2 Ekim 2009 CUMA

Resmî Gazete

Sayı : 27364

YÖNETMELİK

Bartın Üniversitesinden:

BARTIN ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Bartın Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarının kayıt, eğitim-öğretim ve sınavlarında uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Bartın Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında yürütülen eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Birim: Fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu,

             b) Birim yöneticisi: Fakültelerde dekanı, yüksekokullarda ve meslek yüksekokullarında müdürü,

             c) Kurul: Fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu,             

             ç) Senato: Bartın Üniversitesi Senatosunu,

             d) Üniversite: Bartın Üniversitesini,

             e) Yönetim Kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu yönetim kurulunu

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Kayıt, Katkı Payı,Yatay ve Dikey Geçişler

             Kesin kayıt

             MADDE 5 – (1) Üniversitenin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) açtığı sınavda kayıt hakkı kazanmış ve başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmayan adayların doğrudan başvuruları ile kesin kayıtları yapılır.

             (2) Kesin kayıt tarihleri, istenilecek belgeler ve uygulanacak esaslar, 2547 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir.

             Kayıt yenileme

             MADDE 6 – (1) Öğrenciler her yarıyıl akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrencinin kayıt yenileyebilmesi için, öğrenim katkı payını ödemiş olması ve ders kaydını yaptırması gerekir. Bunlardan birini yerine getirmemiş öğrencinin kaydı yenilenmez.

             (2) Kayıt yenilenmemiş olan yarıyıl, öğretim süresinden sayılır. Üst üste veya aralıklı olarak iki yarıyıl kaydını yenilemeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

             Kayıt dondurma

             MADDE 7 – (1) Kayıt, devam, uygulama ve sınav koşullarından herhangi birini Senato kararıyla belirlenen haklı ve geçerli nedenlerle yerine getiremeyip öğrenime devam edemeyecek öğrenciler, yarıyılın ilk dört haftası içinde başvurdukları takdirde ilgili yönetim kurulunca bir veya iki yarıyıl izinli sayılabilir. Öğrencinin kabul edilebilir, haklı ve geçerli nedeni devam ediyorsa ilgili yönetim kurulunca öğrenciye tekrar izin verilebilir; ancak bu izin üst üste iki defadan fazla uzatılmaz. Öğrencinin mazereti nedeniyle izinli olduğu bu süreler eğitim-öğretim süresine dahil edilmez.

             Yatay ve dikey geçişler

             MADDE 8 – (1) Üniversiteye bağlı öğretim kurumlarına yatay geçişler; 21/10/1982 tarihli ve 17845 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. İlgili kurullar tarafından belirlenen kontenjanlar, en geç ders yılının başlamasından üç ay önce Rektörlüğe bildirilir.

             (2) Meslek yüksekokulu mezunlarının lisans programlarına kabulü, kayıtlarının hangi yarıyıla yapılacağı ve intibak programları; 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Bu konu ile ilgili uygulama esasları ilgili fakülte kurullarınca belirlenir.

             Öğrenci katkı payı

             MADDE 9 – (1) Öğrenci her öğretim yılında ilgili mevzuatla belirlenen miktar ve düzenlemelere göre katkı payı öder. Katkı payını Üniversite Yönetim Kurulunun belirlediği süre içerisinde ödemeyen öğrencinin kaydı yapılmaz veya yenilenmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar

             Eğitim-öğretim yılı

             MADDE 10 – (1) Eğitim-öğretim yılı güz ve bahar yarıyıllarından oluşur. Bir yarıyıl en az yetmiş öğretim günüdür. Kayıt ve sınav süreleri bu süreye dahil değildir. Gerektiğinde bu süre Senato tarafından değiştirilebilir. Eğitim-öğretim yılının başlama, bitiş ve sınav tarihleri Senato tarafından belirlenir ve ilan edilir.

             (2) Üniversitenin tüm birimleri tarafından uygulanacak akademik takvim Senato tarafından kararlaştırılır. Gerekli görülen hallerde, ilgili kurul kararıyla Cumartesi ve Pazar günleri ders veya sınav yapılabilir. Akademik takvimde yaz okulu programlarına yer verilebilir, ilgili yönetim kurulunun önerisi ve Üniversite Yönetim Kurulu kararı ile öğretim yılı dışında yaz okulu açılabilir.

             Eğitim-öğretimin kapsamı

             MADDE 11 – (1) Eğitim-öğretim dili Türkçe’dir. Gerekli görüldüğünde ilgili kurulların önerisi ve Senatonun kararıyla uzmanlık alanının gerektirdiği başka bir dil ile de öğrenim yapılabilir.

