22 Temmuz 2010 PERŞEMBE

Resmî Gazete

Sayı : 27649

YÖNETMELİK

İstanbul Bilgi Üniversitesinden:

İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ SATINALMA YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İstanbul Bilgi Üniversitesinin alım, satım, hizmet, yapım ve kiralama işlerinde uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, eğitim ve araştırma projelerine ilişkin işler hariç olmak üzere, İstanbul Bilgi Üniversitesinin alım, satım, hizmet, yapım, kira, taşıma ve benzeri işlerinin temin edilmesine ilişkin hükümleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa ve 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun ek 38 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Akademik birim: İstanbul Bilgi Üniversitesinin fakülte, enstitü, yüksekokul ve uygulama ve araştırma merkezlerini,

             b) Alım: Taşınır ve taşınmaz malların, her türlü ihtiyaç maddelerinin, hizmet ve hakların kiralama da dahil olmak üzere temin edilmesi işlemlerini,

             c) Birim: İstanbul Bilgi Üniversitesine bağlı akademik ve idari birimleri,

             ç) Hizmet: İstanbul Bilgi Üniversitesinde istihdam edilen akademik ve idari personel dışında, gerçek ve tüzel kişilere ücret karşılığında yaptırılan araştırma, etüt, sondaj, harita, plan, proje, kontrolörlük, müşavirlik, tercüme, yazım ve benzeri hizmetleri,

             d) İstekli: Teklif veren ve başvuran gerçek veya tüzel kişileri,

             e) İş: Satınalma konusu alım, satım veya kiralamayı,

             f) Kiralama: Taşınır ve taşınmaz malların ve hakların kiraya verilmesini,

             g) Mütevelli Heyet: İstanbul Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

             ğ) Rayiç bedel: İşlemin yapıldığı gündeki normal alım-satım değerini,

             h) Rektörlük: İstanbul Bilgi Üniversitesi Rektörlüğünü,

             ı) Satım: Taşınır ve taşınmaz malların, her türlü ihtiyaç maddelerinin, hizmet ve hakların satılmasını,

             i) Satınalma: Alım ve satım için bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yürütülen ve satınlama yetkilisinin onayı üzerine sözleşme yapılmasıyla tamamlanan süreci,

             j) Satınalma dokümanları: Şartname ve ekleri, varsa satınalma ilanı ve alım işleri sorumlusu tarafından bunlara eklenen belgelerin tamamını,

             k) Satınalma sorumlusu: Satınalma işlemlerini yürütmek üzere belirlenmiş olan makam ve birimleri,

             l) Satınalma yetkilisi: Satınalma yapıp yapmama, satınalma usulünü belirleme ve satınalma sorumlusunun nihai kararını onaylama veya iptal etme yetkisine sahip olan makam ve kurulları,

             m) Sözleşme: Üniversite ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,

             n) Şartname: Satınalmaya ilişkin bilgiler ile işin genel, özel, teknik ve idari esas ve usullerini gösteren belgeleri,

             o) Taşıma: Yükleme, taşıma, boşaltma, depolama ve bunlara ilişkin ambalaj işlemlerini,

             ö) Uygun bedel: Bedel, evsaf ve şartlar bakımından uygun görülen fiyatı,

             p) Üniversite: İstanbul Bilgi Üniversitesini,

             r) Yapım: Her türlü inşaat, ihrazat, imalat, sondaj, tesisat, onarım, değiştirme, iyileştirme ve yenileştirme işlerini,

             s) Yüklenici: Kendisiyle sözleşme yapılan istekli veya isteklileri

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Satınalma ve İhale İşlerinde Görevli Kişi ve Birimler, Satın Almaya İlişkin Esaslar

             MADDE 5 – (1) Satınalma ve ihale işleri ile ilgili birimler şunlardır:

             a) Satınalma Müdürü; Satınalma Komisyonunun sekreterliğini ve satın alma kararından sonra Satınalma Komisyonunun verdiği yetkiyle satın alma işlemlerini fiilen yürütür. Satınalma Müdürü, Üniversite Genel Sekreterinin önerisi üzerine Rektör tarafından görevlendirilir ve Üniversite Genel Sekreterine karşı sorumludur. Satınalma Müdürü bir defada 10.000 Türk Lirasını geçmeyen alımlarda satınalma sorumlusudur ve Genel Sekreterin onayıyla satınalma yapabilir.

