Aksaray
Üniversitesinden: AKSARAY ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Aksaray Üniversitesine
bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerinde yürütülen lisansüstü
eğitim, öğretim ve sınavlar ile ilgili esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Aksaray Üniversitesine bağlı Fen
Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerinde yürütülen lisansüstü eğitim ve
öğretim, doktora ve sanatta yeterlik programları ile bunların gerektirdiği
eğitim öğretim, bilimsel araştırma ve uygulamalara ilişkin hükümleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü
Eğitimi Giriş Sınavını, b)
Anabilim dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat
ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitü için tanımlanan ve
enstitüde eğitim programı bulunan anabilim dalını, c)
Anabilim Dalı Akademik Kurulu: Anabilim ve bilim dalı başkanlarından oluşan;
ilgili anabilim dalı lisansüstü programının planlanmasını ve uygulanmasını,
öğrenci kontenjanlarını, her yarıyılda açılacak lisansüstü dersleri, bu
dersleri okutacak öğretim elemanlarının ve danışmanlarının listelerini ve
doktora tez izleme komitelerini karara bağlayarak anabilim dalı başkanına
bildiren kurulu, ç) Anabilim dalı başkanı: Anabilim dalı akademik kurulunun
kararlarını enstitü müdürlüğüne sunan, komite ve jüri karar ve raporlarını
enstitüye bildiren ve lisansüstü düzeydeki eğitim-öğretimin ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak yürütülmesinden enstitü müdürlüğüne karşı sorumlu
olan, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde anabilim dalı için tanımlanan anabilim dalı
başkanını, d)
Bilim dalı: 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı
Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun 3 üncü maddesi uyarınca
Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak Senatoca belirlenen ve
Üniversitelerarası Kurul tarafından doçentlik sınavı açılmasına karar verilen
dalları, e)
Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde
rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulu tarafından atanan öğretim
elemanını, f)
Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitim-öğretimi sırasında araştırılan
ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bilimsel araştırma raporu biçiminde
sunulmuş projesini, g)
Enstitü: Aksaray Üniversitesine bağlı Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler
Enstitülerini, ğ)
Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları ve
enstitüde eğitim programları devam eden enstitü anabilim dalı başkanlarından
oluşan kurulu, h)
Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürü başkanlığında, enstitü müdür
yardımcıları ve müdürün önereceği altı aday arasından, enstitü kurulu
tarafından seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu, ı)
KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını, i)
Kredi: Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri olup; bir yarıyıl devam
eden bir dersin haftalık ders saatinin tamamının karşılığının en fazla üç
olabilen toplam sayısal ağırlık birimini, j)
Rektörlük: Aksaray Üniversitesi Rektörlüğünü, k)
Senato: Aksaray Üniversitesi Senatosunu, l)
Tez: Yüksek lisans tezi, doktora tezini, m)
ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavını, n)
Üniversite: Aksaray Üniversitesini ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Lisansüstü Eğitim – Öğretimle İlgili Esaslar Lisansüstü eğitim programlarının
kapsamı MADDE 5 – (1) Lisansüstü eğitim programları; yüksek lisans,
doktora ve ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesine yönelik
programlardan oluşur ve enstitü, fakülte ve yüksekokul bölümleri esas
alınarak açılıp yürütülür. (2) Yüksek lisans programı; en az dört yıl süreli yurt içi veya
yurt dışı bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir
derece almış ve eğitim görmüş olanların, belirli bilim alanlarında
uzmanlaşmaları, doktora düzeyine hazırlanmaları veya özel bilgi ve uygulama
yeteneklerini geliştirmeleri amacıyla yapacakları, en az dört yarıyıl süreli
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama etkinliklerini kapsayan bir
yükseköğretimdir. Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak üzere
iki şekilde yürütülebilir. (3) Doktora programı; en az dört yıl süreli yurt içi veya yurt
dışı bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya yüksek lisans
diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli Tıp, Diş
Hekimliği ve Veteriner fakülteleri diplomasına, Eczacılık ve Fen Fakültesi
lisans veya yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen
esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan
uzmanlık yetkisine sahip olanların başvurabileceği, yüksek lisans derecesine
sahip olanlar için en az sekiz yarıyıl süreli, lisans derecesine sahip
olanlar için en az on yarıyıl süreli eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve
uygulama etkinliklerini kapsayan bir yükseköğretimdir. Tezsiz yüksek
lisans derecesi ile doktora programına başvuru yapılmaz. (4)
Lisansüstü eğitim programları, enstitü anabilim dalları ile aynı adı taşır.
Ancak, bu anabilim dallarının alt dallarına ait programlar enstitüde bilim
dalı olarak ifade edilir. Ayrıca, Senatonun önerisi ve Yükseköğretim
Kurulunun onayı ile enstitüde anabilim dallarından farklı ad taşıyan bir
lisansüstü eğitim programı da açılabilir. Lisansüstü programlarının
açılması MADDE 6 – (1) Enstitü, Yükseköğretim Kurulunca belirlenip
onaylanan dallarda ve düzeylerde lisansüstü programlar yürütür. Enstitüde,
ilgili anabilim dalı akademik kurulu kararı, enstitü kurulunun önerisi, Senatonun
uygun görüşü ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yeni programlar açılabilir.
(2)
Lisansüstü programların düzenlenip yürütülmesinde anabilim dalı bütünlüğü
esas alınır. Ancak, öğrencilerin ders seçimi ve değişik alanlarda
uzmanlaşmalarına imkan sağlanır. (3)
Anabilim dalı akademik kurullarınca önerilen programlar ile değişiklik
önerileri enstitü kurulunca onaylandıktan sonra Senato tarafından karara
bağlanır. Enstitü yönetim kurulu ayrıca diğer yükseköğretim/araştırma kurum
ve kuruluşları ile işbirliği yaparak ortak programlar yürütmeye Rektörlük
onayı ile karar verebilir. (4)
Eğitim ve öğretim yarıyıl esasına göre düzenlenir. Güz ve bahar yarıyıllarına
ek olarak, staj ve yaz kursları ya da yaz dönemi düzenlenip açılabilir.
Bunların süresi ve şekli, ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından
karara bağlanır. Öğretim dili MADDE 7 – (1) Enstitüde dersler Türkçe olarak verilir. Ancak,
anabilim dalı akademik kurulunun ve enstitü kurulunun teklifi, Senatonun
onayı ile belirli bir lisansüstü programda yer alan ders, uygulama, sınav ve
tezlerin tamamı veya bazı dersler yabancı dilde yapılabilir. Tezler ve
tezlere ilişkin raporlar Türkçe yazılır. Ancak ilgili akademik kurulun
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tez ve ilişkin raporları
yabancı bir dilde yazılabilir. Anabilim dalına ilişkin esaslar MADDE 8 – (1) Anabilim dallarının; lisansüstü eğitim
programları, eğitim hedefleri, programlara giriş ve mezuniyet koşulları,
programların içerdiği zorunlu ve seçmeli dersleri, bunların kredileri ve
benzeri konulara ilişkin esaslar, anabilim dalları akademik kurullarının
teklifi, enstitü kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile her yıl Mayıs ayında
belirlenir. Kontenjanların belirlenmesi ve
ilan edilmesi MADDE 9 – (1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci
kontenjanları, anabilim dalı başkanlığı ve/veya Yükseköğretim Kurulunca
program açılmasına izin verilen bilim dalı başkanlığının teklifi, anabilim
dalı akademik kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından
karara bağlanmak üzere Üniversite Yönetim Kuruluna sunulur. Enstitünün
öğrenci kabul edeceği yüksek lisans, doktora programları, bu programlara
kabul edilecek öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, başvuru
ve sınav tarihleri ile diğer koşullar Rektörlükçe ilan edilir. Derslerin açılması ve ders
sorumluları MADDE 10 – (1) Her yarıyıl açılacak dersler ve bunların sorumlu
öğretim elemanları, anabilim dalı akademik kurulunca belirlenerek, anabilim
dalı başkanlığının önerisi ile enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır ve
ilan edilir. (2)
Lisansüstü düzeydeki dersler, öğretim üyeleri ve doktoralı öğretim
görevlileri tarafından verilebilir. Senato, ders verebilecek öğretim
elemanları için ilave şartlar koyabilir.
İlgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi, enstitü yönetim
kurulunun teklifi ve Üniversite Yönetim Kurulunun kararı ile Üniversite
dışındaki öğretim üyelerince de ilgili enstitüde ders açılabilir. (3)
Tezli yüksek lisans ve doktora programlarında bir öğretim elemanı, bir
yarıyılda en fazla iki lisansüstü ders açabilir. Tezsiz yüksek lisans
programlarında bir öğretim elemanı, bir yarıyılda enstitü yönetim kurulu
onayı ile en fazla iki ders açabilir. Dönem projesi dersi bu derslerden
sayılmaz. (4)
Tezli yüksek lisans ve doktora programlarında, öğrenci, derslerini başarıyla
tamamlamasını izleyen dönem başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına
kayıt yaptırmak zorundadır. (5)
Tezli yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptıran öğrenci,
danışmanınca açılan ve danışmanlık görevinin sonuna kadar her yarıyıl ve yaz
tatillerinde de devam eden uzmanlık alan dersine de kayıt yaptırmış sayılır. Danışmanlar MADDE 11 – (1) Danışman, enstitü yönetim kurulu kararı ile
atanır. Tez çalışması niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda,
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
ikinci tez danışmanı da atanabilir. (2)
Danışman atanıncaya kadar danışmanlık görevi anabilim dalı başkanı tarafından
yürütülür ve bunlardan; a)
Tezli yüksek lisans programı ve doktora programı öğrencileri için en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar danışman önerilir. b)
Tezsiz yüksek lisans programı öğrencileri için en geç birinci yarıyılın
sonuna kadar ders seçiminde ve dönem projesi dersinin yürütülmesinde öğrenciye
yardımcı olacak danışman önerilir. (3)
Yüksek lisans ve doktora danışmanları genel olarak o anabilim dalında görevli
kadrolu öğretim üyelerinden oluşur. Öğretim üyesi sayıca yeterli olmadığı
takdirde, ilgili anabilim dalının esasları çerçevesinde en yakın anabilim dalındaki kadrolu
öğretim üyeleri arasından da anabilim dalı akademik kurulu tarafından
danışman önerilebilir. Ayrıca yurtiçi ve yurtdışındaki üniversitelerle
işbirliği protokolleri veya Yükseköğretim Kurulu öğretim üyesi değişim
programları kapsamında, anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile farklı üniversitelerden öğretim üyeleri danışman
olarak atanabilir. (4)
Danışman, danışmanlık yaptığı öğrencilere uzmanlık alan dersi açmak
zorundadır. Uzmanlık alan dersi, her
yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam eden, her öğrenci için iki saat teorik
ve kredisiz derstir. Bir danışman, en çok dört öğrenci için uzmanlık alan
dersi açabilir. Giriş sınavı jürileri MADDE 12 – (1) Yüksek lisans ve doktora giriş sınavı jürilerine
ilişkin esaslar şunlardır: a)
Yükseköğretim Kurulunca program açılmasına izin verilen her lisansüstü
program için ayrı bir mülakat sınav jürisi oluşturulur. Jüriler,
ilgili bilim dalı öğretim üyeleri ve anabilim dalı öğretim üyeleri arasından,
yoksa yakın anabilim dallarının programlarından veya farklı üniversitelerin
ilgili anabilim dallarından görevlendirilebilecek öğretim üyeleri arasından
ilgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
onayı ile belirlenen en az üç ve/veya beş asıl ve iki yedek üyeden oluşur. b)
Sınav jürileri, enstitü müdürlüğü tarafından belirlenen tarih, saat ve yerde
toplanır. Değerlendirme ve seçme işlemleri tamamlanarak jüri üyeleri
tarafından imzalanmış liste, tutanak ve adaylara ait başvuru evrakı jüri
başkanı tarafından en geç iki gün içerisinde enstitü müdürlüğüne teslim
edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Lisansüstü Programlara Başvuru, Öğrenci Kabulü ve
Kayıt Başvuru MADDE 13 – (1) Lisansüstü programlara başvuracak adaylar, ilanda
belirtilen başvuru süresi içinde ve istenen belgelerle birlikte enstitüye
başvurur. (2)
Tezli yüksek lisans programlarına başvurulara ilişkin esaslar şunlardır: a)
Başvuracak adayların en az dört yıllık lisans diplomasına sahip olmaları
gerekir. Farklı alanda lisans öğrenimi gören adaylara anabilim dallarınca
bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. b)
Son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın
puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları gerekir. Uluslararası
geçerliliği olan Graduate Management
Admission Test (GMAT) veya Graduate
Record Examination (GRE)
sınavında başarılı olan adayların puanları ALES sınavı yerine geçerli
sayılabilir. Ancak bunların ALES puanlarına eşdeğer kabul edilebilecek
puanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilen en az puan düzeyinde
olup Senato kararıyla arttırılabilir. c)
Lisans mezuniyet not ortalaması en az 2.20/4.00 dir.
100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim
Kurulu tarafından yayınlanan tabloya göre yapılır. ç)
Yabancı dil başvuru için ön şart olmayıp, ancak ÜDS veya KPDS’den
50 ve üzeri veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir
sınavdan bu puana eşdeğer bir puan alanların, yabancı dil belgesini ibraz
etmek şartıyla genel başarı değerlendirmesine katkısı olur. d)
Tezli yüksek lisans programlarına, lisans mezuniyet ortalaması, ALES ve
mülakat sınavı sonuçları ile yabancı dilden aldıkları puanlar
değerlendirilerek öğrenci kabul edilir. (3)
Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliği programlarına
başvurulara ilişkin esaslar şunlardır: a)
Başvuracak adayların en az dört yıllık lisans diplomasına sahip olmaları
gerekir. b)
Son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın
puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları gerekir. GMAT veya GRE
sınavında başarılı olan adayların puanları ALES sınavı yerine geçerli
sayılabilir. Ancak, bunların ALES puanlarına eşdeğer kabul edilebilecek
puanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilen en az puan düzeyinde
olup Senato kararıyla arttırılabilir. c)
Lisans mezuniyet not ortalaması 2.00/4.00 dir.
