20 Ağustos 2009 PERŞEMBE

Resmî Gazete

Sayı : 27325

YÖNETMELİK

Piri Reis Üniversitesinden:

PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ ANA YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Piri Reis Üniversitesinin yönetimi, işleyişi, akademik organları ve görevlerine ilişkin esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik Piri Reis Üniversitesi Mütevelli Heyeti, Üniversite Rektörlüğü, Fakülte, Enstitü, Bölüm, Yüksekokul, Meslek Yüksekokulu ve diğer birimlerinin kuruluş, yönetim ve görev esaslarını kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Akademik Kurul    : Piri Reis Üniversitesi Senatosunu,

             b) Başkan                  : Piri Reis Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanını,

             c) Kanun                    : 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununu,

             ç) Mütevelli Heyeti   : Piri Reis Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

             d) Rektör                   : Piri Reis Üniversitesi Rektörünü,

             e) Üniversite              : Piri Reis Üniversitesini,

             f) Vakıf                      : Türk Deniz Eğitim Vakfını,

             g) Yönetim Kurulu    : Üniversitenin Yönetim Kurulunu

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Üniversitenin Yönetimi, Mütevelli Heyeti, Başkanı, Yetki ve Sorumlulukları

             Üniversitenin yönetimi

             MADDE 5 – (1) Piri Reis Üniversitesi, Mütevelli Heyetinin gözetiminde ve saptadığı ilkelere uyularak, ilgili yasalar çerçevesinde, bu Yönetmelikte yer alan esaslara göre yönetilir.

             Mütevelli Heyeti

             MADDE 6 – (1) Mütevelli Heyeti, Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eder ve Üniversitenin en üst karar organıdır. Mütevelli Heyeti, Vakıf yönetim organı tarafından 2547 sayılı yasada nitelikleri belirtilmiş kişiler arasından seçilmiş en az yedi üyeden oluşur. Üyelerin görev süresi dört yıldır. Kurucu Vakıf Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri ile bunların birinci dereceden hısımları ve eşlerinden Mütevelli Heyetine seçilenlerin sayısı ikiyi geçemez. Mütevelli Heyetine seçilen üyeler ile üyelikten ayrılanlar Yükseköğretim Kuruluna bildirilir. Rektör Mütevelli Heyetinin tabii üyesi olup kendisi ile ilgili toplantılara katılamaz. 

             (2) Mütevelli Heyet üyeliği fahridir. Vakıf yönetim organı kararı ile Mütevelli Heyeti üyelerine, ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen miktarı geçmeyecek şekilde toplantıya katılma, yol ve huzur hakkı verilebilir, ancak bunun dışında herhangi bir ödeme yapılmaz.

             Mütevelli Heyeti Başkanı, Başkan Vekilleri ve İcra Komitesi

             MADDE 7 – (1) Mütevelli Heyeti, üyelerden birini Başkan, ikisini de Başkan Vekili olarak seçer. Başkan ve Başkan Vekillerinin görev süresi dört yıldır. Başkanın görevde bulunmadığı sürelerde kıdemli olan Başkan Vekili kendisine vekâlet eder.

             (2) Daha sık toplanarak bazı konuları gecikmesiz çözümlemek ve Mütevelli Heyeti gündemine alınacak konuları belirleyip önceden inceleyerek öneriler halinde Mütevelli Heyetine sunmak amacıyla üyeler arasından 3 kişilik bir İcra Komitesi oluşturulur. İcra Komitesinin Başkan, Başkan Yardımcısı ve bir üyesi Mütevelli Heyeti tarafından seçilir. İcra Komitesi üyelerinin görev süresi de dört yıldır. Süresi biten üye Mütevelli Heyeti Üyeliği devam ettiği takdirde tekrar seçilebilir. İcra Komitesi, gündemdeki konularına göre Rektörü de toplantılarına davet eder. 

             (3) Üniversitenin harcama yetkilisi Mütevelli Heyeti Başkanıdır. Bu yetki uygun görülen ölçüde Başkanın önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile ödeme kalemlerine göre; çift imza kullanılmak koşuluyla “Başkan Vekilleri ve İcra Komitesi Üyelerinden ikisi” ile “Rektör, Rektör Yardımcısı ve Genel Sekreterden ikisi”ne devredebilir.

