Gümüşhane
Üniversitesinden: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gümüşhane Üniversitesine
bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında yürütülen ön lisans ve
lisans eğitim-öğretimi ile öğrenci işlerinde uygulanacak esasları
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Gümüşhane Üniversitesinde
yürütülen ön lisans ve lisans eğitim-öğretim programlarına, sınav ve
değerlendirme esaslarına, öğrenci kabulüne, diploma ve unvanlara, devamlı ve
geçici ayrılma işlemlerine, staj, bitirme çalışması ve diğer öğretim
çalışmaları ile akademik danışmanlık işlemlerine ilişkin hükümleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesi ile 44 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
İlgili Kurul: Fakülte kurulu, yüksekokul kurulu veya meslek yüksekokulu
kurulunu, b)
İlgili Yönetim Kurulu: Fakülte yönetim kurulu, yüksekokul yönetim kurulu veya
meslek yüksekokulu yönetim kurulunu, c)
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: Gümüşhane Üniversitesi Rektörlüğü Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığını, ç)
Ön koşul dersi: Ön koşullu bir dersin alınabilmesi için başarılmış olması
gereken dersi, d)
ÖSYM: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezini, e)
Rektör: Gümüşhane Üniversitesi Rektörünü, f) Rektörlük:
Gümüşhane Üniversitesi Rektörlüğünü, g)
Senato: Gümüşhane Üniversitesi Senatosunu, ğ)
Üniversite: Gümüşhane Üniversitesini, h)
Üniversite Yönetim Kurulu: Gümüşhane Üniversitesi Yönetim Kurulunu ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Eğitim-Öğretim İle İlgili Esaslar Eğitim-öğretim yılı MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında eğitim-öğretim; ilgili kurulların kararlaştırdığı ve
Senatonun onayladığı akademik takvime göre yürütülür. Eğitim-öğretim süresi ve ek sınavlar MADDE 6 – (1) Ön lisans ve lisans düzeyinde öğrenim gören
öğrencilere tanınan azami süreler; normal öğrenim süresi iki yıllık ön lisans
için dört, dört yıllık lisans için yedi, beş yıllık lisans için sekiz
eğitim-öğretim yılıdır. Bu süreler içinde mezun olamayan son sınıf
öğrencilerine aşağıdaki esaslar uygulanır: a)
Yukarıdaki süreler sonunda mezun olabilmek için beşten daha fazla dersten
başarısız olan son sınıf öğrencilerine yarıyıl sonu sınavına girebilme
şartını yerine getirdiği dersler için iki ek sınav hakkı verilir. Bu
koşulların yerine getirilmemesi nedeni ile başarısız olunan ders sayısı
beşten fazla ise öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu iki ek sınav
hakkı, derslerin açıldığı yarıyılın sonunda yarıyıl sonu sınavları ve
bütünleme sınavlarında kullandırılır. b)
Ek sınavlar sonucunda başarısız olduğu ders sayısını beşe indirenlere, bu
derslerin açıldığı üç yarıyıl, yıllık dersler için iki yıl içinde açılacak
sınavlara girme hakkı tanınır. c)
Azami sürenin bitiminde mezun olmak için dört veya beş dersi kalan
öğrencilere, bu derslerin açıldığı dört yarıyıl, yıllık dersler için iki yıl
içinde açılacak sınavlara girme hakkı tanınır. ç)
Azami sürenin bitiminde veya yukarıdaki sınav haklarının kullanılmaları
sonucunda mezun olmak için üç dersi kalan öğrencilere, ilgili derslerin
verildiği yarıyıllar içinde kullanılmak üzere, iki dersi kalan öğrencilere
dersin verildiği döneme bakılmadan sınırsız sınav hakkı tanınır. d)
Bu fıkranın (b), (c) ve (ç) bentleri kapsamına giren durumlarda, bu
Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasındaki
şartların yerine getirilmediği dersler için bu şartlar yerine getirilerek
sınava girilir. e)
Bu fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerindeki durumlar için açılan
sınavlarda başarılı olunması için en az (CC) harf notunun alınması gerekir.
Başarı notunun hesaplanmasında ara sınav notu dikkate alınmaz. f)
Bu fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerindeki sınav haklarını kullanan
öğrenciler, katkı payını ödeyerek dönem kayıtlarını yaptırmak zorundadır.
Ancak bu öğrenciler sınav hakkı dışında diğer öğrencilik haklarından
yararlanamaz. Sınırsız sınav hakkı elde eden öğrenciler üst üste veya
aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim yılına kayıt yaptırmadıkları veya
sınava girmedikleri takdirde sınırsız sınav haklarını kaybeder ve Üniversite
ile ilişikleri kesilir. Eğitim-öğretim planları ve dersler MADDE 7 – (1) Eğitim-öğretim planı; eğitim-öğretim süresince
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Yabancı
Dil zorunlu dersleri ile Beden Eğitimi veya Güzel Sanat dallarından isteğe
bağlı olarak seçilecek bir ders ve Yükseköğretim Kurulunun ilgili program
için tespit ettiği asgari eğitim-öğretim çalışmalarını içeren ve Senato
tarafından kabul edilen ortak ilkeler dikkate alınarak, ilgili kurulca
kararlaştırılan ve tümüyle başarıldığında diploma almaya hak kazandıran
eğitim-öğretim çalışmalarını kapsar. (2)
Bir eğitim-öğretim yılı; güz yarıyılı ve bahar yarıyılı olmak üzere iki
yarıyıldan oluşur. Her bir yarıyıl ondört hafta
ders, bir hafta ara sınav haftası ve iki hafta da yarıyıl sonu sınav haftası
olmak üzere onyedi haftadan oluşur. Eğitim-öğretim
yılı ve ilgili diğer faaliyetlerin başlama ve bitiş tarihleri, Senato
tarafından belirlenen akademik takvim ile duyurulur. Ara sınavlar sekizinci
haftada yapılır, bu hafta ders yapılmaz. (3)
Eğitim-öğretim çalışmaları; ders, staj, klinik, poliklinik, laboratuvar ve saha çalışmaları, seminer ve benzeri
çalışmalardır. Eğitim-öğretim çalışmaları bir yarıyıl sürelidir. Bu süreler
eğitim-öğretim planında Senato veya ilgili kurulların kararıyla farklı
süreler olarak düzenlenebilir. (4)
