6 Ocak 2011 PERÞEMBE

Resmî Gazete

Sayý : 27807

YÖNETMELÝK

Millî Eðitim Bakanlýðýndan:

MÝLLÎ EÐÝTÝM BAKANLIÐI ÖZEL EÐÝTÝM VE REHABÝLÝTASYON

MERKEZLERÝ YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

             Amaç

             MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki eðitim ve öðretim ile yönetime iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezlerinin eðitim ve öðretim, yönetim, birey kaydý ve nakil, öðretim programlarýnýn uygulanmasý, çalýþma süreleri ve iþleyiþiyle ilgili usul ve esaslarý kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayýlý Millî Eðitim Temel Kanunu, 30/4/1992 tarihli ve 3797 sayýlý Millî Eðitim Bakanlýðýnýn Teþkilât ve Görevleri Hakkýnda Kanun ile 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayýlý Özel Öðretim Kurumlarý Kanununa dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

             Tanýmlar

             MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Aile eðitimi ve danýþmanlýðý: Özürlü bireyin eðitim sürecine doðrudan katýlanlara özür ve yetersizliðe iliþkin bilgi verme, yasal hak ve sorumluluklarýný bildirme, danýþmanlýk yapma ve bireyin özel eðitime iliþkin ihtiyaçlarýnýn belirlenerek ailelerin eðitime aktif olarak katýlýmlarýnýn saðlanmasýna yönelik eðitim ve danýþmanlýðý,

             b) Bakanlýk: Millî Eðitim Bakanlýðýný,

             c) Bireysel eðitim: Destek eðitimine ihtiyacý olan özürlü bireylerin geliþim ve bireysel yeterlilikleri dikkate alýnarak özür gruplarý ve dereceleriyle özür niteliðine göre belirlenmiþ destek eðitim programlarý doðrultusunda özürlü birey için hazýrlanmýþ ve birebir yapýlmasý gereken eðitimi,

             ç) BEP: Bireyselleþtirilmiþ eðitim programýný,

             d) Bireyselleþtirilmiþ eðitim programý geliþtirme, izleme ve deðerlendirme birimi: Destek eðitime ihtiyacý olan özürlü bireylerin eðitimlerini sürdürdükleri okul ve kurumlarda eðitim performanslarý ve ihtiyaçlarý doðrultusunda BEPlerini hazýrlamak amacýyla oluþturulan birimi,

             e) Destek eðitim programý: Merkezlerce verilen destek eðitimine ihtiyacý olan bireylerin özür gruplarý, dereceleri ve özür niteliði ile bireysel geliþim yeterlilikleri dikkate alýnarak hazýrlanmýþ ve Bakanlýkça onaylanmýþ eðitim programýný,

             f) Ders: Özürlü birey için destek eðitim programlarýnda belirtilen eðitim ortamlarýnda gerçekleþtirilen en az kýrk beþ dakikalýk bireysel veya grup eðitim süresini,

             g) Diðer personel: Merkezde özel eðitim ve rehabilitasyon personeli dýþýndaki görevli personeli,

             ð) Genel müdür: Ayný kiþi veya kuruluþa ait birden fazla özel öðretim kurumunun genel müdürünü,

             h) Genel müdürlük: Özel Öðretim Kurumlarý Genel Müdürlüðünü,

             ý) Grup eðitimi: Özür gruplarý, özür niteliði ve derecesi, özürlünün takvim yaþý ve geliþim özellikleri dikkate alýnarak oluþturulan gruplara verilen eðitimi,

             i) Ýþ takvimi: Merkezlerce bir sonraki ayda yapýlacak eðitime baþlamadan önce hazýrlanan, özürlü bireylerin bireysel veya grup ders eðitimlerinin gün ve saatlerinin yer aldýðý takvimi,

             j) Kurucu: Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezlerinin sahibi olan ve adýna kurum açma izin belgesi düzenlenen gerçek veya tüzel kiþiyi,

             k) Kurucu temsilcisi: Özel hukuk tüzel kiþileri veya özel hukuk hükümlerine göre yönetilen tüzel kiþiler tarafýndan seçilen ve kurum açma, kapatma ve devretme gibi iþlemleri yapma yetkisine sahip olan kiþiyi,

             l) Merkez: Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezini,

             m) Müdür: Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinin müdürünü,

             n) Özel eðitim ve rehabilitasyon: Dil-konuþma geliþim güçlüðü ile zihinsel, fiziksel, duyusal, sosyal, duygusal ve davranýþ problemleri olan özel eðitim gerektiren bireylerin engellilik hâlini ortadan kaldýrmak ya da etkilerini en az seviyeye indirmek, yeteneklerini en üst seviyeye çýkarmak ve topluma uyumlarýný saðlamak, temel öz bakým becerilerini ve baðýmsýz yaþam becerilerini geliþtirmek amacýyla yapýlan çalýþmalarý,

             o) Özel eðitim ve rehabilitasyon personeli: Destek eðitim programlarýna göre Bakanlýkça belirlenen personeli,

