8 Temmuz 2010 PERŞEMBE

Resmî Gazete

Sayı : 27635

YÖNETMELİK

Yaşar Üniversitesinden:

YAŞAR ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Yaşar Üniversitesi lisansüstü öğrencilerinin kayıtları, eğitim-öğretim esasları, sınavları ve mezuniyet koşullarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; lisans öğretimine dayalı tezli, tezsiz yüksek lisans ve lisans veya yüksek lisans öğretimine dayalı doktora ve sanatta doktora programlarından oluşan lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Dönem: Güz ve bahar yarıyıllarının her birini,

             b) Enstitü: Yaşar Üniversitesinde lisansüstü eğitim ve öğretimin yürütüldüğü enstitüleri,

             c) Enstitü Kurulu: Yaşar Üniversitesinin ilgili enstitüsünün enstitü kurulunu,

             ç) Enstitü Yönetim Kurulu: Yaşar Üniversitesinin ilgili enstitüsünün yönetim kurulunu,

             d) Enstitü Müdürü: Yaşar Üniversitesinin ilgili enstitüsünün müdürünü,

             e) Mütevelli Heyet: Yaşar Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

             f) Program: Lisansüstü eğitim-öğretim programını,

             g) Rektör: Yaşar Üniversitesi Rektörünü,

             ğ) Senato: Yaşar Üniversitesi Senatosunu,

             h) Üniversite: Yaşar Üniversitesini

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Öğretim Dili, Akademik Takvim ve Eğitim ve Öğretim Ücretleri

             Öğretim dili

             MADDE 5 – (1) Lisansüstü programlarda öğretim dili İngilizce’dir. Aksine bir karar olmadığı sürece, tüm derslerin sınav ve ödevlerinde İngilizce kullanılır. Ancak; Senato kararıyla Üniversitenin bazı programlarında kısmen veya tamamen Türkçe ve/veya diğer yabancı dillerde eğitim ve öğretim yapılabilir veya ders verilebilir.

             Akademik takvim

             MADDE 6 – (1) Akademik takvim, enstitü yönetim kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından karara bağlanır.

             (2) Yabancı dil hazırlık programı da dahil olmak üzere, enstitü yönetim kurulu programlarda mesai saatleri dışında ders ve sınav yapılmasına karar verebilir.

             Eğitim ve öğretim ücretinin belirlenmesi

             MADDE 7 – (1) Üniversitedeki lisansüstü programların eğitim ve öğretim ücreti ve ödeme koşulları, bir sonraki eğitim ve öğretim yılında geçerli olmak üzere Mütevelli Heyet tarafından belirlenir, öğrenci bedel iadesi talep edemez.

             (2) Eğitim ve öğretim ücretini ödemeyen öğrencinin kaydı ve kayıt yenileme işlemleri yapılmaz, bu durumdaki öğrenci, ders, sınav ve benzeri eğitim ve öğretim etkinliklerine katılamaz, buna rağmen sınava girmiş bulunan öğrencinin sınavı geçersiz sayılır.

             Anlaşma ve protokoller uyarınca öğrenim görenler

             MADDE 8 – (1) Üniversiteler arasında, öğrenci değişimi konusunda yapılan anlaşmalar veya protokoller uyarınca lisansüstü programlara veya derslere kayıt yaptıran öğrenciler, söz konusu anlaşma ve protokollerin öngördüğü özel hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Yönetmelik hükümlerine tâbidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

 Lisansüstü Eğitim ve Öğretime İlişkin Esaslar

             Programların duyurulması

             MADDE 9 – (1) Enstitüde açılan lisansüstü programlar, bunlara ilişkin kabul koşulları, başvuru, kayıt, sınav ve mülakat tarihleri ile benzeri hususlar Rektörlük tarafından ilan yoluyla duyurulur.

             Lisansüstü programlara öğrenci kabulünde aranan koşullar

             MADDE 10 – (1) Lisansüstü programa başvuran adayın aşağıdaki koşulları yerine getirmesi zorunludur:

             a) Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) asgari puanını almış olması,

             b) ALES puanı yerine, Graduate Record Examination (GRE) sınavı, Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavı veya benzeri diğer sınavlardan alınan puanların hangi sınavdan, hangi puan türü ile aday kabulünün mümkün olacağı konusunda Senato tarafından belirlenecek koşulları sağlamış olması.

             (2) Dil yeterliği istenen programlar için, şartları Senato tarafından belirlenen bir dil yeterlik belgesi aranır. Yüksek lisans programları için dil yeterliğini belgeleyemeyen veya doktora programları için Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) tarafından belirlenen en düşük puanı karşılamış olmasına rağmen programın gerektirdiği dil yeterlik şartını sağlayamayan aday, Üniversitenin dil hazırlık sınıfına kayıt yaptırır ve öğrenci statüsü kazanır. Hazırlık sınıfında geçirilen süre lisansüstü programın süresinden sayılmaz. Bu öğrenciler, 30/9/2007 tarihli ve 26659 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yaşar Üniversitesi İngilizce Hazırlık Sınıfı Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir.

             (3) Yüksek lisans programlarına başvurabilmek için lisans diplomasına; doktora veya sanatta doktora programına başvurabilmek için, adayın lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olması gerekir.

             (4) Enstitü kurulu bir programa anabilim ve anasanat dalının görüşünü alarak, farklı dallarda lisans veya yüksek lisans eğitim ve öğretimi yapmış öğrenci alınmasına izin verebilir.

              (5) Başvuru sırasında adaydan; başvuru formu, transkript, referans mektubu, niçin lisansüstü eğitim yapmak istediğini açıklayıcı yazılı bir metin istenir. Adaydan, enstitü kurulu tarafından belirlenen uluslararası standart sınavların sonuçları veya başarı değerlendirmesinde kullanılabilecek nitelikte başka belgeler istenebilir.

             (6)  Yazılı sınav yapılma kararı alınırsa sınavda alınması gereken en düşük puan enstitü kurulu tarafından belirlenir.

             Bilimsel ve sanatsal hazırlık programı

             MADDE 11 – (1) Enstitü yönetim kurulu, programın başvuru koşullarını yerine getiren adayın, anabilim/anasanat dalının gerekli gördüğü durumlarda ve koşullarda bilimsel/sanatsal hazırlık programına alınmasına karar verebilir.

             (2) Bilimsel/sanatsal hazırlık programı; yüksek lisans programları için lisans, doktora ve sanatta doktora programları için yüksek lisans düzeyindeki derslerden oluşur.

