Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Orman Mühendisleri Odasından:
ORMAN, ORMAN ENDÜSTRİ VE AĞAÇ İŞLERİ ENDÜSTRİ
MÜHENDİSLERİ İLE SERBEST MESLEK BÜROLARININ
ÇALIŞMA
ALANLARINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; orman, orman yüksek,
orman endüstri ve ağaç işleri endüstri mühendislikleri ile serbest
ormancılık ve orman ürünleri bürolarının çalışma alanlarını, ilgili gerçek
ve özel hukuk tüzel kişilerinin mühendis istihdamında uymak zorunda oldukları
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; orman, orman yüksek, orman
endüstri ve ağaç işleri endüstri mühendislikleri, serbest ormancılık ve
orman ürünleri büroları ile ormancılık, orman ürünleri endüstrisi ve ağaç
işleri endüstrisiyle uğraşan gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2006
tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve
Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 4, 5 ve 14 üncü
maddeleri ile 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Kanununun 39 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a)
Aday meslek mensubu: Kanunun öngördüğü şartları taşıyan mühendislerin,
serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri bürolarında mesleği serbestçe
ifa edebilmeleri için, mesleğe hazırlayıcı teknik, hukuki ve uygulamaya
yönelik temel bilgileri kazanmak amacıyla, bir meslek mensubu yanında veya
denetim ve gözetiminde mesleki çalışmalar yapanları,
b)
Ağaç malzeme konservasyonu: Ahşap tarihi kültür
varlıklarında, biyolojik zararlılarla mücadele, koruma ve stabilizasyon
işlemlerini,
c)
Ahşap kaplama levha: Tomruk ya da prizmadan kesme, bükme, soyma yoluyla
elde edilen ince levhayı,
ç)
Asli orman ürünü: Her çeşit ağaç, ağaççık ve çalıdan elde edilen tomruk,
direk, sanayi odunu, kâğıtlık odun, lif yonga odunu, sırık, çubuk, yakacak
odun, çıra, kök ve benzeri oduna ilişkin ürünleri,
d)
Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
e)
Buharlama: Tomruk, kereste, ya da bükme ahşap malzemesinin yüksek sıcaklık
derecesinde su buharı ile muamelesini,
f)
Biçme: Kereste endüstrisinde, tomrukların testere vasıtasıyla çeşitli
kalınlıklarda dilinmesini,
g)
Bükme: Ahşap ya da ahşap kökenli malzemelere, farklı kullanış yerleri için
kalıp, çelik şerit, makine gibi ekipmanlar kullanılarak veya kullanmayarak,
yumuşatma işlemi yapılarak yada yapılmayarak, sıcak yada soğuk halde
belirli bir eğri formu verme işlemini,
ğ)
Danışman: Mesleki konularda bilgi ve deneyimini, danışmanlık isteyen gerçek
ve tüzel kişilerin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı kişiler ile
hiçbir organik bağ içinde bulunmayan, danışmanlık hizmeti sunduğu kişilerden
danışmanlık hizmeti karşılığı elde edilen ücreti dışında hiçbir kazanç
sağlamayan hizmet sunucularını,
h)
Eksper: Mesleğe ait konularda, mahallinde ya da dosya üzerinde gerekli
incelemeyi yaparak kıymet takdiri, fiyat tespiti, zarar ziyan tespiti ve
benzeri işler ile ilgili rapor tanzimi hizmetlerini yapan hizmet sunucularını,
ı)
Emprenye: Ağaç malzemenin, biyotik
ve abiyotik zararlılara karşı korunması ve hizmet
ömrünün uzatılmasını,
i)
İşleme: Ağaç malzemede genellikle planyalama, frezeleme, tornalama, delme,
lamba-zıvana açma, zımparalama gibi işlemleri,
j)
Fümigasyon: Bitki, odun dışı orman ürünleri ile
asli orman ürünlerinde, bulundukları veya yetiştikleri ortamlarda bulunan
zararlı organizmaların herhangi bir biyolojik dönemine karşı gaz halinde
etkili olan katı, sıvı veya gaz formundaki pestisitlerin
kullanılmasıyla yapılan imha işlemini,
k)
Havza: Coğrafi su ayrım çizgileri ile sınırlandırılan, yeraltı ve yüzeysel
suların toplandığı su toplama bölgesini,
l)
İdare: Çevre ve Orman Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile Orman Genel
Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatını,
m)
Kâğıt: Geleneksel olarak liflerin sulandırılmış hamurdan ince bir süzgeç
üzerinde oluşturduğu bir safihayı,
n)
Kanun: 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman
Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri
Mühendisliği Hakkında Kanunu,
o)
Karantina: Orman bitki ve ürünlerinin ithalatında, yabancı ülkelerden
gelebilecek zararlı organizmaların ülkemize girişinin engellenmesi
işlemlerini,
ö)
Kereste: Birbirine paralel en az iki yüzü olan ahşap malzemeyi,
p)
Kesme: Kese kaplama endüstrisi ve lamine parke imalatında; tomrukların ya
da prizmaların, özel kesme makinelerinde, yatay ya da dik yönde ince
dilimler halinde kesilmesini,
r)
Kurutma: Kereste içerisinde bulunan ve kullanım amacı için uygun olmayan
suyun atılması işlemini,
s)
Liflere ayırma: Odun ya da yongaların, lif levha, odun-plastik kompoziti gibi imalatlarda kullanılmak üzere özel
makinelerde termomekanik yolla liflere
ayrılmasını,
ş)
Meslek: Orman mühendisliği, orman yüksek mühendisliği, orman endüstri mühendisliği
ve ağaç işleri endüstri mühendisliği mesleğini,
t)
Meslek mensubu: Mühendis unvanına sahip olup, Kanun çerçevesinde ormancılık
ve orman ürünleri bürosunu kurmak üzere, Kanunun 5 inci maddesi uyarınca
yetkilendirilen kişileri,
u)
Mesleki faaliyet: Mühendis unvanına sahip olan ruhsatlı serbest meslek
mensuplarının, Kanun hükümleri uyarınca icra edecekleri faaliyetleri,
ü)
Mesleki deneyim: Mühendislerin mesleklerini icra etmeleri amacıyla, kamu
kurum ve kuruluşlarıyla, gerçek ve tüzel kişilere ait işyerlerinde,
ormancılık ve orman ürünleri bürolarında sosyal güvenceli olarak
çalıştıkları süreleri,
v)
Mesleki deneyim kazanmak: Aday meslek mensubu mühendislerin, serbest meslek
mensupluğu sınavına girebilmeleri amacıyla, kendi uzmanlık alanlarına uygun,
serbest meslek mensubu veya serbest yeminli meslek mensubu yanında
çalıştıkları ve Oda eğitimlerinde geçirdikleri süreyi,
y)
Mühendis: En az dört yıllık lisans eğitimini bitirmiş orman mühendisi,
orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri
mühendisini,
z)
Oda: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı Orman Mühendisleri
Odasını,
aa) Odun dışı veya tali orman ürünleri: Orman sayılan
alanlardan odun üretimi dışında, orman ağaç, ağaççık, çalı, flora ve
bunlardan elde edilen bitkisel orijinli dal, kabuk, kök, çiçek, çiçek
soğanı, meyve, balzami yağlar, reçine gibi
ürünler ile orman ekosisteminde yer alan hayvansal, su ve mineral orijinli
ürünleri,
bb) Ormancılık ve orman ürünleri büroları: Mühendis
unvanına sahip olanların, mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı
olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri,
danışmanlık ve teknik müşavirlik yapabilecekleri serbest ormancılık ve
orman ürünleri büroları ile serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri
bürolarını,
cc) Orman ekosistemi: Coğrafi konumu belli bir yerde,
bir yaşama birliği (Biyosenöz) oluşturan orman
canlıları ile, bir yetişme ortamı oluşturan çevre
koşulları arasında karşılıklı dinamik ilişkilerin bulunduğu ekolojik bir
sistemi,
çç) Ruhsat: Sınavlarda başarılı olan meslek
mensuplarıyla, Kanunun altıncı maddesi uyarınca kazanılmış haklara sahip
olan meslek mensuplarına; ormancılık, orman ve ağaç endüstrisi büroları
açmak amacıyla Oda tarafından verilen izin belgesini,
dd) Selüloz: Odundan ya da diğer yıllık bitkilerden
mekanik, yarı kimyasal, kimyasal yollardan üretilen bireysel lif
hücrelerinden oluşan topluluğu,
ee) Serbest ormancılık bürosu: Orman mühendisi ve orman
yüksek mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının, mesleklerini, hizmet
akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe
icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri
büroları,
ff) Serbest orman ürünleri bürosu: Orman endüstri
mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip meslek
mensuplarının, mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın
kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik
ve danışmanlık yapabilecekleri büroları,
gg) Serbest yeminli ormancılık bürosu: Yeminli meslek
mensupluğu sınavını kazanan orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi
unvanına sahip meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendindeki konuları, hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı
olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik
müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri ve faaliyet alanları tüzükle
