Gaziosmanpaşa
Üniversitesinden:
GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gaziosmanpaşa
Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü
eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; yüksek lisans, doktora, sanatta
yeterlik, bilimsel hazırlık programı ve ortaöğretim alan öğretmenliği
programlarından oluşan lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
b)
Anabilim/Anasanat dalı akademik kurulu: Anabilim/anasanat dalında görevli profesör, doçent ve yardımcı
doçent ünvanlı öğretim elemanları ve doktoralı
öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
c)
Danışman: Bu Yönetmelikte belirtilen görevleri ile birlikte öğrencinin
öğrenimi süresince alacağı dersleri önermek, öğrenim durumunu izlemek,
öğrencinin tez çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle yükümlü, Enstitü
Yönetim Kurulunca atanan öğretim üyesi veya doktoralı öğretim görevlisini,
ç)
Enstitü: Gaziosmanpaşa Üniversitesi'ne bağlı lisansüstü eğitim-öğretim
yapan enstitüleri,
d)
Enstitü anabilim/anasanat dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5’inci maddesinde enstitüler için tanımlanan ve enstitüde
eğitim-öğretim programı bulunan anabilim/anasanat
dalını,
e)
Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları
ve enstitüde eğitim programları bulunan anabilim dalı başkanlarından oluşan
kurulu,
f)
Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür
yardımcıları ve müdürün göstereceği altı aday arasından enstitü kurulunca
seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
g)
GMAT: Uluslararası yabancı dil yeterlik sınavlarından olan Graduate Management Admission Testi,
ğ)
GRE: Uluslararası yabancı dil yeterlik sınavlarından olan Graduate Record Examinationu,
h)
KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ı)
Özel öğrenci: Bir yükseköğretim kurumundan lisans veya yüksek lisans derecesi
ile mezun olup belirli bir konuda bilgilerini arttırmak isteyen veya başka
bir enstitüde bir lisansüstü programa kayıtlı olan öğrencilerden, ilgili
anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu’nun
onayı ile özel öğrenci statüsüne kabul edilenleri,
i)
Rektörlük: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Rektörlüğünü,
j)
Sanat eseri raporu (SER): Sanat dallarında yüksek lisans eğitimi yapan
öğrencilerin yüksek lisans tezi yerine hazırlayabilecekleri yazılı raporu,
k)
Sanatta yeterlik eseri çalışması (SYEÇ): Sanat dallarında lisansüstü eğitim
yapan öğrencilerin, doktora tezi yerine hazırlayabilecekleri sanatsal
çalışmayı,
l)
Seminer: Lisansüstü eğitim-öğretim öğrencilerinin ders döneminde
hazırladıkları bilimsel bir konunun; incelenip irdelenmesine dayanan, sözlü
sunulup değerlendirilen ve yazılı bir metinden oluşan çalışmayı,
m)
Senato: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Senatosunu,
n)
Tam zamanlı öğrenci: Enstitü’ye giriş hakkı kazanmak veya yatay geçiş
yaparak enstitüde bir lisansüstü programa kayıt yaptıran öğrenciyi,
o)
Tez: Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik eğitiminin amacına yönelik
olarak hazırlanan bilimsel çalışmayı,
ö)
Tez İzleme Komitesi (TİK): Yeterlik sınavında başarılı bulunan doktora
öğrencileri için tez danışmanından başka, anabilim dalı içinden ve dışından
birer üye olmak üzere Enstitü Yönetim Kurulu’nun onayı ile oluşturulan
komiteyi,
p)
TOEFL: Test of English as a Foreign
Language Sınavını,
r)
TUS: Tıpta Uzmanlık Sınavını,
s)
ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavını,
ş)
Üniversite: Gaziosmanpaşa Üniversitesini
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü
Programların Açılması, Kontenjan ve Öğrenci Kabulü
Lisansüstü programların açılması
MADDE 5 – (1) Enstitülerde yeni programların açılması ve
değişiklik önerileri, Anabilim Dalı Akademik Kurulu’nun önerisi, Enstitü
Kurulunun uygun görüşü, Senatonun onayı ve Yükseköğretim Kurulunun kararı
ile gerçekleşir.
Kontenjanların belirlenmesi ve ilan
MADDE 6 – (1) Enstitülerdeki yüksek lisans, doktora ve
sanatta yeterlik programlarına öğrenci alınıp alınmaması, alınacak öğrenci
sayısı ve aranan şartlar, ilgili anabilim/anasanat
dalı akademik kurulunun önerisi dikkate alınarak Enstitü Yönetim Kurulunca
belirlenir ve Senato tarafından karara bağlanır. Öğrenci kabul edilecek
yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarının adları,
kontenjanları, son başvuru tarihi, sınav tarihleri ve gerekli görülen diğer
belgeler Rektörlük tarafından ilan edilir.
Öğrenci kabulü
MADDE 7 – (1) Lisansüstü eğitim-öğretime başvuracak adaylarda
aranacak şartlar ve öğrenci kabulüne ilişkin esaslar şunlardır:
a)
Yüksek lisans programına başvurabilmek için; adayların ilanda belirtilen
bir lisans diplomasına, başvurduğu programın puan türünde en az 55 ALES
puanına veya buna eşdeğer GRE/GMAT puanına sahip olmaları gerekir.
Lisansüstü programlara başvurularda istenen ALES ve benzeri belgelerde
asgari puan altındaki küsuratlı puanlar tam sayıya tamamlanmaz. Yurt
dışından alınmış lisans ve lisansüstü diplomaların denkliğinin
Yükseköğretim Kurulunca onaylanması gerekir. Güzel sanatlar fakülteleri ile
konservatuarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş
olma koşulu aranmaz.
b) Doktora programına başvurabilmek için; adayların ilanda
belirtilen tezli yüksek lisans diplomasına, başvurduğu programın puan türünde
en az 55 ALES puanına veya buna eşdeğer bir GRE/GMAT puanına, lisans
diplomasıyla başvuracak adayların ise en az 70 ALES puanına veya buna
eşdeğer bir GRE/GMAT puanına ve 100 üzerinden en az 80 veya eşdeğeri lisans
not ortalamasına sahip olmaları gerekir. Güzel sanatlar fakülteleri
ile konservatuarlara öğrenci kabulünde ALES’e
girmiş olma koşulu aranmaz.
