Yurtdışı
Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığından:
YURTDIŞI
TÜRKLER VE AKRABA TOPLULUKLAR BAŞKANLIĞINDA
ÇALIŞTIRILACAK
SÖZLEŞMELİ PERSONEL
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığında
sözleşmeli olarak yerli veya yabancı uzman istihdamına ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, kadroları karşılık gösterilmek
kaydıyla sözleşmeli olarak çalıştırılan personeli kapsamaz.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 24/3/2010 tarihli ve 5978 sayılı
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 21 inci maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığının bağlı olduğu Bakanı,
b) Bakanlık: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığının bağlı olduğu Bakanlığı,
c) Başkan: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanını,
ç) Başkanlık: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığını,
d) Giriş sınavı: Sözleşmeli personel giriş sınavını,
e) Komisyon: Giriş Sınavı Komisyonunu,
f) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavını,
g) Sözleşmeli personel: Başkanlıkta, 5978 sayılı
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 21 inci maddesinin üçüncü fıkrasına göre 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ile diğer mevzuat hükümlerine bağlı kalmaksızın kadro
karşılıksız sözleşmeli olarak istihdam edilen yerli ve yabancı uzman
personeli,
ğ) Yabancı sözleşmeli uzman: Yabancı uyruklu olanları,
h) Yerli sözleşmeli uzman: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olanları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Sözleşmeli
Personel Giriş Sınavı
Giriş
sınavı
MADDE 4 – (1)
Sözleşmeli personel, şekli kurum tarafından belirlenecek giriş sınavı
sonucuna göre atanır. Giriş sınavı, Başkanlık tarafından yapılacak yazılı
ve/veya sözlü sınavdan oluşur.
(2) Yabancı uyruklular ve sonradan müracaat ile Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olanlar ile son 10 yılın 5 yılını yurtdışında
geçirmiş olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için sadece sözlü sınav
yapılır.
(3) Giriş sınavları, boş sözleşmeli personel pozisyonu
ve ihtiyaç durumuna göre Başkanlık tarafından uygun görülecek zamanlarda
ihtiyaç duyulan yabancı dil ve öğrenim dallarında yapılır.
(4) Giriş sınavı, Başkanlıkça yazılı giriş sınavı
yapılmasına karar verildiği durumlarda, sınav klasik ve/veya test usulünde
yapılabilir. Başkanlıkça, uygun görüldüğü takdirde yazılı giriş sınavının
bir kısmı ya da tamamı üniversiteler veya diğer kamu kurumlarına da
yaptırılabilir.
Giriş
sınavı duyurusu
MADDE 5 – (1) Giriş
sınavına katılma şartları, öğrenim dalları, sınav tarihi ve yeri, sınavın
yapılış şekli, yazılı sınav yapılması hâlinde yazılı sınav konuları,
pozisyon sayısı, son başvuru tarihi, öğrenim dallarına ve yabancı dillere
ait kontenjanlar, başvuru yeri ve sınavla ilgili diğer hususlar, başvuru
süresinin bitiminden en az on gün önce Başkanlığın, Bakanlığın kurumsal
internet sitelerinde ve Türkiye çapında yayımlanan tirajı
en yüksek beş gazeteden birinde ilân edilir.