belirlenen büroları,
ğğ) Serbest yeminli orman ürünleri bürosu: Yeminli
meslek mensupluğu sınavını kazanan orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri
endüstri mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerindeki konuları, hizmet
akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe
icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri ve
faaliyet alanları tüzükle belirlenen büroları,
hh) Sorumlu müdür: Ormancılık ve orman ürünleri
bürolarının teknik ve idari yönetimini yapan, büro personelinin mevzuata
uygun olarak çalıştırılması sorumluluğunu üstlenen, ruhsat almış meslek
mensubunu,
ıı) Soyma: Tomrukların, kontrplak, kibrit, ambalaj,
LVL, bükme mobilya gibi ürünlerin imalatında kullanılacak ince kaplamaları
elde etmek üzere özel makinelerde işlemden geçirilmesini,
ii) Süreli gün çalışma: Mesleki faaliyet konularıyla
sınırlı olmak koşuluyla; meslek mensuplarının bilgi ve deneyimlerinin,
haftanın belli günlerinde veya günün belli saatlerinde gerçek ve tüzel
kişilere, hizmet akdi dışında yapılacak akit ve sözleşme karşılığında
danışmanlık şeklinde sunulmasını,
jj) Şirket: Aynı unvana sahip ruhsatlı birden çok
meslek mensubunun, Kanunda sayılan mesleki faaliyetlerini, hizmet akdi ile
bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra
edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek amacıyla bir araya
gelerek Ticaret Kanunu esaslarına göre kurdukları şirketleri,
kk) Tam gün çalışma: Mesleki faaliyet konularıyla
sınırlı olmak koşuluyla; meslek mensuplarının, arazide, büroda, fabrikada
ve tesislerde, şartname, sözleşme ve akitlerde belirlenen iş bitirim
süreleri ile sınırlı olmak üzere, tam gün esaslı ve sosyal güvenceli olarak
istihdam edilmesini,
ll) Teknik müşavir: Mesleğe ait konularda, bilim ve
tekniğe uygun olarak hizmetin yapılmasına fikren katkıda bulunan hizmet sunucularını,
mm)
Yarma: Yuvarlak odunların liflere paralel yönde, kama gibi ayırıcı bir
aletle, travers, pedavra, hartama ve şıngıl halinde yarılmasını,
nn) Yongalama: Odunun, lif levha, yonga levha ve odun
briketi imalatında kullanılmak üzere yongalama makinelerinde yongalara
ayrılmasını,
oo) Yüzey işlemleri: Perdahlama, ıslatma, kabarta,
rendeleme, zımparalama gibi ön hazırlık işlemleri ile birlikte ağaç malzeme
yüzeyinde uygulanan strüktürel ağartma, renk verme, koruyucu ve desen baskı
işlemlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek Mensupluğu Genel İlkeleri, Mesleki
Standartlar,
Çalışma ve
Hizmet Satın Alınması Esasları
Meslek mensupluğu genel
ilkeleri
MADDE 5 – (1) Serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri
ile serbest yeminli ormancılık ve serbest yeminli orman ürünleri
bürolarında çalışan meslek mensupları mesleklerini icra ederken;
a)
Mesleği ilgili mevzuata uygun, sağlıklı ve güvenilir bir şekilde
yürütürler.
b)
Mesleki faaliyetlerin sonuçlarını mevzuat çerçevesinde denetlerler.
c)
Mesleki faaliyeti ilgililerin ve resmi mercilerin yararlanmasına tarafsız
bir şekilde sunup sorumluluklarının bilincinde olarak görevlerini yaparlar.
Mesleki standartlar
MADDE 6 – (1) Serbest ormancılık ve orman ürünleri ile
serbest yeminli ormancılık ve serbest yeminli orman ürünleri bürolarında
çalışan meslek mensupları; görevlerini ifa ederken, mesleğin belirlenen
standartlara uygun olarak yerine getirilmesini, bürolarda mesleki deneyim
kazanmak amacıyla çalışan aday meslek mensuplarının mesleki standartlara
uygun olarak yetiştirilmesini gözetirler.
Tam gün veya süreli gün çalışma
esası
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmeliğin 15, 16 ve 17 nci maddelerinde belirlenen konularda süre
belirtilmemiş ise tam gün esaslı, şayet belirtilmiş ise süreli gün esaslı
çalışılır.
Meslek mensubunun birden fazla işte
çalışması
MADDE 8 – (1) Arazi veya fabrikada, belli bir konuda tam gün
esaslı olarak çalışılması halinde çalışılan süre içinde ve aynı anda başka
bir konuda ve işte görev alınamaz.
(2)
Danışmanlık, teknik müşavirlik hizmetleriyle, büroda yapılan plan ve proje
hizmetlerinde, birbiriyle zamanda çakışmayan arazi hizmetlerinde, aynı
günde birden fazla iş veya konuda çalışılabilir.
(3)
Süreli gün esasına göre çalışmalarda, zamanın çakışmaması koşuluyla aynı
günde birden fazla iş veya konuda görev alınabilir.
Odaya kayıtlı ve ruhsatlı
meslek mensupları
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmeliğin yedinci bölümünde belirtilen
hak ve yetkiler, faaliyet konularıyla sınırlı olmak koşuluyla, ancak odaya
kayıtlı meslek mensuplarınca kullanılır.
(2)
Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan gerçek ve
özel hukuk tüzel kişileri, mesleki faaliyetler kapsamındaki hizmetleri,
Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensuplarını istihdam ederek veya ait ormancılık
ve orman ürünleri büroları ile bu konularda çalışan şirketlerden satın
almak zorundadır.
Kamu tüzel kişileri
MADDE 10 – (1) Kamu tüzel kişileri, yurtiçi serbest piyasadan
satın almaya ihtiyaç duydukları mal, yapım, danışmanlık ve hizmet
alımlarına ilişkin mesleki konuları; kamu ihale mevzuatına uygun olarak
Odaya kayıtlı, yetkili, ruhsatlı meslek mensuplarınca oluşturulan
ormancılık ve orman ürünleri büroları ile bu konularda çalışan şirketlerden
satın alabilirler. İhalelerde, uzmanlık alanlarına, uzmanlığa ve ortak
alanlara dikkat edilir.
Ormancılık ve orman ürünleri
büroları ile şirketler
MADDE 11 – (1) Serbest meslek mensupları, Kanun ve bu
Yönetmelikte belirtilen konulara ilişkin hak, yetki ve çalışmalarını
serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri büroları ile şirketler dışında
kullanamazlar.
(2)
Ormancılık ve orman ürünleri büroları ile şirketler; mesleğin konusuyla
ilgili alanlarda yapacakları faaliyetlerde, ruhsatlı meslek mensupları ile
mesleki deneyim edinmek isteyen aday meslek mensuplarını istihdam ederler.
Büro ve arazi hizmetlerinin gerçekleştirilmesinde yardımcı olmak amacıyla,
ihtiyaca göre sorumlu müdür yönetiminde teknik ve idari personel
çalıştırılabilir.
Özel hukuk tüzel kişileri
MADDE 12 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç işleri endüstrisiyle
uğraşan özel hukuk tüzel kişileri; bu Yönetmeliğin üçüncü bölümde yer alan
hükümlere uygun olarak, odaya kayıtlı ruhsatlı meslek mensupları ile
bunların denetim ve gözetiminde aday meslek mensuplarını istihdam ederler.
Gerçek kişiler
MADDE 13 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç işleri endüstrisiyle
uğraşan gerçek kişiler; bu Yönetmeliğin üçüncü bölümde yer alan hükümlere
uygun olarak, odaya kayıtlı ruhsatlı meslek mensuplarını istihdam ederler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Mensubu
İstihdamına İlişkin İlkeler
Orman mühendisi ve/veya orman
yüksek mühendisi istihdamı
MADDE 14 – (1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendinde yer alan faaliyetleri açık alanda yapan veya yaptıran gerçek
kişiler, özel hukuk tüzel kişileri, serbest ormancılık büroları veya
serbest yeminli ormancılık büroları, bu Yönetmeliğin dördüncü bölümündeki
esaslar çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a)
Doğal gençleştirme yöntemiyle kurulan orman alanı miktarı 200 hektara kadar
olan yerler için bir, bu miktardan fazla alanlardan her 200 hektar için bir
olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
b)
Yapay (suni) gençleştirme yöntemiyle kurulan orman alanı miktarı 300
hektara kadar olan yerler için bir, bu miktardan fazla alanlardan her 300
hektar için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam
edilir.
c)
Asli odun üretimi teknik hizmetleri kapsamında; dikili kabuklu gövde hacmi
6000 m3 olan dikili üretimler için bir, bu miktardan fazla
dikili üretimler için her 6000 m3 dikili üretim için bir olmak
üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ç)
Dikili kabuklu gövde hacmi 6000 m3 kadar olan üretimler için,
danışman bir meslek mensubu süreli gün esaslı çalıştırılır.
d)
Amenajman planlarında bakıma ayrılan doğal orman alanlarında silvikültürel esaslara uygun meşcere
bakımı yapmak üzere;
1)
Meşcere gelişim çağları (c), (d) ve bunların
karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara
bağlanması çalışmalarında; 800 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar
için her 800 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu
istihdam edilir.