             ö) Özürlü birey: Özürlü saðlýk kurulu raporu düzenlemeye yetkili saðlýk kurum veya kuruluþlarýnca verilen raporla asgari % 20 özürlü olduðu tespit edilen, özel eðitim deðerlendirme kurullarý tarafýndan da eðitsel deðerlendirme ve tanýlamalarý yapýlarak destek eðitimi almalarý uygun görülen görme, iþitme, dil-konuþma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü olan bireyleri,

             p) Özürlü birey modülü: Merkezlere devam eden özürlü bireyler ile özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ve merkeze ait tüm verilerin merkezî bir veri tabaný havuzunda toplandýðý internet üzerinden yürütülmesi için yapýlan yazýlým programýný,

             r) RAM: Rehberlik ve Araþtýrma Merkezini,

             s) Uzman öðretici: Alanýnda yükseköðrenim görmüþ öðreticiler ile fizik tedavi ve rehabilitasyon uzman hekimini,

             þ) Valilik: Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinin bulunduðu ilin valiliðini,

             ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Özel Eðitim ve Rehabilitasyon Merkezinin Amacý

             Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinin amacý

             MADDE 5 (1) Merkezin amacý, 1739 sayýlý Millî Eðitim Temel Kanununda belirtilen Türk Millî eðitiminin genel amaç ve temel ilkeleri doðrultusunda, özel eðitim ihtiyacý olan bireylerin;

             a) Bakanlýkça belirlenmiþ destek eðitim programlarý ile özel yöntem, personel ve araç-gereç kullanarak ilgileri, ihtiyaçlarý, yetenek ve yeterlilikleri doðrultusunda üst öðrenime, iþ ve meslek alanlarýna ve hayata hazýrlanmalarýný,

             b) Toplum içindeki rollerini gerçekleþtiren, baþkalarý ile iyi iliþkiler kurabilen, iþ birliði içinde çalýþabilen ve çevresine uyum saðlayabilen üretici bir vatandaþ olarak yetiþmelerini,

             c) Dil-konuþma geliþim güçlüðü ile zihinsel, fiziksel, duyusal, sosyal, duygusal ve davranýþ problemleri olan özel eðitim gerektiren bireylerin engellilik hâlinin ortadan kaldýrýlmasýný ya da etkilerinin en az seviyeye indirilerek yeteneklerinin en üst seviyeye çýkarýlmasý ve topluma uyumlarýnýn saðlanmasý, temel öz bakým becerilerinin ve baðýmsýz yaþam becerilerinin geliþtirilmesini,

             saðlamak için eðitim çalýþmalarý yapmaktýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkez Personelinin Görev, Yetki ve Sorumluluklarý

             Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde görevlendirilecek personel

             MADDE 6 (1) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde;

             a) Müdür,

             b) Kontenjaný yüzden fazla olan merkezlerde müdür yardýmcýsý,

             c) Bünyesinde birden fazla özel öðretim kurumu bulunduran merkezlerde gerektiðinde genel müdür ve genel müdür yardýmcýsý,

             ç) Bakanlýkça belirlenen destek eðitim programlarýný uygulayacak zorunlu özel eðitim ve rehabilitasyon personeli,

             d) Psikolog veya rehber öðretmen,

             görevlendirilir.

             (2) Ayrýca, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde ihtiyaç duyulan diðer personel de görevlendirilir.

             Görevlendirmeler

             MADDE 7 (1) Merkezlerde çalýþacak personelin görevlendirilmesi, 8/3/2008 tarihli ve 26810 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Millî Eðitim Bakanlýðý Özel Öðretim Kurumlarý Yönetmeliði hükümlerine göre yapýlýr.

             Görev, yetki ve sorumluluklar

             MADDE 8 (1) Merkezde görevli özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ile diðer personel; görev, yetki ve sorumluluklarý bakýmýndan Özel Öðretim Kurumlarý Kanunu ile Millî Eðitim Bakanlýðý Özel Öðretim Kurumlarý Yönetmeliði hükümleri ve dengi resmî kurumlarda görevli personel ile ilgili mevzuat hükümlerine tabidir.

             Kurucu veya kurucu temsilcisinin görev, yetki ve sorumluluklarý

             MADDE 9 (1) Kurucu veya kurucu temsilcisi özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde eðitim ortamýnýn özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin özelliklerine ve verilecek eðitime uygun bir þekilde düzenlenmesi, gerekli maddî imkânlarýn hazýrlanmasý, yeterli personelin istihdamý, araç ve gerecin temini ve binanýn yeterli duruma getirilmesi gibi hususlardan birinci derecede sorumludur.

             (2) Bu sorumluluðunu yerine getirmek için aþaðýda belirtilen görevleri yerine getirir.

             a) Her yýl merkezin mali bütçesini düzenler.

             b) Müdürce talep edilen eðitim ve öðretimle ilgili araç ve gereçle diðer ihtiyaçlarý saðlar.

             c) Hizmetlerin yürütülebilmesi için, ilgili mevzuat hükümlerine göre personelin görevlendirilmesini saðlar.

             ç) Gerektiðinde merkez eðitim kurulu toplantýsýna katýlýr, özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin sorunlarýný ve isteklerini tespit ederek gereðini yapar.

             d) Özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ile diðer personelin aylýk ve ücretlerinin zamanýnda ödenmesini; sigorta ve vergi ile ilgili iþlerin usulüne uygun ve zamanýnda yapýlmasýný saðlar.

             e) Merkezde görevlendirilecek özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin çalýþma izni ve çalýþma izni uzatma onaylarýnýn zamanýnda alýnmasý için gerekli önlemleri alýr.

             f) Merkezin gelir ve giderleriyle ilgili iþ ve iþlemleri izler; muhasebeyle ilgili defter, dosya ve kayýt makbuzlarýnýn tutulmasýný saðlar.

             g) Yangýn, doðal afet ve kazalara karþý ilgili mevzuatýna göre gerekli önlemleri alýr.

