18 Ağustos 2009 SALI

Resmî Gazete

Sayı : 27323

YÖNETMELİK

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünden:

ELEKTRİK PİYASASINDA ÜRETİM FAALİYETİNDE BULUNMAK ÜZERE

SU KULLANIM HAKKI ANLAŞMASI İMZALANMASINA İLİŞKİN USUL

VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK

             MADDE 1 – 26/6/2003 tarihli ve 25150 sayılı Resmî  Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Üretim Faaliyetinde Bulunmak Üzere Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında  Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) ve (n) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “h) ÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Üretici Fiyat Endeksini,”

             "n) Komisyon: Çoklu başvurularda seçim işlemini yürütmek üzere DSİ Genel Müdürünün onayıyla biri başkan olmak üzere en az beş asil dört yedek üyeden teşekkül eden seçim komisyonunu,"

             MADDE 2 – Aynı  Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “Müracaatla birlikte istenen belgelere ilave olarak Ek-3A formatında hazırlanmış fizibilite raporu ile formatı ve her yıl tutarı DSİ tarafından belirlenip ilan edilen, müracaat tarihinden itibaren en az bir yıl süreli geçici teminat mektubu verilir. Tüzel kişiler tarafından geliştirilecek projelerde de ilk başvuru esnasında geçici teminat mektupları verilir. Gerekmesi halinde geçici teminat mektubunun süresinin uzatılması DSİ tarafından istenebilir. Geçici teminat mektupları, bu  Yönetmelikte belirlenen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde irat kaydedilir. Geçici teminat mektupları, 10 uncu madde uyarınca yapılacak olan Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı toplantısının tamamlanmasının ardından, en yüksek teklifi vermiş olan şirket hariç diğer şirket yetkililerine tutanakla geri verilir. Tekli başvurulara ilişkin geçici teminat mektupları ile birden fazla başvurularda en yüksek teklif verene ait geçici teminat mektupları Devlet Su İşleri ile su kullanım hakkı anlaşması imzalanmasını müteakip ilgililere tutanakla geri verilir. Alınan geçici teminat mektupları; şirketin başvuru yaptığı projeye birden fazla başvuru olması ve DSİ tarafından uygun bulunması halinde, birden fazla başvurularda yapılacak olan hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısı için de geçerli olur.”

             MADDE 3 – Aynı  Yönetmeliğin 10 uncu maddesine aşağıdaki fıkra birinci fıkra olarak eklenmiş, mevcut birinci fıkranın (b), (f) ve (g) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aşağıdaki son fıkra mevcut dördüncü fıkradan sonra gelmek üzere eklenmiştir.

             “Fizibilite raporları kabul edilebilir bulunan şirketlere; varsa eksikliklerin tamamlanması kaydıyla, Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalayabilmeye hak kazandıkları eş zamanlı ve yazılı olarak bildirilir. Bu yazının bir kopyası EPDK ya da gönderilir. Bu şirketler on beş iş günü içerisinde EPDK ya lisans müracaatında bulunur. Bu süre içerisinde EPDK ya müracaat etmeyen şirketler hakkını kaybeder ve bu durum EPDK tarafından DSİ ye yazı ile bildirilir.”

             “b) Şirketler tekliflerini kapalı zarf içerisinde belirtilen gün ve saatte DSİ ce belirlenen adrese teslim ederler. Zarf içerisinde; şirket unvanı altına şirketi temsil ve ilzama yetkili kişiler tarafından imzalanmış hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formu bulunur. Zarflar teslim edildikten sonra şirketler tekliflerini değiştiremezler. Zarflar komisyon tarafından şirket yetkililerinin huzurunda açılır.  6 ncı maddenin beşinci fıkrasında müracaat dilekçesine ekleneceği belirtilen belgelerden, şirketin kuruluşu ile ilgili ticaret sicil gazetesi, irtibat adresi, imza sirküleri ve yetki belgelerinin noter tasdikli örneklerinden herhangi birinin, ayrıca noter tasdikli yetki belgesi ve imza beyanının eksik ve/veya uygun olmadığının tespiti halinde, davet yazısında eksik veya uygun görülmeyen belgelerin en geç hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısında tamamlanması istenir. Hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısında tekliflerin açılmasına kadar eksik ya da uygun olmayan belgelerin tamamlanamaması halinde teklif geçersiz sayılır. Rakam ve yazı ile yapılan teklif miktarının farklı olması halinde, yazılı miktar esas alınır. Belgelerinde eksik bulunmayan şirketlerin teklifleri en yüksekten en düşüğe doğru sıralanır, en yüksek teklifi veren şirketin Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalamaya hak kazandığı belirlenir.”