             Mütevelli Heyeti toplantıları

             MADDE 8 – (1) Mütevelli Heyeti, Başkanın daveti üzerine, yılda en az dört kez toplanır. Kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Başkanın gerekli gördüğü hallerde, Mütevelli Heyeti toplantıları Akademik Kurul üyelerinin oy hakkı olmaksızın katılımı ile genişletilmiş olarak da yapılabilir.

             Mütevelli Heyetinin yetki ve sorumlulukları

             MADDE 9 – (1) Üniversite bünyesinde;  Fakülte,  Bölüm,  Enstitü,  Yüksekokul,  Meslek Yüksekokulu, Uygulama ve Araştırma Merkezi, Sürekli Eğitim Merkezi, Teknopark ve benzeri birimlerin kurulmasına, kapatılmasına ve birleştirilmesine ilişkin Rektörlük önerilerini karara bağlamak ve bunlardan YÖK onayını gerektirenleri YÖK Başkanlığına sunmak,

             (2) Yerli ve yabancı üniversiteler ve diğer kurumlarla yapılacak işbirliği sözleşmelerini onaylamak,

             (3) Rektör tarafından sunulan bütçe önerisini inceleyerek onaylamak ve uygulamayı denetlemek,

             (4) Taşınır ve taşınmaz Üniversite varlıklarının denetimine ilişkin esasları tespit etmek, Üniversiteye yapılacak bağışları kabul veya reddetmek, varlıkları teminat göstermek süretiyle kredi almak,

             (5) Yıllık ve kredi saati başı esasına göre alınacak öğrenim ücretlerini ve ödeme tarihlerini tespit etmek; alınacak projeler ile Sürekli Eğitim Merkezince yürütülen her türlü programların ücretleri ve ödeme şekillerini Rektörün önerisini alarak belirlemek,

             (6) Öğretim elemanları ile idari personelin ücretleri ile diğer çalışma şartlarını Rektörlüğün görüşünü alarak tespit etmek; Rektörlükçe hazırlanacak istihdam sözleşmelerini onaylamak,

             (7) Türk ve yabancı uyruklu öğrenci kontenjanlarını, Akademik Kurulun görüşünü alarak tespit etmek,

             (8) Akademik Kurulca hazırlanan yönetmelikleri onaylamak,

             (9) Vakıf  Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirtilen diğer yetkilerini kullanmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Akademik Organlar, İdari Organlar, Görevleri, Yetki ve Sorumlulukları

             Akademik Kurul

             MADDE 10 – (1) Akademik Kurul; Rektör, Rektör Yardımcıları, Dekanlar, Enstitü Müdürleri, Yüksekokul Müdürleri, Meslek Yüksekokulu Müdürleri ile her fakülteden üç yıl için seçilecek birer öğretim üyesinden oluşur. Akademik Kurul toplantılarına Rektör başkanlık yapar. Toplantılara, gerekli görüldüğü takdirde ve oy hakkı olmaksızın, öğretim elemanları, idari büro müdürleri ve öğrenci temsilcileri Rektör tarafından davet edilebilir. Akademik Kurul, Rektörün daveti üzerine ayda en az bir kere toplanır. Toplantılara, Üniversite Genel Sekreteri de katılır ve Akademik Kurulun raportörlüğünü yapar.

             Akademik Kurulun yetki ve sorumlulukları

             MADDE 11 – (1) Üniversitenin ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora, uzmanlık ve yeterlilik gibi her türlü eğitim-öğretim programlarına ait yönetmelikleri hazırlamak ve Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (2) Bu programlara ait ders planlarını, bu planlardaki değişiklik önerilerini ve yeni ders açma tekliflerini karara bağlamak,

             (3) Rektörün önereceği akademik takvimi görüşmek ve onaylamak,

             (4) Çift anadal programları, yaz öğretimi, Sürekli Eğitim Merkezine ilişkin yönetmelik veya senato esaslarını hazırlamak ve Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (5) Akademik yükseltmelere ilişkin Senato esaslarını saptamak ve Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (6) Üniversitelerarası Kurula temsilci seçmek,

             (7) Yeni program açma önerilerini karara bağlamak ve Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (8) Türk ve yabancı uyruklu öğrenci kontenjanlarına ilişkin önerilerini Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (9) Kanun, 31/12/2005 tarih ve 26040 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği, Piri Reis Üniversitesi eğitim-öğretim yönetmeliklerinde belirtilen diğer görevleri yapmak.

             (10) Fakülte Kurulları ile Enstitü, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokulu Kurulların önerilerini ve bu kurulların kararlarına yapılacak itirazları inceleyerek karara bağlamak.

