Galatasaray
Üniversitesinden:
GALATASARAY ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULU
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 4/1/2010
tarihli ve 27452 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Galatasaray Üniversitesi
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki esaslar gözetilerek, Galatasaray
Üniversitesi Meslek Yüksekokulunda eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Galatasaray Üniversitesi Meslek
Yüksekokulunda yapılan eğitim-öğretim, sınavlar, başarı notunun
hesaplanması, yatay geçiş, öğrenci değişim programları ve diplomalara
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddeleri
ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı
Kanununun ek 34 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Müdür: Galatasaray Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Müdürünü,
b)
Müdürlük: Galatasaray Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Müdürlüğünü,
c)
Senato: Galatasaray Üniversitesi Senatosunu,
ç)
Üniversite : Galatasaray Üniversitesini,
d)
Yönetim Kurulu: Galatasaray Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Yönetim
Kurulunu,
e)
Yüksekokul: Galatasaray Üniversitesi Meslek Yüksekokulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretime İlişkin Esaslar
Yüksekokula giriş ve kesin kayıt
MADDE 5 – (1) 2547 sayılı Kanunun, Yükseköğretim Kurulu ve
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen koşullar içinde
Yüksekokulda öğrenim görme hakkı kazanan aday öğrencilerin Müdürlükçe ilan
edilen süre içinde kayıtlarını yaptırmaları gerekir. Süresi içinde kaydını
yaptırmayan aday öğrenci, bu hakkından vazgeçmiş sayılır.
(2)
Kesin kayıt tarihi, kayıt için istenen belgeler ve izlenecek usul, ilgili
mevzuat hükümleri uyarınca Müdürlükçe belirlenir ve ilan edilir.
(3)
2547 sayılı Kanunda belirtilen öğrenci katkı payı Bakanlar Kurulu ve
Yükseköğretim Kurulunca saptanan esaslara göre ödenir. Katkı payını
ödemeyen aday öğrenci kayıt yaptıramaz.
Danışmanlık ve rehberlik
MADDE 6 – (1) Danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinden
ilgili program yürütücüleri sorumludur. Her öğrenci için ilgili program
sorumlusu tarafından bir öğretim görevlisi danışman olarak görevlendirilir.
(2)
Danışman, öğrenimi boyunca öğrenciyi izler. Kayıt yenileme ve derslere
yazılma sırasında öğrenci, ilgili belgelerini danışmanına onaylatmak
zorundadır.
Öğretim yılı
MADDE 7 – (1) Öğretim yılı esas olarak güz ve bahar
yarıyıllarından oluşur. Her yarıyıl en az yetmiş öğretim günüdür.
(2)
Yaz döneminde öğretime ilişkin esaslar Senato kararları ile belirlenir.
Öğretim süresi ve dili
MADDE 8 – (1) Yüksekokulda yapılacak eğitim-öğretimin süresi
2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümlerine göre belirlenir.
(2)
Yüksekokulda öğretim dili Türkçedir.
Öğretim biçimi
MADDE 9 – (1) Öğretim birinci ve ikinci öğretim olarak
yapılabilir. Öğretim saatleri Müdürlükçe belirlenir.
Öğretim planı ve ders programı
MADDE 10 – (1) Öğretim, öğretim planında öngörülen kuramsal
dersler, uygulamalar ve laboratuvar çalışmalarından
oluşur. Öğretim planı Müdürlük tarafından hazırlanır ve Senato kararı ile
kesinleşir.
(2)
Her dersin toplam kaç ders saatinden oluştuğu ve kredisi öğretim planında
belirtilir.
(3)
Her dersin yapılacağı yer, gün ve saatler haftalık ders programında
gösterilir.
Derslere yazılma
MADDE 11 – (1) Öğrenciler; her yarıyıl için Senato tarafından
belirlenen kayıt yenileme döneminde, öğretim programında ilan edilen
derslerden öğrenim durumlarına uygun olanlara yazılır. Derslere yazılma usulü
Müdürlükçe tespit edilir. Öğrenciler, ilgili yarıyıl süresince yalnızca
kayıt oldukları derslere devam edebilir ve sınavlarına girebilir.
