19 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı : 27324

YÖNETMELİK

Gaziantep Üniversitesinden:

GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ NACİ TOPÇUOĞLU MESLEK YÜKSEKOKULU

ÖNLİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM İLE SINAV VE DEĞERLENDİRME

ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Gaziantep Üniversitesi Naci Topçuoğlu Meslek Yüksekokulu önlisans eğitim-öğretimi ile sınav ve değerlendirme esaslarını düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Gaziantep Üniversitesinin Naci Topçuoğlu Meslek Yüksekokuluna kayıtlı öğrencilerin önlisans, sınav ve değerlendirme esaslarına ilişkin hükümlerini kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Fakülte: Gaziantep Üniversitesi ’ne bağlı fakülteleri,

             b) İşyeri: Öğrencilerin uygulamalı eğitim yapmak üzere görevlendirildikleri kamu veya özel sektör kurum ve firmalarını,

             c) Koordinatör: Gaziantep Üniversitesi Üniversite-Sanayi Ortak Eğitim Koordinatörünü,

             ç) Koordinatörlük: Gaziantep Üniversitesi Üniversite-Sanayi Ortak Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğünü,

             d) Oda: İşyerinin üyesi bulunduğu Sanayi Odası, Ticaret Odası, Ticaret Borsası, Deniz Ticaret Odası veya Ticaret ve Sanayi Odasını,

             e) Ortak Eğitim: Öğrencilerin ilk iki yarıyıldan itibaren her yıl bir dönem işyerlerinde yaptıkları uygulamalı eğitimi,

             f) Organize Sanayi: Gaziantep Organize Sanayi Bölgesini,

             g) Ortak Eğitim Protokolü: Ortak eğitim uygulamasıyla ilgili kontenjanları ve şartları açıklayan ve işyeri yetkilisi ile Rektör tarafından imzalanan belgeyi,

             ğ) Rektör: Gaziantep Üniversitesi Rektörünü,

             h) Rektörlük: Gaziantep Üniversitesi Rektörlüğünü,

             ı) Senato: Gaziantep Üniversitesi Senatosunu,

             i) Sözleşme: Ortak eğitim uygulamaları konusunda öğrenci ve işyeri arasındaki ilişkileri düzenleyen ve öğrenci, koordinatör ve işyeri temsilcisi tarafından imzalanan belgeyi,

             j) Üniversite: Gaziantep Üniversitesini,

             k) Yüksekokul: Gaziantep Üniversitesi Naci Topçuoğlu Meslek Yüksekokulunu

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Eğitim-Öğretim ile İlgili Genel Esaslar

             Eğitim-öğretim yılı

             MADDE 5 – (1) Bir eğitim-öğretim yılı, güz, bahar ve yaz dönemi olmak üzere onüçer haftalık üç dönemden oluşur. Bu süreye dönem sonu sınav süreleri dahil değildir. Senato gerekli gördüğü hallerde dönem sürelerini değiştirebilir.

             Öğretim dili

             MADDE 6 – (1) Yüksekokulda yabancı dil hazırlık eğitimi veya yabancı dilde eğitim-öğretim yaptırılması ya da ders açılmasına, ilgili mevzuat çerçevesinde ilgili yüksekokul kurulunun önerisi üzerine Senatoda karar verilir.

             Öğretim programları

             MADDE 7 – (1) Önlisans öğretimi süresince izlenecek eğitim-öğretim programları ve programlardaki derslerin dönemlere dağılımı, ilgili bölüm kurulunun önerisi, yüksekokul kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (2) Eğitim ve öğretim programı; teorik ders, laboratuvar, uygulama, Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim ve benzeri çalışmalardan oluşur. Hangi dersler için uygulama yapılacağı veya hangi uygulamaların ders sayılacağı, ilgili bölüm kurulunun önerisi, yüksekokul kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             Öğrenci danışmanlığı

             MADDE 8 – (1) Öğrencilere, kayıtlı olduğu bölümün bölüm başkanınca öğretim üyeleri arasından en az bir danışman görevlendirilir. Danışmanlar; bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde öğrencinin her dönemde izleyeceği derslerin belirlenmesinde, bunlarda yapılabilecek değişikliklerde, öğrencinin kaydının yapılmasında öğrenciye yardımcı olur ve akademik durumunu izler.