             (3) Bilimsel/sanatsal hazırlık programı kapsamında alınan ders, lisansüstü programın tamamlanması için gerekli görülen ders yerine geçmez. Öğrenci, bilimsel/sanatsal hazırlık derslerinin yanı sıra, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile lisansüstü programdan da dersler alabilir.

             (4) Bilimsel/sanatsal hazırlık programının süresi en çok bir takvim yılı olup; devam, sınav ve başarı koşulları hakkında dersin yer aldığı programın tabi olduğu mevzuat hükümleri uygulanır. Öğrencinin bilimsel/sanatsal hazırlık programında aldığı derslerin ortalamasının program süresi sonunda yüksek lisans için en az 2.00, doktora/sanatta doktora için en az 2.70 olması gerekir. Aksi takdirde öğrencinin programla ilişiği kesilir.

             (5) Bilimsel/sanatsal hazırlık programında alınan başarı notları transkriptte gösterilir ve genel not ortalamasını etkilemez.

             (6) Bilimsel/sanatsal hazırlık programında geçirilen süre, lisansüstü programın süresinden sayılmaz.

             Lisansüstü programlara öğrenci kabulü

             MADDE 12 – (1) Lisansüstü programlara öğrenci kabulü aşağıdaki usul ve esaslara göre yürütülür:

             a) Adaylar, başvurularını ilan edilen tarihlerde yazılı olarak enstitü müdürlüğüne yaparlar.

             b) Başvuru için, istenen belgelerin asılları veya ilgili kurumca veya başvuruyu kabule yetkili makam veya kişi tarafından onaylanmış nüshalarının enstitü müdürlüğüne teslim edilmesi gerekir. Başvuru evrakı, adaya iade edilmez ve enstitü veya belirleyeceği birim tarafından saklanır.

             c) Enstitü yönetim kurulu, başvuruları değerlendirmek ve öngörülmüşse yazılı sınav yapmak üzere, her program için, anabilim/anasanat dalı başkanının belirleyeceği üç kişiden oluşan bir değerlendirme komisyonu kurar.

             ç) Değerlendirme komisyonu; adayın başvuru dosyasını, varsa sınav ve mülakat sonuçlarını, lisans notlarını; bilimsel çalışmalarını ve ALES, GMAT, GRE veya diğer değerlendirme puanlarını değerlendirerek sonucuna göre başvuruyu karara bağlar ve kararını tüm belgelerle birlikte enstitü müdürlüğüne bildirir. Sonuçlar, enstitü tarafından ilan edilir.

             d) Programa kabul edilen öğrenci takip eden ilk dönemde kayıt yaptırmak zorundadır. Aksi takdirde kayıt hakkını kaybeder. Kabul edilmeyen öğrencinin evrakı talep üzerine geri verilir.

             Özel öğrenci

             MADDE 13 – (1) Bir yükseköğretim kurumu mezunu ya da öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini arttırmak isteyen kişi, enstitü yönetim kurulu kararı ile diplomaya yönelik olmadan lisansüstü ve/veya bilimsel/sanatsal hazırlık programındaki seminer veya dönem projesi dersi dışındaki derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir.

             (2) Kredi saati başına belirlenen öğrenim ücreti ile ilgili yükümlülüklerini yerine getiren özel öğrencinin, ders, uygulama ve sınav değerlendirmeleri bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Öğrenciye aldığı dersleri ve başarı durumunu belirten bir belge verilir. Ancak Üniversitenin diploması verilmez ve öğrencilik haklarından yararlandırılmaz.

             Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü

             MADDE 14 – (1) Üniversite veya diğer bir yükseköğretim kurumundaki bir lisansüstü programda en az bir dönemi tamamlamış olan başarılı öğrenci, enstitü yönetim kurulu tarafından gerekli görülen belgelerle süresi içinde başvurmak koşuluyla, anabilim/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla, Üniversitede yürütülen lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.

              (2) Bütünleşik doktora veya sanatta bütünleşik doktora programına kabul edilmiş ve en az 60 AKTS kredilik dersi başarı ile tamamlamış olan öğrenci, yüksek lisans veya sanatta yüksek lisans programına geçebilir. Bu durumda, yatay geçişi uygun görülen öğrencinin anabilim/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile intibakı yapılır.

             Program danışmanı

             MADDE 15 – (1) Lisansüstü programa kayıt yaptıran öğrenciye, ders programının oluşturulması, onayı ve diğer öğrencilik ile ilgili işlerde yardımcı olmak üzere anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla bir program danışmanı atanır. Danışmanlığın etkin bir biçimde yürütülebilmesi için her birimde öğrenci izleme dosyası tutulur. Tez veya proje danışmanının atanmasıyla program danışmanının görevi sona erer ve bu görevler tez veya proje danışmanınca yürütülür.

             Dönem kaydı

             MADDE 16 – (1) Öğrenci, mezun olana kadar her dönem, akademik takvimde gösterilen süreler içinde, maddi yükümlülüklerini yerine getirerek dönem kaydı yaptırmak zorundadır.

             (2) Öğrenci, dönem kaydı yaptırırken, ders programını danışmanına onaylatır.

             (3) Dönem kaydını öngörülen zamanda yaptırmayan öğrenci, mazereti enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edildiği takdirde, ders ekleme ve bırakma günlerinde de kaydını yaptırabilir.

             (4) Öğrencinin kayıt yaptırmadığı dönem eğitim ve öğretim süresinden sayılır. Geçerli mazereti olmadan iki kez kaydını yenilemeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Ders ekleme ve bırakma

             MADDE 17 – (1) Öğrenci ders ekleme ve bırakma günlerinde danışman onayı ile kayıt yaptırdığı derslerde değişiklik yapabilir.

             Ders programları, dersler ve kredi yükü

             MADDE 18 – (1) İlgili öğretim üye veya görevlilerinin önerileri dikkate alınarak anabilim/anasanat dalı tarafından hazırlanan lisansüstü eğitim ve öğretim programları ve mezuniyet için gerekli koşullar enstitü kurulunun görüşü ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

             (2) Dersler zorunlu ve seçmeli olarak açılabilir, ancak zorunlu dersler toplam ders yükünün %50’sinden fazla olamaz. Zorunlu dersler; öğretim programında zorunlu ders grubunda yer alan ve öğrencinin mezun olabilmesi için alıp başarılı olması gereken derslerdir. Seçmeli dersler; öğrencinin ilgi alanı doğrultusunda, eğitim ve öğretim programında yer alan veya kayıtlı olduğu programa destek niteliği taşıyan başka anabilim/anasanat dalında açılan derslerdir.