(2)
Kayıt yenileme döneminde bu Yönetmeliğin 26 ncı
maddesinde sayılan haklı nedenlere ilişkin bir belge ibraz edemeyen
öğrenciler derslere kayıt olma hakkını kaybeder. Belge ibraz eden
öğrencilere ise, Müdürlükçe belirlenen süre içinde kayıt hakkı verilir. Üst
üste veya aralıklı olarak iki yarıyıl kayıt yenilemeyen öğrencilerin Yüksekokul
ile ilişiği kesilir. Kayıt yenilenmeyen yarıyıl öğretim süresinden sayılır.
Derslerin kredisi, sayısı ve süreleri
MADDE 12 – (1) Mezuniyet için gerekli toplam kredinin alt ve
üst sınırları, her program için, Yükseköğretim Kurulu tarafından
belirlenir.
(2)
Bir dersin kredisi, o derse ait haftalık kuramsal ders saatinin tamamı ile
haftalık uygulama
ve/veya laboratuvar saatinin yarısının toplamı alınarak
hesaplanır.
(3)
Öğrenim planında yer alan derslerin öğrenim süresi bir yarıyıldır. Bir ders
süresi 50 dakikadır. Günlük ders, uygulama ve laboratuvar
sayısı Yüksekokulca belirlenir. Gerektiğinde dersler Cumartesi günleri de
yapılabilir.
Önkoşul
MADDE 13 – (1) Bir derse devam edebilmek için daha önce
alınıp başarı sağlanması gereken dersler, bu ders için önkoşul olarak kabul
edilebilir. Herhangi bir dersin önkoşulu olan ders veya dersler, öğretim
planında belirtilir.
Ek çalışmalar
MADDE 14 – (1) Öğretim planı dışında, öğretim programlarının
amaçlarına uygun konferans, seminer ve toplantılar düzenlenebilir.
Düzenlenecek ek çalışmalar Müdürlükçe belirlenir.
Devam zorunluluğu
MADDE 15 – (1) Öğrencilerin, Yüksekokulda öğretimin
gerektirdiği bütün ders ve çalışmalara katılmaları ve devam etmeleri
zorunludur.
(2)
Bir dersten yarıyıl sonu sınavına ve bütünleme sınavına girebilmek için,
derslerin öğretim planında belirtilen kuramsal ve uygulama çalışmalarına
%70’ten, laboratuvar çalışmalarına %85’ten az olmamak üzere katılmak
zorunludur.
(3)
Öğrencilerin devam durumlarının denetimi ilgili öğretim elemanı tarafından
yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar, Başarı Değerlendirme Esasları ve
Diplomalar
Sınavlar
MADDE 16 – (1) Öğrencinin kayıtlı olduğu bir dersteki başarı
durumunu belirlemek üzere ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ve bütünleme
sınavı yapılır.
(2)
Bir dersten en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavlar sözlü ve/veya yazılı
olarak yapılır. Bir öğretim gününde en fazla iki dersten ara sınav
yapılabilir.
(3)
Dersler kapsamında yer alan ve ayrıca değerlendirilebilir nitelikteki
uygulama, proje, seminer, atölye gibi çalışmalara verilen not, ilgili
öğretim elemanı tarafından ara sınav notu olarak değerlendirilebilir.
(4)
Ara sınavlara 26 ncı maddede belirtilen mazeret
ve haklı bir nedenle giremeyen öğrenciler için, mazeretlerinden dolayı
öğrenimlerine devam edemedikleri sürenin bitiminden itibaren üç gün içinde
mazerete ilişkin yasal bir belge ibraz etmeleri kaydıyla, Müdürlük kararı
doğrultusunda mazeret sınavı açılır. Mazeretsiz olarak girilmeyen ara sınav
notu sıfır sayılır.