             (2) Danışmanlar, koordinatörlük ile işbirliği içinde çalışırlar ve öğrencilerin Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim uygulamaları ve sorunları konusunda danışmanlık yaparlar.

             Zorunlu, seçmeli ve ortak zorunlu dersler

             MADDE 9 – (1) Her öğrencinin almakla yükümlü olduğu dersler; zorunlu, seçmeli ve ortak zorunlu olmak üzere üç gruba ayrılır. Zorunlu ve seçmeli dersler, öğrencinin kayıtlı olduğu bölüm kurulunca kararlaştırılır. Seçmeli derslere kayıt yapılırken öğrencinin isteği de göz önünde tutulur. Ortak zorunlu dersler, Yükseköğretim Kurulunun öngördüğü derslerdir. Öğrenciler, ortak zorunlu dersleri almakla yükümlüdür.

             (2) Senatoda belirtilen dersler için ilgili birimler tarafından muafiyet sınavı açılabilir. Muafiyet sınavında başarılı olanlar bu derslerden kendi istekleri üzerine muaf tutulur. Bu şekilde muaf tutulan derslere ait değerlendirme esasları Senato tarafından belirlenir.

             (3) Zorunlu ve/veya seçmeli bir dersin alınabilmesi için, daha önceden alınmış ve başarılmış olması gereken derse ön şart dersi denir. Ön şartlı dersler ve ön şartları, dersi veren bölüm kurulunun önerisi üzerine yüksekokul kurulunca karar verilir.

             Dersler ve kredi değerleri

             MADDE 10 – (1) Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık teorik ders saatlerinin tamamı ile haftalık laboratuvar, uygulama veya atölye saatlerinin yarısının toplamından oluşur. Önlisans programlarında krediler hesaplanırken yarımlar tam sayıya tamamlanır.

             (2) Önlisans eğitim-öğretim programlarındaki dersler, bu derslerin içerikleri ve kredi değerleri ile ilgili değişiklikler, yüksekokul kurulunun önerisi ve Senato kararı ile belirlenir. Önlisans eğitim-öğretim programlarında her yarıyılda yer alan derslerin kredi değeri toplamı, 28 kredi saati geçmez. Kredi saat toplamına, ortak zorunlu dersler ile yabancı dil dersleri dahildir. Not ortalamalarına katılmayacağı Senato tarafından kabul edilen dersler için, kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin haftalık, teorik, uygulama ve laboratuvar saatleri belirlenir.

             (3) Herhangi bir dersin dönemi dışında açılmasına yüksekokul kurulu karar verir.

             Ders yükü

             MADDE 11 – (1) Bir öğrencinin her yarıyılda alacağı normal ders yükü; bu Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre tespit edilecek dönemine ait derslerin kredi değerleri toplamıdır. Öğrenciler ders yüklerini öncelikle alt dönem derslerinden tamamlamak zorundadırlar.

             (2) Öğrencinin ders yükleri aşağıdaki şekilde belirlenir:

             a) Genel not ortalamaları en az 2.50-2.99 arası olan öğrenciler, diledikleri takdirde normal ders yüklerini bir ders arttırabilir. Genel not ortalamaları 3.00 ve üzeri olan öğrenciler ise diledikleri takdirde normal ders yüklerini iki ders arttırabilir.

             b) Genel not ortalamaları 2.50’den az olan öğrencilerin ders yükleri arttırılmaz.

             c) Normal programlarından geri kalmış derslerini tamamlamak isteyen veya not yükseltmek amacıyla ders tekrar etmek isteyen öğrencilerin ders yükü, genel not ortalamalarının en az 2.00 olması koşuluyla, danışmanın önerisi ve bölüm başkanının onayı ile en fazla bir ders arttırılabilir. Bu ders üst dönem derslerinden olamaz.

