TEBLİĞ

Sanayi ve Ticaret Bakanlığından:

İNSAN TAŞIMAK ÜZERE TASARIMLANAN KABLOLU TAŞIMA

TESİSATI YÖNETMELİĞİ (2000/9/AT) UYGULAMALARI İÇİN

ONAYLANMIŞ KURULUŞ GÖREVLENDİRİLMESİNDE

 ESAS ALINAN TEMEL KRİTERLERE

 DAİR TEBLİĞ

(TEBLİĞ NO: SGM /2006-17)

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar ve Genel Esaslar

                Amaç

                MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, İnsan Taşımak Üzere Tasarımlanan Kablolu Taşıma Tesisatı Yönetmeliği (2000/9/AT) kapsamında faaliyet gösterecek olan Onaylanmış Kuruluşların, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca görevlendirilmesinde esas alınacak temel kriterleri belirlemektir.

                Kapsam

                MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Yönetmelik kapsamında yer alan ürünlerin, Yönetmeliğe uygunluğunu ve güvenliğini değerlendirmek amacıyla Bakanlık tarafından görevlendirilecek Onaylanmış Kuruluşların belirlenmesinde esas alınacak temel kriterleri ve söz konusu kuruluşların başvuru ve görevlendirme esasları ile bu kuruluşların yükümlülüklerini kapsar.

                Dayanak

                MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ile bu Kanun uyarınca, 17/1/2002 tarihli ve 24643 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmeliğe ve 19/1/2005 tarihli ve 25705 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsan Taşımak Üzere Tasarımlanan Kablolu Taşıma Tesisatı Yönetmeliğine (2000/9/AT) dayanılarak hazırlanmıştır.

                Tanımlar

                MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;

                a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,

                b) Yönetmelik: 19/1/2005 tarihli ve 25705 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsan Taşımak Üzere Tasarımlanan Kablolu Taşıma Tesisatı Yönetmeliğini (2000/9/AT),

                c) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşu: Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunun test edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin faaliyette bulunan özel veya kamu kuruluşunu,

                ç) Onaylanmış Kuruluş: Test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından, bir veya birden fazla teknik düzenleme çerçevesinde Uygunluk Değerlendirme Faaliyetinde bulunmak üzere, Yetkili Kuruluş tarafından belirlenerek; 4703 sayılı Kanun, bu Tebliğ, söz konusu Yönetmelik ve ilgili teknik düzenlemede belirtilen esaslar çerçevesinde yetkilendirilen özel veya kamu kuruluşunu,

                ifade eder.

                Genel esaslar

                MADDE 5 – (1)Yönetmelik kapsamına giren ürünlerin Uygunluk Değerlendirmesi Faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından 4703 sayılı Kanunda, söz konusu Yönetmelikte ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde uygun görülen kuruluşlar, Bakanlık tarafından Onaylanmış Kuruluş olarak görevlendirilir.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Kriterler, Başvurular, Değerlendirme ve Görevlendirme

                Kriterler

                MADDE 6 – (1) Bakanlıkça görevlendirilecek Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlar;

                a) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik gereklerini,

                b) (2000/9/AT) Yönetmeliğinin, EK-VIII’inde yer alan kriterleri,

                c) Ayrıca akredite olsun ya da olmasın, Bakanlıkça görevlendirilecek olan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları, Bakanlık tarafından belirtilen aşağıdaki kriterleri de sağlamalıdırlar;

                1) Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde faaliyette bulunan bir tüzel kişilik olmalıdır. Bu hüküm, gerekli hallerde testlerin bir kısmının, yurtdışında yaptırılmasına engel teşkil etmez,

                2) Başvuru kapsamında yer alan ürünlere, parçalarına ve malzemelere ilişkin yeterli teknik bilgi ve donanıma sahip olmalıdır,

                3) İşin gereğine uygun nitelik ve nicelikte personel istihdam etmelidir,

                4) Mevzuatta yer alan Uygunluk Değerlendirme Faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olup, bu faaliyetleri yürütebilecek beceriye sahip olmalıdır,

