Dış
Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2009/21)
BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 1- (1)
Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 8301.40.11.00.00, 8301.40.19.00.00,
8301.60.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında yer alan
“topuzlu kapı kilidi (elektromekanik olanlar hariç), diğer kapı kilitleri
(elektromekanik olanlar hariç), yalnız kapı kilitleri için silindir – bareller ile kilit kasası” için 31/07/2003
tarih ve 25185 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2003/16
sayılı Tebliğ (2003/16 sayılı Tebliğ) ile dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2)
Uygulanmakta olan önlemin yürürlükten kalkma süresinin bitiminden önce, 23/11/2007 tarih ve 26709 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2007/18 sayılı
Tebliğ ile bahse konu önleme yönelik olarak nihai gözden geçirme soruşturması
açılması talebinde bulunulabileceği ilan edilmiştir. (3)
Dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping ve
zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla Kale Kilit
ve Kalıp Sanayi A.Ş. tarafından yapılan başvuru üzerine 22/07/2008 tarih ve
26944 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2008/23 sayılı Tebliğ ile başlatılan nihai gözden geçirme
soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel
Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Tebliğ;
4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarih ve 99/13482 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve
23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturması sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin toplanması ve
değerlendirilmesi MADDE 3- (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, söz konusu ürünün Müsteşarlıkça tespit edilen
ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara ve ayrıca anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara
iletilebilmesini teminen Çin Halk Cumhuriyeti’nin
Ankara Büyükelçiliğine soru formu gönderilmiştir. (2)
Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
tanınmış olup, tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri
karşılanmıştır. (3) Yerli
üretim dalı soruşturma süresince Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuş ve
gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. Soruşturma
döneminde ithalat gerçekleştiren 10 ithalatçı firmadan cevap alınmıştır. (4) ÇHC’deki üretici-ihracatçılardan hiçbir cevap
alınamamıştır. (5) Soruşturma sırasında ilgili
taraflardan dinleme toplantısı yapılmasına ilişkin herhangi bir talep
gelmemiştir. (6) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
bilgi, belge ve görüşler soruşturma kapsamında değerlendirilmiştir. (7) Nihai bildirim sonrası iki ithalatçı firma,
mevcut önlem ve nihai bildirimde yer alan çeşitli tespit ve değerlendirmelere
yönelik görüş bildirmiştir. Firma görüşlerinin soruşturma kapsamındaki nihai
değerlendirmeleri değiştirecek nitelikte bir bilgi içermediği görülmüştür. İlgili tarafların bilgilendirilmesi MADDE 4- (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkenin Büyükelçiliğine söz
konusu ülkede yerleşik üretici/ihracatçılara iletilmek üzere şikâyetin gizli
olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir. (2)
Soruşturmaya ilişkin tespit ve bilgileri içeren “Nihai Bildirim” ilgili
tarafların bilgisine sunulmuş ve karşıt görüş ve değerlendirmelerini
iletmeleri için makul bir süre tanınmıştır. Gözden geçirme dönemi
MADDE 5- (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere 01/01/2005–31/12/2007
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir. Bununla
beraber, önlemin etkisini ve önlem sonrası duruma ilişkin eğilimleri
görebilmek amacıyla gözden geçirme dönemini (2005-2007) de içine alan
2003-2007 dönemi ele alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 6- (1)
Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 8301.40.11.00.00, 8301.40.19.00.00,
8301.60.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında yer alan
“topuzlu kapı kilidi (elektromekanik olanlar hariç), diğer kapı kilitleri