             ç) 2547 sayılı Kanunda belirtilen azami eğitim-öğretim sürelerinin son döneminde bulunan öğrencilerin ders yükü, genel not ortalamalarına bakılmaksızın, bölüm başkanının onayı ile en fazla üç ders arttırılabilir.

             d) Bir öğrencinin her dönemde alacağı ders yükü, ders programının zorunlu kıldığı hallerde veya haklı ve geçerli bir nedenin bulunması halinde, genel not ortalamaları 2.00’den az olan öğrencilerin ise istekleri halinde, ilgili bölüm başkanının kararı ile en fazla iki ders azaltılabilir. Bu takdirde, öğrenci bırakılan dersleri açıldığı ilk dönemde almak zorundadır.

             Ders ve uygulamalara devam zorunluluğu

             MADDE 12 – (1) Öğrenciler derslere, uygulamalara, laboratuvarlara ve sınavlara devam etmek zorundadırlar.

             (2) Mazeretleri ne olursa olsun, öğrenciler teorik derslerin %30’una, uygulama, ortak eğitim ve laboratuvarların %20’sinden daha fazlasına katılmazlarsa devamsız sayılırlar. Bu durumdaki öğrenciler dönem sonu sınavına alınmazlar ve kendilerine bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinde belirtilen NA notu verilir.

             (3) Öğrencilerin derslere, uygulamalara ve laboratuvarlara devam yükümlülükleri ile uygulamaya ilişkin esasları yüksekokul kurulunca belirlenir.

             (4) Öğrencilerin devam durumları, belirlenen esaslar çerçevesinde ilgili öğretim elemanı tarafından izlenir ve değerlendirilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Üniversite-Sanayi Ortak Eğitim-Öğretim Uygulaması

             Ortak eğitim-öğretimin programı

             MADDE 13 – (1) Bu programda ilk iki dönem derslerini almış ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinde belirtilen şartları yerine getiren öğrenciler gruplara ayrılarak; birinci grup teorik eğitim alırken, ikinci grup mesleğiyle ilgili işyerlerinde ortak eğitim uygulaması yaparlar.

             Ortak eğitim-öğretimin süresi ve mezuniyet şartı

             MADDE 14 – (1) Yüksekokuldaki bölümlerine/programlarına kayıtlı öğrenciler, mezun olabilmek için iki dönem Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim uygulaması olarak mesleğiyle ilgili işyerinde ortak eğitim yapmak ve başarılı olmak zorundadırlar. Öğrenciler ortak eğitimlerini sonbahar, ilkbahar veya yaz dönemlerinde yapabilirler. Üniversitenin ilgili birimlerinin önerisi üzerine Senato, o birimdeki mezuniyet için gerekli ortak eğitim dönemi sayısını azaltabilir veya tamamen kaldırabilir.

             (2) Ortak eğitimlerin, 2547 sayılı Kanunda belirlenen azami eğitim ve öğretim süresi içinde bitirilmesi zorunludur. Tüm ders ve uygulama yükümlülüklerini tamamladığı halde, ortak eğitimlerini eksik yaptığı veya ortak eğitimlerinde başarısız olduğu görülen öğrenciler, ortak eğitimlerini tamamlayana kadar mezun olamazlar ve her kayıt döneminde kayıtlarını yenilemek zorundadırlar.

             Ortak eğitim-öğretimin şartı

             MADDE 15 – (1) Yüksekokuldaki bölümlerine/programlarına kayıtlı öğrenciler, ortak eğitim yapabilmek için ilk iki dönem derslerini almış, genel not ortalamalarının en az 1.75 olması koşuluyla ortak eğitime başvurabilirler.

             Ortak eğitim-öğretimin kontenjanlarının belirlenmesi

             MADDE 16 – (1) Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim koordinatörlüğü; odalar, organize sanayi ve işyerleri ile ortak eğitim konusunda işbirliği protokolleri imzalar. Rektör veya yetki verdiği durumlarda meslek yüksekokulu müdürü ve işyeri yetkilisi tarafından imzalanan Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim protokolünde kontenjanlar ve diğer özel şartlar belirtilir. İşyerleri tarafından sağlanan kontenjanlar, değişik dönemlerde aynı öğrenci tarafından da kullanılabilir.

