2 Ağustos 2009 PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 27307

YÖNETMELİK

Iğdır Üniversitesinden:

IĞDIR ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS, LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç ve kapsam

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Iğdır Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarının kayıt, eğitim-öğretim ve sınavlarında uyulacak usul ve esasları düzenlemektir.

             Dayanak

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Üniversite: Iğdır Üniversitesini,

             b) Rektör: Iğdır Üniversitesi Rektörünü,

             c) Rektörlük: Iğdır Üniversitesi Rektörlüğünü,

             ç) Senato: Iğdır Üniversitesi Senatosunu,

             d) Üniversite Yönetim Kurulu: Iğdır Üniversitesi Yönetim Kurulunu,

             e) İlgili Kurul: Fakülte kurulu, yüksekokul kurulu ve meslek yüksekokulları kurulunu,

             f) İlgili Yönetim Kurulu: Fakülte yönetim kurulu, yüksekokul yönetim kurulu ve meslek yüksekokulları yönetim kurulunu,

             g) Birim: Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulunu,

             ğ) Danışman: Belirlenmeleri ve görevleri ile ilgili esaslar bir yönerge ile düzenlenmek üzere; öğrencilerin eğitim, öğrenim ve diğer sorunlarıyla ilgilenmek üzere dekan, müdür, ilgili bölüm başkanı veya anabilim dalı başkanı tarafından görevlendirilen öğretim elemanını,

             h) Ders Kredisi: Haftada bir saat teorik ders, yarıyıl sisteminde bir, yıl sisteminde iki kredi saati; uygulama, laboratuvar, bitirme çalışması, seminer, klinik, atölye ve benzeri çalışmaların iki saati, yarıyıl sisteminde bir kredi; yıl sisteminde ise iki kredi saatini,

             ı) Ön Koşullu Ders: Bölüm veya anabilim dalı kurullarının teklifi, ilgili kurulun kararı ve senatonun onayı ile belirlenen; alınabilmesi için önceki yarıyıl veya yıllarda yer alan derslerden bir veya birkaçının başarılması şartı aranılan dersi,

             i) Zorunlu Dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda almakla yükümlü olduğu dersleri,

             j) Ortak Zorunlu Ders: 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun değişik 5 inci maddesinde belirtilen Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ve yabancı dil hazırlık sınıfı olmayan programlardaki yabancı dil derslerini,

             k) Seçmeli Ders: Öğrencinin, danışmanının muvafakatı ile ilgili kurullarca önerilen dersler arasından seçerek alabileceği dersleri,

             l) Ön Lisans: Ortaöğretimden sonra en az dört yarıyıllık veya iki yıllık bir programı kapsayan yüksek öğretimi,

             m) Lisans: Ortaöğretimden sonra, en az sekiz yarıyıllık veya dört yıllık bir programı kapsayan yüksek öğretimi,

             n) Ara Sınavı: İlgili eğitim ve öğretim programının öngördüğü derslerden yarıyıl/yıl içinde yapılan sınavları,

             o) Yarıyıl veya Yıl Sonu Sınavı: Dersin okutulduğu yarıyıl veya yıl sonunda yapılan sınavları,

             ö) Mazeret Sınavı: Ara sınavlara ve yarıyıl/yılsonu sınavlarına ilgili Fakülte veya Yüksekokul Yönetim Kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir nedenden dolayı katılamayan öğrenciler için açılan sınavları,

             p) Ek Sınav : Kanunlarla verilmiş azami süreler sonunda mezun olamayan öğrencilere, sınav şartlarını yerine getirmiş olmak kaydıyla, verilen iki sınav hakkını,

             r) Tek Ders Sınavı: Mezuniyetleri için sınav koşulunu yerine getirmiş ancak tek dersten (F) alarak başarısız olmuş öğrenciye, bir defaya mahsus olmak üzere, tek derse kaldığı sınav dönemi sonunda kullanılmak üzere verilen sınav hakkını,

             s) Muafiyet Sınavı: Üniversiteye yeni kayıt yaptıran öğrencilere ortak zorunlu yabancı dil dersinden öğretim yılı başında açılan sınavı,

             ş) Kısa Süreli Sınav: Yarıyıl/yıl içinde haberli veya habersiz olarak ders saatinde yapılan kısa süreli sınavları,

             t) GANO: Genel Ağırlıklı Not Ortalamasını,

             u) Mezuniyet GANO Baraj sınavı: Son yarıyıl/yılda (F) notu almadıkları halde, GANO’ları 2,00’ın altına düşen öğrencilere son iki yarıyıl/yılda verilen sınav hakkını

             ifade eder.

             Öğrenci işleri

             MADDE 4 – (1) Iğdır Üniversitesi öğrencilerinin kayıt yenileme, kayıt silme ve yatay geçiş işlemleri ile diğer yüksek öğretim kurumlarından gelenlerin kabulü, intibaklarının yapılması, öğretim ve sınavlara ilişkin işlemler konusunda ilgili yönetim kurulları yetkilidir.

             (2) Iğdır Üniversitesinde okumaya hak kazanan öğrencilerin kesin kayıtları, kimlik kartlarının tanzimi ve tasdiki, askerliklerinin tecili, öğrenci belgelerinin verilmesi ve dosyalarının tutulması ile diplomalarının düzenlenmesi işlemleri merkezde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca, merkez dışı birimlerde ise ilgili dekanlık veya müdürlüklerce yürütülür.

İKİNCİ BÖLÜM

Kayıt, Katkı Payı ve Kimlik Kartı

             Kayıt

             MADDE 5 – (1) Iğdır Üniversitesine bağlı Fakülte ve Yüksekokullara kayıt için aşağıdaki şartlar aranır:

             a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak. Yabancı ülke liselerinden mezun olanlar için diploma denklikleri Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanmış olmak.

             b) Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) veya yabancı uyruklu öğrenci sınavı sonucunda, o öğretim yılında Iğdır Üniversitesi fakülte ve yüksekokullarına merkezi yerleştirme sistemi ile kayıt hakkı kazanmış olmak veya ön kayıt sistemi ile öğrenci alınacak birimlerde, o öğretim yılı için geçerli olan puana ve şartlara sahip bulunmak.

             c) Kayıt için ÖSYM tarafından hazırlanan sınav kılavuzunda belirtilen belgeleri sağlamak. Eksik veya yeterli olmayan belgelerle kayıt yapılmaz.

             ç) Üniversiteye kayıt hakkı kazanan adaylar kayıt için başvurularını bizzat yaparlar. Ancak, mazeretleri sebebiyle bizzat başvuramayan adaylar, noter vekâletnamesini haiz vekilleri veya kanunî temsilcileri aracılığı ile kayıt yaptırabilirler. Belirlenen tarihler arasında kesin kaydını yaptırmayan adaylar herhangi bir hak iddia edemezler.

             d) Özel yetenek sınavı sonucu öğrenci alan birimlere, akademik takvimde belirtilen gün ve saatte kesin kaydını yaptırmayan aday öğrenciler, kayıt haklarını kaybederler ve yerlerine yedek adaylar alınır.

             (2) Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin sunduğu belge ve bilgilerin doğru olmadığı anlaşılırsa, hangi yarıyılda olursa olsunlar, üniversite ile ilişikleri kesilir. Söz konusu öğrenciler üniversiteden ayrılmışlarsa kendilerine verilen tüm belgeler (diploma dahil) iptal edilir ve haklarında yasal işlem yapılır.

             (3) Kayıt sırasında öğrencinin yazılı olarak beyan ettiği adres, tebligat adresidir. Her türlü tebligat; öğrencinin üniversiteye kayıt sırasında bildirdiği adrese taahhütlü olarak yapılmak ve tebliğ varakası ilgili yükseköğretim kurumunda ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır. Üniversiteye kayıt olurken bildirdikleri adresi değiştirdikleri halde bunu fakülte/yüksekokullarının ilgili birimlerine bildirmemiş bulunan veya yanlış ve eksik adres vermiş olan öğrencilerin yükseköğretim kurumundaki mevcut adreslerine tebligatın gönderilmesi halinde tebligat kendilerine yapılmış sayılır.

             (4) Öğrenciler, Fakülte/Yüksekokul Yönetimi tarafından yapılan yazılı duyuruları izlemekle yükümlüdürler. Öğrenciler usulüne uygun olarak yapılmış olan duyuruları görmediklerini ileri süremezler. Bu duyurular tebligat yerine geçer.

             Ders kayıtları

             MADDE 6 – (1) Öğrenciler her yarıyıl/yıl akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrenci, bu süre içerisinde katkı payını veya ikinci öğretim ücretini ödeyerek ve danışmanının gözetiminde ders kayıt formunu doldurarak o yarıyıl veya yılda alacağı bütün dersler için ders kaydı yaptırır. Bunlardan birini yerine getirmemiş öğrencinin, kaydı yenilenmez. Belirtilen sürelerde kaydını yenilemeyen öğrenciler ders alamazlar, sınavlara giremezler ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

             (2) Belgelendirmek koşuluyla bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan mazereti ve ilgili yönetim kurulunca kabul edilmiş bir mazereti olmadan zamanında kaydını yenilemeyen öğrencinin o yarıyılı/yılı öğrenim süresinden sayılır. Ancak süresi içinde ders kayıtlarını yaptırmayanlardan haklı ve geçerli mazereti olan öğrencilerin, geçen sürenin devamsızlıktan sayılması şartıyla ders kayıtlarının yapılmasına ilgili yönetim kurulu karar verir.

             (3) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre mezuniyeti için gerekli tüm dersleri alarak devam şartını yerine getirmiş, ancak bazı derslerden başarısız olmuş ve ek sınav hakları tanınmış öğrencilerin, bu sınav haklarını kullanabilmeleri için; sınavlarına girecekleri derslerin kayıtlarını yarıyıl/yıl başında, akademik takvimde belirtilen kayıt yenileme süresi içinde yaptırmaları gerekir. Öğrenci, dersin programdan kalkmış olması durumunda, ilgili kurulca onaylanmış eşdeğer derse kaydını yaptırır ve öğrencinin bu dersten başarılı olması gerekir. Bu durumdaki öğrenciler, mezun oluncaya kadar katkı paylarını bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde ödemek zorundadırlar.