             (2) Eğitim-öğretim; ilgili akademik birimlerde özelliklerine göre teorik dersler, uygulamalı dersler ve pratik çalışma, atölye, laboratuvar çalışması, bitirme ödevi, bitirme projesi, diploma projesi, staj, ödev çalışması ve seminer gibi uygulamalardan oluşur.

             (3) Lisans ve önlisans programlarında yer alacak dersler, bunların saat sayıları, kredileri ve derslerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) kredileri zorunlu veya seçimlik oldukları ilgili akademik anabilim/anasanat kurullarının ve bölüm kurullarının önerileri dikkate alınarak ilgili kurullarca belirlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (4) Staj, bitirme/diploma projesi ve tez çalışmalarının hazırlanması, sunulması, değerlendirilmesine ilişkin esaslar ilgili birimlerce belirlenip Senatonun onayı ile kesinleşir.

             Öğretim süresi

             MADDE 12 – (1) Üniversitede bu Yönetmeliğe göre yapılacak öğretimin normal süresi, önlisans programlarında iki yıl (dört yarıyıl), lisans programlarında dört yıldır (sekiz yarıyıl). Senato tarafından not ortalamalarına katılmayacağı kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Sadece bu derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatleri belirtilir. Teorik ve uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi 50 dakikadır. Haftalık ders çizelgeleri, dersler arasında 10 dakika bırakılacak şekilde düzenlenir.

             Dersler ve öğretim planı

             MADDE 13 – (1) Öğretim; belirlenen dersler, uygulamalar, laboratuvar, atölye çalışmaları, proje ve benzeri çalışmaları kapsar. Dersler zorunlu, seçmeli ve isteğe bağlı olarak üç gruba ayrılır. Zorunlu dersler öğrencinin almak zorunda olduğu, seçmeli dersler ise öğrencinin seçerek almak zorunda olduğu kredili derslerdir. İsteğe bağlı dersler öğrencinin alıp almamakta serbest olduğu; ancak ilgi duyduğu belli konularda bilgisini arttırmak amacını taşıyan kredisiz derslerdir.

             (2) Derslerin öğretim süresince yarıyıllara dağılımı; haftalık teorik, laboratuvar ve her türlü uygulama çalışmalarının saati, kredi değeri bölümce düzenlenerek ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (3) Öğrenci, programda yer alan tüm zorunlu dersler ile öngörülen seçmeli derslerden gerekli sayıda almak ve başarılı olmakla yükümlüdür.

             Kredi yükü, ders kaydı ve derslerin kredi değerleri

             MADDE 14 – (1) Üniversitede tam zamanlı öğrencilik esastır. Bunun için öğrencinin, son sınıflar hariç, haftada en az 12 kredilik ders alması gerekir. Bir öğrencinin haftada alacağı derslerin toplamı 36 saati geçemez. Ancak mezun olabilecek duruma gelmiş öğrenciler danışman önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararıyla bir ders daha alabilir. Bitirme ödevi/tezi, 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen dersler, enformatik dersleri ile sertifika dersleri bu sınırın dışındadır.

             (2) Öğrenciler, her yarıyıl başında öncelikle geçen yıllarda başarısız oldukları derslere, daha sonra danışmanın önerileri doğrultusunda o yarıyılda açılmış ön koşulu olmayan ya da ön koşulu sağlanmış derslere kayıt yaptırırlar. Bir öğrenci kayıtlı bulunduğu ya da intibak ettirildiği sınıfın üstündeki sınıflardan ders alamaz. Ancak öğrenci, önceki yarıyılda aldığı tüm dersleri başardığı takdirde danışmanın önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararı ile bu maddenin birinci fıkrasındaki sınırlar içerisinde kalmak koşuluyla bulunduğu sınıfın bir üst sınıfından ders alabilir. Ders kayıtlarının ve gerekli görülen diğer belgelerin kayıt haftası içinde ilgili yerlere teslim edilmesi zorunludur.

             (3) Ders kaydını belirlenen tarihte yaptırmamış bir öğrenci, mazereti ilgili yönetim kurulunca kabul edildiği takdirde, yarıyılın ilk haftası içinde ders kaydını yaptırabilir. Bu süre içinde de kaydını yenilemeyen öğrenci bir defaya mahsus olmak üzere bunu izleyen yarıyılın başında kaydını yeniler. Aksi halde, öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir, bu hak öğrenim süresi içinde bir defadan fazla kullanılmaz. Bu şekilde kaybedilen süre, öğrenim süresinden sayılır. Kayıt yenileme işlemlerinin tümünden öğrenci sorumludur.

