YÖNETMELİK Başbakanlıktan: KUZEY ANKARA GİRİŞİ KENTSEL DÖNÜŞÜM PROJESİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, 4/3/2004 tarihli ve 5104 sayılı Kuzey Ankara
Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanununun uygulama usul ve esaslarını
düzenlemektir. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik 5104 sayılı Kanunun ekinde yer alan
Protokol Yolu Sınır Krokisinde gösterilen proje alanındaki her ölçekteki
planlar, inşa edilecek her türlü yapı, alt yapı ve sosyal donatı
düzenlemeleri, hak sahipleri ile yapılacak anlaşmalar ve kamulaştırma
işlemlerinde uygulanacak usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik 5104 sayılı Kanuna dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakanlık: Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının bağlı olduğu bakanlığı, b) Belediye: Ankara Büyükşehir
Belediyesini, c) Diğer Gecekondu Sahipleri:
2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı
İşlemler ve 6785 sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında
Kanun ile aynı 2981 sayılı Kanunun bazı maddelerini değiştiren 3290 ve 3366
sayılı kanunlardan süre itibarı ile yararlanamayan ancak 1 Ocak 2000
tarihinden önce yapıldığını belgeleyen ruhsatsız yapı ve gecekondu
sahiplerini, ç) İdare: Toplu Konut İdaresi
Başkanlığını, d) İlçe belediyeleri: Altındağ ve
Keçiören belediyelerini, e) İşyerleri: 5104 sayılı kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce ticari
faaliyette bulunduklarını belgeleyen ve halen ticari faaliyetlerini
sürdüren tapulu işyeri sahiplerini, f) Kentsel Tasarım Projesi:
1/1000 ölçekli uygulama imar planı ile getirilen kullanım kararları ve
yapılaşma koşulları doğrultusunda hazırlanacak 1/500 ölçekli tasarım
projelerini, g) Kiracılar: 1 Ocak 2000 tarihinden önce yapılan yapılarda 5104 sayılı
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten en az geriye doğru üç yıl oturan
kiracıları, ğ) Nazım İmar Planı: Proje alanı
kapsamında hazırlanacak 1/5000 ölçekli planları, h) Ortak hesap: İdare ve Belediye
tarafından açılacak müşterek banka hesabını, ı) Proje: Kuzey Ankara Girişi
Kentsel Dönüşüm Projesini, i) Ruhsatlı Yapılar: 5104 sayılı
kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce ilçe belediyesinden gerekli yapı
ruhsatını alarak bina inşa eden ( iskan izni almış yada iskan izni alma
aşamasında) gerçek kişi ve kooperatifleri, j) Şirket: İdare ve Belediye
tarafından özel hukuk hükümlerine göre kurulan şirketi, k) Tapu sahipleri: Proje alanı
içerisinde imarlı veya imarsız tapu sahiplerini, l) Tapu Tahsis Belgesi sahipleri: 2981 sayılı Kanun ile aynı 2981 sayılı
Kanunun bazı maddelerini değiştiren 3290 ve 3366 sayılı kanunlar ile
2/3/1988 tarihli ve 3414 sayılı Kanun ile bu kanunlara dayanılarak çıkarılan
yönetmelikler gereği süresi içerisinde müracaat edenler ile tapu tahsis
belgesi almış olanları, m) Trampa: Kamulaştırılacak mülke
karşılık proje alanı içinde veya dışında konut veya imara müsait arsa
verilmesi işlemini, n) Uygulama İmar Planı: Proje
alanı kapsamında hazırlanacak 1/1000 ölçekli planları, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Tapulu Arsası ve Tapulu Arsası
Üzerinde Tesisleri Bulunan Gayrimenkuller İçin Uygulanacak Esaslar İşyeri ve konut sözleşmesi MADDE
5 – (1) Proje alanı içerisinde kalan ve üzerinde işyeri ve
konutu bulunan tüm tapulu gayrimenkul sahipleri ile mülklerinin Belediye
Meclisince belirlenen büyüklükte olması kaydıyla; konut ve işyeri sözleşmesi
yapılır. Gayrimenkul sahiplerine arsa miktarlarına bağlı olarak verilecek
konut ve iş yerlerine ilişkin nitelikler Belediye Meclisince belirlenir. İşyeri ve konut verilmesi MADDE
6 – (1) Belediye ile anlaşma yapan imar, tapulama ve
kadastro tapulu arsa ve tesis maliklerine, mülklerinin Belediye Meclisince
belirlenen büyüklükte olması kaydıyla; bölgede yapılacak işyeri ve
konutlardan hak sahiplerine verilir. Eksik kalan arsa miktarının tamamlanması MADDE
7 – (1) İmarlı ve kadastro arsa malikleri ile yapılacak
işyeri ve konut sözleşmesinin eksik kalan arsa miktarları için her 1 m2
arsaya karşılık gelen inşaat alanı hesaplanarak ilgili malik hissesi
karşılığı düşen inşaat maliyeti bedeli Belediyeye taksitle ödenir. Taksit esasları Belediye Meclisince belirlenir.