Eğitim-öğretim çalışmalarının öğretim bakımından değerlendirilmesi kredi saat
esası üzerinden yapılır. Her bir eğitim-öğretim çalışmasının kredi-saat
değeri aşağıda gösterilmiştir:
(5)
Öğrencinin bir yarıyılda alacağı haftalık ders yükü kırk ders saatinden fazla
olamaz. Ancak, öğrencinin güz döneminden devamsız dersi bulunmayıp son
yarıyılda mezun olabilecek durumda ise, danışmanın onayı ile haftalık ders
yükü, bir ders saati kadar arttırılabilir. Öğrenci kabulü MADDE 8 – (1) Üniversiteye bağlı birimlerde yürütülen lisans ve
meslek yüksekokulu programlarının birinci sınıflarına öğrenci kabulü, ÖSYM
tarafından düzenlenen sınavların sonuçlarına göre yapılır. (2)
Özel yetenek gerektiren programların sınavları ile seçme ve yerleştirme
işlemleri, Yükseköğretim Kurulu kararları çerçevesinde Üniversite tarafından
yapılır. Kayıt işlemleri MADDE 9 – (1) Üniversitenin bir eğitim-öğretim programına kabul
edilen öğrencilerin ilk kayıt işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca
ve Rektörlük onayı ile belirlenen günlerde yapılır. Kayıt için zamanında
başvurmayan veya gerekli bilgileri zamanında sağlayamayan öğrenciler bu
haklarını kaybeder. (2)
Kesin kayıt yaptırmaya hak kazanmış adayların, ilan edilen süre içinde
aşağıda yazılı belgeleri bir dilekçe ile ilgili kayıt bürosuna elden teslim
etmesi gerekir. Öğrenci katkı payını Rektörlükçe belirlenen süre içinde
ödemeyen öğrencilerin kayıtları hiçbir şekilde yapılmaz ve yenilenmez. Eksik
belge ve posta ile kesin kayıt yapılmaz. Belirlenen tarihler arasında kesin
kaydını yaptırmayan adaylar herhangi bir hak iddia edemez. (3)
Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin kesin kayıtlarında aşağıdaki belgeler
istenir: a)
Türk uyruklu öğrencilerden; 1)
ÖSYM sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı, 2)
Lise diplomasının aslı veya diploma hazırlanmamış ise mezuniyet belgesinin
aslı veya Üniversitece onaylı sureti; liseyi yurt dışında bitirenler için ayrıca
Milli Eğitim Bakanlığı denklik belgesinin aslı veya onaylı sureti, 3)
Öğrenim ücretinin yatırıldığını gösterir belge, 4)
Erkek adaylar için askerlikle ilişiğinin bulunmadığına dair yazılı beyanı, 5)
6 adet renkli vesikalık fotoğraf (4,5 x 6 cm). b)
Yabancı uyruklu öğrencilerden; 1)
YÖS veya eşdeğer sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı, 2)
Öğrenim vizesi ve pasaport ile bunların tercümelerinin noter tasdikli
suretleri, 3)
Türkçe bildiğine dair sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı, 4)
Öğrenim ücretinin yatırıldığını gösterir belge, 5)
İl emniyet müdürlüğünden alınan ikametgah belgesinin
aslı veya onaylı sureti, 6)
6 adet renkli vesikalık fotoğraf (4,5 x 6 cm). (4)
Yükseköğretim Kurulu veya Üniversite tarafından ilan edilen kayıt süresi
içinde kaydını yaptırmayan öğrenciler, Üniversite öğrencisi olma hakkından
vazgeçmiş sayılır. (5)
Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin sunduğu belge ve bilgilerin doğru
olmadığının sonradan anlaşılması halinde, hangi yarıyılda olursa olsun
Üniversite ile ilişiği kesilir. Söz konusu öğrenciler Üniversiteden
ayrılmışlarsa diploma dahil, kendilerine verilen tüm
belgeler iptal edilir ve haklarında kanuni işlem yapılır. (6)
Üniversitenin birinci yarıyılına ilk kayıt yaptıran öğrencilerin ders kayıt
işlemleri doğrudan Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca yapılır. Oryantasyon ve akademik danışmanlık MADDE 10 – (1) Kesin kayıtları yapılan birinci sınıf
öğrencilerine Üniversiteyi tanıtmak amacıyla, derslerin başlamasından önce,
Üniversitenin Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı ile Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığınca müştereken oryantasyon
programları düzenlenebilir. (2)
Her öğrenci için, kayıtlı oldukları bölüm başkanlığınca dersler başlamadan
önce bir akademik danışman görevlendirilir. (3)
Akademik danışman; yarıyılın ilk haftasında müracaat eden öğrencilerin ders
yazılımlarını kontrol ederek internet üzerinden onaylamak, onaylatmayanları
uyarmakla görevlidir. (4)
Danışmanların görevlerine ilişkin diğer ilkeler ilgili yönetim kurullarınca
belirlenir. Yatay geçiş MADDE 11 – (1) Diğer yükseköğretim kurumlarından Üniversiteye
bağlı birimlere yatay geçişler; 21/10/1982 tarihli
ve 17845 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına
İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. (2)
Diğer bir üniversiteden veya Üniversite içinden aynı veya farklı bir bölüme
yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim sürelerinin hesabında, öğrencinin
geldiği kurumda geçirmiş olduğu süreler de hesaba katılır. Toplam süre, 2547
sayılı Kanun ile belirlenen azami süreyi aşamaz. (3)
Üniversite içinden ya da dışından geçiş yapmasına karar verilen öğrencilerin,
önceden almış oldukları derslerin geçiş yaptıkları programdaki hangi derslere
karşılık sayılacağı ve intibak ettirilecekleri yarıyıl, bölümün önerisi
üzerine ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır. (4)
Üniversite içinden geçiş yapmasına karar verilen öğrencilerin, önceden almış
oldukları derslerin harf notları, karşılık sayılan dersler için geçerli
sayılır ve bu notlar ortalamalara katılır. Dikey geçiş MADDE 12 – (1) Meslek yüksekokulu mezunlarının Üniversiteye
bağlı lisans programlarına dikey geçişleri; Yükseköğretim Kurulunca
çıkarılan, 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan, Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim
Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Lisans öğrenimine kayıt olan
öğrencilere, üç yarıyılı geçmemek üzere ek intibak programları düzenlenebilir.