             ð) Ýlgili mevzuata göre ilk yardým ve özel güvenlik önlemlerini alýr.

             h) Özel öðretim kurumlarýyla ilgili diðer mevzuatta belirtilen görevleri yapar.

             ý) Merkezin üye olmasý hâlinde oda, vakýf, dernek ve birlik gibi sivil toplum örgütleri ile özel ve resmî kurum ve kuruluþlarda merkezi temsil eder veya görevlendireceði kiþi tarafýndan temsil edilmesini saðlar.

             (3) Müdürlük görevi bulunmayan kurucu veya kurucu temsilcisi, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinin eðitim ve öðretim iþlerine karýþmaz.

             (4) Müdürün izinli veya raporlu olduðu sürelerde millî eðitim müdürlüðünün onayý ile müdür yardýmcýsý veya müdür yardýmcýsý bulunmayan merkezlerde yönetici olma þartlarýný taþýyan bir öðretmen veya uzman öðreticinin bu göreve vekâleten görevlendirilmesini saðlar.

             Genel müdürün görev, yetki ve sorumluluklarý

             MADDE 10 (1) Genel müdür, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde eðitim ve öðretim kalitesinin yükseltilmesi, öðrencilerin en iyi þekilde yetiþtirilmesi, baþarýnýn artýrýlmasý için gerekli önlemleri almak ve uygulatmaktan Bakanlýk ve diðer resmî makamlar ile kurucuya karþý sorumludur.

             (2) Genel müdür, aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) Gerektiðinde kendisine baðlý özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde yapýlacak toplantýlara baþkanlýk eder.

             b) Merkezde branþýnda ders bulunmasý durumunda haftada altý saate kadar ders okutur.

             c) Merkezde görevli özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ve diðer personelin bilim, teknik ve eðitim alanlarýndaki geliþmeleri takip edebilmeleri için gerekli önlemleri alýr.

             ç) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde eðitim, öðretim ve yönetim iþlerinin verimli þekilde yapýlmasýný saðlar.

             d) Ýzin kullanacak personele, özel eðitim ve rehabilitasyon merkezi müdürüyle birlikte izin belgesi düzenler.

             e) Yönetim ve özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ve diðer personelin arasýndaki eþgüdümü saðlar.

             f) Özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin ve diðer personelin görevlerini gerektiði gibi yapmalarý için önlem alýr.

             g) Merkezde görevlendirilecek özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin çalýþma izni ve çalýþma izni uzatma onaylarýnýn zamanýnda alýnmasý için gerekli önlemleri alýr.

             ð) Merkezin üye olmasý hâlinde oda, vakýf, dernek, birlik ve benzeri sivil toplum örgütleri ile özel ve resmî kurum ve kuruluþlarda merkezi temsil eder.

             h) Merkezde görevli özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin kanaat raporlarýný usulüne uygun olarak doldurur.

             (ý) Özel öðretim kurumlarýyla ilgili diðer mevzuatla verilen görevleri yapar.

             (3) Genel müdür ayný zamanda kurucu veya kurucu temsilcisi ise merkezin mali iþlerinden de sorumludur.

             Genel müdür yardýmcýsýnýn görev, yetki ve sorumluluklarý

             MADDE 11 (1) Genel müdür yardýmcýsý, genel müdürün verdiði görevleri yapar. Genel müdürün izinli veya raporlu olduðu sürelerde genel müdürlüðe vekâlet eder.

             Merkez müdürünün görev, yetki ve sorumluluklarý

             MADDE 12 (1) Müdür; merkezin yönetiminden, eðitim ve öðretim etkinliklerinin planlanmasý ile yürütülmesinden; kurucu veya kurucu temsilcisine, bulunduðu takdirde genel müdüre, Bakanlýða ve diðer resmî makamlara karþý sorumludur.

             (2) Müdür, kurucu veya kurucu temsilcisi ise merkezin mali iþlerinden de sorumludur.

             (3) Sorumluluk her ikisinde de kalmak üzere yönetim veya eðitim ve öðretim hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili görevlerinin bir kýsmýný müdür yardýmcýsýna devredebilir.

             (4) Merkeze genel müdür atanmadýðý hallerde bu Yönetmelikte genel müdüre verilen yetkileri kullanýr.

             (5) Müdür, aþaðýda belirtilen görevleri yerine getirir.

             a) Bireylerin programda belirlenen amaca uygun þekilde eðitilmesi, geliþtirilmesi, eðitimin nitelik ve kalitesinin yükseltilmesi için gerekli önlemleri alýr ve uygulanmasýný saðlar.

             b) Özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ve diðer personelin görevlendirilmesiyle ilgili iþ ve iþlemleri yürütür.

             c) Görevli personelle yapýlacak toplantýlara baþkanlýk eder.

             ç) Merkezin üye olmasý hâlinde; oda, vakýf, dernek ve birlik gibi sivil toplum örgütleri ile özel ve resmî kurum ve kuruluþlarda merkezi temsil eder.

             d) Aday özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin adaylýklarýnýn kaldýrýlmasýyla ilgili iþleri yürütür.

             e) Görevlendirilecek özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin çalýþma izni ve çalýþma izni uzatma onaylarýný zamanýnda alýr.

             f) Personelden gelen raporlarý inceler ve gereðini yapar.

             g) Eðitime baþlamadan önce gerekli hazýrlýklarý ve eðitim ve öðretim etkinliklerini planlar, gerekli görev bölümünü yapar ve ders dýþý zamanlarda yapýlacak etkinlikler için gerekli izinleri alýr.