(elektromekanik olanlar hariç), yalnız kapı kilitleri için silindir – bareller ile kilit kasası”dır. (2) Yerli
üretim dalı tarafından imal edilen kapı kilitleri ile soruşturma konusu ülke
menşeli kapı kilitlerinin benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas
soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise gerek yerli
üretim dalı tarafından üretilen gerekse soruşturma konusu ülkeden ithal
edilen önleme konu ürünün işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri,
kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve
birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumunu ortadan
kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair herhangi bir görüş alınmamış ve bu
yönde bir tespitte bulunulmamıştır. (3) Bu
çerçevede, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün ile yerli üretim dalı
tarafından imal edilen kapı kilitlerinin benzer ürün olduğu tespiti
geçerliliğini korumaktadır. (4)
Soruşturmada, soruşturma konusu maddenin yukarıda belirtilen GTİP’ler dışında bir sınıflandırma altında ithal
edildiğine ilişkin herhangi bir bulguya ulaşılmamıştır. (5)
Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya
esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu
eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya
tanımında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel
getirmez. ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampingin
Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali MADDE 7- (1) Yönetmelik’in 35’inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir. a) Önleme tabi ülkede sektörün durumu (1) Önleme tabi ülke dünyanın
en büyük kilit ihracatçısıdır. Uluslararası
Ticaret Merkezi (UTM) verilerine göre
2004 – 2007 döneminde dünya kilit pazarındaki payını sürekli arttıran ÇHC’nin bu dönemde pazardan aldığı pay yıllar itibariyle
%18,1, %19,24, %22,09 ve %23,89 olarak gerçekleşmiştir. 2007 yılı UTM
verilerine göre ÇHC’nin dünya kilit ihracatındaki
payının ABD Doları bazında %23,89, miktar bazında ise %50 olması da ÇHC’nin düşük fiyat politikasını gösteren bir husustur.
Yine 2007 yılı UTM verilerine göre ÇHC dünyanın en büyük 15 kilit ihracatçısı
arasında en düşük birim fiyatlı ihracatı yapmaktadır. Dünya Ticaret Atlası
(DTA) verilerine göre de ÇHC 2008 yılı itibariyle 179 ülkeye 179.559 ton ve
863 milyon ABD Doları tutarında ihracat yapmıştır. ÇHC’nin
tüm dünyaya yapmış olduğu kilit ihracatı 2007 yılında 2006’ya göre miktar ve
dolar bazında artmış, 2008 yılında ise 2007’ye göre dolar bazında artsa da
miktar bazında % 4 oranında azalmıştır. (2) Finansal krizle
birlikte dünyada gerçekleşen talep daralmasının ÇHC’nin
kilit ihracatını da olumsuz etkileyeceği ortadadır. Bunun ilk işaretleri 2008
yılında görülmüştür. DTA verilerine göre 2008 yılında ÇHC kilit ihracatı
miktar bazında %4 oranında azalmıştır. ÇHC, talep daralmasına bağlı olarak
sektörde oluşan ve ileride de artması beklenen bu kapasite fazlasını
yönlendirebileceği pazarlara ihtiyaç duyacaktır. b) Fiyat karşılaştırması (1) Soruşturma kapsamında ÇHC’de mukim üretici/ihracatçı firmalar işbirliğinde
bulunmamışlardır. Bu nedenle gösterge niteliği taşıyan mevcut damping marjı hesaplaması yapılırken Yönetmeliğin 26’ncı
maddesi hükmüne uygun olarak eldeki mevcut veriler kullanılmış, bu amaçla
2007 yılına ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri ile yerli
üretim dalı tarafından sunulan maliyet verilerinden yararlanılmıştır. ÇHC
menşeli ithalatın 2007 yılı ortalama birim fiyatları ile yerli üretim dalının
verilerinden hareketle oluşturulan normal değerin karşılaştırılması sonucunda
ÇHC menşeli kilit ithalatının soruşturma döneminde %52 oranında dampingli fiyatlarla gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. (2) Kilitlerde ÇHC menşeli ithalatın
birim fiyatları diğer ülkeler menşeli ithalatın birim fiyatlarının üzerinde
seyretmektedir. Bu durum, önlem sonrası ÇHC menşeli ithalatın daha özellikli
dolayısıyla birim fiyatı daha yüksek olan ürünlere kaydığını göstermektedir.