             (4) Ders kayıt işlemlerinin tümünden öğrenci sorumludur.

             Katkı payı

             MADDE 7 – (1) Öğrencilerin, her öğretim yılında, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ilgili mevzuatta belirlenen öğrenci katkı payını ödemeleri gerekir. Öğrenci katkı payını ödemeyen öğrencilerin kayıt ve kayıt yenileme işlemi yapılmaz ve bu öğrenciler hakkında ilgili mevzuatta belirlenen hükümler uygulanır. Öğrencinin katkı payını ödemediği veya kaydını yenilemediği yarıyıllar/yıllar, öğrencinin öğrenim süresine sayılır.

             Kimlik kartı

             MADDE 8 – (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciye, üzerinde geçerlilik süresi belirtilmiş fotoğraflı bir kimlik kartı verilir. Kimlik kartları her eğitim-öğretim yılı başında yenilenir ve eski kimlik geri alınır.

             (2) Kimlik kartını kaybeden öğrenci, kayıp ilânı ile birlikte kayıtlı olduğu birime yazılı olarak başvurduğu takdirde; kendisine, aynı dönemde geçerli olacak yeni kimlik kartı verilir.

             (3) Kimlik kartlarının kullanılmayacak kadar yıpranması halinde, eski kimlik kartının iadesi koşuluyla öğrenciye yeni kimlik kartı düzenlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar

             Akademik takvim

             MADDE 9 – (1) Üniversitenin tüm birimleri tarafından uygulanacak akademik takvim Senato tarafından kararlaştırılır.

             (2) Eğitim ve öğretim, yarıyıl veya yıl esasına göre düzenlenir. Eğitim-öğretim dönemleri, yarıyıl uygulayan birimlerde güz ve bahar yarıyıllarından oluşur. Bir yarıyıl 14 haftadan, 1 yıl 28 haftadan az olamaz. Resmi tatil günleri ile yarıyıl/yıl içi ve yıl sonu ve varsa bütünleme sınavlarının yapıldığı günler bu sürenin hesabında dikkate alınmaz. Diş Hekimliği ve Tıp Fakültelerinde yıllık, diğer birimlerde yarıyıllık düzende eğitim-öğretim verilir.

             (3) Gerekli görülen hallerde, ilgili kurul önerisi ve Senato onayıyla cumartesi ve/veya pazar günleri ders ve/veya sınav yapılabilir.

             (4) Gerekli görüldüğü durumlarda ilgili birimin yetkili kurullarının teklifi ve üniversitenin yetkili kurullarının kararıyla yaz okulu açılabilir. Yaz okulu açma ve uygulama ilkeleri ayrı bir yönetmelikle belirlenir.

             Eğitim-öğretimin kapsamı

             MADDE 10 – (1) Eğitim-öğretim; ilgili akademik birimlerde, özelliklerine göre teorik dersler, uygulamalı dersler ve pratik çalışma, atölye, tıbbi ve cerrahi klinik uygulamalar, laboratuar çalışması, bitirme ödevi, bitirme tezi, bitirme projesi, diploma projesi, staj, ödev çalışması ve seminer gibi uygulamalardan oluşur.

             (2) Lisans ve önlisans programlarında yer alacak dersler, bunların saat sayıları, kredileri ve derslerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECTS) kredileri, zorunlu veya seçmeli oldukları, ilgili akademik anabilim/anasanat kurullarının ve bölüm kurullarının önerileri dikkate alınarak, ilgili kurullarca belirlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (3) Staj, bitirme/diploma projesi ve tez gibi eğitim-öğretim faaliyetlerinin hazırlanması, sunulması, değerlendirilmesi gibi hususlara ilişkin esaslar, ilgili birimlerce hazırlanacak ve Senato tarafından onaylanacak ilkeler ile belirlenir.

             (4) Tıp Fakültesinde entegre sistem uygulanır ve buna ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

             (5) Dersler ve müfredatları ile dersleri verecek öğretim elemanları öğretim yılı veya yarıyılı başlamadan önce bilim ve ana bilim dalı kurullarınca belirlenir. Bölüm kurullarında karara bağlanır ve ait olduğu öğretim yılı veya yarıyılın başlama tarihinden en geç üç hafta önce dekanlığa veya müdürlüğe bildirilir ve konu, ilgili kurullarda görüşülerek karara bağlanır.

             (6) Staj zorunluluğu olan programlarda staj, uygulama ve benzeri çalışmalarla ilgili esaslar, yönergelerle belirlenir.

             Eğitim-öğretim süresi

             MADDE 11 – (1) Önlisans ve lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilere bu öğrenimlerini tamamlamak için tanınan azami süreler; iki yıllık önlisans için dört, dört yıllık lisans için yedi yıldır. Öğrenciler normal eğitim-öğretim süresi beş yıl olan programları sekiz yılda, altı yıl olan programları ise dokuz yılda tamamlamak zorundadırlar. Ancak, bu süreler sonunda kayıtlı olduğu öğretim kurumundan mezun olabilmek için son sınıf öğrencilerine, başarısız oldukları bütün dersler için iki ek sınav hakkı verilir. Bu sınavlar sonunda başarısız ders sayısını beş derse indirenlere bu beş ders için üç yarıyıl, ek sınavları almadan beş derse kadar başarısız olan öğrencilere dört yarıyıl (sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan kurumlarda iki öğretim yılı), üç veya daha az dersten başarısız olanlara ise başarısız oldukları derslerden açılacak sınavlara sınırsız, girme hakkı tanınır. İzledikleri programdan mezun olmak için gerekli bütün derslerden geçer not aldıkları halde yönetmeliklerinde başarılı sayılabilmeleri için öngörülen not ortalamalarını sağlayamamaları sebebi ile ilişikleri kesilme durumuna gelen son yarıyıl (sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan kurumlarda son sınıf) öğrencilerine, not ortalamalarını yükseltmek üzere son iki sınıfın diledikleri derslerinden sınırsız sınav hakkı tanınır. Bunlardan uygulamalı, uygulaması olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz.

             (2) Açılacak sınavlara, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim yılı hiç girmeyen veya üst üste 2 yarıyıl kaydını yenilemeyen öğrenci, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamaz. Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler, öğrenci katkı payını ödemeye devam ederler, ancak sınav hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

             (3) Derslere devam yükümlülüklerini yerine getirdikleri halde, yıl içi ve yıl sonu sınav yükümlülüklerini bu maddede belirtilen hükümlere uygun olarak yerine getiremedikleri için öğretim kurumları ile ilişiği kesilme durumuna gelen ve birinci sınıfta en fazla bir dersten, ara sınıflarda ise en fazla üç dersten başarısız olan öğrencilere, üç yıl içinde kullanacakları üç sınav hakkı, not ortalamasını tutturamadıkları için hazırlık sınıfı dahil ara sınıflarda da sene kaybeden öğrencilere diledikleri üç dersten bir sınav hakkı verilir. Sınav hakkı verilenler, yıl içi veya yıl sonu sınavı olduğuna bakılmaksızın başvurmaları halinde her eğitim-öğretim yılı başında açılacak sınavlara alınırlar. Sınavların sonunda sorumlu oldukları tüm dersleri başaranlar, öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Bu durumda olan öğrencilerin sınavlara girdikleri süre, öğrenim süresinden sayılmaz. Bu sınavlara katılan öğrenciler, öğrencilik haklarından hiç bir şekilde yararlanamazlar.

             (4) Ek süre kullanan veya ara sınıflarda kurumları ile ilişiği kesilme durumuna gelen öğrencilerin başarı notu, yarıyıl/yıl içi etkinliklerden alınan puanlar dikkate alınmaksızın, sadece bu sınavın notuna göre belirlenir. Bu öğrencilerin başarı notlarının istatistiksel dağılım içerisinde nasıl değerlendirileceği bir yönerge ile belirlenir.

             (5) Öğrencilerin mazeretsiz olarak, süresi içinde kayıt yenileme işlemini yaptırmaması veya yaptırıp da derslere, uygulamalara, sınavlara girmemesi; 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde öngörülen süre ve ek sürelerin işlemesine engel olmaz. (Bu Yönetmeliğin kayıt dondurmaya ilişkin hükümleri saklıdır). Bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinin ve üçüncü fıkrasında belirtilen haklı ve geçerli bir neden olmaksızın, bu Yönetmelikte yazılı şartları yerine getirmeyerek öğrenimlerini tamamlayamayan veya tamamlayamayacakları anlaşılan öğrencilerin kaydı silinir.

             Derslerin kredi değeri ve saati

             MADDE 12 – (1) Öğretim programlarında belirlenen tüm çalışmalar bu yönetmelik hükümlerine tabi ders sayılır. Yükseköğretim Kurulunca kredisi sıfır olarak belirlenmiş zorunlu dersler hariç her dersin kredisi öğretim programında belirtilir. Kredinin hesaplanmasında, yarıyıl sisteminde, teorik derslerde, haftalık ders sayısı kadar; yıl sisteminde, iki katı kadar kredi verilir. Teorik ders saatlerinin dışında kalan ve haftalık ders programında yer alan her türlü uygulama ve laboratuar çalışmaları için yarıyıl sisteminde haftalık ders saatinin yarısı kadar, yıl sisteminde ise haftalık ders saati kadar kredi verilir. Bir dersin kredisi, yarıyıl sisteminde o dersin haftalık teorik saati ile uygulama ve laboratuvar saatlerinin yarısının toplamından oluşur. Yıl sisteminde ise o dersin haftalık teorik saatinin 2 katı ile uygulama ve laboratuar saatlerinin toplamından oluşur.