             ð) Defter, dosya ve kayýtlarýn tutulmasýný ve yazýþmalarýn gecikmeye meydan verilmeden usulüne göre yapýlmasýný saðlar.

             h) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde görevli özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin bilim, teknik ve eðitim alanýndaki geliþmeleri takip edebilmesi için gerekli önlemleri alýr ve yetiþtirilmelerini saðlar.

             ý) Personelin hizmet içi eðitimine iliþkin iþ ve iþlemleri yürütür.

             i) Özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin çalýþmalarýný planlý olarak yapmalarýný saðlar ve onaylar.

             j) Kitaplýk ve diðer bölümlerin gerekli araç ve gereçle donatýlmasýný ve özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ile bireylerin yararlanmasýný saðlar.

             k) Yönetim görevlerini aksatmamak þartýyla branþýnda haftada aylýk karþýlýðý altý saat, isteðe baðlý ek ders görevi karþýlýðý ise altý saat olmak üzere toplam oniki saat ders okutabilir.

             l) Özürlü bireylerin bireysel ve/veya grup ders eðitimlerinin gün ve saatlerinin yer aldýðý aylýk çalýþma takvimini hazýrlayarak bir sonraki ayýn eðitimine baþlamadan önce merkezin doðrudan baðlý bulunduðu il/ilçe millî eðitim müdürlüðüne teslim eder.

             m) Eðitim ve öðretimle ilgili yürürlüðe giren mevzuatýn personelce okunmasýný ve bilgi edinilmesini saðlar.

             n) Genel müdür bulunmasý hâlinde izin kullanacak personele genel müdürle birlikte, genel müdür olmadýðý takdirde tek baþýna izin verir.

             o) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezinde görevli özel eðitim ve rehabilitasyon personeli için usulüne uygun olarak kanaat raporu doldurur.

             ö) Özel öðretim kurumlarýyla ilgili diðer mevzuatla verilen görevleri yapar.

             p) Destek eðitim programlarýnda yer alan aylýk performans kayýt tablolarý, dönem sonu bireysel performans deðerlendirme formlarý ve son deðerlendirme formlarý ile ilgili iþlemlerin yapýlmasýný saðlar.

             Müdür yardýmcýlarýnýn görev, yetki ve sorumluluklarý

             MADDE 13 (1) Müdür yardýmcýsý, müdürünün vereceði görevleri yapar. Müdürün izinli veya raporlu olmasý hâlinde müdürlüðe vekâlet eder.

             Ýþitme/görme/zihin engelliler sýnýfý öðretmeninin görevleri

             MADDE 14 (1) Ýþitme/görme/zihin engelliler sýnýfý öðretmeni aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) Alanýyla ilgili bireyselleþtirilmiþ eðitim programlarý, geliþim ölçekleri ve ölçme-deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanmasýnda ve uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Merkezdeki aile eðitimi ve danýþmanlýðý çalýþmalarýna katýlýr, sýnýfýndaki bireylerin ailelerine yönelik aile eðitim çalýþmalarýný planlar ve yürütür.

             d) Bireylere destek eðitim hizmeti saðlanmasý ve eðitim performanslarý doðrultusunda bireylerin baþka bir okul veya kuruma yönlendirilmesinde BEP geliþtirme birimiyle iþ birliði yapar.

             e) Baþka bir okul veya kurumdan eðitim almakla birlikte merkeze devam eden bireylerin öðretmenlerine gerektiðinde bireyin özellikleri ve özel eðitim hakkýnda danýþmanlýk yapar.

             f) Merkeze devam eden bireylere diðer kurum veya kuruluþlarda hizmet veren uzmanlarla eþgüdümlü çalýþýr.

             g) Bireylerin yetersizliklerinden dolayý kullandýðý kiþisel cihaz ve aletlerin bakýmý ve kontrolüne iliþkin tedbirler alýr.

             ð) Bireylerin eðitim performanslarý ve ihtiyaçlarý doðrultusunda eðitim yapar.

             h) Alanýyla ilgili araþtýrmalar yapar ya da yapýlan araþtýrmalara katýlýr ve sonuçlarý önerileriyle birlikte gerektiðinde ilgililere iletir.

             ý) Görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Çocuk geliþimi ve eðitimi öðretmeninin görevleri

             MADDE 15 (1) Merkezde görevli çocuk geliþimi ve eðitimi öðretmeni aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Özel eðitime ihtiyacý olan bireyleri fizikî, zihinsel ve sosyal geliþim bakýmýndan inceler ve yaþ düzeylerine uygun geliþimlerini deðerlendirir.

             d) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin geliþim özelliklerine göre bireysel eðitim programlarýný hazýrlar ve eðitim çalýþmalarýna katýlýr.

             e) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin geliþim ve eðitimini izler, beklenen geliþimi gösteremeyenler için ilgili meslek elemanlarýyla iþ birliði yapar. Alanýyla ilgili konularda ailelere ve öðretmenlere rehberlik eder. Broþür ve kitapçýk hazýrlama gibi çalýþmalara katýlýr.

             f) Baþka bir okul veya kurumdan eðitim alarak merkeze devam eden bireylerin öðretmenlerine gerektiðinde bireyin özellikleri ve özel eðitim hakkýnda danýþmanlýk yapar.

             g) Merkeze devam eden bireylere diðer kurum veya kuruluþlarda hizmet veren uzmanlar/öðretmenlerle eþgüdümlü çalýþýr.

