16 Eylül 2009 ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı : 27351

YÖNETMELİK

İzmir Üniversitesinden:

İZMİR ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1)  Bu Yönetmeliğin amacı; İzmir Üniversitesinde yürütülen önlisans ve lisans düzeyindeki eğitim ve öğretime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; İzmir Üniversitesinin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları ile hazırlık programına öğrenci kabulü, önlisans ve lisans eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesi, sınavlar, diploma ve ilişik kesme işlemlerine ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine ve 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek-75 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Akademik danışman: Bir öğrenciye,  Üniversiteye girişinden itibaren Üniversite ile ilişiği kesilene kadar geçen süre içinde kayıt işlemlerinde ve Üniversitedeki hayatıyla ilgili diğer problemlerinde yardımcı olmak üzere, ilgili bölüm başkanının önerisi ve fakülte/yüksekokul yönetim kurulu ile görevlendirilen öğretim elemanlarını,

             b) Bitirme çalışması: Öğrencinin istenen mesleki bilgi ve beceri düzeyine eriştiğini gösteren çalışmayı,

             c) Ders: Eğitim-öğretim programlarında birbirinden ayrı olarak yer alan, dersler ile derslere bağlı olmayan staj, bitirme çalışması, laboratuvar ve saha çalışması gibi eğitim-öğretim çalışmalarının her birini,

             ç) Derse bağlı olmayan eğitim-öğretim çalışmaları: Eğitim-öğretim programında herhangi bir derse bağlı olmadan yer alan seminer ve meslek çalışmaları, staj, laboratuvar ve saha çalışmaları ve diğer benzeri çalışmaları,

             d) Eğitim-öğretim programı: İlgili fakülte/yüksekokul kurulunca yarıyıllara göre liste halinde düzenlenerek kabul edilen ve Senatoca onaylanan derslerin bütününü,

             e) Mesleki staj: Eğitim-öğretim programının özelliklerine göre yürütülen ve öğrenciye edindiği bilgileri uygulama becerisini kazandırmaya yönelik çalışmaları,

             f) Mütevelli Heyet: İzmir Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

             g) Normal ders yükü: Her yarıyıl için eğitim-öğretim programında yer alan yarıyıla ait derslerin kredi değeri toplamını,

             ğ) Öğrenci İşleri Müdürlüğü: İzmir Üniversitesi Öğrenci İşleri Müdürlüğünü,

             h) Rektörlük: İzmir Üniversitesi Rektörlüğünü,

             ı) Seminer: Eğitim-öğretim programlarına ilişkin bir konu çerçevesinde hazırlanıp sunulan ve tartışmalı olarak gerçekleştirilen çalışmayı,

             i) Senato: İzmir Üniversitesi Senatosunu,

             j) Üniversite: İzmir Üniversitesini,

             k) Yaz eğitimi: Bir eğitim-öğretim yılının normal güz ve bahar yarıyılları dışında ve yaz tatili içerisinde yapılan bir öğretimi

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Öğrenci Kabul ve Kayıtlarına İlişkin Esaslar

             Başvuru

             MADDE 5 – (1)  Üniversiteye öğrenci kabulü, 2547 sayılı Kanun ile Yükseköğretim Kurulu kararları çerçevesinde, Senatoca tespit edilecek esaslara göre düzenlenir. Üniversiteye giriş ile ilgili bütün başvurular Öğrenci İşleri Müdürlüğüne yapılır.

             Öğrenci kabulü

             MADDE 6 – (1) Üniversitenin ön lisans ve lisans programlarının birinci sınıflarına, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına göre öğrenci alınır. Yabancı uyruklu öğrenciler, Yükseköğretim Kurulu kararları ve Senatoca kabul edilen ilkeler çerçevesinde, Yabancı uyruklu öğrenci seçme sınavının (YÖS) sonucuna göre veya YÖK tarafından geçerliliği kabul edilen kendi ülkesindeki sınav sonuçlarına göre alınabilir.

             Yatay geçiş yolu ile kabul

             MADDE 7 – (1)  Diğer yükseköğretim kurumlarından Üniversiteye yatay geçişler, ilgili mevzuat ve Senatoca alınan ilke kararları çerçevesinde yapılır.

              (2) Üniversitede bir yarıyıl öğrenim görmüş ve genel not ortalamaları en az 2.75 olan öğrencilerin, yükseköğretim kurumundan çıkarılma cezası alarak Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak şartı ile Üniversite içinde fakülte, yüksekokul ve bölümler arasındaki yatay geçişleri; 21/10/1982 tarihli ve 17845 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılır. Ayrıca öğrencinin;

             a) Akademik takvimde belirtilen süreler içinde Öğrenci İşleri Müdürlüğüne başvurması,

             b) Bulunduğu programda almış olduğu derslerin tümünü başarı ile tamamlamış olması,

             c) Geçiş yapacağı bölümün öngördüğü diğer yatay geçiş şartlarını yerine getirmesi

             zorunludur.

             (3) Yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim sürelerine, geldiği kurumda veya daha önceki bölümde/programda geçirdiği süreler de katılır. Toplam süre 2547 sayılı Kanunla belirlenen süreleri aşamaz. Yatay geçiş başvuruları, öğrencinin geçmek istediği bölümün görüşü alınarak, ilgili yönetim kurulunca belirlenen kontenjanlar dahilinde karara bağlanır. Üniversite içinden ya da dışından geçiş yapmasına karar verilen öğrencilerin, önceden almış oldukları derslerin hangilerinin geçiş yaptıkları programdaki hangi derslere karşılık sayılacağı ve intibak ettirilecekleri yarıyıl, ilgili bölüm başkanlarının önerileri göz önüne alınarak, kayıt olacakları fakülte ve yüksekokulun yönetim kurulunca karara bağlanır.

             (4) Yatay geçiş yapmak isteyen öğrencilerin, İngilizce öğretim yapılan bölümlerde dersleri izleyebilecek düzeyde İngilizce bilmeleri şarttır. Bu husus İngilizce Hazırlık Okulu tarafından düzenlenen İngilizce yeterlik sınavıyla belirlenir.

             (5) Eğitim-öğretim dili tümüyle İngilizce olan yükseköğretim kurumlarından gelenlerin ve uluslararası nitelikteki kuruluşlar tarafından verilen TOEFL, IELTS, CPE, CAE, FCE gibi dil sınavlarından birini başardıklarını belgeleyen sertifika veya Üniversitenin kabul ettiği hazırlık okuduğuna dair belge ile başvuranlar doğrudan yatay geçiş hakkından yararlanırlar.

             Dikey geçiş yolu ile kabul

             MADDE 8 – (1)  Meslek yüksek okulları ve açık öğretim ön lisans programları mezunlarının, 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre, bir lisans programına kayıtları yapılabilir. Bu şekilde kayıtları yapılan meslek yüksekokulları mezunlarının intibak esasları, ilgili bölüm başkanlarının önerileri göz önüne alınarak, kayıt olacakları fakülte veya yüksekokulun yönetim kurulunca karara bağlanır.

