26 Temmuz 2009 PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 27300

YÖNETMELİK

İstanbul Aydın Üniversitesinden:

İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM – ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İstanbul Aydın Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; İstanbul Aydın Üniversitesine bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler enstitüleri tarafından yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ile bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun ek 73 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Anabilim/Anasanat Dalı (EABD/EASD): 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı bulunan anabilim/anasanat dalını,

             b) Anabilim/Anasanat Dalı Akademik Kurulu: Anabilim/anasanat dalının, lisansüstü eğitim programlarında görev alan kadrolu profesör, doçent ve yardımcı doçent unvanlı öğretim üyeleri ile öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,

             c) Anabilim/Anasanat Dalı Başkanı (EABDB/EASDB): Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde anabilim/anasanat dalı için tanımlanan başkanı,

             ç) Danışman: Enstitüye kayıtlı öğrenciye rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulunca görevlendirilen öğretim üyesini,

             d) Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile enstitüde eğitim programları bulunan anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

             e) Enstitü Müdürü: İstanbul Aydın Üniversitesine bağlı enstitülerin müdürlerini,

             f) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile müdürün göstereceği altı aday arasından seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,

             g) Mütevelli Heyet: İstanbul Aydın Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

             ğ) Öğrenci: Lisansüstü eğitim veya sertifika programları için enstitüye kayıt olmuş öğrenciyi,

             h) Rektör: İstanbul Aydın Üniversitesi Rektörünü,

             ı) Senato: İstanbul Aydın Üniversitesi Senatosunu,

             i) Üniversite: İstanbul Aydın Üniversitesini,

             j) Üniversite Yönetim Kurulu: İstanbul Aydın Üniversitesi Yönetim Kurulunu

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Öğrenci Kayıt ve Kabulü, Öğretim Ücreti, Öğretim Dili ve İzin

             Öğrenci kabulü

             MADDE 5 – (1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci sayıları enstitülerin ve Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyetin onayı ile belirlenir. Lisansüstü programlara başvuru yapan adayların aşağıda belirtilen koşulları yerine getirmesi gerekir:

             a) Bir adayın; yüksek lisans programına kabul edilebilmesi için lisans diplomasına, doktora/sanatta yeterlik programına kabul edilebilmesi için lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olması gerekir.

             b) Enstitü anabilim dalı veya anasanat dallarının birden fazla enstitünün ilgi alanına giren lisansüstü eğitim-öğretim, uygulama ve yayın faaliyetlerinin gerektirdiği durumlarda, koordinasyon ilgili enstitü müdürleri tarafından sağlanır.

             c) Bir lisansüstü programa yapılan başvuruları değerlendirmek üzere ilgili enstitü tarafından en az üç veya beş öğretim üyesinden oluşan bir sınav jürisi kurulur.

             ç) Yüksek lisans programına başvurabilmek için; adayların bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) başvurduğu programın puan türünde 55 ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde, ALES puanının yanı sıra lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler ve hangi düzeyde yabancı dil bilgisi gerektiği, Senato tarafından belirlenir. ALES puanının % 50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı, Senato tarafından belirlenir. Senato kararı ile sadece ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. Ancak güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz. Sanatta yeterlik programına hangi lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği, Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenir. Bu programlara ayrıca Senatoca belirlenen lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olan öğrenciler de kabul edilebilir. Üniversitede yüksek lisans yapmakta olan öğrenciler; ALES'den alanında en az 55 puan almaları, diğer koşulları taşımaları ve yazılı başvurmaları halinde sanatta yeterlik programlarına kabul edilerek intibakları yapılır.

             d) Doktora programına başvurabilmek için; lisans diplomasıyla başvuran adayların başvurduğu programın puan türünde ALES’den 70, yüksek lisans diplomasıyla başvuran adayların ise başvurduğu programın puan türünde ALES’den 55 ve üstü puana sahip olmaları gerekir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanının yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler Senato tarafından belirlenir. Ancak doktora programına öğrenci kabulünde; ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinden ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanlar girilecek programların özelliklerine göre Senato tarafından yükseltilebilir. ALES puanının % 50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı, Senato tarafından belirlenir. Senato kararı ile sadece ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve  Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato kararı ile yükseltilebilir. Ancak güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz.

             e) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için; adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlar haricinde ALES’in sözel kısmından 55, lisans diplomasıyla başvuranlardan 70 ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. Sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanının yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyö incelemesi sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler Senato tarafından belirlenir. Ancak sanatta yeterlik  programına öğrenci kabulünde; ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinden ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre Senato tarafından yükseltilebilir. ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı, Senato tarafından belirlenir. Senato kararı ile yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve  YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato kararı ile yükseltilebilir. Ancak güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz.

             f) Adayların başarı notu; alanında ALES puanının en az % 50’si, lisans notu, yabancı dil puanı, sözlü sınavı ve referansları ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı tarafından her yarıyıl başında belirlenen ve Senatoca onaylanan oranlara göre sınav jürisi tarafından değerlendirilerek hesaplanır. Başarılı bulunanlar puan sırasına göre lisansüstü programlara kabul edilir. Gerektiğinde, ilgili anabilim dalının özelliğine bağlı olarak; başvuru alanlarının sınırlandırılması, kontenjanların alanlara göre dağılımı, yabancı dil puan koşulunun yükseltilmesi ilgili enstitü kurulunun önerisi ile Senatoca yapılır. Yüksek lisans programlarına ilan edilen kontenjanlar dahilinde kabul edilen öğrencilerin listeleri, ilgili enstitü müdürlüğü tarafından açıklanır.

             g) Rektörlük; öğrenci kabul edilecek lisansüstü programlarının adlarını, başvuru için gerekli belgeleri, son başvuru tarihini ve diğer hususları, ilgili enstitü yönetim kurulu kararı doğrultusunda ilanla duyurur. Söz konusu ilan, her yarıyıl başında verilir.

             ğ) Yeni kurulan ve gelişmekte olan üniversitelere veya yüksek teknoloji enstitülerine lisansüstü eğitim yaptırmak amacıyla alınan araştırma görevlileri; söz konusu üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsünün önerisi, öğretim üyesi ve araştırıcı yetiştirme kurulunun görüşü ve YÖK’ün kararı ile yeniden sınav yapılmasına gerek kalmadan, öğrenim ücretini ödemek koşuluyla, Üniversite enstitülerinde lisansüstü öğrenim görebilirler. Bu araştırma görevlilerinin tez projeleri, kendi üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerinin araştırma fonlarından öncelik verilmek suretiyle desteklenir.

             Bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulü

             MADDE 6 – (1) Bilimsel hazırlık, başarılı öğrencilerin başvurdukları programa uyumlarını sağlamak amacıyla uygulanan bir programdır. Bilimsel hazırlık programı toplam 18 krediyi geçemez. Bu programa alınacak öğrenciler EABD/EASD Başkanlığı tarafından adayların lisans ve/veya lisansüstü başarı düzeyleri ile izledikleri lisans ve/veya lisansüstü programların yapısı değerlendirilerek belirlenir.

             (2) Bilimsel hazırlık programına kabul edilen bir yüksek lisans öğrencisinin ders programı, lisans seviyesindeki derslerden oluşur. Bu dersler yüksek lisans programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez.

