Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğünden:
KORUMA BAKIM VE REHABİLİTASYON
MERKEZLERİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, suça sürüklenen veya
ceza infaz kurumundan salıverilen çocuklardan haklarında bakım
tedbiri/korunma kararı verilen çocukların rehabilitasyonu amacıyla
oluşturulacak koruma bakım ve rehabilitasyon
merkezlerinin; çalışması, hizmet standardı, ilgili kişi ve kurumlar
arasında eşgüdüm ve koordinasyonu ile hizmetin etkin ve verimli
yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik suça sürüklenen veya ceza infaz
kurumundan salıverilen çocuklardan haklarında bakım tedbiri/korunma kararı
verilen çocukların; temel gereksinimlerini karşılamak, fiziksel, duygusal,
psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyerek gerekli müdahaleleri
gerçekleştirmek, aile ve yakın çevrelerine dönmelerini veya bir sonraki
sosyal hizmet modeline hazır hâle gelmelerini sağlamak amacıyla oluşturulan
ve/veya işbirliği protokolü ile işletilen koruma bakım ve rehabilitasyon merkezlerinin, kuruluş, teşkilat ve
işleyişi ile ilgili iş ve işlemleri kapsar.
(2)
Bu Yönetmelik, 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 11 inci ve 15 inci
maddelerinde öngörülen kurumlardaki tutuklu ve hükümlüler hakkındaki iş ve
işlemleri kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 24/5/1983
tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununun
3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinin (13) numaralı alt bendi,
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (j) bendi ile 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma
Kanununun 10 uncu maddesi, 42 nci maddesinin
birinci fıkrası ve 45 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Birim: Çocuk koruma ilk müdahale birimini,
b)
Çocuk: Hakkında bakım tedbiri/korunma kararı verilen ve yapılan
değerlendirme sonucunda rehabilitasyona ihtiyaç
duyduğu tespit edilen 7 –18 yaş aralığındaki çocuğu,
c)
Çocuk Hakları Sözleşmesi: Birleşmiş Milletler Genel Kurulu Tarafından 20/11/1989 tarihinde kabul edilen çocuk haklarını içeren
sözleşmeyi,
ç)
Çocuk Koruma İlk Müdahale Birimi: 2828 sayılı Kanunun 21 inci maddesi ile
5395 sayılı Kanunun 5 inci, 6 ncı ve 9 uncu
maddeleri gereği Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna bildirilen
çocuklara sunulacak hizmet modeli belirleninceye kadar, kız ve erkeklerin
ayrı bölümlerde barındırıldıkları birimi,
d)
Çocuk temsilcisi: Verilen hizmetlerin verimini artırmak, çocukların hizmete
ve yönetime katılımlarını sağlamak amacı ile kendi aralarında altı ayda bir
yaptıkları seçimle yetki verdikleri çocuğu,
e)
Danışman: Merkeze kabul edilen her çocuk için görevlendirilen, çocuğun
merkeze uyumunun sağlanması amacıyla çocuğu takip eden ve mesleki çalışma
sürecinde vaka sunumunu yapan; merkezde kadrolu veya geçici görevli çalışan
sosyal çalışmacı, psikolog, çocuk gelişimcisi, öğretmen, sosyolog, rehber
öğretmen ve psikolojik danışmanı,
f)
Ekip çalışması: Farklı bilgi, deneyim, yetenek ve mesleki kimlik taşıyan
kişilerin, ortak bir amaca yönelik olarak iş bölümü yaparak, planlanmış bir
zaman dilimi içerisinde eşgüdüm içinde çalışmasını,
g)
Geçici görevli personel: Diğer kamu kurum ve kuruluşlarında kadrolu veya
sözleşmeli olarak görev yapan ve mesleki çalışma yapmak üzere geçici
görevlendirilen veya mevzuat çerçevesinde ek ders karşılığı
görevlendirilen; sosyal çalışmacı, psikolog, çocuk gelişimci, çocuk ve
ergen psikiyatristi, psikiyatrist,
psikolojik danışman, sosyolog, tabip, hemşire/sağlık memuru ile eğitsel
çalışmalarla sosyal kültürel ve sportif etkinlikleri yürütmek üzere geçici
görevlendirilen branş öğretmeni, üniversitelerin
beden eğitimi bölümlerinden mezun olanlar ile antrenör, öğretici, müzik,
tiyatro, halkoyunu, drama eğitimi verebilecek eğitici ile çeşitli
branşlardaki personeli,
ğ)
Genel Müdürlük: Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğünü,
h)
İl Müdürlüğü: İl sosyal hizmetler müdürlüğünü,
ı)
İlçe Müdürlüğü: İlçe sosyal hizmetler müdürlüğünü,
i)
Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi: Suça yöneldikleri tespit edilen
çocukların davranış bozukluklarını gidermek amacıyla rehabilitasyon
süreci tamamlanıncaya kadar geçici süre bakım ve korunmalarının sağlandığı
bu süre içerisinde aile, yakın çevre ve toplum ile ilişkilerinin
düzenlenmesine yönelik çalışmaların yürütüldüğü, 7 –18 yaş aralığında
bulunan kız ve erkek çocuklara yönelik ayrı ayrı
yapılandırılan yatılı sosyal hizmet kuruluşlarını,
j)
Merkez: Koruma bakım ve rehabilitasyon
merkezlerini,
k)
Mesleki çalışma: Belirli bir alanda eğitim alan ve bu eğitim sonucu bir
mesleği icra edenlerin, mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve yöntemleri
kullanarak gerçekleştirdiği çalışmaları,
l)
Mesleki eğitim alan çocuk: Herhangi bir iş veya meslek sahibi olmak
amacıyla, kamu veya özel işyerlerinde mesleki eğitim alan, mesleki eğitim
merkezlerine veya halk eğitim merkezlerine yönlendirilen çocuğu,
m)
Nakil: Hakkında bakım tedbiri/korunma kararı alınmış çocukların herhangi
bir nedenle kuruluş değişikliği ile ilgili olarak yapılan işlemi,
n)
Okul: İlköğretim, ortaöğretim ve dengi ile yükseköğrenim veren eğitim
öğretim kurumunu,
o)
Öğrenim ve eğitim gören çocuk: Örgün ve yaygın eğitim kurumlarına devam
etmekte olan çocuğu,
ö)
Rehabilitasyon hizmeti: Çocukların bireysel özellikleri ve ihtiyaçları
dikkate alınarak olumlu tutum ve davranış değişikliği yaratmaya, olumsuz
yaşam deneyimlerinden kaynaklanan örselenmeyi ve/veya davranış bozukluklarını
gidermeye, aile ve sosyal çevre ile uyum sağlamasına yönelik planlanan ve
gerçekleştirilen mesleki müdahale süreçlerini,
p)
Sorumlu eğitmen: Çocuğun eğitimini sürdürmesi veya meslek edindirilmesi
amacıyla gerekli programları oluşturmak, uygulamak ve sonuçlarını
değerlendirmekle görevli öğretmen veya öğreticiyi,
r)
Sosyal inceleme raporu: Çocuğun bireysel özelliklerine, yaşam koşullarına,
ailesine, sosyal çevresine, yaşadığı sorunun kaynağına ilişkin tespitlerin
ilgili tüm kurum, kuruluş ve kişilerle görüşülerek gerçekleştirilmesi ile
sorunun çözümüne yönelik öneri ve planlamayı içeren ve bir süreç sonucunda
hazırlanan raporu,
s)
Tertip: Hakkında bakım tedbiri/korunma kararı alınmış çocukların ilk defa
yatılı bir kuruluşa yerleştirilmesi işlemini
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar,
Merkez ve Merkezde Yapılacak Çalışmalar
Genel esaslar
MADDE 5 – (1) 5395 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan
Temel İlkeler ile 2828 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan Genel
Esaslara ek olarak aşağıdaki ilke ve esaslar gözetilir:
a)
Çocuklara verilen hizmetler, Çocuk Hakları Sözleşmesi çerçevesinde insan
haysiyeti ve vakarına yaraşır şekilde yerine getirilir. Özel hayatın
gizliliği korunur, kişilik hakları ihlal edilmez ve edilmesine izin
verilmez. Çocuk hakkında alınacak her türlü karar ve yapılacak işlemlerde
çocuğun yararı gözetilir.
b)
Merkezde, çocuklara yönelik iş ve işlemler, mesleki çalışma ve yöntemlerle
yürütülür.
c)
Merkezden fiilen yararlanan en fazla sekiz çocuğa bir danışman
görevlendirilmesi esastır.
ç)
Çocuk hakkında yapılacak işlemlerde, mümkün olduğu ölçüde çocuğun düşüncesi
göz önünde bulundurulur.
d)
Mahkemece verilen aksi yönde bir karar bulunmadıkça, suça sürüklenen
çocuğun aile ile bağlarının sürdürülmesi ve güçlendirilmesine, çocuğun en
kısa zamanda aileye döndürülmesine azami çaba gösterilir.
e)
Merkez ve çocuklar hakkında, yazılı ve görsel yayın araçları ile yapılacak
haber, duyuru, afiş hazırlamak, araştırma yapmak ve çocuklar hakkında her
türlü bilgi vermek, çocukların da görüşü alınmak suretiyle Genel Müdürlüğün
onayına tabidir.
f)
Merkez veya çocuklar hakkında yapılacak her türlü araştırma ve
çalışmalarda, çocukların tanınmasına neden olacak hiçbir bilgi yer alamaz.
g)
Merkez binası ve bahçesinin, çocukların sportif, sosyal ve kültürel
etkinlikleri gerçekleştirebilecekleri yeterliliğe sahip arsa üzerinde
kurulması esastır.
ğ)
Merkezde kalan çocukların örgün eğitim ve öğretimlerini sürdürmeleri
esastır.
h)
Çocukların ilgilerine göre, uğraş yapabilecekleri, meslek edinebilecekleri,
yeteneklerini geliştirebilecekleri en yakın halk eğitim veya meslek eğitim
merkezlerine yönlendirilmeleri veya merkezde bu faaliyetleri gerçekleştirebilecekleri
bölümlerin oluşturulması esastır.