Nitekim 2005 ve 2006 yıllarında ÇHC’den ithal
edilen kilitlerde görece ucuz olan 0-6 $/kg’lik
kilitlerin payının sırasıyla %5,6 ve % 8,3 olduğu görülmektedir. Fakat bu
eğilim 2007 yılında bozulmuş, görece
ucuz olan 0-6 $/kg’lık kilitlerin ÇHC menşeli kilit
ithalatı içindeki payı hızlı bir biçimde artmış ve %47,4 seviyesinde
gerçekleşmiştir. (3) ÇHC’nin 3.
ülkelere yapmış olduğu kilit ihracatının birim fiyatları DTA verilerine göre incelenmiş ve önlemin
yürürlükten kalkması durumunda Türkiye’ye yönlenmesi muhtemel ihracatının
birim fiyatları öngörülmeye çalışılmıştır. Buna göre 830140
Gümrük Tarife Pozisyonunda (GTP) DTA verilerine göre ÇHC’nin,
Türkiye’ye yaptığı ihracatın ortalama birim fiyatları 2007 yılında 3,68 ABD
Doları/kg iken Birleşik Arap Emirlikleri’ne (BAE) yaptığı ihracatın ortalama
birim fiyatları 2,64 ABD Doları/kg, Endonezya’ya yaptığı ihracatın ortalama
birim fiyatları 2,62 ABD Doları/kg ve Nijerya’ya yaptığı ihracatın ortalama
birim fiyatları 2,80 ABD Doları/kg olarak gerçekleştiği görülmektedir. Benzer
durum 2008 yılında da devam etmiş; ÇHC’nin
Türkiye’ye yaptığı ihracatın ortalama birim fiyatı 4,7 ABD Doları/kg iken
BAE’ye 3,21 ABD Doları/kg, Endonezya’ya 2,95 ABD Doları/kg, Nijerya’ya 2,49
ABD Doları/kg olarak gerçekleşmiştir. c) Esas soruşturmada tespit edilen damping
marjları (1) Esas soruşturma
esnasında tespit edilen damping marjları, firmaların
önlemin yürürlükten kalkması halinde muhtemel davranışlarını yansıtacak
önemli bir gösterge niteliği taşıdığından dikkate alınmıştır. Buna göre, esas
soruşturma sırasında ÇHC için tespit edilen damping
marjı %250 olup önemli düzeydedir. d) Türkiye Pazarının Önemi (1) ÇHC bakımından Türkiye
pazarının öneminin değerlendirilmesi yapılırken kilit satışlarıyla doğrudan
ilişkili olan inşaat sektöründeki gelişmelere bakılması önem arz etmektedir.
Türkiye’de inşaat sektörü 2007’ye kadar hızla büyümüştür (2005 yılında %21,5,
2006 yılında %19,4 ve 2007’de %5 oranında). Ayrıca soruşturmaya konu ülkenin
ilgili üründe dünyanın en büyük ihracatçısı olması ve önleme tabi ülkedeki
üretici/ihracatçıların Türkiye pazarının şartlarını, dağıtım ve pazarlama
kanallarını iyi bildikleri de göz önüne alındığında inşaat sektöründe son
dönemdeki daralmaya rağmen Türkiye pazarının bu üreticiler için cazip
koşullar sunduğu değerlendirilmektedir. e) Talebi
Etkileyen Unsurlar (1)
Soruşturma konusu ürünün ithalatçısı konumunda bulunan firmalar tarafından
soru formlarına verilen yanıtlarda talebi etkileyen en önemli unsurun fiyat olduğu,
fiyattan sonra teknik özellikler, teslim garantisi ve servisin önemli olduğu
ifade edilmiştir. f)
Değerlendirme (1) Mevcut küresel kriz nedeniyle ortaya çıkan talep daralması
sonucunda ÇHC’de ortaya çıkacak kapasite fazlasının,
mevcut önlemin yürürlükten kalkması halinde Türkiye’ye yönlendirilebileceği
değerlendirilmektedir. Ayrıca ÇHC’nin dünyanın en
büyük kilit üreticisi ve ihracatçısı olması, önlemin devam etmesine rağmen ÇHC’den görece ucuz kilit ithalatının devam etmesi, esas
soruşturmada tespit edilen damping marjının oldukça
yüksek düzeyde olması, küresel talep daralması sonucunda ÇHC’nin
kapasitesini yönlendirebileceği ihraç pazarları arama ihtiyacı ve ÇHC’li üreticilerin Türkiye pazarını iyi bilmesi gibi
hususlar da dikkate alındığında önlemin yürürlükten kalkması durumunda
dampingli ithalatın artması muhtemeldir. Diğer taraftan ÇHC’nin
Endonezya, Nijerya, BAE gibi ülkelere yaptığı ihracatın birim fiyatları da
göstermektedir ki, ÇHC şu anda Türkiye’ye yaptığı ihracatın ortalama
fiyatlarının çok daha altında fiyatlarla kilit satabilme kapasitesine
sahiptir. DÖRDÜNCÜ
KISIM Zararın
Devam Etmesi veya Yeniden Meydana Gelmesi ihtimali MADDE 8- (1) Önlemin
yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalındaki zarara ilişkin bir inceleme
yapılmış; önlemin yürürlükten kalkması sonucunda ortaya çıkabilecek muhtemel
gelişmeler zarara etkisi yönünden değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, ilgili
ürünün ithalatının gelişimi, bu ithalatın fiyatlarının gelişimi ve yerli
üretim dalının fiyatları üzerindeki mevcut ve potansiyel etkisi ile yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir. BİRİNCİ BÖLÜM
Önlem
Konusu İthalatın Gelişimi Maddenin Genel
İthalatı MADDE 9- (1)
Kilitlerin genel ithalatı 2003 yılında Maddenin
Soruşturma Konusu Ülkeden İthalatı MADDE 10-
(1) Kilitlerin ÇHC’den gerçekleşen toplam ithalatı
incelendiğinde; önlemin yürürlüğe girdiği yıl olan 2003’te (2) Ele
alınan dönemde önleme konu ülkeden gerçekleştirilen kilit ithalatının genel
ithalat içindeki payı 2003 yılında %78,2, 2004 yılında %5,4, 2005 yılında
%11,7, 2006 yılında %7,3, 2007 yılında %14 olarak gerçekleşmiştir. Önlem Konusu İthalatın Pazar Payı MADDE 11- (1) Soruşturma konusu ürünün yurtiçi
tüketimi Kale Kilit ile diğer yerli üreticilerden temin edilen yurtiçi satış
miktarları ile genel kilit ithalat miktarının toplanması suretiyle
hesaplanmıştır. (2) Bu
çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksinin 2005 yılında 100, 2006 yılında
105, 2007 yılında 99 olduğu görülmüştür. Önleme tabi ülkenin toplam tüketim
içerisindeki payı 2005 yılında 100 kabul edildiğinde, 2006 yılında 94, 2007
yılında 293 olarak gerçekleşmiştir. Önlem konusu ithalatın fiyatlarının
gelişimi MADDE 12-
(1) Kilitlerde 2003 – 2007 döneminde önlem konusu ülkeden gerçekleşen
ithalatın fiyatları 2003 yılı 100 birim olacak şekilde endekslenmiştir. Buna
göre önlem konusu ithalatın fiyatlarının 2004 yılında 536 birim, 2005 yılında
549 birim, 2006 yılında 495 birim, 2007 yılında 343 birim olduğu görülmüştür. Fiyat Kırılması MADDE 13- (1) Soruşturmaya konu ülkeden
gerçekleşen ithalatın Türkiye piyasasında oluşan fiyatlarının yerli üretim
dalı yurtiçi satış fiyatları üzerinde yarattığı etkiyi tespit edebilmek
amacıyla fiyat kırılması incelenmiştir. Bu çerçevede soruşturma konusu
ülkeden gerçekleşen ithalatın TÜİK istatistikleri temelinde ortalama birim
fiyatları tespit edilerek anılan değerlere gümrük vergisi ve gümrük
masrafları eklenmiş ve soruşturma konusu ürünün Türkiye iç piyasasına giriş
fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda
fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak
amacıyla anılan miktara dampinge karşı önlem
eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen soruşturma konusu ürünün Türkiye
piyasasına giriş fiyatı ile yerli üreticilerin yurtiçi satış fiyatları
mukayese edilmiş ve fiyat kırılması hesaplanmıştır. (2) Buna
göre, 2007 yılında ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarının önlemin
yokluğunda yerli üretim dalının fiyatlarını kilitlerde %61,44, kilit
kasasının içinde yer alan barellerde ise %71,07
oranında kıracak düzeyde olduğu tespit edilmiştir. İKİNCİ
BÖLÜM Yerli
Üretim Dalının Durumu Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri MADDE 14- (1) Önlem konusu
ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde yerli
üretici Kale Kilit ve Kalıp Sanayii A.Ş. firmasının
verileri kullanılmıştır. (2) Öte
yandan, gözden geçirme döneminde yerli üreticinin ekonomik göstergelerindeki
eğilimin net olarak görülebilmesi amacıyla parasal değerlerin endeks haline
getirilmesinde yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi kullanılarak enflasyondan
arındırılmış reel değerler esas alınmıştır. a)
Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı (1) 2005 yılı endeksi 100 kabul edildiğinde üretim miktar endeksi
2006’da 120, 2007’de 98 birim olmuştur.