             Derslerde muafiyet

             MADDE 9 – (1) Daha önce bir yüksek öğretim kurumuna devam ederken başardığı derslerle ilgili muafiyet talebinde bulunan öğrenciler de ilgili fakülte veya yüksekokul yönetim kurulunun uygun gördüğü derslerden muaf tutulabilir. Muaf tutulan dersler için verilen (EX) ve diğer harf notları ortalamaya katılmaz.

             İlk kayıt işlemleri

             MADDE 10 – (1)  Üniversitenin herhangi bir düzeydeki eğitim-öğretim programına kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri, Senato kararı ile belirlenen günlerde, Öğrenci İşleri Müdürlüğü koordinatörlüğünde yapılır. Kayıt süresi içinde başvurmayan veya gerekli belgeleri sağlamayan öğrencilerin kayıtları yapılmaz.

             Kesin kayıt

             MADDE 11 – (1)  Üniversiteye kayıt hakkı kazanan öğrencilerin kayıtlarının kesinleşmesi için aşağıdaki şartlar aranır:

             a) Ön lisans ve lisans programlarına kabul edilen öğrencilerin, Türkiye'de bir liseyi veya Milli Eğitim Bakanlığınca lise dengi olarak kabul edilen yurt içi veya yurt dışındaki bir okulu bitirdiğini gösteren diplomaya sahip olması,

             b) Sağlık durumu, askerlik görevi, öğrenim vizesi ve benzerleri yönünden herhangi bir engel bulunmaması.

             (2) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciler, kayıtları sırasında İngilizce hazırlık programına veya normal eğitim programına devam etmek için isteklerini bildirir. Bu programa kabul edilecek öğrenciler için, her eğitim-öğretim yılı başında yabancı dil yeterlik ve düzey belirleme sınavları yapılır. Bu öğrencilerin seviyeleri (kurları) aynı sınavla belirlenir.

             (3) Yabancı dil hazırlık programına kabulü kesinleşen öğrenciler süresi içinde kayıtlarını yaptırır. Süresi içinde kayıtlarını yaptırmayanlar, yabancı dil hazırlık programına devam hakkını kaybeder. Üniversiteye kabul edilen öğrencilerin; Senatoca belirlenen şartları yerine getirmiş olmaları, belirlenecek belgeleri de sağlamaları ve tespit edilen öğrenim ücretlerini ödemeleri şartı ile kesin kayıtları yapılır. Belgelerinde eksiklik veya tahrifat bulunanların, başka bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası alarak çıkarılmış olanların veya aynı anda başka bir yükseköğretim kurumunda da kayıtlı olduğu anlaşılanların kayıtları yapılmaz; yapılmış olsa bile iptal edilir.

             Yarıyıl kayıtları

             MADDE 12 – (1)  Öğrenciler, her yarıyıl başında ve akademik takvimle ilan edilen süreler içinde, her yıl Mütevelli Heyetince belirlenen öğrenim ücretini ödeyip, eğitim-öğretim yarıyıl programını akademik danışmanlarına, danışmanı yok ise ilgili bölüm/program başkanlıklarına onaylatarak kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrenciler kayıt yenileme işleminin tümünden sorumludur ve kayıtlarını kendileri yaptırmakla yükümlüdür.

             (2) Öğrenciler, gecikme faizini ödemek kaydıyla ders değiştirme ve bırakma süresi içinde geç kayıt yaptırabilirler. Bu süre içinde de kaydını yenilemeyen öğrenciler, bir sonraki yarıyıl başında kaydını yenilemek zorundadır. Bu şekilde kayıt yaptıran öğrencilerin kayıt yaptırmadıkları yarıyılda kaybettikleri süre eğitim-öğretim süresinden sayılır. Üst üste iki yarıyıl kaydını yaptırmayan öğrencilerin kayıtları silinir.

             Ders kaydı ile ilgili belgeler ve işlemler

             MADDE 13 – (1) Öğrenciler, ders kayıt işlemleri sırasında ders yazılım formunu doldurup bunu akademik danışmanlarına onaylatmak zorundadır. Bu formdaki eksik ve/veya hatalı bilgilerden öğrencinin kendisi sorumludur. Ancak, formun denetlenmesi ve izlenmesi akademik danışmanlar tarafından yerine getirilir. Öğrencilerin ders kaydını tamamlamış sayılmaları için,  eğitim bedelini ödemiş olması, danışman ve kendisinin imzasının bulunduğu ders kayıt formunu akademik danışmanına teslim etmiş olması gerekir.

             (2) Ders kayıt dönemi sonunda öğrencilere ait ders kayıt formları, akademik danışmanlar tarafından ilgili bölüm başkanlığına verilir. Bölüm başkanları aracılığıyla Öğrenci İşleri Müdürlüğüne ilgili formlar ulaştırılır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretimle İlgili Esaslar

             Eğitim-öğretim yılı

             MADDE 14 – (1) Bir eğitim-öğretim yılı ondörder (yetmiş iş günü) haftalık iki yarıyıldan oluşur. Yarıyıllara, ders kayıt ve yarıyıl sonu sınav süreleri dahil değildir. Bir yarıyılın kapsadığı süre, Senatoca hazırlanan akademik takvimle belirlenir. Senato gerekli gördüğü durumlarda yarıyıl sürelerini uzatabilir veya kısaltabilir.

             Eğitim-öğretim programı

             MADDE 15 – (1) Eğitim-öğretim süresince izlenecek eğitim-öğretim programı ilgili bölümce düzenlenir ve ilgili fakülte/yüksekokul kurulu kararından sonra Senato onayı ile kesinleşir.

             Dersler

             MADDE 16 – (1)  Öğrencilerin her yarıyılda alacakları dersler, akademik danışmanların önerileri doğrultusunda, kayıtlı oldukları bölüm başkanlığınca kararlaştırılır. Dersler; zorunlu, seçmeli ve ön şartlı olmak üzere üç gruba ayrılır ve bir yarıyıllık olacak şekilde düzenlenir.

             Derslerin kredi değeri

             MADDE 17 – (1)  Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık teorik saatlerinin tamamı ile haftalık teorik olmayan saatlerin yarısının toplamından oluşur.

             (2) Not ortalamalarına katılmayacağı Senato tarafından kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin sadece haftalık teorik ve teorik olmayan saatleri belirtilir. Herhangi bir ders, fakülte/yüksekokul kurulunun gerekçeli teklifi ve Senatonun kararı ile eğitim-öğretim programında yer aldığı yarıyıl dışında da açılabilir.