             b) Satınalma Komisyonu; Genel Sekreterin başkanlığında, Rektörün görevlendireceği bir öğretim üyesi, Mali İşler Müdürü, Hukuk Müşaviri ve Satınalma Müdürü veya bunların kendi birimlerindeki çalışanlar arasından görevlendireceği birer kişi olmak üzere beş üyeden oluşur. Katılamadığı toplantılarda Genel Sekretere görevlendireceği bir Genel Sekreter Yardımcısı vekalet eder. Yapım işlerinde, Teknik İşler Müdürü veya birim çalışanları arasından görevlendireceği bir teknik eleman da Satınalma Komisyonuna asil üye olarak katılır.

             (2) Gerekli hallerde belirli bir satınalmaya ilişkin işlemleri yürütmek üzere, Genel Sekreterin teklifi üzerine Rektör tarafından özel satınalma komisyonu oluşturulabileceği gibi, Satınalma Komisyonu da, kendi üyeleri arasından Genel Sekreter veya komisyon üyesi Genel Sekreter Yardımcısının başkanlığında özel satınalma komisyonu oluşturulabilir.

             (3) Satın alma komisyonları görevlendirildikleri ihalelerden sorumludur.

             (4) Satın alma yetkilileri, satınalma yetkilisi oldukları satınalmalarda, Satınalma Komisyonu üyesi olarak görev yapamazlar.

             (5) Satınalma komisyonları, şartname hazırlama ve teklif değerlendirmede konuyla ilgili uzman veya danışmandan yararlanabilir. Bunların oy hakkı yoktur ve görüşlerini yazılı olarak belirtirler.

             Satınalma komisyonlarının çalışma usulleri

             MADDE 6 – (1) Satınalma komisyonları üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar verir. Kararlarda çekimser oy kullanılmaz ve kararlar tutanağa geçirildikten sonra üyeler tarafından imzalanır. İstekleri halinde karara katılmayan üyelerin gerekçeleri de tutanağa yazılır.

             Satınalma ilkeleri

             MADDE 7 – (1) Alım, satım ve kiralamanın mümkün olan en uygun şartlarda ilk elden ve rekabet kuralları içinde yapılması esastır.

             (2) Satınalma kararları Üniversitenin yararı ve ekonomik açıdan en avantajlı teklif dikkate alınarak verilir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece en uygun bedel esasına göre veya alımlarda bedel ile birlikte ödeme işi görme veya teslim koşulları, işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite, teknik değer, dayanıklılık, isteklinin mali ve teknik yeterliliği ile tecrübesi gibi unsurlar; satım ve kiraya vermelerde ise bedel ile birlikte ödeme ve teslim koşulları, alıcının veya kiracının garantileri gibi bedel dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. En uygun bedel esasının uygulandığı ihalelerde, en uygun bedelin nasıl belirlendiği tutanakla tespit edilir.

             (3) Alımlarda Üniversitenin kısa ve uzun dönemdeki ihtiyaçlarının zamanında karşılanması, hizmetlerin aksamaması ve gereksiz mal stokundan kaçınılması esastır.

             (4) Üniversitede meydana gelebilecek ve zamanında müdahale edilmediğinde maddi veya manevi zarar doğurabilecek, hizmetleri aksatabilecek ve teknik veya doğal afetlerden dolayı oluşan acil hallerde gerekli olan alım, satım ve kiraya verme işlemleri, birim yöneticisinin gerekçeli yazılı talebi üzerine ve Rektörün veya Genel Sekreterin yazılı onayıyla Satınalma Müdürü tarafından gerçekleştirilir. Ancak her halde, 250.000 Türk Lirasının üzerinde olan alımlarda Mütevelli Heyetin veya Mütevelli Heyet tarafından meblağ bakımından yetkilendirilmiş olan Mütevelli Heyet üyelerinin yazılı onayı gerekir.