(5)
Tamamen veya kısmen kuramsal niteliği haiz derslerin yarıyıl sonu ve
bütünleme sınavları yazılı olarak, uygulama, proje, atölye gibi derslerin
yarıyıl sonu ve bütünleme sınavları yazılı veya sözlü olarak yapılır.
(6)
Öğrencinin kayıtlı olduğu bir dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavına
girebilmesi için bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinde belirtilen derse devam
koşullarını yerine getirmesi zorunludur.
Sınav dönemi ve programı
MADDE 17 – (1) Her yarıyıl derslerinin bitiminde bir sınav
dönemi programı uygulanır. Sınavlar, programda gösterilen gün, yer ve
saatlerde yapılır.
Sınav düzeni ve disiplini
MADDE 18 – (1) Sınavları, o dersi vermekle yükümlü öğretim
elemanı düzenler ve yönetir. Kendisine, Müdürlükçe görevlendirilen öğretim
elemanları gözetmen olarak yardımcı olur. Sınavlar, Üniversite tarafından
öğrenciye verilen öğrenci kimliklerinin kontrolü ve sınav giriş listesinin
öğrenciler tarafından imzalanmasıyla başlar. Üniversite öğrenci kimliğine
sahip olmayan ve/veya sınav giriş listesinde adı bulunmayan öğrenci sınava
giremez.
(2)
Sınavlarda, sorular dağıtıldıktan sonra ilk 30 dakika içinde hiçbir öğrenci
salonu terk edemez. Sınava devam ederken, salondan çıkan öğrencinin tekrar
içeri girmesine izin verilmez.
(3)
Sınavlarda, cevaplar Müdürlükçe mühürlenen kağıtlara
yazılır.
(4)
Sınavlarda, Müdürlükçe düzenlenen bir sınav tutanağı görevli öğretim
elemanları tarafından doldurularak imzalanır.
(5)
Sınavda görevli öğretim elemanlarının uyarıları ve düzenlemelerine uymayan,
kopyaya teşebbüs eden, kopya çeken ve/veya çekilmesine yardımcı olan
öğrenciler sınav tutanağında rapor edilerek sınav salonundan çıkarılırlar.
Bu öğrenciler sınavda başarısız sayılır ve disiplin kuruluna sevk edilerek
haklarında Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
(6)
Bir dersin sınavında kopyaya teşebbüs ettiği, kopya çektiği ve/veya kopya
çekilmesine yardımcı olduğu disiplin soruşturması neticesinde kesinleşen
öğrenci, söz konusu dersten o yarıyılda başarısız sayılır.
Başarı notu ve hesaplanması
MADDE 19 – (1) Yüksekokulda öğrencinin bir dersteki başarısı
bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bağıl değerlendirme yöntemine
göre başarı notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından, öğrencinin
yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu veya bütünleme
sınavında aldığı notun birlikte değerlendirilmesi ve sınıfın genel başarı
düzeyinin göz önünde tutulmasıyla belirlenir. Yarıyıl sonu veya bütünleme
sınavına girmeyen öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında yarıyıl
sonu veya bütünleme sınavı notu sıfır (0) olarak yazılır. Başarı notları ve
sayısal değerleri aşağıdaki gibidir:
Başarı Notu Sayısal Değer
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
F 0.00
(2) Bir dersten (CC) ve üstünde bir
not alan öğrenci, o dersi yeterli düzeyde başarmış sayılır. Bir dersten
(DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış
sayılır.
(3)
Bir dersten (F) alarak başarısız olan öğrencilere bütünleme sınavı açılır.
Bütünleme sınavı neticesinde bir dersin başarı notu en fazla (CC) olabilir.
Ders tekrarı
MADDE 20 – (1) Öğrencinin, bir dersi öğrenim süresi içinde
başarıncaya kadar o derse kayıt yaptırması zorunludur.