2)
Meşcere gelişim çağları (a), (b) ve bunların
karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara
bağlanması çalışmalarında; 400 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 400 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
e)
Amenajman planlarında bakıma ayrılan yapay orman alanlarında silvikültürel esaslara uygun meşcere
bakımı yapmak üzere;
1)
Meşcere gelişim çağları (c), (d) ve bunların
karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara
bağlanması çalışmalarında; 800 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 800 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
2)
Meşcere gelişim çağları (a), (b) ve bunların
karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara
bağlanması çalışmalarında; 600 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 600 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
f)
Amenajman planlarında sıklık çağında olan doğal meşcerelerde,
silvikültürel esaslara uygun olarak bakım yapmak
amacıyla dikili gövdelerin işaretlenip diplerinden kesilmesi için;
1)
Gövde sayısı hektarda ortalama 5000 adede kadar olan meşcerelerde
400 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 400 hektar alana
bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2)
Gövde sayısı hektarda ortalama 5000 ve daha fazla adede kadar olan meşcerelerde, 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 300 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda
meslek mensubu istihdam edilir.
g)
Amenajman planlarında sıklık çağında olan yapay (suni) meşcerelerde,
silvikültürel esaslara uygun olarak bakım yapmak
amacıyla, dikili gövdelerin işaretlenip diplerinden kesilmesi
çalışmalarında; 600 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her
600 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu
istihdam edilir.
ğ)
Silvikültürel esaslara uygun olarak yapılacak
doğal gençlik bakımı çalışmalarında;
1)
Fert sayısı hektarda 5000 adedi kadar olan meşcerelerde,
300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 300 hektar alana
bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2)
Fert sayısı hektarda 5000 adet ve daha fazla olan meşcerelerde
200 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 200 hektar alana
bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
h)
Yapay gençleştirme yöntemiyle getirilen kültürlerin biyolojik bağımsızlığa
kavuşması için yapılacak kültür bakımı çalışmalarında; 450 hektara kadar
bir, bu miktardan fazla alanlar için her 450 hektar alana bir olmak üzere,
belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ı)
Rehabilitasyon çalışmaları için; 500 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda
meslek mensubu istihdam edilir.
i)
Koruya tahvil çalışmaları için; 400 hektar alan için bir, bu miktardan
fazla alanlar için her 400 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek
sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
j)
Enerji ormanı tesis çalışmaları için; 500 hektara kadar bir, bu miktardan
fazla alanlar için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek
sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
k)
Enerji ormanları bakımı için; 700 hektara kadar bir, bu miktardan fazla
alanlar için her 700 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda
meslek mensubu istihdam edilir.
l)
Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda ağaçlandırma
çalışmaları yapmak üzere; 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar
için her 300 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
m)
Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda erozyon kontrolü
çalışmaları yapmak üzere; 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar
için her 300 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
n)
Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda sel ve çığ
kontrolü yapmak amacıyla; 500 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar
için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
o)
Orman içi, kenarı ve orman üst sınırı meraların ıslahı çalışmaları yapmak
amacıyla; 1000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 1000
hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam
edilir.
ö)
Avlakların yönetimini yapmak amacıyla; 20000 hektara kadar her avlak için
bir, bu miktardan fazla alanlar için her 20000 hektar avlağa bir olmak
üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
p)
Av hayvanları envanteri yapmak amacıyla; 10000 hektara kadar alan için bir,
bu miktardan fazla alan için her 10000 hektar alana bir olmak üzere,
belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
r)
Orman amenajman plan çalışmaları yapmak amacıyla; ortalama 5000 hektar
verimli orman alanı için bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar alana bir
olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
s)
Orman sınırlama çalışmaları yapmak amacıyla; ortalama 5000 hektar orman
alanına, 6831 sayılı Orman Kanununun öngördüğü sayıda meslek mensubundan
müteşekkil bir ekip çalıştırılır.
ş)
Orman yangınlarıyla mücadele yapmak amacıyla; bu amaçlı kurulan ilk
müdahale ve hazır kuvvet ekiplerinin her biri için bir meslek mensubu
istihdam edilir.
t)
Orman zararlılarıyla mücadele yapmak amacıyla; bu amaçla mücadele yapılacak
7500 hektar alana kadar bir, bu miktardan fazla her 7500 hektar alan için
bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
u)
Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda havza ıslah ve
geliştirme çalışmaları yapmak amacıyla; çalışma alanı 300 hektar
büyüklüğündeki havza için bir, bu miktardan büyük havzalarda her 300 hektar
alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam
edilir.
ü)
Orman yollarının etüt ve inşaatlarında; her ihale konusu iş için bir meslek
mensubu istihdam edilir.
v)
Orman yol şebeke ağlarının planlanması ve revizyonu çalışmalarını yapmak
amacıyla; 7500 hektarlık yol planlama ve revizyonu için bir, bu miktardan
fazla her 7500 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek
mensubu istihdam edilir.
y)
Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda ağaçlandırma,
erozyon ile mücadele, sel ve çığ kontrolü, havza amenajmanı ve entegre
havza ıslahı çalışmalarına yönelik proje yapmak amacıyla; 1000 hektara
kadar alanlar için bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar alan için bir
meslek mensubu olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam
edilir.
z)
Orman fidanlık kuruluş raporu, uygulama projesi ve fidan üretim planı
yapmak amacıyla; bu fidanlık çalışmaları için en az bir meslek mensubu
süreli gün esaslı çalıştırılır.
aa) Orman fidanlıklarında üretim çalışmaları yapmak
amacıyla; 3 milyon adede kadar fidan üretimleri için bir, bu miktardan
fazla her 5 milyon adet fidan üretimi için bir olmak üzere belirlenecek
sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
bb) Orman ağaç, ağaççık, kozalak ve florasına yönelik
tohum üretim çalışmaları; bu çalışmaların yürütüldüğü tohum meşceresi, tohum bahçesi ve tohum üretim
istasyonlarında en az bir meslek mensubunun gözetim ve kontrolünde yaptırılır.
cc) Orman ağaç ağaççık ve florasına ilişkin tohum ve
ağaç ıslah çalışmalarını yürütmek amacıyla; en az bir olmak üzere yeterli
sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
çç) Odun dışı orman ürünlerinin planlanması,
projelendirilmesi ve imalatı için;
1)
İdarenin mevzuatına uygun olarak, doğal ortamda projelendirmek ve üretmek
koşuluyla 3000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar için
bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2)
Yeniden tesis edilecek alanların planlama, projelendirme ve uygulama
çalışmalarında; 1000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla her 2000 hektar
alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam
edilir.
dd) 6831 sayılı Orman Kanununun 53 üncü maddesi
uyarınca, tescilli olan hususi ormanların mesul müdürlüğü bir meslek
mensubunca yürütülür. Hususi orman sahibinin kendisinin mesul müdürlüğü
üstlenmesi ve bu kişinin meslek mensubu olmaması halinde ise, bir meslek
mensubundan danışmanlık hizmeti alınır.
Orman endüstri mühendisi
istihdamı
MADDE 15 – (1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendinde yer alan faaliyetleri yapan veya yaptıran gerçek kişiler, özel
hukuk tüzel kişileri, serbest orman ürünleri büroları veya serbest yeminli
orman ürünleri büroları, bu Yönetmeliğin beşinci bölümündeki esaslar
çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a)
İşletme kapasitesi 5000 m3/yıl olan ya da yıllık üretimi 2500 m3/yıl’a
kadar kereste üreten işletmelerde bir, kapasitesi 5000 m3/yıl,
ya da yıllık üretim kapasitesi 2500 m3/yıl kereste üzerinde
üretim yapan işletmelerde ise, bu miktarlar katlanarak hesaplanacak sayıda
meslek mensubu çalıştırılır.
b)
Orman ürünleri fabrikalarında, ahşap ve türevleri kullanılarak mobilya,
sabit ve hareketli mobilya, seri halde doğrama, kapı, pencere ve yer
döşemeleri, ahşap yapı ve elemanlarının üretimini yapan işletmelerden; 25’e
kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50
işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
c)
Ahşap kaplama levha, ahşap lif ve yonga levha, kotraplak,
kâğıt, selüloz, selüloz türevleri, hemi selüloz,
lignin, ekstraktif madde ve benzeri yarı
mamulleri üreten işletmelerden; 25’e kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in
üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere
belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
ç)
Ahşap doğrama yapan diğer işletmelerden; 15–25 arasında işçi çalıştıranlar
bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise, her 50 işçi için bir olmak
üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
d)
Odun dışı orman ürünleri işleyen tesislerde, üretim, kalite kontrol,
maliyet hesaplama, stok kontrolü gibi işlerde görevlendirilmek üzere en az
bir meslek mensubu çalıştırılır.
e)
Eprenye, ahşap koruma, kurutma-buharlama, yüzey
işlemleri, palet, ambalaj, levha ürünleri ve selüloz-kâğıt üreten
işletmelerden; 25 işçiye kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi
çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda
meslek mensubu istihdam ederler.
