10 Eylül 2011 CUMARTESÝ

Resmî Gazete

Sayý : 28050

YÖNETMELÝK

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýndan:

BÝLÝM, SANAYÝ VE TEKNOLOJÝ BAKANLIÐI REHBERLÝK

VE TEFTÝÞ BAÞKANLIÐI YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ KISIM

Genel Esaslar, Görev, Yetki ve Sorumluluk

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Genel Esaslar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmelik; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðýnýn teþkilat ve görevlerini, teftiþ edilenlerin yükümlülüklerini, müfettiþlerin mesleðe giriþ ve yeterlik sýnavlarý, atanma, görev, yetki ve sorumluluklarý ile çalýþma esas ve usullerini düzenler.

Hukuki dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik; 3/6/2011 tarihli ve 635 sayýlý Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýndaki Kanun Hükmünde Kararnamenin 13 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý hükmüne dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakan: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanýný,

b) Bakanlýk: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýný,

c) Baþkan: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Rehberlik ve Teftiþ Baþkanýný,

ç) Baþkanlýk: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðýný,

d) Büro: Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðý Bürosunu,

e) Kamu Personel Seçme Sýnavý (KPSS): Kurumlarýn kendi mevzuatlarýna göre düzenleyecekleri giriþ sýnavýna kabul edilecekleri belirlemek amacýyla kullanýlacak olan puanlarý saðlayan ve 3/5/2002 tarihli ve 24744 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan, Kamu Görevlerine Ýlk Defa Atanacaklar Ýçin Yapýlacak Sýnavlar Hakkýnda Genel Yönetmelik çerçevesinde yapýlan merkezi sýnavý,

f) Müfettiþ: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Baþmüfettiþi, Müfettiþi ve Müfettiþ Yardýmcýsýný,

g) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleþtirme Merkezini

ifade eder.

Kuruluþ

MADDE 4 (1) Baþkanlýk, müfettiþ nitelik ve yetkilerine sahip bir Baþkanla yeteri kadar müfettiþten oluþur.

(2) Baþkanlýðýn merkezi Ankaradýr. Gerektiðinde, Baþkanýn önerisi ve Bakanýn onayýyla Ankara dýþýnda da çalýþma merkezleri ve bunlara baðlý bürolar kurulabilir, merkezler ayný yolla deðiþtirilebilir, kaldýrýlabilir.

(3) Çalýþma merkezlerinde, verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro iþlem ve hizmetlerinin yürütülmesi, müfettiþlerin büroyla iliþkilerinin düzenlenmesi konularýnda Baþkanlýkça bir müfettiþ görevlendirilir.

(4) Baþkanlýðýn yazý, hesap, arþiv ve benzeri iþleri büro tarafýndan yürütülür.

Bakana baðlý olma

MADDE 5 (1) Baþkanlýk, doðrudan Bakana baðlýdýr. Müfettiþler, teftiþ, inceleme ve soruþturmalarýný Bakan adýna yaparlar, Bakan ve Baþkan dýþýnda hiçbir makam ve merciden emir almazlar.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Görev, Yetki ve Sorumluluk

Baþkanlýðýn görev ve yetkileri

MADDE 6 (1) Baþkanlýk, Bakanýn emri veya onayý üzerine, Bakan adýna aþaðýdaki görevleri yapar:

a) Bakanlýk teþkilatý ile mevzuat gereði Bakanlýða baðlý ve ilgili kuruluþlarýn her türlü faaliyet ve iþlemleriyle ilgili olarak teftiþ, inceleme ve soruþturma iþlerini yürütmek,

b) Bakanlýðýn amaçlarýný daha iyi gerçekleþtirmesini, mevzuata, plan ve programa uygun çalýþmasýný saðlamak için gerekli önerileri hazýrlamak ve gerektiðinde Bakana sunmak, kanun, tüzük ve yönetmelik taslaklarýný inceleyip görüþ bildirmek, Bakanlýkça gerçekleþtirilen taslak hazýrlama çalýþmalarýna katýlmak,

c) Denetimi Bakanlýða ait organize sanayi bölgelerini, teknoloji geliþtirme bölgelerini, küçük sanayi sitelerini ve endüstri bölgelerini denetlemek,

ç) Mevzuatla verilen diðer görevleri yapmak.

Baþkanýn görev, yetki ve sorumluluklarý

MADDE 7 (1) Baþkanýn görev ve yetkileri þunlardýr:

a) Baþkanlýðý yönetmek, çalýþmalarý düzenlemek ve denetlemek,

b) Gerektiðinde bizzat teftiþ, inceleme ve soruþturma yapmak,

c) Yýllýk Çalýþma Plan ve Programý hazýrlayarak en geç ilgili olduðu yýlýn baþýnda yürürlüðe girecek þekilde Bakanýn onayýna sunmak, onaylanmýþ programlarýn uygulanmasýný ve gerektiðinde deðiþtirilmesini saðlamak.

ç) Müfettiþlerin çalýþma merkezlerini Bakan onayýyla saptamak,

d) Müfettiþleri görevlendirmek, emirlerin uygulanýþýný izlemek ve çalýþmalarýný denetlemek,

e) Müfettiþlerce düzenlenen raporlarý incelemek, varsa eksikliklerinin giderilmesini saðlamak, ilgili birimlere göndermek, bu birimlerce anýlan raporlarla ilgili olarak yapýlacak iþlemleri izlemek, gerektiðinde bu konularda Bakana bilgi veya rapor vermek,

f) Kanun, tüzük, kararname ve yönetmeliklerin hazýrlanmasýyla ilgili çalýþmalar yapmak,

g) Kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine göre müfettiþlerin, müfettiþ yardýmcýlarýnýn ve büro personelinin atanma, ilerleme ve yükselmeleri ile ilgili olarak Bakana teklifte bulunmak, müfettiþ ve müfettiþ yardýmcýlarýnýn atanmalarý ve terfileri ile ilgili gereken kadro tahsis iþlemlerinin zamanýnda yapýlmasýnýn saðlanmasý için gerekli çalýþmalarý yapmak.

ð) Müfettiþleri meslekleri ile ilgili bilimsel çalýþmalar yapmaya özendirmek, bu amaçla yurt içi ve dýþýnda inceleme ve araþtýrma yapmalarýný saðlamak, mesleki, genel kültür ve yabancý dil bilgilerinin artýrýlmasý yönünde; hizmet içi eðitim, kurs, seminer ve toplantýlar düzenlemek, bu tür çalýþmalara katýlmalarýný saðlamak,

h) Müfettiþ yardýmcýlýðý giriþ sýnavý ile yetki ve yeterlik sýnavlarýnýn yapýlmasýný ve yürütülmesini ve Müfettiþ yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmesi için eðitim programlarýnýn hazýrlanmasýný ve uygulanmasýný saðlamak.

ý) Uygulamada, müfettiþler arasýnda mevzuatýn farklý yorumlandýðý hallerde, bu farklýlýðýn giderilmesi için görüþ ve uygulama birliðini saðlamak.

i) Görev alanýna giren konularda, uygulamalarda ortaya çýkan mevzuat yetersizliði ve aksaklýklarla ilgili hususlarda inceleme ve araþtýrma yaptýrarak, alýnmasý gereken yasal ve idari tedbirler konusunda Bakana teklifte bulunmak.

j) Baþkanlýðýn tüm faaliyet alanýna iliþkin uygulama birliðinin saðlanmasýna yönelik rehber ve talimatlarýn hazýrlanmasýný ve uygulanmasýný saðlamak.

k) Müfettiþ ve müfettiþ yardýmcýlarýnýn çalýþmalarýný, iþ verimlerini, görevine olan ilgilerini ve meslek gereðine göre hareket edip etmediklerini izlemek, gerekli gördüðü zamanlarda bu çalýþmalarý yerinde denetlemek.

l) Bakan tarafýndan verilecek benzeri görevler ile mevzuatta öngörülen diðer görevleri yapmak.

(2) Baþkan, görev ve yetkileri çerçevesinde kendisine yardýmcý olmak üzere, yeter sayýda müfettiþi Bakan onayý ile refakat müfettiþi olarak görevlendirebilir.

(3) Baþkan bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat gereðince kendisine verilen görev ve yetkilerden, Bakanlýðýn amaçlarýný daha iyi gerçekleþtirmesi, mevzuat, plan ve programlara uygun çalýþmasýný temin amacýyla tekliflerin hazýrlanýp sunulmasýndan Bakana karþý sorumludur.

Baþkanýn atanmasý ve Baþkanlýða vekalet

MADDE 8 (1) Baþkan, Baþkanlýkta veya mülga Bakanlýklarda dahil olmak üzere Bakanlýklarda baþmüfettiþ unvanýný almýþ olanlar arasýndan atanýr.

(2) Baþkan, geçici sebeplerle görevden ayrýldýðýnda refakat müfettiþlerinden birine Bakan onayý ile vekalet görevi verilir. Herhangi bir nedenle Baþkanlýðýn boþalmasý durumunda ise Baþkanlýða atanma þartlarýný taþýyan müfettiþler arasýndan birisine Bakan Onayý ile vekalet görevi verilir.