             Ders yükü

             MADDE 18 – (1)  Normal ders yüküne ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Öğrencinin normal ders yükü, eğitim-öğretim programının zorunlu kıldığı ve ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca kabul edilen bir durumun olması halinde en fazla iki ders azaltılabilir. Ayrıca, genel not ortalaması 2.00'den az olan öğrencilerin istekleri halinde, danışmanın önerisi ve ilgili bölüm başkanının kararı ile en fazla iki ders azaltılabilir.

             b) Normal eğitim-öğretim programından geri kalmış ve derslerini tamamlamak isteyen veya not yükseltmek amacıyla ders tekrar etmek isteyen ya da derslerini erken tamamlamak amacıyla bir üst sınıftan yeni ders almak isteyen öğrencilerin ders yükü, genel not ortalamalarının 2.00 veya daha fazla olması şartıyla, danışmanın önerisi ve bölüm başkanının onayı ile en fazla iki ders arttırılabilir. Genel not ortalaması 3.00'den fazla olan öğrencilerin ders yükleri ise, danışmanın önerisi ve bölüm başkanının onayı ile en fazla üç ders artırılabilir. Ancak, eğitim-öğretiminin son yılında bulunan ve yukarıdaki şartları taşıyan öğrenciler, bölüm başkanının önerisi ve fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun onayı ile fazladan bir ders daha alabilir.

             Stajlar ve bitirme çalışması

             MADDE 19 – (1)  Eğitim-öğretim programlarına göre staj ve/veya bitirme çalışması yapma zorunluluğu olan fakülte/yüksekokullarda stajlar ve/veya bitirme çalışması Senatoca belirlenecek staj ve bitirme çalışması esaslarına göre yapılır. Bu çalışmaların 2547 sayılı Kanunda belirtilen azami eğitim-öğretim süresi içinde bitirilmesi zorunludur. Tüm ders yükümlülüklerini tamamladıkları halde, stajı ve/veya bitirme çalışması eksik veya yaptığı stajda ve/veya bitirme çalışmasında başarısız olan öğrenciler, stajlarını ve/veya bitirme çalışmalarını tamamlayana kadar mezun olamaz ve öğrencilikleri devam ettiği için her yarıyıl kayıtlarını yenilemek zorundadırlar.

             Devam zorunluluğu

             MADDE 20 – (1)  Öğrenciler eğitim-öğretim programlarında yer alan derslere devam etmek ve sınavlara katılmak zorundadır. Devam durumları dersi veren öğretim elemanı tarafından izlenir ve aşağıdaki esaslar çerçevesinde değerlendirilir. Devam şartını sağlamış olmak kaydıyla ders tekrarı yapan öğrenciler için, ilgili yönetim kurulu kararı ile devam şartı aranmayabilir.

             (2) Öğrencilerin aldıkları derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilmeleri için, devam şartını yerine getirmiş olmaları gerekir. Bunun için öğrencilerin; alınan dersin teorik kısmının en az % 70’ine; uygulama ve laboratuvar çalışmalarının en az % 80’ine katılmış olmaları gerekir. Bu şartlardan birini yerine getirmeyen öğrenciye yarıyıl sonu sınavına girmiş olsa bile yarıyıl başarı notu olarak (NA) harf notu verilir ve devamsızlıktan kaldığı belirtilir.

             (3) Kültür ve spor faaliyetlerine katılmak üzere Üniversitece görevlendirilen öğrencilerin, görevlendirildikleri süreler derse devam oranlarının hesaplanmasında göz önüne alınmaz.

             (4) Yarıyıl sonu sınavına girme şartını yerine getirdiği halde, başarısız oldukları dersleri tekrarlama durumunda olan öğrenciler için, bir dilekçe ile başvurmaları halinde ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile tekrarladıkları yarıyılda devam şartı aranmayabilir. Bu durumdaki öğrencilere devam notu olarak devam aldıkları yarıyılın notu verilir.

             (5) Öğrencilerin, her derste devam şartını yerine getirmiş olup olmadığına, tutulan kayıtları inceleyerek o dersi yürütmekle görevli öğretim elemanı tarafından karar verilir. Devamsız öğrencilerin listesi en geç derslerin son gününü izleyen çalışma günü içinde bölüm başkanlığına bildirilir. Derslere devam şartını yerine getirmeyen öğrenciler dekanlık/yüksekokul müdürlüğü veya bölüm başkanlığınca ilan edilir. İlan edilen listelere yapılacak itirazlar üç gün içinde yapılır. Sağlık raporları devamsızlık için kabul edilmez. Sadece sınav dönemlerinde sağlık raporları geçerlidir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sınavlar ve Değerlendirmeye ilişkin Esaslar

             Sınavlar ve değerlendirme

             MADDE 21 – (1)  Öğrenciler, ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalarından sonra yarıyıl sonu sınavına tabi tutulur. Bunlardan;

             a) Ara sınavlar; her yarıyılda en az bir kez yapılır. Bir ara sınav yapılması halinde yarıyıl içi değerlendirmesi % 40'dan, birden fazla ara sınav yapılması halinde % 50'den az olamaz. Ara sınav tarihleri, dersi veren öğretim elemanının teklifi üzerine bölüm başkanlığının onayı ile sınavdan en az bir hafta önce ilan edilir. Haklı ve geçerli bir mazereti nedeniyle ara sınavına giremeyen öğrencilere, eksiklerini tamamlayabilmeleri için ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından belirlenecek tarihte yapılmak üzere bir mazeret sınav hakkı verilir. Ara sınavına giremeyen bir öğrencinin mazeret sınavına kabul edilmesi için, öğrencinin mazeretini belgelendiren bir dilekçe ile bir hafta içinde fakülte dekanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne başvurmuş ve ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca mazeretinin kabul edilmiş olması gerekir.

             b) Yarıyıl sonu sınavlarının programları, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından sınavlardan en geç iki hafta önce tespit ve ilan edilir. Sınavlar ilanda belirtilen yer ve zamanlarda yapılır. İlgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca haklı ve geçerli olarak kabul edilen mazereti nedeniyle yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrencilere yarıyıl sonu mazeret sınav hakkı verilir. Yarıyıl sonu mazeret sınavı yarıyıl sonu sınavlarının bitim tarihinden itibaren en geç on gün sonra ilgili yönetim kurulunun belirleyeceği bir tarihte yapılır. Yarıyıl sonu başarı notları, bölüm başkanlıklarınca Öğrenci İşleri Müdürlüğüne verildiği anda kesinleşir.