             Öğrenciden istenilecek belgeler

             MADDE 17 – (1) Ortak eğitim yapmak üzere kendisine tahsis edilen işyerine giden öğrenci beraberinde;

             a) Koordinatörlüğün takdim yazısını,

             b) Nüfus cüzdanının aslı veya kurumca tasdikli örneği,

             c) 3 adet fotoğrafı,

             ç) İşyeri ile yapılan Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim sözleşmesinin kopyasını,

             d) Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim uygulama ve değerlendirme evraklarını

             kapalı zarf içinde götürür ve işyeri yetkililerine teslim eder.

             Öğrencilere sağlanacak imkânlar

             MADDE 18 – (1) Öğrencilere aşağıdaki imkânlar sağlanır:

             a) İşyerleri, öğrencileri ulaşım ve işçilere sağlanan diğer sosyal hizmetlerden paralı veya parasız olarak yararlandırır. Ancak kanuni bir hakka veya toplu sözleşmeye dayanarak yapılmakta olan yardımlardan öğrenciler istifade edemezler.

             b) Öğrenciler ortak eğitimi kapsayan süre boyunca Üniversite tarafından iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigorta ettirilirler. Sigorta ücreti, Üniversite Yönetim Kurulunun belirleyeceği oranlarda Üniversite ve öğrenci tarafından müşterek olarak ödenir.

             Disiplin işleri

             MADDE 19 – (1) Ortak eğitime katılan öğrencilerin disiplin işlerinde, 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Ancak, öğrenciler, işyerine ait disiplin ve iş emniyeti konusunda ilgili mevzuat hükümlerine uymak zorundadırlar.

             Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim amiri ve görevleri

             MADDE 20 – (1) Öğrenciler, ortak eğitim süresinde işyeri tarafından görevlendirilen amirin nezaretinde çalışırlar. Amir;

             a) Öğrencinin, ortak eğitim programı ve konusuyla ilgili işlerle meşgul olmasını,

             b) Ortak eğitim programının amaçlarına uygun faaliyetlerde bulunmasını,

             c) Öğrencinin işyerinde disiplin ve iş güvenliğine uygun bir biçimde çalışmasını

             sağlar.

             (2) İşyeri, dönem sonunda öğrencinin performansını değerlendirir ve yazılı bir rapor ile koordinatörlüğe bildirir.

             Hastalık ve kaza halleri

             MADDE 21 – (1) Ortak eğitim sırasında hastalanan veya kazaya uğrayan öğrenciler kendisine sağlanan sağlık hizmetlerinden yararlanır, durumları doktor raporu ile belirlenir. İş kazası ve meslek hastalığı durumunda yaptırılan sigortayla ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.

             Ortak eğitim-öğretim sonu raporu

             MADDE 22 – (1) Öğrenci ortak eğitim sırasında yaptığı işleri de kapsayacak şekilde günlük tutar. Dönem sonunda bu günlükten hareketle bir rapor hazırlayarak işyerindeki amirine onaylatır ve dönüşünde koordinatörlüğe verir. Bölümce belirlenen tarihte bir jüri önünde raporunu sözlü olarak sunar ve savunur. İşyerinde ortak eğitim amiri, öğrencinin davranışlarını, işyerinin işleyiş mekanizmasını gözleme yeteneğini, çalışmalara katılımını ve performansını, üretime ve diğer hizmetlere katkılarını izleyerek kanaatlerini değerlendirdiği bir raporu koordinatörlüğe gönderir.

             Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim koordinatörlüğü

             MADDE 23 – (1) Yüksekokulda, Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretimini gerçekleştirmek için oluşturulan Üniversite-sanayi ortak eğitim-öğretim koordinatörlüğüne ait hususlar Senato tarafından belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sınavlar ve Değerlendirme

             Sınavlar ve değerlendirme

             MADDE 24 – (1) Ortak eğitim haricindeki öğrenciler, ara sınav ve dönem içi çalışmalarından başka dönem sonu sınavına tabi tutulurlar. Dönem sonu sınavının ders notuna katkısı %40’dan az, %50’den fazla olmamak üzere ilgili yüksekokul kurullarınca belirlenir. Her dönemde, her ders için bir ara sınavdan az olmamak kaydıyla yapılacak olan ara sınav sayısı, ilgili Yüksekokul kurulunca belirlenir. Dönem içindeki ara sınav tarihleri, bölüm başkanlıklarınca dönemin ilk ayı içinde ilan edilir. Ara sınav tarihlerindeki değişiklikler, bölüm başkanının onayı ile gerçekleşir. Ara sınavlar dışında, dönem içi çalışmalarından sayılmak üzere, kısa süreli sınavlar önceden tarih belirlenmeden yapılabilir. Dönem sonu sınavı, Senato tarafından belirlenen takvim uyarınca ilan edilen yer ve zamanlarda yapılır.