c) Temel tıp bilimlerinde doktora programına başvurabilmek
için; Tıp Fakültesi mezunlarının lisans diplomasına ve en az 50 temel tıp
puanına veya ALES’in sayısal kısmından en az 55
standart puana veya buna eşdeğer GRE/GMAT puanına sahip olmaları, Tıp
Fakültesi mezunu olmayan adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına,
hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli diş hekimliği ve veteriner
fakülteleri diplomasına, Eczacılık ve Fen Fakültesi lisans veya yüksek
lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip
olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın türünde
55, lisans diplomasıyla başvuranlardan 70 veya buna eşdeğer GRE/GMAT
puanına sahip olmaları gerekir. Temel
tıp puanı; (TUS)’un, temel tıp bilimleri testi birinci bölümünden elde
edilen standart puanın 0,7, klinik tıp bilimleri testinden elde edilen
standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile bulunur. Anabilim
dalları, yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul
edebilir.
ç)
Yüksek lisans ve doktora programları ile sanatta yeterlik çalışmasına,
hangi lisans ve yüksek lisans programlarından mezun olanların
başvurabileceği, Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenir; ancak
Senato, belirlenen programlar dışından da öğrenci kabulüne karar verebilir.
d)
Sanatta yeterlik programına başvuranların, ilanda belirtilen bir lisans
veya yüksek lisans diplomasına ve programın puan türünde en az 55, lisans
diplomasıyla başvuranların en az 70 ALES puanına veya buna eşdeğer GRE/GMAT
puanına sahip olmaları gerekir. Güzel sanatlar fakülteleri ile
konservatuarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş
olma koşulu aranmaz.
e)
Yurt dışında ikamet eden Türk vatandaşlarının veya yabancı uyrukluların lisansüstü eğitim programlarına kabul
koşulları, anabilim/anasanat dalı akademik
kurulunun önerisi, Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı
ile belirlenir. Yapılan ikili anlaşmalara göre başvuracak yabancı
uyrukluların enstitülere kayıtları anlaşma kuralları dahilinde
yapılır. Gerekli görülen hallerde dil ve bilgi seviyelerinin tespiti için
sınav yapılabilir. Türkçe sınavından başarısız olan öğrenciye Türkçe öğrenmesi
için bir yıl süre tanınır.
f)
Başvuruları değerlendirmek amacıyla Enstitü Yönetim Kurulu tarafından üç
asil ve iki yedek üyeden oluşan bir değerlendirme komisyonu kurulur.
Komisyon, başvuruları kabul edilen yüksek lisans veya doktora adaylarının Fen
Bilimleri ve Sosyal Bilimler enstitüleri için ALES’in
% 60’ı, ÜDS veya KPDS’nin %15’i, yüksek lisans
için lisans diploma notunun, doktora için yüksek lisans diploma notunun %
25’i alınarak adayların başarı notları hesaplanır. Adaylardan ÜDS veya KPDS’ye girmeyenlerin % 15’lik puan katkıları sıfır (0)
alınarak hesaplanır. Başarı sırasına göre ilan edilen kontenjan kadar asil
ve geri kalan adaylar ise yedek olarak sıralanır. Başarı puanlarının eşit
olması halinde; ALES puanı yüksek olan aday başarılı kabul edilir. Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile kayıt hakkı kazanan adaylar, enstitü müdürlüğü
tarafından ilan edilir. Asil listede yer alan adaylardan süresi içinde
kayıt yaptırmayanların yerine yedek listeden başarı sırasına göre öğrenci
kabul edilir ve bu adaylara kayıt işlemleri için Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla ek süre tanınır.
g)
Sağlık Bilimleri Enstitüsü için ALES veya 1,2 katsayısıyla çarpılan temel
tıp puanının %60’ı, ÜDS veya KPDS puanının %15’i, yüksek lisans için lisans
diploma notunun, doktora için yüksek lisans diploma notunun % 25’i alınarak
adayların başarı notları hesaplanır.
ğ)
Yüksek lisans programına başvuruda yabancı dil koşulu aranmaz. Doktora
programlarına başvuran adaylar ÜDS veya KPDS’den
en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından geçerliliği kabul edilen
bir yabancı dil sınavından eşdeğer puana sahip olmalıdırlar.
Bilimsel hazırlık programına
öğrenci kabulü
MADDE 8 – (1) Yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik
programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir;
a)
Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans veya doktora/sanatta yeterlik
programından farklı alanlarda almış olan adaylar,
b)
Lisans derecesini Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış
olan yüksek lisans programı adayları,
c)
Yüksek lisans derecesini başvurdukları doktora programından farklı alanda
almış olan adaylar,
ç)
Lisans veya yüksek lisans derecelerini Üniversite dışındaki yükseköğretim
kurumlarından almış olan doktora/sanatta yeterlik programı adayları.
(2)
Öğrencinin bilimsel hazırlık programında alacağı dersler, danışmanın
önerisi ve anabilim/anasanat dalı akademik kurulu
kararı ile enstitüye sunulur ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karara
bağlanır. Öğrencinin bilimsel hazırlık programında alacağı derslerin toplam
kredisi 18’den fazla olamaz. Bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci,
bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra danışmanın önerisi, anabilim dalı
başkanlığının uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile 6 krediyi
aşmamak şartıyla, bir takvim yılı boyunca lisansüstü programa yönelik
dersler de alabilir.
(3)
Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam, sınavlar, ders notları,
derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer
hususlarda öğrencinin ders aldığı lisans/lisansüstü programa ilişkin
yönetmelik hükümleri uygulanır.
(4)
Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok bir takvim yılıdır.
Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz. Bu programda geçirilen süre, bu
Yönetmelikte belirtilen yüksek lisans veya doktora/sanatta yeterlik programı
sürelerine dahil edilmez. Bilimsel hazırlık
programlarını, verilen süreler içinde başarı ile tamamlayamayan öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir.