             Üniversite Yönetim Kurulu

             MADDE 12 – (1) Yönetim Kurulu;  Rektör,  Dekanlar,  Akademik Kurulca Üniversitenin değişik birimlerinden üç yıl için seçilecek üç profesörden oluşur. Seçimle gelen üyelerin eksikliği Yönetim Kurulunun oluşmasını engellemez. Yönetim Kurulu toplantılarına Rektör başkanlık yapar. Toplantılara, gerekli görüldüğü takdirde ve oy hakkı olmaksızın, öğretim elemanları, idari büro müdürleri ve öğrenci temsilcisi Rektör tarafından davet edilebilir.  Yönetim Kurulu, Rektörün hazırladığı gündemi görüşmek üzere ayda en az bir kez toplanır. Toplantılara Üniversite Genel Sekreteri de katılır ve Yönetim Kurulunun raportörlüğünü yapar.

             Üniversite Yönetim Kurulunun yetki ve sorumlulukları

             MADDE 13 – (1) Öğrenci ön kayıt, kabul ve kesin kayıt takvimini belirlemek,

             (2) İngilizce Hazırlık Sınıfı Başkanlığından gelen önerileri inceleyip sonuçlandırmak,

             (3) Öğrenci el kitabı hazırlamak,

             (4) Yatay ve dikey geçiş başvurularını ve intibak işlemlerini karara bağlamak,

             (5) Üniversite içi yatay ve dikey geçiş başvurularını karara bağlamak,

             (6) Üniversiteye özel öğrenci statüsünde kayıt yaptırmak isteyenlerin başvurularını değerlendirmek ve karara bağlamak,

             (7) Yukarıda işaret edilen hususları Mütevelli Heyetinin bilgisine sunmak,

             (8) Kanun, Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği ile Üniversitenin eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliklerinde yazılı diğer görevleri yapmak,

             (9) Fakülte, Enstitü, Yüksekokul ve Meslek Yüksekokullarının yönetim kurullarından gelen önerileri görüşüp karara bağlamak,

             (10) Üniversitenin Disiplin Kurulu olarak görev yapmak.

             Rektör

             MADDE 14 – (1) Rektör, Üniversite Yönetimi ve yürütmenin başıdır. Mütevelli Heyeti tarafından Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak atanır. Görev süresi dört yıldır, tekrar atanabilir. Rektör üniversitenin faaliyetleri ile akademik ve idari performansından Mütevelli Heyetine karşı birinci derecede sorumludur.

             Rektörün görev ve sorumlulukları

             MADDE 15 – (1) Üniversitenin eğitim-öğretim, araştırma ve toplum hizmetleri faaliyetlerini toplam kalite yönetimi uyarınca sürdürebilmesi için gerekli önlemleri almak; bu önerileri Akademik Kurul ve Yönetim Kurulunun da yardımıyla uygulamaya koymak,

             (2) Mütevelli Heyeti ile Üniversitenin akademik ve idari personeli arasındaki bağlantıyı sağlamak,

             (3) Üniversite bütçesini ve kadro ihtiyaçlarını Yönetim Kurulu ve Akademik Kurulun da görüşlerini alarak hazırlamak ve Mütevelli Heyetinin onayına sunmak,

             (4) Mütevelli Heyetince verilen harcama yetkilisi görevini yürütmek,

             (5) Yönetim Kurulunca verilen akademik yükseltme ve atanma kararlarını onaylamak ve atamayı sonuçlandırmak,

             (6) Rektörler Komitesi ile Üniversitelerarası Kurula katılarak üniversiteyi temsil etmek,

             (7) Kanun, Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği ile Üniversitenin yayınladığı yönetmeliklerde yazılı olan görevlerle Mütevelli Heyeti tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.

             Rektör yardımcıları    

             MADDE 16 – (1) Rektör,  çalışmalarında kendisine yardımcı olmak üzere tam günlü profesörler arasından en çok üç kişiyi Rektör Yardımcısı olarak seçer ve Mütevelli Heyetinin de onayını aldıktan sonra atamayı yapar. Rektör Yardımcıları, Rektörün görevi süresince görev yaparlar. Rektör Yardımcılarının görev bölüşümü; “Akademik İşler”, “İdari İşler”, “Araştırma-Geliştirme ve Planlama” şeklinde yapılabilir. Rektör görevinin başında olamadığı süreler için Rektör Yardımcılarından birine vekâlet verir. Rektörün görev süresi dolduğunda yardımcılarının görevi de sona erer. Rektör gerekli gördüğü hallerde yardımcılarını süresi dolmadan da değiştirebilir.