(2) 2005
yılında 100 birim olan kapasite endeksinin 2006 yılında 106, 2007’de 90 birim
olduğu görülmüştür. (3)
Kapasite kullanım oranları ise 2005 yılı 100 olarak alındığında 2006 yılında
112, 2007’de ise 109 seviyesinde gerçekleşmiştir. b) Yurtiçi satışlar (1) Yurtiçi satışlarda miktar temelinde 2005
yılında 100 birim olan endeksin 2006 yılında 102 birim, 2007 yılında da 89
birim olduğu görülmüştür. (2) 2005 yılında 100 birim olan
yurtiçi toplam satış hasılası endeksinin, 2006 ve
2007’de 106 birim olduğu tespit edilmiştir. c) İhracat (1) Yurtdışı satışlarda miktar temelinde 2005 yılında 100 birim olan
endeksin 2006 yılında 130, 2007 yılında 133 birim olduğu görülmüştür. (2) 2005 yılında 100 birim olan
yurtdışı toplam satış hasılası endeksinin 2006’da
152 birim, 2007’de ise 166 birim olduğu tespit edilmiştir. ç)
Yurtiçi fiyatlar (1) 2005’de 100 birim olan yurtiçi satış birim fiyatları endeksinin
2006 yılında 104 birim, 2007 yılında ise 120 birim olduğu saptanmıştır. d)
Pazar payı (1) Soruşturma konusu ürünün yurtiçi tüketimi 2005 yılında 100 olarak
alındığında 2006 yılında 105, 2007 yılında da 99 olduğu tespit edilmiştir.
Yerli üretim dalının ilgili üründe yurtiçi pazar payı ise 2005 yılında 100
birim iken, 2006 yılında 97 birime düşmüş, 2007 yılında ise 90 birime kadar
gerilemiştir. e)
Stoklar (1) 2005 yılı 100 birim olarak alınırsa stok miktar endeksinin 2006
yılında 245, 2007 yılında 153 birim olduğu görülmüştür. f)
İstihdam (1)
Çalışan toplam işçi sayısı endeksi 2005 yılında 100 birim olarak kabul
edildiğinde endeksin 2006 yılında
107, 2007 yılında 93 birim seviyesinde gerçekleştiği tespit
edilmiştir. g) Ücretler (1) Yerli üreticinin
ilgili ürün üretiminde çalışan işçilerinin aylık giydirilmiş brüt ücret
endeksi 2005 yılında 100 birim olarak alındığında 2006 yılında 99 birim ve
2007 yılında 98 birim olarak gerçekleşmiştir. ğ) Verimlilik (1)
Verimlilik endeksi 2005 yılında 100 birim kabul edildiğinde 2006 yılında 112
birim, 2007 yılında da 106 birim olduğu saptanmıştır. h) Maliyetler (1) 2005 – 2007 döneminde yerli üretim dalının birim maliyetleri
incelendiğinde; 2005 yılında 100 birim olan birim ticari maliyet endeksinin
2006 yılında 106, 2007 yılında 122 birim olduğu tespit edilmiştir. ı)
Karlılık (1) 2005 yılında 100 birim olan birim ürün karının, 2006’da 84, 2007’de
ise 42 birim olduğu görülmüştür. i)
Nakit akışı (1) Yerli üreticinin ürün satışlarından sağladığı nakit akış endeksi
2005 yılında 100 birim iken 2006 yılında 93, 2007 yılında 58 birim düzeyinde
gerçekleşmiştir. j) Özkaynakların karlılığı ve yatırım hasılatı (1) Yerli üreticinin bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2005 yılı
itibariyle 100 birim olan özkaynak karlılığı (Kar/Özkaynak) 2006 yılında 137 birim, 2007 yılında da 95
birim olmuştur. (2) Yatırım hasılatı oranına bakıldığında ise
2005 yılında 100 birim olan endeks değerinin 2006 yılında 130 birime çıktığı,
2007 yılında da 80 birime gerilediği görülmüştür. k)