             Alım için ihtiyaç bildirimi

             MADDE 8 – (1) Akademik ve idari birimlerin ihtiyaçları, birim yöneticisi tarafından standart ihtiyaç bildirim formuyla Genel Sekreterliğe bildirilir.

             (2) Akademik birimlerin 10.000 Türk Lirasını aşan ihtiyaç bildirimlerinde Rektörün onayı alınır.

             (3) Genel Sekreterlik ihtiyaç bildirimlerini ayrı ayrı veya birleştirerek, stoklar, mevcut alım sözleşmeleri, bütçeye uygunluk ve ödenek bakımından değerlendirir. Gerekli hallerde ihtiyaç bildiriminin yeniden incelenmesi ve eksik veya hataların giderilmesi ilgili birimden istenebilir ve alım yapılmasının gerektiği hallerde Genel Sekreterlik alım işlemlerini başlatır.

             Alım için ihtiyaç bildirim formları

             MADDE 9 – (1) Standart ihtiyaç bildirim formları Genel Sekreterlik tarafından hazırlanır.

             (2) İhtiyaç bildirim formlarında, asgari olarak; ihtiyaç bildiren birimin adı ve birim yöneticisinin imzası, tarih, ihtiyacın konusu, niteliği ve gerekçesi, biliniyorsa tahmini tutarı, gerekli görülecek diğer açıklamalar belirtilir.

             Satınalma yetkilisi

             MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelikle düzenlenen işlerde satınalma yetkilileri; alım ve satım bedeline göre; 10.000,00 Türk Lirasına kadar Genel Sekreter, 10.001,00 – 250.000,00 Türk Lirası (dahil) arasında Rektör, 250.001,00 Türk Lirası ve üzerinde Mütevelli Heyettir.

             (2) Sınırlarını belirlemek kaydıyla, Rektör bu yetkisini Genel Sekretere, Mütevelli Heyet ise Mütevelli Heyet üyelerine devredebilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Satınalma Usulleri ve Uygulaması

             Doğrudan temin usulü

             MADDE 11 – (1) Doğrudan temin usulünde; satınalma sorumlusu, ilan yapılmasına ve önceden teklif alınmasına gerek olmadan davet ettiği istekli veya isteklilerle alım, satım veya kiralama şartları ile bedeli görüşür, görüşmeler sonunda seçilen istekliden nihai teklifi alınır ve ihale sonuçlandırılır.

             (2) Aşağıda belirtilen hallerde doğrudan temin usulü uygulanabilir:

             a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi,

             b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması,

             c) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden alınması,

             ç) Belli bir kişi veya kurum tarafından imal edilmekte olup yerine başka bir mal veya hizmetin konulmasında Üniversite için yarar bulunmayan ve estetik veya teknik nitelikleri dolayısıyla emsalinden üstün olan mal veya hizmetlerin alımı,

             d) Ani veya olağanüstü durumlar nedeniyle alımın kısa sürede veya acil olarak yerine getirilmesinin zorunlu olması,

             e) Fiyatın sabit olması veya dağıtıcıdan doğrudan alım yapılması,

             f) Konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımlar,

             g) Mütevelli Heyet tarafından taşınmaz mal alımı veya kiralanması,

             ğ) Hukuksal danışmanlık ve avukatlık hizmetleri,

             h) Fikri ve sınai mülkiyet haklarının ulusal ve uluslararası kuruluşlar nezdinde tescilini sağlamak için gerçekleştirilen hizmet alımları,

             ı) İthalat ve ihracat ile gümrükleme işleri,

             i) Mal taşımacılığı işleri,

             j) Stoklanması mümkün olmayan veya zor veya fazla masraflı olan mal alımları,

             k) Süresi bir ayı aşmayan hizmet alımları,

             l) Doğrudan yabancı ülkelerden mal ve hizmet alımları,

             m) Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve 10.000 Türk Lirasını aşmayan alımlar.

