İstanbul Bilgi
Üniversitesinden:
İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ SATINALMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İstanbul Bilgi
Üniversitesinin alım, satım, hizmet, yapım ve kiralama işlerinde
uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, eğitim ve araştırma projelerine
ilişkin işler hariç olmak üzere, İstanbul Bilgi Üniversitesinin alım,
satım, hizmet, yapım, kira, taşıma ve benzeri işlerinin temin edilmesine
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa ve 28/3/1983 tarihli ve 2809
sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun ek 38 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Akademik birim: İstanbul Bilgi Üniversitesinin fakülte, enstitü, yüksekokul
ve uygulama ve araştırma merkezlerini,
b)
Alım: Taşınır ve taşınmaz malların, her türlü ihtiyaç maddelerinin, hizmet
ve hakların kiralama da dahil olmak üzere temin
edilmesi işlemlerini,
c)
Birim: İstanbul Bilgi Üniversitesine bağlı akademik ve idari birimleri,
ç)
Hizmet: İstanbul Bilgi Üniversitesinde istihdam edilen akademik ve idari
personel dışında, gerçek ve tüzel kişilere ücret karşılığında yaptırılan
araştırma, etüt, sondaj, harita, plan, proje, kontrolörlük, müşavirlik,
tercüme, yazım ve benzeri hizmetleri,
d)
İstekli: Teklif veren ve başvuran gerçek veya tüzel kişileri,
e)
İş: Satınalma konusu alım, satım veya kiralamayı,
f)
Kiralama: Taşınır ve taşınmaz malların ve hakların kiraya verilmesini,
g)
Mütevelli Heyet: İstanbul Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyetini,
ğ)
Rayiç bedel: İşlemin yapıldığı gündeki normal alım-satım değerini,
h)
Rektörlük: İstanbul Bilgi Üniversitesi Rektörlüğünü,
ı)
Satım: Taşınır ve taşınmaz malların, her türlü ihtiyaç maddelerinin, hizmet
ve hakların satılmasını,
i)
Satınalma: Alım ve satım için bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yürütülen ve satınlama
yetkilisinin onayı üzerine sözleşme yapılmasıyla tamamlanan süreci,
j)
Satınalma dokümanları: Şartname ve ekleri, varsa satınalma ilanı ve alım işleri sorumlusu tarafından
bunlara eklenen belgelerin tamamını,
k)
Satınalma sorumlusu: Satınalma
işlemlerini yürütmek üzere belirlenmiş olan makam ve birimleri,
l)
Satınalma yetkilisi: Satınalma
yapıp yapmama, satınalma usulünü belirleme ve satınalma sorumlusunun nihai kararını onaylama veya
iptal etme yetkisine sahip olan makam ve kurulları,
m)
Sözleşme: Üniversite ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
n)
Şartname: Satınalmaya ilişkin bilgiler ile işin
genel, özel, teknik ve idari esas ve usullerini gösteren belgeleri,
o)
Taşıma: Yükleme, taşıma, boşaltma, depolama ve bunlara ilişkin ambalaj
işlemlerini,
ö)
Uygun bedel: Bedel, evsaf ve şartlar bakımından uygun görülen fiyatı,
p)
Üniversite: İstanbul Bilgi Üniversitesini,
r)
Yapım: Her türlü inşaat, ihrazat, imalat, sondaj,
tesisat, onarım, değiştirme, iyileştirme ve yenileştirme işlerini,
s)
Yüklenici: Kendisiyle sözleşme yapılan istekli veya isteklileri
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Satınalma ve İhale İşlerinde Görevli Kişi ve Birimler, Satın
Almaya İlişkin Esaslar
MADDE
5 – (1) Satınalma ve ihale işleri ile ilgili
birimler şunlardır:
a)
Satınalma Müdürü; Satınalma
Komisyonunun sekreterliğini ve satın alma kararından sonra Satınalma Komisyonunun verdiği yetkiyle satın alma
işlemlerini fiilen yürütür. Satınalma Müdürü,
Üniversite Genel Sekreterinin önerisi üzerine Rektör tarafından
görevlendirilir ve Üniversite Genel Sekreterine karşı sorumludur. Satınalma Müdürü bir defada 10.000 Türk Lirasını
geçmeyen alımlarda satınalma sorumlusudur ve
Genel Sekreterin onayıyla satınalma yapabilir.