             (4) Bir dersin kredi değeri, haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık laboratuvar ve/veya uygulama saatinin yarısının toplamından oluşur. Not ortalamasına katılmayan dersler kredilendirilmez.

             Öğretim programı

             MADDE 15 – (1) Lisans ve önlisans ders programları, ilgili akademik anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ile bölüm kurulunda belirlenir ve ilgili kurul tarafından kararlaştırılır. Bu karar, Senatonun onayı ile kesinleşir. Öğretim programında; her yarıyılda okutulacak dersler ile bu derslerin kredileri, teorik ve uygulamalı ders saatleri ve AKTS değeri yer alır. Eğitim-öğretim programlarındaki zorunlu ders ve diğer faaliyetlerin kredileri, öğretim programının toplam kredisinin %60’ından az olmaz.

             Ders açma esasları

             MADDE 16 – (1) Her yarıyıl hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı, akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul önerisi ile Senatoda kararlaştırılır. Dersler öğretim elemanlarına uzmanlık alanları dikkate alınarak dengeli bir şekilde dağıtılır.

             (2) Zorunlu derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz. Seçmeli derslere kaydolan öğrenci sayısının ondan az olması halinde bu ders açılamaz. Dersin, kaydolan öğrenci sayısının yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması durumunda; ders ekleme çıkarma dönemini izleyen hafta içinde kaydı iptal edilen öğrencilerin açık bulunan seçmeli derslere kaydı, öğrenci danışmanının önerisi doğrultusunda yapılır.

             (3) Derslerin ve uygulamaların hafta içindeki yerleşimi ve sorumlu öğretim elemanları, her yarıyılın başlangıcından en az on iş günü önce ilan edilir. Zorunlu hallerde haftalık programlarda değişiklikler yapılabilir.

             (4) Yaz okulunda hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı, ilgili mevzuat hükümlerine göre akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul tarafından kararlaştırılır.

             Dersin gruplara ayrılması

             MADDE 17 – (1) Bir ders için ilgili kurul kararı ile birden fazla grup oluşturulabilir. Ancak birden fazla grup oluşturulduğunda, bu gruplardaki öğrenci sayısı teorik derslerde yirmiden az, uygulamalı derslerde ondan az olamaz.

             Ders izleme programı

             MADDE 18 – (1) Her ders için, dersin öğretim elemanı tarafından ders izleme programı hazırlanır. İlgili bölüm kurulu, bölüm kurulunun olmadığı yerlerde ilgili kurul kararı ile onaylanan ders izleme programları, kayıt yenileme döneminin başlamasından önce öğrencilere ilan edilir. Ders izleme programında; dersin amacı, teorik ve uygulama kısımlarına ilişkin içeriği, haftalık günü ve saati, ders konu başlıklarının haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve araçlar, öğretim teknik ve yöntemleri, öğretim elemanları ve yardımcılarına ait iletişim bilgileri ve dersin ölçme ve değerlendirme araçları yer alır. Her derste öğrencilerin sorumlu oldukları ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı ile arasınav ve/veya yarıyılsonu sınavının başarı notuna katkısı öğretim elemanları tarafından ders izleme programında belirtilir.

             Danışmanlık

             MADDE 19 – (1) Her öğrenciye, bu Yönetmeliğe uygun bir akademik program izlemesini sağlamak üzere bir öğretim elemanı danışman olarak atanır. Danışmanlık görevleri, öğretim elemanlarına dengeli bir şekilde dağıtılır. Danışman; bölüm başkanı, bölüm başkanının bulunmadığı birimlerde anabilim/anasanat dalı başkanları veya program danışmanları tarafından önerilir ve birim yöneticisi tarafından görevlendirilir.

             (2) Kayıt süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan danışman, bu durumu bir yazı ile birim yöneticisine bildirir. Mazereti kabul edilen danışman yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde, geçici olarak bir öğretim elemanı görevlendirilir ve bu görevlendirme ilgili öğrencilere duyurulur. Geçici değişiklikler dışında danışman veya öğrencinin değişiklik isteği, bölüm başkanının/program danışmanının görüşüyle ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

             (3) Danışman, öğrencinin izleyeceği dersler ve bunlarla ilgili yapılacak değişiklikler hakkında öğrenciye önerilerde bulunur. Öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçimlik dersler; devam ettiği programdaki başarı durumu ile derslerin program içindeki dağılımı ve benzeri teknik değerlendirmeler de göz önüne alınmak suretiyle danışmanı tarafından belirlenir. Öğrenci, derslerini danışmanı ile birlikte düzenler ve danışmanı tarafından onaylanmadıkça dersler kesinleşmez.

