Ulaştırma Bakanlığı
(Denizcilik Müsteşarlığı)’ndan:
GEMİADAMLARI YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 31/7/2002
tarihli ve 24832 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemiadamları
Yönetmeliği’nin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiş, aynı fıkranın (24) nolu bendi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“64)
Balıkçı gemisi güverte tayfası: Balıkçı gemilerinin güverte bölümlerinde
görev yapan balıkçı sınıfı gemiadamını,”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (E) bendine aşağıdaki (c) alt bendi eklenmiştir.
“c)
Balıkçı Gemisi Güverte Tayfası c) Fishing
Deck Department Rating”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde
8 – Güverte sınıfı gemiadamlarının gemiadamı cüzdanı ve/veya yeterlik belgesi alabilmeleri
için gerekli yaş, eğitim-öğretim ve deniz hizmet süresine dair şartlar
aşağıda gösterilmiştir;
a)
Tayfalar:
1)
Gemici olmak için müracaat edenlerden;
- İçeriği ve süresi Eğitim ve Sınav Yönergesi ile
belirlenen “gemici eğitimi”ni İdarece uygunluğu onaylanan eğitim
kurumlarında görmüş olmak,
- En az ilköğretim okulu mezunu olup askerlik görevinin oniki ayını ya da dört yıllık fakülte mezunu olup
askerlik görevinin en az dört ayını, faal gemilerde güverte eri olarak
yaptığını belgelemek,
şartlarından birini yerine getirmek ve ayrıca “Gemici
sınavı”nı başarmak, şartını sağlayanlar “Gemici” yeterliğini almaya hak
kazanırlar.
Gemici
yeterliği ile birlikte, İdare tarafından yukarıdaki (1) nolu
alt bendin ikinci paragrafındakilere doğrudan, (1) nolu
alt bendin birinci paragrafındakilere ise Sözleşmede belirtilen şartları
karşılamaları halinde “seyir vardiyası tutma belgesi” verilir.
2)
Usta Gemici olmak için müracaat edenlerden;
- Onsekiz yaşını bitirmiş
olmak,
- Gemici olarak bir yıl deniz hizmeti olmak veya en az
ilköğretim okulu mezunu olmak ve askerlik görevinin oniki
ayını ya da dört yıllık fakülte mezunu olup askerlik görevinin en az altı
ayını, faal gemilerde serdümen ya da porsun eri olarak yaptığını terhis
belgesi ile belgelemek,
- Pusula okumak, dümen tutmak ve dümen kumandalarının
İngilizce karşılıklarını anlamak, gözcülük, dikiş ve yük istifleme gibi
güverte işleri, denizde çatışmayı önleme kuralları, can filikasını
kullanma, denizde can güvenliği, dahili muhabere sistemlerinin
kullanılması, alarm sistemleri hakkında ve yangınla mücadele temel ilkeleri
konularında bilgili olduğunu gemi kaptanı ya da gemi komutanından alınacak
belgeyle belgelendirmek,
şartlarını sağlayanlar “Usta Gemici” yeterliğini almaya
hak kazanırlar.
Usta
gemici yeterliği ile birlikte, İdare tarafından “seyir vardiyası tutma
belgesi” verilir.
3)
Güverte Lostromosu olmak için müracaat edenlerden;
- Usta gemici olarak iki yıl deniz hizmetine sahip olmak
ve güverte tayfasını yönetme yeteneği olduğunu gemi kaptanından alınacak
belgeyle belgelendirmek,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılmış olanlardan ise; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu
güverte programı veya astsubay güverte sınıf okulları mezunu olup bir yılı
deniz hizmeti olmak üzere iki yıl görevde bulunmuş olmak ya da ikmal ve
idari sınıf astsubay olup beş yıl görevde bulunmuş olmak veya güverte
branşlarında üç yıldan daha fazla uzman erbaşlık yapmak ve güverte
tayfasını yönetme yeteneği olduğunu gemi komutanından alınacak belge ile
belgelendirmek,
şartlarından birini yerine getirmek,
- “Güverte lostromosu sınavı”nı başarmak,
şartlarını sağlayanlar “Güverte Lostromosu” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
Güverte
lostromosu yeterliği ile birlikte idare tarafından “seyir vardiyası tutma
belgesi” verilir.
b)
Kaptanlar ve Güverte Zabitleri:
1)
Sınırlı Vardiya Zabiti; yakın kıyısal sefer bölgesinde sefer yapan 500 GT’den daha küçük gemilerde sınırlı vardiya zabiti
olmak için müracaat edenlerden,
- Onsekiz yaşını bitirmiş
olmak, en az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren
onaylanmış bir sertifikaya sahip olmak,
- İdarenin öngördüğü sınırlı vardiya zabiti sınavında
başarılı olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- En az ilköğretim okul mezunu olan vardiyadan sorumlu
güverte sınıfı gemiadamları ile yat kaptanı veya
balıkçı gemisi kaptanı yeterliği ile üç yıllık deniz hizmetine sahip
bulunmak ve Sözleşmenin öngördüğü A-II/3 müfredat programlarına uygun ve
idarenin onayladığı eğitimi tamamlamak,
- Üç yıllık denizcilik meslek lisesi mezunu veya anadolu denizcilik meslek lisesi gemi elektroniği ve
haberleşme bölümü mezunu olup, Sözleşmenin öngördüğü A-II/3 müfredat
programlarına uygun ve idarenin onayladığı eğitimi tamamlamak ve en çok
dört ayı liman seferi olmak üzere toplam oniki ay
deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak gemide
tamamlamak,
- Sözleşmenin öngördüğü A-II/3 müfredat programına uygun
ve idarenin onayladığı eğitimi veren, dört yıllık anadolu
denizcilik meslek lisesi güverte bölümü veya güverte ile ilgili eğitim
veren meslek yüksek okulu, yüksek okul veya fakülte mezunu olup, en çok
dört ayı liman seferi olmak üzere toplam oniki ay
deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak gemide
tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan, Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte
programı seyir dalı veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte programı
seyir dalı dışındaki veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
dışındaki diğer branşlardan mezun olup Eğitim ve Sınav Yönergesi
kapsamındaki “seyir ve gemi idaresi kursu”nu, Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir
eğitim kurumunda görmek, üç yılı deniz hizmeti olmak üzere altı yıl görevde
bulunmuş olmak,
şartlarını sağlayanlar “Sınırlı Vardiya Zabiti”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
30/1/1997 tarihli ve 22893 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme,
Sınav, Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak liman kaptanı yeterliğine sahip bulunanlar, en az
VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir
sertifikaya haiz olmak şartıyla, sınavsız “sınırlı vardiya zabiti”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Bu
yeterliği alan yat kaptanı ve balıkçı gemisi kaptanlarının eski yeterlik
belgeleri iptal edilmek üzere İdareye gönderilir.