Sözleşmeli
personelde aranacak şartlar
MADDE 6 – (1)
Sözleşmeli personelde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Yerli uzmanlar için;
1) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7)
numaralı alt bentlerinde yer alan şartları taşımak,
2) Yurtiçi veya yurtdışındaki üniversitelerin en az dört
yıllık eğitim veren Başkanlıkça belirlenecek bölümlerinden ya da bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış yurt içindeki veya yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak,
3) Başkanlıkça belirlenecek
yabancı diller için KPDS’den en az (B) düzeyinde
puan almak veya buna denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
bir belgeye sahip olmak; KPDS veya bu sınava denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan sınavlarla ölçülmeyen yabancı diller için, ilgili dilde
en az üç yıllık ortaöğretim veya ön lisans, lisans veya yüksek lisans
diploması almış olmak ya da o dilin resmî dil olarak konuşulduğu ülke resmî
makamları tarafından düzenlenen sınavda yüzde seksen oranında başarılı
olmak veya ilgili ülkede o ülkenin dili ile üniversite bitirmek, yüksek
lisans veya doktora yapmış olmak,
4) Giriş sınav ilanı itibarıyla 40 yaşından gün almamış
olmak,
5) Başkanlığın görev alanı ile ilgili konularda bilgi ve
tecrübe sahibi olmak,
b) Yabancı uzmanlar için;
1) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (5) ve (7) numaralı alt
bentlerinde belirtilen şartları taşımak,
2) Yurtiçi veya yurtdışındaki üniversitelerin en az dört
yıllık eğitim veren Başkanlıkça belirlenecek bölümlerinden mezun olmak,
3) Başkanlıkça belirlenecek
yabancı diller için KPDS’den en az (B) düzeyinde
puan almak veya buna denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
bir belgeye sahip olmak; KPDS veya bu sınava denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan sınavlarla ölçülmeyen yabancı diller için, ilgili dilde
en az üç yıllık ortaöğretim veya ön lisans, lisans veya yüksek lisans
diploması almış olmak ya da o dilin resmî dil olarak konuşulduğu ülke resmî
makamları tarafından düzenlenen sınavda yüzde seksen oranında başarılı
olmak veya ilgili ülkede o ülkenin dili ile üniversite bitirmek, yüksek
lisans veya doktora yapmış olmak,
4) Giriş sınav ilanı itibarıyla 40 yaşından gün almamış
olmak,
5) Başkanlığın görev alanı ile ilgili konularda bilgi ve
tecrübe sahibi olmak,
gerekir.
(2) Anadili; yabancı bir ülke dili olanlar için dil
puanı istenmez.
İstenilen
belgeler
MADDE 7 – (1) Giriş
sınavına katılmak isteyenlerden aşağıdaki belgeler istenir:
a) İş talep formu,
b) Yükseköğrenim diploması ya da çıkış belgesinin aslı
veya Başkanlık tarafından onaylı örneği,
c) KPDS veya buna denk kabul
edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan sonuç belgesinin, KPDS veya bu sınava
denk kabul edilen uluslararası geçerliliği bulunan sınavlarla ölçülmeyen
yabancı diller için ilgili dilde en az üç yıllık ortaöğretim veya önlisans, lisans veya yüksek lisans diplomasının ya da
o dilin resmi dil olarak konuşulduğu ülke resmi makamları tarafından
düzenlenen sınavda yüzde seksen oranında başarılı olduğunu gösteren
belgenin aslı veya Başkanlık tarafından onaylı örneği (yurt dışından alınan
diploma veya belgelerin yeminli tercüman tarafından yapılan çevirisinin
aslı veya Başkanlık tarafından onaylı örneği),
ç) Yerli uzmanlar için T.C. kimlik numarası beyanı,
d) Sabıka kaydı beyanını da içeren yazılı özgeçmiş,
e) 3 adet vesikalık fotoğraf,
f) Yerli uzmanlar için askerlik görevini yaptığına,
görevin tecil edildiğine veya yedek sınıfa geçirilmiş olduğuna dair yazılı
beyan,
g) Daha önce başka bir yerde çalışmış olanların
çalıştıkları kuruluşlardan alacakları hizmet belgesi,
ğ) Görevini sağlık bakımından yapmaya bir engelinin
bulunmadığına dair beyanı.
(2) Yukarıda sayılan belgelerin Başkanlığa en geç giriş
sınavı duyurusunda belirlenen tarih ve saatten önce teslim edilmesi
şarttır.
Başvuru
şekli ve yeri
MADDE 8 – (1) Giriş
sınavına başvuru; şahsen, elden veya posta yoluyla ilânda belirtilen adrese
veya ilânda belirtildiği takdirde internet erişimi üzerinden yapılabilir.
Postadaki gecikmeler ve ilânda belirtilen süre içerisinde yapılmayan
başvurular dikkate alınmaz.