Bu öğrencilerin kullanacağı öğrenim süreleri ve ders intibakları ilgili
yönetim kurulu kararı ile yapılır. (2)
Bu öğrenciler, intibak programında ilgili yönetim kurulu tarafından sorumlu
tutuldukları derslerle ilgili olarak bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi
hükümlerine tabidirler. (3)
İntibak sınıfının üçüncü yarıyılının sonunda, en fazla iki dersten başarısız
olan öğrenciler başarısız oldukları dersleri üçüncü sınıfta almak kaydıyla
üçüncü sınıfa kaydedilir; iki dersten fazla dersten başarısız olanların ise
Üniversite ile ilişiği kesilir. Bölümler arası geçiş MADDE 13 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte veya yüksekokullarda
bir eğitim-öğretim yılı öğrenim görmüş ve genel not ortalaması en az 3.00 olan
öğrenciler, disiplin cezası almamış olmak ve Üniversiteden ilişiği kesilmemiş
olmak kaydıyla fakültesinde veya yüksekokulundaki başka bir bölüme geçiş için
başvurabilir. Bu başvurunun işleme konulabilmesi için öğrencinin; akademik
takvimde belirtilen süreler içinde başvurusunu Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığına yapması ve bulunduğu programda almış olduğu derslerin tümünü
başarıyla tamamlamış olması gerekir. (2)
Bölümler arası geçişler için ayrılacak kontenjanlar, geçiş yapılacak bölümün
giriş kontenjanının %5’ini geçmeyecek biçimde ilgili fakülte veya
yüksekokulun önerisi üzerine Üniversite Yönetim Kurulunca belirlenir. Geçiş
başvuruları, öğrencinin geçmek istediği bölümün görüşü alınarak ilgili
fakülte ya da yüksekokulun yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Başvuran
adaylar arasındaki seçme ve yerleştirme, geçişin yapılacağı bölümün
kontenjanı dahilinde ve başvuran öğrencilerin başarı
derecelerine göre yapılır. Başarı derecesinin belirlenmesinde ÖSYM sınavı
puanı ve genel not ortalaması eşit oranda dikkate alınır. (3)
Bölümler arası geçişlerde, ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavla
Üniversiteye yerleştirilen öğrencinin yerleştirmede esas alınan merkezi sınav
puanının, yatay geçiş yapmak istediği programla ilgili olarak, merkezi sınava
girdiği yıl itibarıyla yurt içindeki üniversitelerde kayıt yaptıran en düşük
puanlı öğrencinin puanından az olmaması gerekir. Ders muafiyetleri MADDE 14 – (1) ÖSYM sınavına girerek, birinci sınıfa kesin
kaydını yaptıran öğrenciler, öğrenime başlayacakları eğitim-öğretim yılının
ilk haftası içinde başvurmaları halinde, önceden diğer yükseköğretim
kurumlarında başardıkları derslerden ilgili yönetim kurulu kararı ile muaf
kabul edilebilir. Bu takdirde her onyedi kredilik
muafiyet için azami öğrenim süresinden bir yarıyıl düşülerek, öğrencinin
intibak ettirileceği sınıf belirlenir. Kayıt yenileme ve ders kaydı işlemleri MADDE 15 – (1) Öğrenciler her yarıyıl başında ve akademik
takvimde belirtilen süreler içinde, gerekli harç ve ücretleri ödeyerek,
Üniversite Yönetim Kurulunun tespit edeceği esaslar çerçevesinde, bilgisayar
ortamında veya danışmanının gözetiminde interaktif
olarak kayıtlarını yenilemek ve derslere yazılmak zorundadırlar. Internet
üzerinden ders kaydı yaptıran öğrenci, en geç yarıyılın ilk haftasında ders
kaydını internet üzerinden danışmanına onaylatmak zorundadır. Ders kaydını
danışmanına onaylatmayan öğrencinin ders kaydı gerçekleşmez. Derslere yazılım
ve kayıt yenileme işlerinin tümünden öğrenciler sorumlu olup, bu işlemleri
kendileri yapmakla yükümlüdürler. (2)
Belirtilen sürede kaydını yenilemeyen öğrenciler o yarıyılda veya yılda
derslere ve sınavlara giremez ve bu süre bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen öğretim
süresinden sayılır. Kaydını yenilemeyen öğrencilere o dönem içinde herhangi
bir öğrenci belgesi verilmez. (3)
Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen süreler içinde interaktif
olarak yeni bir derse kaydolabilir veya daha önce kaydolmuş oldukları bir
dersi bırakabilir. Ancak, başarısızlık nedeniyle tekrarlamak zorunda
oldukları dersleri bırakamazlar. Ön koşullu dersler ve ön koşul dersleri,
gerekçeleri ile birlikte anabilim dalı kurulu, bölüm kurulu, fakülte veya
yüksekokul kurullarınca belirlenir ve alınan kararlar Senatonun onayı ile
kesinleşir. Ön koşullu dersler eğitim-öğretim planında belirtilir. Ön koşullu
derslere yazılabilmek için, ön koşul derslerinden bu Yönetmeliğin 25 inci
maddesi hükümlerine göre başarılı olma şartı aranır. (4)
Bir yarıyıla ait yazılım yapılan eğitim-öğretim çalışmaları danışmanın
onayından sonra internet ortamında öğrencilere duyurulur. Öğrencilerin
yazılım yaptığı eğitim-öğretim çalışmalarına ilişkin itirazlarını, akademik
takvimde belirlenen süreler içerisinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına
yapmaları gerekir. Bu süre içerisinde başvuru yapmayan öğrencilerin interaktif yazılımları kesinlik kazanır. (5)
Mazereti ilgili dekanlık, yüksekokul veya meslek yüksekokulu müdürlüğünce
kabul edilen öğrencinin akademik takvimde belirtilen ders ekleme süresi
içerisinde kayıt yaptırması gerekir. (6)
İki eğitim-öğretim yılında (dört yarıyılda) üst üste ders kaydını yenilemeyen
öğrencilerin, öğrenim harçlarını yatırmış olsalar bile kayıtları silinerek
Üniversite ile ilişikleri kesilir. (7)
Öğrenim ücretlerinin birinci taksidini ödemeyen
ikinci öğretim öğrencilerinin kayıtları yapılmaz ve yenilenmez. İkinci
taksitlerini ödemeyen ikinci öğretim öğrencilerine ise bir aylık ek süre
tanınır, bu süre içerisinde de öğrenim ücretini kanuni faizi ile birlikte
ödemeyen öğrencinin kaydı silinir. (8)
Akademik danışmanlık hizmetlerinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi,
öğrencilerin öğrenim durumlarının izlenebilmesi ve kontrolünün sağlanabilmesi
amacıyla her bir öğrenci için ayrı ayrı ve iki
nüsha halinde öğrenim durumu kütüğü tutulur. Bunlar ilgili bölüm başkanlığı
ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından muhafaza edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Sınavlar ve Değerlendirme Esasları, Ders Tekrarı ve
Üst Yarıyıldan Ders Alma Sınavlar MADDE 16 – (1) Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu sınavı,
bütünleme sınavı, mezuniyet sınavı, mazeret sınavı ve ek sınavlar olmak üzere
altı çeşittir. Sınav notları 100 puan üzerinden değerlendirilir. (2)
Not ortalamasına katılmayan dersler eğitim-öğretim planında belirtilir. Sınav
gerektirmeyen eğitim-öğretim çalışmaları ilgili akademik kurulca tespit
edilerek eğitim-öğretim planında belirtilir ve bu konuda Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığına da bilgi verilir. Bu durumda öğrencinin harf notu yarıyıl içi
çalışmaları değerlendirilerek takdir edilir. Ders ve uygulamalara devam zorunluluğu MADDE 17 – (1) Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için,
o derse kayıtlı olmak ve ilk defa alınan derslerin en az %70’ine, uygulama
ve/veya laboratuvarların en az %80’ine, klinik ve
saha uygulamalarının %90'ına devam etmek zorunludur. Bu şartları yerine
getiremeyen öğrenci yarıyıl sonu sınavına alınmaz. Bu öğrenciye (D) devamsız
harf notu verilir. (2)
Uygulamalı dersler, haftalık çalışma programı içinde veya toplam ders saatini
kapsamak şartıyla, yarıyıl içinde blok olarak yapılabilir. Mesleki uygulamalar
ilgili birimin Yönetim Kurulunun onayı ile çalışma programının içinde, hafta
sonu veya gece yapılabilir. (3)
Üniversite yönetimi tarafından milli takıma, sportif, kültür ve bilimsel
faaliyetlere katılmak üzere görevlendirilen öğrenciler, görevli oldukları
sürece izinli sayılır; bu süreler içinde giremedikleri sınavlara, ilgili
yükseköğretim kurumlarınca belirlenecek tarihlerde girerler. Ancak, bir
öğrencinin izinli sayıldığı süre de dahil, toplam
devamsızlık süresi bir dersin o yarıyıldaki toplam saatinin %50’sini aşamaz.