Liman
kaptanı yeterliğine dayalı olarak sınırlı vardiya zabiti yeterliğini
alanlar, yüz ve daha fazla yolcu taşıyanlar da dahil
olmak üzere yerel trafikte düzenli sefer yapan 200 GT’den
küçük yolcu ve yük gemilerinde kaptanlık yapabilirler.
2)
Sınırlı Kaptan; yakın kıyısal sefer bölgesinde sefer yapan 500 GT’den küçük gemilerde sınırlı kaptan olmak için
müracaat edenlerden,
- Yirmi yaşını bitirmiş olmak, en az VHF haberleşmesi
yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikası
bulunmak,
- İdarenin öngördüğü sınırlı kaptan sınavında başarılı
olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Sınırlı vardiya zabiti yeterliği ile iki yıl deniz
hizmetine sahip olmak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte
programı seyir dalı veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte programı
seyir dalı dışındaki veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
dışındaki diğer branşlardan mezun olup Eğitim ve Sınav Yönergesi
kapsamındaki “seyir ve gemi idaresi kursu”nu Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir
eğitim kurumunda görmek ve dört yılı deniz hizmeti olmak üzere dokuz yıl
görevde bulunmuş olmak,
şartlarını sağlayanlar “Sınırlı Kaptan” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak kıyı kaptanı yeterliğine sahip bulunanlar, en az
VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir
sertifikaya haiz olmak şartıyla sınavsız “sınırlı kaptan” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
3)
Vardiya Zabiti; 500-3000 GT arası gemilerde
vardiya zabiti olmak için müracaat edenlerden,
- Onsekiz yaşını bitirmiş
olmak, en az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren
onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü vardiya zabiti sınavında başarılı
olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Sözleşmenin öngördüğü A-II/1 müfredat programlarını
uygulayan ve İdare tarafından uygunluğu onaylanan dört yıllık anadolu denizcilik meslek lisesi güverte bölümü
mezunları ile iki yıllık meslek yüksek okulu mezunu olmak ve liman seferi
dışında çalışan 500 GT’den büyük gemilerde, altı
ayı köprü üstünde eğitim olmak üzere toplam oniki
ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile
tamamlamak,
- En az lise mezunu olmak şartıyla Sözleşmenin öngördüğü
A-II/1 müfredat programlarını uygulayan ve İdare tarafından uygunluğu
onaylanan iki yıllık kurslardan mezun olup, liman seferi dışında çalışan
500 GT’den büyük gemilerde altı ayı köprü üstünde
eğitim olmak üzere toplam oniki ay deniz eğitimini
onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile tamamlamak,
- Sınırlı kaptan yeterliği veya Gemiadamlarının
Eğitim, Belgelendirme, Sınav, Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma
Esasları Hakkında Yönetmelik şartlarına uygun kıyı kaptanlığı yeterliği ile
liman seferi dışında iki yıl kaptanlık yaptıktan sonra, Sözleşmenin
öngördüğü A-II/1 müfredat programına uygunluğu idare tarafından onaylanan
bir eğitimi tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte
programı seyir dalı veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte programı
seyir dalı dışındaki veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
dışındaki diğer branşlardan mezun olup Eğitim ve Sınav Yönergesi
kapsamındaki “seyir ve gemi idaresi kursu” nu Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir
eğitim kurumunda görmek ve beş yılı deniz hizmeti olmak üzere on yıl
görevde bulunmuş olmak,
şartlarını sağlayanlar "Vardiya Zabiti"
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak, Gemiadamlarının Eğitim,
Belgelendirme, Sınav, Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları
Hakkında Yönetmelik şartlarına uygun olarak yakınyol
vardiya zabiti, yakınyol birinci zabiti ve
sınırlı vardiya zabiti yeterliğine sahip bulunanlar, en az VHF haberleşmesi
yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikaya haiz
olmak şartıyla sınavsız "vardiya zabiti" yeterliğini almaya hak
kazanırlar.
Sözleşmenin
öngördüğü A-II/1 müfredatını eğitim ve öğretimleri sırasında görerek
vardiya zabitliği yeterlik belgesini alanlar, Gemiadamları
Donatımında Asgari Emniyet Belgelerinde iki uzakyol
vardiya zabiti yeterlikli personel ile donatılması öngörülen gemilerde uzakyol vardiya zabitlerinden birinin yerine gemide
görev alabilirler.
4)
Birinci Zabit; 500-3000 GT arası gemilerde birinci
zabit olmak için müracaat edenlerden,
- En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu
gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü birinci zabitlik sınavında başarılı
olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Vardiya zabiti yeterliği ile iki yıl denizde vardiya
zabitliği yaptıktan sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 müfredat programı
ile idarenin öngördüğü İngilizce eğitimini İdare tarafından uygunluğu
onaylanan bir eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte
programı seyir dalı veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı
mezunu olmak ve birinci zabitlik yeterliği için Sözleşmenin öngördüğü
A-II/2 müfredat programından öğrenimi esnasında almadığı fark derslerini
Deniz Kuvvetleri Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığı’nda veya
İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda görmek ya da Deniz Astsubay Meslek
Yüksek Okulu güverte programı seyir dalı dışındaki veya astsubay güverte
sınıf okulları seyir branşı dışındaki diğer branşlardan mezun olup, Eğitim
ve Sınav Yönergesi kapsamındaki “seyir ve gemi idaresi kursu” ile birinci
zabitlik yeterliği için Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 müfredat programından
öğrenimi esnasında almadığı fark derslerini Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir
eğitim kurumunda görmek ve yedi yılı deniz hizmeti olmak üzere oniki yıl görevde bulunmuş olmak,
şartlarını sağlayanlar “Birinci Zabit” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak yakınyol kaptan klas III, yakınyol kaptan klas
IV, sınırlı birinci zabit ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığından ayrılan ve yakınyol birinci zabit yeterliğine sahip bulunanlar, en
az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir
sertifikaya haiz olmak şartıyla sınavsız “birinci zabit” yeterliğini almaya
hak kazanırlar.