             (2) Yüksekokul Yönetim Kurulunun kabul edeceği haklı ve geçerli nedenleri veya 13/7/2004 tarihli ve 25521 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gaziantep Üniversitesi Öğrenci Sağlık İşleri ve Sağlık Raporları Yönetmeliği hükümlerine uygun sağlık raporu olan öğrencilere, giremediği ara sınav ve dönem sonu sınavları için mazeret sınavı hakkı verilir. Bu durumdaki öğrenciler kısa süreli sınavlardan muaf tutulurlar. Mazeret sınavları için ikinci bir mazeret sınav hakkı verilmez. Ara sınav ve dönem sonu sınavları dışındaki hiçbir sınav için mazeret sınav hakkı verilmez. Ara sınav ve/veya dönem sonu sınavını gerektirmeyen dersler, ilgili bölüm kurulunun önerisi üzerine Yüksekokul Kurulunca belirlenir. Bu derslerde dönem ders notu, öğrencinin dönem içi çalışmaları göz önünde tutularak verilir, bu derslere bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesinde belirtilen ek sınav hakkı verilmez.

             Notlar

             MADDE 25 – (1) Bir öğrenciye laboratuvar, uygulama, proje, ödev ve benzeri dönem içi çalışmaları ile ara sınav sonuçları, dönem sonu sınav sonuçları ve devam durumu dikkate alınarak, Yüksekokul Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri, dönem ders notu olarak takdir edilir.

             (2) Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:

             Dönem Harf Notlarının Katsayının 100 Puan

             Ders Notu                     Katsayısı                 Üzerinden Karşılığı

             AA     4.0                       90-100

             BA     3.5                        85-89

             BB     3.0                        80-84

             CB     2.5                        75-79

             CC     2.0                        70-74

             DC     1.5                        60-69

             DD     1.0                        50-59

             FD     0.5                        40-49

             FF       0                    39 ve aşağısı

             (3) Ayrıca;

             a) (I) eksik, (S) yeterli, (U) yetersiz, (NA) devamsızlık nedeni ile başarısız olarak ifade edilir.

             b) (I) notu, hastalık veya geçerli başka bir nedenle dönem içinde başarılı olduğu halde, ders için gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci herhangi bir dersten (I) notu aldığı takdirde; dönem ders notlarının öğrenci işleri dairesi başkanlığına teslim tarihinden itibaren yedi gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Aksi halde (I) notu kendiliğinden (FF) veya (U) notu haline gelir. Ancak, uzayan bir hastalık ve benzeri hallerde, bölüm başkanlığının önerisi ve yüksekokul yönetim kurulunun onayıyla (I) notunun süresi bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir.

             c) (S) notu, kredisiz derslerden geçen veya ortak eğitim çalışmasını başarı ile tamamlayan öğrencilere verilir. (S) notu ayrıca Üniversite dışından nakil yoluyla gelen öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm kurulunun önerisi üzerine Yüksekokul Yönetim Kurulunca kabul edilen dersler için de verilir.

             ç) (U) notu, kredisiz dersler ile ortak eğitim çalışmasında başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.

             d) (I), (S) ve (U) notu, not ortalaması hesaplarında dikkate alınmaz.

             e) (NA) notu, derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. (NA) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

             f) Dönem ders notları, öğrenci işleri dairesi başkanlığına verildiği anda kesinleşir ve ancak bu daire tarafından açıklanır.