(2) Bir veya birden çok dersten başarısız olup tekrar etmek
durumunda kalan öğrenciler, haftalık ders programlarında alt yarıyılda yer
alan ve başarısız oldukları derslerin saatleri ile üst yarıyılda yer alan
derslerin saatlerinin çakışması durumunda, alt yarıyıldan alınması gereken
derslerden devamsızlıktan kalmamış olmak koşuluyla, Müdürlük kararıyla üst
yarıyılın dersine de kaydolabilir ve devam zorunluluğu aranmaksızın
başarısız oldukları derslerin yarıyıl sonu sınavlarına girer. Öğrenci,
aynı zamanda başarısız olduğu derse ait yarıyıl içi çalışmalarından (sözlü
ve/veya yazılı
ara sınavlar, kısa konu sınavları, uygulama, ödev, proje, seminer gibi
çalışmalar) sorumludur ve gereğini yerine getirmekle yükümlüdür.
(3)
Öğrenci, devamsızlıktan kaldığı derslerin ders programındaki saatlerinin
üst yarıyıl dersiyle çakışması durumunda, öncelikle alt yarıyıla ait
dersleri almak zorundadır.
Ağırlıklı genel not ortalaması
MADDE 21 – (1) Ağırlıklı genel not ortalaması, her bir
dersten elde edilen başarı notunun sayısal değerinin, ilgili dersin kredisi
ile çarpılarak elde edilen sayıların toplamının, toplam kredi sayısına
bölünmesiyle elde edilen değerdir. Bölme sonucu virgülden sonra iki hane
yürütülüp yuvarlatılarak verilir.
Ağırlıklı genel not ortalamasının
yükseltilmesi
MADDE 22 – (1) Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen
öğrenci, daha önce şartlı başarmış olduğu dersleri tekrar alabilir.
Tekrarlanan dersler için son alınan başarı notu geçerlidir ve ağırlıklı
genel not ortalaması hesaplanırken son başarı notları dikkate alınır.
Bir dersin başarı notu
MADDE 23 – (1) Bir dersin başarı notu o derse ait yarıyıl içi
çalışmaları (sözlü ve/veya yazılı ara sınavlar, kısa konu sınavları,
uygulama, ödev, proje, seminer gibi çalışmalar) ile yarıyıl sonu veya
bütünleme sınavından alınan notun birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.
Her yarıyılın başlangıcında, o yarıyıl açılacak derslerdeki yarıyıl içi
çalışmalarının türleri, sayısı ve başarı notuna katkılarını gösteren başarı
değerlendirme sistemi ilgili dersi verecek öğretim elemanı tarafından,
başarı değerlendirme formu doldurularak önerilir ve Müdürlükçe yarıyıl
başında ilan edilir.
(2)
Bir dersten 15 inci maddede belirtilen koşulları yerine getiremeyen
öğrenciler, ilgili öğretim elemanı tarafından her ders alınan devam kontrol
imzalarıyla hazırlanan devam cetveli temel alınarak Müdürlükçe ilan edilir.
Bu öğrenciler yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarına giremez.
(3)
Yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı % 40’dan az, % 60’dan fazla
olamaz.
(4)
Öğrencilerin bir dersteki başarı durumunu gösteren liste, yarıyıl sonu sınavının
yapıldığı tarihten itibaren en geç beş gün içinde ilgili öğretim elemanı
tarafından Yüksekokulun öğrenci bürosuna iletilir.
Yazılı sınav sonucuna ve başarı notuna
itiraz
MADDE 24 – (1) Öğrenci, bir dersin, herhangi bir yazılı
sınavının sonucuna ilişkin itirazını doğrudan o dersin sorumlu öğretim
elemanına iletir. Sınav kağıdını değerlendirmiş
olan öğretim elemanı, kağıdı yeniden inceler ve varsa değişiklikleri tespit
eder.
(2)
Öğrenci, bir dersteki başarı notuna, ilgili notun ilan edilmesinden itibaren
bir hafta içinde Müdürlüğe başvurarak bir dilekçe ile itiraz edebilir. Bu
itiraz üzerine Müdürlük, üç kişiden oluşan bir inceleme komisyonu kurar.