Bunun dışındaki tüm mazeretler ve raporlu olunan süre devamsızlıktan sayılır.
(4)
Raporlu olunan toplam süre derslerin %30’unu, uygulama ve/veya
laboratuarların %20’sini aştığı takdirde rapor, izine dönüştürülerek öğrenci
o yarıyıl için izinli sayılır. (5)
Ders sorumluları öğrencilerin derse devamlarını izlemekle yükümlü ve bu
konuda bölüm başkanlığına karşı sorumludur. Ara sınav MADDE 18 – (1) Her ders için her yarıyılda en az bir ara sınav
yapılır. (2)
Ara sınavın harf notuna katkısı %40’dır. Ancak, bir ara sınav yapılması
halinde %40’ı, birden fazla ara sınav ve yarıyıl çalışması yapılması halinde,
yapılan sınavların ve yarıyıl içi çalışmalarının ortalamasının %40’ı alınır. (3)
Yarıyıl içi çalışmalar ve takvimi, yarıyıl başında bölüm başkanlığınca
fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokul kuruluna sunulur ve öğrenciye
duyurulur. Bir sınıfın dersleri için bir günde ikiden fazla sınav
yapılmayacak şekilde program hazırlanır. (4)
Proje, bitirme çalışması ve seminer dersleri için ara sınav yapılmaz. Yarıyıl sonu sınavı MADDE 19 – (1) Yarıyıl sonu sınavları, ilgili bölüm başkanlığı
veya yüksekokul müdürlüğünce ilan edilen yer, tarih ve saatlerde iki haftaya
yayılarak yapılır ve bu konuda Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına da bilgi
verilir. (2)
Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’dır. Yarıyıl sonu sınavında
100 üzerinden en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Yarıyıl sonu sınavına
girmeyen veya bu sınavdan en az 45 puan alamayan öğrencilerin, ara sınav ve
yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye katılmaz ve bu öğrenciler FF harf
notu ile değerlendirilir. Bütünleme sınavı MADDE 20 – (1) Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait
en çok iki dersten bütünleme sınavına girebilir. (2)
Bütünleme sınavına girebilmek için; sınavların yapılacağı eğitim-öğretim
yılında ilgili derslere yazılım yapmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına
girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Öğrenciler, bütünleme
sınavına girmek istedikleri dersleri, akademik takvimde belirtilen süre
içerisinde, interaktif olarak kaydetmek zorundadır.
Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere mazeret sınav hakkı verilmez. (3)
Bütünleme sınavına CC notunun altında harf notu bulunan derslerden
girilebilir. Bütünleme sınavında 100 üzerinden en az 45 puan almak
zorunludur. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınavı
yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmaların ağırlıkları dikkate
alınarak harfli not verilir. (4)
Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E verilir ve bu dersin
harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları
yarıyıl not ortalamasına katılır. Mezuniyet sınavı MADDE 21 – (1) Mezuniyetlerine en çok iki dersi kalan
öğrencilere; yarıyıl sonu sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen
zamanda yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır.
Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler,
seçecekleri DC harf notlu en çok iki dersten mezuniyet sınavına girebilir. (2)
Öğrencilerin mezuniyet sınavına girebilmeleri için; ilgili derslerin yarıyıl
sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmaları gerekir.
Mezuniyet sınavı, bütünleme sınavından sonra yapılır. (3)
Mezuniyet sınavından başarılı olunması için en az CC harf notunun alınması
gerekir. Başarı notunun hesaplanmasında ara sınav notu dikkate alınmaz. Mazeret sınavı MADDE 22 – (1) Mazeret sınavı yalnızca birinci ara sınav için
kullandırılır. Ara sınav için mazeret sınavı, yarıyılın son haftasında yapılır. (2)
Sağlıkla ilgili mazeretleri nedeniyle sınavlara giremeyen öğrencilerin bu
durumlarını sağlık kuruluşlarından alınan sağlık raporu ile belgelemeleri
gerekir. (3)
Mazeret belgelerinin düzenlendikleri tarihi izleyen bir hafta içerisinde
bölüm başkanlığı/fakülte dekanlığı/yüksekokul müdürlüğü/meslek yüksekokulu
müdürlüğüne verilmesi zorunludur. Bu sürenin dışında yapılan başvurular
işleme konulmaz. Mazeret sınavına girmeyen öğrenciler için yeni bir mazeret
sınavı yapılmaz. Notların verilmesi MADDE 23 – (1) Harf notları, öğretim elemanı tarafından, interaktif olarak Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına
verildiği anda kesinleşir. Bundan sonra notlar interaktif
olarak ilan edilir. Sınavların bitimini izleyen haftanın ilk üç günü
içerisinde harf notları ile ilgili işlemlerin tamamlanması zorunludur. Harf
notları ile ilgili işlemlerin tamamlanmasından sonra iki suret çıktısı
alınarak ilgili öğretim elemanı tarafından imzalanır. İmzalı listelerin bir
nüshası ilgili bölüm başkanlığı ve yüksekokul müdürlüğünde, diğer nüshası ise
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığında muhafaza edilir. (2)
Her yarıyılın sonunda ilgili fakülte veya yüksekokul kurulu tarafından ders
ve diğer çalışmaların değerlendirilmesi yapılır. Uygulamalı derslerin değerlendirilmesi MADDE 24 – (1) Sağlık Yüksekokulu ve sağlık meslek
yüksekokullarındaki uygulamalı dersler, belirlenen kurumların mesai
saatlerine uyularak, akademik takvimde belirtilen tarihler arasında, öğretim
elemanlarının denetiminde yapılır. (2)
Uygulamalı meslek derslerinin değerlendirilmesinde, her dersin özelliğine
göre, geliştirilen değerlendirme formundaki ölçüler esas alınarak, uygulama
başarı notu verilir. Uygulama sırasında, öğrencinin bakım verdiği hastalara/ailelere
ilişkin, geliştirdikleri bakım süreci raporları, mesleğe özgü davranış
nitelikleri dikkate alınır. (3)
Sağlık Yüksekokulu ve sağlık meslek yüksekokullarındaki uygulamalı öğretim,
devlet hastanesinde, yüksekokul ve meslek yüksekokulu yönetim kurullarının
onayı ile hasta bakımının en iyi uygulandığı sağlık kurumlarında yapılır. Notlar MADDE 25 – (1) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100
puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav,
yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır ve
öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:
(2)
Yukarıdaki harf notlarından; a)
Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o
dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00
olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında ve bütünleme sınavında DC
harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. b)
Güz ve bahar yarıyılları birbiri ile ilişkili olmayıp, her bir yarıyılın not
ortalaması kendi yarıyılına etki eder. c)
Bir dersten DD, FD ve FF harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız
sayılır. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler, o
yarıyılda DC harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılır ve bu dersleri
verildikleri ilk yarıyılda tekrar eder. ç)
Mezuniyet sınavında derslerden DC harf notu alan öğrenciler, yarıyıl
ortalamalarına bakılmadan bu derslerden başarısız sayılır ve bu dersi
verildikleri ilk yarıyılda tekrar ederler. d)
G harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. G notu
ortalama hesaplarına katılmaz. e)
K harf notu, kredisiz derslerden başarısız öğrencilere verilir. K notu
ortalama hesaplarına katılmaz. f)
S harf notu, bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen
bitirme çalışması ve proje dersi için verilir. g)
M notu, Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve
dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış
oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim
kurulunca tanınan dersler için verilir. M notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. Notlarda maddi hata MADDE 26 – (1) Notlarda maddi hatanın yapılmış olması durumunda
düzeltme istemi, sınav sonuçlarının ilanından itibaren yedi gün içerisinde,
öğrencinin başvurusu üzerine ilgili öğretim elemanınca karara bağlanır ve
durum bölüm başkanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne iletilir. Bu işlemin en
geç onbeş gün içerisinde sonuçlandırılıp ilgili
öğrenciye bildirilmesi gerekir. (2)
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından açıklanan harfli notlar ile ilgili
herhangi bir maddi hatanın yapılmış olması halinde, düzeltme istemi, öğretim
elemanının başvurusu üzerine dersin bağlı olduğu bölüm veya yüksekokulca
karara bağlanır. Yarıyıl sonu sınavlarından sonra verilen notlarla ilgili
maddi hataların en geç ertesi yarıyılın kayıt süresi içinde düzeltilmiş
olması gerekir. Bu tarihten sonraki düzeltme işlemleri fakülte veya
yüksekokul yönetim kurulu onayını gerektirir. (3)
Sınav notlarına ve harf notlarına ilişkin düzeltme başvuruları doğrudan
ilgili bölüm başkanlığına yapılır. Not ortalaması MADDE 27 – (1) Öğrencilerin başarı durumu her yarıyıl sonunda
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından hesaplanarak belirlenir. Bir
öğrencinin bir eğitim-öğretim çalışmasından aldığı toplam kredi, o çalışmanın
kredi değeri ile aldığı yarıyıl notu katsayısının çarpımı yoluyla elde
edilir. (2)
Herhangi bir yarıyılın not ortalamasını bulmak için; o yarıyılda öğrencinin
bütün eğitim-öğretim çalışmalarından aldığı toplam kredi tutarı, alınan
çalışmaların kredi değeri toplamına bölünür. Elde edilen ortalama virgülden
sonra iki hane olarak gösterilir. (3)
Genel not ortalaması, öğrencinin Üniversiteye girişinden itibaren almış
olduğu ve kayıtlı bulunduğu programda geçerli olan derslerin ve çalışmaların
tümü dikkate alınarak hesaplanır. Gerek yarıyıl ve gerekse genel not
ortalamasında AA’dan FF’ye kadar verilen notlar
esas alınır. Genel not ortalamasına tekrar edilen derslerden alınan en son
not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir. Ders tekrarı ile ilgili esaslar MADDE 28 – (1) Öğrenciler; başarısız sayıldıkları veya normal
yarıyılında almadıkları dersleri, verildikleri yarıyılda öncelikle tekrar
eder. Bu durumda; bu Yönetmeliğin 16 ncı, 18 inci,
19 uncu, 20 nci ve 21 inci maddeleri hükümleri
uygulanır. (2)
Bir dersten yarıyıl sonu sınavına girme şartını bir kere yerine getiren
öğrenciden, bu dersi daha sonraki yarıyıllarda tekrarlaması durumunda, sadece
teorik derslerden devam şartı aranmaz. Ancak, uygulama, laboratuar ve derse
bağlı diğer yarıyıl içi çalışmalara devam şartı aranır. (3)
Öğrenciler, tekrarlanması gereken seçmeli derslerinin yerine bölüm
başkanlığı, yüksekokul veya meslek yüksekokul müdürlüğünce açılan diğer
seçmeli dersleri alabilir. Bu takdirde, önceki ders ve çalışmalar için
kullanılmış haklar yeniden kullanılmaz. (4)
Dördüncü yarıyılın sonunda genel not ortalaması 1.80’in altında olan
öğrenciler üst yarıyıllardan ders alamaz. Bu durumdaki öğrenciler başarısız
oldukları derslerden tekrar alarak genel not ortalamalarını en az 1.80’e
yükseltmek zorundadır. Üst yarıyıldan ders alma MADDE 29 – (1) Öğrenci, ancak danışmanının olumlu görüşüyle, üst
yarıyıldan ders alabilir. Bunun için, öğrencinin; önceki yarıyıllardan
başarısız dersi olmaması ve ağırlıklı genel not ortalamasının 3.20 ve üstünde
olması şarttır. Üstten alınacak derslerin kredi tutarı, bulunulan yarıyılın
kredi miktarının 1/3’ünü aşamaz. Öğrenci, üst yarıyıldan ders alarak, bu
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen öğrenim
süresinden daha kısa sürede mezun olabilir. Meslek yüksekokullarına intibak MADDE 30 – (1) Lisans programını tamamlamayan veya
tamamlayamayanlar, ilgili yükseköğretim kurumları ile ilişiklerinin kesildiği
tarihten itibaren altı ay içinde müracaat etmek şartıyla meslek
yüksekokullarının uygun programlarına intibak ettirilebilir. Bu öğrencilerin,
ön lisans diploması alması veya meslek yüksekokullarına intibak
ettirilmeleri; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların
Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları
Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Bitirme Çalışmalarına İlişkin Esaslar ve
Değerlendirme Bitirme çalışmasının konusu MADDE 31 – (1) Lisans düzeyinde öğrenim yapan öğrencilerin birinci
sınıfın tüm derslerinden başarılı olmaları gerekir. İlgili bölümce altıncı
yarıyılın sonunda bitirme çalışması yapmak isteyen öğrencilere bitirme
çalışması konusu verilebilir. (2)
Ön lisans düzeyinde öğrenim yapan öğrencilere ön şart aranmadan üçüncü
yarıyılın sonunda bitirme çalışması konusu verilebilir. (3)
Bitirme çalışmasını almak isteyen öğrenci; ilgili bölüm başkanlığından temin
edeceği bitirme çalışması başvuru ve değerlendirme formunu doldurarak
yarıyılın ilk iki haftası içinde veya lisans öğrencileri için altıncı
yarıyılın, meslek yüksekokulu öğrencileri için ise üçüncü yarıyılın sınavları
sonunda bölüm başkanlığına teslim eder. Bu formlar bölümce incelenir ve
bitirme çalışması yapacak öğrencilerin yöneticileri belirlenerek en geç
yarıyılın üçüncü haftası sonuna kadar ilan edilir. Bitirme çalışmasının teslimi ve
değerlendirilmesi MADDE 32 – (1) Bitirme çalışması, metin kısımları daktilo veya
bilgisayar ile A4 formundaki kağıda yazılmış, ekleri
standart boyutlara uygun olarak hazırlanmış ve dosyalanmış üç nüsha halinde
ilgili bölüm başkanlığına teslim edilir. Mimarlık ve iç mimarlık bölümlerinde
ilgili bölüm başkanlıkları tarafından belirlenen çizim standartlarına uyulur.