Özel öğrenci kabulü
MADDE 9 – (1) Bir yükseköğretim kurumunda lisans ya da
lisansüstü öğrenim gören ya da bu öğrenimlerini tamamlayarak belirli bir
konuda bilgi ve becerilerini artırmak isteyenler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile özel öğrenci statüsünde açık olan derslere devam
edebilir. Enstitüden özel öğrenci statüsünde alınan derslerin en fazla 9
kredilik kısmı ilgili lisansüstü programa transfer edilebilir. Özel
öğrencilerin eğitim-öğretim, sınav ve disiplin ile ilgili konuları ders
aldığı programa ilişkin yönetmelik hükümlerine göre yürütülür. Özel
öğrenciye diploma ve ünvan verilmez, takip
ettikleri dersleri ve aldıkları notları gösteren bir belge verilebilir.
Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından
yararlanamazlar.
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 10 – (1) Üniversite içindeki veya dışındaki başka bir
lisansüstü programın en az bir yarıyılını başarıyla tamamlamış olan
öğrenciler, bu Yönetmeliğin ilgili maddelerindeki başvuru şartlarını yerine
getirmek koşuluyla yatay geçiş için müracaat edebilir. Yatay geçiş talebi,
anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı
ile kabul edilebilir.
Lisansüstü programlara kayıt
MADDE 11 – (1) Lisansüstü programlara kayıt hakkını kazanan
adayların listesi Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir ve Enstitü
Müdürlüğü tarafından ilan edilir. Kesin kayıtlar, Senato tarafından kabul
edilen Enstitü akademik takviminde belirtilen tarihlerde yapılır. Süresi içinde
kesin kaydını yaptıramayan adaylar haklarını kaybederler. Kesin kayıt
yaptıran öğrencilerin Enstitüye sundukları belgelerin doğru olmadığı
belirlenirse, öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Söz konusu öğrenciler
mezun olsalar bile
kendilerine verilen tüm belgeler iptal edilir ve haklarında
gerekli kanuni işlem yapılır.
Kayıt yenileme
MADDE 12 – (1) Yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik
programı öğrencileri her yarıyıl için akademik takvimde belirtilen
tarihlerde katkı paylarını yatırarak ders kaydı yaptırırlar. Mazereti
nedeniyle, ders kaydını akademik takvimde belirtilen süre içinde
yaptıramayan öğrenci, mazereti Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edildiği
takdirde, öğretimin başlangıcından itibaren on iş günü içinde ders kaydı
yaptırabilir. Belirtilen süre içinde ders kaydı yaptırmamış öğrenci, o
yarıyıl için öğrencilik haklarından yararlanamaz. Ders kaydı yaptırmama
nedeniyle kaybedilen süre öğrenim süresinden sayılır. Üst üste iki yarıyıl
kayıt yenilemeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisansüstü
Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar
Dersler ve ders sorumluları
MADDE 13 – (1) Bir lisansüstü programda her yarıyıl yer
alacak zorunlu ve seçmeli dersler, anabilim dalı akademik kurulunun uygun
görüşü ve Enstitü Kurulu onayı ile belirlenir. Kayıt yaptırılacak dersler,
öğrenci ve danışmanın önerisi ve anabilim dalı başkanlığının onayı ile
belirlenir.
(2)
Bir lisansüstü
dersin kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin
haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuar
saatinin yarısının toplamıdır. Seminer ve uzmanlık alanı dersi kredisizdir.
(3)
Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans hariç, lisansüstü
düzeydeki bir dersin kredisi üçten fazla olamaz.
(4)
Öğrenci; danışmanın ve anabilim/anasanat dalı
akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile izlediği
programın ders yüküne sayılmak üzere, Üniversiteye bağlı diğer
enstitülerden veya diğer üniversitelerden lisansüstü düzeyde en fazla 6
kredilik dersi enstitüde açık bulunmaması koşuluyla alabilir.
(5) Lisansüstü öğrencileri yarıyıl sonu
sınavlarına girebilmek için teorik derslerin %70’ine ve uygulamalı
derslerin ise %80’ine devam etmek zorundadır. Devam şartını yerine
getirmeyen öğrenci sınavlara alınmaz. Devamsızlık sebebiyle tekrar alınan
dersler için devam şartı aranır; başarısızlık sebebiyle tekrar alınan
dersler için devam şartı aranmaz.
(6)
Lisansüstü düzeydeki dersler öğretim üyeleri tarafından verilir. Zorunlu
hallerde anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Kurulunun onayı ile doktora/sanatta yeterlik eğitimi
almış öğretim görevlileri de ders verebilir.
Sınavlar
MADDE 14 – (1)
Öğrencilerin başarı düzeyleri, yarıyıl içinde yapılacak ara sınavlar
ve yarıyıl sonunda yapılacak yarıyıl sonu sınavlarıyla ölçülür. Haklı ve
geçerli görülen bir nedenle ara sınavlara giremeyen öğrenciye, mazeretini
üç gün içinde belgelemek koşuluyla anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile mazeret
sınavı hakkı tanınır.
(2)
Öğrenci, gerekli asgari ders yükünü tamamlamış olsa dahi öncelikle
başarısız olduğu derse kayıt yaptırmak zorundadır. Ancak ders alma
döneminin dördüncü yarıyılına başlamak üzere olması, dersin açılmaması,
dersin kaldırılması, ders sorumlusunun ayrılması ve benzeri hallerde
danışmanın önerisi, anabilim dalı akademik kurulunun uygun görüşü ve
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile öğrenci başarısız olduğu dersin yerine
eşdeğer kredili başka bir dersi alabilir. Eşdeğer dersin alınmasına ilişkin
işlemler ders kaydı süresi içerisinde yapılır.
Başarı notunun hesaplanması
MADDE 15 – (1) Başarı notu; final sınavı ile birlikte,
ödevler, sözlü veya yazılı ara sınavlar ile uygulama çalışmalarının
sonuçları da dikkate alınarak hesaplanır. Yarıyıl başarı notu, yarıyıl içi
değerlendirmelerinin % 30’u, final sınavı notunun ise % 70’inin toplamı
esas alınarak hesaplanır. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi
için; yarıyıl başarı notunun yüksek lisans programında en az CC,
doktora/sanatta yeterlik programında ise en az CB olması zorunludur. Başarı
puanı, not ve katsayılar aşağıdaki şekilde değerlendirilir:
Puanlar Notlar Katsayılar
90-100 AA 4.00
85-89 BA 3.50
80-84 BB 3.00
75-79 CB 2.50
70-74 CC 2.00
0-69 FF 0.00
(2)
Harfli sisteme göre; yarıyıl içinde derslere devam etmeyen öğrencilere DZ
notu verilir ve öğretim elemanınca yarıyıl sonu sınavından önce ilan
edilir. Bu öğrenciler, yarıyıl sonu sınavına alınmazlar. Yarıyıl sonu
sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu
verilir. YT notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilen
nottur. YZ notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilen
nottur.