             Devam zorunluluğu

             MADDE 19 –  (1) Öğrenci almış olduğu her dersin en az %80’lik kısmına devam etmek zorundadır. Öğrencinin devam durumu dersin sorumlusu tarafından belirlenir.

             Sınavlar ve değerlendirme

             MADDE 20 – (1) Ders başarı notu; ara sınavlar, dönem sonu sınavı, proje çalışması ile ödev, dönem projesi ve seminer gibi dönem içi çalışmaları birlikte dikkate alınarak belirlenir. Değerlendirmede göz önünde tutulacak kriterler ve bunların ağırlıkları, dersin sorumlusu tarafından dönem başında belirlenerek duyurulur.

             (2) Enstitü yönetim kurulu tarafından haklı görülen bir nedenle herhangi bir sınava giremeyen öğrenciye bir defaya mahsus olmak üzere mazeret sınavına girme hakkı tanınır.

             Ders notları

             MADDE 21 – (1) Yüksek lisans programında öğrenciye aldığı ders için öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda yer alan notlardan birisi verilir. Dönem ve genel akademik ortalamalarının hesaplanmasında aşağıdaki harf karşılıklarının katsayıları esas alınır:

             Not                      Katsayı

             A                            4,00

             A-                           3,70

             B+                          3,30

             B                            3,00

             B-                           2,70

             C+                          2,30

             F                             0,00

             S

             TP

             U

             T

             (2) Doktora programlarında öğrenciye aldığı ders için öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda yer alan notlardan birisi verilir. Dönem ve genel akademik ortalamalarının hesaplanmasında aşağıdaki harf karşılıklarının katsayıları esas alınır:

Not                       Katsayı

             A                             4,00

             A-                            3,70

             B+                           3,30

             B                             3,00

             B-                            2,70

             F                              0,00

             S

             TP

             U

             T

             (3) Yukarıdaki birinci ve ikinci fıkralarda yer alan harf notlarından;

             a) S: Ortalamaya katılmayan dersten, projeden veya tezden adayın başarılı olduğunu,

             b) TP: Tez çalışması sürecinin başarılı olduğunu,

             c) U: Tez çalışması sürecinin başarısız olduğunu,

             ç) C+: Yüksek lisansta dersin koşullu geçildiğini ve koşullu geçilen dersin, öğrencinin bu Yönetmelikte aranan asgari genel not ortalamasını sağlaması halinde herhangi bir yükümlülük doğurmadığını,

             d) B-: Doktora programında dersin koşullu geçildiğini, koşullu geçilen dersin, öğrencinin bu Yönetmelikte aranan asgari genel not ortalamasını sağlaması halinde her hangi bir yükümlülük doğurmadığını,

             e) F: Dersten, savunmadan başarısız,

             f) T: Devamsızlık nedeniyle dönem sonu sınavına girme hakkı bulunmadığından adayın başarısız kabul edildiğini

             belirtir.

             (4) Öğrencinin aldığı ders; dersin yer aldığı programın tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre notlandırılır ve akademik ortalama hesabında da söz konusu mevzuatta belirtilen katsayı esas alınır.

             İşaretler

             MADDE 22 – (1) Transkriptte öğrencinin dersle ilgili durumunu gösterir işaretler ve anlamları şunlardır:

İşaret                                  Anlamı

             I                                          Düzeltme, eksik

             L                                         Kayıt dondurmuş veya izinli

             W                                        Dersten çekilmiş

             Q                Dersleri tamamlamış, fakat tez önerisi henüz kabul edilmemiş.

             (2) Bunlardan;

             a) I: Proje veya tez savunmasında düzeltme istenen veya çalışması eksik bulunan öğrenciyi,

             b) L: Bu Yönetmeliğin 59 uncu maddesi uyarınca izinli olan öğrenciyi,

             c) W: Dersten çekilen öğrenci için kullanılır. Öğrenci, F aldığı için tekrarladığı dersten çekilemez. Bu işaret akademik kayıtlarda yer alır. Dersten çekilme başvurusu, akademik takvimde ilan edilen tarihlerde yapılabilir.

             ç) Q: Derslerini tamamladığı halde tez önerisi henüz kabul edilmemiş ya da yeterlik sınavına hazırlanan öğrenciyi

             belirtir.

             Notların açıklanması ve maddi hata itirazı

             MADDE 23 –- (1) Sınav sonuçları, Rektörlüğün belirlediği yöntemle ilan edilir.

             (2) Öğrenci sınav sonuçlarına, maddi hata nedeni ile öğrenci işleri birimine yazılı olarak başvurmak suretiyle itiraz edebilir. Öğrencinin başvurusu dışında dersin sorumlu öğretim elemanı da maddi hata gerekçesiyle enstitü yönetim kuruluna not değişikliği talebinde bulunabilir.

             (3) Notların ilan tarihinden itibaren öğrenci veya dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından beş iş günü içinde yapılan not değişikliği talepleri, enstitü yönetim kurulu tarafından sonuçlandırılır.

             Ders tekrarı

             MADDE 24 – (1) Öğrenci, başarısız olduğu dersi ilk açıldığı dönemde tekrarlamak zorundadır. Öğrenci danışmanın onayı ile başarısız olduğu dersi; ders zorunlu ise zorunlu, seçmeli ise zorunlu ya da seçmeli ders ya da dersler ile tekrar edebilir. Sonradan alınan ders ya da derslerin kredi yükü başarısız olunan dersin kredi yükünden az olamaz.

             (2) Öğrenci daha önce almış olduğu dersleri de danışmanının onayıyla tekrarlayabilir.

             (3) Tekrarlanan derste yalnızca en son alınan not/notlar genel akademik ortalama hesabına katılır.

             Not ortalamaları

             MADDE 25 – (1) Öğrencinin başarı durumu; dönem akademik ortalaması ve genel akademik ortalaması hesaplanarak belirlenir.

             (2) Dönem akademik ortalaması; öğrencinin o dönemde kayıtlı olduğu her bir dersten aldığı başarı notunun, kredisiyle çarpılarak toplanması ve bulunan toplamın, bu hesaplamaya giren tüm derslerin kredi toplamına bölünmesi suretiyle bulunur.

