23 Eylül 2009 ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı : 27355

YÖNETMELİK

Aksaray Üniversitesinden:

AKSARAY ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Aksaray Üniversitesine bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerinde yürütülen lisansüstü eğitim, öğretim ve sınavlar ile ilgili esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Aksaray Üniversitesine bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerinde yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretim, doktora ve sanatta yeterlik programları ile bunların gerektirdiği eğitim öğretim, bilimsel araştırma ve uygulamalara ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a)  ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,

             b) Anabilim dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitü için tanımlanan ve enstitüde eğitim programı bulunan anabilim dalını,

             c) Anabilim Dalı Akademik Kurulu: Anabilim ve bilim dalı başkanlarından oluşan; ilgili anabilim dalı lisansüstü programının planlanmasını ve uygulanmasını, öğrenci kontenjanlarını, her yarıyılda açılacak lisansüstü dersleri, bu dersleri okutacak öğretim elemanlarının ve danışmanlarının listelerini ve doktora tez izleme komitelerini karara bağlayarak anabilim dalı başkanına bildiren kurulu,

             ç) Anabilim dalı başkanı: Anabilim dalı akademik kurulunun kararlarını enstitü müdürlüğüne sunan, komite ve jüri karar ve raporlarını enstitüye bildiren ve lisansüstü düzeydeki eğitim-öğretimin ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yürütülmesinden enstitü müdürlüğüne karşı sorumlu olan, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde anabilim dalı için tanımlanan anabilim dalı başkanını,

             d) Bilim dalı: 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun 3 üncü maddesi uyarınca Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak Senatoca belirlenen ve Üniversitelerarası Kurul tarafından doçentlik sınavı açılmasına karar verilen dalları,

             e) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulu tarafından atanan öğretim elemanını,

             f) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitim-öğretimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bilimsel araştırma raporu biçiminde sunulmuş projesini,

             g) Enstitü: Aksaray Üniversitesine bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerini,

             ğ) Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüde eğitim programları devam eden enstitü anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,

             h) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürü başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve müdürün önereceği altı aday arasından, enstitü kurulu tarafından seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,

             ı) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,

             i) Kredi: Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri olup; bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık ders saatinin tamamının karşılığının en fazla üç olabilen toplam sayısal ağırlık birimini,

             j) Rektörlük: Aksaray Üniversitesi Rektörlüğünü,

             k) Senato: Aksaray Üniversitesi Senatosunu,

             l) Tez: Yüksek lisans tezi, doktora tezini,

             m) ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavını,

             n) Üniversite: Aksaray Üniversitesini

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Lisansüstü Eğitim – Öğretimle İlgili Esaslar

             Lisansüstü eğitim programlarının kapsamı

             MADDE 5 – (1) Lisansüstü eğitim programları; yüksek lisans, doktora ve ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesine yönelik programlardan oluşur ve enstitü, fakülte ve yüksekokul bölümleri esas alınarak açılıp yürütülür.

             (2) Yüksek lisans programı; en az dört yıl süreli yurt içi veya yurt dışı bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece almış ve eğitim görmüş olanların, belirli bilim alanlarında uzmanlaşmaları, doktora düzeyine hazırlanmaları veya özel bilgi ve uygulama yeteneklerini geliştirmeleri amacıyla yapacakları, en az dört yarıyıl süreli eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama etkinliklerini kapsayan bir yükseköğretimdir. Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.

             (3) Doktora programı; en az dört yıl süreli yurt içi veya yurt dışı bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli Tıp, Diş Hekimliği ve Veteriner fakülteleri diplomasına, Eczacılık ve Fen Fakültesi lisans veya yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olanların başvurabileceği, yüksek lisans derecesine sahip olanlar için en az sekiz yarıyıl süreli, lisans derecesine sahip olanlar için en az on yarıyıl süreli eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama etkinliklerini kapsayan bir yükseköğretimdir. Tezsiz yüksek lisans derecesi ile doktora programına başvuru yapılmaz.

             (4) Lisansüstü eğitim programları, enstitü anabilim dalları ile aynı adı taşır. Ancak, bu anabilim dallarının alt dallarına ait programlar enstitüde bilim dalı olarak ifade edilir. Ayrıca, Senatonun önerisi ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile enstitüde anabilim dallarından farklı ad taşıyan bir lisansüstü eğitim programı da açılabilir.

             Lisansüstü programlarının açılması

             MADDE 6 – (1) Enstitü, Yükseköğretim Kurulunca belirlenip onaylanan dallarda ve düzeylerde lisansüstü programlar yürütür. Enstitüde, ilgili anabilim dalı akademik kurulu kararı, enstitü kurulunun önerisi, Senatonun uygun görüşü ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yeni programlar açılabilir.

             (2) Lisansüstü programların düzenlenip yürütülmesinde anabilim dalı bütünlüğü esas alınır. Ancak, öğrencilerin ders seçimi ve değişik alanlarda uzmanlaşmalarına imkan sağlanır.

             (3) Anabilim dalı akademik kurullarınca önerilen programlar ile değişiklik önerileri enstitü kurulunca onaylandıktan sonra Senato tarafından karara bağlanır. Enstitü yönetim kurulu ayrıca diğer yükseköğretim/araştırma kurum ve kuruluşları ile işbirliği yaparak ortak programlar yürütmeye Rektörlük onayı ile karar verebilir.

             (4) Eğitim ve öğretim yarıyıl esasına göre düzenlenir. Güz ve bahar yarıyıllarına ek olarak, staj ve yaz kursları ya da yaz dönemi düzenlenip açılabilir. Bunların süresi ve şekli, ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından karara bağlanır.

             Öğretim dili

             MADDE 7 – (1) Enstitüde dersler Türkçe olarak verilir. Ancak, anabilim dalı akademik kurulunun ve enstitü kurulunun teklifi, Senatonun onayı ile belirli bir lisansüstü programda yer alan ders, uygulama, sınav ve tezlerin tamamı veya bazı dersler yabancı dilde yapılabilir. Tezler ve tezlere ilişkin raporlar Türkçe yazılır. Ancak ilgili akademik kurulun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tez ve ilişkin raporları yabancı bir dilde yazılabilir.

             Anabilim dalına ilişkin esaslar

             MADDE 8 – (1) Anabilim dallarının; lisansüstü eğitim programları, eğitim hedefleri, programlara giriş ve mezuniyet koşulları, programların içerdiği zorunlu ve seçmeli dersleri, bunların kredileri ve benzeri konulara ilişkin esaslar, anabilim dalları akademik kurullarının teklifi, enstitü kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile her yıl Mayıs ayında belirlenir.

             Kontenjanların belirlenmesi ve ilan edilmesi

             MADDE 9 – (1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci kontenjanları, anabilim dalı başkanlığı ve/veya Yükseköğretim Kurulunca program açılmasına izin verilen bilim dalı başkanlığının teklifi, anabilim dalı akademik kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanmak üzere Üniversite Yönetim Kuruluna sunulur. Enstitünün öğrenci kabul edeceği yüksek lisans, doktora programları, bu programlara kabul edilecek öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, başvuru ve sınav tarihleri ile diğer koşullar Rektörlükçe ilan edilir.

             Derslerin açılması ve ders sorumluları

             MADDE 10 – (1) Her yarıyıl açılacak dersler ve bunların sorumlu öğretim elemanları, anabilim dalı akademik kurulunca belirlenerek, anabilim dalı başkanlığının önerisi ile enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir.