(3)
Herhangi bir yarıyılın not ortalaması, o yarıyılda öğrencinin aldığı her
dersin kredisi ile o dersin başarı notunun çarpımının toplamı, kredi
toplamına bölünerek virgülden sonra iki haneye kadar hesaplanır. Genel not
ortalaması, öğrencinin lisansüstü programa kabul edilişinden itibaren almış
olduğu ve bu lisansüstü programda geçerli olan derslerin tümü dikkate
alınarak hesaplanır.
Sınav sonuçlarına itiraz
MADDE 16 – (1) Maddi hatalar dışında sınav sonuçlarına itiraz
edilemez. Sınav sonuçlarına itirazı olan öğrenci itirazını, sınav
sonuçlarının ilanından itibaren en geç beş iş günü içinde, ilgili anabilim dalı
başkanlığına yazılı olarak yapabilir. Değerlendirme sonucu anabilim dalı
başkanlığı ve Enstitü Müdürlüğünün onayına sunulur.
Kredi transferi
MADDE 17 – (1) Son
dört yıl içinde, aynı düzeydeki başka bir lisansüstü programdan
herhangi bir statüde alınmış ve başarılmış dersler, danışmanın uygun görüşü
anabilim dalı akademik kurulunun teklifi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı
ile devam edilen programa transfer edilebilir. Bu şekilde transfer edilecek
derslerin toplamı dokuz krediyi aşamaz. Herhangi bir yüksek lisans programı
süresince alınarak bu program için geçerli sayılan krediler doktora/sanatta
yeterlik programına transfer edilemez.
Yüksek lisans programı
MADDE 18 – (1) Yüksek
lisans programı, tezli veya tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.
Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçiş, ilgili anabilim/anasanat dalı akademik kurulunun görüşü ve Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile uygulanır. Tezli yüksek lisans programından
tezsiz yüksek lisans programına geçen öğrencilerin ek kredilerini
tamamlaması; tezsiz yüksek lisans programından tezli yüksek lisans
programına geçen öğrencilerin ise tez hazırlaması gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amacı ve kapsamı
MADDE 19 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı;
öğrencinin bilimsel araştırma yaparak, bilgilere erişme, bilgiyi
değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
(2)
Bir sanat alanında yüksek lisans öğrenimi yapan öğrenciler, ders, seminer
ve uygulama çalışmalarına ek olarak bir tez çalışması ya da tez çalışması
yerine geçecek sanat eseri raporu hazırlar.
(3)
Tezli yüksek lisans programı; toplam
21 krediden az olmamak koşulu ile en az yedi adet ders, bir seminer dersi,
uzmanlık alan dersi, tez çalışması ve tez/sanat eseri raporundan oluşur. Yüksek lisans öğrencisinin
alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış
olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve
uzmanlık alan dersi, kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir.
(4)
Tezli yüksek lisans programında en geç üçüncü yarıyıl başından itibaren tez
çalışmasına başlanır ve her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırılması
zorunludur. Tez çalışmasına kayıt yaptıran öğrenci danışmanınca her yarıyıl
açılan ve yaz döneminde devam eden uzmanlık alan dersine de kayıt
yaptırabilir. Uzmanlık alan dersi, tez konusunun Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından kabul edilmesiyle başlar.
(5)
Tez çalışmasından/uzmanlık alan dersinden üst üste iki kez veya aralıklı
olarak üç kez başarısız not alan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile
ilişiği kesilir.
Öğrenim süresi
MADDE 20 – (1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama
süresi dört yarıyıldır. Dördüncü yarıyıl sonunda kredili derslerden ve
seminer dersinden başarısız olan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Kredili ders zorunluluğunu başarıyla tamamlayan öğrenci, danışmanı
yönetiminde, birbirini izleyen en çok iki yarıyıl içinde tez savunma
sınavına girerek bu sınavda başarılı olmak zorundadır. Ders yükünü
başarıyla tamamlayan, ancak tez çalışmasını yüksek lisans öğrenimine
başladığı tarihten itibaren dördüncü yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan
öğrenciye, danışmanının ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığı aracılığı ile yapacağı gerekçeli öneri üzerine, Enstitü
Yönetim Kurulunca en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir. Bu süre içinde
de tezini tamamlayıp savunma sınavına giremeyen öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
(2)
Ancak, bu Yönetmelikte belirtilen koşulları yerine getiren öğrenciler,
tezli yüksek lisans programını en erken üç yarıyılda tamamlayabilir.
Danışman atanması
MADDE 21 – (1) Tezli yüksek lisans programında, anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile her öğrenci
için, ilk yarıyıl başında, ders seçiminde ve tez projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak programda görevli bir öğretim üyesi veya doktoralı
öğretim görevlileri arasından danışman seçilebilir. Tez çalışması
niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez
danışmanı atanabilir. İkinci tez danışmanı, başka bir yüksek öğretim
kurumunda veya Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen yurt
dışındaki yüksek öğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretim üyeleri
arasından da görevlendirilebilir.
(2)
Danışman atanıncaya kadar öğrenci danışmanlığı ilgili anabilim dalı
başkanlığı tarafından yürütülür.
(3)
Tez/SER konusu; öğrenci, danışmanı ve anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından belirlenerek ilk yarıyıldan itibaren en geç
ikinci yarıyıl sonuna kadar Enstitüye bildirilir. Enstitü Yönetim Kurulunun
onayı ile tez konusu kesinleşir. Tez konusu değişikliğinde de aynı yol
izlenir.
(4)
Öğrenci tarafından, danışman gözetim ve denetiminde hazırlanan tez projesi,
ilgili anabilim/anasanat dalı akademik kurulunda
değerlendirilerek en geç dördüncü yarıyılın sonuna kadar enstitüye teslim
edilir. Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tez projesi kesinleşir.