ı)
Merkeze yerleştirilen çocukların geldikleri ortamdan ve toplumdan
gelebilecek olumsuz etkilerden korunması amacıyla merkezin adresi gizli
tutulur ve tabela asılmaz.
i)
Bu Yönetmelik çerçevesinde hizmet vermek üzere inşa edilecek binaların,
öncelikle çocukların kendilerine ve çevrelerine zarar vermelerini önleyici
nitelikte yapı malzemesinin kullanıldığı, engelli çocukların da
kullanabildiği ve Genel Müdürlükçe uygun görülen yapılar olması esastır.
j)
Merkezlerin fiziki ortamı ve çocukların yaşam alanları, merkezde verilen
hizmetin özelliği dikkate alınarak düzenlenir.
k)
Merkezde verilen rehabilitasyon hizmeti;
çocukların bireysel özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak; çocuklarda
tutum ve davranış değişikliği oluşturmaya, olumsuz yaşam deneyimlerinden
kaynaklanan örselenmeyi ve/veya davranış bozukluklarını gidermeye, aile ve
sosyal çevre ile uyum sağlamasına yönelik planlanan ve gerçekleştirilen
mesleki müdahaleye yönelik geçici süreci içerir. Rehabilitasyon süreci sona
eren çocuklar uygun hizmet modellerinden yararlandırılır.
(2)
Merkezlerin işleyişi Genel Müdürlükçe koordine edilir.
Merkez
MADDE 6 – (1) Merkez, suça sürüklenen çocukların yoğun
olduğu veya rehabilitasyonlarının sağlanabilmesi
için öncelikle çocuk ve ergen psikiyatrisi bölümlerinin bulunduğu illerde,
bütçe imkânları çerçevesinde Genel Müdürlüğün onayı ile hizmete açılır.
a)
Merkezde, çocukların geliş nedenleri, gelişim özellikleri, yaşları ve
cinsiyetleri dikkate alınarak farklı birimlerde 7 –18 yaş aralığında farklı
gruplandırmalar yapılabilir. Merkezin kapasitesinin her hizmet grubu için
en fazla yirmi, birden fazla hizmet grubu için ise altmış kişilik
kapasiteyi aşmaması esastır.
b)
Merkezde, Koordinasyon ve Değerlendirme Kurulu, Sosyal Servis, Ödül ve
Disiplin Kurulu, Çocuk Kurulu ve mevzuat gereği mali işlerin gerekli
kıldığı komisyon ve kurullar bulunur.
c)
Merkezde kapasite ve gereksinimine göre Genel Müdürlükçe hazırlanacak
standart kadrolarda belirtilen sayı ve niteliklere uygun olarak çeşitli
personel atanır veya görevlendirilir.
ç)
Rehabilitasyon süreci tamamlanan ve korunma şartları devam eden çocuklar, durumlarına
uygun hizmet modellerinden yararlandırılır.
d)
Rehabilitasyon süreci her çocuk için ayrı ayrı
değerlendirilir. Değerlendirme sürecinde; çocukların geliş nedenleri,
yaşadığı örselenmenin etkisi, kişisel özellikleri, psiko-sosyal
durumları, aile durumları ve mahkemenin çocuk hakkında almış olduğu karar
göz önünde bulundurulur.
e)
Merkezde, hizmet türünün özelliği, çalışma koşullarının zorluğu göz önünde
bulundurularak, tercihen bu alanda eğitim almış ve deneyimli personelin
istihdamı sağlanır.
f)
Merkezde kadro karşılığı sözleşmeli statüde çalışmayanlar ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarından ihtiyaç duyulan alanlarda geçici görevle
görevlendirilen personele ödenecek ek ders ücretleri ve diğer hususlar
mevzuat çerçevesinde yürütülür.
Merkezin hedef, amaç ve strateji
belgesi
MADDE 7 – (1) Her merkezin hedef, amaç ve uygulanan
programlarını gösterir bir strateji belgesi bulunur. Bu belge tüm merkez
çalışanlarının katılımı ile hazırlanır. Bu strateji belgesinin hazırlanması
sırasında hizmet alan aile ve çocukların görüşleri dikkate alınır.
(2)
Merkezin işleyiş ve disiplin kuralları ile günlük yaşamın planlanması,
merkezde verilen hizmetler dâhil olmak üzere merkez yaşamı bu strateji
belgesine uygun hazırlanır.
(3)
Strateji belgesi, tüm merkez çalışanları ve merkezden hizmet alan çocuklar
ve aileler ile paylaşılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çocuk Koruma
İlk Müdahale Birimi
Çocuk koruma ilk müdahale birimi
MADDE 8 – (1) Genel Müdürlüğün onayı ile Çocuk Koruma İlk
Müdahale Birimi adı altında birimler açılabilir.
(2)
Çocuk Koruma İlk Müdahale Birimine kabul edilen çocuklar hakkında, ilçe/il
Sosyal Hizmetler Müdürlüğünce çocuğun kabul tarihini takip eden ilk beş iş
günü içerisinde gerekli sosyal inceleme yaptırılarak uygun hizmet modeli
belirlenir. Bu amaçla aileler ile bağlantı kurulur, gerekirse ilk rehabilitasyon çalışmaları başlatılır, kurum içi veya
kurumlar arası havale işlemleri gerçekleştirilir.
(3)
Haklarında uygun hizmet modeli belirleninceye kadar çocuklar gelişim
özellikleri, yaş ve cinsiyetleri dikkate alınarak farklı bölümlerde
barındırılır ve temel gereksinimleri karşılanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurullar ve
Görevleri
Koordinasyon ve değerlendirme kurulu
MADDE 9 – (1) Koordinasyon ve Değerlendirme Kurulu; merkez
müdürü ile merkezde kadrolu ve/veya geçici görevli olarak çalışan danışman,
tabip, hemşire, sağlık memuru ve çocuk temsilcisinden oluşur.
(2)
Çocuk temsilcisi, çocuklara ilişkin görüşülen konular süresince toplantıya
katılır.
(3)
Merkez müdürü kurulun başkanıdır, bulunmadığı zamanlarda vekili kurula
başkanlık eder.
(4)
Koordinasyon ve değerlendirme kurulu her ay toplanır. Merkez müdürü gerekli
hâllerde kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.
(5)
Toplantı raporları, her türlü denetimde gösterilmek üzere merkez
müdürlüğünde bulundurulur.
Koordinasyon ve değerlendirme kurulunun
görevleri
MADDE 10 – (1) Koordinasyon ve Değerlendirme Kurulunun
görevleri şunlardır:
a)
Yıllık çalışma planını hazırlamak ve merkez müdürüne vermek,
b)
Yıllık çalışma planı çerçevesinde altı ayda bir uygulamaları
değerlendirmek, yaşanan sorunlar ve çözüm yollarına ilişkin öneriler
geliştirmek, konuya ilişkin raporu merkez müdürüne vermek,
c)
Çocukların yetenek, ilgi ve istekleri doğrultusunda devam edecekleri üst
öğrenim kurumlarının ve kursların belirlenmesi amacıyla değerlendirmeler
yapmak,
ç)
Çocukların yaş, yetenek, ilgi ve isteklerini göz önünde bulundurarak kamu
ve özel işyerlerinde hangi iş ve meslek dallarında eğitim alabilecekleri
konusunda değerlendirmeler yapmak,
d)
Yapılan etkinlikleri gözden geçirmek ve etkinliklere ilişkin önerileri
değerlendirmek ve karara bağlamak,
e)
Çocukların aileleri ile sağlıklı ilişkiler kurmaları, geliştirmeleri ve
toplum içinde desteklenmeleri amacıyla çalışmalarda bulunmak,
f)
Merkezde, ek ders karşılığında çalışma talebinde bulunan kişilerin
başvurularını incelemek, gerekli onaylar alındıktan sonra çalışmalarını
izlemek ve değerlendirmek,
g)
Çocukların psiko-sosyal yönden gelişimlerinin
sağlanması amacıyla toplum kaynaklarını da kullanarak sosyal, kültürel ve sportif
etkinlikler planlamak,
ğ)
Davranışları ile örnek olan ve rehabilitasyon
programına uyum sağlayan çocuklar içerisinden çocuk temsilcisi olabilecek
nitelikte çocukları belirleyerek çocuk kuruluna öneride bulunmak,
h)
Çocuk temsilcisi tarafından toplantı gündemine getirilen konulara ilişkin
çözüm önerileri geliştirmek.
(2)
Koordinasyon kurullarında alınan kararların uygulanması amacı ile
işbölümüne ilişkin görevlendirmeler merkez müdürü tarafından yapılır.
Vaka tartışma ve değerlendirme
toplantıları
MADDE 11 – (1) Vaka tartışma ve değerlendirme toplantısına;
merkez müdürü veya vekili başkanlığında kadrolu ve/veya geçici görevli
danışman, sorumlu eğitmen, gerekli görüldüğünde tabip, hemşire/sağlık
memuru katılır. Gerektiğinde görevli diğer personel davet edilerek görüşü
alınır.
(2)
Toplantılar haftada bir kez düzenlenir ve her toplantıda merkezden hizmet
almakta olan her çocuk ele alınarak çocuğa ilişkin yapılan çalışmalar
çocuğun uygulanan programlardan yararlanma düzeyi ve rehabilitasyon
sürecinin işleyişine dair değerlendirmeler yapılır.
(3)
Danışman, çocukla ve ilgili diğer kişilerle yaptıkları görüşmeleri içeren
raporların sunumunu yapar.
(4)
Üyelerin tümü vaka hakkında mesleki görüş ve önerilerini ifade eder.
(5)
Toplantıda vakanın çözümüne ilişkin kararlar alınır, bu doğrultuda iş
bölümü yapılır.
(6)
Sorunlar ve çözüm önerileri değerlendirilir. Fiziksel ve psiko-sosyal sorunları nedeniyle uyum sorunu devam eden
çocuklar çok yönlü ele alınarak, uygun çözüm yolları aranır.
(7)
Kendisi hakkında alınan kararlara ilişkin çocuk bilgilendirilir ve çocuğun
katılımı sağlanmaya çalışılır.
(8)
Uygulama sonuçları değerlendirilir, çalışmalar raporlaştırılır. Haftalık
çalışmalar vaka takip formuna işlenir.
(9)
Vakalara ilişkin tüm rapor ve belgeler çocuğun dosyasında saklanır.
(10)
Çocuğun rehabilitasyon sürecinin devamı veya
sonlandırılması, çocuğun aile veya yakınlarına dönüşü veya farklı sosyal
hizmet modellerinden yararlandırılması değerlendirilir.
(11)
Çocuk ve Ergen psikiyatristi veya psikiyatrist ya da diğer görevlilerin vakaya ve tedavi
sürecine ilişkin değerlendirmeleri Vaka tartışma ve değerlendirme
toplantılarında göz önünde bulundurularak rehabilitasyon
süreci yürütülür.
Çocuk kurulu
MADDE 12 – (1) Çocuk Kurulu; merkezde kalan çocuklardan
oluşur. Çocukların yönetime katılmaları, kendilerini ifade edebilmeleri,
sorumluluk almaları ve verilen görevi yerine getirebilmeleri, sosyal
çevrenin gerektirdiği kurallara uygun davranmaları amacıyla oluşturulur.