             (2) Lisansüstü düzeydeki dersler, öğretim üyeleri ve doktoralı öğretim görevlileri tarafından verilebilir. Senato, ders verebilecek öğretim elemanları için ilave şartlar koyabilir.  İlgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi, enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Üniversite Yönetim Kurulunun kararı ile Üniversite dışındaki öğretim üyelerince de ilgili enstitüde ders açılabilir.

             (3) Tezli yüksek lisans ve doktora programlarında bir öğretim elemanı, bir yarıyılda en fazla iki lisansüstü ders açabilir. Tezsiz yüksek lisans programlarında bir öğretim elemanı, bir yarıyılda enstitü yönetim kurulu onayı ile en fazla iki ders açabilir. Dönem projesi dersi bu derslerden sayılmaz.

             (4) Tezli yüksek lisans ve doktora programlarında, öğrenci, derslerini başarıyla tamamlamasını izleyen dönem başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır.

             (5) Tezli yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptıran öğrenci, danışmanınca açılan ve danışmanlık görevinin sonuna kadar her yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam eden uzmanlık alan dersine de kayıt yaptırmış sayılır.

             Danışmanlar

             MADDE 11 – (1) Danışman, enstitü yönetim kurulu kararı ile atanır. Tez çalışması niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile ikinci tez danışmanı da atanabilir.

             (2) Danışman atanıncaya kadar danışmanlık görevi anabilim dalı başkanı tarafından yürütülür ve bunlardan;

             a) Tezli yüksek lisans programı ve doktora programı öğrencileri için en geç birinci yarıyılın sonuna kadar danışman önerilir.

             b) Tezsiz yüksek lisans programı öğrencileri için en geç birinci yarıyılın sonuna kadar ders seçiminde ve dönem projesi dersinin yürütülmesinde öğrenciye yardımcı olacak danışman önerilir.

             (3) Yüksek lisans ve doktora danışmanları genel olarak o anabilim dalında görevli kadrolu öğretim üyelerinden oluşur. Öğretim üyesi sayıca yeterli olmadığı takdirde, ilgili anabilim dalının esasları çerçevesinde  en yakın anabilim dalındaki kadrolu öğretim üyeleri arasından da anabilim dalı akademik kurulu tarafından danışman önerilebilir. Ayrıca yurtiçi ve yurtdışındaki üniversitelerle işbirliği protokolleri veya Yükseköğretim Kurulu öğretim üyesi değişim programları kapsamında, anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile farklı üniversitelerden öğretim üyeleri danışman olarak atanabilir.

             (4) Danışman, danışmanlık yaptığı öğrencilere uzmanlık alan dersi açmak zorundadır. Uzmanlık alan dersi,  her yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam eden, her öğrenci için iki saat teorik ve kredisiz derstir. Bir danışman, en çok dört öğrenci için uzmanlık alan dersi açabilir.

             Giriş sınavı jürileri

             MADDE 12 – (1) Yüksek lisans ve doktora giriş sınavı jürilerine ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Yükseköğretim Kurulunca program açılmasına izin verilen her lisansüstü program için ayrı bir mülakat sınav jürisi oluşturulur. Jüriler, ilgili bilim dalı öğretim üyeleri ve anabilim dalı öğretim üyeleri arasından, yoksa yakın anabilim dallarının programlarından veya farklı üniversitelerin ilgili anabilim dallarından görevlendirilebilecek öğretim üyeleri arasından ilgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile belirlenen en az üç ve/veya beş asıl ve iki yedek üyeden oluşur.

             b) Sınav jürileri, enstitü müdürlüğü tarafından belirlenen tarih, saat ve yerde toplanır. Değerlendirme ve seçme işlemleri tamamlanarak jüri üyeleri tarafından imzalanmış liste, tutanak ve adaylara ait başvuru evrakı jüri başkanı tarafından en geç iki gün içerisinde enstitü müdürlüğüne teslim edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Lisansüstü Programlara Başvuru, Öğrenci Kabulü ve Kayıt

             Başvuru

             MADDE 13 – (1) Lisansüstü programlara başvuracak adaylar, ilanda belirtilen başvuru süresi içinde ve istenen belgelerle birlikte enstitüye başvurur.

             (2) Tezli yüksek lisans programlarına başvurulara ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Başvuracak adayların en az dört yıllık lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Farklı alanda lisans öğrenimi gören adaylara anabilim dallarınca bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

             b) Son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliliği olan Graduate Management Admission Test (GMAT) veya Graduate Record Examination (GRE) sınavında başarılı olan adayların puanları ALES sınavı yerine geçerli sayılabilir. Ancak bunların ALES puanlarına eşdeğer kabul edilebilecek puanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilen en az puan düzeyinde olup Senato kararıyla arttırılabilir.

             c) Lisans mezuniyet not ortalaması en az 2.20/4.00 dir. 100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim Kurulu tarafından yayınlanan tabloya göre yapılır.

             ç) Yabancı dil başvuru için ön şart olmayıp, ancak ÜDS veya KPDS’den 50 ve üzeri veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan alanların, yabancı dil belgesini ibraz etmek şartıyla genel başarı değerlendirmesine katkısı olur.

             d) Tezli yüksek lisans programlarına, lisans mezuniyet ortalaması, ALES ve mülakat sınavı sonuçları ile yabancı dilden aldıkları puanlar değerlendirilerek öğrenci kabul edilir.

             (3) Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliği programlarına başvurulara ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Başvuracak adayların en az dört yıllık lisans diplomasına sahip olmaları gerekir.

             b) Son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları gerekir. GMAT veya GRE sınavında başarılı olan adayların puanları ALES sınavı yerine geçerli sayılabilir. Ancak, bunların ALES puanlarına eşdeğer kabul edilebilecek puanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilen en az puan düzeyinde olup Senato kararıyla arttırılabilir.

             c) Lisans mezuniyet not ortalaması 2.00/4.00 dir. 100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim Kurulu tarafından yayınlanan tabloya göre yapılır.

             ç) Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliği programlarına ALES ve lisans mezuniyet ortalaması değerlendirilerek öğrenci kabul edilir.

             (4) Doktora programlarına başvurular için aşağıdaki şartlar aranır:

             a) Başvuracak adayların lisans ve/veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları,  lisans derecesiyle doktoraya başvuracakların en az dört yıl süreli bir yükseköğretim programından mezun olmaları gerekir. Farklı alanda lisans ve yüksek lisans öğrenimi gören adaylara anabilim dallarınca bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

             b) Yüksek lisans derecesine sahip olan adaylardan son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 puan alanlar ile lisans diplomasıyla başvuran adaylardan son üç yıl içinde ALES’ten en az 70 puan alanlar başvurabilir.

             c)  Lisans diploması ile doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalaması 3.00/4.00’dir.  100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim Kurulu tarafından yayınlanan tabloya göre yapılır. 

             ç) Doktora programına müracaat edecek adayların ÜDS veya KPDS’den 55 ve üzeri puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan, yabancı uyruklu öğrenciler için anadilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinden ÜDS veya KPDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olmaları gerekir.

             d) Doktora programlarına, lisans ve/veya yüksek lisans mezuniyet ortalaması, ALES ve mülakat sınavı sonuçları ile yabancı dilden aldıkları puanlar değerlendirilerek öğrenci kabul edilir.

             e) Yurt dışı yükseköğretim kurumlarından alınan yüksek lisans diplomalarının denklikleri Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan adaylar da doktora programına başvurabilir.

             (5) Bilimsel hazırlık programlarına alınacak öğrencilerle ilgili şartlar Senato tarafından belirlenir.