(5)
Tez projesi üzerinde daha sonra yapılması istenen değişiklikler anabilim/anasanat dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü
Yönetim Kururlu kararı ile yapılır.
(6)
Tez danışmanının önereceği çalışma alanı ile ilgili en az bir seminer
konusu en geç dördüncü yarıyılın başına kadar anabilim dalı başkanlığınca
Enstitüye bildirilir. Seminerin sunulacağı yer ve tarih en az onbeş gün önce anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından ilan edilir. Seminer çalışması kredisiz olup
dinleyicilere açık olarak yapılır. Seminer, başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir ve sonuç on iş günü içinde seminerin ciltlenmiş üç kopyası
ile birlikte Enstitüye yazılı olarak sunulur.
Yüksek lisans tezinin sonuçlandırılması
MADDE 22 – (1) Derslerini başarıyla tamamlayan tezli/sanat
eseri raporlu yüksek lisans programındaki bir öğrenci, tez çalışması
aşamasında elde ettiği sonuçları, tez yazım kurallarına uygun olarak yazan
ve yüksek lisans tezinin ciltlenmemiş beş nüshasını Enstitüye teslim eden
öğrenci için, en geç bir ay içinde, ilgili Enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile tez jürisi
kurulur. Jüri, biri
öğrencinin tez danışmanı ve en az biri Üniversite içindeki başka bir
anabilim dalından veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç
veya beş asil ve iki yedek üyeden oluşur. Yedek üyelerden biri Üniversite
içindeki başka bir anabilim dalından veya başka bir yükseköğretim
kurumundan belirlenir. Üç kişilik jürilerde, ikinci danışman jüri üyesi
olamaz.
(2)
Jüri üyeleri kişisel raporlarını hazırlar ve tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde, kendilerine
duyurulan yer ve tarihte üye tam sayısı ile toplanır. İlk çağrıda
toplanamayan jüri en geç onbeş gün içinde yeniden
toplanır. Toplantıya katılamayacak olan üye toplantı tarihinden en az üç
gün önce Enstitüye bilgi verir. Bu üyenin yerine yedek üye çağrılır.
(3)
Tezi/SER’i savunmaya değer bulunan öğrenci tez
sınavına alınır. Sınav, tezin/SER’in sunulması ve
onu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur, Tez sınavı en az kırkbeş, en çok doksan dakika sürer ve dinleyicilere
açık olarak yapılır. Sınav, adayın çalışmasıyla ilgili konularda bilgi, yorumlama
ve sentez gücünü yoklamayı amaçlar. Tez/SER savunma sınavının
tamamlanmasından sonra, jüri kapalı bir oturumda tez/SER hakkında salt
çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir.
(4)
Tezi reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç üç ay içinde ve mümkünse aynı jüri
önünde tezini yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız olan öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir. Anabilim dalı başkanı jürinin kararını üç gün
içinde tutanakla Enstitüye bildirir.
Yüksek lisans diploması
MADDE 23 – (1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer
koşulları yerine getirmek kaydıyla yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az
yedi adet kopyasını ve CD’ye alınmış iki kopyasını tez sınavına giriş
tarihinden itibaren bir ay içinde enstitü müdürlüğüne teslim eden ve tezi
şekil bakımından uygun bulunan öğrenciye yüksek lisans diploması verilir. Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş
olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki
programın onaylanmış adı bulunur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amacı ve kapsamı
MADDE 24 – (1) Tezsiz/sanat eseri raporsuz yüksek lisans
programının amacı, öğrenciye mesleki konularda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir.
(2)
Tezsiz/sanat eseri raporsuz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretimde de yürütülebilir. Bu program, toplam 30 krediden az olmamak
koşuluyla en az on ders ile bir dönem projesi dersinden oluşur. Dönem
projesi dersi kredisiz olup başarılı ya da başarısız şeklinde
değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda dönem
projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek
zorundadır. Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi, lisans döneminde
alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir.
(3)
Öğretim elemanları tezsiz/sanat eseri raporsuz yüksek lisans programına
kayıt yaptıramaz.
Süresi
MADDE 25 – (1) Tezsiz/sanat eseri raporsuz yüksek lisans
programını tamamlama süresi en fazla altı yarıyıldır. Tezsiz/sanat eseri
raporsuz yüksek lisans dersleri, birbirini izleyen dört yarıyıl içinde
tamamlanır. Başarısız olduğu dersler için öğrenciye iki yarıyıl ek süre
tanınır. Bu süre sonunda da başarılı olamayan öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
Danışman ataması
MADDE 26 – (1) Tezsiz/sanat eseri raporsuz yüksek lisans
programında, Enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile her öğrenci için, ilk yarıyıl başında ders seçiminde ve
dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi
atanır. Zorunlu hallerde doktoralı öğretim görevlileri arasından da
danışman seçilebilir.
Yeterlik sınavı
MADDE 27 – (1) Yeterlik sınavı jürisi; anabilim/anasanat dalı akademik kurulu tarafından önerilen ve
Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilen, biri öğrencinin danışmanı, biri
başka üniversiteden ya da ilgili enstitünün başka bir anabilim/anasanat dalından olmak üzere beş asil, iki yedek
öğretim üyesinden oluşur. Yeterli öğretim üyesi bulunmadığı takdirde
doktora/sanatta yeterlik eğitimi almış öğretim elemanları da jüri üyesi
olabilir. Zorunlu hallerde ilgili jüri, üç asil, iki yedek üyeden
oluşabilir.