             (3) Genel akademik ortalama; öğrencinin öğrenim süresi boyunca kayıtlı olduğu her bir dersten aldığı başarı notunun, kredisiyle çarpılarak toplanması ve bulunan toplamın, bu hesaplamaya giren tüm derslerin kredi toplamına bölünmesi suretiyle bulunur.

             (4) Akademik ortalama hesaplanırken bölme işleminde virgülden sonraki iki basamak dikkate alınır. Bulunan sonuçta virgülden sonraki üçüncü basamak 5’ten küçükse (0) sıfır olarak; 5 veya 5’ten büyükse ikinci basamağı bir puan artıracak şekilde hesaplanarak virgülden sonraki iki hane esas alınır.

             Derslerden muafiyet

             MADDE 26 – (1) Daha önce bir lisansüstü programdan ders almış olan öğrenci, mezuniyete sayılmamış olma koşuluyla bu dersten muafiyet isteğinde bulunabilir. Öğrenci, kayıt tarihinden itibaren on iş günü içinde daha önceki yükseköğretim kurumundan aldığı transkript ve muaf olmak istediği dersin içeriği ile birlikte, anabilim/anasanat dalına başvurur. Öğrencinin, dersten aldığı not, bu Yönetmelikte belirtilen not karşılığı ile programına sayılır. Öğrencinin muaf olduğu ders sayısına göre dönem intibakı yapılır ve azami eğitim ve öğretim süresi belirlenir. 

             İlişik kesilmesi

             MADDE 27 – (1) Aşağıdaki durumların herhangi birinde öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir:

             a) Herhangi bir dönem sonunda genel akademik ortalamasının 2.00’dan az olması,

             b) Yüksek lisans öğrencisi için genel akademik ortalamasının iki dönem üst üste 2.50’nin, doktora ve sanatta doktora öğrencisi için genel akademik ortalamasının iki dönem üst üste 2.80’in altında olması,

             c) Kendi isteği ile kaydını sildirmesi,

             ç) Bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuatta ilişik kesme nedeni olarak belirlenen diğer durumlardan birinin gerçekleşmesi.

             Diploma ve mezuniyet belgesi

             MADDE 28 – (1) Diploma ve mezuniyet belgesine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Tezli Yüksek Lisans Programı

             Kapsam

             MADDE 29 – (1) Tezli yüksek lisans programı, biri seminer dersi olmak üzere dersler ya da ders grupları ile tez çalışması ve tez savunması kısımlarından oluşur.

             Kredi yükü

             MADDE 30 – (1) Anabilim dalı tezli yüksek lisans programını, 120 AKTS kredi olarak hazırlar.

             (2) Seminer dersi, başarısız F veya başarılı S olarak değerlendirilir ve ortalamaya katılmaz.

             (3) Tezli yüksek lisans programına kayıtlı öğrenci, alacağı seçmeli derslerin en çok iki tanesini lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden alabilir.

             Süre, ders ve tez çalışması

             MADDE 31 – (1) Tezli yüksek lisans programının öğretim süresi dört dönemdir.

             (2) Öğrenci dördüncü dönemin sonunda derslerini başarmak ve en az 2.70 genel akademik ortalamaya sahip olmak zorundadır. Öğreniminin dördüncü dönemi sonunda bu şartları sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Bu şartları sağlayan öğrenci tez savunmasına girme hakkına sahiptir.

             (3) Anabilim dalı başkanlığı, en geç ikinci dönem sonunda tez konusunu ve öğrencinin tez danışmanı olarak bir öğretim üyesini enstitüye önerir. Gerekli hallerde konusunda uzman en az doktora unvanlı öğretim görevlileri de danışman olarak atanabilir. Öneri enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği hallerde ikinci tez danışmanı atanır. Öğrencinin ve/veya tez danışmanının başvurusu, enstitü yönetim kurulunun gerekçeli kabul kararıyla tez konusu veya tez danışmanı aynı usulle değiştirilebilir.

             (4) Öğrenci tez çalışmasına başlamak için tez dersine kaydolmak zorundadır. Tez çalışması danışmanın yönlendirme ve denetimi altında sürdürülür. Danışman dönem sonunda tez çalışması devam eden öğrenciye başarılı ise TP başarısız ise U notu verir. Tez çalışmasından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez U notu alan öğrencinin enstitüyle ilişiği kesilir.

             (5) Dördüncü dönemin sonunda programın ders kısmını tamamlamış, tez çalışması devam etmekte olan öğrenciye, enstitü yönetim kurulu, tez danışmanının başvurusu ve anabilim dalı başkanlığının önerisi ile iki döneme kadar ek süre verebilir.

             Tezin teslimi ve tez jürisinin atanması

             MADDE 32 – (1) Tez savunmasına girmek isteyen öğrenci anabilim dalı başkanlığına başvurur.

             (2) Anabilim dalının önerisi üzerine, enstitü yönetim kurulu, biri danışmanı olmak üzere, en az biri enstitünün başka bir anabilim dalından veya başka bir yüksek öğretim kurumundan üç asil ve en az biri enstitünün başka bir anabilim dalından veya başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere iki yedek tez jürisi üyesi atar. Öğrenci tezini, Jürinin atanmasını takip eden onbeş gün içinde Jüri üyelerine teslim etmek zorundadır.

             Yüksek lisans tez savunması

             MADDE 33 – (1) Tez jürisi, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde tez savunması için toplanır. Öğrenci sunuma alınmadan önce her jüri üyesi tez hakkında hazırladığı kişisel raporunu sunar.

             (2) Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur. Tez savunması anabilim dalı başkanlığı kararıyla dinleyicilere açık olarak yapılabilir.

             (3) Mazereti olmadan tez savunmasına gelmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Tez savunması bitiminde öğrenci ve varsa dinleyiciler sınav yerinden çıkarılır ve her bir jüri üyesi, tezin sunumunu ve sorulan sorulara verilen cevapları değerlendirerek kanaatini ve oyunu açıklar. Tez jürisi, salt çoğunlukla, öğrenciye başarılı ise S, başarısız ise F notu veya tekrar savunma gerektiren düzeltme kararı için I işareti verir ve kararını öğrenciye sözlü olarak bildirir. Jürinin savunmada yönelttiği sorular, verdiği oy ve kişisel raporlarından oluşan karar üç gün içinde anabilim dalı başkanlığınca enstitü müdürlüğüne iletilir.       