             “f) En yüksek teklifi vermiş olan şirket hariç diğer şirketlerin geçici teminat mektupları, kapalı zarf ile teklif verme toplantısının tamamlanmasının ardından şirket yetkililerinin temsilcilerine tutanakla geri verilir. En yüksek teklif veren şirkete ait geçici teminat mektubu, söz konusu proje için şirket ile Su Kullanım Hakkı Anlaşması yapılmasını müteakip iade edilir. Geçici teminat mektubu, bu Yönetmelikte belirlenen şartların yerine getirilmemesi halinde irat kaydedilir. DSİ ve EİE projelerinde, teklif verme toplantısının sonucu şirketten en geç doksan gün içerisinde Ek-3 formatında fizibilite raporunu DSİ ye sunması istenir. Fizibilite raporunun incelenmesini müteakip durum; on beş işgünü içerisinde lisans başvurusu yapması için şirkete ve EPDK ya bildirilir.”

             “g) En yüksek teklifi veren şirketin lisans başvurusunun EPDK tarafından reddedilmesi veya şirketin lisans başvurusunda bulunmaması halinde, DSİ tarafından ikinci en yüksek teklifi veren şirketin DSİ ye bildirdiği adresine davet mektubu yazılarak en geç on beş gün içerisinde geçici teminat mektubunu sunarak İdareye başvurması istenir ve yukarıdaki usul dairesinde diğer işlemler yapılır. İkinci en yüksek teklifi birden fazla şirketin vermiş olması halinde, yukarıdaki usul ve işlemler dairesinde bu şirketlerden, yeni bir oturumda önceki tekliflerinden daha az olmamak kaydıyla yeniden teklif vermeleri istenir.”

             “EPDK ya Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalayabilmeye hak kazanıldığı bildirilen veya Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanmış projeler için; Enerji Piyasası Denetleme Kurulu kararıyla bu proje kapsamındaki hak ve yükümlülüklerin Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği çerçevesinde başka bir tüzel kişiye devredilmesine onay verilmesi halinde, müracaatı üzerine onay verilen tüzel kişi ile Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanır. Bu fıkra kapsamında Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanacak olan projenin, daha önce Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanmış olan proje olması halinde,  ilk su kullanım hakkı anlaşmasının imzalandığı tarih, bu Yönetmeliğin EK-1 in 4 üncü maddesinin son fıkrasına eklenmek suretiyle Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanır.”

             MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “MADDE 11 – Ek-1 de verilen taslakta belirtilen hükümler çerçevesinde imzalanan anlaşmanın bir örneği yazı ile EPDK ya gönderilir.

             Ek-1 de yer alan Su Kullanım Hakkı Anlaşmasına, projenin özelliğine bağlı olarak özel hükümler eklenebilir.

             Başvurulan projenin ortak tesis kullanımının bulunmaması, depolama tesisi olmaması ve kaynak katkı payı ihtiva etmemesi durumlarında, Ek-1 de yer alan Su Kullanım Hakkı Anlaşması metninden ilgili hükümler DSİ tarafından çıkarılır.

             Su Kullanım Hakkı Anlaşması, lisans süresince ve lisansın yürürlükte olduğu sürece geçerli olur ve Lisansın yenilenmesi, sona ermesi, iptali halinde Su Kullanım Hakkı Anlaşması hükümsüz kalır. Lisansın yenilenmesi halinde, mevcut Su Kullanım Hakkı Anlaşması eski hak ve mükellefiyetleri ile yenilenir.

             Lisansın sona ermesi, iptali veya Su Kullanım Hakkı Anlaşmasının feshi hallerinde mevcut tesislerin durumuna ilişkin hususlar DSİ ve EPDK tarafından ayrıca düzenlenir.”

             MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “MADDE 14 – Bu Yönetmelik hükümlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürü yürütür.”

             MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 inin 2 nci maddesinin beşinci bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “5. ÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Üretici Fiyat Endeksini,”

             MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 inin 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümleler eklenmiş ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “Ancak, doğal hayatın devamı için mansaba bırakılacak su miktarı projeye esas alınan son on yıllık ortalama akımın en az %10 u olacaktır. ÇED sürecinde ekolojik ihtiyaçlar göz önüne alındığında bu miktarın yeterli olmayacağının belirlenmesi durumunda miktar artırılabilecektir. Belirlenen bu miktara mansaptaki diğer teessüs etmiş su hakları ayrıca ilave edilecek ve kesin proje çalışmaları belirlenen toplam bu miktar dikkate alınarak yapılacaktır. Nehirde son on yıllık ortalama akımın %10 undan daha az akım olması halinde suyun tamamı doğal hayatın devamı için mansaba bırakılacaktır.”