Müfettiþlerin görev ve yetkileri

MADDE 9 (1) Müfettiþler, Bakanýn emir veya onayý üzerine, Bakan adýna aþaðýdaki görevleri yaparlar:

a) Bakanlýk teþkilatýyla baðlý ve ilgili kuruluþlarýn ve Bakanlýðýn denetimi altýndaki kuruluþlarýn ve personelinin çalýþma, hesap ve iþlemlerinin teftiþ, inceleme, soruþturma iþlerini yürütmek,

b) Gördükleri yanlýþlýk, eksiklik ve usulsüzlükleri saptayarak iþlerin daha iyi yürütülmesi için alýnmasý gereken önlemlerle birlikte Baþkanlýða bildirmek,

c) Mevzuatýn uygulanmasýndan doðan aksaklýklar üzerinde incelemeler yaparak önerilerini bir raporla Baþkanlýða sunmak,

ç) Teftiþ, inceleme, ön inceleme ve soruþturma çalýþmalarý sýrasýnda öðrenmiþ olduklarý ve görev emrinin dýþýnda kalan yolsuzluk veya soruþturma açýlmasýný gerektiren konularda, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere durumu Baþkanlýða bildirmek, gecikmesinde zarar umulan veya delillerin kaybýna meydan verebilecek hallerde delilleri toplamak,

d) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayýlý Mal Bildiriminde Bulunulmasý, Rüþvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu ile ilgili suçlarýn soruþturulmasýnda bu Kanunun hükümleri ile ilgili usul ve esaslar uyarýnca hareket etmek, görev verilmesi halinde 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayýlý Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanun kapsamýnda ön inceleme yapmak,

e) Teftiþ, inceleme, ön inceleme ve soruþturma görevlerinin gerektirdiði hallerde, Bakanlýðýn merkez ve taþra üniteleri ile baðlý ve ilgili birimlerindeki görevlilerin muhafazasýna verilmiþ olan ayni, nakdi, menkul ve gayrimenkul her türlü varlýklara iliþkin sayým yapmak, bunlara ait gizli olsun veya olmasýn her türlü evrak, dosya, vesika ve elektronik, manyetik ve benzeri bilgi iþlem ortamýndaki verileri tetkik etmek veya almak, gerektiðinde tasdikli örnek veya fotokopilerini býrakmak suretiyle belgelerin asýllarýný almak,

f) Teftiþ, inceleme, ön inceleme ve soruþturma çalýþmalarý neticesinde raporlar düzenleyerek Baþkanlýða intikal ettirmek,

g) Refakatlerine verilecek müfettiþ yardýmcýlarýnýn meslekte yetiþtirilmelerini saðlamak, liyakat, temsil, çalýþma azmi ve baþarýlarý hakkýndaki deðerlendirmeleri düzenleyecekleri raporla Baþkanlýða intikal ettirmek,

ð) Bakanlýðý ilgilendiren konularda yurt içinde ve dýþýnda inceleme ve araþtýrmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantýlara katýlmak,

h) Mevzuat çerçevesinde ilgilileri görevden uzaklaþtýrmak,

ý) Mevzuatla verilen diðer görevleri yapmak.

Görevden uzaklaþtýrma yetkisi

MADDE 10 (1) Müfettiþler, haklarýnda görevden uzaklaþtýrma hükümlerinin uygulanabileceði görevlileri:

 a) Para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, mal ve eþyayý, bunlarýn hesaplarýný, belge ve defterlerini göstermekten ve sorularý yanýtlamaktan kaçýnmalarý, teftiþ, inceleme ve soruþturmayý güçleþtirecek, engelleyecek veya yanlýþ yollara sürükleyecek davranýþlarda bulunmalarý,

b) 3628 sayýlý Mal Bildiriminde Bulunulmasý, Rüþvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesi kapsamýna giren eylem ve iþlemleri yapmýþ olmalarý,

c) Evrakta sahtecilik, kayýtlarda tahrifat yapmýþ bulunmalarý,

ç) Ceza ve disiplin kovuþturmasýný gerektirir, görevle ilgili baþkaca önemli yolsuzluklarda bulunmalarý veya açýkça ortaya konulmasý koþuluyla kamu hizmeti gerekleri yönünden görev baþýnda kalmalarýnýn sakýncalý olmasý,

hallerinde, teftiþ, inceleme ve soruþturmanýn her aþamasýnda, geçici bir önlem niteliðinde olmak üzere görevden uzaklaþtýrabilirler. 

(2) Görevden uzaklaþtýrmaya sebep olan hal veya haller bir tutanakla tespit olunur.      

Görevden uzaklaþtýrmayla ilgili iþlemler

MADDE 11 (1) Görevden uzaklaþtýrýlan memurun durumu, müfettiþçe, gerekçesiyle birlikte görevden uzaklaþtýrýlana, birinci derecedeki amiriyle atamaya yetkili amirine, ayrýca, Bakanlýða yazýyla hemen bildirilir.

(2) Görevden uzaklaþtýrýlana ait soruþturma ile bu soruþturmaya ait rapor üzerinde yapýlacak iþlemlerin diðer iþlerden öncelikle tamamlanmasý ve sonuçlandýrýlmasý zorunludur.

(3) Soruþturma sonunda disiplin nedeniyle memurluktan çýkarýlmasýna veya cezai iþlem uygulanmasýna gerek kalmayanlar için, alýnmýþ olan görevden uzaklaþtýrma önleminin kaldýrýlmasý, müfettiþçe hemen atamaya yetkili amire önerilir ve durum Bakanlýða bildirilir.

(4) Görevden uzaklaþtýrýlmasý gereken memurlar ve diðer kamu görevlileri hakkýnda, iþledikleri suçlarýn nevi ve mahiyetine göre kanuni esaslar dahilinde takibat yapýlmasý için gereken iþlemler yapýlýr.

Müfettiþlerin sorumluluklarý ve yasaklar

MADDE 12 (1) Müfettiþler; kanun, tüzük ve yönetmeliklerle kendilerine tanýnan yetkileri tam olarak kullanmaktan, görevlerini eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.

(2) Müfettiþler, mesleðin gerektirdiði saygýnlýðý ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranýþlarda bulunamazlar. Görevin baþarýyla yerine getirilmesi, adil ve nesnel bir sonucun ortaya çýkmasý amacýyla dürüstlük, baðýmsýzlýk, tarafsýzlýk, güvenilirlik ve yeterlik ilkelerini gözeten bir yaklaþým içinde olmak zorundadýrlar. Ayrýca;

a) Denetime baðlý olanlarýn icra iþlerine karýþamazlar,

b) Ýnceledikleri belge ve defterlerde, iþlemlerin denetlendiðini gösterir tarih ve imza dýþýnda açýklama ve düzeltmeler yapamazlar,

c) Teftiþ, inceleme ve soruþturma için gidecekleri yerleri, yapacaklarý iþleri, görevleri, dolayýsýyla edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açýklayamazlar, gizli yazýlarý baþkalarýna yazdýramazlar,

ç) Teftiþ, inceleme ve soruþturmayla görevli bulunduklarý sýrada, bu iþlerle ilgili kimselere konuk olamazlar, doðrudan veya dolaylý olarak soruþturmayla ilgili olanlarýn hizmet ve ikramlarýný kabul edemezler, bunlarla alýþ veriþ yapamazlar, borç alýp veremezler.

(3) Beþeri ve sosyal iliþkilerin gerektirdiði hususlar bu yasaklamalarýn dýþýndadýr.

Büronun görev ve sorumluluklarý

MADDE 13 (1) Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðý Bürosu; hizmetin gerektirdiði nitelikleri taþýyan, yeterli sayýda personelden oluþur.

(2) Büroda çalýþanlar; müfettiþlere verilen iþler ile müfettiþ raporlarýnýn ve diðer her türlü belgenin yazým, kayýt, daðýtým ve izlenmesi iþlemlerini yürütmek, bunlarý düzenli þekilde saklamak, çalýþma ve hakediþ cetvellerinin zamanýnda gönderilmesini izlemek, tahakkuka iliþkin iþlemleri ve verilen diðer iþleri yapmakla görevlidirler.

(3) Büroda çalýþanlar; müfettiþlere verilen iþler ile müfettiþ raporlarýnýn ve diðer her türlü belgenin yazým, kayýt, daðýtým ve izlenmesi iþlemlerini yürütmek, bunlarý fiziki ve/veya elektronik ortamda düzenli þekilde saklamak, çalýþma ve hakediþ cetvellerinin zamanýnda gönderilmesini izlemek, kütüphaneye intikal eden kitap, mesleki dergi ve benzeri yayýnlarýn kayýt ve korunmasýný saðlamak, kütüphaneye ve elektronik ortama iliþkin iþlemler ile elektronik ortamda ifasý gereken iþlemleri, tahakkuk iþlemlerini ve verilen diðer iþleri yapmakla görevlidirler.

(4) Büro iþlerinde gizlilik esastýr. Raporlar, dosyalar ve yazýþmalar Baþkanlýðýn izni olmadan kimseye gösterilemez ve açýklanamaz.

(5) Baþkanlýkta görevli olanlarýn özlük iþleri de Büro tarafýndan yürütülür.

ÝKÝNCÝ KISIM

Müfettiþ Yardýmcýlýðýna Giriþ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Giriþ Sýnavý

Sýnava katýlacaklarda aranacak þartlar

MADDE 14 (1) Müfettiþliðe, yapýlacak giriþ sýnavýný kazanmak þartýyla, müfettiþ yardýmcýsý olarak girilir.

(2) Giriþ sýnavýna katýlabilmek için:

a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 48 inci maddesinde yazýlý genel þartlarý taþýmak,

b) Hukuk, Siyasal Bilgiler, Ýktisat, Ýþletme, Ýktisadi ve Ýdari Bilimler ve Mühendislik Fakülteleri veya dengi en az dört yýl eðitim veren yükseköðretim kurumlarýndan ya da bunlara denkliði, yetkili makamlar tarafýndan kabul olunan yurtdýþý öðretim kurumlarýndan birini bitirmiþ olmak,

c) Sýnavýn açýldýðý yýlýn Ocak ayýnýn birinci gününde 35 yaþýný doldurmamýþ olmak,

ç) Saðlýk durumu her türlü iklim ve yolculuk koþullarýna elveriþli olmak, müfettiþlik görevini yapmasýna engel olabilecek hastalýðý veya sakatlýðý bulunmamak,

d) Baþkanlýkça yapýlacak araþtýrma sonucuna göre sicil, tutum ve davranýþlarý yönünden müfettiþliðe engel durumu olmamak,

e) Kamu Personel Seçme Sýnavýna girmek ve sýnav sonucunda Baþkanlýkça belirlenen taban puanýn üzerinde KPSS puaný almýþ olmak,

gerekir.

(3) Giriþ sýnavýna, açýktan atama izni alýnmýþ kadro sayýsýnýn 20 katýndan fazla olmamak, KPSS baþarý sýralamasý esas alýnmak ve mühendislik fakülteleri ile diðer fakülte mezunlarý ayrý ayrý olmak üzere, Baþkanlýkça belirlenen sayýda aday çaðýrýlýr. KPSS baþarý düzeyi eþit olan adaylardan gün / ay / yýl olarak doðum tarihlerine göre yaþý daha küçük olana öncelik verilir.