             Ders değiştirme, ekleme ve silme

             MADDE 20 – (1) Bir öğrenci; danışmanının onayı ile yarıyıl derslerinin başlangıcını izleyen ilk iki hafta içinde kaydolduğu dersleri değiştirme, ders ekleme ve silme işlemlerini bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirlenen kredi sınırları içinde yapabilir.

             Derslere devam zorunluluğu

             MADDE 21 – (1) Her öğrenci teorik derslerin en az %70'ine, uygulamaların en az %80'ine katılmak zorundadır. Bu koşulu yerine getirmeyen öğrenci, o dersin yarıyıl sonu sınavına giremez. Teorik ve uygulamalı kısımlara ayrılmayan dersler, devam zorunluluğu açısından teorik dersler gibi değerlendirilir. Ancak folklorik, sportif, kültürel, bilimsel etkinlikler gibi alanlarda Üniversiteyi temsil eden ve milli takımların sportif müsabakalarına, hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin görevli oldukları süre bu koşulun dışında tutulur. Öğrencilerin derse devam durumları, ilgili öğretim elemanınca uygulanacak bir sistemle izlenir.

             (2) Sağlık sorunu nedeniyle sağlık raporu sunulması ya da herhangi bir başka mazeret belirtilmesi derse devam zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.

             (3) Öğrenci başarısız olduğu dersi/dersleri, açıldığı ilk yarıyılda almak zorundadır. Devamsızlık durumunda, derse devam etmek ve açılacak ara sınavlara katılmak zorundadır. Bir önceki yıl devam yükümlülüğünü yerine getiren öğrenciler derslere devam etmeyebilir ve ders tekrarında ara sınava katılmayabilir. Ara sınava katılmayan öğrencinin bir önceki yarıyılda aldığı ara sınav notları geçerlidir.

             (4) Uygulamalı derslerde devam şartını yerine getirip yıl sonu sınavında başarısız olan öğrenciler için, bu derslerin bir sonraki yıl tekrarında devam şartı aranmaz.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sınavlar, Değerlendirme ve Diploma

             Sınavlar

             MADDE 22 – (1) Üniversitede uygulanan sınavlar şunlardır:

             a) Ara sınav: Her ders için bir yarıyılda en az bir ara sınav yapılır. Ayrı ders niteliğindeki proje, bitirme ödevi/tezi, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmaların yarıyıl içi değerlendirmeleri ara sınav yerine geçebilir. Ara sınav tarihleri, ilgili yönetim kurullarınca belirlenir.

             b) Yarıyıl sonu sınavı: Bir dersin yarıyıl sonu sınavı, dersin tamamlandığı yarıyıl sonunda yapılır. Yarıyıl sonu sınavına girebilmek için devam koşulunun yerine getirilmesi ve uygulamalardan başarılı olunması zorunludur.

             c) Mazeret sınavı: Mazeret sınavı yalnız ara sınavlar için yapılır. İlgili yönetim kurulunca, ara sınavların bitimini takip eden hafta içerisinde müracaat edip mazereti kabul edilen öğrenciler mazeret sınavlarına girebilir. Mazeret sınavları, ilgili birim kurulunun belirleyeceği tarihte yapılır.

             ç) Ek sınav: Önlisans programlarında dört, lisans programlarında da yedi yıllık süre sonunda mezun olamayan öğrencilere, dilekçeleriyle başvurmaları halinde, ilgili yönetim kurulu kararıyla, bu Yönetmeliğin 27 nci maddesi kapsamında ek sınav hakkı verilir. Öğrenciler ek sınav haklarını; önlisans için dört, lisans için yedi yıllık öğrenim sürelerini tamamladıkları yarıyılı izleyen ilk ve ikinci yarıyıl sonu sınav dönemlerinde, dersin o dönemde açılıp açılmadığına bakılmadan kullanırlar. Ek sınav haklarını kullanma durumunda olan öğrenciler program yaptıramaz ve sınav hakkı dışında öğrencilik haklarından yararlanamazlar; ancak öğrenci katkı paylarını ödemeye devam ederler. Ek sınav haklarını kullanmayanlar için mazeret sınavı açılmaz. Uygulamalı derslerde ek sınav koşullarının nasıl yerine getirileceği, ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

             d) Muafiyet sınavı: Muafiyet sınavı temel bilgisayar teknolojisi kullanımı, temel bilgisayar bilimleri ile yabancı dil dersleri için yapılır. Temel bilgisayar teknolojisi kullanımı ve yabancı dil sınavları birinci yarıyıl başında, temel bilgisayar bilimleri ve yabancı dil sınavları ikinci yarıyıl başında ilgili kurulların belirleyeceği tarihlerde yapılır. Muafiyet notu ilgili kurullarca belirlenir. Muafiyet sınavı sonucunda başarılı olan öğrencilerin başarı notları yarıyıl sonu sınav notları ile birlikte bağıl değerlendirmeye tabi tutulur.