             (2) Her ders için yarıyıl sonu başarı notu, ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları ile yarıyıl içi çalışmaları ve derse devam durumu göz önünde bulundurularak, öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Öğrencilerin yarıyıl içi çalışmaları ile ara ve yarıyıl sonu sınavlarının, yarıyıl başarı notuna katkı oranları, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun kararı ile belirlenir ve her yarıyılın ilk iki haftası içinde ilan edilir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavını gerektirmeyen dersler, eğitim-öğretim dönemi başında ilgili fakülte/yüksekokul kurulunun talebi üzerine Senatoca karara bağlanarak ilgili fakülte/yüksekokula ve Öğrenci İşleri Müdürlüğüne bildirilir. Bu durumda, yarıyıl sonu başarı notu; öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları göz önünde bulundurularak verilir. Öğrencilerin yarıyıl sonu başarı notları belirlenirken aşağıdaki esaslar dikkate alınır:

             a) Beden eğitimi ve güzel sanatlar dersleri dışında eğitim programlarında yer alan bütün derslerde sınav ve değerlendirmeler, bu Yönetmelikte belirtildiği şekilde yapılır. Bu derslerde ara sınavlara ve ileri yıl sonu sınavlarına girmeyenlerin yarıyıl başarı notları hesaplanırken, girmedikleri sınavları sıfır (0) olarak dikkate alınır. Yarıyıl sonu başarı notları belirlenirken, tam not 100 üzerinden hesaplanan başarı notları harf notuna dönüştürülür. Beden eğitimi ve güzel sanatlar derslerinde ise değerlendirme; öğrencilerin devamı, bu derslerdeki ilgi ve ilerlemeleri gözönüne alınarak, yarıyıl sonunda ve yetersiz (U), yeterli (S), devamsız (NA) notuyla yapılır.

             b) Tam not 100 üzerinden hesaplanan başarı notu harf notuna dönüştürülürken, bütün öğrencilerin o dersten aldığı başarı notlarının ortalama değeri esas alınır. Not ortalaması hesaplanırken, yarıyıl sonu sınavına girmeyenlerin ve başarı notu (0,19) ve (81,100) arasında olanların notları dikkate alınmaz. Buna göre bulunan sınıf ortalamasına (DD)’nin alt sınırından daha düşük değer verilmez. Ayrıca öğrenciye aldığı notun bu Yönetmelikteki karşılığı olan harf notundan daha düşük harf notu verilmez.

             c) Harf notuna tabi öğrencilerin herhangi bir dersten başarılı sayılabilmesi için o dersten aldığı harf notunun en az (DD) olması gerekir.

             Sınavların yapılışı

             MADDE 22 – (1) Bir dersin ara ve yarıyıl sonu sınavları; o dersi yürütmekle görevli öğretim elemanı tarafından; onun bulunmaması durumunda ise ilgili bölüm başkanınca belirlenen bir öğretim üyesi veya öğretim görevlisinin sorumluluğu altında yapılır.

             (2) Bir sınavda soruların ağırlık yüzde oranları, sınavın süresi, sınavda kitap veya diğer kaynaklardan yararlanılıp yararlanılamayacağı öğrencilere sınavdan önce bildirilir. Sınava giren öğrenciler ve sınav sorumluları tarafından imzalanan bir liste, sınavın sonunda ilgili öğretim elemanı tarafından bölüm başkanlığına verilir. Sınav sırasında her öğrenci, öğrenci kimlik kartını yanında bulundurmak zorundadır.

             (3) Sınav sırasında öğrenciler, sınav sorumlularının uyarılarına uymak zorundadır. Sınavlarda kopya çeken, çekme girişiminde bulunan,  kopya çekenlere yardım  eden veya ilgili evrakın incelenmesi sonucunda, kopya çektiği anlaşılan ve sınav sırasında her ne şekilde olursa olsun sınav ve çalışmanın genel düzenini bozan öğrenci veya öğrenciler, sınav salonundan çıkarılır ve o sınav veya çalışmadan 0 (sıfır) not alır. Yukarıda belirtilen durumlarda ilgili öğrenciler hakkında, ayrıca 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.

             Notlar

             MADDE 23 – (1)  Öğrencilere aldıkları her ders için, o dersi yürütmekle görevlendirilen öğretim elemanı tarafından, 100 puan üzerinden aşağıdaki harf notlarından biri yarıyıl sonu başarı notu olarak takdir olunur:

             a)        Puan        Yarıyıl Ders Notu  Katsayısı      Ortalamalara Katılmayan Notlar

                      90-100                 AA                   4.0           I     Eksik

                       85-89                   BA                   3.5           S    Yeterli

                       80-84                   BB                   3.0           U    Yetersiz

                       75-79                   CB                   2.5           P    Gelişmekte Olan

                       70-74                   CC                   2.0           EX  Muaf

                       65-69                   DC                   1.5           NA  Devamsızlık Nedeniyle Başarısız

                       60-64                  DD                   1.0           W   Çekilmiş

                       50-59                   FD                   0.5           KK Kredisiz başarısız ders

                  49 ve aşağısı              FF                     0             GG Kredisiz başarılı ders

             b) Ayrıca harf notlarından;

             1) (I) notu; yarıyıl içinde başarılı olduğu halde, hastalık veya geçerli başka bir nedenle gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten (I) notu aldığı zaman, notların Öğrenci İşleri Müdürlüğüne teslim tarihinden itibaren onbeş gün içinde eksiklerini tamamlayarak yeni bir not almak zorundadır. Aksi halde (I) notu kendiliğinden (FF) notu haline gelir. Ancak uzayan bir hastalık ve benzeri durumlarda, (I) notunun süresi, bölüm başkanlığının önerisi ve fakülte yönetim kurulunun kararıyla bir sonraki kayıt yarıyılının başlangıcına kadar uzatılabilir.

             2) (S) notu; alınan notun not ortalamalarına katılmadığı dersler için verilir. (S) notu ayrıca, diğer yükseköğretim kurumlarından enstitüye gelen veya ÖSYM sınavıyla Üniversiteye yeniden kaydolan öğrencilerin, daha önce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanının önerisi, fakülte yönetim kurulu kararı ile tanınan dersler için verilir. Öğrenci değişim programlarında alınan derslerin denkliği ve/veya intibakı ilgili fakülte yönetim kurulunca yapılır.

             3) (P) notu; alınan notun not ortalamalarına katılmadığı dersleri sürdürmekte başarılı olan öğrencilere verilir.

             4) (U) notu; alınan notun not ortalamalarına katılmadığı derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

             5) (EX) notu; Senatoca belirlenen derslerden ilgili bölümce yapılan muafiyet sınavı sonucunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. (EX) notu ortalamaya katılmaz, ancak not belgelerinde gösterilir.

             6) (NA) notu; devamsız veya dersin uygulamalarında başarısız olan öğrencilere verilir. (NA) notu, not ortalamaları hesaplarında (FF) notu işlemi görür.

             7) (W) notu; ders ekleme ve ders bırakma süresi bittikten sonra, yarıyılın başladığı tarihten sonraki ilk on hafta içinde, danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle bırakılan bir ders için verilir. Bir öğrenci, lisans programının ilk iki yarıyılındaki derslerden çekilemez. Bu kurala, öğrencinin not ortalamasını yükseltmek amacıyla yeniden aldığı dersler dahil değildir. Bir öğrenci, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce (W) notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Dersten çekilme sonucu normal ders yükünün 2/3’ünün altına inilmesi durumunda, dersten çekilme izni verilmez. Bir yarıyılda en çok bir ders, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten olmak üzere danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Üniversite ile yurtdışındaki eğitim kurumları ve resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan ikili ve diğer özel antlaşmalar kapsamında, enstitüde öğrenim gören öğrenciler ile misafir öğrenciler, dersten çekilme işlemini Uluslararası İlişkiler Koordinatörünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapabilir. Bu durumdaki öğrenciler için (W) notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

             c) Yarıyıl sonu ders notları Öğrenci İşleri Müdürlüğü tarafından açıklanır.