             (2) Senato tarafından not ortalamalarına katılmayacağı kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatlerinin belirtilmesi ile yetinilir.

             (3) Teorik ve uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi 50 dakikadır. Haftalık ders çizelgeleri, dersler arasında 10 dakika bırakılacak şekilde düzenlenir.

             Dersler

             MADDE 13 – (1) Dersler; zorunlu dersler, ortak zorunlu dersler, seçmeli dersler ve önkoşullu dersler olarak gruplandırılır. Bunlardan;

             a) Zorunlu dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerdir.

             b) Ortak zorunlu dersler: 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan; Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ile Yabancı Dil dersleri haftalık iki ders saati olacak şekilde, tercihen ilk dört yarıyıl içinde planlanan derslerdir.

             c) Seçmeli dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda yer alan, öğrencinin seçimine bağlı derslerdir. Bu dersler, meslekle ilgili formasyonu tamamlayan derslerden olabileceği gibi, genel kültür veya farklı ilgi alanlarından dersler de olabilir. Öğretim programında seçmeli dersler, mezuniyet için alınması gerekli toplam kredinin en çok %40’ını oluşturacak biçimde düzenlenir. Meslekle ilgili olmayan seçilmiş dersler mezuniyet için alınması gerekli toplam kredinin %10’unu aşamaz.

             ç) Önkoşullu ders: Öğrencinin kayıt yaptıracağı ders; bir veya daha çok önkoşul dersinin başarı ve/veya alınma durumlarına bağlı ise bu ders önkoşullu bir derstir.

             d) Önkoşul dersi: Öğrencinin önkoşullu derse kaydını, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen durumlardan birine bağlı olan derstir.

             (2) Bir önkoşullu dersin alınabilmesi için, bu önkoşullu ders ile onu bağlayan önkoşul dersi arasında aşağıdaki şartlardan birinin gerçekleştirilmiş olması gerekir:

             a) Önkoşul dersinin başarılmış olması,

             b) Önkoşul dersinden, bu Yönetmeliğin 27 nci maddesinde belirtilen FD notunun sağlanmış olması,

             c) Önkoşul dersi başarılamamış veya önceki yarıyıllarda/yıllarda alınmamış olsa bile, önkoşul dersinin önkoşullu dersle birlikte aynı yarıyıl/yıl içinde alınıyor olması.

             (3) Bir önkoşullu ders birden çok önkoşul dersine bağlanabilir. Bu durumda; önkoşullu dersin bağlandığı her bir önkoşul dersi için, ilgili birim her bir bağlantı şeklini ayrı ayrı belirler.

             (4) Önkoşullu dersler, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şartlardan hangisinin seçildiği; ilgili birimin bölüm/program kurullarınca gerekçeleri belirtilerek ilgili kurula önerilir ve ilgili kurulun verdiği karar Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (5) Birinci ve ikinci yarıyıldaki veya birinci yıldaki tüm derslerini başarı ile tamamlamış olan öğrenciler kendi öğretim dalı ile ilgili öğretim programının öngördüğü zorunlu ve seçmeli dersleri, ilk defa almak kaydıyla, danışmanının ve Bölüm Kurulunun teklifi, ilgili Yönetim Kurulunun onayı ile başka bir yüksek öğretim kurumundan ve/veya uzaktan eğitim kurumundan alabilir.

             (6) Yurtdışı ve Yurt içi Üniversitelerle öğrenci mübadelesi ve ders alma ile ilgili olarak Iğdır Üniversitesi ile yurt dışındaki ve/veya yurt içindeki bir üniversite arasında yapılan anlaşmalar (Avrupa Birliği, Socrates-Erasmus Farabi ve benzeri) uyarınca, öğrenci değişimi programı çerçevesinde, yurtdışındaki veya yurt içindeki üniversitelere bir veya iki yarıyıl süreyle öğrenci gönderilebilir. Bu öğrencilerin kayıtları bu süre içerisinde Iğdır Üniversitesinde devam eder ve bu süre eğitim-öğretim süresinden sayılır. Bu öğrenciler, o dönem için kendi bölümlerinde almaları gereken dersler yerine, okuduğu üniversitede aldıkları derslerden sorumlu sayılırlar. Bu derslerin seçimi, öğrenci danışmanlarının nezaretinde yapılarak, ilgili bölümün teklifi ve Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir. Bu derslerden alınan notlar, bu Yönetmeliğin 27 nci maddesine uygun olarak değerlendirilir. Aynı mübadele kapsamında, mübadil üniversiteden gelen öğrencilere de, Üniversitemizde okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine transkript verilir.

             Öğretim programı

             MADDE 14 – (1) Lisans ve önlisans ders programları ilgili akademik anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ile bölüm kurulunda belirlenir ve ilgili kurul tarafından kararlaştırılır. Bu karar, Senatonun onayı ile kesinleşir.

              (2) Öğretim programında; her yarıyılda/yılda okutulacak dersler ile bu derslerin kredi ve teorik ve uygulamalı ders saatleri yer alır.

             (3) Eğitim-öğretim programlarındaki zorunlu ders ve zorunlu diğer faaliyetlerin kredileri, öğretim programının toplam kredisinin %60’ından az olamaz.

             Ders açma esasları

             MADDE 15 – (1) Her yarıyıl/yıl hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim üyelerince/görevlilerince okutulacağı, akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurulca kararlaştırılır. Derslerin öğretim üyelerine dengeli bir şekilde dağıtımı esastır.

             (2) Zorunlu derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz.

             (3) Seçmeli derslere kaydolan öğrenci sayısının beşten az olması halinde, bu dersin açılıp açılmamasına ilgili kurulca karar verilir. Dersin, kaydolan öğrenci sayısının yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması durumunda; ders ekleme çıkarma dönemini izleyen hafta içinde kaydı iptal edilen öğrencilerin açık bulunan seçmeli derslere kaydı, öğrenci danışmanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından yapılır.

             (4) Derslerin ve uygulamaların hafta içindeki yerleşimi ve sorumlu öğretim üyeleri/görevlileri, her yarıyılın/yılın başlangıcından en az on iş günü önce ilan edilir. Zorunlu hallerde haftalık programlarda değişiklikler yapılabilir.

             (5) Yaz okulunda hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim üyelerince/görevlilerince okutulacağı, ilgili mevzuat hükümlerine göre akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul tarafından kararlaştırılır.

             Dersin gruplara ayrılması

             MADDE 16 – (1) Bir ders için ilgili kurul kararı ile birden fazla grup oluşturulabilir. Ancak birden fazla grup oluşturulduğunda, bu gruplardaki öğrenci sayısı ortalaması teorik derslerde 25’ten, uygulama veya seçimlik derslerde 10’dan az olamaz.

             Ders izleme programı

             MADDE 17 – (1) Her ders için, dersin öğretim üyesi tarafından ders izleme programı hazırlanır. İlgili bölüm kurulu, bölüm kurulunun olmadığı yerlerde ilgili kurul kararı ile onaylanan ders izleme programları, kayıt yenileme döneminin başlamasından önce öğrencilere ilan edilir.

             (2) Ders izleme programında; dersin amacı, teorik ve uygulama kısımlarına ilişkin içeriği, haftalık günü ve saati, ders konu başlıklarının haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve araçlar, öğretim teknik ve yöntemleri, öğretim üyeleri/görevlileri ve yardımcılarına ait iletişim bilgileri ve dersin ölçme ve değerlendirme araçları yer alır.

             (3) Her derste öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı, başarı notuna katkı oranları ve yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı; öğretim üyesi/görevlisi tarafından, bu Yönetmeliğin 27 nci maddesinin üçüncü fıkrası esas alınarak ilgili kurulun kararı doğrultusunda belirlenir ve ders izleme programında belirtilir.

             Danışmanlık

             MADDE 18 – (1) Her öğrenciye, bu Yönetmeliğe uygun bir akademik program izlemesini sağlamak üzere bir öğretim üyesi/görevlisi danışman olarak atanır. Danışmanlık görevleri, öğretim üyelerine/öğretim görevlilerine dengeli bir şekilde dağıtılır. Yeterli sayıda öğretim üyesinin/görevlisinin bulunmadığı durumlarda araştırma görevlileri de danışman olarak atanabilir.

             (2) Danışman; bölüm başkanı, bulunmadığı birimlerde anabilim/anasanat dalı başkanları veya program danışmanları tarafından önerilir ve birim yöneticisi tarafından görevlendirilir. Kayıt süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan danışman, bu durumu bir yazı ile birim yöneticisine bildirir. Mazereti kabul edilen danışman yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde ve geçici olarak bir öğretim üyesi/görevlisi görevlendirilir ve bu görevlendirme, ilgili öğrencilere duyurulur.

             (3) Geçici değişiklikler dışında danışman veya öğrencinin değişiklik isteği, bölüm başkanının/program danışmanının görüşüyle ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

             (4) Danışman, öğrenciyi öğrenimi boyunca izler ve öğrencinin devam etmekte olduğu program çerçevesinde öğrencinin her yarıyıl/yıl izleyeceği dersler ve bunlarla ilgili yapılacak değişiklikler hakkında öğrenciye önerilerde bulunur. Öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçmeli dersler; devam ettiği programdaki başarı durumu yanında derslerin program içindeki dağılımı, yapısal özellikleri ve benzeri teknik değerlendirmeler de göz önüne alınmak suretiyle danışmanı tarafından belirlenir.

             (5) Öğrenci, yarıyıl/yıl kayıtlarının yapılması veya yenilenmesi sırasında derslerini danışmanı ile birlikte düzenler ve dersler danışmanı tarafından onaylanmadıkça kesinleşmez.

             Ders alma esasları

             MADDE 19 – (1) Öğrencilerin bir yarıyılda alabileceği ders veya uygulamaların toplam sayısı, kayıtlı oldukları öğretim programındaki yarıyıl başına ortalama ders sayısının üç fazlasını aşamaz. İstisnai durumlar, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

             (2) Öğrenciler, önkoşul dersleri göz önünde bulundurarak önkoşullu derslere kayıt yaptırırlar.