İnşaat maliyet bedeli her yıl Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca
yayımlanan değerler üzerinden uygulanır. Borçlandırma suretiyle işyeri ve konut sözleşmesi MADDE
8 – (1) İşyeri ve Konut sözleşmesinde işyeri ve konut
hakkı olan hak sahipleri ile talepleri halinde borçlandırma suretiyle işyeri
ve konut sözleşmesi yapılabilir. Birden fazla işyeri ve konut sözleşmesine müsait olan hak sahipleri MADDE
9 – (1) Talepleri halinde arsa hissesi birden fazla işyeri
ve konut sözleşmesine müsait olan hak sahipleri ile hisse oranlarına denk
gelecek şekilde işyeri ve konut sözleşmesi yapılabilir. Arsa sahiplerinin
Belediyeye borçlanması durumunda ise ödemeler sözleşme tarihinden itibaren
peşin olarak ödenir. Arsa üzerindeki tesis ve müştemilat MADDE
10 – (1) İmarlı, kadastro ve tapulama arsası üzerinde
bulunan tesis ve müştemilatın Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca her yıl
yayımlanan birim fiyatları üzerinden kıymet takdir komisyonlarınca belirlenen
bedelleri, sözleşme ile Belediyeye verilecek konutların maliyet bedellerinden
düşülür. Bu işlem sonucunda oluşacak olan maliklerin alacakları Belediye
tarafından peşin ödenir. Arsa sahiplerinin Belediyeye borçlanması durumunda
ise ödemeler sözleşme tarihinden itibaren taksitle ödenir. Taksit esasları
Belediye Meclisince belirlenir. Tahliye MADDE
11 – (1) Belediye ile anlaşma yapan tapulu tesis malikleri
sözleşme tarihinden itibaren 7 gün içinde su, doğal gaz ve emlak vergisi
borçlarını kapatarak tesisi boş olarak Belediyeye teslim eder. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 2981 Sayılı Kanuna Tabi Tapu Tahsis
Belgeli Gecekondulara Uygulanacak Esaslar Konut sözleşmesi MADDE
12 – (1) Tapu tahsis belgesi bulunan gecekondu maliklerine
proje alanı içerisinde üretilecek ve nitelikleri Belediye Meclisince tespit
edilecek hak sahipleri konutlarından verilmesi için konut sözleşmesi yapılır. Tapu tahsisli gecekondu malikleri MADDE
13 – (1) Tapu tahsisli gecekondu maliklerine nitelikleri
Belediye Meclisince tespit edilecek konut verilir. Borçlandırma suretiyle konut sözleşmesi MADDE
14 – (1) Tapu tahsis belgesindeki tahsis miktarı 400 m2
olup arsa borcu bulunmayan hak sahiplerine Belediye Meclisince belirlenecek
büyüklükte bir adet konut verilir. Tapu tahsis belgesindeki tahsis miktarı
400 m2’den az olan maliklerin eksik arsa oranları, konut sözleşmesi ile
Belediye Meclisince tespit edilecek konut büyüklüğünün inşaat maliyet bedeli
oranı üzerinden hesaplanacak bedele, gecekonduya ait varsa arsa borcuda ilave
edilerek, toplamdan; tesis ve müştemilata ait enkaz bedeli düşülerek
borçlandırma yapılır. Kıymet takdiri MADDE
15 – (1) Tapu tahsisli tesis müştemilat ve ağaçların kıymet
takdir bedelleri Belediye tarafından oluşturulacak kıymet takdir komisyonunca
belirlenir. Maliklere verilecek konutların Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca
yayımlanan inşaat maliyet değerleri üzerinden maliyet bedelleri belirlenerek
maliyet bedellerinden enkaz bedelleri düşüldükten sonra kalan bedel sözleşme
tarihinden itibaren bir sonraki aydan başlayarak taksitle ödenir. Taksit
esasları Belediye Meclisince belirlenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Belgesiz ve Kaçak Gecekondulara
Uygulanacak Esaslar Hak sahipliği MADDE
16 – (1) 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı
Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı İmar Kanununun Bir
Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun ile aynı 2981 sayılı Kanunun bazı
maddelerini değiştiren 3290 ve 3366 sayılı kanunlardan süre itibarı ile
yararlanamayan ancak 1 Ocak 2000 tarihinden önce yapıldığını belgeleyen
ruhsatsız yapı ve gecekondu sahipleri hak sahibi olurlar. Gecekondu kanununda öngörülen şartları sağlayacaklara verilecek
konutlar MADDE
17 – (1) Bu Yönetmelikte tanımlanan diğer gecekondu
sahiplerine tahsis edilecek konut bedelleri 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu
hükümlerine göre belirlenir. Bu Yönetmelikte tanımlanan diğer gecekondu
sahiplerinin konut tahsis işlemleri İdare tarafından yürütülür. Kıymet takdiri MADDE
18 – (1) Hak sahiplerine ait gecekondu, tesis, müştemilat
ve ağaçlar için Belediyece oluşturulacak kıymet takdir komisyonunca
belirlenecek kıymet takdir bedelinin %10’u enkaz bedeli olarak hesaplanır. Bu
bedel, yapılacak sözleşme ile hak sahiplerine verilecek konuta ait inşaat
maliyetinden düşülüp kalan bedel hak sahibi tarafından ödenir. BEŞİNCİ BÖLÜM Finansman ve Gelirler Finansman MADDE
19 – (1) Proje için gerekli mali kaynak ilgili yıl bütçe
kanunlarında gösterilen miktarda İdare ve Belediye bütçesinin özel
tertiplerine intikal ettirilecek ödenekler ile Belediye ve İdarenin kendi
kaynaklarından ayıracağı ödenekler ve satış
gelirleri dahil her türlü proje gelirleriyle sağlanır. Bu ödenekler ve proje
gelirleri İdare ve Belediye tarafından açılacak müşterek banka hesabına
yatırılır ve projeye dahil her türlü harcama bu hesaptan yapılır. (2) İdare ve Belediye tarafından
yapılan harcamalar, ortak hesaptan İdare ve Belediyeye iade edilir. (3) İdare, bütçesine aktarılan
ödeneklerden veya kendi kaynaklarından projedeki konut, sosyal donatı, çevre
düzenlemesi, teknik altyapı kamulaştırma ve diğer uygulamalarda kullanılmak
üzere Belediyeye konut kredisi sağlayabilir. Bu kredinin faizi, vadesi ve
ödeme koşulları Belediye ve İdare arasında yapılacak protokolle belirlenir. Gelir Paylaşımı MADDE
20 – (1) Projenin tamamlanmasından sonra artan proje geliri
varsa; bu gelirin Bakanlıkça belirlenecek kısmı İdare, Belediye, ilçe
belediyeleri ve proje alan sınırları içerisinde alanı bulunan diğer
belediyelerin bütçesine, kalan kısmı ise genel bütçeye gelir kaydedilir. ALTINCI BÖLÜM Diğer ve Son Hükümler Kira bedeli MADDE
21 – (1) Proje alanı içerisinde tesisi bulunan arsa
malikleri ve tapu tahsis belgesi
sahipleri ile bu Yönetmelikte tanımlanan diğer gecekondu sahiplerine, tahliye
tarihinden itibaren Belediye Meclisince kararlaştırılacak aylık kira
bedeli, Belediyece verilecek konutların teslim tarihine kadar ödenir. Kira
artış bedeli her yıl Belediye Encümenince belirlenir. (2) Belediyeye ait lojmanlar hak
sahiplerinin talebi halinde kendilerine tahsis edilir. Lojman tahsisi yapılan
hak sahiplerine kira bedeli ödenmez. Enkazların verilmesi MADDE
22 – (1) Konut sözleşmesi yapılan hak sahipleri, sözleşme
tarihinden itibaren konut ve
müştemilatlarını tahliye ederek 7 gün içerisinde yıkıp boşalttıkları takdirde
yıkım karşılığı enkazları kendilerine verilir. Planlama MADDE
23 – (1) Planlama aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır. a) İlgili mevzuata göre proje