             (3) Bilimsel hazırlık programına kabul edilen bir doktora öğrencisinin alması zorunlu dersler, ilgili doktora programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez.

             (4) Bilimsel hazırlık programındaki öğrenciler, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili EABD'nin önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.

             (5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok bir takvim yılıdır. Bu süre yarıyıl izinleri dışında uzatılmaz. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dahil edilmez.

             (6) Bilimsel hazırlık programına kabul edilen yüksek lisans öğrencisinin başvurmuş olduğu programa başlayabilmesi için bilimsel hazırlık programı derslerinin tümünü en az DD notu ile ve programı en az 2.00 genel not ortalamasıyla tamamlaması; bilimsel hazırlık programına kabul edilen doktora öğrencisinin başvurmuş olduğu programa başlayabilmesi için bilimsel hazırlık programı derslerinin tümünü en az CC notu ile tamamlaması gerekir.

             Özel öğrenci kabulü

             MADDE 7 – (1) Bir yükseköğretim kurumu lisans programı mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini arttırmak isteyenler, ders sorumlusunun görüşü, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenci olarak kabul edilenlere; eğitim-öğretim, sınav ve disiplin ile ilgili konularda ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından yararlanamaz. Ancak kendilerine kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir. Bunlardan daha sonra lisansüstü öğrenciliğine kayıt hakkı kazananlar, özel öğrenci statüsünde 12 krediye kadar başarmış oldukları derslere eşdeğer olan derslerden, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile muaf sayılabilirler.

             Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü

             MADDE 8 – (1) Üniversitedeki bir lisansüstü programından başka bir lisansüstü programına veya başka bir yükseköğretim kurumundaki lisansüstü programından Üniversitedeki lisansüstü programlarına, söz konusu programlarda en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenciler, Senatonun belirleyeceği esaslara göre yatay geçiş yoluyla kabul edilir.

             İngilizce hazırlık programına öğrenci kabulü

             MADDE 9 – (1) Bilimsel başarı düzeyleri lisansüstü İngilizce programlara kabul için yeterli görülen adaylar; Üniversitenin Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından yapılan İngilizce yeterlik sınavına alınırlar. Sınav sonuçları puan sırasına göre ilan edilir. İlan edilen yabancı dil puanları başarı kriterleri ile bu kriterlere eşdeğer sayılan Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı (KPDS), Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı (ÜDS) veya uluslararası dil sınavlarından TOEFL ve IELTS gibi sınav sonuçlarının asgari kabul edilen limitleri ilgili enstitü yönetim kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenir ve ilan edilir.

             Yabancı öğrenci kabulü

             MADDE 10 – (1) Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinden veya kendi hükümetinden burs alan adaylar ile ikili anlaşmalara göre veya kendi hesabına lisansüstü eğitimi almak üzere başvuran yabancı uyruklu adaylar, ayrıca bir sınav yapılmadan lisans notları değerlendirilerek ilgili enstitü yönetim kurulunun kararı ile lisansüstü programlara öğrenci olarak kabul edilebilir. Bu öğrenciler İngilizce eğitim almak istiyorlarsa, bulundukları ülkede İngilizce eğitim yapan bir öğretim kurumundan mezun olduklarını veya İngilizce düzeylerini gösteren TOEFL veya eşdeğer sınav sonuçlarını belgelemeleri halinde, enstitü yönetim kurulunun kararı ile İngilizce yeterlik sınavından muaf sayılabilir. Gerekli görülürse bu öğrencilerin yabancı dil ve bilim seviyelerinin tespiti için sınav yapılabilir. Bu sınav sonucunda eksiklikleri belirlenenler özel bir programa alınır. Bu öğrenciler, lisansüstü programına kayıt olmak için Mütevelli Heyetçe her yıl belirlenen öğretim ücretini ödemek zorundadır.

             Lisansüstü programlara öğrenci kaydı

             MADDE 11 – (1) Lisansüstü programlara kabul edilen öğrenciler ile özel öğrenciliğe kabul edilenler; akademik takvimde belirlenen süreler içinde, gerekli belgeleri Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına teslim ederek kesin kayıt işlemini yaptırmak zorundadır. Kayıt için gereken belgeler Üniversite tarafından duyurulur. Geçerli bir nedenle ilk kayıt için gelemeyen öğrenci, ilk kayıt işlemini, bir yakınını vekil tayin ederek de yaptırabilir. Süresi içinde kayıt işlemini yapmayan veya gerekli belgeleri  sağlayamayan öğrenciler kayıt hakkından vazgeçmiş sayılır. Belgelerinde eksiklik veya tahrifat olanların veya herhangi bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası ile çıkarılmış olanların kayıtları yapılmış olsa dahi iptal edilir.

             (2) Lisansüstü öğrencilik hakkı kazanan Türk ve yabancı uyruklu adayların kesin kayıtlarında, enstitü tarafından duyurulan tarihlerde aşağıdaki belgeler istenir:

             a) Türk uyruklu öğrencilerden;

             1) Yüksek lisans programına veya en az sekiz yarıyıl (dört yıl) süreli lisans öğreniminden sonra doktora/sanatta yeterlik programına kabul edilen adaylardan, lisans diplomasının veya mezuniyet belgesinin aslı ya da bunların Üniversitece onaylı suretleri; yüksek lisans yaptıktan sonra doktora/sanatta yeterlik programlarına kabul edilenlerden yüksek lisans diplomasının aslı veya Üniversitece onaylı sureti; Sağlık Bakanlığından uzmanlık yetkisi kazanmış ilgili fakülte mezunlarının doğrudan doktora programına kabul edilmeleri halinde lisans diplomasının aslı veya Üniversitece onaylı sureti ve yetki belgesinin aslı ya da onaylı sureti,

             2) ALES veya eşdeğer sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı,

             3) Yabancı dil veya eşdeğer sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı,

             4) Mezuniyet not ortalamasını gösteren not çizelgesinin (transkript) aslı veya Üniversitece onaylı sureti,

             5) T.C. Kimlik Numarası beyanı,

             6) Erkek adaylar için askerlikle ilişiğinin bulunmadığına dair yazılı beyan,

             7) 6 adet renkli vesikalık fotoğraf (4.5x6 cm.),

             8) Mütevelli Heyetince belirlenen öğretim ücretinin ödendiğini gösteren makbuz.

             b) Yabancı uyruklu öğrencilerden;

             1) Lisans veya lisansüstü öğrenimini; Türkiye'de yapmış olanlardan bu fıkranın (a) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen diploma ve belgeler, yabancı ülkelerden alınan diplomaların noterden onaylı tercümesi ve Yükseköğretim Kurulundan alınan denklik belgesinin aslı veya onaylı sureti,

             2) Mezuniyet not ortalamasını gösteren not çizelgesinin (transkript) aslı veya Üniversitece onaylı sureti; yabancı ülkelerden alınanların noterden onaylı tercümesi,

             3) Türkçe bildiğine dair sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı,

             4) Bilim sınavı sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı,

             5) Öğrenim vizesi ve pasaport ile bunların tercümelerinin noter tasdikli suretleri,

             6) İl emniyet müdürlüğünden alınan ikamet belgesinin aslı veya onaylı sureti,

             7) 6 adet renkli vesikalık fotoğraf (4.5x6 cm.),

             8) Burslu adaylardan, burslu okuyacağına dair belgenin aslı veya onaylı sureti,

             9) Mütevelli Heyetince belirlenen öğretim ücretinin ödendiğini gösteren makbuz.