             (6)Yabancı uyruklu öğrenciler; Türkiye’deki veya denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen bir yükseköğretim kurumunun lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmak ve enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen şartları yerine getirmek kaydıyla, başvurdukları lisansüstü programın anabilim dalı başkanlığının olumlu görüşü alınarak, Yükseköğretim Kurulu kararlarında belirtilen esaslar çerçevesinde, enstitü yönetim kurulu kararı ile lisansüstü programlara kabul edilebilir. Türkçe sınavında başarısız olan yabancı uyruklu öğrenciye, Türkçe öğrenmesi için bir yıl süre tanınır. Bu süre bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha uzatılabilir.

             (7) Yüksek öğrenimlerini yurtdışında yapan adayların, Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi almaları zorunludur.

             Genel başarı değerlendirmesi

             MADDE 14 – (1) Tezli yüksek lisansta başarı değerlendirmesine ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Aday öğrenciler, önceden ilan edilen gün, yer ve saatte mülakat sınavına girerler. Adayların başarılı sayılabilmesi için; mülakat sınavında aldığı puan, lisans mezuniyet not ortalaması ve ALES puanı ile birlikte yabancı dilden aldığı puan değerlendirilir.

             b) Adayların başarı durumu genel başarı notu ile belirlenir. Genel başarı notu; ALES sonucunun % 50’si, lisans mezuniyet ortalamasının % 20’si, yabancı dil puanının % 10’u ve mülakatta alınan tam notun % 20’si alınarak bunların toplamı ile hesaplanır. Mülakat baraj notu 100 puan üzerinden en az 50 olup, daha aşağı not alan adaylar başarısız olarak değerlendirilir.

             c) Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan genel başarı notunun 100 üzerinden 55 puan olması gerekir. Enstitü yönetim kurulu, adayları başarı puanlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen kontenjanlar kadar asil ve yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder. Genel başarı notları eşit olan adaylardan kontenjan sınırında olanlar için ALES başarı puanına bakılır, eşitlik devam ettiği takdirde mülakat notu yüksek olan aday başarılı sayılır.

             (2) Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliğinde genel başarı notu, adayların ALES puanının % 60’ı ve mezuniyet not ortalamasının %40’ı toplanarak hesaplanır. Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan genel başarı notunun 100 üzerinden 50 puan olması gerekir. Enstitü yönetim kurulu, adayları başarı notlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen kontenjanlar kadar asıl ve yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder. Hesaplama sonucunda aynı nota sahip adaylardan kontenjan sınırında olanlar için ALES başarı puanı, eşitlik devam ettiği takdirde de lisans mezuniyet not ortalaması yüksek olan aday başarılı sayılır.

             3) Doktora programlarında başarı değerlendirmesine ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Aday öğrenciler, önceden ilan edilen gün, yer ve saatte mülakat sınavına girerler. Adayların başarılı sayılabilmesi için; mülakat sınavında aldığı puan, yüksek lisans veya lisans mezuniyet not ortalaması ve ALES puanı ile birlikte yabancı dilden aldığı puan değerlendirilir.

             b) Adayların başarı durumu genel başarı notu ile belirlenir. Genel başarı notu; ALES sonucunun % 50’si, yüksek lisans veya lisans mezuniyet ortalamasının % 20’si, yabancı dil puanının % 10’u ve mülakatta alınan tam notun % 20’si alınarak bunların toplamı ile hesaplanır. Mülakat baraj notu 100 üzerinden en az 50 puan olup, daha aşağı not alan adaylar başarısız olarak değerlendirilir.

             c) Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan genel başarı notunun 100 üzerinden 60 puan olması gerekir. Enstitü yönetim kurulu, adayları başarı puanlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen kontenjanlar kadar asil ve yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder. Aynı puana sahip adaylardan ALES başarı puanı yüksek olan,  eşitlik devam ettiği takdirde de mülakat notu yüksek olan aday tercih edilir.

             Bilimsel hazırlık programları

             MADDE 15 – (1) Bilimsel hazırlık programı, yüksek lisans ve doktora düzeyinde uygulanır ve öğrenci kabulüne ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

             (2) Lisans ve/veya yüksek lisans derecesini, başvurdukları lisansüstü programından farklı alanlarda almış olan lisansüstü öğrencilerinin eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

             (3) Öğrencinin alması gereken dersler, anabilim dalı akademik kurulunun teklifi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile belirlenir. Bilimsel hazırlık programında alınan dersler, ilgili lisansüstü programı için gerekli görülen derslerin yerine geçemez.

             (4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en fazla iki yarıyıldır. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen lisansüstü program sürelerine dahil edilmez.

             (5) Bilimsel hazırlık programını belirlenen süre içinde başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Enstitüye kayıt

             MADDE 16 – (1) Lisansüstü programlara kayıt hakkını kazanan asil ve yedek adayların listesi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Sonuçlar enstitü müdürlüğü tarafından ilan edilir. Kayıtlar, Senato tarafından kabul edilip ilan edilen enstitü akademik takviminde belirtilen günlerde yapılır. Kazanan adaylar, enstitü yönetim kurulunca istenen belgeleri, süresi içinde enstitüye vererek kesin kayıtlarını yaptırırlar. Süresi içinde kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt haklarını kaybeder. Bu adayların yerine, başarılı bulunan yedek adaylar genel başarı değerlendirme sırası esas alınarak kabul edilebilir.

             Yatay geçişle öğrenci kabulü

             MADDE 17 – (1) Başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarından, enstitünün eş değer lisansüstü programlarına yatay geçiş yapmak istediğini bir dilekçe ile enstitüye bildiren öğrenci, enstitü yönetim kurulunun kararı ile yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.

             (2) Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulüne ilişkin esaslar şunlardır:

             a) Yatay geçiş yapacak öğrencinin; başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarında en az bir yarıyılı başarı ile tamamlaması ve yatay geçiş yapmak istedikleri programların başvuru şartlarını taşıması gerekir. Öğrencinin yarıyıl başlangıcından en geç onbeş gün önce enstitüye müracaat etmesi gerekir.

             b) Yatay geçişler, ders aşamasında yapılır. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri tez aşamasında yatay geçiş yapamaz.

             c) Anabilim/bilim dalları arasında yatay geçişler, ilgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile yapılabilir.

             ç) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında yatay geçiş yapılmaz.

             d) Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarına yatay geçiş yapılmaz.

             e) Yurtdışı lisansüstü eğitim programlarından yatay geçiş yapılmaz.

             f) Vakıf üniversitelerinin lisansüstü programlarından ve uzaktan eğitim lisansüstü programlarından yalnızca tezsiz yüksek lisans programlarına yatay geçiş yapılabilir.

             (3) Öğrencinin kabul edileceği programdaki derslerin hangilerinden muaf tutulacağı ve alacağı dersler anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile belirlenir.

             Özel öğrenci kabulü

             MADDE 18 – (1) Bir yükseköğretim kurumunda lisans ya da lisansüstü öğrenim gören ya da bu öğrenimlerini tamamlayarak belirli bir konuda bilgi ve uygulama becerilerini arttırmak isteyenler,  ilgili anabilim dalı başkanının uygun görüşleri ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile özel öğrenci olarak kabul edilerek belirlenen derslere devam edebilirler. Bu statüdeki öğrenciler bir yarıyılda en çok iki ders alabilir. Bu öğrenciler tam zamanlı öğrenciler gibi izledikleri derslerin bütün koşullarına uymak ve derslerin bütün gereklerini yerine getirmek zorundadır.

             (2) Özel öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamaz.