b)
Satınalma Komisyonu; Genel Sekreterin
başkanlığında, Rektörün görevlendireceği bir öğretim üyesi, Mali İşler
Müdürü, Hukuk Müşaviri ve Satınalma Müdürü veya
bunların kendi birimlerindeki çalışanlar arasından görevlendireceği birer
kişi olmak üzere beş üyeden oluşur. Katılamadığı toplantılarda Genel
Sekretere görevlendireceği bir Genel Sekreter Yardımcısı vekalet
eder. Yapım işlerinde, Teknik İşler Müdürü veya birim çalışanları arasından
görevlendireceği bir teknik eleman da Satınalma
Komisyonuna asil üye olarak katılır.
(2)
Gerekli hallerde belirli bir satınalmaya ilişkin
işlemleri yürütmek üzere, Genel Sekreterin teklifi üzerine Rektör
tarafından özel satınalma komisyonu
oluşturulabileceği gibi, Satınalma Komisyonu da,
kendi üyeleri arasından Genel Sekreter veya komisyon üyesi Genel Sekreter
Yardımcısının başkanlığında özel satınalma
komisyonu oluşturulabilir.
(3)
Satın alma komisyonları görevlendirildikleri ihalelerden sorumludur.
(4)
Satın alma yetkilileri, satınalma yetkilisi
oldukları satınalmalarda, Satınalma
Komisyonu üyesi olarak görev yapamazlar.
(5) Satınalma
komisyonları, şartname hazırlama ve teklif değerlendirmede konuyla ilgili
uzman veya danışmandan yararlanabilir. Bunların oy hakkı yoktur ve
görüşlerini yazılı olarak belirtirler.
Satınalma komisyonlarının çalışma usulleri
MADDE 6 – (1) Satınalma
komisyonları üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar verir.
Kararlarda çekimser oy kullanılmaz ve kararlar tutanağa geçirildikten sonra
üyeler tarafından imzalanır. İstekleri halinde karara katılmayan üyelerin
gerekçeleri de tutanağa yazılır.
Satınalma ilkeleri
MADDE 7 – (1) Alım, satım ve kiralamanın mümkün olan en uygun
şartlarda ilk elden ve rekabet kuralları içinde yapılması esastır.
(2)
Satınalma kararları Üniversitenin yararı ve
ekonomik açıdan en avantajlı teklif dikkate alınarak verilir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece en uygun bedel
esasına göre veya alımlarda bedel ile birlikte ödeme işi görme veya teslim
koşulları, işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik,
kalite, teknik değer, dayanıklılık, isteklinin mali ve teknik yeterliliği
ile tecrübesi gibi unsurlar; satım ve kiraya vermelerde ise bedel ile
birlikte ödeme ve teslim koşulları, alıcının veya kiracının garantileri
gibi bedel dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. En
uygun bedel esasının uygulandığı ihalelerde, en uygun bedelin nasıl
belirlendiği tutanakla tespit edilir.
(3) Alımlarda Üniversitenin kısa
ve uzun dönemdeki ihtiyaçlarının zamanında karşılanması, hizmetlerin aksamaması
ve gereksiz mal stokundan kaçınılması esastır.
(4)
Üniversitede meydana gelebilecek ve zamanında müdahale edilmediğinde maddi
veya manevi zarar doğurabilecek, hizmetleri aksatabilecek ve teknik veya
doğal afetlerden dolayı oluşan acil hallerde gerekli olan alım, satım ve
kiraya verme işlemleri, birim yöneticisinin gerekçeli yazılı talebi üzerine
ve Rektörün veya Genel Sekreterin yazılı onayıyla Satınalma
Müdürü tarafından gerçekleştirilir. Ancak her halde, 250.000 Türk Lirasının
üzerinde olan alımlarda Mütevelli Heyetin veya Mütevelli Heyet tarafından
meblağ bakımından yetkilendirilmiş olan Mütevelli Heyet üyelerinin yazılı
onayı gerekir.
