatırım
programına alınmaları ve yapımları için gerekli işlemlerin yürütülmesi
Bakanlığımız (Millî Emlak Genel Müdürlüğü) tarafından yerine getirilmektedir.
Bütçe Kanunlarında yatırım
amacıyla ayrılmış bulunan ödeneklerin, yetki ve sorumluluklar çerçevesinde,
etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasının sağlanması ve gereksiz
yazışmaların önlenmesi amacıyla yatırım projeleri ile ilgili işlemlerin
aşağıda açıklanan esaslara göre yapılması gerekmektedir.
I
- YATIRIM PROJESİ TEKLİFİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Yatırım projesi tekliflerinde
bulunulurken, ülkemizin idari yapısındaki değişiklikler de göz önünde bulundurularak,
ihtiyaç gerçekçi nedenlere dayandırılmalı ve kaynakların daha etkin
kullanılması amacıyla gereksiz taleplerde bulunulmamalıdır.
– Hükümet konağı yapımı proje
teklifleri için öncelikle ilgili Valilikçe İçişleri Bakanlığının uygun görüşü
alınmalı ve uygun görüşü alındıktan sonra bu yazının bir örneği, gerekçeli
rapor, Genel Tebliğimiz eki form (Ek-1) ve istenen diğer belgeler mülki amir
tarafından onaylanarak,
– Bakanlığımız hizmet binalarının
yapım projelerine ait teklifler ise gerekçeli rapor ile birlikte,
– Yatırım programı
hazırlıklarında değerlendirilmek üzere Haziran ayı sonuna kadar,
Bakanlığımıza (Millî Emlak Genel Müdürlüğü) gönderilmelidir. Anılan tarihten
sonra gelen talepler değerlendirilmeye alınmayacaktır.
II - YATIRIM TEKLİFİNDE BULUNULAN PROJENİN YATIRIM PROGRAMINA
ALINMASINDAN ÖNCE YAPILACAK İŞLEMLER
A- Arazi veya Arsa Temini
Bakanlığımıza yapılan
başvurularda, yatırım programına alınması istenilen projelerin büyük bir
bölümünün arsalarının bulunmadığı veya arsa sorunlarının çözümlenmediği
görülmektedir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
62 nci maddesinin (c) bendinde "…Yapım
işlerinde arsa temin edilmeden, mülkiyet, kamulaştırma ve gerekli hallerde
imar işlemleri tamamlanmadan ve uygulama projeleri yapılmadan ihaleye çıkılamaz…"
hükmü yer almaktadır.
Bu nedenle, yatırım programına
alınması teklif edilen projelerin arsalarının, programa alınmadan önce temin
edilmesi ve programa alındığı yıl itibari ile ihale edilerek başlanmasına
imkan verecek şekilde aşağıda belirtilen niteliklerde olması gerekmektedir.
1. Uygun olması durumunda
mülkiyeti Hazineye ait arsalara öncelik verilmelidir.
2. Arsanın il/ilçe merkezinde
veya gelişme durumuna göre merkezi sayılabilecek bölgesinde olmasına dikkat
edilmelidir.
3. Arazi veya arsa, imar planında
"hükümet konağı veya resmi kurum alanı" olarak ayrılmış olmalıdır.
"Hükümet konağı veya resmi kurum alanı" olarak ayrılmamışsa imar
planında gerekli değişikliklerin yapılması sağlanmalıdır.
4. Bağış yoluyla temin edilecek
arazi veya arsalarda, bağış işlemlerinin düzenlendiği Millî Emlak Genel
Tebliği hükümlerine uyulmalıdır.
5. Maliyet artışına sebebiyet
verilmemesi ve arsa değişikliklerine gidilmemesi için temin edilecek arsanın
veya arazinin Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca belirlenen kriterler
çerçevesinde;
– Dere yataklarında olmaması ve
su baskınına maruz kalmaması,
– Heyelan ve bataklık bölgesinde
bulunmaması,
– Eğiminin % 5’i geçmemesine dikkat edilmesi,
– Zemin sual fişinin
hazırlattırılarak yeraltı suyunun tespit edilmesi ve buna göre projenin
uygulanması için arsanın uygun olup olmadığının araştırılması,
– Arsada projenin uygulanmasına
mani olacak şekilde, enerji nakil hattı, dere, korunması gereken bina, ağaç
bulunup bulunmadığının tetkik edilmesi,
– İmar planında seçilen arsanın
amacına uygun şekilde yeterli alana sahip olması,
Hususlarının Bayındırlık ve İskan
Müdürlüğü vasıtası ile belirlenerek bu hususlara uyulmasının sağlanması
gerekmektedir.