             Kayıt yenileme

             MADDE 12 – (1) Öğrenciler; her dönem başında ve akademik takvimde ilan edilen süreler içinde, ödemekle yükümlü oldukları dönem öğretim ücreti ile Üniversitenin yemek, yurt, ulaşım gibi imkanlarından yararlanmak için gerekli ücretleri ödedikten sonra, derslerini seçerek danışmanlarına onaylatmak suretiyle dönem kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrenciler dönem kayıtlarını bizzat yaptırmakla yükümlüdür. Yedi haftalık yaz döneminde öğrenim isteğe bağlıdır ve sadece ders alacak öğrencilerin kayıt yaptırması gerekir.

             (2) Güz, bahar ve yaz dönemi kayıtları süresinde kayıt işlemlerini gerçekleştirmeyen öğrenciler ders ekleme-bırakma süresi içinde mazeretli kayıt yaptırabilir. Ders ekleme-bırakma süresi sona erdikten sonra kayıt yaptırılamaz. Ancak, öğrencinin geçerli bir mazereti olması durumunda, ders ekleme-bırakma süresi bitiminden itibaren iki haftadan fazla geçmemiş olması koşulu ile enstitü yönetim kurulu kararı ve Rektörün onayı ile mazeretli kayıt hakkı tanınabilir.

             (3) Herhangi bir dönemde kaydını yaptırmayan ve en fazla bir dönem süresince kayıtsız kalan öğrenci, öğrenimi süresince bir defaya mahsus olmak üzere, enstitü yönetim kurulu tarafından mazeretinin kabul edilmesi sonucunda, izleyen dönem başında kaydını yenileyebilir. Yenilemediği takdirde öğrencilik haklarını kaybeder. Bu şekilde kayıt yaptıran öğrencinin, kayıtsız kaldığı dönem, azami öğrenim süresi hesabına katılır.

             (4) Herhangi bir dönemde Üniversiteden ilişiği kesilmiş olan öğrenciler ders kaydı yaptıramaz.

             Öğretim dili

             MADDE 13 – (1) Lisansüstü programlarının öğretim dili; programın açılışı sırasında Senatoca belirlenir.

             İzin

             MADDE 14 – (1) Lisansüstü öğrencilere ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulu onayı ile en çok iki yarıyıl izin verilebilir. Danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine gerekli görüldüğü hallerde enstitü yönetim kurulunun onayı ile bu süre bir yıl daha uzatılabilir. Lisansüstü öğrencilerine, ancak aşağıdaki gerekçelere dayalı olarak enstitü yönetim kurulu onayı ile izin verilebilir:

             a) Öğrencinin mesleği veya lisansüstü çalışmaları ile ilgili olarak, öğrenim amacıyla süreli olarak yurt dışına gitmesi veya aynı amaçla süreli olarak bir yurtiçi kuruluşta görevlendirilmesi,

             b) Askere gitmesi,

             c) Hastalık, doğal afet, öğrenime devamı engelleyen ekonomik güçlükler veya benzeri nedenlerle çalışma zorunluluğu, anne, baba, eş, çocuk veya kardeş gibi bir yakınının ölümü ya da bunların hastalanmaları halinde bakacak başka bir kimsenin bulunmaması,

             ç) Ders yükünü başarı ile tamamlayan bir öğrencinin tez çalışmalarının, cihaz veya malzeme teminindeki güçlükler gibi kendi iradesi dışındaki nedenlerle aksaması.

             Öğretim ücreti

             MADDE 15 – (1) Lisansüstü eğitim-öğretim ücretlidir. Eğitim-öğretimle ilgili ödemeler ilan edilen tarihlerde yapılmadığı takdirde, öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Öğrenciler öğretim bedellerini aldıkları kredi sayısına bakılmadan, Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen şekilde öderler. Yıllık ücretler, her akademik yıl için Mütevelli Heyeti tarafından belirlenerek ilan edilir. Öğrenim ücretini ve Üniversitenin yemek, yurt, ulaşım gibi imkanlarından yararlanmak için ödenmesi gereken  ücretleri, her dönem başında belirlenen süreler içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz ve bu öğrenciler öğrencilik haklarını kaybeder.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Dersler, Sınavlar, Değerlendirme ve Lisansüstü Programların Kapsamı

             Ders ekleme-bırakma

             MADDE 16 – (1) Güz ve bahar dönemlerinde derslerin başladığı haftayı takip eden ikinci hafta içinde öğrenciler kayıt yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilir. Ders ekleme-bırakma olarak adlandırılan bu süreçte öğrenciler, danışmanlarının onayını alarak istedikleri ders değişikliklerini kendileri yapmak zorundadır. Ders ekleme-bırakma süresinden sonra değişiklik, sadece enstitü yönetim kurulunun öğrencinin mazeretini uygun görmesi ile yapılabilir. Yedi haftalık yaz döneminde ders ekleme-bırakma birinci hafta sonuna kadar yapılabilir.

             Derslerin açılması ve ders sorumluları

             MADDE 17 – (1) Her yarıyılda açılacak dersler enstitü anabilim dalı veya enstitü anasanat dalı başkanının önerisi ile enstitü kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir. Enstitü kurulunca kabul edilen derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından yürütüleceği, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir. Lisansüstü düzeydeki dersler, öğretim üyelerince verilir.

             (2) Zorunlu hallerde, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile alanında kendini kanıtlamış doktora/sanatta yeterlik programlarındaki öğretim görevlilerine ve Devlet sanatçısı olan öğretim elemanlarına da lisansüstü düzeyde dersler verdirilebilir.

             Lisansüstü derslerinin kredi değerleri

             MADDE 18 – (1) Bir lisansüstü dersinin yarıyıl kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bu dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuar saatinin yarısının toplamıdır. Buna göre, dersin kredi değeri aşağıdaki çizelgede gösterildiği gibidir:

 

Öğretim Çalışmasının Türü

Haftalık Saati

Kredi Değeri

Teorik Ders

1

1

Uygulama

2

1

Laboratuar, Seminer, Proje, Atölye ve benzeri çalışmalar

1-4

2

                                    

4-8

3

                                        

9-12

4

 

             (2) Lisansüstü derslerinin kredi/saat değerleri, hangi lisansüstü derslerinin kredisiz olacağı, ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının görüşleri de alınarak enstitü kurulunca kararlaştırılır ve programlarında belirtilir.

             Ders sınavları ve değerlendirme

             MADDE 19 – (1) Öğrenciler, yarıyıl içi sınav ve çalışmalarından başka yarıyıl sonu sınavına tabi tutulur. Her yarıyılda en az bir ara sınav ve/veya değerlendirme yapılır. Yarıyıl sonu sınavları ve/veya değerlendirmeleri, anabilim yahut anasanat dallarınca belirlenen ve enstitü müdürlüğünce ilan edilen yer ve zamanda yapılır. Mazeretleri nedeniyle ara sınavlara ve final sınavlarına giremeyen öğrencilere, mazeretleri ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla kabul edilmesi şartıyla giremedikleri sınavların yerine özür sınavı hakkı verilebilir.