             (3) Bölümler arası ortak bir dersin birden çok gruba ayrılması halinde; öğrenciler, kayıtlı oldukları bölüm/program için açılan gruba kaydolmak zorundadır. İstisnai durumlar, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

             (4) Öğrenciler; birimin belirlediği kontenjan varsa, bu kontenjan dâhilinde derslere kaydolurlar.

             (5) Bu Yönetmeliğin 29 uncu maddesinde açıklanan genel ağırlıklı not ortalaması (GANO), eğitim süresi dört yıl ve üzeri olan birimlerde beşinci ve altıncı yarıyılda veya üçüncü yılda, yarıyıl/yıl başı 2,00’ın altında olan öğrenciler, ilgili yarıyıl/yıl derslerini almayıp, önceki yarıyıllardan önkoşul derslerini göz önünde bulundurarak ders alırlar. Bu durumdaki öğrenciler; ayrıca, GANO yükseltme amacıyla önceki yarıyıllarda DD ve DC notu aldıkları dersleri de tekrar edebilirler.

             (6) Eğitim süresi iki yıl olan birimlerde ise üçüncü ve dördüncü yarıyılda, yarıyıl başı GANO’su 1,80’in altında olan öğrenciler ilgili yarıyıl derslerini almayıp, önceki yarıyıllardan önkoşul derslerini göz önünde bulundurarak ders alırlar. Bu durumdaki öğrenciler; ayrıca, GANO yükseltme amacıyla önceki yarıyıllarda DD ve DC notu aldıkları dersleri de tekrar edebilirler.

             (7) Bu maddenin beşinci ve altıncı fıkralarında belirtilen öğrencilerin, sadece önceki yarıyıllardan ders almak zorunda bulundukları yarıyıllar, öğrenim süresinden sayılır.

             (8) Ders tekrarı ile GANO’sunu istenilen düzeye getiren öğrenciler, normal öğretim programlarına devam eder.

             (9) Üniversiteye dikey geçişle kayıt yaptıran öğrencilere, intibak sınıflarında bu maddenin beşinci fıkrasında belirtilen GANO sınırlandırılması uygulanmaz.

             (10) Meslek yüksekokulları öğrencileri hariç, tekrar dersi olmayan ve GANO’su en az 3,00 olan öğrenciler, bir yarıyılda/yılda ön koşulu olmayan üst yarıyıllardan/yıllardan, bu maddenin birinci fıkrasındaki koşula uyarak en fazla üç ders ile sınırlı olmak kaydıyla ders alabilirler.

             (11) Öğretim programı dikkate alınarak ilgili yarıyıl/yıl için gereken dersleri almış ve GANO’su en az 3,00 olan öğrenciler; ders gün ve saatinin programındaki dersleriyle çakışmaması koşuluyla, danışmanın ve bölüm başkanının/program danışmanının önerisi, ilgili yönetim kurulu kararları ile öğretim programları dışında, tüm öğrenim süresi içinde en fazla dört ilave ders alabilir. Ancak, böyle bir dersin alınıp başarısız olunması halinde; öğrencinin mezun olabilmesi için, bu ders veya eşdeğer sayılacak başka bir dersi başarma şartı aranır. Bu dersler, kredisiz (NC) olarak işaretlenir.

             (12) Bir dersten başarısız olan veya dersi öğretim programındaki yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, bu dersi verildiği ilk dönemde almak zorundadırlar.

             (13) Öğrenciler başarısız oldukları, ancak sonradan programdan çıkarılan zorunlu dersler yerine, kayıtlı oldukları bölüm veya program tarafından uygun görülen eşdeğer olan dersleri, ilgili kurulun onayı ile alabilirler.

             (14) Tekrar edilecek ders seçmeli ise, öğrenciler aynı dersi veya bu dersin yerine sayılabilecek eşdeğer kredili diğer seçmeli dersleri alabilirler.

             (15) Kayıtlı olduğu programda akademik bir alanda uzmanlaşmaya imkan veren yönelme/uzlanım ders guruplarından birini seçen öğrenci, gurubun ders gereklerini tamamlayıp başarmak zorundadır. Öğrenci yönelme/uzlanım ders grubunu değiştirebilir. Yönelme/uzlanım ders grubu değişikliği yapan öğrencilerde, öğrencilerin yeni gruplarının ders gereklerini tamamlayıp başarmaları şartı aranır. Bu durumdaki öğrencilerin eski gurubundaki derslerini başarma şartı aranmaz, ancak iptal edilen gurubun başarılı veya başarısız tüm dersleri kredisiz (NC) ders olarak işaretlenir ve alınan başarı notları, not döküm belgesinde (transkript) gösterilir.

             (16) Öğrenciler ders kayıtlarını takip eden ilk iki hafta içerisinde almış oldukları dersleri danışman nezaretinde bırakabilirler. Bırakılan dersin yerine, geçen sürenin devamsızlıktan sayılması şartı ile yeni dersler alınabilir. İlk iki hafta içinde bırakılmayan seçmeli dersler zorunlu ders gibi işlem görür. Ancak, öğrencinin başarısız olduğu seçmeli dersin açılmaması halinde başka bir ders seçilir.

             Dışarıdan ders izleme

             MADDE 20 – (1) Fakültelerdeki/Yüksekokullardaki dersleri izlemesi uygun görülen kişilerin, belirli konularda bilgilerini artırmak amacıyla, Üniversite Yönetim Kurulunun belirleyeceği esaslar çerçevesinde, açılan dersleri izlemelerine Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulunca izin verilebilir. Bu kişiler kayıt yaptırdıkları dersler için belirlenen bütün kurallara uymak zorundadırlar. Bu statüdekilere diploma verilmez, ancak istemeleri halinde kendilerine derse katılım belgesi verilebilir.

             Diğer üniversitelere kayıtlı öğrencilerin üniversitemizde ders almaları

             MADDE 21 – (1) Yurt içindeki veya yurt dışındaki üniversitelerde kayıtlı olan öğrenciler, ders almak istedikleri ilgili bölümün görüşü ve Fakülte/Yüksekokul Yönetim Kurulu kararı ile gerekli koşulları yerine getirerek, Üniversitemizde ders alabilirler. Bu öğrenciler ders kaydı yaptırdıkları Fakülte/Yüksekokulun Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile diğer kurallarına uymakla yükümlüdürler. Bu statüdeki öğrencilere kayıt yaptırdıkları dersler için sadece not durum belgesi verilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Değerlendirme ve Mezuniyet

             Derslere devam

             MADDE 22 – (1) Öğrenci, kaydını yaptırdığı derslere devam etmek zorundadır. Bir dersten veya uygulamadan yarıyıl/yıl sonu ve varsa bütünleme sınavlarına girebilmek için; öğrencinin teorik derslerin en az %70’ine, uygulamalı derslerin ise en az %80’ine devam etmiş olması gerekir. Yabancı dil ve Türkçe hazırlık programlarında en az %85 devam şartı aranır. Öğrencilerin devam durumları, ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından izlenir. Devamsızlıkları nedeniyle başarısız sayılan öğrencilerin listesi, yarıyıl veya yılın son haftası içinde ilan edilir.

             (2) Ders ve uygulamaların, başarısızlık nedeniyle tekrarı halinde, devam şartının aranıp aranmayacağı ilgili birim için ilgili kurulca belirlenir.

              (3) Öğrenciye eğitim-öğretimine katkıda bulunacak üniversite dışı burs, staj, araştırma gibi imkanların doğması halinde ilgili yönetim kurulunun kararı ve Üniversite Yönetim Kurulu’nun onayı ile izin verilebilir. İzinli olduğu süre normal öğrenim süresinden sayılmaz.

             (4) Kültürel ve sportif faaliyetlere, Üniversite adına katılacaklar ile 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 29 uncu maddesi gereğince yurt içi ve yurt dışında müsabakalara ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmaları Rektörlük tarafından uygun görülerek görevlendirilen öğrenciler, görevlendirilme süresi içerisinde giremedikleri ders veya sınavlar için mazeretli ve izinli sayılırlar.

             (5) İçinde bulundukları yarıyıl veya yılda alınacak ders saatlerinin, tekrarlanacak ders saatleriyle çakışması halinde, öncelikle tekrara kaldıkları dersleri almak zorundadırlar. Çakışmalar sebebiyle derslere kayıt yaptıramama, eğitim-öğretim sürelerindeki üst sınırların işlemesini engellemez.

             Sınav esasları ve düzeni

             MADDE 23 – (1) Sınavlar kısa süreli sınav, ara, yarıyıl/yıl sonu sınavı, ek tek ders sınavı, ek sınav, mazeret sınavı ve muafiyet sınavlarından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Her ders için yarıyılda en az iki, yılda ise en az dört ara sınavı yapılır. Ayrıca bir ders içindeki projeler, ödevler, kısa süreli sınavlar, laboratuar ve benzeri çalışmaların yarıyıl/yıl içi değerlendirmeleri ara sınavı yerine geçebilir. Ayrı ders niteliğindeki proje dersi, bitirme çalışması, bitirme tezi ve seminer için ara sınavı yapılmaz. Puanlamaya yönelik her türlü etkinliğin ölçüm sonuçları etkinliğin yapılma tarihinden itibaren en geç 10 iş günü içinde ilan edilir. Yarıyıl veya yıl içi etkinliklerin puanlarının ortalaması yarıyıl/yıl sonu sınavı döneminden önce ilan edilir.

             (2) Yarıyıl veya yıl sonu sınavları, derslerin bitiminden sonra başlar. Ders kaydı yaptırarak devam şartlarını yerine getiren ve uygulamalarda başarılı olan öğrenciler bu sınavlara girebilir. Yarıyıl düzeninde eğitim-öğretim veren birimlerde bütünleme sınavı yapılmaz.