B- Arsa veya Arazi Temininden
Sonra Bakanlığımıza Gönderilecek Belgeler
Yatırım programına alınması
istenilen projelerle ilgili talep yazılarına;
1. Maliye Hazinesi adına
alınacak, geçerli imar planında hükümet konağı veya resmi kurum alanı olarak
ayrılmış imar parseline ait tevhitli tapu senedinin,
2. 3194 sayılı İmar Kanununun 8/b
maddesine göre onaylanmış ve kesinleşerek yürürlüğe girmiş 1/1000 ölçekli
uygulama imar planının, hükümet konağı veya resmi kurum alanını gösteren
ilgili "imar paftası orijinal kopyası"nın (iki adet),
3. Geçerli imar planına uygun
şekilde alınacak, hükümet konağı veya resmi kurum alanı olarak ayrılmış imar
parseline ait ilgili belediyesince son bir yıl içerisinde tasdik edilmiş
"imar durumu belgesi"nin (kat sayısı, inşaat yaklaşma mesafeleri,
TAKS, KAKS ve diğer yapılaşma koşullarını gösteren),
4. Hükümet konağı veya resmi
kurum alanı olarak ayrılan parsele ait "kadastral
çap"ının,
5. Hükümet konağında ve hizmet
binası içinde yer alacak Bakanlıklara ait mahalli birimlerin, mevcut ve
geleceğe yönelik gelişme eğilimi de göz önünde bulundurularak düzenlenecek ve
ilgili birim amirlerinin yazılı taleplerinin de ekleneceği, mülkî amir
tarafından onaylı, birim adını, oda sayısını, kullanım amacını, her odada
görev yapacak kişi sayısını gösteren "ayrıntılı ön ihtiyaç
programı"nın,
6. Geçerli imar planında hükümet
konağı veya resmi kurum alanı olarak ayrılmış imar parselinin, Hazine adına
tapu senedi alındıktan sonra, "Maliye Bakanlığı Millî Emlak Genel
Müdürlüğü Taşra Birimleri Kuruluş ve Görev Yönetmeliği"nin 12/ı maddesi
uyarınca, Bakanlığımız adına alınacak "tahsis kararı"nın,
Son bir yıl içinde düzenlenmiş
orijinal ya da ilgili birim yetkilisince
"mühür, tarih, imza, isim, unvan" konulmak suretiyle "aslına
uygun" olduğunun onaylanmış örneklerinin eklenerek, Bakanlığımıza (Millî
Emlak Genel Müdürlüğü) gönderilmesi gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen belgeleri
eksik gelen talepler, Yatırım Programı ile ilgili değerlendirmelerde dikkate
alınmayacaktır.
III - İHALE YETKİSİNİN İL ÖZEL İDARELERİNE DEVRİ
4/3/2005 tarihli ve 5302 sayılı
İl Özel İdaresi Kanununun 64 üncü maddesinde;
"İl özel idaresi, il genel
meclisinin kararı üzerine yapacağı anlaşmaya uygun olarak görev ve sorumluluk
alanlarına giren konularda;
a) Diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına ait yapım, bakım, onarım ve taşıma işlerini bedelli veya
bedelsiz üstlenebilir veya bu kuruluşlar ile ortak hizmet projeleri
gerçekleştirebilir ve bu amaçla gerekli kaynak aktarımında bulunabilir. Bu
takdirde iş, işin yapımını üstlenen kuruluşun tâbi olduğu mevzuat hükümlerine
göre sonuçlandırılır."
hükmü yer almaktadır.
Bu kapsamda, hükümet konağı
yapımı ihalelerinde ihale yetkisi il özel idaresine devredilebilir. Bunun
için, Valilikçe hazırlanacak protokole Bakanlığımız tarafından onay verilmesi
gerekir.
Protokolün onaylanmasından sonra
projenin yılı yatırım programı ile ilişkilendirilmesi Bakanlığımızca yapılır.
IV
- YATIRIM PROGRAMINDA YER ALAN PROJELERE AİT BİLGİ VE BELGELERİN GÖNDERİLMESİ
Bakanlar Kurulu Kararı eki Yılı
Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Kararın
"Yatırımların Valilikçe Koordinasyonu" başlıklı maddesinde;
"Genel ve özel bütçeli
kuruluşlar doğrudan bölge veya ildeki birimleri vasıtasıyla;
– …. Yılı Yatırım Programına ekli
cetvellerde yer alan projeleri ve bu projeler için hazırlayacakları çalışma
programlarını,
– Her bir proje için mahalline
gönderilen ödenek miktarını,
hizmetin ilgili bulunduğu
valiliğe zamanında bildirirler.