Alım için ihtiyaç bildirimi
MADDE 8 – (1) Akademik ve idari birimlerin ihtiyaçları, birim
yöneticisi tarafından standart ihtiyaç bildirim formuyla Genel Sekreterliğe
bildirilir.
(2)
Akademik birimlerin 10.000 Türk Lirasını aşan ihtiyaç bildirimlerinde
Rektörün onayı alınır.
(3)
Genel Sekreterlik ihtiyaç bildirimlerini ayrı ayrı
veya birleştirerek, stoklar, mevcut alım sözleşmeleri, bütçeye uygunluk ve
ödenek bakımından değerlendirir. Gerekli hallerde ihtiyaç bildiriminin
yeniden incelenmesi ve eksik veya hataların giderilmesi ilgili birimden
istenebilir ve alım yapılmasının gerektiği hallerde Genel Sekreterlik alım
işlemlerini başlatır.
Alım için ihtiyaç bildirim formları
MADDE 9 – (1) Standart ihtiyaç bildirim formları Genel
Sekreterlik tarafından hazırlanır.
(2)
İhtiyaç bildirim formlarında, asgari olarak; ihtiyaç bildiren birimin adı
ve birim yöneticisinin imzası, tarih, ihtiyacın konusu, niteliği ve
gerekçesi, biliniyorsa tahmini tutarı, gerekli görülecek diğer açıklamalar
belirtilir.
Satınalma yetkilisi
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelikle düzenlenen işlerde satınalma yetkilileri; alım ve satım bedeline göre;
10.000,00 Türk Lirasına kadar Genel Sekreter, 10.001,00 – 250.000,00 Türk
Lirası (dahil) arasında Rektör, 250.001,00 Türk
Lirası ve üzerinde Mütevelli Heyettir.
(2)
Sınırlarını belirlemek kaydıyla, Rektör bu yetkisini Genel Sekretere,
Mütevelli Heyet ise Mütevelli Heyet üyelerine devredebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Satınalma Usulleri ve Uygulaması
Doğrudan temin usulü
MADDE 11 – (1) Doğrudan temin usulünde; satınalma
sorumlusu, ilan yapılmasına ve önceden teklif alınmasına gerek olmadan davet
ettiği istekli veya isteklilerle alım, satım veya kiralama şartları ile
bedeli görüşür, görüşmeler sonunda seçilen istekliden nihai teklifi alınır
ve ihale sonuçlandırılır.
(2)
Aşağıda belirtilen hallerde doğrudan temin usulü uygulanabilir:
a)
İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin
tespit edilmesi,
b)
Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka
sahip olması,
c)
Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle
uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve
hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri
üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden
alınması,
ç)
Belli bir kişi veya kurum tarafından imal edilmekte olup yerine başka bir
mal veya hizmetin konulmasında Üniversite için yarar bulunmayan ve estetik
veya teknik nitelikleri dolayısıyla emsalinden üstün olan mal veya hizmetlerin
alımı,
d)
Ani veya olağanüstü durumlar nedeniyle alımın kısa sürede veya acil olarak
yerine getirilmesinin zorunlu olması,
e)
Fiyatın sabit olması veya dağıtıcıdan doğrudan alım yapılması,
f)
Konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımlar,
g)
Mütevelli Heyet tarafından taşınmaz mal alımı veya kiralanması,
ğ)
Hukuksal danışmanlık ve avukatlık hizmetleri,
h)
Fikri ve sınai mülkiyet haklarının ulusal ve
uluslararası kuruluşlar nezdinde tescilini sağlamak için gerçekleştirilen
hizmet alımları,
ı)
İthalat ve ihracat ile gümrükleme işleri,
i)
Mal taşımacılığı işleri,
j)
Stoklanması mümkün olmayan veya zor veya fazla masraflı olan mal alımları,
k)
Süresi bir ayı aşmayan hizmet alımları,
l)
Doğrudan yabancı ülkelerden mal ve hizmet alımları,
m)
Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve 10.000 Türk Lirasını aşmayan alımlar.