             (5) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, tez savunmasından itibaren en geç üç ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez savunmasına girmek için anabilim dalı başkanlığına tekrar başvurur.

             (6) Tez savunmasından F notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Mezuniyet

             MADDE 34 – (1) Tez savunmasında başarılı olan öğrenci, tezinin enstitü tarafından belirlenen şekil şartlarına uygun iki nüshasını, savunmayı izleyen bir ay içinde enstitüye teslim eder. Enstitü yönetim kurulu belgeleri inceleyerek mezuniyeti onaylar.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Tezsiz Yüksek Lisans Programı

             Kapsam

             MADDE 35 – (1) Tezsiz yüksek lisans programı, dersler ya da ders grupları ve projeden oluşur.

             (2) Enstitü yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayıyla belirlenen esaslara göre tezsiz yüksek lisans programının sonunda mezuniyet sınavı uygulanabilir.

             Kredi yükü

             MADDE 36 – (1) İlgili anabilim dalı tezsiz yüksek lisans programını; üç dönem ise 90, dört dönem ise 120 AKTS kredisi olarak düzenler.

             (2) Tezsiz yüksek lisans programına kayıtlı öğrenci, alacağı seçmeli derslerin en çok üçünü, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden alabilir.

             Süre, ders ve proje çalışması               

             MADDE 37 – (1) Öğrenci, mezun olabilmek için yasal süresi içinde derslerini başarmak, en az 2.70 genel akademik ortalamaya sahip olmak ve proje dersinden geçmek zorundadır. Öğretim süresi enstitü yönetim kurulu kararıyla en fazla iki dönem uzatılabilir.

             (2) Mezuniyet sınavı uygulanan programlarda, öğrenci, enstitü yönetim kurulu tarafından atanan, üç kişiden oluşan mezuniyet sınav komisyonunun belirlediği tarihte sınava girerek başarmak zorundadır. Mezuniyet sınav komisyonu öğrenciye başarılı ise S, başarısız ise F notu verir. Başarısız öğrenci, 2547 sayılı kanundaki süre içinde mezuniyet sınavına tekrar girer.

             (3) Anabilim dalı başkanlığı, öğrencinin öğreniminin en geç birinci dönemi sonunda, bir öğretim üyesi veya lisansüstü eğitim derecesine sahip bir öğretim görevlisini proje danışmanı olarak enstitüye önerir. Öneri, enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

             (4) İlgili anabilim dalı, biri proje danışmanı üç öğretim üyesi veya görevlisinden oluşan bir proje değerlendirme komisyonu kurar.

             (5) Öğrenci, proje dersine kayıt yaptırdığı dönemin sonunda, şekil şartları ilgili anabilim dalı tarafından belirlenen projesini teslim etmek ve jüriye sunmak zorundadır. Komisyon; proje dersini aldığı dönemde başarıyla tamamlayan öğrenciye, salt çoğunluğun kararıyla S notu, projesi eksik ise I işareti, projesi başarısız ise F notu verir. Komisyon, değerlendirme sonucunu, projenin bir örneği ile birlikte ilgili anabilim dalı aracılığıyla enstitüye bildirir.

             (6) Projesi I işareti ile değerlendirilen öğrenci, takip eden dönemde proje dersini tekrar almak zorundadır. Proje dersinden iki kez F notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Mezuniyet

             MADDE 38 – (1) Mezuniyet şartlarını yerine getirdiği enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen öğrenci mezun olma hakkını kazanır.

ALTINCI BÖLÜM

Doktora Programı

             Kapsam

             MADDE 39 – (1) Doktora programı; dersler ya da ders grupları ile doktora yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması ve tez savunması kısımlarından oluşur.

             Kredi yükü

             MADDE 40 – (1) İlgili anabilim dalı doktora programını en az 180, en çok 240 AKTS kredisi olarak düzenler. Bütünleşik doktora programı ise en az 270 AKTS kredidir.

              (2) Doktora programına kayıtlı öğrenci, alacağı seçmeli derslerin en çok ikisini yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla yüksek lisans derslerinden alabilir.

             Süre ve dersler

             MADDE 41 – (1) Doktora programının öğrenim süresi sekiz; bütünleşik doktora programının on dönemdir.

              (2) Anabilim dalı başkanlığı, en geç ikinci dönem sonunda tez konusunu ve öğrencinin tez danışmanı olarak atanacak bir öğretim üyesini enstitüye önerir. Bu öneri enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği hallerde ikinci tez danışmanı atanır. Öğrencinin ve/veya tez danışmanının başvurusu ve enstitü yönetim kurulunun gerekçeli kabul kararıyla tez danışmanı değiştirilebilir.

             (3) Doktora öğrencisi en geç öğreniminin dördüncü; bütünleşik doktora öğrencisi en geç öğreniminin altıncı dönemi sonunda derslerinden başarılı olmak ve kredi yükünü en az 3.00 genel akademik ortalama ile tamamlamak zorundadır. Aksi takdirde öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Doktora programındaki öğrenci en geç öğreniminin beşinci, bütünleşik doktora programındaki öğrenci en geç öğreniminin yedinci döneminin sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Bu sürelerin sonuna kadar yeterlik sınavına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tez çalışmasını doktora programı için sekiz, bütünleşik doktora programı için on dönem sonuna kadar tamamlayamayan öğrenciye, tez izleme komitesinin teklifi, anabilim dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile tezini jüri önünde savunması için en fazla dört dönem ek süre verilir.

             Doktora yeterlik sınavı

             MADDE 42 – (1) Öğrencinin doktora yeterlik sınavına girebilmesi için programın ders kısmını tamamlamış olması zorunludur.

             (2) Doktora yeterlik sınavına girmek isteyen öğrenci, yazılı olarak anabilim dalı başkanlığına başvurur. Anabilim dalı başkanlığı, biri danışmanı ve biri de başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve biri başka bir yüksek öğretim kurumundan olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşan doktora yeterlik komitesini, öğrencinin başvurusunu, sınav tarihini ve yerini enstitü yönetim kurulu onayına sunar.

             (3) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölümden oluşur.

             (4) Doktora yeterlik komitesi, yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek, öğrencinin notunun başarılı S veya başarısız F olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Anabilim dalı başkanlığı, sonucu yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye sınav soruları ile birlikte tutanakla bildirir. Geçerli mazereti olmadan sınava katılmayan öğrenci başarısız kabul edilir.