Giriş
sınavı komisyonu
MADDE 9 – (1) Giriş
Sınavı Komisyonu, Bakan oluruyla kurulur. Komisyon, Başkan tarafından
görevlendirilecek başkan yardımcısının başkanlığında, İnsan Kaynakları ve
Destek Hizmetleri Daire Başkanı ile başkan yardımcıları, daire başkanları,
müşavirler ve uzmanlar arasından belirlenecek dört asıl üye olmak üzere
toplam beş üyeden oluşur. Aynı usulle dört yedek üye belirlenir. Gerek
görüldüğünde en çok iki üye diğer kurumların personeli arasından
seçilebilir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Komisyona katılamamaları
hâlinde, yedek üyeler Komisyona katılırlar.
(2) Komisyon üye tamsayısıyla toplanır ve oy çokluğu ile
karar alır.
(3) Komisyonun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları ve
Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
(4) Sınav Komisyonu, sınav sorularını hazırlamak,
sınavları her türlü şüphe ve tereddütten uzak bir şekilde düzenlemek,
yürütmek ve değerlendirmekle görevlidir.
Yazılı
sınav
MADDE 10 – (1) Yazılı
sınav yapılmasına karar verilmesi durumunda yazılı sınav; Başkanlığın görev
alanı dikkate alınarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen konulardan
yapılır. Yazılı sınav sonucunda yetmiş puandan az olmamak üzere, en yüksek
puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen pozisyon sayısının
en fazla dört katına kadar aday sözlü sınava çağrılabilir. Sözlü sınava
girmeye hak kazanan adayların isimleri ile sözlü sınavın yeri ve tarihi
Başkanlığın ve Bakanlığın kurumsal internet sitelerinde ilân edilir.
(2) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler
veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve sınav
kâğıtları geçersiz sayılır. Yazılı sınavın diğer kamu kurumlarına
yaptırılması hâlinde de aynı esaslar uygulanır.
Sözlü sınav
MADDE 11 – (1)
Yalnızca sözlü sınav yapılmasına karar verilmesi durumunda, başvuruların
incelenmesi neticesinde sözlü sınava çağrılacak adayların listesi
Başkanlığın ve Bakanlığın internet sitelerinde ilan edilir.
(2) Sözlü sınav adayların;
a) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen sınav konularına
ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin
mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek,
ayrı ayrı puan verilmesi suretiyle
gerçekleştirilir. Adaylar, Komisyon tarafından ikinci fıkranın (a) bendi
için elli puan, diğer bentlerde yazılı özelliklerin her biri için onar puan
üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, Komisyon başkan
ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Sınav sonuçlarına göre bir
başarı sıralaması yapılarak, başarı puanı en yüksek olan adaydan başlanmak
suretiyle giriş sınavı duyurusunda belirtilen pozisyon sayısı kadar asıl
adayın isimleri belirlenir ve liste hâlinde Başkanlığın ve Bakanlığın
kurumsal internet sitelerinde sınav bitiş tarihinden itibaren en geç beş
işgünü içerisinde ilan edilir.
(3) Yazılı sınav yapılmış olması hâlinde, başarı
sıralaması, yazılı sınav ile sözlü sınav notlarının aritmetik ortalaması
alınarak belirlenir. Sınav sonuçları açıklanırken; kazanan adayların yazılı
ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasının eşitliği durumunda,
yazılı puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. Başkanlık gerek
görürse, KPSS sonuçlarına göre de sözleşmeli yerli uzman çalıştırabilir.
(4) Başkanlık tarafından uygun görülmesi hâlinde asıl
adayların yanı sıra, yazılı ve/veya sözlü sınavda başarılı olmak ve başarı
puanları dikkate alınmak kaydıyla, giriş sınavı duyurusunda belirtilen
pozisyon sayısının yarısını geçmemek üzere, Komisyon tarafından belirlenen
sayıda yedek adayın isimlerini kapsayan bir liste ilan edilir. Yedek
listede yer alan adayların hakları, ilan tarihini takip eden altı ay için
geçerlidir ve daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir
öncelik teşkil etmez.