             Notlarda maddi hata

             MADDE 26 – (1) Öğrenci işleri dairesi başkanlığı tarafından açıklanan dönem sonu ders notları ile ilgili herhangi bir maddi hata yapılmış olması halinde düzeltme istemi; öğrencinin veya öğretim elemanının, dersin verildiği bölüm başkanlığına yazılı başvurusu üzerine, ilgili yüksekokul yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Notlarla ilgili maddi hataların, akademik takvimde belirtilen kayıt süresi içinde başvurulmuş olması kaydıyla, ders ekleme-bırakma süresinin sonuna kadar düzeltilir.

             Not ortalaması ve dönem tespiti

             MADDE 27 – (1) Öğrencinin başarı durumu, her dönem sonunda Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından öğrencinin dönem sonu ve genel not ortalamaları hesaplanarak belirlenir. Bir öğrencinin bir dersten aldığı toplam kredi tutarı, o dersin kredi değeri ile bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinde gösterilen dönem harf notu katsayısının çarpımından elde edilir.

             (2) Herhangi bir dönemin dönem sonu not ortalamasını bulmak için, o dönemde öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam kredi tutarı, alınan derslerin kredi değeri toplamına bölünür. Elde edilen ortalamalarda, virgülden sonraki üçüncü hane beşten küçükse sıfıra; beş veya beşten büyükse, ikinci haneyi bir artıracak şekilde yuvarlanarak, virgülden sonraki iki hane esas alınır. Genel not ortalaması ise, öğrencinin Üniversiteye girişinden itibaren almış olduğu ve kayıtlı bulunduğu bölümde geçerli olan derslerin tümü dikkate alınarak hesaplanır. Gerek dönem sonu ve gerekse genel not ortalamasında, (AA)’ dan (FF) ye kadar verilen notlar esas alınır. Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine işlenir.

             (3) Bir öğrencinin hangi dönem öğrencisi olduğu tespit edilirken, dönem sonu not ortalamasına bakılır. Dönem sonu not ortalaması en az 1.75 olan bir öğrenci, bir sonraki dönemin öğrencisi sayılır ve normal ders yükü o dönemin ders yüküdür. Dönem sonu not ortalaması 1.75’in altında olan öğrenciler, dönem sonu not ortalamalarını en az 1.75’e yükseltinceye kadar, bulundukları dönem öğrencisi sayılırlar ve normal ders yükleri o dönemin ders yüküdür.

             Başarı veya başarısızlık durumu

             MADDE 28 – (1) Yüksekokulda başarı veya başarısızlık durumu aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir;

             a) Genel not ortalaması ve dönem not ortalaması en az 2.00 olan önlisans öğrencileri başarılı sayılırlar. Bu öğrencilerden; bir dönem sonunda en az normal ders yükü ile o dönemin dönem sonu not ortalaması 3.00-3.49 olanlar dönem şeref öğrencisi, 3.50-4.00 arasında olanlar dönem yüksek şeref öğrencisi sayılırlar. Bu öğrencilerin, o dönemdeki kredisiz derslerde de başarılı olmaları şarttır. Şeref ve yüksek şeref öğrenci listeleri, her dönem sonunda öğrenci işleri dairesi başkanlığınca belirlenir ve ilgili birimlerce ilan edilir.

             b) Genel not ortalaması ve/veya dönem not ortalaması 2.00’ın altında olan önlisans öğrencileri başarısız sayılırlar. Başarısız öğrencilerden dördüncü ve daha üst dönem öğrencisi olanların öğrenimlerine devam edebilmeleri için, kayıtlı bulundukları dönem sonu itibarı ile genel not ortalamalarının en az 1.75 olması gerekir. Kayıtlı bulunduğu dönem sonunda genel not ortalaması 1.75’den daha düşük olan dördüncü ve daha üst dönemdeki bir öğrencinin daha önce almadığı bir dersi alabilmesi için, genel not ortalamasını 1.75 veya üstüne çıkarması gerekir. Bu durumdaki öğrenciler, genel not ortalamalarını belirtilen düzeye çıkarıncaya kadar, daha önce aldıkları dersleri tekrarlar ve hiç almadıkları dersleri alamazlar. Bu durumdaki öğrenciler için bu Yönetmeliğin 11inci maddesindeki ders yükü azaltma sınırı uygulanmayabilir. Öğrencilerin ders tekrarladıkları dönemler, azami öğrenim süresi hesabına dahil edilir.