Ağaç işleri endüstri mühendisi
istihdamı
MADDE 16 – (1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendinde yer alan faaliyetleri yapan veya yaptıran gerçek kişiler, özel
hukuk tüzel kişileri, serbest orman ürünleri büroları veya serbest yeminli
orman ürünleri büroları, bu Yönetmeliğin altıncı bölümündeki esaslar
çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a)
Ağaç işleri endüstrisinde yer alan ahşap ve türevleri ile diğer endüstriyel
malzemeler kullanılarak, deniz araçları, ahşap olmak şartıyla sabit ve
hareketli mobilya, prefabrik ev, seri halde doğrama ve evlerin ahşap
bölümlerinin üretimini yapan işletmelerden; 25’e kadar işçi çalıştıranlar
bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere
belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
b)
Ahşap doğrama yapan diğer işletmelerden; 15–25 arasında işçi çalıştıranlar
bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere
belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
c)
Emprenye ve kurutma tesislerinden; 25’e kadar
işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi
için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Orman Mühendisi ve Orman Yüksek Mühendislerine Yönelik
Mesleki Konular
Ormanların doğal yolla
kurulması
MADDE 17 – (1) Orman amenajman planlarında, gençleştirmeye
ayrılan meşcerelerin, silvikültür planları
yapılır. Plan amaç ve ilkeleri doğrultusunda, silvikültürel
esaslara uygun olarak ağaçlar işaretlenir ve tutanaklara yazılır. Meşcereler tabii tohumlamaya dayalı olarak
gençleştirilir. Getirilen gençlik biyolojik bağımsızlığına kavuşturuluncaya
kadar gençlik bakımları yapılır.
Ormanların yapay olarak
kurulması
MADDE 18 – (1) Orman amenajman planlarında, gençleştirmeye
ayrılan alanlar içerisindeki başarısız tabii gençleştirme alanları, OT
simgesiyle gösterilen alanlar ve bozuk orman alanları planlanarak dikim
ve/veya ekim yöntemiyle gençleştirilir. Dikilen fidanların biyolojik
bağımsızlığına kavuşuncaya kadar kültür bakımları yapılır.
Ormanların bakımı ve
iyileştirilmesi
MADDE 19 – (1) Doğal ormanlar ile yapay ormanlardaki meşcerelerin, gelişme çağlarının ihtiyacı olan meşcere bakımı, sıklık bakımı, gençlik bakımı, kültür
bakımı ve koruya tahvil çalışmaları silvikültürel
esaslara uygun olarak yapılır. Belirlenen amaç doğrultusunda, hektardan
azami verimi alacak fertlerin meşcereden
seçilerek yaşama ortamının iyileştirilmesi, gerektiğinde çıkartılacak
bireylerin işaretlenip tutanaklara yazılması ve meşcere
direncinin artırılması çalışmaları gerçekleştirilir.
Bozuk ormanların imar ve
ıslahını yapmak
MADDE 20 – (1) Orman amenajman planlarında, kapalılıkları %10
ve daha az olan bozuk sahalar ile işlem önerilmemiş %11-40 kapalı
ormanlarda, gerekirse her türlü silvikültürel
tedbirlerin bir arada kullanılarak, yetişme ortamına uygun orman kuruluşuna
getirilmesi amacıyla iyileştirme çalışmaları yapılır.
Enerji ormanlarının tesisi
MADDE 21 – (1) Enerji üretmek amacıyla;
a)
Bozuk baltalık ormanlarda, yeterli kök dağılımı bulunan ve sürgün verme
özelliğini içeren yapraklı ağaç ve ağaççık türleri canlandırma kesimleriyle
yenilenir. Boşluklar ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli orman
haline getirilir.
b)
Biyokütle kullanan termik santrallere yakıt
sağlamak amacıyla; hızlı büyüyen yapraklı ve iğne yapraklı tür fidanlar
kullanılarak, kitlesel biyokütle üretimine
yönelik kısa idare süreleriyle işletilen ormanlar kurulur.
Enerji ormanları bakımı
MADDE 22 – (1) Enerji ormanları tesisi yöntemiyle kurulan
ormanların, silvikültürel tekniğe uygun olarak
seyreltme ve gerekli diğer teknik bakımları yapılır.
Orman ağaç, ağaççık ve
florasına ait tohum üretimi
MADDE 23 – (1) Orman ağaç, ağaççık ve florasından tohum
üretmek amacıyla, tescilli tohum meşcereleri,
tohum bahçeleri ile flora alanlarından, tekniğine uygun yöntemlerle
tohumlar ve/veya kozalaklar toplanır, tohumlar çıkartılır, tekniğine uygun
saklanır ve ilaçlanır.
Orman ağaç, ağaççık ve
florasına ait aşılama faaliyetleri
MADDE 24 – (1) Tohum üretim bahçeleri kurmak amacıyla, üstün
genetik ırk özelliği gösteren ağaç, ağaççık ve çalılardan alınan aşı
kalemleri, fidanlık ve/veya sera ortamında tekniğine uygun olarak altlık
anaçlara aşılanır ve aşılı fidanlar tohum bahçelerine dikilir.
Orman ağaç ve ağaççıklarına ait tohum
ve ağaç ıslah faaliyetleri
MADDE 25 – (1) Orman ağaç ve ağaççıklarının ırklarının
geliştirilmesi amacıyla; üstün özellikleri bulunan meşcere
ve ağaçlar arazide belirlenir. Bu türlerin genetik yapıları laboratuar
ortamında incelenir, geliştirilir, üstün nitelikli tohumlar elde edilir ve
bu tohumlara dayalı ağaç ıslah faaliyetleri yapılır.
Orman fidanlıklarının kurulması,
yönetilmesi ve işletilmesi
MADDE 26 – (1) Orman ağaç, ağaççık, çalı ve florasından
toplanan tohumlar kullanılarak fidan üretmek amacıyla; gerçek ve tüzel
kişilere ait orman fidanlıkları kurulur, bu fidanlıklar yönetilir ve
işletilir.
Orman fidanı ve bitkisi nakli
MADDE 27 – (1) Gerçek ve tüzel kişilere ait orman
fidanlıklarında üretilen orman ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanlar,
Türkiye orman ağaç ve ağaççıkları tohum bölgelendirilmesine uygun olarak
belgelendirilir. Bunların naklinin sağlanması için önlemler alınır ve
nakliye belgesi kesilir.
Orman fidanı ve bitkisinin
standardizasyonu ve sertifikalandırılması
MADDE 28 – (1) Gerçek ve tüzel kişilere ait fidanlıklarda
üretilen orman ağaç, ağaççık, çalı ve florasına ilişkin fidanlar, ulusal ve
uluslararası standartlara uygun olarak standardize edilir. Orijin (menşei)
belgelerine dayalı olarak sertifikalandırma işlemleri yapılır.
Ağaçlandırma
MADDE 29 – (1) Orman ve orman sayılan alanlarda Bakanlığın
ağaçlandırma mevzuatı çerçevesinde, özel ağaçlandırma dahil planlama,
projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Erozyonla mücadele
MADDE 30 – (1) Erozyona maruz alanlardaki toprak aşınma ve
taşınmalarını önlemek amacıyla, ağaçlandırma ve erozyon kontrolü mevzuatı
çerçevesinde, toprak koruma tesisleri ve dikenli tel ihatası dahil erozyon
ile mücadele çalışmalarının planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları
yapılır.
Sel ve çığ kontrolü
MADDE 31 – (1) Can ve mal kaybına neden olan, sel dereleri
ile çığ yataklarının, ıslah edilerek sel ve çığ oluşumlarının kontrol
edilmesi amacıyla; potansiyel tehlikeli havzaların tespiti, teknik uygulama
özel tesislerinin planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Havza amenajmanı
MADDE 32 – (1) Havza tanımı esas alınarak; havzanın flora,
fauna, ekolojik, sosyal ve ekonomik potansiyeline ilişkin değerlerin
geliştirilmesi amacıyla havza amenajmanı yapılır.