             e) Tek ders sınavı: Mezuniyeti için azami öğrenim süresini kullanmamış, devam şartını yerine getirmiş olduğu tek dersten sorumluluğu kalan veya mezuniyeti için genel not ortalamasının en az 2.00 olma şartı hariç tüm gerekleri yerine getirmiş öğrencilere; bu sınav sonucu alacağı notun katkısıyla genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çekebilecek durumda olması koşuluyla, yarıyıl sonunda yalnızca bir dersten tek ders sınav hakkı tanınır. Tek ders sınavı günü akademik takvimde belirtilir. Bu öğrenciler sınava girecekleri yarıyılın öğrenci katkı payını öderler. Tek ders sınavında alınan not, ham başarı notu sayılır ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre harf notuna çevrilir.

             f) Bütünleme sınavı: Her yarıyıl sonunda yapılan yarıyıl sonu sınavlarının bitiminden sonra olmak üzere, akademik takvimde belirtilen ilgili yarıyılın derslerinden bütünleme sınavı açılır. Bütünleme sınavına girebilmek için devam koşulunun yerine getirilmesi ve uygulamalardan başarılı olunması zorunludur.

             (2) Sınavlar; yazılı, sözlü, uygulamalı veya karma olarak yapılabilir. Sınavların sözlü yapılmasına ve sözlünün şekline, dersin öğretim elemanının dönem başında müracaatı ve bölüm kurulunun önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca karar verilir.

             (3) Akademik takvime uygun olarak sınav gün ve saatleri ilgili bölümler/programlar tarafından hazırlanıp sınavlardan en az on iş günü önce ilgili birim tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir. Bir öğretim programında aynı yarıyıl derslerinden en çok ikisinin sınavı aynı günde yapılabilir.

             (4) Yarıyıl içi çalışma ve sınavlarının toplam ağırlığı %40, yarıyıl sonu sınavlarının ağırlığı %60’tır.

             Sınav sonuçlarına itiraz

             MADDE 23 – (1) Sınavı yapan öğretim elemanı, ilgili yönetim kurulunca kabul edilir bir mazereti olmadıkça, sınav sonuçlarını akademik takvimde belirlenen süreler içinde sayısal olarak ilan eder.

             (2) Öğrenci sınav sonuçlarının açıklanmasını izleyen ilk yedi iş günü içinde ilgili bölüm başkanlıklarına vereceği dilekçeyle sınav sonuçlarına itiraz edebilir. İtiraz, dersi veren öğretim elemanının mazereti olmadıkça üç iş günü içerisinde değerlendirilir ve maddi hata belirlenirse not düzeltilmesi, ilgili yönetim kurulu onayıyla yapılır. Yapılan değişiklikler bağıl değerlendirme sonuçlarını etkilemez.

             Değerlendirme ve notlar

             MADDE 24 – (1) Öğrencinin bir dersteki başarısı bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bunun için, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek; sınıfın genel başarı düzeyi, notların dağılımı ve sınıf ortalaması dikkate alınır.

              (2) Harf notlarının, 100 tam puan üzerinden karşılıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir:

            

             a)      Başarı Notu         Mutlak Not           Katsayısı         Başarı Derecesi

                            AA                    90-100                    4.0                     Pekiyi

                            BA                     85-89                     3.5                  İyi-Pekiyi

                            BB                     80-84                     3.0                        İyi

                            CB                     75-79                     2.5                   Orta-İyi

                            CC                     65-74                     2.0                      Orta

                            DC                     58-64                     1.5                 Zayıf-Orta

                            DD                     50-57                     1.0                      Zayıf

                             FF                      0-49                      0.0                   Başarısız

             b) Not ortalamalarına katılmayan ve katsayı ile bağlantılı olmayan derslerin değerlendirmeleri aşağıdaki gibi yapılır:

             1) DZ Notu: Derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrenciye verilir. Not ortalaması hesabında FF sayılır. Öğrenci DZ notu aldığı dersi tekrar eder.