             “Şirket tarafından inşa edilecek enerji üretim tesislerinin menba ve mansabında değişen ve gelişen şartlar çerçevesinde, havzada ihtiyaçların önceliği, havzanın gelişim durumu ve menba-mansap ilişkisi göz önünde bulundurularak, bu hidroelektrik santral projesi ile ilgili ilk Su Kullanım Hakkı Anlaşmasının imzalandığı tarihten itibaren yirmi yıllık periyotlar sonunda, havzadaki hidrolojik veriler, mevcut ve mutasavver projelerdeki değişiklikler ile ihtiyaçların güncelleştirilmesi, yeni projelerin geliştirilmesi ve buna bağlı olarak önceden tespit edilmiş işletme planında DSİ tarafından geçici veya sürekli olarak değişiklik yapma hakkı saklıdır. Hidroelektrik enerji üretim tesisinin bulunduğu havzada olabilecek içme ve kullanma suyu maksatlı taleplerin karşılanması amacıyla yirmi yıllık süre beklenmeden idarece uygun görülen talepler derhal karşılanır. Değişiklik yapılması halinde DSİ söz konusu değişiklikleri şirkete bildirir. Şirket bu planlara uymak zorundadır. Bu durumda şirket, DSİ den herhangi bir hak talebinde bulunamaz.”

             MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 inin 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “MADDE 34 – Bu anlaşmanın düzenlenmesinden dolayı; Ortak tesis yatırım bedeli geri ödemesi bulunan anlaşmalarda damga vergisi, harç ve diğer masraflar, ortak tesis yatırım bedeli geri ödemesi bulunmayan anlaşmalarda ise harç ve diğer masraflar şirket tarafından ödenir.”

             MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 inin 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “MADDE 38 – Bu anlaşma, şirkete EPDK tarafından verilen lisans yürürlükte olduğu sürece geçerli olup, lisansın yenilenmesi, sona ermesi, iptali ve şirket tarafından inşa edilecek tesisler ile ilgili Çevre ve Orman Bakanlığından "ÇED Olumsuz Kararı" verilmesi halinde hükümsüz kalır.”

             MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 inin 38/A maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “Hesap edilen tutarın zamanında ödenmemesi halinde genel hükümlere göre tahsil edilecektir.”

             MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin Ek-5 inin  beşinci ve altıncı paragrafları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

             “5) (**) Su Kullanım Hakkı Anlaşması yapmak üzere EPDK tarafından Genel Müdürlüğünüze yönlendirilmemiz halinde, kesin projesi, planlaması, master plan, ön inceleme ve ilk etüdü DSİ ve/veya EİE tarafından hazırlanan projeler için Ek-2 de belirtilen hususlar çerçevesinde hesaplanan ......................................... TL hizmet bedelinin %1 i olan .....................................TL sini ve bunun dışında kalan tutarı proje ÇED den muafsa Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanmasını müteakip onbeş iş günü içerisinde, proje ÇED mevzuatı kapsamında ise ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir Kararının Çevre ve Orman Bakanlığından alındığı tarihten itibaren onbeş iş günü içerisinde ÜFE ile güncellenen miktarın tamamını bir defada veya bu miktarın 1/3 ünü ödemek kaydıyla kalanını en fazla 2 yılda 2 eşit taksit halinde, bildirilecek hesap numarasına yatıracağımızı, bu miktarların güncelleştirilmesinde ödeme yapılacak ay için dikkate alınacak ÜFE katsayısı; varsa bir önceki ayın ÜFE katsayısı yok ise, güncellenmiş ÜFE katsayısı genel hükümlere göre belirlenen gecikme zammının aylık tutarı oranında artırılarak tespit edilmesini, bu uygulamalar nedeni ile her hangi bir fark talebinde bulunmayacağımızı, taksitlerin zamanında ödenmemesi halinde genel hükümlere göre belirlenen gecikme zammı uygulanmasını kabul ettiğimizi,”

             “6) Tesis edilecek enerji üretim tesislerinin işletmeye alınmasını müteakip bir önceki yılda gerçekleşen üretim miktarına göre hesaplanan "Havza Hidrolojik Gözlem, Değerlendirme ve Kontrol Hizmet Bedeli"ni lisans süresince her yılın Ocak ayı sonuna kadar bildirilecek hesap numarasına yatıracağımızı kabul ettiğimizi,”

             MADDE 12 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             MADDE 13 – Bu Yönetmelik hükümlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürü yürütür.