             (5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, aynı usulle bir sonraki dönemde tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.

             Doktora tezi önerisi ve tez çalışması

             MADDE 43 – (1) Yeterlik sınavını başaran öğrenci için, anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde, üç kişilik tez izleme komitesi oluşturulur. Tez izleme komitesinde, tez danışmanı ile ilgili anabilim dalı içinden ve dışından birer öğretim üyesi yer alır. Varsa ikinci tez danışmanı komite toplantılarına katılabilir. Gerekli hallerde anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

             (2) Öğrenci, danışmanın da onayını alarak, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini, tez izleme komitesi önünde, ilgili anabilim dalı tarafından belirlenen tarihte sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi raporunu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine dağıtır.

             (3) Tez izleme komitesi, tez önerisinin kabul veya reddedilmesine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili anabilim dalı tarafından tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

             (4) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay, danışmanını ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi ikinci kez reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci doktora tezi dersine kayıt olur ve bu öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Tez izleme komitesi, raporu, çalışma planına uyup uymadığına bakarak başarılı TP ya da başarısız U olarak değerlendirir. Üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez U notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (6) Tez izleme komitesi, gerekli gördüğü hallerde tez konusunun değiştirilmesini enstitü yönetim kuruluna salt çoğunlukla önerebilir.

             Tezin teslimi ve tez jürisinin atanması

             MADDE 44 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci danışmanın onayı ile tez savunmasına girmek için enstitü müdürlüğüne başvurur.

             (2) Enstitü yönetim kurulu, danışmanın teklifi ve ilgili anabilim dalının önerisi ile üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan üyeler arasından ve en az biri de başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşan doktora tez jürisini oluşturur.

             (3) Enstitü yönetim kurulunun jüri atama kararı, atanan jüri üyelerine, öğrenciye ve tez danışmanına bildirilir. Öğrenci, tezini atama kararını takip eden onbeş gün içinde jüri üyelerine teslim etmekle yükümlüdür.

             Tez savunması

             MADDE 45 – (1) Tez jürisi, tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde tez savunması için toplanır. Öğrenci savunmaya alınmadan önce her jüri üyesi hazırladığı kişisel raporunu jüri üyelerine sunar.

             (2) Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur. Tez savunması anabilim dalı başkanlığı kararıyla izleyicilere açık olarak yapılabilir.

             (3) Mazereti olmadığı halde tez savunmasına gelmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Tez savunması sonunda öğrenci ve varsa izleyiciler sınav salonundan dışarıya alınır ve her bir jüri üyesi, tezin sunumunu ve sorulan sorulara verilen cevapları değerlendirerek kanaatini ve oyunu açıklar. Tez jürisi oyunu salt çoğunlukla verir. Jüri değerlendirmesinde; öğrenciye başarılı ise S; başarısız ise F notu verir; tekrar savunma gerektiren düzeltme kararı için ise I işareti verir ve kararını öğrenciye sözlü olarak bildirir. Jüri, tez savunmasında yönelttiği soruları, oyları ve kişisel raporlarından oluşan kararı üç gün içinde anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye iletir. Tez savunmasından F notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tezi hakkında düzeltme I kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde tekrar tez savunmasına girmek için ilgili anabilim dalına başvurur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Mezuniyet

             MADDE 46 – (1) Tez savunmasında başarılı olan öğrenci, tezinin enstitü tarafından belirlenen şekil şartlarına uygun iki nüshasını savunmayı izleyen bir ay içinde enstitüye teslim eder. Enstitü yönetim kurulu mezuniyet koşullarının gerçekleşip gerçekleşmediğini belirler.

YEDİNCİ BÖLÜM

Sanatta Yüksek Lisans Programı

             Kapsam

             MADDE 47 – (1) Sanatta yüksek lisans programı; alınması gereken dersler ya da ders grupları ile sergi, resital, konser, temsil, film, edebi metin gibi sanatsal projeden oluşur.

             (2) Enstitü yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayıyla belirlenen esaslara göre sanatta yüksek lisans programının sonunda mezuniyet sınavı uygulanabilir.

             Kredi yükü

             MADDE 48 – (1) İlgili anasanat dalı sanatta yüksek lisans programını; üç dönem ise 90, dört dönem ise 120 AKTS kredisi olarak düzenler.

             (2) Sanatta yüksek lisans programına kayıtlı öğrenci, alacağı seçmeli derslerin en çok üçünü lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden seçebilir.

             Süre, ders ve proje çalışması

             MADDE 49 – (1) Öğrenci, mezun olabilmek için, kanuni süresi içinde derslerini başarmak, en az 2.70 genel akademik ortalamaya sahip olmak ve proje dersini geçmek zorundadır. Öğretim süresi en fazla iki dönem uzatılabilir.

             (2) Mezuniyet sınavı uygulanan programlarda öğrenci kanuni süresi içerisinde enstitü yönetim kurulunun belirlediği tarihlerde bu sınavı başarmak zorundadır. Mezuniyet sınav komisyonu öğrenciye başarılı ise S, başarısız ise F notu verir. Başarısız öğrenci, kanuni süresi içinde mezuniyet sınavına tekrar girmek zorundadır.

             (3) Anasanat dalı başkanlığı, öğrencinin öğreniminin en geç birinci dönemi sonunda, proje danışmanı olarak bir öğretim üyesini veya kendini uluslararası düzeyde kanıtlamış bir öğretim görevlisini enstitüye önerir. Öneriyi, enstitü yönetim kurulu karara bağlar.

             (4) İlgili anasanat dalı, biri proje danışmanı olmak üzere üç öğretim üyesi veya görevlisinden oluşan bir proje değerlendirme komisyonu kurar.

             (5) Öğrenci, proje dersine kayıt yaptırdığı dönemin sonunda, şekil şartları ilgili anasanat dalı tarafından belirlenen projesini teslim etmek ve sunmak zorundadır. Komisyon; proje dersini aldığı dönemde başarıyla tamamlayan öğrenciye salt çoğunlukla S notu, projesi eksik olan öğrenciye I işareti, projesi başarısız olan öğrenciye de F notu verir. Komisyon, proje değerlendirme sonucunu projenin bir örneği ile birlikte ilgili anasanat dalı aracılığıyla enstitüye bildirir.