             (2) Yarıyıl sonu sınavına girebilmek için;

             a) Teorik derslerin en az % 70'ine katılmak,

             b) Uygulama veya varsa laboratuarların en az % 80'ine katılmak,

             c) Uygulama veya laboratuarda başarılı olmak

             gerekir.

             (3) Yarıyıl sonu sınavına girmiş bir öğrenciye verilecek yarıyıl ders notu, yarıyıl sınavı sonuçları ile yarıyıl içi çalışmaları göz önünde tutularak öğretim üyesi tarafından takdir olunur. Yarıyıl sonu sınavını gerektirmeyen proje, stüdyo ve benzeri dersler; öğretim üyesinin, ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının görüşleri de alınarak enstitü kurulunun kararı ile belirlenir ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Bu durumda yarıyıl ders notu, öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları ve/veya değerlendirmeleri göz önünde tutularak verilir.

             (4) Dönem içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı % 30’dan az, % 50’den fazla olmaz. Son değerlendirme; o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak, dersi veren öğretim elemanlarınca, bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen harf notlarından birisi ile belirlenir.

             Ders başarı notları

             MADDE 20 – (1) Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders başarı notu olarak takdir olunur.

             a) Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:

 

Puan

Yarıyıl Ders Notu

Katsayısı

90-100

AA

4.0

85-89

BA

3.5

80-84

BB

3.0

75-79

CB

2.5

70-74

CC

2.0

60-69

DC

1.5

50-59

DD

1.0

40-49

FD

0.5

00-39 ve aşağısı

FF

0.0

 

             b) Ayrıca, harf notlarından;

             1) (I) Eksik notu, yarıyıl/yıl içinde başarılı olduğu halde, hastalık gibi geçerli bir nedenden dolayı ders için gereken koşullardan bazılarını yerine getirememiş öğrencilere, dersin öğretim elemanı tarafından verilir. I notu almış bir öğrenci; notların Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına tesliminden onbeş gün sonra, eksiklerini tamamlamak ve bir not almak zorundadır. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin notu FF notuna dönüşür. Mazeretinin uzun süreceği fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrencilerin I notu, en çok bir sonraki kayıt dönemine kadar uzatılır. I notu kayıtlarda kaldığı sürece FF notu gibi işlem görür.

             2) (NA) Devamsız notu, derse devam veya uygulama ile ilgili koşulları yerine getirememiş öğrencilere verilir. Bu not yarıyıl ve genel akademik başarı not ortalaması hesaplanırken FF notu olarak isleme alınır.

             3) (P) Geçer notu, kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

             4) (F) Kalır notu, kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

             5) (M) Muaf notu, muafiyet sınavı sonucu muaf olunan dersler için verilir.

             6) (T) Transfer notu, yatay geçiş yoluyla gelen öğrencilerin muaf olduğu dersler için verilir.

             7) (W) Çekilme notu, normal ders ekleme ve ders bırakma süresi bittikten sonra öğrencinin programına aldığı dersten, yarıyıl/yılbaşından itibaren ilk dokuz hafta içinde kendi isteği ve dersten sorumlu öğretim elemanının onayı ile vazgeçmesi durumunda verilir. Bir öğrenci; tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W aldığı ve not ortalamasına katılmayan dersler ile normal ders yükünün en çok 1/3'ünden çekilebilir. Bir öğrenciye; bir dönemde en çok bir ders olmak üzere, bütün yüksek lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir.

             8) (E) notu; değerlendirme işlemi yapılmamış, notu girilmemiş dersler için verilir. Öğrenci ilgili derse yazılırken belirtilir ve öğretim üyesi dersi değerlendirinceye kadar kalır. Final sonucunda E notu diğer notlardan birine ilgili öğretim üyesince dönüştürülür. Bu not ortalamaya katılmaz.

             (2) Yüksek lisans programında bulunan bir öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için, o dersten yarıyıl başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini almış olması gerekir. Ancak, doktora/sanatta yeterlik programlarında okuyan bir öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için o dersten en az CB notu alması gerekir.

             (3) Yarıyıl sonu ders notları, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına verildiği anda kesinleşir ve ilan edilir.

             Notlarda maddi hata

             MADDE 21 – (1) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından açıklanan yarıyıl sonu ders notlarına ilişkin herhangi bir maddi hatanın yapılmış olması halinde, düzeltme istemi, öğretim elemanının veya öğrencinin başvurusu üzerine, ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı tarafından karara bağlanır. Yarıyıl sonu sınavlarından sonra verilen notlarla ilgili maddi hataların en geç ertesi yarıyıl ders kayıtlarından önce düzeltilmiş olması gerekir.

             Ders tekrarı

             MADDE 22 – (1) Yüksek lisans öğrencileri FF, FD, DD, DC ve K notu aldıkları dersleri ve doktora öğrencileri FF, FD, DD, DC, CC ve K notu aldıkları dersleri tekrar alırlar. Tekrarlanması gereken dersler seçmeli ders ise; öğrenciler bu seçmeli derslerin yerine, anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığınca uygun görülen başka dersleri de alabilir. Bu durumdaki öğrenciler, daha önce alarak başarısız oldukları seçmeli dersten veya derslerden sorumlu tutulamaz.

             Not ortalamaları

             MADDE 23 – (1) Öğrencilerin başarı durumu, her yarıyıl sonunda not ortalamaları Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından hesaplanarak belirlenir.

             (2) Herhangi bir yarıyılın not ortalaması; o yarıyılda öğrencinin aldığı her dersin kredisi ile o dersten alınan yarıyıl ders notu katsayısı çarpımları toplamı kredi toplamına bölünerek bulunur. Elde edilen ortalama, virgülden sonra iki haneli olarak gösterilir.

             (3) Genel not ortalaması, öğrencinin lisansüstü programa kabul edilişinden itibaren almış olduğu ve bu lisansüstü programda geçerli olan derslerin tümü göz önünde bulundurularak hesaplanır. Gerek yarıyıl, gerekse genel not ortalamasında AA’dan FF’ye kadar verilen notlar esas alınır. Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır.

             Ders yükünün tamamlanması

             MADDE 24 – (1) Lisansüstü programa kayıtlı öğrencilerin ders yüklerini tamamlamış sayılabilmesi için, ilgili lisansüstü programında belirlenen zorunlu ve seçmeli derslere kayıt yaptırmış ve bu dersleri başarmış olması gerekir.

             Lisansüstü programların kapsamı

             MADDE 25 – (1) Üniversitede lisansüstü programlar; tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşur. Bunlardan, yüksek lisans programları da, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Tezsiz yüksek lisans programlarının hangi enstitü anabilim veya anasanat dallarında açılacağı, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı ile belirlenir. Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçiş; öğrencinin başvurusu üzerine, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile yapılır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Tezli Yüksek Lisans Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 26 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel/sanatsal araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama ile sanatsal yaratma ve uygulama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. Bu program toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla; en az yedi adet ders, en az bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Ders sayısı ve kredi toplamı, ilgili enstitü kurulu kararı ile %50 oranında arttırılabilir. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır.