Pazarlık usulü
MADDE 12 – (1) Pazarlık usulünde; satınalma
sorumlusu işin nitelik, özellik ve gereğine göre belirlediği en az üç
istekliden yazılı teklif alır, aranan koşulları taşıyan isteklilerle alım,
satım veya kiralama şartları ve bedel üzerinde pazarlık yapar ve ihaleyi
sonuçlandırır.
(2)
Aşağıdaki yazılı işlerin satınalması pazarlık
usulüyle yapılabilir:
a)
Satınalma sorumlusunca diğer alım yöntemlerinin
uygulanmasında yarar görülmeyen yapım, onarım ve malzeme temini işlerinde,
b)
Artırma ve eksiltme usulünde istekli çıkmaması veya kabul edilemeyecek
tekliflerin verilmesi halinde,
c)
Alanında uzmanlaşmış sanatçı, kişi veya kuruluşlara yaptırılan estetik ve
teknik özelliklere sahip işler ile sanatlara ilişkin etüt, proje ve yapım
işleri,
ç)
Yolcu taşıma işlerinde,
d)
Sözleşmenin feshi üzerine yapılması zorunlu acil işlerde,
e)
Doğrudan temin usulüyle yapılmasında yarar görülmeyen işlerde.
(3)
Pazarlık usulünde, ilan yapılıp yapılmayacağına satın alma sorumlusunun
önerisi üzerine satınalma yetkilisi tarafından karar
verilir.
Açık ihale usulü
MADDE 13 – (1) Açık ihale usulünde, satın alma dokümanında
öngörülen koşulları taşıyan bütün isteklilerin teklifleri alınır ve satın
alma sonuçlandırılır.
(2)
Bu Yönetmelik uyarınca doğrudan temin veya pazarlık usulüyle yapılması
mümkün olmayan veya doğrudan temin veya pazarlık usulünün uygulanmasının
uygun görülmediği hallerde açık ihale usulü uygulanır.
(3)
Açık ihale usulü; isteklilerin satın alma dokümanlarında belirtilen mali ve
teknik yeterlikleri taşıyıp taşımadığının değerlendirileceği ön yeterlik
değerlendirmesi aşamasını içerecek şekilde yürütülebilir. Ön yeterlik değerlendirilmesinin
yapılacağı hallerde, istekliler mali ve teknik yeterliklerine ilişkin
belgeleri ve belirlenmişse teminatlarını satınalma
dokümanlarında belirtilen tarihe kadar sunarlar. Satınalma
sorumlusunca mali ve teknik bakımından yeterli kabul edilen isteklilerden
tekliflerini vermeleri istenir.
(4)
İstekliler teminatlarını, kendilerinden istenen belgeleri ve tekliflerini,
ön yeterlik değerlendirmesinin yapıldığı hallerde satınalma
sorumlusunca belirlenen, diğer hallerde ise satınalma
dokümanlarında belirtilen tarihe kadar sunarlar. Satınalma
sorumlusu, gerekli gördüğü hallerde süre vererek belge eksikliklerinin
tamamlanmasını isteyebilir. Satınalma sorumlusu
hangi tekliflerin değerlendirmeye alınacağını bir tutanakla tespit eder ve
teklifi değerlendirmeye alınmayacak olan isteklilere nedenleri bildirilir.
(5)
Satınalma sorumlusu, teklifleri değerlendirdikten
sonra, gerek gördüğü hallerde bedel de belirterek, isteklilerden yazılı
tekliflerini gözden geçirmelerini isteyebilir veya isteklileri sözlü
artırma veya eksiltmeye davet edebilir. İhale ilanında veya şartnamede aksi
belirtilmediği sürece, satınalma sorumlusu
tekliflerin gözden geçirilmesini veya sözlü artırma veya eksiltme
yapılmasını birden çok defa isteyebilir. Sözlü artırma veya eksiltmenin
yapıldığı hallerde, artırma ve eksiltmeye katılan istekliler ile fiyat
teklifleri bir tutanağa geçirilir, tutanağı imza etmekten kaçınan isteklinin
teklifi değerlendirmeye alınmaz.