5)
Kaptan; 500-3000 GT arası gemilerde kaptan olmak
için müracaat edenlerden,
- En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu
gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü kaptanlık sınavında başarılı olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Birinci zabit yeterliği ile iki yıl denizde birinci
zabitlik yapmak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu güverte
programı seyir dalı veya astsubay güverte sınıf okulları seyir branşı mezunu
olmak ve Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 müfredat programından öğrenimi
esnasında almadığı fark derslerini Deniz Kuvvetleri Komutanlığında, Sahil
Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda görmek
ve bir yılı gemi komutanlığında olmak koşulu ile, on yılı deniz hizmeti
olmak üzere onbeş yıl görevde bulunmuş olmak,
şartlarını sağlayanlar “Kaptan” yeterliğini almaya hak
kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak yakınyol kaptan klas-I, yakınyol kaptan
klas-II, sınırlı kaptan ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığından ayrılan ve yakınyol kaptan klas-III yeterliğine sahip bulunanlar,
en az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış
bir sertifikaya haiz olmak şartıyla sınavsız “kaptan” yeterliğini almaya
hak kazanırlar.
6)
Uzakyol Vardiya Zabiti; 3000 GT ve daha büyük
gemilerde uzakyol vardiya zabiti olmak için
müracaat edenlerden,
- Onsekiz yaşını bitirmiş
olmak, en az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren
onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü uzakyol
vardiya zabitliği sınavında başarılı olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Bir yıllık ingilizce
hazırlık eğitiminden sonra, Sözleşmenin öngördüğü ve İdarenin onayladığı
A-II/1 müfredat programını uygulayan dört yıllık fakülte ve yüksekokul
mezunu olmak ve liman seferi dışında çalışan 500 GT’den
büyük gemilerde altı ayı köprü üstünde eğitim olmak üzere toplam oniki ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine
uygun olarak başarı ile tamamlamak,
- Bir yıllık ingilizce
hazırlık eğitiminden sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-II/1 ile A-II/2
müfredat programlarını müşterek uygulayan dört yıllık fakülte veya
yüksekokul öğrencisi olarak altıncı sömestr sonunda A-II/1 müfredatını
başarı ile tamamlamak ve yukarıda belirtilen oniki
aylık deniz eğitimini bitirmek,
- Deniz Harp Okulu mezunu olup Deniz Kuvvetleri
Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılmış olmak,
- Dört yıllık fakülte ve yüksekokulların, deniz
ulaştırma ve işletme, deniz işletmeciliği ve yönetimi bölümlerinin lisans
programından mezun olmak veya İdarenin onayladığı vardiya zabitliği
yeterliğine yönelik A-II/1 müfredat programını uygulayan iki yıllık meslek
yüksekokulu mezunu olmak ve Eğitim ve Sınav Yönergesinde belirtilen İngilizce
Başarı Esaslarına göre İngilizce başarısını sağlamak, Sözleşmenin öngördüğü
İdare tarafından onaylanan uzakyol vardiya
zabitliğine yönelik A-II/1 eğitiminde öngörülen derslerden öğrenimi
esnasında süre ve müfredat olarak eksik aldığı dersleri, İdare tarafından uzakyol vardiya zabitliği eğitimi için yetkilendirilmiş
eğitim kurum/kuruluşlarında, bu kurumların uyguladığı uzakyol
vardiya zabiti müfredatını içerik ve süre olarak karşılayacak düzeyde
başarı ile tamamlamak ve liman seferi dışında çalışan 500 GT’den büyük gemilerde altı ayı köprü üstünde olmak
üzere toplam oniki ay süreli deniz eğitimini
onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile bitirmek,
şartlarını sağlayanlar "Uzakyol
Vardiya Zabiti" yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak uzakyol vardiya zabiti
yeterliğine sahip bulunanların belgeleri, en az VHF haberleşmesi
yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikaya haiz
olmak şartıyla sınavsız olarak yeniden düzenlenir.
İngilizce
hazırlık sınıfı başarı ve muafiyet şartları ile öğrenci yerleştirme
önceliği idare tarafından belirlenen ve Eğitim-Sınav Yönergesinde
belirtilen esaslara göre yapılır.
7)
Uzakyol Birinci Zabiti; 3000 GT ve daha büyük
gemilerde uzakyol birinci zabit yeterliği almak
için müracaat edenlerden,
- En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu
gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü uzakyol
birinci zabiti sınavında başarılı olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 ve A-II/1 müfredat
programını müşterek uygulayan dört yıllık fakülte veya yüksekokul mezunu
olup, uzakyol vardiya zabiti yeterliği ile iki
yıl denizde vardiya zabitliği yapmış olmak,
- Uzakyol vardiya zabiti
yeterliği ile iki yıl denizde vardiya zabitliği yaptıktan sonra,
Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 müfredat programını idare tarafından uygunluğu
onaylanan bir eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Harp Okulu mezunu ve beş yıl güverte
deniz hizmetine sahip olmak,
şartlarını sağlayanlar “Uzakyol
Birinci Zabit” yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik şartlarına
uygun olarak uzakyol birinci zabiti yeterliğine
sahip bulunanların belgeleri, en az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte
olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikaya haiz olmak şartıyla sınavsız
olarak yeniden düzenlenir.
8)
Uzakyol Kaptanı; 3000 GT ve daha büyük gemilerde uzakyol kaptanı olmak için müracaat edenlerden,
-En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu
gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunmak,
- İdarenin öngördüğü uzakyol
kaptanlık sınavında başarılı olmak,
- Aşağıdaki şartlardan birini yerine getirmiş olmak;
- Uzakyol birinci zabit
yeterliği ile iki yıl birinci zabitlik yapmak,
- Kaptan yeterliği ile yakın kıyısal sefer dışında
çalışan gemilerde veya yakın kıyısal sefer yapan 500 GT’den
büyük gemilerde iki yıl en az birinci zabitlik ve bir yıl kaptanlık
yaptıktan sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 eğitim programı ile idarenin
öngördüğü ve "Eğitim-Sınav Yönergesinde" başarı ve muafiyet
esasları belirtilen İngilizce eğitimini İdare tarafından uygunluğu
onaylanan bir eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Harp Okulu mezunu ve bir yılı gemi
komutanlığı olmak üzere yedi yıl güverte deniz hizmetine sahip olmak,
şartlarını sağlayanlar "Uzakyol
Kaptanı" yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak uzakyol kaptanı
yeterliğine sahip bulunanların belgeleri, en az VHF haberleşmesi
yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikaya haiz
olmak şartıyla sınavsız olarak yeniden düzenlenir.