(4) Hangi meslek gruplarýndan ne kadar Müfettiþ yardýmcýsý alýnacaðý hususuna sýnav açýlmasýna dair Bakanlýk Makamýndan alýnacak onayda yer verilir.

(5) Giriþ sýnavýnda iki kez baþarý gösteremeyenler bir daha sýnava kabul edilmezler.

Sýnav þekli

MADDE 15 (1) Müfettiþ yardýmcýlýðý giriþ sýnavý, Baþkanýn önerisi ve Bakanýn onayý üzerine, yazýlý ve sözlü olarak iki aþamada yapýlýr.

Sýnav ilaný

MADDE 16 (1) Atama yapýlacak kadrolarýn sýnýflarý, dereceleri, sýnava katýlma þartlarý, baþvuru yeri, baþvuru tarihleri, Baþkanlýkça belirlenecek KPSS puan türü ve taban puaný, sýnavýn yapýlacaðý yer ve tarih, sýnav konularý, sýnav deðerlendirme yöntemi, baþvuruda istenilecek belgeler ile gerekli görülen diðer hususlar sýnav gününden en az 30 gün önce Resmî Gazetede ve Türkiye genelinde yayýmlanan en yüksek tirajlý ilk beþ gazeteden birinde en az bir kez ilan edilmek, Bakanlýk panolarýna asýlmak ve Bakanlýk internet sitesinde yayýmlanmak suretiyle duyurulur.

Sýnav baþvurusu

MADDE 17 (1) Sýnava girmek isteyenler, aday baþvuru formu, iki fotoðraf ve ilgili mevzuatýna göre geçerlilik süresi dolmamýþ Baþkanlýk büro personelince doðruluðu ÖSYM Ýnternet Sitesinden kontrol edilen Kamu Personeli Seçme Sýnavý Sonuç Belgesi ile yüksek öðretim kurumu diploma veya bitirme belgesinin aslý veya aslý gösterilmek þartýyla Baþkanlýktan onaylý sureti ile Baþkanlýða müracaat ederler. Adaylarýn elektronik imza kullanmalarý þartýyla ya da kullanýcý adý ve þifresi ile profil oluþturularak elektronik ortamda müracaat etmeleri için de olanak saðlanabilir.

(2) Aday baþvuru formunda; adayýn adý ve soyadý, doðum yeri ve tarihi, mezun olduðu yüksek öðretim kurumu ve gerekli diðer bilgileri bulunur.

(3) Yazýlý sýnavý kazanan adaylardan, sözlü sýnavdan önce aþaðýdaki belgeler istenir.

a) Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasý beyaný,

b) 4,5x6 ebadýnda son bir yýl içinde çekilmiþ 3 adet fotoðraf,

c) Kendi el yazýsý ile yazýlmýþ meslek veya iþleri, eðitim durumu, kendisi hakkýnda bilgi verebilecek iki kiþinin adlarý ve adresleri, yüksek öðretimden sonra ne gibi iþler yaptýðýný belirten özgeçmiþi.

ç) Varsa yabancý dil bilgi düzeyini gösteren belge ya da Baþkanlýkça onaylý sureti.

(4) Sözlü sýnavý kazanan adaylardan atama iþlemi yapýlmadan önce aþaðýdaki bilgi ve belgeler istenir.

a) Adayýn, yurdun her yerinde görev yapmaya ve her türlü iklim ve yolculuk koþullarýna dayanýklý olduðuna dair yazýlý beyaný,

b) Askerlikle iliþiðinin olmadýðýna dair yazýlý beyan,

c) Adli sicil kaydýnýn bulunmadýðýna dair yazýlý beyan.

(5) Yazýlý sýnavda baþarýlý olamayanlar sözlü sýnava alýnmazlar. Yazýlý ve sözlü sýnav Ankara'da yapýlýr.

(6) Baþvurular duyuruda belirtilen tarihe kadar yapýlýr. Postadaki gecikmeler ve eksik belgelerle yapýlmýþ olduðu yahut gerçeðe aykýrý beyanlarý içerdiði anlaþýlan baþvurular dikkate alýnmaz.

(7) Giriþ sýnavýna kabul edileceklerin listesi Bakanlýk internet sayfasýnda duyurulur. Bu duyuruda adayýn adý, soyadý, numarasý, sýnava gireceði yerin adresi, gün ve saati belirtilir.

(8) Sýnavý kazanan adaylarýn bu madde gereðince yaptýklarý beyanlarýn ve sunduklarý belgelerin doðru olmamasý halinde sýnavlarýnýn geçersiz sayýlacaðý, atamalarýnýn yapýlmayacaðý, atamalarý yapýlmýþ olsa bile bu durumun sonradan ortaya çýkmasý halinde atamalarýnýn iptal edileceði, bu nedenle hiçbir hak talep edemeyecekleri gibi haklarýnda gerçeðe aykýrý beyanda bulunmalarý gerekçesiyle 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Savcýlýðýna suç duyurusunda bulunulacaðý hususunda bilgilendirilerek ayrýca taahhüt beyanlarý alýnýr. Bu durumda olanlarýn sýnavlarý iptal edilir, atamalarý yapýlmaz ve haklarýnda genel hükümlere göre iþlem yapýlýr.

Sýnav kurulu

MADDE 18 (1) Sýnav Kurulu, Bakanýn onayý ile Baþkanýn baþkanlýðýnda dört müfettiþten oluþur. Ayrýca, müfettiþler arasýndan üç yedek üye belirlenir.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarý Sýnav Kurulunda görevlendirilemez.

(3) Mühendislik fakülteleri mezunlarý için uygulanacak sýnav sorularý ile Yabancý dil sorularýnýn hazýrlanmasý ve bunlarýn cevaplarýnýn deðerlendirilmesinde, Baþkanlýktaki müfettiþlerden ve/veya ilgili fakültelerin öðretim üyelerinden yararlanýlabilir.

Sýnav kurulunun toplantý ve kararlarý

MADDE 19 (1) Sýnav Kurulu; Baþkanýn çaðrýsý üzerine üye tam sayýsý ile toplanýr, kararlar çoðunlukla alýnýr. Çekimser oy kullanýlamaz.

(2) Sýnav Kurulu üye tam sayýsý, yedek üyelerin de katýlýmýyla saðlanamýyorsa, noksan üyelikler için Baþkanýn önerisi üzerine Bakan onayý ile görevlendirilecek diðer müfettiþlerin kurula üye olarak katýlmasý saðlanýr.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Yazýlý Sýnav

Sýnav konularý

MADDE 20 (1) Müfettiþ yardýmcýlýðý yazýlý sýnavý, aþaðýdaki konulardan yapýlýr.

a) Ýktisat grubu

1) Makro ve Mikro Ýktisat,

2) Uluslararasý Ýktisat,

3) Para, Banka ve Kredi,

4) Ýþletme Ýktisadý.

b) Maliye grubu

1) Maliye Politikasý,

2) Vergi Kanunlarýnýn Esaslarý,

3) Kamu Gelir ve Giderleri

4) Bütçe.

c) Muhasebe grubu

1) Genel Muhasebe,

2) Bilanço Analizi ve Teknikleri.

ç) Hukuk grubu

1) Anayasa Hukuku, (T.C. Anayasasýnýn Genel Esaslarý, Mali ve Ekonomik Hükümleri),

2) Ýdare Hukuku (Genel Esaslar, Ýdari Yargý),

3) Medeni Hukuk (Baþlangýç, Kiþiler Hukuku, Eþya Hukuku),

4) Borçlar Hukuku (Genel Hükümler),

5) Ceza Hukuku (Genel Hükümler, Malvarlýðýna Karþý Suçlar, Kamu Güvenine Karþý Suçlar, Ekonomi ve Sanayiye Ýliþkin Suçlar, Biliþim Alanýnda Suçlar, Kamu Ýdaresinin Güvenilirliðine ve Ýþleyiþine Karþý Suçlar),

6) Ceza Muhakemesi Hukuku (Genel Hükümler, Soruþturma).

d) Kompozisyon, yazým ve anlatým tekniði.

(2) Mühendislik fakülteleri mezunlarýndan alýnacak müfettiþ yardýmcýlarý adaylarý için belirlenecek sorular, bu maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan kompozisyon, yazým ve anlatým tekniði alanýndan ayný, diðer konularda ise, maliye politikasý, Türkiye Ekonomisi ve güncel ekonomik sorunlar, Anayasa, idare hukuku ve idari yargýlama hukuku genel hususlarý ile kendi mesleki alanlarýna iliþkin konulardan hazýrlanýr.

Sýnav sorularýnýn hazýrlanmasý

MADDE 21 (1) Yazýlý sýnav sorularýnýn hazýrlanmasý ve hazýrlattýrýlmasý, sýnavlarýn sevk ve idare sorumluluðu sýnav kuruluna aittir. Her soruya verilecek not, sýnav kurulunca saptanýr. Soru kaðýtlarý sýnav kurulu baþkaný ve üyeleri tarafýndan imzalanýr. Her sýnav konusuna ait sorular ayrý ayrý zarflara konur, zarflar kapatýlýr, üzerlerine hangi konuya ait sýnav sorularý olduklarý yazýlýp mühürlenerek sýnav kurulu baþkaný ve üyeleri tarafýndan imzalanýr.

(2) Yazýlý sýnav, Bakanýn onayý ile yapýlacak protokol çerçevesinde ÖSYMye, Milli Eðitim Bakanlýðýna veya kamu üniversitelerinden birisine de yaptýrýlabilir. Bu durumda sýnavýn ilaný, baþvurularýn kabul edilmesi, sorularýn hazýrlanmasý, notlandýrýlmasý ve cevaplarýn deðerlendirilmesi, test usulü yazýlý sýnavý kazananlarýn belirlenmesi ve sonuçlarýn adaylara duyurulmasý ile sýnav kâðýtlarýnýn saklanmasý iþlemleri, protokolde belirtilen usul ve esaslara göre yapýlýr.