             (2) Öğrencilerin alacağı derslerden toplam 6 krediyi aşmayan en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca, danışmanın uygun görmesi halinde, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile en çok 9 kredilik ders, diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan dersler arasından seçilebilir.

             (3) Bir sanat alanında yüksek lisans yapan öğrenciler ders, seminer ve uygulama çalışmalarını tamamladıktan sonra bir tez çalışması ya da tez çalışması yerine sanat eseri ve sanat eseri raporu hazırlamaları gerekir.

             Süre

             MADDE 27 – (1) Tezli yüksek lisans programını normal tamamlama süresi dört yarıyıldır. Ancak almakla yükümlü oldukları kredileri başarı ile tamamlamış, seminer dersini başarmış ve yüksek lisans tez çalışması başarılı bulunmuş olan öğrenciler, dört yarıyıllık süreden daha az süre içinde mezun olabilir. Yüksek lisans eğitimi kredili dersleri, birbirini izleyen iki yarıyıl içinde tamamlanır. Bu süre içinde bu dersleri başarı ile tamamlayamayan öğrencilere, ilgili enstitü anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca iki yarıyıl ek süre verilebilir.

             (2) Dört yarıyıl sonunda, kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir.

             (3) Kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla bitiren, ancak tez çalışmasını bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye, ilgili enstitü anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca tezini jüri önünde savunması için en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir.

             Tez danışmanı atanması

             MADDE 28 – (1) Tezli yüksek lisans programında öğrenci; birinci yarıyılın sonundan itibaren en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar, çalışmak istediği danışman adayının ana bilim dallarını, tercih sırasına göre yazıp ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığına bildirir. Enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı bu öğretim üyelerinden en az ikisini enstitü yönetim kuruluna önerir ve enstitü yönetim kurulu kararı ile öğrencinin danışmanı belirlenir. Yine en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar, tez konusu ve tez öneri raporu; öğrenci tarafından, tez danışmanı denetiminde hazırlanarak enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı aracılığıyla enstitü müdürlüğüne iletilir. Tez öneri raporu üzerinde daha sonra yapılması istenilen değişiklikler için enstitü yönetim kurulunun onayı alınır. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ve/veya tez danışmanının haklı ve geçerli bir nedenle danışmanlığı sürdüremeyeceği hallerde, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile ikinci tez danışmanı atanabilir. Tez danışmanı atanıncaya kadar bu görev enstitü anabilim veya anasanat dalı başkanı tarafından yürütülür.

             (2) Tez danışmanı, programda görevli öğretim üyelerinden seçilir. Zorunlu durumlarda danışman, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile belirlenen doktoralı veya sanatta yeterliliği olan öğretim görevlileri ve diğer üniversitelerde görevli öğretim üyeleri arasından da seçilebilir.

             Yüksek lisans tezinin sonuçlanması

             MADDE 29 – (1) Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senatoca belirlenen tez yazım kılavuzuna uygun olarak yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez danışmanlarınca tezleri uygun görülen öğrenciler, tez yazım kılavuzuna göre hazırlanmış altı adet ciltlenmiş tez ile birlikte, tez savunma sınavına girmek üzere ilgili enstitü müdürlüğüne yazılı olarak başvururlar.

             (2) Yüksek lisans tez jürisi, ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri Üniversite içindeki başka bir yakın anabilim/anasanat dalından veya başka bir yükseköğretim kurumunun ilgili anabilim/anasanat dalından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda, ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. Oluşan bütün jüriler, sınav öncesi yapılacak toplantıda kendi aralarından bir başkan seçerler.

             (3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunma sınavına alır. Sınav, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı tarafından belirlenen gün, yer ve saatte bütün jüri üyelerinin katılımıyla yapılır. İlan edilen günde yapılamayan jüri toplantısı için durum bir tutanakla belirlenerek enstitü müdürlüğüne bildirilir ve en geç on beş gün içinde ikinci bir toplantı günü belirlenir. Yüksek lisans tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümlerinden oluşur ve dinleyiciye açık yapılır.

             (4) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak tez savunması hakkında salt çoğunlukla veya oybirliği ile kabul, red veya düzeltme kararı verir. Bu karar, ilgili enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Öğrenci, başarıyla savunduğu ve tez yazım kılavuzuna uygun olarak yazıp ciltlettiği tezini, altı kopya halinde jüri üyelerine onaylatarak sınava girdiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eder ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine, yüksek lisans diploması verilir.

             Mezuniyet ve diploma

             MADDE 30 – (1) Tezli lisansüstü programının bütün gereklerini başarıyla tamamlayan bir öğrencinin mezuniyeti için aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerin enstitüye eksiksiz teslim edilmiş olması gerekir:

             a) Tezin veya proje çalışması raporunun çoğaltılmış ve ciltlenmiş altı kopyası,

             b) Yükseköğretim Kurulunca istenen, tez raporu için doldurulmuş tez veri giriş formu ile özet bilgiyi içeren bilgisayar disketi,

             c) Enstitü tarafından istenen tez veya proje çalışma raporunun Türkçe ve yabancı dilde yazılmış özetlerini içeren bilgisayar disketi,

             ç) Dönem projesi veya sanatta yeterlik çalışması savunma sınavı tutanakları ve sınava ilişkin rapor.

             (2) İlgili bütün belge ve bilgiler enstitüye ulaştıktan sonra öğrencinin dosyası enstitü yönetim kurulunca incelenir. Mezuniyet için bütün koşulları eksiksiz yerine getiren öğrencinin mezuniyetine karar verilir. Mezuniyetine karar verilen öğrenciye, kayıtlı bulunduğu anabilim veya anasanat dalının onaylanmış adı ve özelliğine göre tezli yüksek lisans diploması verilir.

             (3) Diplomada; öğrencinin öğrenim gördüğü anabilim dalı veya anasanat dalı programının onaylanmış adı ve verilen unvan belirtilir. Diplomada, enstitü müdürü ve Rektörün imzası bulunur.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Tezsiz Yüksek Lisans Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 31 – (1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilgiyi uygulamada nasıl kullanacağını göstermektir. Tezsiz yüksek lisans programı; toplam 30 krediden az olmamak koşuluyla en az on adet ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Ders sayısı ve kredi toplamı ilgili enstitü kurulu kararı ile %50 oranında arttırılabilir. Dönem projesi dersi kredisiz olup, Başarılı veya Başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda bu derse kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek zorundadır. Öğrencinin alacağı derslerin en fazla 9 krediyi geçmemek koşuluyla en çok üç tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden seçilebilir.

             (2) Öğrenci derslerini ve dönem projesini tamamlamasından sonra, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile belirlenen üç veya beş kişilik jüri tarafından yeterlik sınavına alınır. Bu sınavda, öğrenciye aldığı dersler ve dönem projesi ile ilgili sorular sorulur. Sözlü olan bu sınav sonucunda jüri, başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Sınav sonucu enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı tarafından, yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye bir tutanakla bildirilir. Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci en geç üç ay sonra tekrar sınava alınır. Bu sınavda başarısız olan öğrencinin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir. Uzaktan eğitime dayalı tezsiz yüksek lisans programlarının yeterlik sınavı Senatonun kararı ile internet üzerinden web tabanlı konferans olarak canlı şekilde yapılabilir.