             Pazarlık usulü

             MADDE 12 – (1) Pazarlık usulünde; satınalma sorumlusu işin nitelik, özellik ve gereğine göre belirlediği en az üç istekliden yazılı teklif alır, aranan koşulları taşıyan isteklilerle alım, satım veya kiralama şartları ve bedel üzerinde pazarlık yapar ve ihaleyi sonuçlandırır.

             (2) Aşağıdaki yazılı işlerin satınalması pazarlık usulüyle yapılabilir:

             a) Satınalma sorumlusunca diğer alım yöntemlerinin uygulanmasında yarar görülmeyen yapım, onarım ve malzeme temini işlerinde,

             b) Artırma ve eksiltme usulünde istekli çıkmaması veya kabul edilemeyecek tekliflerin verilmesi halinde,

             c) Alanında uzmanlaşmış sanatçı, kişi veya kuruluşlara yaptırılan estetik ve teknik özelliklere sahip işler ile sanatlara ilişkin etüt, proje ve yapım işleri,

             ç) Yolcu taşıma işlerinde,

             d) Sözleşmenin feshi üzerine yapılması zorunlu acil işlerde,

             e) Doğrudan temin usulüyle yapılmasında yarar görülmeyen işlerde.

             (3) Pazarlık usulünde, ilan yapılıp yapılmayacağına satın alma sorumlusunun önerisi üzerine satınalma yetkilisi tarafından karar verilir.

             Açık ihale usulü

             MADDE 13 – (1) Açık ihale usulünde, satın alma dokümanında öngörülen koşulları taşıyan bütün isteklilerin teklifleri alınır ve satın alma sonuçlandırılır.

             (2) Bu Yönetmelik uyarınca doğrudan temin veya pazarlık usulüyle yapılması mümkün olmayan veya doğrudan temin veya pazarlık usulünün uygulanmasının uygun görülmediği hallerde açık ihale usulü uygulanır.

             (3) Açık ihale usulü; isteklilerin satın alma dokümanlarında belirtilen mali ve teknik yeterlikleri taşıyıp taşımadığının değerlendirileceği ön yeterlik değerlendirmesi aşamasını içerecek şekilde yürütülebilir. Ön yeterlik değerlendirilmesinin yapılacağı hallerde, istekliler mali ve teknik yeterliklerine ilişkin belgeleri ve belirlenmişse teminatlarını satınalma dokümanlarında belirtilen tarihe kadar sunarlar. Satınalma sorumlusunca mali ve teknik bakımından yeterli kabul edilen isteklilerden tekliflerini vermeleri istenir.

             (4) İstekliler teminatlarını, kendilerinden istenen belgeleri ve tekliflerini, ön yeterlik değerlendirmesinin yapıldığı hallerde satınalma sorumlusunca belirlenen, diğer hallerde ise satınalma dokümanlarında belirtilen tarihe kadar sunarlar. Satınalma sorumlusu, gerekli gördüğü hallerde süre vererek belge eksikliklerinin tamamlanmasını isteyebilir. Satınalma sorumlusu hangi tekliflerin değerlendirmeye alınacağını bir tutanakla tespit eder ve teklifi değerlendirmeye alınmayacak olan isteklilere nedenleri bildirilir.

             (5) Satınalma sorumlusu, teklifleri değerlendirdikten sonra, gerek gördüğü hallerde bedel de belirterek, isteklilerden yazılı tekliflerini gözden geçirmelerini isteyebilir veya isteklileri sözlü artırma veya eksiltmeye davet edebilir. İhale ilanında veya şartnamede aksi belirtilmediği sürece, satınalma sorumlusu tekliflerin gözden geçirilmesini veya sözlü artırma veya eksiltme yapılmasını birden çok defa isteyebilir. Sözlü artırma veya eksiltmenin yapıldığı hallerde, artırma ve eksiltmeye katılan istekliler ile fiyat teklifleri bir tutanağa geçirilir, tutanağı imza etmekten kaçınan isteklinin teklifi değerlendirmeye alınmaz.