             Not ortalamaları

             MADDE 24 – (1)  Öğrencilerin, her yarıyıl sonundaki başarı durumunu gösteren not ortalamaları, öğrenci işleri müdürlüğü tarafından hesaplanarak belirlenir. Öğrencinin bir dersten aldığı başarı kredisi, o dersin kredi değeri ile aldığı yarıyıl sonu başarı notu katsayısının çarpımı ile elde edilir. Herhangi bir yarıyıl not ortalamasını bulmak için, o yarıyılda öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam başarı kredi miktarı, alınan derslerin kredi değeri toplamına bölünür. Elde edilen ortalama, virgülden sonra iki hane olarak gösterilir. Genel not ortalaması, öğrencinin Üniversiteye girişinden itibaren kayıtlı bulunduğu bölümün normal eğitim-öğretim programına göre almış olduğu kredili derslerin tümü dikkate alınarak hesaplanır.

             (2) Yarıyıl not ortalaması ile genel not ortalamasında (AA)'dan (FF)'ye kadar verilen notlar esas alınır.

             (3) Genel not ortalaması, tekrar edilen derslerden alınan en son not göz önüne alınarak hesaplanır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir.

             Başarılı öğrenciler, şeref ve yüksek şeref öğrencileri

             MADDE 25 – (1)  Genel not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler başarılı öğrenci olarak nitelendirilir. Bu öğrencilerden, normal öğrenim süresi içerisinde tekrara kaldığı veya fazladan aldığı derslerle beraber, bulunduğu yarıyılın bütün derslerini alarak en azından normal ders yükünü tamamlayıp, bütün derslerini başarmış olmak kaydı ile, o yarıyıl sonu not ortalaması 3.00-3.49 arasında olan öğrenciler şeref öğrencisi, 3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise yüksek şeref öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi her yarıyıl sonunda ilan edilir.

             Başarısız öğrenciler

             MADDE 26 – (1) Genel not ortalaması 2.00’ın altında olan öğrenciler başarısız sayılır. Başarısız öğrenciler sadece normal ders yükünü geçmeyecek kadar ders alabilir.

             Lisans öğretiminde akademik yetersizlik engeli ve süresi

             MADDE 27 – (1)  Lisans programlarında Üniversiteye kayıt olmalarından başlayarak, eğitim öğretimlerinin ilk dört yarıyılı sonunda genel not ortalamaları 1.80'in altında kalan öğrenciler, akademik yetersizlik durumuna düşer. Bu duruma düşen öğrenciler, beşinci ve daha yukarı yarıyıllardan ders alamaz. Akademik yetersizlik engeli ile karşılaşan ve onuncu yarıyılın sonunda ilk dört yarıyıla ait genel not ortalamasını en az 1.80'e çıkaramayan lisans öğrencilerinin Üniversiteden kayıtları silinir.

             Ders tekrarı

             MADDE 28 – (1)  Bir dersten (FD), (FF), (NA) veya (KK) notu alan öğrenciler bu dersi, verildiği ilk yarıyılda tekrar almak zorundadır. Öğrenciler tekrara kaldıkları seçmeli veya sonradan programdan çıkarılan dersler yerine kayıtlı oldukları bölümce uygun görülen ve kredi bakımından eş veya yakın değerde olan dersleri alabilir. Ancak, önceki dersler için kullanmış oldukları hakları yeniden kullanamaz. Öğrenciler daha önce geçer not aldıkları dersleri, öğrenim süreleri içinde, ilgili dersten geçer not aldıkları yarıyıldan sonraki en geç dört yarıyıl içinde almaları şartıyla tekrarlayabilirler. Tekrarlanan derslerde, alınan son not geçerlidir.

             Tek ders sınavı

             MADDE 29 – (1) Tek ders sınavının her yarıyıl başında açılmasına ilgili fakülte/yüksekokul yönetim  kurulu karar verir. Başarısız olduğu tek dersin dışında mezuniyet aşamasına gelmiş olan öğrenciler, bir dilekçe ile ilgili dekanlık/yüksekokul müdürlüğüne akademik takvimde belirtilen süre içinde başvurarak Mütevelli Heyetince belirlenen ücreti ödemek şartıyla bir defaya mahsus olmak üzere tek ders sınavına girebilir. Son yarıyılın sonunda (FF) ve (FD) notu bulunmayan ve genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrencilere de, son üç yarıyıl içinde (DD) ve (DC)  notu aldıkları bir dersten, yukarıdaki şartlarla, tek ders sınav hakkı verilebilir. Hiç alınmamış dersin tek ders sınavı olmaz.

             Eğitim-öğretim sürelerinde alt ve üst sınırlar

             MADDE 30 – (1)  Üniversitede; ön lisans eğitim-öğretiminin normal süresi iki ve lisans eğitim-öğretiminin normal süresi dört eğitim-öğretim yılıdır. Mezuniyet için gerekli dersleri tamamladıkları anda genel not ortalaması en az 3.00 olan öğrenciler, daha kısa sürede mezun olabilir. Öğrenciler, ön lisans programlarını en çok dört, lisans programlarını en çok yedi yılda tamamlamak zorundadır. Ancak, bu süreler sonunda; son sınıf öğrencilerine kayıtlı olduğu öğretim kurumundan mezun olabilmeleri için başarısız oldukları bütün derslerden biri bütünleme olmak üzere iki ek sınav hakkı verilir. Bu sınavlar sonunda başarısız oldukları ders sayısını beşe indirenlere bu beş ders için üç yarıyıl, ek sınavları almadan beş derse kadar başarısız olan öğrencilere dört yarıyıl, üç veya daha az dersten başarısız olanlara ise yarıyıl ve ders kayıtları ile ilgili hükümleri yerine getirmeleri şartıyla, başarısız oldukları derslerden açılacak sınavlara sınırsız girme hakkı tanınır. İzledikleri programdan mezun olmak için gerekli bütün dersleri başardıkları halde, genel not ortalamaları 2.00’ın altında olduğundan ilişikleri kesilme durumuna gelen son sınıf öğrencilerine, not ortalamalarını yükseltebilmeleri amacıyla diledikleri son dört yarıyılın derslerinden sınırsız sınav hakkı tanınır. Bunlardan uygulamalı dersler dışındaki derslerde devam şartı aranmaz.

             (2) Yarıyıl ve ders kayıtları ile ilgili şartları yerine getirdikleri halde, açılacak sınavlara üst üste veya aralıklı olarak toplam altı yarıyıl hiç girmeyen veya üst üste iki yarıyıl kaydını yenilemeyen öğrenci, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve kaydı silinir. Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler öğrenim ücretini ödemeye devam eder, ancak sınav hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamaz.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çift Anadal Programlarıyla İlgili Esaslar

             Çift anadal lisans programlarının amacı ve kapsamı

             MADDE 31 – (1)  Bir bölümün öğrencilerinden isteyenlere aynı fakülte/yüksekokul içinde veya dışında kendi bölümüne konu bakımından yakın olan başka bir bölümün lisans eğitim-öğretimini izleme izni verilebilir. Çift anadal programını izleme izni en erken üçüncü yarıyıl başlangıcında ve genel not ortalaması en az 3.30 olan öğrencilere verilebilir. Çift anadal programlarına ait hususlar fakülte/yüksekokulların önerileri üzerine Senatoca kararlaştırılır.