             Danışman atanması

             MADDE 32 – (1) Tezsiz yüksek lisans programında, program ana bilim dalı başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve proje dersinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini veya Senatoca belirlenen niteliklere sahip bir öğretim görevlisini birinci yarıyıl sonuna kadar belirler ve danışman olarak atar. Danışman anasanat dalı veya anabilim dalındaki öğretim üyeleri arasından seçilir. Zorunlu durumlarda, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi, enstitü yönetim kurulu onayı ile belirlenen doktoralı veya sanatta yeterliliği olan öğretim görevlileri ve diğer üniversitelerde görevli öğretim üyeleri arasından da danışman atanabilir. Danışman ataması, enstitü anabilim dalı veya anasanat dalı başkanlığı önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.

             Süre

             MADDE 33 – (1) Tezsiz yüksek lisans programını normal tamamlama süresi dört yarıyıldır. Ancak almakla yükümlü oldukları kredileri başarı ile tamamlamış ve yüksek lisans proje çalışması başarılı bulunmuş olan öğrenciler daha az süre içinde mezun olabilirler. Yüksek lisans eğitimi kredili dersleri, birbirini izleyen iki yarıyıl içinde tamamlanır. Bu süre içinde bu dersleri başarı ile tamamlayamayan öğrencilere, ilgili enstitü anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca iki yarıyıl ek süre verilebilir.

             (2) Dört yarıyıl sonunda kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir.

             (3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, ancak dönem projesini bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için yeterlik sınavına giremeyen bir öğrenciye, ilgili enstitü anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine, enstitü yönetim kurulunun onayı ile dönem projesini savunması için en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir.

             Mezuniyet ve diploma

             MADDE 34 – (1) Bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesine göre lisansüstü programının bütün gereklerini yerine getiren ve enstitü yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilen öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

ALTINCI BÖLÜM

Doktora Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 35 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışmaları sonunda hazırlanacak tezin;

             a) Bilime yenilik getirme,

             b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,

             c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama

             niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.

             (2) Doktora programı, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de; en az 42 kredilik ondört adet ders, yeterlik sınavı tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

             (3) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

             (4) Doktora öğrencileri, danışmanın önerisiyle lisans dersleri alabilir. Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

             (5) Doktora programları, yurtiçi ve yurtdışı entegre doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programlar Yükseköğretim Kurulunca belirlenen esaslara göre yürütülürler.

             Öğrenci kabulü

             MADDE 36 – (1) Üniversitede doktora programı açılması için YÖK’den onay alındıktan sonra; hangi programa, ne kadar öğrenci alınacağı, enstitülerin ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi, enstitü yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir. Kabul edilen öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, başvuru ve sınav tarihleri ve varsa diğer koşullar Rektörlük tarafından ilan edilir.

             (2) Doktora programına başvurabilmek için; adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES), başvurduğu programın puan türünde; yüksek lisans diplomasına sahip olanların 55, lisans diplomasıyla başvuranların 70 standart puan almış olmaları gerekir. Doktora programlarına yapılacak başvurularda; ALES’in verbal ve quantitative bölümlerinden toplam en az 950 ve analytical writing bölümlerinden en az 3,50 alanlar da kabul edilir.

              (3) Adayların başarı düzeyleri; programın türüne göre uygun ALES puanının %50'si, lisans ve/veya yüksek lisans eğimlerinin transkriptleri ve referans mektupları, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından her yarıyıl başında belirlenen oranlara göre değerlendirilerek doktora programı giriş notu hesaplanır. Başarılı bulunan adaylar başarı sıralamasına göre doktora programına kabul edilirler.

             (4) Doktora programlarına; hangi lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği, Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenir. Bu programlara ayrıca, Senatoca belirlenen lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olan öğrenciler de kabul edilebilir.

             (5) Üniversitede yüksek lisans yapmakta olan öğrenciler; ALES'den alanında en az 70 puan alanlar, diğer koşulları taşımaları ve yazılı başvurmaları halinde doktora programlarına kabul edilerek intibakları yapılır.

             Süre

             MADDE 37 – (1) Doktora programını tamamlama süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarı yıldır. Doktora programına yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler en az iki yarıyıl tez süresi olmak üzere, bir doktora programını beş yarıyılda; lisans derecesi ile kabul edilenler için en az iki yarı yıl tez süresi olmak üzere, doktora programını yedi yarı yılda tamamlayabilirler. Bu süreler içinde kredili derslerini başarı ile tamamlayamayanlar veya genel not ortalaması 4.00 üzerinden 2.50’den az olan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarı ile tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarı ile tamamlayamayanlar veya genel not ortalaması 4.00 üzerinden 2.50’den az olan öğrencilerin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir.

             (3) Kredili dersleri başarı ile bitiren, yeterlik sınavında başarılı olan ve tez önerisi kabul edilen; ancak tez çalışmasını bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrencilere sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler on yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için, tez sınavlarına giremeyen bir öğrenciye; program anabilim dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile ve jüri önünde tezini savunması için en çok dört yarıyıl ek süre verilir.

             (4) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, tezi için ders kaydı yaparak bir sonraki yarıyılda tekrar sınava girer. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.

             Tez danışmanı atanması

             MADDE 38 – (1) Doktora programı enstitü anabilim dalındaki her öğretim üyesi, her eğitim-öğretim yılının başlamasından en fazla bir ay önce; doktora tezi yaptırabileceği konuları ve bu konular ile ilgili son beş yılda yaptığı yayınların, bildirilerin, yürüttüğü veya katıldığı projelerin ve varsa diğer akademik çalışmalarının listesini program anabilim dalı başkanlığına yazılı olarak verir. Bu bilgiler ilgili enstitü müdürlüğüne gönderilir ve enstitü müdürlüğü tarafından ilan edilir. Doktora öğrencisi, çalışmak istediği doktora tez konusu ve tez danışmanını belirten bir dilekçe ile program anabilim dalı başkanlığına başvurur. Bu başvurular program anabilim dalı başkanlığınca değerlendirilerek, doktora programındaki her öğrenci için bir öğretim üyesini en geç üçüncü yarıyılın başına kadar belirler ve enstitü müdürlüğüne önerir. Tez danışmanının belirlenmesi ve atanması enstitü yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir.

             (2) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda, birinci tez danışmanının ve/veya program anabilim dalı başkanlığının önerisi ile ikinci tez danışmanı, enstitü yönetim kurulu tarafından atanır. İkinci tez danışmanı en az doktora derecesine sahip olmak koşulu ile Üniversite dışından da olabilir.

             (3) Tez danışmanı değişikliği, öğrencinin yazılı müracaatı ve tez danışmanı öğretim üyesinin ve program anabilim dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulu onayı ile gerçekleşir.

             Yeterlik sınavı

             MADDE 39 – (1) Yeterlik sınavının amacı; öğrencinin bulunduğu doktora programdaki temel konularla ilgili yeterli bilgiye sahip olup olmadığının sınanmasıdır.