             (6) Satınalma sorumlusu, satınalma dokümanlarında öngörülmemiş olsa dahi yazılı tekliflerin, teklif veren istekliler önünde açılmasına karar verebilir.

             (7) İstekliler; satınalma dokümanlarında belirtilen tarihe kadar, satınalma dokümanlarında düzenlenen hususlar ile şartnameyi ve varsa eklerini kabul ettiklerini, imza ve varsa kaşelerini içerecek şekilde yazılı olarak bildirmek zorundadır.

             Yarışma usulü

             MADDE 14 – (1) Etüt, mimarlık, peyzaj mimarlığı, mühendislik gibi konularda bir plan veya proje elde edilmesine veya proje detaylarının hazırlanmasına yönelik olarak veya güzel sanatlara ilişkin işlerde yarışma usulü uygulanabilir. Yarışmaya katılacaklarda aranacak şartlar ve nitelikler, jürinin oluşumu, ne şekilde teklif alınacağı, jüri üyelerine yapılacak ödeme miktarı veya sağlanacak imkanlar, Rektörün teklifi ve Mütevelli Heyet onayıyla belirlenir.

             Nihai pazarlık

             MADDE 15 – (1) Şartnamelerde aksine bir hüküm bulunmadıkça, satınalma sorumlusu veya satınalma yetkilisi en avantajlı teklifi veren istekliyi sözleşme koşulları ve bedel hususunda nihai pazarlığa davet edebilir.

             Satınalmanın iptali

             MADDE 16 – (1) Satınalma sorumlusu, istekli ile sözleşme imzalanmadan önce satınalmanın herhangi bir aşamasında satınalmayı iptal edebilir.

             (2) Satınalma yetkilisinin satınalma kararını onaylamadığı hallerde de satınalma iptal edilmiş olur ve sözleşme imzalanmaz.

             Şartname ve sözleşmeler

             MADDE 17 – (1) Pazarlık usulünün ilan yapılarak uygulandığı haller ile açık ihale usulünün uygulandığı hallerde, satınalma sorumlusu tarafından şartname hazırlanır.

             (2) Şartnamelerde aşağıdaki hususların bulunması zorunludur:

             a) İşin çeşidi, niteliği, tahmini bedeli,

             b) İşin süresi, başlama ve bitirme tarihleri,

             c) Sözleşmeye aykırılık oluşturacak haller ve uygulanacak cezai şartlar,

             ç) Kontrol, muayene, teslim ve tesellüm şekil ve şartları,

             d) Vergi, harç ve benzeri giderlerin kanuni mükelleflerince ödeneceği,

             e) Geçici ve kesin teminat istenip istenmediği, teminatın miktarı ve teminat olarak kabul edilebilecek değerler,

             f) Satınalmaya katılma şartları ve katılamayacak olanlar,

             g) Tekliflerin verilmesine ilişkin usul ve esaslar, tekliflerin geri alınamayacağı ve isteklinin sözleşme imzalamaması halinde geçici teminatın Üniversiteye irat kaydedileceği,

             ğ) Üniversitenin satınalmanın herhangi bir aşamasında satınalmayı iptal edebileceği,

             h) Aksine bir hüküm bulunmadıkça satınalma sorumlusu veya satınalma yetkilisinin en avantajlı teklifi veren istekliyi nihai pazarlığa davet edebileceği,

             ı) Tekliflerin hangi tarihe kadar geçerli olduğu, Üniversitenin tekliflerin geçerlik süresinin uzatılmasını isteyip isteyemeyeceği, nihai pazarlık veya sözleşme davetinin teklifin geçerlik süresi içinde istekliye bildirildiği hallerde teklifin geçerlik süresinin nihai pazarlık veya sözleşme imzalanması için Üniversite tarafından belirlenen tarihe kadar uzayacağı,

             i) Sözleşme davetinin yapıldığı hallerde on işgünü içinde, her halde sözleşme imzalanmadan önce kesin teminatın verilmesi gerektiği, aksi takdirde sözleşme davetinin geçersiz olacağı ve varsa geçici teminatın Üniversiteye irat kaydedileceği,