(2)
Çocuk Kurulu, çocuk temsilcisi başkanlığında, üç ayda bir toplanır.
(3)
Çocuklar sorunlarını bu kurulda tartışır ve çözüme yönelik öneriler çocuk
temsilcisi tarafından idareye iletilir.
(4)
Çocuk temsilcisi; koordinasyon ve değerlendirme kurulu tarafından,
davranışları ile örnek olan ve rehabilitasyon
programına uyum sağlayan çocuklar içerisinden önerilen çocuklar arasından
çocuk kurulunca altı ay süre için seçilir. Çocuk temsilcisi aşağıdaki
şekilde seçilir:
a)
Çocuk temsilcisi, gizli oy ve açık sayım yapılarak seçilir.
b)
Bu seçim, merkez müdürünün görevlendirdiği personelin yönetimi ve denetimi
altında gerçekleştirilir.
c)
Seçim tarihinden on beş gün önce adayların tanıtımı yapılır ve seçimden bir
gün öncesine kadar adaylara propaganda süresi verilir. Propagandada;
toplantı, resim, afiş, yazılı metin gibi araçlar kullanılabilir. Propaganda
araçları merkez müdürünün onayından sonra kullanılır.
ç)
Her yıl seçimlerde kullanılmak üzere, sandık temin edilir, oy pusulası
hazırlanır. Oylar gizli bir bölmede, kapalı zarfa konulmak suretiyle
verilir, çocuklardan oluşan bir sandık başkanı ve iki üyenin nezaretinde
sandığa atılır.
d)
Seçimde en yüksek oyu alan çocuk temsilcisi olur.
e)
Seçimlere ilişkin her türlü bilgi, belge ve tutanak saklanır.
Ödül ve disiplin kurulu
MADDE 13 – (1) Merkezde bulunan çocukların, merkez
kurallarına uygun davranmaları, merkezde ve merkez dışında olumlu sosyal
ilişkiler içinde olmaları, okul başarılarının artırılması, sosyal kültürel
ve sportif etkinliklere katılımlarının desteklenmesi, hatalı davranışlarından
ders almalarını sağlamak amacıyla merkezde bir ödül ve disiplin kurulu
oluşturulur.
(2)
Kurul, merkez müdürünün başkanlığında, çocuk temsilcisi, çocuğun danışmanı,
sosyal servis ve sorumlu eğitmen olmak üzere toplam beş asil ve iki yedek
üyeden yılda bir kez oluşturulur. Kurul oy çokluğu ile karar alır.
(3)
Kurul üyeleri gerekçeli önerilerini toplantıdan bir hafta önce merkez
müdürüne verebilirler. Öneriler hakkında merkez müdürünün yaptığı
değerlendirme sonucu toplantı gündemi belirlenir. Kurul her ayın son
haftası, merkez müdürünün uygun göreceği günde toplanır. Alınan kararlar
rapor hâline getirilir ve bir örneği çocuğun dosyasında saklanır. Kurulun sekreteryası görevlendirilen kurul üyelerinden biri
tarafından yerine getirilir.
Ödül ve kısıtlamalar
MADDE 14 – (1) Olumlu tutum ve davranışlarıyla örnek olan
çocuklar ile davranışlarında olumlu gelişme gözlenen, katıldığı eğitim
programını başarıyla tamamlayan, sosyal kültürel ve sportif faaliyetlerde
başarı gösteren çocukların ödüllendirilmesi amacıyla, kamp, gezi ve sosyal
etkinliklere katılımlarına öncelik verilir.
(2)
Merkez kurallarına aykırı davranmayı alışkanlık hâline getiren çocuklara
aşağıdaki şekilde kısıtlamalar getirilebilir:
a)
Merkezden izinsiz ayrılan çocukların harçlığının bir önceki ay içinde
merkezde kaldığı gün oranında hesaplanarak ödenmesi ödül ve disiplin kurulu
kararı ile belirlenebilir.
b)
Çocuklara tahakkuk ettirilen aylık harçlıkları en fazla % 50 oranına kadar
eksik tahakkuk ettirilebilir.
c)
İzin, etkinliklere katılımının sınırlanması ve sair kısıtlamalar çocuğun psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkilemeyecek biçimde
uygulanır.
(3)
Ödül sistemi kısıtlamaya oranla öncelikli işletilir. Ödül ve kısıtlamalara
ilişkin çocuğun görüşü alınır. Ödül ve kısıtlamalar, kurul tarafından
çocuğa bildirilir. Kısıtlamalarda diğer çocukların haberdar olmamasına özen
gösterilirken, ödüllendirmeler merkezdeki diğer çocukların da bulunduğu
ortamda çocuğu onurlandıracak şekilde açıklanır.
(4)
Ödül ve kısıtlamalara ilişkin iş ve işlemler ödül ve disiplin kurulunca
yerine getirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sosyal Servis
Görevlileri ve Danışman Tarafından Yürütülecek Çalışmalar
Sosyal servis
MADDE 15 – (1) Merkezde mesleki çalışmaları koordineli bir
şekilde yürütmek üzere kadrolu veya geçici görevli çalışan sosyal
çalışmacı, çocuk gelişimci, psikolog ve psikolojik danışmandan oluşan
sosyal servis kurulur. Sosyal servis, çalışmalarını merkez müdürünün
yönetiminde yürütür.
Sosyal serviste görev alacak kişiler
tarafından yürütülecek çalışmalar
MADDE 16 – (1) Sosyal serviste görev alacak kişiler
tarafından yürütülecek çalışmalar şunlardır:
a)
Çocuğun merkeze kabulü ve uyumu ile ilgili çalışmaları yapmak, ilk görüşme
raporu hazırlamak,
b)
Çocukla ilgili yapılan tüm mesleki çalışmaları ve yazışmaları içeren
kişisel dosyaları ile bilişim sisteminde yer alan tüm kayıtların gizlilik
ilkesine uygun olarak saklanmasını sağlamak,
c)
Mesleki çalışmalar, raporlar ve tutanakların kaydedildiği mesleki raporlar
kayıt defterini tutmak,
ç)
Çocuk kütük kayıt defterini düzenli olarak tutmak,
d)
İş ve işlemleri mevzuat çerçevesinde gerçekleştirmek,
e)
Temel esasları Genel Müdürlükçe belirlenen, psiko-sosyal
gelişim programlarını uygulamak ve değerlendirmek,
f)
Çocukların sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılımlarını sağlamak
ve izlemek,
g)
Merkezin çevreye ve topluma tanıtılmasını sağlamak amacıyla kamu ve gönüllü
kişi ve kurumlarla işbirliği yapılmasında, gönüllülerin çalışmalarının
programlanması ve izlenmesi konularında görev almak,
ğ)
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununa göre suç sayılan fiilleri işleyen veya bu tür fiillerle karşı
karşıya kalan çocukların durumları hakkında merkez müdürüne bilgi vermek,
h)
Hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi ve uygulanmasında mesleği ile
ilgili konularda görev almak,
ı)
Merkezin amacına uygun nitelikteki araştırma ve incelemelerde görev almak,
i)
Rehabilitasyon sürecine ilişkin, çocuk, aile ve sosyal çevresi ile gerekli
mesleki çalışmaları yapmak,
j)
Sorumlusu olduğu her çocuğun duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimi için
gerekli programları uygulamak, izlemek ve değerlendirmek,
k)
Vaka tartışma ve değerlendirme toplantılarında mesleği ile ilgili
çalışmalarda bulunmak,
l)
Ziyaretçisi gelmeyen ve izinli gitmeyen çocukların varsa ailesi, yoksa
akrabaları ile ilişkiye geçilerek olumlu sosyal ilişkiler kurmalarını
sağlamak,
m)
Çocuğun merkezde bulunduğu süre içinde merkezden ayrıldıktan sonraki
yaşantısına hazırlanması amacıyla gerekli mesleki çalışmaları
gerçekleştirmek,
n)
Çocuğun merkezden hizmet almaya devam edip etmeyeceğini değerlendirmek.
Danışman tarafından yürütülecek
çalışmalar
MADDE 17 – (1) Danışman tarafından yürütülecek çalışmalar
şunlardır:
a)
Çocuğa merkez ve alacağı hizmetler hakkında bilgi vermek, merkeze uyum sürecini
planlamak ve izlemek,
b)
Çocuğa ilişkin yürütülecek rehabilitasyon
programını yedi gün içinde hazırlayarak vaka tartışma ve değerlendirme
toplantısında sunmak,
c)
Çocuğun görüşü de alınarak çocuk hakkında bireyselleştirilmiş program
hazırlamak,
ç)
Sorumlusu olduğu her çocuğun duygusal, bilişsel ve sosyal gelişimi için
gerekli programların uygulanması amacıyla sosyal servis ile işbirliği
yapmak,
d)
Çocukların yeteneklerine ve isteklerine göre sosyal, kültürel ve sportif
etkinliklere düzenli katılımlarını sağlamak, izlemek ve denetlemek,
e)
Vaka tartışma ve değerlendirme toplantısına katılmak,
f)
Sorumlu olduğu çocuk hakkında haftalık ve aylık değerlendirme raporları
hazırlamak, Vaka tartışma ve değerlendirme toplantısına aktarmak,
g)
Vaka tartışma ve değerlendirme toplantısında görüşülecek çocuk ile ilgili
çalışmalarını idareye yazılı olarak vermek,
ğ)
Çocukların sağlıklı gelişimlerinin sağlanması amacıyla temizlik, düzen,
giyim, yemek yeme, oyun oynama ve benzeri konularda olumlu alışkanlıklar kazanmalarını
sağlamak,
h)
Çocukların, giyim-kuşam, harçlık, kırtasiye gibi gereksinimlerinin
zamanında belirlenmesi ve karşılanması amacıyla gerekli iş ve işlemleri
gerçekleştirmek,
ı)
Çocuğa ait harçlık, tasarruf ve harcamalara ilişkin iş ve işlemleri yapmak,
i)
Merkezden ayrılan çocuk hakkında izleme planı hazırlamak ve uyum süreci
tamamlanıncaya kadar toplumda izlenmesi ve desteklenmesi için gerekli
çalışmaları yapmak.