                5) Başvuru konusunu teşkil eden Yönetmelik ve ilgili standartlara ilişkin yeterli bilgi sahibi olmalıdır,

                6) Görevlendirilmek istediği Uygunluk Değerlendirmesi Faaliyetlerine ilişkin tüm detayları ve prosedürleri yazılı olarak Bakanlığa sunar,

                7) Başvuru sahibinin Kalite El Kitabıyla düzenlenen bir kalite sistemine sahip olması beklenmektedir. Bu El Kitabında Uygunluk Değerlendirmesi Modüllerine ve belgelendirmek istediği ürün tiplerine uygun çalışma prosedürleri yer alır,

                8) Uygunluk Değerlendirmesinde kullanılan Modüllerden herhangi birinin sadece bir kısmını gerçekleştirmek üzere görevlendirilemez,

                9) Bazı testleri yüklenici laboratuara yaptırmak isterse, Kalite El Kitabı, yüklenici laboratuarın takip ettiği prosedürlerin uygunluğunun denetlenmesine ilişkin hususları da içerir,

                10) Sağlayacakları hizmet faaliyetleri neticesinde ortaya çıkacak her türlü zarar ve ziyanın tazmini için yeterli bir mesleki sorumluluk sigortasına sahip olduğunu göstermelidir. Bakanlık, hiçbir durum ve koşulda, görevlendireceği Uygunluk Değerlendirme Kuruluşunun faaliyetlerini yürütmesi esnasında meydana gelebilecek kusurlardan ve buna bağlı oluşabilecek zararlardan sorumlu olmayacaktır,

                11) (2000/9/AT) Yönetmeliğinin Ek - V’inde yer alan AT Tip İncelemesi faaliyetlerine ilişkin hükümlere uygun olarak faaliyet gösterebilecek yeterlilik de olacaktır,

                12) Başvuruların değerlendirilmesinde esas alınacak temel kriter TS EN 45000 serisi Standartları olacaktır,

                13) Başvuru sahibi test hizmetlerini, kendi laboratuarını veya kendi gözetiminde üretici (Esas yapımcı ve/veya Güvenlik Aksamı İmalatçısı, Alt Sistem İmalatçısı) laboratuarını kullanarak veriyorsa, söz konusu laboratuarlar TS EN ISO/ IEC 17025’in şartlarını sağlamalıdır. Ancak akreditasyon zorunlu değildir. Eğer testler üretici veya yüklenici tarafından yapılacaksa, başvuru sahibi bu kuruluşların anılan standarda uygunluğunu taahhüt etmelidir,

                14) Başvuru sahibi muayene hizmetlerini, kendi imkanlarını veya kendi gözetiminde üreticinin imkanlarını kullanarak veriyorsa, ilgili TS EN 45000 serisi standartlarının şartlarına uymalıdır. Ancak akreditasyon zorunlu değildir. Başvuru sahibi normalde kendisinin yapması gereken muayenenin bir kısmını kendi adına üreticiye veya yükleniciye yaptıracaksa bu kuruluşların yeterli olduklarını ve ilgili TS EN 45000 serisi standartlarının şartlarını sağladığını taahhüt etmelidir.

                Başvurular

                MADDE 7 – (1) Başvuru sahibi, müracaat yazısı ve aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren bir dosya ile Bakanlığa müracaat eder. Dosyada yer alması gereken bilgi ve belgeler aşağıda belirtilmektedir;

                a) Kuruluşun adı ve adresi,

                b) Ticaret sicil no (Ticaret Sicil Gazetesinde yayınlanan metnin bir örneği),

                c) Kuruluş amacı, yetki ve sorumlulukları,

                ç) Organizasyon şeması,

                d) Kurucu ve yetkililerin imza sirküleri,

                e) Müracaatın kapsamı (İlgili Mevzuat, Modüller ve Uygunluk Değerlendirme İşlemleri),

                f) Müracaat konusuna giren ürünler, parçalar ve malzemeler,

                g) Gizlilik, bağımsızlık ve tarafsızlık taahhütnamesi,

                ğ) Personel durumu (Uygunluk Değerlendirmesi İşlemlerini yapan teknik personelin sayısı, eğitim durumu ve sahip olduğu geçerliliğini yitirmemiş uluslar arası tanınırlığı olan sertifikaların kopyaları),

                h) Laboratuar hizmetleri hakkında detaylı bilgi (Başvuru kapsamında yapılacak deneylerin listesi ve bu deneylerden hangilerinin yüklenici laboratuar tarafından yapılacağının belirlenmesi),