             2) YT Notu: Bölümün önerisi, ilgili yönetim kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile not ortalamasına katılmayan kredisiz derslerde başarılı olan öğrenciye verilir.

             3) YZ Notu: Not ortalamasına katılmayan kredisiz derslerden başarısız olan öğrenciye verilir.

             4) GR Notu: Öğrencinin girmediği sınavlara verilir.

             Ders puanları ve akademik ortalama

             MADDE 25 – (1) Not ortalaması, öğrencinin kaydolduğu ve not ortalaması hesabına giren her dersten alınan harf notunun katsayısı ile o dersin kredi değeri çarpımları toplamının derslerin kredi değerleri toplamına bölünmesiyle hesaplanır. Bu işlem bir yarıyılda alınan dersler için yapılırsa yarıyıl not ortalaması, Üniversiteye girişten itibaren alınan tüm dersleri kapsayacak şekilde yapıldığında genel not ortalaması elde edilir. Üniversiteye devam ederken program değiştiren öğrencilerin genel not ortalamasına, devam etmekte oldukları programda almış oldukları bütün dersler ile önceden almış oldukları derslerden sadece ilgili yönetim kurulu kararıyla yeni programlarına uygun bulunan dersler katılır. Seçmeli bir ders yerine başka bir ders tekrarlandığında sadece en son alınan dersin notu genel not ortalamasına katılır. Not ortalamaları virgülden sonra iki basamaklı olarak gösterilir.

             (2) Öğrenci, ilgili yönetim kurulunun kararı ile başka bir üniversiteden ders alabilir. Başka üniversiteden alınan dersin notu, bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesindeki şekilde harf notuna dönüştürülür. Not dönüşümlerindeki değişiklikler Senato tarafından karara bağlanır. Yatay geçiş yapan öğrencinin intibakında, eşdeğerliliği kabul edilen başarılı dersi için de aynı esasa göre not dönüşümü yapılır. Dönüşümü yapılan notlar genel not ortalamasına katılır.

             (3) Her yarıyıl sonunda öğrencilerin başarı durumu, yarıyıl not ortalaması (YNO) ve genel not ortalaması (GNO) ile belirlenir. Bu amaçla, kaydolunan ve not ortalamalarına katılan her dersin kredi değeri ile o dersten alınan notun katsayısı çarpılarak bulunan değerlerin toplamının, bu derslerin toplam kredi değerine bölünmesi ile bir not ortalaması bulunur. Bu işlem; bir yarıyıl içinde alınan dersler için yapılırsa YNO, o zamana kadar alınmış bütün dersler için yapılırsa GNO elde edilir. Not ortalamalarının hesabında işlem virgülden sonra iki hane yürütülerek yapılır. Başarı notları YT ile verilen beden eğitimi, güzel sanatlar ve benzeri dersler, not ortalamalarının hesabında dikkate alınmaz.

             (4) Lisans veya önlisans diploması verilebilmesi için, öğrencinin ilgili bölümün öğretim planında öngörülen ve belirlenen en az kredi alt sınırı kadar dersi başarması ve GNO değerinin en az 2.00 olması gerekir.

             (5) GNO değeri üst üste iki yarıyıl 1.80’in altında olan öğrenciler başarısız duruma girer. Başarısız öğrenciler, içinde bulundukları yarıyıldan yeni ders alamaz. Ancak, bu öğrenciler daha önce başarısız veya koşullu olarak başarılı oldukları derslerden içinde bulundukları yarıyılda açılanlardan öncelikle FF, daha sonra DD ve DC aldıkları dersleri tekrarlar. Ders tekrarı ile GNO’sunu 1.80 veya üzerine çıkaran öğrenciler, normal statüde öğrenimlerine devam eder.

             (6) GNO değeri 1.80 ile 1.99 arasında olan öğrenciler öncelikle FF aldıkları dersleri tekrarlar. Ayrıca içinde bulundukları dönemde açılan derslerden de alabilir. Bu öğrenciler not yükseltmek için isterlerse, en fazla iki dönem öncesinde DD ve DC aldıkları dersleri de alabilir.

             (7) GNO değeri en az 2.00 olan öğrenciler öncelikle FF aldıkları dersleri tekrarlar. Ayrıca içinde bulundukları dönemde açılan dersleri de alabilir. Bu öğrenciler not yükseltmek için isterlerse, en fazla iki dönem öncesinde DD, DC ve CC aldıkları dersleri de alabilirler. Not yükseltmek için alınan derslerde öğrencinin aldığı son not geçerlidir.