Büyüme (1) Yerli üreticinin bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif
büyüklüğü reel olarak 2005 yılında 100 birim iken, 2006’da 139, 2007’de ise
173 birim seviyelerinde oluşmuştur. l)
Sermaye artışı (1) 2005 yılında 100 birim olan özsermaye
endeksi 2006’da 132 birim ve 2007’de 145 birim olmuştur. m)
Yatırımlardaki artış (1) 2005 yılında 100 birim olan firma tevsi yatırımlarının 2006 yılında
229, 2007 yılında 303 birim seviyesinde gerçekleştiği görülmüştür. (2) 2005 yılında 100 birim olan
firma yenileme yatırımlarının 2006 yılında 35, 2007 yılında 97 birim
seviyesinde gerçekleştiği görülmüştür. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE
15- (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde; 2007 yılında
yurtiçi satışlarda önemli ölçüde bir azalma meydana gelmesine rağmen
ihracatın artması sebebiyle üretimde sadece %2’lik bir düşüş gerçekleştiği
görülmüştür. Bu dönemde yurtiçi satış fiyatındaki artış ticari maliyetteki
artışın altında kalmıştır. Bunun en önemli nedeni bu dönemde finansman
giderlerinde meydana gelen artıştır. Bu dönemde yurtiçi fiyatlardaki artışın
ticari maliyetteki artışın altında kalması nedeniyle birim ürün karlılığı
önemli ölçüde azalmıştır. Satışlardaki düşüş ve düşük karlılığa bağlı olarak
ürün nakit akışı da önemli ölçüde azalmıştır. Bu dönemde üretimdeki azalışa
rağmen kapasite kullanım oranında artış gerçekleşmiştir. Bunun nedeni
kapasitenin azalmasıdır. Büyüme, sermaye artışı ve yatırımlarda artış
gerçekleştiği görülse de bunlar önleme tabi ürün bazında değil firma geneline
ilişkin verilerdir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Zararın Devam Etmesi veya Yeniden
Meydana Gelmesi İhtimali MADDE 16- (1) Yönetmelik’in 35 inci maddesi hükümleri gereğince, önlemin sona ermesi halinde zararın
devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, taraflarca ortaya konulan
ve yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen veriler çerçevesinde;
soruşturmaya konu ithalatın muhtemel seviyesi ve fiyatları ile bunun yerli
üretim dalının fiyatları üzerindeki beklenen etkisi, önlem konusu ülkedeki
sektörün durumu ve Türkiye’ye yönlendirebilecekleri kapasitenin bulunup
bulunmadığı, önlemin yürürlükten kalkması durumunda soruşturmaya konu
ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki muhtemel etkileri incelenmiştir. (a)
Dampingli
ithalatın muhtemel fiyatları, fiyat kırılması ve talebe etkisi (1) İlgili ürünün fiyatı alıcıların kararını belirleyen
en önemli etkenlerdendir. Mevcut küresel kriz nedeniyle yaşanmakta olan talep
daralmasının uluslararası pazarda fiyat bazında rekabeti arttırdığı ve
arttıracağı değerlendirilmektedir. Ayrıca UTM verilerine göre 2007 yılında
830140 ve 830160 GTP’lerinde dünyanın en büyük
ihracatçısı konumunda olan ve en büyük 15 ihracatçı ülke arasında en düşük
birim fiyatlı ihracatı yapan ÇHC’nin önlemin
kalkması halinde Türkiye’ye yapmış olduğu ihracatı arttıracağı muhtemeldir.