100’lük sistemdeki notların 4’lük sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim
Kurulu tarafından yayınlanan tabloya göre yapılır. ç)
Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliği programlarına ALES ve
lisans mezuniyet ortalaması değerlendirilerek öğrenci kabul edilir. (4)
Doktora programlarına başvurular için aşağıdaki şartlar aranır: a)
Başvuracak adayların lisans ve/veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip
olmaları, lisans derecesiyle doktoraya
başvuracakların en az dört yıl süreli bir yükseköğretim programından mezun
olmaları gerekir. Farklı alanda lisans ve yüksek lisans öğrenimi gören
adaylara anabilim dallarınca bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. b)
Yüksek lisans derecesine sahip olan adaylardan son üç yıl içinde ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 puan
alanlar ile lisans diplomasıyla başvuran adaylardan son üç yıl içinde ALES’ten en az 70 puan alanlar başvurabilir. c) Lisans diploması ile doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalaması 3.00/4.00’dir. 100’lük sistemdeki notların 4’lük
sistemdeki karşılıkları Yükseköğretim Kurulu tarafından yayınlanan tabloya
göre yapılır. ç) Doktora programına müracaat edecek adayların ÜDS veya KPDS’den 55 ve üzeri puan veya Üniversitelerarası Kurul
tarafından kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan, yabancı
uyruklu öğrenciler için anadilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca
dillerinden birinden ÜDS veya KPDS’den en az 55
puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir sınavdan bu
puana eşdeğer bir puan almış olmaları gerekir. d)
Doktora programlarına, lisans ve/veya yüksek lisans mezuniyet ortalaması,
ALES ve mülakat sınavı sonuçları ile yabancı dilden aldıkları puanlar
değerlendirilerek öğrenci kabul edilir. e)
Yurt dışı yükseköğretim kurumlarından alınan yüksek lisans diplomalarının
denklikleri Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan adaylar da doktora
programına başvurabilir. (5)
Bilimsel hazırlık programlarına alınacak öğrencilerle ilgili şartlar Senato
tarafından belirlenir. (6)Yabancı uyruklu öğrenciler; Türkiye’deki veya denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen bir yükseköğretim kurumunun
lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmak ve enstitü yönetim kurulu
tarafından belirlenen şartları yerine getirmek kaydıyla, başvurdukları
lisansüstü programın anabilim dalı başkanlığının olumlu görüşü alınarak,
Yükseköğretim Kurulu kararlarında belirtilen esaslar çerçevesinde, enstitü
yönetim kurulu kararı ile lisansüstü programlara kabul edilebilir. Türkçe
sınavında başarısız olan yabancı uyruklu öğrenciye, Türkçe öğrenmesi için bir
yıl süre tanınır. Bu süre bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha
uzatılabilir. (7)
Yüksek öğrenimlerini yurtdışında yapan adayların, Yükseköğretim Kurulundan
denklik belgesi almaları zorunludur. Genel başarı değerlendirmesi MADDE 14 – (1) Tezli yüksek lisansta başarı değerlendirmesine
ilişkin esaslar şunlardır: a)
Aday öğrenciler, önceden ilan edilen gün, yer ve saatte mülakat sınavına
girerler. Adayların başarılı sayılabilmesi için; mülakat sınavında aldığı
puan, lisans mezuniyet not ortalaması ve ALES puanı ile birlikte yabancı
dilden aldığı puan değerlendirilir. b)
Adayların başarı durumu genel başarı notu ile belirlenir. Genel başarı notu;
ALES sonucunun % 50’si, lisans mezuniyet ortalamasının % 20’si, yabancı dil
puanının % 10’u ve mülakatta alınan tam notun % 20’si alınarak bunların
toplamı ile hesaplanır. Mülakat baraj notu 100 puan üzerinden en az 50 olup,
daha aşağı not alan adaylar başarısız olarak değerlendirilir. c)
Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan genel başarı notunun 100
üzerinden 55 puan olması gerekir. Enstitü yönetim kurulu, adayları başarı
puanlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen kontenjanlar kadar asil ve
yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder. Genel başarı notları eşit
olan adaylardan kontenjan sınırında olanlar için ALES başarı puanına bakılır,
eşitlik devam ettiği takdirde mülakat notu yüksek olan aday başarılı sayılır. (2)
Tezsiz yüksek lisans ve orta öğretim alan öğretmenliğinde genel başarı notu,
adayların ALES puanının % 60’ı ve mezuniyet not ortalamasının %40’ı
toplanarak hesaplanır. Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan
genel başarı notunun 100 üzerinden 50 puan olması gerekir. Enstitü yönetim
kurulu, adayları başarı notlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen
kontenjanlar kadar asıl ve yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder.
Hesaplama sonucunda aynı nota sahip adaylardan kontenjan sınırında olanlar
için ALES başarı puanı, eşitlik devam ettiği takdirde de lisans mezuniyet not
ortalaması yüksek olan aday başarılı sayılır. 3)
Doktora programlarında başarı değerlendirmesine ilişkin esaslar şunlardır: a)
Aday öğrenciler, önceden ilan edilen gün, yer ve saatte mülakat sınavına
girerler. Adayların başarılı sayılabilmesi için; mülakat sınavında aldığı
puan, yüksek lisans veya lisans mezuniyet not ortalaması ve ALES puanı ile
birlikte yabancı dilden aldığı puan değerlendirilir. b)
Adayların başarı durumu genel başarı notu ile belirlenir. Genel başarı notu;
ALES sonucunun % 50’si, yüksek lisans veya lisans mezuniyet ortalamasının %
20’si, yabancı dil puanının % 10’u ve mülakatta alınan tam notun % 20’si
alınarak bunların toplamı ile hesaplanır. Mülakat baraj notu 100 üzerinden en
az 50 puan olup, daha aşağı not alan adaylar başarısız olarak
değerlendirilir. c)
Adayların başarılı sayılabilmesi için, hesaplanan genel başarı notunun 100
üzerinden 60 puan olması gerekir. Enstitü yönetim kurulu, adayları başarı
puanlarına göre sıralayarak, daha önce ilan edilen kontenjanlar kadar asil ve
yarısı kadar yedek adayı belirleyerek ilan eder. Aynı puana sahip adaylardan
ALES başarı puanı yüksek olan, eşitlik
devam ettiği takdirde de mülakat notu yüksek olan aday tercih edilir. Bilimsel hazırlık programları MADDE 15 – (1) Bilimsel hazırlık programı, yüksek lisans ve
doktora düzeyinde uygulanır ve öğrenci kabulüne ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir. (2)
Lisans ve/veya yüksek lisans derecesini, başvurdukları lisansüstü
programından farklı alanlarda almış olan lisansüstü öğrencilerinin
eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. (3)
Öğrencinin alması gereken dersler, anabilim dalı akademik kurulunun teklifi,
enstitü yönetim kurulunun onayı ile belirlenir. Bilimsel hazırlık programında
alınan dersler, ilgili lisansüstü programı için gerekli görülen derslerin
yerine geçemez. (4)
Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en fazla iki yarıyıldır. Bu
programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen lisansüstü program
sürelerine dahil edilmez. (5)
Bilimsel hazırlık programını belirlenen süre içinde başarı ile tamamlayamayan
öğrencilerin enstitü ile ilişiği kesilir. Enstitüye kayıt MADDE 16 – (1) Lisansüstü programlara kayıt hakkını kazanan asil
ve yedek adayların listesi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
Sonuçlar enstitü müdürlüğü tarafından ilan edilir. Kayıtlar, Senato
tarafından kabul edilip ilan edilen enstitü akademik takviminde belirtilen
günlerde yapılır. Kazanan adaylar, enstitü yönetim kurulunca istenen belgeleri,
süresi içinde enstitüye vererek kesin kayıtlarını yaptırırlar. Süresi içinde
kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt haklarını kaybeder. Bu adayların
yerine, başarılı bulunan yedek adaylar genel başarı değerlendirme sırası esas
alınarak kabul edilebilir. Yatay geçişle öğrenci kabulü MADDE 17 – (1) Başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü
programlarından, enstitünün eş değer lisansüstü programlarına yatay geçiş
yapmak istediğini bir dilekçe ile enstitüye bildiren öğrenci, enstitü yönetim
kurulunun kararı ile yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. (2)
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulüne ilişkin esaslar şunlardır: a)
Yatay geçiş yapacak öğrencinin; başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü
programlarında en az bir yarıyılı başarı ile tamamlaması ve yatay geçiş
yapmak istedikleri programların başvuru şartlarını taşıması gerekir.