İdare,
yukarıda belirtilen ve Sözleşmenin öngördüğü A-II/2 eğitimi ile İngilizce
eğitimini birinci zabitlik yeterliği öncesi alanları bu eğitimden muaf
tutar.
Gördükleri
eğitim nedeniyle ilk defa yeterlik belgesi alanlar, bir yıl deniz hizmeti
yapmadıkça kaptan olarak görev yapamazlar.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 9 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 9 – Makine sınıfı gemiadamlarının gemiadamı
cüzdanı ve/veya yeterlik belgesi alabilmeleri için gerekli yaş,
eğitim-öğretim ve deniz hizmet süresine dair şartlar aşağıda
gösterilmiştir.
A)
Tayfalar:
a)
Yağcı olmak için müracaat edenlerden;
1)
- İçeriği ve süresi Eğitim ve Sınav Yönergesi ile belirlenen “yağcı
eğitimi”ni İdare tarafından uygunluğu onaylanan eğitim kurumlarında görmek,
- En az ilköğretim okulu mezunu olup, askerlik görevinin
oniki ayını ya da dört yıllık fakülte mezunu
olup, askerlik görevinin en az dört ayını faal gemilerde makine eri olarak
yaptığını belgelemek,
- Fakülte veya yüksekokulların kalıp, torna, tesviye,
metal işleri, makine, makine ressamlığı, model, döküm, maden, metalurji, iş makineleri, elektrik, elektronik, sıhhî
tesisat, soğutma iklimlendirme, elektro mekanik taşıyıcılar, hidrolik-pnömatik, motor, otomotiv, bilgisayar nümerik kontrol
(CNC), demir ve ısıtma, sanat enstitülerinin dökümcülük, kalıpçılık,
demircilik, madencilik, tesfiyecilik, tornacılık,
teknik resim, modelcilik, elektrikçilik, motorculuk, endüstri meslek
liseleri, teknik liseler, Anadolu teknik liseleri, Anadolu meslek liseleri
ve çok programlı liselerin endüstriyel döküm, kalıp, izabe, metalurji, metal işleri, hidrolik ve pnömatik teknolojisi, tesviye, makine, makine
ressamlığı, mikroteknik, mekatronik,
endüstriyel otomasyon teknolojileri, endüstriyel mekanik, bilgisayar
destekli endüstriyel modelleme, iş makineleri, elektrik, elektromekanik
taşıyıcılar, otomatik kumanda, elektronik, endüstriyel elektronik, kontrol
ve entrümantasyon teknolojileri, soğutma ve iklimlendirme, tesisat
teknolojisi, motor, bilgisayar nümerik kontrol (CNC) bölümlerinden, modüler
sistemle eğitim veren dört yıl süreli Anadolu teknik liseleri, teknik
liseler, Anadolu meslek liseleri, endüstri meslek liselerinin metalurji, metal teknolojisi, makine teknolojisi,
endüstriyel otomasyon teknolojileri, gemi yapımı, elektrik-elektronik
teknolojisi, tesisat teknolojisi ve iklimlendirme, motorlu araçlar
teknolojisi alanlarından mezun olmak,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “yağcı sınavı”nda başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar “Yağcı” yeterliğini almaya hak
kazanırlar.
Yağcı
yeterliği ile birlikte, İdare tarafından yukarıdaki (1) nolu
paragrafın ikinci alt paragrafındakilere doğrudan, (1) nolu
paragrafın birinci ve üçüncü alt paragrafındakilere ise Sözleşmede
belirtilen şartları taşımaları halinde İdare tarafından “makine vardiyası
tutma belgesi” verilir.
b)
Makine lostromosu olmak için müracaat edenlerden;
1)
-Yağcı olarak iki yıl deniz hizmetine sahip olmak ve makine tayfasını
yönetme yeteneği olduğunu gemi başmühendis/başmakinistinden
alınacak belgeyle belgelendirmek,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi makinaları ya da elektrik programı veya astsubay makine
sınıf okulları mezunu olmak ve bir yılı deniz hizmeti olmak üzere iki yıl
görevde bulunmak veya makine branşlarında üç yıldan daha fazla uzman
erbaşlık yapmak ve makine tayfasını yönetme yeteneği olduğunu gemi başçarkçısından alınacak belge ile belgelendirmek,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “makine lostromosu sınavı”nda başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar “Makine Lostromosu” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
Makine
lostromosu yeterliği ile birlikte idare tarafından “makine vardiyası tutma
belgesi” verilir.
B)
Başmühendis/Başmakinistler ve Makine Zabitleri:
a)
Sınırlı Makine Zabiti; 750 kW’den daha küçük ana
makine ile yürütülen ve yakın kıyısal sefer yapan gemilerde sınırlı makine
zabiti olmak için müracaat edenlerden,
1)
Onsekiz yaşını bitirmiş olmak,
2) -Üç yıl süreli denizcilik meslek lisesi, denizcilik ve su
ürünleri meslek liselerinin makine veya gemi makineleri, motor meslek veya
endüstri meslek liselerinin gemi makineleri, motor veya makine, gemi yapı
meslek liselerinin motor, gemi makineleri veya makine montaj bölümünü,
teknik liselerin motor veya makine ile dört yıl süreli ve modüler sistem
uygulanan endüstri meslek lisesi, teknik lise ve çok programlı liselerin;
makine teknolojisi, motorlu araçlar teknolojisi ile gemi yapımı alanlarına
ait programlardan mezun olmak, meslek yüksekokulları veya yüksekokullar
veya fakültelerin motor, makine, gemi makineleri veya otomotiv bölümlerini
bitirmek ve idarenin onayladığı eğitimi görmek ve Sözleşmenin öngördüğü
altı ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak gemide
tamamlamak,
- İdarenin onayladığı eğitimi veren, dört yıllık anadolu denizcilik meslek lisesi gemi makineleri
bölümü, meslek yüksek okulu, yüksek okul veya fakülte mezunu olmak ve
Sözleşmenin öngördüğü altı ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine
uygun olarak gemide tamamlamak,
- En az ilköğretim okulu mezunu, vardiyadan sorumlu
makine sınıfı gemiadamı olmak ve üç yıllık deniz
hizmeti üzerine idarenin onayladığı eğitimi tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi
makineleri programı çark ya da motor dalı veya astsubay makine sınıf
okulları motor ya da çark branşı mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek
Yüksek Okulu gemi makineleri programı yara savunma dalı ya da elektrik
programı dallarından veya astsubay makine sınıf okulları motor ya da çark
branşı dışındaki diğer branşlardan mezun olup Eğitim ve Sınav Yönergesi
kapsamındaki “gemi makineleri kursu”nu Deniz Kuvvetleri Komutanlığında,
Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda
görmek, üç yılı deniz hizmeti olmak üzere altı yıl görevde bulunmuş olmak,
şartlarından birini sağlamak,
3)
İdarenin öngördüğü “sınırlı makine zabiti” sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar “Sınırlı Makine Zabiti”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak deniz motorcusu yeterliğine sahip bulunanlar,
sınavsız “sınırlı makine zabiti” yeterliği almaya hak kazanırlar.