(6)
Satınalma sorumlusu, satınalma
dokümanlarında öngörülmemiş olsa dahi yazılı tekliflerin, teklif veren
istekliler önünde açılmasına karar verebilir.
(7)
İstekliler; satınalma dokümanlarında belirtilen
tarihe kadar, satınalma dokümanlarında düzenlenen
hususlar ile şartnameyi ve varsa eklerini kabul ettiklerini, imza ve varsa
kaşelerini içerecek şekilde yazılı olarak bildirmek zorundadır.
Yarışma usulü
MADDE 14 – (1) Etüt, mimarlık, peyzaj mimarlığı, mühendislik
gibi konularda bir plan veya proje elde edilmesine veya proje detaylarının
hazırlanmasına yönelik olarak veya güzel sanatlara ilişkin işlerde yarışma
usulü uygulanabilir. Yarışmaya katılacaklarda aranacak şartlar ve
nitelikler, jürinin oluşumu, ne şekilde teklif alınacağı, jüri üyelerine
yapılacak ödeme miktarı veya sağlanacak imkanlar,
Rektörün teklifi ve Mütevelli Heyet onayıyla belirlenir.
Nihai pazarlık
MADDE 15 – (1) Şartnamelerde aksine bir hüküm bulunmadıkça, satınalma sorumlusu veya satınalma
yetkilisi en avantajlı teklifi veren istekliyi sözleşme koşulları ve bedel
hususunda nihai pazarlığa davet edebilir.
Satınalmanın iptali
MADDE 16 – (1) Satınalma sorumlusu,
istekli ile sözleşme imzalanmadan önce satınalmanın
herhangi bir aşamasında satınalmayı iptal
edebilir.
(2)
Satınalma yetkilisinin satınalma
kararını onaylamadığı hallerde de satınalma iptal
edilmiş olur ve sözleşme imzalanmaz.
Şartname ve sözleşmeler
MADDE 17 – (1) Pazarlık usulünün ilan yapılarak uygulandığı
haller ile açık ihale usulünün uygulandığı hallerde, satınalma
sorumlusu tarafından şartname hazırlanır.
(2)
Şartnamelerde aşağıdaki hususların bulunması zorunludur:
a)
İşin çeşidi, niteliği, tahmini bedeli,
b)
İşin süresi, başlama ve bitirme tarihleri,
c)
Sözleşmeye aykırılık oluşturacak haller ve uygulanacak cezai şartlar,
ç)
Kontrol, muayene, teslim ve tesellüm şekil ve şartları,
d)
Vergi, harç ve benzeri giderlerin kanuni mükelleflerince ödeneceği,
e)
Geçici ve kesin teminat istenip istenmediği, teminatın miktarı ve teminat
olarak kabul edilebilecek değerler,
f)
Satınalmaya katılma şartları ve katılamayacak
olanlar,
g)
Tekliflerin verilmesine ilişkin usul ve esaslar, tekliflerin geri
alınamayacağı ve isteklinin sözleşme imzalamaması halinde geçici teminatın
Üniversiteye irat kaydedileceği,
ğ)
Üniversitenin satınalmanın herhangi bir
aşamasında satınalmayı iptal edebileceği,
h)
Aksine bir hüküm bulunmadıkça satınalma sorumlusu
veya satınalma yetkilisinin en avantajlı teklifi
veren istekliyi nihai pazarlığa davet edebileceği,
ı)
Tekliflerin hangi tarihe kadar geçerli olduğu, Üniversitenin tekliflerin
geçerlik süresinin uzatılmasını isteyip isteyemeyeceği, nihai pazarlık veya
sözleşme davetinin teklifin geçerlik süresi içinde istekliye bildirildiği
hallerde teklifin geçerlik süresinin nihai pazarlık veya sözleşme
imzalanması için Üniversite tarafından belirlenen tarihe kadar uzayacağı,
i)
Sözleşme davetinin yapıldığı hallerde on işgünü içinde, her halde sözleşme
imzalanmadan önce kesin teminatın verilmesi gerektiği, aksi takdirde
sözleşme davetinin geçersiz olacağı ve varsa geçici teminatın Üniversiteye
irat kaydedileceği,
j)
Ödeme ve avansa ilişkin hükümler,
k)
Gerekli hallerde montaj, yedek parça temini, bakım, onarım ve garanti
şartları,
l)
İşin yapılması sırasında süre uzatımı yapılıp yapılamayacağı ve süre
uzatımının yapılabileceği zorunlu nedenler,
m)
Fiyat farkı verilip verilmeyeceği, verilecekse şartları,
n)
Sözleşmenin yüklenicinin sözleşmeye aykırı davranışı nedeniyle Üniversite
tarafından feshedilmesi veya sözleşmenin yüklenici tarafından haksız olarak
feshedilmesi halinde kesin teminatın Üniversiteye irat kaydedileceği.