Öğrencinin yarıyıl başlangıcından en geç onbeş gün
önce enstitüye müracaat etmesi gerekir. b)
Yatay geçişler, ders aşamasında yapılır. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri
tez aşamasında yatay geçiş yapamaz. c)
Anabilim/bilim dalları arasında yatay geçişler, ilgili anabilim dalı akademik
kurulunun önerisi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile yapılabilir. ç)
Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında yatay geçiş yapılmaz. d)
Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarına yatay geçiş
yapılmaz. e)
Yurtdışı lisansüstü eğitim programlarından yatay geçiş yapılmaz. f)
Vakıf üniversitelerinin lisansüstü programlarından ve uzaktan eğitim
lisansüstü programlarından yalnızca tezsiz yüksek lisans programlarına yatay
geçiş yapılabilir. (3)
Öğrencinin kabul edileceği programdaki derslerin hangilerinden muaf
tutulacağı ve alacağı dersler anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun kararı ile belirlenir. Özel öğrenci kabulü MADDE 18 – (1) Bir yükseköğretim kurumunda lisans ya da
lisansüstü öğrenim gören ya da bu öğrenimlerini tamamlayarak belirli bir
konuda bilgi ve uygulama becerilerini arttırmak isteyenler, ilgili anabilim dalı başkanının uygun
görüşleri ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile özel öğrenci olarak kabul
edilerek belirlenen derslere devam edebilirler. Bu statüdeki öğrenciler bir
yarıyılda en çok iki ders alabilir. Bu öğrenciler tam zamanlı öğrenciler gibi
izledikleri derslerin bütün koşullarına uymak ve derslerin bütün gereklerini
yerine getirmek zorundadır. (2)
Özel öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamaz. (3)
Tam zamanlı öğrencisi bulunmayan derslere özel öğrenci kabul edilemez. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Kayıt Yenileme, Ders Sınavları, Değerlendirme ve
İlişik Kesme Kayıt yenileme MADDE 19 – (1) Öğrenci her yarıyılda kaydını yenilemek
zorundadır. Öğrenci, enstitü yönetim kurulunca kabul edilmiş bir mazereti yoksa
ders kaydını bizzat kendisi yaptırmak ve kayıt formlarını
danışmanı/danışmanları ile anabilim dalı başkanlarına imzalatarak, katkı
payını yatırdığına dair banka dekontuyla birlikte
enstitüye teslim etmek zorundadır. Senato tarafından belirlenen süre içinde
katkı payını yatırmayan ve kaydını yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl başarısız
olmuş sayılır ve öğrencilik haklarından yararlanamaz. (2)
Mazereti nedeniyle, kaydını akademik takvimde belirtilen süre içinde
yaptıramayan öğrenci, mazereti enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği
takdirde ders ekle-sil haftasında ders kaydı yaptırabilir. Bu süre içinde de
kaydını yaptırmayan öğrenci bir defaya mahsus olmak üzere, bunu izleyen
yarıyıl başında kaydını yaptırır. Aksi halde öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. Kayıt yaptırmama nedeniyle kaybedilen süre öğrenim süresine dahildir. (3)
Tezli yüksek lisans, doktora, orta öğretim alan öğretmenliği ve tezsiz yüksek
lisans öğrencileri bir yarıyılda en çok 15 kredilik ders alabilirler. (4)
Öğrenci, danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararıyla, izlediği programın ders yüküne sayılmak üzere
Üniversite dışındaki diğer yükseköğretim kurumlarının lisansüstü
programlarında verilmekte olan derslerden de alabilir. Ancak, bu dersler
toplam 6 krediyi geçemez. Ders ekle-sil MADDE 20 – (1) Yarıyıl başında, danışman onayı ile ders alarak
kayıt yaptıran öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekle-sil
haftasında danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının uygun görüşünü de alarak,
o yarıyılın öğretim programında açılan başka dersleri ders kayıt formuna
ekleyebilir ya da aldıkları bazı dersleri bırakabilir. Kredi transferi MADDE 21 – (1) Bir öğrencinin özel öğrenci statüsünde aldığı
lisansüstü dersler dahil enstitüye kaydolmadan
önceki son beş yıl içinde yurtiçi/yurtdışı yükseköğretim kurumlarından almış
olduğu lisansüstü dersler; danışmanın uygun görüşü, anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin
kayıtlı olduğu programa transfer edilebilir. Bu nitelikteki dersler toplam 12
krediyi geçemez. Karşılıklı değişim programları çerçevesinde yurtdışındaki
üniversitelerden alınan dersler; eğitim programında eşdeğer olan veya yerine
sayılabilecek ders varsa bu derslerle birlikte, eşdeğer olan veya yerine
sayılabilecek ders yoksa alınan ders seçmeli olarak kendi kodu, adı ve
kredisi ile birlikte öğrencinin transkriptine
işlenir. (2)
Yatay geçişler hariç, herhangi bir yüksek lisans programı süresince alınarak
bu program için geçerli sayılan krediler, doktora programına transfer
edilemez. (3)
Yüksek lisans programlarında alınıp başarılı olunan dersler, doktora
programlarında tekrar alınamaz. Devam zorunluluğu MADDE 22 – (1) Teorik ve uygulamalı derslere devam zorunludur.
Teorik ve uygulamalı derslerin % 20'sinden fazlasına devam etmeyen öğrenci, o
ders ya da derslerin yarıyıl sonu genel sınavlarına alınmaz ve devamsız
sayılır. Sınavlar MADDE 23 – (1) Yıl boyunca yapılacak sınavlar şunlardır: a)
Ara sınav: Derslerde en az bir ara sınav yapılır. Yarıyıl süresince
yaptırılan proje, ödev, laboratuvar, atölye ve
benzeri çalışmalar da ara sınav yerine geçebilir. b)
Genel sınav: Bir dersin genel sınavı, o dersin tamamlandığı yarıyıl sonunda
yapılır. Dersi ders kayıt formuna yazarak devam koşulunu yerine getiren
öğrenci, belirlenen gün ve saatte o dersin genel sınavına girmek zorundadır.
Devam koşulunu yerine getirdiği halde genel sınava girmeyen öğrenci başarısız
sayılır. c)
Mazeret sınavı: Mazeret sınavı ara sınavlar yerine kullanılabilir. Mazereti,
enstitü yönetim kurulu kararı ile kabul edilen öğrenci, ara sınav haklarını
aynı yarıyıl içinde kullanır. Mazeret sınavı tarihi anabilim dalı
başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Öğrenci ara sınavlarına girdiği ders için mazeret beyan edemez. Ders başarı notu MADDE 24 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile
belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde ara sınavlar,
uygulamalı çalışmalar, ödevler gibi çalışmalarda gösterdiği başarı ve genel
sınavın birlikte değerlendirilmesi ile elde edilir. Ara sınavların ders
başarı notuna etkisi en çok % 50 olabilir. (2)
Sınavların değerlendirilmesinde aşağıdaki puanlama sistemi uygulanır: a) Puanlar Notlar Katsayılar 90-100 AA 4,00 85-89 BA 3,50 75-84 BB 3,00 70-74 CB 2,50 60-69 CC 2,00 55-59 DC 1,50 50-54 DD 1,00 00-49 FF 0,00 b)
Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; B: kredisiz derslerde başarılı, K:
kredisiz derslerde başarısız, D: devamsızlık nedeniyle genel sınava girme hakkı
yok, başarısız, FF: başarısız, G: girmedi, M: muaf, H: mazaretli,
E: eksik olarak tanımlanır. Takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar
düzeltilmeyen E notu FF’ye dönüştürülür. c)
Bir dersten başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin en az CB,
doktora öğrencilerinin ise en az BB notu almış olmaları gerekir. ç)
Bir dersten CC, DC, DD, FD, FF, D, K ve G notlarından birini alan yüksek
lisans öğrencisi ile bir dersten CB, CC, DC, DD, FD, FF, D, K ve G
notlarından birini alan doktora öğrencisi, o dersi başarmamış sayılır ve
dersi açıldığı ilk yarıyılda almak zorundadır. d)
M notu, bir başka üniversiteden nakil yolu ile gelen öğrencilerin önceden
almış oldukları ve denkliği ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi
üzerine enstitü yönetim kurulunca kabul edilerek başarılı sayılan dersler
için verilir. M ve B notu, not ortalama hesaplarına dahil
edilmez. e)
Anabilim dalı başkanlığının ve danışmanın ortak önerisi üzerine enstitü
yönetim kurulu kararı ile öğrenci başarısız olduğu seçmeli bir dersin yerine
başka bir seçmeli dersi alabilir. Sınav sonuçlarına itiraz MADDE 25 – (1) Maddi hatalar nedeniyle sınav sonuçlarına
itirazı olan öğrenci bu itirazını, sınav sonuçlarının ilanından itibaren en
geç iki hafta içinde enstitüye yazılı olarak yapabilir. Bu itiraz ilgili
anabilim dalı başkanlığına ve ders sorumlusuna iletilir. Anabilim dalı
başkanının oluşturacağı ve ders sorumlusunun da yer alacağı üç kişilik bir
komisyon tarafından öğrencinin sınav evrakında maddi hata olup olmadığına
dair inceleme yapılır. İncelemede maddi hata görülürse, gerekli not
düzeltmesi yapılarak enstitü müdürlüğüne bildirilir. Komisyonun verdiği not
kesindir. Akademik ortalamanın hesaplanması
MADDE 26 – (1) Bir dersin kredisi ile başarı notu katsayısının
çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Akademik ortalama, öğrencinin bir
lisansüstü programa kayıt olmasından itibaren aldığı derslerin ağırlıklı
puanlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesiyle elde
edilir. (2)
Bu hesaplamada bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Öğrencinin
aldığı B ve M notu akademik ortalama hesaplanırken dikkate alınmaz. İlişik kesme MADDE 27 – (1) Öğrencinin, aşağıda belirtilen nedenlerle,
enstitü yönetim kurulu kararıyla enstitü ile ilişiği kesilir: a)
Programı süresi içinde tamamlayamayan, b)
İki yarıyıl kayıt yenilemeyen, c)
Jüri tarafından tezi reddedilen, ç)
Düzeltilmiş tezi jüri tarafından kabul edilmeyen, d)
Doktora yeterlik sınavında ikinci kez başarısız olan, e)
Doktora tez önerisi iki kez reddedilen veya tez izleme komitesi tarafından
üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan, f)
Tez savunma sınavında başarılı olup enstitü tarafından belirlenen tez,
materyal ve dokümanları bir ay içinde teslim etmeyen, g)
Tez önerisini süresi içinde vermeyen, ğ)
Kendi isteği ile dilekçeyle kaydını sildiren, h)
Aynı anda başka bir enstitüde kayıtlı olduğu tespit edilen, ı)
Tez savunma sınavına geçerli mazereti olmadan girmeyen, i)
Bilimsel hazırlık programında başarısız olan, j)
Seminer ve uzmanlık alan dersinden üst üste iki veya aralıklı olarak üç kez K
notu alan, k)
Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinden dönem projesi dersinden üçüncü kez
başarısız bulunan öğrenciler. (2)
Başarısızlık sebebiyle kaydı silinen öğrenci, aynı enstitü anabilim dalında
ya da bu anabilim dalına bağlı bilim dallarında yer alan aynı seviyedeki
lisansüstü programlara tekrar başvuramaz. Ayrıca, yükseköğretim kurumundan
çıkarılma cezası sebebiyle kaydı silinen öğrenciler, Üniversitedeki hiçbir
lisansüstü programa başvuramaz. BEŞİNCİ BÖLÜM Tezli Yüksek Lisans Programı Amaç ve kapsam MADDE 28 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin
bir bilim alanında, belirli bir bilgi ve beceri birikimi edinmesine ek
olarak, bilimsel araştırma yapmasını, bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme
ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır. (2)
Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi danışmanın isteği, ilgili anabilim
dalı başkanının onayı ile başka anabilim dalı derslerinden de seçilebilir.