Deniz
motorculuğu yeterliğine dayalı olarak sınırlı makine zabiti yeterliğini
alanlar, 370 kW’den küçük ve liman seferi
bölgesinde çalışan yolcu ve yük gemilerinde başmakinistlik
yapabilirler.
b)
Sınırlı Başmakinist; 750 kW’den
daha küçük ana makine ile yürütülen ve yakın kıyısal sefer yapan gemilerde
sınırlı başmakinist olmak için müracaat
edenlerden,
1)
Yirmi yaşını bitirmiş olmak,
2)
- Sınırlı makine zabiti yeterliği ile iki yıl deniz hizmetine sahip olmak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi
makineleri programı çark ya da motor dalı veya astsubay makine sınıf
okulları motor ya da çark branşı mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek
Yüksek Okulu gemi makineleri programı yara savunma dalı ya da elektrik programı
dallarından veya astsubay makine sınıf okulları motor ya da çark branşı
dışındaki diğer branşlardan mezun olup Eğitim ve Sınav Yönergesi
kapsamındaki “gemi makineleri kursu” nu Deniz Kuvvetleri Komutanlığında,
Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda
görmek, dört yılı deniz hizmeti olmak üzere dokuz yıl görevde bulunmuş
olmak,
şartlarından birini sağlamak,
3)
İdarenin öngördüğü “sınırlı başmakinist”
sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar “Sınırlı Başmakinist”
yeterliği almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak deniz makinistliği yeterliğine sahip bulunanlar,
sınavsız “sınırlı başmakinist” yeterliğini almaya
hak kazanırlar.
c)
Makine Zabiti; 750-3000 kW
arası ana makine ile yürütülen gemilerde makine zabiti olmak için müracaat
edenlerden,
1)
Onsekiz yaşını bitirmiş olmak,
2) - Sözleşmenin öngördüğü A-III/1 müfredat programlarını
uygulayan ve İdare tarafından uygunluğu onaylanan dört yıllık anadolu denizcilik meslek liselerinin gemi makineleri
bölümü mezunları ile iki yıllık meslek yüksek okulu mezunu olmak ve liman
seferi dışında çalışan 750 kW’den büyük ana
makine ile yürütülen gemilerde altı ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj
defterine uygun olarak başarı ile tamamlamak,
- En az lise mezunu olmak şartıyla, sözleşmenin
öngördüğü A-III/1 müfredat programlarını uygulayan ve İdare tarafından
uygunluğu onaylanan iki yıllık kurslardan mezun olmak ve yukarıda
belirtilen altı aylık deniz eğitimini bitirmek,
- Sınırlı başmakinist
yeterliği veya Gemiadamlarının Eğitim,
Belgelendirme, Sınav, Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları
Hakkında Yönetmelik şartlarına uygun deniz makinistliği yeterliği ile liman
seferi dışında iki yıl başmakinistlik yaptıktan
sonra, sözleşmenin öngördüğü A-III/1 müfredat programına uyum sağlayacak
bir eğitimi tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi
makineleri programı çark ya da motor dalı veya astsubay makine sınıf
okulları motor ya da çark branşı mezunu olmak ya da Deniz Astsubay Meslek
Yüksek Okulu gemi makineleri programı yara savunma dalı ya da elektrik
programı dallarından veya astsubay makina sınıf
okulları motor ya da çark branşı dışındaki diğer branşlardan mezun olup
Eğitim ve Sınav Yönergesi kapsamındaki “gemi makineleri kursu”nu Deniz
Kuvvetleri Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece
onaylanmış bir eğitim kurumunda görmek, beş yılı deniz hizmeti olmak üzere
on yıl görevde bulunmuş olmak,
şartlarından birini sağlamak,
3)
İdarenin öngördüğü "makine zabiti" sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar, "Makine Zabiti" yeterliği
almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak yakınyol makine zabiti, yakınyol ikinci makinisti ve sınırlı makine zabiti
yeterliğine sahip bulunanlar, sınavsız "makine zabiti" yeterliği
almaya hak kazanırlar.
Sözleşmenin
öngördüğü A-III/1 müfredatını eğitim ve öğretimleri sırasında görerek
makine zabitliği yeterlik belgesini alanlar, Gemiadamları
Donatımında Asgari Emniyet Belgelerinde iki uzakyol
vardiya mühendisi/makinisti yeterlikli personel ile donatılması öngörülen
gemilerde uzakyol vardiya
mühendisi/makinistlerinden birinin yerine gemide görev alabilirler.
d)
İkinci Makinist; 750-3000 kW
arası ana makine ile yürütülen gemilerde ikinci makinist olmak için
müracaat edenlerden;
1)
- Makine zabiti yeterliği ile iki yıl denizde makine zabitliği yaptıktan
sonra Sözleşmenin öngördüğü A-III/2 müfredat programı ile idarenin
öngördüğü İngilizce eğitimini İdare tarafından uygunluğu onaylanan bir
eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi
makineleri programı çark ya da motor dalı veya astsubay makine sınıf
okulları motor veya çark branşı mezunu olup, ikinci makinistlik yeterliği
için Sözleşmenin öngörülen A III/2 eğitim programından öğrenimi esnasında
almadığı fark derslerini Deniz Kuvvetleri Komutanlığında, Sahil Güvenlik
Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda görmek ya da
Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi makineleri programı yara savunma
dalı ya da elektrik programı dallarından veya astsubay makina
sınıf okulları motor ya da çark branşı dışındaki diğer branşlardan mezun
olup “Gemi Makineleri Kursu” ile ikinci makinistlik yeterliği için
sözleşmenin öngördüğü A-III/2 eğitim programından öğrenimi esnasında
almadığı fark derslerini Deniz Kuvvetleri Komutanlığında, Sahil Güvenlik
Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir eğitim kurumunda görmek, yedi yılı
deniz hizmeti olmak üzere oniki yıl görevde
bulunmuş olmak,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “ikinci makinist” sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar, “ikinci makinist” yeterliğini
almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak yakınyol başmakinist klas-III, yakınyol başmakinist klas-IV,
sınırlı ikinci makinist ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığından ayrılan ve yakınyol ikinci makinist yeterliğine sahip bulunanlar,
sınavsız “İkinci Makinist” yeterliğini almaya hak kazanırlar.