             (6) Projesi I işareti ile değerlendirilen öğrenci, takip eden dönemde proje dersini tekrar almak zorundadır. Proje dersinden iki kez F notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Mezuniyet

             MADDE 50 – (1) Mezuniyet şartlarını yerine getirdiği enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen öğrenci mezuniyet hakkını kazanır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Sanatta Doktora Programı

             Kapsam

             MADDE 51 – (1) Sanatta doktora programı; dersler ya da ders grupları ile yeterlik sınavı ve sergi, resital, konser, temsil, film, edebi metin gibi sanatsal bir proje önerisi ile uygulamayla ilgili bir rapordan oluşan tez çalışması ve tez savunması kısımlarından oluşur.

             Ders ve kredi yükü

             MADDE 52 – (1) İlgili anasanat dalı, sanatta doktora programını en az 180, en çok 240 AKTS kredisi olarak düzenler. Sanatta bütünleşik doktora programı ise en az 270 AKTS kredisi olarak düzenlenir.

             (2) Sanatta doktora programına kayıtlı öğrenci, alacağı derslerin en çok ikisini yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla yüksek lisans derslerinden seçebilir.

             Süreler

             MADDE 53 – (1) Sanatta doktora programının öğrenim süresi sekiz, sanatta bütünleşik doktora programının süresi de on dönemdir.

              (2) Anasanat dalı başkanlığı, en geç ikinci dönem sonunda tez konusu ile öğrencinin tez danışmanı olarak bir öğretim üyesini veya kendini uluslararası düzeyde kanıtlamış bir öğretim görevlisini enstitü müdürlüğüne önerir. Bu öneri enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği hallerde ikinci tez danışmanı atanır. Öğrencinin ve/veya tez danışmanının başvurusu ve enstitü yönetim kurulunun gerekçeli kabul kararıyla tez danışmanı değiştirilebilir.

              (3) Sanatta doktora öğrencisi en geç öğreniminin dördüncü, sanatta bütünleşik doktora öğrencisi en geç öğreniminin altıncı dönemi sonunda derslerinden başarılı olmak ve kredi yükünü en az 3.00 genel akademik ortalama ile tamamlamak zorundadır. Aksi takdirde öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Sanatta doktora programındaki öğrenci en geç öğreniminin beşinci, sanatta bütünleşik doktora programındaki öğrenci de en geç öğreniminin yedinci döneminin sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Bu sürelerin sonuna kadar yeterlik sınavına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tez çalışmasını sanatta doktora programı için sekiz, sanatta bütünleşik doktora programı için on dönem sonuna kadar tamamlayamayan öğrenciye, tez izleme komitesinin teklifi ve anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulunun onayı ile tezini jüri önünde savunması için en fazla dört dönem ek süre verilir.

             Sanatta doktora yeterlik sınavı

             MADDE 54 – (1) Öğrencinin sanatta doktora yeterlik sınavına girebilmesi için programın ders kısmını tamamlamış olması zorunludur.

             (2) Sanatta doktora yeterlik sınavına girmek isteyen öğrenci, yazılı olarak anasanat dalı başkanlığına başvurur. Anasanat dalı başkanlığı, biri danışman, biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve biri başka bir yüksek öğretim kurumundan olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşan sanatta doktora yeterlik komitesini, öğrencinin başvurusunu, sınav tarihini ve yerini enstitü yönetim kurulunun onayına sunar.

             (3) Sanatta doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölümden oluşur.

             (4) Sanatta doktora yeterlik komitesi, öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin notunun başarılı S veya başarısız F olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Anasanat dalı başkanlığı, sonucu yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye sınav soruları ile birlikte tutanakla bildirir. Geçerli mazereti olmadığı halde sınava katılmayan öğrenci başarısız kabul edilir.

             (5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, aynı usulle bir sonraki dönemde tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin sanatta doktora programı ile ilişiği kesilir.

             Sanatta doktora tezi önerisi ve tez çalışması

             MADDE 55 – (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde üç kişilik tez izleme komitesi oluşturulur. Tez izleme komitesinde, tez danışmanı ile ilgili anasanat dalı içinden ve dışından birer öğretim üyesi yer alır. Varsa ikinci tez danışmanı komite toplantılarına katılabilir. Gerekli hallerde anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

             (2) Öğrenci, danışmanının onayını alarak, en geç altı ay içinde, sanatsal proje ve rapordan oluşan tezin amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde, ilgili anasanat dalı tarafından belirlenen tarihte, sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine dağıtır.

             (3) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddedilmesine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili anasanat dalı tarafından tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

             (4) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay, danışmanını ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi ikinci kez reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci sanatta doktora tezi dersine kayıt olur ve bu öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Tez izleme komitesi, raporu, çalışma planına uyup uymadığına bakarak başarılı TP ya da başarısız U olarak değerlendirir. Üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez U notu alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (6) Tez izleme komitesi, gerekli gördüğü hallerde tez konusunun değiştirilmesini enstitü yönetim kuruluna salt çoğunlukla önerebilir.

             Tezin teslimi ve tez jürisinin atanması

             MADDE 56 – (1) Sanatsal proje çalışması ve raporundan oluşan tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, danışmanın onayı ile tez sınavına girmek için enstitü müdürlüğüne başvurur.

                (2) Enstitü yönetim kurulu; sanatta doktora tez jürisini, danışmanın teklifi ve ilgili anasanat dalının önerisi ile üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere beş asil ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşturur.

             (3) Enstitü yönetim kurulunun atama kararı, jüri üyelerine, öğrenciye ve tez danışmanına bildirilir. Öğrenci tezin rapor kısmını, atama kararını takip eden onbeş gün içinde jüri üyelerine teslim eder.

             Tez savunması

             MADDE 57 – (1) Tez jürisi, raporun kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde tez savunması için toplanır.

             (2) Tez savunması; birbirini takip eden sanatsal proje sunumu, rapor değerlendirmesi ve bunu izleyen soru-cevap bölümlerinden oluşur. Sanatsal proje sunumu anasanat dalı başkanlığı kararıyla dinleyicilere açık olarak yapılabilir.

             (3) Mazereti olmadığı halde tez savunmasına gelmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             (4) Proje sunumunun bitiminde jüri, rapor değerlendirmesi ve soru-cevap bölümü için toplanır. Jüri, sanatsal proje sunumunu, raporu ve sorulan sorulara verilen cevapları bir bütün olarak değerlendirerek salt çoğunlukla, başarılı S, başarısız F notu veya tekrar savunma gerektiren düzeltme kararı için I işareti verir ve kararını öğrenciye sözlü olarak bildirir. Jürinin savunmada yönelttiği soruları, oyları ve kişisel raporlarından oluşan kararı üç gün içinde anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye iletilir. Tez savunmasından F notu alan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.