ALTINCI BÖLÜM
Personelin
Görev ve Yetkileri
Merkez müdürünün görev ve yetkileri
MADDE 18 – (1) Merkez müdürünün, alan deneyimi olan meslek
elemanları arasından atanması tercih edilir. Merkez müdürünün görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
Merkezin idari, mali ve teknik tüm işlerini mevzuat çerçevesinde yürütmek,
b)
Çocuklara etkili ve verimli hizmet verilmesi için görevliler arasında iş
bölümü yapmak,
c)
Çocukların hizmete aktif katılımlarını sağlamak için gerekli önlemleri
almak ve denetlemek,
ç)
Çocuklar için gerekli olan kefalet senetlerini, hizmet akitlerini ve
benzeri evrakı Genel Müdürlük adına imzalamak,
d)
Koordinasyon ve değerlendirme kurulu, vaka tartışma ve değerlendirme kurulu
ile ödül ve disiplin kuruluna başkanlık etmek ve alınan kararların
uygulamasına yönelik işbölümünü yapmak ve izlemek,
e)
Personel ve çocuklarla ilgili yazışma ve işlemlerde gizlilik ilkesine
uyulmasını sağlamak,
f)
Merkez personelinin özlük hakları ve sicil ile ilgili işlemlerinin mevzuat
çerçevesinde yürütülmesini sağlamak,
g)
Personelin günlük çalışma programları, çalışma saatleri, nöbet çizelgelerini
düzenlemek, onaylamak ve uygulatmak,
ğ)
Hizmet içi eğitim programlarının Genel Müdürlükçe belirlenen esaslar
çerçevesinde uygulanmasını sağlamak, olanaklar ölçüsünde üniversiteler ile
işbirliği yapmak, bilimsel ve eğitsel destek almak,
h)
Genel Müdürlükçe istenilen bilgi ve belgelerin zamanında, eksiksiz ve
gizlilik ilkesine uygun olarak gönderilmesini sağlamak,
ı)
Merkezin çevreye ve topluma tanıtılmasını sağlamak, bu amaçla kamu kurum ve
kuruluşları ile gönüllü kişi ve kurumlarla işbirliği yapmak, gönüllülerin
çalışmalarının programlanmasını sağlamak,
i)
Merkezin hizmetlerine katkı sağlayacak konularda yapılacak araştırma ve
incelemelere destek olmak,
k)
Türk Ceza Kanununa göre suç sayılan fiilleri işleyen veya bu tür fiillerle
karşı karşıya kalan çocuklara ilişkin gerekli işlemleri mevzuat
çerçevesinde gerçekleştirmek,
l)
Çocukların hukuki sorunlarının çözümlenmesine yardımcı olmak amacıyla
Barolarla iletişim kurulmasını sağlamak,
m)
Yapılan mesleki çalışmalar sonucu hazırlanan ve meslek elemanlarınca
mesleki kayıt defterine kaydedilen raporları değerlendirmek, gereken iş ve
işlemlerin yapılmasını sağlamak,
n)
Genel Müdürlükçe gönderilen eğitim programlarının uygulanmasını sağlamak,
o)
Mutfak personelinin portör ve sağlık kontrolünü altı ayda bir yaptırmak.
Sosyal çalışmacının görev ve yetkileri
MADDE 19 – (1) Sosyal çalışmacının görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Danışmanlık görevini yerine getirmek,
b)
Sosyal servisteki görevleri yerine getirmek,
c)
Çocukların ve ailelerin sosyal incelemelerini, mesleki çalışmalarını
program dâhilinde planlayarak gerçekleştirmek, raporlarını hazırlamak ve
dosyasında muhafaza etmek,
ç)
Tedbirlerin kaldırılmasını veya değiştirilmesini gerektiren durumlarda
gerekli iş ve işlemleri yürütmek,
d)
Merkez müdürünce, mesleği ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek.
(2)
Sosyal çalışmacı birinci fıkrada sayılan görevlerini diğer meslek
elemanlarıyla birlikte ekip çalışması içerisinde yürütür ve merkez müdürüne
karşı sorumludur.
Psikoloğun görev ve yetkileri
MADDE 20 – (1) Psikoloğun görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
Danışmanlık görevini yerine getirmek,
b)
Sosyal servisteki görevleri yerine getirmek,
c)
Çocuklarla mesleği ile ilgili çalışmalar yapmak, çalışmalara ilişkin
raporları hazırlamak ve dosyasında muhafaza etmek,
ç)
Merkez müdürünce, mesleği ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek.
(2)
Psikolog, birinci fıkrada sayılan görevleri diğer meslek elemanları ile
birlikte ekip çalışması içerisinde yürütür ve merkez müdürüne karşı
sorumludur.
Çocuk gelişimcinin görev ve yetkileri
MADDE 21 – (1) Çocuk gelişimcinin görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Danışmanlık görevini yerine getirmek,
b)
Sosyal servisteki görevleri yerine getirmek,
c)
Çocuklarla mesleği ile ilgili çalışmalar yapmak, çalışmalara ilişkin
raporları hazırlamak ve dosyasında muhafaza etmek,
ç)
Merkez müdürünce, mesleği ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek.
(2)
Çocuk gelişimci, birinci fıkrada sayılan görevlerini diğer meslek
elemanları ile birlikte ekip çalışması içerisinde yürütür ve merkez
müdürüne karşı sorumludur.
Öğretmenin görev ve yetkileri
MADDE 22 – (1) Öğretmenin görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
Çocukların okula ve işe devamlarını sağlamak ve izlemek,
b)
Çocuklara programlı çalışma alışkanlığını kazandırmak,
c)
Çocukların okul ve iş yeri ile ilgili sorunlarının tespiti ve çözümüne
yardımcı olmak,
ç)
Çocukların okul başarı durumlarını değerlendirmek, çocukların öğrenim, iş
yeri veya kurs izleme formları ile okul başarı durumlarına ilişkin standart
formları doldurmak, istatistiki verileri
hazırlamak, çocuklara ait belgeleri kişisel dosyalarında saklanması
amacıyla merkez müdürüne teslim etmek,
d)
Her çocuğun eğitim öğretimine yönelik yapılan ve yapılması planlanan
eğitsel müdahalelerin yer aldığı eğitsel raporları üç ayda bir hazırlamak,
planlanan müdahalelerin uygulanmasında mesleği ile ilgili görev almak ve
merkez müdürüne teslim etmek,
e)
Kamu kurum ve kuruluşlarına bağlı gündüzlü ve yatılı ortaöğretim
kurumlarına, kurslara devam edecek çocuklar ile sınavlara girecek çocuklar
hakkında koordinasyon kurulu üyelerine bilgi vermek,
f)
Çocukların burs, kredi, harç ve öğrenci yurtlarından yararlanmaları için
başvuruların zamanında yapılmasını sağlamak, çocukların öğrenimleri
süresince izlenmesini ve gereksinimlerinin zamanında karşılanmasını
sağlamak,
g)
Hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi ve uygulanmasında mesleği ile
ilgili görev almak,
ğ)
Merkezin yıllık çalışma programına uygun olarak belirlenen saatlerde
çocukların ders çalışmalarını, ödevlerini yapmalarını sağlamak,
h)
Merkez müdürünce mesleği ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek,
ı)
Vaka tartışma ve değerlendirme toplantılarında mesleği ile ilgili
çalışmalarda bulunmak.
(2)
Öğretmen, merkez müdürünün gözetiminde birinci fıkrada sayılan görevleri
diğer meslek elemanları ile ekip çalışması içerisinde yürütür ve merkez
müdürüne karşı sorumludur.
Tabibin görev ve yetkileri
MADDE 23 – (1) Tabibin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Merkezin sağlık hizmetlerini yürütmek, hemşire ve sağlık memurunun
görevlerini yapmasını sağlamak ve denetlemek,
b)
Çocukların düzenli aralıklarla sağlık kontrollerini yapmak ve her çocuk
için sağlık dosyası hazırlamak, Genel Müdürlükçe gönderilen sağlık
formlarının doldurulmasını sağlamak,
c)
Hasta çocuklar ve personel ile personelin bakmakla yükümlü olduğu kişilerin
muayenelerini yapmak, gerekenlerin hastaneye sevkini sağlamak ve izlemek,
ç)
Salgın hastalık durumunda gerekli ihbarı yapmak, gereken koruyucu, tedavi
edici önlemleri almak, merkez personelinin sağlık kurallarına uyup
uymadığını kontrol etmek,
d)
Çocukların ağız diş sağlığı konusunda eğitimlerini yapmak/yaptırmak ve
düzenli aralıklarla diş hekimi kontrolünden geçirilmesini sağlamak,
e)
Çocukların beslenmeleri ile ilgili cetvellerin hazırlanmasını ve
uygulanmasını sağlamak,
f)
Sağlık alanında idarenin de uygun göreceği konularda ve zamanlarda
seminerler hazırlayıp, personele ve çocuklara sunmak,
g)
Mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak,
ğ)
Merkez müdürünce, mesleği ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek.
(2)
Tabip, merkez müdürünün gözetiminde birinci fıkrada sayılan görevlerini
sosyal servis elemanları ve danışmanlarla işbirliği ve ekip çalışması
içinde yürütür ve merkez müdürüne karşı sorumludur.
Hemşire ve sağlık memurunun görev ve
yetkileri
MADDE 24 – (1) Hemşire ve sağlık memurunun görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Çocukların sağlık ve temizlikleriyle yakından ilgilenmek, hasta çocukları
belirlemek, tabip kontrolünden geçmelerini sağlamak ve tabibin önerdiği
tedaviyi uygulamak,
b)
Sağlık kuruluşlarına sevk edilen çocuklara refakat etmek ve taburcu
edildiklerinde merkeze getirmek ve izlemek,
c)
Revirde ilaçların korunmasını ve kullanılmasını sağlamak,
ç)
Çocukların sağlığı ile ilgili kayıtları tutmak,
d)
Acil durumlarda ilk yardım yapmak ve gerekli önlemleri almak,
e)
Bulaşıcı bir hastalıktan kuşkulandığı durumlarda çocuğu derhal tecrit
etmek, durumu tabip ve/veya merkez idaresine haber vermek,
f)
Revir ve tecrit yerleriyle ilgili işleri yürütmek,
g)
Merkezin tüm bölümlerinin sağlık koşullarına uygun olması yönünde
çalışmalar yapmak,
ğ)
Yemekhane, mutfak ve uygulama mutfağında verilen hizmetlerin sağlık
koşullarına uygun olarak yürütülmesini, mutfak personelinin temizlik
kurallarına uymasını ve eğitimini sağlamak,
h)
Tabibin olmaması durumunda merkezin temizlik koşullarını sağlamak amacı ile
çalışmalar yapmak,
ı)
Hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi ve uygulanmasında konusuyla
ilgili görev almak,
i)
Merkez müdürünce verilen mesleği ile ilgili görevleri yerine getirmek.
(2)
Hemşire veya sağlık memuru, merkez müdürünün gözetiminde birinci fıkrada
sayılan görevleri diğer meslek elemanları ile işbirliği ve ekip çalışması
içerisinde yürütür, tabibe ve merkez müdürüne karşı sorumludur.