                ı) Laboratuar ve teçhizat durumu (Müracaat konusu ile ilgili amaca yönelik),

                i) Muayene talimat ve prosedürleri, muayene ve sertifika örnek formları,

                j) Mesleki sorumluluk sigortası,

                k) Mali durumuna ilişkin bilgiler,

                l) Sahip olduğu belgeler (Kalite belgeleri, Akreditasyon Sertifikası vb.).

                Değerlendirme

                MADDE 8 – (1) TS EN 45000 standartlar serisinin ilgili standartlarına göre akreditasyon zorunluluk olmamakla birlikte, Bakanlığın yapacağı değerlendirmelerde önemli bir tercih unsurudur.

                (2) Ancak akreditasyon olmaması durumunda, bu Tebliğ Ek-I’inde yer alan TS EN 45000 serisi standartlara uygunluk kanıtlanmalıdır.

                (3) Başvuru sahibinin yukarıda belirtilen kriterlere uygunluğu, Bakanlıkça bu konuda gerektiğinde görevlendirilen Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) tarafından değerlendirilerek, Bakanlığa bir rapor halinde sunulur.

                (4) Başvuru sahibinin;

                a) Görevlendirilmek istediği Yönetmelik kapsamında yürüteceği Uygunluk Değerlendirme Faaliyetine ilişkin olarak Avrupa Akreditasyon Birliği (EA) tarafından tanınan bir kuruluştan akredite edilmiş olması durumunda, detaylı bir inceleme yapılmaksızın sadece belge üzerinde değerlendirme yapılması yeterlidir,

                b) Sahip olduğu akreditasyonun Yönetmelik gereklerini tam olarak sağlamaması durumunda ise, Yönetmeliğin gerektirdiği şartlar ayrıca aranacaktır,

                c) Akreditasyon belgesi olmaması durumunda, söz konusu Yönetmelik gereklerine uygunluğu incelenir. Ancak bu inceleme, bir akreditasyon niteliği taşımaz. TÜRKAK tarafından yapılan incelemelere yönelik tüm masraflar başvuru sahibince karşılanır. Başvuru sahibinin söz konusu kriterleri sağlaması ve TÜRKAK tarafından düzenlenen inceleme raporunun olumlu olması halinde, söz konusu kuruluşun Onaylanmış Kuruluş olarak görevlendirilmesi Bakanlığın takdirindedir.

                Görevlendirme

                MADDE 9 – (1) Başvurular, Bakanlık tarafından, yukarıdaki esaslar ve TÜRKAK’tan alınan değerlendirme raporu çerçevesinde değerlendirilerek sonuçlandırılır.

                (2) Uygun bulunan başvuru sahibi ile Bakanlık arasında bir Görevlendirme Sözleşmesi yapılır. Görevlendirmeye ilişkin hususlarla birlikte özellikle aşağıda belirtilen konular, sözleşmede yer alır.

                (3) Başvuru sahibinin;

                a) Gerek Türkiye, gerekse Avrupa Birliği çapında koordinasyon faaliyetlerine katılması,

                b) İlk denetimin bir yıl içerisinde, sonraki denetimlerin ise Bakanlığın uygun gördüğü aralıklarla yapılması veya TÜRKAK’a yaptırılması ve dört yılda bir olmak üzere de yeniden değerlendirmeye tabi tutulması,

                c) Tüm üreticilerin Uygunluk Değerlendirmesi Hizmetinden eşit koşullarda faydalanmasını sağlayacak gerekli tedbirleri alması,

                ç) Uygunluk Değerlendirmesi Hizmetini sunarken, piyasa koşullarını zorlayacak, üretim maliyetlerini ciddi oranda arttıracak ve üreticileri zor duruma düşürecek aşırı mali ve diğer şartları öne sürmemesi gerekmektedir.