(3) Sorularýn hazýrlanmasý ve saklanmasýnda gizliliðe uyulur.

Sýnavýn yürütülmesi

MADDE 22 (1) Sýnav, Sýnav Kurulunun gözetim ve denetimi altýnda yapýlýr.

(2) Sýnav sorularýný içeren mühürlü zarflar sýnava katýlanlarýn önünde açýlarak, sýnava baþlanýr ve durum bir tutanakla tespit edilir.

(3) Sýnav kaðýdýnýn adý-soyadý ve aday numarasýný içeren bölümünün aday tarafýndan kapatýlmasý zorunludur. Sýnavýn sonunda toplanan cevap kaðýtlarý bir zarfa konur, üzerine sýnav grubu, sýnav tarihi ve yeri, içine konan kaðýt sayýsý yazýlarak kapatýlýr. Zarfýn üstü, mühürlenerek imzalanýr. Bu hususlar ile sýnav sýrasýnda meydana gelmiþ sair kayda deðer olaylar, sýnavý en son terkeden adayýn da katýlýmýyla bir sýnav kapanýþ tutanaðý ile tespit edilir.

(4) Sýnav açýlýþ ve kapanýþ tutanaklarý ile soru ve cevap kaðýtlarýnýn konduðu zarflar sýnav sonunda Baþkana teslim edilir.

(5) Sýnavýn diðer kurum veya kuruluþlar aracýlýðý ile yapýlmasý halinde sýnav kaðýtlarý deðerlendirildikten ve puanlandýrýlýp baþarý listesi oluþturulduktan sonra sýnav dokümaný bir tutanak ile Baþkanlýða verilir.

Sýnav disiplini

MADDE 23 (1) Sýnav disiplinini saðlamak, kopya çekilmesine ve baþkasýnýn yerine sýnava girilmesine engel olmak, sýnavý düzenli yürütüp sonuçlandýrmak Sýnav Kurulunun görevidir.

(2) Kopya çekenler yahut kopya çekme giriþiminde bulunanlar, sýnav disiplinini bozanlar sýnav salonundan çýkarýlýr, durum bir tutanakla tespit edilir. Bunlar bir daha sýnava alýnmazlar.

(3) Herhangi bir sýnav grubuna alýnmayanlar yahut girmeyenler, daha sonraki gruplarýn sýnavýna giremez.

Sýnav sonuçlarýnýn deðerlendirilmesi

MADDE 24 (1) Bakanlýkça yapýlan yazýlý sýnava ait cevap kaðýtlarý, deðerlendirilmek üzere Baþkanlýkça sýnav kuruluna teslim edilir.

(2) Sýnav kurulunca (100) üzerinden verilecek not, kaðýdýn baþ tarafýna yazýlarak imzalanýr. Verilen notlar aday sýra numarasýna göre düzenlenen cetvellere dökülür.

(3) Yukarýdaki fýkralarda belirtilmiþ olan iþlemler tamamlandýktan sonra sýnav kurulu baþarýlý olanlarý tespit eder.

(4) Yazýlý sýnavda baþarýlý sayýlabilmek için sýnav konularýnýn her birinden 100 tam puan üzerinden 50 puandan az olmamak üzere ortalama en az 70 puan almak gerekir.

(5) Sýnav kurulunca yapýlan deðerlendirme sonucunda yazýlý sýnavda baþarýlý olan adaylar için bir tutanak düzenlenerek imzalanýr.

(6) Yazýlý sýnavý kazananlarý, baþarý sýrasýný ve sözlü sýnavýn yerini, gününü ve saatini gösterir liste, Baþkanlýk binasý ve uygun görülecek diðer yerlerde asýlmak suretiyle ve Bakanlýðýn internet sitesinde ilan olunur. Sözlü sýnava gireceklerin aday baþvuru formunda belirttikleri adreslerine taahhütlü mektup ile sýnavýn yeri, günü ve saati bildirilir.

Adayýn durumunun araþtýrýlmasý

MADDE 25 (1) Yazýlý sýnavý kazanan adaylarýn durumlarý, sözlü sýnavdan önce Baþkanlýkça araþtýrýlýr. Gerekirse, Baþkanlýk adaylarla ön görüþme yapar veya yaptýrabilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Sözlü Sýnav, Giriþ Sýnavý Sonucu ve Atama

Sözlü sýnav

MADDE 26 (1) Yazýlý sýnavda aldýðý ortalama puaný en fazla olandan baþlamak üzere, atama yapýlacak kadro sayýsýnýn beþ katý kadar aday, sözlü sýnava çaðrýlýr. Sözlü sýnav; Sýnav Kurulu tarafýndan, yazýlý sýnav kapsamýndaki konulardan yapýlýr. Bu sýnavda, ayrýca; adaylarýn genel kültür bilgilerinin yoklanmasý yanýnda, zeka, anlama, algýlama, anlatým ve temsil yeteneði gibi özellikleri de deðerlendirilerek, sözlü sýnav notu belirlenir.

(2) Sonuçlar; her bir Sýnav Kurulu üyesince 100 tam puan üzerinden verilen notlar ayrý ayrý belirtilmek kaydýyla, tek bir ortalama puan olarak sözlü sýnav sonuç tutanaðýnda gösterilir.

(3) Sözlü sýnav notu ortalamasý 100 tam puan üzerinden 70 ve üzeri olan adaylar baþarýlý sayýlýr.

Giriþ sýnavý sonucunun belirlenmesi ve sýnav belgeleri

MADDE 27 (1) Müfettiþ yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnýn sonucu, yazýlý ve sözlü sýnav notlarýnýn ortalamasý alýnarak saptanýr.

(2) Sýnavda baþarýlý olanlardan, atama yapýlacak kadro sayýsý kadar aday, baþarý sýralamasýndaki önceliðe göre asýl aday olarak, sýralamada asýl adaylardan sonra gelen ayný sayýdaki aday da yedek aday olarak kabul edilir.

(3) Adaylarýn giriþ sýnav notunun eþitliði halinde; yazýlý sýnav notu yüksek olan, yazýlý sýnav notlarýnýn eþitliði halinde yaþý küçük olan aday baþarý sýralamasýnda öncelik kazanýr.

(4) Asýl veya yedek aday olduklarý halde atanmamýþ olanlar için sýnav sonucu müktesep hak teþkil etmez.

(5) Sýnav kurulunca düzenlenen ve sýnava girenlerin aldýklarý notlarý gösteren listeler ile tutanaklar haricinde kalan belge ve kayýtlar, herhangi bir yargýlama iþlemi olmamasý halinde bir yýl saklandýktan sonra imha edilir.

(6) Sýnavla ilgili iþlemlerin her hangi bir nedenle yargýya intikal etmesi halinde yargýlama iþlemi sonuna kadar sýnav belgeleri saklanýr.

Sýnav sonucuna itiraz

MADDE 28 (1) Müfettiþ yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnýn sonuçlarý kendilerine teblið edilenler, teblið tarihinden baþlayarak 10 gün içinde Baþkanlýða dilekçe ile baþvurmak suretiyle sýnav sonuçlarýna itiraz edebilirler. Ýtirazlar, Sýnav Kurulunca incelenir. Kurul, inceleme sonucunu bir tutanaða baðlayýp Baþkanlýða sunar. Baþkanlýkça inceleme sonucuna göre iþlem yapýlýr.

Müfettiþ yardýmcýlýðýna atama ve kýdem

MADDE 29 (1) Giriþ sýnavý sonucunda asýl aday olanlarýn atamalarý baþarý derecesi daha yüksek olana öncelik verilmek suretiyle yapýlýr.

(2) Asýl adaylardan atamasý yapýlamayan veya atamasý yapýldýðý halde göreve baþlamayan ya da göreve baþladýktan sonra üç ay içinde ayrýlanlarýn yerine, yine baþarý derecesi daha yüksek olan adaya öncelik verilmek suretiyle yedek adaylar arasýndan atama yapýlabilir.

(3) Müfettiþ Yardýmcýlýðý kýdeminin belirlenmesinde, giriþ sýnavýndaki baþarý derecesi esas alýnýr. Bu kýdem, müfettiþ yardýmcýlýðý süresince geçerlidir.

Müfettiþ yardýmcýlýðý süresi

MADDE 30 (1) Müfettiþ yardýmcýlarýnýn yetiþme süresi üç yýldýr. Bu süre içinde kesintisiz olarak üç ayý aþan hastalýk izni verilenler ve aylýksýz izin kullananlarýn süreleri, ayrý kaldýklarý müddet kadar uzatýlýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Müfettiþ Yardýmcýlarýnýn Yetiþtirilmesi

Yetiþtirmede gözetilecek genel ilkeler

MADDE 31 (1) Müfettiþ yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmesinde;

a) Yürürlükteki mevzuat ile teftiþ ve soruþturma konularýnda tecrübe ve uzmanlýk kazanmalarýný saðlamak,

b) Bilimsel çalýþma ve teknolojinin getirdiði yeniliklerden yararlanma alýþkanlýðýný kazandýrmak,

c) Yabancý dil bilgilerinin geliþmesi hususunda imkan saðlamak,

ç) Teftiþ, inceleme, ön inceleme ve soruþturma usullerini öðretmek,

d) Sosyal, kültürel ve beceriye dayalý etkinliklere aktif olarak katýlmalarýný saðlamak amacýyla yol gösterici ve teþvik edici olmak,

esas alýnýr.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmeleri ve müfettiþlerin meslek içi eðitimleri ile ilgili usul ve esaslar hazýrlanacak yönergeyle belirlenir.

Müfettiþ yardýmcýlarýnýn eðitim program ve çalýþmalarý

MADDE 32 (1) Müfettiþ yardýmcýlarý göreve baþladýklarýnda bu Yönetmelik uyarýnca en az iki aylýk hizmet içi eðitime ve 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Aday Memurlarýn Yetiþtirilmelerine Ýliþkin Genel Yönetmelikte belirtilen esaslar dahilinde eðitim ve staja tabi tutulurlar.