Entegre havza ıslahı
MADDE 33 – (1) Orman ve orman sayılan alanlarda su
havzalarındaki toprak ve su dengesi, su üretimi, su niteliği, miktarı ve
rejiminin korunması, bozulan havzanın ıslahı amacıyla; birden çok mesleği
ilgilendiren entegre ana havza planlaması ile bu havzalara su ve malzeme
taşıyan yan dere havzalarının entegre mikro planlama, projelendirme ve
uygulama çalışmaları yapılır.
Kırsal kalkınma
MADDE 34 – (1) Orman sayılan yerlerde ve/veya orman
materyallerinden yararlanarak, kırsal yerleşim birimlerinin
kalkındırılmasını esas alan entegre kırsal kalkınma planlama, projelendirme
ve uygulama çalışmaları yapılır.
Orman içi, kenarı ve orman üst
sınırı meralarına ilişkin çalışmalar
MADDE 35 – (1) 25/2/1998 tarihli ve
4342 sayılı Mera Kanunu ile 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman
Kanununun ilgili maddeleri uyarınca, orman içi, kenarı ve orman üst sınırı
meralarının sınırlarının belirlenmesi, planlanması, ıslahı, kullanılması ve
korunması çalışmaları, teknik esaslar ile idarenin mevzuatına uygun olarak
yapılır.
Orman topraklarının etüdü,
analizi, ıslahı ve bonitet belirlemesi
MADDE 36 – (1) Ağaçlandırma, bitkilendirme,
gençleştirme, fidanlık, mera ıslahı, havza ıslahı ve benzeri ormancılık
çalışmalarına esas olan toprakların arazide etüdü, laboratuar ortamında
analizi, bonitetinin yani verim gücünün
belirlenmesi, risk analizi ıslah projesinin yapılması ve uygulanması
çalışmaları yapılır.
Orman yetişme ortamı analizi,
envanteri ve haritalanması
MADDE 37 – (1) Orman sayılan alanlar ile orman kurulması
öngörülen alanların ekolojik, biyolojik ve istatistiki
teknikler kullanılarak, analizlerinin yapılıp, yetişme ortamlarının
belirlenmesi, yetişme ortamı, toprak ve vejetasyon envanterlerinin
çıkarılarak sayısallaştırılması, mevcut haritalara işaretlenmesi ve
raporlanması işleri yapılır.
Orman ve yaban hayatı
alanlarında av ve yaban hayvanlarının çoğaltılması ve envanter çalışması
MADDE 38 – (1) Orman ve yaban hayatı alanlarında, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu
kapsamında yer alan av ve yaban hayvanlarının, gerek korunarak ve gerekse
üretme istasyonlarında üretilerek çoğaltılması, idarenin istekleri ve
mevzuat doğrultusunda, periyodik zamanlarda, tekniğine uygun yöntemlerle
envanterlerinin çıkartılması çalışmaları yapılır.
Orman ekosistemleriyle
bağlantısı olan av ve yaban hayvanlarına ilişkin işler
MADDE 39 – (1) Orman ve yaban hayatı ekosistemleriyle
doğrudan ya da dolaylı habitat bağlantısı olan, yaban hayvanlarına ilişkin
avlaklar ile koruma ve rezerv alanlarının tefriki, planlaması, tesisi, ve yönetimi işleri, Bakanlığın 4915 sayılı Kara
Avcılığı Kanunu ve buna dayalı olarak yayınladığı alt düzenleyici işlemler
ile belirlediği esas ve usuller doğrultusunda yerine getirilir.
Orman içi su kaynaklarının
geliştirilmesine ilişkin işler
MADDE 40 – (1) Orman ekosisteminin bir parçası olan orman içi
su kaynaklarına yönelik su üretim fonksiyonuna ayrılan havzalardaki
ormanların planlanması, projelendirilmesi, etüt ve envanterinin yapılması,
projelere uygun teknik müdahalelerin yapılıp kaynağının geliştirilmesi ve
kaynağın erozyondan korunması, kaynak ve dere yatağının korunması ve ıslah
edilmesi, bu konuların planlanması ve projelendirilmesine yönelik
faaliyetler yürütülür.
Milli parklar
MADDE 41 – (1) 9/8/1983 tarihli ve
2873 sayılı Milli Parklar Kanunu uyarınca, milli park alanlarının tefrik
edilmesi ve buna uygun raporların hazırlanması, envanterlerinin
çıkarılması, planlanması ve planlara uygun düzenlemelerin yapılmasına
yönelik faaliyetler yürütülür.
Orman içi dinlenme ve mesire
yerleri
MADDE 42 – (1) 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine uygun
olarak, ormanların sosyal, kültürel ve ekolojik yararlarının halkın
hizmetine sunulması amacıyla, uygun orman alanlarının tefrik, planlama,
projelendirme, uygulama ve yönetilmesi ile işletilmesi çalışmaları yapılır.
Orman içi rekreasyon alanları
MADDE 43 – (1) Ormanların doğal görünüm, estetik, kültürel ve
ekolojik değerlerce zengin olan yörelerinin tefrik, envanter, planlama ve
projelendirmelerinin düzenlenmesi, rekreasyon yönetimi ve işletmeciliği
çalışmaları yapılır.
Uzun devreli gelişme planı
MADDE 44 – (1) Tamamı veya bir bölümü orman sayılan yerler
üzerinde bulunan milli parkların ve korunan alanların, Bakanlığın ilgili
mevzuatı doğrultusunda uzun devreli gelişim planları ekip çalışması
anlayışıyla yapılır.
Ağaç röleve
planları
MADDE 45 – (1) Milli Parklar Kanunu ve Orman Kanunu
kapsamında bulunan alanlarda korunması gereken mevcut ağaçlar, ağaççıklar
ve floranın, gerçek ve tüzel kişilere ait arazilerde bulunup, ilgili
mevzuat gereğince korunması istenilen ağaçların belirlenip detaylı olarak
raporlanması ve çizimi çalışmaları yapılır.
Peyzaj planlaması ve uygulaması
MADDE 46 – (1) Orman fakültelerinden, 31/12/1989
tarihinden önce mezun olan orman mühendisi veya orman yüksek mühendisleri,
peyzaj planlama ve uygulamasına yönelik çalışmaları yürütebilirler.
Peyzaj uygulaması
MADDE 47 – (1) Orman fakültelerinden 31/12/1989
tarihinden sonra mezun olan orman mühendisleri, sadece yapılmış peyzaj
planlarının uygulamasına yönelik çalışmalar yaparlar.
Orman kaynaklarının planlanması
MADDE 48 – (1) Orman sayılan alanların topluma sunduğu odun
ve odun dışı bitkisel, hayvansal, mineral, ekolojik, ekonomik, çevresel,
görsel, kültürel ve benzeri her türlü ürün, değer ve hizmetlerin birbiriyle
uyumlu biçimde sağlanmasına yönelik etüt, envanter, planlama, revizyon ve
uygulama çalışmaları yapılır.
Orman sınırlaması
MADDE 49 – (1) 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında orman
sayılan yerler tespit edilerek sınırları belirlenir.
Arazinin, vasıf tayini ve
mülkiyet işlemleri açısından yorumlanması
MADDE 50 – (1) Arazinin 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında
vasıf tayini ve mülkiyet tespiti açısından yorumlanmasına ilişkin iş ve
işlemler yapılır.
Mülkiyet çalışmaları
MADDE 51 – (1) İdarenin mülkiyet işlemi talebine yönelik
mesleki hizmetler kapsamında olan hizmetler sunulur.
Hava fotoğrafları ile uydu
görüntülerini yorumlama ve mevcut haritalar üzerine işleme
MADDE 52 – (1) Hava fotoğrafları ile uydulardan sağlanan
görüntülerin teknik, idari, hukuki, ekonomik ve benzeri ormancılık amaçları
doğrultusunda yorumlanması ve elde edilen verilerin orman ve ormancılığa
yönelik envanter ve planlama çalışmalarında kullanılması faaliyetleri
yapılır.
Orman yangınları
MADDE 53 – (1) Orman yangınlarını önleme ve yangınla mücadele
çalışmalarına esas olmak üzere, etüt, planlama ve projelendirme çalışmaları
yapılır. Yangın ile mücadele için kurulan ilk müdahale ve hazır kuvvet
ekipleri yönetilir ve kontrol edilir.
Orman zararlılarıyla mücadele
MADDE 54 – (1) Biyotik ve abiyotik orijinli orman zararlılarıyla, teknik,
biyolojik ve kimyasal yöntemlerle mücadele ve önleme çalışmalarına esas
olmak üzere; etüt, planlama ve projelendirme çalışmalarının yapılması, mücadele
projelerinin uygulanması ile biyolojik mücadeleye gerekli olan böceklerin
üretilmesi, mücadele ekiplerinin yönetilmesi ve kontrollerinin yapılması
işleri gerçekleştirilir.