(5) Sınav sonuçlarının ilan edilmesinden itibaren yedi
gün içinde yazılı olarak Komisyona itiraz edilebilir. İtirazlar Komisyon
tarafından en fazla on gün içinde incelenerek karara bağlanır. İtiraz
sonucu adaya yazılı olarak bildirilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İşe Başlama
ve Deneme Süresi
Sözleşmeli
personelin işe başlaması
MADDE 12 – (1) Giriş
sınavını kazanan sözleşmeli personel, Başkanın onayı ile işe başlatılır.
(2) Sınavı kazananların sözleşmeli personel
pozisyonlarında işe başlayabilmeleri için, işe başlamaya ilişkin olarak
tebligatta belirtilen süre içinde,
a) Yerli uzmanlar için;
1) Öğrenim durumunu gösterir diploma veya geçici
mezuniyet belgesinin aslı veya Kurumca onaylı örneği; yabancı yüksek
öğrenim kurumlarından mezun olanlar için denkliği Yüksek Öğretim Kurulu
tarafından tasdik edilmiş diploma veya geçici mezuniyet belgesinin aslı
veya Kurumca onaylı sureti,
2) 8 adet vesikalık fotoğraf,
3) Daha önce başka bir yerde çalışmış olanların
çalıştıkları kuruluşlardan alacakları hizmet belgesi,
b) Yabancı uzmanlar için;
1) Sabıka kaydı belgesi veya buna denk belge,
2) Öğrenim durumunu gösterir diploma veya geçici
mezuniyet belgesinin noter tasdikli sureti ve tercümesi,
3) 8 adet vesikalık fotoğraf,
ile birlikte
İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına müracaat etmeleri
gerekir.
(3) İşe başlama işlemlerinin yapılması için kendilerine
bildirilen süre içinde geçerli bir mazereti olmadığı hâlde müracaat
etmeyenlerin işe başlama işlemleri yapılmaz. Ayrıca belirttiği adreste
bulunmadığı için kendilerine tebligat yapılamayanlar, on beş gün içerisinde
başvuruda bulunmadıkları takdirde haklarını kaybederler.
(4) İstenilen belgeler, İnsan Kaynakları ve Destek
Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından incelenir. İnceleme sonunda
noksanlıklar olduğu anlaşılırsa tamamlaması için onbeş
gün süre verilir. Bu süre sonunda belgelerini tamamlamayanlar veya
getirdikleri belgelerden istihdama engel durumları olduğu anlaşılanlar işe
başlatılmaz.
(5) Giriş sınavını kazananlardan başvuru belgelerinde
gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz
sayılarak işe başlama işlemleri yapılmaz.
(6) İstenilen belgelerde yanlış bilgi verdiği sonradan
anlaşılanların sözleşmeleri iptal edilir.
(7) Sözleşmeli personelin yabancı uzmanlardan seçilmesi
esas olmakla birlikte; kurum ihtiyaç duyduğu takdirde, Bakan oluruyla
toplam kadronun %50’sine kadar yerli sözleşmeli uzman alabilir. Ayrıca
toplam kadronun %15’ine kadar ihtiyaç duyulan alanlarda teknik eğitim almış
kişilerden sözleşmeli uzman istihdam edilebilir.
(8) Yerli sözleşmeli uzmanlar için aranan şartları
taşıyan ve son 10 yıl içerisinde yurtdışında en az 5 yıl süreyle ikamet
ettiğini belgeleyenler, yedinci fıkradaki kontenjan sınırlaması olmaksızın
yerli sözleşmeli uzman olarak istihdam edilebilirler.
Deneme
süresi
MADDE 13 – (1) İlk
defa işe alınanlarla, üç aylık deneme süresi için sözleşme yapılır.
(2) Deneme süresi içinde
sözleşmeli personelin görevini etkin yürütüp yürütmediği, yaratıcılığı,
girişimciliği, çalışma disiplini, gayret ve başarısı ile göreve ilişkin ve
kişisel nitelikleri, her ayın sonu itibarıyla personel değerlendirme formu
ile sözleşmeli personelin bağlı olduğu birim amirlerince silsile yolu ile
puan esasına göre doldurularak belirlenir ve nihaî değerlendirme üçüncü
ayın sonunda yapılarak ilgili daire başkanının teklifi ile Başkan
tarafından deneme sürecinin başarı ile geçirildiği onaylanır.