Bu çerçevede, yukarıda hesaplanan fiyat kırılması değerleri (2007 için
kilitlerde %61,44, barellerde %71,07) de göz önüne alındığında,
önlemin yürürlükten kalkması halinde ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim
dalına zarar verecek düzeylerde gerçekleşeceği değerlendirilmektedir. (b)
Soruşturmaya
konu ithalatın muhtemel seviyesi (1) Soruşturmaya konu ithalatın muhtemel seviyesinin
değerlendirilebilmesi amacıyla önlemin yürürlüğe girişinden itibaren genel
ithalat ile önleme konu ülkeler menşeli ithalatta yaşanan gelişmeler göz
önüne alınmıştır. (2) 2003 – 2007 döneminde genel ithalatın seyri
incelendiğinde kilit ithalatının miktar bazında %115,9 oranında artış
gösterdiği görülmüştür. Özellikle 2006 ve 2007 yıllarında ithalatta önemli
sıçramalar gerçekleşmiştir. Önleme tabi kilit ithalatı ise bu dönemde %61,5
oranında düşmüştür. (3) Soruşturma konusu ürünün en büyük ihracatçısı
konumunda olan ÇHC’den gerçekleşen ithalatın bu
ölçüde düşmesi önlemin etkisini göstermektedir. ÇHC’nin
dünyanın en büyük ihracatçısı olduğu, ÇHC’den hala
görece düşük fiyatlı kilit ithalatının gerçekleşmeye devam ettiği ve iç
piyasada müşterilerin alım kararını etkileyen birinci unsurun fiyat olduğu
göz önüne alındığında önlemin kalkması durumunda soruşturmaya konu ithalatın
artmasının muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. (c) Önleme tabi ülkedeki sektörün durumu (1) Önleme tabi ülkedeki
üretim kapasiteleri hakkında net bir bilgi elde edilememesine karşın bu
ülkenin dünyanın en büyük ihracatçısı olması ve ihracat miktarının büyüklüğü,
ÇHC’nin çok önemli bir kapasite büyüklüğüne sahip
olduğunu göstermektedir. (2) UTM verilerine göre,
ÇHC 2007 yılında 830140’da yer alan kilitlerde 803.468.000 dolar ve 187.697
ton ile dünya ihracatının %23,9’unu gerçekleştirmiştir. ÇHC bu kilitlerde
dünyanın en büyük ihracatçısı konumundadır. Kapı kilitlerinde Türkiye’nin
2007 yılı toplam ithalatı 2.397 ton olup, ÇHC’den
ithalatı ise 334 tondur. (3) UTM verilerine göre
830140 GTP’sinde ÇHC’nin
ihracatının 2003 – 2007 arasında miktar bazında %11, 2006 – 2007 arasında da
değer bazında %27 oranında arttığı görülmektedir. (4) Bu bağlamda
yürürlükteki önlemin yürürlükten kalkması halinde ÇHC’nin
Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi bir üretim kapasitesinin bulunduğu
değerlendirilmektedir. (5) ÇHC’nin
ilgili ürünlerde dünyaya yapmış olduğu ihracatın miktarı Türkiye toplam
tüketimi ile karşılaştırıldığında Türkiye tüketiminin çok küçük olduğu;
önlemin kalkması durumunda ÇHC’nin Türkiye talebini
çok rahat bir biçimde karşılayabilecek durumda olduğu; talebin fiyat
hassasiyetinin yüksekliği dikkate alındığında kapasitesinin görece küçük bir
bölümünü dampingli fiyatlardan Türkiye piyasasına
yönlendirmesi halinde bile yerli üretim dalına telafisi çok güç zarar
vermesinin muhtemel olduğu anlaşılmaktadır. (ç) Değerlendirme (1) Önlem
yürürlüğe girdikten sonra toplam kilit ithalatının miktar bazında %115,9
arttığı, ÇHC’den yapılan ithalatın miktar bazında
%61,5 azaldığı görülmektedir. Bu durum önlemin etkili olduğunu
göstermektedir. (2) Kapı kilitlerine en büyük talep, 2005 yılında %21,5, 2006 yılında
%19,4 ve 2007’de %5 oranında büyüyen inşaat sektörü tarafından
gerçekleştirilmektedir. (3) İlgili ürünün emtia olması nedeniyle fiyat, alıcıların kararlarını
etkileyen en önemli faktörlerden biridir. ÇHC diğer pek çok sektörde olduğu
gibi bu sektörde de düşük fiyat politikası uygulamaktadır. Yukarıda da ifade
edildiği gibi UTM verileri de bunu doğrular niteliktedir. (4) Diğer taraftan, önleme tabi ülkenin fiyatlarının yerli üretim dalı
fiyatlarını önemli ölçüde kıracak seviyelerde olduğu tespit edilmiştir.