(2)
Öğrenci yüksek lisans dersleri ile dönem projesi dersini başarıyla
tamamladığı yarıyılın sonunda, Enstitünün akademik takviminde belirtilen o
yarıyıl derslerinin bitirildiği tarihi izleyen bir ay içinde yeterlik
sınavına alınır. Yeterlik sınavı sözlü ve dinleyicilere açık olarak
yapılır. Jüri, yüksek lisans öğrencisine bilim/sanat alanındaki bilgisini,
bu bilgileri uygulamada nasıl kullanacağını ve uygulama becerilerini
belirleyecek nitelikte genel sorular sorar. Yeterlik sınavı en az kırkbeş dakika en çok doksan dakika sürelidir. Jüri
kararını, salt çoğunlukla başarılı ya da başarısız şeklinde verir. Bu
karar, anabilim/anasanat dalı başkanlığınca
sınavı izleyen üç gün içinde Enstitü Müdürlüğüne bildirilir. Başarısız olan
öğrenciler üç ay içinde tekrar yeterlik sınavına alınır ve bu sınavda da
başarısız olan
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Yüksek lisans diploması
MADDE 28 – (1) Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan yüksek lisans
öğrencisine yüksek lisans diploması verilir. Yüksek lisans diplomasının
üzerinde, öğrencinin izlemiş olduğu Enstitü anabilim/anasanat
dalı dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Amacı ve kapsamı
MADDE 29 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız
araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısıyla
irdeleyerek yorumlama ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları
belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması sonunda hazırlanacak
tezin;
a)
Bilime yenilik getirme,
b)
Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,
c)
Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerden birini yerine getirmesi gerekir.
(2)
Doktora programı; 21 krediden az olmamak koşuluyla, en az yedi adet ders,
yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması, uzmanlık alan dersi, seminer
ve tez savunma sınavından oluşur.
(3)
Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en az 42 kredilik ondört adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez
çalışması, uzmanlık alan dersi, seminer ve tez savunma sınavından oluşur.
(4)
Danışmanın önereceği çalışma alanı ile ilgili iki seminer konusu, ikinci
yarıyıldan sonra anabilim dalı başkanlığınca Enstitüye bildirilir. Aynı
yarıyılda birden fazla seminer sunulamaz. Seminerin sunulacağı yer ve
tarih, en az onbeş gün önce anabilim/anasanat dalı başkanlığınca ilan edilir. Seminer
çalışması dinleyicilere açık olarak sunulur. Seminer, başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir ve sonuç on iş günü içinde seminerin
ciltlenmiş üç kopyası ile birlikte enstitüye yazılı olarak sunulur.
Öğrenim süresi
MADDE 30 – (1) Doktora programını tamamlama süresi yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile
kabul edilenler için on yarıyıldır.
(2)
Ancak, bu Yönetmelikte belirtilen tüm yükümlülüklerini yerine getiren
öğrenciler, doktora programını en erken altı yarıyılda tamamlayabilir.
Doktora eğitimi, ders aşaması ve tez aşaması olmak üzere iki aşamada
gerçekleşir. Doktora programına kabul edilen öğrencilerin, derslerini
birbirini izleyen dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenlerin ise
altı yarıyıl içinde başarıyla tamamlamaları gerekir. Belirtilen süre
sonunda kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
(3)
Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan
ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını sekizinci yarıyıl,
lisans derecesiyle kabul edilen öğrenciler için onuncu yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamadığı için tez savunma sınavına giremeyen bir öğrenciye anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tezini jüri önünde savunması
için en fazla dört yarıyıl ek süre verilebilir.
Danışman atanması
MADDE 31 – (1) Doktora programında, anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile her öğrenci
için, ilk yarıyıl başında, ders seçiminde ve tez projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi atanır.
(2)
Anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için danışmanının belirleyeceği tez
konusunu enstitüye önerir. Tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
kesinleşir. Danışman; Enstitü Yönetim Kurulunca atandığı tarihten itibaren
tüm idari ve akademik yük ve görevlerine ek olarak danışmanı olduğu
öğrenciler için her yarıyıl ve yaz döneminde de devam eden uzmanlık alan
dersi açabilir.
(3)
Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği
durumlarda tez izleme komitesi veya anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci
tez danışmanı, başka bir yüksek öğretim kurumunda veya Yükseköğretim Kurulu
tarafından denkliği kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarında
görev yapmakta olan öğretim üyeleri arasından da belirlenebilir. Danışman
atanıncaya kadar öğrenci danışmanlığı ilgili anabilim dalı başkanlığı
tarafından yürütülür.
Doktora yeterlik sınavı
MADDE 32 – (1) Doktora yeterlik sınavına ilişkin esaslar
şunlardır;
a)
Doktora yeterlik sınavı; Öğrencinin bilim alanında temel konular ve doktora
çalışması ile ilgili konularda kapsamlı bilgiye ve sentez gücüne sahip olup
olmadığının sınanmasını amaçlar. Doktora yeterlik sınavları, Mayıs-Haziran
ve Kasım-Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yapılır. Öğrenci en geç
beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç
yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Bu süre
içerisinde yeterlik sınavına girmeyen öğrenci başarısız sayılır.
b)
Doktora yeterlik sınavı; anabilim dalı başkanlığınca önerilen, Enstitü Yönetim Kurulunca onaylanan ve
sürekli görev yapan profesör, doçent ve yardımcı doçent ünvanlı
öğretim elemanları ve doktoralı öğretim görevlilerinden oluşan beş kişilik
doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Doktora
yeterlik komitesi üyeleri iki yılda bir yenilenir. Eski üyeler tekrar
seçilebilir. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir.
c)
Doktora yeterlik sınavı jürisi, doktora yeterlik komitesince önerilen ve
Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilen biri tez danışmanı ve en az biri
başka yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve biri başka yükseköğretim
kurumundan olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur.
ç)
Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölümde yapılır.
Doktora yeterlik komitesi
öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu
değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla
karar verir. Karar, anabilim dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen
üç gün içinde tutanakla birlikte Enstitüye bildirilir.
d)
Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavını başaran öğrencinin, ders
yükünü tamamlamış olsa bile, dördüncü yarıyıldan sonra da fazladan
ders/dersler almasını isteyebilir. Fazladan alınan dersi/dersleri altıncı
yarıyılın sonuna kadar başarı ile tamamlayamadığı takdirde öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
e)
Doktora yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir sonraki yarıyılda
tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
Özel dersler
MADDE 33 – (1) Doktora/sanatta yeterlik sınavını başararak
tez dönemine geçen öğrenciler, gelişim ve öğrenme 3 (3+0) ile öğretimde
planlama ve değerlendirme 4 (3+2) derslerini almak ve başarmak zorundadır.