             (3) Mezuniyetleri için, sınav koşulunu yerine getirmiş ancak tek dersten (F) alarak başarısız olmuş öğrenciler, dilekçe ile başvurmaları halinde ilgili dekanlık/müdürlük kararı ile bu tek dersin tek ders sınavına, tek derse kaldığı anlaşıldığı sınav dönemi sonunda girerler. Tek ders sınavı hakkını her öğrenci bir kez kullanır. Tek ders sınavına giren öğrencilerin başarı notu, yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden alınan puanlar dikkate alınmaksızın sadece tek ders sınavında aldığı puana göre belirlenir. Tek ders sınavında (F) notu alarak başarısız olan öğrenciler devam şartı aranmaksızın bu dersin sınavına her sınav döneminde girebilirler.

             (4) Kanunlarla verilmiş azami süreler sonunda mezun olamayan öğrencilere sınav şartlarını yerine getirmiş olmak koşuluyla, dilekçe ile başvurmaları halinde, ilgili Dekanlık/Müdürlük kararı ile 11 inci madde kapsam ve koşullarında iki ek sınav hakkı verilir. Öğrenciler, ek sınav haklarını kanunlarla verilmiş azami sürelerini tamamladıkları yarıyılı/yılı izleyen sınav dönemleri sonunda, bir sonraki yarıyıl/yıl başlamadan önce uygun görülen tarihlerde kullanırlar. Uygulamalı ve uygulaması olmayan derslerle ilgili ek sınav koşullarının nasıl yerine getirileceği ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

             (5) Üniversitemize yeni kayıt yaptıran öğrencilere ortak zorunlu yabancı dil dersinden öğretim yılı başında bir sınav açılır.

             (6) Akademik takvime uygun olarak sınav gün ve saatleri (kısa süreli sınavlar hariç) ilgili bölümler/programlar tarafından hazırlanıp sınavlardan en az on iş günü önce ilgili birim tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir.

             (7) Bir öğretim programında aynı yarıyıl, yıllık düzende eğitim veren birimlerde aynı yıl içerisinde yer alan derslerden en çok ikisinin sınavları aynı günde yapılabilir. Sınavlardan bazıları, bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtildiği şekilde millî ve dinî bayramlar dışındaki Cumartesi ve Pazar günleri de yapılabilir.

             (8) Sınavların düzeni ilgili birimlerce sağlanır. Sınava giren öğrenci, idare veya ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenen kurallara uymakla yükümlüdür.

             (9) Sınavlar, ilgili yönetim kurulunca belirlenecek esaslara göre yapılır. Öğrenciler sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmek, öğrenci kimliği ile yönetimce istenecek başka belgeleri yanlarında bulundurmak zorundadır.

             (10) İlgili öğretim elemanı, yürüttüğü derse ait başarı notlarının listesi ile beraber sınav evrakını da Bölüm-Anabilim Dalı Başkanlığına teslim eder. Dekanlık veya Müdürlük ayrı bir arşivde bu evrakı en az iki yıl tutmak zorundadır.

             Sınavlarda kopya

             MADDE 24 – (1) Sınavlarda veya sınav evrakının incelenmesi sırasında kopya çektiği, kopya çektirdiği veya kopya çekilmesine yardım ettiği anlaşılan öğrenci hakkında; 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre işlem yapılır. Ayrıca, söz konusu fiili işlediği anlaşılan öğrenci o dersten başarısız sayılır.

             Sınavlarda mazeret hali

             MADDE 25 – (1) Herhangi bir sınava girmeyen öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır puan almış sayılır. Ayrıca, öğrencilerin, puanlamaya tabi tutulan ödev, seminer, panel gibi yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden yapmadıkları veya katılmadıkları da aynı şekilde değerlendirilir.

             (2) Haklı ve geçerli nedenlerle sınavlara giremeyen öğrenciler, mazeretlerini sınav tarihini takip eden beş iş günü içerisinde ilgili birime yazılı olarak bildirir. Mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilenler, sınav haklarını ilgili yönetim kurullarınca belirlenen tarihler arasında kullanırlar.

             (3) Haklı ve geçerli mazeretler şunlardır:

             a) Öğrencilerin, üniversite veya devlet hastanelerinden ya da Sağlık Bakanlığı ile anlaşmalı özel hastanelerden alacakları sağlık kurulu raporu ile belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretlerinin olması,

             b) 2547 Sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendinin üçüncü paragrafı uyarınca öğrenim aksaması sonucunu doğuracak olaylar dolayısıyla öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi,

             c) Mahalli en büyük mülki amirce verilecek bir belge ile belgelenmiş olması şartı ile doğal afetler nedeni ile öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması,

             ç) Birinci derece hısımların ölümü veya ağır hastalığı halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeni ile öğrencinin, öğrenimine ara vermek zorunda olduğunun belgelenmesi ve yönetim kurulunca kabul edilmesi,

             d) Ekonomik nedenlerle yönetim kurulunca, izinli olarak öğrencinin eğitim-öğretimine ara verilmiş olması,

             e) Öğrencinin tutuklu veya gözlem altında olması,

             f) Genel hükümlere göre kesinleşmiş bir mahkumiyet hali veya 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre yükseköğretim kurumundan süreli uzaklaştırma ya da çıkarma cezası dışındaki hallerin bulunması,

             g) Tecil hakkını kaybetmesi veya tecilin kaldırılması nedeni ile askere alınması,

             ğ) Fakülte veya yüksekokul yönetim kurulunun mazeret olarak kabul edeceği diğer haller.

             (4) Fakülte veya yüksekokul yönetim kurulunca kabul edilecek geçerli mazeretlerle ilgili olarak, şu esaslara göre işlem yapılır.

             a) Haklı ve geçerli nedenlerle mazereti kabul edilen öğrencilerin öğrenim süreleri, fakülte ve yüksekokul yönetim kurulları kararı ile dondurulur.

             b) Öğrencinin devamsızlığının hesaplanmasında, mazereti (sağlık raporu dahil) dikkate alınmaz.

             c) Öğrenciler, mazeretli kabul edildikleri süre içinde sınavlara giremezler, girenlerin sınavı geçersiz sayılır.

             ç) Mazeretleri kabul edilen öğrencilere mazeret sınavı hakkı verilir.

             (5) Yıl esasına göre eğitim yapan birimlerde; ara sınavların mazereti yapılır, yıl sonu sınavlarının mazereti bütünleme sınavında uygulanır, bütünleme sınavının mazereti yapılmaz.

             (6) Aynı gün ve saatte sınavları çakışan öğrencilere, giremedikleri sınavlar için mazeret sınavı hakkı tanınır. Bu durumdaki öğrencilerin de ilgili birime bir dilekçeyle başvurmaları zorunludur.

             Sınav sonuçlarının ilanı ve sonuçlara itiraz

             MADDE 26 – (1) Sınavlarda öğrenciler, 100’lük puan sistemine göre sayısal olarak ölçülür. Sınavı yapan öğretim üyesi/görevlisi sınav tarihini takip eden on iş günü içerisinde sınav sonuçlarını sayısal olarak ilan eder, sınav kâğıtlarını ve tutanağını ilgili birime teslim eder.

             (2) Öğrenciler sınav sonuçlarına, ilanından itibaren beş iş günü içinde ilgili birime dilekçe vererek itiraz edebilir.

             (3) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından, konunun kendisine intikal ettirilmesinden itibaren en geç beş iş günü içinde incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili birime bildirilir. Not değişikliği, ancak ilgili yönetim kurulunun onayı ve birim yöneticisi veya yetkilendireceği yardımcıları gözetiminde ilgili öğrenci işleri bürosunca yapılabilir. Bu şekilde yapılacak düzeltmeler bağıl değerlendirme sonuçlarını etkilemez.

             (4) Bulundukları yarıyıl/yıl sonu itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan öğrencilerden, GANO’SU 3,00-3,49 arasında olanlar yarıyıl/yıl “Onur Öğrencisi”; 3,50-4,00 arasında olanlar yarıyıl/yıl “Yüksek Onur Öğrencisi” sayılırlar. Bu öğrencilerin listesi yarıyıl/yıl sonunda dekanlık/müdürlük tarafından ilan edilir.

             Başarı durumu

             MADDE 27 – (1) Herhangi bir ders için yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi en az bir ara sınav olmak koşuluyla ödev, uygulama ve diğer çalışmalardan oluşur. Her dersin değerlendirilmesinde; öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların başarı notuna katkı oranları dikkate alınır.

             (2) Başarı notu; yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi ve yarıyıl/yıl sonu sınavı notlarından hesaplanır. Yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı birimler tarafından en az %40 en çok %60 olacak şekilde belirlenir.

             (3) İlgili kurul veya ilgili kurulun alacağı karara göre öğretim üyeleri/görevlileri, yarıyıl/yıl içi değerlendirmesini oluşturacak çalışmaların başarı notuna katkılarını belirler. Yarıyıl/yıl içi değerlendirmesinde belirlenmiş ara sınavın/sınavların başarı notuna katkısı en az %20 dir. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ile Yabancı Dil derslerinde en az birer ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. Bu derslerin sınavlarının katkı oranları eşit olarak alınır.

             (4) Yarıyıl/yıl sonu ve/veya varsa bütünleme sınavına girmeyen öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır.

             (5) Bağıl değerlendirmeye esas olacak üç sınır değer, yarıyıl/yıl sonu sınavı alt limiti (YSSL), başarı notu alt limiti (BNAL) ve bağıl değerlendirmeye katma limiti (BDKL); birimler tarafından belirlenir ve bu sınır değerler ilgili kurulların önerisi ve Senatonun onayı ile yürürlüğe girer. 100 puan üzerinden YSSL ve BNAL 35’ten, BDKL 20’den az olamaz.