             Ders tekrarı ile ilgili esaslar

             MADDE 29 – (1) Bir dersten (FF), (FD), (NA) veya (U) notu alan veya bir dersi normal döneminde almayan öğrenciler, bu derse tekrar verildiği ilk dönemde kayıt olmak zorundadırlar. Bu dersler, seçmeli veya sonradan programdan çıkarılan dersler ise, öğrenciler bunların yerine kayıtlı olduğu bölümün bölüm kurulunca uygun görülen dersleri alırlar.

             (2) Öğrenciler not yükseltmek amacıyla, önlisans öğrenimi süresince aldıkları dersleri tekrarlayabilirler. Tekrarlanan derste alınan son not geçerlidir.

             Son dönemde başarısız öğrenciler

             MADDE 30 – (1) Bir öğrenci, kayıtlı olduğu dönemde aldığı dersleri başarı ile tamamladığı takdirde bu öğrenci son dönem öğrencisi sayılır. Kayıtlı olduğu bu dönemdeki dersler dışında alamadığı veya (FF), (FD), (NA) veya (U) notlu dersi bulunan öğrenciler son dönem öğrencisi sayılmaz.

             (2) Son dönemde not ortalamalarına katılan en çok iki dersten (FF) veya (FD) notu alan ve/veya not ortalamalarına katılmayan en çok bir dersten (U) notu alan öğrencilere ortak eğitim çalışması hariç, sadece bu derslere ilişkin eksikliklerini tamamlamak veya yeni bir sınava girmek üzere, en geç ertesi dönem başına kadar ek bir süre verilir. Bu süre içerisinde girilen sınavda alınan not dönem sonu sınavı yerine geçer ve bu şekilde değerlendirilir. Öğrencinin dönem sonu başarı durumu ek süre sonunda aldığı notlar esas alınarak hesaplanır.

             (3) Son dönemde (FF) veya (FD) almadıkları halde genel not ortalamaları 2.00’ın altına düşen öğrencilere, ikinci sınıf derslerinden (DD), (DC) veya (CC) notu aldıkları en çok iki dersten yukarıdaki şartlarla ek süre ve ek sınav hakkı verilebilir.

             (4) Son dönemde ortalamaya katılan en çok bir dersten FF / FD notu alan öğrencilere; bu FF, FD’li ders ile birlikte DD, DC ve CC notu olan ikinci sınıf derslerinden olmak üzere, en çok iki dersten ek süre ve ek sınav hakkı verilir.

             (5) Durumları bu maddeye uyan öğrenciler, dönem sonu sınav sonuçları ilan edildikten sonra üç gün içinde öğrenci işleri daire başkanlığına bir dilekçe ile müracaat ederler. Öğrenci işleri daire başkanlığı öğrencinin durumunu inceledikten sonra ilgili birimlere hangi derslerden ek süre tanındığını bildirir. Öğrencilere NA notu aldıkları derslerden ek sınav hakkı verilmez.

             (6) Ek süre ve ek sınav aldıkları halde mezuniyet koşullarını yerine getiremeyen öğrenciler, kayıt yaptırarak öğrenimlerine devam ederler. Bu öğrencilerden azami eğitim-öğretim süresini tamamlamış olanların Üniversite ile ilişikleri kesilir.

             (7) Bu maddede öngörülen ek süre ve ek sınav hakkı bir öğrenciye bir kez tanınır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Ders muafiyetleri

             MADDE 31 – (1) Bir yükseköğretim kurumunun herhangi bir önlisans programına kayıtlı iken, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavına girerek tekrar Üniversiteye kayıt yaptıran veya yatay geçiş ile gelen öğrenciler kabul edildikleri programdaki derslerden, daha önce en az (CC) veya buna eş değer not almış olmaları, ortak zorunlu derslerden ise en az (DD) veya 100 tam not üzerinden 50 almaları ve bu derslerin denkliklerinin de Yüksekokul Yönetim Kurulunca kabul edilmiş olması halinde muaf tutulurlar. Öğrencinin muaf tutulduğu dersler, öğrencinin not belgesinde (S) notu ile gösterilir.