             Çift anadal programı açılması

             MADDE 32 – (1) Çift anadal programları, ilgili bölümün önerisi üzerine fakülte/yüksekokul kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir ve ilgili bölümlerin işbirliği ile yürütülür. Çift anadal eğitim-öğretim programı en az 35 kredi/saatten oluşur. Öğrencinin kendi bölüm programında yer alan dersler çift anadal programında yer alamaz.

             Çift anadal programına başvuru ve kabul şartları

             MADDE 33 – (1) Her akademik yıl başında açılacak çift anadal programları ile programlarda yer alan dersler ve kontenjanlar, ilgili bölümün önerisi, fakülte/yüksekokul kurul kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (2) Çift anadal programına başvurulara ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Öğrenci duyurulmuş olan çift anadal programına kendi lisans programının en erken üçüncü en geç beşinci yarıyılında başvurabilir.

             b) Programa başvuru, belirlenen tarihlerde Öğrenci İşleri Müdürlüğüne dilekçe ve transkript ile şahsen yapılır.

             c) Öğrencinin bu programa başvurabilmesi için; başvurduğu yarıyıla kadar kendi lisans programındaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması ve başvuru sırasında genel not ortalamasının en az 3.30 olması gerekir. Ayrıca başvurunun, başvurulan bölümce uygun görülmesi şarttır. Kabul işlemi başvurduğu bölümün yer aldığı fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile tamamlanarak kesinleşir.

             Çift anadal programında eğitim

             MADDE 34 – (1) Çift anadal programında eğitime ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Öğrencinin kendi bölümünün lisans programı ile çift anadal programı ayrı yapılır. Çift anadal programındaki başarı derecesi, öğrencinin kendi programındaki başarısını ve mezuniyet derecesini etkilemez. Çift anadal programı için ayrı not değerlendirmesi ve ayrı transkript düzenlenir.

             b) Çift anadal programına ders kaydı yaptıracak öğrenciler, her yarıyılın başında transkript ile birlikte ders kayıt dönemi içinde çift anadal programı açan ilgili bölüm başkanlığına başvurarak kayıtlarını tamamlamak zorundadır.

             c) Aynı anda hem çift anadal, hemde yandal programına kayıt yapılmaz.

             ç) Çift anadal eğitim-öğretim süresince genel not ortalamaları en fazla 2.00’a kadar inen öğrencilere çift anadal programına devam hakkı tanınır. Esas anadal programını tamamlayan, fakat ikinci anadal programından eksikleri kalan öğrencilere bu programı tamamlamaları için iki yarıyıl izin verilir. Öğrenciler, bu süre içersinde ikinci programa nakil yapmış gibi kayıt yaptırır.

             Programı tamamlama ve programdan ayrılma şartları

             MADDE 35 – (1) Kendi programında genel not ortalaması 2.00’ın altına düşen öğrencinin çift anadal programından, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile kaydı silinir.

             (2) Çift anadal programından ayrılan bir öğrenci, başarısız olduğu çift anadal programı derslerini tekrarlamak zorunda değildir. Ayrıca bu programdaki öğrenciler başarısız oldukları seçimlik dersleri tekrarlayabilecekleri gibi, yerine diğer derslerden de seçim yapabilir.

             (3) Kendi bölümünden mezuniyet hakkını elde eden ve çift anadal programını en az 2.00 ortalama ile tamamlayan öğrenciye ikinci anadal lisans diploması verilir.

             (4) Öğrenci çift anadal programını kendi isteği ile bırakabilir.

ALTINCI BÖLÜM

Yandal Programlarına İlişkin Esaslar

             Yandal programlarının amacı ve kapsamı

             MADDE 36 – (1) Bir bölümün öğrencilerinden isteyenlere, aynı fakülte/yüksekokul içinde veya dışında bir bölümün lisans programlarında yer alan temel derslerden en az altı tanesini izleme izni verilebilir. Yandal programını izleme izni en erken üçüncü yarıyıl başlangıcında ve genel not ortalaması en az 3.00 olan öğrencilere verilebilir. Yandal programlarına ait hususlar fakülte/yüksekokulların önerileri üzerine Senato tarafından tespit edilir.

             Yandal programı açılması

             MADDE 37 – (1) Yandal programları, ilgili bölümün önerisi üzerine fakülte/yüksekokul kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir ve ilgili bölümlerin işbirliği ile yürütülür. Yandal eğitim-öğretim programı en az 18 kredi/saatten oluşur.

             Yandal programına başvuru ve kabul şartları

             MADDE 38 – (1) Her akademik yıl başında açılacak yandal programları ile programlarda yer alan dersler ve kontenjanlar, ilgili bölüm önerisi, fakülte/yüksekokul kurul kararı ve Senato onayı ile kesinleşir.

             (2) Yandal programına başvuru ve kabul koşulları şunlardır:

             a) Öğrenci duyurulmuş olan yandal programına kendi lisans programının en erken üçüncü yarıyılında başvurabilir.

             b) Programa başvuru, belirlenen tarihlerde Öğrenci İşleri Müdürlüğüne dilekçe ve transkript ile şahsen yapılır.

             c) Öğrencinin bu programa başvurabilmesi için; başvurduğu yarıyıla kadar kendi lisans programındaki tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması ve başvuru sırasında genel not ortalamasının en az 3.00 olması gerekir. Ayrıca başvurunun başvurulan bölümce uygun görülmesi şarttır. Kabul işlemi, başvurduğu bölümün yer aldığı fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile tamamlanarak kesinleşir.

             Yandal programı ve devamı

             MADDE 39 – (1) Öğrencinin kendi bölümünün lisans programı ile yandal programı ayrı yürütülür. Yandal programındaki başarı derecesi, öğrencinin kendi programındaki başarısını ve mezuniyet derecesini etkilemez. Yandal programı için ayrı not değerlendirilmesi ve ayrı transkript düzenlenir.

             Programı tamamlama ve programdan ayrılma şartları

             MADDE 40 – (1) Kendi programında genel not ortalaması 2.00’ın altına düşen öğrencinin yandal programından ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile kaydı silinir.

             (2) Yandal programından ayrılan bir öğrenci, başarısız olduğu yandal programı derslerini tekrarlamak zorunda değildir.

             (3) Kendi bölümünden mezuniyet hakkını elde eden ve çift anadal programını en az 2.00 ortalama ile tamamlayan öğrenciye yandal belgesi verilir.