(2) Bu eðitimde; Anayasa, Bakanlýk Teþkilat yapýsý, Baþkanlýðýn çalýþma esas ve usulleri, Devlet Memurluðu, denetim ilke, teknik ve standartlarý, çaðdaþ denetim anlayýþý, denetim konu ve alanlarý, Bakanlýðý ilgilendiren mevzuat, bilgisayar kullanýmý gibi konularda ön bilgiler verilir.

(3) Hizmet içi eðitimin yürütülmesi için en az birisi Baþmüfettiþ olan iki müfettiþ görevlendirilir.

(4) Eðitim programý, programýn uygulanmasýna katkýda bulunacak eðitimcileri de gösterecek þekilde, görevli müfettiþlerce hazýrlanýp Baþkan tarafýndan uygun görüldükten sonra uygulamaya konulur. Programýn uygulanmasýnda Baþkanlýktaki diðer müfettiþlere eðitimci olarak görev verilir.

(5) Eðitim programýnda, Bakanlýk merkez teþkilatý ile baðlý ve ilgili kuruluþlarýn faaliyet alanlarý, mevzuat ve uygulamalarýna da yer verilir. Bu konularla ilgili olarak anýlan birimlerden Baþkanlýkça uygun görülecek olanlarýn en üst amirleri tarafýndan programda belirlenecek tarihlerde brifing verilmesi saðlanabilir. Program konusu ve tarihleri ilgililere Baþkanlýkça yazýlý olarak bildirilir.

(6) Gerektiðinde eðitim amacýyla, onursal veya emekli müfettiþlerden, Bakanlýðýn veya Bakanlýðýn baðlý ve ilgili kuruluþlarýnýn, diðer kamu kurum ve kuruluþlarýnýn, kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýnýn ve Bakanlýðýn gözetim ve denetimi altýndaki kuruluþlarýn personel, teknik donaným ve diðer her türlü imkanlarýndan yararlanýlabilir.

(7) Müfettiþ yardýmcýlarý; Bakanlýk birimlerinin çalýþmalarýný, iþ ve iþleyiþlerini daha yakýndan izleyebilmeleri ve öðrenebilmeleri için Baþkanýn önerisi ve Bakanýn onayý ile hazýrlanacak bir program çerçevesinde ve bu programda ön görülecek merkez birimlerinde on beþer günü geçmemek üzere birim amirlerinin gözetiminde görevlendirilebilirler.

(8) Müfettiþ yardýmcýlarý, Baþkanlýkça belirlenen ve Bakanlýðýn görev alanýna giren ana hizmet konularýnda bir tez hazýrlayarak yeterlik sýnavýndan iki ay önce Baþkanlýða verirler. Bu tezler bu Yönetmeliðin 18 inci maddesine göre oluþturulacak sýnav kurulu tarafýndan deðerlendirilerek yeterli olup olmadýðýna karar verilir. Tez konularý belirlenirken müfettiþ yardýmcýlarýnýn önerileri de dikkate alýnýr. Yeterlik sýnavýna girilebilmesi için hazýrlanan tezin yeterli bulunmasý þarttýr.

(9) Müfettiþ Yardýmcýlarý, eðitim programýnýn bitiminde yazýlý yoklama sýnavýna girerler. Sýnavda baþarýlý olabilmek için 100 tam puan üzerinden en az 70 puan alýnmasý þarttýr. Sýnav, gerektiðinde her konu için ayrý ayrý yapýlabilir. Bu takdirde ayrý konulara verilen puanlarýn ortalamasý tek bir not olarak genel yoklama sýnavýnýn sonucunu oluþturur.

(10) Müfettiþ yardýmcýsýnýn sýnavda 70 puanýn altýnda not alarak baþarýsýz olmasý ilgili müfettiþ yardýmcýsýnýn mesleki bilgi açýsýndan yetersizliði anlamýna gelir. Bu durumdaki müfettiþ yardýmcýsýnýn daha sonra yanýnda çalýþtýðý üç müfettiþten en az ikisi tarafýndan hakkýnda düzenlenen eðitim raporlarýnda da mesleki bilgi konusunda yetersiz not almasý halinde müfettiþliðe yeterli olmadýðý tespit edilmiþ olur ve hakkýnda bu Yönetmeliðin 36 ncý maddesi uygulanýr.

(11) Bu sýnavda alýnan notlar, müfettiþ yardýmcýlarýna baðýmsýz denetim yetkisi verilmesinde göz önünde bulundurulur.

(12) Eðitim programýnýn yoklama sýnavýnýn yapýlmasýyla sona ermesini takiben eðitimle görevli müfettiþler, uygulanan eðitim programýný, sonuçlarýný, eðitimle ilgili önerilerini, müfettiþ yardýmcýlarý ile ilgili görüþ ve izlenimlerini Baþkanlýða verecekleri Müfettiþ Yardýmcýlarý Eðitim Raporunda belirtirler.

Müfettiþ yanýnda çalýþma

MADDE 33 (1) Müfettiþ yardýmcýlarý; ön eðitimden sonra, Baþkanlýkça belirlenen bir program çerçevesinde, toplam olarak asgari bir yýl süreyle en az üç müfettiþin yanýnda çalýþtýrýlýrlar.

(2) Müfettiþler, birlikte çalýþtýklarý müfettiþ yardýmcýlarýnýn meslek ve hizmet gereklerine uygun þekilde yetiþtirilmelerini gözetmekle yükümlüdürler.

(3) Bu müfettiþlerce, yanlarýnda en az üç ay süreyle çalýþan müfettiþ yardýmcýlarý hakkýnda bu sürenin bitiminden itibaren on beþ gün içerisinde müfettiþ yardýmcýsý eðitim raporu düzenlenip Baþkanlýða verilir.

(4) Eðitim raporunda; ahlak durumu, meslek genel durumu, müfettiþlik yeteneði, meslek bilgisi olmak üzere dört nitelikten her biri için müfettiþ yardýmcýsýna, somut olaylara dayandýrýlarak “çok iyi (90-100), iyi (76-89), orta (60-75), yetersiz (0-59) notlarýndan biri verilir. Bunlardan ikisinin yetersiz olmasý halinde eðitim raporu olumsuz sayýlýr. Verilen notlarýn dayandýrýldýðý somut olaylar eðitim raporunda belirtilir.

(5) Yanýnda çalýþtýðý üç müfettiþten en az ikisi tarafýndan hakkýnda olumsuz eðitim raporu düzenlenen veya eðitim raporundaki ayný nitelik için her üç müfettiþten de yetersiz notu alan müfettiþ yardýmcýsýnýn müfettiþliðe yeterli olmadýðý saptanmýþ olur.

Yetkili müfettiþ yardýmcýsý

MADDE 34 (1) Müfettiþ yardýmcýlarý; eðitim programý çerçevesindeki baþarý dereceleri ve refakatinde çalýþmýþ olduklarý müfettiþlerin eðitim raporlarý dikkate alýnarak, Baþkanlýkça yetkili kýlýnmalarý halinde müfettiþlerin görev, yetki ve sorumluluklarýna sahip olarak görev yaparlar.

(2) Yetkili müfettiþ yardýmcýlarý; Baþkanlýkça gerekli görülen hallerde, bir müfettiþin gözetimi altýnda çalýþtýrýlabilirler.

Yetiþme notu

MADDE 35 (1) Müfettiþ yardýmcýlarýnýn yetiþme notlarý; yetkili olarak yaptýklarý, inceleme, araþtýrma, soruþturma ve denetim ile ilgili her türlü çalýþmanýn ve düzenledikleri raporlarýn yeterlik sýnavý öncesinde Sýnav Kurulunca incelenip deðerlendirilmesiyle saptanýr.

(2) Yetiþme notu, 100 tam puan üzerinden Sýnav Kurulu üyelerinin ayrý ayrý verecekleri notlarýn ortalamasý alýnarak saptanýr ve sonucu gerekçeli bir tutanaða baðlanýr.

(3) Yetiþme notunun ortalamasýnýn 70den aþaðý olmasý halinde müfettiþ yardýmcýsý baþarýsýz sayýlýr.

Yeterlik sýnavýndan önce müfettiþ yardýmcýlýðýndan çýkarýlma

MADDE 36 (1) Müfettiþ yardýmcýlýðý döneminde, müfettiþlik karakter ve vasýflarý ile baðdaþmayacak tutum ve davranýþlarý hukuki deliller ile tespit edilenler memuriyet yeterliliklerini kaybetmemeleri þartýyla Yeterlik Sýnavý beklenmeksizin Bakanlýkta Baþkanlýk dýþýnda baþka bir göreve atanýrlar.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Yeterlik Sýnavý, Müfettiþliðe Atanma ve Çalýþma Esaslarý

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Yeterlik Sýnavý

Sýnava girebilme koþullarý

MADDE 37 (1) Müfettiþlik yeterlik sýnavýna girebilmek için;

a) Müfettiþ yardýmcýlýðý görevinde fiilen üç yýl çalýþmýþ olmak,

b) Bu Yönetmeliðin  33 üncü  maddesi  gereðince  verilen  Müfettiþ yardýmcýsý eðitim raporlarýna  göre müfettiþliðe yeterliliði saptanmýþ olmak,

c) Bu Yönetmeliðin 35  inci maddesi gereðince belirlenen yetiþme notuna göre baþarýlý olmak,

ç) Bu Yönetmeliðin 32 nci maddesi sekizinci fýkrasýna göre hazýrlanan tezin yeterli bulunmasý,

gerekir.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarýndan, eðitim raporlarýna ve yetiþme notlarýna göre müfettiþlikte baþarý gösteremeyeceði anlaþýlan, müfettiþlikle baðdaþmayan tutum ve davranýþlarý saptanan, kabul edilebilir bir özrü olmadan yeterlik sýnavýna girmeyen ya da yeterlik sýnavýnda ikinci kez baþarý gösteremeyenler derece ve kademelerine uygun baþka bir göreve atanýrlar.