Bu süre içinde bitirme çalışmasını yapıp teslim edemeyen öğrenci o yarıyıl
bitirme çalışmasından başarısız sayılır ve takip eden ilk eğitim-öğretim
yarıyılında yeniden bitirme çalışmasına yazılır. Bu yazılmada öğrenci dilerse
ilk konuya devam edebilir. Bitirme çalışması, en geç öğrencinin normal
eğitim-öğretim planındaki yedinci yarıyıl veya onu izleyen yarıyılların derslerinin
sona erdiği günün mesai saati bitimine kadar teslim edilir. Ancak zorunlu
hallerde ve ilan edilmek şartıyla bu süre bölüm başkanlığınca uzatılabilir. (2)
Beklemeli öğrenciler, bitirme çalışmasını almaya hak kazandıklarında, güz
yarıyıl başında konuyu alıp aynı yarıyıl sonunda sınavına girebilir. Jüriler ve değerlendirme MADDE 33 – (1) Üç asil ve iki yedek üyeden oluşan jüriler; bölüm
başkanlığınca anabilim dalları ve gerektiğinde yakın anabilim dalları dikkate
alınarak fakülte ve yüksekokul yönetim kuruluna önerilir ve bu kurulda
kesinleşir. Ancak, mimarlık ve iç mimarlık bölümlerinde jüri en az beş
öğretim üyesi veya görevlisinden oluşur. (2)
Bölüm başkanlığı, teslim tarihini izleyen üç gün içinde bitirme çalışmasını
jüri üyelerine gönderir. Jüri çalışmayı bir hafta içinde inceler ve kabul
edilip edilmeyeceğine karar verir. Çalışmanın kabul edilmiş sayılması için
jüri üyelerinin verdiği notların ortalamasının ayrı ayrı
en az CC olması gerekir. Eksik ve yanlışlıkları düzeltilmek üzere
gerekçesiyle birlikte bitirme çalışması iade edilen öğrenci, çalışmasını
bulunduğu yarıyılı izleyen ilk yarıyılda tamamlar. Öğrenci isterse yeni bir
bitirme çalışması konusu da alabilir. (3)
Bitirme çalışması kabul edilen öğrenci, çalışmasını jüri üyeleri önünde
dinleyicilere açık ve sözlü olarak, bölüm başkanlığının sınav dönemi veya bu
dönemi izleyen ilk haftası içinde belirleyeceği bir gün, saat ve yerde
savunur. Sözlü sunuş ve bitirme çalışması ile ilgili savunma en çok kırkbeş dakika sürer. (4)
Jüri, öğrencinin başarı notunu, bitirme çalışmasını sözlü sunuş ve
savunmasından sonra bölüm başkanlığına bildirir. Kabul edilmiş olan
çalışmanın başarılı sayılması için, jüri üyelerinin sözlü sunuş ve savunma
için verdikleri notların ortalamasının en az CC olması gerekir. Bitirme
çalışması başarı notu, bitirme çalışması notu ile sunuş ve savunma notunun
aritmetik ortalamasıdır. Sözlü sunuş ve savunmada başarısız olan öğrenciler,
takip eden dönemde tekrar aynı konuda sunuş ve savunma sınavına girebilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Mesleki Öğretim Uygulamaları ve Mesleki Stajlar Mesleki öğretim uygulamaları MADDE 34 – (1) Her eğitim-öğretim yılının her iki yarıyılında
dekanlıkça hangi dallarda mesleki öğretim uygulamaları yapılacağı veya uygulamalara
kaç öğrencinin katılacağı Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. (2)
Mesleki öğretim uygulamalarına başlamak için, birinci sınıfın tüm
derslerinden başarılı olmak gerekir. (3)
Mesleki öğretim uygulamalarına başlamak için gerekli şartları sağlayan
öğrenci, ilgili bölüm başkanlığından sağlayacağı mesleki öğretim uygulamaları
başvuru ve değerlendirme formunu doldurarak, normal öğretim planındaki yedinci
ya da sekizinci yarıyıl başında ilgili bölüm başkanlığına teslim eder. (4)
Normal eğitim-öğretim planındaki yedinci ve sekizinci yarıyılların ilk
haftası içerisinde öğrenciler tarafından doldurulup teslim edilen formlar,
bölüm başkanlıklarınca değerlendirilir. Öğrencinin nerede ve kimin
rehberliğinde mesleki öğretim uygulaması yapacağı dekanlıkça kurumlara
bildirilir. (5)
Mesleki öğretim uygulamalarının değerlendirilmesi, uygulama yapılan okul
müdürünün görüşü de dikkate alınarak, uygulama sorumlusu öğretim elemanınca
yapılır. Başarısız görülen öğrenci, kanuni öğrenim süresi içinde mesleki öğretim
uygulamalarına başvurabilir ve devam edebilir. İlgili mevzuat hükümlerine
göre en az bir sömestr süre ile öğretmenlik yaptığını belgelendiren
öğrenciler, ilgili fakülte yönetim kurulu kararı ile mesleki öğretim
uygulamalarından muaf tutulabilir. (6)
Uygulama alanlarının özelliğine göre, öğrenci ve öğretim elemanları, mesleki
forma giyerler. Meslek stajları MADDE 35 – (1) Eğitim-öğretim programının özelliklerine göre
öğrencilerin edindiği bilgileri uygulama alanına aktarmasını sağlamak üzere
staj zorunluluğu olan Üniversiteye bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokulu öğrencilerine aşağıdaki esaslar uyarınca staj yaptırılır: a)
Meslek yüksekokullarındaki stajlar; 22/5/2002
tarihli ve 24762 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Mesleki ve Teknik Eğitim
Bölgesi İçindeki Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyerlerindeki Eğitim,
Uygulama ve Stajlarına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik
hükümlerine göre yürütülür. b)
Staj; fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulu yönetim kurulunun uygunluğunu
kabul ettiği resmi veya özel sektör kuruluşlarda yapılır. Eğitim-öğretim
programlarının aksatılmaması göz önünde tutularak staj tarihleri belirlenir. Staj komisyonu MADDE 36 – (1) Bölüm staj komisyonu; bölüm başkanınca görevlendirilen,
fakültelerde en az biri öğretim üyesi olan, üç veya beş öğretim elemanından
oluşur. (2)
Staj komisyonunun görevleri şunlardır: a)
Staj çalışması ile ilgili ön hazırlıkları yapmak, b)
Kamu veya özel sektörden çalışma yerleri sağlamak, c)
Temin edilen staj yerlerini öğrencilere dağıtmak, ç)
Stajlarla ilgili programlar ve esaslar hazırlamak, d)
Staj dosyasını ve sicil fişlerini incelemek ve bunları değerlendirmek, e)
Staj başvuru formunun staj yapılacak iş yerine onaylatıldıktan sonra staj
başlama tarihinden en az on gün önce ilgili bölüm başkanlığına teslim
edilmesini sağlamak. (3)
Staj komisyonunca belirlenen staj programı, öğrencinin staj yapacağı iş
yerinin yetkilisine gönderilir. Öğrenci staj yerinde kontrol edilebilir.