             (4) Öğrenci yandal programını kendi isteği ile bırakabilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Bitirme Çalışması ile İlgili Esaslar

             Bitirme çalışmasının amacı ve kapsamı

             MADDE 41 – (1) Eğitim-öğretim programının özelliklerine göre öğrencilerin edindiği bilgileri uygulama alanına aktarmasını sağlamak üzere, zorunluluğu olan fakülte veya yüksekokul öğrencilerine, bitirme çalışması yaptırılır. Bitirme çalışmasını almaya başvurabilmek için, öğrencinin lisans düzeyindeki ilk dört yarıyılın tüm derslerinden başarılı olması gerekir.

             (2) Bitirme çalışması yaptırmak isteyen bölümler, eğitim-öğretim programlarının özelliklerini dikkate alarak bitirme çalışmasını altıncı yarıyıldan itibaren başlatabilir. Bitirme çalışmasını yerine getiren öğrenciler için her yarıyıl açılabilir. Bölümlerin özellikleri dikkate alınarak bölüm kurulunca, bitirme çalışmasına başlayabilmek için ön şartlar belirlenebilir. Bitirme çalışması almak isteyen öğrenci, ilgili bölüm başkanlığından temin edeceği bitirme çalışması başvuru ve değerlendirme formunu doldurarak en geç akademik takvimde belirlenen ders değiştirme ve bırakma süresi içinde bölüm başkanlığına teslim eder. Bu formlar, bölümce incelenir ve bitirme çalışması yapacak öğrencilerin bitirme çalışması yöneticileri belirlenerek en geç altıncı yarıyıldan itibaren her yarıyılın üçüncü haftası sonuna kadar ilan edilir.

             Değerlendirme ve teslim

             MADDE 42 – (1) Bitirme çalışması birinci dersine yönetici öğretim elemanı tarafından FF-AA arası harf notu verilir. Başarısız olan öğrenci takip eden yarıyılda bitirme çalışması birinci dersini yeniden alır, başarılı olması halinde bitirme çalışması ikinci dersini alır.

             (2) Bitirme çalışması, birbirini izleyen iki yarıyılın sonunda usulüne uygun olarak hazırlanmış ve dosyalanmış dört nüsha halinde, en geç yarıyılın onuncu haftasının sonuna kadar, danışman öğretim elemanı tarafından ilgili bölüm başkanlığına teslim edilir. Bu süre içinde bitirme çalışmasını yapıp teslim edemeyen öğrenci başarısız sayılır ve takip eden yarıyılda yeniden bitirme çalışmasına yazılır. Ancak, zorunlu hallerde ve ilan edilmek şartıyla bu süre bölüm başkanlığının teklifi ve ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun kararı ile uzatılabilir. Bitirme çalışmasının değerlendirilmesi en geç o yarıyılın sınav sonuçları ile birlikte ilan edilir.

             Bitirme çalışması jürisi

             MADDE 43 – (1) Jüriler, bölüm başkanlığınca anabilim dalları ve gerektiğinde yakın anabilim dalları dikkate alınarak bölüm kurulunca oluşturulur. Bitirme çalışması jürisi, yönetici dahil üç asil ve iki yedek üyeden oluşur ve jürinin başkanı, akademik unvanı en kıdemli olan üyedir. Diğer durumlarda jüri başkanı bitirme çalışmasının yöneticisidir.

             Bitirme çalışmasının kabulü

             MADDE 44 – (1) Bölüm başkanlığı, teslim tarihini izleyen üç iş günü içinde bitirme çalışmasını jüri üyelerine gönderir. Jüri, çalışmayı bir hafta içinde inceler ve kabul edilip edilmeyeceğine karar verir. Çalışmanın kabul edilmiş sayılması için, biri tez yöneticisi olmak üzere, en az iki üyenin kabul etmiş olması gerekir. Eksik ve yanlışların, öğrenci tarafından en geç bulunduğu yarıyılı izleyen ilk yarıyılda tamamlanması gerekir.

             Bitirme çalışması savunması

             MADDE 45 – (1) Bitirme çalışması kabul edilen öğrenci, çalışmasını jüri üyeleri önünde dinleyiciye açık ve sözlü olarak ilgili yönetim kurulunun belirleyeceği gün, saat ve yerde savunur. Sözlü sunuş ve bitirme çalışması ile ilgili savunma en çok otuz dakika sürer.

             Jüri değerlendirmesi

             MADDE 46 – (1) Jüri, öğrencinin sözlü sunuş ve savunmasından sonra, başarı notunu bölüm başkanlığına bildirir. Kabul edilmiş olan çalışmanın başarılı sayılabilmesi için, jüri üyelerinin değerlendirme için verdikleri notların ortalamasının en az 2.00 olması, ayrıca bitirme çalışması yöneticisi ve bir başka jüri üyesinin notunun da en az 70=(CB)olması gerekir. Sözlü sunuş ve savunmada başarısız olan öğrenciler, izleyen yarıyılda tekrar aynı konudan sadece sunuş savunma sınavına girebilir.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

İzinli ve Devamlı Ayrılma

             İzin

             MADDE 47 – (1)  İlgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından kabul edilen haklı ve geçerli bir mazeret nedeni ile öğrenimine ara vermek zorunda kalan bir öğrenciye, izin verilmesine dair bir dilekçe ile başvurması ve mazeretini belgelendirmesi kaydı ile ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından her defasında bir veya iki yarıyıl süre için öğrenime ara verme izni verilebilir.

             (2) Öğrenci izinli olduğu süre içinde öğrenimine devam edemez. Bu durumda, öğrencinin her türlü öğrencilik hakları dondurulur. Bir yarıyıl süreli ara verme izni, yarıyıl başlangıcından o yarıyıla ait sınavların sona erdiği tarihe kadar olan süreyi kapsayacak şekilde verilir. Öğrenime ara verme izni alan bir öğrencinin öğrenimine ara verdiği süre, öğrenim süresine eklenir. Süre ekleme nedeninin ve eklenecek sürenin ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararında belirtilmesi şarttır.

             İzin gerekçeleri

             MADDE 48 – (1) Öğrencilere aşağıdaki gerekçelerle ve belgelenmek şartı ile yarıyıl izni verilebilir:

             a) Yarıyıl izni verilmesini gerektirecek süreyi kapsayan ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak üniversite hastaneleri veya diğer sağlık kuruluşlarından alınan sağlık raporuyla belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretinin olması,

             b) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,

             c) Öğrencinin anne, baba, kardeş, eş ve çocuğunun ölümü veya bunlardan birinin ağır hastalığı halinde bakacak başka bir kimsesinin bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi,

             ç) Öğrencinin öğrenim görmek için yurt dışına gitmesi veya öğrenimleri ile ilgili olarak yurt dışında görevlendirilmesi,

             d) Tutukluluk halinin olması,

             e) İlgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca önerilen ve Üniversite Yönetim Kurulu tarafından kabul edilebilecek olan diğer hallerin ortaya çıkması.

             İzinde başvuru şekli ve süresi

             MADDE 49 – (1)  İzin istekleri gerekçeli bir dilekçe ve belgelerle birlikte ilgili dekanlık veya müdürlüklere yapılır. İzin isteklerinin yarıyıl başında ve ders alma süresi bitmeden önce yapılması gerekir. Ancak, hastalık ve beklenmedik durumlar dışında bu süreler bittikten sonra yapılacak başvurular işleme konulmaz. Sağlık gerekçeleri hariç izinli ayrılma süresi bir yılı geçemez.