alanı içinde olup ilçe belediyeleri, belde belediyeleri ve kamu kurum ve
kuruluşlarına ait olan her ölçek ve nitelikteki imar planları, parselasyon
planları, etaplama ve benzeri imar uygulamalarına
dair izin ve yetkiler ile proje onayı, yapı izni, yapı kullanma izni ve
inşaata dair benzeri izin ve yetkiler Belediye tarafından kullanılır. b) İmar planı ile getirilen kararlar doğrultusunda Belediyece yapılacak
veya yaptırılacak kentsel tasarım projeleri İdarenin uygun görüşü
alınarak Belediyece uygulamaya konulur. c) Proje alanı sınırı içerisinde
kalan ve içme suyu kullanımından vazgeçilen baraj ve koruma kuşaklarındaki su
havzalarını planlamaya ve bunlara ilişkin sınırları yeniden belirlemeye
Belediye yetkilidir. ç) 5104 sayılı Kanunun yürürlük
tarihinden önce onaylı imar planları doğrultusunda yapılmış ve/veya
yapılmakta olan yapılar ile henüz yapılaşmamış alanlara ilişkin uygulamaya
yönelik kararlar Belediye Meclisince alınır ve Belediye tarafından uygulanır. Mülk edinme MADDE
24 – (1) Fiilen bir kamu hizmetinde kullanılan ve üzerinde
kullanım amacına yönelik yapı bulunan taşınmazlar hariç olmak üzere proje
alanı sınırları içerisinde kalan bölgede proje için ihtiyaç duyulan arazi ve
arsalardan kamu tüzel kişilerin mülkiyetinde bulunanlar bedelsiz olarak
Belediyeye devredilir. Ancak 5104 sayılı Kanun kapsamında Belediyeye
devredilen gayrimenkullerden, İdare ve Belediyenin
Proje kapsamında kullandıkları kaynak dikkate alınarak Bakanlık tarafından
belirlenenlerin mülkiyeti, İdare adına tescil edilir. Bu taşınmazların
tescili Tapu Sicil Müdürlüklerince resen yapılır. Tescillerde 5104 sayılı
Kanunun yürürlük tarihi esas alınır. Bu tarihten sonra yapılan her türlü
mülkiyeti devir edici işlemler iptal edilir. Kamulaştırma MADDE
25 – (1) Rızai anlaşma
sağlanamadığı takdirde 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu
uygulanarak şahıs mülkiyetlerinin Belediye adına tescili yapılır. Arazi ve arsa düzenlemesi MADDE
26 – (1) Proje alan sınırları içerisinde binalı veya binasız
arsa ve araziler yapılacak imar planları doğrultusunda Belediyece yapılan
veya yaptırılan parselasyon planları ile düzenlenir. Proje yönetimi MADDE
27 – (1) Proje alan sınırlarındaki kentsel tasarım
projeleri ile konut, sosyal donatı, çevre düzenlemesi ve teknik altyapı
projeleri ile yapım dahil diğer işler, Belediye ve İdare tarafından
Bakanlıkça tespit edilecek görev dağılımına göre yapılır veya yaptırılır. (2) Proje alanı içindeki yol,
köprü, viyadük, su, yağmur suyu, pis su kanalları ve bunlarla ilgili sanat
yapıları İdare ve Belediyenin uygun görmesi halinde Ankara Su ve Kanalizasyon
İdaresi Genel Müdürlüğü ve EGO Genel Müdürlüğüne yaptırılabilir. İdare ve
Belediyenin ortak kararıyla Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresinin kendi
imkanlarıyla yaptırdığı işlerin bedeli Bayındırlık Birim Fiyatları üzerinden,
ihale ile yaptırdıkları işler ihale bedeli üzerinden, EGO’nun proje alan
sınırları içerisindeki doğalgaz ile ilgili yapacağı veya yaptıracağı alt yapı
hizmetleri ihale bedeli üzerinden ödenir. Bu işler ile ilgili proje,
müşavirlik ve kontrollük hizmetleri 5104 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesine göre yapılır. Yürürlük MADDE
28 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
29 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. |