             (3) Tam zamanlı öğrencisi bulunmayan derslere özel öğrenci kabul edilemez.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Kayıt Yenileme, Ders Sınavları, Değerlendirme ve İlişik Kesme

             Kayıt yenileme

             MADDE 19 – (1) Öğrenci her yarıyılda kaydını yenilemek zorundadır. Öğrenci, enstitü yönetim kurulunca kabul edilmiş bir mazereti yoksa ders kaydını bizzat kendisi yaptırmak ve kayıt formlarını danışmanı/danışmanları ile anabilim dalı başkanlarına imzalatarak, katkı payını yatırdığına dair banka dekontuyla birlikte enstitüye teslim etmek zorundadır. Senato tarafından belirlenen süre içinde katkı payını yatırmayan ve kaydını yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl başarısız olmuş sayılır ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.

             (2) Mazereti nedeniyle, kaydını akademik takvimde belirtilen süre içinde yaptıramayan öğrenci, mazereti enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği takdirde ders ekle-sil haftasında ders kaydı yaptırabilir. Bu süre içinde de kaydını yaptırmayan öğrenci bir defaya mahsus olmak üzere, bunu izleyen yarıyıl başında kaydını yaptırır. Aksi halde öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Kayıt yaptırmama nedeniyle kaybedilen süre öğrenim süresine dahildir.

             (3) Tezli yüksek lisans, doktora, orta öğretim alan öğretmenliği ve tezsiz yüksek lisans öğrencileri bir yarıyılda en çok 15 kredilik ders alabilirler.

             (4) Öğrenci, danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla, izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere Üniversite dışındaki diğer yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarında verilmekte olan derslerden de alabilir. Ancak, bu dersler toplam 6 krediyi geçemez.

             Ders ekle-sil

             MADDE 20 – (1) Yarıyıl başında, danışman onayı ile ders alarak kayıt yaptıran öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekle-sil haftasında danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının uygun görüşünü de alarak, o yarıyılın öğretim programında açılan başka dersleri ders kayıt formuna ekleyebilir ya da aldıkları bazı dersleri bırakabilir.

             Kredi transferi

             MADDE 21 – (1) Bir öğrencinin özel öğrenci statüsünde aldığı lisansüstü dersler dahil enstitüye kaydolmadan önceki son beş yıl içinde yurtiçi/yurtdışı yükseköğretim kurumlarından almış olduğu lisansüstü dersler; danışmanın uygun görüşü, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin kayıtlı olduğu programa transfer edilebilir. Bu nitelikteki dersler toplam 12 krediyi geçemez. Karşılıklı değişim programları çerçevesinde yurtdışındaki üniversitelerden alınan dersler; eğitim programında eşdeğer olan veya yerine sayılabilecek ders varsa bu derslerle birlikte, eşdeğer olan veya yerine sayılabilecek ders yoksa alınan ders seçmeli olarak kendi kodu, adı ve kredisi ile birlikte öğrencinin transkriptine işlenir.

             (2) Yatay geçişler hariç, herhangi bir yüksek lisans programı süresince alınarak bu program için geçerli sayılan krediler, doktora programına transfer edilemez.

             (3) Yüksek lisans programlarında alınıp başarılı olunan dersler, doktora programlarında tekrar alınamaz.

             Devam zorunluluğu

             MADDE 22 – (1) Teorik ve uygulamalı derslere devam zorunludur. Teorik ve uygulamalı derslerin % 20'sinden fazlasına devam etmeyen öğrenci, o ders ya da derslerin yarıyıl sonu genel sınavlarına alınmaz ve devamsız sayılır. 

             Sınavlar

             MADDE 23 – (1) Yıl boyunca yapılacak sınavlar şunlardır:

             a) Ara sınav: Derslerde en az bir ara sınav yapılır. Yarıyıl süresince yaptırılan proje, ödev, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmalar da ara sınav yerine geçebilir.

             b) Genel sınav: Bir dersin genel sınavı, o dersin tamamlandığı yarıyıl sonunda yapılır. Dersi ders kayıt formuna yazarak devam koşulunu yerine getiren öğrenci, belirlenen gün ve saatte o dersin genel sınavına girmek zorundadır. Devam koşulunu yerine getirdiği halde genel sınava girmeyen öğrenci başarısız sayılır.

             c) Mazeret sınavı: Mazeret sınavı ara sınavlar yerine kullanılabilir. Mazereti, enstitü yönetim kurulu kararı ile kabul edilen öğrenci, ara sınav haklarını aynı yarıyıl içinde kullanır. Mazeret sınavı tarihi anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Öğrenci ara sınavlarına girdiği ders için mazeret beyan edemez.

             Ders başarı notu

             MADDE 24 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde ara sınavlar, uygulamalı çalışmalar, ödevler gibi çalışmalarda gösterdiği başarı ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesi ile elde edilir. Ara sınavların ders başarı notuna etkisi en çok % 50 olabilir.

             (2) Sınavların değerlendirilmesinde aşağıdaki puanlama sistemi uygulanır:

             a)      Puanlar        Notlar          Katsayılar

                      90-100         AA              4,00

                      85-89           BA               3,50

                      75-84           BB               3,00

                      70-74           CB               2,50

                      60-69                CC          2,00

                      55-59           DC               1,50

                      50-54           DD              1,00

                      00-49           FF                0,00

             b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; B: kredisiz derslerde başarılı, K: kredisiz derslerde başarısız, D: devamsızlık nedeniyle genel sınava girme hakkı yok, başarısız, FF: başarısız, G: girmedi, M: muaf, H: mazaretli, E: eksik olarak tanımlanır. Takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen E notu FF’ye dönüştürülür.

             c) Bir dersten başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin en az CB, doktora öğrencilerinin ise en az BB notu almış olmaları gerekir.

             ç) Bir dersten CC, DC, DD, FD, FF, D, K ve G notlarından birini alan yüksek lisans öğrencisi ile bir dersten CB, CC, DC, DD, FD, FF, D, K ve G notlarından birini alan doktora öğrencisi, o dersi başarmamış sayılır ve dersi açıldığı ilk yarıyılda almak zorundadır. 

             d) M notu, bir başka üniversiteden nakil yolu ile gelen öğrencilerin önceden almış oldukları ve denkliği ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca kabul edilerek başarılı sayılan dersler için verilir. M ve B notu, not ortalama hesaplarına dahil edilmez. 

             e) Anabilim dalı başkanlığının ve danışmanın ortak önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararı ile öğrenci başarısız olduğu seçmeli bir dersin yerine başka bir seçmeli dersi alabilir.

             Sınav sonuçlarına itiraz

             MADDE 25 – (1) Maddi hatalar nedeniyle sınav sonuçlarına itirazı olan öğrenci bu itirazını, sınav sonuçlarının ilanından itibaren en geç iki hafta içinde enstitüye yazılı olarak yapabilir. Bu itiraz ilgili anabilim dalı başkanlığına ve ders sorumlusuna iletilir. Anabilim dalı başkanının oluşturacağı ve ders sorumlusunun da yer alacağı üç kişilik bir komisyon tarafından öğrencinin sınav evrakında maddi hata olup olmadığına dair inceleme yapılır. İncelemede maddi hata görülürse, gerekli not düzeltmesi yapılarak enstitü müdürlüğüne bildirilir. Komisyonun verdiği not kesindir.

             Akademik ortalamanın hesaplanması

             MADDE 26 – (1) Bir dersin kredisi ile başarı notu katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Akademik ortalama, öğrencinin bir lisansüstü programa kayıt olmasından itibaren aldığı derslerin ağırlıklı puanlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesiyle elde edilir.