             (6) Bağıl değerlendirme uygulanmayan derslerde bir dersten veya uygulamadan değerlendirmeye alınmak için öğrencinin yarıyıl/yıl sonu sınav notu ve varsa bütünleme notunun 100 puan üzerinden en az 50 olması gerekir. Bu puanın altında kalan öğrenciler doğrudan başarısız sayılır.

             (7) Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre; aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:

 

 

             (8) Öğrencinin başarı durumuna ilişkin yukarıda belirtilen harfli başarı notlarına ilişkin esaslar aşağıda gösterilmiştir.

             a) AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD ve S başarılı harf notlarıdır.

             b) FD, FF, FG, DZ ve U başarısız harf notlarıdır.

             c) MZ, E ve DE henüz başarı durumu netleşmemiş harf notlarıdır.

             ç) FG: Derse devam ve uygulama ile ilgili koşulları yerine getirerek o dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına girme hakkı olduğu halde sınavına girmeyen öğrencilerin ilgili dersleri için kullanılır ve öğrenci o dersten başarısız sayılır. Bu başarı derecesi, öğrencinin öğrenim süresince tamamlamakla yükümlü olduğu toplam kredi ve genel ağırlıklı not ortalaması (GANO)/yarıyıl ağırlıklı not ortalaması (YANO) hesabında; ilgili dersin başarı katsayısı 0,00 alınarak GANO/YANO hesabına dersin kredisi katılmak suretiyle FF notu gibi işleme alınır.

             d) DZ: Derse devam ve uygulama ile ilgili koşulları yerine getirememiş, devamsızlık nedeniyle o dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına girme hakkı olmayan öğrencilerin ilgili dersleri için kullanılır ve öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bu not, bu fıkranın (ç) bendindeki gibi FF notu olarak işleme alınır.

             e) MZ: Yarıyıl/yıl sonu sınavlarına girmeye hak kazandığı halde, bu Yönetmelikte belirtilen nedenlerle yarıyıl/yıl sonu sınavlarına giremeyen ve ilgili yönetim kurulu tarafından mazereti kabul edilen öğrencilerin sınavlarına giremedikleri dersler için verilir. Bu durumdaki öğrencinin başarı durumu belli olmadığından bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz. Bu not, daha sonra yapılacak mazeret sınavı sonucu alınacak harf notuyla değiştirilir.

             f) S: Bu not, aşağıdaki durumlarda kullanılır:

             1) Öğrencilerin başka birimlerden transfer etmiş olduğu, ilgili yönetim kurulunca başarılı kabul edilen derslere verilir. Bu tür derslerin kredisi, öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılır, fakat GANO/YANO hesabına katılmaz.

             2) Muafiyet sınavı sonucu başarılı olunmuş muaf olunan derslere verilir.

             g) U: S notunun verilebildiği derslere uygulanabilir ve başarısız olarak değerlendirilir.

             ğ) E: Hastalık gibi geçerli bir nedenden dolayı yarıyıl/yıl içinde derse ilişkin gereken koşullardan bazılarını yerine getirememiş öğrencilere bu ders için, dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz. Bu notu almış bir öğrencinin, notların öğrenci işleri bürosuna son teslim tarihinden itibaren on iş günü içinde eksiklerini tamamlaması ve bir not alması gerekir. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin notu FF notuna dönüşür.

             h) DE: Kayıt yenileme sürecinde, öğrencilerin kaydolduğu derslere ilk değer olarak doğrudan DE notu verilir. Dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından harfli başarı notu verilinceye kadar yarıyıl/yıl içerisinde bu not geçerli olur. Bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz.

             ı) Kredisiz (sıfır kredili) derslerin başarı değerlendirmesinde S ve U harfli başarı notları kullanılmaz.

             i) Öğretim programında gerekli dersleri almış öğrencilerin; gün ve saatinin programındaki dersleriyle çakışmaması koşuluyla, öğretim programı dışı aldığı derslerin başarı değerlendirmesinde S ve U harfli başarı notları kullanılmaz.

             İşaretler

             MADDE 28 – (1) Öğrencilerin bir dersteki durumunu belirten işaretler aşağıdaki şekilde tanımlanır:

             a) R (Tekrar): Dersin önceden başarılmış veya başarılmamış olmasına bakılmadan ilgili dersin tekrar edildiğini gösterir.

             b) NC (Kredisiz): Dersin kredisinin olup olmamasına ve/veya kredi miktarına bakılmadan ilgili dersin kredisiz olarak alındığını gösterir. Bu işaretin verildiği dersler; öğrencinin öğretim programında belirtilen, öğrenim süresi içerisinde tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılmaz ve GANO/YANO hesaplarına katılmaz.

             c) TI (Transfer-İç yatay geçiş): Birimin başka bir bölümünden veya anabilim dalından iç yatay geçiş yapmış öğrencilerin ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu derslerin notları aynen aktarılır, ancak yeni öğretim programında yer almayan transfer ettiği dersler, kredisiz (NC) olarak işleme alınır.

             ç) TY (Transfer-Dış yatay geçiş): Başka bir birimden veya yükseköğretim kurumundan yatay geçiş yapmış öğrencilerin ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

             d) TD (Transfer-Dikey geçiş): Herhangi bir önlisans programından bir lisans programına dikey geçiş yapmış öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

             e) TS (Transfer-Diğer kurum yaz okulu): Üniversite tarafından uygun görülüp ilgili yönetim kurulunca kabul edilen, üniversite öğrencilerinin başka yükseköğretim kurumlarının yaz okullarında alıp başarmış olduğu dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

             f) T (Transfer): Bu işaret, dersin başka bir yükseköğretim kurumunda alınmış olması ve yukarıdaki transfer türlerine dâhil edilemediği durumlarda kullanılır. Daha önceden başka kurumlarda kısmen veya tamamen eğitim almış ve geçiş yapmadan üniversiteye giriş sınavlarıyla birimde okumaya hak kazanmış öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilmiş dersleri bu şekilde değerlendirilir. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

             g) M (Muafiyet sınavı ile muaf, kredisiz): Muafiyet sınavı yoluyla öğrencinin öğretim programında öngörülen yabancı dil gibi bir kısım derslerden muaf tutulduğu anlamına gelir. Muaf tutulan bu dersler öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılmaz ve GANO/YANO hesaplarına katılmaz. Öğrencinin öğretim programında belirtilen toplam krediyi tamamlaması için öğrenciye bu dersler yerine başka dersler önerilir.

             ğ) MK (Muafiyet sınavı ile muaf, kredili): Muafiyet sınavı yoluyla öğrencinin öğretim programında öngörülen temel bir kısım derslerden muaf tutulduğu anlamına gelir. Muaf tutulan bu derslere S notu verilir ve öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılır, fakat GANO/YANO hesaplarına katılmaz. Bu dersler tekrar edilmez.

             h) DP (Öğrenci değişim programı): Bu işaret; öğrenci değişim programları çerçevesinde öğrencilerin almış olduğu, ilgili yönetim kurulunca kabul edilmiş dersler için kullanılır.

              ı) TK (Tek ders sınavı): Dersin tek ders sınavıyla alındığı durumlarda kullanılır.

              i) CY (Çift anadal programı/Yandal programı): Bu işaret, dersin çift anadal programı (ÇAP)/yandal programı dâhilinde alındığını gösterir.

              j) ES (Öğrenim süresi sonu ek sınavlar): Bu işaret, normal eğitim süresini doldurmuş, fakat mezun olamamış öğrencilerin 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde tanınmış olan sınav hakları çerçevesindeki dersleri için kullanılır.

             Akademik başarı not ortalamaları

             MADDE 29 – (1) Öğrencilerin başarı durumları, bitirdikleri yarıyılda almış oldukları derslere ait YANO ve almış oldukları tüm dersler için hesaplanan GANO ile izlenir. Yıl düzeninde eğitim-öğretim yapan birimlerde, YANO/GANO hesaplarında yarıyıl yerine yıl esas alınır.

             (2) Bu ortalamalar; ilgili derslerden, bu Yönetmeliğin 27’nci maddesine göre alınmış harfli başarı notlarının, her birinin karşılığı olan başarı katsayılarının, o dersin kredisi ile çarpılarak bulunan sayıların toplamının, aynı derslerin kredi toplamına bölünmesiyle ve bu Yönetmeliğin 28 inci ve 30 uncu maddeleri göz önünde tutularak elde edilir. Bu hesaplamalar sonucu ortaya çıkan değerler, virgülden sonra iki haneye yuvarlanır. Virgülden sonraki üçüncü hane, beşten küçükse sıfıra; beş veya beşten büyükse, ikinci haneyi bir artıracak şekilde yuvarlanarak hesaplanır.

              (3) Bir yarıyıla/yıla ait YANO hesabı için, sadece o yarıyıla/yıla ait dersler; GANO hesabı içinse, öğrencinin almış olduğu tüm dersler göz önünde tutulur. Tekrarlanan derslerde alınan en son başarı katsayısı kullanılır. Kayıtlı bulunulan yarıyıl/yıl sonu itibariyle YANO veya GANO belirlenirken öğretim programında belirtilen alınmamış dersler ortalama hesaplarına katılmaz.

             Ders tekrarı

             MADDE 30 – (1) Bir dersten başarısız olan veya dersi alması gereken yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, bu dersi tekrar verildiği ilk yarıyılda/yılda almak zorundadır.

             (2) Öğrenciler, GANO’larını yükseltmek için DD, DC notu aldıkları derslerini danışmanın onayı ile tekrarlayabilir. S notu, CC notu ve üzeri notlarla başarılmış dersler tekrar edilmez.

             (3) Tekrar edilen derslerde, alınan en son not geçerlidir ve YANO/GANO hesabında bu son not kullanılır.