(3)
Satınalma sorumlusunun gerekli gördüğü hallerde satınalma dokümanlarına sözleşme tasarısı da eklenir.
Sözleşme tasarılarında ve sözleşmelerde aşağıdaki hususların bulunması
zorunludur:
a) İşin açık ve ayrıntılı olarak
açıklaması,
b) Bedel, ödeme planı ve kesin
teminat,
c) Üniversiteye teslim tarihi,
teslim şartları, sözleşme süresi, fesih, yenileme şartları,
ç) Gerekli hallerde damga
vergisi, noter tasdiki ve benzeri mali yükümlülükler ve sigorta
sorumlulukları,
d)
Gerekli görülen hallerde sözleşmenin yüklenicinin sözleşmeye aykırı
davranışı nedeniyle Üniversite tarafından feshedilmesi veya sözleşmenin
yüklenici tarafından haksız olarak feshedilmesi halinde kesin teminatın
Üniversiteye irat kaydedileceği,
e)
İşin yapılmasıyla ilgili olarak ortaya çıkacak giderlerin kime ait olacağı,
f)
Garanti süresine ilişkin hususlar,
g)
Sözleşmeye bağlanan işin veya sözleşmenin, satınalma
sorumlusunun kararı ve satınalma yetkilisinin
onayı olmadıkça başkasına devredilemeyeceği, yüklenicinin aksine
davranışının sözleşmeye aykırılık oluşturacağı,
ğ)
Satınalma dokümanlarının sözleşmenin ayrılmaz bir
parçası olduğu.
(4)
Satınalma sorumlusu gerekli gördüğü hallerde, satınalmaya ilişkin teklif verilebilmesi için
şartnamenin satın alınması zorunluluğunu getirebilir ve şartname bedelini
belirler.
İlan
MADDE 18 – (1) Pazarlık usulünün ilan yapılarak uygulandığı
haller ile açık ihale usulünün uygulandığı hallerde, satınalma
Üniversitenin internet sitesinde ilan edilir.
(2) İlanlarda, asgari olarak; işin niteliği, miktarı, gerek
görülen hallerde tahmini bedel, şartnamenin nereden ve hangi koşullarla
temin edilebileceği, tekliflerin nereye verileceği ve son teklif verme
tarihi, satınalmanın hangi tarihe kadar karara
bağlanacağı, geçici ve kesin teminat koşulları, Üniversitenin satınalmanın herhangi bir aşamasında satınalmayı iptal edebileceği, satınalmanın
karara bağlanmasının sözleşme imzalanmasını gerektirmeyeceği, satınalma yetkilisinin satınalma
kararını onaylamadığı hallerde sözleşme imzalanmayacağı belirtilir.
Geçici ve kesin teminat
MADDE 19 – (1) Satınalma için
teklif vereceklerden alınacak geçici ve kesin teminatın miktarı, teminat verilmesine
ilişkin koşullar, teminat olarak kabul edilebilecek değerler, teminatların
iadesine ilişkin koşullar satınalma sorumlusu
tarafından belirlenir. Satınalma sorumlusunun Satınalma Müdürü olduğu hallerde kararın Genel Sekreter
tarafından onaylanması gerekir.