Valiler; illeri dahilinde yer
alan projelere dair ödeneklerin zamanında ve amacına uygun olarak
kullanılması ve uygulamanın izlenmesi maksadıyla gerekli hallerde kuruluşlar
arasında yardımlaşma ve koordinasyonu sağlar.
Valiler; yatırımların uygulama
durumlarını, etkinliğin artırılmasına ve karşılaşılan güçlüklerin
giderilmesine yönelik görüşleri ile birlikte, yıllık raporlar halinde ilgili
bakanlığa ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına bildirirler."
hükmü yer almaktadır.
Bu kapsamda, ilgili yıl yatırım
programında Bakanlığımıza ait projeler ve her bir proje için gönderilecek
ödenek miktarı hizmetin ilgili bulunduğu valiliğe zamanında bildirilecektir.
Hizmetin ilgili bulunduğu
Valilikçe;
– Yatırımların uygulama
durumları, etkinliğin artırılmasına ve karşılaşılan güçlüklerin giderilmesine
yönelik görüşleri de eklenmek suretiyle hazırlanacak yıllık raporların,
– Onaylı Hükümet Konakları
Yatırım Projesi Bilgi Formunun (Ek-2),
– Yıl içerisinde ödenen son hakedişe ait kapak sayfalarının onaylı örneklerinin,
izleyen yılın Ocak ayı içerisinde
Bakanlığımıza (Millî Emlak Genel Müdürlüğü) gönderilmesi gerekmektedir.
Ayrıca, yatırım bütçesi
çalışmalarında ve yatırım projelerinin ödeneklerinin tespit edilmesinde
kullanılmak üzere bilgilerin güncellenmesi için her yıl Haziran ayı sonu ile
Kasım ayı sonuna kadar olmak üzere yılda iki kez ödenen son hakedişe ait kapak sayfalarının onaylı örnekleri ile
birlikte Tebliğ eki form (Ek-2) doldurularak Bakanlığımıza (Millî Emlak Genel
Müdürlüğü) gönderilecektir.
V - YÜRÜRLÜK
Bu Genel Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yatırımla ilgili olarak daha önce
yayımlanmış olan 164 sıra no.lu Millî Emlak Genel Tebliği, 25/9/1998 tarihli ve 35010 sayılı
genel yazımız ve onarımla ilgili 292 sıra no.lu
Millî Emlak Genel Tebliğinin
"IV- Ödenek Taleplerinin Bakanlığımıza Gönderilmesi" başlıklı bölümünün
ikinci paragrafı ile "V- Onarım Amacıyla Gönderilen Ödeneklerin
Kullanılması ve Artan Ödeneğin Tenkisi" başlıklı bölümün 4 no.lu bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
|
|
|
|
EK - 1
|
HÜKÜMET KONAKLARI YATIRIM TEKLİFİ
|
BİLGİ FORMU
|
|
|
|
|
|
İLİ :
|
İLÇESİ :
|
|
|
|
Mevcut Hükümet Konağının
|
Pafta No
|
Ada No
|
Parsel No
|
Yüzölçümü m²
|
Bulunduğu Taşınmazın
|
|
|
|
|
|
Yapım Tarihi
|
Blok Sayısı
|
Kat Sayısı
|
Sobalı/Kaloriferli
|
|
|
|
|
|
Mevcut Hükümet Konağında Hizmet Veren Birimler,
Çalışan Personel Sayısı, Oda Sayısı ve Toplam m²
|
|
|
|
|
Genel Bütçeye
Dahil Olup Hükümet Konağı Dışında Kiralık Binalarda Hizmet Veren Birimlerin
Oda, Çalışan Personel Sayıları, Toplam m²
|
|
|
|
|
Kendi Binalarında Hizmet Veren Hükümet Konağı İçinde
Yer Almayacak Birimlerin Adları
|
|
|
|
|
Mevcut Hükümet Konağına Blok İlavesi veya Kat İlavesi
Yapılıp Yapılmadığı Blok İlavesi veya Kat İlavesi Yapıldı İse
|
Yapım Tarihi
|
İlave m²
|
İlave Blok Sayısı
|
İlave kat sayısı
|
|
|
|
|
Hükümet Konağının Edinme şekli
|
Yapım
|
Satınalma
|
Kiralama
|
|
|
|
|
Hükümet
Konağının Yeterli Olup
Olmadığı, Değilse Nedenleri
|
|
|
|
|
Hükümet
Konağı ihtiyacı
|
Yeni Bina
|
Blok İlavesi
|
Kat İlavesi
|
İhtiyaç/m²
|
|
|
|
|
Mevcut
Hükümet Konağı Alanının Blok İlavesi, Kat Çıkılması İçin
Uygun Olup Olmadığı
|
|
|
|
|
Yeni
Hükümet Konağı veya Blok İlavesi Yapımı İçin Ayrı Bir
Taşınmaz Var mı, Varsa
|
Ada No
|
Pafta No
|
Parsel No
|
Yüzölçümü m²
|
|
|
|
|
İMAR DURUMU BİLGİLERİ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Not: Mevcut Hükümet Konağı binasının üzerinde bulunduğu taşınmazın imar
durumunun işlendiği ve binanın yer
aldığı vaziyet planı örnekleri temin edilerek forma eklenecektir.