             (8) GNO değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir ders başarı notunun FF olmaması koşuluyla başarılı kabul edilir.

             (9) Derslerde başarılı olan ve GNO değeri 3.00-3.49 arasındaki öğrenci yarıyıl onur öğrencileri listesinde, 3.50-4.00 arasındaki öğrenci ise yarıyıl yüksek onur öğrencileri listesinde yer alır. Onur öğrencilerinin listesi her yarıyıl sonunda fakülte dekanlığı/yüksekokul müdürlüğü tarafından ilan edilir. Üniversite Yönetim Kurulu kararıyla bu öğrenciler ödüllendirilebilir. Disiplin cezası alan öğrenciler, onur öğrencisi ve yüksek onur öğrencisi sayılamaz.

             Ders tekrarı

             MADDE 26 – (1) Ders tekrarı yapılan yarıyıllar öğretim süresine dahildir. Bir dersin tekrarı aşağıda belirtildiği şekilde yapılır:

             a) Bir dersten FF veya YZ notu alan öğrenci bu dersi, verildiği ilk yarıyılda tekrar almak zorundadır.

             b) DC ve DD notu alınan derslerin tekrarı öncelikle bulunulan yarıyıldan geriye doğru giderek yapılır.

             c) Öğrenci DC ve altında not aldığı bütün derslere kaydolurken bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen kredi sınırlarına uymak zorundadır.

             ç) Bir öğrenci genel not ortalamasını yükseltmek amacı ile öğretim süresi boyunca daha önce başarmış olduğu derslerden en çok altı tanesini tekrar edebilir ve alınan son not hesaba katılır. Ancak, akademik yetersizlik uyarısı nedeniyle öğrencinin almak zorunda olduğu dersler bu sayının dışındadır.

             d) Programdan çıkarılan derslerin yerine tekrarlanacak dersler, ilgili kurul tarafından belirlenir.

             Ek sınavlar ve ek süreler

             MADDE 27 – (1) Öğrencilere önlisans ve lisans öğrenimlerini tamamlamaları için tanınan azami süreler; açılması halinde yaz okulu ve hazırlık sınıfı hariç, önlisans için dört yıl (sekiz yarıyıl), lisans için yedi yıl (ondört yarıyıl)’dır. Mezun olabilmek için başarması gereken toplam kredilerinin lisansta en az % 75’ini, önlisansta en az % 50’sini başarı ile tamamlamış öğrenci son sınıf öğrencisi sayılır.

             (2) Azami süreler sonunda mezun olamayan öğrenciye; daha önce bir kez yarıyıl sonu sınavına girme hakkı almış olmaları şartı ile FF ve YZ notu aldıkları bütün dersler için iki ek sınav hakkı verilir. Bu haklar derslerin açılacağı ilk yarıyılın sonundaki sınavlarda kullanılır.

             (3) Ek sınavlar sonunda FF veya YZ notu aldıkları ders sayısını beşe indiren öğrenciye üç yarıyıl, ek sınav hakkını kullanmadan beş derse kadar FF veya YZ notu alana dört yarıyıl, üç veya daha az dersten başarısız olana bu derslerden sınırsız sınava girme hakkı verilir.

             (4) Bu ek süreler sonunda FF veya YZ notu aldığı ders sayısını üç veya daha az derse indiremeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. İzlediği programdan mezun olmak için gerekli bütün derslerden başarılı olduğu halde en az 2.00 genel not ortalamasını sağlayamayarak ilişiği kesilme durumuna gelen öğrenciye, not ortalamasını yükseltmek için son iki sınıfın dilediği derslerinden sınırsız sınav hakkı verilir.

             (5) Ek süre veya sınırsız sınav hakkının kullanımında uygulamalı, uygulaması olan ve daha önce alınmamış veya devam şartı yerine getirilmemiş dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz. Ancak öğrenci, öğretim elemanının yarıyıl başında dersle ilgili belirleyeceği koşullara uymak zorundadır.

             (6) Açılacak sınavlara üst üste veya aralıklı olarak toplam üç öğretim yılı hiç girmeyen öğrenci sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır, bu haktan yararlanamaz ve Üniversite ile ilişiği kesilir. Sınırsız sınav hakkını kullanan öğrenci, katkı payı ödemeye devam eder, ancak sınav hakkı dışındaki öğrencilik haklarından yararlanamaz.