             (2) Bu hesaplamada bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Öğrencinin aldığı B ve M notu akademik ortalama hesaplanırken dikkate alınmaz.

             İlişik kesme

             MADDE 27 – (1) Öğrencinin, aşağıda belirtilen nedenlerle, enstitü yönetim kurulu kararıyla enstitü ile ilişiği kesilir:

             a) Programı süresi içinde tamamlayamayan,

             b) İki yarıyıl kayıt yenilemeyen,

             c) Jüri tarafından tezi reddedilen,

             ç) Düzeltilmiş tezi jüri tarafından kabul edilmeyen,

             d) Doktora yeterlik sınavında ikinci kez başarısız olan,

             e) Doktora tez önerisi iki kez reddedilen veya tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan,

             f) Tez savunma sınavında başarılı olup enstitü tarafından belirlenen tez, materyal ve dokümanları bir ay içinde teslim etmeyen,

             g) Tez önerisini süresi içinde vermeyen,

             ğ) Kendi isteği ile dilekçeyle kaydını sildiren,

             h) Aynı anda başka bir enstitüde kayıtlı olduğu tespit edilen,

             ı) Tez savunma sınavına geçerli mazereti olmadan girmeyen,

             i) Bilimsel hazırlık programında başarısız olan,

             j) Seminer ve uzmanlık alan dersinden üst üste iki veya aralıklı olarak üç kez K notu alan,

             k) Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinden dönem projesi dersinden üçüncü kez başarısız bulunan öğrenciler.

             (2) Başarısızlık sebebiyle kaydı silinen öğrenci, aynı enstitü anabilim dalında ya da bu anabilim dalına bağlı bilim dallarında yer alan aynı seviyedeki lisansüstü programlara tekrar başvuramaz. Ayrıca, yükseköğretim kurumundan çıkarılma cezası sebebiyle kaydı silinen öğrenciler, Üniversitedeki hiçbir lisansüstü programa başvuramaz.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Tezli Yüksek Lisans Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 28 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bir bilim alanında, belirli bir bilgi ve beceri birikimi edinmesine ek olarak, bilimsel araştırma yapmasını, bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.

             (2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi danışmanın isteği, ilgili anabilim dalı başkanının onayı ile başka anabilim dalı derslerinden de seçilebilir. Ayrıca, bu dersler danışmanın isteği, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.

             (3) Tezli yüksek lisans programı; enstitüde yürütülen programlardan birinde ve/veya Üniversite içinde ya da yurt içi ve yurt dışındaki diğer yükseköğretim kurumlarıyla ortaklaşa düzenlenmiş programlar şeklinde de yürütülebilir.

             Süre

             MADDE 29 – (1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi dört yarıyıldır. Bu sürede yüksek lisans programını tamamlayamayan öğrenciye, danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir. Ancak, öğrenciye verilen ek sürenin, azami öğrenim süresini aşmaması ve azami süresi dolmadan önce öğrencinin tez savunma sınavına girmesi gerekir. Azami öğrenim süresi altı yarıyıldır. Bu Yönetmelik uyarınca başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği bu süreden önce kesilir.

             (2) Öğrencinin ek süre dahil dört yarıyılda aldığı derslerden başarılı olması gerekir. Bu süre içinde aldığı derslerden başarılı olamayan öğrencilerin enstitü yönetim kurulu kararıyla enstitü ile ilişiği kesilir.

             Dersler ve krediler

             MADDE 30 – (1) Tezli yüksek lisans programı; toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla, en az yedi ders, uzmanlık alan dersi, seminer çalışması ve tez çalışmasından oluşur. Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

             Danışman

             MADDE 31 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci listelerini ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü yönetim kurulu, yüksek lisans programına kesin kayıt yaptıran her öğrenci için, anabilim dalı başkanlığının önerisi doğrultusunda bir danışman görevlendirir. Gerekli hallerde enstitü yönetim kurulu, anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ile danışman değişikliği yapabilir.

             (2) Öğrenci, danışmanının belirlediği dersleri almak zorundadır. Ders değişiklikleri, Senato tarafından kabul edilen akademik takvimde belirlenen ders ekle-sil haftası içinde yapılır. Açılan bir dersin ekle-sil haftasında öğrenci sayısındaki yetersizlik nedeniyle kapanma durumuna gelmesi halinde ders değişikliği yapılmaz.

             (3) Danışman, danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ek süre isteklerini anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla her yarıyılın en geç son iki haftası içinde enstitü yönetim kuruluna sunar. Tez konusu başlığı değişikliği, tez önerisinde olduğu gibi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.

             (4) Öğrenciye belirlenen süreler içinde danışman atanıncaya kadar bu görev, anabilim dalı başkanlığı tarafından yürütülür. Herhangi bir nedenle danışman atanamayan öğrenciye, enstitü yönetim kurulu kararı ile birinci yarıyıl sonuna kadar bir danışman atanır.

             Seminer dersi

             MADDE 32 – (1) Her yüksek lisans öğrencisi, teze başlamadan önce seminer dersinde yazılı bir seminer hazırlamak zorundadır. Seminer dersinin hangi dönemde yapılacağına danışman karar verir. Seminer dersinin yürütülmesi ile ilgili esaslar, enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir.

             (2) Seminer dersi kredisiz olup, danışman tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, seminer dersini en fazla dört yarıyıl içinde başarmak zorundadır, dördüncü yarıyılın sonunda da seminerini başaramayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Yüksek lisans tezi

             MADDE 33 – (1) Öğrenci, danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının onayı ile en geç, derslerini başarıyla tamamladıktan sonraki ilk yarıyıl başına kadar tez konusunu bir tez öneri formu ile enstitüye bildirir. Tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği durumlarda, anabilim dalı başkanlığının önerisi ile Üniversite içinden veya diğer yükseköğretim kurumlarından ikinci bir tez danışmanı enstitü yönetim kurulu kararı ile atanabilir. Tez konusunda değişiklik yapılması gereken durumlarda aynı işlem uygulanır.

             Tez savunma sınavı jürisinin oluşturulması ve toplanması

             MADDE 34 – (1) Yüksek lisans tez savunma sınavı jürisi, danışmanın önerisi, ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri yükseköğretim kurumu içindeki başka bir anabilim/bilim dalından ve/veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç asil ve iki yedek üyeden oluşur. İkinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.

             Tez savunma sınavı ve sınavın sonuçlanması

             MADDE 35 – (1) Tezini tamamlayan öğrencinin danışmanı, öğrencinin tez savunma sınavına girebilmesi için anabilim dalı başkanlığına başvurur. Anabilim dalı başkanlığı tez jürisi önerisiyle birlikte tezin ciltlenmemiş beş nüshasını enstitüye teslim eder.

             (2) Tez çalışması, teze başlandığı tarihten itibaren bir yarıyıl geçmeden enstitü müdürlüğüne sunulmaz.

             (3) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde, tezle ilgili ayrıntılı kişisel değerlendirme raporlarını hazırlayarak, öğrencinin dosyasına konulmak üzere enstitü müdürlüğüne teslim eder ve belirlenen tarihte öğrenciyi tez savunma sınavına alırlar. Öğrenci, tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Enstitü tarafından atanan jüri üyeleri kendilerine tebligat yapıldığı andan itibaren mazeretlerini bir hafta içinde bildirir, mazereti olan üyenin yerine yedek üye davet edilir.