Orman yolları
MADDE 55 – (1) Ormanların işletilmesi, korunması ve
geliştirilmesi amacıyla yol şebeke planları ile yol inşaat ihalelerine esas
olacak keşif ve ihale dosyaları mevzuata uygun biçimde hazırlanıp
uygulanır; etüt, inşaat, bakım ve onarım işleri yapılır. Bu iş ve işlemlere
ilişkin kontrol yürütülür.
Orman yangın emniyet yol ve
şeritleri
MADDE 56 – (1) Orman yangınları ile mücadele amacıyla, mevcut
doğal ormanlar ile yeniden kurulacak ormanların, ilgili mevzuatına uygun
olarak yangın emniyet yolu ve şeritlerinin etüt, planlama, projelendirme,
proje uygulama, yapım, bakım ve kontrolleri yapılır.
Orman ekosistemlerinin
kurulması
MADDE 57 – (1) Ağaçlandırma, erozyonla mücadele,
gençleştirme, rehabilitasyon, meşcere bakımları,
mera ve havza ıslahı çalışmaları yapılırken; orman ekosisteminin canlı
öğelerinin yetişme ve yaşamasını etkileyen ekolojik, hidrolojik, biyolojik,
fiziki unsurlar dikkate alınarak, yetişme-yaşama ortamlarının planlanması,
projelendirilmesi, proje uygulama çalışmalarıyla yeni orman ekosistemleri
oluşturulur.
Orman gen alanlarının kurulması
MADDE 58 – (1) Genlerinin ıslah edilmesi suretiyle elde
edilen, üstün genetik özelliklere sahip orman ağaç, ağaççık ve çalılarına
ait fidanların kullanılarak, üstün nitelikli meşcerelerin
kurulması amacıyla, etüt, planlama ve uygulamalar gerçekleştirilir.
Gen koruma alanlarının kurulması
MADDE 59 – (1) Gen kaynaklarının korunması amacıyla; doğal
ormanlar içinde, üstün genetik özelliklere sahip ağaç, ağaççık ve floranın
bulunduğu alanların tespit, tefrik, planlama, projelendirme, uygulama ve
yönetilmesine ilişkin çalışmalar yapılır.
Orman biyosfer rezerv
alanlarının kurulması
MADDE 60 – (1) İnsan ve aktiviteleri sonucunda oluşan
kültürel, biyotik ve abiyotik
süreçlerle ortaya çıkan doğal oluşumların seçkin örneklerini bünyesinde
bulunduran orman alanlarının biyosfer rezerv alanları statüsünde korunmasını
sağlamak amacıyla; bu alanların tefrik ve tespitine ilişkin raporlar
hazırlanır. Bu alanlarla ilgili koruma, geliştirme, planlama, projelendirme
ve uygulama çalışmaları yapılır.
Orman biyotop
çalışmaları
MADDE 61 – (1) Yeniden orman ekosistemleri kurulması
çalışmalarının planlama aşamasından başlayarak ve yetişme ortamı en iyi
şekilde değerlendirilerek, ekosistemi oluşturan canlılara yaşama
ortamlarının hazırlanması ve mevcut orman alanlarında biyotop
alanlarının kurulması çalışmaları yapılır.
Kent ormancılığı çalışmaları
MADDE 62 – (1) Orman ekosistemlerinin işlevsel değerlerinin
topluma aktarılması yönünde kurulmasına karar verilen kent ormancılığı
çalışmaları yetkilendirilmiş diğer disiplin alanlarıyla birlikte yapılır.
Orman çevre düzenlemesi
MADDE 63 – (1) Kentlerin yakın çevresinde, kentlerin
gelişmelerini de dikkate alarak çok amaçlı yeşil kuşak ormanlarının
kurulması, rekreasyonel etkinliklerin
planlanması, toprak ve su korumaya yönelik bitkisel onarım çalışmalarının
planlanması, gezi güzergâhlarının belirlenmesi, projelendirilmesi,
uygulanması ve kontrol edilmesi çalışmaları yapılır.
Orman sayılan alanlarda
çevresel etki değerlendirmesi
MADDE 64 – (1) Bakanlıkça istenilen çevresel etki
değerlendirme (ÇED) raporu hazırlanır. Hazırlanan raporlar uygulama
aşamasında ve sonrasında izlenir ve kontrol edilir.
Orman ekosistemi bağlamında
flora ve fauna ile ilgili işler
MADDE 65 – (1) Orman ekosisteminin ve biyolojik çeşitliliğin
öğelerinden olan flora ve faunaya ilişkin uygulamalı ekolojik, biyolojik
çeşitlilik ve çevresel ağırlıklı eğitimler, tanıtım ve bilinçlendirme
programları, araştırma, geliştirme, inceleme, envanter ve benzeri
faaliyetler planlanır ve yürütülür.
Orman ve ormancılıkla ilgili
benzer iş ve hizmetler
MADDE 66 – (1) Doğal ve yapay orman kurulması, ormanların
bakımı iyileştirilmesi ve rehabilitasyonu amacıyla ormancılık faaliyetleri
sonucunda çıkartılan dikili ağaçların yarı mamul hale getirilmeleri için
kesilip soyulması, piyasa istekleri doğrultusunda boylanması, sınıflandırılması,
ölçülmesi ve tutanaklara bağlanmasına yönelik teknik üretim hizmetleri
yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Orman Endüstri Mühendislerine Yönelik Mesleki
Konular
Odun hammaddesini yarma, kesme, soyma
ve biçmeye dayalı sanayi işlemleri
MADDE 67 – (1) Odun hammaddesi; yarma, kesme, soyma, biçme
işlemlerine tabi tutulur ve bunlara ilişkin sanayi tesisleri işletilir.
Yongalama, liflere ayırma,
presleme, buharlama, kurutma ve emprenye etme
sanayi işlemleri
MADDE 68 – (1) Odun hammaddesi; yongalama, liflere ayırma,
buharlama, kurutma, emprenye etme, ısıl işlem,
bükme, ağaç malzeme konservasyonu, karantina ve fümigasyon işlemlerine tabi tutulur ve bunlara ilişkin
sanayi tesisleri işletilir.
Odun yonga ve liflerini
yapıştırıcılı veya yapıştırıcısız olarak işlemek
MADDE 69 – (1) Odun yonga ve lifler; yapıştırıcılı veya
yapıştırıcısız presleme, buharlama, kurutma ve emprenye
etme gibi işlemlerle yapıları değiştirilmeden işlenerek yonga levha, lif
levha, odun-plastik kompozitleri, odun unu, odun
briketi haline getirilir ve bunlara ilişkin sanayi tesisleri işletilir.
Odun yonga ve liflerini,
fiziksel ve kimyasal yollarla yapısını değiştirerek işlemek
MADDE 70 – (1) Odun yonga ve lifler, fiziksel ve kimyasal
yollarla yapıları değiştirilerek işlenip; odun hamuru, kâğıt hamuru,
selüloz endüstrisi, odun kömürü, odun katranı, odun sirkesi, ekstraktif madde gibi ürünler imal edilir ve bunlara
ilişkin sanayi tesisleri işletilir.
Kereste, ağaç kaplama levha,
kâğıt, selüloz ve benzeri yarı mamulleri üretmek
MADDE 71 – (1) Odun hammaddesinden kereste, ahşap kaplama
levha, kâğıt, selüloz ve benzeri yarı mamuller üretilir ve bunlara ilişkin
sanayi tesisi işletilir.
Kereste, ağaç kaplama levha,
kâğıt, selüloz ve benzeri yarı mamulleri kullanmak
MADDE 72 – (1) Orman ürünleri ve mobilya endüstrisinde;
kereste, ağaç kaplama levha, kağıt, selüloz ve
benzeri yarı mamulleri kullanılarak ahşap olmak kaydıyla mobilya, sabit ve
hareketli mobilya, doğrama, kapı, pencere, yer döşemeleri, ahşap yapılar ve
elemanlarının profil, lambri, kağıt ambalaj ürünleri imal edilir. Bunların
tasarımı, projelendirilmesi ve kalite kontrolü yapılır ve bunlara ilişkin
sanayi tesisleri işletilir.
Odun dışı orman ürünleri
işleyen tesislerdeki işlemler
MADDE 73 – (1) İlgili fabrika ve tesislerinde üretim
safhasında olmak üzere; odun dışı orman ürünlerinin kalite kontrolü,
maliyet hesaplama, stok kontrolü ve belgelendirme işlemleri yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Ağaç İşleri
Endüstri Mühendislerine Yönelik Mesleki Konular
Ağaç işleri endüstrisinde, ahşap ve
türevleri kullanılarak üretim yapmak
MADDE 74 – (1) Ahşap olmak kaydıyla sabit ve hareketli
mobilyalar, doğrama, ahşap deniz araçları, sauna, prefabrik ev yapımı,
parke, karavan, evlerin ahşap bölümleri ve benzeri ürünlerin imalatı
yapılır.