Küresel kriz kaynaklı talep daralması sonucunda ÇHC’nin,
büyük üretim kapasitesi de göz önüne alındığında, kapasite fazlasını
yönlendirebileceği pazarlara yönelebileceği muhtemeldir. Bu bağlamda önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingli ithalatın
artmasının muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. (5) Yerli üretim dalının 2007 yılı verileri
de göstermektedir ki, mali göstergelerindeki olumlu seyir henüz tam olarak
istikrar kazanmış değildir. Soruşturma konusu ülkenin Türkiye’ye yönlendirebilecek önemli
üretim ve ihracat kapasitesinin bulunması, önlem konusu ülkedeki
üretici-ihracatçıların Türkiye pazarını iyi bilmeleri ve söz konusu ürünün
kullanıcılarına kolay ve hızlı biçimde erişebilecek durumda olmaları, önlemin
ortadan kalkması durumunda önleme konu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın
yerli üretim dalının fiyatları üzerinde ciddi bir fiyat baskısı oluşturmasının
muhtemel olması ve fiyatın iç piyasada rekabetin temel unsurlarından olması
nedeniyle oluşabilecek fiyat baskısının yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerini bozacak biçimde fiyat indirmesine ya da üretimini kısmasına
yol açabileceğinden mevcut önlemin ortadan kalkmasının yerli üretim dalında
zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açması muhtemeldir. BEŞİNCİ
KISIM Diğer
Hususlar Üçüncü ülkelerden ithalat MADDE 17- (1) Soruşturma
çerçevesinde üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalat da incelenmiş olup ÇHC
haricindeki ülkelerden yapılan ithalatın 2003 – 2007 döneminde arttığı
görülmüştür. Bu bağlamda üçüncü ülkelerin toplam ithalat içerisindeki payları
2003 – 2007 döneminde artmıştır. Fakat 2007 yılında bu pay 2006’ya nazaran
bir düşüş göstermiştir. 3. ülkeler menşeli ithalatın yurtiçi tüketim içindeki
payı da 2005 – 2007 döneminde önemli ölçüde artmıştır. Öte yandan 3.
ülkelerden ithalattaki değişim, ÇHC menşeli ithalata dönük değerlendirmeleri
ve önlemin kalkması durumunda damping ve zararın
devamı ya da tekrarının muhtemel olduğuna dair değerlendirmeleri değiştirecek
nitelikte değildir ALTINCI
KISIM Sonuç Karar MADDE 18 - (1)
Soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine
İlişkin 2003/16 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu'nun kararı ve Bakan’ın onayı
ile aşağıda belirtilen şekilde uygulamaya devam edilmesi uygun görülmüştür.
Uygulama MADDE 19- (1)
Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı ve
menşe ülkesi belirtilen eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen
tutarlarda dampinge karşı vergiyi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 20- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 21-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan
yürütür. |