Yurt yönetim memurunun görev ve
yetkileri
MADDE 25 – (1) Yurt yönetim memuru mesaisi süresince mevzuat
çerçevesinde görev ve sorumluluklarını yerine getirir.
(2)
Yurt yönetim memuru, görevlerini ekip çalışması içerisinde yürütür ve
merkez müdürüne karşı sorumludur.
Diğer personelin görev ve yetkileri
MADDE 26 – (1) Merkezde ihtiyaca göre teknik, idari ve diğer
hizmetlerin yürütülmesi için personel istihdam edilir. Merkezde bu madde
kapsamında görevli personel, merkez idaresince verilen işleri yapar. Bu
personele ilişkin görev bölümü, iş koşulları ve esasları merkez
müdürlüğünce tespit edilir ve yerine getirilmesi sağlanır.
(2)
Merkezde kadrolu personelin dışında, diğer kamu kurumlarından da personel
görevlendirilebilir.
(3)
Birinci ve ikinci fıkrada sayılan görevliler mevzuat çerçevesinde
görevlerini yürütürler ve merkez müdürüne karşı sorumludurlar.
Personelin çalışma gün ve saatleri
MADDE 27 – (1) Merkezde görevli tüm personelin çalışma gün ve
saatleri, çocukların okul veya işe gidiş-dönüş ve merkezde bulundukları
saatler dikkate alınarak Merkez Müdürlüğünce her ay düzenlenir. Dinî ve
millî bayramlar ile sosyal etkinliklerin düzenlendiği günlerde merkez
müdürü gerekli gördüğü personeli görevlendirebilir. Görevlendirilen
personelin izinleri merkezin işleyişini aksatmadan mevzuat çerçevesinde
verilir.
Nöbet hizmetleri
MADDE 28 – (1) Merkezde yirmi dört saat esasına göre
hizmetler yürütülür. Mesai ve nöbet hizmetleri buna göre belirlenir.
(2)
Merkezde mesai bitiminden ertesi gün mesai başlangıcına kadar geçen sürede
hizmetin sürekliliğini sağlamak amacıyla yurt yönetim memurunun mesai
yapması esastır. Bu kadroda personel bulunmaması veya az
olması hâlinde merkezde tatil günlerinde tam gün, diğer günlerde mesai
bitiminden ertesi günün mesai başlangıcına kadar hizmetin sürekliliğini
sağlamak amacıyla sosyal çalışmacı, tabip, psikolog, çocuk gelişimcisi,
öğretmen, sosyolog, hemşire, sağlık memuru ve haftalık kırk saat çalışmak
üzere geçici görevlendirmelerde geçici görevlendirilen çeşitli meslek
gruplarından personelin nöbet tutması esastır.
(3)
Nöbete giren personel sayısının yetersiz olması durumunda genel idari
hizmetler sınıfından uygun görülecek personele, merkez müdürünün teklifi,
ilçe/il müdürünün onayı ile nöbet görevi verilebilir.
(4)
Nöbet ile ilgili diğer hususlar mevzuat doğrultusunda yürütülür.
YEDİNCİ BÖLÜM
Merkezde Çocuğa
Yönelik İşlemler
Mesleki çalışma ve raporlar
MADDE 29 – (1) Çocuklar hakkında yapılan mesleki çalışmalar
raporlaştırılır ve gizlilik ilkesi çerçevesinde çocuğun dosyasında
saklanır.
(2)
Hizmette bütünlüğün sağlanması amacıyla mesleki çalışmalar ve raporlara
ilişkin hususlar mevzuat çerçevesinde yürütülür.
Hukuki danışmanlık ve denetimli
serbestlik
MADDE 30 – (1) Merkez bünyesinde çocuklara ve ailelerine
yönelik, hak ve yükümlülükleri ile hukuka aykırı davranışların sonuçları
konusunda bilgilendirilmeleri amacıyla, Hukuksal Danışmanlık hizmeti
verilmesi için barolar ile işbirliğine gidilir.
(2)
5395 sayılı Kanun gereğince haklarında denetim tedbiri kararı alınan
çocuklarla ilgili işlemlerde, mevzuat çerçevesinde ilgili kurum ve
kuruluşlar ile eşgüdüm ve iş birliği içerisinde çalışılır.
Velayet, vesayet, kayyum ve nafaka
MADDE 31 – (1) Çocukların velayet, vesayet, kayyum ve
nafakalarının tespitine yönelik işlemler mevzuat çerçevesinde geciktirilmeksizin
yerine getirilir.
Çocuğun merkeze kabulü
MADDE 32 – (1) Çocuğun merkeze kabulü aşağıda belirtilen
hususlar çerçevesinde gerçekleştirilir:
a)
Rehabilitasyon hizmetinden yararlandırılması gereken çocuklar, merkez
bulunan illerde, İl Müdürlüğünün onayı ile yerleştirilir,
b)
Mahkeme kararında çocuğun rehabilitasyona
ihtiyacının olduğunun belirtilmesi durumunda, İl Müdürlüğünce çocuk yeniden
değerlendirmeye tabi tutulmaksızın merkeze kabul edilir,
c)
Merkez bulunmayan illerde çocuğun uygun bir merkeze yerleştirilmesi Genel
Müdürlükten talep edilir.
(2)
Merkeze kabul edilen çocuğa merkez müdürü tarafından danışman
görevlendirilir. Danışman en kısa sürede çocuk ile görüşerek, merkezi ve
alacağı hizmetleri çocuğa bildirir. Çocuğa ilişkin yürütülecek rehabilitasyon programını yedi gün içinde hazırlayarak
vaka tartışma ve değerlendirme toplantısında sunar.
(3)
Bakım tedbiri ile birlikte diğer tedbirlere de hükmedilmesi hâlinde,
tedbirlerin uygulanması amacıyla ilgili kurumlarla işbirliği yapılır. Tedbirin
uygulanmasına yönelik mahkemeye belirlenen süreler içinde bilgi verilir.
(4)
Bakım tedbiri kararı ile birlikte, madde kullanımı ve/veya psikiyatrik
rahatsızlığı nedeniyle sağlık tedbiri kararına da hükmedildiği hâllerde
öncelikle sağlık tedbiri uygulanır. Sağlık tedbiri kararı verilmediği
hâllerde ise gerekli belgeler ile birlikte mahkemeye müracaat edilerek bu
çocuklar hakkında öncelikle sağlık tedbiri kararının alınması sağlanır.
Tıbbi tedavilerinin ardından merkezde bakım ve rehabilitasyon
sürecine başlanır. Bu süreçte çocuğun ihtiyaçları merkezce karşılanır.
(5)
Merkeze kabul aşamasında, nüfus kaydı ile fiziksel görünümü arasında
belirgin fark olduğu gözlemlenen çocukların durumu, yaş tashihi amacıyla
görevli ve yetkili mahkemeye bildirilir. Bu konuda mahkemece karar verilinceye
kadar, çocuk fiziksel görünüm ve gelişimine uygun bölüme yerleştirilebilir.
(6)
Merkezde rehabilitasyon hizmeti yatılı olarak
verilir. Çocukların güvenliklerini sağlamak üzere gerekli güvenlik
tedbirleri alınır. Gerekli hâllerde kolluk görevlilerinden yardım talep
edilir.
(7)
Alınan her türlü tedbir ve mesleki çalışmaya rağmen merkezden izinsiz
ayrılan, mesleki ve psikiyatrik çalışmaya cevap vermeyen ve hizmeti
reddeden çocuklar hakkında görevli ve yetkili mahkemeye bilgi verilir.
Gerekirse verilen tedbir kararının değiştirilmesi veya kaldırılması için
gerekli bilgi ve belgeler hazırlanarak mahkemeden talepte bulunulabilir.
(8)
Çocuklar hakkında mahkemece 5395 sayılı Kanunun 20 nci
maddesine göre verilmiş adli kontrole ilişkin bir hüküm bulunmasına karşın
bu hükme çocuk tarafından uyulmaması hâlinde, aynı maddenin ikinci
fıkrasının uygulanması amacıyla mahkemeye müracaat edilir.
(9)
Mahkeme kararında adli kontrole ilişkin bir hükme yer verilmemesine karşın
bu hükmün uygulanmasında yarar görülen vakalarda mahkemeye bu doğrultuda ek
bir karar alınması talebinde bulunulur.
Çocuğun merkezden ayrılması
MADDE 33 – (1) Merkezde rehabilitasyon
sürecini tamamlayan ve bakım tedbiri/korunma kararının devamına ihtiyaç
duyan çocukların durumlarına uygun kuruluşlara yerleştirilmeleri için nakil
talebinde bulunulur.
(2)
Merkezden ayrılan çocuk hakkında mahkemeye bilgi verilir.
(3)
Çocuğun ayni nakdi yardım hizmetinden yararlandırılması, aile veya
yakınlarına teslim edilmelerinin uygun bulunması hâlinde çocuğun aileye
teslimi, bakım tedbiri/korunma kararının değiştirilmesi/kaldırılması sonrasında
gerçekleştirilir.
(4)
Çocukların koruyucu veya gönüllü aile ile evlat edindirme hizmetlerinden
yararlandırılması hâlinde mahkemeye bilgi verilir.
(5)
Rehabilitasyon hizmeti sürecinde çocuğun aile/yakınları yanına döndürülmesi
aşaması, çocuğun özellikleri dikkate alınarak planlanır. Bu süreçte çocuğun
belirli günlerde aile/yakınlarına izinli verilmesi ve merkez hizmetlerinden
tam/yarı zamanlı faydalandırılması suretiyle, geçiş sürecinin uyumlu
gerçekleştirilmesi sağlanır.
(6)
Merkezden ayrılan çocuğun toplumda izlenmesi ve desteklenmesi sağlanır.
(7)
Tertip ve nakillere ilişkin işlemler Genel Müdürlükçe belirlenen mevzuat
çerçevesinde yürütülür.
(8)
Merkezden izinsiz ayrılan çocuklar hakkında nakil isteğinde bulunulmaz.
(9)
Nakil hakkında çocuğun görüşünün alınması ve gerçekleştirilecek nakil
işlemine mesleki çalışmalarla hazırlanması esastır.
İzin
MADDE 34 – (1) Çocuğun izinli verilmesinde aşağıdaki hususlar
dikkate alınır:
a)
Çocuğun merkeze kabulünden sonra izinli verilebileceği kişiler belirlenir.
b)
Çocuğun ailesi ile ilişkisini sürdürmesinin can güvenliği ya da gelişimi
açısından çocuğun yararına aykırı olduğu durumlarda, mahkemeden tehlikeyle
orantılı biçimde çocuk ile ailesi arasındaki ilişkinin sınırlandırılması
veya kaldırılması talep edilir.
c)
Okula giden ve meslek kurslarına katılan çocuklara, öğrenim ve iş durumları
dikkate alınarak izin verilir. İş kolunda çalışan çocukların izinlerinde
işverenin de düşüncesi alınır.