             (4) Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavının süresi en az 45, en çok 90 dakikadır. Tez savunma sınavının sunulması dinleyicilere açık olarak yapılabilir. Ancak, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Savunma sınavı adayın çalışmasıyla ilgili konularda bilgi, yorumlama ve sentez gücünü değerlendirmeyi amaçlar.

             (5) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında kabul, ret veya düzeltme kararlarından birini verir. Olumsuz oy kullanan üyeler gerekçelerini ilgili tutanağa ekler. Bu karar, anabilim dalı başkanlığı tarafından tez savunma sınavını izleyen ilk beş gün içinde sınav evrakıyla birlikte enstitüye teslim edilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenciye tezini düzeltmesi için, azami öğrenim süresi dikkate alınarak en fazla üç ay düzeltme süresi verilir. Öğrenci gerekli düzeltmeleri yaparak, tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.

             (6) Tez savunma sınavına mazereti nedeniyle gelemeyen öğrenci, mazeretini belgelemek zorundadır. Her ne sebeple olursa olsun, mazereti olmadan tez savunma sınavına gelmeyen veya mazeretleri enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Mazereti enstitü yönetim kurulunca kabul edilen öğrenci, mazeretinin sona ermesinden itibaren bir ay içinde savunma sınavına alınır.

             (7) Jüri tarafından kabul edilen tezler, tez yazım esaslarına uygun şekilde hazırlanarak enstitünün belirlediği sayıda çoğaltılır, gerekli diğer doküman ve materyallerle birlikte enstitüye teslim edilir. Bir ay içinde enstitü tarafından belirlenen tez, materyal ve dokümanları teslim etmeyen öğrencinin kaydı silinir.

             Yüksek lisans diploması

             MADDE 36 – (1) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer koşulları da sağlayan yüksek lisans öğrencisinin mezuniyeti enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar verilen öğrenciye yüksek lisans diploması verilir. Diploma bir defa verilir. Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi halinde, gazetede verilecek bir ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne başvurması durumunda yüksek lisans diploması yerine geçecek, kayıptan dolayı verildiğini gösteren fotoğraflı bir belge düzenlenir.

             (2) Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar, öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge, diploma verilirken geri alınır.

ALTINCI BÖLÜM

Tezsiz Yüksek Lisans Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 37 – (1) Tezsiz yüksek lisans; en az dört yıl süreli bir yüksek öğretim kurumundan mezun olanlara meslekî konularda derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilgileri uygulamada nasıl kullanacaklarını öğretmek amacıyla yaptırılan eğitim-öğretim ve dönem projesini kapsayan bir lisansüstü programdır. Hangi alanlarda tezsiz yüksek lisans programlarının açılacağına, ilgili anabilim dalının ve enstitü kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından karar verilir.

             (2) Tezsiz yüksek lisans programı birinci ve ikinci öğretimde ayrı ayrı yürütülebilir.

             Süre

             MADDE 38 – (1) Tezsiz yüksek lisans programları üç yarıyılı ders ve bir yarıyılı dönem projesi olmak üzere toplam dört yarıyıldır. Bu sürede yüksek lisans programını tamamlayamayan öğrenciye, danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir. Ancak, öğrenciye verilen ek sürenin, azami öğrenim süresini aşmaması gerekir. Azami öğrenim süresi altı yarıyıldır. Öğrencinin ek süre dahil dört yarıyılda aldığı derslerden başarılı olması gerekir. Bu süre içinde aldığı derslerden başarılı olamayan öğrencilerin, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Enstitü ile ilişiği kesilir.

             Dersler ve krediler

             MADDE 39 – (1) Tezsiz yüksek lisans programı; toplam 36 krediden az olmamak koşuluyla, en az oniki ders ile en az bir yarıyıl süreli dönem projesi dersinden oluşur. Dönem projesi dersi, iki saat teorik ve kredisiz bir derstir. Öğrenci her yarıyılda en fazla 15 kredi alabilir.

             (2) Lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak şartıyla, öğrencinin danışmanınca da uygun görülen en çok 6 kredilik ders lisans derslerinden de seçilebilir.

             Danışman atanması ve dönem projesi

             MADDE 40 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci listelerini, ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü yönetim kurulu her öğrenciye ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışman atar. Danışman, danışmanlık yaptığı öğrenciler için her yıl dönem projesi dersi açmak zorundadır. Danışmanlık görevi ders yükünden sayılmaz.

             (2) Öğrenci, dönem projesinin konusunu, danışman ve anabilim dalı akademik kurulunun onayı ile en geç, derslerini başarıyla tamamladıktan sonraki ilk yarıyıl başına kadar enstitü müdürlüğüne sunar. Proje konusu enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.

             (3) Öğrenci, dönem projesini aldığı yarıyıllarda danışmanının açacağı dönem projesi dersine kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrenci; dönem projesini tez yazım esaslarına uygun şekilde hazırlayarak en geç ilgili yarıyılın genel sınavlarını takip eden otuz gün içinde enstitüye teslim etmek zorundadır.

             (4) Dönem projesi dersi, kredisiz olup danışman tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Dönem projesi dersinden üst üste üç yarıyıl başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Tezsiz yüksek lisans diploması

             MADDE 41 – (1) Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar verilen öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

             (2) Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar, öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge, diploma verilirken geri alınır.

             (3) Diploma bir defa verilir. Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi halinde, gazetede verilecek bir ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne başvurması durumunda yüksek lisans diploması yerine geçecek kayıptan dolayı verildiğini gösteren fotoğraflı bir belge düzenlenir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 42 – (1) Yükseköğretim Kurulunca belirlenen programlardan lisans diploması almış öğrencileri, mezun oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek amacıyla üç yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programları açılabilir.

             (2) Bu tür yüksek lisans programlarına, usul ve esasları Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen sınavla öğrenci seçilir ve yerleştirilir.

             (3) Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarına; öğrenci kabulü, bu programların ders, uygulama ve sınavları ile sınavların değerlendirilmesi ve verilecek diplomalara ilişkin usul ve esaslar, ilgili diğer mevzuat hükümleri ve bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.

             (4) Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarındaki dersler ve diğer eğitim-öğretim esasları bu Yönetmeliğin tezsiz yüksek lisans hükümlerine tabidir.

             Ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesine yönelik programlar

             MADDE 43 – (1) Ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesi amacına yönelik olarak, birleştirilmiş lisans artı tezsiz yüksek lisans programı ve tezsiz yüksek lisans programı olmak üzere iki tür program düzenlenebilir. Bunlardan;

             a) Birleştirilmiş lisans artı tezsiz yüksek lisans programı: İlgili alanın bulunduğu fakülte (alan fakültesi) ile eğitim fakülteleri ve enstitü anabilim dallarınca ortak yürütülen programlardır. Bu programların lisans kademesindeki öğrenciler, ilk yedi yarıyıldaki derslerini alan fakültesinden alır. Bu derslerin tümünü başarı ile tamamlayan öğrenciler, lisans kademesinin son yarıyılında, o alanın nasıl öğretileceğini kapsayan ders ve uygulamalarını eğitim fakültesinden alır ve bunları da başarı ile tamamlayan öğrencilere o alanın adını ana dal, eğitimini de yan dal olarak belirten lisans diploması verilir. Lisans kademesini tamamlayan öğrenciler, enstitüye bağlı bir anabilim dalı olarak yürütülen tezsiz yüksek lisans kademesine doğrudan geçirilir. Lisansüstü kademede iki yarıyıla eşdeğer bir süre içinde mezuniyet için öngörülen tüm şartları tamamlayan öğrencilere, ilgili alan öğretmenliğinin adını taşıyan yüksek lisans diploması verilir.

             b) Tezsiz yüksek lisans programı: Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen programlardan lisans diploması almış öğrencileri, lisans diploması almış oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek amacıyla düzenlenen ve üç yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan programlardır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Doktora Programı

             Amaç ve kapsam

             MADDE 44 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora programı sonunda hazırlanacak tezin;

             a) Bilime yenilik getirme,

             b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,

             c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama

             niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.