Satınalmaya katılamayacak olanlar
MADDE 20 – (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı ya da
alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları adına bu Yönetmelik
kapsamında yapılan satınalmalara katılamazlar;
a)
Mütevelli Heyet Başkanı ve üyeleri, Rektör, satınalma
sorumluları, satınalma yetkilileri ve satınalma komisyonu üyeleri ile bunların eşleri, üçüncü
dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci
dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat
edinenleri,
b)
Daha önce kendisine iş verildiği halde, usulüne göre sözleşme yapmayan
istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen veya mücbir
sebepler dışında taahhütlerini, sözleşme ve şartname hükümlerine uygun
olarak yerine getirmeyenler,
c)
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun 58 inci maddesi uyarınca kamu ihalelerine katılmaları
yasaklananlar.
ç)
İlgili mevzuat hükümlerine göre geçici veya devamlı olarak, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununda belirtilen merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve
hususi kanunlarla kurulmuş olan bankalar ile iktisadi devlet
teşekküllerinin ihalelerine girmekten men edilmiş olanlar.
d)
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hüküm almış
olanlar.
e)
İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilmiş olanlar.
Satınalmayla ilgili bilgi ve belgeler
MADDE 21 – (1) Satınalma
işlemleriyle ilgili görevliler, satınalma süreciyle
ilgili bütün işlemlere, isteklilerin iş ve işlemleri ile teklifin teknik ve
mali yönlerine ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgeleri,
işin tahmini bedelini ifşa edemezler, kendileri ve üçüncü şahıslar yararına
kullanamazlar.
(2)
Birinci fıkra uyarınca gizli tutulması gereken bilgi ve belgeleri ifşa eden
veya kendisi veya üçüncü şahıslar yararına kullanan görevli ve çalışanlar
hakkında ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Satınalma kararının bildirilmesi, sözleşme
imzalamaya davet ve sözleşmenin imzalanması
MADDE 22 – (1) Satınalma kararı satınalma yetkilisinin onayıyla kesinleşir.
(2)
Onaylanan satınalma kararı, onay tarihinden
itibaren en geç on iş günü içinde teklifleri değerlendirmeye alınan
isteklilere bildirilir ve satınalma kararı
verilen istekli veya istekliler kesin teminatı vermeye ve sözleşme imzalamaya
davet edilir.
(3)
Kendisine satınalma yapılmayan isteklilerin
geçici teminatları iade edilir.
(4)
Satınalma kararı verilen isteklinin veya
isteklilerin satınalma onay kararının
bildiriminden itibaren on işgünü içinde, her halde sözleşme imzalanmadan
önce kesin teminatı vermeleri ve Üniversite tarafından belirlenen tarihe
kadar sözleşmeyi imzalamaları gerekir. Süresi içinde kesin teminatın
yatırılmaması veya sözleşme imzalanmaması halinde geçici teminat
Üniversiteye irat kaydedilir.
(5)
Satınalma dokümanlarında aksi belirtilmedikçe,
sözleşmelerin notere tescili veya onaylattırılması zorunlu değildir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Alım işlerinde muayene ve kabul
MADDE
23 – (1) Alım işlerinde, muayene
ve kabul işlemleri ihtiyaç bildiriminde bulunan birimlerin yöneticileri
tarafından yapılır. Birim yöneticileri muayeneyi yaptıklarını ve işi kabul
ettiklerini yazılı olarak Genel Sekreterliğe bildirirler.
(2)
Genel Sekreterlik, muayene gerekli gördüğü hallerde muayene ve kabul
işlemlerini denetlemek üzere muayene ve kabul komisyonu oluşturabilir veya satınalma sorumlusu satınalma
komisyonunu görevlendirebilir.
(3)
Genel Sekreterliğin muayene ve kabul işlemlerini onaylaması halinde,
sözleşmede belirlenmiş olan ödeme kuralları dahilinde
yüklenici tarafından düzenlenmiş olan veya düzenlenecek fatura Mali İşler
Müdürlüğüne iletilir.
(4)
Mali İşler Müdürlüğü ilgili faturanın mali bakımdan ilgili mevzuat ve
sözleşme hükümlerine uygunluğunu inceleyerek, uygun olan faturaların
ödemelerini sözleşme hükümleri dahilinde yapar.