             (5) Tezi hakkında düzeltme I kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde tez savunmasına girmek için ilgili anasanat dalına başvurur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

             Mezuniyet

             MADDE 58 – (1) Tez savunmasında başarılı olan öğrenci raporunun enstitü tarafından belirlenen şekil şartlarına uygun iki nüshasını savunmayı izleyen bir ay içinde enstitüye teslim eder. Enstitü yönetim kurulu mezuniyet koşullarının gerçekleşip gerçekleşmediğini belirler.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             İzin ve mazeretler

             MADDE 59 – (1) Haklı ve geçerli nedenlerin varlığı halinde, öğrencinin mazeretli sayılmasına enstitü yönetim kurulunca karar verilir ve öğrenciye dönem izni, öğrenim izni ve diğer izinler verilir. Mazeretin kabulü için haklı ve geçerli nedenlerin, kanıtlayıcı belgelerle beraber, mazeretin sona ermesinden itibaren beş iş günü içinde enstitü müdürlüğüne bildirilmesi gerekir. Bu süreden sonra yapılan başvurular kabul edilmez.

             (2) Öğrencilere verilecek izinlerde esas alınacak geçerli mazeretler şunlardır:

             a) Öğrencinin; Üniversite hastaneleri, olmadığı takdirde diğer sağlık kuruluşlarından alınacak raporla belgelenmiş sağlıkla ilgili mazereti,

             b) 2547 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendinin üçüncü paragrafı uyarınca, öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi,

             c) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması koşuluyla, doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalması,

             ç) Anne, baba, kardeş, eş veya çocuklarının ölümü veya bunların ağır hastalığı halinde, öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi ve mazeretinin enstitü yönetim kurulunca kabul edilmesi,

             d) Öğrencinin ekonomik sebeplerle öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu resmi belgelerle ispatlaması,

             e) Öğrencinin askere alınması,

             f) Öğrencinin eğitim ve öğrenimine katkıda bulunacak Üniversite dışı burs, staj, araştırma ve benzeri imkânların ortaya çıkması,

             g) Öğrencinin spor müsabakalarında Üniversiteyi ya da Türkiye’yi temsil etmesi ve mazeretinin enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilmesi,

             ğ) Gözaltına alınan veya tutuklanan öğrencinin, gözaltı ve tutukluluk halinin takipsizlik ile sonuçlanması ya da beraat etmesi,

             h) Yukarıda sayılan haller dışında enstitü yönetim kurulunun kabul edeceği diğer mazeretlerin ortaya çıkması.

             (3) Öğrencinin mazeretli olduğu süre derslerin devamsızlık sınırını aşıyorsa bu dersler, enstitü yönetim kurulu kararıyla programından silinir. Bu süre eğitim ve öğretim süresinden sayılmaz.

             (4) İzinli olunan süreler eğitim ve öğretim süresinden sayılmaz.

             (5) Öğrencinin enstitü yönetim kurulu kararı ile mazeretli sayılacağı süre iki dönemi geçemez.

             (6) Öğrencinin sağlık nedeniyle raporlu olduğu süre içinde girdiği sınavdan aldığı not ve işaret geçersiz sayılır.

             Disiplin

             MADDE 60 – (1) Öğrencinin disiplin iş ve işlemleri; 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesi ile 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.

             Tebligat ve adres bildirme

             MADDE 61 – (1) Her türlü tebligat, öğrenci işleri birimi tarafından öğrencinin Üniversiteye kayıt sırasında bildirdiği adrese iadeli-taahhütlü ya da imza karşılığı elden yapılmak suretiyle tamamlanmış sayılır.

             (2) Adres değişikliğini öğrenci işleri birimine bildirmeyen, yanlış veya eksik adres bildiren öğrencinin mevcut adresine yapılan tebligat, kendisine yapılmış sayılır.

             Hüküm bulunmayan haller

             MADDE 62 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Mütevelli Heyet, Senato ve ilgili enstitü kurulu kararları uygulanır.

             Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

             MADDE 63 – (1) 6/3/2003 tarihli ve 25040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yaşar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

             İntibak

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2010-2011 eğitim-öğretim yılından önceki dönemlerde ders kaydını yaptırmış olan öğrencinin, ders ve kredi yükü aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

             a) Bir lisansüstü dersin Yaşar Üniversitesi kredi değeri, bir dersin haftalık teorik ders saatinin 1,0 katı ile haftalık uygulama veya laboratuar saatinin 0.5 katının toplamıdır. Lisansüstü derslerin kredi değerleri ve hangi derslerin kredisiz olacağı anabilim/anasanat dalının önerisi, enstitü kurulunun uygun bulması ve Senatonun kararıyla belirlenir. Proje, tez çalışması ve seminer dersleri de kredisiz dersler olarak değerlendirilir.

             b) Tezli yüksek lisans programı; en az 21 kredi toplamına sahip en az yedi ders ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer aşamalardan oluşur.

             c) Tezsiz yüksek lisans programı; en az 30 kredi toplamına sahip en az on ders ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer aşamalardan oluşur.

             ç) Doktora programı; yüksek lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenci için en az 21 kredi toplamına sahip en az yedi ders, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenci için en az 42 kredi toplamına sahip en az ondört ders ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer aşamalardan oluşur.

             d) Sanatta yüksek lisans programı; en az 30 kredi toplamına sahip en az on ders ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer aşamalardan oluşur.

             e) Sanatta doktora programı; yüksek lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenci için, toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders,  lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenci için, 42 krediden az olmamak üzere en az ondört ders ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer aşamalardan oluşur.

             (2) Akademik ortalamanın hesaplanmasında Yaşar Üniversitesi kredisi kullanılır.

             (3) Öğrencinin yazılı başvurusu ve enstitü yönetim kurulu onayı ve intibak kararıyla, ders ve kredi yükü ile akademik ortalama hesabı bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılabilir.

             (4) Eğitim ve öğretim ücretleri ders kredi saati üzerinden belirlenir.

             Yürürlük

             MADDE 64 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 65 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yaşar Üniversitesi Rektörü yürütür.