             Tek ders sınavı

             MADDE 31 – (1) Mezuniyeti için azami öğrenim süresini kullanmamış öğrencilerden, devam şartını yerine getirmiş olduğu tek dersten sorumluluğu kalan veya mezuniyeti için GANO’sunun en az 2,00 olma şartı hariç tüm gerekleri yerine getirmiş öğrencilere; bu sınav sonucu alacağı notun katkısıyla GANO’sunu en az 2,00 düzeyine çekebilecek durumda olması koşuluyla, yarıyıl/yıl sonunda yalnızca bir dersten tek ders sınav hakkı tanınır. Tek ders sınav günü akademik takvimde belirtilir.

             (2) Bu öğrenciler sınava girecekleri yarıyılın öğrenci katkı payını öderler.

             (3) Tek ders sınavında alınan not ham başarı notu sayılır ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre harf notuna çevrilir. Başarısızlık halinde, ders sonraki yarıyılda/yılda tekrarlanır veya öğrenci, akademik takvimde belirtilen sonraki tek ders sınavına alınır.

             Mezuniyet, diploma, diploma eki ve sertifika

             MADDE 32 – (1) Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye diplomasını alırken iade etmek üzere “Geçici Mezuniyet Belgesi” verilir. Diplomaların şekli ve üzerinde yer alacak bilgiler ilgili yönetmelikle belirlenir.

             (2) Diplomanın kaybı halinde bir defaya mahsus olmak üzere diploma yerine geçecek, diplomanın kaybından dolayı düzenlendiği belirtilen ve diploma bilgileri bulunan bir belge verilir.

             MADDE 33 – (1) Kayıtlı olduğu öğretim programının bütün dersleri, uygulamaları staj ve benzeri çalışmaları bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlayan ve GANO’su 2,00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar. GANO’sunu yükseltmek isteyen öğrenciler istedikleri ve önceden başarmış oldukları son iki yılın dersleri için öğrencilik haklarından yararlanmamak ve öğrenim harcını yatırmak koşuluyla açılacak dersleri tekrarlarlar.

             (2) Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve GANO’su 3,00 ile 3,49 arasında olan öğrenciler, onur öğrencisi; GANO’su 3,50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar. Bu bilgi, öğrencinin not döküm belgesi ve diploma ekinde belirtilir.

             (3) Yarıyıl/yıl sonunda mezuniyeti için azami süreyi kullanmış ve izledikleri programdan mezun olmak için gerekli bütün derslerden geçer not almış, ancak mezuniyet için GANO 2,00 şartını yerine getiremediğinden ilişikleri kesilme durumuna gelmiş öğrencilere; GANO’larını yükseltmek üzere diledikleri son iki sınıf derslerinden, ara vermeden sonraki yarıyıldan/yıldan başlamak koşuluyla sınırsız sınav hakkı tanınır. Bu öğrenciler, sadece yarıyıl/yıl sonu sınavlarına açıldıkları yarıyıllarda/yıllarda girerler. Bu sınava girmeyenler için mazeret sınavı açılmaz. Aynı derse ait notlar içinde en yüksek olanlar dikkate alınır.

             (4) Açılacak sınavlara, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim öğretim yılı hiç girmeyen öğrenci, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamaz. Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler, öğrenci katkı payını ödemeye devam eder ve her yarıyıl girecekleri sınava ait derslerin kaydını yaparak kayıtlarını yeniler, ancak sınav hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

             (5) Çift anadal programlarında öğrenciye anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde etmeden çift anadal ikinci lisans programının diploması verilmez. Anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci, çift anadal ikinci lisans programını bitiremese bile anadal lisans programına ait lisans diplomasını alabilir. Çift anadal programlarına ait diplomalar, programların ait olduğu birimler tarafından verilir.

             (6) Uluslararası ortak programlarda mezuniyet hakkını kazanmış öğrenciler iki üniversiteden ayrı ayrı diploma alır. Bu diplomalarda; diplomanın hangi akademik birimlere ait olduğu, diğer üniversite ve hangi ortak programa ait olduğu belirtilir. Öğrenciler, uluslararası programın her iki kurumdaki akademik gereklerini yerine getirmeden diplomalardan herhangi birini almaya hak kazanamaz.

             (7) Anadal lisans programında mezuniyet hakkını kazanmayan öğrenciye yandal sertifikası verilmez. Sertifikalar, programların bağlı olduğu birimler tarafından verilir. Sertifikalarda öğrencinin anadalına ait diploma unvanı ayrıca belirtilir. Anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci yandal programını tamamlayamasa bile anadal lisans programına ait diplomasını alabilir.

             (8) Çift anadal programından ayrılan bir öğrenci yandal programının tüm gereklerini yerine getirmişse yandal sertifikası almaya hak kazanır.

             (9) Yandal programını tamamlayan öğrenci, yandal alanında lisans ve önlisans diplomasıyla verilen hak ve yetkilerden yararlanamaz. Yandal sertifikasının ne şekilde değerlendirileceği, öğrenciyi istihdam eden birim tarafından belirlenir.

             (10) Öğrencilere diplomayla birlikte Türkçe ve İngilizce diploma ekleri verilir. Diploma eklerinde öğrencinin gördüğü öğrenimin nitelikleri, öğrencinin başarı durumu ve diploma türü belirtilir.

             Önlisans diploması

             MADDE 34 – (1) Bir lisans programını tamamlamayan veya tamamlayamayan öğrencilerden; ilgili lisans programının en az ilk dört yarıyılının bütün derslerinden başarılı olan öğrencilere, başvurmaları halinde önlisans diploması verilir. Önlisans diploması almak için yapılacak başvurular herhangi bir süre ile sınırlı değildir. Önlisans diploması almayla ilgili olarak; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

             Mezuniyet tarihi

             MADDE 35 – (1) Öğrencinin mezuniyet tarihi başarılı olduğu son sınavının yapıldığı gündür. Ancak, bu tarihe kadar staj, endüstriye dayalı öğretim, bitirme ödevi, bitirme projesi, bitirme tezi, diploma çalışması, arazi çalışması ve benzeri sebeplerle mezun olamayan öğrenciler bu çalışmaların tamamlanarak kabul edildiği tarihte mezun olurlar. Mezuniyetleri, müteakip akademik yıla taşan öğrenciler ise o yarıyılın da katkı payını veya ikinci öğretim ücretini öderler.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Kayıt Dondurulması, İlişik Kesme ve Kendi İsteğiyle Üniversiteden Ayrılma

             Kayıt dondurulması

             MADDE 36 – (1) Bu yönetmeliğin 25 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen haklı ve geçerli nedenlerin varlığı halinde ilgili öğrencinin veya kanuni temsilcisinin yazılı talebi üzerine ilgili yönetim kurulunun kararı ile öğrencinin kaydının dondurulmasına karar verilebilir:

             (2) Bu nedenlerin ispatı için aranacak belgeler, ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

             (3) Öğrencinin başvurduğu yarıyıldan itibaren; bu yönetmeliğin 25 inci maddesinin üçüncü fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde sayılan hallerde bir veya iki yarıyıl, (e) bendinde belirtilen hallerde tutukluluk halinin devamı süresince, (f) bendinde belirtilen hallerde ise mahkûmiyeti süresince, (g) bendinde belirtilen hallerde askerlik süresi boyunca kaydı dondurulur.

             (4) Yukarıda belirtilen haklı ve geçerli nedenlerin kabul edilebilmesi, bu nedenin ortaya çıkışından itibaren en geç iki ay içinde ilgili öğrencinin kayıtlı olduğu birime bildirilmesi şartına bağlıdır. Aynı yöntemle kayıt dondurma işlemi tekrar edilebilir.

             (5) Mazereti kayıt dondurma süresinin bitiminden önce sona eren öğrenciler, dilekçeyle başvurarak bir sonraki başlamamış yarıyıldan/yıldan itibaren eğitimlerine ilgili yönetim kurulu kararıyla devam edebilirler.

             (6) Kayıt dondurma süreleri öğrencinin öğrenim süresinden sayılmaz.

             İlişik kesme

             MADDE 37 – (1) Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde öngörülen sürelerde gerekli başarıyı sağlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği ilgili yönetim kurulu kararı ile kesilir.

             (2) İlişiği kesilen öğrenciler başvurmaları halinde, bu Yönetmeliğin 34 üncü ve 40 ıncı maddelerinde belirtildiği şekilde ön lisans diploması alabilir ya da meslek yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilirler.

             (3) Öğretim dili yabancı dil olan programların hazırlık sınıflarından kaydı silinen öğrenciler, aynı adı taşıyan ve öğretim dili Türkçe olan programlara Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslara göre ÖSYM Başkanlığınca yerleştirilebilir. Bu öğrenciler, yerleştirildikleri programlardaki hazırlık sınıflarına devam edemez. Bu öğrencilerin, mezun olabilmeleri için yerleştirildikleri üniversitelerce açılacak yabancı dil muafiyet sınavında başarılı olmaları gerekir.

             (4) Şu hallerde ilişik kesilir:

             a) İlgili mevzuat hükümlerine göre üniversiteden çıkarılma cezası almış olmak,

             b) Mazeretsiz olarak süresi içerisinde iki defa üst üste ders kaydını yaptırmamış olmak,

             c) Kanunla verilen sınırsız sınav hakkını üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim yılı hiç kullanmamış olmak,

             ç) İkinci öğretim öğrencileri için öğrenci katkı payını yasal süresi içinde yatırmamış olmak

             d) 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununda belirtilen diğer haller.

             Kendi isteğiyle üniversiteden ayrılma

             MADDE 38 – (1) Kendi isteği ile Üniversiteden ayrılacak olanlar, merkezde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına, merkez dışında ilgili dekanlığa/müdürlüğe bir dilekçe ile başvururlar. Başvuru, ilgili yönetim kurulunca incelenerek öğrenci hakkında kayıt silme kararı alınır.

             (2) Üniversiteden ayrılanlara yazılı istekleri halinde, öğrenim durumunu gösterir bir belge verilir. Üniversiteye girişte alınan belgelerden, isteği halinde sadece diploması ilgili birim yöneticisinin onayladığı bir sureti alınarak iade edilir.