Sýnav tarihi

MADDE 38 (1) Yeterlik sýnavýna girebilme koþullarýný taþýyanlar, müfettiþ yardýmcýlýðý süresinin bitimini izleyen en geç dört ay içinde yeterlik sýnavýna alýnýrlar. Yeterlik sýnavýna alýnacak müfettiþ yardýmcýlarýna, sýnavýn yapýlacaðý yer, gün ve saat, en az bir ay önceden yazýlý olarak bildirilir.

Sýnav kurulu

MADDE 39 (1) Yeterlik sýnavýný yapacak Sýnav Kurulunun oluþumu, Kurulun toplantý ve kararlarý ile yazýlý sýnav sorularýnýn hazýrlanmasý konularýnda bu Yönetmeliðin 18 inci, 19 uncu, 21 inci, 22 nci ve 23 üncü maddeleri uygulanýr.

Sýnav konularý

MADDE 40 (1) Yeterlik sýnavý yazýlý ve sözlü olmak üzere aþaðýdaki gruplarda yer alan konulardan yapýlýr.

a) Birinci Grup

1) Bakanlýk Teþkilat ve Görevlerine Ýliþkin Mevzuat, Devlet Memurlarý Kanunu,

2) Metroloji, Standartlar ve Sanayi Mevzuatý,

3) Piyasa Gözetimi ve Denetimi Mevzuatý,

b) Ýkinci Grup

1) Ticaret Hukuku (Türk Ticaret Kanununun Baþlangýç Hükümleri, Ticari Ýþletme, Ticaret Þirketleri, Kýymetli Evrak),

c) Üçüncü Grup

1) Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Siteleri ile Teknoloji Geliþtirme Bölgelerine, Endüstri Bölgelerine Ýliþkin Mevzuat,

2) Bakanlýðýn Baðlý ve Ýlgili Kuruluþlarýna Ýliþkin Mevzuat,

ç) Dördüncü Grup

1) Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðý Mevzuatý ve Uygulamasý,

2) Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanun, Mal Bildiriminde Bulunulmasý, Rüþvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu,

3) Türk Ceza Kanunu (Genel Hükümler, Malvarlýðýna Karþý Suçlar, Kamu Güvenine Karþý Suçlar, Ekonomi, Sanayi ve Ticarete Ýliþkin Suçlar, Biliþim Alanýnda Suçlar, Kamu Ýdaresinin Güvenilirliðine ve Ýþleyiþine Karþý Suçlar), Ceza Muhakemesi Kanunu (Genel Hükümler, Soruþturma, Kovuþturma Evresi),

4) Kabahatler Kanunu (Genel Hükümler).

Yazýlý sýnav sonuçlarýnýn deðerlendirilmesi

MADDE 41 (1) Yazýlý sýnavda, her sýnav grubunun tam notu 100dür. Sýnavýn kazanýlmasý için sýnav yapýlan her gruptan en az 60 puan alýnmasý ve gruplarýn ortalamasýnýn 70den aþaðý olmamasý þarttýr.

Yazýlý sýnav sonuçlarýnýn bildirilmesi, sözlü sýnava çaðýrma

MADDE 42 (1) Yazýlý sýnav sonuçlarý ilgili müfettiþ yardýmcýlarýna, yazýlý sýnavýn bitimini takip eden en geç on iþ günü içinde yazýlý olarak bildirilir.

(2) Sözlü sýnav, yazýlý sýnav sonuçlarýnýn bildirilmesinden itibaren en geç beþ iþ günü içinde yapýlýr.

Sözlü sýnav sonuçlarýnýn deðerlendirilmesi

MADDE 43 (1) Sözlü sýnavda Sýnav Kurulunun her bir üyesi 100 tam puan üzerinden not verir. Sýnavýn kazanýlmasý için bu notlarýn ortalamasýnýn 70den aþaðý olmamasý þarttýr.

Sýnav sonucuna itiraz

MADDE 44 (1) Yeterlik sýnavý sonucuna itiraz halinde bu Yönetmeliðin 28 inci maddesine göre iþlem yapýlýr.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Müfettiþliðe Atanma, Kýdem ve Müfettiþ Güvencesi

Müfettiþliðe atanma

MADDE 45 (1) Yeterlik sýnavlarýnda baþarýlý olanlar, Ýngilizce, Fransýzca ve Almanca dillerinden birinden Kamu Personeli Yabancý Dil Bilgisi Seviye Tespit Sýnavýndan en az (C) düzeyinde belge ibraz etmeleri hâlinde, baþarý sýrasýna göre müfettiþ kadrolarýna atanýrlar. Notlarda eþitlik halinde yetiþme notu esas alýnýr.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarýndan;

a) Yeterlik sýnavýnda baþarý gösterememesi üzerine yeterlik sýnavýndan itibaren bir yýllýk süre içerisinde kendisine verilen ikinci sýnav hakkýnda baþarý gösteremeyenler,

b) Geçerli bir mazereti olduðunu belgeleyenler dýþýnda yeterlik sýnavýna girmeyenler,

c) Yeterlik sýnavýnda baþarýlý olmasýna raðmen yabancý dil belgesini ibraz edememeleri üzerine yeterlik sýnavýndan itibaren tanýnan bir yýllýk süre sonunda yabancý dil belgesini ibraz edemeyenler,

Baþkanlýk dýþýnda durumlarýna uygun diðer kadrolara atanýrlar.

Baþmüfettiþliðe atanma

MADDE 46 (1) Baþkanlýkta, müfettiþ yardýmcýlýðýnda geçen süre dahil, en az on yýl çalýþmýþ olan müfettiþler baþmüfettiþliðe atanabilir.

(2) Baþmüfettiþliðe atanmada; memuriyet kýdeminin yaný sýra meslek kýdemi ve müfettiþlikte gösterilen baþarý da göz önünde tutulur.

Müfettiþliðe yeniden atanma

MADDE 47 (1) Müfettiþlikten istifa suretiyle veya naklen ayrýlanlar göreve dönmek istediklerinde tutum ve davranýþlarý yönünden müfettiþliðe engel bir durumlarý yoksa, kadro durumlarý dikkate alýnarak kazanýlmýþ haklarýyla yeniden atanabilirler.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarý görevden ayrýldýklarý takdirde yeniden atanamazlar.

Kýdem

MADDE 48 (1) Müfettiþliðe atananlarýn kýdemleri, yeterlik sýnavýndaki baþarý derecelerine göre saptanýr.

(2) Müfettiþlik sýfatýný kazandýktan sonra bu görevden ayrýlanlardan müfettiþliðe dönenler kýdem bakýmýndan dönemlerinin sonuna alýnýrlar.

Müfettiþ güvencesi

MADDE 49 (1) Müfettiþler kendi istekleri dýþýnda veya denetim hizmetlerinin gerekleriyle baðdaþmayan ahlaki, mesleki ve sýhhi yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alýnamaz, diðer görevlere atanamazlar.

(2) Sýhhi nedenlerin saðlýk kurulu raporu ile ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; müfettiþ raporu ve/veya yargý kararý ile tevsiki esastýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettiþlerin Çalýþma ve Görevlendirilme Esaslarý

Denetim programlarý

MADDE 50 (1) Denetimler, önceden hazýrlanan programlara veya Bakan onayýna göre yürütülür. Program dýþý yapýlacak denetimler için Bakan onayý alýnýr.

(2) Baþkanlýktan yazýlý veya sözlü aksi yönde bir talimat olmadýkça iþler, görevlendirme tarihi sýrasýna göre yürütülür.

Grup halinde çalýþma

MADDE 51 (1) Müfettiþler, Baþkanlýkça gerekli görülen hallerde grup halinde de görevlendirilebilirler.

(2) Grup halinde görevlendirmelerde; grubun koordinasyonu, çalýþmanýn programlanýp düzenlenmesi ve iþin sonuçlandýrýlmasý, gruptaki en kýdemli müfettiþin yetki ve sorumluluðunda gerçekleþtirilir.

Göreve baþlama

MADDE 52 (1) Denetim veya soruþturma ile görevlendirilen müfettiþ, görevlendirildiði yer çalýþma merkezi hudutlarý dahilinde ise, iþe baþlama yazýsý ile, çalýþma merkezi dýþýnda ise hareket, varýþ ve iþe baþlama yazýlarý ile durumu Baþkanlýða bildirir.

(2) Ýþe baþlama yazýsýnda; Baþkanlýðýn görevlendirme yazýsý, denetim yapýlan birim veya görev konusu ile ilgili bilgiler yer alýr.

(3) Hareket-varýþ yazýlarýnýn, nereden nereye yolculuk yapýldýðýný belirtecek þekilde düzenlenmesi, telgraf, faks veya elektronik posta gibi benzeri iletiþim aracýyla ve en hýzlý þekilde Baþkanlýða gönderilmesi gerekir.

Ýþin devamlýlýðý

MADDE 53 (1) Müfettiþler, görevlendirildikleri iþleri ara vermeksizin en kýsa sürede tamamlamakla yükümlüdürler. Baþlanýlan iþe ara verme zorunluluðu varsa ya da iþin sonuçlandýrýlmasý baþka yer ve/veya birimlerde çalýþmayý gerektiriyorsa, durumu derhal Baþkanlýða bildirerek alacaklarý emre göre hareket ederler.

Görevin devralýnmasý

MADDE 54 (1) Bakanlýðýn denetimine tabi kuruluþlarýn denetim birimlerince daha önce denetime baþlanýlmýþsa, ayný birimde veya konuda denetim yapmakla görevlendirilen Müfettiþlerin isteði üzerine inceleme ve soruþturmayla ilgili belgeler, bulunduðu aþamada derhal kendilerine devredilir.

(2) Gerek bu þekilde, gerekse müfettiþler arasýnda baþlanýlmýþ bulunan iþin devri söz konusu olduðunda, durum taraflarca bir tutanaða baðlanýr. Bu tutanakta, devredilen iþin ne olduðunu, devir gününe kadar iþle ilgili ne gibi incelemeler yapýldýðýný belirten açýklamalar ile devralana teslim edilen belgelerin listesi yer alýr.

(3) Durum, bir yazýyla derhal Baþkanlýða bildirilir.