             ð) Çeþitli geliþim ölçeklerinin geliþtirilmesi çalýþmalarýna katýlýr.

             h) Alanýyla ilgili araþtýrma ve inceleme yapar, geliþmeleri izler ve bunlardan görevlerinde yararlanýr.

             ý) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezindeki diðer meslek elemanlarýyla ekip çalýþmasý yapar ve görevlerine iliþkin kayýtlarý usulüne uygun þekilde tutar.

             i) Aile eðitimi ve danýþmanlýðý programlarýnda alaný ile ilgili konularda yer alýr ve uygulamaya katýlýr.

             j) Personelin hizmet içi eðitim programlarýnýn alaný ile ilgili konular açýsýndan hazýrlanmasýnda ve uygulamasýnda görev alýr.

             k) Merkezde çocuk geliþim ve eðitimi uzmanýnýn görevlendirilmesi hâlinde çocuk geliþimi ve eðitimi öðretmeninin görevlerini yapar.

             l) Görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Psikologun görevleri

             MADDE 16 (1) Merkezde görevli psikolog aþaðýdaki görevleri yapar:

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Merkezin rehberlik ve psikolojik danýþma hizmetleri programýný merkezde uygulanan destek eðitim programýna göre hazýrlar, uygular ve bu programýn uygulanmasýnda özel eðitim ve rehabilitasyon personeline rehberlik eder.

             d) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin ilgi alanlarý, yetenekleri, yeterlilikleri ve iletiþim örüntüleri gibi özelliklerini tanýmalarýna, kendileri ve çevreleriyle ilgili farkýndalýk kazanmalarýna, temel problem çözme stratejilerini geliþtirmelerine, çevreleriyle olumlu iliþkiler kurmalarýna, daha verimli çalýþma alýþkanlýklarý geliþtirebilmelerine, ders dýþý etkinliklere katýlýma özendirilmelerine; kendileri, çevreleri ve eðitimle ilgili sorunlarýný ve güçlüklerini çözebilmelerine yönelik psikolojik destek/danýþma hizmetlerini planlar ve yürütür.

             e) Gerektiðinde özel eðitime ihtiyacý olan bireyleri tanýmaya yönelik, rehberlik ve psikolojik danýþma biriminde kullanýlacak ölçme araçlarý, doküman ve kaynaklarý hazýrlar, geliþtirir ve uygular.

             f) Gerektiðinde özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin yaþadýklarý problem ve güçlüklerin çözümünde diðer özel öðretim ve rehabilitasyon personeli, bireyin anne ve babasýyla iþ birliði içinde çalýþmalar geliþtirir ve yürütür.

             g) Gerektiðinde kaynaþtýrma öðrencilerinin devam ettikleri okul rehberlik servisleri ve sýnýf öðretmenleriyle iþ birliði yapar ve çalýþmalarý planlar.

             ð) Gerektiðinde özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin bireyselleþtirilmiþ eðitim programlarý hakkýnda alanýna uygun deðerlendirme ve önerilerde bulunur.

             h) Eðitim alan özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin anne veya babalarýna yönelik psikolojik danýþma, rehberlik ve gerektiðinde terapi hizmetlerini yürütür.

             ý) Gerektiðinde anne ve babalarý psikolojik yardým alabilecekleri kurum ya da kuruluþlara yönlendirir.

             i) Eðitim alan özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin kardeþlerine yönelik psikolojik danýþma ve rehberlik çalýþmalarýný yürütür.

             j) Merkez personeline yönelik psikolojik danýþma, rehberlik ve destek çalýþmalarýný planlar ve yürütür.

             k) Aile eðitimi ve danýþmanlýðý programlarýnda alaný ile ilgili konularda yer alýr ve uygulamaya katýlýr. Ailelere, özel eðitime ihtiyacý olan bireylere, sýnýf öðretmenlerine ve diðer merkez personeline yönelik hizmet alanýna uygun, toplantý, konferans ve seminer gibi hizmet içi eðitim planý hazýrlar ve uygular.

             l) Alanýyla ilgili araþtýrmalar yapar ya da yapýlan araþtýrmalara katýlarak sonuçlarý önerileriyle birlikte ilgililere iletir.

             m) Rehberlik ve psikolojik danýþma servisiyle ilgili bilimsel geliþmeleri izler, plan ve uygulamalarýnda bu geliþmelerden yararlanýr.

             n) Merkezde psikologun görevlendirilememesi hâlinde rehber öðretmen psikologun yürüttüðü görevleri yapar. Rehber öðretmene gerektiðinde haftada on saati geçmemek üzere Kurulca belirlenen esaslar doðrultusunda destek eðitimi görevi de verilebilir.

             o) Merkez müdürünün alaný ile ilgili vereceði veya görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Okul öncesi öðretmeninin görevleri

             MADDE 17 (1) Okul öncesi öðretmeni aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin geliþimlerini çeþitli ölçek ve kontrol listeleri kullanarak özel eðitim öðretmenleri ile iþ birliði içinde izler ve deðerlendirir.