             (2) Doktora yeterlik sınavları; Senato tarafından belirlenen tarihlerde olmak üzere yılda iki kez yapılır. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Öğrenci, yeterlik sınavına girebilmek için, yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir dilekçeyi, yeterlik sınav dönemlerinden önce ilan edilen takvime göre enstitü müdürlüğüne verir. İlan edilen tarihte yeterlik sınavına girmeyen öğrenci başarısız sayılır.

             (3) Yeterlik sınavları, program anabilim dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan tam zamanlı olarak görev yapan beş öğretim üyesinden oluşan doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite; farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacı ile sınav jürileri kurabilir.

             (4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri ve öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

             (5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.

             (6) Doktora programına lisans derecesi ile kabul edilen ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına kabul edilebilir. Yüksek lisans programına geçme koşulları Senato tarafından belirlenir.

             (7) Yabancı uyruklular, kendi anadili dışındaki diğer yabancı dillerden veya Türkçe'den sınava girer. Yabancı uyruklu öğrencilerin yabancı dil sınavları Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

             (8) Belirtilen yabancı dil sınavlarında başarısız olan doktora öğrencileri, Senatoca belirtilen esaslara göre yabancı dil hazırlık programına öğrenci olarak kayıt yaptırabilir. İngilizce hazırlık eğitimi süresi en çok bir eğitim-öğretim yılı (takvim yılı) olup bu süre sonunda belirtilen yabancı dil sınavlarında da başarısız olan öğrencilerin enstitü ile ilişiği kesilir. Yabancı dil hazırlık programında geçen süre doktora programı öğretim süresine dahil edilmez.

             Tez izleme komitesi

             MADDE 40 – (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için, ilgili program anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde tez izleme komitesi oluşturulur.

             (2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili enstitü anabilim dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması durumunda, ikinci tez danışmanı dilerse toplantıya katılabilir.

             (3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili program anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

             Tez önerisi savunması

             MADDE 41 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde bir saat içerisinde sözlü olarak savunur. Savunma talebi, öğrencinin yazılı başvurusu, danışmanın onayı ile ilgili enstitü müdürlüğüne bildirilir ve sözlü savunma tarihi enstitü müdürlüğünce ilan edilir.

             (2) Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce tez izleme komitesi üyelerine dağıtır. Tez önerisi savunmasının tamamlanmasından sonra, tez izleme komitesi, tez önerisi hakkında kabul veya red kararını salt çoğunlukla verir ve bir tutanak düzenler. Bu tutanak program anabilim dalı başkanlığı tarafından üç gün içinde enstitüye bildirilir.

             (3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi, program anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine tez çalışmasının gelişmesi ile ilgili yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonra yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir ve bir tutanakla program anabilim dalı başkanlığı aracılığı ile enstitü müdürlüğüne bildirilir. Tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Doktora tezinin sonuçlandırılması

             MADDE 42 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senatonun belirlediği tez yazım kılavuzundaki esaslara uygun olarak hazırlamak, danışmanının sunuş yazısı ile birlikte enstitüye teslim etmek ve jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

             (2) Doktora tez jürisi, ilgili program anabilim dalı başkanlığının önerisi ile enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir ve atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az biri başka yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş öğretim üyesinden oluşur. İki danışmanı olan tezlerde iki danışman da jüride yer alır. Enstitü yönetim kurulu ayrıca, birisi Üniversite içinden ve diğeri Üniversite dışındaki başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyelerinden olmak üzere iki yedek üye seçer. Kesin zorunluluklar nedeniyle jüriye katılamayacak üyeler, katılamama sebeplerini gerekçeli olarak en geç on gün içinde enstitü müdürlüğüne yazılı olarak bildirir.

             (3) Enstitü tarafından tezin on beş gün süre ile incelemeye açık tutulduğu, Rektörlüğe, fakültelere ve diğer enstitülere ilan edilmek üzere duyurulur. Tezin incelemeye açık tutulduğu süre içerisinde tezle ilgili gelen yazılı görüşler varsa, enstitü müdürlüğünce jüri üyelerine ayrı ayrı yazılı olarak bildirilir. Jüri üyeleri adayın sunduğu doktora tezini, bilimsel ve biçimsel yönden inceleyerek tez hakkında ayrıntılı kişisel rapor hazırlar. Jüri üyeleri hazırladıkları bu raporları, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç yirmi gün içinde ve öğrencinin tez sınavına alınmasından önce enstitü müdürlüğüne verir. Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Doktora tez sınavının tarihi ve yeri ilgili enstitü müdürlüğünce belirlenir, jüri üyelerine ve öğrencilere yazılı olarak bildirilir. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı herkese açık olup, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir.

             (4) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir ve bir tutanak düzenler. Bu tutanak, program anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Doktora diploması

             MADDE 43 – (1) Tez sınavında başarılı olan ve diğer koşulları sağlayan öğrenci, tez yazım kılavuzuna göre hazırlanmış doktora tezinin altı ciltlenmiş kopyasını, tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde tez danışmanının kabul yazısıyla ilgili enstitüye teslim eder. Bir ay içinde tezini teslim edemeyen öğrenci, geçerli mazeretini bildiren bir dilekçeyle enstitü müdürlüğüne başvurarak en çok bir aylık ek süre talep edebilir. Bu süre sonunda da tezini teslim etmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Diplomaya hak kazanılan tarih, doktoranın ilgili enstitü yönetim kurulunda kabul edildiği tarihtir.

             (2) Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalı ve programının onaylanmış adı bulunur. Bu diploma enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Sanatta Yeterlik Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 44 – (1) Sanatta yeterlik programı; özgün bir sanat eseri ortaya koymak, müzik ve sahne sanatlarında üstün bir uygulama ve yaratıcılığının yanı sıra, yeni sentezlere ulaşmak ve kendi disiplini içerisindeki temel konularda yeterlik sahibi olmak amacı ile açılır. Sanatta yeterlik programı YÖK tarafından belirlenen dallarda açılır.

             (2) Bir sanat alanında sanatta yeterlik yapan öğrenci, sanatta yeterlik tezi veya sanatta yeterlik eseri ve sanatta yeterlik çalışması raporu hazırlar. Sanatta yeterlik programı sonunda hazırlanacak tezin veya uygulamalı çalışmaların;

             a) Özgün bir sanat eseri oluşturma,

             b) Özgün bir proje geliştirme,

             c) Üstün uygulama ve yaratıcılık gerektiren bir konser ya da resital icra etme/yönetme, bir sahne eserini uygulama veya sergileme/yönetme

             niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.

             (3) Sanatta yeterlik programı; yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için 21 krediden az olmamak koşulu ile en az yedi adet ders ve uygulamalar ile tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalardan, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için 42 krediden az olmamak koşulu ile en az on dört adet ders ve uygulamalar ile tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalardan oluşur. Sanatta yeterlik çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

             (4) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

             (5) Sanatta yeterlik öğrencileri danışmanın önerisi ile lisans dersleri alabilir. Lisans dersleri ders yüküne ve sanatta yeterlik kredisine sayılmaz.