e)
Başmakinist; 750-3000 kW arası ana makine ile yürütülen gemilerde başmakinist olmak için müracaat edenlerden,
1)
- İkinci makinist yeterliği ile iki yıl denizde ikinci makinistlik yapmak,
- Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik
Komutanlığından ayrılanlardan; Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu gemi
makineleri programı çark ya da motor dalı veya astsubay makine sınıf
okulları motor veya çark branşı mezunu olup Sözleşmede öngörülen A III/2
eğitim programı kapsamında almadığı fark derslerini Deniz Kuvvetleri
Komutanlığında, Sahil Güvenlik Komutanlığında veya İdarece onaylanmış bir
eğitim kurumunda görmek ve bir yılı başçarkcılık
yapmak koşulu ile on yılı deniz hizmeti olmak üzere onbeş
yıl görevde bulunmuş olmak,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “başmakinist” sınavında
başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar “Başmakinist”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak yakınyol başmakinist klas-I, yakınyol başmakinist klas-II,
sınırlı başmakinist ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığından
ayrılan ve yakınyol başmakinist
klas-III yeterliğine sahip bulunanlar, sınavsız “başmakinist”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
f)
Uzakyol Vardiya Mühendisi/Makinisti; 3000 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde uzakyol vardiya mühendisi/makinisti olmak için müracaat
edenlerden,
1)
Onsekiz yaşını bitirmiş olmak,
2)
- Bir yıllık İngilizce hazırlık eğitiminden sonra, Sözleşmenin öngördüğü
A-III/1 müfredat programlarını uygulayan dört yıllık fakülte veya
yüksekokul mezunu olmak ve liman seferi dışında çalışan 750 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde altı ay
deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile
tamamlamak,
- Bir yıllık İngilizce hazırlık eğitiminden sonra,
Sözleşmenin öngördüğü A-III/1 ile A-III/2 müfredat programlarını müşterek
uygulayan dört yıllık fakülte veya yüksekokul öğrencisi olarak altıncı
sömestr sonunda A-III/1 müfredatını başarı ile tamamlamak ve yukarıda
belirtilen altı aylık deniz eğitimini bitirmek,
- Deniz Harp Okulu mezunu olmak ve Deniz Kuvvetleri
Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılmak,
- Dört yıllık fakülte ve yüksekokulların gemi inşaatı
ile gemi makineleri mühendisliği veya makine mühendisliği veyahut gemi
inşaatı ve deniz teknolojisi mühendisliği bölümlerinin lisans programından
mezun olmak veya İdarenin onayladığı makine zabitliğine yönelik A-III/1
müfredat programını uygulayan iki yıllık yüksekokul mezunu olmak ve Eğitim
ve Sınav Yönergesinde belirtilen İngilizce Başarı Esaslarına göre İngilizce
başarısını sağlamak, Sözleşmenin öngördüğü İdare tarafından onaylanan uzakyol vardiya makinistliğine yönelik A-III/1
eğitiminde öngörülen derslerden öğrenimi esnasında süre ve müfredat olarak
eksik aldığı dersleri, İdare tarafından uzakyol
vardiya mühendisliği/makinistliği eğitimi için yetkilendirilmiş eğitim
kurum/kuruluşunda, bu kurumların uyguladığı uzakyol
vardiya makinistliği müfredatını içerik ve süre olarak karşılayacak şekilde
başarı ile tamamlamak ve liman seferi dışında çalışan 750 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde altı ay
süreli deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı
ile bitirmek,
şartlarından birini sağlamak,
3)
İdarenin öngördüğü "uzakyol vardiya
mühendisi/makinisti" sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar, "Uzakyol
Vardiya Mühendisi/Makinisti" yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak uzakyol vardiya mühendisi/makinisti
yeterliğine sahip bulunanların belgeleri, bu Yönetmeliğe göre sınavsız
yeniden düzenlenir.
İngilizce
hazırlık sınıfı başarı ve muafiyet şartları ile öğrenci yerleştirme
önceliği idare tarafından belirlenen ve Eğitim-Sınav Yönergesinde belirtilen
esaslara göre aşağıdaki şekilde yapılır.
g)
Uzakyol İkinci Mühendisi/Makinisti; 3000 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde uzakyol ikinci mühendisi/makinisti olmak için müracaat
edenlerden;
1)
-A-III/2 ile A-III/1 müfredat programını müşterek uygulayan dört yıllık
fakülte veya yüksekokul mezunu olup, uzakyol
vardiya mühendisliği yeterliği ile iki yıl denizde vardiya mühendisliği
yapmış olmak,
- Uzakyol vardiya
mühendisi/makinisti yeterliği ile iki yıl denizde vardiya mühendisliği
yaptıktan sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-III/2 müfredat programını idare
tarafından uygunluğu onaylanan bir eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Harp Okulu mezunu olup, Deniz Kuvvetleri
Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılmak ve beş yıl makine
deniz hizmeti olmak,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “uzakyol ikinci
mühendisi/makinisti” sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar, “Uzakyol
İkinci Mühendisi/Makinisti” yeterliğini almaya hak kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak uzakyol ikinci
mühendisi/makinisti yeterliğine sahip bulunanların belgeleri, bu
Yönetmeliğe göre sınavsız yeniden düzenlenir.
h)
Uzakyol Başmühendisi/Başmakinisti;
3000 kW’den büyük ana makine ile yürütülen
gemilerde uzakyol başmühendisi/başmakinisti olmak için müracaat edenlerden;
1)
-Uzakyol ikinci mühendisi/makinisti yeterliği ile
iki yıl denizde ikinci mühendislik/ makinistlik yapmak,
- Başmakinist yeterliği ile
yakın kıyısal sefer dışında çalışan gemilerde veya yakın kıyısal seferde
750 kW’den büyük gemilerde iki yıl en az ikinci
makinistlik ve bir yıl başmakinistlik yaptıktan
sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-III/2 eğitim programı ile idarenin öngördüğü
ve "Eğitim-Sınav Yönergesinde" başarı ve muafiyet esasları
belirtilen İngilizce eğitimini İdare tarafından uygunluğu onaylanan bir
eğitim kurumunda tamamlamak,
- Deniz Harp Okulu mezunu olup Deniz Kuvvetleri
Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılmak ve bir yılı başçarkçılık olmak üzere yedi yıl makine deniz
hizmetine sahip olmak,
şartlarından birini sağlamak,
2)
İdarenin öngördüğü “uzakyol başmühendisi/başmakinisti” sınavında başarılı olmak,
şartlarını sağlayanlar, “Uzakyol
Başmühendisi/Başmakinisti” yeterliğini almaya hak
kazanırlar.