Ayrıca, bu dersler danışmanın isteği, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden de seçilebilir. (3)
Tezli yüksek lisans programı; enstitüde yürütülen programlardan birinde ve/veya
Üniversite içinde ya da yurt içi ve yurt dışındaki diğer yükseköğretim
kurumlarıyla ortaklaşa düzenlenmiş programlar şeklinde de yürütülebilir. Süre MADDE 29 – (1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi
dört yarıyıldır. Bu sürede yüksek lisans programını tamamlayamayan öğrenciye,
danışmanının ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir. Ancak,
öğrenciye verilen ek sürenin, azami öğrenim süresini aşmaması ve azami süresi
dolmadan önce öğrencinin tez savunma sınavına girmesi gerekir. Azami öğrenim
süresi altı yarıyıldır. Bu Yönetmelik uyarınca başarısız olan öğrencinin
enstitü ile ilişiği bu süreden önce kesilir. (2)
Öğrencinin ek süre dahil dört yarıyılda aldığı derslerden
başarılı olması gerekir. Bu süre içinde aldığı derslerden başarılı olamayan
öğrencilerin enstitü yönetim kurulu kararıyla enstitü ile ilişiği kesilir. Dersler ve krediler MADDE 30 – (1) Tezli yüksek lisans programı; toplam 21 krediden
az olmamak koşuluyla, en az yedi ders, uzmanlık alan dersi, seminer çalışması
ve tez çalışmasından oluşur. Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması
kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Danışman MADDE 31 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci
listelerini ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman
önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları
anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci
yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü yönetim kurulu,
yüksek lisans programına kesin kayıt yaptıran her öğrenci için, anabilim dalı
başkanlığının önerisi doğrultusunda bir danışman görevlendirir. Gerekli
hallerde enstitü yönetim kurulu, anabilim dalı başkanlığının gerekçeli
önerisi ile danışman değişikliği yapabilir. (2)
Öğrenci, danışmanının belirlediği dersleri almak zorundadır. Ders
değişiklikleri, Senato tarafından kabul edilen akademik takvimde belirlenen
ders ekle-sil haftası içinde yapılır. Açılan bir dersin ekle-sil haftasında
öğrenci sayısındaki yetersizlik nedeniyle kapanma durumuna gelmesi halinde
ders değişikliği yapılmaz. (3)
Danışman, danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ek süre isteklerini anabilim
dalı başkanlığı aracılığıyla her yarıyılın en geç son iki haftası içinde
enstitü yönetim kuruluna sunar. Tez konusu başlığı değişikliği, tez
önerisinde olduğu gibi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. (4)
Öğrenciye belirlenen süreler içinde danışman atanıncaya kadar bu görev, anabilim
dalı başkanlığı tarafından yürütülür. Herhangi bir nedenle danışman
atanamayan öğrenciye, enstitü yönetim kurulu kararı ile birinci yarıyıl
sonuna kadar bir danışman atanır. Seminer dersi MADDE 32 – (1) Her yüksek lisans öğrencisi, teze başlamadan önce
seminer dersinde yazılı bir seminer hazırlamak zorundadır. Seminer dersinin
hangi dönemde yapılacağına danışman karar verir. Seminer dersinin yürütülmesi
ile ilgili esaslar, enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. (2)
Seminer dersi kredisiz olup, danışman tarafından başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir. Öğrenci, seminer dersini en fazla dört yarıyıl içinde
başarmak zorundadır, dördüncü yarıyılın sonunda da seminerini başaramayan
öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Yüksek lisans tezi MADDE 33 – (1) Öğrenci, danışmanının ve anabilim dalı
başkanlığının onayı ile en geç, derslerini başarıyla tamamladıktan sonraki
ilk yarıyıl başına kadar tez konusunu bir tez öneri formu ile enstitüye
bildirir. Tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği
durumlarda, anabilim dalı başkanlığının önerisi ile Üniversite içinden veya
diğer yükseköğretim kurumlarından ikinci bir tez danışmanı enstitü yönetim
kurulu kararı ile atanabilir. Tez konusunda değişiklik yapılması gereken
durumlarda aynı işlem uygulanır. Tez savunma sınavı jürisinin
oluşturulması ve toplanması MADDE 34 – (1) Yüksek lisans tez savunma sınavı jürisi,
danışmanın önerisi, ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı
ve en az biri yükseköğretim kurumu içindeki başka bir anabilim/bilim dalından
ve/veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç asil ve iki yedek
üyeden oluşur. İkinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. Tez savunma sınavı ve sınavın
sonuçlanması MADDE 35 – (1) Tezini tamamlayan öğrencinin danışmanı,
öğrencinin tez savunma sınavına girebilmesi için anabilim dalı başkanlığına
başvurur. Anabilim dalı başkanlığı tez jürisi önerisiyle birlikte tezin
ciltlenmemiş beş nüshasını enstitüye teslim eder. (2)
Tez çalışması, teze başlandığı tarihten itibaren bir yarıyıl geçmeden enstitü
müdürlüğüne sunulmaz. (3)
Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde, tezle ilgili ayrıntılı kişisel değerlendirme raporlarını
hazırlayarak, öğrencinin dosyasına konulmak üzere enstitü müdürlüğüne teslim
eder ve belirlenen tarihte öğrenciyi tez savunma sınavına alırlar. Öğrenci,
tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Enstitü tarafından
atanan jüri üyeleri kendilerine tebligat yapıldığı andan itibaren
mazeretlerini bir hafta içinde bildirir, mazereti olan üyenin yerine yedek
üye davet edilir. (4)
Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez savunma sınavının süresi en az 45, en çok 90
dakikadır. Tez savunma sınavının sunulması dinleyicilere açık olarak
yapılabilir. Ancak, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Savunma sınavı
adayın çalışmasıyla ilgili konularda bilgi, yorumlama ve sentez gücünü
değerlendirmeyi amaçlar. (5)
Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında kabul, ret
veya düzeltme kararlarından birini verir. Olumsuz oy kullanan üyeler gerekçelerini
ilgili tutanağa ekler. Bu karar, anabilim dalı başkanlığı tarafından tez
savunma sınavını izleyen ilk beş gün içinde sınav evrakıyla birlikte
enstitüye teslim edilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenciye tezini düzeltmesi
için, azami öğrenim süresi dikkate alınarak en fazla üç ay düzeltme süresi
verilir. Öğrenci gerekli düzeltmeleri yaparak, tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir. (6)
Tez savunma sınavına mazereti nedeniyle gelemeyen öğrenci, mazeretini
belgelemek zorundadır. Her ne sebeple olursa olsun, mazereti olmadan tez
savunma sınavına gelmeyen veya mazeretleri enstitü yönetim kurulu tarafından
kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Mazereti enstitü
yönetim kurulunca kabul edilen öğrenci, mazeretinin sona ermesinden itibaren
bir ay içinde savunma sınavına alınır. (7)
Jüri tarafından kabul edilen tezler, tez yazım esaslarına uygun şekilde
hazırlanarak enstitünün belirlediği sayıda çoğaltılır, gerekli diğer doküman
ve materyallerle birlikte enstitüye teslim edilir. Bir ay içinde enstitü
tarafından belirlenen tez, materyal ve dokümanları teslim etmeyen öğrencinin
kaydı silinir. Yüksek lisans diploması MADDE 36 – (1) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer
koşulları da sağlayan yüksek lisans öğrencisinin mezuniyeti enstitü yönetim
kurulu onayı ile kesinleşir. Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar
verilen öğrenciye yüksek lisans diploması verilir. Diploma bir defa verilir.
Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi halinde, gazetede verilecek bir
ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne başvurması durumunda yüksek lisans
diploması yerine geçecek, kayıptan dolayı verildiğini gösteren fotoğraflı bir
belge düzenlenir. (2)
Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar,
öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge,
diploma verilirken geri alınır. ALTINCI BÖLÜM Tezsiz Yüksek Lisans Programı Amaç ve kapsam MADDE 37 – (1) Tezsiz yüksek lisans; en az dört yıl süreli bir
yüksek öğretim kurumundan mezun olanlara meslekî konularda derin bilgi
kazandırmak ve mevcut bilgileri uygulamada nasıl kullanacaklarını öğretmek
amacıyla yaptırılan eğitim-öğretim ve dönem projesini kapsayan bir lisansüstü
programdır. Hangi alanlarda tezsiz yüksek lisans programlarının açılacağına,
ilgili anabilim dalının ve enstitü kurulunun önerisi üzerine Senato
tarafından karar verilir. (2)
Tezsiz yüksek lisans programı birinci ve ikinci öğretimde ayrı ayrı yürütülebilir. Süre MADDE 38 – (1) Tezsiz yüksek lisans programları üç yarıyılı ders
ve bir yarıyılı dönem projesi olmak üzere toplam dört yarıyıldır. Bu sürede
yüksek lisans programını tamamlayamayan öğrenciye, danışmanının ve anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile en fazla
iki yarıyıl ek süre verilebilir. Ancak, öğrenciye verilen ek sürenin, azami
öğrenim süresini aşmaması gerekir. Azami öğrenim süresi altı yarıyıldır. Öğrencinin
ek süre dahil dört yarıyılda aldığı derslerden
başarılı olması gerekir. Bu süre içinde aldığı derslerden başarılı olamayan
öğrencilerin, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Enstitü ile ilişiği kesilir. Dersler ve krediler MADDE 39 – (1) Tezsiz yüksek lisans programı; toplam 36
krediden az olmamak koşuluyla, en az oniki ders ile
en az bir yarıyıl süreli dönem projesi dersinden oluşur. Dönem projesi dersi,
iki saat teorik ve kredisiz bir derstir. Öğrenci her yarıyılda en fazla 15
kredi alabilir. (2)
Lisans öğrenimi sırasında alınmamış olmak şartıyla, öğrencinin danışmanınca
da uygun görülen en çok 6 kredilik ders lisans derslerinden de seçilebilir. Danışman atanması ve dönem
projesi MADDE 40 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci
listelerini, ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman
önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları
anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci
yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü yönetim kurulu her
öğrenciye ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışman atar.
Danışman, danışmanlık yaptığı öğrenciler için her yıl dönem projesi dersi
açmak zorundadır. Danışmanlık görevi ders yükünden sayılmaz. (2)
Öğrenci, dönem projesinin konusunu, danışman ve anabilim dalı akademik
kurulunun onayı ile en geç, derslerini başarıyla tamamladıktan sonraki ilk
yarıyıl başına kadar enstitü müdürlüğüne sunar. Proje konusu enstitü yönetim
kurulu kararı ile kesinleşir. (3)
Öğrenci, dönem projesini aldığı yarıyıllarda danışmanının açacağı dönem
projesi dersine kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrenci; dönem projesini tez
yazım esaslarına uygun şekilde hazırlayarak en geç ilgili yarıyılın genel
sınavlarını takip eden otuz gün içinde enstitüye teslim etmek zorundadır. (4)
Dönem projesi dersi, kredisiz olup danışman tarafından başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir. Dönem projesi dersinden üst üste üç yarıyıl
başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezsiz yüksek lisans diploması MADDE 41 – (1) Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar
verilen öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir. (2)
Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar,
öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge,
diploma verilirken geri alınır. (3)
Diploma bir defa verilir. Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi halinde,
gazetede verilecek bir ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne başvurması
durumunda yüksek lisans diploması yerine geçecek kayıptan dolayı verildiğini
gösteren fotoğraflı bir belge düzenlenir. YEDİNCİ BÖLÜM Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans
Programı Amaç ve kapsam MADDE 42 – (1) Yükseköğretim Kurulunca belirlenen programlardan
lisans diploması almış öğrencileri, mezun oldukları programla ilgili
ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek amacıyla üç yarıyıla eşdeğer
bir süreyi kapsayan ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans
programları açılabilir. (2)
Bu tür yüksek lisans programlarına, usul ve esasları Yükseköğretim Kurulunca
tespit edilen sınavla öğrenci seçilir ve yerleştirilir. (3)
Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarına; öğrenci
kabulü, bu programların ders, uygulama ve sınavları ile sınavların değerlendirilmesi
ve verilecek diplomalara ilişkin usul ve esaslar, ilgili diğer mevzuat
hükümleri ve bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür. (4)
Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programlarındaki dersler
ve diğer eğitim-öğretim esasları bu Yönetmeliğin tezsiz yüksek lisans
hükümlerine tabidir. Ortaöğretim alan öğretmenlerinin
yetiştirilmesine yönelik programlar MADDE 43 – (1) Ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesi
amacına yönelik olarak, birleştirilmiş lisans artı tezsiz yüksek lisans
programı ve tezsiz yüksek lisans programı olmak üzere iki tür program
düzenlenebilir. Bunlardan; a)
Birleştirilmiş lisans artı tezsiz yüksek lisans programı: İlgili alanın
bulunduğu fakülte (alan fakültesi) ile eğitim fakülteleri ve enstitü anabilim
dallarınca ortak yürütülen programlardır. Bu programların lisans
kademesindeki öğrenciler, ilk yedi yarıyıldaki derslerini alan fakültesinden
alır. Bu derslerin tümünü başarı ile tamamlayan öğrenciler, lisans kademesinin
son yarıyılında, o alanın nasıl öğretileceğini kapsayan ders ve
uygulamalarını eğitim fakültesinden alır ve bunları da başarı ile tamamlayan
öğrencilere o alanın adını ana dal, eğitimini de yan dal olarak belirten
lisans diploması verilir. Lisans kademesini tamamlayan öğrenciler, enstitüye
bağlı bir anabilim dalı olarak yürütülen tezsiz yüksek lisans kademesine
doğrudan geçirilir. Lisansüstü kademede iki yarıyıla eşdeğer bir süre içinde
mezuniyet için öngörülen tüm şartları tamamlayan öğrencilere, ilgili alan
öğretmenliğinin adını taşıyan yüksek lisans diploması verilir. b)
Tezsiz yüksek lisans programı: Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen
programlardan lisans diploması almış öğrencileri, lisans diploması almış
oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek
amacıyla düzenlenen ve üç yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan programlardır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Doktora Programı Amaç ve kapsam MADDE 44 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız
araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile
irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları
belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora programı sonunda hazırlanacak
tezin; a)
Bilime yenilik getirme, b)
Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, c)
Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir. (2)
Doktora programları, yurt içi ve yurt dışı entegre
doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların uygulama usul
ve esasları, Senatonun teklifi üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenir.