Yüksekokul öğrencileri için Üniversite birim ve bürolarında staj programları
hazırlanabilir. Staj çalışma ve süreleri MADDE 37 – (1) Sağlıkla ilgili mazeretinden dolayı stajının
1/10’una devam edemeyen ve bunu herhangi bir sağlık kurumundan alınan sağlık
raporu ile belgeleyen öğrencinin stajı, ilgili yönetim kurulunca kabul
edilebilir. Başarılı olamayan veya stajını tamamlayamayan öğrenci stajını
yenilemek zorundadır. Öğrenim süresini doldurmuş yüksekokul öğrencileri,
stajını tekrarlama süresi içerisinde diğer öğrencilik haklarından
faydalanamaz. (2)
Stajlara fiilen devam zorunluluğu vardır. (3)
Staj çalışmaları bölüm akademik kurulu tarafından önerilip bölüm başkanınca
onaylandıktan sonra fakülte dekanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne bilgi
verilir. Onaylanan stajlar bölüm staj komisyonu tarafından izlenir ve yürütülür. (4)
Pratik çalışma yaptıran fakültelerde staj süresi; öğrencinin fiilen çalışması
kaydıyla altmış gündür. Bu sürelere ders uygulamaları dahil
değildir. Öğrencilerin yapmış olduğu teknik gezilerin stajdan sayılıp
sayılmayacağı bölüm kurulunca kararlaştırılır. (5)
Stajı tamamlanmadıkça öğrencilere diploma veya mezuniyet belgesi verilmez. (6)
Fakültelerde staj yaptırılan öğrenci bir staj döneminde en az onbeş iş günü en çok kırk iş günü staj yapabilir. (7)
Yüksekokullarda öğrencilerin diploma almaya hak kazanabilmeleri için en az
kırk iş günü meslekleriyle ilgili iş yerlerinde staj yapmış olmaları şarttır.
(8)
Meslek yüksekokullarında yapılacak staj süreleri, meslek yüksekokulu yönetim
kurulu tarafından belirlenir. (9)
Stajla ilgili istisnai durumlar ilgili yönetim kurullarınca karara bağlanır. Staj yerleri MADDE 38 – (1) Her öğrenci kendisine ayrılan staj yerinde
stajını yapmakla yükümlüdür. Zorunlu nedenler dışında, kendilerine ayrılan
yerlerde staj yapmayan veya belirtilen minimum süreden daha az staj yapan
öğrencilere, öğrenim süreleri boyunca bir staj yeri temin edilmez. (2)
Öğrenciler, buldukları staj yerlerini staj komisyonu başkanına bildirerek
gerekli onayı aldıktan sonra, söz konusu yerlerde staj yapabilir. (3)
Fakültelerce yeterince staj yeri temin edilememesi halinde staj yerleri
öncelikle üst sınıf öğrencilerine dağıtılır. Bu durumda geçmiş öğretim
yılları derslerinin en az yarısından başarılı olamayan ve izlediği yarıyıl
derslerinden sınav hakkı alamamış olan öğrencilere staj yeri gösterilmez.
Dört yıllık yüksekokullarda, dördüncü yarıyıl öğrenimi tamamlandıktan sonra
staja başlanır. Geç staj yapan öğrencilerin mezuniyet tarihleri, mesleki staj
kabul tarihinden sonraki ilk iş günüdür. (4)
Staj dosyaları her yıl en geç Aralık ayı sonuna kadar bölüm staj komisyonu
başkanlığına teslim edilir. Zamanında dosyasını teslim etmeyen öğrencinin
stajı sayılmaz. (5)
Pratik çalışma yapacak her öğrenciye, her staj süresi için resimli ve soğuk damgalı
bir pratik çalışma sicil fişi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından
hazırlanarak verilir. Bu fiş ilgili staj yerine öğrenci tarafından verilir.
Staj yeri amiri; öğrencinin devamı, ilgisi, başarısı ve diğer durumlarına
ilişkin bilgileri sicil fişine işleyerek Rektörlüğe veya yüksekokul
müdürlüğüne gönderir. (6)
Staj defterleri ve sicil fişleri staj komisyonu üyeleri tarafından incelenir.
Yeterli görülmeyen stajlar kısmen veya tamamen ilgili bölüm staj komisyonu
kararıyla iptal edilebilir. ALTINCI BÖLÜM Kayıt Dondurma ve Kayıt Silme, Mezuniyet ve
Diplomalar Kayıt dondurma MADDE 39 – (1) Öğrencilerin kayıtları, aşağıda belirtilen haklı
ve geçerli nedenlerin varlığı halinde dondurulabilir: a) Öğrencinin,
Üniversite hastanesi veya diğer sağlık kurumlarından alınan sağlık
raporlarıyla belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretinin olması, b)
2547 sayılı Kanunun 7 nci maddesi uyarınca,
öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime
Yükseköğretim Kurulu kararınca ara verilmesi, c)
Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması
şartı ile tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda
kalmış olması, ç)
Öğrencinin yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt dışına gittiğini belgelemesi, d)
Genel hükümlere göre kesinleşmiş bir mahkumiyet halinin veya 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre süreli uzaklaştırma veya yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası
dışındaki hallerin bulunması, e)
Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle
askere alınması, f)
Tutukluluk hali, g)
İlgili yönetim kurulunun uygun gördüğü diğer hallerin ortaya çıkması. (2)
Kayıt dondurulduğunda, öğrencilerin Üniversiteye girişte verdiği belgeler
geri verilmez. Öğretim süre ve ek süresi işlemez ve ilgili yönetim kurulu
kararında belirtilecek süre kadar kayıt dondurulabilir. Bu süre içinde
öğrenciler izinli sayılır. Sadece, basit şizofreni, paranoid
şizofreni, disosiyatif sendrom,
borderline vakalar gibi ruhsal bozukluklar
nedeniyle fakülte ve yüksekokullarda iki yılı aşan, meslek yüksekokullarında
bir yılı aşan devamsızlık durumlarında; öğrencilerden yeniden sağlık raporu
alınmak ve incelenmek suretiyle, öğrenime devam edemeyeceklerine ilgili
yönetim kurulunca karar verilenlerin, kayıtlı oldukları yükseköğretim
kurumundan kayıtları silinir. (3)
Ayrıca, bu süreler zarfında öğrenciye giremediği laboratuvar,
uygulama, yarıyıl sonu sınavları için tekrarlama hakkı verilmez. Yarıyıl sonu
ve mazeret sınavları açılmaz, giremediği bu sınav hakları sadece saklı
tutulabilir. Öğrenci, mazereti sebebiyle ayrıldığı noktadan öğrenciliğine
devam eder. Kayıt sildirme MADDE 40 – (1) Öğrenciler, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bir
dilekçe ile başvurarak kayıtlarını sildirebilir. Bu takdirde, ödemiş
oldukları harç ve ücretler iade edilmez. Kayıt sildiren öğrencilerin yeniden
kayıt olma haklarını elde etmeleri halinde, isterlerse, intibakları bu
Yönetmeliğin 14 üncü maddesi hükümlerine göre yapılır. İlişik kesme MADDE 41 – (1) Kendi isteği ile kayıt sildiren, çıkarılan veya
mezun olarak Üniversiteden ayrılanların diplomalarını veya dosyalarındaki
kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversitece tespit edilen ilişik
kesme işlemlerini yapmaları şarttır. İzinler MADDE 42 – (1) Öğrencilere; bu Yönetmeliğin 39 uncu maddesinde
belirtilen haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle yarıyıl izni verilebilir.