Ancak,
Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav,
Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik
şartlarına uygun olarak uzakyol başmühendisi/başmakinisti yeterliğine sahip bulunanların belgeleri,
bu Yönetmeliğe göre sınavsız yeniden düzenlenir.
İdare,
yukarıda belirtilen A-III/2 eğitimi ile İngilizce eğitimini ikinci
makinistlik yeterliği öncesi alanları bu eğitimden muaf tutar.
Gördükleri
eğitim nedeniyle ilk yeterlik belgesi alanlar bir yıl deniz hizmeti
yapmadıkça başmakinist olarak görev yapamazlar.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin 2 numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“2)
Aşçı; 18 yaşını tamamlamak ve en az ilköğretim okulu mezunu olmak şartıyla,
mesleği ile ilgili olarak altı aylık bonservis ibraz eden kişilere, İdare
tarafından “Aşçı” yeterliği verilir.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) nolu
alt bendinin birinci paragrafı yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12 – Balıkçı sınıfı gemiadamları yeterlikleri için gerekli yaş,
eğitim-öğretim, deniz hizmet süresi ile ilgili ve diğer koşullar aşağıda
gösterilmiştir.
a)
Balıkçı Gemisi Kaptanı; balıkçı gemisi kaptanı olmak için müracaat edenler,
1)
Onsekiz yaşını bitirmiş olmak,
2)
Aşağıdaki,
- Balıkçı gemisi güverte tayfası olarak altı yıl deniz
hizmetine sahip olmak,
- Usta gemici olarak üç yıl deniz hizmetine sahip olmak,
- Güverte lostromosu olarak bir yıl deniz hizmetine
sahip olmak,
- Meslek liselerinin balıkçılık, su ürünleri, güverte,
güverte avlanma bölümleri mezunları ile Balıkçı Gemisi Kaptanı müfredatını
veren Meslek Yüksekokulları, Yüksekokullar ve Fakültelerin Su Ürünleri
Bölümü mezunu olup, bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinde belirtilen deniz
güvenlik eğitimlerini görmek ve belgelerini almak,
şartlarından birini yerine getirmek,
3)
İdarenin öngördüğü “balıkçı gemisi kaptanı sınavı”nı başarmak,
şartlarını sağlayanlar, “Balıkçı Gemisi Kaptanı”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
b)
Açık Deniz Balıkçı Gemisi Kaptanı; açık deniz balıkçı gemisi kaptanı olmak
için müracaat edenler,
1)
Yirmi yaşını bitirmiş olmak,
2)
Aşağıdaki,
- Balıkçı gemisi güverte tayfası olarak dokuz yıl deniz
hizmetine sahip olmak,
- Usta gemici olarak altı yıl deniz hizmetine sahip
olmak,
- Güverte lostromosu olarak üç yıl deniz hizmetine sahip
olmak,
- Sınırlı vardiya zabiti yeterliği ile iki yıl deniz
hizmetine sahip olmak,
- Balıkçı gemisi kaptanı olarak iki yıl deniz hizmeti
olmak,
şartlarından birini yerine getirmek,
3)
İdarenin öngördüğü “açık deniz balıkçı gemisi kaptanı sınavı”nı başarmak,
şartlarını sağlayanlar “Açık Deniz Balıkçı Gemisi
Kaptanı” yeterliğini almaya hak kazanırlar.
c)
Balıkçı gemisi güverte tayfası: Balıkçı gemisi güverte tayfası olmak için
müracaat edenler,
1)
İçeriği ve süresi Eğitim ve Sınav Yönergesi ile belirlenen “balıkçı gemisi
tayfası denizde güvenlik eğitimini” İdarece uygunluğu onaylanan eğitim
kurumlarında görmüş olmak ve ayrıca “balıkçı gemisi güverte tayfası sınavı”nı
başarmak,
şartını sağlayanlar “balıkçı gemisi güverte tayfası”
yeterliğini almaya hak kazanırlar.
2)
Balıkçı gemisi güverte tayfası yeterliğine sahip gemiadamları,
bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinde belirtilen denizde güvenlik
eğitimlerinden muaf tutulur. Bununla birlikte, bu yeterliği almaya hak
kazanan gemiadamları, ilgili konuda yeterli
olduklarını kanıtlamak için, her beş yılda bir İdarenin öngördüğü
değerlendirme sınavından geçerek belgelerini yenilemek zorundadırlar. Bu
değerlendirmede başarısız olan gemiadamları,
başarısız olduğu konularda tekrar eğitime tabi tutulur.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e)
Deniz Kuvvetlerinden veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılan
subaylardan uzakyol kaptanı veya uzakyol başmakinisti
yeterliğine sahip olup, hücumbot tipi gemilerde bir yıl komutanlık ya da başçarkçılık yapanların, kişisel başvurularına ve
“görev servis belgesi”ne dayalı olarak gemiadamı
yeterlik belgesine ayrıca “YÜKSEK HIZLI HAFİF YOLCU GEMİSİ KULLANABİLİR”
ifadesi yazılır.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
“Yukarıdaki
belgeleri almaya hak kazanan zabitler, ilgili konuda yeterli olduklarını
kanıtlamak için, her beş yılda bir İdarenin öngördüğü değerlendirme
sınavından geçerek
belgelerini yenilemek zorundadır. Bu değerlendirmede
başarısız olan zabitler, tekrar eğitime tabi tutulur.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 30
uncu maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Tayfa sınıfı gemiadamları sınavları ile balıkçı gemisi güverte
tayfası sınav komisyonları, sınavın yapıldığı bölgedeki bölge müdürlüğü
temsilcisi ile bu maddenin birinci fıkrasında sayılan kurum ve
kuruluşlardan birinin sınavın yapıldığı bölgede görev yapan temsilcisinden
oluşturulur.”
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Tayfalar,
balıkçı gemisi güverte tayfası ile güverte/makine lostromo sınavları, GASM
tarafından GASM’ın belirlediği konularda bölge
müdürlükleri merkez limanlarında bulunan 300 GT’den
daha büyük bir
gemide veya uygulamalı sınav ortamına uygun olan kara tesislerinde yılda
dört kez yapılır.”