             Öğrenci kabulü

             MADDE 45 – (1) Sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulüne ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Üniversitede sanatta yeterlik programı açılması için Yükseköğretim Kurulundan onay alındıktan sonra; programa öğrenci alınıp alınmayacağı, programa kabul edilecek öğrenci sayısının tespiti, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler enstitülerinin ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi, enstitü yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir. Kabul edilen öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, başvuru ve sınav tarihleri ve varsa diğer koşullar Rektörlük tarafından ilan edilir.

             b) Sanatta yeterlik programına başvurabilmek için; adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve ALES’den başvurduğu programın puan türünde, yüksek lisans diplomasına sahip olanların 55, lisans diplomasıyla başvuranların 70 standart puan almış olmaları gerekir. Sanatta yeterlik programlarına yapılacak başvurularda ALES sonucu yerine, verbal ve quantitative bölümlerinden toplam en az 950 ve analytical writing bölümlerinden en az 3,50 alanlar da kabul edilir.

             c) Adayların başarı düzeyleri; programın türüne göre uygun ALES puanının %50'si, lisans ve/veya yüksek lisans eğimlerinin transkriptleri ve referans mektupları, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından her yarıyıl başında belirlenen oranlara göre değerlendirilerek sanatta yeterlik programı giriş notu hesaplanır. Başarılı bulunan adaylar, başarı sıralamasına göre sanatta yeterlik programına kabul edilir.

             ç) Sanatta yeterlik programına hangi lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği, Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenir. Bu programlara ayrıca Senatoca belirlenen lisans ve/veya yüksek lisans programlarından mezun olan öğrenciler de kabul edilebilir.

             d) Üniversitede yüksek lisans yapmakta olan öğrencilerden ALES'den alanında en az 55 puan alanlar, diğer koşulları taşımaları ve yazılı başvurmaları halinde sanatta yeterlik programlarına kabul edilerek intibakları yapılır.

             Süre

             MADDE 46 – (1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıldır. Sanatta yeterlik programı; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler en az iki yarıyılı sanatta yeterlik çalışması süresi olmak üzere sanatta yeterlik programını beş yarıyılda, lisans derecesi ile kabul edilenler için en az iki yarıyılı sanatta yeterlik çalışması süresi olmak üzere yedi yarıyılda tamamlayabilir. Bu süreler içinde kredili derslerini başarı ile tamamlayamayanlar veya genel not ortalaması 4.00 üzerinden 2.50’dan az olan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarı ile tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarı ile tamamlayamayanlar veya genel not ortalaması 4.00 üzerinden 2.50'dan az olan öğrencilerin ilgili enstitü ile ilişiği kesilir.

             (3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez veya sergi veya proje çalışmasını, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler on yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için sınava giremeyen bir öğrenciye ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tezini, sergi veya proje çalışmasını jüri önünde savunması için en fazla dört yarıyıl ek süre verilebilir.

             (4) Sanatta yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, ders kaydı yaparak bir sonraki yarıyılda tekrar sınava girer. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin sanatta yeterlik programı ile ilişiği kesilir.

             Danışmanın atanması

             MADDE 47 – (1) Sanatta yeterlik programı enstitü anasanat dalında görev yapan her öğretim üyesi, her yarıyılın başından en fazla bir ay önce sanatta yeterlik yaptırabileceği konuları ve bu konularla ilgili son beş yılda yaptığı yayınların ve sanatsal faaliyetlerin bir listesini program anasanat dalı başkanlığına verir. Bu bilgiler enstitü müdürlüğüne gönderilir. Öğretim üyelerinin listesi ve yönetebileceği sanatta yeterlik çalışması konuları enstitü müdürlüğünce ilan edilir. Sanatta yeterlik öğrencisi, çalışmak istediği yeterlik çalışması konusunu ve danışmanını, bir dilekçe ile program anasanat dalı başkanlığına bildirir. Bu başvurular program anasanat dalı başkanlığınca değerlendirilir. Bu değerlendirme sonunda; sanatta yeterlik programındaki her öğrenci için ders ve uygulama seçimi ile tez veya sergi veya yürütülmesinde danışmanlık yapmak üzere anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile en geç dördüncü yarıyılın sonuna kadar bir öğretim üyesi danışman olarak belirlenir ve atanır.

             (2) Danışman ilgili anasanat dalı öğretim üyeleri arasından seçilir. İlgili anasanat dalında yeterli sayıda öğretim üyesi yoksa doktora veya sanatta yeterlik unvanı aldıktan sonra en az üç yıl çalışmış öğretim görevlileri de danışman olarak atanabilir.

             Sanatta yeterlik çalışması önerisi savunması

             MADDE 48 – (1) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile tamamlayan öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı çalışmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez/sergi/proje önerisini, bu Yönetmeliğin 49 uncu maddesinde belirtilen izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci tez/sergi/proje önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine dağıtır.

             (2) İzleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez/sergi/proje önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar ilgili anasanat dalı başkanlığınca öneriyi izleyen üç gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne bildirir.

             (3) Tez/sergi/proje önerisi reddedilen öğrenci, enstitü yönetim kurulunca tespit edilen esaslar çerçevesinde yeni bir danışman ve tez/sergi/proje konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez/sergi/proje izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışman ile devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve konu değiştiren bir öğrenci altı ay içinde tekrar tez/sergi/proje önerisi savunmasına alınır. Önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Tez/sergi/proje önerisi kabul edilen öğrenci için, tez/sergi/proje izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez/sergi/proje çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi

             MADDE 49 – (1) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile tamamlayan öğrenci için ilgili anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde tez/sergi/proje izleme komitesi oluşturulur.

             (2) Tez/sergi/proje izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede danışmandan başka, ilgili ana sanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci danışmanın bulunması durumunda ikinci danışman dilerse komite toplantılarına katılabilir.

             (3) Tez/sergi/proje izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

             Sanatta yeterlik çalışmasının sonuçlandırılması

             MADDE 50 – (1) Tez hazırlayan bir öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni yazım kılavuzuna uygun bir biçimde yazmak ve ayrıca tezini/sergisini/projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

             (2) Jüri, ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığı önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az biri başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyeleri olmak üzere beş öğretim üyesinden oluşur.

             (3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.

             (4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez/sergi/proje/resital/konser/temsil hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Bu karar, enstitü anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne tutanakla bildirilir. Sanatta yeterlik çalışması reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini/sergisini/projesini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Sanatta yeterlik diploması

             MADDE 51 – (1) Tez/sergi/proje sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydı ile bu Yönetmeliğin 50 nci maddesinde belirtilen tez veya metnin Senatonun belirlediği sanatta yeterlik çalışması yazım kılavuzuna göre ciltlenmiş altı kopyasını, sanatta yeterlik sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve çalışması şekil yönünden uygun bulunan öğrenci, sanat dalının özelliğine göre verilecek ünvanı belirleyen sanatta yeterlik diploması almaya hak kazanır.

             (2) Sanatta yeterlik diplomasının üzerinde, öğrencinin izlemiş olduğu anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur. Bu diploma enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Disiplin

             MADDE 52 – (1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri, 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre yürütülür.

             Yürürlük

             MADDE 53 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 54 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Aydın Üniversitesi Rektörü yürütür.