             (2) Doktora programları, yurt içi ve yurt dışı entegre doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların uygulama usul ve esasları, Senatonun teklifi üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. İki veya daha fazla yükseköğretim kurumunun önerisi ve Yükseköğretim Kurulu kararı ile yükseköğretim kurumları arasında ortaklaşa yürütülecek doktora programları açılabilir. Bu şekilde açılacak lisansüstü programlarının esasları Senato tarafından belirlenir.

             Süre

             MADDE 45 – (1) Doktora programını tamamlama süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıldır. Bu Yönetmelik uyarınca başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği bu süreden önce kesilebilir.

             (2) Kredili derslerini başarıyla tamamlayan, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını belirtilen sürede tamamlayamadığı için tez savunma sınavına giremeyen öğrenciye, ilgili danışmanın ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini jüri önünde savunması için en fazla dört yarıyıl ek süre verilebilir.

             (3) Öğrenci tezini, tez çalışmasına başladığı tarihten itibaren üç yarıyıldan önce enstitüye sunamaz.

             Danışman

             MADDE 46 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci listelerini, ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü, doktora programına kesin kayıt yaptıran her öğrenci için, anabilim dalı başkanlığının önerisi doğrultusunda bir danışman görevlendirir. Gerekli hallerde enstitü yönetim kurulu, anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ile danışman değişikliği yapabilir.

             (2) Herhangi bir nedenle danışman atanamayan öğrenciye enstitü yönetim kurulu kararı ile en geç birinci yarıyıl sonuna kadar bir danışman atanır.

             (3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği durumlarda, anabilim dalı başkanlığının önerisi ile Üniversite içinden veya diğer yükseköğretim kurumlarından ikinci tez danışmanı enstitü yönetim kurulu kararı ile atanabilir.

             (4) Öğrenci, danışmanının belirlediği dersleri almak zorundadır. Ders değişiklikleri Senato tarafından kabul edilen ders ekle-sil haftası içinde yapılır.

             (5) Danışman, danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ek süre isteklerini anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla her yarıyılın en geç son iki haftası içinde enstitü yönetim kuruluna sunar. Tez konusu başlığı değişikliği, tez önerisinde olduğu gibi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.

             Dersler ve krediler

             MADDE 47 – (1) Doktora programı; yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için toplam 24 krediden az olmamak koşuluyla, en az sekiz ders, uzmanlık alan dersi, seminer çalışması, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından oluşur. Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması kredisizdir. Doktora programı derslerini tamamlama süresi azami dört yarıyıldır. Bir yarıyılda alınan derslerin toplam kredisi onbeşi geçemez.

             (2) Doktora programı; lisans derecesiyle kabul edilen öğrenciler için toplam 48 krediden az olmamak koşuluyla onaltı ders, uzmanlık alan dersi, seminer çalışması, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından oluşur. Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması kredisizdir. Doktora programı derslerini tamamlama süresi en çok altı yarıyıldır. Bir yarıyılda alınan derslerin toplam kredisi onbeşi geçemez.

             (3) Alınacak derslerin en çok ikisi; lisans/yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, ilgili danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının onayı ile diğer anabilim dalları derslerinden veya enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de seçilebilir.

             Seminer dersi

             MADDE 48 – (1) Doktora öğrencisi teze başlamadan önce seminer dersinde yazılı bir seminer hazırlamak zorundadır. Seminer dersinin hangi dönemde yapılacağına danışman karar verir. Seminer dersinin yürütülmesi ile ilgili esaslar, enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir.

             (2) Seminer dersi kredisiz olup, danışman tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

             (3) Doktoraya yüksek lisans diploması ile kabul edilen öğrenci seminer dersini dört yarıyıl içinde başarmak zorundadır. Dördüncü yarıyılın sonuna kadar seminerini başaramayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Doktoraya lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci seminer dersini altı yarıyıl içinde başarmak zorundadır. Altıncı yarıyılın sonunda seminerini başaramayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Doktora yeterlik sınavı

             MADDE 49 – (1) Yeterlik sınavı ile ilgili esaslar şunlardır:

             a) Doktora yeterlik sınavının amacı; öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır.  Öğrenci, derslerini başarı ile tamamladığı yarıyılı takip eden bir ay içinde, danışmanın onayı ile yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir dilekçe ile enstitüye başvurur. Enstitü yönetim kurulu, öğrencinin yeterlik sınavına gireceği tarihi belirler. Yeterlik sınavları Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki kez yapılır. Doktoraya yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler en geç beşinci yarıyılın, doktoraya lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Bu sürelerde yeterlik sınavına girmeyen öğrenci başarısız sayılır ve enstitü ile ilişiği kesilir.

             b) Yeterlik sınavları, ilgili anabilim dalı akademik kurulu tarafından önerilen, enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan ve ilgili bilim dalı başkanlarından oluşan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Bilim dalı başkanlarının sayısının yeterli olmadığı durumda, ilgili anabilim dalı öğretim üyelerinden de komiteye üye yapılabilir. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacı ile sınav jürileri kurulmasını önerebilir.

             c) Doktora yeterlik komitesi, en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve iki yedek öğretim üyesinden oluşan bir sınav jürisi oluşturur. Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınav jürisi belirlerken, bu jürinin en az birinin yakın bir anabilim dalından olmasına da karar verebilir. Danışman bu jürinin doğal üyesidir. Yedek üyelerden en az biri diğer üniversitelerin öğretim üyelerinden seçilebilir. Jüri üyeleri kendilerine tebligat yapıldığı tarihten itibaren, bir hafta içerisinde varsa mazeretlerini enstitü müdürlüğüne bildirirler. Mazereti olan üyenin yerine yedek üye davet edilir.

             ç) Doktora yeterlik sınavı; öğrencinin ilgili bilim alanındaki yeteneğini ve araştırmaya olan eğilimini belirleyecek yazılı ve sözlü kısımlardan oluşur. Sınavın tarihi, yeri ve saati en az üç gün önceden enstitüde ve ilgili anabilim dalında ilan edilir. Yeterlik sınavının sözlü kısmı herkese açık olup, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Doktora yeterlik sınavında öğrencinin başarılı sayılabilmesi için, yazılı ve sözlü sınavlardan 100 puan üzerinden en az 70 puan alması ve bu puanların ortalamasının 75 olması gerekir. Jüri, sözlü sınav sonucunu bir rapor halinde yazılı sınav belgeleri ile birlikte en geç beş gün içinde ilgili anabilim dalı başkanlığı aracılığı ile enstitü müdürlüğüne teslim eder.

             d) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler, bir sonraki yeterlik sınavı döneminde tekrar sınava alınır. Zorunlu haller dışında jüri yine aynı üyelerden oluşur. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             e) Doktora yeterlik jürisi, doktora yeterlik sınavında başarılı bulduğu bir öğrenci için yetersiz olduğu konularda ders yükünü tamamlamış olsa bile, dördüncü yarıyıldan sonra da yeni dersler almasını raporlarında belirterek isteyebilir. Fazladan alınacak dersleri yüksek lisans derecesi ile kabul edilen doktora öğrencileri altıncı yarıyılın, lisans derecesi ile doktoraya kabul edilen öğrenciler sekizinci yarıyılın sonuna kadar başarıyla tamamlayamazlarsa enstitü ile ilişiği kesilir.