             j) Ödeme ve avansa ilişkin hükümler,

             k) Gerekli hallerde montaj, yedek parça temini, bakım, onarım ve garanti şartları,

             l) İşin yapılması sırasında süre uzatımı yapılıp yapılamayacağı ve süre uzatımının yapılabileceği zorunlu nedenler,

             m) Fiyat farkı verilip verilmeyeceği, verilecekse şartları,

             n) Sözleşmenin yüklenicinin sözleşmeye aykırı davranışı nedeniyle Üniversite tarafından feshedilmesi veya sözleşmenin yüklenici tarafından haksız olarak feshedilmesi halinde kesin teminatın Üniversiteye irat kaydedileceği.

             (3) Satınalma sorumlusunun gerekli gördüğü hallerde satınalma dokümanlarına sözleşme tasarısı da eklenir. Sözleşme tasarılarında ve sözleşmelerde aşağıdaki hususların bulunması zorunludur:

             a) İşin açık ve ayrıntılı olarak açıklaması,

             b) Bedel, ödeme planı ve kesin teminat,

             c) Üniversiteye teslim tarihi, teslim şartları, sözleşme süresi, fesih, yenileme şartları,

             ç) Gerekli hallerde damga vergisi, noter tasdiki ve benzeri mali yükümlülükler ve sigorta sorumlulukları,

             d) Gerekli görülen hallerde sözleşmenin yüklenicinin sözleşmeye aykırı davranışı nedeniyle Üniversite tarafından feshedilmesi veya sözleşmenin yüklenici tarafından haksız olarak feshedilmesi halinde kesin teminatın Üniversiteye irat kaydedileceği,

             e) İşin yapılmasıyla ilgili olarak ortaya çıkacak giderlerin kime ait olacağı,

             f) Garanti süresine ilişkin hususlar,

             g) Sözleşmeye bağlanan işin veya sözleşmenin, satınalma sorumlusunun kararı ve satınalma yetkilisinin onayı olmadıkça başkasına devredilemeyeceği, yüklenicinin aksine davranışının sözleşmeye aykırılık oluşturacağı,

             ğ) Satınalma dokümanlarının sözleşmenin ayrılmaz bir parçası olduğu.

             (4) Satınalma sorumlusu gerekli gördüğü hallerde, satınalmaya ilişkin teklif verilebilmesi için şartnamenin satın alınması zorunluluğunu getirebilir ve şartname bedelini belirler.

             İlan

             MADDE 18 – (1) Pazarlık usulünün ilan yapılarak uygulandığı haller ile açık ihale usulünün uygulandığı hallerde, satınalma Üniversitenin internet sitesinde ilan edilir.

             (2) İlanlarda, asgari olarak; işin niteliği, miktarı, gerek görülen hallerde tahmini bedel, şartnamenin nereden ve hangi koşullarla temin edilebileceği, tekliflerin nereye verileceği ve son teklif verme tarihi, satınalmanın hangi tarihe kadar karara bağlanacağı, geçici ve kesin teminat koşulları, Üniversitenin satınalmanın herhangi bir aşamasında satınalmayı iptal edebileceği, satınalmanın karara bağlanmasının sözleşme imzalanmasını gerektirmeyeceği, satınalma yetkilisinin satınalma kararını onaylamadığı hallerde sözleşme imzalanmayacağı belirtilir.

             Geçici ve kesin teminat

             MADDE 19 – (1) Satınalma için teklif vereceklerden alınacak geçici ve kesin teminatın miktarı, teminat verilmesine ilişkin koşullar, teminat olarak kabul edilebilecek değerler, teminatların iadesine ilişkin koşullar satınalma sorumlusu tarafından belirlenir. Satınalma sorumlusunun Satınalma Müdürü olduğu hallerde kararın Genel Sekreter tarafından onaylanması gerekir.