             Diploma

             MADDE 28 – (1) Bir öğrencinin kayıtlı olduğu programı bitirebilmesi ve diploma alabilmesi için genel not ortalamasının en az 2.00 olması yanında tüm derslerden en az DD veya YT notu alması ve zorunlu stajları başarması gerekir. Bu koşulları bu Yönetmeliğe uygun olarak sekiz yarıyıldan önce sağlayan öğrenci daha kısa sürede diploma alabilir.

             (2) Bir öğrenciye kayıtlı olduğu lisans programının ilk dört yarıyıllık kısmındaki dersleri başarı ile tamamlamak, belirtilen en az genel not ortalamasını sağlamak ve devam ettiği programdan kaydını sildirmek koşullarıyla önlisans diploması verilebilir.

             (3) Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları tarafından verilecek diplomalar önlisans ve lisans düzeyinde Üniversitenin bütün birimlerinde müşterek olmak üzere düzenlenir.

             (4) Diplomalar ilgili mevzuat hükümlerine göre düzenlenir.

             Başarı belgeleri

             MADDE 29 – (1) Disiplin cezası almamış öğrencilerden, programın sonunda genel not ortalaması 3.00–3.49 olanlar onur öğrencisi, 3.50–4.00 olanlar yüksek onur öğrencisi olarak mezun edilirler. Bu öğrencilere diplomaları ile birlikte başarılarını gösteren bir belge verilir.

             Sertifikalar

             MADDE 30 – (1) Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları Rektörlük onayıyla kurslar düzenleyebilirler. Bu kursların bitiminde, verilen eğitimi belirten ve diplomalardaki bilgi ve imzaları taşıyan sertifikalar verilebilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Çift anadal programları

             MADDE 31 – (1) Çift anadal programları; bilim alanları yakın olan ve lisans diploması verilen tüm programlar arasında açılabilir. Çift anadal programları, farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokuldaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Ayrıca, özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar; ancak kendi aralarında çift anadal programları yürütebilir. Hangi bilim alanlarının çift anadal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve ikinci lisans programlarının ders uygulama içerikleri; programları yürüten birimlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir. Çift anadal programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir. Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler çift anadal programlarına katılamaz.

             Yandal programları

             MADDE 32 – (1) Yandal programları; lisans öğrenimini üstün başarıyla yürütmekte olan bir öğrencinin, aynı zamanda ikinci bir lisans programında bilgilenmek üzere sınırlı öğrenim görmesini sağlayan sertifika amaçlı eğitim-öğretim programıdır. Yandal programları farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar, ancak kendi aralarında yandal programları yürütebilir. Hangi bilim alanlarının yandal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve yandal programlarının ders/uygulama içerikleri, ilgili bölümlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından kararlaştırılır. Yandal programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir. Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler yandal programlarına katılamaz.

             Yükseköğretim kurumları arasında öğrenci değişimi

             MADDE 33 – (1) Öğrenciler; Üniversite ile yurt dışındaki veya yurt içindeki diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılmış anlaşma ve protokollere uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim kurumlarında bir veya iki yarıyıl öğrenim görebilir. Bu öğrencilerde, geçmiş yıllardaki tüm öğrenim faaliyetlerini başarmış olma şartı aranır. Öğrenciler, normal öğrenim sürelerinin ilk iki ve son iki yarıyılında değişim programlarına katılamaz. Öğrencilerin söz konusu yükseköğretim kurumlarında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlerin; öğrencinin kendi öğretim programındaki ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının/program danışmanının önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararıyla önceden belirlenir. Öğrenciler, diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllarda; akademik takvime uygun olarak, Üniversitedeki kendi birimine öğrenci katkı payını ödemek ve kayıt yenilemek zorundadır. Bu Yönetmeliğin 24 üncü ve 25 inci maddelerinde yer alan başarı katsayıları ve işaretler dikkate alınarak, öğrencinin başarılı ve/veya başarısız olduğu faaliyetlere ait notların dönüşümü gerçekleştirilir; bu not ve işaretler kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlere ait olarak not döküm belgesinde gösterilir. Öğrenci, anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda alıp başarısız olduğu faaliyetlere karşılık olan kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlerden de başarısız olmuş sayılır. Öğrencinin anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllar öğrenim süresinden sayılır.

             İntibak

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2009-2010 eğitim-öğretim yılından önce Zonguldak Karaelmas Üniversitesine bağlı iken adı ve bağlantısı değiştirilerek Bartın Üniversitesine bağlanan fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıtlı bulunan öğrencilere; Zonguldak Karaelmas Üniversitesinin o döneme ait ilgili yönetmelik hükümleri uygulanır.

             Yürürlük

             MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik 28/8/2009 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bartın Üniversitesi Rektörü yürütür.