Komisyon, öğretim elemanının ilan ettiği başarı değerleme sisteminde yer
alan ve öğrencinin başarı notuna katkısı bulunan bütün çalışmaları yeniden
inceler ve sonucu, görevin
tebliğinden itibaren on gün içinde Müdürlüğe yazılı olarak bildirir.
Komisyon raporu Yönetim Kurulunca karara bağlanır.
Mezuniyet derecesi ve diploma
MADDE 25 – (1) Kayıt olduğu bölümde açılan zorunlu
dersleri ve aldığı seçimlik dersleri başarı ile tamamlayan, Senatoca ilan
edilen mezuniyet için tamamlanması gerekli en düşük kredi değerindeki
derslerin ağırlıklı not ortalaması en az 2.00 olan ve programlarında
öngörülen staj yükümlülüklerini Müdürlükçe belirlenen süre içinde ve
dönemde yerine getiren öğrencilere Yüksekokulun ilgili programının
diploması verilir.
(2)
Programda öngörülen bütün dersleri almış ve F notu aldığı dersi olmayan,
ancak ağırlıklı not ortalaması 2.00’ın altında olan öğrenciler için,
öğrenimleri sırasında şartlı başarmış oldukları dersler arasından kendi
seçecekleri dersler için, ağırlıklı not ortalamalarını en az 2.00
yapabilmek üzere not yükseltme sınavı açılır. Bu sınav sonucunda dersin
başarı notu, daha önceki sınav sonucuna göre daha yüksek ise bu dikkate
alınır, aksi takdirde önceki başarı notu geçerliliğini korur. Not yükseltme
sınavları, her yarıyılda bir defa olmak üzere düzenlenir ve tarih, yer ve
saatleri Müdürlükçe belirlenerek duyurulur.
(3)
Öğrenciler, 2547 sayılı Kanun uyarınca not yükseltme sınavına girme hakkına
sahiptir.
(4)
Öğrenimlerini başarı ile bitirenlere, diplomanın yanı sıra, öğrenimleri
süresince aldıkları her dersi ve bunlardan elde ettikleri başarı notları
ile mezuniyet derecesi, ağırlıklı genel not ortalaması ve bölümlerini
belirten bir not döküm belgesi (transkript)
verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mazeret ve haklı nedenler
MADDE 26 – (1) Yönetim Kurulu, aşağıda belirtilen haklı ve geçerli
nedenlerle öğrenciye en çok iki yarıyıl izin verebilir. İzinli sayılan
öğrenci öğrenimine devam edemez ve izinli sayıldığı dönemde açılan
sınavlara giremez. Öğrenci izninin bitiminde, izine ayrıldığı öğrenim
durumundan başlayarak devam eder.
(2)
Mazeretlere ilişkin haklı ve geçerli nedenler şunlardır;
a)
Öğrencinin, bir sağlık kuruluşundan aldığı raporla belgelemiş olduğu
sağlıkla ilgili mazeretleri,
b)
2547 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendinin üçüncü paragrafı uyarınca
öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime
Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi halinde, ilgili bütün
öğrenciler için kaydın dondurulmuş sayılması,
c)
Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması
şartı ile tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara verme
zorunluluğunun bulunması,
ç)
Birinci derecede kan ve sıhri hısımlarının ağır
hastalığı halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle öğrencinin
öğrenimine ara verme zorunluluğunun bulunması,
d)
Ekonomik nedenlerle, öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunluluğunun
bulunması,
e)
Öğrencinin, öğrencilik statüsünün ortadan kaldırılması sonucunu doğurmayan
bir fiil nedeniyle kesinleşmiş mahkumiyet alması
hali,
f)
Öğrencinin hangi sınıfta bulunursa bulunsun tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,
g)
Öğrencinin tutukluluk hali.
Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde,
Yükseköğretim Kurulu, Üniversitelerarası Kurul ve Üniversite Yönetim Kurulu
kararları ile diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
İntibak
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında
karşılaşılacak intibakla ilgili iş ve işlemler Yönetim Kurulu tarafından
karara bağlanır.
Yürürlük
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Galatasaray
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|