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 43
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 43 – Gemiadamları
sınavları yazılı sınavlarının not değerlendirmesi, sınav yanıt kağıtları üzerinden GASM tarafından yapılıp, GASM sınav
komisyonlarınca onaylanır. Uygulamalı ve sözlü sınavların not değerlendirmeleri
ise görevli GASM sınav komisyonları tarafından yapılır. İdare tarafından
soru seçme ve sınav yönetimi otomasyonunun kurulduğu yerlerde, çevrim içi
sınavlarının not değerlendirmesi sınav yazılımı tarafından gerçekleştirilir.”
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 45
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 45 – Gemiadamları
sınavları döneminde, bir gemiadamı, yeterlik
derecesi için Eğitim-Sınav Yönergesinde belirtilen sınav konularının
bazılarından başarılı olamazsa bütünlemeye kalır. Bütünleme sınav hakkı
ancak ilk sınav tarihinden itibaren iki yıl için geçerli olup, bu sınavlar
sonunda bütünlemeye kaldığı derslerden başarılı olamazsa, o gemiadamı daha önce geçmiş olduğu derslerden de
başarısız sayılır. Çevrimiçi yapılan sınavlarda, bütünleme sınav hakkı, her
ders için ilk sınav tarihinden itibaren iki yıl içinde altı defadır.
Çevrimiçi yapılan sınavlarda gemiadamı,
bütünlemeye kalınan dersten, o ders için girdiği sınav tarihinden bir ay
geçmeden tekrar sınava giremez. Bununla birlikte, son sınavda tek dersten
başarısız olan gemiadamlarına o ders için son
sınavdan sonraki ilk sınavda kullanılmak üzere bir hak daha verilir.”
MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 51
inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Tayfalar ile sınırlı vardiya
zabiti, sınırlı kaptan, sınırlı makine zabiti, sınırlı başmakinist
yeterlikli gemiadamları ile yardımcı sınıf gemiadamları, yat kaptanı ve balıkçı sınıfı gemiadamlarına gemiadamı
cüzdanından bağımsız "Gemiadamı Yeterlik
Belgesi" veya istekleri halinde “Gemiadamı
Cüzdanı”,”
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 54
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 54 – Türk vatandaşı veya
yabancı uyruklu olup yabancı ülke idarelerinden alınmış yeterlik belgelerine
sahip olan gemiadamlarının yeterliklerinin
tanınması için,
a)
Yeterlik alınan ülkenin, IMO’nun yayınladığı
“Beyaz Liste” de olması,
b)
Yeterlik alınan ülke ile İdare arasında Sözleşmenin 1/10 kuralı uyarınca
belgelerin tanınmasına ilişkin ikili anlaşma ya da protokol yapılmış
olması,
c)
Söz konusu yeterlik belgesinin, Sözleşmenin, 1/2 ve 1/9 kuralları ile Kod
bölümünün A-1/2 Kısmı uyarınca düzenlenmesi,
ayrıca deniz hizmeti, eğitim-öğretim ve yeterlik ile ilgili kalite
standartlarına uygun olması,
şartları
gözönüne alınarak, Sözleşmenin 1/10 Kural ve Kod
bölümünün A-1/10 kısmına göre İdare tarafından
uygun görülmesi halinde yeterlik belgesi düzenlenir.”
MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 56 ncı maddesinin başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
birinci fıkrasında yer alan “ya da yetersizlik ve disiplinsizlik” ibaresi
madde metninden çıkarılmış, “Deniz Kuvvetleri Komutanlığından” ibaresi,
“Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından”
olarak değiştirilmiştir.
“Deniz kuvvetlerinden ve sahil
güvenlik komutanlığından ayrılanların durumu”
MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 81
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 81 – Askerlik görevini Deniz
Kuvvetleri Komutanlığına veya Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı gemilerde
yapan erler, terhis oldukları gemi komutanlarınca verilen “er hizmet
belgeleri” ile sicil limanına başvurmaları durumunda, bu Yönetmelik
hükümleri uyarınca kütükleme işlemleri yapılır.
Deniz
Kuvvetlerinden veya Sahil Güvenlik Komutanlığından emekli olan ya da
ayrılan ve bu Yönetmelik hükümlerine göre gemiadamı
cüzdanı ile gemiadamı yeterlik belgesi alacak
subay ve astsubaylar, bir dilekçe ekinde bu Yönetmeliğin 74 üncü
maddesindeki belgelerin yanı sıra,
a)
Servis belgesi,
b)
Deniz Harp Okulu ya da deniz astsubay sınıf okulu ya da astsubay meslek yüksekokulu
diploması,
c)
Bonservis ve kurs belgeleri,
ç) Yönetmelik hükümlerine göre alabilecekleri gemiadamı yeterlik derecesi için öngörülen
eğitim-öğretim konularında eksiklikleri bulunanlar, İdarece
yetkilendirilmiş eğitim kurum/kuruluşlarından alacakları kurs başarı belgeleri
veya Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca
açılan eğitim kurslarına katılarak alacakları "T.C. Deniz Kuvvetleri
Komutanlığı Kurs Belgesi" veya “Sahil Güvenlik Komutanlığı Kurs
Belgesi” başlıklı kurs belgeleri,
ile sicil limanına başvurmaları durumunda, bu Yönetmelik
hükümleri uyarınca kütükleme işlemleri yapılır.”
MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğe
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Gemi güvenlik zabiti eğitimi ve belgesi
EK MADDE 6 – Sözleşmenin VI/5 Kuralı ile Kod Bölümünün A-VI/5
Kısmı hükmü uyarınca, gemi güvenlik zabitleri, “Gemi Güvenlik Zabiti
Eğitimini” görmek zorundadır.
İçeriği
ve süresi Eğitim-Sınav Yönergesi ile belirlenen gemi güvenlik zabiti
eğitimini İdare tarafından onaylı eğitim kurumlarında gören gemiadamlarına İdare tarafından “Gemi Güvenlik Zabiti
Belgesi” verilir.
Ancak,
eğitimin özel öğretim kurumlarında verilmesi halinde, bu kurumların Milli
Eğitim Bakanlığından da izin almaları gereklidir.
Belge
almaya hak kazanan gemiadamları, ilgili konuda
yeterli olduklarını kanıtlamak için, her beş yılda bir İdarenin öngördüğü
değerlendirme sınavından geçerek belgelerini yenilerler. Bu değerlendirmede
başarısız olan gemiadamları tekrar eğitime tabi
tutulur.”
MADDE 19 – Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 20 – Bu Yönetmelik
hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
|