                (4) Görevlendirme Sözleşmesinin ilgili taraflarca imzalanması ile görevlendirme yürürlüğe girer ve Dış Ticaret Müsteşarlığı aracılığı ile Avrupa Birliği Komisyonu ve üye ülkeler nezdinde gerekli bildirimler yapılır.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Onaylanmış Kuruluşların Yükümlülükleri

                Yükümlülükler

                MADDE 10 – (1) Görevlendirilen Onaylanmış Kuruluşların yükümlülükleri, Görevlendirme Sözleşmesinde yer almakla birlikte aşağıdaki hususları da içerir:

                a) Yetkilendirildiği mevzuat ve Uygunluk Değerlendirmesi İşlemleri kapsamında gerçekleştireceği Uygunluk Değerlendirmesi Faaliyetlerini doğru, eksiksiz ve süreklilik arz edecek bir şekilde yerine getirmek,

                b) Yapılan değerlendirme sonucunda uygun bulunan ürünlerin, mevzuatta belirtilen usule uygun olarak Uygunluk Belgelendirmesi İşlemlerini yapmak,

                c) Yaptığı tüm işlemlere ve verdiği belgelere ilişkin gerekli tüm kayıtları tutmak ve bunları gerekli hallerde Bakanlığın incelemesine sunmak,

                ç) Belirlenen prosedürler ve yetkilerinin kapsamı içinde faaliyetlerini sürdürmelerini etkileyecek her türlü değişikliği Bakanlığa bildirmek.

                (2) Bakanlıkça Onaylanmış Kuruluş olarak görevlendirilen kuruluşun yerine getirmesi gereken kriterlere ve şartlara uymadığının tespit edilmesi halinde, Bakanlık yapmış olduğu görevlendirmeyi askıya alabilir veya iptal edebilir. Söz konusu kuruluşun görevlendirilmesinin iptali, bu kuruluşun görevli olduğu süre boyunca yürüttüğü faaliyetlerden doğan sorumluluklarını ortadan kaldırmaz. Yüklenici veya üretici laboratuarı kullanılması durumunda, nihai sorumluluk başvuruda bulunan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşuna aittir.

                (3) Başvuru sahibi gerçekleştireceği Uygunluk Değerlendirmesi Faaliyetleri sonucunda herhangi bir ürüne ilişkin belgelendirme talebinin reddedilmesi veya ürüne ilişkin bir onayın verilmemesi ya da önceden belgelendirilmiş bir ürünün belgesinin iptal edilmesi durumlarında ortaya çıkabilecek itiraz ve şikayetleri incelemek üzere gerekli tedbirleri almalıdır.

                (4) Söz konusu tedbirler aşağıdaki hususları içermelidir:

                a) Onayın reddi ya da geri çekilmesi kararının gerekçelerinin detaylı bir şekilde üretici ya da yetkili temsilcisine bildirimi,

                b) Mevcut yasal haklar ile bu hakların kullanılmasına ilişkin sürelerin üretici ya da yetkili temsilcisine bildirimi,

                c) Üreticinin ya da yetkili temsilcisinin karara itiraz edebilmesine izin vererek bu itirazın bahse konu kararla önceden hiçbir ilişkisi bulunmayan ancak konu hakkında yeterli bilgi ve tecrübeye sahip, bağımsız hareket edebilen kişi veya kişilerce incelenmesinin temini,

                ç) Reddedilen veya geri çekilen onaylara ilişkin bilginin Bakanlığa bildirimi.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Diğer Hükümler

                Belgelerin ve numaraların kötüye kullanımı

                MADDE 11 – (1) Görevlendirilen Uygunluk Değerlendirme Kuruluşu, kendisine ait kimlik kayıt numarası ve belgelerin ve işaretlerin yanlış kullanımı ile tüketiciyi yanıltıcı veya aldatıcı kullanımını engellemeye yönelik yöntemler ile kötüye kullanılması durumunda alınması gerekli tedbirleri Kalite El Kitabında belirtir.

                Yürürlük

                MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

                Yürütme

                MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.