Görevin yürütülmesi

MADDE 55 (1) Müfettiþ, görevlendirildiði iþi makul süre içerisinde veya belirlenen sürede sonuçlandýrmak için gereken gayreti göstermek zorundadýr. Ýþin gereðinden fazla uzamasý halinde, gerekçe gösterilerek Baþkanlýðýn bilgilendirilmesi gerekir.

(2) Baþkanlýðýn aksi yönde bir talimatý olmadýkça, baþlanýlmýþ iþ tamamlanmadan diðer bir iþe baþlanýlmaz. Ancak, iþin sonuçlandýrýlmasý muhtelif nedenlerle gecikecek ise, Baþkanlýðýn bilgisi dahilinde baþka bir iþe baþlanýr.

(3) Görevin sonuçlandýrýlabilmesi, müfettiþin uzmanlýk alaný dýþýnda kalan konularda da inceleme yapýlmasýný gerekli kýldýðý takdirde, Bakanlýk ile diðer kamu idare ve kurumlarýnýn personelinden faydalanýlmasý konusunda Baþkanlýktan ve taþrada bulunulmasý halinde Valilikten talepte bulunulabilir.

Müfettiþe yardým yükümlülüðü

MADDE 56 (1) Müfettiþler; yürüttükleri hizmet yönünden gerekli gördükleri bilgileri, defter ve belgeleri, gizli de olsa, teftiþ, inceleme ve soruþturma yaptýklarý birim ve kuruluþlardan istemek ve görmek, bunlarýn onaylý örneklerini, bir yolsuzluðun kanýtýný oluþturanlarýn asýllarýný almak, kasa, depo ve ambarlarý incelemek ve saymak, bunlarý mühürlemek, inceleme ve sayma iþlerinde yardým isteminde bulunmak, gerektiðinde diðer kamu idare ve kurumlarýyla, gerçek ve tüzel kiþilerden bilgi ve belge istemek yetkisine sahiptirler. Ýlgililer, müfettiþlerin bu isteklerini geciktirmeden yerine getirmek ve sorularýný cevaplamakla yükümlüdürler.

(2) Denetlenen birim ve kuruluþlar ile bunlarýn her kademedeki personeli; müfettiþlerin, sözlü veya yazýlý sorularýný cevaplamak, ifade vermek, bilgi iþlem sistemleri, raporlama araçlarý, internet, intranet ve benzeri aðlar ile veri tabanlarýna eriþimini saðlamak, elektronik, manyetik ve benzeri bilgi iþlem ortamlarýndaki bilgiler ve kayýtlarý, sözlü veya yazýlý talebinde derhal müfettiþe göstermek, incelemesine sunmak ve yine sözlü veya yazýlý talebi halinde bunlarýn kopyalarýný müfettiþe vermek zorundadýrlar.

(3) Asýllarý alýnan belgelerin müfettiþlerin mühür ve imzasýyla onanmýþ örnekleri, dosyasýnda saklanmak üzere alýndýðý birim, kiþi veya kuruluþa verilir.

(4) Teftiþ, inceleme ve soruþturma yapýlan birim veya kuruluþlarýn yöneticileri, hizmetin gereði gibi yürütülebilmesi için müfettiþlere, görevleri süresince konumlarýna uygun bir çalýþma yeri saðlamak, gereken her türlü kolaylýðý göstermek ve yardýmda bulunmakla yükümlüdürler.

Denetim sýrasýnda izinler

MADDE 57 (1) Denetime baþlanan kuruluþ görevlilerine daha önce verilmiþ izinlerin kullanýlmasý, hastalýk ve zorunlu nedenler dýþýnda, müfettiþin istemi üzerine denetim sonuna kadar ertelenebilir.

(2) Ýznini kullanmaya baþlamýþ olanlar, zorunluluk bulunmadýkça geri çaðrýlmaz.

Denetim defteri ve dosyasý

MADDE 58 (1) Denetlenen daire ve kuruluþlarda bir denetim defteri ve dosyasý tutulur. Bakanlýkça yaptýrýlan denetimlerle ilgili her türlü yazýþma ve teftiþ raporu denetim dosyasýnda saklanýr.

(2) Denetim defterine ise, bu yazýþmalarýn tarih ve sayýlarýyla özetleri yazýlýr veya suretleri ya da fotokopileri onaylanarak yapýþtýrýlýr. Müfettiþler de, yaptýklarý teftiþle ilgili kýsa bilgileri bu deftere not ederler, yaptýklarý inceleme ve soruþturmalar için de uygun gördükleri çok kýsa notlara yer verebilirler.

(3) Denetim defteri süresiz saklanýr. Denetim dosyasýnýn saklanma süresi on yýldýr.

(4) Denetim defter ve dosyasýnýn saklanmasýndan, denetlenen birimin en üst yetkilisi sorumludur.

Ýdarede geçici görevlendirme

MADDE 59 (1) Müfettiþler, yazýlý muvafakatlerinin alýnmasý koþuluyla, Baþkanýn uygun görüþü ve Bakanýn Onayý üzerine idari birimlerde geçici olarak görevlendirilebilirler.

(2) Müfettiþ yardýmcýlarý idari birimlerde görevlendirilemezler.

Yurt dýþýna gönderilme

MADDE 60 (1) Müfettiþler Bakanlýðý ilgilendiren konularda inceleme ve araþtýrma yapmak üzere, Baþkanýn önerisi ve Bakanýn Onayý ile bir yýlý geçmemek üzere yurt dýþýna gönderilebilirler.

(2) Yukarýdaki fýkra uyarýnca müfettiþlerin yurt dýþýna gönderilmesinde kýdem esas alýnýr. Ancak bu Yönetmeliðin 46 ncý maddesi gereðince müfettiþliðe yeniden atananlarýn yurt dýþýna gönderilme sýrasý, Baþkanlýktan ayrý kaldýklarý süreye göre indirime gidilerek belirlenir.

(3) 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Yetiþtirilmek Amacýyla Yurt Dýþýna Gönderilecek Devlet Memurlarý Hakkýnda Yönetmelik çerçevesinde yurt dýþýna gönderilmiþ olan müfettiþlerin bu madde hükmünden yararlanabilme esaslarý Baþkanlýkça tespit edilir.

(4) Yurt dýþýna gönderilenler, inceleme ve araþtýrmalarýna iliþkin olarak düzenleyecekleri raporu, döndükleri günden itibaren üç ay içinde Baþkanlýða sunarlar.

(5) Müfettiþlerin seminer, toplantý, sempozyum, kongre gibi bir aydan kýsa süreli yurtdýþý görevlendirilmeleri dýþýndaki görevlendirmelerde, kýdem sýralamasý dikkate alýnýr. Bu þekilde görevlendirme süresi her halükarda bir yýlý geçemez.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Raporlar

Rapor türleri

MADDE 61 (1) Müfettiþler, çalýþmalarý sonucunda iþin özelliðine göre aþaðýdaki raporlarý düzenlerler:

a) Teftiþ Raporu,

b) Ýnceleme Raporu,

c) Suç Duyurusu Raporu,

ç) Soruþturma Raporu,

d) Ön Ýnceleme Raporu,

e) Genel Durum Raporu,

f) Müfettiþ Yardýmcýlarý Eðitim Raporu.

Teftiþ raporu

MADDE 62 (1) Teftiþ raporu, denetlenen birimin iþlem ve hesaplarýnýn teftiþi sonucunda düzenlenen rapordur. Gerekli görülen hallerde teftiþlerde noksan ve hatalý bulunan ve ilgili birimlerce düzeltilmesi gereken iþlemleri belirleyen, teftiþ edilenlerin cevaplarýyla bu cevaplara iliþkin müfettiþin son görüþünü içeren hususlarda cevaplý rapor düzenlenebilir.

(2) Cevaplý raporun aslý ve bir nüshasý; aslý usulüne göre cevaplandýrýldýktan sonra müfettiþe geri gönderilmek, bir nüshasý da teftiþ dosyasýnda saklanmak üzere bir yazýyla ilgili birime verilir veya gönderilir.

(3) Birime verilen/gönderilen rapor, müfettiþ tarafýndan belirlenen süre içinde, teftiþ edilen birim amirleri tarafýndan cevaplandýrýldýktan sonra müfettiþe iade olunur.

(4) Gelen rapor en geç bir ay içinde müfettiþ tarafýndan son mütalaasý da eklenerek Baþkanlýða verilir.

(5) Baþkanlýkça cevaplý rapor ve son mütalaa incelenir, raporda ve mütalaada varýlan sonuçlara iþtirak edildiði takdirde, müfettiþin son mütalaasýnda yer alan önerilerin gereði yerine getirilir.

(6) Raporun haklý bir nedene dayanmadan süresinde cevaplandýrýlmamasý halinde ise, durum, gereði yapýlmak üzere Baþkanlýða bildirilir.

Ýnceleme raporu

MADDE 63 (1) Ýnceleme raporu, bu Yönetmeliðin 61 inci maddesinde belirtilen diðer rapor türlerine konu olmayan hususlarda düzenlenir.

Suç duyurusu raporu

MADDE 64 (1) Suç duyurusu raporu, genel hükümlere göre kovuþturulacak suçlara iliþkin konularda, gereði yapýlmak amacýyla ve Cumhuriyet Baþsavcýlýklarýna gönderilmek üzere düzenlenir.

Soruþturma raporu

MADDE 65 (1) Soruþturma Raporu, memurlar ve diðer kamu görevlilerinin, suç konusu olan ancak, Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanun kapsamý dýþýnda kalan eylemleri ile disiplin suçlarý konusundaki soruþturmalar sonucunda düzenlenir.

Ön inceleme raporu

MADDE 66 (1) Ön Ýnceleme Raporu, Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanun hükümlerine göre yapýlan inceleme sonucunda düzenlenir.

Genel durum raporu

MADDE 67 (1) Genel durum raporu; Baþkanlýðýn bir yýllýk çalýþma sonuçlarýný, Bakanlýkça uygulanan politikalarýn ve yürütülen hizmetlerin genel durumunu, varsa alýnabilecek önlemlere iliþkin görüþ ve önerileri içerecek þekilde Bakana sunulmak üzere Baþkanlýkça düzenlenir.