             Tez izleme komitesi

             MADDE 50 – (1) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için, danışmanın ilgili anabilim dalı başkanlığına önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.

             (2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede öğrencinin danışmanından başka, enstitü anabilim dalı içinden ve farklı bir Üniversitenin ilgili veya yakın anabilim dalından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir.

             (3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki yarıyıllarda, ilgili anabilim dalı başkanının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile komite üyelerinde değişiklik yapılabilir.

             Tez önerisi savunması

             MADDE 51 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini, tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, danışmanının kontrolünde tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu, sözlü savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine dağıtır.

             (2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddedilmesine karar verir. Bu karar, komite tarafından anabilim dalı başkanlığına teslim edilir. Anabilim dalı başkanlığınca tez önerisi, sözlü savunmayı izleyen beş gün içinde enstitüye gönderilir. Tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.

             (3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda, yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa, aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde; danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz- Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki yarıyılda yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

             (5) Tez önerisi raporunu süresi içinde sunmayan öğrenci, o dönem için başarısız sayılır. Komite tarafından raporu, üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Tezin sonuçlandırılması

             MADDE 52 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları enstitü tez yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

             (2) Tezini tamamlayan öğrencinin danışmanı, öğrencinin tez savunma sınavına girebilmesi için anabilim dalı başkanlığına başvurur. Anabilim dalı başkanlığı tez jürisi önerisiyle birlikte tezin ciltlenmemiş sekiz nüshasını en geç bir ay içinde enstitüye teslim eder.

             (3) Tez savunma sınavı jürisi, danışmanın ilgili anabilim dalı başkanlığına önerisi, anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş asil ve biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Enstitü yönetim kurulu tarafından atanan jüri üyeleri, kendilerine tebligat yapıldığı tarihten itibaren bir hafta içerisinde varsa mazeretlerini enstitü müdürlüğüne bildirir. Mazereti olan üyenin yerine yedek üye davet edilir.

             (4) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde, tezle ilgili ayrıntılı kişisel değerlendirme raporlarını hazırlayarak, öğrencinin dosyasına konulmak üzere enstitü müdürlüğüne teslim eder ve belirlenen tarihte öğrenciyi tez savunma sınavına alır. Öğrenci, tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

             (5) Tez savunma sınavının yeri, tarihi ve saati üç gün önceden enstitüde ve ilgili anabilim dalında ilan edilir. Sınav, dinleyicilere açık olarak yapılır. Ancak, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Sınav süresi en az 60, en çok 120 dakikadır.

             (6) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Olumsuz oy kullanan üyeler gerekçelerini ilgili tutanağa eklerler. Bu karar, ilgili anabilim dalı başkanlığına teslim edilir ve anabilim dalı başkanlığınca tez savunma sınavını izleyen beş gün içinde sınav evrakıyla birlikte enstitüye bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini zorunlu haller dışında aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (7) Jüri tarafından kabul edilen tezler, tez yazım esaslarına uygun şekilde hazırlanarak enstitünün belirlediği sayıda çoğaltılır, gerekli diğer doküman ve materyallerle birlikte enstitüye teslim edilir. Bir ay içinde enstitü tarafından belirlenen tez, materyal ve dokümanları teslim etmeyen öğrencinin kaydı silinir.

             Doktora diploması

             MADDE 53 – (1) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer koşulları da sağlayan doktora öğrencisinin mezuniyetine enstitü yönetim kurulu karar verir. Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar verilen öğrenciye doktora diploması verilir. Diploma bir defa verilir.

             (2) Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar, öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge, diploma verilirken geri alınır. Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi halinde, gazetede verilecek bir ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne başvurması durumunda, doktora diploması yerine geçecek, kayıptan dolayı verildiğini gösteren fotoğraflı bir belge düzenlenir.

             (3) İki veya daha fazla yükseköğretim kurumu arasında yürütülen ortak doktora programlarından mezun olan öğrencilere ortak diploma verilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Mazeretler ve İzinler

             Mazeretler

             MADDE 54 – (1) Öğrencinin; üniversite hastanelerinden veya diğer sağlık kurumlarından ya da Üniversitenin Mediko-Sosyal Merkezinden alınan raporla belgelenmiş sağlık raporunun enstitü yönetim kurulunca kabul edilmesi gerekir. Raporlu sayılan sürede girilen ara sınavlar için öğrenciye mazeret sınav hakkı verilmez. Öğrenci girmediği genel sınav için mazeret beyan edemez.

             (2) Öğrenci, raporunun veya başka bir mazeretinin bitiminden itibaren en geç bir hafta içinde durumunu açıklayan dilekçesini ve raporunu/mazeretini kanıtlayan belgelerini enstitü müdürlüğüne bildirmek zorundadır.

             (3) Kabul edilen raporun/mazeretin öğrencinin eğitim süresine etkisi, enstitü yönetim kurulunca, bu süreye ihtiyaç duyulduğu zaman değerlendirilir.

             Kayıt dondurma

             MADDE 55 – (1) Enstitü yönetim kurulunca haklı ve geçerli mazeretlerinden dolayı öğrenciye, danışmanın ve anabilim dalı akademik kurulunun görüşü alınmak suretiyle en fazla iki yarıyıla kadar kayıt dondurma hakkı verilebilir. Bu süre içinde öğrenci derslere devam edemez ve sınavlara giremez. Kayıt dondurma süresi sonunda kaydını yenilemeyen öğrencilerin enstitü ile ilişiği kesilir. Kayıt dondurmayı gerektiren haklı ve geçerli mazeretler şunlardır:

             a) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,

             b) Öğrencinin, mesleği gereği veya lisansüstü çalışmaları ile ilgili öğrenim yapmak üzere yurt dışına çıkması veya aynı amaçla yurt içi/yurt dışı bir kuruluşta görevlendirilmesi,

             c) Öğrencinin sağlık raporuyla belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretinin olması,

             ç) Anne, baba, kardeş, eş veya çocuğunun ölümü ya da bunların ağır hastalığı halinde başka bakacak kimsesinin bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi,

             d) Ders yükünü başarıyla tamamlayan bir öğrencinin tez çalışmasının, cihaz veya malzeme teminindeki güçlükler gibi kendi iradesi dışındaki nedenlerle aksaması,

             e) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması şartıyla, tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması,

             f) Enstitü yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul edeceği diğer nedenler.

             (2) Kayıt dondurma hakkının verilmesi için öğrencinin yarıyıl başlangıcından önce enstitüye başvurması gerekir. Geçerli mazeretlerin ispatı açısından aranacak belgeler enstitü yönetim kurulunca belirlenir. Yukarıda belirtilen haklı ve geçerli nedenlerin kabul edilebilmesi, bu nedenlerin ortaya çıkmasından itibaren en geç iki ay içinde enstitüye bildirilmesi şartına bağlıdır.

ONUNCU BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller

             MADDE 56 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği hükümleri ile Senato ve ilgili enstitülerin yönetim kurulları kararları uygulanır.

             Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

             MADDE 57 – 25/7/2008 tarihli ve 26947 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aksaray Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

             Yürürlük

             MADDE 58 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 59 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aksaray Üniversitesi Rektörü yürütür.