İzin süresi en fazla; meslek yüksekokullarında iki yarıyıl, fakülte ve dört
yıllık yüksekokullarda dört yarıyıldır. İzinli geçen süreler öğretim
sürelerine dahil edilmez. (2)
Öğrenciler tekrar Üniversiteye dönmek üzere, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında yüksekokul müdürünün önerisi ve Rektörlük onayı ile
fakültelerde bölüm başkanının ve dekanın önerisi ve Rektörlük onayı ile
izinli sayılabilir. (3)
İzin istekleri gerekçeli bir dilekçe ve belgelerle birlikte Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına yapılır. Rektörlük onayı ile kesinleşen sonuçlar Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur. (4)
Ani hastalık ve beklenmedik haller dışında izin isteklerinin yarıyıl başında
ve ders alma süreleri bitmeden yapılması gerekir. İzinden dönüş MADDE 43 – (1) İzin kullanan öğrencilere Üniversiteye
dönüşlerinde aşağıdaki işlemler uygulanır: a)
Yurt dışında belirli bir süre öğrenim görmek amacı ile izin alan öğrencilerin
bu sürede gördükleri öğrenim ve aldıkları dersler, ilgili yönetim kurulu
tarafından değerlendirilir. b)
Diğer nedenlerle izin almış olan öğrenciler izinlerinin bitiminde normal
yarıyıl kayıtlarını yaptırarak öğrenimlerine devam eder. c)
Ancak, hastalık nedeni ile izin almış olan öğrenciler öğrenimlerine devam
edecek durumda olduklarını sağlık raporu ile kanıtlamak zorundadır. Mezuniyet, diploma ve öğretmenlik
sertifikası verilmesi MADDE 44 – (1) Sekiz yarıyıllık lisans eğitim-öğretimi
programını başarı ile tamamlayan öğrenciler, lisans diploması; meslek yüksekokullarında
normal dört yarıyıllık bir eğitim-öğretim programını başarı ile tamamlayan
öğrenciler meslek yüksekokulu diploması almaya hak kazanır. (2)
Lisans öğrenimini tamamlamayan veya tamamlayamayanların önlisans
diploması almaları veya meslek yüksekokullarına intibak ettirilmeleri,
Yükseköğretim Kurulunca belirlenen esaslara göre düzenlenir. (3)
Lisans, yüksekokul ve meslek yüksekokulu diploması verilebilmesi için,
öğrencinin genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. Üniversite
öğrenciliği süresince uyarma dışında disiplin cezası almamış olmak kaydıyla,
bir yarıyıl sonunda en az normal ders yükü ile o yarıyılın not ortalaması
3.00-3.50 olan öğrenciler onur öğrencisi, 3.51-4.00 arasındaki öğrenciler
yüksek onur öğrencisi listesine geçerek mezun olur. Bu öğrencilerin listesi
her yarıyıl sonunda Rektörlükçe ilan edilir ve durumları diplomalarında
belirtilir. (4)
Mezuniyet genel not ortalaması 4.00 üzerinden hesaplanır ve öğrenim durumu
belgesi üzerinde belirtilir. (5)
Diplomalarda; fakültelerde dekan ve Rektör, dört yıllık yüksekokullarda müdür
ve Rektör, Rektörlüğe bağlı iki yıllık meslek yüksekokullarında müdür ve
Rektör tarafından imzalanır. (6)
İlgili mevzuat hükümlerine göre öğretmen olarak atanabilecek dört yıllık
yüksekokul ve fakülteden mezun olan öğrenciler ile Üniversitenin fakülte
öğrencilerine, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslar çerçevesinde,
öğretmenlik sertifika programları uygulanabilir. Söz konusu programlar, bu
Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür. (7)
Başka bir Üniversiteden nakil yoluyla gelen öğrencilerin lisans diploması
alabilmeleri için son iki yarıyılı Üniversitede okumuş olmaları gerekir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yurtdışı üniversitelerle öğrenci
mübadelesi MADDE 45 – (1) Üniversite ile yurt dışındaki bir üniversite
arasında yapılan anlaşmalar uyarınca, öğrenci değişimi programı çerçevesinde
yurtdışındaki üniversitelere bir veya iki yarıyıl süreyle öğrenci
gönderilebilir. Bu öğrencilerin kayıtları bu süre içerisinde Üniversitede
devam eder ve bu süre eğitim-öğretim süresinden sayılır. Bu öğrenciler o
dönem için kendi bölümlerinde almaları gereken dersler yerine, okuduğu
Üniversitede aldıkları derslerden sorumlu sayılır. Bu derslerin seçimi,
öğrenci danışmanlarının nezaretinde yapılarak ilgili bölümün teklifi ve
ilgili yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir. Bu derslerden alınan notlar,
bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinde öngörülen not sistemine çevrilerek öğrenci
kütüğüne işlenir ve akademik ortalamaya katılır. Öğrencinin almış olduğu bu
derslerden başarısız olduğu dersler varsa, öğrenci onların yerine kendi
bölümünde almadığı dersler arasından, danışmanının uygun göreceği ve bölüm
başkanının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca onaylanan dersleri alır. (2)
Aynı öğrenci değişim programı kapsamında, mübadil üniversiteden gelen
öğrencilere de Üniversitede okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik
hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine transkript
verilir. Giyim ve genel görünüş MADDE 46 – (1) Öğrenciler eğitimleri süresince giyim ve genel
görünüş konusunda ilgili mevzuat hükümlerine uymak zorundadır. Disiplin MADDE 47 – (1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri;
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre
yürütülür. Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili
diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Senato ve birimlerin ilgili
kurullarının kararları uygulanır. İntibak GEÇİCİ MADDE – 1 (1) Erzincan Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı iken
adı ve bağlantısı değiştirilerek oluşturulan ve Gümüşhane Üniversitesi
Rektörlüğüne bağlanan Kelkit Aydın Doğan Meslek Yüksekokulu bölüm ve
programlarına, 2008-2009 eğitim-öğretim yılından önce kayıt olan öğrencilere;
sınavlar, başarı notları ve mezuniyetleri ile ilgili olarak adı ve bağlantısı
değiştirilmeden önce tabi oldukları, 22/8/2007
tarihli ve 26621 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Erzincan Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
hükümleri uygulanır. (2)
2008-2009 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane Üniversitesi Kelkit Aydın Doğan
Meslek Yüksekokulu olarak kayıt olan öğrencilere, 2009-2010 eğitim-öğretim
yılı başından itibaren bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Söz konusu
öğrencilerin intibak işlemleri Gümüşhane Üniversitesi Yönetim Kurulu
kararlarına göre yürütülür. Yürürlük MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümüşhane Üniversitesi
Rektörü yürütür. |