ç)
On beş yaşını tamamlamış olan çocukların, merkezlerce gerekli önlemler
alınmak kaydıyla mahkeme kararında belirtilen kişiler yanına refakatçisiz
gitmelerine izin verilebilir.
d)
İzinli verilen çocuklar için izin tutanağı doldurulur ve çocuğun dosyasında
saklanır.
e)
Çocuğun izin süresinin bitiminde bulunduğu merkeze teslim edilmemesi
hâlinde, izinli verildiği kişiye veya çocuğa yazılı tebligat yapılarak on
beş gün içinde çocuğun merkeze teslim edilmesi istenir. Bu süre sonunda
teslim edilmeyen çocuk ve ailesi hakkında sosyal inceleme raporu
hazırlanır. Söz konusu raporda, tedbir/korunma kararının kaldırılması uygun
görülenler hakkında ilçe/il müdürlüğüne öneride bulunulur, korunma/tedbir
kararını gerektiren koşullar ortadan kalkmamışsa gerekli makamlara
başvurularak çocuğun merkeze teslimi veya dönüşü sağlanır.
f)
İzinli verilme işlemi ilgili diğer konular mevzuat çerçevesinde
gerçekleştirilir.
Merkezden izinsiz ayrılan çocuklar
MADDE 35 – (1) Merkezden izinsiz ayrılan çocuk, bulunması
amacıyla kolluk birimine en kısa sürede bildirilir ve mahkemeye bilgi
verilir.
(2)
24/12/2006 tarihli ve 26386 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çocuk Koruma Kanununa Göre Verilen Koruyucu ve Destekleyici
Tedbir Kararlarının Uygulanması Hakkında Yönetmeliğin 22 nci maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde hareket
edilir.
(3)
Merkezden izinsiz ayrılan çocuğun durumu değerlendirilerek gerekirse tedbir
kararı/ korunma kararının kaldırılması veya değiştirilmesi mahkemeden talep
edilir.
(4)
Kolluk birimleri ve il sosyal hizmetler müdürlüklerince beş yıl içinde tüm
araştırmalar sonucu bulunamayan çocuğun, korunma veya tedbir kararı
kaldırılmak üzere mahkemeye başvurulur. Bu süre içerisinde on sekiz yaşını
tamamlayan çocuğun kaydı silinir.
(5)
Merkezden izinsiz ayrılan çocuklara ilişkin diğer iş ve işlemler mevzuat
çerçevesinde yürütülür.
Ziyaretçi
MADDE 36 – (1) Ziyarete ilişkin iş ve işlemler mevzuat
çerçevesinde yürütülür.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Merkezde
Uygulanacak Programlar
Bireyselleştirilmiş programlar
MADDE 37 – (1) Çocuğun merkeze kabulünden sonraki yedi gün
içinde, danışman tarafından çocuğun görüşü de alınarak bireyselleştirilmiş
program hazırlanır.
(2)
Bu programda çocuğun gereksinimleri ve katılması öngörülen eğitsel, sportif
ve diğer faaliyetler gösterilir.
(3)
Bireyselleştirilmiş program günlük, haftalık ve aylık planlar ile elde
edilen gelişmeleri izleme yöntemlerini de içerir.
Psiko-sosyal programlar
MADDE 38 – (1) Merkez bünyesinde çocuklar ve aileleri ile
yapılan çalışmalarda kullanılmak üzere psiko-sosyal
programlar, hizmetin özellikleri dikkate alınarak hazırlanır. Bu
programların uygulama ve başarıları düzenli olarak izlenir ve revize
edilir.
(2)
Psiko-sosyal programlar, çocukların özel
ihtiyaçları dikkate alınarak, çocuğun bireysel planına göre uygulanır.
(3)
Merkezde çalışan bütün personele psiko-sosyal
programlar ile ilgili eğitim verilir.
Günlük yaşamın planlanması
MADDE 39 – (1) Çocuğun merkezde bir günü planlanırken,
katılması gereken psiko-sosyal program çerçevesindeki
çalışmalar, eğitsel ve sportif faaliyetler, oyun, eğlenme ve dinlenme
ihtiyacı, kişisel ve genel kullanım alanlarının tertip ve düzenine ilişkin
sorumluluklar dikkate alınır.
(2)
Çocuğun üstleneceği sorumluluklar konusunda çocuk ve çocuk kurulunun görüşü
alınır.
(3)
Çocukların olumsuz tutum ve riskli davranışlarını önlemek, olumlu ve
sağlıklı davranış, tutum ve becerileri kazanmalarını sağlamak; kişisel,
duygusal, bilişsel, eğitsel gelişimlerini desteklemek ve okul başarılarını
artırmak amacıyla yaşam becerilerinin kazandırılmasına yönelik öfke
kontrolü, stresle başa çıkma, çatışma ve problem çözme ve iletişim
becerileri kazanma gibi programların uygulanması sağlanır.
(4)
Çocuğun günlük yaşamı planlanırken Türk örf, adet, inanç, Atatürk ilkeleri
ve millî değerleri doğrultusunda dinî ve millî bayramların kutlanması ile
toplumsal normların öğretilmesi, geleneklerin yaşatılması ve kuşaktan
kuşağa aktarılması konularını içeren programlara yer verilir.
(5)
Merkezin yıllık çalışma planı ve raporu ile uygulanan programlar
değerlendirilmek üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.
Çeşitli etkinlikler
MADDE 40 – (1) Çocukların rehabilitasyonlarının
sağlanması, meslek edinmesi, bilgi ve beceri kazanmaları amacıyla kurs
programları planlanır. Çocukların istek ve yetenekleri dikkate alınarak bu
kurslarda aktif görev ve sorumluluk almaları sağlanır.
(2)
Çocukların, müzik, spor, tiyatro, resim ve her türlü diğer etkinliklerden,
kamu kurum ve kuruluşları veya özel kurum ve kuruluşlar tarafından düzenlenecek
kurslardan yararlandırılmaları sağlanır. Ücretleri Genel Müdürlükçe
ödenecek kurs ve kurslara katılacak çocuklar koordinasyon ve değerlendirme
kurulunca belirlenir. Her çocuğun en az bir faaliyete aktif katılması ve
sorumluluk alması esastır.
(3)
Çocuklara yönelik çeşitli organizasyonlar düzenlenebilir. Genel Müdürlük ve
bağlı kuruluşlarca düzenlenen organizasyon giderleri ile organizasyona
katılacak çocuk ve görevli personelin giderleri Genel Müdürlükçe gönderilen
ödenekten karşılanır. Giderleri farklı kurum ve kuruluşlarca karşılanan
organizasyonlara katılan çocuk ve görevli personelin giderleri de Genel
Müdürlükçe gönderilen ödenekten karşılanır.
(4)
Çocukların her türlü kurs, kamp, gezi ve sosyal etkinlik malzeme giderleri
Genel Müdürlükçe gönderilen ödenekten karşılanır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çocuğun İhtiyaçlarının Karşılanması
Harçlık
MADDE 41 – (1) 13/11/1995 tarihli ve
22462 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yetiştirme Yurtlarının Kuruluş ve
İşleyişine İlişkin Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yaş
gruplarına göre çocuklara verilen harçlıkların 2/3’si oranında belirlenen
aylık harçlık merkezde kalan çocuklara verilir.
(2)
Çocuk, merkeze kabul edilmesi ile birlikte harçlığı hak eder ve harçlığı o
ay için tam olarak verilir.
(3)
Harçlıklar danışman sorumluluğunda, çocuğun gereksinimleri göz önünde
bulundurularak günlük, haftalık veya aylık olarak imza karşılığında çocuğa
verilir.
(4)
Öğrenime devam edenlerin kredi veya burs almaları hâlinde harçlıkları
kesilmez.
(5)
Çalışan çocuklara harçlık tahakkuk ettirilmez. Öğrenime devam etmeyen ve
herhangi bir işte çalışmayan çocuklara ise yaş grupları göz önüne alınarak,
bulunabilecekleri öğrenim durumuna eş oranda aylık harçlık verilir.
(6)
Tam gün öğrenim görüp de yemeklerini merkezde yeme olanağı bulamayan
çocuklara, öğrenim süresince harçlıkları iki kat artırılarak ödenir. Öğle
ve akşam yemeğini merkezde yiyemeyen çalışan çocuklara yaş gruplarına göre
belirlenen aylık harçlık tutarı yemek bedeli olarak ödenir.
(7)
Merkezden bir aydan fazla izinsiz ayrılan çocuklar adına harçlık tahakkuk
ettirilemez.
(8)
Çocukların ay içinde kullanmadıkları harçlıkları ile döner sermayeli veya
özel işletmelerde çalışan çocukların aldıkları maaş ve ücretlerden
kullanmadıkları miktarı danışmanınca, çocuklar adına ulusal bankalarda
açtırılan hesaba yatırılır veya merkezin kasasında saklanır.
(9)
Çocuklar adına ulusal bankalarda açtırılan hesaba para yatırmak veya çekmek
ile merkezin kasasına para giriş çıkışında bulunmak için merkez müdürünün
onayı alınır.
(10)
Danışmanca, çocuğa bir yıl içinde verilen nakit yardımları ve harçlıkları
gösteren, merkez müdürü tarafından onaylanmış bir defter tutulur. Bu defter
her türlü denetimde gösterilmek üzere hazır bulundurulur.
(11)
Tedavi, sosyal ve sportif etkinlikler ve benzeri nedenlerle il dışına çıkan
çocuğa, il dışında geçireceği her gün için elli gösterge rakamının memur
maaş katsayısı ile çarpılmasından bulunan tutar ile yemek bedeli ve gerekli
hâllerde konaklama tutarı ödenir.
(12)
Devlet malına ve arkadaşlarının eşyasına kasıtlı olarak zarar veren
çocukların harçlıklarından, zarar verdiği malın ödenmesi amacıyla en fazla
% 50 oranında kesinti yapılabilir.
(13)
Merkezden ayrılan ve ekonomik ve sosyal desteğe ihtiyacı olduğu sosyal
inceleme sonucu tespit edilen çocukların, kendine yeterli hâle getirilmesi
amacıyla mevzuat çerçevesinde toplum içinde izlenmeleri ve desteklenmeleri
sağlanır.