             d) Eðitsel deðerlendirme ve tanýlamaya baðlý olarak özel eðitim verilecek bireylerin ilgi ve gereksinimlerine göre eðitim programlarýnýn hazýrlanmasýnda iþ birliði yapar ve uygular.

             e) Aile eðitimi ve danýþmanlýðý programlarýnda, ailelere çocuklarýnýn geliþim özelliklerini tanýtýr ve geliþimlerini destekleyici çalýþmalar için bilgi verir.

             f) Görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Dil ve konuþma bozukluklarý uzmaný/dil ve konuþma terapisti/dil ve konuþma pataloðu/odyoloji ve konuþma bozukluklarý uzmanýnýn konuþma bozukluðuyla ilgili görevleri

             MADDE 18 (1) Merkezde görevli dil ve konuþma bozukluklarý uzmaný/dil ve konuþma terapisti/dil ve konuþma pataloðu/odyoloji ve konuþma bozukluklarý uzmaný aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Dil, konuþma, ses, iþitme, yutma, okuma-yazma, biliþsel yetersizliðe baðlý iletiþim bozukluklarý gibi bozukluklarý deðerlendirir ve deðerlendirme raporu hazýrlar.

             d) Dil, konuþma, ses, iþitme, yutma, okuma-yazma, biliþsel yetersizliðe baðlý iletiþim bozukluklarý gibi bozukluklar için akademik becerilerin öðretimi dýþýnda kalan terapi programýný hazýrlar ve uygular.

             e) Dil ve konuþma güçlüðü olan bireylerin ailelerin eðitimi çalýþmalarýnda yer alýr ve uygulamalara katýlýr.

             f) Dil ve konuþma güçlükleri alanýnda kendi kurumunca düzenlenecek hizmet içi eðitim programlarýnýn hazýrlanmasý ve uygulanmasýnda görev alýr.

             g) Baþka bir okul veya kurumdan eðitim alarak merkeze devam eden bireylerin öðretmenlerine gerektiðinde bireyin özellikleri ve özel eðitim hakkýnda danýþmanlýk yapar.

             ð) Merkeze devam eden bireylere diðer kurum veya kuruluþlarda hizmet veren uzmanlarla/öðretmenlerle eþgüdümlü çalýþýr.

             h) Görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Odyoloji ve konuþma bozukluklarý uzmaný/eðitim odyoloðunun iþitme engeliyle ilgili görevleri

             MADDE 19 (1) Merkezde görevli odyoloji ve konuþma bozukluklarý uzmaný/eðitim odyoloðu aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin eðitim performanslarý ve yetersizlik türünü dikkate alarak gerekli materyali hazýrlar ve/veya temin eder.

             ç) Ýþitme kaybý olan bireyleri deðerlendirir, alanýna uygun program hazýrlar ve uygular.

             d) Ýþitme kaybý olan bireylerin geliþimlerini takip ederek kaydeder.

             e) Aile eðitimi, rehberliði ve danýþmanlýðý programlarýnda alaný ile ilgili çalýþmalarda yer alýr ve uygulamaya katýlýr.

             f) Odyoloji ve konuþma bozukluklarý alanýnda kendi kurumunca düzenlenecek hizmet içi eðitim programlarýnýn hazýrlanmasý ve uygulanmasýnda görev alýr.

             g) Merkez müdürünün vereceði hizmetle ilgili diðer görevleri yapar.

             ð) Alaný ile ilgili konularda broþür, kitapçýk hazýrlama çalýþmalarýna katýlýr.

             h) Baþka bir okul veya kurumdan eðitim alarak merkeze devam eden bireylerin öðretmenlerine gerektiðinde bireyin özellikleri ve özel eðitim hakkýnda danýþmanlýk yapar.

             ý) Merkeze devam eden bireylere diðer kurum veya kuruluþlarda hizmet veren uzmanlarla/öðretmenlerle eþgüdümlü çalýþýr.

             i) Görev tanýmýnda belirtilen diðer görevleri yapar.

             Fizyoterapistin görevleri

             MADDE 20 (1) Merkezde görevli fizyoterapist aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

             a) BEPte alanýyla ilgili geliþim ölçekleri ile ölçme ve deðerlendirme araçlarýnýn hazýrlanýp uygulanmasýnda BEP geliþtirme birimi ile iþ birliði yapar.

             b) BEPte alanýyla ilgili uygulama ve deðerlendirme yapar.

             c) Bireylerin performanslarýný ve yetersizlik türünü dikkate alarak alanýyla ilgili gerekli materyalleri hazýrlar ve/veya temin edilmesini saðlar.

             ç) Bireylerin ortez ya da yardýmcý cihazýnýn tayininde bireyi ve aileyi bilgilendirir.

             d) Fiziksel rehabilitasyona alýnan engelli bireylerdeki geliþimleri takip eder ve geliþim raporu hazýrlar.

             e) Bireyin geliþen aþamalarýndan ve doktor kontrollerinden müdürü ile aileyi bilgilendirir.

             f) Aile eðitimi ve danýþmanlýðý programlarýnda alaný ile ilgili konularda yer alýr ve uygulamaya katýlýr.

             g) Alaný ile ilgili konularda personelin hizmet içi eðitim programlarýnýn hazýrlanmasýnda ve uygulamasýnda görev alýr.

             Diðer personel

             MADDE 21 (1) Bu Yönetmelikte görevleri belirtilmeyenler; genel müdürün, merkez müdürünün ve müdür yardýmcýlarýnýn, personelin görev alaný ile ilgili vereceði görevleri yaparlar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Kurul ve Birimler

             Merkez eðitim kurulu

             MADDE 22 (1) Merkez eðitim kurulu, merkez müdürünün baþkanlýðýnda özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin katýlýmýyla oluþturulur.