(5)
Birim yöneticilerinin veya Genel Sekreterliğin işi kabul etmemesi halinde,
durum en kısa zamanda ve gerekli görüldüğünde alınması gereken önlemler ve
yapılması gereken düzeltmeler belirtilerek yükleniciye bildirilir ve
gerekli olan hallerde yüklenicinin düzenlediği faturaya itiraz edilir.
Alım işlerinde işin artırılması,
azaltılması veya sözleşmenin uzatılması
MADDE 24 – (1) Şartname veya sözleşmede öngörülmüş olması
kaydıyla, satınalma sorumlusunun teklifi ve satınalma yetkilisinin onayıyla işin %40 eksik veya
fazlasının yapılmasına karar verilebilir.
(2)
Süreklilik arz eden alımlarda, sözleşme süresinin dolmasından sonra işe
aynı yükleniciyle devam edilmek istenirse, sözleşme süresinin %40’ının
aşılmaması ve yüklenicinin kabul etmesi koşuluyla sözleşme yenilenebilir.
İşin veya sözleşmenin devri
MADDE 25 – (1) Sözleşmeye bağlanan iş satınalma
sorumlusunun kararı ve satınalma yetkilisinin onayı
olmadıkça başkasına devredilemez. Yüklenicinin aksine davranışı sözleşmeye
aykırılık oluşturur.
Yüklenicinin ölümü, iflası, mahkum olması veya yasaklanması
MADDE 26 – (1) Yüklenicinin ölümü halinde sözleşme
feshedilerek, teminatı ve varsa diğer alacakları varislerine verilir. İş
veya sözleşme, gerekli teminatı vererek işe veya sözleşmeye devam etmek
isteyen varise satınalma sorumlusunun kararı
üzerine satınalma yetkilisinin onayıyla
devredilebilir.
(2)
Yüklenicinin iflası halinde kesin teminat Üniversiteye irat kaydedilerek
sözleşme feshedilir. İşin yapılmaması veya sözleşmenin gereğinin yerine
getirilmemesi ile işin başkasına yaptırılması veya başkasıyla sözleşme yapılmasından
doğan zarar iflas eden yükleniciden ayrıca talep edilir.
(3)
Yüklenicinin tutuklanması veya mahkum olması
hallerinde ikinci fıkradaki hükümler uygulanır, ancak işin yapılmasını ve
sözleşmenin gereğinin yerine getirilmesini engellemeyecek olması ve
Üniversite tarafından istenen güvencelerin verilmesi kaydıyla, yüklenicinin
vekil tayin ederek işi sürdürme talebi de kabul edilebilir.
(4)
İhalelere katılmaktan yasaklı olduğu belirlenenlerin kesin teminatı
Üniversiteye irat kaydedilerek sözleşme feshedilir. İşin yapılamaması veya
sözleşmenin gereğinin yerine getirilememesi ile işin başkasına yaptırılması
veya başkasıyla sözleşme yapılmasından doğan zarar ihale yasaklısı
yükleniciden ayrıca talep edilir.
Satınalmalarda yasak fiil ve davranışlar
MADDE 27 – (1) Satınalmalarda
aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunanların geçici teminatları
ile vermişlerse kesin teminatları Üniversiteye irat kaydedilir ve bu
davranışlarda bulunanlar iki yıl süreyle Üniversitenin satınalmasına
katılamazlar:
a)
Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya bunlara teşebbüs etmek,
b)
İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma
teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya satınalma
kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak veya bunlara teşebbüs etmek,
c)
Sahte belge, sahte teminat veya yanıltıcı belge düzenlemek, kullanmak veya
bunlara teşebbüs etmek veya yalan veya yanıltıcı bilgi vermek veya bunlara
teşebbüs etmek,
ç)
Alternatif teklif verebilme halleri dışında, satınalmalarda
bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı
olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla
teklif vermek,
d)
Bu Yönetmelik uyarınca satınalmaya katılamayacak
olmasına rağmen satınalmaya katılmak.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde,
ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu ve Mütevelli Heyet
kararları uygulanır.
Satınalma kararı verilmiş işler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayım tarihinden önce satınalma kararı verilmiş işler hakkında Mütevelli
Heyet kararlarına göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Bilgi Üniversitesi
Rektörü yürütür.
|