             Satınalmaya katılamayacak olanlar

             MADDE 20 – (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı ya da alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları adına bu Yönetmelik kapsamında yapılan satınalmalara katılamazlar;

             a) Mütevelli Heyet Başkanı ve üyeleri, Rektör, satınalma sorumluları, satınalma yetkilileri ve satınalma komisyonu üyeleri ile bunların eşleri, üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri,

             b) Daha önce kendisine iş verildiği halde, usulüne göre sözleşme yapmayan istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen veya mücbir sebepler dışında taahhütlerini, sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyenler,

             c) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 58 inci maddesi uyarınca kamu ihalelerine katılmaları yasaklananlar.

             ç) İlgili mevzuat hükümlerine göre geçici veya devamlı olarak, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve hususi kanunlarla kurulmuş olan bankalar ile iktisadi devlet teşekküllerinin ihalelerine girmekten men edilmiş olanlar.

             d) 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hüküm almış olanlar.

             e) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilmiş olanlar.

             Satınalmayla ilgili bilgi ve belgeler

             MADDE 21 – (1) Satınalma işlemleriyle ilgili görevliler, satınalma süreciyle ilgili bütün işlemlere, isteklilerin iş ve işlemleri ile teklifin teknik ve mali yönlerine ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgeleri, işin tahmini bedelini ifşa edemezler, kendileri ve üçüncü şahıslar yararına kullanamazlar.

             (2) Birinci fıkra uyarınca gizli tutulması gereken bilgi ve belgeleri ifşa eden veya kendisi veya üçüncü şahıslar yararına kullanan görevli ve çalışanlar hakkında ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

             Satınalma kararının bildirilmesi, sözleşme imzalamaya davet ve sözleşmenin imzalanması

             MADDE 22 – (1) Satınalma kararı satınalma yetkilisinin onayıyla kesinleşir.

             (2) Onaylanan satınalma kararı, onay tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde teklifleri değerlendirmeye alınan isteklilere bildirilir ve satınalma kararı verilen istekli veya istekliler kesin teminatı vermeye ve sözleşme imzalamaya davet edilir.

             (3) Kendisine satınalma yapılmayan isteklilerin geçici teminatları iade edilir.

             (4) Satınalma kararı verilen isteklinin veya isteklilerin satınalma onay kararının bildiriminden itibaren on işgünü içinde, her halde sözleşme imzalanmadan önce kesin teminatı vermeleri ve Üniversite tarafından belirlenen tarihe kadar sözleşmeyi imzalamaları gerekir. Süresi içinde kesin teminatın yatırılmaması veya sözleşme imzalanmaması halinde geçici teminat Üniversiteye irat kaydedilir.

             (5) Satınalma dokümanlarında aksi belirtilmedikçe, sözleşmelerin notere tescili veya onaylattırılması zorunlu değildir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Alım işlerinde muayene ve kabul

             MADDE 23 – (1) Alım işlerinde, muayene ve kabul işlemleri ihtiyaç bildiriminde bulunan birimlerin yöneticileri tarafından yapılır. Birim yöneticileri muayeneyi yaptıklarını ve işi kabul ettiklerini yazılı olarak Genel Sekreterliğe bildirirler.

             (2) Genel Sekreterlik, muayene gerekli gördüğü hallerde muayene ve kabul işlemlerini denetlemek üzere muayene ve kabul komisyonu oluşturabilir veya satınalma sorumlusu satınalma komisyonunu görevlendirebilir.

             (3) Genel Sekreterliğin muayene ve kabul işlemlerini onaylaması halinde, sözleşmede belirlenmiş olan ödeme kuralları dahilinde yüklenici tarafından düzenlenmiş olan veya düzenlenecek fatura Mali İşler Müdürlüğüne iletilir.

             (4) Mali İşler Müdürlüğü ilgili faturanın mali bakımdan ilgili mevzuat ve sözleşme hükümlerine uygunluğunu inceleyerek, uygun olan faturaların ödemelerini sözleşme hükümleri dahilinde yapar.