             BEP geliþtirme, izleme ve deðerlendirme birimi

             MADDE 23 (1) BEP geliþtirme, izleme ve deðerlendirme birimi Özel Eðitim Deðerlendirme Kurul Raporu doðrultusunda destek eðitim almasý uygun görülen bireye eðitim performansý ve öncelikli ihtiyaçlarý doðrultusunda verilecek eðitimin planlanmasý ve deðerlendirilmesine iliþkin hizmetleri yürütür.

             (2) Birim, merkez müdürü veya görevlendireceði müdür yardýmcýsý baþkanlýðýnda psikolog veya destek eðitim vermek üzere görevlendirilen öðretmen ve bireyin özrüne göre özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ile veli/özürlü bireyden oluþur.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Özürlü Birey Kaydý ve Merkezden Ayrýlma

             Kayýt

             MADDE 24 (1) Özürlü bireyin kaydý, özel eðitim deðerlendirme kurulunca destek eðitime yönlendirilen bireyin raporunda belirtilen destek eðitim programýný uygulamaya yetkili merkeze ve özürlü birey modülüne yapýlýr.

             Kayýtta istenecek belgeler

             MADDE 25 (1) Kayýtta bireylerden;

             a) T.C. Kimlik numarasý,

             b) RAM tarafýndan verilecek özel eðitim deðerlendirme kurul raporu ile özel eðitim deðerlendirme kurulu eðitim planý,

             c) Bireyin varsa geçmiþ eðitim yaþantýsýyla ilgili geliþim ve BEP dosyasý ile etkinlik örneklerini içeren son belge ve bilgiler,

             ç) Dört adet fotoðraf,

             istenir.

             Merkezden ayrýlma ve yeni merkeze kayýt

             MADDE 26 (1) Merkeze kaydolan özürlü bireyler, en az bir ay devam ettikten sonra isteðe baðlý olarak merkezden ayrýlacaðýný ve baþka bir merkezden eðitim alacaðýný, merkez müdürlüðüne veya il/ilçe millî eðitim müdürlüðüne dilekçeyle bildirir.

             (2) Birey, merkezden ayrýlacaðý ay içinde hiç eðitim almamýþ ise merkez tarafýndan özürlü birey modülünden anýnda kaydý silinir. Ancak, özürlü birey merkezden ayrýlacaðý ay içinde eðitim almýþ ise özürlü birey modülünden kayýt silme iþlemi il/ilçe millî eðitim müdürlüðünce bir sonraki ayýn ilk beþ iþ gününden sonra gerçekleþtirilir.

              (3) Merkezden ayrýlan bireyin özel eðitim deðerlendirme kurulu raporunun aslý veya örneði, geçmiþ eðitim yaþantýsýyla ilgili geliþim ve BEP dosyasý, aylýk performans deðerlendirme formlarý ile etkinlik örneklerini içeren belgelerin bir örneði yeni merkez müdürlüðünün isteði üzerine beþ iþ günü içinde gönderilir.

ALTINCI BÖLÜM

Destek Eðitim Programlarý

             Destek eðitim programlarýnýn uygulanmasý

             MADDE 27 (1) Merkezlerde, Bakanlýkça onaylanmýþ destek eðitim programlarý uygulanýr.

             (2) Merkezlerde, destek eðitim almalarý uygun görülen bireylerin durumlarý dikkate alýnarak bireysel ve/veya grup eðitimi verilir. Ayrýca, ailelere özel eðitime ihtiyacý olan bireylerin eðitimine aktif bir þekilde katýlýmýný saðlamak için aile eðitimi ve danýþmanlýðý hizmeti de verilir.

             Eðitim gruplarýnýn oluþturulmasý

             MADDE 28 (1) Gruplar oluþturulurken bireylerin; özür türü ve derecesi, yaþý, eðitim performansý ile öncelikli eðitim ihtiyacý gibi durumlarý dikkate alýnýr.

              (2) Gruplarýn mevcutlarý; görme engelli bireyler, iþitme engelli bireyler, dil ve konuþma güçlüðü olan bireyler, özel öðrenme güçlüðü olan bireyler için en fazla on, zihinsel engelli bireyler için en fazla sekiz, yaygýn geliþimsel bozukluðu olan bireyler için en fazla dört bireyden oluþur.

             Ýþ takvimi

             MADDE 29 (1) Merkez müdürlüðünce, özürlü bireylerin bireysel veya grup ders eðitimlerinin gün ve saatlerinin yer aldýðý aylýk çalýþma takvimi hazýrlanarak bir sonraki ayýn eðitimine baþlamadan önce, doðrudan baðlý bulunduklarý il/ilçe millî eðitim müdürlüðüne teslim edilir. Bireysel veya grup eðitimi, aylýk çalýþma takviminde belirlenen gün ve saatlerde verilir.

             (2) Ýþ takviminde herhangi bir nedenle deðiþiklik yapýlmasý durumunda, deðiþikliðin yapýldýðý tarihten sonraki aylýk süre için yeniden düzenlenen iþ takvimi, iki gün içinde il/ilçe millî eðitim müdürlüðüne teslim edilir.