Öğrencilerin doktora/sanatta yeterlik tez sınavına girmeleri için; bu
derslerden başarılı olmaları ön koşuldur. Öğrenci belirtilen dersleri bir
öğretim döneminde alabileceği gibi ayrı dönemlerde de alabilir. Özel
derslerin başarı puanları not ortalamasına dahil
edilmez. Öğrencilerden
daha önce, belirtilen
dersleri alarak başarılı olanlar, son dört yıl içerisinde alınmış olmak
koşuluyla ilgili derslerden Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile muaf
tutulabilir.
Tez izleme komitesi
MADDE 34 – (1) Doktora
yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için; bir ay içinde, danışman
önerisi ve anabilim dalı başkanlığının onayı ile tez izleme komitesi
belirlenir ve Enstitüye sunulur. Tez izleme komitesi, Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile kesinleşir.
(2)
Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından
başka, ilgili anabilim dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci
tez danışmanı olması durumunda bu danışman dilerse, komite toplantılarına
katılır.
(3)
Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili anabilim
dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi savunması
MADDE 35 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarıyla tamamlayan
öğrenci, yeterlik sınavı tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapacağı
araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini
tez izleme komitesinin önünde sözlü olarak savunur. Bu süre içerisinde tez
önerisi savunma sınavına giremeyen öğrenci başarısız sayılır. Öğrenci, tez
önerisiyle ilgili yazılı bir raporu sözlü savunma sınavı tarihinden en az onbeş gün önce komite üyelerine sunar.
(2)
Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddine
salt çoğunlukla karar verir. Karar,
anabilim dalı başkanlığınca üç gün içinde tutanakla birlikte Enstitüye
gönderilir.
(3)
Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve yeni bir tez konusu
seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir.
Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde; danışman ve
tez konusunu değiştiren öğrenci ise,
altı ay içinde tekrar tez önerisi savunma sınavına alınır. Tez önerisi,
ikinci savunmada da reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(4)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer kez olmak üzere yılda iki kez toplanır.
Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine bir rapor
sunar. Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve sonraki
dönemde yapılacak çalışmalar belirtilir. Öğrencinin çalışmaları, komite
üyelerince başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Bu karar, anabilim
dalı başkanlığınca toplantı tarihini izleyen üç gün içinde Enstitüye bir
tutanakla bildirilir. Komite tarafından tez çalışması, üst üste iki kez
veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
Doktora tezinin sonuçlandırılması
MADDE 36 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği
sonuçları tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri
önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2)
Doktora tez jürisi, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer
alan öğretim üyeleri ve en az biri başka yükseköğretim kurumundan olmak
üzere beş asil ve biri başka yükseköğretim kurumundan olmak üzere iki yedek
öğretim üyesinden oluşur.
(3)
Jüri üyeleri, kendilerine sunulan tez çalışmasını, bir ay içinde
değerlendirerek görüş ve önerilerini yazılı tez değerlendirme raporu
şeklinde düzenleyip, ilgili anabilim dalı başkanlığınca belirlenen ve
Enstitü Yönetim Kurulunca onaylanan gün, yer ve saatte toplanır.
(4)
Tez sınavına mazereti nedeniyle katılamayacak olan üye/üyeler, Enstitü
Müdürlüğüne sınav tarihinden en az üç gün önce bilgi verir. Mazereti
nedeniyle sınav toplantısına katılamayan asil üye/üyeler yerine, enstitü
müdürlüğünce yedek üye/üyeler davet edilir. Jüri toplantıları eksik üyeli
yapılamaz. İlan edilen günde yapılamayan jüri toplantısı için durum bir
tutanakla belirlenerek enstitü müdürlüğünün görüşü de alınarak, en geç on
beş gün içinde ikinci bir toplantı günü belirlenir. İkinci kez toplanamayan
jüriler konusunda yapılacak işleme, Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
(5)
Tez sınavı dinleyicilere açık olarak yapılır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez sınavı, en az bir saat en çok iki saat sürelidir.
Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri, salt çoğunlukla kabul, düzeltme
ya da red kararı alır. Jürinin kararı üç gün
içinde ilgili anabilim dalı başkanlığınca Enstitüye iletilir. Tezi
reddedilen öğrencinin ilgili Enstitü ile ilişiği kesilir.
(6)
Tez çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en çok altı ay
içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Verilen ek sürede, gerekli düzeltmeleri yapmayan ya da değişiklikleri
yaptıktan sonra girdiği ikinci tez sınavında da başarısız bulunan
öğrencinin ilgili Enstitü ile ilişiği kesilir.
Doktora diploması
MADDE 37 – (1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da
yerine getirmek kaydıyla doktora tezini ciltlenmiş ve en az beş kopyasını ve CD’ye alınmış üç
kopyasını tez sınavına giriş
tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili Enstitüye teslim eden ve tezi
şekil yönünden uygun bulunan öğrenci, doktora diploması almaya hak kazanır.
Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu Enstitü anabilim dalındaki programın
onaylanmış adı bulunur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Çalışması
Amacı ve kapsamı
MADDE 38 – (1) Sanatta yeterlik çalışması; özgün bir sanat
eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir
uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.
(2)
Sanatta yeterlik programı; toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla, en az
yedi adet ders ve uygulamalar ile tez veya sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalardan oluşur.
Süre
MADDE 39 – (1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi
sekiz yarıyıldır. Bu Yönetmelikte belirtilen koşulları yerine getiren
öğrenciler sanatta yeterlik programını en erken altı yarıyılda
tamamlayabilir. Bu Yönetmelik uyarınca başarısız olan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği bu süreden önce de kesilebilir.
(2) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren,
ancak tez veya sergi veya proje çalışmasını sekiz yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamadığı için sınava giremeyen bir öğrenciye, ilgili Enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile tez, sergi veya proje çalışmasını tamamlaması için en
fazla dört yarıyıl ek süre verilebilir.
Danışman atanması
MADDE 40 – (1) Anasanat dalı
başkanlığı; her öğrenci için ilk yarıyıl başında, ders ve uygulama seçimi
ile tez, sergi veya proje yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim
üyesini ilgili Enstitüye önerir. Danışman önerisi, Enstitü Yönetim Kurulu
kararı ile kesinleşir. Zorunlu hallerde sanatta yeterlik eğitimi almış
öğretim görevlileri de danışman olabilir.