Çocukların giyimi
MADDE 42 – (1) Çocukların giyecek gereksinimleri için Ek -1,
Ek -2 ve Ek -3 teki miktarlar ile sosyal, kültürel, sportif etkinliklere
takım ve bireysel olarak katılan çocukların giysi, forma, müzik ve spor
aleti, aksesuarları ve diğer gereksinimleri, Genel Müdürlükçe gönderilen
ödeneklerden karşılanır.
(2)
Giyim eşyaları ayni olarak bir tutanakla verilir.
(3)
Giyim eşyası standart beden ölçülerine göre farklı model renklerde satın
alınır veya Merkez Müdürlüğünce yaptırılır.
(4)
Verilecek giyim eşyalarının rengi ve biçimi, çocukların istekleri, yaş,
cinsiyet, eğitim, psiko-sosyal özellikleri ve merkezin
çevre koşulları dikkate alınarak, çocuk temsilcisi ve merkez idaresince
belirlenir.
(5)
Merkezin bulunduğu iklim koşulları dikkate alınarak kışlık giyecek en geç
Ekim ayında, yazlık giyecek en geç Mayıs ayında verilir. Merkeze yeni kabul
edilen çocuğa yukarıda belirtilen aylar beklenmeden giyim eşyası verilir.
(6)
Çocuğa bir yıl içinde verilen giyecek ve diğer ayni yardımları gösteren,
merkez müdürü tarafından onaylanmış bir defter tutulur, bu defter her türlü
denetimde gösterilmek üzere hazır bulundurulur.
Ulaştırma giderleri
MADDE 43 – (1) Sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler ile
tedavi, iş, eğitim, öğrenim ve benzeri nedenlerle il içinde ve il dışına
gönderilen çocukların ulaştırma, yemek ve konaklama giderleri,
(2)
Öğrenime devam eden ve sanat öğrenmek için iş yerlerine giden çocukların
gidiş-gelişlerindeki ulaştırma giderleri, mahalli olanaklar göz önünde
tutularak otobüs bileti veya abonman kartı alınarak ya da bilet ücretleri
harçlıklarına ilave edilerek
Genel
Müdürlükçe gönderilen ödenekten karşılanır.
Tedavi ilaç ve sağlık giderleri
MADDE 44 – (1) Çocukların kamu kurum ve kuruluşlarına ait
hastaneler ve üniversite hastanelerinde tedavileri mevzuat çerçevesinde
yaptırılır. Ancak bu hastanelerde tedavinin mümkün olmadığının belgelendirilmesi
veya sevk edilmesi hâlinde anlaşmalı özel hastanelerde tedavileri
yaptırılır.
(2)
Çocukların sağlık harcamaları için 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
hükümleri uygulanır.
Eğitim ve öğretim giderleri
MADDE 45 – (1) Öğrenim gören çocukların eğitim ve
öğrenimlerine ilişkin her türlü araç, gereç ile sınava giriş harç
masrafları, kayıt ücretleri ve diğer masrafları Genel Müdürlükçe gönderilen
ödenekten karşılanır.
Hizmet içi eğitim
MADDE 46 – (1) Merkezde görev yapan personel; verilen
hizmetin ve personelin niteliğinin geliştirilmesi amacıyla yılda en az bir
kez hizmet içi eğitime alınır.
a)
Hizmet içi eğitimler öncelikle Genel Müdürlüğün personel ve imkânları ile
gerçekleştirilir,
b)
İllerde hizmet içi eğitimler, ihtiyaçlar doğrultusunda üniversiteler, kamu
kurum ve kuruluşları ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapılarak
gerçekleştirilebilir,
c)
Hizmetin geliştirilmesi, sorunların çözümü, kurumlar arası işbirliği ve
koordinasyonun sağlanması amacıyla kurs, seminer gibi organizasyonlar
düzenlenebilir. Organizasyon ve hizmet içi eğitim giderleri bütçe imkânları
çerçevesinde Genel Müdürlükçe gönderilen ödenekten karşılanır.
Yemek çeşitleri, miktarı ve zamanı
MADDE 47 – (1) Merkezde günlük yemek çeşidi, miktar ve zamanı
aşağıdaki esaslara göre düzenlenir:
a)
Yemekler mevcut çocuk sayısına, çocukların özel durumlarına göre ve
düzenlenecek sosyal etkinliklerin gerektirdiği miktarlarda, Genel
Müdürlükçe yayımlanan genelgelerdeki esas ve miktarlara uygun olarak
verilir,
b)
Merkez müdürünce uygun görülecek etkinlikler ve merkezde bulunan uygulama
mutfakları için gerekli olan besin maddelerinin sağlanması ve yaptırılması
için ek tabela hazırlanır,
c)
Merkez personeline öğle yemeği, sürekli olarak merkezde kalan nöbetçilere
üç öğün yemek ve vardiya uygulanan merkezde de personelin çalışma süresi
içinde yer alan öğünlerde yemek verilir. Daimi iaşeye tabi personelden
izin, hastalık veya diğer sebeplerle bir günden fazla merkezden ayrılmış
bulunanlar ile öğle yemeğini merkezde yemeyen izinli ve merkezden izinsiz
ayrılmış olan çocuklara ait istihkaklar tabeladan çıkarılır,
ç)
Merkezlere organizasyonlar ve çeşitli nedenlerle misafir olarak kabul
edilen çocuklar günlük tabelaya eklenir.
Bağış
MADDE 48 – (1) Çocukların psiko-sosyal
gelişim özellikleri dikkate alınarak, onurlarını zedeleyecek duygusal ve
psikolojik sorunlara yol açacak şekilde bağışların bağışçılar tarafından
dağıtılmasına izin verilmez. Bağışa ilişkin hususlar mevzuata göre
yürütülür.
ONUNCU BÖLÜM
Merkezin Bölümleri
Bölümler
MADDE 49 – (1) Merkezde müdür odası, sosyal servis,
mülakat odası, revir ve tecrit yeri, yatak odası, yemek salonu, dinlenme ve
çalışma odası, hobi ve uğraş odası, uygulama mutfağı, banyo, çamaşırhane,
nöbetçi odası, ambar-depo, büro hizmetleri odası, binanın fiziki yapısının
uygun olması durumunda sosyal amaçlı salonlar, ziyaretçi odası, dikiş ve
ütü odası gibi bölümler bulunur. Merkezler, bulunduğu yöre, iklim koşulları ve
çocukların gereksinimleri göz önünde tutularak belirlenecek standartlar
çerçevesindeki malzemelerle döşenir.
Sosyal servis
MADDE 50 – (1) Her merkezde, sosyal servis elemanlarının
mesleki çalışma yapabilecekleri uygun bir mekân sosyal servis olarak
düzenlenir. Sosyal servis amacına uygun şekilde döşenir.
Görüşme odası
MADDE 51 – (1) Görüşme odası, sosyal servis elemanlarının
çocuk veya aileleri ile görüşme yapabilecekleri rahat bir ortam olarak
düzenlenir. Odanın kullanımı sosyal servisin sorumluluğundadır.
Yatak odaları
MADDE 52 – (1) Yatak odalarının olanakları ölçüsünde az
sayıda çocuk gruplarının yararlanabileceği şekilde düzenlenmesi, geceleri
hafif şekilde aydınlatılması sağlanır ve merkezin bulunduğu yörenin, iklim,
fiziki ve sağlık koşulları dikkate alınarak ev ortamına uygun şekilde, tercihen
ahşap malzeme ile, yer döşemesi ise yanmaz malzeme
kullanılarak döşenir.
Dinlenme odaları
MADDE 53 – (1) Dinlenme odalarının; çocukların küçük gruplar
hâlinde yararlanabilecekleri şekilde birden fazla bulunması esastır.
(2)
Dinlenme odaları çocukların gruplar hâlinde oturup tartışabilecekleri zekâ
geliştirici oyunlar oynayabilecekleri, okuma gereksinimlerini
giderebilecekleri şekilde, çocukların ilgi ve zevklerinden de
yararlanılarak ev ortamına uygun şekilde düzenlenir.
Çalışma odaları
MADDE 54 – (1) Çalışma odaları çocukların eğitsel
görevlilerin eşliğinde ders çalıştıkları odalardır. Bu odalarda uygun
sayıda masa, sandalye, ders kitapları ve kütüphane dolapları bulunur.
Yemek salonu
MADDE 55 – (1) Yemek salonunda, yeterli sayıda masa ve sandalye
bulundurulur.
(2)
Çocukların yemek salonuna temiz, düzgün giyimli girmeleri, yemek öncesi ve
sonrası temizliklerini yapabilmeleri için gerekli olanaklar sağlanır.
(3)
Yemek salonunda, yemeklerin ısısı korunarak dağıtımına özen gösterilir,
rahat ve huzurlu yemek ortamı sağlanır.
Mutfak
MADDE 56 – (1) Mutfak duvarları ve zemini kolay
temizlenebilecek nitelikteki inşaat malzemeleri ile boyanır ve kaplanır.
(2)
Mutfakta, yemek pişirmede ve dağıtılmasında kullanılan araç ve gereçlerin
düzenli bir biçimde korunması için dolaplar bulundurulur.
(3)
Yemek pişirmede sağlıklı ve hijyenik malzemeler
kullanılır.
(4)
Sebze ve meyveler ile bulaşıkların yıkanması için ayrı ayrı
yerler düzenlenir. Mutfakta, günlük kuru erzak, sebze, meyve, ekmek, et,
temizlik malzemesi gibi malzemelerin korunması için malzemelerin cinsine
uygun nitelikte ayrı dolaplar bulundurulur.
(5)
Mutfak, her gün belirli aralıklarla temizlenir ve mutfağın sürekli düzenli
ve temiz olması sağlanır, haşerelere karşı belirli zamanlarda ilaçlama
yapılır.
(6)
Yemek kokularının bina içinde dağılmasını önlemek için gerekli havalandırma
düzeni sağlanır.
(7)
Mutfak personelinin portör ve sağlık kontrolü altı ayda bir yaptırılır.
(8)
Mutfak personelinin, görevlerine uygun biçimde her zaman temiz ve düzenli
giyinmeleri, başlık kullanmaları sağlanır.
(9)
Merkezde çocuklara yemek yapma konusunda beceri kazandırmak amacıyla
danışmanın veya eğitsel görevli refakatinde mutfak kullandırılır.
Revir
MADDE 57 – (1) Her merkezde gerekli tıbbi araç ve gereçlerin
bulunduğu bir revir düzenlenir. Hastalanan çocuklar revire alınır.
Olanaklar ölçüsünde tedavileri burada sağlanır.
(2)
Revirin sağlık hizmetleri ve kayıt işleri doktorun talebi doğrultusunda
hemşire/sağlık memuru tarafından yürütülür.