             Genel sekreter

             MADDE 17 – (1) Genel Sekreter lisans mezunu adaylar arasından Rektörün görüşü alınarak Mütevelli Heyeti tarafından atanır. Üniversite Akademik Kurulu/Senatosu ile Üniversite Yönetim Kurulunun raportörüdür. İdari ve mali konularda Üniversite organlarınca alınan kararları yürütmekle görevlidir. İdari personelin başı olan Genel Sekreter, Rektörle idari birim yöneticileri arasındaki bağlantıyı sağlar.

             Dekanlar, yüksekokul, meslek yüksekokulu, enstitü, uygulama ve araştırma merkezi ile sürekli eğitim merkezi müdürleri 

             MADDE 18 – (1) Fakülte Dekanları ile Yüksekokul, Meslek Yüksekokulu, Enstitü, Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Sürekli Eğitim Merkezi Müdürleri Rektörün önerisi ve İcra Komitesinin olumlu görüşü üzerine Mütevelli Heyeti tarafından en çok üç yıl için atanır. Dekanlar ve Müdürler görev süreleri dolduğunda aynı usullerle tekrar atanabilirler. Dekanlığa atanabilmek için Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınmış ve profesörlük unvanına sahip olmak gerekir. Bu görevlilerin atanması hakkında YÖK tarafından ilave koşullar belirlenirse bu koşullar da yerine getirilir.

             (2) Dekanlar ve Müdürler kendi birimlerinin akademik ve idari yönetiminden sorumludurlar. Gerekli durumlarda, Rektörün onayını alarak kendi öğretim elemanlarından en fazla ikisini yardımcı olarak atayabilirler. Dekan Yardımcılarının öğretim üyesi statüsünde olması zorunludur. Yardımcılar, Dekan veya Müdürlerinin görevi süresince görev yaparlar. Dekan veya Müdürler gerekli gördüğü hallerde yardımcılarını süreleri dolmadan da değiştirebilirler.

             Fakülte kurulu 

             MADDE 19 – (1) Fakülte Kurulu; Dekanın başkanlığında, Bölüm Başkanları ve fakültede görevli profesörlerin kendi aralarından seçecekleri üç, doçentlerin kendi aralarından seçecekleri iki, Yrd. Doçentlerin kendi aralarından seçecekleri bir öğretim üyesinden oluşur. Fakültede yeteri kadar Profesör, Doçent ve Yrd. Doçent bulunamaması kurulun oluşmasını engellemez. Fakültenin akademik konulara ilişkin kararları Dekanın çağrısı ile yarıyılda en az iki kere toplanan Fakülte Kurulunda alınır. Dekan, üyelerden birini raportör olarak görevlendirir.

             Fakülte yönetim kurulu

             MADDE 20 – (1) Fakülte Yönetim Kurulu, Dekanın başkanlığında fakülte kurulunun üç yıl için seçeçeği üç profesör, iki Doçent ve bir Yrd. Doçentten oluşur. Belirtilen sayılar kadar atanmış öğretim üyesinin olmaması kurulun oluşumunu etkilemez. Fakültenin tüm idari işleri ile yükseltme/atama işleri ve öğrenci işlerine ilişkin kararlar Fakülte Yönetim Kurulunda alınır. Fakülte Yönetim Kurulu kararları, üniversitenin değişik birimleri arasında birlikteliği sağlamak için Üniversite Yönetim Kurulunda görüşüldükten sonra kesinlik kazanır. Fakülte Yönetim Kurulunun raportörlüğünü Fakülte Sekreteri yapar.

             Enstitü kurulu

             MADDE 21 – (1) Enstitü Kurulu; Müdürün başkanlığında, Müdür Yardımcıları ve o Enstitüyü oluşturan Fakültelerdeki Bölüm Başkanlarından oluşur. Enstitü Kurulu her yarıyılda en az iki kere toplanır.

             Enstitü yönetim kurulu

             MADDE 22 – (1) Enstitü Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında, Müdür Yardımcıları ve Müdür tarafından gösterilecek adaylar arasından Enstitü Kurulunca seçilen üç öğretim üyesinden oluşur. Üyelerin görev süresi üç yıldır.