             (5) Birim yöneticilerinin veya Genel Sekreterliğin işi kabul etmemesi halinde, durum en kısa zamanda ve gerekli görüldüğünde alınması gereken önlemler ve yapılması gereken düzeltmeler belirtilerek yükleniciye bildirilir ve gerekli olan hallerde yüklenicinin düzenlediği faturaya itiraz edilir.

             Alım işlerinde işin artırılması, azaltılması veya sözleşmenin uzatılması

             MADDE 24 – (1) Şartname veya sözleşmede öngörülmüş olması kaydıyla, satınalma sorumlusunun teklifi ve satınalma yetkilisinin onayıyla işin %40 eksik veya fazlasının yapılmasına karar verilebilir.

             (2) Süreklilik arz eden alımlarda, sözleşme süresinin dolmasından sonra işe aynı yükleniciyle devam edilmek istenirse, sözleşme süresinin %40’ının aşılmaması ve yüklenicinin kabul etmesi koşuluyla sözleşme yenilenebilir.

             İşin veya sözleşmenin devri

             MADDE 25 – (1) Sözleşmeye bağlanan iş satınalma sorumlusunun kararı ve satınalma yetkilisinin onayı olmadıkça başkasına devredilemez. Yüklenicinin aksine davranışı sözleşmeye aykırılık oluşturur.

             Yüklenicinin ölümü, iflası, mahkum olması veya yasaklanması

             MADDE 26 – (1) Yüklenicinin ölümü halinde sözleşme feshedilerek, teminatı ve varsa diğer alacakları varislerine verilir. İş veya sözleşme, gerekli teminatı vererek işe veya sözleşmeye devam etmek isteyen varise satınalma sorumlusunun kararı üzerine satınalma yetkilisinin onayıyla devredilebilir.

             (2) Yüklenicinin iflası halinde kesin teminat Üniversiteye irat kaydedilerek sözleşme feshedilir. İşin yapılmaması veya sözleşmenin gereğinin yerine getirilmemesi ile işin başkasına yaptırılması veya başkasıyla sözleşme yapılmasından doğan zarar iflas eden yükleniciden ayrıca talep edilir.

             (3) Yüklenicinin tutuklanması veya mahkum olması hallerinde ikinci fıkradaki hükümler uygulanır, ancak işin yapılmasını ve sözleşmenin gereğinin yerine getirilmesini engellemeyecek olması ve Üniversite tarafından istenen güvencelerin verilmesi kaydıyla, yüklenicinin vekil tayin ederek işi sürdürme talebi de kabul edilebilir.

             (4) İhalelere katılmaktan yasaklı olduğu belirlenenlerin kesin teminatı Üniversiteye irat kaydedilerek sözleşme feshedilir. İşin yapılamaması veya sözleşmenin gereğinin yerine getirilememesi ile işin başkasına yaptırılması veya başkasıyla sözleşme yapılmasından doğan zarar ihale yasaklısı yükleniciden ayrıca talep edilir.

             Satınalmalarda yasak fiil ve davranışlar

             MADDE 27 – (1) Satınalmalarda aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunanların geçici teminatları ile vermişlerse kesin teminatları Üniversiteye irat kaydedilir ve bu davranışlarda bulunanlar iki yıl süreyle Üniversitenin satınalmasına katılamazlar:

             a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya bunlara teşebbüs etmek,

             b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya satınalma kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak veya bunlara teşebbüs etmek,

             c) Sahte belge, sahte teminat veya yanıltıcı belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek veya yalan veya yanıltıcı bilgi vermek veya bunlara teşebbüs etmek,

             ç) Alternatif teklif verebilme halleri dışında, satınalmalarda bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek,

             d) Bu Yönetmelik uyarınca satınalmaya katılamayacak olmasına rağmen satınalmaya katılmak.

             Hüküm bulunmayan haller

             MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu ve Mütevelli Heyet kararları uygulanır.

             Satınalma kararı verilmiş işler

             GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayım tarihinden önce satınalma kararı verilmiş işler hakkında Mütevelli Heyet kararlarına göre işlem yapılır.

             Yürürlük

             MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Bilgi Üniversitesi Rektörü yürütür.