Müfettiþ yardýmcýlarý eðitim raporu

MADDE 68 (1) Müfettiþ Yardýmcýlarý Eðitim Raporu, müfettiþ yardýmcýlarýnýn eðitiminin tamamlanmasýný takiben eðitim programýný yürütmekle görevli müfettiþler tarafýndan düzenlenen rapordur.

Raporlarýn düzenlenmesi

MADDE 69 (1) Teftiþ, inceleme ve soruþturma raporlarý; bir nüshasý müfettiþ tarafýndan saklanmak, bir nüshasý, Baþkanlýk bürosundaki dosyasýna konulmak ve diðer nüshalarý ilgili birimlere gönderilmek üzere, yeterli sayýda düzenlenir. Raporun her sayfasý müfettiþlik mührü ile mühürlenip paraflanýr, son sayfasý müfettiþ tarafýndan imzalanýr, rapor ekleri ise sadece mühürlenir.

(2) Raporda yer verilen tespit, görüþ ve önerilerin; duraksamaya neden olmayacak þekilde açýk, anlaþýlýr ve yazým kurallarýna uygun bir üslupla yazýlmasýna, araþtýrma, inceleme veya soruþturma sonucu ulaþýlan kanýtlara ve mevzuata dayandýrýlmasýna özen gösterilir.

Raporlarýn Baþkanlýkça incelenmesi

MADDE 70 (1) Müfettiþler tarafýndan düzenlenen raporlar, Baþkanlýk tarafýndan incelendikten sonra Bakan Onayýna sunulur. Ancak, raporda düzeltilmesi veya tamamlatýlmasý gereken hususlar varsa, bunlarýn giderilmesi, raporu düzenleyen müfettiþten yazýlý olarak istenir. Rapordaki inceleme eksikliði Baþkanlýðýn talebi üzerine ilgili müfettiþçe giderilir. Eksik incelemeye iliþkin hususlar haricinde müfettiþin, Baþkanlýðýn raporun esasýna yönelik görüþüne katýlmamasý halinde, Baþkanlýk konuyu rapordaki bilgi ve belgeler ýþýðýnda baþka müfettiþ veya müfettiþlere dosya üzerinden inceletip görüþlerini alabileceði gibi esas raporu düzenleyen müfettiþin görüþü ile birlikte Baþkanýn görüþünün de belirtildiði onay hazýrlayarak, Bakana doðrudan da sunabilir. Konunun dosya üzerinden baþka müfettiþ veya müfettiþlerce deðerlendirilmesi halinde bu deðerlendirme sonucuna da onayda yer verilir. Raporda Bakan tarafýndan onaylanan görüþ doðrultusunda iþlem yapýlabileceði gibi Bakanýn emri ve onayý üzerine baþka müfettiþlere de konunun tekrar incelenmesi ve/veya soruþturulmasý görevi verilebilir.

(2) Raporun birden fazla müfettiþ tarafýndan düzenlenmesi ve müfettiþler arasýnda raporun sonuçlarý ile ilgili görüþ farklýlýklarýnýn bulunmasý halinde, bu farklýlýklar raporda belirtilir. Rapor Baþkanlýk tarafýndan incelenir. Raporda mevcut farklý görüþlerden deðiþtirilmesi istenen husus ilgili müfettiþten yazýlý olarak istenir. Müfettiþin isteðe katýlmamasý halinde, bu maddenin birinci fýkrasýndaki hükme göre iþlem yapýlýr.

(3) Yukarýdaki iþlemleri müteakiben Bakan Onayý ile birlikte rapor ve ekleri, gereði yerine getirilmek üzere Baþkanlýkça ilgili birimlere ve/veya mercilere gönderilir.

(4) Müfettiþler tarafýndan düzenlenen ve Bakan Onayý gerektirmeyen raporlar, Baþkanlýkça incelendikten sonra doðrudan ilgili birimlere/mercilere gönderilir. Bu fýkraya göre düzenlenen raporlarda da görüþ ayrýlýðý olmasý halinde bu maddenin birinci fýkra hükmüne göre iþlem yapýlýr.

(5) Raporlardaki tenkit, düþünce ve tekliflere göre yapýlmasý gereken iþlemler, ilgili birimlerce süratle sonuçlandýrýlýr. Ancak, ilgili birimlerce raporlarda maddi hata ya da mevzuata açýk aykýrýlýk gibi hususlarýn tespit edilmesi halinde rapor gerekçesi ile birlikte Baþkanlýða intikal ettirilir. Konunun incelenmesini müteakiben Baþkanýn görüþü doðrultusunda iþlem yapýlýr, ancak ihtilafýn müfettiþ ile Baþkanlýk arasýnda olmasý halinde bu maddenin birinci fýkrasýndaki usule göre iþlem yapýlýr.

(6) Ýlgili birimler, kendilerine gönderilen raporlar üzerine yapýlan iþlemler ve varsa yapýlan iþlemlerle ilgili belgeleri, Baþkanlýða yazýlý olarak gönderirler. Baþkanlýkça, ilgili birimlerden gönderilen yazýlarýn birer örneði raporu yazan müfettiþe, rapor birden fazla müfettiþe ait ise her bir müfettiþe gönderilir. Müfettiþler raporlarý üzerine yapýlan iþlemleri ve verilen talimatlarý uygun ve yeterli bulmadýklarý takdirde konu ile ilgili görüþlerini gerekçeleri ile birlikte 30 gün içinde Baþkanlýða bildirirler. Baþkanlýkça müfettiþ görüþü, ilgili birimlere gönderilir. Müfettiþlerin bu görüþleri karþýsýnda birimlerin tutum ve iþlemlerini deðiþtirmemeleri halinde Baþkan konuyu gerekirse yeniden baþka bir müfettiþe inceletir. Bu inceleme sonucuna iliþkin tanzim edilen rapor, farklý bir iþlem yapýlmasýný gerektirecek nitelikte olmasý halinde Bakana sunulur.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Çeþitli ve Son Hükümler

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli Hükümler

Kimlik belgesi ve mühür 

MADDE 71 (1) Müfettiþlere, mühür beratý ile birer mühür, Bakan ve Baþkan tarafýndan imzalanmýþ fotoðraflý bir kimlik belgesi verilir. Kimlik belgesinde müfettiþlerin görev ve yetkilerini belirten özet bilgiler yer alýr.

Onursal müfettiþlik

MADDE 72 (1) En az on yýl baþarýlý müfettiþlik yaptýktan veya Baþkanlýk görevinde bulunduktan sonra Baþkanlýktan ayrýlanlara, Baþkanýn önerisi ve Bakanýn onayýyla onursal müfettiþ unvaný verilebilir.

(2) Bu unvan, müfettiþlikle baðdaþmayacak önemli nedenlerden ötürü geri alýnabilir.

Çalýþma ve hakediþ cetveli

MADDE 73 (1) Müfettiþler; çalýþmalarýný, yolluk ve diðer hakediþlerini her ay düzenleyecekleri çalýþma ve hakediþ cetvelinde gösterirler.

(2) Bu cetvelde, yapýlan çalýþmalarýn günlük olarak düzenli þekilde gösterilmesi ve cetvelin diðer bölümlerinin eksiksiz doldurulmasý gerekir.

Yazýþma yöntemi

MADDE 74 (1) Müfettiþler; kamu kurum ve kuruluþlarý, gerçek ve tüzel kiþilerle doðrudan yazýþma yapabilirler. Ancak, Baþbakanlýk ve bakanlýklar ile bunlarýn baðlý, ilgili ve iliþkili kurumlarýnýn merkez ve yurt dýþý teþkilatýyla yazýþmalarýný Baþkanlýk aracýlýðýyla yaparlar.

(2) Yazýþmalar, Baþkanlýkça uygun görülmesi halinde, elektronik ortam veya elektronik postayla yapýlabilir.

Ýzin kullanýlmasý

MADDE 75 (1) Müfettiþler; izin kullanýmýna hangi gün baþladýklarýný, izin sýrasýndaki haberleþme adreslerini ve göreve dönüþ tarihlerini Baþkanlýða yazý ile bildirirler.

Baþkanlýðýn çalýþma usul ve esaslarý

MADDE 76 (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda;

a) Doðabilecek tereddütlerin giderilmesi,

b) Teftiþ, inceleme, soruþturma ve diðer konularda, tanzim edilecek raporlarýn tanzim þekli, bölümleri, içerikleri ile ilgili usul ve esaslarýn belirlenmesi,

c) Müfettiþlere duyurmak üzere Teftiþ ve Denetim Rehberlerinin belirlenmesi,

ç) Bakan tarafýndan Baþkana, Baþkan tarafýndan da refakat müfettiþlerine veya grup baþkanlarýna devredilecek görevlendirilmelerin belirlenmesi,

d) Müfettiþlerin turne sürelerinin belirlenmesi,

e) Uygulamada birliðin ve koordinasyonun saðlanmasýna yönelik kriterler belirlenmesi,

gibi konular, Baþkanýn teklifi ve Bakanýn Onayý ile çýkarýlacak Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðý Çalýþma Usul ve Esaslarý ve yönergeler ile belirlenir.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlükten kaldýrýlan hükümler

MADDE 77 (1) 27/3/1999 tarihli ve 23652 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý Teftiþ Kurulu Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Kazanýlmýþ haklar

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinde Baþkanlýkta baþmüfettiþ, müfettiþ ve müfettiþ yardýmcýsý olarak görev yapanlarýn haklarý saklýdýr.

(2) 635 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin Geçici 3 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna göre, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý Baþmüfettiþ, Müfettiþ ve Müfettiþ Yardýmcýlýðý kadrolarýna atananlarýn, atanma tarihinden önceki mülga Sanayi ve Ticaret Bakanlýðýnda geçen hizmetleri Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðýnda geçmiþ sayýlýr.

(3) Bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden önce müfettiþ yardýmcýlýðý görevine baþlamýþ olanlarýn yeterlik sýnav konularý ile müfettiþliðe atanma iþlemleri, bu Yönetmeliðin yayýmýndan önce yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

Yürürlük

MADDE 78 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 79 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakan yürütür.