Sanatta yeterlik çalışmasının
sonuçlanması
MADDE 41 – (1) Tez hazırlayan bir öğrenci elde ettiği
sonuçları, sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen bir metni, enstitü tez yazım kurallarına uygun
biçimde yazmak ve ayrıca tezini-sergisini veya projesini jüri önünde sözlü
olarak savunmak zorundadır.
(2)
Jüri, anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve
en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyelerinden olmak
üzere beş asil ve biri başka yükseköğretim kurumundan olmak üzere iki yedek
öğretim üyesinden oluşur.
(3)
Tez sınavına mazereti nedeniyle katılamayacak olan üye/üyeler enstitü
müdürlüğüne sınav tarihinden en az üç gün önce bilgi verir. Mazereti
nedeniyle sınav toplantısına katılamayan asil üye yerine, Enstitü
Müdürlüğünce yedek üye davet edilir. Jüri toplantıları eksik üyeli
yapılmaz. İlan edilen günde yapılamayan jüri toplantısı için durum bir
tutanakla belirlenerek Enstitü Müdürlüğüne bildirilir. Enstitü Yönetim
Kurulu, en geç onbeş gün içinde toplanmak üzere
ikinci bir toplantı günü belirler. İkinci kez toplanamayan jüriler
konusunda yapılacak işleme, Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
(4)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır.
Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur.
(5)
Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez veya
sergi, proje, resital, konser, temsil hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Bu karar, anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün
içinde ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir. Sanatta yeterlik çalışması
reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik
çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde
gerekli düzeltmeleri yaparak tezini, sergisini veya projesini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Bu sınav sonunda da sanatta yeterlik çalışması
kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Sanatta yeterlik diploması
MADDE 42 – (1) Sanatta
yeterlik çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak
kaydıyla sanat dalının özelliğine göre verilecek ünvanı
belirleyen bir diploma verilir.
Ortaöğretim alan öğretmenliği programı
MADDE 43 – (1) Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen
programlardan lisans diploması almış öğrencileri, lisans diploması almış
oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek
amacıyla, iki yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan tezsiz yüksek lisans
programları düzenlenir. Bu programlara başvuran adaylarda yabancı dil
koşulu aranmaz. Ancak, adayların programın gerektirdiği puan türünde en az
55 ALES puanına sahip olmaları gerekir.
İki dönemden oluşan bu programın ikinci dönemi anabilim dalı
akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Kurulunun kararı ile yaz dönemi
adıyla yaz okulu tarihleri arasında yürütülebilir. İki dönem içerisinde
programı tamamlayamayan öğrenciye en fazla iki dönem ek süre verilir. Bu
programların yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulunca
tespit edilir.
(2)
Anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı
ile bir öğretim üyesi veya doktora derecesine sahip öğretim elemanı,
uygulamalı dersler koordinatörü olarak atanır. Uygulamalı derslerin yürütülmesine
ilişkin diğer düzenlemeler anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ile yapılır. Öğrencilerin ders geçme, kayıt
yaptırma, kayıt silme, kayıt dondurma, izin, disiplin ve benzeri
işlemlerinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Ders ekleme ve bırakma
MADDE 44 – (1) Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen
günlerde, danışmanının uygun görüşünü de alarak, o yarıyılın öğretim
programında mevcut başka dersleri programlarına ekleyebilir veya
yazıldıkları bazı dersleri bırakabilir.
Kayıt dondurma ve izinler
MADDE 45 – (1) Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilecek haklı ve
geçerli nedenleri olan öğrenciler,
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile izledikleri programda en çok iki
yarıyıl süre ile bir defaya mahsus olmak üzere kayıt dondurabilir. Kayıt
dondurma işlemi yarıyılın başlangıcından itibaren en geç bir ay içinde
yapılır. Kayıt dondurma süresi 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde
belirtilen öğrenim süresine dahil edilmez. Kayıt
dondurma süresinin bitimini takip eden yarıyılın başında kaydını
yenilemeyen öğrencinin ilgili Enstitü ile ilişiği kesilir.
(2)
Öğrencilerin yurt içi ve yurt dışı eğitim/staj/araştırma/bilgi ve
görgülerini artırmalarına yönelik imkânların olması ve Enstitü Yönetim
Kulunca kabul edilecek haklı ve geçerli diğer nedenlerin oluşması
durumunda, Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile en fazla bir yıla kadar
izin verilebilir.
(3)
Sağlık kurumlarından alınacak sağlık raporu ile belgelenmiş bulunan ruhsal
hastalıklar ile askerlik, öğretim elemanlarının veya resmî kurumlarda
çalışanların eğitim-öğretim, staj, araştırma gibi nedenlerle yurt dışında
görevlendirilmeleri halinde, öğrencilere Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
bir yıldan daha uzun süreli izin verilebilir. Ancak ruhsal sağlık sorunları
nedeniyle iki yıl izin almış öğrencilerin, lisansüstü
öğrenimlerine devam edebilmeleri için sağlık sorunlarının düzeldiğine dair
yeni bir sağlık raporu getirmeleri
zorunludur. Aksi takdirde bu öğrencilerin ilgili Enstitü ile ilişikleri
kesilir.
(4)
İzin süresi 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirtilen öğrenim
süresine eklenir.
Tez danışmanı değişikliği
MADDE 46 – (1) Öğrenci veya danışmanın danışman değişikliği
istekleri, anabilim/anasanat dalı akademik kurul
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile gerçekleşir. Tez danışmanının
Üniversiteden kesin veya uzun süreli ayrılması durumunda, ilgili anabilim
dalı akademik kurulunun görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulunun kararı
ile başka bir öğretim üyesi aynı veya farklı konuda öğrencinin tez
danışmanı olarak atanabilir. Gerektiğinde, Enstitü Yönetim Kurulunca
danışman değişikliği yapılabilir.
Disiplin
MADDE 47 – (1) Lisansüstü programlardaki öğrencilerin
disiplin iş ve işlemleri hakkında, 13/1/1985
tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 48 – (1) 1/11/2005 tarihli ve
25983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gaziosmanpaşa
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|