             İzin dönüşü

             MADDE 50 – (1)  İzin almış olan öğrenciler, izinlerinin bitiminde normal yarıyıl kayıtlarını yaptırarak öğrenimlerine devam eder. Ancak bulaşıcı bir hastalık nedeni ile izin almış olan öğrenciler, öğrenimlerine devam edecek durumda olduklarını, sağlık raporu ile kanıtlamak zorundadır. Herhangi bir nedenle hastalık izni almış ve hastalık izin süresinin bitim tarihinden önce eğitim-öğretimine başlamak isteyen öğrencilerin, yeni bir sağlık raporu ile öğrenimlerine devam edecek durumda olduklarını kanıtlamaları gerekir. Aksi halde izin süresi içinde eğitim-öğretim ile ilgili yaptıkları faaliyetler geçersiz sayılır.

             Kayıt sildirme

             MADDE 51 – (1)  İlgili dekanlık veya müdürlüklere bir dilekçe ile başvurarak kaydını sildirmek isteyen öğrencinin kaydı, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile silinir. Bu takdirde ödenmiş olan harç ve ücretler iade edilmez. Kayıt sildiren öğrencinin durumu, ilgili birim ve kurumlara bildirilir. Ayrıca, ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre kaydı silinmesi gereken öğrencilerin kayıtları ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile silinerek Öğrenci İşleri Müdürlüğüne bildirilir.

             İlişik kesme

             MADDE 52 – (1)  Üniversiteden mezun olan öğrencilerin diplomalarını veya kendi isteği ile kayıtlarını sildirenlerin ve Üniversiteden çıkarılanların dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için, Üniversitece tespit edilen ilişik kesme işlemlerini yapmış olmaları şarttır.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Diploma ile İlgili Esaslar

             Diploma verilme şartları

             MADDE 53 – (1) Diploma verilebilmesi için, öğrencilerin almış oldukları bütün dersleri başarmış olmaları yanında, genel not ortalamalarının 2.00’ın altında olmaması gerekir. Dekanlık veya yüksekokul müdürlüğünce yapılan incelemeler sonucunda mezuniyet şartlarını yerine getirdiği anlaşılan öğrenciler Rektörlüğe bildirilir. Mezuniyet listelerinin öğrenci işleri müdürlüğünce teyit edilmesinin ardından öğrenciler, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile diploma almaya hak kazanır.

             Diploma çeşitleri

             MADDE 54 – (1) Öğrenimlerini bu Yönetmelikte belirlenen esaslara göre başarı ile tamamlayanlara aşağıda belirtilen diplomalar verilir:

             a) Ön lisans diploması: Lisans programına kayıtlı öğrencilerden, ilk dört yarıyılın derslerini başarılı olarak tamamladıkları halde lisans diploması alamayacak duruma düşenlere istemeleri durumunda, lisans programındaki kayıtlarının silinmesi şartıyla ön lisans diploması verilir. Ön lisans diploması ile ilgili esaslar, Yükseköğretim Kurulu kararları çerçevesinde Senato tarafından belirlenir. Önlisans diplomasında, öğrencinin öğrenim gördüğü programın adı ile süresi belirtilir. Ön lisans diploması almaya hak kazananlara verilen diplomalarda, ilgili dekan, Rektör ve Mütevelli Heyeti Başkanının imzası bulunur.

             b) Meslek yüksekokulu ön lisans diploması: Bir meslek yüksekokulunu kazanarak kaydını yaptıran veya lisans programına kayıtlı iken meslek yüksekokullarına geçiş yapan ve o meslek yüksekokulunun dört yarıyıllık eğitim-öğretim programlarını başarı ile tamamlayan öğrencilere verilir. Bu diplomalar, Rektörlüğe bağlı meslek yüksekokullarında ilgili meslek yüksekokulu müdürü, Rektör ve Mütevelli Heyeti Başkanı tarafından imzalanır. Diploma üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu programın adı bulunur.

             c) Lisans diploması: Normal sekiz yarıyıllık eğitim-öğretimi başarı ile tamamlayan öğrencilere, o bölümün lisans diploması verilir. Lisans diploması, ilgili dekan, Rektör ve Mütevelli Heyeti Başkanı tarafından imzalanır. Diploma üzerinde, öğrencinin bölümü ve varsa programı belirtilir.

             (2) Bütün diplomaların şekli, ölçüleri ve diplomalara yazılacak bilgiler Senatoca belirlenir. Diplomalar hazırlanıncaya kadar ve bir defaya mahsus olmak üzere ilgili fakülte dekanı veya yüksekokul müdürü ile ilgili bölüm başkanının imzalarını taşıyan geçici bir mezuniyet belgesi verilebilir. Diplomanın kaybı durumunda, bir defaya mahsus olmak üzere, bir gazetede ilan edilmesi ve gerekli harcın yeniden ödenerek Rektörlüğe başvurulması şartı ile yeni diploma verilir. Bu durumda diploma üzerine ikinci nüsha ibaresi konulur.

             Not belgeleri

             MADDE 55 – (1) Üniversitede öğrenim gören bütün öğrencilerin, kayıt oldukları tarihten itibaren Üniversiteden ayrılıncaya kadar aldıkları dersler ve bunlardan aldıkları notlar, öğrenci işleri müdürlüğünce öğrencinin not belgesine geçirilir. Not belgelerinin onaylı bir kopyası çıkarılarak isteyen öğrenciye ücret karşılığı verilir.

ONUNCU BÖLÜM

Çeşitli ve Son  Hükümler

             Akademik danışmanlık

             MADDE 56 – (1)  Öğrencilere eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesinde yardımcı olmak için, ilgili bölüm başkanının önerisi ve fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun kararı ile akademik danışmanlar görevlendirilir.

             Tebligat

             MADDE 57 – (1)  Tebligat, öğrencilerin kayıtları sırasında bildirdikleri adrese, genel nitelikteki duyurular ise Öğrenci İşleri Müdürlüğü veya ilgili birimin öğrenci panosunda bir hafta süre ile ilan edilmek suretiyle yapılır. Öğrenciler, posta adreslerindeki değişiklikleri en geç bir hafta içinde Öğrenci İşleri  Müdürlüğüne yazılı olarak bildirmek zorundadır. Bu şekilde değişiklik bildiriminde bulunmamış, yanlış veya eksik adres vermiş olan öğrencilerin, dosyalarında mevcut en son adreslerine duyurunun yapılmış olması durumunda kendilerine tebligat yapılmış sayılır.

             Disiplin

             MADDE 58 – (1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri; 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.

             Hüküm bulunmayan haller

             MADDE 59 – (1)  Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato ve birimlerin kurul ve yönetim kurulu kararları uygulanır.

             Yürürlük

             MADDE 60 – (1)  Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 61 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İzmir Üniversitesi Rektörü yürütür.