İki veya daha fazla yükseköğretim kurumunun önerisi ve Yükseköğretim Kurulu
kararı ile yükseköğretim kurumları arasında ortaklaşa yürütülecek doktora
programları açılabilir. Bu şekilde açılacak lisansüstü programlarının
esasları Senato tarafından belirlenir. Süre MADDE 45 – (1) Doktora programını tamamlama süresi; yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile
kabul edilenler için on yarıyıldır. Bu Yönetmelik uyarınca başarısız olan
öğrencinin enstitü ile ilişiği bu süreden önce kesilebilir. (2) Kredili derslerini başarıyla tamamlayan, yeterlik sınavında
başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını
belirtilen sürede tamamlayamadığı için tez savunma sınavına giremeyen öğrenciye,
ilgili danışmanın ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile tezini jüri önünde savunması için en fazla dört yarıyıl ek
süre verilebilir. (3)
Öğrenci tezini, tez çalışmasına başladığı tarihten itibaren üç yarıyıldan önce
enstitüye sunamaz. Danışman MADDE 46 – (1) Enstitü müdürlüğü kesin kayıt yaptırmış öğrenci
listelerini, ilgili anabilim dallarına göndererek, her öğrenci için danışman
önerilmesini ister. Anabilim dalı başkanlığı, önerilecek danışmanları
anabilim dalı akademik kurulunun görüşünü alarak belirler ve en geç birinci
yarıyıl sonuna kadar enstitü müdürlüğüne bildirir. Enstitü, doktora
programına kesin kayıt yaptıran her öğrenci için, anabilim dalı başkanlığının
önerisi doğrultusunda bir danışman görevlendirir. Gerekli hallerde enstitü
yönetim kurulu, anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ile danışman
değişikliği yapabilir. (2)
Herhangi bir nedenle danışman atanamayan öğrenciye enstitü yönetim kurulu
kararı ile en geç birinci yarıyıl sonuna kadar bir danışman atanır. (3)
Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği
durumlarda, anabilim dalı başkanlığının önerisi ile Üniversite içinden veya
diğer yükseköğretim kurumlarından ikinci tez danışmanı enstitü yönetim kurulu
kararı ile atanabilir. (4)
Öğrenci, danışmanının belirlediği dersleri almak zorundadır. Ders
değişiklikleri Senato tarafından kabul edilen ders ekle-sil haftası içinde
yapılır. (5)
Danışman, danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ek süre isteklerini anabilim
dalı başkanlığı aracılığıyla her yarıyılın en geç son iki haftası içinde
enstitü yönetim kuruluna sunar. Tez konusu başlığı değişikliği, tez
önerisinde olduğu gibi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. Dersler ve krediler MADDE 47 – (1) Doktora programı; yüksek lisans derecesi ile
kabul edilen öğrenciler için toplam 24 krediden az olmamak koşuluyla, en az
sekiz ders, uzmanlık alan dersi, seminer çalışması, yeterlik sınavı ve tez
çalışmasından oluşur. Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması kredisizdir.
Doktora programı derslerini tamamlama süresi azami dört yarıyıldır. Bir
yarıyılda alınan derslerin toplam kredisi onbeşi
geçemez. (2)
Doktora programı; lisans derecesiyle kabul edilen öğrenciler için toplam 48
krediden az olmamak koşuluyla onaltı ders, uzmanlık
alan dersi, seminer çalışması, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından oluşur.
Uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışması kredisizdir. Doktora programı
derslerini tamamlama süresi en çok altı yarıyıldır. Bir yarıyılda alınan
derslerin toplam kredisi onbeşi geçemez. (3)
Alınacak derslerin en çok ikisi; lisans/yüksek lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması koşuluyla, ilgili danışmanın önerisi, anabilim dalı
başkanlığının onayı ile diğer anabilim dalları derslerinden veya enstitü
yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
lisansüstü derslerden de seçilebilir. Seminer dersi MADDE 48 – (1) Doktora öğrencisi teze başlamadan önce seminer
dersinde yazılı bir seminer hazırlamak zorundadır. Seminer dersinin hangi
dönemde yapılacağına danışman karar verir. Seminer dersinin yürütülmesi ile
ilgili esaslar, enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. (2)
Seminer dersi kredisiz olup, danışman tarafından başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir. (3)
Doktoraya yüksek lisans diploması ile kabul edilen öğrenci seminer dersini
dört yarıyıl içinde başarmak zorundadır. Dördüncü yarıyılın sonuna kadar
seminerini başaramayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. (4)
Doktoraya lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci seminer dersini altı
yarıyıl içinde başarmak zorundadır. Altıncı yarıyılın sonunda seminerini
başaramayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Doktora yeterlik sınavı MADDE 49 – (1) Yeterlik sınavı ile ilgili esaslar şunlardır: a)
Doktora yeterlik sınavının amacı; öğrencinin temel konular ve doktora
çalışmasıyla ilgili konularda derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının
sınanmasıdır. Öğrenci, derslerini
başarı ile tamamladığı yarıyılı takip eden bir ay içinde, danışmanın onayı
ile yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir dilekçe ile enstitüye
başvurur. Enstitü yönetim kurulu, öğrencinin yeterlik sınavına gireceği
tarihi belirler. Yeterlik sınavları Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere
yılda iki kez yapılır. Doktoraya yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenciler en geç beşinci yarıyılın, doktoraya lisans derecesi ile kabul
edilen öğrenciler ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına
girmek zorundadır. Bu sürelerde yeterlik sınavına girmeyen öğrenci başarısız
sayılır ve enstitü ile ilişiği kesilir. b)
Yeterlik sınavları, ilgili anabilim dalı akademik kurulu tarafından önerilen,
enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan ve ilgili bilim dalı
başkanlarından oluşan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından
düzenlenir ve yürütülür. Bilim dalı başkanlarının sayısının yeterli olmadığı
durumda, ilgili anabilim dalı öğretim üyelerinden de komiteye üye
yapılabilir. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacı ile sınav jürileri kurulmasını önerebilir. c)
Doktora yeterlik komitesi, en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan
olmak üzere beş asil ve iki yedek öğretim üyesinden oluşan bir sınav jürisi
oluşturur. Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınav jürisi belirlerken, bu
jürinin en az birinin yakın bir anabilim dalından olmasına da karar
verebilir. Danışman bu jürinin doğal üyesidir. Yedek üyelerden en az biri
diğer üniversitelerin öğretim üyelerinden seçilebilir. Jüri üyeleri
kendilerine tebligat yapıldığı tarihten itibaren, bir hafta içerisinde varsa
mazeretlerini enstitü müdürlüğüne bildirirler. Mazereti olan üyenin yerine
yedek üye davet edilir. ç)
Doktora yeterlik sınavı; öğrencinin ilgili bilim alanındaki yeteneğini ve
araştırmaya olan eğilimini belirleyecek yazılı ve sözlü kısımlardan oluşur.
Sınavın tarihi, yeri ve saati en az üç gün önceden enstitüde ve ilgili
anabilim dalında ilan edilir. Yeterlik sınavının sözlü kısmı herkese açık
olup, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Doktora yeterlik
sınavında öğrencinin başarılı sayılabilmesi için, yazılı ve sözlü sınavlardan
100 puan üzerinden en az 70 puan alması ve bu puanların ortalamasının 75
olması gerekir. Jüri, sözlü sınav sonucunu bir rapor halinde yazılı sınav
belgeleri ile birlikte en geç beş gün içinde ilgili anabilim dalı başkanlığı
aracılığı ile enstitü müdürlüğüne teslim eder. d)
Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler, bir sonraki yeterlik sınavı
döneminde tekrar sınava alınır. Zorunlu haller dışında jüri yine aynı
üyelerden oluşur. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. e)
Doktora yeterlik jürisi, doktora yeterlik sınavında başarılı bulduğu bir
öğrenci için yetersiz olduğu konularda ders yükünü tamamlamış olsa bile,
dördüncü yarıyıldan sonra da yeni dersler almasını raporlarında belirterek
isteyebilir. Fazladan alınacak dersleri yüksek lisans derecesi ile kabul
edilen doktora öğrencileri altıncı yarıyılın, lisans derecesi ile doktoraya
kabul edilen öğrenciler sekizinci yarıyılın sonuna kadar başarıyla
tamamlayamazlarsa enstitü ile ilişiği kesilir. Tez izleme komitesi MADDE 50 – (1) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci
için, danışmanın ilgili anabilim dalı başkanlığına önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun kararı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur. (2)
Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede öğrencinin
danışmanından başka, enstitü anabilim dalı içinden ve farklı bir
Üniversitenin ilgili veya yakın anabilim dalından birer üye yer alır. İkinci
tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir. (3)
Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki yarıyıllarda, ilgili anabilim
dalı başkanının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
komite üyelerinde değişiklik yapılabilir. Tez önerisi savunması MADDE 51 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan
öğrenci en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve
çalışma planını kapsayan tez önerisini, tez izleme komitesi önünde sözlü
olarak savunur. Öğrenci, danışmanının kontrolünde tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu, sözlü savunmadan en az onbeş gün
önce komite üyelerine dağıtır. (2)
Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya
reddedilmesine karar verir. Bu karar, komite tarafından anabilim dalı
başkanlığına teslim edilir. Anabilim dalı başkanlığınca tez önerisi, sözlü
savunmayı izleyen beş gün içinde enstitüye gönderilir. Tez önerisi enstitü
yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. (3)
Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Böyle bir durumda, yeni bir tez izleme komitesi atanabilir.