Emprenye
ve kurutma tesislerinin tasarım ve işletmesini yürütmek
MADDE 75 – (1) Ahşap malzemelerin emprenye
edilmesini ve kurutulmasını sağlayan tesisler tasarlanır, projelendirilir
ve işletilir.
Ağaç işleri ürünlerinin tasarım
ve imalatını yapmak
MADDE 76 – (1) Ahşap malzemeye dayalı olarak üretilen her
türlü ağaç işleri ürünlerinin tasarım ve imalatı yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Kanunun 4 üncü Maddesindeki
Mesleki
Faaliyet Konuları ile Sınırlı Olmak Koşuluyla Hak ve Yetkiler
Araştırma-geliştirme
çalışmaları yapmak
MADDE 77 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin, birim zaman analizi tespiti, teknik, biyolojik,
ekolojik, ekonomik, kültürel, çevresel ve idari konular ile mevzuat
hazırlama ve benzeri konularda araştırma ve geliştirme çalışmaları yapılır.
(2)
Araştırma sonuçlarının yayınlanmasında ve uygulanmasında ortaya çıkabilecek
hukuki konuların sorumluluğu ilgili meslek mensuplarına aittir.
(3)
Serbest ormancılık ve orman ürünleri bürolarında yapılacak araştırmaların
büro ve arazi çalışmalarında, gerektiğinde yardımcı personel, teknisyenle
konu uzmanı mühendis çalıştırılabilir veya danışmanlık hizmeti alınabilir.
Çevresel muhasebe yapmak
MADDE 78 – (1) Çevresel muhasebe yapmak amacıyla; çevre
kaynaklarının kullanımını, kullanım sonucunda bu kaynaklarda doğacak azalma
ve bozulmaların tespiti, hem ekonomik hem de çevresel politika oluşturmada
uzun vadeli etkiye sahip ekonomik verilerin ulusal verilerle toplanması
konuları ulusal hesaplar sistemi içinde muhasebeleştirilir.
Keşif yapmak
MADDE 79 – (1) Gerçek ve tüzel kişilerin ihtiyaç duydukları
ormancılık, orman ve ağaç endüstrisine ilişkin ihale dosyaları ile
projelere dayalı arazi, fabrika ve işyeri incelemeleri yapılarak
düzenlenecek belgelere göre keşif evrakları hazırlanır.
Zarar ziyan belirlemek ve
kıymet takdiri yapmak
MADDE 80 – (1) Biyotik ve abiyotik orijinli orman zararlıları, teknik eksiklik,
yangın, tabii afetler ve benzeri olaylar nedeniyle orman, orman alanları,
orman ürünleri ve tesislerinde meydana gelen zarar ve ziyan tespit edilir.
(2)
Kıymet takdiri yapmak amacıyla; orman kaynaklarının ve orman ürünleri
sektöründeki fabrika ve işyerlerinin stok değerleri ile orman kaynaklarının
işlevsel akım değerleri tespit edilerek raporlanır.
Maliyet hesaplamak
MADDE 81 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin faaliyetlerin tahmini girdi maliyetleri, 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununa göre yaklaşık maliyet bedelleri, ormancılık ve
endüstriyel faaliyetler sonucu ortaya çıkan kesin çıktı maliyetleri ile ile benzeri mesleki konulara ilişkin maliyetler
hesaplanır.
Fizibilite raporu hazırlamak
MADDE 82 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin kurulacak tesisler ve yapılması öngörülen yatırımların
fizibilite raporları hazırlanır.
Tasarım faaliyetleri yapmak
MADDE 83 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç endüstrisine ilişkin
makine, ekipman ve ürün çıktısı konularında tasarım çalışmaları yapılır.
Plan ve projeler hazırlamak ve
uygulamak
MADDE 84 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin plan ve projeler hazırlanır ve bu projeler uygulanır.
Standardizasyon çalışmaları
yapmak
MADDE 85 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç endüstrisine ilişkin
faaliyetler, odun ve odun dışı ürünler, çıktılar, hizmetler, araç ve
gereçler, ergonomi ve benzeri konuların standardizasyon esasları belirlenir
ve ilgili çıktıların yürürlükteki standardizasyon dokümanlarına uygunluğu
tespit edilir.
Sertifikalandırma yapmak
MADDE 86 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç endüstrisine ilişkin
tüm faaliyet ve çıktıların, tüm kontrol yöntemleri kullanılarak
yürürlükteki mevzuata uygun olarak yapıldığı belgelenir ve belirlenecek
esaslar çerçevesinde uygunluk belgesi verilir.
Kalite kontrolü yapmak
MADDE 87 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin faaliyet, hizmet ve ürün çıktılarının standartlara
uygunluğu kontrol edilir ve raporlanır.
Stok kontrolü yapmak
MADDE 88 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin faaliyetler sonucunda elde edilen ürünlerin üretim ve
stok kontrolleri, yürürlükteki mevzuata uygun olarak yapılır.
Kontrol ve denetim yapmak
MADDE 89 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin konuların uygulanması sırasında; işlerin mevzuata,
şartname ve sözleşmelere uygun olarak yapılıp yapılmadığı fiilen kontrol
edilir.
(2)
Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisi alanında yapılan
işlerin, büroda, arazide, atölyede ve tesislerde, yürürlükteki mevzuata ve
idarenin isteklerine uygun olarak yapılıp yapılmadığı denetlenir.
Muayene yapmak
MADDE 90 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak kabulü istenilen konuların; ilgili mevzuata,
şartnamelere, sözleşmelere uygunluğu, kabul edilebilir yöntemler kullanılarak
belirlenir ve muayene edilip belgelenir.
Hakemlik yapmak
MADDE 91 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin anlaşmazlıklarda, 18/6/1927
tarih ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun tahkim sözleşmesine
ilişkin hükümleri uygulanır.
Eksperlik yapmak
MADDE 92 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak gerçek ve tüzel kişilerin eksperlik hizmeti
ihtiyaçları Kanundaki tanıma uygun olarak yerine getirilir.
Teknik müşavirlik yapmak
MADDE 93 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak gerçek ve tüzel kişilerin teknik müşavirlik
hizmeti ihtiyaçları Kanundaki tanıma uygun olarak yerine getirilir.
Danışmanlık yapmak
MADDE 94 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak gerçek ve tüzel kişilerin teknik, ekonomik,
ekolojik, çevresel ve benzeri konulara ilişkin danışmanlık hizmeti
ihtiyaçları Kanundaki tanıma uygun olarak yerine getirilir.
Yeminli danışmanlık yapmak
MADDE 95 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak gerçek ve tüzel kişilerin yeminli danışmanlık
hizmeti ihtiyaçları Kanundaki tanıma uygun olarak yerine getirilir.
Bilirkişilik yapmak
MADDE 96 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak, mesleki konularda, idarenin, gerçek ve tüzel
kişilerin, adli ve idari yargının bilirkişilik hizmeti ihtiyaçları mevzuata
uygun olarak yerine getirilir.
Yeminli bilirkişilik yapmak
MADDE 97 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak, adli ve idari yargının yeminli bilirkişilik
ihtiyaçları mevzuata uygun olarak yerine getirilir.
Raporlar hazırlamak
MADDE 98 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak gerçek ve tüzel kişilerin ihtiyaç duydukları
her türlü, teknik, idari ve benzeri raporlar hazırlanır.
Serbest ormancılık ve orman
ürünleri büroları açmak
MADDE 99 – (1) Serbest meslek mensuplarınca ormancılık, orman
endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisine ilişkin olarak Kanunda sayılan
konulardaki hizmetlerin sunumu amacıyla Kanunun 7 nci
maddesine göre ormancılık ve orman ürünleri büroları açılır.
Serbest yeminli ormancılık ve
orman ürünleri büroları açmak
MADDE 100 – (1) Serbest yeminli meslek mensuplarınca
ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisine ilişkin olarak
Kanunda sayılan konulardaki hizmetlerin, gerçek ve tüzel kişilere sunulması
amacıyla Kanunun 8 inci maddesine göre serbest yeminli ormancılık ve orman
ürünleri büroları açılır.
Laboratuarlar açmak
MADDE 101 – (1) Ormancılık, orman ve ağaç endüstrisine ilişkin
olarak teknik donanımlı laboratuarlar açılır.
Özel müesseseler ve işletmeler
kurmak
MADDE 102 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisine
ilişkin olarak, Kanunda belirtilen konularda, ticari esaslara uygun olarak,
meslek mensuplarınca tek başlarına veya ortaklık halinde özel müessese ve
işletmeler kurulup yönetilir.