|
|
|
|
|
|
FORMU DÜZENLEYEN
|
|
|
|
|
Adı ve Soyadı
:
|
|
|
|
ONAY
|
Ünvanı :
|
|
|
|
. . / . . / . . . .
|
Tarihi
:
|
|
|
|
|
İmza
:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EK - 2
|
HÜKÜMET KONAKLARI YATIRIM PROJESİ
|
BİLGİ FORMU
|
|
|
|
|
|
Düzenleme Tarihi : . . /. . /. . . .
|
|
|
YTL
|
1
|
İŞİN ADI
|
|
2
|
MÜTEAHHİDİN ADI
|
|
3
|
PROJE NO
|
BLOK SAYISI
|
KAT ADEDİ
|
|
|
|
4
|
İHALE TARİHİ
|
SÖZLEŞME TARİHİ
|
|
|
5
|
İŞİN TABİ OLDUĞU İHALE YASASI
|
|
6
|
İŞİN KEŞİF BEDELİ /
TENZİLAT YÜZDESİ / YAKLAŞIK MALİYET BEDELİ
|
|
7
|
İŞİN İHALE BEDELİ / TEKLİF BEDELİ
|
|
8
|
VARSA KEŞİF ARTIŞI / ARTIŞ YÜZDESİ VE BEDELİ
|
|
9
|
. . /. . /. . . . TARİHİNE KADAR GÖNDERİLEN TOPLAM
ÖDENEK
|
|
10
|
. . /. . /. . . . TARİHİNE KADAR ÖDENEN
|
İMALAT
|
|
|
|
FİYAT FARKI
|
|
|
|
K.D.V
|
|
|
|
TOPLAM
|
|
11
|
İÇİNDE BULUNULAN MALİ YIL İÇİN AYRILAN ÖDENEK
|
|
12
|
MALİ YIL İÇİNDE
. . /. . /. . . . TARİHİNE
KADAR YAPILAN ÖDEME
|
|
13
|
. . /. . /. . . .
KADAR YAPILAN ÖDENEK TENKİS MİKTARI
|
|
14
|
İNŞAATIN FİZİKİ GERÇEKLEŞME ORANI
|
|
15
|
BU İŞ İÇİN . .
/. . /. . . . YILI ESKALE EDİLMİŞ
ÖDENEK İHTİYACI
|
SÖZLEŞME
|
|
|
|
FİY. FARKI (malz/esk)
|
|
|
|
K.D.V
|
|
|
|
TOPLAM
|
|
16
|
BU İŞİN TAMAMLANMASI İÇİN GEREKLİ ÖDENEK MİKTARI (MALİ YILA GÖRE
ESKALE EDİLMİŞ MİKTAR)
|
|
17
|
TAAHHÜTÜN TAMAMLANACAĞI TARİH
|
|
18
|
TAAHHÜT TAMAMLANDI İSE GEÇİCİ KABUL TARİHİ
|
|
19
|
İŞİN İKMALİ AYRI BİR İHALEYİ GEREKTİRİYORSA İHTİYAÇ
DUYULAN ÖDENEK MİKTARI (İKMAL KEŞFİ)
|
|
20
|
İNŞAATIN DURUMUNA AİT GENEL BİLGİLER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FORMU DÜZENLEYEN
|
|
|
|
|
Adı ve Soyadı :
|
|
ONAY
|
|
|
Ünvanı :
|
|
…/…/…..
|
|
|
Tarihi
:
|
|
|
|
|
İmza
:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|