Programa, aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde; danışman
ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi
savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin enstitü
ile ilişiği kesilir. (4)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz- Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır.
Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir
rapor sunar. Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir
sonraki yarıyılda yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. (5)
Tez önerisi raporunu süresi içinde sunmayan öğrenci, o dönem için başarısız
sayılır. Komite tarafından raporu, üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç
kez başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezin sonuçlandırılması MADDE 52 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği
sonuçları enstitü tez yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri
önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. (2)
Tezini tamamlayan öğrencinin danışmanı, öğrencinin tez savunma sınavına
girebilmesi için anabilim dalı başkanlığına başvurur. Anabilim dalı
başkanlığı tez jürisi önerisiyle birlikte tezin ciltlenmemiş sekiz nüshasını
en geç bir ay içinde enstitüye teslim eder. (3)
Tez savunma sınavı jürisi, danışmanın ilgili anabilim dalı başkanlığına
önerisi, anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun
onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan
öğretim üyeleri ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi
olmak üzere beş asil ve biri başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi
olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Enstitü yönetim kurulu
tarafından atanan jüri üyeleri, kendilerine tebligat yapıldığı tarihten
itibaren bir hafta içerisinde varsa mazeretlerini enstitü müdürlüğüne bildirir.
Mazereti olan üyenin yerine yedek üye davet edilir. (4)
Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde, tezle ilgili ayrıntılı kişisel değerlendirme raporlarını
hazırlayarak, öğrencinin dosyasına konulmak üzere enstitü müdürlüğüne teslim
eder ve belirlenen tarihte öğrenciyi tez savunma sınavına alır. Öğrenci,
tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. (5)
Tez savunma sınavının yeri, tarihi ve saati üç gün önceden enstitüde ve
ilgili anabilim dalında ilan edilir. Sınav, dinleyicilere açık olarak
yapılır. Ancak, öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. Sınav süresi en
az 60, en çok 120 dakikadır. (6)
Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak
tez hakkında kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Olumsuz oy kullanan
üyeler gerekçelerini ilgili tutanağa eklerler. Bu karar, ilgili anabilim dalı
başkanlığına teslim edilir ve anabilim dalı başkanlığınca tez savunma
sınavını izleyen beş gün içinde sınav evrakıyla birlikte enstitüye
bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde gereğini
yaparak tezini zorunlu haller dışında aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu
savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. (7)
Jüri tarafından kabul edilen tezler, tez yazım esaslarına uygun şekilde
hazırlanarak enstitünün belirlediği sayıda çoğaltılır, gerekli diğer doküman
ve materyallerle birlikte enstitüye teslim edilir. Bir ay içinde enstitü
tarafından belirlenen tez, materyal ve dokümanları teslim etmeyen öğrencinin
kaydı silinir. Doktora diploması MADDE 53 – (1) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer
koşulları da sağlayan doktora öğrencisinin mezuniyetine enstitü yönetim
kurulu karar verir. Enstitü yönetim kurulunda mezuniyetine karar verilen
öğrenciye doktora diploması verilir. Diploma bir defa verilir. (2)
Diplomanın şekli Senato kararı ile belirlenir. Diploma hazırlanıncaya kadar,
öğrenciye bir defaya mahsus geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge,
diploma verilirken geri alınır. Öğrencinin verilen diplomayı kaybetmesi
halinde, gazetede verilecek bir ilanla birlikte enstitü müdürlüğüne
başvurması durumunda, doktora diploması yerine geçecek, kayıptan dolayı
verildiğini gösteren fotoğraflı bir belge düzenlenir. (3)
İki veya daha fazla yükseköğretim kurumu arasında yürütülen ortak doktora
programlarından mezun olan öğrencilere ortak diploma verilir. DOKUZUNCU BÖLÜM Mazeretler ve İzinler Mazeretler MADDE 54 – (1) Öğrencinin; üniversite hastanelerinden veya
diğer sağlık kurumlarından ya da Üniversitenin Mediko-Sosyal
Merkezinden alınan raporla belgelenmiş sağlık raporunun enstitü yönetim
kurulunca kabul edilmesi gerekir. Raporlu sayılan sürede girilen ara sınavlar
için öğrenciye mazeret sınav hakkı verilmez. Öğrenci girmediği genel sınav
için mazeret beyan edemez. (2)
Öğrenci, raporunun veya başka bir mazeretinin bitiminden itibaren en geç bir
hafta içinde durumunu açıklayan dilekçesini ve raporunu/mazeretini kanıtlayan
belgelerini enstitü müdürlüğüne bildirmek zorundadır. (3)
Kabul edilen raporun/mazeretin öğrencinin eğitim süresine etkisi, enstitü
yönetim kurulunca, bu süreye ihtiyaç duyulduğu zaman değerlendirilir. Kayıt dondurma MADDE 55 – (1) Enstitü yönetim kurulunca haklı ve geçerli
mazeretlerinden dolayı öğrenciye, danışmanın ve anabilim dalı akademik
kurulunun görüşü alınmak suretiyle en fazla iki yarıyıla kadar kayıt dondurma
hakkı verilebilir. Bu süre içinde öğrenci derslere devam edemez ve sınavlara
giremez. Kayıt dondurma süresi sonunda kaydını yenilemeyen öğrencilerin
enstitü ile ilişiği kesilir. Kayıt dondurmayı gerektiren haklı ve geçerli
mazeretler şunlardır: a)
Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle
askere alınması, b)
Öğrencinin, mesleği gereği veya lisansüstü çalışmaları ile ilgili öğrenim
yapmak üzere yurt dışına çıkması veya aynı amaçla yurt içi/yurt dışı bir
kuruluşta görevlendirilmesi, c)
Öğrencinin sağlık raporuyla belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretinin
olması, ç)
Anne, baba, kardeş, eş veya çocuğunun ölümü ya da bunların ağır hastalığı
halinde başka bakacak kimsesinin bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine
ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi, d)
Ders yükünü başarıyla tamamlayan bir öğrencinin tez çalışmasının, cihaz veya
malzeme teminindeki güçlükler gibi kendi iradesi dışındaki nedenlerle
aksaması, e)
Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması
şartıyla, tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda
kalmış olması, f)
Enstitü yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul edeceği diğer nedenler. (2)
Kayıt dondurma hakkının verilmesi için öğrencinin yarıyıl başlangıcından önce
enstitüye başvurması gerekir. Geçerli mazeretlerin ispatı açısından aranacak
belgeler enstitü yönetim kurulunca belirlenir. Yukarıda belirtilen haklı ve
geçerli nedenlerin kabul edilebilmesi, bu nedenlerin ortaya çıkmasından
itibaren en geç iki ay içinde enstitüye bildirilmesi şartına bağlıdır. ONUNCU BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yönetmelikte hüküm bulunmayan
haller MADDE 56 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Lisansüstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği hükümleri ile
Senato ve ilgili enstitülerin yönetim kurulları kararları uygulanır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 57 – 25/7/2008 tarihli ve 26947
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aksaray Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 58 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 59 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aksaray Üniversitesi
Rektörü yürütür. |