(3)
Revirin sağlık gereçleri hemşire/sağlık memuru tarafından teslim alınarak
korunur, her zaman hizmete hazır hâlde bulundurulur, çocukların revir
ünitesinde yer alan ilaçlara ve diğer cihazlara ulaşmalarını engelleyecek
gerekli tedbirler alınır.
(4)
Revirde ilaç kullanım, revir protokol ve hasta tedavi defteri tutulur,
Revirde kalan çocuklar için, konulan teşhisi ve yattığı günden çıktığı güne
kadar hastalığın seyrini, yapılan tedavi biçimlerini, verilen ilaçları
gösteren bir müşahede kâğıdı tutulur ve tedavi sonrası çocuğun sağlık
dosyasına konulur.
(5)
Revir yeteri kadar ışık ve hava almalı, duvar ve zemini temizlenebilir
nitelikte olmalı ve yeterli ısıtma sağlanmalıdır.
(6)
Merkezde bulaşıcı hastalıkların çıkması hâlinde, hasta çocukları tecrit
etmek üzere bir tecrit yeri bulunur.
(7)
Tecrit yerinde doktorun uygun gördüğü araç ve gereçler bulundurulur.
Merkeze, doktorun sorumluluğu altında kullanılmak üzere, revirde veya
gerekli görülen yerlerde ilaç ve ilk yardım dolabı bulunur. Bu dolaplar
kilitli tutulur.
(8)
İlaç dolabında; kaza, zehirlenme, böcek sokması gibi acil durumlar dikkate
alınarak, gereksinime göre ilaçlar bulundurulur. Kullanım tarihi geçen
ilaçlar sağlık personeli ve merkez müdürünce hazırlanan bir tutanak ile
tespit edilir ve ayniyat talimatnamesine uygun olarak gerekli işlem
yapılır.
Banyo
MADDE 58 – (1) Banyo merkez binasında sağlık koşullarına
uygun olarak düzenlenir, kolay temizlenebilecek malzeme ile döşenir,
(2)
Banyonun sürekli olarak temiz ve düzenli tutulması sağlanır.
Çamaşırhane
MADDE 59 – (1) Çocukların kendi çamaşırlarını
yıkayabilecekleri, kurutabilecekleri ve ütüleyebilecekleri mekânlar
oluşturulur.
(2)
Kirli ve temiz çamaşırlar ile temizlik malzemeleri ayrı ayrı
dolaplarda düzenli biçimde korunur. Çamaşırların sağlık kurallarına uygun
ve temiz bir biçimde yıkanması, kurutulup ütülenmesi sağlanır, onarılması
gerekenler onarılarak ait oldukları çocuğa verilmek üzere görevlilere
teslim edilir.
(3)
Çamaşırhanede, iş kazalarına karşı gerekli önlemler alınır ve bu konuda
çamaşırhane görevlilerinin eğitimi sağlanır.
(4)
Çamaşırhane yeteri kadar havalandırılır ve her zaman temiz ve düzenli
olması sağlanır.
Ambar, depo, tahakkuk, satın alma
MADDE 60 – (1) Ambar, depo, tahakkuk, satın almaya ilişkin
işlemler mevzuat çerçevesinde yürütülür.
Sosyal ve sportif amaçlı salonlar
MADDE 61 – (1) Çocukların müzik, tiyatro, resim, el sanatları
ve benzeri faaliyetlerinde müştereken yararlanabilecekleri sosyal ve
sportif amaçlı salonlar düzenlenir.
Güvenlik ve kontrol birimi
MADDE 62 – (1) Çocukları dışarıdan gelebilecek tehlikelere
karşı korumak amacıyla merkezin kontrol ve güvenliğini destekleyici
önlemler alınır.
(2)
Merkeze giriş ve çıkışların kontrol edilebileceği bir alanda güvenlik ve
kontrol birimi oluşturulur.
Bahçe
MADDE 63 – (1) Merkezin bahçesi çocukların sportif
etkinlikleri yürütebilecekleri şekilde düzenlenir.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İlaçlama
MADDE 64 – (1) Merkezdeki bölümler haşerelere karşı düzenli
olarak, çocuk ve yiyeceklere zarar vermeyecek biçimde ilaçlanır.
Standart formlar
MADDE 65 – (1) Merkezde, esasları Genel Müdürlük tarafından
geliştirilen hizmete ilişkin standart formlar uygulanır. Merkezler ve
çocuklara ilişkin bilgilerin ve değişiklerin zamanında bilişim sistemine
yansıtılması sağlanır. Düzenli istatistiki
bilgiler ilçe/il müdürlüğü aracılığı ile Genel Müdürlüğe belirtilen
zamanlarda gönderilir.
Mali hükümler
MADDE 66 – (1) Merkezin giderleri mevzuat çerçevesinde Genel
Müdürlük tarafından gönderilen ödeneklerden karşılanır.
(2)
Merkezde harcamalar, mevzuat ve Genel Müdürlük tarafından belirlenen genel
esaslara uyularak yapılır.
Diğer mevzuat hükümleri
MADDE 67 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde 7/1/1999 tarihli ve 23576 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Çocuk Yuvaları
Yönetmeliği, Yetiştirme Yurtlarının Kuruluş ve İşleyişine İlişkin
Yönetmelik ve diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 68 – (1) Maliye Bakanlığı ve Sayıştayın
görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 69 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürü yürütür.
EK - 1
Koruma
Bakım ve Rehabilitasyon Merkezlerinden Yararlanan 7-12 Yaş Çocuklar İçin
Yıllık
Giyim-Kuşam İstihkakları
Malzemenin Cinsi
|
Yıllık İstihkak
|
AÇIKLAMA
|
İç çamaşırı
|
12 takım
|
Yazlık ve kışlık
|
Pantolon
|
2 adet
|
Yazlık ve kışlık
(Kız çocukları için)
|
Pantolon
|
6 adet
|
Yazlık ve kışlık
(Erkek çocukları için)
|
Takım elbise
|
1 takım
|
Erkek
çocukları için
|
Elbise ve etek
|
4 adet
|
Kız çocukları için
|
Eşofman
|
2 takım
|
|
Gömlek
|
6 adet
|
Yazlık ve kışlık
(Erkek çocukları için)
|
Gömlek
|
4 adet
|
Yazlık ve kışlık
(Kız çocukları için)
|
Süveter
|
2 adet
|
|
Hırka/kazak
|
4 adet
|
|
Çorap
|
20 çift
|
|
Okul forması
|
2 adet
|
|
Tişört
|
6 adet
|
|
Gecelik/Pijama
|
4 adet
|
Yazlık ve kışlık
|
Şort
|
4 adet
|
|
Ayakkabı
|
4 çift
|
Yazlık, kışlık, spor
|
Terlik
|
2 çift
|
|
Palto/Manto
|
1 adet
|
İklim koşullarına göre
|
Mont
|
1 adet
|
|
Eldiven
|
1 çift
|
|
Atkı
|
1 adet
|
|
Bere
|
1 adet
|
|
Kemer
|
2 adet
|
|
Mayo
|
1 adet
|
|
Okul çantası
|
1 adet
|
|
El-yüz havlusu
|
2 adet
|
|
Banyo havlusu veya bornoz
|
1 adet
|
|
Pet (10’luk)
|
12 paket
|
Kız çocukları için
|
Mendil (kumaş)
|
1 adet
|
|
Mendil (kağıt-10’luk)
|
52 paket
|
|
EK - 2
Koruma Bakım ve Rehabilitasyon
Merkezlerinden Yararlanan
13-18 Yaş Kız Çocukları İçin
Yıllık Giyim-Kuşam İstihkakları
Malzemenin Cinsi
|
Yıllık İstihkak
|
AÇIKLAMA
|
İç çamaşırı
|
12 takım
|
Yazlık ve kışlık
|
Çorap
|
20 çift
|
|
Mendil (kağıt-10’luk)
|
52 paket
|
|
Mendil(kumaş)
|
1 adet
|
|
Gecelik-pijama
|
4 takım
|
Yazlık ve
kışlık
|
Okul forması
|
2 adet
|
|
Terlik
|
2 çift
|
|
Elbise ve Etek
|
4 adet
|
Yazlık ve kışlık
|
Pantolon
|
2 adet
|
Yazlık ve kışlık
|
Bluz
|
4 adet
|
Yazlık ve
kışlık
|
Hırka/Kazak
|
4 adet
|
|
Kemer
|
2 adet
|
|
Ayakkabı
|
4 çift
|
Yazlık, kışlık, spor
|
Eşofman
|
2 takım
|
|
Manto/Kaban
|
1 adet
|
|
Pardösü/Mont
|
1 adet
|
|
Eldiven
|
1 çift
|
|
Atkı
|
1 adet
|
|
Bere
|
1 adet
|
|
Çanta
|
2 adet
|
|
Mayo
|
1 adet
|
|
Makyaj malzemesi
|
1 takım
|
|
El-yüz
havlusu
|
2 adet
|
|
Banyo havlusu
veya bornoz
|
1 adet
|
|
Pet (10’luk)
|
12 paket
|
|
EK - 3
Koruma Bakım ve Rehabilitasyon
Merkezlerinden Yararlanan
13-18 Yaş Erkek Çocukları İçin
Yıllık Giyim-Kuşam İstihkakları
Malzemenin Cinsi
|
Yıllık İstihkak
|
AÇIKLAMA
|
İç çamaşırı
|
12 takım
|
Yazlık ve kışlık
|
Çorap
|
20 çift
|
Yazlık ve kışlık
|
Mendil (kağıt-10’luk)
|
52 paket
|
|
Mendil(kumaş)
|
1 adet
|
|
Pijama
|
4 takım
|
Yazlık ve kışlık
|
Terlik
|
2 çift
|
|
Pantolon
|
6 adet
|
Yazlık
ve kışlık
|
Takım elbise
|
2 takım
|
Yazlık
ve kışlık
|
Kemer
|
2 adet
|
Yazlık
ve kışlık
|
Kravat
|
2 adet
|
|
Gömlek
|
6 adet
|
Yazlık ve kışlık
|
Tişört
|
6 adet
|
|
Hırka/Kazak
|
2 adet
|
|
Süveter
|
2 adet
|
|
Ayakkabı
|
4 çift
|
Yazlık, kışlık, spor
|
Eşofman
|
2 takım
|
|
Mont
|
1 adet
|
|
Palto
|
1 adet
|
|
Eldiven
|
1 adet
|
|
Atkı
|
1 adet
|
|
Bere
|
1 adet
|
|
Mayo
|
1 adet
|
|
Traş malzemesi
|
|
İhtiyaca göre
|
El-yüz havlusu
|
2 adet
|
|
Banyo havlusu
veya bornoz
|
1 adet
|
|
|