             (3) Bu yolla ayrılan öğrencinin yeniden kaydı yapılmaz.

ALTINCI BÖLÜM

Yatay ve Dikey Geçiş, Yeniden Kayıtta Muafiyet

             Yatay ve dikey geçişler

             MADDE 39 – (1) Iğdır Üniversitesi’nin fakülte ve yüksekokullarına yapılacak yatay ve dikey geçişler Yükseköğretim Kurulunun ilgili yönetmeliklerine göre yapılır.

             Meslek yüksekokullarına geçiş ve intibak esasları

             MADDE 40 – (1) Bir lisans programının en az ilk iki yarıyılının bütün derslerinden veya o lisans programının en az % 60’ından başarılı olup da lisans programını tamamlamayan veya tamamlayamayanlar, ilgili birim ile ilişiklerinin kesildiği tarihten itibaren altı ay içinde müracaat etmek şartıyla meslek yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilebilirler. Bu konuda; Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

             Yeniden kayıtta muafiyet

             MADDE 41 – (1) Üniversitelerin herhangi bir programına bir süre devam ettikten veya bu programdan mezun olduktan sonra üniversiteye giriş sınavına girerek Iğdır Üniversitesine kayıt yaptıran öğrenciler herhangi bir muafiyet talebinde bulunmazlarsa, kaydoldukları birimin tüm eğitim-öğretiminden sorumlu olurlar.

             (2) Öğrencinin dekanlığa/müdürlüğe muafiyet istediği dersleri içeren bir dilekçe ve ekinde onaylı not döküm belgesinin aslı ile muafiyet talebinde bulunması halinde, ilgili yönetim kurulu önceden okuduğu dersleri değerlendirerek; hangilerinden muaf tutulacağına karar verir. Bu durumda, muaf tutulan derslerin toplam kredisini ve programın yarıyıl veya yıl başına ortalama kredisini dikkate alarak karşılık olan yarıyıl veya yıl sayısı alt tamsayıya yuvarlanarak hesaplanır ve bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilen süreden düşülür. Üniversiteye ilk kayıttan itibaren on iş günü içinde yapılmayan muafiyet talepleri kabul edilmez.

             Üniversite içi yatay geçiş

             MADDE 42 – (1) Üniversitenin benzer veya eşdeğer program uygulayan birimleri veya bu birimlerin bölümleri arasında yatay geçiş yapılabilir. Bunun için, öğrencinin hazırlık sınıfı dışında en az bir yıl eğitim görmüş, ayrılacağı birimdeki bütün sınavlarını başarmış olması ve tamamladığı en son yarıyılın/yılın GANO’sunun en az 3,00 olması gerekir. Birimlerin veya bu birimlerin bölümlerinin son iki yarıyılına geçiş başvurusu alınmaz. Yabancı dilde eğitim yapan programlara geçmek isteyenlerin bu şartlara ek olarak; yapılacak yabancı dil yeterlik sınavını başarmaları şartı da aranır. Yabancı dil yeterlik sınavının başarı taban puanı ve bu sınav yerine değerlendirmeye alınabilecek uluslararası sınavların başarı taban puanları ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

             (2) Başvurular; yatay geçiş yapılacak kurumun kontenjanı ve yukarıdaki esaslar dikkate alınarak yapılacak sıralamaya göre, aynı birim içindeki geçişlerde ilgili yönetim kurulunun, diğerlerinde ilgili yönetim kurullarının görüşü alınarak Üniversite Yönetim Kurulunca karara bağlanır.

             (3) Geçiş müracaatı kabul edilen öğrencinin intibak durumu da, geçiş yapacağı birimin ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Çift anadal lisans programları

             MADDE 43 – (1) Çift anadal programları bilim alanları yakın olan ve lisans diploması verilen tüm programlar arasında açılabilir. Çift anadal programları farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokuldaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Ayrıca, özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar, ancak kendi aralarında çift anadal programları yürütebilir.

             (2) Hangi bilim alanlarının çift anadal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve ikinci lisans programlarının ders uygulama içerikleri; programları yürüten birimlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.

             (3) Çift anadal programlarına ait hususlar Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

             (4) Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler çift anadal programlarına katılamaz.

             Yandal programları

             MADDE 44 – (1) Yandal programları lisans öğrenimini üstün başarıyla yürütmekte olan bir öğrencinin, aynı zamanda ikinci bir lisans programında bilgilenmek üzere sınırlı öğrenim görmesini sağlayan sertifika amaçlı eğitim-öğretim programıdır. Yandal programları farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar, ancak kendi aralarında yandal programları yürütebilir. Hangi bilim alanlarının yandal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve yandal programlarının ders/uygulama içerikleri ilgili bölümlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.

             (2) Yandal programlarına ait hususlar Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

             (3) Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler yandal programlarına katılamaz.

             Yabancı dille eğitim-öğretim

             MADDE 45 – (1) Yabancı dille eğitim-öğretim; 4/12/2008 tarihli ve 27074 sayılı Resmî Gazete’de Yayımlanan Yüksek Öğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılır.

             Yabancı dil hazırlık eğitim-öğretimi

             MADDE 46 – (1) İlgili kurulların önerisi, Senatonun kararı ve Yüksek Öğretim Kurulunun onayı ile yabancı dil hazırlık sınıfı açılabilir. Üniversitenin Yabancı Diller Yüksekokulu Yabancı Dil Hazırlık Bölümünün hazırlık eğitimi; lisans düzeyinde yabancı dille eğitim-öğretim yapılan programların hazırlık sınıflarını, Türkçe eğitim-öğretim yapılan programların bir yıl süreli zorunlu hazırlık sınıflarını, isteğe bağlı ve kontenjan dâhilinde Türkçe eğitim-öğretim yapılan programların bir yıl süreli hazırlık sınıflarını kapsar.

             (2) Yabancı Diller Bölümünce yürütülen hazırlık sınıfı düzeyinde yabancı dil eğitim-öğretiminin esasları ile devam, sınav ve ilişik kesmeye ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.

             (3) Yükseköğretim Kurulu kararı ile Üniversitenin İlahiyat Fakültesinde yapılan hazırlık eğitim-öğretiminin esasları, ilgili kurulca hazırlanıp Senatonun onayı ile düzenlenir.

             (4) Hazırlık sınıfı eğitim-öğretiminin normal süresi, önlisans ve lisans öğrencileri için bir yıldır. Ancak;

             a) Yabancı dilde veya Türkçe eğitim-öğretim yapılan programlarda başarısız olan öğrenciler, bir yıl daha hazırlık eğitimine devam ederler.

             b) İkinci yılın sonunda başarısız olan öğrencilerden, yabancı dille eğitim-öğretim yapan programlara kayıtlı olan öğrencilerin kaydı silinir ve bu öğrenciler hakkında bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin üçüncü fıkrası hükümleri uygulanır. Türkçe eğitim-öğretim yapılan programlarda ise ikinci yılın sonunda başarısız olan öğrenciler, doğrudan birinci sınıfa geçiş yapar. Ancak, bu öğrencilerin mezun oluncaya kadar yabancı diller yüksekokulu tarafından yapılacak yabancı dil muafiyet sınavından başarılı olmaları gerekir.

             c) İsteğe bağlı hazırlık sınıfları bir yıl sürelidir. Bu süre sonunda öğrenciler, doğrudan birinci sınıfa geçiş yapar.

             İkinci öğretim

             MADDE 47 – (1) Üniversitede ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak ikinci öğretim uygulanır.

             Yükseköğretim kurumları arasında öğrenci değişimi

             MADDE 48 – (1) Öğrenciler; Üniversite ile yurt dışındaki veya yurt içindeki diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılmış anlaşma ve protokollere uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim kurumlarında bir veya iki yarıyıl öğrenim görebilir. Bu öğrencilerde geçmiş tüm öğrenim faaliyetlerini başarmış olma şartı aranır. Öğrenciler, normal öğrenim sürelerinin ilk iki ve son iki yarıyılında değişim programlarına katılamaz.

             (2) Öğrencilerin söz konusu yükseköğretim kurumlarında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlerin; öğrencinin kendi öğretim programındaki ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının/program danışmanının önerisiyle ilgili yönetim kurulu kararıyla önceden belirlenir.

             (3) Öğrenciler, diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllarda; akademik takvime uygun olarak, kendi kurumuna ait öğrenci katkı payını ödemek ve kayıt yenilemek zorundadır.

             (4) Bu Yönetmeliğin 27 nci ve 28 inci maddelerinde yer alan başarı katsayıları ve işaretler dikkate alınarak, öğrencinin başarılı ve/veya başarısız olduğu faaliyetlere ait notların dönüşümü gerçekleştirilir; bu not ve işaretler kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlere ait olarak not döküm belgesinde gösterilir.

             (5) Öğrenci, anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda alıp başarısız olduğu faaliyetlere karşılık olan, kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlerden de başarısız olmuş sayılır.

             (6) Öğrencinin anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllar öğrenim süresinden sayılır.

             (7) Erasmus kapsamında yurt dışına gönderilen ön lisans ve lisans öğrencilerinin dönüşlerinde, gittiği dönem/dönemler ile ilgili olarak alabileceği en fazla ders kredi miktarını ilgili yönetim kurulları belirler.

             İntibak

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce üniversiteye kayıtlı olan öğrencilerden; kayıt dondurarak veya hazırlık sınıfını bitirerek bu yıl birinci sınıfa başlayacak öğrenciler hariç, 2008-2009 eğitim-öğretim yılından önce kayıt yaptıranlara 6/9/2002 tarihli ve 24868 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kafkas Üniversitesi Kayıt, Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği; 2008-2009 eğitim-öğretim yılında kayıt yaptıran öğrencilere ise 20/5/2008 tarihli ve 26881 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kafkas Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

             Yürürlük

             MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik 2009-2010 eğitim-öğretim yılından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Iğdır Üniversitesi Rektörü yürütür.