             Günlük çalýþma saatleri

             MADDE 30 (1) Merkezde, 08.00 ile 19.00 saatleri arasýnda eðitim yapýlýr. Bireysel ve grup eðitiminin ders süresi 60 dakikadýr. Ders süresinin 45 dakikasý uygulama, 15 dakikasý dinlenme, sýnýf ortamýný hazýrlama ve bireyin ailesini bilgilendirme süresi olarak uygulanýr.

             Ýzleme ve deðerlendirme

             MADDE 31 (1) Özürlü bireylerin izlenme ve deðerlendirilmeleri; destek eðitim programlarýnda yer alan açýklamalar ve ölçme araçlarý dikkate alýnarak BEP birimince yürütülür.

             Devam - devamsýzlýk

             MADDE 32 (1) Merkezlere devam esastýr. Özürlü bireyin merkeze; bir haftalýk sürede devam edemediði günlerde almasý gereken bireysel veya grup eðitimi için ailenin yazýlý baþvurmasý durumunda, o hafta içinde telâfi eðitimi verilir.

             (2) Ülke genelinde veya valiliklerce herhangi bir nedenle özel eðitim ve rehabilitasyon merkezlerinin tatil edilmesi hâlinde yapýlamayan dersler bir sonraki ay içinde telâfi edilebilir.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Ücret, Kýlýk-Kýyafet, Tutulacak Defter ve Dosyalar

             Ücret

             MADDE 33 (1) Öðrenci ücretlerinin tespit ve tahsili, 11/2/2009 tarihli ve 27138 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Özel Öðretim Kurumlarý Öðrenci ve Kursiyer Ücretleri Tespit ve Tahsil Yönetmeliði hükümleri doðrultusunda yapýlýr.

             Ücretsiz okutulacak bireyler

             MADDE 34 (1) Merkezde ücretsiz okutulacak bireyler, 11/2/2009 tarihli ve 27138 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Özel Öðretim Kurumlarýnda Ücretsiz veya Burslu Okutulacak Öðrenci ve Kursiyerler Hakkýnda Yönetmelik esaslarýna göre tespit edilir.

             Personelin kýlýk-kýyafeti

             MADDE 35 (1) Merkezdeki özel eðitim ve rehabilitasyon personeli ile diðer personelin kýlýk ve kýyafetlerinde ilgili mevzuat hükümleri uygulanýr.

             Tutulacak defter ve dosyalar

             MADDE 36 (1) Özel eðitim ve rehabilitasyon merkezlerinde aþaðýdaki defter ve dosyalar tutulur:

             a) Defterler:

             1) Birey Kayýt Defteri,

             2) Gelen Giden Evrak Kayýt Defteri,

             3) Evrak Zimmet Defteri,

             4) Teftiþ Defteri,

             5) Merkez Eðitim Kurulu Karar Defteri.

             b) Dosyalar:

             1) Özürlü Birey Dosyasý:

             aa) Aile Görüþme Formu, Kaba Deðerlendirme Formu,

             bb) Aylýk Performans Kayýt Tablolarý,

             cc) Dönem Sonu Bireysel Performans Deðerlendirme Formlarý,

             çç) Son Deðerlendirme Formu,

             dd) Bireyselleþtirilmiþ Eðitim Programý.

             2) Aile Eðitim ve Danýþmanlýðý Dosyasý.

             (2) Tüm belgeler ilgisine göre dosyalarda muhafaza edilir.

             (3) Defter, dosya ve kayýtlar istenen bilgileri içermesi, yýl sonunda çýktýsýnýn alýnmasý ve özel eðitim ve rehabilitasyon merkezi müdürlüðünce onaylanmasý þartýyla elektronik ortamda da tutulabilir.

SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

             Aday özel eðitim ve rehabilitasyon personeli

             MADDE 37 (1) Merkezde bir yýl süre ile görevlendirilen aday özel eðitim ve rehabilitasyon personelinin adaylýk iþlemleri, Genel Müdürlükçe belirlenen usul ve esaslara göre yürütülür.

             Hizmet içi eðitim

             MADDE 38 (1) Merkez, özel eðitim ve rehabilitasyon personelini yetiþtirmek için gerekli önlemleri alýr. Özel eðitim ve rehabilitasyon personeli valilik veya Bakanlýkça açýlacak hizmet içi eðitim kurslarýna katýlabilir. Kurumlar; kendi oda, dernek, birlik veya vakýflarýnca da merkezlerdeki personeline valilikten izin alýnmak kaydýyla hizmet içi eðitim faaliyeti düzenleyebilir. Bakanlýktan izin almýþ olan özel hizmet içi eðitim merkezlerinden de bu hizmet satýn alýnabilir.

             Toplu onay

             MADDE 39 (1) Özel eðitim ve rehabilitasyon personelinden görevine devam edecekler için sözleþmenin bitiminden en geç otuz gün önce çalýþma izinlerinin uzatýlma onayý toplu olarak alýnýr.

             Yönetmelikte bulunmayan hükümler

             MADDE 40 (1) Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda, Millî Eðitim Bakanlýðý Özel Öðretim Kurumlarý Yönetmeliði ile merkezleri ilgilendiren diðer mevzuat hükümleri uygulanýr.

             Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

             MADDE 41 (1) 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayýlý Resmî Gazete'de yayýmlanan Millî Eðitim Bakanlýðý Özel, Özel Eðitim Kurslarý Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

             Yürürlük

             MADDE 42 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

             Yürütme

             MADDE 43 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eðitim Bakaný yürütür.