(3) Deneme süresi içerisinde personel değerlendirme;
a) Yapılan işin miktarının değerlendirilmesi (0-20) puan,
b) Yapılan işin kalitesinin değerlendirilmesi (0-20) puan,
c) Yapılan işin tamamlanma süresinin değerlendirilmesi (0-20) puan,
ç) Personelin göreve ilişkin niteliklerinin
değerlendirilmesi (0-20) puan,
d) Personelin kişisel niteliklerinin değerlendirilmesi (0-20) puan,
esas alınarak
yapılır ve buna göre 100 puan üzerinden 70 puan altında alanlar başarısız,
70 ve üstünde puan alanlar başarılı sayılır.
(4) İkinci fıkrada yer alan değerlendirme sonucunda
başarılı sayılanlar ile o bütçe yılı sonuna kadar yeni sözleşme yapılır;
başarısız sayılanların sözleşmeleri yenilenmez ve bu kişiler bir daha
Başkanlıkta sözleşmeli personel olarak istihdam edilemez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Mali ve
Sosyal Haklar
Sosyal
güvenlik
MADDE 14 – (1)
Sözleşmeli personel, 31/5/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır.
Sözleşme
ücreti ve diğer malî haklar
MADDE 15 – (1)
Sözleşmeli personele ödenecek ücretin net tutarı, birinci dereceli Yurtdışı
Türkler ve Akraba Topluluklar Uzmanına ödenen aylık ortalama net tutarı
aşmamak üzere Başkan tarafından tespit edilir.
(2) Sözleşmeli personele birinci fıkrada belirtilenler
dışında herhangi bir ad altında ödeme yapılamaz ve sözleşmelere bu yolda
hüküm konulamaz.
(3) Sözleşmeli personelin ücreti ay sonunda ödenir.
Günlük ücret aylık sözleşme ücreti toplamının otuza bölünmesi suretiyle
hesaplanır.
Yurtiçi ve
yurtdışı yollukları
MADDE 16 – (1)
Yurtiçi ve yurtdışında geçici görevle görevlendirilecek sözleşmeli
personele ödenecek yol giderleri ve gündelikler hakkında 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri uygulanır.
Sözleşme
masrafları
MADDE 17 – (1)
Sözleşme düzenlenmesinin gerektirdiği damga vergisi sözleşmeli personel
tarafından ödenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Sözleşmenin
Şekli ve Süresi, Sona Ermesi
Sözleşmenin
şekli ve süresi
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelikte
yer alan hükümlere göre yapılacak sözleşmeler yazılı olup, bütçe yılı itibarıyla
bir yıllık düzenlenir.
Sözleşmenin
yenilenmemesi ve feshi
MADDE
19 – (1)
Sözleşmeler; sözleşmeli olarak çalıştırılanların, görevden ayrılma
taleplerinin Başkanlık tarafından kabulü; istek, yaş haddi ve malûllük
sebeplerinden birine dayanılarak emekliye ayrılma; sözleşmeli personel
alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması veya
Devlet memurluğundan çıkarılmayı gerektiren fiil veya halleri işlemeleri
durumunda işten çıkarma cezası verilmesi veya ölüm hâllerinde sona erer.
(2) Taraflar sözleşmenin bitiminden bir ay önce ihbar
etmek şartı ile sebep göstermeksizin sözleşmeyi yenilemeyebilirler; aksi
takdirde sözleşme süresi aynı şartlarla bir bütçe yılı uzatılmış sayılır.
(3) Başkanlık, gerekçe göstermek suretiyle sözleşmeyi
tek taraflı olarak her zaman feshedebilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Sözleşmeli
personel sayısı
MADDE 20 – (1)
Sözleşmeli personel sayısı, boş kadrolar dâhil olmak üzere Başkanlıktaki
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar uzman ve uzman yardımcısı toplam
kadro sayısını geçemez.
Sözleşmeli
personel hakkında uygulanacak diğer hükümler
MADDE 21 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda, sözleşmeli personel hakkında,
5978 sayılı Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun ve bu Kanun uyarınca çıkarılan diğer mevzuat
hükümleri uyarınca işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanı
yürütür.
|