Özel müesseseleri yönetmek ve
mesul müdürlüğünü yapmak
MADDE 103 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisi konularında kurulmuş olan özel müessese ile işletmeler yönetilir
ve bunların mesul müdürlüğü yapılır.
(2)
6831 sayılı Orman Kanununun 53 üncü maddesine göre hususi ormanların mesul
müdürlüğü yapılır.
Ormancılık karantina
hizmetlerini yürütmek
MADDE 104 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisi alanında yapılan ithal orman bitkisi ve orman bitkisel ürünleri
üzerinde karantina ve fümigasyon hizmetleri
yürütülür.
Bu
hizmetler yürütülürken 15/5/1957 tarihli ve 6968
sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu hükümlerine uyulur.
Ormancılık rehberlik hizmetlerini
yürütmek
MADDE 105 – (1) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri
endüstrisine ilişkin olarak teknik, ekonomik, ekolojik, çevresel,
biyolojik, kültürel ve benzeri konularda rehberlik hizmetleri yürütülür.
İhracat işlemlerini yürütmek
MADDE 106 – (1) Her türlü odun, odun türevleri ve odun dışı
ürünler ve türevleri, ağaç, ağaççık, fidan, çalı ve orman florasına ait
bitkiler ile ormancılıkta, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisinde
kullanılacak donanım, alet ve edevat, hormon ve ilacın ihraç edilebilmesi
için ihracat mevzuatında öngörülen rapor, beyanname ve benzeri belgeler
düzenlenir.
İthalat işlemlerini yürütmek
MADDE 107 – (1) Her türlü odun, odun türevleri ve odun dışı
ürünler ve türevleri, ağaç, ağaççık, fidan, çalı ve orman florasına ait
bitkiler ile ormancılıkta, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisinde
kullanılacak donanım, alet ve edevat, hormon ve ilaç ithal edilebilmesi
için ithalat mevzuatında öngörülen rapor, beyanname ve benzeri belgeler
düzenlenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Serbest
Ormancılık ve Orman Ürünleri Büroları Çalışma Alanları
Serbest ormancılık büroları
çalışma alanları
MADDE 108 – (1) Serbest ormancılık büroları, ortaklık büroları
veya şirketler; bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemlerle ilgili olarak
tek başlarına veya diğer meslek mensuplarıyla ortak çalışmalar yapmak hak,
yetki ve sorumluluğuna sahiptirler.
(2)
Serbest ormancılık büroları, ortaklık büroları veya şirketler; bu
Yönetmeliğin 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 35, 36,
37, 38, 39, 45, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61,
64, 65 ve 66 ncı maddelerindeki hizmetleri tek
başlarına yerine getirirler.
(3)
Bu Yönetmeliğin 30, 31, 32, 33, 34, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 62 ve 63 üncü
maddelerinde belirtilen iş ve işlemler Kanun kapsamı dışındaki diğer meslek
mensuplarıyla beraber ortak yürütülür.
Serbest orman ürünleri büroları
çalışma alanları
MADDE 109 – (1) Serbest orman endüstri mühendislerince kurulan
orman ürünleri büroları, ortaklık büroları veya şirketler; bu Yönetmeliğin
5, 6 ve 7 nci bölümlerinde yer alan konularda
çalışmalar yapmak hak, yetki ve sorumluluğuna sahiptirler.
Serbest ormancılık ve orman
ürünleri bürolarında yapılan ortak çalışmalar
MADDE 110 – (1) Odaya kayıtlı ve ruhsatlı serbest meslek
mensupları, kendi aralarında serbest ormancılık büroları ve serbest orman
ürünleri büroları, ortaklık büroları ve şirket şeklinde birleşebilirler.
(2)
Bürolarda yapılan faaliyetler ticari faaliyet sayılmaz.
(3)
Şirket şeklinde çalışılması halinde, yapılacak işlerden doğacak cezai
sorumluluk işi yapan meslek mensubuna aittir.
Serbest yeminli ormancılık ve serbest
yeminli orman ürünleri büro çalışmaları
MADDE 111 – (1) Serbest yeminli ormancılık büroları ve serbest
yeminli orman ürünleri büroları, Kanunun 4 üncü maddesindeki faaliyet
konularıyla sınırlı olmak üzere; 24/7/2009 tarihli
ve 27298 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman, Orman Endüstri, Ağaç
İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğü uyarınca
faaliyette bulunurlar.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Bilgi Verme,
Denetim, Ortak Yetki Kullanımı ve Görevle İlgili Suçlar
Bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 112 – (1) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel
kişiler, Kanunun uygulamasına ilişkin Odanın istediği bilgileri vermekle
yükümlüdürler.
(2) Ormancılık, orman ve ağaç
endüstrisine ilişkin işlerle uğraşan gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri;
kurulu kapasitelerini, kapasite kullanım miktar ve oranlarını, istihdam
ettikleri meslek mensuplarını, Odanın belirleyeceği çizelgeyi hazırlayıp
yılda bir kez Oda genel merkezine elektronik ortamda bildirirler.
Denetim
MADDE 113 – (1) Oda yönetim kurulu, Kanun uygulamasını takip
etmek üzere, gerekli gördüğü zamanlarda gerçek ve özel hukuk tüzel
kişilerine ait işyerlerinde denetimler yaptırır.
Ortak yetki kullanımı
MADDE 114 – (1) Meslek mensupları; bu Yönetmeliğin 108 inci
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hizmetleri tek başlarına, üçüncü
fıkrasında belirtilen hizmetleri ise ilgili kanun, tüzük ve/veya yönetmelik
hükümleriyle yetkilendirilmiş diğer meslek mensuplarıyla beraber yürütmeye
yetkilidirler.
(2)
Bu Yönetmeliğin üçüncü bölümündeki meslek mensubu istihdamına ilişkin
ilkeler; ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan
gerçek ve tüzel kişilerin mesleklerini ilgilendiren kısımlara ait olup,
diğer mesleki disiplinlerin mevzuatlarında yer alan istihdam ilkelerine
dair hükümler saklıdır.
Görevle ilgili suçlar ve
sorumluluklar
MADDE 115 – (1) Serbest meslek mensupları, Kanunda ve bu
Yönetmelikte sayılan hak ve yetkileri kullanırken görevin gerektirdiği
sorumluluğu üstlenirler. Bu görevlerle ilgili olarak yaptıkları çalışma ve
uygulama nedeniyle işledikleri suçlardan dolayı, fiillerinin niteliğine
göre, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun kamu görevlilerine ilişkin hükümleri uyarınca cezalandırılırlar.
Ayrıca haklarında 10/7/2002 tarihli ve 24811
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
uygun olarak soruşturma yapılır.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Belgeleme
MADDE 116 – (1) Mesleki konularda çalışacak olan serbest meslek
mensubu sayısı; büro sahipliği belgesi, ortaklık bürosu belgesi, şirket
sözleşmesi, bordro, danışmanlık sözleşmesi ve benzeri belgelerle
kanıtlanır.
Düzenleme yetkisi
MADDE 117 – (1) Oda, bu Yönetmelik uygulanmasını açıklığa
kavuşturmak ve uygulamada birliği sağlamak amacıyla uygulama esaslarına
ilişkin alt düzenleme yayımlayabilir. Düzenlemeler, Odanın internet
sayfasında, genel merkez ve Oda şubelerinde ilan edilir.
Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik
MADDE 118 – (1) 27/2/2007 tarihli ve
26447 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Mühendisliği, Orman Endüstri
Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun Uygulama
Usul ve Esasları ile Serbest Ormancılık ve Orman Ürünleri Büro Çalışma
Alanlarına Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Tercihli haklar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Meslek mensuplarından orman mühendisi veya
orman yüksek mühendisi unvanına sahip olup, Kanunun yayımı tarihinden önce
mülga Orman Ürünleri Sanayi Kurumu Genel Müdürlüğünde görev yapanlar ile
gerçek ve tüzel kişilere ait orman endüstri kuruluşlarında çalışanlar,
belgelemek ve ruhsat almak koşuluyla serbest orman ürünleri bürosu
kurabilirler. Büro kurmak istemeyenler ise, serbest orman ürünleri
bürolarında çalışabilirler.
(2)
Bu şekilde çalışacak olan orman mühendisi ve orman yüksek mühendisleri;
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren altı ay içinde dilekçeyle Odaya
başvurup, orman ürünleri endüstrisi alanında çalışma isteklerini belirtirler.
Bu kişilerce böyle bir istekte bulunulmaması halinde, Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen alanlarda
çalışamazlar, ormancılık alanında büro açamazlar ve ormancılık konularına
ilişkin alanlara geri dönemezler.
Yürürlük
MADDE 119 – (1) Bu Yönetmelik 27/2/2007
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
120 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini,
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Orman Mühendisleri Odası Yönetim
Kurulu yürütür.
|