             Bülüm başkanları

             MADDE 23 – (1) Bölüm başkanları, Dekanın ve Yüksekokul Müdürünün önerisiyle Rektör tarafından atanırlar. Görev süreleri üç yıl olup tekrar atanmaları mümkündür. Tek bölümlü fakültelerde Dekan aynı zamanda bölüm başkanlığını üstlenir.

             Bölüm kurulu

             MADDE 24 – (1) Bölüm Kurulu, Bölüm Başkanı ve o bölümdeki öğretim elemanlarından oluşur.   Yarı zamanlı statüdeki öğretim elemanları da bölüm kuruluna katılabilirler. Bölüm Kurulu, bölüme ait eğitim-öğretim, uygulama ve araştırma faaliyetlerinin programlanması, araç, gereç ve fiziksel imkânların etkin şekilde kullanılması konularında görüş bildirir.

             Yüksekokul kurulu

             MADDE 25 – (1) Yüksekokul Kurulu Müdürün başkanlığında,  Müdür Yardımcıları ve okuldaki tam günlü öğretim elemanlarından oluşur. Yarı zamanlı statüdeki öğretim elemanları da Yüksekokul Kuruluna katılabilirler. Yüksekokul Kurulu, okula ait eğitim-öğretim planlanması araç-gereç ve fiziksel imkânların etkin şekilde kullanılması konularında görüş bildirir.

             Yüksekokul yönetim kurulu

             MADDE 26 – (1) Yüksekokul Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında, Müdür Yardımcıları ile Müdürün göstereceği altı aday arasından Yüksekokul Kurulunca seçilecek üç öğretim üyesi veya öğretim görevlilerinden oluşur. Kurulun raportörlüğünü yüksekokul sekreteri yapar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Uygulama-Araştırma ve Sürekli Eğitim Merkezleri

             Uygulama-araştırma ve sürekli eğitim merkezleri

             MADDE 27 – (1) Üniversitenin Uygulama-Araştırma Merkezleri, araştırma-geliştirme projelerini ve danışmanlık hizmetlerini düzenler. Merkez Müdürleri gerekli düzenlemeleri yapar ve Rektöre sunar. Bu merkezler diğer üniversiteler, kamu ve özel sektör kuruluşları ile işbirliği yapabilir. Üniversite Akademik Kurulunun önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile kısa süreli sertifika programları düzenlenmek üzere sürekli eğitim merkezleri de ayrıca kurulabilir. Bu gibi merkezlerin çalışma esasları bir yönerge ile belirlenir ve duyurulur.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Üniversitenin gelir kaynakları

             MADDE 28 – (1) Üniversitenin yatırım, iştirak ve işletmelerinden sağlayacağı gelirler,

             (2) İstanbul, Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz Deniz Ticaret Odasından, İMEAK, yapılacak bağış ve yardımlar,

             (3) Kurucu Vakıf  TÜDEV tarafından yapılacak bağış ve yardımlar,

             (4) AR-GE projeleri ve danışmanlık hizmetlerinden sağlanacak gelirler,

             (5) Öğrencilerden alınan öğrenim bedelleri,

             (6) Üçüncü kişilerin, vakıf aracılığı ile üniversiteye yapacağı bağış, yardım ve vasiyetler,

             (7) Devlet bütçesi ve diğer kamu kuruşlarından yapılacak yardımlar,

             (8) Yayın ve satış gelirleri,

             (9) Diğer gelirlerdir.

             Onursal akademik unvanlar

             MADDE 29 – (1) Üniversite, akademik bir unvan şartı aranmaksızın, kendi alanında ulusal veya uluslararası başarıya sahip ve bilim dünyasına üstün hizmeti geçmiş ve destek vermiş kişilere Akademik Kurulun önerisi ve Mütevelli Heyetinin kararı ile onursal akademik unvanlar verebilir.

             Kurulların geçici oluşumu

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Fakülte Kurulları, Fakülte Yönetim Kurulları ve Yüksekokul Kurulu ile Yüksekokul Yönetim Kurulunun oluşmasına kadar, bu kurulların görevlerini üst kurullar olan “Üniversite Akademik Kurulu” ile “Üniversite Yönetim Kurulu” yapar.

             Geçici kurul üyeliği

             GEÇİCİ MADDE 2 – (1) İlk dört yıl ihtiyaç duyulması halinde öğretim görevlileri ile yarı zamanlı öğretim üyeleri de kurullarda görev alabilirler.

             Yürürlük

             MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Mütevelli Heyeti Başkanı yürütür.