             (2) Bu madde kapsamına giren öğrencilerin öğrenim görebilecekleri azami süre, kayıtlı oldukları programda muaf tutuldukları derslerin toplam kredi değerinin dönem karşılığının kanuni azami öğretim süresinden düşülmesi suretiyle Yüksekokul Yönetim Kurulunca belirlenir.

             Önlisans diploması verilme şartları

             MADDE 32 – (1) Önlisans diploması verilebilmesi için; öğrencinin kayıtlı olduğu bölümün önlisans programını, programda belirtilen tüm ders ve ortak eğitim çalışmalarının her birinden en az (DD) ve/veya (S) notu alarak tamamlamış olması ve genel not ortalamasının 2.00 veya üstünde bulunması gerekir.

             (2) Önlisans programlarından mezun olan öğrenciler arasından ilk üç dereceye girenlerin belirlenmesinde mezuniyetteki genel not ortalaması dikkate alınır. Ancak iki akademik yıllık bir programa iki yıldan fazla devam etmiş öğrenciler genel not ortalaması ne olursa olsun dereceye giremez. Başka bir üniversiteden yatay geçiş yoluyla gelen öğrenciler derece sıralamasına alınmaz.

             (3) Genel not ortalaması 3.00-3.49’a kadar olan öğrenciler şeref; 3.50 ve daha yukarı olan öğrenciler yüksek şeref listesine geçerek mezun olurlar. Şeref ve yüksek şeref listesine geçen öğrencilerin durumu diplomalarında belirtilir.

             (4) Başka bir üniversiteden nakil yolu ile gelen öğrencilerin önlisans diploması alabilmeleri için, en az son iki dönem Gaziantep Üniversitesinde öğrenim görmüş olmaları şarttır.

             Öğrenim süresi

             MADDE 33 – (1) Önlisans öğreniminin normal süresi iki öğrenim yılıdır. Bu Yönetmeliğin 31 inci maddesindeki koşulları sağlayanlar daha kısa sürede mezun olabilirler. Bu Yönetmelikte belirtilen haklı ve geçerli bir mazereti olmadıkça öğrenciler; normal eğitim öğretim süresi iki yıl olan programları dört yılda tamamlamak zorundadırlar. Hazırlık ve destek programlarında geçirilen süreler bu sürenin dışındadır. Bu süreler içinde mezun olamayanların Üniversite ile ilişikleri kesilir.

             (2) Ancak bu Yönetmeliğin diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla, mezun olmak için beş dersten fazla dersi kalanlara daha önce alıp başarısız oldukları dersler için biri bütünleme olmak üzere iki ek sınav hakkı verilir. Bu sınavlar sonunda; başarısız ve hiç almadığı ders sayısını dört veya beş derse indirenlere bu dersler için üç dönem, ek sınavları almadan dört veya beş dersi kalmış olanlara bu dersler için dört dönem, üç veya daha az dersi kalmış olanlara bu dersler için sınırsız ek süre tanınır. Bunlardan uygulamalı, uygulaması olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz. Devam şartı aranmayan öğrenciye verilecek ders notları dönem içi ve dönem sonu sınav sonuçları göz önünde tutularak öğretim elemanı tarafından takdir olunur.

             (3) Mezun olabilmek için gerekli bütün derslerden başarılı oldukları halde, genel not ortalamaları 2.00’den az olduğu için ilişiği kesilme durumuna gelen öğrencilere de, not ortalamalarını yükseltmek üzere son sınıfın diledikleri derslerinden sınırsız ek süre tanınır.

             (4) Ek süre hakkı kazananlar, ilgili mevzuat hükümlerine göre öğrenci katkı payını ödeyerek dönem kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar. Sınırsız ek süre hakkı kazanıp, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim öğretim yılına kayıt yaptırmayan veya kayıt yaptırdığı halde sınavlara hiç girmeyen öğrenciler ek süre hakkını kaybeder.

             (5) Bu madde ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan tereddütleri gidermeye Senato yetkilidir.

             Yürürlük

             MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gaziantep Üniversitesi Rektörü yürütür.